persoonlijk beschouw ik dit geheel als een goedkope verkiezingsstunt van die dikke pad en z'n nieuwe holmaatje Van As, maar het hele islamitische onderwijs is daarentegen ook wel de spuigaten uit aan het lopen op
een groot deel van deze scholen.
echter, zou je het gaan verbieden, dan ontstaan er verschillende problemen
- ongrondwettelijk (we hebben deze helaas niet duidelijk genoeg geformuleerd)
- bevolkingsgroepen komen nóg meer lijnrecht op elkaar komen te staan
- deel van de kinderen zal in geheel geen onderwijs krijgen, aangezien ouders ze niet op gemengde scholen willen en het alternatief door de overheid afgenomen is
- verdere radicalisering en vervreemding van kinderen en hun ouders /familieleden en onderwijs in het geniep
komt er geen verbod, dan kunnen mogelijke gevolgen zijn
- verdere radicalisering
- verdere vervreemding van autochtonen
- minder goede integratie
- eenzijdig denkpatroon overgebracht dat niet correleert met die van het gastland
- uiteindelijk toch tegenover elkaar komen te staan
- misschien wel niets (op korte en langere termijn)
persoonlijk ben ik niet zo kapot van alles waar de Islam voor staat ; het is een godsdienst die in theorie draait om naastenliefde, maar zich vooral in en/of naar niet-islamitische landen lijkt te profileren als een cultuur van fanatisme, religieus radicalisme en haat voor alles dat niet de islam volgt naar het idee van een stel langbebaarde ouwe chagrijnige bokken die elke ochtend van een toren af lopen te mekkeren volgens een cultuur die naar onze standaarden zich nog in de middeleeuwen bevindt ; daarentegen is het een schril contrast met hoe islam bijvoorbeeld wordt beoefend in een land als Marokko zelf, heb ik me laten vertellen.
religieus onderwijs, waar ik zelf ook (zij het onbedoeld door mijn ouders, die school was gewoon de beste in mijn buurt en ook om de hoek
![]()
) aan blootgesteld ben geweest t/m groep 5 van de basisschool, doordat ik op een (nog redelijk gematigde) katholieke school heb gezeten, is naar mijn inzien bij christelijke scholen meer een kwestie van 's ochtends een gebedje en verder het benadrukken van normen en waarden (zoals goed omgaan met mensen in je omgeving) en bij islamitische scholen meer een kwestie van het staan op gelijke hoogte met (of hoger dan) het onderwijs zelf ; feit is echter, zoals ik dat zelf ook heb ervaren, dat bij dit soort scholen de tijd die normaliter vrijgemaakt kan worden voor leuke dingen buiten het onderwijs om wordt besteed aan religieuze zaken en voor de rest deze scholen ook een jaar of 40-50 achter lijken te lopen bij moderne scholen in zowel opvattingen als uitrusting.... zo gebruikten we op genoemde katholieke school nog telramen en boeken uit het geboortejaar van wijlen mijn oma (1913), alsmede kroonpennen en boekjes met vloeipapiertjes.... een ander mooi voorbeeld is die christelijke pabo opleiding, waarbij laatst een student werd geweigerd, omdat
z'n zus wel eens een broek droeg en ze thuis bij die kinderen een ongefilterde internetaansluiting hadden en zelfs het oog van de duivel: een tv
om terug te komen op het 'plan' van nawijn ; ik denk dat het heerschap op een goedkope manier stemmen probeert te scoren door in te spelen op de onderbuikgevoelens van de gemiddelde al dan niet autochtone (maar in ieder geval niet-islamitische) Nederlander.
aan de andere kant moeten we ook niet negeren wat er in dit land aan het gebeuren is ; als ik in mijn huis in Utrecht uit het raam kijk, zie ik vaste prik een groepje van 10-20 marokkanen voor mij op het plein staan te dealen, scooterkutten en vrouwen lastig vallen en zelfs auto-inbraken plegen (wat mij ook twee keer daar is overkomen binnen een jaar) en ze blijven alleen weg daar als het regent, te koud is of als het tijd is om weer de uitkering oid te gaan aanvragen ; we zien zwarte scholen, een van de belangrijke oorzaken van dit soort problemen, steeds zwarter worden en dan zijn er allerlei boomknuffelaars die het goed vinden dat het in stand houden van religieus onderwijs een mensenrecht is waar niet aan getornd mag worden
zelf vraag ik me op momenten als deze, als ik dit soort artikelen lees, waarom we dit soort situaties laten voortbestaan en waarom lui als Nawijn toch keer op keer op kunnen staan met een specifiek verkiezingsprogramma gericht tegen louter dit soort wantoestanden, wat toch op een manier voortkomt, blijkens stemming, uit onvrede vanuit de bevolking zelf, terwijl zo opvallend is dat dit soort partijen verder geen enkel doel voor ogen hebben dat concreet genoeg is om met goed fatsoen een breed verkiezingsprogramma te kunnen worden genoemd.
waarom bestaan scholen met een godsdienstige grondslag nog, waarom lijkt de overheid er niks tegen te doen? dat doen ze wel, want voor scholen die niet ook kinderen van andere overtuigingen toelaten, geldt dat zij geen subsidies meer (behoren te) krijgen, wat voor veel scholen de doodsteek zou moeten zijn.... toch overleven ze, door donaties van de ouders, religieuze groeperingen en in het geval van islamitische scholen zelfs saudi-arabië en andere landen.
ik vraag mij dan af, waarom verplichten we niet gewoon álle scholen een minimum-niveau aan wiskunde/talen/etc. te onderwijzen (in aantal uren) en dat ze afgerekend worden op het aantal leerlingen dat de CITO toets danwel het eindexamen WEL haalt... dit voorkomt in ieder geval dat scholen leerlingen de CITO toets niet laten maken, zoals vaak gebeurt op zwarte scholen en scholen met 'zwakkere leerlingen' en het moedigt scholen ook aan om kinderen bij zich te houden tot het einde van de opleiding en zo vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen.
en waarom stellen we geen grenzen aan de hoeveelheid religieus onderwijs in aantal uren en dwingen we niet scholen iedereen die een opleiding daar wil volgen op te nemen? persoonlijk ben ik een groot voorstander van het omvormen van alle scholen naar scholen voor algemeen onderwijs en het invoeren van aparte lessen voor religieus onderwijs, met tegelijkertijd faciliteiten voor andere leerlingen die het onderwijs niet willen voeren en in die tijd wat anders kunnen gaan doen.... dit zal m.i. uiteindelijk leiden tot het uitsterven van religieus onderwijs, maar we geven in ieder geval kinderen dan nu al een keuze en we zetten niet direct allerlei groeperingen lijnrecht tegenover elkaar.
wat denken jullie?