abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41929091
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Je vergeet tussen de middag. Ongeveer twee uur bij de meeste scholen.
2 uur ik had maar 1 uur pauze

maar die was ik vergeten idd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_41929125
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

2 uur ik had maar 1 uur pauze

maar die was ik vergeten idd.
Bij ons was het van half twaalf tot half twee.
pi_41929128
PABO die mensen komen meestal van de HAVO dan zou dat toch wat beter moeten zijn.
pi_41929186
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:03 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Bij ons was het van half twaalf tot half twee.
bij ons was er ook verschil tussen de onderbouw en bovenbouw
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_41929230
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

bij ons was er ook verschil tussen de onderbouw en bovenbouw
Het enige verschil bij ons was dat de bovenbouwers op woensdag tot 12.15 moesten i.p.v. tot 11.30. Dan gingen we breuken doen en dat vonden we een verschrikking.
pi_42257333
nu.nl:
"ROTTERDAM - Bijna de helft van de eerstejaars pabostudenten is gezakt voor de rekentoets die dit jaar is ingevoerd. Dat blijkt uit eigen onderzoek van het AD, dat de krant zaterdag publiceerde. Van de 2400 leerlingen die de toets tot nu toe maakten, slaagde 51,6 procent.

Begin januari bleek uit onderzoek van de Cito-groep dat ruim de helft van de studenten van de pabo's slechter rekent dan de beste leerlingen in groep acht van het basisonderwijs. Daarom maakten minister Maria van der Hoeven van Onderwijs en de HBO-Raad later die maand afspraken om het rekenproblemen aan te pakken. Alle pabo's zegden toe eerstejaars op hun rekencapaciteiten te gaan testen.

Uit een steekproef bleek dat van de vierhonderd pabostudenten van de Hogeschool Rotterdam die deze week de toets aflegden, niet meer dan een derde is geslaagd. Onderwijsmanager Lia Lugthart vindt dat resultaat niet opmerkelijk. De studenten is vooraf gezegd dat de toets een diagnose stelt.

Leerlingen die een voldoende halen, hoeven de rest van het jaar hun rekenvaardigheid niet bij te spijkeren. Degenen die door het ijs zakten, weten nu in welke onderdelen ze slecht zijn en kunnen daaraan de rest van het jaar werken.

Herkansingen

Wie zakt voor de toets krijgt twee herkansingen. Slaagt de leerling er dan nog niet in een voldoende te halen, dan moet hij of zij het eerste jaar overdoen.

Overigens blijkt uit het AD-onderzoek dat bijna de helft van de pabo's er niet in is geslaagd de toets voor de afgesproken datum van 1 oktober af te nemen. Sommige hebben bewust voor een latere datum gekozen, omdat ze de leerlingen goed wilden voorbereiden.

Prematuur

Voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-Raad noemt het onderzoek van het AD "prematuur", omdat veel pabo's de toets nog moeten afnemen. Bovendien kunnen studenten die niet slagen, nog twee keer een herkansing afleggen.

Als echter blijkt dat ongeveer de helft van alle eerstejaars pabostudenten door een gebrek aan rekenvaardigheid het tweede jaar niet haalt, hebben het voortgezet onderwijs en het mbo, waaruit de pabo's hun studenten halen, "een groot probleem". Die kunnen dan kennelijk niet waarborgen dat hun studenten voldoende kennis van rekenen hebben. De HBO-Raad heeft er dit jaar tevergeefs tegen geprotesteerd dat wiskunde niet langer verplicht is in het Cultuur & Maatschappij-profiel op de havo. Juist jongeren met dat profiel kiezen vaak voor de pabo. "
pi_42258787
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:47 schreef Shakes het volgende:
Daarom maakten minister Maria van der Hoeven van Onderwijs en de HBO-Raad later die maand afspraken om het rekenproblemen aan te pakken.
Wat uiteindelijk waarschijnlijk gaat inhouden dat de 'rekentoetsen' van het pabo qua moeilijkheid naar beneden worden bijgesteld, zodat meer pabo-losers slagen. Problem solved.
  zaterdag 30 september 2006 @ 17:32:28 #108
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42260918
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 15:39 schreef knowall het volgende:

[..]

Wat uiteindelijk waarschijnlijk gaat inhouden dat de 'rekentoetsen' van het pabo qua moeilijkheid naar beneden worden bijgesteld, zodat meer pabo-losers slagen. Problem solved.
Zoals altijd gebeurd.

Jammer, maar ik zie het HBO-diploma steeds meer als iets wat minder waard wordt.
Hier ook nog n bron trouwens: http://www.nrc.nl/anp/binnenland/article497663.ece
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Eindredactie Games zaterdag 30 september 2006 @ 17:38:38 #109
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_42261064
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:56 schreef ginder het volgende:
lesgebonden uren:
4x 5.30 u =22.00 uur
1x 4.00 u (wo.)
samen 26 uur
dus jouw juf ging samen met jouw mee naar huis
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_42261865
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:14 schreef Shakes het volgende:
De kennis van rekenen van een eerstejaars student aan de pabo blijkt even hoog te zijn als dat van een gemiddelde groep 8. Dit meldt de telegraaf gisteren.
Welnee, het niveau ligt zelfs lager als in groep 8. Heb zelf een paar weken op de PABO gezeten en toen moesten wij een rekentest afleggen met het niveau van groep 8. Slechts 2 (waaronder ik gelukkig) in mijn klas haalden de rekentest, de rest moest op bijles. Ongelofelijk gewoon.
pi_42261926
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 18:14 schreef mirannie het volgende:

[..]

Welnee, het niveau ligt zelfs lager als in groep 8. Heb zelf een paar weken op de PABO gezeten
Het heeft je taalvaardigheid blijvend aangetast zo te zien.
pi_42262972
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:47 schreef Shakes het volgende:
nu.nl:
"ROTTERDAM - Bijna de helft van de eerstejaars pabostudenten is gezakt voor de rekentoets die dit jaar is ingevoerd. Dat blijkt uit eigen onderzoek van het AD, dat de krant zaterdag publiceerde. Van de 2400 leerlingen die de toets tot nu toe maakten, slaagde 51,6 procent.
Wat een onvoorstelbare losers toch. En dat is dan een opleiding op HBO niveau... te triest voor woorden.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 30 september 2006 @ 19:19:15 #113
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_42263329
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 17:38 schreef donald_dick het volgende:

[..]

dus jouw juf ging samen met jouw mee naar huis
??
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
  woensdag 4 oktober 2006 @ 08:48:50 #114
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_42350026
.
.
Voor wie zin heeft is hier de 'nationonale rekentoets' die gisteren is afgenomen.

http://extra.volkskrant.nl/qz/gen/nationalerekentoets/index.php
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
pi_42350513
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 19:02 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat een onvoorstelbare losers toch. En dat is dan een opleiding op HBO niveau... te triest voor woorden.
Waarom zou je jezelf een vaardigheid eigen maken die je nooit nodig hebt? Aangezien je tegenwoordig toch alles met de rekenmachine mag doen, kun je je tijd wel efficienter besteden aan dingen die je WEL moet weten. Je kunt beter de opleiding de schuld geven, en niet de studenten.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_42350745
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:21 schreef Seneca het volgende:

[..]

Waarom zou je jezelf een vaardigheid eigen maken die je nooit nodig hebt? Aangezien je tegenwoordig toch alles met de rekenmachine mag doen, kun je je tijd wel efficienter besteden aan dingen die je WEL moet weten. Je kunt beter de opleiding de schuld geven, en niet de studenten.
Tuurlijk, waarom niet meteen ook het rekenen afschaffen op de basisschool. Je kunt later immers een rekenmachine gebruiken. Of Engels, je hebt immers ook vertaalprogramma's etc.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_42350766
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:21 schreef Seneca het volgende:

[..]

Nou, bijvoorbeeld omdat niemand een rekenmachine meeneemt naar de supermarkt? Of omdat je hersenen afsterven als je ze niet gebruikt?
pi_42350805
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou, bijvoorbeeld omdat niemand een rekenmachine meeneemt naar de supermarkt? Of omdat je hersenen afsterven als je ze niet gebruikt?
Non-argument. Ik hoef niet te kunnen vermenigvuldigen of delen in een supermarkt. Je kunt mij niet wijsmaken dat de meeste fouten in die rekentoets gemaakt zijn bij het optellen. Juist omdat dat een bewerking is die je in het dagelijks leven ook nogal eens tegenkomt.

En als je niet hoofdrekent wil dat niet zeggen dat je je hersenen in het geheel niet gebruikt. Drogreden.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_42350873
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:40 schreef Seneca het volgende:

[..]

Non-argument. Ik hoef niet te kunnen vermenigvuldigen of delen in een supermarkt. Je kunt mij niet wijsmaken dat de meeste fouten in die rekentoets gemaakt zijn bij het optellen. Juist omdat dat een bewerking is die je in het dagelijks leven ook nogal eens tegenkomt.

En als je niet hoofdrekent wil dat niet zeggen dat je je hersenen in het geheel niet gebruikt. Drogreden.
9 van de 10 dingen die je op school hebt geleerd, gebruik je later niet meer. Allemaal maar afschaffen? Er bestaat nog zoiets als algemene ontwikkeling, een zekere basis die je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen functioneren. Al eens zo'n lachwekkende kassamiep tegengekomen die niet eens kan terugtellen en je het wisselgeld gewoon in je hand smijt?

Het is gewoon triest als je een rekenmachine nodig hebt om uit te rekenen hoeveel behangrollen je nodig hebt o.i.d.
pi_42350874
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:40 schreef Seneca het volgende:

[..]

Inderdaad geen drogreden dat PABO studenten niet hoeven te rekeken als ze later leraar worden op een school waar de leerlingen de leraar verbeteren omdat 'ie nooit fatsoenlijk heeft leren rekenen.
pi_42350934
Als leraar staat het idd vrij lullig om de rekenmachine erbij te pakken terwijl de kinderen dat niet mogen. Hoofdrekenen is nog steeds een verplicht en nuttig onderdeel op de basisschool. Als je altijd alles met de rekenmachine doet, heb je totaal geen inzicht in wat je doet. Je zult dan niet begrijpen waarom dingen op een bepaalde manier moeten worden uitgerekend. Pas als je het uit je hoofd doet, zie je ook de redenering waardoor je tot een bepaalde oplossing komt. Het was niet voor niets dat wij bij wiskundeproefwerken niet alleen het antwoord mochten noteren. Sterker nog, als het antwoord fout was, maar we wel de juiste berekening hadden gebruikt (waar een kleine fout in zat), kregen we er punten voor.
pi_42350943
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:44 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Inderdaad geen drogreden dat PABO studenten niet hoeven te rekeken als ze later leraar worden op een school waar de leerlingen de leraar verbeteren omdat 'ie nooit fatsoenlijk heeft leren rekenen.
Nee, PABO studenten hoeven niet te rekenen op de Middelbare school. Dat is het probleem. Je verwacht toch niet dat als je iets 5 jaar niet gedaan hebt, het op de PABO in een paar maanden weer onder de knie hebt? De PABO's zijn niet de schuldigen in deze, maar het onderwijsbeleid van het kabinet omtrent middelbaar onderwijs.
pi_42351001
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:48 schreef Seneca het volgende:

[..]

Nee, PABO studenten hoeven niet te rekenen op de Middelbare school. Dat is het probleem. Je verwacht toch niet dat als je iets 5 jaar niet gedaan hebt, het op de PABO in een paar maanden weer onder de knie hebt? De PABO's zijn niet de schuldigen in deze, maar het onderwijsbeleid van het kabinet omtrent middelbaar onderwijs.
Dat is wel heel iets anders dan beweren dat je het nooit nodig zou hebben.
pi_42351041
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:51 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Dat is wel heel iets anders dan beweren dat je het nooit nodig zou hebben.
In de praktijk heb je het nooit nodig op school; waarom zou je het dan leren? Dat is het punt wat ik wilde maken.
pi_42351098
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:53 schreef Seneca het volgende:

[..]

In de praktijk heb je het nooit nodig op school; waarom zou je het dan leren? Dat is het punt wat ik wilde maken.
"Nooit" ? Dat kun je gewoon niet met droge ogen lopen verkondigen. Als je les gaat geven behoor je gewoon op fatsoenlijk niveau te kunnen rekenen. Zeker op een basisschool.
pi_42351401
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

"Nooit" ? Dat kun je gewoon niet met droge ogen lopen verkondigen. Als je les gaat geven behoor je gewoon op fatsoenlijk niveau te kunnen rekenen. Zeker op een basisschool.
Nee, je begrijpt me verkeerd. Natuurlijk moet je voor de PABO op een fatsoenlijk niveau kunnen rekenen. Maar op de middelbare school heb je die vaardigheid simpelweg niet nodig. En dus gebruik je hem niet, waardoor je hem op een gegeven moment verleert. Dan komt men op de PABO, en wordt men geacht ineens wel te kunnen hoofdrekenen.

Het probleem ligt bij de vooropleiding, niet bij de PABO's.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:05:48 #127
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_42352675
Er stoort mij iets aan de opstelling in de Nederlandse samenleving: leraren worden beschouwd als laag op de sociale carrière ladder, je bent tegenwoordig een loser als je voor het vak van leraar kiest! Maar als je voor het vak van "Sales manager", manager dit, manager dat, ja dan ben je de "man" (of vrouw)! Terwijl mensen die voor het vak leraar kiezen dit niet banaal voor het geld doen, maar vanwege een ideologische of morele redenen; het is een roeping en ze willen hun medemens helpen. En zij zijn degene die de volgende generatie opleiden, dat is dus best wel een belangrijk beroep, of het nou een basisschool juf betreft of een universitair docent. Maar nee, er wordt met veel dédain op ze neergegekeken en stelselmatig worden pabo studenten bespot. Staan ze eenmaal voor de klas als onderwijzer(es) dan worden ze van bovenaf door het management betuttelt en ge-micro-managed en door de leerlingen en ouders met disrespect behandelt. Er is iets totaal mis met de Nederlandse samenleving dat de prioriteiten en wat werkelijk belangrijk is in de samenleving zo verkeerd stelt. Dus het gegeven dat het niveau van de pabostudenten zo discutabel is tegenwoordig, komt niet alleen door de studenten zelf, maar meer hoe de Nederlandse bevolking tegen dit vak aankijkt en het waardeert!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:11:33 #128
147048 Zeeltje
Nog teveel kilo's
pi_42352792
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:42 schreef OFfSprngr het volgende:
PABO'rs, over het algemeen niet dom, maar wel in studiekeuze.

Waar ik nu opschool zit ( mbo ) kregen we ook geen wiskunde meer maar dankzij een paar medestudenten krijgen we nu bijles. Want zonder wiskunde kom je niet verder op een HBO tenzij je voor PABO kiest
The girl that lost her mind
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:15:19 #129
156178 angelfist
ik ben niet gek
pi_42352893
Ik zit op de PABO erg leuk en niet gemakkelijk. Er wordt heel veel van je gevraagd(ik ben nog aan het leren), ik hoef niet alleen te kunnen rekenen, maar mnoet ook van geschiedenis vanalles weten, van aardrijkskunde, taal, sociaal emotionele ontwikkeling, enz...
Dit doe ik omdat ik het leuk vind om kinderen nieuwe dingen te kunnen leren en omdat ik graag met ze omga.
Ik heb mijn reken-, taal- en kennistoets in een keer gehaald, daarmee ben ik een van de weinigen, maar ik vind niet dat mensen die het niet meteen halen van de PABO geschopt moeten worden, als ik zie hoe sommige studenten les geven en ontwerpen, die hun rekentoets nog niet hebben gehaald, dan vind ik dat je dat rekenen inderdaad op moet vijzelen, maar er zijn genoeg leraren die een puntje kunnen zuigen aan bepaalde PABO-studenten, zelfs als ze nog niet dat rekentoetsje hebben gehaald.

Het vak van leerkracht is echt een vak(en best zwaar en onderkend)en er mag best wat meer respect voor zijn.
Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar de meesten, en op de deeltijdopleiding durf ik te zeggen ALLEN hebben er echt hart voor.
hallo luitjes.
pi_42353127
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:56 schreef StefanP het volgende:
Blijkbaar is men bij de Volkskrant al even dom. Sinds wanneer is "Iets meer dan de helft" groter dan "vijf van de 24?"
pi_42353220
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:15 schreef angelfist het volgende:
Ik zit op de PABO erg leuk en niet gemakkelijk. Er wordt heel veel van je gevraagd(ik ben nog aan het leren), ik hoef niet alleen te kunnen rekenen, maar mnoet ook van geschiedenis vanalles weten, van aardrijkskunde, taal, sociaal emotionele ontwikkeling, enz...
Maar het is allemaal op kleuterniveau. Wat voor een kind veel is, is voor een HBO-er natuurlijk niets (of zou dat althans moeten zijn).
quote:
Dit doe ik omdat ik het leuk vind om kinderen nieuwe dingen te kunnen leren en omdat ik graag met ze omga.
Ik heb mijn reken-, taal- en kennistoets in een keer gehaald, daarmee ben ik een van de weinigen, maar ik vind niet dat mensen die het niet meteen halen van de PABO geschopt moeten worden, als ik zie hoe sommige studenten les geven en ontwerpen, die hun rekentoets nog niet hebben gehaald, dan vind ik dat je dat rekenen inderdaad op moet vijzelen, maar er zijn genoeg leraren die een puntje kunnen zuigen aan bepaalde PABO-studenten, zelfs als ze nog niet dat rekentoetsje hebben gehaald.

Het vak van leerkracht is echt een vak(en best zwaar en onderkend)en er mag best wat meer respect voor zijn.
Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar de meesten, en op de deeltijdopleiding durf ik te zeggen ALLEN hebben er echt hart voor.
Dat je er hart voor hebt is totaal niet relevant. Als je niet capabel bent heb je er niets te zoeken.
pi_42353733
Deeltijdopleiding en niet kunnen rekenen? Dat is wel heel treurig.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:57:48 #133
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_42353970
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

Dat je er hart voor hebt is totaal niet relevant. Als je niet capabel bent heb je er niets te zoeken.
Ik vind dat de juiste motivatie wel degelijk een belangrijk criterium is (zou moeten zijn) bij het wel of niet toegelaten te worden tot een opleiding, vooral bij die opleiden tot maatschappelijk belangrijke functies! Daarnaast is natuurlijk wel belangrijk of je capabel bent, maar dat spreekt voor zich.

Er wordt nu wel toegespitst op de pabo, maar het probleem is echter dat alle hbo-opleidingen in een rap tempo in kwaliteit achteruit zijn aan het gaan, vooral die popie-jopie studies bij de HES en die bedrijfskundige studies. Steeds meer flutstudenten (eigenlijk alleen mbo waard) worden toegelaten tot het hbo met steeds meer discutabelere selectiecriteria. Nog even en het gegeven dat je een hbo-opleiding hebt afgerond is in de maatschappij niet zoveel meer waard (uitgezonderd misschien de hardcore ingenieursstudies).

[ Bericht 0% gewijzigd door Demophon op 04-10-2006 12:03:31 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 4 oktober 2006 @ 12:38:13 #134
3542 Gia
User under construction
pi_42354987
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar het is allemaal op kleuterniveau. Wat voor een kind veel is, is voor een HBO-er natuurlijk niets (of zou dat althans moeten zijn).
Ik ken zat HBO-ers die zeer slecht zijn in spelling. Vinden ze ook niet nodig om hier hun best voor te doen, omdat de secretaresse het maar moet verbeteren!

Een leraar op de middelbare school geeft les in één, soms twee vakken en weet daar 'alles' van. Een onderwijzer geeft les op een basisschool en moet van alle vakken de basis kennen. Dat is echt best veel.

Hoeveel HBO-ers zijn, als ze 35 zijn, alweer veel vergeten van aardrijkskunde en geschiedenis. Zie je ook bij sommige quizzen. Het griekse alfabet kunnen ze nog reproduceren, maar een simpele vraag over basisschool kennis is gewoon te moeilijk.
pi_42355229
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ken zat HBO-ers die zeer slecht zijn in spelling. Vinden ze ook niet nodig om hier hun best voor te doen, omdat de secretaresse het maar moet verbeteren!

Een leraar op de middelbare school geeft les in één, soms twee vakken en weet daar 'alles' van. Een onderwijzer geeft les op een basisschool en moet van alle vakken de basis kennen. Dat is echt best veel.
Helemaal niet. Het is van alles een klein beetje, en bij elkaar nog steeds niet veel.
quote:
Hoeveel HBO-ers zijn, als ze 35 zijn, alweer veel vergeten van aardrijkskunde en geschiedenis.
Ja en? Dat is hun vak toch niet?
quote:
Zie je ook bij sommige quizzen. Het griekse alfabet kunnen ze nog reproduceren, maar een simpele vraag over basisschool kennis is gewoon te moeilijk.
Zie hierboven. Quizjes zeggen overigens helemaal niks, want dat gaat altijd om basale kennis, daar wordt nooit vakinhoudelijk getoetst (dan zou immers praktisch niemand het antwoord weten).
pi_42355278
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:57 schreef Demophon het volgende:

[..]

Ik vind dat de juiste motivatie wel degelijk een belangrijk criterium is (zou moeten zijn) bij het wel of niet toegelaten te worden tot een opleiding, vooral bij die opleiden tot maatschappelijk belangrijke functies! Daarnaast is natuurlijk wel belangrijk of je capabel bent, maar dat spreekt voor zich.
Nee, het capabel zijn komt toch echt eerst, daarna gaan we eens kijken naar de motivatie. Gemotiveerde onbenullen zijn toch echt veel nuttelozer dan bekwamen die niet gemotiveerd zijn.
quote:
Er wordt nu wel toegespitst op de pabo, maar het probleem is echter dat alle hbo-opleidingen in een rap tempo in kwaliteit achteruit zijn aan het gaan, vooral die popie-jopie studies bij de HES en die bedrijfskundige studies. Steeds meer flutstudenten (eigenlijk alleen mbo waard) worden toegelaten tot het hbo met steeds meer discutabelere selectiecriteria.
Daar ben ik het wel mee eens.
quote:
Nog even en het gegeven dat je een hbo-opleiding hebt afgerond is in de maatschappij niet zoveel meer waard (uitgezonderd misschien de hardcore ingenieursstudies).
Dat zit er wel aan te komen.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 12:56:47 #137
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_42355431
Wat een debielen zeg.

Er was er nog eentje op de radio dit weekend, werd hem gevraagd om eens zo'n moeilijke vraag te noemen. Kwam ie aan met het berekenen van de inhoud van een bol en het optellen van 3 4/5 + 4 3/4.

En op de vraag hoe je de inhoud van een bol moest berekenen, antwoordde hij dat het iets van pi maal de straal was ofzo.

Hilarisch.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 12:58:22 #138
3542 Gia
User under construction
pi_42355468
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Helemaal niet. Het is van alles een klein beetje, en bij elkaar nog steeds niet veel.
Het is bij elkaar wel veel. Het gaat niet alleen om aardrijkskunde, taal, rekenen, verkeer enz... Er zijn ook nog vakken als pedagogiek e.d. De pabo opleiding is niet al te gemakkelijk.

Verder vind ik een opmerking als "Ja en? dat is hun vak toch niet? ", zo'n dooddoener om eigen tekortkomingen te vergoeilijken. Ik vind dat men van een gemiddelde HBO-er mag verwachten dat ze de Nederlandse taal foutloos kunnen schrijven, ook al is Nederlands hun vak niet. Een HBO-er die bijvoorbeeld niet weet of iets met een ij of ei moet, vind ik het HBO-diploma, in welk vak dan ook, niet waard.
pi_42355925
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is bij elkaar wel veel. Het gaat niet alleen om aardrijkskunde, taal, rekenen, verkeer enz... Er zijn ook nog vakken als pedagogiek e.d. De pabo opleiding is niet al te gemakkelijk.
Ach kom. Voor een MBO-opleiding is het vast moeilijk, maar voor een HBO-opleiding... Intellectuele capaciteiten zijn niet vereist voor het afronden van de PABO, laat ik het daar op houden.
quote:
Verder vind ik een opmerking als "Ja en? dat is hun vak toch niet? ", zo'n dooddoener om eigen tekortkomingen te vergoeilijken.
Maar het is wel relevant! Iemand die als vak heeft onze kindertjes van alles te leren, en van dat alles niets weet, is uitermate incompetent; iemand die niets weet van geschiedenis op basisschoolniveau, en werkzaam is als prima computerprogrammeur is een uitstekende werknemer.
quote:
Ik vind dat men van een gemiddelde HBO-er mag verwachten dat ze de Nederlandse taal foutloos kunnen schrijven, ook al is Nederlands hun vak niet.
Foutloos is een onzinnige eis; te meer daar de regels voor het foutloos Nederlands schrijven vaak discutabel en tevens arbitrair zijn.
quote:
Een HBO-er die bijvoorbeeld niet weet of iets met een ij of ei moet, vind ik het HBO-diploma, in welk vak dan ook, niet waard.
Onzin. Dat het geen prae is wil ik niet betwisten, maar zo iemand kan best een specifiek talent hebben, waarbij het goed kunnen schrijven van woordjes niet zo relevant is.
pi_42356093
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:56 schreef Zwansen het volgende:
Wat een debielen zeg.

Er was er nog eentje op de radio dit weekend, werd hem gevraagd om eens zo'n moeilijke vraag te noemen. Kwam ie aan met het berekenen van de inhoud van een bol en het optellen van 3 4/5 + 4 3/4.

En op de vraag hoe je de inhoud van een bol moest berekenen, antwoordde hij dat het iets van pi maal de straal was ofzo.

Hilarisch.
dat met die bol weet ik ook zo niet

was dat niet iets van 3/4 Pi R^3
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:25:00 #141
68638 Zwansen
pi_42356269
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

was dat niet iets van 3/4 Pi R^3
Opleiding: TU/e : bouwkunde

Je maakt een grapje hoop ik? Maar je zit er wel dichtbij.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:28:01 #142
3542 Gia
User under construction
pi_42356350
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

was dat niet iets van 3/4 4/3 Pi R^3
Zoiets?
pi_42356441
Bijna alles wat van de PABO tegenwoordig komt is geen knip voor de neus waard.
Vroeger stond er een vent/vrouw voor de klas die gewoon ontzag inboezemde en waar je
respect voor had. Tegenwoordig zijn het gasten die amper hun jeugd zijn ontgroeid en dan
moeten die respect afdwingen aan leerlingen? Ze laten zich tegenwoordig teveel inkapselen
dmv procedures en ander gelul en weten zich vaak niet te verdedigen op school als een leerling
ze uitdaagt of aanraakt. Ja... toegeven en zich laten aftuigen voor de hele klas.
Ik zeg altijd: Wie mij aanraakt neem ik mee in mijn ondergang. Wedden dat ze dan minder durven te doen?
31 december 2006: Inactive FOK!account
pi_42356458
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Hillen&Roosen zoekt nog bekwame medewerkers.
pi_42356485
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:30 schreef editor2 het volgende:
Bijna alles wat van de PABO tegenwoordig komt is geen knip voor de neus waard.
Vroeger stond er een vent/vrouw voor de klas die gewoon ontzag inboezemde en waar je
respect voor had. Tegenwoordig zijn het gasten die amper hun jeugd zijn ontgroeid en dan
moeten die respect afdwingen aan leerlingen? Ze laten zich tegenwoordig teveel inkapselen
dmv procedures en ander gelul en weten zich vaak niet te verdedigen op school als een leerling
ze uitdaagt of aanraakt. Ja... toegeven en zich laten aftuigen voor de hele klas.
Ik zeg altijd: Wie mij aanraakt neem ik mee in mijn ondergang. Wedden dat ze dan minder durven te doen?
als je niet op de laagste van het laagste vmbo gaat lesgeven hoef je je niet zo druk te maken om dat "respect", dan krijg je dat gewoon wel.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:35:07 #146
68638 Zwansen
pi_42356565
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:31 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hillen&Roosen zoekt nog bekwame medewerkers.
pi_42357041
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]

nee ik ben slecht met het uit het hoofd stampen van woorden en formules.

en ik heb het geleerd hoe ik het uit een integraal kan verkrijgen maar voor dat soort dingen pak ik toch altijd binas of iets dergelijks stukken sneller en betrouwbaarder.
pi_42357090
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]

wie zijn dat
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:59:47 #149
156178 angelfist
ik ben niet gek
pi_42357341
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:13 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ach kom. Voor een MBO-opleiding is het vast moeilijk, maar voor een HBO-opleiding... Intellectuele capaciteiten zijn niet vereist voor het afronden van de PABO, laat ik het daar op houden.
[..]
Dit maak je op uit?
quote:
Maar het is wel relevant! Iemand die als vak heeft onze kindertjes van alles te leren, en van dat alles niets weet, is uitermate incompetent; iemand die niets weet van geschiedenis op basisschoolniveau, en werkzaam is als prima computerprogrammeur is een uitstekende werknemer.
[..]
Je vergeet dat het gaat om PABO-studenten, mensen die het dus zelf nog moeten leren.Iemand die medicijnen studeert hoeft toch ook niet meteen te weten hoe hij een patient diagnostiseert?
Er wordt wel verwacht van PABO-studenten dat ze alles in het eerste jaar al weten. Dat kan niet, dat is net zo goed een proces, ik zou willen dat ik alles wat ik had geleerd bij AK en geschiedenis nog wist, helaas is dat niet zo, en moet ik het bijspijkeren.
Ik heb het niet over iemand die incapabel is als ik het heb over de studenten die betere lessen geven dan de leraren op school die al jaren voor de klas staan.
Deze mensen weten de lesstof die wij op school krijgen(constructivistisch leren, meervoudige intelligenties) in de praktijk in lessen te verwerken, en dat doen ze goed. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Dat ze moeite hebben met bepaalde vakken, wil niet zeggen dat het slechte leerkrachten zijn. Dat een leerling een toets niet haalt, wil ook niet zeggen dat hij hem nooit zal halen, zoals ik al zei, dit is een proces en het niveau moet op peil gebracht worden. Logisch.
quote:
Foutloos is een onzinnige eis; te meer daar de regels voor het foutloos Nederlands schrijven vaak discutabel en tevens arbitrair zijn.
[..]
Foutloos Nederlands kan idd niet. Laatst een stuk gelezen in de krant van een man die al jaren journalist is en een taaltoets van de PABO heeft gedaan, hij heeft 87% gescoord.(geloof ik, maar kan erlangs zitten)dat is wel hoger dan de gemiddelde PABO-student, maar dat mag je verwachten van iemand met een journalistieke opleiding. Hij was er zelf niet tevreden over en vond het niveau van de PABO-studenten zo slecht nog niet als hij het vergeleek met zijn eigen score.
hallo luitjes.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 14:12:08 #150
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_42357706
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:59 schreef angelfist het volgende:

[..]

Dit maak je op uit?
[..]

Je vergeet dat het gaat om PABO-studenten, mensen die het dus zelf nog moeten leren.Iemand die medicijnen studeert hoeft toch ook niet meteen te weten hoe hij een patient diagnostiseert?
Er wordt wel verwacht van PABO-studenten dat ze alles in het eerste jaar al weten. Dat kan niet, dat is net zo goed een proces, ik zou willen dat ik alles wat ik had geleerd bij AK en geschiedenis nog wist, helaas is dat niet zo, en moet ik het bijspijkeren.
Ik heb het niet over iemand die incapabel is als ik het heb over de studenten die betere lessen geven dan de leraren op school die al jaren voor de klas staan.
Deze mensen weten de lesstof die wij op school krijgen(constructivistisch leren, meervoudige intelligenties) in de praktijk in lessen te verwerken, en dat doen ze goed. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Dat ze moeite hebben met bepaalde vakken, wil niet zeggen dat het slechte leerkrachten zijn. Dat een leerling een toets niet haalt, wil ook niet zeggen dat hij hem nooit zal halen, zoals ik al zei, dit is een proces en het niveau moet op peil gebracht worden. Logisch.
[..]

Foutloos Nederlands kan idd niet. Laatst een stuk gelezen in de krant van een man die al jaren journalist is en een taaltoets van de PABO heeft gedaan, hij heeft 87% gescoord.(geloof ik, maar kan erlangs zitten)dat is wel hoger dan de gemiddelde PABO-student, maar dat mag je verwachten van iemand met een journalistieke opleiding. Hij was er zelf niet tevreden over en vond het niveau van de PABO-studenten zo slecht nog niet als hij het vergeleek met zijn eigen score.
Ben het zeer met je eens, en vind dat er zeer selectief wordt neergekeken op de PABO-studenten en het vak leraar. Is dat iets typisch Nederlands, dat anti-autoritaire en het allemaal zelf beter weten en daarom de leraren oplaag halen?

In ieder geval, ik kom daarom weer terug op mijn vorige punt:
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:05 schreef Demophon het volgende:
Er stoort mij iets aan de opstelling in de Nederlandse samenleving: leraren worden beschouwd als laag op de sociale carrière ladder, je bent tegenwoordig een loser als je voor het vak van leraar kiest! Maar als je voor het vak van "Sales manager", manager dit, manager dat, ja dan ben je de "man" (of vrouw)! Terwijl mensen die voor het vak leraar kiezen dit niet banaal voor het geld doen, maar vanwege een ideologische of morele redenen; het is een roeping en ze willen hun medemens helpen. En zij zijn degene die de volgende generatie opleiden, dat is dus best wel een belangrijk beroep, of het nou een basisschool juf betreft of een universitair docent. Maar nee, er wordt met veel dédain op ze neergegekeken en stelselmatig worden pabo studenten bespot. Staan ze eenmaal voor de klas als onderwijzer(es) dan worden ze van bovenaf door het management betuttelt en ge-micro-managed en door de leerlingen en ouders met disrespect behandelt. Er is iets totaal mis met de Nederlandse samenleving dat de prioriteiten en wat werkelijk belangrijk is in de samenleving zo verkeerd stelt. Dus het gegeven dat het niveau van de pabostudenten zo discutabel is tegenwoordig, komt niet alleen door de studenten zelf, maar meer hoe de Nederlandse bevolking tegen dit vak aankijkt en het waardeert!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')