Het is niet alleen het genoeg hebben van nederland, het is (waarschijnlijk voor een groter deel) verlangen naar japan.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:19 schreef popolon het volgende:
Ik heb een Engelse vriend en die heeft precies hetzelfde gedaan.
Is nu Engels leraar in Japan en heeft 't prima naar z'n zin. Vergeet echter niet dat in Japan de mensen ook boven op elkaar wonen mocht dat de reden zijn.
Maar als je alleen 'genoeg hebt van Nederland' dan, ja wat eigenlijk precies?
Het is het begin idee, maar ik kan het niet meer los laten, gedurende 't jaar gaat alles rustig op z'n plaats vallen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:31 schreef seto het volgende:
Klinkt leuk, ik vind Japan ook heel interessant.
Je plan van aanpak lijkt me alleen nogal overhaast bedacht.
Zeker niet!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:50 schreef toetsel het volgende:
klinkt allemaal heel cewl.. maar verkijk je niet op et japans leren..
Denk niet dat je in een jaar voldoende Japans kunt spreken, vooral niet met zo`n cursusjequote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:50 schreef Orealo het volgende:
[..]
Zeker niet!
ik trek er een jaar voor uit!
In 1 jaar kun je toch een goede basis verkrijgen. Plus eenmaal daar gaat het leren van Japans nog harder.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:51 schreef seto het volgende:
[..]
Denk niet dat je in een jaar voldoende Japans kunt spreken, vooral niet met zo`n cursusje![]()
Leuk om te zien dat je zo cynisch bent geworden dat iemand niet eens meer mag dromen over een tof plan wat ook nog eens werkelijkheid kan wordenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:53 schreef Bolter het volgende:
Ooooh wacht je bent serieus?
![]()
![]()
![]()
De meeste mensen van jouw leeftijd zijn dit soort puberstreken inmiddels wel afgeleerd, maar goed hoor. Je gaat naar Japan, oei,![]()
Hij komt inderdaad een beetje over als een type die teveel anime ofzo heeft gekeken.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:56 schreef Bolter het volgende:
Zucht joh, de gehele openingspost straalt er uit dat die jongen er totaal niet over na gedacht heeft. Je mag best dromen, maar door maar gelijk met je "studie" te stoppen en allerlei rare fratsen uit te halen. Dit is zo'n typ die over 3 weken een meisje tegenkomt en dan al niet meer weg wilt.
Liefde is wel tof iddquote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:56 schreef Bolter het volgende:
Dit is zo'n typ die over 3 weken een meisje tegenkomt en dan al niet meer weg wilt.
nee en neequote:Op donderdag 17 augustus 2006 01:01 schreef outcast_within het volgende:
Maar is dat zo erg? en mss gaat het meisje wel mee. en
Jij weet denk ik niet hoe laag de standaard daar is qua engels..quote:Op donderdag 17 augustus 2006 10:48 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Dus jij denkt dat je met een cursus Engels, en een cursus Japans genoeg van die beide talen kan om leraar te worden?
![]()
![]()
![]()
En dat Japans danquote:Op donderdag 17 augustus 2006 10:53 schreef Orealo het volgende:
[..]
Jij weet denk ik niet hoe laag de standaard daar is qua engels..
Ze beginnen het zelfs met les te geven op de basisschool, en nou, dat kan ik wel hoor.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 10:55 schreef Orealo het volgende:
[..]
Daar trek ik een jaar voor uit, dan moet ik een goeie basis hebben.
Dat is zo, maar jij 'weet' zeker dat 't anders isquote:
Nouja ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk niet dat je uit de voeten kunt met een jaartje japans. Maar goed, bewijs het tegendeel zou ik zeggen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:03 schreef Orealo het volgende:
[..]
Dat is zo, maar jij 'weet' zeker dat 't anders is.
Maar goed, 't to do lijstje :
- Pittig gesprek met ouders (vandaag)
- School afbellen (morgen)
- Werk zoeken (volgende week naar uitzendbureau)
- Cursus engels starten (over een maand, na loon.)
- Cursus japans starten (idem)
Er zijn boeken vol te vinden bij de lokale kiosk daaro waarin staat wie wat waar, tatami, landlord, eisen, hoever van een station etc etc staat er allemaal in.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:36 schreef mrPanerai het volgende:
waar dacht je zo snel dat goedkope flatje of huisje te vinden.... je bent al snel 2-3 uur aan het sporen eer je wat naar West-europese standaard (prijs/opp-verhouding).
Jij hebt duidelijk geen idee hoe het in Japan aan toe gaat..quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
Ik kan er niet tegen 13 in een dozijn te zijn, maar goed.
Ik ga dus naar japan.
niet als 'buitenlander'.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:01 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen idee hoe het in Japan aan toe gaat..![]()
* de sociale druk is enorm hoog: uit eten met de baas is belangrijker dan iets van een privé leven.
* werknemers binnen een bedrijf draaien dubbele diensten om in een goed plaatje te komen bij de baas, allemaal!
* de cultuur staat bol van de etiquetten, die je strikt dient na te leven, anders ben je een outcast.
* emoties op de werkvloer uiten is uit den boze, daar kan je ontslagen voor worden.
Als er ergens in de wereld een 13-in-een-dozijn-cultuur is, dan is het daar wel.....
![]()
Ben je er al wel eens in het echt geweest?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:04 schreef Orealo het volgende:
[..]
niet als 'buitenlander'.
Bovendien, 't land trekt aan me, de etiquetten, de cultuur, etc etc.
't trekt!
't lonkt!
Juist als buitenlander.... Prima dat je gaat, maar volgens mij heb je echt geen idee...quote:
Ja Hoiquote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:01 schreef zwaaibaai het volgende:
* de cultuur staat bol van de etiquetten, die je strikt dient na te leven, anders ben je een outcast.
Ik ben van Friesland naar Limburg verhuisd, daar was ik voor die tijd ook nog nooit geweest.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:43 schreef Repeat het volgende:
goed plan, emigreren naar een land waar je nog nooit geweest bent
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:46 schreef Maeksy het volgende:
[..]
Ik ben van Friesland naar Limburg verhuisd, daar was ik voor die tijd ook nog nooit geweest.
Kleinere afstand, maar 't idee is hetzelfde
en hoe zit het met je didactische skills?quote:[b]
Jij weet denk ik niet hoe laag de standaard daar is qua engels..
Ze beginnen het zelfs met les te geven op de basisschool, en nou, dat kan ik wel hoor.
Bedankt voor de linkjes, goed leesvoer!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:03 schreef MissMSX het volgende:
Volgens mij kun je beter een internationaal gerichte studie gaan doen en dan stages/uitwisselingsprgramma's in Japan regelen. Als dat je dan bevalt kun je besluiten voor een internationale werkgever naar Japan te verhuizen.
Japans spreken moet nog wel lukken in een jaar, maar lezen kun je vergeten. Cursussen Japans zijn dungezaaid, realiseer je dat.
Ziektekosten en verzekeringen zijn schreeuwend duur (de sociale voorzieningen zijn niet zo goed geregeld als hier in Nederland).
En realiseer je dat alleen verhuizen naar het buitenland je sociale leven geen goed zal doen. Het kost veel moeite om nieuwe contacten/vriendschappen op te bouwen, zeker in een vreemd land.
Misschien wel handig om te lezen: http://www.emigrerenkunjeleren.nl/
Ik hoop voor je dat je droom gaat uitkomen en het is wat je er van verwacht
-edit- Of dit studie-idee: http://www.japans.leidenuniv.nl/
Nja, weet je in ieder geval waar je het vandaan hebt...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:47 schreef Orealo het volgende:
Daar dacht ik ook aan.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:03 schreef MissMSX het volgende:
Volgens mij kun je beter een internationaal gerichte studie gaan doen en dan stages/uitwisselingsprgramma's in Japan regelen. Als dat je dan bevalt kun je besluiten voor een internationale werkgever naar Japan te verhuizen.
Ik hoop voor je dat je droom gaat uitkomen en het is wat je er van verwacht
Even opgezocht,quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:05 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook aan.
Is het niet handiger om via hier daar te studeren of sowieso een opleiding te gaan volgen ofzo. (Ik weet niet wat de mogelijkheden daar toe zijn. Maar misschien bestaan die wel.) Zodat je eerst gedurende je opleiding kan kijken hoe het bevalt.
Bovendien lijkt me leraar Engels nou niet iets waar je heel veel mee verdient. En veel carriere kansen mee hebt. Tenzij je dat de rest van je leven wil blijven doen
Yep, goeie site dat!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:11 schreef zatoichi het volgende:
Check dan maar hier (ken je vast al wel):
http://www.japan-guide.com/e/e625.html
Hmm, nee niet gezien, horror?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:11 schreef H4ze het volgende:
CoolZelf zou ik er nooit willen wonen, maar ik wil er zeker nog een keer op vakantie gaan.
@ TS: heb je de film 'Lost in Translation' gezien?![]()
Haha nee gaat meer over de culture shock en de eenzaamheid in Tokyo; wel een errug goeie film!quote:
Jep, zeker goeie filmquote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:19 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Haha nee gaat meer over de culture shock en de eenzaamheid in Tokyo; wel een errug goeie film!
Als buitenlander ben je gewoon een omhoog geschoten bleekscheet die nooit van zijn leven Japanner zal worden.quote:
Zegt misschien ook wat over jouw familiequote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:52 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Als buitenlander ben je gewoon een omhoog geschoten bleekscheet die nooit van zijn leven Japanner zal worden.
Nee, leuk vooruitzicht
Oh, eerstehands informatie van mijn Thaise bijna-nichtje, die vloeiend Japans spreekt en er vaak genoeg is geweest. Zelfs zij heeft moeite met de omgangsvormen daar. En die woont er een stukkie dichterbij![]()
Succes..
Ja zoiets.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:55 schreef vruitig het volgende:
[..]
Zegt misschien ook wat over jouw familie![]()
Hij heeft een droom en volgt die, waren er maar meer mensen die dat zouden kunnen zeggen. Allemaal van die plutos die hem moeten afzeiken, goedkoop man.
Dat kan je hier ook meemaken. Genoeg mensen die met een grote boog om een Turk of Surinamer heenlopenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:49 schreef sleepflower het volgende:
Ik heb ook van iemand gehoord dat het als gajin moelijk is om echt 'in' de samenleving te geraken. Diegene had een leraar die haar Japans lesgaf en ook af en toe naar Japan op vakantie ging. Een avond liep hij buiten rond en sprak een vrouw hem aan. Aangezien het donker was kon ze niet zien dat hij geen Japanner was. Toen ze langs een lantaarnpaal liepen zag ze dat hij duidelijk een buitenlander was, en liep snel naar iemand anders toe. Hij hoorde haar nog zeggen, "weet u misschien hoe laat het is? Die meneer daar spreekt geen Japans..."
Gezellig.
Oh jee, die zitten toch niet in dit topic toch?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:06 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Dat kan je hier ook meemaken. Genoeg mensen die met een grote boog om een Turk of Surinamer heenlopen
Als dat zo is zou ik er als ik jou was met en grote boog omheen postenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Oh jee, die zitten toch niet in dit topic toch?
Ja, werken.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:04 schreef Jarno het volgende:
Maar heb je nou al nagedacht over hoe je aan geld moet komen? Dat mis ik een beetje in je verhaal.
Heb je trouwens contacten in Japan? Iemand bij wie je eventueel een nachtje kunt crashen, of die je even wegwijs kan maken in de stad.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:45 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ja, werken.
Er zijn genoeg baantjes voor mensen met een engels diploma.
Misschien niet de tofste, maar goed.
Denk aan tolk, boeken vertalen, ze zoeken ook in de hotel business mensen die engels en japans spreken (voor de internationale gasten).
Ook is er veel vraag naar engelse leraren.
Ach ja, de puberteitquote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
Ik heb genoeg van nederland, ik wil niet een weg volgen die iedereen gevolgt heeft (qua studie-werk-huisje boompje beestje - pensioen- dood) of nou, ik doe het wel, maar niet hier.
Yep ik heb me op wat pen pal websites ingeschreven, en naar een paar japanse mensen een mailtje gestuurd!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:30 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Heb je trouwens contacten in Japan? Iemand bij wie je eventueel een nachtje kunt crashen, of die je even wegwijs kan maken in de stad.?
Als je die niet hebt, is het misschien een goed idee om een penpal ofzoiets te zoeken, genoeg sites daar voor.
Ik sprak net een collega van mijn pa, die anderhalf jaar in Japan gewoont heeft. Hij raadde het enorm aan, om iemand te hebben om op terug te vallen als je daar bent.![]()
Mja, ik heb een tijdje een penpal gehad waarmee ik spulletjes swapte, vooral stickers en af en toe een capsule toy.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 23:20 schreef Orealo het volgende:
[..]
Yep ik heb me op wat pen pal websites ingeschreven, en naar een paar japanse mensen een mailtje gestuurd!
Eigenlijk best leuk, dat pen pall gebeuren..
Ja ik zit nu ook een beetje profielen door te bladeren, maar er zijn zelfs mensen die een engelse studie gedaan hebben in japan, en nog niet redelijk (naar onze maatstaven) uit hun woorden kunnen komen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 23:25 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Mja, ik heb een tijdje een penpal gehad waarmee ik spulletjes swapte, vooral stickers en af en toe een capsule toy.
Ook al was het meisje 17, en kreeg ze volop les, haar Engels was echt matig.Een hoog Babelfish gehalte, zeg maar. Het zijn ook vooral kids van 14 tot 17 die Engels sprekende penpals zoeken, die willen die taal zo graag onder de knie krijgen.
En Japanners vinden heb absoluut niet leuk als een buitenlander hun taal spreekt! Let daar wel even op....quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:01 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen idee hoe het in Japan aan toe gaat..![]()
* de sociale druk is enorm hoog: uit eten met de baas is belangrijker dan iets van een privé leven.
* werknemers binnen een bedrijf draaien dubbele diensten om in een goed plaatje te komen bij de baas, allemaal!
* emoties op de werkvloer uiten is uit den boze, daar kan je ontslagen voor worden.
Als er ergens in de wereld een 13-in-een-dozijn-cultuur is, dan is het daar wel.....
![]()
Hoe weet je dat?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:18 schreef Solitarias het volgende:
[..]
En Japanners vinden heb absoluut niet leuk als een buitenlander hun taal spreekt! Let daar wel even op....
Ik was je helemaal vergeten te bedanken voor deze links!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef MissMSX het volgende:
Ook een goede site: http://jref.com/
En het forum waar je genoeg vragen kunt stellen: http://jref.com/forum/
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 01:00 schreef Zeeuwtje het volgende:
komt nogal kinderlijk over en is niet zo slim.
Het is een gooi in het diepe, dat weet ik, maar goed, lukt het niet, ben ik zo weer terug, tis een risico wat ik graag neem.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:37 schreef mschol het volgende:
het ziet er idd wat overhaast bedacht uit.. ik zou zeggen maar je opleiding eerst af en ga ondertussen alle puzzelstukjes op hun plaats leggen.
je moet niet denken dat je in 1 jaar naar een ander land (zeker niet een land als japan) kan verhuizen
Hehe, het ging ook meer om het idee zeg maar. Het is een vreemd land, vreemde gebruiken, vreemd eten, vreemde mensen etc. Dat is toch best een klap lijkt me als je daar aankomt helemaal alleen. Alles is anders...alles. Er is helemaal niets vertrouws meer in dat land, bedoel het meer op die manierquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:58 schreef Maraca het volgende:
Als TS alles een beetje voor elkaar heeft zou hij eventueel een computer/laptop kunnen aanschaffen en Skype erop zetten. Mijn zus is 2 weken geleden naar Thailand verhuist, zo hebben we contact met haar en het is ook nog eens gratisen dan kan hij ook websites zoals www.nu.nl in de gaten houden voor nieuws.. en forums voor het nederlands
En gewoon heel wat drop en frikandellen inslaan![]()
inderdaad, als je leraar Engels wil zijn in Japan moet je beide talen perfect spreken, en als jongetje van 18 jaar gaat je dat zeker niet lukken, dus stop met dromenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 10:48 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Dus jij denkt dat je met een cursus Engels, en een cursus Japans genoeg van die beide talen kan om leraar te worden?
![]()
![]()
![]()
inderdaad, om een taal te doceren in een vreemd land wordt toch wel vereist dat je native speaker bent van de taal die je wil aanleren, en Nederlanders zijn nu niet echt bekend om hun goede uitspraak van het Engelsquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 18:12 schreef Bolter het volgende:
Ach joh, die gozer reageert alleen zoals een puber betaamt. Op vragen waarop hij negatieve reacties verwacht antwoord hij gewoon niet.
Ik heb 2,5 jaar zelfstudie gedaan en ga nu toch maar een cursus volgen (vanaf oktoberquote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:46 schreef broodje_poep het volgende:
[..]
Ach ja, de puberteitGa er eerst maar eens heen op vakantie en praat dan verder. Of ga je emigreren naar een land waar je nooit geweest bent???
Missmsx spreekt trouwens Japans of niet? Ik meen het hier ooit in een ver verleden over gehad te hebben en weet het nog omdat ik ooit in een ver verleden een cursusje Japans heb gedaan om MSX spellen te spelen in het Japans![]()
Graag gedaanquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:48 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ik was je helemaal vergeten te bedanken voor deze links!
Bij deze! bedankt.
Neuh slaat nergens op, ik had op 't middelbaar een chinese docente, was een jaar of 24, net klaar, nog niet zo heel lang in nederland, en ze gaf engels, nederlands en aardijkskunde.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 18:15 schreef Little_Meanie het volgende:
[..]
inderdaad, om een taal te doceren in een vreemd land wordt toch wel vereist dat je native speaker bent van de taal die je wil aanleren, en Nederlanders zijn nu niet echt bekend om hun goede uitspraak van het Engels![]()
Gewoon zeggen dat je anders de prostitutie inmoet, worked for me!quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 18:51 schreef RipCore het volgende:
Ik ben benieuwd.
Ik wil ook ouders die mij gegarandeerd een ticket terug betalen als iets mis gaat in <insert naam land>.
Ik denk dat Belgie geen probleem moet zijnquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 18:51 schreef RipCore het volgende:
Ik ben benieuwd.
Ik wil ook ouders die mij gegarandeerd een ticket terug betalen als iets mis gaat in <insert naam land>.
Ja, ik wil het nog echt doen, nu heb ik geen reden om het niet te doen, morgen ook niet, volgende week niet, zelfs volgend jaar nietquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 19:17 schreef Koranaga het volgende:
Van mij is het ook een droom om ooit eens te emigreren. Waarom? Nou gewoon voor het avontuur. Kijk ik volg een MBO opleiding ICT en nu terwijl ik nog niet eens klaar ben met mijn opleiding zie ik me dit werk niet de rest van me leven doen. Dus wat blijft er dan voor mij over?
Ik ga in ieder geval verder studeren, ik leer erg makkelijk en ben erg gemotiveerd en ambitieus. Dus waarom niet een andere richting opslaan een richting opgaan waar ik meer ga doen dan stekkerblokken plaatsen en Windows voor de duizendste keer installeren.
Maargoed, ik weet ook dat ik nogal snel van standpunt verander. Wellicht denk ik er volgende week weer heel anders over en ga ik toch maar die HBO Informatica volgen, goh wat ben ik saai.![]()
Zo dat ben ik even kwijt.![]()
Ik wens je alvast veel succes toe Orealo. Japan lijkt mij ook een fantastisch land. Maar ik geef meerendeel van de users hier wel een beetje gelijk, laat het in ieder geval even een maandje rusten voordat je straks dingen doet die je niet meer terug kan draaien.
Maar wil je het dan nog steeds echt doen? Ga er dan ook voor, hoe moeilijk het ook mag zijn je volgt in ieder geval je hart.![]()
Ik raad het iedereen aan om een emigreer-kans met beide handen aan te grijpen - ik ben blij dat ik het destijds heb gedaanquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 19:17 schreef Koranaga het volgende:
Van mij is het ook een droom om ooit eens te emigreren. Waarom? Nou gewoon voor het avontuur. Kijk ik volg een MBO opleiding ICT en nu terwijl ik nog niet eens klaar ben met mijn opleiding zie ik me dit werk niet de rest van me leven doen. Dus wat blijft er dan voor mij over?
(..)
Ik heb een jaar lang om me goed voor te bereiden, m'n ouders kennen me wel, ze weten dat ik voorzichtig ben.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 20:36 schreef ivetje het volgende:
Ik denk toch dat je van een koude kermis thuiskomt. Zeker als je er nog nooit bent geweest. Waar basseer je het op dat je het een geweldig land vind?? Reisverslagen, foto's, films over japan. Geloof me, het is lang niet altijd zo mooi als het allemaal lijkt. Wonen in een ander land is wel even wat anders dan op vakantie gaan etc.
Waarom ga je er niet eerst een keer op onderzoek uit ipv maar meteen erheen te emigreren??
Daarnaast snap ik niet dat je ouders het ermee eens zijn dat jij op die leeftijd in je eentje naar een land gaat waar jij nog nooit bent geweest en daar dan ook blijft wonen etc. Vind het allemaal een beetje onverantwoordelijk overkomen ook al bieden ze je een ticket terug aan.
Maar goed, als dit echt is wat je wil moet je het doen. Je komt alleen erg onvoorbereid over hier en dat zijn denk ik meer mensen met me eens
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:
Universiteit van Leiden, studie, HBO
is verbeterd Repeat... blonde ikquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 21:36 schreef Repeat het volgende:
[..]
maar ben het wel met je eens dat het weer een doorgeslagen animefreak is
Als ik nu de opleiding ga doen, kan ik als ik 22 ben, een hbo opleiding gaan doen (mijn uiteindelijke goal).quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:
als je voorzichtig bent, breek je toch niet je opleiding af, en ga je emigreren naar een land waar je nog nooit bent geweest?
begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me gewoon verstandiger om een opleiding eerst af te maken, zodat je in ieder geval een basis hebt. daarnaast kan je dan je cursus japans volgen. heb je nog wat langer de tijd daarvoor ook.
je beeld van Japas klopt waarschijnlijk niet. het is geen romantisch beeld van een beetje chillen en anime's kijken. in zowel je avatar als je siggie is te zien dat je daar toch wel fan van bent. pas op dat je echt geen te romantisch beeld ervan hebt.
en trouwens, is de Universiteit van Leiden geen idee, daar hebben ze een studie, Japans?
Dankjewelquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 21:39 schreef -Strawberry- het volgende:
het leven is nog lang, maar ik zou zelf ook niet kunnen wachten om een droom [?] te verwezelijken!
Ik hoop dat Japan is zoals je het jezelf voorstelt en het niet zal tegenvallen.
mijn idee! dankjewelquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 22:31 schreef Katinkat het volgende:
Als je er zelf volledig achterstaat; gewoon proberen. je bent nog jong en als je het niet geprobeerd hebt, zeg je later misschien...had ik maar...
Succes met het uiitwerken van je plannen!
Gast, bedankt voor de motiverende woorden!quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:12 schreef Sh0g het volgende:
Orealo, eigenlijk ben je net als mijIk wil ook ooit Japan bezoeken, dat is een ding wat zeker is. Mijn droom is om er eventueel een paar maanden te kunnen werken. Maar dan wel voorbereid met een afgeronde studie en liefst via contacten vanuit het Nederlandse bedrijfsleven en/of universiteit. Want ik ben wel van plan mijn studie af te ronden en zit hier dus nog zekers 3 jaar (en dat vind ik op dit moment hélémaal niet erg
). Als ik nu stop gooi ik ook 5 jaar collegegeld in de vuilnisbak en dat is zonde. Ik had al onlangs wat Japanse boekjes aangeschaft om te kunnen proeven van de schrijftaal. Ik ga proberen om naast mijn studie rustig een basis Japans te leggen. Maar goed, voor mij is het nog ver weg.
Voor jou het nu wel erg snel dichterbij. Het grote voordeel dat je hebt is dat je jong bent. Dat is een VOORDEEL en GEEN NADEEL. Laat de rest maar ouwehoeren, 19 is echt wel oud genoeg. Ik bedoel, er zijn zat vrouwtjes van 18 die na de middelbare school eerst in hun uppie 3 maanden gaan backpacken in de rimboe van donker Afrika en die komen ook levend terug.Volgens mij zijn de cultuurverschillen met Afrika 100x groter dan die met Japan. Eerst een vakantie is natuurlijk aan te raden, maar je hebt misschien ook wel de verhalen van de mensen uit het Japanse cultuur topic gelezen die weken, maanden in Japan hebben gezeten: zo erg als het hier beschreven wordt is het nu ook weer niet. Hoeveel miljoenen mensen wonen er wel niet in Japan, er zullen er vast plenty zijn die je willen helpen. Je moet gewoon contacten hebben waar je op kan terugvallen en daar heb je nog ruim voldoende tijd voor om die te regelen. Ik zou gewoon Japanse studenten proberen te vinden die hier bijvoorbeeld een jaartje stage lopen en daar bevriend mee raken. Kun je ze een beetje helpen met de Nederlandse cultuur en als dank helpen ze je daar dan ook. Het is maar een idee.
En bedenk ook dit: Als je in die 2 weken hostel niet hebt gevonden wat je zoekt, plak er dan nog een week vakantie achteraan en kom gewoon terug. Dan heb je iig die vakantie gehad waar hier zo om wordt geroepen. Opnieuw proberen kan altijd nog.
Dus gast, ga er gewoon voor!Mijn stem heb je en mocht je succes hebben, dan heb ik in ieder geval 1 soort-van-bekende in Japan wonen die me kan rondleiden mocht ik ook eindelijk arriveren
Er is zoveel te lezen, maar eigenlijk is dat wel een leuk idee!quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:51 schreef Maraca het volgende:
Maar je hebt nog niet op mijn reactie gereageerd.. over een weblog bijhouden![]()
Dat zijn geen mensenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:22 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen (Duitsers) die er gewoond hebben.....
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
ik wil niet een weg volgen die iedereen gevolgt heeft (qua studie-werk-huisje boompje beestje - pensioen- dood
Uit bovenstaande blijkt wel dat je geen flauw benul hebt over Japan. Hoe vaak/ lang ben je er eigenlijk geweest?quote:Ik kan er niet tegen 13 in een dozijn te zijn, maar goed.
Ik ga dus naar japan.
WIl je 't topic eerst doorlezen voor je reageert...quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
Uit bovenstaande blijkt wel dat je geen flauw benul hebt over Japan. Hoe vaak/ lang ben je er eigenlijk geweest?
Als er één land ter wereld is waar geldt "studie-werk-huisje boompje beestje - pensioen- dood" dan is dat wel Japan.
En wat betreft 13 in een dozijn: ik ken bijna geen enkel land ter wereld waar conformisme zo'n groot goed is als in Japan.
Nederland is een losgeslagen anarchistisch zootje vergeleken bij het werken-tot-de-dood-alles-georganiseerd-doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg Japan.
Dus als dit je motieven zijn om naar Japan te emigreren, dan wens ik je veel succes....
Verder is Japan natuurlijk een fascinerend land en ik kan een emigratie naar een land met een andere cultuur alleen maar aanraden, dat is een prachtige ervaring. Maar ga dan wel om de goede reden en met de juiste instelling.
Ik ga er ook een week of 2 heen, als het niet leuk isquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 01:32 schreef GotC het volgende:
Tsja vent. Zoals al zo vaak werd geroepen, beetje riskant om naar een land te gaan emigreren waar je nog nooit bent geweest. True, als het niks is, je bent zo weer thuis, maar klinkt een beetje als een uit de hand gelopen obsessie voor een land dat je niet eens eigenlijk kent. Ga er eerst anders een week of 2 heen, proef de sfeer, of het ECHT is wat je wil, en leg gelijk wat contacten??
Ik ben dan half Schots, kom elk jaar in m'n landje Schotland, maar dit jaar voor het eerst 3 maanden stage. Ik dacht altijd dat Schotland Het Land Voor Mij was, maar god wat viel dat tegen. Je wordt in het diepe gegooid, en ik had nog familie om me heen daar. Ineens sta je er alleen voor, als 18 jarige. Cultuur is anders, taal spreek ik dan vloeiend..het was een goede ervaring, ja, maar ik kuste praktisch de vloer in Schiphol.
Geloof me, het lijkt me een ge-wel-dig avontuur voor je! Echt, geniet ervan als je er eenmaal bent!
Effe tussendoor..je wil leraar worden he? Misschien ligt het aan mijn gedachtengang, maar weet je wel hoe je les moet geven? Sowieso? Laat staan in het engels (hoe goed je ook denkt dat dat is), vertaald vanuit het Japans, waar je een basis voor wil hebben (ehm, je moet mensen lesgeven?) Goed, kan aan mij liggen
Realiseer je natuurlijk wel, dat je helemaal opnieuw moet beginnen daar qua sociaal leven etc.
In ieder geval!! Ben benieuwd. Go for it, ik hoop dat het allemaal zal gaan zoals jij denkt. Living the dream eh?
Wat zij zegt...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:
als je voorzichtig bent, breek je toch niet je opleiding af, en ga je emigreren naar een land waar je nog nooit bent geweest?
begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me gewoon verstandiger om een opleiding eerst af te maken, zodat je in ieder geval een basis hebt. daarnaast kan je dan je cursus japans volgen. heb je nog wat langer de tijd daarvoor ook.
je beeld van Japas klopt waarschijnlijk niet. het is geen romantisch beeld van een beetje chillen en anime's kijken. in zowel je avatar als je siggie is te zien dat je daar toch wel fan van bent. pas op dat je echt geen te romantisch beeld ervan hebt.
en trouwens, is de Universiteit van Leiden geen idee, daar hebben ze een studie, Japans?
Bij prive instellingen niet.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 18:37 schreef sleepflower het volgende:
Moet je trouwens niet eerst een soort certificaat hebben voordat je les kan geven?
quote:
Een vriend van mij wil ook les geven, maar die heeft er echt zo'n...GTO-kinda idee erbij.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:30 schreef Orealo het volgende:
[..]
Bij prive instellingen niet.
[..]
! dankjewel!
Goed idee! ga ik doen, zodra 't balletje begint te rollen, daat gaat over een paar maanden zijnquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:04 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Een vriend van mij wil ook les geven, maar die heeft er echt zo'n...GTO-kinda idee erbij.Die komt echt van een koude kermis thuis, that's for sure.
Maarhem, misschien een idee om dit topic ook op het Aniway forum te plaatsen?Daar zitten een paar mensen die regelmatig in Japan zijn geweest, of hebben gewoond. Handig voor tips en ervaringen, ofzo.
Dankjewel!quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:14 schreef Swetsenegger het volgende:
succes, en JUIST als 18 jarige kan je je dit veroorloven.
Ik denk dat jij een beetje simpel bent. Kijk eens waar het staat? Hobby&vrije tijd. En jij denkt dat je voor Lesgeld ¤ 232,30 een cursus hebt waarmee je Japans van zo'n goed niveau is dat je kan lesgeven?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:22 schreef Orealo het volgende:
[..]
Dankjewel!
Dan gelijk dit topic even gebruiken voor een praktische vraag, ik ben nu mijn cursus japans aan het uitzoeken.
Dit lijkt me een goeie :
http://www.loi.nl/Hobbyenvrijetijd/Talen/PRD_000321?dct=detail&title=Japans%2c%20zelfstudiepakket
Kost wel wat, maar als ik werk zit dat wel goed.
Wat denken jullie?
Uhm nou ik ben niet een beetje simpel hoor.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:29 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een beetje simpel bent. Kijk eens waar het staat? Hobby&vrije tijd. En jij denkt dat je voor Lesgeld ¤ 232,30 een cursus hebt waarmee je Japans van zo'n goed niveau is dat je kan lesgeven?
Ik citeer 'Het zelfstudiepakket zorgt voor een goede basiskennis van de Japanse taal.'
'Dit zelfstudiepakket leert je de taal spreken, verstaan, lezen en schrijven op beginnersniveau.'
Dankjewel, ja tis een grote stap, en er valt veel te leren, maar dat is juist leuk tochquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:37 schreef Suuz_ het volgende:
wat gaaf, ik heb er bewondering voor als het allemaal gaat lukken enzo!
Wat ik altijd gehoord heb is dat de tiquetten in in Japen héél erg belangrijk zijn en het zijn er véél geloof ik. Succes met zulk soort dingen en natuurlijk met het Japans leren enz.
Veel plezier met voorbereidingen, ik heb verder niets met japan ben er ook nog nooit geweest ofzo maar vind dit echt moedig en ben benieuwd hoe je dit allemaal gaat doen dus vandaag een soort tvptje
maar mét succes wensen!
Toeristenvisum heb je uiteraard zo te pakken, als je dan met een geldige reden een visum aanvraagt waar je wel mee mag werken, is dat ook niet al te moeilijk.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:48 schreef Slappy het volgende:
Hoe wil je daaraan een visum komen ?
Die krijg je daar toch niet zo makkelijk?
Zo ja dan wil ik daar ook wel heen.
Deal!quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:52 schreef outcast_within het volgende:
Weblog bah,
topic reeks yay.
als topic beetje rustig gaat. maak ik de nieuwe OP
In het begin elk vertaal/lesgeven werk wat ik kan vinden.quote:Op zondag 20 augustus 2006 01:32 schreef Slappy het volgende:
Wat voor werk ga je er doen?
ik had het niet beter kunnen zeggen (woon in San Francisco)quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 20:30 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Ik raad het iedereen aan om een emigreer-kans met beide handen aan te grijpen - ik ben blij dat ik het destijds heb gedaan
Maar vergeet niet dat er ook in het buitenland gewoon gewerkt moet worden en het dagelijkse leven wellicht heel wat minder anders zal zijn dan dat je verwacht
Vakantie doorbrengen is één, wonen & werken iets anders: als jullie hier vakantie komen vieren zijn wij gewoon aan het werk - of dat nou windows installeren is of wat anders
Waarom? Ik vind het nogal jong. Emigreren kan altijd, je moet er alleen echt bereid toe zijn en met alle respect, als je net 18 bent kom je nog maar net kijken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:14 schreef Swetsenegger het volgende:
succes, en JUIST als 18 jarige kan je je dit veroorloven.
Ik kan je wel het e.e.a. over vertellen... maar ben nu even te wazig... laterquote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
Hoi.
Even een korte inleiding, ik ga naar japan!
Ik heb genoeg van nederland, ik wil niet een weg volgen die iedereen gevolgt heeft (qua studie-werk-huisje boompje beestje - pensioen- dood) of nou, ik doe het wel, maar niet hier.
Ik ga dus naar japan.
Ik stop met mijn huidige opleiding, ik ga een HBO cursus engels doen, en een cursus japans lezen schrijven en luisteren.
Over een jaar hoop ik genoeg geld bij elkaar gespaart te hebben om te vertrekken, ik ben nu 18 jaar, dus eet nog lekker bij m'n ouders mee.
Als ik er ben, boek ik voor 2 weken een hotel, en ga op zoek naar een goedkoop huis om te huren met het gespaarde geld, dan ga ik op zoek naar een baan voor engels leraar.
Er is daar een schreinend te kort aan engels sprekende mensen, en zodoende ook aan engelse leraren.
Japan lijkt me een geweldig land.
Ik open dit topic om te vragen over hints, tips over het eventueel emigreren naar japan.
Mijn ouders zijn gescheiden, ik won bij m'n vader is die is vaak (een maand of langer) weg voor z'n werk, dus hoe het allemaal in z'n werk gaat heb ik de afgelopen jaren wel doorgekregen.quote:Op zondag 20 augustus 2006 05:37 schreef kepler het volgende:
is het geen idee om eerst een jaartje naar een wat meer Westers land te gaan??? (zoals Canada, US, Nieuw Zeeland, Australie). Dit om te wennen aan het idee dat je erg lang van huis bent, niemand kent, opnieuw vrienden moet maken, wennen aan een andere cultuur/taal, enz.
Je zegt ook dat je nog bij je ouders woont, en je hebt dus nog nooit langere tijd op je zelf gewoond? Om dan gelijk in keer te emigreren lijkt me een hele grote stap.
Het idee is erg goed, maar ik zou Japan nog een paar jaar uitstellen. Genoeg opties voor langere en kortere tijd in allerlei andere landen. Zorg dat je eerst wat 'levenservaring' opdoet (niet negatief bedoeld), voordat je gaat emigreren naar een land als Japan.
Mocht je toch perse naar Japan willen dan zou ik zorgen dat je een 1-jarige opleiding kan gaan doen in Japan (engelse basis). Dan is alles soort van geregeld, kan je wennen aan de Japanse cultuur en als het bevalt kan je na dat jaar in Japan blijven.
Om nu naar Japan te gaan met als enige een beginnerscursus Japans en Engels op zak lijkt me geen slim plan, ik denk dat je snel weer terug bent. Er zijn dus veel betere mogelijkheden dan het plan wat je nu in je hoofd hebt. Kijk gewoon goed rond!
edit:
linkje naar stages van 1 jaar in Japan, via de TU Delft. Dit is een voorbeeldje, zo zijn er waarschijnlijk veel meer stages te vinden in Japan via allerlei andere opleidingen.
http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=a5f862ce-8881-45e9-ab33-13ede50c1bbd&lang=nl
Dat is het eigenlijk ook, enige verschil is dat 't de mogelijkheid heeft verlengd te worden.quote:Op zondag 20 augustus 2006 05:52 schreef popolon het volgende:
[..]
Waarom? Ik vind het nogal jong. Emigreren kan altijd, je moet er alleen echt bereid toe zijn en met alle respect, als je net 18 bent kom je nog maar net kijken.
En natuurlijk moet TS niet meteen gaan emigreren, als dat al gaat lukken, maar eerst eens een maand of wat naar Japan op (werk)vakantie gaan en zo eens te ondervinden hoe dat is.
7 a 8000 euro..quote:Op zondag 20 augustus 2006 05:14 schreef rival het volgende:
hoeveel denk je over eenm jaar gespaard te hebben?
ik zowieso aan je ouders vragen of zij, mocht jij om wat voor reden dan ook, je geld kunnen sturen/storten zodat je niet volledig zonder geld zit..quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:57 schreef Orealo het volgende:
(vlak voor de launch hoop ik ook op een klein sponser bedragje van m'n ouders.)
Ah ja want onze Oksel weet daar alles van!quote:Op zondag 20 augustus 2006 12:58 schreef Oksel het volgende:
Zou je niet eerst eens een land gaan verkennen voordat je er gaat wonen? Je koopt toch ook geen huis zonder dat je het gezien hebt?
Dit plan is gedoemd te mislukken, sorry.
Dat doe ik idd, goed plan :y.quote:Op zondag 20 augustus 2006 11:04 schreef mschol het volgende:
[..]
ik zowieso aan je ouders vragen of zij, mocht jij om wat voor reden dan ook, je geld kunnen sturen/storten zodat je niet volledig zonder geld zit..
Dat zou je eens tegen die 10.000en asielzoekers hiero moeten zeggenquote:Op zondag 20 augustus 2006 12:58 schreef Oksel het volgende:
Zou je niet eerst eens een land gaan verkennen voordat je er gaat wonen?
Je snapt mijn punt duidelijk niet. Het komt door onze tolerantie dat ze mogen blijven ja, maar ze moeten zich toch wel ZELF de taal eigen maken, een opleiding volgen en proberen zich aan te passen aan de samenleving en dat zonder voorbereiding. In Japan doen ze echt niet moeilijk over een Europeaan met de wil om hun taal en cultuur te leren en te respecteren. Het zijn geen Duitsers uit 1943.quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:20 schreef Guppyfriend het volgende:
hoeveel asielzoekers zitten er in Japan? hoe tolerant is Japan op dat gebied? nou dan... waarom willen alle asielzoekers naar Nederland? juist, omdat ze hier relatief tolerant zijn...
Je moet niet alleen kijken naar de kans om te falen, want die is er altijd, bij wat je ook doet.quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:37 schreef Guppyfriend het volgende:
maar er zijn hier ook meer dan genoeg buitenlanders die na 9 jaar nog geen woord nederlands spreken. wat ik een beetje bedoel te zeggen is dat het die asielzoekers in nederland ook niet makkelijk afgaat, maar dat nederland veel toleranter, en minder overbevolkt is. je kom er in japan niet zomaar tussen, en zeker wanneer je nog nooit in een land bent geweest maakt dat de kans om te falen om wat voor reden dan ook, alleen maar groter.
Misschien omdat ze niks hebben dat waard is om te stelen?quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:46 schreef Oksel het volgende:
Swaziland is het minst criminele land ter wereld..
ik bedoel echt op jezelf wonen. Dus al je eigen rekeningen zelf betalen, verzekeringen regelen, bankzaken, huur betalen, enz.quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:57 schreef Orealo het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn gescheiden, ik won bij m'n vader is die is vaak (een maand of langer) weg voor z'n werk, dus hoe het allemaal in z'n werk gaat heb ik de afgelopen jaren wel doorgekregen.
Het ligt eraan hoelang ik met deze cursus bezig ben, het is geen beginners cursus engels.
Mocht ik er tijd voor hebben, dan doe ik ook nog een extra japans cursus, waar er veel dieper op de stof in gegaan word, maar gotta start with the basics.
[..]
Dat is het eigenlijk ook, enige verschil is dat 't de mogelijkheid heeft verlengd te worden.
[..]
7 a 8000 euro..
Mijn vorige baantje gaf me 1000 euro per maand, dus goed, ongeveer 200 kwijt voor 'vaste lasten' (cursus, ziektekostenverzekering, etc), dan zou ik 800 euro per maand overhouden, dat is 9600 per jaar, maar goed, er zal gerust meer vanaf gaan.
(vlak voor de launch hoop ik ook op een klein sponser bedragje van m'n ouders.)
Het is praktisch gezien juist goed haalbaar, m'n ouders betalen mijn eten e.d. het enige wat ik zelf betaal is ziektekostenverzekering.quote:Op zondag 20 augustus 2006 14:21 schreef kepler het volgende:
[..]
ik bedoel echt op jezelf wonen. Dus al je eigen rekeningen zelf betalen, verzekeringen regelen, bankzaken, huur betalen, enz.
over jouw Engels maak ik me ook geen zorgen, maar over jouw Japans. Om die kinderen Engels te leren moet je de Japanse taal dus ook goed meester zijn, en niet een cursus van een jaar hebben gehad.
En als jij van 200 euro per maand kan leven, incl je vaste lastenVeel succes dan, ik neem aan dat je ook nog een beetje wil leven als je in NL bent?
Nogmaals: het is een tof idee, maar praktisch niet echt haalbaar. Er zijn veel betere alternatieven om een jaar (of langer) er tussen uit te gaan. Zoals dus een jaar studeren in Japan, of een paar jaar werken in een Westers land. Kan je dus bepalen of emigreren uberhaupt wel iets is en kan je daarna alsnog naar Japan verhuizen. In de tussentijd heel hard Japans studeren
ga dan een 'georganiseerd' jaar naar Japan. Dan kan je een beetje wennen aan de cultuur daar, bepalen of het echt wat voor je is. Na dat jaar kan je altijd nog besluiten om daar te blijven, of om toch terug naar NL (of een ander land) te gaanquote:Op zondag 20 augustus 2006 14:23 schreef Orealo het volgende:
[..]
Het is praktisch gezien juist goed haalbaar, m'n ouders betalen mijn eten e.d. het enige wat ik zelf betaal is ziektekostenverzekering.
Tuurlijk komt er hier en daar extra geld bij, en gaat er extra geld af, maar dat is de strekking.
Ik wil niet een jaar werken in een ander westers land, ik wil naar japan.
Asielzoekers hebben het dus veel moeilijker en slagen ook. Dat is het punt. En Orealo kan nog eenvoudig terug ook, dus boeit het niet als hij terug moet. Alleen taal en huisvesting wordt een probleem dus, maar dat is te overzien als je je maar goed voorbereid. Over de cultuur en etiquette kan hij zich ook nog een jaar inlezen. En hij heeft een Japanse vriend, dus die zal het ook wel weten.quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:42 schreef Oksel het volgende:
Asielzoekers MOETEN wel hier blijven dus die zijn verplicht zich aan te passen, in hoeverre die zich uberhaupt al aanpassen. Ze hebben geen weg terug, of de weg terug is nóg onaantrekkelijker dan in een land blijven waar men zich niet kan aanpassen. Dat a.z. gepraat is dus totaal niet relevant.
Emigreren naar een land waar je nog niet bent geweest..![]()
Volgens mij staan in veel kranten/boeken ook furigana (katakana/hiragana bovenop de kanji zodat je weet hoe je het moet uitspreken).quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:28 schreef Xylon het volgende:
Ik vind het echt een prachtig idee! Ik wens je alvast veel succes![]()
Alleen.. Japans leren in 1 jaar? De basis zul je dan goed onder de knie hebben, het spreken en verstaan zal je dan ook wel aardig afgaan, alleen het lezen zal moeilijker worden...
In japan hebben zo rond de 9000 kanji als ik me niet vergis (de gemiddelde Japanner kent er maar 2000 à 3000). Deze kanji worden (volgens mij) in alle boeken, tijdschriften, kranten etc. gebruikt. Dit zal dus waarschijnlijk het grootste obstakel worden bij het leren van de Japanse taal.
Veel kanji hebben trouwens ook verschillende betekenissen, en ze kunnen weer nieuwe betekenissen krijgen als ze in combinatie met andere kanji worden gebruikt.
imitatie (soort van) is de hoogste vorm van complimenteren, zou niet begrijpen waarom dat niet zou kunnen, hoe erg verschillend de cultuur ook is, naar mijn idee is zoiets menselijk verstandquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:18 schreef Solitarias het volgende:
[..]
En Japanners vinden heb absoluut niet leuk als een buitenlander hun taal spreekt! Let daar wel even op....
In Japan hebben ze hentai en een compleet ontspoorde seksuele moraal.quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:46 schreef Oksel het volgende:
Waarom heb je voor Japan gekozen, en niet Chili, Swaziland of Noorwegen?
Je hebt je er vast al in verdiept, maar als je het nog niet hebt gedaan, leer vooral de omgangsvormen van de Japanner, dat is echt prettig als je daar een tijd gaat wonen. Wij hadden een Japanse buurman en daar hebben we wel eens gegeten, altijd een beetje laten staan in de kom of bord is beleefd, anders krijg je nog meer opgeschept.( Na 3 kommen zeewier waren we daar pas achter) Heel veel succes in Japan!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
Hoi.
Ik ga dus naar japan.
Ik stop met mijn huidige opleiding, ik ga een HBO cursus engels doen, en een cursus japans lezen schrijven en luisteren.
Over een jaar hoop ik genoeg geld bij elkaar gespaart te hebben om te vertrekken, ik ben nu 18 jaar, dus eet nog lekker bij m'n ouders mee.
Als ik er ben, boek ik voor 2 weken een hotel, en ga op zoek naar een goedkoop huis om te huren met het gespaarde geld, dan ga ik op zoek naar een baan voor engels leraar.
Er is daar een schreinend te kort aan engels sprekende mensen, en zodoende ook aan engelse leraren.
Ik open dit topic om te vragen over hints, tips over het eventueel emigreren naar japan
Als je er fulltime mee bezig bent kun je best een eind komen. Maar laten we er van uit gaan dat dat niet het geval is. Kana lezen heb je binnen een week onder de knie (stampen, stampen, stampen). Kana schrijven kost misschien een weekje extra. No problem so far.quote:Op maandag 21 augustus 2006 14:07 schreef broodje_poep het volgende:
MissMSX, misschien kan je topicstarter een idee geven hoeveel tijd het hem gaat kosten om basis Japans te spreken? Ik denk dat hij niet echt doorheeft dat je dat niet in een jaar kan redden.
Zo duur is het allemaal niet. Een hotel bijvoorbeeld is net zo duur als een hotel hier. Het verschil is dat als je op vakantie bent je wel dat soort prijzen moet betalen voor overnachting, terwijl als je gewoon iets huurt je goedkoper uit bent.quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Het gaat niet werken, dat is duidelijk. Geen idee over prijzen etc. Een vriend van me gaat op vakantie naar Japan, voor 2 maanden, beetje rondreizen. Wilde eerst 6 maanden gaan, maar toen hij hoorde dat alles héél duur is daar, in vergelijking met NL, gaat hij maar 2 maanden Volgens hem verdiend de gemiddelde jappaner 13.000 euro per maand. De gemiddelde NL'er zal rond de 1500 zitten, dus je kan voor het gemak zeggen dat alles in Japan 8x zo duur is.
Dan het feit dat je binnen 2 weken géén werk zult vinden. Dat is zo goed als onmogelijk, of je moet iemand hebben die je op kan helpen.
Ben je uberhaupt wel eens buiten Europa geweest?
100.000 yen is ongeveer 680 euro. Dus iemand van 30 verdient gemiddeld zo'n 2.000 euro bij een middelgroot bedrijf.quote:Average salary (scheduled cash earnings) in Japan generally goes up with age until a person is in his or her forties to mid-fifties, and then declines. This reflects the seniority employment system in Japan where salaries are determined mainly on the basis of duration of employment. Since the 1990s, however, an increasing number of enterprises have started to reconsider this type of salary system, and to introduce a new system, which places emphasis on an employee's performance in determining salary.
Die vriend van je weet dat de yen niet gelijk staat aan de euro? 13.000 euro per maand.. they wishedquote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Het gaat niet werken, dat is duidelijk. Geen idee over prijzen etc. Een vriend van me gaat op vakantie naar Japan, voor 2 maanden, beetje rondreizen. Wilde eerst 6 maanden gaan, maar toen hij hoorde dat alles héél duur is daar, in vergelijking met NL, gaat hij maar 2 maanden Volgens hem verdiend de gemiddelde jappaner 13.000 euro per maand. De gemiddelde NL'er zal rond de 1500 zitten, dus je kan voor het gemak zeggen dat alles in Japan 8x zo duur is.
Dan het feit dat je binnen 2 weken géén werk zult vinden. Dat is zo goed als onmogelijk, of je moet iemand hebben die je op kan helpen.
13.000 euro per maandquote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Duurde even voordat ik ze allemaal doorgelezen had, maar daar zit zeker goed spul tussen!quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:57 schreef MissMSX het volgende:
Nog wat tips om de taal te leren:
Ik heb zelf de Oxford starter Japanese dictionary. Het Japanse staat er in zowel kana als kanji in. Daarnaast heb ik als grammatciaboekje Oxford Japanese grammar and verb. Ik ben er allebei erg blij mee. Heb er veel aan gehad.
Oxford heeft ook nog een 'gewoon' Japans woordenboek, maar die is vreemd genoeg niet in kana/kanji verkrijgbaar (nooit gezien iig).
Als lesboek heb ik Japanese for busy people I. Als je eerst de moeite neemt om kana te leren (doe dat ook is mijn tip) kun je beter meteen de kana versie van dit lesboek nemen.
En als je ook kanji wilt leren raad ik kanji flashcards aan. Handig om de dode tijd mee op te vullen als je op de bus ofzo staat te wachten.
De Pimsleur talenCD's zijn ook erg goed, maar nogal duur.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik ben 1 jaar ouder dan jouw maar zou ook graag voor een tijdje (minimaal 1 jaar) naar Japan willen en als ik zou kunnen zo ik ook zo met je meegaan maar ik heb het idee dat je het allemaal iets te gemakkelijk inschat.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
Hoi.
Ik ga dus naar japan.
Ik open dit topic om te vragen over hints, tips over het eventueel emigreren naar japan.
Lees die editorial van die Engels leraar (een grote zwarte man) in Japan maarquote:Op donderdag 24 augustus 2006 02:34 schreef koffiegast het volgende:
Dat je als westerling enige voordelen hebt, dat is (schijnbaar) zo
vertel? wat dan lol
quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Hey, bedankt voor 't hele stuk text.quote:
Het schijnt dat Japanse vrouwen nogal een voorkeur hebben voor westerse mannen. Het verhaal daarachter is dat Japanse mannen niet zoveel tijd voor hun vrouw hebben omdat ze altijd werken en je daar sowieso al een wat minder persoonlijke band met elkaar hebt terwijl westerse mannen japanse vrouwen behandele als westerse vrouwen en die Japanse vrouwen dus opeens voor hun doen een shitload aan aandacht krijgen enzo. Geen idee in hoeverre het waar is though.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 02:34 schreef koffiegast het volgende:
Dat je als westerling enige voordelen hebt, dat is (schijnbaar) zo
vertel? wat dan lol
Dus je bent niet van plan om volgend jaar al te gaan? mocht je over 2 jaar gaan en met iemand willen dan houd ik me beschikbaarquote:En ik ben nu 18, over een jaar 19, dan blijf ik een jaar, ben ik 20, ben ik nog geen 21. dus ik heb nog een jaar speling, waar ik over een driekwartjaar eens naar ga kijken, even alles op een rijtje zetten of het nog wel gaat zoals het moet.
Welke cursus heb je besteld?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:23 schreef Orealo het volgende:
Japanse cursus is besteld!
Zie ook weblog vanavond!
thnx outcast
deze van LOI, als ik werk heb ga ik er meer boeken en spul bij bestellen.quote:
Thanks! ik heb wat van de linkjes ook naar de weblog gecrosspost, maar wel jullie namen erbij gezetquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:22 schreef Crashcat het volgende:
Kijk hier een voor informatie en ervaringen van een Amerikaan in Japn
Peter Payne van jbox
Deze link is ook een Amerikaan met leuke editorials over zijn werk als leraar in Japan.
Gaijin Smash
http://www.therosettaston(...)s/languages/japanesequote:
Veel succes ermee..quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:31 schreef Orealo het volgende:
[..]
deze van LOI, als ik werk heb ga ik er meer boeken en spul bij bestellen.
[..]
Thanks! ik heb wat van de linkjes ook naar de weblog gecrosspost, maar wel jullie namen erbij gezet!
Die heb ik nog ergens ligggenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:34 schreef seto het volgende:
[..]
http://www.therosettaston(...)s/languages/japanese
Die had ik zelf in gedachten.
Misschien ook wat voor jou, kan je gelijk je Engels ermee oefenen.
Oei da's een goeie tip!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:34 schreef seto het volgende:
[..]
http://www.therosettaston(...)s/languages/japanese
Die had ik zelf in gedachten.
Misschien ook wat voor jou, kan je gelijk je Engels ermee oefenen.
Welkom Terug!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:50 schreef xienix84 het volgende:
Ik ben niet zo bijster vaak meer hier op t fokforum, maar..
Ik ben twee weken terug in Nederlandd, na een jaar in Japan te hebben gewoond!!! Om te studeren, dat wel. Ik vind je idee inderdaad nogal spontaanen het zal inderdaad zwaar worden
Maar als je er echt achter staat en dit echt wilt, veel geluk!!! Ik kan je voornamelijk aanraden veel over Japan te lezen en na te gaan, vooral van buitenlanders die er hebben gewoond(want die hebben een andere visie dan Japanners). Veel succes en daarnaast, mocht je informatie willen, mn mailadres staat in mn profiel dus mail gerust hoor!!!
Ben je altijd zo lievquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:08 schreef Maraca het volgende:
Klopt.. als je wilt kan ik wat pagina's voor je inscannen daaroverEn als je het heeel graag wilt en me heeeeel lief vraagt wil ik ook wel een cdtje voor je rippen waarbij je Japanse zinnetjes moet nazeggen (en dan scan ik de bijbehorende pagina's er ook bij)
![]()
Dat zou ik wel heel tof vinden!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:08 schreef Maraca het volgende:
Klopt.. als je wilt kan ik wat pagina's voor je inscannen daaroverEn als je het heeel graag wilt en me heeeeel lief vraagt wil ik ook wel een cdtje voor je rippen waarbij je Japanse zinnetjes moet nazeggen (en dan scan ik de bijbehorende pagina's er ook bij)
![]()
Jij wil ze ook?quote:
Hey, anders mail je het even naar mij, dan gooi ik het op de weblog, en kunnen we het vandaar bekijken, als jij dat goed vind natuurlijkquote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:14 schreef Maraca het volgende:
Het was toch iets meer dan ik dacht dus doe ik het in stukjes (lees: hoofdstukken)Weet iemand of ik de pdf bestanden hier mag plaatsen
![]()
Oei, da's een bonk informatie, maar dankjewel.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 22:02 schreef eltieno het volgende:
Allereerst vind ik het al heel wat dat je hier op je 18e al mee bezig bent, en (mischien) het lef hebt om deze stap te maken. Ik heb zelf in verschillende landen gewoond en gewerkt waaronder Tokyo.
Je kunt zonder werkvisum werk vinden in japan, maar dan zal je niet gek verdienen, als je aankomt
met een HBO diploma (maakt niet uit wat) en een werkvisum, kan je zo aan de slag, al zijn het de wat mindere scholen (NOVA etc.)
Als je aankomt met een TEFL certificaat en/of een HBO diploma richting lesgeven, maar je bent van nature geen Engelstalige spreker, kan je nog steeds redelijk makkelijk werk vinden, maar het proces is het volgende; Je moet een school vinden die bereid is jou te "sponseren" vervolgens moet je Japan weer verlaten, de meeste gaan naar Zuid Korea, om vanaf daar een visum aan te kunnen vragen voor Japan (ja bizar proces maar zo gaat t) hier gaat veel tijd overheen, en een hoop geld, want ook al is het sinds de euro in vergelijking goedkoper, je geld gaat toch hard.
De beste weg is vooraf al werk regelen, en dus een werkvisum op te halen, bij de japanse ambassade in Nederland, die jou alleen als jij al een school hebt gevonden deze verstrekt
Daarnaast kan je als je er langer woont en wat japans spreekt, priveles geven en in conversationcafe's werken..en dan kan je redelijk leuk verdienen, toch zijn het in de engelse bussines toch de Engelsen, canadezen, en amerikanen die werken, ik ben eigenlijk geen andere nl's tegengekomen
Als "buitenlander" is het idd wel iets anders, toch kwam ik ook meestal moe thuis, wordt je gek van de overvolle treinen en ga je een dvd kijken
Maar Japan, is supermooi en Tokyo is een waar avontuur en vervelen zal je je niet snel
iig succes, maak bereid je een beetje voor, want er "zomaar" heengaan zou je weleens een hele hoop geld kunnen kosten, waar je misschien een dikke reis van zou kunnen doen, en dan bepalen waar je naartoe wilt emigeren..
iig dit is mijn ervaring...
adios.
Hmm nee, maar dat kan ik vooralsnog, niet lezenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:31 schreef eltieno het volgende:
ik denk dat je www.geijin.com al wel kent?
Ja, is van de LOI.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:08 schreef Kill_em_all het volgende:
Is die cursus japans die je bestelt heb die van de LOI?
Moest je voor een visum trouwens geen taaltest doen? Heb vorig jaar gezocht naar hoe je uitwisselings student kon worden en daar stond ook iets over de verschillende soorten visums die je had en voor een volledig werk visum stond dacht ik iets over een taaltest die je verplicht moest doen (hoefde niet voor een studenten visum maar daarmee mocht je maar 4 uur per dag werken).
@ eltieno: weet jij toevallig ook hoe het zit met werk & verschillende opleidings niveau's zoals mbo/hbo/uni?
Lijkt me sterk, ik heb in menig documentaire, en film jonge kinderen japans horen praten.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:50 schreef PietjePuk2 het volgende:
Wist je dat de gemiddelde Japanner pas op zijn 15/16e volledig de Japanse taal beheerst? Zowel de schrijftaal als de spreektaal...
Succes.
So I see, het is zelf studie, en ik ga er extra boeken bij bestellen (op de weblog staan welke boeken) het wordt dus uitgebreider dan alleen de LOI cursus, maar 't gaat wel onder die noemerquote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:01 schreef Kill_em_all het volgende:
Wou jij zeggen dat de gemiddelde 12 jarige in Nederland wel de complete taal beheerst? is er uberhaubt wel een nederlander die de complete taal beheerst?
@Orealo: Die LOI cursus schijnt niet heel geweldig te zijn wat ik ervan heb gehoord, komt een beetje neer op wat zakenmans Japans met van die standaard dingen maar niet echt het soort Japans wat je in Japan voornamelijk wil spreken.
Vooralsnog gaat 't hele gebeuren in m'n eentje, is ergens wel jammer, maar ook ergens wel goed.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 20:32 schreef Kill_em_all het volgende:
Orealo is het misschien niet een idee om ook wat lessen te gaan volgen? een kennis van me gaat iedere zaterdag naar ''school'' om Chinees te leren (tja je moet er wat voor over hebben om je Chineese vriendin je echte vriendin te makenbetwijfel alleen of het hem ooit gaat lukken) dat werkt denk toch beter dan alleen zelfstudie want dan weet je dus ook niet echt wanneer je fout bezig bent (had wel gelezen dat een Japanse vriend je helpt maar ik denk dat een leraar toch beter in staat is om je goed te helpen).
Ow en zoek je trouwens nogsteeds iemand om met je mee te gaan(zag je oproep in het anime topic)? heb net te horen gekregen van mijn ouders dat als ik in het buitenland wil studeren ik het maar lekker zelf mag gaan betalen (yeah fijn een lening van enkele tienduizenden euro's starten...)
Heb je een ftp-client? Anders heb ik rosetta met twee cd's voor je.. zijn 1.1 GB groot.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:02 schreef Orealo het volgende:
[..]
Vooralsnog gaat 't hele gebeuren in m'n eentje, is ergens wel jammer, maar ook ergens wel goed.
En lessen ga ik zeker ook nemen. maar dat kan in problemen komen met het werk, dat ga ik even uitzoeken zodra ik mijn werktijden weet.
Zodra ik werk heb dus.
Nu eerst, visa..
Rosetta heb ik, thanksquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:28 schreef Crashcat het volgende:
[..]
Heb je een ftp-client? Anders heb ik rosetta met twee cd's voor je.. zijn 1.1 GB groot.
Mail me maar als je interesse hebt, dan stuur ik mijn server info naar je toe.
Die zou ik wel willen hebben als het magquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:28 schreef Crashcat het volgende:
[..]
Heb je een ftp-client? Anders heb ik rosetta met twee cd's voor je.. zijn 1.1 GB groot.
Mail me maar als je interesse hebt, dan stuur ik mijn server info naar je toe.
Heb je ook een visum nodig als toerist? dacht dat dat niet hoefde. Anyway werk zoeken vanuit nederland kan nog wel eens lastig worden. Wat je misschien wel kan doen is je aanmelden voor JET. Die sturen zeg maar mensen met een bachelor in engels (jij wou toch HBO engels doen? dan zou je daar dus aan moeten kunnen komen?) naar Japan toe als engels leraar en regelen alles voor jouw. Nou weet ik er veder niks van en volgens mij zochten ze ook naar native engels sprekende mensen maar misschien moet je hier eens wat meer naar zoeken aangezien je dan verzekerd bent van een baan en dus een inkomen en ook door hun geholpen word met dingen als verzekeringen ed.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:45 schreef Orealo het volgende:
Het Visum Verhaal
Nu te lezen op Orealo Goes to Japan!
/spam
De grafiekjes zijn het contractuele salaris, dwz gebaseerd op een 40-urige werkweek. Die Japanners werken echter veel langer en krijgen dat overwerk betaald! Dat is tenminste zo bij de Japanse (elektronica-) bedrijven waar ik mee gewerkt heb. Al met al hebben ze dus wel een redelijk salaris.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:31 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Zo duur is het allemaal niet. Een hotel bijvoorbeeld is net zo duur als een hotel hier. Het verschil is dat als je op vakantie bent je wel dat soort prijzen moet betalen voor overnachting, terwijl als je gewoon iets huurt je goedkoper uit bent.
En een gemiddelde Japanner verdient 13.000 euro per maand??? Mag je mij vertellen waar je dat vandaan hebt![]()
[..]
100.000 yen is ongeveer 680 euro. Dus iemand van 30 verdient gemiddeld zo'n 2.000 euro bij een middelgroot bedrijf.
Overigens zijn sociale voorzieningen in Japan veel minder goed geregeld dan in Nederland en zie je regelmatig mensen van 65+ werken om hun pensioentje aan te vullen.
ik vraag me dan af wat de Japanse loodgieter verdient en hoeveel hij moet werken om z'n krot te onderhouden.quote:Op vrijdag 1 september 2006 02:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
De grafiekjes zijn het contractuele salaris, dwz gebaseerd op een 40-urige werkweek. Die Japanners werken echter veel langer en krijgen dat overwerk betaald! Dat is tenminste zo bij de Japanse (elektronica-) bedrijven waar ik mee gewerkt heb. Al met al hebben ze dus wel een redelijk salaris.
Dit bijvoorbeeld is best groot, 1 verdieping erbij, kost voor 1 persoon 75000yen, dat is ongeveer 500 euro.quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:03 schreef Kill_em_all het volgende:
Hoeveel ben je daar aan huur eigelijk kwijt? dat kan ik nergens vinden.
hmm ja daar zit ook wat in :squote:Op vrijdag 1 september 2006 10:47 schreef Strolie75 het volgende:
Het is er duur, druk, vuil en de gemiddelde stad bestaat uit lelijk beton.
Ja dat weet ik, dacht je dat ik dacht dat het houten huisjes waren met over bloemetjes, geen criminaliteit, schoonste lucht ooit, en zo erg terug getrokken zijn die mensen niet hoor..quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:47 schreef Strolie75 het volgende:
Het zijn chauvinistische, teruggetrokken mensen. Als "Gajin" zal je er nooit echt bijhoren. Het is er duur, druk, vuil en de gemiddelde stad bestaat uit lelijk beton.
Dat is nog best goedkoop eigelijk. Zeker zodra je er met zijn tweeen zit, dan kost het je nog geen 350 euro per maand. Volgens mij valt dat toch wel mee ook naar Nederlandse maatstaven?quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:32 schreef Orealo het volgende:
[..]
Dit bijvoorbeeld is best groot, 1 verdieping erbij, kost voor 1 persoon 75000yen, dat is ongeveer 500 euro.
Ik kan ook nog tijdelijk in een guest house gaan zitten, dat is goedkoper, en kan je mensen leren kennen, en toch heb je je eigen kamer!
bijvoorbeeld.
Ziet eruit zoals elke andere grote stad dusquote:Op vrijdag 1 september 2006 10:47 schreef Strolie75 het volgende:
Ga eerst eens op vakantie herheen. Westerlingen hebben over het algemeen een veel rooskleuriger beeld van Japan dan de werkelijkheid. Het zijn chauvinistische, teruggetrokken mensen. Als "Gajin" zal je er nooit echt bijhoren. Het is er duur, druk, vuil en de gemiddelde stad bestaat uit lelijk beton.
Mail me maar, dan slinger ik mijn server even aanquote:Op vrijdag 1 september 2006 00:03 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Die zou ik wel willen hebben als het mag![]()
Ik zal daar al snel mensen leren kennen denk ik, ik ga namelijk naar een zogeheten "Guest House" alweer over de hele wereld mensen zitten, je deelt dan wel de woonkamer/badkamer en keuken, je hebt wel je eigen slaapkamer.quote:Op woensdag 6 september 2006 18:34 schreef vencodark het volgende:
Zo, jij durft! Zou het zelf doodeng vinden in mijn uppie naar Japan te gaan. Japans leren lijkt me wel donders moeilijk. Wil er weleens op vakantie naartoe.![]()
Veel succes iig![]()
![]()
Als 't nog kan lukken zou wel tof zijn, elke vorm van extra informatie is een goeiequote:Op donderdag 7 september 2006 17:34 schreef Maraca het volgende:
Oh wat gaaf!Ben trouwens bijna klaar met het inscannen van mijn boek.. of is dat nu niet meer nodig?
![]()
Arigato gozaimasu!quote:Op donderdag 7 september 2006 21:04 schreef Sh0g het volgende:
heel veel succes ermee Wouturrrrr...ik bedoel Bob!
mondai nai!quote:Op donderdag 7 september 2006 21:51 schreef Orealo het volgende:
Arigato gozaimasu!
Bedankt voor je inspirerende en motiverende woorden!quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:31 schreef Cairon het volgende:
urgh als je maar geen manga-weenie bent die Japan helemaal porno vind omdat het zo'n geweldig cool en relaxed land is... een conclusie die je hebt getrokken na talloze uurtjes van Neon Genesis Evangeleon en Uritsujidoku (yeah... whatever).
Japan is echt niet zo'n fris en fruitig als dat je denkt.
Japan is een ongenadig vrouw-onvriendelijk land, vrouwen en gelijke rechten en kansen zijn niet gewoon in Japan. Het is een paternalistische staat die bovenal een afkeer heeft van buitenlanders. Ze zullen je aanstaren als een gedrocht, iets dat interessant is omdat het exotisch is, maar als de zon ondergaat moeten ze echt niets van je hebben, omdat je een buitenlander bent.
Succes ook met een verblijfsvergunning, want die krijgen is echt geen makkelijke taak. Als je denkt dat Rita streng is, dan kun je nu al beginnen met janken, want Japan is 76 maal erger dan Rita had durven dromen.
500 euro voor 20 m2 want nog eens in 2en is opgesplits? studenten hebben het zelfs beter hierquote:Op vrijdag 1 september 2006 10:32 schreef Orealo het volgende:
[..]
Dit bijvoorbeeld is best groot, 1 verdieping erbij, kost voor 1 persoon 75000yen, dat is ongeveer 500 euro.
aanbieden is 1, het ook helemaal rond krijgen is 2. en dan heb je een werkvergunning. en niemand die je kent en als westerling ben je wel interesant, maar er echt bij horen is meestal a bridge to far voor mensen van 30+quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:55 schreef Orealo het volgende:
Oh, en dat over dat verblijfsvergunning, valt reuze mee.
Zat sites gevonden die werk aanbieden, zelfs voor de diploma's die ik heb, en garant willen staan voor een visum.
bedankt voor 't topic te lezen ook..
Nou nou, ik vind dit nogal een houding. Maar hij is wel handignodig misschien. Hou het nog maar ff dus.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:52 schreef Orealo het volgende:
Jij kent japan natuurlijk natuurlijk uit je hoofd, ik heb mede dankzij dit topic zat nederlanders leren kennen die daar hebben gewoond, of zelf nu nog wonen, mede dankzij hen kan ik zeggen dat zelf m'n linker teennagel meer van japan weet dan jij.
Denk het wel, maar goed, des te beter mijn japans is, des te beter het is dan!quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:42 schreef Ringo het volgende:
Je hoeft helemaal geen Japans te kennen om in Japan als docent Engels aan de slag te gaan. Denk je dat al die Amerikanen en Britten die daar zitten, veel verder komen dan sayonara en moshi moshi?
Yep, heb ik over nagedacht, waarschijnlijk kan ik zelfs werk vanaf hier regelen, en in verhouding met een zelfstandig appartement zijn guest houses (waar ik heen ga) goedkoopquote:Grootste obstakel van Japan, is dat het teringduur is; een goedkoop appartementje in Tokio?dacht het niet. Je betaalt je blauw daar, aan alles, dus kom daar aan met een redelijk startkapitaal en zorg dat je binnen een maand werk hebt, want anders ben je zo weer thuis.
Yep yep.quote:Bovendien heeft Japan een heel streng visum- en werkvergunningenbeleid, het is geen kwestie van daar aankomen en dan pas gaan zoeken; regel je dingen HIER.
In het engels zoveel mogelijk ja, je leert een taal het beste door het zoveel mogelijk te horen, maar ze moeten het natuurlijk wel begrijpen, daarom zorg ik ervoor dat wat ik ze in het engels leer, ik in het japans ken.quote:En hoe ben je eigenlijk van plan les te geven? In het Engels? Nagedacht over het behalen van een officieel TESOL certificaat à la Cambridge of Trinity College? Of dacht je dat die Japanners je aannamen op basis van je lieve lach?
De meeste taleninstituten in Japan werken volgens de methode van total immersion, dat wil zeggen dat er alleen gecommuniceerd wordt tussen docent en leerling in de doeltaal, het Engels dus. Zaak is, dat je dáár vaardig in bent, in het Engels en het lesgeven in het Engels. Of je dat nou aan Japanners doet, Chinezen of Papoea's.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:52 schreef Orealo het volgende:
In het engels zoveel mogelijk ja, je leert een taal het beste door het zoveel mogelijk te horen, maar ze moeten het natuurlijk wel begrijpen, daarom zorg ik ervoor dat wat ik ze in het engels leer, ik in het japans ken.
Dat lijkt me wel handig, om in ieder geval een meetbaar niveau te hebben. Maar dat certificaat is geen onderwijsbevoegdheid. Hoe ga je dat aanpakken? By means of intuition of denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt?quote:Bovendien ben ik bezig met het behalen van het internationeel erkende Certificate of Proficiency in English.
Dat wist ik niet, dat is wel handig om te weten!quote:Op zaterdag 9 september 2006 20:03 schreef Ringo het volgende:
[..]
De meeste taleninstituten in Japan werken volgens de methode van total immersion, dat wil zeggen dat er alleen gecommuniceerd wordt tussen docent en leerling in de doeltaal, het Engels dus. Zaak is, dat je dáár vaardig in bent, in het Engels en het lesgeven in het Engels. Of je dat nou aan Japanners doet, Chinezen of Papoea's.
ik lees net dat je op de meeste high schools geen degree nodig hebt, op een site van een gozert die daar is gaan lesgeven, als je maar kan aantonen dat je engels op behoorlijk niveau is.quote:[..]
Dat lijkt me wel handig, om in ieder geval een meetbaar niveau te hebben. Maar dat certificaat is geen onderwijsbevoegdheid. Hoe ga je dat aanpakken? By means of intuition of denk je dat je daar een opleiding voor nodig hebt?
Ik heb heel andere verhalen over Japan gehoord, en als je de vacatures doorneemt, staat een degree ook vaak als harde eis genoemd.quote:Op zaterdag 9 september 2006 20:08 schreef Orealo het volgende:
ik lees net dat je op de meeste high schools geen degree nodig hebt, op een site van een gozert die daar is gaan lesgeven, als je maar kan aantonen dat je engels op behoorlijk niveau is.
Desalniettemin is het handig om zeker te weten, dus daar ga ik nog even verder op zoeken!
Bedankt, ik ben het aan het doorlezen, intressant spul.quote:Op zaterdag 9 september 2006 20:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik heb heel andere verhalen over Japan gehoord, en als je de vacatures doorneemt, staat een degree ook vaak als harde eis genoemd.
Voor info over TEFL/TESOL courses:
www.tefl.com
www.eslcafe.com
www.eurotefl.com
Ik doe een cursus Engels voor meergevorderden, dat is meergevorderd voor nederlandse maatstaven, in japan is dat natuurlijk hoger.quote:Op zaterdag 9 september 2006 20:16 schreef koffiegast het volgende:
Ik denk niet dat total immersion volledig strict wordt gevolgd, er zullen ongetwijfeld momenten voorkomen waarbijje de kinderen zelf zult toespreken of jou rechtstreeks vragen. (gaijinsmash bv .)
Engels op behoorlijk niveau, wat is behoorlijk niveau?
Als meeste japanners er niet echt goed in zijn, overtuig je ze er al snel van lijkt me?
Wellicht dat het makkelijk voor ons is omdat de talen engels en nederlands beide syllable zijn (systeem zeg maar).
Voor een alleswetende weet je een hoop nietquote:Op zaterdag 9 september 2006 20:08 schreef Orealo het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, dat is wel handig om te weten!
[..]
Vergis je niet daarin, en doe er vooral niet lichtzinnig over. Je studenten mogen misschien een ondergemiddeld niveau hebben, je collega's zijn voor 98% native speakers, vooral uit de UK, met een degree en vaak jarenlange professionele ervaring; die zitten niet te wachten op een Hollandse knul van 18 die bij hoog en laag beweert dit "wel even" te doen.quote:Op zaterdag 9 september 2006 20:21 schreef Orealo het volgende:
Ik doe een cursus Engels voor meergevorderden, dat is meergevorderd voor nederlandse maatstaven, in japan is dat natuurlijk hoger.
slaat dat op nederlandse maatstaven hoger dan japanse of andersom?:D denk 1st maar ff zeker wetenquote:Op zaterdag 9 september 2006 20:21 schreef Orealo het volgende:
[..]
Bedankt, ik ben het aan het doorlezen, intressant spul.
[..]
Ik doe een cursus Engels voor meergevorderden, dat is meergevorderd voor nederlandse maatstaven, in japan is dat natuurlijk hoger.
Wat in nederland boven gemiddeld is, qua engels, in in japan expert niveau, zeg maar.quote:Op zaterdag 9 september 2006 23:50 schreef koffiegast het volgende:
[..]
slaat dat op nederlandse maatstaven hoger dan japanse of andersom?:D denk 1st maar ff zeker weten
Nee als je het door 2en splits kom je dus 325 euro per persoon. Opzich is dat trouwens helemaal niet zo vreemd. Een vriend van mij studeert in delft en die betaalt 225 euro per maand voor 12 m2. Als je dat bedenkt dat grond in Japan veel waardevoller is dan in Nederland is 100 euro verschil opzich nog geeneens zoveel. Als je bv in Amsterdam gaat zitten zal het verschil helemaal klein zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:25 schreef donald_dick het volgende:
[..]
500 euro voor 20 m2 want nog eens in 2en is opgesplits? studenten hebben het zelfs beter hier![]()
![]()
Tja Henk jan kan dat wel zeggen, maar is het niet meer dan logisch dat je de taal leert van het land waar je gaat wonen? het klinkt zo een beetje alsof hij verwacht dat 130miljoen man zich aan hem aanpast omdat hij geen Japans praat.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:29 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik vond het overigens wel interessant wat Henk Jan Smits vorige week bij zomergasten zei over Japan ( sorry). Als je je ergens eenzaam en alleen op de wereld kan voelen is het daar wel. Geen hond die Engels spreekt etc, je snapt niks van de borden en hij verdwaalde letterlijk. Maar goed als je de taal spreekt etc is dat natuurlijk heel anders.
1. Ik denk dat de meeste daarvan wel degelijk Japans kunnen spreken. Lijkt me trouwens ook wel handig als hun niks anders dan Japans verstaan.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:42 schreef Ringo het volgende:
Je hoeft helemaal geen Japans te kennen om in Japan als docent Engels aan de slag te gaan. Denk je dat al die Amerikanen en Britten die daar zitten, veel verder komen dan sayonara en moshi moshi?
Grootste obstakel van Japan, is dat het teringduur is; een goedkoop appartementje in Tokio?dacht het niet. Je betaalt je blauw daar, aan alles, dus kom daar aan met een redelijk startkapitaal en zorg dat je binnen een maand werk hebt, want anders ben je zo weer thuis.
Bovendien heeft Japan een heel streng visum- en werkvergunningenbeleid, het is geen kwestie van daar aankomen en dan pas gaan zoeken; regel je dingen HIER.
En hoe ben je eigenlijk van plan les te geven? In het Engels? Nagedacht over het behalen van een officieel TESOL certificaat à la Cambridge of Trinity College? Of dacht je dat die Japanners je aannamen op basis van je lieve lach?
Dat is misschien het idee erachter, maar er word alsnog veel in het Japans gevraagd omdat ze nou eenmaal niet goed engels kunnen praten.quote:De meeste taleninstituten in Japan werken volgens de methode van total immersion, dat wil zeggen dat er alleen gecommuniceerd wordt tussen docent en leerling in de doeltaal, het Engels dus. Zaak is, dat je dáár vaardig in bent, in het Engels en het lesgeven in het Engels. Of je dat nou aan Japanners doet, Chinezen of Papoea's.
Bron? als ik de mensen die daar leesgeven moet geloven dan werken ze 1. niet met andere andere buitenlanders en 2. 99% van de mensen waar ik over heb gelezen hebben 0,0 ervaring als leraar en er geen opleiding voor gedaan. Het enige wat ze mee hebben is dat ze native english speakers zijn.quote:Vergis je niet daarin, en doe er vooral niet lichtzinnig over. Je studenten mogen misschien een ondergemiddeld niveau hebben, je collega's zijn voor 98% native speakers, vooral uit de UK, met een degree en vaak jarenlange professionele ervaring; die zitten niet te wachten op een Hollandse knul van 18 die bij hoog en laag beweert dit "wel even" te doen.
Als die eisen werkelijk zo hoog zouden zijn dan zou het niet zo zijn dat er geen hond is die een behoorlijke zin engels kan praten.quote:Plus dat Japan al decennialang onderdeel is van de global village en er ook door Japanse schooldirecteuren behoorlijk wat van je wordt verwacht en geëisd. Je wordt niet voor niks goed voor dat werk betaald. (¤2000 netto p/m schijnt standaard te zijn, en daar kan je redelijk tot goed van rondkomen, zelfs gelet op het hoge levensonderhoud
Daar ben ik het wel een beetje mee eens. Ik dacht er eerst ook zo over als de TS, maar een opleiding Japans duurt minimaal 4 jaar, het is denk een beetje te positief om te denken dat je met een loi cursus ook maar enigzins in de buurt komt. Tuurlijk zal je veel in het land zelf moeten leren maar een goede basis lijkt mij toch wel handig. Snap vooral niet dat de Orealo niet zijn mbo grafische opleiding heeft afgemaakt. Dat is toch een vak waar overal wel vraag naar is en ook zonder kennis van een taal goed gedaan kan worden. Sowieso vraag ik me af hoeveel er werkelijk van terecht komt als je full time in NL gaat werken en in je vrije tijd nog Japans en Engels moet gaan leren. Ik moet stage lopen en zelfs dan merk je al dat je heel weinig vrije tijd overhoud.quote:Op zaterdag 9 september 2006 22:20 schreef Rapaille het volgende:
Ik blijf TS een dromertje vinden. Heeft alleen MAVO-diploma en denkt dat hij het met een loi-cursusje wel gaat redden daar. Ik ben met een 9 geslaagd en heb een jaar lang in het engels gestudeerd maar ik WEET dat ik zoiets niet zou kunnen (terwijl ik de didactische vaardigheden wel degelijk heb)
Jij denkt het met een loi-cursusje wel tot dat niveau te schoppen?![]()
dan moet je a) 2 mensen vinden en b) dat blijft tyfusveel. en dat je vriend zoveel betaald, dan had ie beter moeten zoeken, ik betaal zelf 250 euro voor 26 m2 in amsterdamquote:Op zondag 10 september 2006 01:01 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Nee als je het door 2en splits kom je dus 325 euro per persoon. Opzich is dat trouwens helemaal niet zo vreemd. Een vriend van mij studeert in delft en die betaalt 225 euro per maand voor 12 m2. Als je dat bedenkt dat grond in Japan veel waardevoller is dan in Nederland is 100 euro verschil opzich nog geeneens zoveel. Als je bv in Amsterdam gaat zitten zal het verschil helemaal klein zijn.
dan moet je daar wel eerst in komenquote:Op zondag 10 september 2006 08:05 schreef donald_dick het volgende:
[..]
dan moet je a) 2 mensen vinden en b) dat blijft tyfusveel. en dat je vriend zoveel betaald, dan had ie beter moeten zoeken, ik betaal zelf 250 euro voor 26 m2 in amsterdamWat je trouwens ook in delft kan vinden. (vraag maar eens naar mensen die op d E du P laan/flat wonen )
idd, sommigen moeten 5 jaar wachten voordat ze eindelijk ergens terecht kunnen...quote:Op zondag 10 september 2006 08:09 schreef kepler het volgende:
[..]
dan moet je daar wel eerst in komen
Zeker de eerste paar maanden in een nieuwe stad zul je alles moeten aangrijpen qua woning. Het is niet alsof je veel keus hebt
het schijnt naar de verhalen enigszins anders te liggenquote:Op zondag 10 september 2006 12:33 schreef Guppyfriend het volgende:
prestatie gerichte
Een paar jaar geleden sprak ik in Thailand een Amerikaans-Japans meisje dat in Japan werkte als docente Engels. Zij vertelde dat Japanse kinderen ongelofelijk brutaal en onhandelbaar kunnen zijn, als je niet een heel streng regime in de klas hanteert. De Westerse manier van lesgeven is vaak toch veel softer en communicatiever dan ze daar gewend zijn en met de vrijheid die ze krijgen, kunnen ze gemakkelijk aan de haal gaan.quote:Op zondag 10 september 2006 13:21 schreef koffiegast het volgende:
[..]
het schijnt naar de verhalen enigszins anders te liggen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |