quote:Op zondag 30 oktober 2005 14:42 schreef Keromane het volgende:
Het blijft speculeren en je kunt de klok niet gelijk zetten met seizoensverwachtingen, maar volgens diverse meteorologische instituten is de kans op een koude winter groot. Dit is op zich geen nieuws, de prognoses waren er al langer en er is al eerder over geschreven. Maar de laatste verwachtingen gaan een stapje verder. Er is namelijk een aanzienlijke kans dat de komende winter de strengste van de afgelopen 40 jaar zal worden. Een winter van het kaliber 1963. Er wordt serieus rekening mee gehouden. Wel met een slag om de arm.
De UK Met Office heeft het in de wandelgangen over een 1963 scenario en er zijn zelfs geluiden over 50% kans op de koudste winter van de afgelopen 100 jaar. Officieel wordt er gewaarschuwd voor 2/3e kans op een 'gewone' koude winter, mogelijk de koudste in 10 jaar.
Hoe dan ook, 1/3e kans op strandweer in januari.
http://news.independent.co.uk/uk/this_britain/article321425.ece
http://www.theweatheroutl(...)geowner=Brian%20Gaze
http://iri.columbia.edu/c(...)/JFM06_Eur_temp.html
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/10/23/nfuel23.xml&sSheet=/news/2005/10/23/ixhome.html
[afbeelding]
Blauw: verwachte gemiddelde afwijking, rood: daadwerkelijke afwijking. Geen 1 op 1 relatie maar grof gezien wel redelijk consistent (2 op 3 correct). Positief wil zeggen hoofdzakelijk westenwinden bij ons, dus meest zacht. Negatief: vooral oostenwind.
---
[..]
http://www.theweatheroutlook.com
Vorig jaar november/december lag er wel een flinke bult sneeuw. Meen dat het later in de rest van Nederland ook aardig heeft gesneeuwd. Maar geen echt lage temperaturen idd.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 22:38 schreef Burbo het volgende:
Ik hoop het want vorig jaar was het kut.
Doet 't niet...quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:15 schreef Dark_Killah het volgende:
niet weer
http://codjumper.com/movi(...)ightJVBMedia2006.zip
ff test..
Klopt, Europees gezien was de winter duidelijk kouder dan anders. Alleen zaten wij hier net op de rand, en hadden we (vrij koud) kwakkelweer.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 22:45 schreef Falco het volgende:
In andere delen van Europa (vooral Polen en Rusland) was de winter anders wel kouder dan normaal
Hoe het gaat worden? Afwachten. Geen idee. Onderstaande voegt in feite niets toe aan wat bekend is.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Keromane, zijn er al verwachtingen voor dit seizoen?
Vooral omdat die 25 jaar golfbeweging in het verleden ook wel eens op 24 of 26 jaar lag
[..]
Krijg je daar nu ook depressies? Die krijg je toch in het weer wanneer een hoge en lagedrukgebied botsenquote:Het is jammer dat het op het meteoforum tot een botsen is gekomen
Grote muren van ijs die alles op hun weg verpulveren, prachtig!quote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:00 schreef -CRASH- het volgende:
Een kleine mini ijstijd (Dus geen 400 jaar durende koude periode)....
zou wel eens leuk zijn dat je over de rivier kunt lopen/schaatsen.
Zolang het maar op de grens Amsterdam/lelystad/zwolle stopt.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Grote muren van ijs die alles op hun weg verpulveren, prachtig!
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zolang het maar op de grens Amsterdam/lelystad/zwolle stopt.
Dat zeg ikquote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:52 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Lelystad mag van mij ook verpulverd worden
![]()
Dan zit je in het verkeerde topicquote:
Hoeft niet per sé. Een metertje is al genoeg. Van die stuifsneeuw, die op sommige plekken lekker kan opwaaien tot sneeuwduinen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 23:45 schreef Renesite het volgende:
VEEEL SNEEUW. graag.
2 maand is ook tof.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 23:46 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hoeft niet per sé. Een metertje is al genoeg. Van die stuifsneeuw, die op sommige plekken lekker kan opwaaien tot sneeuwduinen.![]()
Zolang het maar een maand of drie blijft liggen.
Sneeuw is nat. Ja.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 23:55 schreef popolon het volgende:
'Koude' in de TT kun je vervangen door 'natte', dan klopt 't aardig.
Dat heb je nu eenmaal he.. met elk jaar een winter seizoen... draait ook maar doorquote:Op donderdag 24 augustus 2006 23:53 schreef Gitanki het volgende:
alweer?, vorig jaar waren hier ook al tig topics over en waarschijnlijk dat jaar daarvoor en daarvoor..
So? Dat kun je ook bovenop die sneeuw.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 23:53 schreef Renesite het volgende:
[..]
2 maand is ook tof.
Ik moet nog autorijden vanaf zesentwintig janvier
Die in Nederland wel. Ja.quote:
afgelopen jaar was echt kouder dan normaal hoor.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 10:35 schreef Reinbo het volgende:
Winters zijn al jaren niet meer koud, zie niet in waarom nu wel
Kijk... we zijn onderweg voor een nieuw seizoenquote:Op maandag 18 september 2006 21:21 schreef aloa het volgende:
In het noorden van Siberië is de nachttemperatuur plaatselijk al gedaald tot tegen de -15 graden.
Daar moet de kou vandaan komen![]()
De winter is onderweg
eerst maar eens de restanten van tropische stormen afwachten de komende week.quote:Op maandag 18 september 2006 22:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kijk... we zijn onderweg voor een nieuw seizoen
Ik ga mijn korte broeken en zonnebril opzoeken. Gelooft er nou echt nog iemand in een koude winterquote:
Ik haat overdreven koukleumen. Koop een bloedsomloop, zoals elk normaal mensquote:Op maandag 18 september 2006 23:21 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik haat kou!Onder de 25 graden heb ik al winterhanden, kun je nagaan hoe dat in de winter is.
Dat wordt weer nachten wakker liggen van de jeuk en steken in m'n opgezwollen vingers.
![]()
Ja hallo, daar kan ik toch niks aan doen????? Ik heb daar toch ook niet voor gekozen?????quote:Op dinsdag 19 september 2006 11:38 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ik haat overdreven koukleumen. Koop een bloedsomloop, zoals elk normaal mens.
uuuhhhmmm....ik kan niet schaatsenquote:Op dinsdag 19 september 2006 12:50 schreef T1andonly het volgende:
Schaatsen is nooit verkeerd
Dan leer je het maarquote:Op dinsdag 19 september 2006 13:57 schreef Raydh het volgende:
[..]
uuuhhhmmm....ik kan niet schaatsen![]()
We zijn er beide weer.quote:Op dinsdag 19 september 2006 12:37 schreef kepler het volgende:
tofweer een nieuwe Koude Winter-reeks
Het gaat lekker omslaanquote:Op woensdag 20 september 2006 13:26 schreef i2Them2 het volgende:
Wel een beetje vroeg om 'm te openen niet? Is buiten 26 graden.
dit keer wordt het echt koudquote:Op dinsdag 19 september 2006 14:03 schreef Atuniel het volgende:
[..]
We zijn er beide weer.
Maar vorig jaar werd ook een kleine ijstijd verwacht.. wel een hoop sneeuw gezien. (Waarvoor mijn dank God).
Ik mag ook hopen dat er meteen volgende maand al een ellufstedentocht gereden word, dan hebben we dat gezeur van die kutfriezen weer achter de rug.
Voordat je het weet is het steenkoud buiten.quote:Op woensdag 20 september 2006 13:26 schreef i2Them2 het volgende:
Wel een beetje vroeg om 'm te openen niet? Is buiten 26 graden.
Zorgen dat je een betere bloedsomloop krijgt he.quote:Op dinsdag 19 september 2006 12:43 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Ja hallo, daar kan ik toch niks aan doen????? Ik heb daar toch ook niet voor gekozen?????![]()
Zal binnenkort ook eens een sneeuwschep gaan halen want als het hier in Nederland tegenwoordig sneeuwt heb je die wel nodigquote:Op woensdag 20 september 2006 13:57 schreef MouseOver het volgende:
Vorig jaar hoopte ik op sneeuw. Totdat het er was tenminste, vanaf het moment dat die drab er lag begon de ellende
Ik ga sowieso weer wat zout kopen. Als je er tijdig bij bent betaal je 15 of 20 ct per kilo, en als je wacht tot er sneeuw ligt is het goedkope zout uitverkocht en moet je 10 euro per emmer betalen.
Mjah, die verwachtte vorig jaar dat hell over zou freezen.quote:Op zaterdag 23 september 2006 11:06 schreef IkWilbert het volgende:
De engelse weerdienst verwacht een normale winter, geen extremen.
in Rotterdam kan je het volgens mij altijd gewoon gratis afhalenquote:Op woensdag 20 september 2006 13:57 schreef MouseOver het volgende:
Ik ga sowieso weer wat zout kopen. Als je er tijdig bij bent betaal je 15 of 20 ct per kilo, en als je wacht tot er sneeuw ligt is het goedkope zout uitverkocht en moet je 10 euro per emmer betalen.
En de muggen.quote:Op woensdag 20 september 2006 14:57 schreef buzzer het volgende:
Ik hoop in ieder geval dat het zo'n winter wordt dat we de wespen voorgoed kunnen uitzwaaien
Ik, tevens Apeldoorner, was op het stroomuitval moment aan het fietsen. Alles zag er heel apocalytpisch uit. Overal donker, met soms wat flitsende schijnsels van zaklampen.quote:Op zondag 24 september 2006 16:35 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Vorig jaar was heerlijk! Lekker veel sneeuw, zelfs een enkele dag ijsvrij. Apeldoorn, waar ik woon, was helemaal ondergesneeuwd (op een gegeven moment viel de stroom uit, en toen hebben we bij kaarslicht bij de kachel gezeten, al opgewarmde ravioli etend, met een vriend van me die door de sneeuw niet naar huis kon). Ik heb me toen de hele dag vermaakt.
Hopen op dit jaar gelijksoortige taferelen, maar dan nog wat sterker. O nee, toch liever niet, ik moet kranten bezorgen...
Alleen was die sneeuw de dag erop alweer ijssmurrie. Dat is een puntje dat voor verbetering vatbaar is.quote:Op zondag 24 september 2006 16:41 schreef ehqo het volgende:
[..]
Ik, tevens Apeldoorner, was op het stroomuitval moment aan het fietsen. Alles zag er heel apocalytpisch uit. Overal donker, met soms wat flitsende schijnsels van zaklampen.
Maar goed dat " het weer " onvoorspelbaar is..quote:Op zondag 24 september 2006 16:42 schreef Haarbalpasta het volgende:
Ik hoorde pas op de radio dat men denkt dat dit juist de warmste winter ooit zou gaan worden!
Net als vrouwenquote:Op zondag 24 september 2006 16:58 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Maar goed dat " het weer " onvoorspelbaar is..
Zeker. Wel leuk echter, om te zien hoe mensen niet kunnen fietsen door ijssmurriequote:Op zondag 24 september 2006 16:42 schreef ehqo het volgende:
[..]
Alleen was die sneeuw de dag erop alweer ijssmurrie. Dat is een puntje dat voor verbetering vatbaar is.
Ja,voordat het losbarstte was iedereen aan het jubelen en toen de sneeuw er eenmaal lag was iedereen op die witte rotzooi aan het schelden en barstte er gejuich los toen het weer droog werdquote:Op maandag 2 oktober 2006 15:33 schreef Ewaldus het volgende:
haha ik weet nog wel die serie topics van vorig jaar over de winter..
Ach, tussen 1963 en 1985 zijn er ook geen Elfstedentochten geweest. Maar er waren in die tijd nog wel regelmatig schaatswinters in ieder geval, want in 1985 toch ik toch al behoorlijk schaatsen, en naar de kunstijsbaan ging ik nooit.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:24 schreef Colnago het volgende:
Ondertussen is het tien jaar geleden dat we een elfstedentocht hadden en meteen ook welke officiële schaats(toer)tocht dan ook.
Is het ooit wel eens tien jaar zo warm geweest?
Centraal Siberiëquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:05 schreef aloa het volgende:
De kou ontwikkeld zich goed in het oosten.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Kijk, dat zijn temperaturen. -26 is bijna het record wat Nederland ooit heeft gehaald (-27 ofzo)quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 11:53 schreef highway101 het volgende:
[..]
Centraal Siberië
[[url=http://xs308.xs.to/xs308/06422/Ojmjakon2.PNG]afbeelding][/url]
Dat bedoel ik, je kon dan misschien geen elfstedentocht schaatsen maar je kon wel schaatsen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 11:20 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ach, tussen 1963 en 1985 zijn er ook geen Elfstedentochten geweest. Maar er waren in die tijd nog wel regelmatig schaatswinters in ieder geval, want in 1985 toch ik toch al behoorlijk schaatsen, en naar de kunstijsbaan ging ik nooit.
Ik heb zin in erwtensoep![]()
Het is nog vroeg, voor de bewoners daar is het nog lekker warm buiten.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:29 schreef highway101 het volgende:
In de echte winter wordt het op die plek wel kouder, meestal rond de -60
en dat is eigenlijk hetgeen mij het meest opvalt. Sinds 96-97 hebben we niet echt kunnen schaatsen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:32 schreef Colnago het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, je kon dan misschien geen elfstedentocht schaatsen maar je kon wel schaatsen.
Maar nu heb je al tien jaar geen schaatstochten kunnen rijden en dat is wel opvallend.
Ja jullie wel jahquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:53 schreef LedZep het volgende:
Vorige winter rond november (2005) hadden we een huge pak sneeuw, maart 2005 (de winter daarvoor dus) lag er nog meer, zo'n 50cm hier in Friesland. Tevens konden we vorige winter ook een paar dagen schaatsen op een ondergelopen weiland. Afgelopen twee winters waren nog best leuk hoor.
Ik heb die hele nacht mee gemaaktquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:53 schreef LedZep het volgende:
Vorige winter rond november (2005) hadden we een huge pak sneeuw, maart 2005 (de winter daarvoor dus) lag er nog meer, zo'n 50cm hier in Friesland. Tevens konden we vorige winter ook een paar dagen schaatsen op een ondergelopen weiland. Afgelopen twee winters waren nog best leuk hoor.
Je hebt het over maart 2005 ?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 21:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik heb die hele nacht mee gemaakthele nacht opgebleven foto's lopen posten, en die dag heeeeeeel veel foto's geschoten, echter ben ik deze foto's kwijt behalfe van die nacht, er staan nog een paar van overdag, 4 of zo
Yep 2005 maar ook dit jaar volle bak gehadquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 21:05 schreef LedZep het volgende:
[..]
Je hebt het over maart 2005 ?
Mooi was dat, ik werd wakker en had het idee: er kan best wel eens "WAT" sneeuw liggen. Doe het gordijn open en zie een halve meter op de tuinset liggen
Hoefde ook niet naar school, dus maar een beetje de hele dag in de sneeuw rondstruinen
.
Tot het onverwachts omslaat net als in Americaquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 21:09 schreef Bep het volgende:
Maar goed , voorlopig zitten we nog lekker in het zonnetje op het terrasNiks nog geen winter
hehhe die heb ik wel gekregenquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:14 schreef Isdatzo het volgende:
afgelopen winter was het muk hier in valkenswaard
1 keer 6 cm gehad en dat was de volgende dag al weg.. ja nog een paar keer 2 cm pap maar meer ook niet..
terwijl ze ons bergen beloofd hadden![]()
![]()
![]()
Dat hoop ik ook.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 04:15 schreef MissHobje het volgende:
[..]
hehhe die heb ik wel gekregen![]()
Mja.. het jaar ervoor had jij weer mazzel en ik niet.
Ach zo gaat het vaker.
Hoop dat het dit keer wat extremer en langer gaat duren.. dan kunnen we wat meer genieten.
quote:Hoe wordt de winter?
19.10.06 09:29
Nu de herfst alweer ruim over de helft is, begint het speculeren over het karakter van de komende winter behoorlijk op gang te komen. Enige tijd geleden verscheen een verwachting van de Engelse weerdienst, die met een onduidelijk signaal uit de bus kwam. Inmiddels zijn meer instituten met hun winterverwachting naar buiten gekomen.
Om meer te kunnen zeggen over wat er de komende winter gaat gebeuren, wagen we ons op het terrein van de seizoensverwachtingen. Daar wordt al veel jaren mee geëxperimenteerd, de ene keer succesvoller dan de andere keer. Het blijkt ook behoorlijk uit te maken voor welk gebied op aarde je zo'n seizoensverwachting probeert te maken. Zo leent ons grillige klimaat, dat ieder seizoen hoe dan ook al aan sterke schommelingen onderhevig is, zich veel minder goed voor het maken van seizoensverwachtingen dan relatief stabiele klimaatgordels, zoals die in de tropen. Veel gebieden in de tropische zone beleven door het jaar heen alleen een regen- en een droge tijd. Lagedrukgebieden en hogedrukgebieden, die het weer bij ons zo'n grillig karakter geven, doen daar slechts ver weg, op de achtergrond mee en de parameters die van buiten op deze klimaatgebieden inwerken, blijken goed in kaart te brengen.
Een wereldomvattende gebeurtenis die het klimaat, ook in de tropische zones, behoorlijk op zijn kop kan zetten, is het al dan niet optreden van een El Niño of La Niña. Een warme of een koude zeestroom in de grote Oceaan, in het gebied tussen Indonesië en de westkust van Peru. Treedt een van deze twee fenomenen op dan is inmiddels behoorlijk goed bekend wat daarvan de gevolgen zullen zijn voor het wereldwijde klimaat. En dat helpt bij het maken van seizoensverwachtingen. Is er geen El Niño of La Niña, dan hoef je er in de zones die er gevoelig voor zijn ook geen rekening mee te houden. De kans is dan groter dat het weer zich aan de klimatologie zal houden, die voor die plaatsen van toepassing is.
Voor de komende winter wordt een El Niño van lichte tot matige sterkte verwacht. De eerste tekenen daarvan zijn nu al zichtbaar. Op het plaatje naast dit verhaal is duidelijk te zien dat zich ten westen van Peru in de Grote Oceaan nu een band bevindt met zeewatertemperaturen boven normaal. Op de meeste plaatsen gaat het om een afwijking tot ongeveer een graad boven de norm, maar hier en daar worden al zeewatertemperaturen gemeten die 2,5 graden boven de gebruikelijke waarden liggen.
In de VS heeft de aan Meteo Consult gelieerde World Climate Service onderzoek gedaan naar het verband tussen het type El Niño (zwak, matig of sterk) dat tijdens de wintermaanden optreedt, en het type winter in de VS en in Europa. Een van de uitkomsten van dit onderzoek is dat er een verband lijkt te bestaan tussen de kracht van de eventueel optredende El Niño en het gedrag van de straalstroom gedurende de wintermaanden in de VS. Een El Niño die qua kracht tussen zwak en matig in zit, zou vaker tot, wat meteorologen meridionale stromingen noemen, leiden dan de krachtigere El Niño’s. Die zouden boven de VS juist in meer gevallen een zonaal gerichte straalstroom opleveren.
Meridionaal wil zeggen dat er flinke bochten in de straatstroom zitten, met de daarbij horende afwisseling tussen gebieden waar het kouder is dan normaal (de noordelijke takken) en gebieden waar het juist warmer is dan normaal (de zuidelijke takken). Eigenlijk is dat de situatie zoals we die we nu zien en waarbij Nederland al lange tijd met een warme, zuidelijke tak van de straalstroom te maken heeft.
Zonale stromingen gaan met een sterkere, meer west-oost georiënteerde straalstroom samen. Afhankelijk van de positie hiervan (die behoorlijk noordelijk kan zijn) kom je dan in zeer zacht of toch nog vrij zacht weer terecht. Omdat de kracht van de huidige El Niño de komende maanden op licht tot matig wordt geschat, wordt voor de VS met sterke golven in de straalstroom rekening gehouden, en wel zo dat het oosten relatief vaak met een koude tak en de rest met de warme tak te maken krijgen.
Er zijn ook andere omstandigheden die mogelijk aanwijzingen bieden voor het type stroming dat de komende winter gaat domineren. Zo is op hetzelfde temperatuurkaartje, waarop de band met warm zeewater ten westen van Peru terug te vinden is, nog iets bijzonders te zien. En dat is de band met scherp boven normale watertemperaturen die zich uitstrekt van het zeegebied aan de oostkant van Canada, ten zuiden van Groenland langs richting IJsland en van daar naar de Noorse Zee, onze eigen Noordzee en de Golf van Biskaje.
De vorm van dit warme gebied, die wel iets van een hoefijzer wegheeft, is uit het verleden bekend en leidde in voorkomende gevallen in de winter erop vaak tot een negatieve NAO-index. Deze index geeft het verschil aan tussen de gemiddelde luchtdruk in het zeegebied nabij IJsland en de luchtdruk nabij de Azoren. Een negatieve index wil zeggen dat dit verschil klein is. Vaak gaat een negatieve NAO-index samen met regelmatig terugkerende (en vaak blokkerende) hogedrukimpulsen op noordelijke breedten, met bijbehorende grote bochten in de straalstroom. Het circulatiepatroon komt dan over een groot gebied vast te zitten met zeer persistente weertypes als gevolg. Dat is iets wat we nu ook hebben.
Een laatste factor die in dezelfde richting wijst, is het verloop van het orkaanseizoen tot nu toe, zowel op de Atlantische Oceaan als op de Pacific. Orkanen die in de gebieden rond of beneden 30 graden noorderbreedte ontstaan en vervolgens boven zee in een noordoostelijke bocht terugbuigen naar gebieden boven 40 graden noorderbreedte, kunnen ervoor zorgen dat grote hoeveelheden warmte uit de tropen uiteindelijk (in sterk verzwakte vorm) het noordpoolgebied weten te bereiken.
Gaat het tijdens het orkaanseizoen om twaalf of meer van dit soort stormen, zoals vorig jaar, dan lijkt de straalstroom een voorkeur te hebben voor een positie die het noordoosten van de VS en Canada warmer winterweer dan normaal oplevert. Dit blijkt uit een onderzoek dat naar dit proces in het verleden is gedaan. Bij 5 of minder is de meridionale stroming, met die gebieden juist in de koude tak van de straalstroom, lichtjes in de meerderheid. Dit jaar zijn er 5 of 6 stormen geweest die aan het criterium voldoen dat aan dit type stormen wordt gesteld. En al enige weken is het rustig op de Oceaan. Op basis hiervan meent de World Climate Service dat meridionale stromingen de komende winter in het voordeel zijn.
Grappig genoeg wijzen al de genoemde factoren dus min of meer in dezelfde richting. Vandaar ook dat de World Climate Service op dit moment voor het oosten van de VS een relatief koude winter verwacht. Een opmaat naar die situatie hebben we daar vorig week al gezien, met de recordvroege sneeuwval. Blijft over de vraag wat al deze ontwikkelingen voor Europa betekenen. Eigenlijk zitten we in onze omgeving al het hele jaar door met meridionale stromingspatronen. In juli en september leverden die warmterecords op, zelfs voor de afgelopen 300 jaar. Augustus was juist een koele maand met recordveel neerslag, doordat de oriëntatie van de golven in de straalstroom toen was omgeklapt. In oktober hebben we tot nu toe steeds de zuidelijke tak van de straalstroom in onze omgeving gehad met het bijbehorende opmerkelijk warme weer. En dat lijkt nog even aan te houden, ondanks het al af en toe omklappen van de oriëntatie van de golven boven de VS.
In hoeverre er een relatie is tussen de ligging van de golven in de straalstroom boven de VS en die boven Europa is dan ook niet helemaal duidelijk. Voor onze omgeving is het daarom moeilijk een duidelijk signaal te geven voor de temperaturen in de komende winter. Volgens de World Climate Service houden de kansen op warmer dan normaal en kouder dan normaal weer elkaar op de meeste plaatsen in Europa in evenwicht.
De grootste kans op kouder dan normaal weer lijkt het zuidoosten te maken (zoals de laatste jaren ook vaak is gebeurd). Voor de Britse eilanden en het westen van Scandinavië wordt juist met hogere dan normale temperaturen rekening gehouden, door het warme zeewater aldaar. Koude lucht, aanwezig boven het centrale deel van Rusland, zou in de loop van de winter naar het westen moeten oprukken om het oosten van Scandinavië en het zuidoosten van Europa kouder dan normaal weer te geven. In Nederland zullen we net als afgelopen winter in dat geval moeten afwachten of die lucht onze omgeving zal weten te bereiken.
Bron: NCEP, World Climate Service, Meteo Consult
Het is maar afwachten dus. Lekker onzekere verwachting voor Nederland.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:49 schreef Erik_84 het volgende:
Even gekopieerd:
[..]
In Nederland zullen we net als afgelopen winter in dat geval moeten afwachten of die lucht onze omgeving zal weten te bereiken.
Elke verwachting die je nu maakt van de komende winter (in Nederland) is compeet onzekerquote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:26 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is maar afwachten dus. Lekker onzekere verwachting voor Nederland.![]()
Database crash , komt vanavond of pas in het weekend weer terug online.quote:
jammerquote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Database crash , komt vanavond of pas in het weekend weer terug online.
Zegt niks gelukkigquote:
O. Dus het kan allemaal nog?quote:
Ja makkelijk. Zoals hierboven staat gaat het al aardig loos in Scandi wat toch best wel uitzonderlijk is nu al. En volgende week komt er koelere lucht deze kant op.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 22:14 schreef HPoi het volgende:
[..]
O. Dus het kan allemaal nog?Nouja, in januari zie ik iig sneeuw (afkloppen) door mijn wintersportvak.
![]()
bron: VWKquote:Het broeide al enkele dagen in de Uitvoer en vandaag waren de grote drie (ECMWF/UKMO/GFS) het ineens met elkaar eens. Een actief laag, op dinsdag boven de Noordzee, trekt oostwaarts. Ten westen van ons de opbouw van een sterke rug met aan het oppervlak hogedruk ten westen en ten noorden. In de tweede helft van de week dan een stroming met noordcomponent waarbij vooral in het binnenland de temperatuur weleens de 0 °C kan gaan passeren (26-10, 23.00).
weer lekker ruitenkrabbenquote:Op maandag 30 oktober 2006 18:55 schreef -CRASH- het volgende:
De eerste nachtvorst vewachtingen komen er weer aan![]()
Geen last van...quote:
I'm dreaming of a white Xmas ( een witte sinterklaas mag ook wel weer eens een keer)quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:25 schreef aloa het volgende:
Valt flink wat sneeuw in Scandinavie. Vooral in Noorwegen.
[afbeelding]
Sinterklaas in een sleequote:Op maandag 30 oktober 2006 19:45 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
I'm dreaming of a white Xmas ( een witte sinterklaas mag ook wel weer eens een keer)
Tis elk jaar weer hetzelfde gegisquote:Op maandag 30 oktober 2006 19:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
En toch zie ik dit jaar weer geen witte kerst.,
Moet ik wel ingeloot worden dit jaar.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:55 schreef AlwaysConnected het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11steden tocht
laat maar komen
quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
Die hebben jij en ik, officieel, nog nooit gezienquote:Geboortedatum: 16-01-1984
Klopt als een busquote:Op maandag 30 oktober 2006 20:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
[..]
Die hebben jij en ik, officieel, nog nooit gezien![]()
quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:01 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ik zie wel wat er gebeurd. Als het maar vriest![]()
gisteren heb ik alleen hagel gezien op de snelwegquote:Op donderdag 2 november 2006 08:42 schreef Gijsje het volgende:
Goedemorgen,
Gisteravond de eerste sneeuw gezien ? of was het hagel ? In ieder geval was de snelweg even wit en glad. In de tegenovergestelde richting stond een auto met de nieuws tegen het verkeer in met daarop 2 of 3 auto;s die er tegen aan waren gereden.
Kom maar op met die sneeuw
haha stiekem hoop ik met je meequote:Op donderdag 2 november 2006 09:20 schreef T1andonly het volgende:
Gister de eerste nachtvorst gehad. Maar die zal heel misschien vanavond weer terugkomen en in het weekend weer wegblijven.
Ik voorspel dat eind november er weer 'n keer een flink pak sneeuw valt voor Nederlandse begrippen.Hopelijk dubbel zoveel als vorig jaar.
officieel was de laatste in 1981 (landelijk dan)quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
Officieel slaat alleen nergens op, dat is alleen als de Bilt een witte kerst heeft, dus ook gedurende de 2 kerstdagen.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:20 schreef aloa het volgende:
[..]
officieel was de laatste in 1981 (landelijk dan)
Heb ik er toch nog 1 meegemaaktdaarvoor was 1964 de laatste.
Ik dacht dat een witte kerst wel vaker voorkwam, maar niet dus.![]()
Aan de vooravond van kerst 2000 viel in een deel van het land sneeuw; in het noorden en oosten 6-10 cm. Hier was toen sprake een witte kerst.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Officieel slaat alleen nergens op, dat is alleen als de Bilt een witte kerst heeft, dus ook gedurende de 2 kerstdagen.
Kan me herinneren inderdaad dat het op eerste kerstdag hier flink sneeuwde en er de volgende dag nog lag, maar dat was dus niet overal toen..quote:Op donderdag 2 november 2006 18:32 schreef aloa het volgende:
[..]
Aan de vooravond van kerst 2000 viel in een deel van het land sneeuw; in het noorden en oosten 6-10 cm. Hier was toen sprake een witte kerst.
knmi
slaat inderdaad nergens op.![]()
Ja, en dat dan met kerstquote:Op donderdag 2 november 2006 10:13 schreef Lianne__ het volgende:
ah jaa.. en dan valt overal de stroom uit omdat we er niet op gerekend hebben.. net als grote regenbuien ..
Ah die jongen die het steeds had over 16 graden wat er maar niet van komt?quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:19 schreef kepler het volgende:
schiet niet echt op met die kou. Volgens Paulusma blijft het nog steeds te warm voor de tijd van het jaar
Iig na 16 december dan graag, anders zit ik straks 6 hoog ingesneeuwd een kind te baren in me uppie.quote:
Wel bijna.... 100-200 kilometer verder waren rivieren dichtgevroren en was het overdag -10quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:44 schreef Mwanatabu het volgende:
In het topic van vorig jaar: "Zit in november aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter streng als in geen honderd jaar". Ofzo.
Ging vorig jaar niet echt op.
dat zou echt tof zijn als het hier ook zulk weer wordtquote:Op dinsdag 7 november 2006 18:47 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Wel bijna.... 100-200 kilometer verder waren rivieren dichtgevroren en was het overdag -10![]()
tja, dat zijn altijd van die volkswijsheden..... kan natuurlijk dat het weer erg zacht is geweest door continu hogedrukinvloed. En als dat zich dan doorzet in de winter kan je dus juist weer koud weer krijgen.quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:44 schreef Mwanatabu het volgende:
In het topic van vorig jaar: "Zit in november aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter streng als in geen honderd jaar". Ofzo.
Ging vorig jaar niet echt op.
Scandinavië krijgt binnenkort weer heel wat. Doe maar nordenwind, lekkere sneeuwchaosquote:Op woensdag 8 november 2006 09:12 schreef aloa het volgende:
Weer bijna een maand verder.
De sneeuw en ijslaag groeien flink![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Nee, ik moet 27 November afrijden, laat het maar lekker rustig blijvenquote:Op donderdag 9 november 2006 13:54 schreef Dr.Aart het volgende:
25 november komt er weer aan!doe maar weer zo'n lekkere sneeuwdag!
dat is ook wel weer zoquote:Op donderdag 9 november 2006 15:10 schreef Sheriam het volgende:
Als 't droge kou wordt vind ik 't allemaal wel okay maar ik haat sneeuw, ben namelijk best bang voor gladheid... met de fiets slipt 't zo irritant in de sporen van de auto's en een auto krijg je me al helemaal niet in als 't ijzelt. Lopen & treinen zou okay zijn maar de trein krijgt al vertraging bij 't eerste sneeuwvlokje, en regelmatig een half uur of langer op een perron staan te wachten op een trein die misschien wel of misschien niet komt, is ook niet zo lollig. Als ik niet weg hoef vind ik 't wel leuk; vorig jaar lekker in de sneeuw gewandelt, 't jaar daarvoor een sneeuwpop gebouwd in de achtertuin (was vorig jaar niet genoeg sneeuw voor, net een mini-laagje). Maar als ik wel de deur uit moet -verder dan de lokale winkels- dan vind ik 't vreselijk.
We weten het in maart 2007.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:17 schreef Caesu het volgende:
en hoe liep het af met de winter van 2006/7?
[afbeelding]
eerste sneeuwklokjes waren er vorige maand al.
jonge eendjes zijn ook al gezien.
en het blad is nog geeneens volledig van de bomen.
zeewater is nog vrij warm.
misschien wat vorst eind februari?
Kunnen we elkaar de hand schudden.Moest ik ook.quote:Op woensdag 20 december 2006 09:36 schreef gateway het volgende:
ik moest vanmorgen krabben(Essen, Duitsland)
quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:35 schreef Slappy het volgende:![]()
Ik ga nu naar Noorwegen op vakantie
![]()
![]()
![]()
Waar het -29 is![]()
Ik heb liever +29.quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:35 schreef Slappy het volgende:![]()
Ik ga nu naar Noorwegen op vakantie
![]()
![]()
![]()
Waar het -29 is![]()
En het is alweer veel te warm.. Veel uitzicht is er (iig volgens de kaarten uit het DASOO-topic) ook nog niet op een echte winter.. laat staan sneeuw..quote:Op donderdag 21 december 2006 17:12 schreef Lariekoek het volgende:
De temperaturen zijn eindelijk eens een beetje normaal voor het tijd van het jaar.
Het leek wel een late lenteavond inderdaad!quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:26 schreef PV het volgende:
heerlijk, vanavond rond zevenen was het buiten nog 12 graden![]()
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:28 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Het leek wel een late lenteavond inderdaad!
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:26 schreef PV het volgende:
heerlijk, vanavond rond zevenen was het buiten nog 12 graden![]()
een ijsdag hebben we in ieder geval nog niet gehad, De Bilt heeft denk ik tot nu toe twee of drie nachten met een beetje vorst gehad.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:53 schreef DJKoster het volgende:
Toch aardig dat ze alle Elfstedentochtliefhebbers hoop geven door terug te blikken naar 1947..![]()
Hoeveel dagen/nachten heeft het gevroren deze winter? 1?
Doe dit topic even samenvoegen met winterverwachtingen topic.. Die is wel actief.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:49 schreef fok_king_me het volgende:
van deweek gaat het kouder worden
Ah nee, m'n handen zijn al paars genoeg.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:49 schreef fok_king_me het volgende:
van deweek gaat het kouder worden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |