Nee.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
mijn topic is sexier. Ondanks het gebrek aan mantelpakjes.
quote:Politie luistert meer en meer woningen en gevangenissen af
Hoofdofficier van het Landelijk Parket Bart Nieuwenhuizen erkent in het televisieprogramma NOVA dat de politie veelvuldig en voor langere tijd woningen en gevangenissen afluistert.
De actualiteitenrubriek vergaarde feiten en cijfers die aangeven dat de interne toetsingscommissie van het Openbaar Ministerie vorig jaar 38 verzoeken om te mogen afluisteren heeft behandeld. In het jaar 2000 ging het nog om 8 adviezen.
Vanaf februari 2000 mag de politie in het geheim microfoons in woningen en in bezoekersruimten van penitentiaire inrichtingen plaatsen, om daarmee 24 uur per dag een verdachte van bijvoorbeeld moord, afpersing of terrorisme af te luisteren. Dat mag alleen als het college van procureurs-generaal dat heeft goedgekeurd, op basis van een advies van de Centrale Toetsingscommissie (CTC). Daarna moet de rechter-commissaris het afluisteren nog goedkeuren.
Volgens de jaarverslagen van de CTC werd in het beginjaar 2000 8 keer een advies over afluisteren uitgebracht, gebeurde dat in de jaren daarna zo'n 20 keer, om in 2005 te stijgen tot 38 adviezen. Volgens Bart Nieuwenhuizen van het Landelijk Parket worden de adviezen van het CTC doorgaans overgenomen door het college van procureurs-generaal. Van de 38 adviezen hadden de meeste betrekking op het afluisteren van woningen.
De voorzitter van de Vereniging van Strafrechtadvocaten Annelies Röttgering maakt zich zorgen over de toename in het afluisteren. "Als de politie een nieuw middel heeft, zijn ze snel geneigd om dat middel ook in minder zware gevallen in te zetten. Daarom is het belangrijk om in de gaten te houden wat er in de praktijk met de inzet van zo'n dwangmiddel gebeurt".
In NOVA twee voorbeelden van direct afluisteren. Zo werd terreurverdachte Samir A. vanaf augustus vorig jaar 6 weken lang afgeluisterd in zijn woning in Den Haag. Het leverde geen belastende informatie op.
Een ander voorbeeld betreft een 60-jarige vrouw uit Utrecht, die samen met haar man verdacht werd van de moord op haar moeder. Zij werd een dag lang op het politiebureau verhoord, en daarna voor een periode van vier weken afgeluisterd.
Na enige tijd werd ze niet langer als verdachte beschouwd, en werd de heimelijk geplaatste afluisterapparatuur uit haar woning verwijderd. Ook in dit geval leverde het afluisteren geen bewijs op.
Onderzoeker Joep Lindeman van het Willem Pompe Instituut van de Universiteit Utrecht deed onderzoek naar ondermeer afluisteren.
Hij pleit voor een evaluatie van het gebruik van dit middel. "We weten niet wat het resultaat is van dat afluisteren. Vaak kan het erg tegenvallen, zijn er technische problemen en kost het veel geld. Bovendien is het een zeer zware inbreuk op de privacy. De vraag is: levert het wel voldoende op om het te blijven gebruiken"?
Nah - ik hoop dat hij tot inkeer komt. Zonodig onschadelijk wordt gemaakt. Maar een kogel door de kop hoop ik voor niemand.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat een dwaas, met hopelijk snel een kogel door zijn kop:
http://www.telegraaf.nl/b(...)merikaan_doden_.html
Nah - hoop laat zich niet beinvloeden door voorvallen. Dat is het fraaie ervan. Anders had ik wel een verwachting uitgesproken, niet een hoop. Dat ik het hoop geeft al aan dat ik verwacht dat het anders is..quote:Op vrijdag 8 september 2006 11:21 schreef Autodidact het volgende:
Dat moet wel de kortste periode hoop zijn geweest die ik ooit gezien heb..
Ik geef toe, het is nog geen vrijdagmiddag, maar ik ben inmiddels wel zo gaar van de werkweek dat ik hier echt alleen maar dubbelzinnigheden in zie.quote:Op vrijdag 8 september 2006 11:37 schreef Autodidact het volgende:
Klopt, maar in elke hoop zit een beetje verwachting...er moet een kans zijn dat het uitkomt.
(wat lul ik nou slap)
Nah - meer die hoop die verwachting bevat.quote:
http://www.elsevier.nl/op(...)punt/1103/index.htmlquote:‘Niemand hoeft zich geheel aan te passen aan dé Nederlandse cultuur, al is het maar omdat die niet bestaat.’
Deze zin staat in het concept verkiezingsprogramma van GroenLinks. De Nederlandse cultuur bestaat volgens de filosofen van GroenLinks niet – dat lijkt me een forse handicap wanneer je een Nederlandse partij bent en Nederlanders wilt vertegenwoordigen in het Nederlandse parlement.
Fata morgana
En hebben al die historici die bibliotheken hebben volgeschreven over de Nederlandse geschiedenis en de Nederlandse cultuur zich met fata morgana’s beziggehouden? Ja, zegt GroenLinks, want dé Nederlandse cultuur bestaat niet.
Want zou dat streepje op die e betekenen? Ontkent GroenLinks dat er overheersende gedragsnormen, ideeën en waarden samenhangen met het simpele feit dat iemand geboren wordt en opgroeit in het deltagebied van de Rijn en de Maas?
Volgens GroenLinks maakt het niet uit of je opgroeit in Nederland of Spanje. Zou dé Spaanse cultuur ook niet bestaan? Of de Franse? Zou GroenLinks iets dergelijks ook durven zeggen over de cultuur van onze immigranten uit Ghana of het Rifgebergte?
Laf
Het is laf en onzinnig om te ontkennen dat er zoiets als een Nederlandse cultuur bestaat. Natuurlijk vormt het leven in een bepaalde groep mede het karakter van een individu – de psychologie en de sociologie hebben dat onomstotelijk vastgesteld. Maar zelfs zonder wetenschap, alleen al met behulp van het gezonde verstand, kan eenieder vaststellen dat omgevingsfactoren bij het opgroeien stevige invloedssferen vormen.
Maar GroenLinks wil daar niets van weten. Waar GroenLinks wel van wil weten is het recht van Madonna tijdens een optreden in de Arena om iets met een kruis te doen. GroenLinks had een tegendemonstratie georganiseerd om tegen de demonstratie van de SGP te protesteren. Het ging GroenLinks om de vrijheid van meningsuiting.
Deense cartoons
Op 11 februari van dit jaar had in Amsterdam een demonstratie plaats van Nederlandse moslims tegen de Deense cartoons. Hebben wij toen ook een demonstratie van GroenLinks gezien voor de vrijheid van meningsuiting van de Deense cartoonisten?
Nee. GroenLinks hield zich muisstil. Want een demonstratie voor het recht om Mohammed net zo te bespotten als Christus, is voor GroenLinks een forse brug te ver, en niet alleen dat: het is ook nog eens gevaarlijk.
Die brave SGP'ers liepen een paar keer om de Arena heen bij wijze van ‘gebedswandeling’, en niemand hoefde er over na te denken of een SGP'er zich zou opblazen of ruiten zou gaan ingooien.
Bang
GroenLinks durfde zich niet op die 11de februari in Amsterdam te vertonen omdat GroenLinks bang was dat die fijne Nederlandse islamitische demonstranten achter die oprechte GroenLinksers aan zouden gaan om ze een lesje in Berbercultuur te geven.
Femke is een goede politica, maar ze is de aanvoerster van een clubje leeghoofdige en laffe types die over vele maten voor vele situaties beschikken. Opportunisme heet dat. En volgens mij is dat een karaktertrek van dé GroenLinkse cultuur.
quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:03 schreef Aoristus het volgende:
"mensenkinderen", zoals een docent Duits zich vroeger bij verontwaardigde verbazing uitte
quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:10 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Leeghoofdig en laf GroenLinks
[..]
http://www.elsevier.nl/op(...)punt/1103/index.html
Waar kan ik mij inschrijven voor de Leon-fanclub?
quote:
IT? ik denk dat deze manager graag kwebbelt met (meer) vrouwelijke collega'squote:Op vrijdag 8 september 2006 10:07 schreef sigme het volgende:
Nee, ik draag geen mantelpakjes.
Vandaag wel een krijtstreepjurkje. Maar erg zakelijk is het niet.
Ik denk dat die manager zich verveelt en graag kwebbelt met meer charmante collega's (IT he, en mangers zijn vaak zelf geen IT'ers)
heb géén televisie en aldus voor mij geen zomergasten. (en ook géén Dr Philquote:Op vrijdag 8 september 2006 12:18 schreef Aoristus het volgende:
[..]
![]()
Leon de Winter, gelukkig hebben we ook een kijkje in zijn hoofd mogen waarnemen bij zomergasten![]()
Hahaha. Geen háár op m'n hoofd die eraan denkt manager te worden. Dat is een hóndebaanquote:Op vrijdag 8 september 2006 12:18 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
IT? ik denk dat deze manager graag kwebbelt met (meer) vrouwelijke collega'sDat kan ik begrijpen
![]()
Mantelpakjes zijn natuurlijk een beetje bitchy, beetje ik-loer-op-de-stoel-van-m'n-baas. Jurkjes daarentegen ontwapenen en zijn minder bedreigend. Oftwel liev![]()
Aldus Dr Phil Godslasteraar![]()
Nee, dat is 'ie niet. Dat GL / SGP / spotprentrellen is geleend van Ephimenco of andersom, en het is een combinatie die hier thuishoort: Propaganda voor Beginners in vijf bondige punten.quote:
Hoe zit het eigenlijk met de hypocrisie andersom?quote:Maar GroenLinks wil daar niets van weten. Waar GroenLinks wel van wil weten is het recht van Madonna tijdens een optreden in de Arena om iets met een kruis te doen. GroenLinks had een tegendemonstratie georganiseerd om tegen de demonstratie van de SGP te protesteren. Het ging GroenLinks om de vrijheid van meningsuiting.
Deense cartoons
Op 11 februari van dit jaar had in Amsterdam een demonstratie plaats van Nederlandse moslims tegen de Deense cartoons. Hebben wij toen ook een demonstratie van GroenLinks gezien voor de vrijheid van meningsuiting van de Deense cartoonisten?
Waarom noem je Belgie een kunstmatig land?quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:50 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom is belgie zo'n kunstmatig land.
200 Jaar geleden...was het toen niet de bedoeling dat Nederlanders Fransen zouden worden?quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:49 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Er is wel degelijk Nederlandse cultuur. Zoiets beschrijven in een paar woorden is een belediging voor alle historie, gebruiken, normen en waarden, etc, etc.
We hebben bovendien een enorme hoeveelheid musea en bibliotheken waarin dit allemaal bewaard wordt. Vergelijk dat maar s met een land dat minder dan 200 jaar bestaat. Dan zie je het verschil wel.
Ach negert, wat weet jij er nou van?quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
200 Jaar geleden...was het toen niet de bedoeling dat Nederlanders Fransen zouden worden?
Pff, schijnt dat ik van een Spaanse soldaat afstam. Nederland beviel hem wel...quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:55 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ach negert, wat weet jij er nou van?
quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Pff, schijnt dat ik van een Spaanse soldaat afstam. Nederland beviel hem wel...
(Toen moesten Nederlanders Spanjaarden worden, weet je wel)
Er is ergens een oud plaatje, ik meen Spaans, van het verwachte resultaat van een nakomeling van een blanke en een zwarte ouder. De tekenaar dacht dat er een gevlekt mens uit zou volgen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Pff, schijnt dat ik van een Spaanse soldaat afstam. Nederland beviel hem wel...
(Toen moesten Nederlanders Spanjaarden worden, weet je wel)
precies.quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat is 'ie niet. Dat GL / SGP / spotprentrellen is geleend van Ephimenco of andersom, en het is een combinatie die hier thuishoort: Propaganda voor Beginners in vijf bondige punten.
Inhoudelijk: Schijtbakken die GroenLinks figuren
En dat er een Nederlandse cultuur bestaat is een waarheid als een koe, maar zodra je er je vinger op wil leggen valt deze uiteen in heel verschillende subculturen. Alle studies beschrijven deze subculturen. Geen beschrijft één eenduidige alom gedeelde dominante cultuur. Een monocultuur is er in Nederland nooit geweest. Niet eens één godsdienst in de afgelopen eeuwen.
Leon de Winter weet dat ook wel, maar hij schrijft niet voor zichzelf.
Prachtigquote:Op vrijdag 8 september 2006 13:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Er is ergens een oud plaatje, ik meen Spaans, van het verwachte resultaat van een nakomeling van een blanke en een zwarte ouder. De tekenaar dacht dat er een gevlekt mens uit zou volgen.
Schattig nietwaar?
Leon de Winter komt uit een orthodox joods gezin. Welke cultuur is dominant in Nederland? De cultuur die maakte dat er orthodox joodse gezinnen in Nederland konden wonen en in vrijheid leven, of de cultuur die ervoor zorgde dat er nu geen (noemenswaardig) orthodox joods leven meer bestaat in dit land?quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:20 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
precies.
Leon de winter, die wordt nog serieus genomen.
zeker na zomergasten is die man niet serieus te nemen als hij het over politiek heeft.
Ik zou wel willen weten wat de nederlandse cultuur dan is. Hij moet het weten..
en dat terwijl gl 1 van de partijen was die het duidelijkst aan de westerse kant stonden.quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:35 schreef sigme het volgende:
Leon de Winter is niet boeiend, maar als geoefend schrijver is hij een goede propagandist. Goeie propaganda laat de waarheid ondersneeuwen.
Zo zijn er nu een heleboel mensen van overtuigd dat GroenLinks bij de spotprentrellen aan de kant van beledigde moslims stond, en bij een Madonnakruis-relletje keurige christenen evne extra schoffeert. Dat wordt wel bereikt met zulke columns. Eigen meningen veranderen er niet door, wel het idee over andermans mening.
Wat is dé Nederlandse cultuur danquote:Op vrijdag 8 september 2006 12:10 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Leeghoofdig en laf GroenLinks
[..]
http://www.elsevier.nl/op(...)punt/1103/index.html
Waar kan ik mij inschrijven voor de Leon-fanclub?
Ik weet niet of zijn literaire werk samenhangt met zijn standpunt over Israël. Ik wou Gods Gym ooit eens lezen. Zoeken naar Eileen (ik hoop dat ik het goed spel) heb ik natuurlijk als film gezien, ik kan me niet voorstellen dat dat boek enig raakvlak met Israel heeft.quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:41 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
en dat terwijl gl 1 van de partijen was die het duidelijkst aan de westerse kant stonden.
alleen al de manier van praten bij zomergasten, verschrikkelijk. dat mensen zijn propaganda geloven..
Maar het staat als rechse vorvechter van de democratie natuurlijk altijd hip als je wat boeken van de winter in je zwaar hipuitziende met alleen maar verantwoorde boeken in je ''ik lees veel over cultuur en verantwoorden boeken '' boekenkast hebt staan.
De Winter verantwoord?quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:41 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
en dat terwijl gl 1 van de partijen was die het duidelijkst aan de westerse kant stonden.
alleen al de manier van praten bij zomergasten, verschrikkelijk. dat mensen zijn propaganda geloven..
Maar het staat als rechse vorvechter van de democratie natuurlijk altijd hip als je wat boeken van de winter in je zwaar hipuitziende met alleen maar verantwoorde boeken in je ''ik lees veel over cultuur en verantwoorden boeken '' boekenkast hebt staan.
quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:50 schreef du_ke het volgende:
Overigens valt het me tegen dat er nog geen Halsema bash topic is nav Omder de tram gister.
Eh.. nee, dat ben ik, die zo laat geen tv meer mag kijken.quote:Was toch een buitenkansje voor tikorev, johndope of Ippon. Maar die zullen zo laat wel geen tv mogen kijken.
Ja hetwas best aardigquote:Op vrijdag 8 september 2006 13:52 schreef Autodidact het volgende:
Dat is dat populair-wetenschappelijke programma toch? Ik heb het ook gemist....
Mijn moeder vertelde gister dat ze van plan is drie maand naar Israël te gaan. Ze heeft ontslag genomen (net een halfjaar te vroeg om recht te hebben op WW, typisch iets voor mijn familie, 't spijt d'r niks).quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:56 schreef Autodidact het volgende:
Dat speelt zich overigens wel in Israël af.
quote:
Dat kan ookquote:Eh.. nee, dat ben ik, die zo laat geen tv meer mag kijken.
Heb trouwens de tv eruit gegooid, in de plaats ervan staat nu ter verering in het middelpunt het espressomasjien.
Liefste heeft tv-kaart in laptop (of zo), als er iets interessants is kijk ik op zijn scherm mee.
Tja ik vind het lekker om gewoon achter de tv te hangen, kijkt fijner dan een monitor naar mijn idee.quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:57 schreef Autodidact het volgende:
Ha, ik heb hetzelfde gedaan. Tv eruit, tv-kaart erin.
Als je ontslag neemt heb je toch helemaal geen recht op WW?quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn moeder vertelde gister dat ze van plan is drie maand naar Israël te gaan. Ze heeft ontslag genomen (net een halfjaar te vroeg om recht te hebben op WW, typisch iets voor mijn familie, 't spijt d'r niks).
Maar iedereen kijkt haar verwilderd aan als ze dat zegt (ze is 55), dus nu zegt ze dat ze een 'sabbatical' neemt. Daar wordt heel anders op gereageerd.
Iedereen is anders hè. Ik kijk zo weinig tv dat het me meer in de weg staat. Ik hoop dat iemand anders hem nu beter gebruiktquote:Op vrijdag 8 september 2006 14:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja ik vind het lekker om gewoon achter de tv te hangen, kijkt fijner dan een monitor naar mijn idee.
Kloptquote:Op vrijdag 8 september 2006 14:06 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Iedereen is anders hè. Ik kijk zo weinig tv dat het me meer in de weg staat. Ik hoop dat iemand anders hem nu beter gebruikt.
Mijn moeder zoekt geen rust.quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:02 schreef Autodidact het volgende:
Israël lijkt me niet de plaats waar ik rust zou vinden.
Oké. Vage zooiquote:Op vrijdag 8 september 2006 14:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn moeder zoekt geen rust.
Ze gaat daar naar een dorp / project, 40 jaar geleden opgericht door christenen (die net als de gasten moeten tekenen voor géén missie- of zendingsdrang) die zich bezighouden met zichzelf bedruipen & iets met contacten met en studie naar joden & palestijnen.
Als gast krijg je kost & inwoning, moet je 30 u p wk werken, studieprogramma met lezingen e.d. volgen en 3 maand blijven.
Ze heeft nu net een schooltje, probeert te zorgen dat ze in Afrika fatsoenlijk kunnen koken, informatieverschaffing. Dat soort dingen.quote:Wat ontwikkelt jouw moeder zoal?
Ik zou het niet weten, wat moet je ermee?quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:16 schreef du_ke het volgende:
Geweldig apparaat zouden ze dat ook in NL verkopen?
Och als het een beetje betaalbaar is lijkt het me wel leuk voor scouting. Weer een andere variant van koken op vuurquote:Op vrijdag 8 september 2006 14:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten, wat moet je ermee?
't Inderdaad een ongelooflijk ding.
Ah ja, ik zal het eens vragen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Och als het een beetje betaalbaar is lijkt het me wel leuk voor scouting. Weer een andere variant van koken op vuur.
Nee dat moet je anders zien hoe meer er van verkocht worden hoe lager de kostprijs per stuk is alleen maar goed dus.quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:21 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ah ja, ik zal het eens vragen.
Je weet toch wel dat je dan van de armsten der aarde pikt hè.![]()
Ach ja. Moedersquote:
Mooi ding!quote:[..]
Ze heeft nu net een schooltje, probeert te zorgen dat ze in Afrika fatsoenlijk kunnen koken, informatieverschaffing. Dat soort dingen.
heb je al bijna een definitie van de Nederlandse cultuur?quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:44 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De communisten en hun streken.
Zeg nou zelf, het is toch prachtig.quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:44 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De communisten en hun streken.
quote:De joodse opperrabbijn in Denemarken, Bent Lexner, zegt geen probleem te hebben met de publicatie van de tekeningen in zijn land. Hij zei er ''weinig waarde'' aan te hechten.
Maar wie zijn dan die communisten in dit verhaal ?quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:16 schreef Autodidact het volgende:
Dat was toch ook de reactie van verlichte Joodse cartoonisten op dat hele gedoe toen Abou Jahjah en Ahmedinejad antisemitische prenten publiceerden. Ze waren toen een website gestart waarop Joodse cartoonisten hun ogenschijnlijk antisemitische inzendingen konden plaatsen, onder het mom van "Wij kunnen onszelf altijd nog beter belachelijk maken, dan jullie". Leuk concept, al vond ik de inzendingen wat soft.
De sociaal-liberale dhimmi's van de journalistiek geloof ik. Kan jou het wat schelen?quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar wie zijn dan die communisten in dit verhaal ?
Die krant gok ik. Voor wolfke is alles ter linkerzijde van Bart Jan Spruyt commiequote:Op vrijdag 8 september 2006 15:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar wie zijn dan die communisten in dit verhaal ?
ja nou....quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
De sociaal-liberale dhimmi's van de journalistiek geloof ik. Kan jou het wat schelen?
yep, yepquote:Op vrijdag 8 september 2006 15:17 schreef Autodidact het volgende:
Heb je weekend? Slet.
Ik ook! Later!quote:
Bart Jan, die vroegere leider van dat progressieve clubje boomknuffelaars?quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die krant gok ik. Voor wolfke is alles ter linkerzijde van Bart Jan Spruyt commie.
quote:Applaus en protest voor Khatami in VS
De Iraanse ex-president Mohammad Khatami hield gisteren een toespraak in Washington. Er is veel te doen over zijn bezoek op een moment waarop het conflict over Irans nucleaire programma hoog oploopt.
Washington, 8 sept. De hele dag waren in Washington anonieme pamfletjes tegen zijn komst verspreid. Maar ’s middags stond oud-president Mohammad Khatami de Amerikaanse media kalm en coulant te woord. Hij was gekomen om een dialoog tussen de VS en Iran tot stand te brengen, zei hij, opdat de twee landen ophouden elkaar in „de taal van bedreigingen” toe te spreken.
Veel Amerikaanse reporters wisten niet goed raad met hun scepsis over het bezoek. Iran wordt wegens de onberekenbare uitspraken van president Ahmadinejad, zijn nucleaire ambities en steun aan Hezbollah in de VS stelselmatig gepresenteerd als gevaar voor de wereldvrede. Het conservatieve FoxNews wilde weten of Khatami „joden anders vindt dan andere mensen”. De tolk kreeg amper kans het te vertalen. „Welnee.” Geamuseerd keek Khatami – lichtgele brillenglazen, een lang hoofd – de zaal weer in.
’s Avonds was er het grote moment. De oud-president (1997-2005), de hervormingsgezinde voorganger van Mahmoud Ahmadinejad, werd met een klaterend applaus begroet door een bijna geheel gevulde nationale kathedraal in Washington. In de wijde omtrek waren alle straten afgezet. Op elke hoek stonden tientallen agenten. Helikopters cirkelden boven het gebouw. Particuliere beveiligers hielden met honderden de wacht. Demonstranten werden door een haag agenten op afstand gehouden.
Khatami is de hoogste Iraanse leider die sinds de gijzelaarscrisis van 1979-1981 in Washington wordt ontvangen. Formeel zal hij geen contact hebben met leden van de regering, maar veel deskundigen hechten er waarde aan dat het ministerie van Buitenlandse Zaken toestemming verleende voor het bezoek in een periode dat de controverse over het nucleaire onderzoeksprogramma van Iran tot een climax komt.
Opmerkelijk was dat een prominente Republikeinse senator, Arlen Specter, voorzitter van de commissie van justitie, de toespraak van Khatami vanaf de eerste rij volgde. En bekend is dat minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice denkt dat Iran alleen met diplomatieke middelen tot inkeer is te brengen. Lawrence Wilkerson, chefstaf van Rice’s voorganger Colin Powell, vertelde deze week aan deze krant dat de regering-Bush uiteindelijk niet om gesprekken met Iran heen zal kunnen. „Overleg met Iran is één van – vele – voorwaarden om van Irak nog iets te maken. En ik denk dat Rice op dit punt binnen de regering aan de winnende hand is. De vraag is alleen, hoe lang?”
Want tegelijkertijd is er een grote groep Republikeinen die niets van overleg met Iran wil weten. Kenmerkend was de opstelling van de gouverneur van Massachusetts, Matt Romney. Hij liet de laatste dagen geen kans voorbij gaan uit te varen tegen de Amerikaanse gastvrijheid voor Khatami. „Een schande voor de herinnering aan alle Amerikanen die op 9/11 hun leven verloren aan de acties van extremisten”, zei Romney, vrijwel zeker kandidaat voor de Republikeinse nominatie voor de presidentsverkiezingen van 2008. Overigens waren Khatami of Iran niet betrokken bij 9/11. In de eerste oorlog na 9/11, in Afghanistan, kregen de Amerikanen juist steun van Iran tegen de Talibaan.
In zijn vaak esoterische toespraak kritiseerde Khatami Amerikaanse en Iraanse leiders. Alleen een dialoog kan de wereld „redden uit de klauwen van oorlogshitsers, geweldzoekers en bluffende leiders”, zei hij.
Iran is volgens Khatami bereid zijn nucleaire onderzoeksprogramma op te schorten tijdens eventuele onderhandelingen.
In eigen land is Khatami een tegenpool van de conservatieve Ahmadinejad. Voorzover bekend heeft hij weinig invloed op de huidige bestuurders. Dat zijn bezoek aan de VS in Iran door medestanders van Ahmadinejad heftig is gekritiseerd, kon hem nauwelijks beroeren, zei hij. „Dat is de prijs van de democratie.”
Khatami verdedigde Irans nucleaire onderzoeksprogramma. De door Amerika geleide druk op Iran de verrijking van uranium op te schorten, wees hij van de hand. „Er wordt met twee maten gemeten”, zei hij. Hij wees erop dat Iran wordt omringd door landen die kernwapens hebben (Israël, India, Pakistan) zonder dat de wereld deze landen kapittelt. Iran ontkent dat het kernwapens ontwikkelt.
Na afloop waren de demonstraties nog gaande. Welvarende mannen en vrouwen van middelbare leeftijd hielden protestborden op met teksten die de Amerikaanse regering zelf bedacht had kunnen hebben. De regering besteedt dit jaar 70 miljoen dollar om de binnenlandse oppositie in Iran te steunen en zo vreedzame regimechange af te dwingen. De protestborden vroegen ook om regimechange, alsmede stopzetting van de Iraanse steun aan Hezbollah. „Khatami is een terroristenvriend”, schreeuwde een demonstrant. De hele meute schreeuwde het hem na.
De reptillians variëren niet zo goed met hun maskers.quote:Op vrijdag 8 september 2006 17:14 schreef pberends het volgende:
Welke celebs haal jij vaak door elkaar?
[..].
http://www.wereldomroep.nl/news/international/#5006031quote:Enorme schade bosbranden Indonesië
In Indonesië hebben illegaal aangestoken branden de afgelopen maand schade aangericht aan zeker acht miljoen hectare bos en landbouwgrond.
In augustus telde het land ruim 50.000 brandhaarden. Aangestoken branden berokkenen het milieu van Indonesië meer schade dan illegale houtkap, omdat het vuur ook diverse plantensoorten vernietigt. Volgens de autoriteiten verspreiden de branden zich nog steeds.
Het luchtverkeer boven Indonesië dreigt te worden belemmerd, omdat op sommige plaatsen het zicht is afgenomen tot 500 meter. Buurlanden hebben Indonesië gemaand meer te doen om illegale branden te voorkomen. Het platbranden van bossen en landbouwgrond om die te ontdoen van beplanting is in Indonesië een gebruikelijk.
http://www.wereldomroep.nl/news/zijlijn/#5005790quote:Plan voor tol binnenstad Zwolle
De gemeente Zwolle onderzoekt of ze tol kan heffen van automobilisten die de binnenstad inrijden.
Ze weet nog niet hoe dit moet gebeuren en wie de belasting moet betalen. De heffing zou in 2012 tegelijk met een mogelijke landelijke kilometerheffing kunnen ingaan.
Londen kent al een soort verblijfsheffing voor automobilisten in de binnenstad. In Stockholm loopt een proef met het systeem.
quote:Op vrijdag 8 september 2006 17:35 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
De reptillians variëren niet zo goed met hun maskers.
[afbeelding]
Je ondertitelingquote:
maar dat duurt zo lang..quote:Op vrijdag 8 september 2006 17:40 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.wereldomroep.nl/news/zijlijn/#5005790
gisteren een reportage gezien op NGC over Londen waarin de tol in de City ook naar voren kwam, ziet er goed uit, de voordelen minder drukte, meer ruimte voor hulpdiensten, voetgangers, fietsers en openbaar vervoer en minder slachtoffers in het verkeer, over het water gaan is nog gratis trouwens volgens mij
Gave UFO.quote:Op vrijdag 8 september 2006 18:34 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
er is veel veranderd in Londen sinds de industriele revolutie
[afbeelding]
Ik zeg HAARPquote:
Verboden Vruchtquote:Op vrijdag 8 september 2006 19:20 schreef Drugshond het volgende:
Hmmzzz... de Rochefort 10 smaakt net iets beter dan de Verboden Vrucht.
15 jr verliefd geweest op het verkeerde biermerk![]()
quote:Vanavond in NOVA Politiek: Rutte vs. Bos
Nederland 2, 22.30u
De politieke partijen maken zich in snel tempo op voor de Kamerverkiezingen van 22 november. NOVA Politiek is na de zomerstop weer terug en staat de komende maanden in het teken van die parlementsverkiezingen.
Vanuit café Dudok in Den Haag vanavond een debat tussen PvdA-voorman Wouter Bos en zijn VVD-collega Mark Rutte: wat bindt de liberalen en de sociaal-democraten en wat zijn de belangrijkste verschillen. En waarom zijn ze beiden zo geïnteresseerd in Jan Peter Balkenende? En wat heeft Peer Mancini wat Wouter Bos niet heeft?
Verder de nieuwste Politieke Barometer: hoe zou de Kamer eruit zien als er vandaag verkiezingen waren gehouden? En natuurlijk de visie van cartoonist Joep Bertrams.
Presentatie: Clairy Polak en Joost Karhof
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |