klopt... ongelovigen gaan per definitie naar de hel en de badguy kan ook in de hemel komen, volgens het christendom, simpelweg door aan het einde van z'n leven vergiffenis te vragen aan jezus en hem als persoonlijke redder te accepteren.quote:op zondag 20 augustus 2006 00:35 schreef alicey het volgende:
[..]
maar het christelijk geloof heeft juist een heel andere grondslag m.b.t. hemel/hel. bad guys zouden wel eens in de hemel kunnen komen, en een ongelovige good guy in de hel. ook wordt het leven een stuk gecompliceerder er mee..
dat zou betekenen dat god een fout maakt en da's natuurlijk onmogelijk.quote:op zondag 20 augustus 2006 00:35 schreef alicey het volgende:
[..]
maar het christelijk geloof heeft juist een heel andere grondslag m.b.t. hemel/hel. bad guys zouden wel eens in de hemel kunnen komen, en een ongelovige good guy in de hel. ook wordt het leven een stuk gecompliceerder er mee..
deze vat ik even niet..quote:op zondag 20 augustus 2006 00:48 schreef mcnasty het volgende:
[..]
dat zou betekenen dat god een fout maakt en da's natuurlijk onmogelijk.
ben je zelf ooit in een kerk geweest en/of heb je ooit echt gepraat met gelovigen?quote:maareh, gecompliceerder? wat is er gecompliceerd aan elke week naar de kerk gaan en te horen krijgen wat goed/fout is en direct antwoord krijgen op alle moeilijke levensvragen die je maar kan bedenken?
mijn inziens doet de gemiddelde 'verlichte' atheistische westerling evengoed aan verafgoding en leeft over het algemeen niet met (of voor) minder illusies als een gelovige. daar lijkt dus gewoon een behoefte aan te zijn. dus het zgn minder ontwikkeld zijn van gelovigen lijkt me ook een domme aanname. net of een gelovige zich niet ergens in zou kunnen verdiepen?quote:op zondag 20 augustus 2006 00:33 schreef mcnasty het volgende:
[..]
ik bedoel niet te zeggen dat het leven geen nut heeft, dat is alleen de conclusie die erg snel getrokken is als je bijvoorbeeld je hele suffe leven op een boerderij hebt gewerkt. heel veel mensen komen uiteindelijk voor de vraag "waar doe ik het allemaal voor?" te staan en religies geven hier een simpel antwoord op.
waarom het zorgen wegneemt:
-zij zijn rijk en ik zal altijd arm blijven --> maakt niet uit, in de hemel is iedereen rijk.
-ik ben voor de 50ste keer beroofd en ik had al zo weinig --> geeft niet, die sukkels zullen toch wel branden.
-alle dierbaren die ik heb verloren, hun gemis is ondraaglijk --> gelukkig zal ik ze snel weer zien.
-alles wat ik heb gemaakt en opgebouwd zal voor niets geweest zijn --> geen probleem, alles verhuist gewoon mee naar mijn wolkenvilla.
jij zegt dat bad-guys wel eens in de hemel zouden kunnen komen. als iemand die door en door rot is toch door de hemelpoort gelaten wordt dan zou dit toch een behoorlijke fout zijn?quote:
als je nou gewoon zegt waarom je het niet met me eens bent in plaats van aannames te makenquote:ben je zelf ooit in een kerk geweest en/of heb je ooit echt gepraat met gelovigen?je reactie geeft zeg maar niet de indruk dat je echt weet waar je over praat..
wat alicey bedoeld met dat bad guys in de hemel kunnen komen leg ik in mijn voorlaatste post uitquote:op zondag 20 augustus 2006 01:03 schreef mcnasty het volgende:
[..]
jij zegt dat bad-guys wel eens in de hemel zouden kunnen komen. als iemand die door en door rot is toch door de hemelpoort gelaten wordt dan zou dit toch een behoorlijke fout zijn?
[..]
als je nou gewoon zegt waarom je het niet met me eens bent in plaats van aannames te maken. ja, ik heb erg vaak kerken bezocht (ook tijdens de mis) en ik heb regelmatig met gelovigen gediscusieerd.
ik probeer gewoon te zeggen dat geloven in een (christelijke) god een 'easy way out' is. als jij een filosofische levensvraag aan een priester stelt zal hij je direct antwoord geven (uitzonderingen daargelaten uiteraard).
wat hebben die mensen met deze discussie te maken? als iemand zonodig de celestijnse belofte of robbie williams wil aanbidden dan doen ze dat maar. het gaat mij voornamelijk om 'geloven vs. zelf nadenken'.quote:op zondag 20 augustus 2006 00:55 schreef odysseuzzz het volgende:
mijn inziens doet de gemiddelde 'verlichte' atheistische westerling evengoed aan verafgoding en leeft over het algemeen niet met (of voor) minder illusies als een gelovige. daar lijkt dus gewoon een behoefte aan te zijn. dus het zgn minder ontwikkeld zijn van gelovigen lijkt me ook een domme aanname. net of een gelovige zich niet ergens in zou kunnen verdiepen?
ik zeg helemaal niet dat god een bedenksel is, ik heb mijn eigen ideeen over wat god zou zijn. ik zeg alleen dat de regeltjes die met religies meekomen zijn bedacht om mensen mak en tevreden te houden.quote:als jij zegt god is een bedenksel. dan kan ik je zeggen de meesten dingen die we denken te weten (gelovig of niet) zijn bedenksels om het leven 'wat draagelijker' te maken.
sorry mijn fout ik verwarde je met schepseltje.quote:op zondag 20 augustus 2006 01:16 schreef mcnasty het volgende:
[..]
wat hebben die mensen met deze discussie te maken? als iemand zonodig de celestijnse belofte of robbie williams wil aanbidden dan doen ze dat maar. het gaat mij voornamelijk om 'geloven vs. zelf nadenken'.
[..]
ik zeg helemaal niet dat god een bedenksel is, ik heb mijn eigen ideeen over wat god zou zijn. ik zeg alleen dat de regeltjes die met religies meekomen zijn bedacht om mensen mak en tevreden te houden.
maar waar basseer je dat op? het ontstaan van het universum is in mijn ogen niet iets waar je met groot gemak zomaar een mening over zou moeten vormen; het is een natuurkundig probleem, en moet ook zo aangepakt worden. waarom hier god introduceren? die truuk is al zovaak eerder gedaan, en het is altijd jammerlijk gefaald. natuurlijk mag iedereen over dingen nadenken, maar je moet je denk ik ook goed bedenken wat de waarde van zo'n idee is. als ik met mijn boerenintuitie ga beredeneren hoe stofje a met stofje b reageert, dan zal een scheikundige me ook wat raar aankijken. hij zou ook voorstellen om de reactievergelijkingen erbij te pakken, en een binas.quote:op zaterdag 19 augustus 2006 20:29 schreef vonhinten het volgende:
[..]
laat ik eerlijk zijn: ik weet niet veel van de oerknaltheorie. ik ben voornemens me op dit gebied zeker nog meer te laten informeren, maar er staat nog véééél meer op het 'te lezen' rijtje - dus het moet nog even wachten. het feit dat niet verklaart wordt hoe iets uit niets ontstaan doet mij argwanen, maar hetzelfde moet gezegd worden van een (christelijke) god. maar dan kom ik weer op het punt wat ik al eerder noemde. ik zie eerder een god met bovennatuurlijk krachten de wetten van de logica tarten door ineens te ontstaan, dan levensloze ingrediënten voor de oerknal.
nee hoor, want het draait om je geloof in god, en niet om je daden. wanneer je gelooft en om vergeving vraagt, al is het op het laatste moment, kun je als bad guy gewoon de hemel in wandelen. geen fout, zo is het systeem gewoon ontworpen.quote:op zondag 20 augustus 2006 01:03 schreef mcnasty het volgende:
[..]
jij zegt dat bad-guys wel eens in de hemel zouden kunnen komen. als iemand die door en door rot is toch door de hemelpoort gelaten wordt dan zou dit toch een behoorlijke fout zijn?
de aanname maak ik omdat je geloof en tradititie door elkaar haalt. in de ene kerk zullen er meer traditionalisten zitten dan in een andere kerk, maar wanneer je wat ervaringen zou hebben met geloven en/of gelovigen zou je in ieder geval moeten weten dat "naar de kerk gaan om te horen wat goed/fout is" onzin is, en dat dat niet de reden is dat gelovigen een kerk bezoeken.quote:als je nou gewoon zegt waarom je het niet met me eens bent in plaats van aannames te maken. ja, ik heb erg vaak kerken bezocht (ook tijdens de mis) en ik heb regelmatig met gelovigen gediscusieerd.
het christendom is meer dan alleen het katholicisme.quote:ik probeer gewoon te zeggen dat geloven in een (christelijke) god een 'easy way out' is. als jij een filosofische levensvraag aan een priester stelt zal hij je direct antwoord geven (uitzonderingen daargelaten uiteraard).
ik denk dat er maar weinig gelovigen zijn die hun religie 'weinig met een feitelijke werkelijkheid' te maken vinden hebben.quote:op zondag 20 augustus 2006 00:37 schreef alicey het volgende:
andersom geldt echter misschien ook wel dat iemand die probeert religie op een wetenschappelijke manier te benaderen onvoldoende ontwikkeld is in religie en mythologie. waarom ga je er vanuit dat de wetenschappelijke benadering ook werkt voor die dingen die weinig met een feitelijke werkelijkheid te maken hebben?
voor wat de monotheistische godsdiensten aan gaat is dat denk ik in de meeste gevallen wel waar. bekeringsdrang, proberen te bewijzen dat god bestaat... precies dezelfde fout ook. met een schroevedraaier proberen een spijker in de muur te slaan.quote:op zondag 20 augustus 2006 11:34 schreef speknek het volgende:
[..]
ik denk dat er maar weinig gelovigen zijn die hun religie 'weinig met een feitelijke werkelijkheid' te maken vinden hebben.
ik denk dat er weinig religies zijn zonder een feitelijke bestaanscomponent. uberhaupt de assertie van het bestaan van god is een uitspraak over de feitelijke werkelijkheid. het enige wat ik zo kan bedenken is een esoterische levensfilosofie die ook nog eens zichzelf wegcijfert voor feitelijke kennis.quote:op zondag 20 augustus 2006 11:38 schreef alicey het volgende:
voor wat de monotheistische godsdiensten aan gaat is dat denk ik in de meeste gevallen wel waar. bekeringsdrang, proberen te bewijzen dat god bestaat... precies dezelfde fout ook. met een schroevedraaier proberen een spijker in de muur te slaan.
het bestaan van god zegt weinig over de feitelijke werkelijkheid (of de werkelijkheid zoals we die kunnen waarnemen). in veel religies komt dit ook min of meer terug, daar god zich meestal niet direct manifesteert, maar alleen door volgelingen. veel religies definieren een plaats waar god woont (een hemel of iets in die richting). die plaats is doorgaans buiten de feitelijke werkelijkheid.quote:op zondag 20 augustus 2006 11:42 schreef speknek het volgende:
[..]
ik denk dat er weinig religies zijn zonder een feitelijke bestaanscomponent. uberhaupt de assertie van het bestaan van god is een uitspraak over de feitelijke werkelijkheid. het enige wat ik zo kan bedenken is een esoterische levensfilosofie die ook nog eens zichzelf wegcijfert voor feitelijke kennis.
quote:op zaterdag 19 augustus 2006 00:29 schreef the_terminator het volgende:
[..]
alles heeft een begin. uiteraard ook een einde![]()
zoiets?quote:ik ben het begin en het eind, de eerste en de laatste, ik ben de alpha en de omega
eenschquote:op zaterdag 19 augustus 2006 22:44 schreef specialk het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat creatief denken verboden is. mag best. maar dan moet je wel bewijs vinden voor bepaalde entiteiten. tot de dag dat je je theorie kan bewijzen blijft het een... onbewezen theorie. en als je fanatiek blijft hangen aan jouw (of iemand anders' onbewezen theorie) dan is dat jouw geloof. (met geloof bedoel ik dus ongegrond geloof zoals het christendom, de islam en whatever)
[..]
je gebruikt occams razor ook niet om dingen te verklaren maar om tot een geloofwaardige theorie te komen. natuurlijk ben je vrij om paarse kabouters en onzichtbare bosgeesten te betrekken bij je verklaring voor bepaalde gebeurtenissen maar aangezien deze entiteiten de boel onnodig gecompliceert maken (je moet nl. wel eerst deze entiteiten bewijzen voordat je je theorie kan valideren) is het niet realistisch om deze theorie aan te nemen als waar. en daar ligt het probleem. je kan niet bewijzen dat een eeuwig complex entiteit als god bestaat. occam scheert jouw theorie weg als iets geloofwaardigs sinds je essentiele elementen erin niet hebt bewezen.
![]()
hmmm geloven in een maatschappij als dat van vandaag is alles behalve simpelquote:op zaterdag 19 augustus 2006 23:51 schreef twpk het volgende:
[..]
niet minder ontwikkeld, wel minder geinformeerd. ze zijn tevreden met een "quick fix". een simpel duidelijk antwoord zodat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken.
welke problemen kom je daarbij tegen?quote:op zondag 20 augustus 2006 13:15 schreef vonhinten het volgende:
[..]
hmmm geloven in een maatschappij als dat van vandaag is alles behalve simpel.
laat me raden... onweerlegbare waarheden?quote:op zondag 20 augustus 2006 15:36 schreef alicey het volgende:
[..]
welke problemen kom je daarbij tegen?
of het een natuurkundig probleem is ligt eraan of er wel of geen god is. is er geen god, maar is het heelal toch ineens ontstaan (op welke manier dan ook), dan kan je daar via natuurkundig onderzoek achterkomen. bestaat god wél en heeft hij het heelal gemaakt, dan lijkt het me sterk dat je daar met natuurkunde achter kan komen. dan zal het ontstaan van het heelal altijd een mysterie zijn, omdat men de factor 'god' uitsluit.quote:op zondag 20 augustus 2006 10:07 schreef haushofer het volgende:
[..]
maar waar basseer je dat op? het ontstaan van het universum is in mijn ogen niet iets waar je met groot gemak zomaar een mening over zou moeten vormen; het is een natuurkundig probleem, en moet ook zo aangepakt worden.
klopt. ik weet zeer goed wat de waarde van die uitspraak op wetenschappelijk niveau is. nul komma nul. heb het eerder al uitvoerig over gehad in een ander topic, maar *gaap* dit lijkt ook allemaal op elkaar qua onderwerp.quote:waarom hier god introduceren? die truuk is al zovaak eerder gedaan, en het is altijd jammerlijk gefaald. natuurlijk mag iedereen over dingen nadenken, maar je moet je denk ik ook goed bedenken wat de waarde van zo'n idee is. als ik met mijn boerenintuitie ga beredeneren hoe stofje a met stofje b reageert, dan zal een scheikundige me ook wat raar aankijken. hij zou ook voorstellen om de reactievergelijkingen erbij te pakken, en een binas.
klopt.quote:je bent nu ook met 2 verschillende denkbeelden bezig. het ontstaan van het universum mbv de oerknal is een wetenschappelijke theorie. het ontstaan mbv god heeft niks met wetenschap te maken, dat is een religieuze overtuiging die je niet logisch kunt onderbouwen. en dan is het maar net de vraag hoe je de vraag wilt beantwoorden: religieus of logisch. jouw uitspraak klinkt voor mij ook best aannemelijk, alleen niet op wetenschappelijk gebied. want daar vult het alleen maar gaatjes op.
[calimero-mode]quote:op zondag 20 augustus 2006 15:36 schreef alicey het volgende:
[..]
welke problemen kom je daarbij tegen?
het is ook prima te combineren zolang je ze allebei in hun eigen gebied gebruikt. wanneer je uit gaat van de feitelijke juistheid van de bijbel kun je wel bedrogen uitkomen wanneer je je serieus gaat verdiepen in sommige wetenschapsgebieden..quote:op zondag 20 augustus 2006 18:12 schreef vonhinten het volgende:
[..]
[calimero-mode]
ik word steeds gebashed![]()
[/calimero-mode]
well.. als christen wetenschappelijk onderwijs volgen levert wel eens lastige situaties op ja. wetenschappelijke feiten die ingaan tegen de inhoud van de bijbel. tot op heden heb ik nooit zulke grote tegenstrijdigheden gevonden dat ik serieus ben gaan twijfelen aan het bestaan van en mijn geloof in god. feit blijft dat ik (net als iedereen) nog nooit bewijs heb gezien wat het bestaan van god voor 100% uitsluit. en dat zal logischerwijs ook nooit gebeuren. tot op heden heb ik wetenschap en mijn geloof nog prima kunnen combineren.
uiteindelijk verval je dan toch in een spagaat. je kan niet tegelijkertijd geloven dat ons leven wordt bepaald en geregeerd door god en daarnaast weten dat we bijna alles zelf kunnen bepalen, voorspellen, beinvloeden of voorkomen. als je dan blijft volhouden 'god bestaat' dan kan je het niet over de christelijke god meer hebben, maar heb je je eigen god verzonnen.quote:op zondag 20 augustus 2006 18:53 schreef alicey het volgende:
[..]
het is ook prima te combineren zolang je ze allebei in hun eigen gebied gebruikt. wanneer je uit gaat van de feitelijke juistheid van de bijbel kun je wel bedrogen uitkomen wanneer je je serieus gaat verdiepen in sommige wetenschapsgebieden..
het christelijke geloof gaat niet per se uit van een god die actief bestiert (hoewel die god dat in het verleden wel gedaan zou hebben).quote:op zondag 20 augustus 2006 19:38 schreef onemangang het volgende:
[..]
uiteindelijk verval je dan toch in een spagaat. je kan niet tegelijkertijd geloven dat ons leven wordt bepaald en geregeerd door god en daarnaast weten dat we bijna alles zelf kunnen bepalen, voorspellen, beinvloeden of voorkomen. als je dan blijft volhouden 'god bestaat' dan kan je het niet over de christelijke god meer hebben, maar heb je je eigen god verzonnen.
dat is een stuk minder eenvoudig dan je hier doet laten denkenquote:op zaterdag 19 augustus 2006 23:51 schreef twpk het volgende:
[..]
niet minder ontwikkeld, wel minder geinformeerd. ze zijn tevreden met een "quick fix". een simpel duidelijk antwoord zodat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken.
waarom zijn we hier op aarde: god heeft ons geschapen.
wat is het doel van ons leven: in god geloven met als beloning de hemel.
in veel gevallen is het inderdaad niet simpel; ik heb genoeg mensen in mijn directe omgeving zien worstelen met vragen over religie en maatschappij. maar onmogelijk is het zeker niet; het vergt echter wel een flexibele houding tov de tijdsgeest (of het jezelf compleet distantieren van de maatschappij) en tov de maatschappij en haar verworvenhedenquote:op zondag 20 augustus 2006 13:15 schreef vonhinten het volgende:
[..]
hmmm geloven in een maatschappij als dat van vandaag is alles behalve simpel.
dat verschilt een beetje per vorm van christendom. bij het katholicisme ligt de nadruk heel erg op goede werken; met een goed leven je plek in de hemel veleigstellen. in de vroege reformatie werd dit heel verwerpelijk bevonden en werd het beeld geschetst dat je hierboven schetst: dat bad guys in de hemel kunnen komen, en dat good guys daar niet zondermeer naartoe gaan. binnen de reformatie zijn echter ook weer veel stromingen ontstaan, en de vroege calvinistische leer is over het algemeen allang vervangen door een wat genuanceerdere blik op dergelijke zaken.quote:op zondag 20 augustus 2006 11:23 schreef alicey het volgende:
[..]
nee hoor, want het draait om je geloof in god, en niet om je daden. wanneer je gelooft en om vergeving vraagt, al is het op het laatste moment, kun je als bad guy gewoon de hemel in wandelen. geen fout, zo is het systeem gewoon ontworpen.
kom, een beetje christen ziet in de genezing van iemand waarvoor is gebeden al de hand van god. de bijbel vertelt bijna uitsluitend over zaken waar god een hand in zou hebben gehad. wie wel zegt in "god" te geloven als schepper, maar niet dat deze zich actief bezig houdt met ons leven, in geen christen maar een deïst. deïsme is echter in tegenspraak met wat de bijbel verteld over god:quote:op zondag 20 augustus 2006 20:27 schreef alicey het volgende:
[..]
het christelijke geloof gaat niet per se uit van een god die actief bestiert (hoewel die god dat in het verleden wel gedaan zou hebben).
de meeste christenen gaan toch voornamelijk uit van wat het nieuwe testament vertelt, en beschouwen het oude testament als een afgesloten tijdperk. zo ken ik ook weinig christenen die iemand stenigen die op zondag werkt bijvoorbeeld.quote:op zondag 20 augustus 2006 21:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
kom, een beetje christen ziet in de genezing van iemand waarvoor is gebeden al de hand van god. de bijbel vertelt bijna uitsluitend over zaken waar god een hand in zou hebben gehad. wie wel zegt in "god" te geloven als schepper, maar niet dat deze zich actief bezig houdt met ons leven, in geen christen maar een deïst. deïsme is echter in tegenspraak met wat de bijbel verteld over god:
ex 4:11 wie maakt iemand stom of doof, ziende of blind? wie anders dan ik, de heer?
je speelt nu zelf voor god, door een idee te scheppen in je eigen hoofd. het gaat wel wat verder dan alleen jouw gedachten en onze menselijke wereld. de gedachte dat er een schepper voor god moet zijn, is ver buiten ons verstandelijk bereik en daarom niet te bedenken. extrapoleren levert, zelfs bij prognoses, geen betrouwbare voorspellingen op.quote:op zaterdag 19 augustus 2006 00:21 schreef schepseltje het volgende:
ik zat laatst een beetje na te denken over dat hele religie-gebeuren, en kwam tot de conclusie dat het niet-bestaan van god eigenlijk vij makkelijk aan te tonen is, graag wou ik jullie mening in hoeverre deze redenatie klopt.
het komt hierop neer.
om in god te geloven moet je in ieder geval 2 stellingen voor waar aannemen, namelijk
1. iets kan niet uit niets ontstaan, leven kan niet uit dood ontstaan.
2. iets kan niet altijd hebben bestaan, alles moet ooit een oorsprong hebben.
als je deze twee stellingen toepast op de mensheid, kom je tot de conclusie dat de evolutietheorie niet kan kloppen en dat er dus een god moet bestaan.
maar wat als we deze twee stellingen toepassen op god zelf? je krijgt dan:
1. god kan niet zomaar zijn ontstaan
2. god kan ook niet altijd al hebben bestaan.
met andere woorden, god moet een schepper hebben, en die schepper moet ook weer een schepper hebben, enzovoort.
samengevat kun je de twee stellingen voor waar aannemen. in dat geval kan god niet bestaan, en de evolutietheorie ook niet. of je neemt beide stellingen voor onwaar aan, in dat geval kan god wel bestaan, maar kan de evolutietheorie ook bestaan, waarmee god weer overbodig wordt.
met andere woorden, de redenatie dat de mens door god is geschapen, kan niet kloppen.
hij doet het toch?quote:op zondag 20 augustus 2006 21:33 schreef integrity het volgende:
de gedachte dat er een schepper voor god moet zijn, is ver buiten ons verstandelijk bereik en daarom niet te bedenken.
in jouw opvatting wel, in de mijne niet.quote:op zondag 20 augustus 2006 21:47 schreef speknek het volgende:
eh, dat is een contradictie dus.
iets minder mag ook wel.quote:op zondag 20 augustus 2006 21:59 schreef blainedemono het volgende:
god is een klootzakje!!!![]()
dit is een leuke link over de leugen van het christendom en andere aanverwante
rottige sprookjes lulkoek religies:
skepticannotatedbible.com
![]()
dus zo bedoel je hetquote:op zondag 20 augustus 2006 21:50 schreef speknek het volgende:
volgens mij een contradictie niet open voor opvattingen. hij bedenkt dat god een schepper nodig heeft, en jij zegt dat dat niet te bedenken is. je stelling is dus a priori fout. als je nou zegt dat het onzinnig is om dat te zeggen, dan zou ik er in kunnen komen.
ik wil me even in de discussie mengen als dat mag.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:09 schreef integrity het volgende:
[..]
dus zo bedoel je het. fijn dat je dat even uitlegt, ik wist namelijk niet waarover je het had. mijn reacties had ik gegeven om je achterliggende gedachte te achterhalen
dank. nu kan ik mezelf iets beter toelichten.
wij leven in een beperkt universum; beperkt door ruimte en tijd. er zijn wetten hieromtrent en zijn door god gegeven, althans.. dat is mijn geloof. ik ga uit van het standpunt: bij wetten horen een wetgever. vanuit een ander standpunt (geen god) wordt mijn standpunt dus als waardeloos opgevat. bij deze is het dan tot hier en niet verder.
natuurlijk ga ik wel verder. als we verder gaan dan ruimte en tijd, waar komen we dan terecht? is er voor de schepping sprake van materie? is er voor de schepping sprake van tijd? of ruimte? er is geen antwoord te vinden op deze vragen, daarom is het voor mij logisch dat er ook een optie is dat god eeuwig is en er dus altijd is geweest. is er iets voor de schepping? nee, want de schepping is niet eeuwig, maar als je het over eeuwig hebt... dan is er dus geen sprake van een schepping. dan is het er en is het er altijd geweest.
dat is moeilijk te bevatten, omdat wij niet eeuwig zijn. althans.. niet in dit zondige lichaam (maar dat is mijn standpunt als christen). als wij dus beredeneren vanuit ons eigen standpunt, beredeneren wij vanuit onze zintuigelijke waarnemingen en de metingen die wij gedaan hebben. deze kennis duidt op ruimte en tijd, kortom een oneeuwigheid. het universum zal immers volgens berekeningen ooit eindigen in een knal of implosie?
wanneer je tijdelijkheid verlengd naar een macro niveau, dan zou hetzelfde proces hier op microniveau vergelijkbaar zijn op macroniveau. helaas kun je dat alleen weten, als je vanuit de macropositie beredeneert. daarom zeg ik dat extrapoleren weinig zin heeft, omdat wij niet voldoende kennis voor handen hebben. hoewel... ik weet dat god eeuwig is en daarom weet ik dat hij altijd al bestaan heeft.
in de bijbel staat (vrijwel letterlijk) dat voor god 1 dag 1000 jaren kan zijn en 1000 jaren 1 dag.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:17 schreef ledzep het volgende:
[..]
ik wil me even in de discussie mengen als dat mag.
als god eeuwig is en de schepping niet, dan heeft god dus eerst een oneindig lange tijd gewacht voordat hij de wereld schiep. vind je dat niet wat opmerkelijk? waarom dan juist nu, en niet 1000, 10000 of 100000000 jaar eerder. of 1000 jaar later?
dat neemt niets weg van het feit dat er een oneindig lange periode vóór de schepping is geweest waarin god bestond. dat blijf ik vreemd vinden, omdat er dus geen ontstaan van god is, maar dat hij wel op een specifiek moment de wereld geschapen heeft. als god eeuwig is, zal zijn schepping ook eeuwig moeten zijn.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:21 schreef integrity het volgende:
[..]
in de bijbel staat (vrijwel letterlijk) dat voor god 1 dag 1000 jaren kan zijn en 1000 jaren 1 dag.
waarom zou dat eeuwig moeten zijn? als god eeuwig is, kan hij toch zowel iets eeuwigs als niet eeuwigs scheppen?quote:op zondag 20 augustus 2006 22:24 schreef ledzep het volgende:
[..]
dat neemt niets weg van het feit dat er een oneindig lange periode vóór de schepping is geweest waarin god bestond. dat blijf ik vreemd vinden, omdat er dus geen ontstaan van god is, maar dat hij wel op een specifiek moment de wereld geschapen heeft. als god eeuwig is, zal zijn schepping ook eeuwig moeten zijn.
omdat ik er niet bij kan dat een eeuwigdurende god (die dus geen 'ontstaan' / begin heeft) op een specifiek moment een schepping doet (die dus in ieder geval aan 1 kant niet-eeuwig is). dat klinkt voor mij niet logisch. als god als 'heerser' boven zijn schepping stond, moeten zijn in mijn ogen gelijktijdig zijn ontstaan ófwel beide eeuwig zijn, omdat het ene van het andere afhankelijk is. een niet-eeuwige schepping zonder schepper (schepper is hier algemeen bedoeld, kan ook 'oorzaak' zijn) is even absurd als een schepper zonder schepping.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:28 schreef integrity het volgende:
[..]
waarom zou dat eeuwig moeten zijn? als god eeuwig is, kan hij toch zowel iets eeuwigs als niet eeuwigs scheppen?
de bijbel geeft antwoord op wat jij zegt: voor de zonde was de schepping eeuwig, na de zonde deed de dood zijn intrede.
dit vind ik wel een leuke reactie op de jouwe:quote:op zondag 20 augustus 2006 22:37 schreef ledzep het volgende:
[..]
omdat ik er niet bij kan dat een eeuwigdurende god (die dus geen 'ontstaan' / begin heeft) op een specifiek moment een schepping doet (die dus in ieder geval aan 1 kant niet-eeuwig is). dat klinkt voor mij niet logisch. als god als 'heerser' boven zijn schepping stond, moeten zijn in mijn ogen gelijktijdig zijn ontstaan ófwel beide eeuwig zijn, omdat het ene van het andere afhankelijk is. een niet-eeuwige schepping zonder schepper (schepper is hier algemeen bedoeld, kan ook 'oorzaak' zijn) is even absurd als een schepper zonder schepping.
een eeuwige schepper is dus vóór zijn schepping oneindig lang een 'schepper zonder schepping' geweest en dat gaat er bij niet in.
ik vind het een mooi verhaal, maar het dikgedrukte meldt dus dat god, zwevend in het niets opeens het idee kreeg zich in een vorm te manifesteren? dan is de eerste gedachte die bij mij opkomt: dat kan helemaal niet, want als hij in een eeuwig niets verblijft kan hij geen "besluit" nemen om een vorm aan te nemen. wat je niet kent kan je ook niet bedenken.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:40 schreef integrity het volgende:
[..]
dit vind ik wel een leuke reactie op de jouwe:
bijna elk van de grote godsdiensten heeft een soortgelijk verhaal over de schepping: door een uitbarsting van scheppende kracht uit een ander rijk ontstaat het universum zoals wij dat kennen. in de kabbala, het belangrijkste richtsnoer van de joodse mystieke traditie en een van de rijkste bronnen van de leer der engelen, is een fraaie en fascinerende versie van het scheppingsverhaal te vinden. het is een uitbreiding van de versie die in de genesis te vinden is en ze vertoont verrassend genoeg merkwaardige parallellen met de moderne wetenschappelijke theorie.
god wordt hierin beschreven als de goddelijke aanwezigheid; een almachtig, ondefinieerbaar, vormloos wezen in het midden van het niets. toen die ene besloot zich te manifesteren in een vorm, werd louter door dat idee het licht geschapen. god scheidde het licht van de duisternis' en schiep zo de eerste tegengesteldheid. het materiele universum wordt gekenmerkt door tegenstellingen - licht en donker, man en vrouw, goed en kwaad. de ene werd twee door deze scheiding.
god, de twee in een, perste toen zijn mannelijkheid samen in een enkel minuscuul lichtpuntje. dit is het 'woord', de 'logos', het principe van de bevruchting, dat vervolgens wordt ontvangen door de 'diepe wateren' - de duisternis, de schoot, het vrouwelijke aspect van god, dat ontvangt en het zichtbare universum baart.
de astrofysici zijn het er grotendeels over eens dat de big bang plaatsvond toen een enkel punt van ongelooflijk dicht opeengeperst materiaal explodeerde en daarmee het universum vormde zoals we dat kennen.
bron: het boek der engelen (francis melville) blz. 15
goed verwoord. eenschquote:op zondag 20 augustus 2006 18:53 schreef alicey het volgende:
[..]
het is ook prima te combineren zolang je ze allebei in hun eigen gebied gebruikt. wanneer je uit gaat van de feitelijke juistheid van de bijbel kun je wel bedrogen uitkomen wanneer je je serieus gaat verdiepen in sommige wetenschapsgebieden..
ik zie de tegenstelling tussen 'zelf bepalen, voorspellen en voorkomen' en het bestaan van de christelijke god niet helemaal..quote:op zondag 20 augustus 2006 19:38 schreef onemangang het volgende:
[..]
uiteindelijk verval je dan toch in een spagaat. je kan niet tegelijkertijd geloven dat ons leven wordt bepaald en geregeerd door god en daarnaast weten dat we bijna alles zelf kunnen bepalen, voorspellen, beinvloeden of voorkomen. als je dan blijft volhouden 'god bestaat' dan kan je het niet over de christelijke god meer hebben, maar heb je je eigen god verzonnen.
ik moet ze ook nog tegenkomen inderdaad. ot is heel erg tijdgebonden n.m.m. besnijdenis en stenigen is zo 3000 b.c.quote:op zondag 20 augustus 2006 21:29 schreef alicey het volgende:
[..]
de meeste christenen gaan toch voornamelijk uit van wat het nieuwe testament vertelt, en beschouwen het oude testament als een afgesloten tijdperk. zo ken ik ook weinig christenen die iemand stenigen die op zondag werkt bijvoorbeeld.
deze regel gaat op voor een mens, maar ik geloof niet dat dit op gaat voor god.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:51 schreef ledzep het volgende:
[..]
ik vind het een mooi verhaal, maar het dikgedrukte meldt dus dat god, zwevend in het niets opeens het idee kreeg zich in een vorm te manifesteren? dan is de eerste gedachte die bij mij opkomt: dat kan helemaal niet, want als hij in een eeuwig niets verblijft kan hij geen "besluit" nemen om een vorm aan te nemen. wat je niet kent kan je ook niet bedenken.
eigenlijk dezelfde reactie als die ik net gegeven heb.quote:als een mens vanaf zijn geboorte, zijn hele leven in een afgesloten grot leeft, kan hij zich dan een voorstelling maken van het licht? kan god zich een voorstelling maken van vorm, van schepping, in een wereld van "niets" ? ik ben van mening dat dat onmogelijk is.
en eigenlijk weer dezelfde reactie. je gaat uit van "hoe een mens zou denken". dat hoeft niet zo te zijn. het is waar dat god ons naar zijn evenbeeld geschapen heeft en dat wij daarom op hem gelijken. het is niet waar dat wij zo zijn zoals god, want hij geeft ons duidelijk aan dat wij hem moeten aanbidden en niemand anders. dus ook onszelf niet, juist onszelf niet. als wij ons verlagen, dan zal hij ons doen laten stijgen. net zoals hij zichzelf heeft verlaagd als mens in jezus.quote:daarbij, mijn argument dat god op een specifiek moment de wereld schiep is ook hierbij van toepassing. waarom besloot hij om een vorm aan te nemen? waarom deed hij dat toen? kreeg hij die gedachte ingefluisterd? gedachtes ontspringen niet "opeens", daar moet altijd een aanleiding voor zijn.
opbouwende woorden zijn altijd welkom in een discussie..quote:op zondag 20 augustus 2006 21:59 schreef blainedemono het volgende:
god is een klootzakje!!!![]()
dit is een leuke link over de leugen van het christendom en andere aanverwante
rottige sprookjes lulkoek religies:
skepticannotatedbible.com
![]()
dat is dus jouw opvatting, de mijne is andersquote:op zondag 20 augustus 2006 22:55 schreef integrity het volgende:
[..]
deze regel gaat op voor een mens, maar ik geloof niet dat dit op gaat voor god.
[..]
eigenlijk dezelfde reactie als die ik net gegeven heb.
[..]
en eigenlijk weer dezelfde reactie. je gaat uit van "hoe een mens zou denken". dat hoeft niet zo te zijn. het is waar dat god ons naar zijn evenbeeld geschapen heeft en dat wij daarom op hem gelijken. het is niet waar dat wij zo zijn zoals god, want hij geeft ons duidelijk aan dat wij hem moeten aanbidden en niemand anders. dus ook onszelf niet, juist onszelf niet. als wij ons verlagen, dan zal hij ons doen laten stijgen. net zoals hij zichzelf heeft verlaagd als mens in jezus.
om het wat simpeler te houden: wij mensen kunnen van niets niet iets maken, dat kan god wel. daarom kun je als mens niet zo zijn als god.
eigenlijk staat het meeste wel in de bijbel hoor, alleen dat vraagt verdieping. het is misschien makkelijker om het aan je fantasie over te laten. ik ben zelf niet objectief, daar ik christus als mijn redder heb gekozen.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:58 schreef ledzep het volgende:
[..]
dat is dus jouw opvatting, de mijne is anders. interessante visie, dat zeker wel.
goeie repliesquote:op zondag 20 augustus 2006 22:51 schreef ledzep het volgende:
[..]
ik vind het een mooi verhaal, maar het dikgedrukte meldt dus dat god, zwevend in het niets opeens het idee kreeg zich in een vorm te manifesteren? dan is de eerste gedachte die bij mij opkomt: dat kan helemaal niet, want als hij in een eeuwig niets verblijft kan hij geen "besluit" nemen om een vorm aan te nemen. wat je niet kent kan je ook niet bedenken.
als een mens vanaf zijn geboorte, zijn hele leven in een afgesloten grot leeft, kan hij zich dan een voorstelling maken van het licht? kan god zich een voorstelling maken van vorm, van schepping, in een wereld van "niets" ? ik ben van mening dat dat onmogelijk is.
daarbij, mijn argument dat god op een specifiek moment de wereld schiep is ook hierbij van toepassing. waarom besloot hij om een vorm aan te nemen? waarom deed hij dat toen? kreeg hij die gedachte ingefluisterd? gedachtes ontspringen niet "opeens", daar moet altijd een aanleiding voor zijn.
tja, misschien denk ik inderdaad te menselijk over god. afijn, voor mij is dat de enige mogelijkheid om erover na te denken, want mocht je god als puur "bovennatuurlijk" (waarbij: ongelimiteerde mogelijkheden) beschouwen wordt zo'n discussie natuurlijk een soort sprookje waarin alles mogelijk is en waar rationele argumenten geen waarde meer hebben.quote:op zondag 20 augustus 2006 23:04 schreef vonhinten het volgende:
[..]
goeie replies. maar ik vraag mij af of je nou niet te menselijk over god denkt. een mens kan niet een voorstelling maken van iets wat die niet kent (al hoe wel, als je over de toekomst nadenkt bedenk je misschien dingen die er nog niet zijn en er ook nooit zullen zijn), maar een 'god' (=bovennatuurlijk) misschien wel..
dat bedoelde ik dus. en ik zie het vonhinten ook doen. ik kan er volkomen inkomen dat je 'ons atheisten' verwijt god te veel te vermenselijken, en dat de uitspraken die we vanuit onze eigen beperkte visie doen over god daarom in wezen zinloos zijn. ik kan daar inkomen, want in feite zeg je dat al door een god aan te nemen. immers, als we wel het hele universum kunnen bevatten, maakt dat in principe onszelf gelijk aan god, en dat is nu juist wat een gelovige denkt dat we niet zijn.quote:op zondag 20 augustus 2006 22:09 schreef integrity het volgende:
daarom zeg ik dat extrapoleren weinig zin heeft, omdat wij niet voldoende kennis voor handen hebben. hoewel... ik weet dat god eeuwig is en daarom weet ik dat hij altijd al bestaan heeft.
dan zijn alle geloofsdiscussies per definitie onzinnig. je noemt jezelf "atheïst", maar dit valt bij mij onder de noemer agnostisch, niet?quote:op zondag 20 augustus 2006 23:18 schreef speknek het volgende:
[..]
dat bedoelde ik dus. en ik zie het vonhinten ook doen. ik kan er volkomen inkomen dat je 'ons atheisten' verwijt god te veel te vermenselijken, en dat de uitspraken die we vanuit onze eigen beperkte visie doen over god daarom in wezen zinloos zijn. ik kan daar inkomen, want in feite zeg je dat al door een god aan te nemen. immers, als we wel het hele universum kunnen bevatten, maakt dat in principe onszelf gelijk aan god, en dat is nu juist wat een gelovige denkt dat we niet zijn.
maar ik vind het oneerlijk om ons dat te verwijten en er dan zelf allerlei theorieën over god op na te houden. dan ben je niet consistent in je eigen opvatting. ik wil die lijn verder doortrekken, de bijbel is dan niet consistent in de opvatting. dus of de mens heeft wel de mogelijkheid om gods werken uit te leggen, of te begrijpen, of elke uitspraak over gods werken is in gelijke mate zinloos. wat wij zeggen daarvan is nooit de waar of juistheid te acherhalen, maar evenzo wat de bijbel of welke theologische exegese dan ook zegt. ik denk dat wittgenstein (zelf christen) hier dan ook gelijk in had, wanneer hij zei 'wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen'.
dit, vind ik, is een essentiele vraag waar elke gelovige zich een keer over moet buigen om in ieder geval een eerlijk geloof naar zichzelf te hebben.
daar heb je gelijk in. discussiëren over iets waar je geen weet van kán hebben is zinloos. daarom is het ook een beetje een discussiekiller om 'god en zijn oneindige krachten' erbij te halen. maar dat is voor mij nog geen reden om uit te sluiten dat het wel degelijk zo is.quote:op zondag 20 augustus 2006 23:16 schreef ledzep het volgende:
[..]
tja, misschien denk ik inderdaad te menselijk over god. afijn, voor mij is dat de enige mogelijkheid om erover na te denken, want mocht je god als puur "bovennatuurlijk" (waarbij: ongelimiteerde mogelijkheden) beschouwen wordt zo'n discussie natuurlijk een soort sprookje waarin alles mogelijk is en waar rationele argumenten geen waarde meer hebben.
ik denk zelf dat je het geloof vooral op je eigen leven moet leren toepassen. ik zelf vind dat al moeilijk genoeg en ik denk dat het voor niemand makkelijk is. ik denk zelf ook dat god ons geeft wat hij vindt dat wij aankunnen.quote:op zondag 20 augustus 2006 23:18 schreef speknek het volgende:
[..]
dat bedoelde ik dus. en ik zie het vonhinten ook doen. ik kan er volkomen inkomen dat je 'ons atheisten' verwijt god te veel te vermenselijken, en dat de uitspraken die we vanuit onze eigen beperkte visie doen over god daarom in wezen zinloos zijn. ik kan daar inkomen, want in feite zeg je dat al door een god aan te nemen. immers, als we wel het hele universum kunnen bevatten, maakt dat in principe onszelf gelijk aan god, en dat is nu juist wat een gelovige denkt dat we niet zijn.
maar ik vind het oneerlijk om ons dat te verwijten en er dan zelf allerlei theorieën over god op na te houden. dan ben je niet consistent in je eigen opvatting. ik wil die lijn verder doortrekken, de bijbel is dan niet consistent in de opvatting. dus of de mens heeft wel de mogelijkheid om gods werken uit te leggen, of te begrijpen, of elke uitspraak over gods werken is in gelijke mate zinloos. wat wij zeggen daarvan is nooit de waar of juistheid te acherhalen, maar evenzo wat de bijbel of welke theologische exegese dan ook zegt. ik denk dat wittgenstein (zelf christen) hier dan ook gelijk in had, wanneer hij zei 'wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen'.
dit, vind ik, is een essentiele vraag waar elke gelovige zich een keer over moet buigen om in ieder geval een eerlijk geloof naar zichzelf te hebben.
als het om een per definitie onkenbare god gaat wel. maar ik ken geen religie die dat claimt. daarmee zou het naar mijn idee namelijk zichzelf ontkrachten. maar een god zoals die van pascal, ja daar sta ik agnostisch tegenover.quote:op zondag 20 augustus 2006 23:23 schreef ledzep het volgende:
dan zijn alle geloofsdiscussies per definitie onzinnig. je noemt jezelf "atheïst", maar dit valt bij mij onder de noemer agnostisch, niet?
zo vreemd is dat niet, want tijd is pas ontstaan bij de schepping. hetzelfde probleem kom je overigens ook tegen wanneer je god buiten het geheel laat, en er van uitgaat dat alles is ontstaan met de oerknal. op het moment van de oerknal zelf bestond er nog geen tijd. het is niet echt in te denken hoe iets is zonder de natuurwetten die we kennen..quote:op zondag 20 augustus 2006 22:24 schreef ledzep het volgende:
[..]
dat neemt niets weg van het feit dat er een oneindig lange periode vóór de schepping is geweest waarin god bestond. dat blijf ik vreemd vinden, omdat er dus geen ontstaan van god is, maar dat hij wel op een specifiek moment de wereld geschapen heeft. als god eeuwig is, zal zijn schepping ook eeuwig moeten zijn.
ik ben zelf vooralsnog van mening dat het heelal eeuwig heeft bestaan, dus geen oerknal, maar gewoon een heelal wat eeuwig bestaat. dan heb je mensen die zeggen, dat kan nooit, alles moet een begin en eind hebben! terwijl we leven in de grootste tegenstrijdigheid, het heelal, die oneindig groot moet zijn, er kan geen eind aan zitten, en ook geen begin, die is gewoon oneindig, dat kan niet anders. dus waarom zou dat met tijd ook niet het geval kunnen zijn.quote:op maandag 21 augustus 2006 08:27 schreef alicey het volgende:
[..]
zo vreemd is dat niet, want tijd is pas ontstaan bij de schepping. hetzelfde probleem kom je overigens ook tegen wanneer je god buiten het geheel laat, en er van uitgaat dat alles is ontstaan met de oerknal. op het moment van de oerknal zelf bestond er nog geen tijd. het is niet echt in te denken hoe iets is zonder de natuurwetten die we kennen..
ik denk dat je in een bepaald opzicht wel gelijk hebt. ik denk zelf alleen dat het ook samen kan gaan.quote:op maandag 21 augustus 2006 09:23 schreef masterdave het volgende:
[..]
ik ben zelf vooralsnog van mening dat het heelal eeuwig heeft bestaan, dus geen oerknal, maar gewoon een heelal wat eeuwig bestaat. dan heb je mensen die zeggen, dat kan nooit, alles moet een begin en eind hebben! terwijl we leven in de grootste tegenstrijdigheid, het heelal, die oneindig groot moet zijn, er kan geen eind aan zitten, en ook geen begin, die is gewoon oneindig, dat kan niet anders. dus waarom zou dat met tijd ook niet het geval kunnen zijn.
je kan ook niet uitsluiten dat een gigantische groene dwerg met een puist op z'n neus ooit eens een keiharde scheet liet wat ons universum nu is. maar hoe realistisch is dat denk je?quote:op maandag 21 augustus 2006 10:16 schreef angelfist het volgende:
hoe kun je nou bewijzen dat god niet bestaat?
je kan het niet uitsluiten, van alle theorien kun je zeggen dat god ze heeft veroorzaakt.
je kan wel stellen dat de waarschijnlijkheid dat het bijbelse scheppingsverhaal heeft plaatsgevonden net zo verwaarloosbaar klein is als de omvang van de aarde in verhouding tot het universum.quote:op maandag 21 augustus 2006 10:16 schreef angelfist het volgende:
hoe kun je nou bewijzen dat god niet bestaat?
je kan het niet uitsluiten, van alle theorien kun je zeggen dat god ze heeft veroorzaakt.
je kan pas een glimps oppakken van de mogelijke grootheid van een mogelijke god wanneer je je menselijke logica dropt. want met menselijke logica lukt het toch niet de aard van het heelal te doorgronden. en hoe het dan precies is, kunnen we ook alleen maar over speculeren, net zoals wetenschap doet. geen enkel verhaal is achterlijker dan de andere. een grote groene steenpuist dwerg is voor ons mensen net zo onwaarschijnlijk als iets dat uit niets ontstond, omdat we redeneren in lineaire tijd, waardoor er altijd een oorzaak achter iets moet zijn.quote:op maandag 21 augustus 2006 10:41 schreef specialk het volgende:
[..]
je kan ook niet uitsluiten dat een gigantische groene dwerg met een puist op z'n neus ooit eens een keiharde scheet liet wat ons universum nu is. maar hoe realistisch is dat denk je?
jij vind het dus 1+1=2 even waarschijnlijk als 1+1=544,52quote:op maandag 21 augustus 2006 11:46 schreef releaze het volgende:
[..]
je kan pas een glimps oppakken van de mogelijke grootheid van een mogelijke god wanneer je je menselijke logica dropt. want met menselijke logica lukt het toch niet de aard van het heelal te doorgronden. en hoe het dan precies is, kunnen we ook alleen maar over speculeren, net zoals wetenschap doet. geen enkel verhaal is achterlijker dan de andere. een grote groene steenpuist dwerg is voor ons mensen net zo onwaarschijnlijk als iets dat uit niets ontstond, omdat we redeneren in lineaire tijd, waardoor er altijd een oorzaak achter iets moet zijn.
. . . .quote:the law teaches that the universe was invented and created by god, and that it did not come into being by chance or by itself. the method adopted by the law for proving this is not the one upon which the asharites have depended. for we have already shown that those methods are not specially certain for the learned, nor common enough to satisfy all the classes of men. the methods which are really serviceable are those which have a very few premises, and the results of which fall very near to the commonly known ideas. but in instructing the common people the law does not favor statements composed of long and complete reasoning, based upon different problems. so everyone who, in teaching them, adopts a different course, and interprets the law according to it, has lost sight of its purpose and gone astray from the true path. and so also, the law in giving illustrations for its reasoning uses only those which are present before us.
whatever has been thought necessary for the common people to know, has been explained to them by the nearest available examples, as in the case of the day of judgment. but whatever was unnecessary for them to know, they have been told that it was beyond their knowledge, as the words of god about the soul [qur'an 22.85]. now that we have established this, it is necessary that the method adopted by the law for teaching the creation of the universe to the common people be such as would be acknowledged by all. it is also necessary that since there cannot be found anything present to illustrate the creation of the universe the law must have used the examples of the creation of things in the visible world.
so the method adopted by law is that the universe was made by god. if we look intently into the verse pertaining to this subject we shall see that the method adopted is that of divine solicitude, which we know to be one of those which prove the existence of god. when a man sees a thing made in a certain shape, proportion and fashion, for a particular advantage is derived from it, and purpose which is to be attained, so that it becomes clear to him, that had it not been found in that shape, and proportion, then that advantage would have been wanting in it, he comes to know for certain that there is a maker of that thing, and that he had made it in that shape and proportion, for a set purpose. for it is not possible that all those qualities serving that purpose be collected in that thing by chance alone. for instance, if a man sees a stone on the ground in a shape fit for sitting, and finds its proportions and fashion of the same kind, then he would come to know that it was made by a maker, and that he had made it and placed it there. but when he sees nothing in it which may have made it fit for sitting then he becomes certain that its existence in the place was by chance only, without its being fashioned by any maker.
such is also the case with the whole of the universe. for when a man sees the sun, the moon, and all the stars, which are the cause of the four seasons; of days and nights, of rain, water and winds, of the inhabitation of the parts of the earth, of the existence of man, and of the being of all the animals and the plants and of the earth being fit for the habitation of a man, and other animals living in it; and the water fit for the animals living in it; and the air fit for birds, and if there be anything amiss in this creation and edifice, the whole world would come to confusion and disorder, then he would come to know with certainty that it is not possible that this harmony in it for the different members of the universe -- man, animals, and plants -- be found by chance only.
he will know that there is one who determined it, and so one who made it by intention, and that is god, exalted and magnified may he be. he would know with certainty that the universe is a created thing, for he would necessarily think that it is not possible that in it should be found all this harmony, if it be not made by someone, and had come into existence by chance alone. this kind of argument, is quite definite and at the same time clear, and some have mentioned it here. it is based upon two principles which are acknowledged by all. one of them being, that the universe, with all its component parts, is found fit for the existence of man and things; secondly, that which is found suitable in all its parts, for a single purpose, leading to a single goal, is necessarily a created thing. so those two principles lead us naturally to admit that the universe is a created thing, and that there is a maker of it. hence "the argument of analogy" leads to two things at one and the same time, and that is why it is the best argument for proving the existence of god. this kind of reasoning is also found in the qur'an in many verses in which the creation of the universe is mentioned.
for instance, "have we not made the earth a bed, and the mountains for shelter to fix the same? and have we not created you of two sexes; and appointed your sleep for rest and made the night a garment to cover you, and destined the day to a gaining of a livelihood; and built over you seven heavens, and placed therein a burning lamp? and do we not send down from the clouds pressing forth rain, water pouring down in abundance, that we may hereby produce corn and herbs, and gardens planted thick with trees" [qur'an 77.3ff]. if we ponder over this verse it would be found that our attention has been called to the suitability of the different parts of the universe for the existence of man. in the very beginning we are informed of a fact well-known to all -- and that is that the earth has been created in a way which has made it suitable for our existence. had it been unstable, or of any other shape, or in any other place, or not of the present proportion, it would not have been possible to be here, or at all created on it. all this is included in the words, "have we not made the earth a bed for you"? for in a bed are collected together all the qualities of shape, tranquility, and peace, to which may be added those of smoothness and softness.
so how strange is this wonderful work and how excellent this blessedness, and how wonderful this collection of all the qualities! this is so because in the word mihad (bed) are brought together all those qualities, which are found in the earth, rendering it suitable for the existence of man. it is a thing which becomes clear to the learned after much learning and a long time, "but god will appropriate his mercy unto whom he pleases [qur'an 2.99]. then as to the divine words, "and the mountains for stakes," -- they tell us of the advantage to be found in the tranquility of the earth on account of the mountains. for had the earth been created smaller than it is now, that is, without mountains, it would have been quivered by the motion of other elements, the water and the air, and would have been shaken and thus displaced. this would naturally have been the cause of the destruction of the animal world. so when its tranquility is in harmony with those living on it, it did not come into being by chance alone, but was made by someone's intention, and determination. certainly it was made by one who intended it, and determined it, for the sake of those living on it.
then he calls our attention to the suitability of the existence of night and day for animals. he says "and made the night a garment to cover you; and destined the day to a gaining of your livelihood. " he means to say that he has made the night like a covering and clothing for all the things, from the heat of the sun. for had there been no setting of the sun at night, all the things, whose life has been made dependent upon the sun, would have perished -- that is, the animals and the plants. as clothing protects the people from the heat of the sun, in addition to its being a covering, so god likened the night to it. this is one of the most beautiful of the metaphors. there is also another advantage in the night for the animals: their sleep in it is very deep, after the setting of the sun, which keeps faculties in motion, that is, wide awake. so god has said, "and appointed your sleep for rest, " on account of the darkness of the night. then he says, "and built over you seven heavens, and placed therein a burning lamp." here by the word building he means their creation, and their harmony with the created things, and their arrangement and system. by strength he means that power of revolution and motion which is never slackened, and never overtaken by fatigue; and they never fall like other roofs and high edifices. to this refer the words of god, "and made the heaven a roof well-supported" [qur'an 21.33]. by all this he shows their fitness in number, shape, fashion, and movement, for the existence of those who live on the earth round it. were one of the heavenly bodies, not to speak of all, to stop for a moment all would be chaos on the face of the earth. some people think the blast of the last trumpet, which will be the cause of the thunderbolt, will be nothing but a stop in the revolution of the heavenly bodies.
then he tells us of the advantage of the sun for those living on the earth and says, "and placed therein a burning lamp. " he calls it a lamp because in reality it is all darkness, and light covers the darkness of the night, and if there be no lamp, man can get no advantage out of his sense of sight at nighttime; and in the same way if there were no sun the animals can have no benefit of their sense of seeing. he calls our attention to this advantage of the suns ignoring others because it is the noblest of all the advantages and the most-apparent of all. then he tells us of his kindness in sending down rain, for the sake of the plants and the animals. the coming down of rain in an appointed proportion, and at an appointed season, for the cultivated fields cannot be by chance alone, but is the result of divine solicitude for us all. so he says, "and do we not send down from the clouds pressing forth rain, water pouring down in abundance that we may hereby produce corn and herbs, and gardens planted thick with trees."
there are many verses of the qur'an on this subject. for instance, he says, "do you not see how god has created the seven heavens, one above another, and has placed the moon therein for a light, and has appointed the sun for a taper? god has also provided and caused you to bring forth wheat from the earth" [qur'an 71.14-16]. if we were to count all such verses and comment upon them showing the kindness of the creator for the created, it would take too many volumes. we do not intend to do it in this book. if god should grant us life and leisure we shall write a book to show the kindness of god to which he has called our attention.
it should be known that this kind of argument is just contrary to that which the asharites think leads to the knowledge of god. they think that the creation does not lead us to the knowledge of god through any of his goodness, but through possibility, that is, the possibility which is found in all things, which we can understand to be of his shape or of quite a contrary one. but if this possibility be found alike in both the cases, then there is no wisdom in the creation of the universe, and there is found no harmony between man and the parts of it. for, as they think, if it is possible for the things to have any other form than they have now, then there can exist no harmony between man and other existent things by the creation of which god has obliged man and commanded him to be thankful to him. this opinion, by which the creation of man, as a part of the universe, is just as possible, for instance, as his creation in the void, is like the opinion of those who say that man exists but he could have been created in quite a different shape, and yet could perform actions like a man. according to them it is also possible that he may have formed the part of another universe quite different from the existing one. in that case the blessing of the universe can have no obligation for man, for they are not necessary for his purpose. hence man is quite careless of them and they of him. so their existence is no blessing to him. this is all against the nature of man.
on the whole, a man who denies the existence of the effects arranged according to the causes in the question of arts, or whose wisdom cannot understand it, then he has no knowledge of the art of its maker. so also a man who denies the existence of an order of effects in accordance with causes in this universe, denies the existence of the creator altogether. their saying that god is above these causes, and that they cannot have any bearing on the effects by his command, is very far from the true nature of philosophy, nay, it is a destroyer of it. for if it is possible to have the same effects with other than the prescribed causes just in the same degree as by them, then where is the greatness in producing the effects from the known causes? it is so because the effects from the causes have one of the following three reasons. either the existence of the causes will be in place of the effects by compulsion, as a man's taking his food; or their being more perfect, that is, the effect becoming better and more perfect through them, as a man's having two eyes, or they may have neither a better nor a more compulsive effect. in this case the existence of the effect and the cause would be by chance, without any intention at all; and, hence, there would be no greatness found in it.
for instance, if the shape of a human hand, the number of the fingers, and their length be neither necessary nor adding any perfection in its work in seizing things of different kind, then the actions of the hand from this shape, and number of parts, would be by chance alone. if it be so, then it makes no difference whether a man is given a hand or a hoof, or something else, like the different animals, for their particular actions. on the whole, if we ignore the causes and their effects, then there remains nothing to refute the arguments of those who believe in the creation of the universe by chance alone, that is, those who say that there is no creator at all, and that which has come into being in this universe is the result of material causes. for taking one of the two alternatives it is not more possible that it may have happened by chance, than done by an independent actor. so when the asharites say that the existence of one or more possibilities shows that there is a particular maker of these things, they can answer and say that the existence of things by one of these possibilities was by chance alone, for intention works as one of the causes, and that which happens without any means or cause is by chance. we see that many things come into being in this way. for example, the elements mix together by chance, and then by this unintentional mixing there is produced a new thing. they mix again, and this quite unintentionally produces quite a new thing. in this way every kind of creation may be said to have come into existence by chance.
we say that it is necessary that there be found order and arrangement, the more perfect and finished than what can be imagined. this mixing together of elements is limited and prearranged, and things produced by them are sure to happen, and no disorder has ever happened in them. but all this could not happen by chance alone, for that which happens in this way by chance is of the least value. it is to this that god refers, "it is the work of the lord, who has rightly disposed all things" [qur'an 27.90]. i would like to know what completeness can be found in things made by chance, for such things are by no means better than their opposites. to this god refers in the following words, "you cannot see in the creation of the most merciful any unfitness or disproportion. lift your eyes again to heaven, and look whether you see any flaw" [qur'an 67.3]. but what defect can be greater than that all the things can be found with any other quality than they really possess. for the non-existent quality may be better than the existing one. in this way, if one thinks that were the eastern movement to become western and vice-versa, there would be no difference in the universe then he has destroyed philosophy altogether. he is like a man who thinks that were the right side of the animals to become left, and vice-versa, there would be no difference at all, for one of the two alternatives is there. for as it is possible to say that it is made according to one alternative by an independent maker, so it is possible to assert that it was all made by chance alone. for we see so many things coming into being by themselves.
it is quite clear to you that all the people see that lower kinds of creation could have been made in a different way from that in which they really are, and as they see this lower degree in many things they think that they must have been made by chance. but in the higher creation they know that it is impossible to have been made in a more perfect and excellent form than that given to it by the creator. so this opinion, which is one of the opinions of the mutakallimun is both against the law and philosophy. what we say is that the opinion of possibility in creation is closer to a complete denial of god, than leading us nearer to him. at the same time it falsifies philosophy. for if we do not understand that there is a mean between the beginnings and ends of the creation, upon which is based the ends of things, then there can neither be any order nor any method in it. and if they be wanting then there can be no proof of the existence of an intelligent and knowing maker; for taking them together with cause and effect we are led to the fact that they must have been created by wisdom and knowledge.
but, on the other hand, the existence of either of two possibilities shows that they may have been performed by a not-knowing maker and by chance alone. just as a stone falling on the earth may fall in any place, on any side, and in any form. it will show the want of the existence either of a creator at all or at least of a wise and knowing creator. the thing which has compelled the mutakallimun of the asharites to adopt this opinion is a denial of the action of those natural forces which god has put in all things, as he has endowed them with life, power and so forth. they avoided the opinion that there was any other creator but god, and god forbid that there be any other, for he is the only creator of the causes and they are made effective by his command only. we will talk of this in detail when discoursing on fate and predestination. they were also afraid that by admitting the natural causes they might be accused of saying that the universe came into being by chance only. they would have known that a denial of it means a denial of a great part of the arguments, which can be advanced for a proof of the existence of god. one who denies any part of god's creation denies his work, which falls very near to a denial of a part of his attributes.
on the whole as their opinion is based upon hasty conclusions, which come to the mind of a man by superficial thought and as apparently it appears that the word "intention" can be applied to one who has power to do bad or otherwise, they saw that if they did not admit that all the creation is possible, they would not be able to say that it came into existence by the action of an intending creator. so they say that all the creation is possible so that they may prove that the creator is an intelligent one. they never thought of the order which is necessary in things made, and with that their coming from an intelligent creator. these people have also ignored the blame they will have to bear in thus denying wisdom to the creator; or maintaining that chance should be found governing creation. they know, as we have said, that it is necessary, on account of the order existent in nature, that it must have been brought into being by some knowing creator, otherwise the order found in it would be by chance. when they were compelled to deny the natural forces they had to deny with them a large number of those forces which god has made subservient to his command for the creation and preservation of things. for god has created some things from causes which he has produced from outside, these are the heavenly bodies; there are other things which he has made by causes placed in the things themselves, that is; the soul, and other natural forces, by which he preserves those things. so how wicked is the man who destroys philosophy, and "invented a lie about god" [qur'an 3.88].
this is only a part of the change which has taken place in the law, in this and other respects, which we have already mentioned, and will mention hereafter. from all this it must have become clear to you that the method which god had adopted for teaching his creatures that the universe is made and created by him is the method of kindness and wisdom, towards all his creatures and especially towards man. it is a method which bears the same relation to our intellect, as the sun bears to our senses. the method which it has adopted towards the common people about this problem is that of illustration from things observed. but as there was nothing which could be given as an illustration, and as the common people cannot understand a thing, an illustration of which they cannot see, god tells us that the universe was created in a certain time out of a certain thing, which he made. he tells us his condition before the creation of the universe, "his throne was above the waters" [qur'an 11.9]. he also says, "verily your lord is god who created the heavens and the earth in six days" [qur'an 7.52], and "then he set his mind to the creation of the heavens, and it was smoke" [qur'an 12.10]. in addition to these there are other verses of the book, pertaining to this subject. so it is incumbent that nothing out of them should be interpreted for the common people, and nothing should be presented to them in explaining it but this illustration. for one who changes it, makes the wisdom of the law useless. if it be said that the law teaches about the universe that it is created, and made out of nothing and in no time, then it is a thing which even the learned cannot understand, not to speak of the common people. so we should not deviate in this matter of the law
dus?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:05 schreef triggershot het volgende:
voor de lezers
creation.
[..]
. . . .
die zin over die lichtsnelheid wat helemaal niet constant hoeft te zijn, vind ik wel een hele goede eigenlijk. als je dit zo leest is tijddatering helemaal niet zo zeker als ze zeggen.quote:there are several dating methods used by scientists:
uranium-thorium-lead. radioactive dating.
rubidium-strontium. radioactive dating.
potassium-argon. radioactive dating.
carbon-14. radioactive carbon dating.
amino acid dating. these have problems with changes in moisture and temperature having a dramatic effect on the reported age of a sample.
racemic dating . amino acid dating of left handed amino acids. as an animal decays, the amino acids convert to the right handed variation.
buried forest strata dating. trees buried upright in various levels of rock are said to prove long ages. however, they only prove that the flood buried these forests rapidly. and that the layers must have been deposited before the tree decayed. it proves rapid burial because trees decay and would not remain intact and upright while a slow process of millions of years covers them with dust. the very fact that you can see them upright in their full form across the layers that represent millions of years shows that they were buried quickly and totally not gradually. go look at a rotting tree. tell me if it is standing or not and how much of it has fallen to the earth.
tree ring dating. this is affected by the rain cycle. normally, trees produce a different ring for each concentrated period of annual rain fall. technically, the rings show number of periods of rainfall - not age. but if we assume two annual periods of rainfall then two rings represents a year.
other methods. astronomical dating, varve dating, reef dating, peat dating, thermoluminescence dating and stalactite formation. - they all have problems based on assumptions that cannot be verified and some have been proven to form more rapidly than scientists predicted.
problems with radioactive dating
water changes the rate of decay of carbon 14. this is important when you consider the flood.
calculations show that if the speed of light was greater in the past then radioactive decay occurred very rapidly. if we accounted for this difference then we would get dates less than 10,000 years - not millions of years.
if the earth were warmer in the past and had more moisture then the rate of decay would slow down drastically and register as longer periods of time.
rate of decay is also affected by neutrino decay and sunspot cycles.
we do not know how much of each (parent or daughter) was present so that we can accurately start the clock.
known inaccuracies:
freshly killed seals were dated as living 1300 years ago!
samples dated from different parts of the same material show different dates.
other dating techniques give very different ages from the same material, sometimes millions of years difference!
gedeelte over de lichtsnelheid.quote:the speed of light was faster in the past. the work of norman and setterfield includes documentation of 163 measurements by 16 different methods over a 300 year period between 1675 and 1975. they show a decrease in rate from 307600 km/s to 299792.458 km/s. even allowing for experimental error and differences in instrumentation there is still a decrease. it might have reached a constant in 1960. or the changes are so small, that it may take another thousand years to notice the trend. scientists have discarded this evidence as incorrect measurements due to primitive instruments. i guess that scientists in future days will think our readings are inaccurate and primitive also.
the speed of light is treated as a constant which never changes and it affects many calculations, especially those involving time and distance. other known 'constants' are also affected by the speed of light. this is a possible phenomenon that scientists would soon rather ignore.
wat ik bedoel is.. vat het eens samen voor de gein... ik heb geen zin om tijd te stoppen in een stuk tekst waarvan in vermoed dat het zinloze 'pro qu'ran' propaganda is. kan zijn dat ik er naast zit en dat de boodschap compleet anders is maar zo op het eerste gezicht ziet het er uit als een stuk tekst waar ik geen moeite voor zou doen.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:15 schreef triggershot het volgende:
[..]
je hoeft niet te reageren alleen om te reageren.
als je het zinvol vind mag je het zelf even lezenquote:op maandag 21 augustus 2006 12:18 schreef specialk het volgende:
[..]
wat ik bedoel is.. vat het eens samen voor de gein... ik heb geen zin om tijd te stoppen in een stuk tekst waarvan in vermoed dat het zinloze 'pro qu'ran' propaganda is. kan zijn dat ik er naast zit en dat de boodschap compleet anders is maar zo op het eerste gezicht ziet het er uit als een stuk tekst waar ik geen moeite voor zou doen.
ik zeg het echt alleen maar voor jouw voordeel. je kan wel een random lap tekst gaan posten maar geen gek die het leest... als je er een conclusie bij schrijft dan kunnen mensen later altijd nog besluiten om er energie in te steken.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:20 schreef triggershot het volgende:
[..]
als je het zinvol vind mag je het zelf even lezen
ik reageerde niet op iemand, ik lever een islamitische bijdrage in het topic. lees het of laat het jouw keuze.quote:wie zegt trouwens dat het reageren met hele lappen gecopierde tekst ook niet een vorm van "reageren om het reageren" is?![]()
leuk stukje voor een reeds gelovige. de bekende dooddoener dat het niet anders kan dan dat het geschapen moet zijn door een god.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:05 schreef triggershot het volgende:
voor de lezers
creation.
[..]
. . . .
jup en daar hebben we moderators voor, als je nu verder ontopic kunt gaan, dank je wel.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:23 schreef specialk het volgende:
[..]
ik zeg het echt alleen maar voor jouw voordeel. je kan wel een random lap tekst gaan posten maar geen gek die het leest... als je er een conclusie bij schrijft dan kunnen mensen later altijd nog besluiten om er energie in te steken.
op dit moment is het gewoon een irritant stuk spam.
nope, er wordt geen karakter aan de schepper toegeschreven. het gaat eerder om dat er wel een intelligentie moest zijn die alles nauwkeurig heeft voorbereid voor het leven, voor mij is dat allah, voor jou de wetenschap.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
leuk stukje voor een reeds gelovige. de bekende dooddoener dat het niet anders kan dan dat het geschapen moet zijn door een god.
de wetenschap die alles nauwkeurig voorbereid heeft ?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:26 schreef triggershot het volgende:
[..]
nope, er wordt geen karakter aan de schepper toegeschreven. het gaat eerder om dat er wel een intelligentie moest zijn die alles nauwkeurig heeft voorbereid voor het leven, voor mij is dat allah, voor jou de wetenschap.
samengevat: alles is zó mooi en perfect dat er wel een god moet zijn die alles gemaakt heeft.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:05 schreef triggershot het volgende:
voor de lezers
creation.
[..]
. . . .
nee, de analyse van hoe alles in elkaar zit.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de wetenschap die alles nauwkeurig voorbereid heeft ?welnee, de wetenschap onderzoekt slechts.
voor rest staan er niet alleen stukjes uit de koran hoor, alleen in minderemate, het gaat meer om het filosofie.quote:ik heb het verder ook niet over een karakter. ik bedoel slechts dat een gelovige bevestiging zal vinden in het gequote stuk omdat er aannames gedaan worden die ook onderdeel zijn van hun geloof.
is god wel god als het ergens vandaan komt?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:31 schreef spoor4 het volgende:
[..]
samengevat: alles is zó mooi en perfect dat er wel een god moet zijn die alles gemaakt heeft.
de vraag blijft waar die god dan vandaan komt en waarom hij alles geschapen heeft?
de ware crux: als alles zo mooi en perfect is geschapen, dan moet god kennelijk nog mooier en perfecter zijn.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:31 schreef spoor4 het volgende:
samengevat: alles is zó mooi en perfect dat er wel een god moet zijn die alles gemaakt heeft.
de vraag blijft waar die god dan vandaan komt en waarom hij alles geschapen heeft?
ligt er aan hoe jij god ziet.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:34 schreef triggershot het volgende:
[..]
is god wel god als het ergens vandaan komt?
nope, iets dat geen gelijke kent in geen enkel opzicht, als er iets voor allah was zou ik niet hem aanbidden.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:37 schreef spoor4 het volgende:
[..]
licht er aan hoe jij god ziet.
als een mythisch figuur met menselijke eigenschappen of als een abstract (onbruikbaar) begrip.
zo had ik het niet bekeken.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:36 schreef speknek het volgende:
[..]
de ware crux: als alles zo mooi en perfect is geschapen, dan moet god kennelijk nog mooier en perfecter zijn.
of we alles kunnen analyseren is nog maar de vraagquote:op maandag 21 augustus 2006 12:33 schreef triggershot het volgende:
[..]
nee, de analyse van hoe alles in elkaar zit.
hoe en waarom het zo nauwkeurig in elkaar zit.
het gaat me niet om koran of bijbel of wat dan ook. het gaat erom dat het voor een gelovige een interessant stukje kan zijn. voor een ongelovige is het meer van dezelfde oude niet overtuigende argumenten.quote:voor rest staan er niet alleen stukjes uit de koran hoor, alleen in minderemate, het gaat meer om het filosofie.
wat aanbid je dan?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:39 schreef triggershot het volgende:
[..]
nope, iets dat geen gelijke kent in geen enkel opzicht, als er iets voor allah was zou ik niet hem aanbidden.
we komen redelijk verquote:op maandag 21 augustus 2006 12:42 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
of we alles kunnen analyseren is nog maar de vraag
en of het nauwkeurig is, is subjectief.
dat is wel subjectief, per gelovige en ongelovigequote:het gaat me niet om koran of bijbel of wat dan ook. het gaat erom dat het voor een gelovige een interessant stukje kan zijn. voor een ongelovige is het meer van dezelfde oude niet overtuigende argumenten.
kennelijk is het voor sommige gelovigen moeilijk te begrijpen dat sommige mensen helemaal niets aanbidden.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:42 schreef spoor4 het volgende:
[..]
wat aanbid je dan?
alles?
het heelal, alles dat er is en alles dat nog komen gaat?
de natuurwetten?
of toch een 'persoon'?
dat klopt niet. vage uit verband gerukte feitjes op een verkeerde manier aan elkaar geplakt.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:18 schreef masterdave het volgende:
die zin over die lichtsnelheid wat helemaal niet constant hoeft te zijn, vind ik wel een hele goede eigenlijk. als je dit zo leest is tijddatering helemaal niet zo zeker als ze zeggen.
[..]
gedeelte over de lichtsnelheid.
bron: http://www.teachinghearts.org/dre09creationnotes.html
ik aanbid niets, niets zoals de mensheid het kent.quote:op maandag 21 augustus 2006 12:42 schreef spoor4 het volgende:
[..]
wat aanbid je dan?
alles?
het heelal, alles dat er is en alles dat nog komen gaat?
de natuurwetten?
of toch een 'persoon'?
we zijn verder dan 100 jaar geleden. ver is verder subjectiefquote:
schaap en sly is goed geluktquote:nou.. schaapje, sly, lammetje erbij en een groot weiland lijkt me redelijk goed gelukt.
en nauwkeurig uitgewerkt
subjectief is ook subjectiefquote:op maandag 21 augustus 2006 12:48 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
we zijn verder dan 100 jaar geleden. ver is verder subjectief
vooralsnog is het voor jou nauwkeurig uitgewerkt dusquote:schaap en sly is goed gelukt
of een evt. lammetje goed lukt is ook nog maar de vraag natuurlijk
laat ik de vraag anders stellen:quote:op maandag 21 augustus 2006 12:46 schreef triggershot het volgende:
[..]
ik aanbid niets, niets zoals de mensheid het kent.
dus geen enkel van wat hierboven.
dus je aanbidt iets wat je niet kan kennen?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:46 schreef triggershot het volgende:
ik aanbid niets, niets zoals de mensheid het kent.
dus geen enkel van wat hierboven.
quote:op maandag 21 augustus 2006 12:51 schreef spoor4 het volgende:
[..]
laat ik de vraag anders stellen:
wat is allah?
quote:1. zeg: "allah is de enige.
2. allah is zichzelf genoeg, eeuwig.
3. hij verwekte niet, noch werd hij verwekt.
4. en niemand is hem in enig opzicht gelijk."
quote:
niet uitgewerkt. het gaat gewoon goed tot nu toequote:vooralsnog is het voor jou nauwkeurig uitgewerkt dus
ken jij iemand die allah wel kent nu op aarde?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:53 schreef jacquesplafond het volgende:
[..]
dus je aanbidt iets wat je niet kan kennen?.
ik neem aan dat dat een 'ja' was. heb je zelf wel door wat een wazigheid je verkondigt?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:54 schreef triggershot het volgende:
ken jij iemand die allah wel kent nu op aarde?
dat was dus een "nee".quote:op maandag 21 augustus 2006 12:57 schreef jacquesplafond het volgende:
[..]
ik neem aan dat dat een 'ja' was.
je bent nog wel erg vers he om zo een mening te verkondigen.quote:heb je zelf wel door wat een wazigheid je verkondigt?
laat ik het dan maar persoonlijk vragen:quote:op maandag 21 augustus 2006 12:53 schreef triggershot het volgende:
[..]
1. zeg: "allah is de enige.
2. allah is zichzelf genoeg, eeuwig.
3. hij verwekte niet, noch werd hij verwekt.
4. en niemand is hem in enig opzicht gelijk."
met alle mogelijkheden die jij bezit om te overlevenquote:op maandag 21 augustus 2006 12:53 schreef het_fokschaap het volgende:
niet uitgewerkt. het gaat gewoon goed tot nu toe![]()
ik kan geen vergelijking maken omdat niets in geen enkel vorm vanuit islamitisch doctrine gelijk aan hem is, geen vader zoals de christelijke visie, behoeftig aan niets en supreme ruler over all existence.quote:op maandag 21 augustus 2006 13:03 schreef spoor4 het volgende:
[..]
laat ik het dan maar persoonlijk vragen:
wat is allah in jouw ogen?
hoe stel je je allah voor?
is hij een mannelijk figuur en is hij zichtbaar? is hij een wezen? of is hij een metafoor of een filosofisch begrip? is hij trancedent of immanent?quote:op maandag 21 augustus 2006 13:07 schreef triggershot het volgende:
[..]
ik kan geen vergelijking maken omdat niets in geen enkel vorm vanuit islamitisch doctrine gelijk aan hem is, geen vader zoals de christelijke visie, behoeftig aan niets en supreme ruler over all existence.
hoe ik allah voorstel is al een bron van licht.
ook "geschapen naar ons evenbeeld" is niet een leer van de islam.
allah kan je alleen beschrijven door zijn karakter en niet beschrijven hoe hij er uit ziet omdat niemand hem ooit heeft gezien, dus ik al helemaal niet.
geen geslacht.quote:
daar is meningsverschil over, mohammed heeft overgeleverd dat hij allah niet kon gezien, maar dat ze spreken tussen een gordijn door omdat mohammeds ogen niet allah konden aanschouwen. wel is er een visie over dat engelen hem kunnen zien.quote:hij zichtbaar?
wel in de zin van dat hij aanwezig is.quote:is hij een wezen?
metafoor, nee? filosofisch, wellicht.quote:of is hij een metafoor of een filosofisch begrip?
van beiden wel een beetje.quote:is hij trancedent of immanent?
heb je deze shit eigenlijk wel gelezen?quote:op maandag 21 augustus 2006 12:05 schreef triggershot het volgende:
voor de lezers
such is also the case with the whole of the universe. for when a man sees the sun, the moon, and all the stars, which are the cause of the four seasons; of days and nights, of rain, water and winds, of the inhabitation of the parts of the earth, of the existence of man, and of the being of all the animals and the plants and of the earth being fit for the habitation of a man, and other animals living in it; and the water fit for the animals living in it; and the air fit for birds, and if there be anything amiss in this creation and edifice, the whole world would come to confusion and disorder, then he would come to know with certainty that it is not possible that this harmony in it for the different members of the universe -- man, animals, and plants -- be found by chance only. . . .
als je wat beschaafder kunt overkomen praten we verder.quote:op maandag 21 augustus 2006 14:41 schreef onemangang het volgende:
[..]
heb je deze shit eigenlijk wel gelezen?
het zou pas echt scary shit zijn als er niks anders dan een zwarte leegte in de ruimte was.quote:op maandag 21 augustus 2006 14:41 schreef onemangang het volgende:
[..]
heb je deze shit eigenlijk wel gelezen?
als er wel iets is dat het bestaan van een 'intelligente designer' volledig ontkracht, dan is het wel het universum. kijk even naar de sterrenhemel en besef dat al die lichtjes zonnen (kunnen) zijn waaromheen vele onbewoonbare, ruige, vreemde planeten draaien waarop geen enkele vorm van leven mogelijk is. bedenk vervolgens dat als je kijkt naar de functie van het universum dat die het voeden van zwarte gaten lijkt te zijn.
wat is de visie vanuit het scheppingsverhaal van de monotheistische godsdiensten wat de functie is van al die sterren?
om ons te verlichten als het nacht is.![]()
dat beweert hij ook niet, dan zou rushd god zijn...quote:op maandag 21 augustus 2006 14:43 schreef triggershot het volgende:
[..]
als je wat beschaafder kunt overkomen praten we verder.
ibn rushd was geen intelligent designer.
door intelligente wezens? jupquote:op maandag 21 augustus 2006 15:23 schreef spoor4 het volgende:
[..]
dat beweert hij ook niet, dan zou rushd god zijn...
maar hij heeft wel een punt, waartoe dient het oneindig grote universum als alles om de mens/aarde draait?
of geloof je dat er ook nog andere planeten zijn waarop god aanbeden wordt door mensachtige wezens?
voor een mier is deze wereld ook oneindig groot.quote:op maandag 21 augustus 2006 15:23 schreef spoor4 het volgende:
[..]
dat beweert hij ook niet, dan zou rushd god zijn...
maar hij heeft wel een punt, waartoe dient het oneindig grote universum als alles om de mens/aarde draait?
of geloof je dat er ook nog andere planeten zijn waarop god aanbeden wordt door mensachtige wezens?
en als dat niet zo blijkt te zijn ? dan nog denk je dat god bestaat?quote:op maandag 21 augustus 2006 15:26 schreef triggershot het volgende:
[..]
door intelligente wezens? jup
hoe wou je dat bewijzen?quote:op maandag 21 augustus 2006 16:11 schreef haushofer het volgende:
[..]
en als dat niet zo blijkt te zijn ? dan nog denk je dat god bestaat?
nou, ik bedoel dit: als we nou in contact komen met buitenaardsen, en die aanbidden god niet, zou je dan niet een klein beetje gaan twijfelen?quote:op maandag 21 augustus 2006 16:20 schreef triggershot het volgende:
[..]
hoe wou je dat bewijzen?
omdat ik ik allah geloof, geloof ik in non menselijke intelligente wezens, niet omdat ik in intelligente wezens geloof die niet menselijk zijn geloof ik ook in god.
ik denk dat niet dat religie onverenigbaar is met of er wel of niet andere wezens zijn in dit universum. daarnaast lijkt het me niet waarschijnlijk dat wij andere biologische wezens gaan aanbidden alleen maar omdat ze misschien (en dat weet je ook niet zeker) intelligenter zijn of verder ontwikkeld.quote:op maandag 21 augustus 2006 16:25 schreef haushofer het volgende:
[..]
nou, ik bedoel dit: als we nou in contact komen met buitenaardsen, en die aanbidden god niet, zou je dan niet een klein beetje gaan twijfelen?
als buitenaardsen contact zouden maken, en deze zouden wel in een god geloven, met punten wat overeenkomt met wat wij hier op aarde hebben, zou jij dan in god geloven?quote:op maandag 21 augustus 2006 16:25 schreef haushofer het volgende:
[..]
nou, ik bedoel dit: als we nou in contact komen met buitenaardsen, en die aanbidden god niet, zou je dan niet een klein beetje gaan twijfelen?
onze cijfers, onze ideeen, gebaseerd op onze gelimiteerde waarneming. ik zeg dat onze waarneming en interpretatie daarvan waardeloos is voor het grote geheel van het bestaan, want wij zijn erg nietige wezens in deze hele grote kosmos. de kans dat wij het fout hebben vind ik daarom net zo aannemelijk als dat wij het goed hebben. (en dat is omdat ik toch wel een beetje vertrouwen heb ik onze logica, maar goed, ik moet wel, ik ben mens en ik wil wat van mezelf maken, mezelf een bestaanrecht geven, door dan maar in mezelf te geloven)quote:op maandag 21 augustus 2006 11:57 schreef specialk het volgende:
[..]
jij vind het dus 1+1=2 even waarschijnlijk als 1+1=544,52
intresting.
gaaaaap.quote:jouw beredenatie is dat niemand ook maar iets kan weten en dat alle logica zinloos is. diezelfde logica en wetenschap waardoor jij nu je computertje hebt en op fok kan rondbrowsen. zinloos he?
bewijs mij maar dat er géén hogere intelligentie macht de grondslag was van. en dat kan jij niet, omdat je niet buiten je beperkte bewustzijn kan kijken, en dat hoort, want jij bent mens. ze zijn allebei belachelijk onaannemelijk, omdat we de grootsheid totaal niet kunnen vatten, en we zullen het antwoord nooit meemaken in ons menselijk bestaan niet. dat is het enige wat je over dit onderwerp weet en met zekerheid kan zeggen, dus hou alsjeblieft op met denigrerend naar mensen spreken die aan de andere kant van het spectrum van belachelijk onaannemelijke en niet bewezen standpunten staan.quote:tot de dag dat je aannemelijk kan maken dat er een hogere intelligente macht aan de grondslag is geweest in de creatie van ons universum blijft het een waardeloze belachelijke theorie die misschien slechts voor enkeling troost bied als een zwakke vervanging voor verloren vrienden en familie.
"extraordinary claims require extraordinary evidence"
dat is hetzelfde als toen westerlingen andere beschavingen ontdekte die een volledig onverenigbaar soort van geloof hadden? denk aan de azteken, maya's, chinezen of aboriginals, beschavingen die geheel los van de christelijke/islamitische beschavingen ontstonden. als je die geloven naast die van de uit de indusvallei onstane religies plaatst, dan zie je meer verschillen dan overeenkomsten. redenen te over om niet in god te geloven.quote:op maandag 21 augustus 2006 17:57 schreef masterdave het volgende:
[..]
als buitenaardsen contact zouden maken, en deze zouden wel in een god geloven, met punten wat overeenkomt met wat wij hier op aarde hebben, zou jij dan in god geloven?
was het niet zo dat de nieuw ontdekte beschavingen het praktisch allemaal over een 'zondvloed' hadden?quote:op maandag 21 augustus 2006 18:42 schreef onemangang het volgende:
[..]
dat is hetzelfde als toen westerlingen andere beschavingen ontdekte die een volledig onverenigbaar soort van geloof hadden? denk aan de azteken, maya's, chinezen of aboriginals, beschavingen die geheel los van de christelijke/islamitische beschavingen ontstonden. als je die geloven naast die van de uit de indusvallei onstane religies plaatst, dan zie je meer verschillen dan overeenkomsten. redenen te over om niet in god te geloven.
releaze, jij doet net of onze waarneming (enz) waardeloos is omdat ie beperkt en op een bepaalde manier gevormd is. ik vind dat pure onzin.quote:op maandag 21 augustus 2006 18:22 schreef releaze het volgende:
tekst
nee niet echt, ook die zouden vrijheid hebben om te geloven of niet toch?quote:op maandag 21 augustus 2006 16:25 schreef haushofer het volgende:
[..]
nou, ik bedoel dit: als we nou in contact komen met buitenaardsen, en die aanbidden god niet, zou je dan niet een klein beetje gaan twijfelen?
bijna iedere nieuw ontdekte beschaving bleek verhalen over reuzen en monsters te hebben, net als de bijbel. dus het bewijs is geleverd: reuzen en monsters bestaan.quote:op maandag 21 augustus 2006 18:53 schreef vonhinten het volgende:
[..]
was het niet zo dat de nieuw ontdekte beschavingen het praktisch allemaal over een 'zondvloed' hadden?
is een gewoon, niet-religieus-getinte offtopic-vraag..![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |