abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 september 2006 @ 08:32:08 #201
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41792355
quote:
Op donderdag 14 september 2006 08:23 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, maar men beweert hier dat het toestel niet het belangrijkste is, maar het wapentuig wat er in zit en onder hangt
De radar en het wapenarsenaal vormen inderdaad een sleutelcomponent. JIj trekt het alleen door het in belachelijke om op een heel kinderachtige manier je gelijk proberen te halen.
Say your prayers
pi_41792555
quote:
Op donderdag 14 september 2006 08:32 schreef Sickie het volgende:

[..]

De radar en het wapenarsenaal vormen inderdaad een sleutelcomponent. JIj trekt het alleen door het in belachelijke om op een heel kinderachtige manier je gelijk proberen te halen.
Ho ho, mij werd in niet mis te verstane bewoordingen toch duidelijk vertelt dat het vliegtuig niet belangrijk is:
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, kan prima. Het gaat om het wapentuig, niet het vliegtuig.
Zelfs op mijn vraag of dan zelfs een dubbeldekker voldoende zou zijn werd bevestigend beantwoord:
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Als die AMRAAM raketten kan dragen, snel af kan vuren en een betere radar heeft dan de tegenstander.. in principe wel. Waarom denk je dat onze F16 bommenwerpers boven Joegoslavie in de lucht van hun MiG-29 interceptors wonnen?
Vervolgens hou ik het nog een beetje modern met een 747 en dan trek ik het in het belachelijke? Ik dacht het niet.

Ik heb gewoon gelijk als ik zeg dat ook het vliegtuig z'n capaciteiten wel degelijk uitmaakt. Jammer dat je dat gewoon, als een klein kind, niet wilt toegeven.
  donderdag 14 september 2006 @ 17:20:29 #203
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41806220
quote:
Op donderdag 14 september 2006 08:45 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ho ho, mij werd in niet mis te verstane bewoordingen toch duidelijk vertelt dat het vliegtuig niet belangrijk is:
[..]

Zelfs op mijn vraag of dan zelfs een dubbeldekker voldoende zou zijn werd bevestigend beantwoord:
[..]

Vervolgens hou ik het nog een beetje modern met een 747 en dan trek ik het in het belachelijke? Ik dacht het niet.

Ik heb gewoon gelijk als ik zeg dat ook het vliegtuig z'n capaciteiten wel degelijk uitmaakt. Jammer dat je dat gewoon, als een klein kind, niet wilt toegeven.
Jij snapt kennelijk niet dat wanneer men stelt dat de radar en de wapens belangrijker zijn dan het toestel dat dat niet betekent dat het toestel vervangen kan worden door een paar lakens en latten. Of je bent gigantisch aan het trollen.
Say your prayers
pi_41809506
quote:
Op donderdag 14 september 2006 08:24 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De Duitsers komen niet over de Noordzee, dus aan die fregatten heb je weinig

En die patriots zijn luchtdoelraketten, vliegtuigen moeten dus al opgestegen zijn, voordat een patriot ze neer kan halen
het was een metafoor als die fregatten in het ijselmeer gaan liggen (weet niet of dat mogelijk is) en bij groningen. dan beslaan ze bijna heel NL en een groot deel van duitsland
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator donderdag 14 september 2006 @ 19:29:26 #205
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41809964
met SM2 raketten die Kamp voor de LCF wil kopen kun je vanaf het Den Helder doelen boven Maastricht uit de lucht schieten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 14 september 2006 @ 19:35:37 #206
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_41810251
quote:
Op donderdag 14 september 2006 19:29 schreef sp3c het volgende:
met SM2 raketten die Kamp voor de LCF wil kopen kun je vanaf het Den Helder doelen boven Maastricht uit de lucht schieten
Dat heeft zin als de huidige (en voor de komende tijd ook toekomstige) oorlogen worden uitgevochten met zelfmoordaanslagen en afstandsbestuurbare bommen langs wegen.....
lege ton
  Moderator donderdag 14 september 2006 @ 19:40:56 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41810485
wat heeft dat er nu weer mee te maken
  donderdag 14 september 2006 @ 20:14:27 #208
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41811655
quote:
Op donderdag 14 september 2006 19:35 schreef nonzz het volgende:

[..]

Dat heeft zin als de huidige (en voor de komende tijd ook toekomstige) oorlogen worden uitgevochten met zelfmoordaanslagen en afstandsbestuurbare bommen langs wegen.....
Jij denkt dat die tacktieken ook worden gehanteerd als wij ons eigen land moeten verdedigen?
Say your prayers
  Moderator donderdag 14 september 2006 @ 20:29:41 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41812290
nou de britten kunnen best in Den Haag landen met hun Harriers en dan wat bommen planten en weer opstijgen om het toestel daarna te parkeren in het centraal station

dat klinkt best logisch
  vrijdag 15 september 2006 @ 12:04:23 #210
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41830793
uvt heeft onlangs een rapport over de JSF uitgebracht onder de titel "JSF: Strategische positionering in de mondiale luchtvaartmarkt" . http://www.uvt.nl/center-ar/nl/onderzoeksgebied/aerospace.html

Nivr heeft op 25 augustus een rapport over de inschakeling van de industrie inzake de JSF gepubliceerd en heeft begin oktober een symposium te Den Haag hierover.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41834325
quote:
Op donderdag 14 september 2006 20:14 schreef Sickie het volgende:

[..]

Jij denkt dat die tacktieken ook worden gehanteerd als wij ons eigen land moeten verdedigen?
Israel, Afghanistan, Irak, Sudan. Daar vuren ze ook raketten af. Zinnig dus.
  Moderator vrijdag 15 september 2006 @ 14:42:38 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41834728
zeker zinnig ... zinniger dan die gasten te voet te lijf te gaan zonder luchtsteun iig

overigens maakt de Sudanese regering wel degenlijk veelvuldig gebruik van zijn luchtmacht boven Darfur en aangezien wij geen luchtmacht hebben is het dus wel te wensen dat als we daar aan land gaan de LCFen met SM2 raketten uitgerust worden ja

[ Bericht 51% gewijzigd door sp3c op 15-09-2006 14:54:42 ]
pi_42797972
Kamer stemt in met doorgang JSF-project

Geldverspilling en een beslissing net ver genoeg van de verkiezingen om mensen die in het stemhokje te doen vergeten.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_42798007
Waarom stemt de LPF eigenlijk voor ? Pim F. was toch echt een van de grootste tegenstanders van he JSF project.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 19 oktober 2006 @ 10:44:03 #215
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42798157
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:36 schreef onemangang het volgende:
Kamer stemt in met doorgang JSF-project

Geldverspilling en een beslissing net ver genoeg van de verkiezingen om mensen die in het stemhokje te doen vergeten.
De andere optie komt erop neer om de luchtmacht op te heffen. Dat geniet dus jouw voorkeur?
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42798482
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:44 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

De andere optie komt erop neer om de luchtmacht op te heffen. Dat geniet dus jouw voorkeur?
Je kan ook kanteklare vliegtuigen kopen. De onzekerheden zijn wel errug groot in dit project.
pi_42798528
Waarom nou toch???
pi_42798603
Waarom stemt ChristenUnie in met de JSF??
pi_42798644
Ja leuk laten we dit er nog net voor de verkiezingen even doordrukken . En dan een volgend kabinet met de sterk gestegen kosten opzadelen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_42798654
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:01 schreef pberends het volgende:
Ze zijn erg geschikt om moslims mee dood te maken .

Soort nieuwe kruistocht enzo.
pi_42799126
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:44 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

ja ik weet ook niet waar ze die geldverspilling vandaan halen het is 1 van de goedkoopste oplossingen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_42799142
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Je kan ook kanteklare vliegtuigen kopen. De onzekerheden zijn wel errug groot in dit project.
die over 5 jaar verouderd zijn en ook nog eens duurder
pi_42799222
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja ik weet ook niet waar ze die geldverspilling vandaan halen het is 1 van de goedkoopste oplossingen
Ik snap niet waar je nu al een prijs voor dit project vandaan kan halen. Dit soort grote defensieorders vallen eigenlijk altijd dubbel zo duur uit als oorspronkelijk bedoeld. Vraag me af of het dan nog de goedkoopste optie is..
Er liggen gewoon nog een hoop tegenslagen in het verschiet. Zolang ze nog niet uitgetest zijn en in massaproductie genomen kan je geen echte prijs noemen volgens mij.
pi_42799266
Met een bescheiden kostenstijging van minder dan 50% kan je voor de kosten van de JSF zeker 4 betuwelijnen aanleggen .
pi_42799308
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:28 schreef du_ke het volgende:
Met een bescheiden kostenstijging van minder dan 50% kan je voor de kosten van de JSF zeker 4 betuwelijnen aanleggen .
En met een beetje creatief boekhouden kunnen we er ook nog wel een HSL uitpersen.
pi_42799367
We willen toch zo graag een rechtse regering, VVD en CDA all the way ??

Deze vinden het belangrijk dat we meedoen aan het project omdat dit de komende jaren een aantal duizend banen creeert.

Maar zoals de meeste met me eens zullen zijn zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom wij niet mee zouden moeten doen, maar het geld aan andere dingen moeten besteden.

stem dus maar SP
pi_42799392
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:33 schreef Roellie80 het volgende:

Deze vinden het belangrijk dat we meedoen aan het project omdat dit de komende jaren een aantal duizend banen creeert.
Ja met 14 miljard staatssteun kan ik ook heel wat banen creeëren .
pi_42799407
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:30 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

En met een beetje creatief boekhouden kunnen we er ook nog wel een HSL uitpersen.
Of een paar jaar gratis stads en streekvervoer.
pi_42799595
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja met 14 miljard staatssteun kan ik ook heel wat banen creeëren .
wat zou dan volgens jou de achterliggende gedachte zijn?
pi_42799650
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik snap niet waar je nu al een prijs voor dit project vandaan kan halen. Dit soort grote defensieorders vallen eigenlijk altijd dubbel zo duur uit als oorspronkelijk bedoeld. Vraag me af of het dan nog de goedkoopste optie is..
Er liggen gewoon nog een hoop tegenslagen in het verschiet. Zolang ze nog niet uitgetest zijn en in massaproductie genomen kan je geen echte prijs noemen volgens mij.
ze gaan rond de 45 miljoen kosten wat nog steeds 5 miljoen goedkoper is dan directe concurenten.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:45:33 #231
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42799701
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:56 Schreef LangeTabbetje het volgende:Je kan ook kanteklare vliegtuigen kopen. De onzekerheden zijn wel errug groot in dit project.
Dat kan. Overigens zit de onzekerheid op de kosten rondom de deelname. Dat is uiteraard geen 14 miljard maar 1 miljard.
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:01 schreef pberends het volgende:
Weet ik niet, ze willen er ook geen antwoord opgeven
D66 is nu ook voor terwijl ze eerst tegen waren omwille het EUropese defenise-industrie ideaal.
quote:
en niet zomaar prutsbanen voor Melketiers maar hoogwaardige arbeidsplaatsen. In een industrietak met ruim 48 zoveel &D als gemiddeld. Dat willen we toch; een kenniseconomie? Anderzijds is er voor dergelijke mensen werk genoeg.
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:34 schreef du_ke het volgende:

Of een paar jaar gratis stads en streekvervoer.
14 miljard/ 30 jaar = 500 miljoen per jaar. Daarvoor kan je de bussen neit gratis laten rijden..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42799780
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ze gaan rond de 45 miljoen kosten wat nog steeds 5 miljoen goedkoper is dan directe concurenten.
Ja maar ze zijn er nog niet. Zolang de massaproductie nog niet op gang is geloof ik geen ruk van die prijs. over het algemeen kan je er van uitgaan dat tussen deze fase (ontwerp) en de productiefase nog wel een kleine verdubbeling van de prijs plaats zal vinden.
pi_42799819
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
14 miljard/ 30 jaar = 500 miljoen per jaar. Daarvoor kan je de bussen neit gratis laten rijden..
Voor het dubbele wel (en daar mogen we toch vanuit gaan ).

http://nl.wikipedia.org/w(...)het_openbaar_vervoer
pi_42799863
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:

[..]en niet zomaar prutsbanen voor Melketiers maar hoogwaardige arbeidsplaatsen. In een industrietak met ruim 48 zoveel &D als gemiddeld. Dat willen we toch; een kenniseconomie? Anderzijds is er voor dergelijke mensen werk genoeg.
[..]
Als de Nederlandse bedrijven goed genoeg zijn om met steun mee te doen zouden ze ook goed genoeg moeten zijn om zonder die steun mee te doen.
pi_42799889
quote:

Maar zoals de meeste met me eens zullen zijn zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom wij niet mee zouden moeten doen, maar het geld aan andere dingen moeten besteden.

stem dus maar SP
Zijn daar garanties gegeven over die banen ?
  FOK!fotograaf donderdag 19 oktober 2006 @ 11:52:17 #236
13368 NiGeLaToR
pi_42799896
Ben helemaal voor het JSF project.
Die F16's worden oud en blijken toch hun nut momenteel dagelijks te bewijzen.
Verder vind ik het als Nederlander ook gewoon COOL om wat van die 'moordwapens' te bezitten en daar de wereld mee over te gaan tbv VREDE.

Maargoed, ik snap dat onze boomknuffelaars het zonde van het geld vinden en slecht voor hun boompjes.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:57:22 #237
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42800057
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor het dubbele wel (en daar mogen we toch vanuit gaan ).

http://nl.wikipedia.org/w(...)het_openbaar_vervoer
Hmm, valt mee die extra kosten.
Maar zo makkelijk gaat dat niet omdat je zit met de vervolg effecten. Die JSF creeert hoogwaardige arbeid wat zelf ook weer (belasting)geld meebrengt. Daarmee zijn de nettokosten van de JSF natuurlijk lager dan die 14 miljard.

Anderzijds zit er ook een dergelijk effect op gratis ov; minder auto`s, minder files, (minder fietsers..). De vraag is wat daarvan de kosten en baten zijn. Ik vermoed financieel minder want die automobilist betaalt zoveel belasting en accijns dat het een dure grap wordt als hij met de bus gaat...Daarbij komt dat die extra mensen in het OV ook meer kosten met zich meebrengen; extra bussen moeten gekocht worden, meer treinmachinisten etc.
pi_42800110
Ben dan ook voor geen van beiden. Was meer om even aan te geven wat je evt ook met at geld kan doen. Je kan ook de belasting verlagen bv
pi_42800137
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja maar ze zijn er nog niet. Zolang de massaproductie nog niet op gang is geloof ik geen ruk van die prijs. over het algemeen kan je er van uitgaan dat tussen deze fase (ontwerp) en de productiefase nog wel een kleine verdubbeling van de prijs plaats zal vinden.
nee dat vindt juist vaak plaats in de R&D periode en die is bijna afgelopen.
pi_42800184
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:59 schreef du_ke het volgende:
Ben dan ook voor geen van beiden. Was meer om even aan te geven wat je evt ook met at geld kan doen. Je kan ook de belasting verlagen bv
en dan defensie opheffen
pi_42800436
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en dan defensie opheffen
Of concentreren op de taken waar we echt goed in zijn, de marine b.v.
pi_42800448
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nee dat vindt juist vaak plaats in de R&D periode en die is bijna afgelopen.
Nou ik ga er toch echt vanuit dat er nog wel wat addertjes onder het gras zitten qua kosten.
pi_42800660
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 12:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

ja dat gaat opschieten zonder luchtmacht ben je nergens net zoals zonder landmacht je hebt gewoon alle 3 nodig
  donderdag 19 oktober 2006 @ 12:43:42 #244
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_42801272
quote:
Op donderdag 14 september 2006 20:14 schreef Sickie het volgende:

[..]

Jij denkt dat wij met de JSF ons eigen land moeten verdedigen?
lege ton
  donderdag 19 oktober 2006 @ 12:58:17 #245
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42801656
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 12:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dus nieuwe marineschepen halen voor dezelfde prijs is geen probleem?
Bovendien zul je alle drie de takken van defensie moeten behouden om serieus deel te kunnen nemen aan vredesmissies.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42801965
Ik weet niet of het wel zo noodzakelijk is om alle takken te behouden. We doen toch alle operaties samen met andere landen.
Denk dat het verstandiger is je te focussen op enkele kerntaken. Hoe nuttig is het om elk europees land z'n eigen complete krijgsmacht te laten behouden?
pi_42802061
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 13:09 schreef du_ke het volgende:
Ik weet niet of het wel zo noodzakelijk is om alle takken te behouden. We doen toch alle operaties samen met andere landen.
Denk dat het verstandiger is je te focussen op enkele kerntaken. Hoe nuttig is het om elk europees land z'n eigen complete krijgsmacht te laten behouden?
heel nuttig zolang er nog geen gezamenlijk buitenlands beleid is.
pi_42802161
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 13:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

heel nuttig zolang er nog geen gezamenlijk buitenlands beleid is.
Weet ik niet, zie ons niet zelfstandig een land binnenvallen of een complete vredesmissie opzetten.
pi_42804220
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ben helemaal voor het JSF project.
Die F16's worden oud en blijken toch hun nut momenteel dagelijks te bewijzen.
Vertel... Welk nut? Afghaanse dorpjes bombarderen waarin zich mogelijk een enkele talibanstrijder zit en al de bijkomende burgerslachtoffers maar voor lief nemen? Straaljagers hebben in de huidige wijze van oorlogsvoering geen enkele nut meer, het (handjevol) 'vijanden' verschanst zich namelijk in woonwijken.
quote:
Verder vind ik het als Nederlander ook gewoon COOL om wat van die 'moordwapens' te bezitten en daar de wereld mee over te gaan tbv VREDE.
Nou, en of wij de afgelopen 50 jaar een hoop vrede hebben bereikt met straaljagers, zeg. De Israeliers waren zelfs met hun machtige luchtmacht niet in staat om Hezbollah op de knieën te krijgen. Waarom? omdat in een guerillaoorlog straaljagers meer ellende aanrichten dan problemen kunnen oplossen.

Als Nederland werkelijk alleen vredesmissies wil uitvoeren dan kunnen we beter het gehele defensiebudget aan de rampenbrigade en de geneeskundige troepen besteden.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 14:21:15 #250
8369 speknek
Another day another slay
pi_42804293
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 14:18 schreef onemangang het volgende:
Vertel... Welk nut? Afghaanse dorpjes bombarderen waarin zich mogelijk een enkele talibanstrijder zit en al de bijkomende burgerslachtoffers maar voor lief nemen? Straaljagers hebben in de huidige wijze van oorlogsvoering geen enkele nut meer, het (handjevol) 'vijanden' verschanst zich namelijk in woonwijken.
In de Irak oorlog heeft bombarderen toch heel wat nut gehad.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_42804569
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 14:21 schreef speknek het volgende:

[..]

ja, inderdaad. Ieder bom heeft nog meer haat gezaaid bij de moslims jegens de westerse wereld, want bij iedere bom vielen er ook heel veel onschuldige doden. En nu is Irak het grootste broeinest van terrorisme geworden en ik weet niet hoeveel onschuldige burgerslachtoffers verder.
  FOK!fotograaf donderdag 19 oktober 2006 @ 14:31:18 #252
13368 NiGeLaToR
pi_42804574
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 14:21 schreef speknek het volgende:

[..]

In Afganistan ook.. die paar Taliban die er dan zijn krijgen netjes een precies afgeworpen 500 ponder achter hun steen te verwerken. Levert direct resultaat op - einde aanval enzo.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 14:33:46 #253
8369 speknek
Another day another slay
pi_42804637
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 14:31 schreef onemangang het volgende:
ja, inderdaad. Ieder bom heeft nog meer haat gezaaid bij de moslims jegens de westerse wereld, want bij iedere bom vielen er ook heel veel onschuldige doden. En nu is Irak het grootste broeinest van terrorisme geworden en ik weet niet hoeveel onschuldige burgerslachtoffers verder.
Dat gaat over het nut van de irak oorlog, niet het nut van bombarderen. Uday's complete regiment werd met de grond gelijk gemaakt zonder dat er een Amerikaan omkwam, puur door een bombardement. Maar als je denkt dat voettroepen efficienter zijn...
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 14:58:14 #254
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_42805420
quote:

[..]

[..]
Idd... de Nederlandse F16's zijn compleet nutteloos in Uruzgan!
En worden ook vooral niet ingezet.

Wordt eens wakker! Nederlandse F-16's worden veel ingezet op dit moment daar. Alleen al de aanwezigheid van die vliegtuigen boven het slagveld heeft invloed op talibannertjes.
Ze zijn onmisbaar als luchtsteun aan de grondtroepen.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 15:41:25 #255
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_42806922
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 14:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat gaat over het nut van de irak oorlog, niet het nut van bombarderen. Uday's complete regiment werd met de grond gelijk gemaakt zonder dat er een Amerikaan omkwam, puur door een bombardement. Maar als je denkt dat voettroepen efficienter zijn...
De luchtmacht van de VS is inderdaad efficient om b.v. het Iraakse leger aan te vallen. Maar ik mis dan toch even de relatie met het aanschaffen van de JSF door Nederland.
lege ton
pi_42808639
quote:

Als Nederland werkelijk alleen vredesmissies wil uitvoeren dan kunnen we beter het gehele defensiebudget aan de rampenbrigade en de geneeskundige troepen besteden.
HOe moeten die werken als ze continu worden bestookt met mortieren en raketten
  FOK!fotograaf donderdag 19 oktober 2006 @ 17:01:28 #257
13368 NiGeLaToR
pi_42809737
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 15:41 schreef nonzz het volgende:

[..]

De luchtmacht van de VS is inderdaad efficient om b.v. het Iraakse leger aan te vallen. Maar ik mis dan toch even de relatie met het aanschaffen van de JSF door Nederland.
Als die plaat voor je hoofd niet zo in de weg zat had je kunnen zien dat we het ook al hebben over die andere rotstuin waar wij ons nu wel bevinden. Afganistan.
Overigens hebben ook onze troepen in Irak gezeten, dus inzet daar was niet ondenkbaar.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:12:05 #258
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_42811821
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:01 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Als die plaat voor je hoofd niet zo in de weg zat had je kunnen zien dat we het ook al hebben over die andere rotstuin waar wij ons nu wel bevinden. Afganistan.
Overigens hebben ook onze troepen in Irak gezeten, dus inzet daar was niet ondenkbaar.
Ow je bedoelt dat we een geavanceerder gevechtsvliegtuig nodig hebben om onzichtbaar te blijven voor de radar van de Taliban en meer dogfights te winnen. Dat onze luchtmacht op dit moment het grootste obstakel vormt naar een vrij, democratisch en stabiel Afganistan....
lege ton
  donderdag 19 oktober 2006 @ 19:56:01 #259
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42814650
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 16:29 schreef Autoreply het volgende:

[..]

HOe moeten die werken als ze continu worden bestookt met mortieren en raketten
Dat laten we dan door amerikaanse cowboys doen, daar zijn er wel een paar die dat leuk vinden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  FOK!fotograaf donderdag 19 oktober 2006 @ 23:39:50 #260
13368 NiGeLaToR
pi_42822579
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:12 schreef nonzz het volgende:

[..]

Ow je bedoelt dat we een geavanceerder gevechtsvliegtuig nodig hebben om onzichtbaar te blijven voor de radar van de Taliban en meer dogfights te winnen. Dat onze luchtmacht op dit moment het grootste obstakel vormt naar een vrij, democratisch en stabiel Afganistan....
Sinds wanneer is de JSF stealth?

De F16 valt uit zichzelf naar beneden zoals je hebt kunnen zien 'n paar weken terug, dat je met een Lada kan rijden betekend niet dat je het wilt
  Moderator vrijdag 20 oktober 2006 @ 00:06:35 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42823539
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 19:56 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat laten we dan door amerikaanse cowboys doen, daar zijn er wel een paar die dat leuk vinden.
ja in den haag zullen ze het leuk vinden want dat is goedkoop ... als militair zie ik toch liever Nederlandse jachtvliegtuigen boven mijn hoofd want daar kan ik op bouwen

F35 heeft verder een groter bereik, kan een grotere bommenlast meebrengen en schiet scherper als F16 ... dat maakt het toestel voor nederland boven Afghanistan op zich zelf al interessant genoeg om aan te schaffen als de huidige vloot strax op is
pi_42838635
Heeft iemand al opgemerkt dat er tegenover de kosten ook opbrengsten staan?
quote:
De JSF moet het Nederlandse bedrijfsleven 8 miljard aan opdrachten opleveren.
Bron: http://www.ad.nl/binnenland/article719995.ece
pi_42838700
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:15 schreef mrbombastic het volgende:
Heeft iemand al opgemerkt dat er tegenover de kosten ook opbrengsten staan?
[..]

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/article719995.ece
Maar waarom moet de overheid investeren, zodat bedrijf X omzet kan maken ?
pi_42838930
Het gaat hier niet om bedrijf X, maar om het Nederlandse bedrijfsleven.
De overheid investeert op tal van manieren waar het bedrijfsleven van profiteert.
Denk maar eens aan de infrastructuur en het onderwijs.
Zonder opgeleide mensen kunnen bedrijven geen/beperkt personeel aannemen en geen/beperkt winst maken.
pi_42839520
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:24 schreef mrbombastic het volgende:
Het gaat hier niet om bedrijf X, maar om het Nederlandse bedrijfsleven.
De overheid investeert op tal van manieren waar het bedrijfsleven van profiteert.
Denk maar eens aan de infrastructuur en het onderwijs.
Zonder opgeleide mensen kunnen bedrijven geen/beperkt personeel aannemen en geen/beperkt winst maken.
Investeren in onderwijs is toch wel even wat anders dan het kopen van wapentuig. Ik sta wel achter een overheid die onderwijs steunt, maar niet achter een overheid die wapenhandel stimuleert. Uiteindelijk zijn de kosten overigens aanzienlijk hoger dan de baten.
pi_42839939
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:42 schreef onemangang het volgende:

[..]

Investeren in onderwijs is toch wel even wat anders dan het kopen van wapentuig. Ik sta wel achter een overheid die onderwijs steunt, maar niet achter een overheid die wapenhandel stimuleert. Uiteindelijk zijn de kosten overigens aanzienlijk hoger dan de baten.
Toevallig gisteren de Europese directeur maintenance van Lockheed gehoord:

Totale waarde van de opdrachten is zéker 8 miljard euro, mits we mee doen. Meer opdrachten zijn zeker mogelijk als onze offertes gunstig genoeg zijn. Lees, we zouden wel 's een groot deel van de kostprijs van die dingen er uit kunnen halen. Ook haal je hoogwaardige kennis binnen die je anders op geen enkele andere manier, of met hele hoge kosten, in huis kan halen. Die technologie (electronica, materiaalgebruik, verbindingsmethoden zoals FSW) wordt later weer gebruikt voor commerciele technologie. Bezit je die al dan heb je een groot kennisvoordeel tov de concurrentie die niet mee deed...

Een overheid "stimuleert" geen wapentuig maar heeft dit nodig om haar geweldsmonopolie te handhaven. Als je het hier niet mee eens bent verwijs ik je vriendelijk naar de jaren '30. Toen kon ook alles met diplomatie worden opgelost
  Moderator vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:58:02 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42839975
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:17 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar waarom moet de overheid investeren, zodat bedrijf X omzet kan maken ?
de overheid moet banen creeeren toch?
werkgelegenheid enzo, dat doen ze hier dus, er wordt geinvesteerd in de Nederlandse economie
en als bedrijf X winst maakt dan moet bedrijf X een deel van het geld weer terug betalen

op zich nix mis mee de vraag zou moeten zijn waarom het bedrijfsleven of de Nederlandse krijgsmacht in zijn keuzes afhankelijk zou moeten zijn van de grillen van het bedrijfsleven maar dat is in deze niet zo heel erg relevant omdat de klu zowieso de JSF wil hebben of we daar nu aan meebouwen of niet
  Moderator vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:05:18 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42840164
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:56 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Toevallig gisteren de Europese directeur maintenance van Lockheed gehoord:

Totale waarde van de opdrachten is zéker 8 miljard euro, mits we mee doen. Meer opdrachten zijn zeker mogelijk als onze offertes gunstig genoeg zijn. Lees, we zouden wel 's een groot deel van de kostprijs van die dingen er uit kunnen halen.
ik zou de verkooppraatjes van lockheed niet al te serieus nemen ... de Russen zeggen ook altijd dat ze het beste toestel op de markt hebben ... de Iranezen ook trouwens
quote:
Ook haal je hoogwaardige kennis binnen die je anders op geen enkele andere manier, of met hele hoge kosten, in huis kan halen. Die technologie (electronica, materiaalgebruik, verbindingsmethoden zoals FSW) wordt later weer gebruikt voor commerciele technologie. Bezit je die al dan heb je een groot kennisvoordeel tov de concurrentie die niet mee deed...
dat niet alleen maar denk ook is aan de upgrades voor de vloot of bv de aanstaande upgrade van de Apaches, die kennis hebben wij in huis gehaald door zelf (met partners) aan onze F16's te gaan sleutelen dat scheelt grof geld dan wanneer je kant en klare pakketten had gekocht in bv Israel en bovendien is het nu ten eerste op de maat gesneden voor de Nederlandse krijgsmacht en ten tweede is het niet een bekend pakket dat bv ook aan Pakistan ook wordt verkocht, geen hond die weet wat onze F16's nu precies kunnen

met deelname aan dit project houd je die kennis nog voor tientallen jaren in huis en bovendien is de Nederlandse deelname een veelvoud aan dat met F16, we hebben nu echt wat te zeggen wbt hoe het toestel er uiteindelijk uit komt te zien en dat maakt het operationeel brengen van de squadrons weer sneller en goedkoper
quote:
Een overheid "stimuleert" geen wapentuig maar heeft dit nodig om haar geweldsmonopolie te handhaven. Als je het hier niet mee eens bent verwijs ik je vriendelijk naar de jaren '30. Toen kon ook alles met diplomatie worden opgelost
mwah zoveel verschilt dat niet meer met elkaar helaas
pi_42843957
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:56 schreef Autoreply het volgende:
Die technologie (electronica, materiaalgebruik, verbindingsmethoden zoals FSW) wordt later weer gebruikt voor commerciele technologie. Bezit je die al dan heb je een groot kennisvoordeel tov de concurrentie die niet mee deed...
Dat ze nu nog steeds het argument 'de technologie die de wapenindustrie ontwikkeld wordt ook in commerciele technologie toegepast' gebruiken is natuurlijk slappe goedpraterij van iets dat alleen maar dient om mensenlevens te verwoesten.
quote:
Inmiddels zijn we wel wat verder dan toen en hebben we vrede in Europa behouden dankzij de Europese Gemeenschap die tot stand is gekomen door diplomatie en zijn de conflicten die men met wapens probeert te beslechten voortdurend in volle gang: Afghanistan glijdt weer af naar een burgeroorlog, net als Irak, Israels aanval op Hezbollah heeft de spanningen doen toenemen en Darfur is hell as usual. Maar waar het hier vooral om gaat is dat straaljagers als oorlogsmethode hopeloos zijn verouderd: wie zijn de 'vijanden'? Dat zijn figuren die zich opblazen met een bomgordel op een marktplaats. Wat kunnen straaljagers tegen een dergelijke vijand uitrichten, als ik vragen mag? Er een bom opgooien?
  Moderator vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:15:52 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42845354
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 19:32 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat ze nu nog steeds het argument 'de technologie die de wapenindustrie ontwikkeld wordt ook in commerciele technologie toegepast' gebruiken is natuurlijk slappe goedpraterij van iets dat alleen maar dient om mensenlevens te verwoesten.
[..]

Inmiddels zijn we wel wat verder dan toen en hebben we vrede in Europa behouden dankzij de Europese Gemeenschap die tot stand is gekomen door diplomatie en zijn de conflicten die men met wapens probeert te beslechten voortdurend in volle gang:
oorlogen op de Balkan gemist?
quote:
Afghanistan glijdt weer af naar een burgeroorlog, net als Irak, Israels aanval op Hezbollah heeft de spanningen doen toenemen en Darfur is hell as usual. Maar waar het hier vooral om gaat is dat straaljagers als oorlogsmethode hopeloos zijn verouderd: wie zijn de 'vijanden'? Dat zijn figuren die zich opblazen met een bomgordel op een marktplaats. Wat kunnen straaljagers tegen een dergelijke vijand uitrichten, als ik vragen mag? Er een bom opgooien?
nu ja recente ervaringen leren toch dat straaljagers wel degenlijk nut hebben

als de bommen en zelfmoordenaars nu de enige (of uberhaupt de grootste) vijand waren in bv Afghanistan dan zou ik je gelijk geven maar dat is gewoonweg niet waar, het gaat vooral om hinderlagen en aanvallen van compagniegrootte en groter

als je daar dmv een bom of twee direct een einde aan kan maken is dat natuurlijk een stuk beter dan urenlang over en weer met machinegeweren te beschiten ... in elk geval beter voor de eigen troepen
pi_42860549
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

oorlogen op de Balkan gemist?
[..]

als de bommen en zelfmoordenaars nu de enige (of uberhaupt de grootste) vijand waren in bv Afghanistan dan zou ik je gelijk geven maar dat is gewoonweg niet waar, het gaat vooral om hinderlagen en aanvallen van compagniegrootte en groter

als je daar dmv een bom of twee direct een einde aan kan maken is dat natuurlijk een stuk beter dan urenlang over en weer met machinegeweren te beschiten ... in elk geval beter voor de eigen troepen
en daarbij je weet niet wat de toekomst brengt voor het zelfde geldt gaat die poetin flippen in georgie en dan kan europa toch ook niet afzijdig blijven.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:03:08 #272
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42860644
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:15 schreef sp3c het volgende:
Welk nut heeft een straaljager vanuit de financier, de burger, gegezien?
pi_42861255
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 13:03 schreef NewOrder het volgende:

[..]

vrede en veiligheid waar ook ter wereld

bescherming misschien
  Moderator zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:09:06 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42867336
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 13:03 schreef NewOrder het volgende:

[..]

de militairen (broer, zus, vader, moeder) van die financier blijven langer leven

het staat er gewoon in hoor, moet ik nu mezelf gaan lopen herhalen omdat jij niet verder dan de eerste 2 regels kunt lezen?
pi_42867406
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 18:09 schreef sp3c het volgende:

[..]

de militairen (broer, zus, vader, moeder) van die financier blijven langer leven
Als dat het enigste 'voordeel' is voor de burger, dan lijkt me dat een vreedzamer baantje vinden voor deze militairen een stuk goedkoper is.
  Moderator zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:51:45 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42868260
ik heb het niet over het enige voordeel maar over een voordeel
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:47:19 #277
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42869408
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 18:09 schreef sp3c het volgende:
Ik wist niet dat hier (kans op) oorlog was. Of bedoel je soms die militairen die we hebben uitgezonden naar een gebied waar wij niets te zoeken hebben, met de illusie dat zij daar vrede kunnen brengen? De belastingbetaler is niet om een mening gevraagd; hem wordt onder dwang geld afhandig gemaakt waarmee overheidsspeelgoed zoals straaljagers worden gefinancierd. Een straaljager heeft nut voor overheden, voor de VN en voor de wapenindustrie, maar op geen enkele manier voor de burger die het moet betalen.
quote:
het staat er gewoon in hoor, moet ik nu mezelf gaan lopen herhalen omdat jij niet verder dan de eerste 2 regels kunt lezen?
Ik kan heel goed lezen, én ik kan ook nog eens heel goed denken.
  Moderator zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:54:48 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42869602
hey als jij de vredesmissies enzo af wilt schaffen dan is dat leuk en aardig maar dat is een andere discussie die ik hier niet ga voeren ... ze zijn er nu eenmaal en straaljagers leveren daarbij een belangrijke bijdrage.

en niet om de mening gevraagd?
als de belastingbetaler massaal SP had gestemd dan lag dat project nu in de prullenbak net als de rest van de krijgsmacht ... maar dat gebeurde niet
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:34:58 #279
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42870690
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 19:54 schreef sp3c het volgende:
hey als jij de vredesmissies enzo af wilt schaffen dan is dat leuk en aardig maar dat is een andere discussie die ik hier niet ga voeren ... ze zijn er nu eenmaal en straaljagers leveren daarbij een belangrijke bijdrage.
Toch is de deelname aan 'vredesmissies' zeer relevant voor dit onderwerp. Hebben wij een defensiemacht om mee te doen aan vredesmissies of doen we mee aan vredesmissies omdat we een defensiemacht hebben? Het is nogal makkelijk om te redeneren dat straaljagers nuttig zijn voor vredesmissies en derhalve moeten worden aangeschaft, maar het is een verdraaiing van de werkelijkheid. Als onze defensiemacht als doel heeft om vrede te stichten in het buitenlandse gebieden, dan kunnen we het Ministerie van Defensie beter hernoemen tot het Ministerie van Vrede.
quote:
en niet om de mening gevraagd?
als de belastingbetaler massaal SP had gestemd dan lag dat project nu in de prullenbak net als de rest van de krijgsmacht ... maar dat gebeurde niet
Ja, laten we het ene kwaad verruilen voor het andere.
  Moderator zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:52:35 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42871094
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 20:34 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Toch is de deelname aan 'vredesmissies' zeer relevant voor dit onderwerp. Hebben wij een defensiemacht om mee te doen aan vredesmissies of doen we mee aan vredesmissies omdat we een defensiemacht hebben? Het is nogal makkelijk om te redeneren dat straaljagers nuttig zijn voor vredesmissies en derhalve moeten worden aangeschaft, maar het is een verdraaiing van de werkelijkheid. Als onze defensiemacht als doel heeft om vrede te stichten in het buitenlandse gebieden, dan kunnen we het Ministerie van Defensie beter hernoemen tot het Ministerie van Vrede.
mwah de vraag was wat voor nut die toestellen hadden in Afghanistan vol zelfmoordenaars en bommenplanters ... daar gaf ik antwoord op.

imo is onze krijgsmacht er om onze landsgrenzen te verdedigen, daar heb je dus ook jachtvliegtuigen voor nodig.
Dat we lid zijn van een bondgenootschap betekend natuurlijk niet dat we die taak maar aan de grotere bondgenoten moeten overlaten of we moeten hun ervoor betalen en dan is de belastingbetaler even duur uit behalve dat er 65.000 banen direct en god mag weten hoeveel indirect verdwijnen.
quote:
[..]

Ja, laten we het ene kwaad verruilen voor het andere.
de krijgsmacht is niet kwaad ... alleen wat vel over been
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:37:02 #281
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42872182
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 20:52 schreef sp3c het volgende:
mwah de vraag was wat voor nut die toestellen hadden in Afghanistan vol zelfmoordenaars en bommenplanters ... daar gaf ik antwoord op.
In de situatie in Afghanistan zullen straaljagers vast nuttig zijn, maar ik probeer het nut van een straaljager in een breder verband te zien.
quote:
imo is onze krijgsmacht er om onze landsgrenzen te verdedigen, daar heb je dus ook jachtvliegtuigen voor nodig.
Wie zijn de potentiële vijanden die ons land komen binnenvallen?
quote:
Dat we lid zijn van een bondgenootschap betekend natuurlijk niet dat we die taak maar aan de grotere bondgenoten moeten overlaten of we moeten hun ervoor betalen en dan is de belastingbetaler even duur uit behalve dat er 65.000 banen direct en god mag weten hoeveel indirect verdwijnen.
Het lidmaatschap van de NAVO is op zich al discutabel. Los daarvan is het natuurlijk niet zo dat al die mensen die werkzaam zijn bij defensie of waarvan het werk dat zij verrichten afhankelijk is van defensie, werkeloos zouden zijn als er geen defensiemacht bestond.
  Moderator zaterdag 21 oktober 2006 @ 23:14:36 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42874610
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:37 schreef NewOrder het volgende:

[..]

In de situatie in Afghanistan zullen straaljagers vast nuttig zijn, maar ik probeer het nut van een straaljager in een breder verband te zien.
een praktischer voorbeeld anders ... neem de oorlog op de Balkan
als we daar niet ingegrepen hadden, dan werden we nu nog overspoelt met joegoslavische vluchtelingen met alle gevolgen van dien

Tijdens Deliberate Force en Allied Force stond juist het luchtwapen centraal en Nederland zat daarbij in de voorhoede juist omdat wij modernere F16's hadden dan de rest van de NATO
quote:
[..]

Wie zijn de potentiële vijanden die ons land komen binnenvallen?
die zijn er momenteel niet
quote:
[..]

Het lidmaatschap van de NAVO is op zich al discutabel.
allicht maar we zijn er nu eenmaal lid van dus zullen we ons daarnaar moeten gedragen of opstappen (nogmaals, dan moet je SP stemmen )
quote:
Los daarvan is het natuurlijk niet zo dat al die mensen die werkzaam zijn bij defensie of waarvan het werk dat zij verrichten afhankelijk is van defensie, werkeloos zouden zijn als er geen defensiemacht bestond.
dat zei ik niet
ik zei dat er 65.000 banen verdwijnen, niet dat die mensen per definitie op straat terecht komen
  zondag 22 oktober 2006 @ 10:15:17 #283
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42880046
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 23:14 schreef sp3c het volgende:
een praktischer voorbeeld anders ... neem de oorlog op de Balkan
als we daar niet ingegrepen hadden, dan werden we nu nog overspoelt met joegoslavische vluchtelingen met alle gevolgen van dien
Dat is maar de vraag. Vluchtelingen vluchten daarheen waar iets te halen valt. Onze verzorgingsstaat oefent een grote aantrekkingskracht uit, en trekt zodoende (veel) vluchtelingen aan. Zonder verzorgingsstaat zou er geen vluchtelingenprobleem zijn. In een ander land oorlog gaan voeren omdat je een probleem hebt in eigen land is dus een slechte reden. Dat was dan ook niet de reden van het ingrijpen.
quote:
Tijdens Deliberate Force en Allied Force stond juist het luchtwapen centraal en Nederland zat daarbij in de voorhoede juist omdat wij modernere F16's hadden dan de rest van de NATO
Als Nederland geen straaljagers had zou het ook niet mee hebben gedaan met luchtaanvallen. Zo simpel is het gewoon. Het is niet zo dat de NAVO ons verplicht om straaljagers aan te schaffen zodat wij ze kunnen inzetten voor bepaalde missies.
quote:
die zijn er momenteel niet
Wat is dan de reden om peperdure straaljagers mede te ontwikkelen en aan te schaffen? Is het rechtvaardig tegenover de burger om van zijn geld middelen aan te schaffen voor een ander doel dan waarvoor dat geld is bedoeld? De burger betaalt immers voor defensie in de zin van bescherming, niet voor missies in het verre buitenland.
quote:
dat zei ik niet
ik zei dat er 65.000 banen verdwijnen, niet dat die mensen per definitie op straat terecht komen
Ik zei ook niet dat jij dat zei, maar je impliceert wel iets van die strekking. Immers, als er 65000 banen verdwijnen zonder dat dit gevolgen heeft voor de werkgelegenheid in zijn totaliteit, dan zou jouw opmerking zinloos zijn.
  Moderator zondag 22 oktober 2006 @ 14:14:21 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42885338
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 10:15 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag. Vluchtelingen vluchten daarheen waar iets te halen valt. Onze verzorgingsstaat oefent een grote aantrekkingskracht uit, en trekt zodoende (veel) vluchtelingen aan. Zonder verzorgingsstaat zou er geen vluchtelingenprobleem zijn. In een ander land oorlog gaan voeren omdat je een probleem hebt in eigen land is dus een slechte reden. Dat was dan ook niet de reden van het ingrijpen.
dat was precies de reden!!!

de stroom albanese/kosovaarse vluchtelingen dreigde landen als Griekenland en Italie te destabiliseren en dat zou nogal bad voor (EU) business zijn
quote:
[..]

Als Nederland geen straaljagers had zou het ook niet mee hebben gedaan met luchtaanvallen. Zo simpel is het gewoon. Het is niet zo dat de NAVO ons verplicht om straaljagers aan te schaffen zodat wij ze kunnen inzetten voor bepaalde missies.
nu ja dat is natuurlijk wel zo ... een NATO actie kan alleen doorgang vinden als alle lidstaten het er mee eens zijn en alle lidstaten dienen daar aan mee te werken.

dan was heel allied force gewoon niet doorgestaan en zaten we nu tot onze knietjes in de Albanesen en Kosovaren
quote:
[..]

Wat is dan de reden om peperdure straaljagers mede te ontwikkelen en aan te schaffen? Is het rechtvaardig tegenover de burger om van zijn geld middelen aan te schaffen voor een ander doel dan waarvoor dat geld is bedoeld? De burger betaalt immers voor defensie in de zin van bescherming, niet voor missies in het verre buitenland.
daar betaald de burger dus wel voor, anders SP of groenlinks stemmen
pi_42890093
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 10:15 schreef NewOrder het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ik zei ook niet dat jij dat zei, maar je impliceert wel iets van die strekking. Immers, als er 65000 banen verdwijnen zonder dat dit gevolgen heeft voor de werkgelegenheid in zijn totaliteit, dan zou jouw opmerking zinloos zijn.
het zou niet de eerste keer zijn dat een lokale balkan oorlog uitgroeit tot iets wat ons ook bedreigt.

Verder kun je het leger ook opdoeken en zeggen dat je neutraal blijft maar dat schijnt ook niet te werken.
  zondag 22 oktober 2006 @ 17:27:29 #286
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42891700
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 14:14 schreef sp3c het volgende:
dat was precies de reden!!!

de stroom albanese/kosovaarse vluchtelingen dreigde landen als Griekenland en Italie te destabiliseren en dat zou nogal bad voor (EU) business zijn
Nee, dat was het excuus, niet de daadwerkelijke motivatie.
quote:
dan was heel allied force gewoon niet doorgestaan en zaten we nu tot onze knietjes in de Albanesen en Kosovaren
Doemdenken.
quote:
daar betaald de burger dus wel voor, anders SP of groenlinks stemmen
Dus het doel van defensie is niet zo zeer het verdedigen van de landsgrenzen maar bij gebrek aan potentiële vijanden het uitvoeren van 'vredesmissies'?
  zondag 22 oktober 2006 @ 17:31:57 #287
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42891873
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 16:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het zou niet de eerste keer zijn dat een lokale balkan oorlog uitgroeit tot iets wat ons ook bedreigt.

Verder kun je het leger ook opdoeken en zeggen dat je neutraal blijft maar dat schijnt ook niet te werken.
Het gaat al fout bij denken in termen van naties met door de VN erkende landsgrenzen. Dat systeem werkt gewoon niet. Maar dat staat los van dit topic. Als we het puur hebben over (de aanschaf van) defensiematerieel dan moeten dergelijke middelen betrekking hebben op defensie en niet op allerlei acties die daar niets mee te maken hebben.
  Moderator zondag 22 oktober 2006 @ 17:47:12 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42892454
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 17:27 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Nee, dat was het excuus, niet de daadwerkelijke motivatie.
nee het excuus waren de massagraven vol 10.000 kosovaren tegelijk
quote:
[..]

Doemdenken.
je zag het al gebeuren!
quote:
[..]

Dus het doel van defensie is niet zo zeer het verdedigen van de landsgrenzen maar bij gebrek aan potentiële vijanden het uitvoeren van 'vredesmissies'?
nee het verdedigen van de landsgrenzen en bij gebrek aan vijanden kun je het best inzetten voor vredesmissies mits het niet ten kosten gaat van het verdedigen van de landsgrenzen.

imo dienen die missies dan ook niet betaald te worden door mindef maar duur buza ofzo
  zondag 22 oktober 2006 @ 18:00:33 #289
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42892877
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 17:47 schreef sp3c het volgende:
nee het verdedigen van de landsgrenzen en bij gebrek aan vijanden kun je het best inzetten voor vredesmissies mits het niet ten kosten gaat van het verdedigen van de landsgrenzen.
Ah, dus vredesmissies zijn gewoon een vorm van bezigheidstherapie, waarbij de burger voor de kosten op mag draaien. Zou het niet slimmer zijn om gewoon de conclusie te trekken dat onze defensiemacht te groot is voor het doel waarvoor zij in het leven is geroepen? Dat maakt de beslissing over de aanschaf van de JSF ook een stuk gemakkelijker.
quote:
imo dienen die missies dan ook niet betaald te worden door mindef maar duur buza ofzo
Voor de burger maakt dat uiteraard geen verschil.
pi_42893060
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 17:31 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het gaat al fout bij denken in termen van naties met door de VN erkende landsgrenzen. Dat systeem werkt gewoon niet. Maar dat staat los van dit topic. Als we het puur hebben over (de aanschaf van) defensiematerieel dan moeten dergelijke middelen betrekking hebben op defensie en niet op allerlei acties die daar niets mee te maken hebben.
ben jij er zo eentje.

En die akties hebben er wel mee te maken als het daar veilig is komen minder mensen onze kant uit je zou het op de lange termijn gewoon als voordeliger kunnen zien en ten tweede train je zo ook je leger.

En hoe wil je dat dan doen je kunt niet een leger hebben wat steeds schommelt om aan de dreiging van de dag te kunnen voldoen je moet ook overcapaciteit hebben.
  Moderator zondag 22 oktober 2006 @ 18:08:27 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42893095
wat zit je nu toch te emmeren over die burger

als de burger hier niet aan mee wil doen dan moet de burger SP stemmen, punt, klaar
dat doet geen hond dus houden we een leger en blijven we in de NATO en als zodanig zullen we ook missies overzee uit blijven voeren.

dan kunnen we het leger afschaffen en het door de bondgenoten laten doen maar die zullen daar wat voor in ruil of we kunnen uit de NATO stappen maar dan hebben we een groter leger nodig omdat we niet meer terug kunnen vallen op onze bondgenoten mocht het Vlaams Belang oid aan de macht komen in Belgie
  zondag 22 oktober 2006 @ 18:19:10 #292
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42893362
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en jij er zo eentje.
In welk hokje heb je mij geplaatst?
quote:
En die akties hebben er wel mee te maken als het daar veilig is komen minder mensen onze kant uit je zou het op de lange termijn gewoon als voordeliger kunnen zien
Dat is een illusie.
quote:
en ten tweede train je zo ook je leger.
Dat kan ook op een ander manier. Het is onzinnig om vredesmissies als excuus te gebruiken om je leger te trainen.
quote:
En hoe wil je dat dan doen je kunt niet een leger hebben wat steeds schommelt om aan de dreiging van de dag te kunnen voldoen je moet ook overcapaciteit hebben.
Je moet overcapaciteit hebben om aan de 'dreiging van de dag' te kunnen voldoen? Dan kloppen je capaciteitsberekeningen niet.
  Moderator zondag 22 oktober 2006 @ 18:21:08 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42893407
we hebben dan ook geen overcapaciteit, we zijn geen Israel of Griekenland
daarom moet wat we hebben ook echt het beste van het beste zijn en dat kost wat.
pi_42893535
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:19 schreef NewOrder het volgende:

[..]

In welk hokje heb je mij geplaatst?
[..]
het H.O hokje
quote:
Dat is een illusie.
[..]
dat zeg jij ik en vele anderen denken van niet.
quote:
Dat kan ook op een ander manier. Het is onzinnig om vredesmissies als excuus te gebruiken om je leger te trainen.

[..]
klopt daarom is het ook alles behalve een hoofdreden.
quote:
Je moet overcapaciteit hebben om aan de 'dreiging van de dag' te kunnen voldoen? Dan kloppen je capaciteitsberekeningen niet.
nee je leest niet je weet de dreiging van de dag niet je kunt hooguit schattingen maken.
en op basis van die schattingen +marge stel je de grote vast.
En zo zit je op veel dagen met overcapaciteit (zeg maar 90% van de tijd gebruik je maar 10% van wat je hebt maar je moet ook ingesteld zijn op die 10% ).
  zondag 26 november 2006 @ 09:06:54 #295
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_43897803
Wat voor gevolgen gaat een CDA-PVDA-SP coalitie hebben voor het JSF project en de aanschaf van de F-35?
Het standpunt van het CDA in deze lijkt me duidelijk, voor de ontwikkelingsfase en geinteresserd in de eventuele aanschaf.
PVDA: tegen de ontwikkelingsfase, wel geinteresseerd in de aanschaf van een nieuw gevechtstoestel (F-35?).
SP: Tegen ontwikkelingsfase en waarschijnlijk geen nieuwe gevechtstoestellen na de F-16, indien ze daartoe wel besluiten: de F-16's houden tot 2020 daarna pas vervanging volgens de SP site.

En een paar weken geleden is er getekend voor de laatste fase, betekent dit dat Nederland tot het einde van het JSF project geen belissingen meer hoeft te nemen om er nog meer geld in te investeren?
En hoe groot is de kans dat PVDA en SP alsnog de stekker eruit trekken? Op dit punt er mee stoppen lijkt me namelijk een hoop weggegooid geld.
Viel me trouwens op dat ik het JSF-project niet gehoord heb tijdens de campagnes, terwijl het toch een onderwerp is waar de meningen zeer sterk over verdeeld zijn.
  zondag 26 november 2006 @ 09:37:37 #296
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43897957
Nederland gaat door met de JSF. De partijen die het JSF-beleid van de regering hebben gesteund (CDA, VVD, CU, SGP en PVV) hebben een kamermeerderheid. In een kabinet CDA/PvdA/CU zal het JSF-project niet worden gestopt.
Pugna Pro Patria
  zondag 26 november 2006 @ 11:52:07 #297
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43899678
Terwijl er tijdens dat kabinet alleen de 'niet zo belangrijke' beslissingen genomen zouden worden.

Oh, wat een poppenkast is het toch soms
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 23 april 2007 @ 21:30:39 #298
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_48648353
quote:
JSF helmet mounted display revealed

Lockheed Martin has begun flying the F-35 Joint Strike Fighter with the helmet-mounted display (HMD) system that will be the primary source of flight information for pilots of the stealthy combat aircraft.

Developed by Vision Systems International (VSI), the HMD was used by chief test pilot Jon Beesley for the first time last week, on the 10th test flight of the F-35. Previous sorties were flown using only head-down instruments as the F-35 is the first fighter in decades to fly without head-up display (HUD).

The HMD provides a “virtual HUD” capability, says VSI, presenting flight symbology as well as displaying day and night imagery from the F-35’s 360° distributed-aperture infrared sensor and electro-optical targeting sensor.

Replacing the HUD with a helmet-mounted display requires precise head tracking and low-latency graphics processing, says VSI, the joint venture between Elbit Systems’ company EFW and Rockwell Collins that produces the Joint Helmet-Mounted Cueing System used in current US fighters.

Developing the JSF HMD has presented tough challenges, particularly clearing the helmet-mounted optics for safe ejection at speeds up to 450kt (830km/h). VSI says the HMD demonstrated structural integrity up to 600kt in tests leading to flight certification.
Halo...

[ Bericht 1% gewijzigd door Kleffe_Dop op 23-04-2007 21:42:48 ]
pi_48648497
Hoi
  maandag 23 april 2007 @ 21:42:31 #300
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_48648985
zo!

imageshack
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties