Even een paar dingen.quote:Op maandag 18 september 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je vergeet tussen de middag. Ongeveer twee uur bij de meeste scholen.
Hoe reken jij 3/4 : 2/3 uit?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:47 schreef Isegrim het volgende:
Als leraar staat het idd vrij lullig om de rekenmachine erbij te pakken terwijl de kinderen dat niet mogen. Hoofdrekenen is nog steeds een verplicht en nuttig onderdeel op de basisschool. Als je altijd alles met de rekenmachine doet, heb je totaal geen inzicht in wat je doet. Je zult dan niet begrijpen waarom dingen op een bepaalde manier moeten worden uitgerekend. Pas als je het uit je hoofd doet, zie je ook de redenering waardoor je tot een bepaalde oplossing komt. Het was niet voor niets dat wij bij wiskundeproefwerken niet alleen het antwoord mochten noteren. Sterker nog, als het antwoord fout was, maar we wel de juiste berekening hadden gebruikt (waar een kleine fout in zat), kregen we er punten voor.
Met pabo kom je niet voor een vmbo-klas te staan.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
als je niet op de laagste van het laagste vmbo gaat lesgeven hoef je je niet zo druk te maken om dat "respect", dan krijg je dat gewoon wel.
Vermenigvuldigen met het omgekeerde toch?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:35 schreef angelfist het volgende:
[..]
Hoe reken jij 3/4 : 2/3 uit?
Dan bedoel ik dus de manier, niet het antwoord.
Omdat de stof die je krijgt op basisschoolniveau is misschien?quote:De PABO staat inderdaad bekend als een gemakkelijke opleiding, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom...
Die stof is ook niet zo moeilijk. Het moeilijke is het leren om dat weer weg te leren.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:10 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Omdat de stof die je krijgt op basisschoolniveau is misschien?
Ja, maar waarom doe je dat? waarschijnlijk omdat je dat trucje ooit hebt geleerd, maar kun je het ook uitleggen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Vermenigvuldigen met het omgekeerde toch?
Dus 3/4 x 3/2 = 9/8= 1 1/8
Net als badmeester.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:05 schreef Demophon het volgende:
het is een roeping
Wel ja, post-docs leren na een inhoudelijke universitaire studie de didactische wazige rommel waarvan de werking niet eens bewezen is binnen 1 jaar. (Voor het VO, dat wel, maar het geeft de zwaarte van de stof aan.) Het is allemaal te zweverig en dat acht ik volstrekt onvoldoende om 4 jaar HBO mee te vullen.quote:Die stof is ook niet zo moeilijk. Het moeilijke is het leren om dat weer weg te leren.
Alleen die stof beheersen maakt je nog geen leerkracht.
HAVO-niveau dus. Daar verdien je mijn inziens nog steeds geen HBO-diploma mee.quote:Vraag aan de leerlingen van groep acht maar eens of ze van Piaget hebben gehoord en wat conditionering is(dat heb ik geleerd op de middelbare school, geen idee meer welke klas)
Feminisering van het onderwijsquote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:42 schreef angelfist het volgende:
[..]
Het is meer dan de geschiedenis- of rekenlessen die je op de basisschool krijgt, je leert hoe je om moet gaan met persoonlijke problemen van kinderen en hoe de ontwikkeling van een kind geschiedt.
Ook omgaan met de ouders die een eigen beeld hebben van hun kind dat niet altijd hetzelfde is als het beeld dat de leerkracht krijgt.
Je moet handelingsplannen schrijven om de kinderen die achterlopen bij te houden en rekening houden met alle individuele eisen die een kind heeft(niet dingen waar hij/zij om vraagt, maar dingen waarvan hij/zij laat blijken dat hij/zij ze nodig heeft)
Van rijtjes stampen ben ik ook nooit wat wijzer geworden. Ik zou niet zo zeer focussen op het leren van rijtjes/formules etc., maar ook op het daadwerkelijk begrijpen wat die formules nu eigenlijk betekenen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:07 schreef StefanP het volgende:
[..]
Feminisering van het onderwijsEr is zoveel aandacht voor het "emotionele welzijn" van al die koters dat taal, rekenen en geschiedenis onderhand bijna geen aandacht meer krijgen. Want al die kinderen hebben zogenaamd ADHD tegenwoordig, ze moeten allemaal doodgeknuffeld worden, je mag ze geen tests meer laten afleggen (want je mocht ze eens een negatief zelfbeeld geven als ze een onvoldoende halen, o jee...), het is belangrijker dat ze met hun emoties in aanraking komen, ze moeten geindoctrineerd worden in de geneugten van de multiculturele samenleving, enz, enz, enz. Sorry hoor, wat een kolder.
Laat ze maar gewoon rijtjes stampen, basta. Dat moest ik ook, en met mij is het ook nog allemaal goedgekomen. Sterker nog, ik kan tenminste fatsoenlijk rekenen, spellen en weet wat de 80-jarige oorlog was. Die kennisloze kindertjes van tegenwoordig heb ik medelijden mee... ze worden behandeld als zielepietjes en leren de grootst mogelijke onzin. Maar echte kennis -iets waar je iets aan hebt- daar wordt geen tijd meer aan besteed. Bij mij op school kreeg je zelfs tikken met een stuk hout als je een kutkind was, en ik ben heus geen massamoordenaar of crimineel geworden. Die eikeltjes van tegenwoordig die alles maar mogen daarentegen...
Ik bedoelde dus dat je dat niet hoeft te weten als je op de basisschool zit.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:14 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Wel ja, post-docs leren na een inhoudelijke universitaire studie de didactische wazige rommel waarvan de werking niet eens bewezen is binnen 1 jaar. (Voor het VO, dat wel, maar het geeft de zwaarte van de stof aan.) Het is allemaal te zweverig en dat acht ik volstrekt onvoldoende om 4 jaar HBO mee te vullen.
De inhoudelijke stof hoor je VOOR de studie al te kennen en die cursussen die overblijven mogen hooguit het stempel MBO krijgen.
[..]
HAVO-niveau dus. Daar verdien je mijn inziens nog steeds geen HBO-diploma mee.
Ik heb het niet bedacht.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:07 schreef StefanP het volgende:
[..]
Feminisering van het onderwijsEr is zoveel aandacht voor het "emotionele welzijn" van al die koters dat taal, rekenen en geschiedenis onderhand bijna geen aandacht meer krijgen. Want al die kinderen hebben zogenaamd ADHD tegenwoordig, ze moeten allemaal doodgeknuffeld worden, je mag ze geen tests meer laten afleggen (want je mocht ze eens een negatief zelfbeeld geven als ze een onvoldoende halen, o jee...), het is belangrijker dat ze met hun emoties in aanraking komen, ze moeten geindoctrineerd worden in de geneugten van de multiculturele samenleving, enz, enz, enz. Sorry hoor, wat een kolder.
Laat ze maar gewoon rijtjes stampen, basta. Dat moest ik ook, en met mij is het ook nog allemaal goedgekomen. Sterker nog, ik kan tenminste fatsoenlijk rekenen, spellen en weet wat de 80-jarige oorlog was. Die kennisloze kindertjes van tegenwoordig heb ik medelijden mee... ze worden behandeld als zielepietjes en leren de grootst mogelijke onzin. Maar echte kennis -iets waar je iets aan hebt- daar wordt geen tijd meer aan besteed. Bij mij op school kreeg je zelfs tikken met een stuk hout als je een kutkind was, en ik ben heus geen massamoordenaar of crimineel geworden. Die eikeltjes van tegenwoordig die alles maar mogen daarentegen...
Ik loop nu een jaar stage en heb welgeteld EEN les gezien die over sociaal emotionele ontwikkeling ging. De rest was allemaal geschiedenis, taal, rekenen...Heel veel rekenen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:54 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben ook geen voorstander van al dat softe gedoe. Kinderen zijn op jonge leeftijd nog niet in staat om zich echt in te leven in andermans emoties, keuzen te maken en te bepalen wat ze willen leren. Piaget kwam net even voorbij rollen. Leuke theorie voor PABO-meisjes die niet beseffen dat het laatste stadium van Piaget pas NA 11 jaar enigszins bereikt kan worden en dat veel mensen het op 18 jarige leeftijd nog steeds niet bereikt hebben.
Niet zo slim om al een beroep te willen doen op het abstracte denken van het kind met al dat emo-gebabbel terwijl hij daar niet aan toe is. Het kind heeft schijt aan emo-praat. Natuurlijk wordt het daar lief en rustig van, maar daar heeft hij ook zijn moeder voor. Erg jammer dat het huidige onderwijs keihard ingaat tegen wat de wetenschap ons heeft geleerd.
Feit is dat leren gewoon vervelend en saai is en dat er veel kennis, kunde en geduld nodig is om een kind iets te leren. Werkt alleen als de leerkracht ook WEET waar hij over praat. Emo-praten kan iedereen. Vakkennis blijkbaar niet. Is het niet schrikbarend dat het kind van 50 % van de docenten straks geen rekenen meer kan leren? Met alle respect, maar ik ga in protest als ik iets koop voor 6 euro, betaal met 20 en toch maar 4 euro terug krijg. Het kind kan met de softe aanpak hooguit proberen de bakker te motiveren om een activiteit te verrichten die voor hem gunstiger uitpakt. Als hij het al opmerkt...
Niks mis met rijtjes.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:13 schreef Seneca het volgende:
Van rijtjes stampen ben ik ook nooit wat wijzer geworden.
Ik ben eerder geïnteresseerd in de hoeveelheid stof die werkelijk op HBO-niveau beheerst wordt. Als het op HAVO niveau blijft, dan vind ik het de benaming HBO niet waardig.quote:Ik loop nu een jaar stage en heb welgeteld EEN les gezien die over sociaal emotionele ontwikkeling ging. De rest was allemaal geschiedenis, taal, rekenen...Heel veel rekenen.
Piaget heb ik gewoon genoemd als voorbeeld van iets dat wij moeten leren en dat op de basisschool nog niet geleerd hoeft te worden...
Sociaal wonder? Dat mochten ze willen. Sociale vaardigheden worden eerst spelenderwijs geleerd en gevormd door het feit dat mensen op school nu eenmaal met elkaar optrekken. Het is een doorlopend proces waarin je steeds meer groeit in je vaardigheden. Dat ontwikkelt zich onder niet al te bizarre omstandigheden sowieso. Ze zijn niet meer of minder sociaal dan de oudere generatie.quote:Niks mis met rijtjes.
Teveel komt men tegenwoordig als sociaal wonder van de scholen maar inhoudelijk een lege zak. Dat is heel leuk kan je met ze allen het geweldig effectief & sociaal over niets gaan hebben. Dan maar liever onvriendelijke gespreken met inhoud.
Er is niets mis met stampen van rijtjes, maar kennis is nutteloos als je niet weet hoe je die kennis vervolgens moet toepassen. Je hebt niets aan woordjes zonder grammatica, niets aan formules zonder begrip van natuurkundige processen, en niets aan didactische vaardigheden zonder kennis.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:23 schreef Napalm het volgende:
[..]
Niks mis met rijtjes.
Teveel komt men tegenwoordig als sociaal wonder van de scholen maar inhoudelijk een lege zak. Dat is heel leuk kan je met ze allen het geweldig effectief & sociaal over niets gaan hebben. Dan maar liever onvriendelijke gespreken met inhoud.
Typerend is dat ze bij mijn vorige werkgever tegenwoordig in het assesment een IQ-achtige-test opnemen omdat, ik citeer het 60jarige hoofd P&O, " de academici tegenwoordig simpelweg soms de intelligentie ontberen die we verwachten"..
Er wordt op boasisscholen gestampt, want de dingen die jij noemt, moeten kinderen nog steeds gewoon kennen. Automatiseren is bij rekenen zelfs een heel belangrijk onderdeel.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:22 schreef Neuralnet het volgende:
Rijtjes en stampen trainen het geheugen. Dat geheugen heb je nodig om abstract te kunnen denken. Ontwikkel je dat niet, dan heb je geen basis om verbanden te leggen. Kennis is de basis, toepassen komt daarna.
Ik kan je niet vragen om eerst een grammaticale correcte zin te maken in een vreemde taal zonder dat je woorden kent. Ik kan je niet vragen om de hoofdstad van Noord-Holland aan te wijzen op de kaart als je niet eerst het rijtje hoofdsteden hebt geleerd. Ik kan een burgklasser niet vragen om ingewikkelde natuurkundige processen te begrijpen. Wel kan ik hem leren dat we onder andere tijd en snelheid bestuderen en dat je daarmee iets kan uitrekenen. Later verdiept het zich, leert hij wat snelheid is en kan hij de eerder opgedane kennis gebruiken voor een toepassing.
We moeten wat mij betreft af van het idee dat kennis altijd een "direct-effect" toepassing moet hebben. Ontwikkeling is een proces van jaren. Het feit dat ik in de burgklas honderden woorden heb moeten stampen lijkt misschien nutteloos, maar in de praktijk gaf me dat het vermogen om een Engelstalig boek te kunnen begrijpen. Dat zorgde er weer voor dat ik vaker in aanraking kwam met de grammatica enz enz. Tevens werd het geheugen zo getraind dat begrippen bij andere vakken ook geen probleem waren. Naar mate ik meer leerde vielen gaandeweg de puzzelstukjes op zijn plaats en kwamen er verbanden te liggen tussen de kennis.
Tegenwoordig moet alles maar een directe toepassing hebben die direct zichbaar is. Dat vind ik verkeerd. Juist op de lange termijn levert kennis een ontwikkeling op die van onschatbare waarde is. Ik kom zelfs nu nog regelmatig zaken tegen waarbij het verband plotseling op zijn plaats valt. Het geeft geweldige inzichten die niet mogelijk waren geweest bij een "ik leer enkel voor de directe toepassing"-mentaliteit van tegenwoordig.
Waat het om gaat is dat de focus niet moet liggen op kennis, of op vaardigheden, maar op een mix van beide. Zonder kennis heb je niets aan vaardigheden, en zonder vaardigheden niets aan kennis. En dat is iets waar het huidige systeem geen rekening mee houdt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:22 schreef Neuralnet het volgende:
Rijtjes en stampen trainen het geheugen. Dat geheugen heb je nodig om abstract te kunnen denken. Ontwikkel je dat niet, dan heb je geen basis om verbanden te leggen. Kennis is de basis, toepassen komt daarna.
Ik kan je niet vragen om eerst een grammaticale correcte zin te maken in een vreemde taal zonder dat je woorden kent. Ik kan je niet vragen om de hoofdstad van Noord-Holland aan te wijzen op de kaart als je niet eerst het rijtje hoofdsteden hebt geleerd. Ik kan een burgklasser niet vragen om ingewikkelde natuurkundige processen te begrijpen. Wel kan ik hem leren dat we onder andere tijd en snelheid bestuderen en dat je daarmee iets kan uitrekenen. Later verdiept het zich, leert hij wat snelheid is en kan hij de eerder opgedane kennis gebruiken voor een toepassing.
We moeten wat mij betreft af van het idee dat kennis altijd een "direct-effect" toepassing moet hebben. Ontwikkeling is een proces van jaren. Het feit dat ik in de burgklas honderden woorden heb moeten stampen lijkt misschien nutteloos, maar in de praktijk gaf me dat het vermogen om een Engelstalig boek te kunnen begrijpen. Dat zorgde er weer voor dat ik vaker in aanraking kwam met de grammatica enz enz. Tevens werd het geheugen zo getraind dat begrippen bij andere vakken ook geen probleem waren. Naar mate ik meer leerde vielen gaandeweg de puzzelstukjes op zijn plaats en kwamen er verbanden te liggen tussen de kennis.
Tegenwoordig moet alles maar een directe toepassing hebben die direct zichbaar is. Dat vind ik verkeerd. Juist op de lange termijn levert kennis een ontwikkeling op die van onschatbare waarde is. Ik kom zelfs nu nog regelmatig zaken tegen waarbij het verband plotseling op zijn plaats valt. Het geeft geweldige inzichten die niet mogelijk waren geweest bij een "ik leer enkel voor de directe toepassing"-mentaliteit van tegenwoordig.
In de 'taalkalender' van 'onze taal ' staat vandaag de volgende vraag:quote:Op maandag 11 september 2006 10:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen toch slechter rekenen maar andere dingen dan weer beter? Vandaar ook de weinige vrouwen op de TU`s?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |