Zo duur is het allemaal niet. Een hotel bijvoorbeeld is net zo duur als een hotel hier. Het verschil is dat als je op vakantie bent je wel dat soort prijzen moet betalen voor overnachting, terwijl als je gewoon iets huurt je goedkoper uit bent.quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Het gaat niet werken, dat is duidelijk. Geen idee over prijzen etc. Een vriend van me gaat op vakantie naar Japan, voor 2 maanden, beetje rondreizen. Wilde eerst 6 maanden gaan, maar toen hij hoorde dat alles héél duur is daar, in vergelijking met NL, gaat hij maar 2 maanden Volgens hem verdiend de gemiddelde jappaner 13.000 euro per maand. De gemiddelde NL'er zal rond de 1500 zitten, dus je kan voor het gemak zeggen dat alles in Japan 8x zo duur is.
Dan het feit dat je binnen 2 weken géén werk zult vinden. Dat is zo goed als onmogelijk, of je moet iemand hebben die je op kan helpen.
Ben je uberhaupt wel eens buiten Europa geweest?
100.000 yen is ongeveer 680 euro. Dus iemand van 30 verdient gemiddeld zo'n 2.000 euro bij een middelgroot bedrijf.quote:Average salary (scheduled cash earnings) in Japan generally goes up with age until a person is in his or her forties to mid-fifties, and then declines. This reflects the seniority employment system in Japan where salaries are determined mainly on the basis of duration of employment. Since the 1990s, however, an increasing number of enterprises have started to reconsider this type of salary system, and to introduce a new system, which places emphasis on an employee's performance in determining salary.
Die vriend van je weet dat de yen niet gelijk staat aan de euro? 13.000 euro per maand.. they wishedquote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Het gaat niet werken, dat is duidelijk. Geen idee over prijzen etc. Een vriend van me gaat op vakantie naar Japan, voor 2 maanden, beetje rondreizen. Wilde eerst 6 maanden gaan, maar toen hij hoorde dat alles héél duur is daar, in vergelijking met NL, gaat hij maar 2 maanden Volgens hem verdiend de gemiddelde jappaner 13.000 euro per maand. De gemiddelde NL'er zal rond de 1500 zitten, dus je kan voor het gemak zeggen dat alles in Japan 8x zo duur is.
Dan het feit dat je binnen 2 weken géén werk zult vinden. Dat is zo goed als onmogelijk, of je moet iemand hebben die je op kan helpen.
13.000 euro per maandquote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Duurde even voordat ik ze allemaal doorgelezen had, maar daar zit zeker goed spul tussen!quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:57 schreef MissMSX het volgende:
Nog wat tips om de taal te leren:
Ik heb zelf de Oxford starter Japanese dictionary. Het Japanse staat er in zowel kana als kanji in. Daarnaast heb ik als grammatciaboekje Oxford Japanese grammar and verb. Ik ben er allebei erg blij mee. Heb er veel aan gehad.
Oxford heeft ook nog een 'gewoon' Japans woordenboek, maar die is vreemd genoeg niet in kana/kanji verkrijgbaar (nooit gezien iig).
Als lesboek heb ik Japanese for busy people I. Als je eerst de moeite neemt om kana te leren (doe dat ook is mijn tip) kun je beter meteen de kana versie van dit lesboek nemen.
En als je ook kanji wilt leren raad ik kanji flashcards aan. Handig om de dode tijd mee op te vullen als je op de bus ofzo staat te wachten.
De Pimsleur talenCD's zijn ook erg goed, maar nogal duur.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik ben 1 jaar ouder dan jouw maar zou ook graag voor een tijdje (minimaal 1 jaar) naar Japan willen en als ik zou kunnen zo ik ook zo met je meegaan maar ik heb het idee dat je het allemaal iets te gemakkelijk inschat.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:16 schreef Orealo het volgende:
Hoi.
Even een korte inleiding, ik ga naar japan!
Ik heb genoeg van nederland, ik wil niet een weg volgen die iedereen gevolgt heeft (qua studie-werk-huisje boompje beestje - pensioen- dood) of nou, ik doe het wel, maar niet hier.
Ik kan er niet tegen 13 in een dozijn te zijn, maar goed.
Ik ga dus naar japan.
Ik stop met mijn huidige opleiding, ik ga een HBO cursus engels doen, en een cursus japans lezen schrijven en luisteren.
Over een jaar hoop ik genoeg geld bij elkaar gespaart te hebben om te vertrekken, ik ben nu 18 jaar, dus eet nog lekker bij m'n ouders mee.
Als ik er ben, boek ik voor 2 weken een hotel, en ga op zoek naar een goedkoop huis om te huren met het gespaarde geld, dan ga ik op zoek naar een baan voor engels leraar.
Er is daar een schreinend te kort aan engels sprekende mensen, en zodoende ook aan engelse leraren.
Japan lijkt me een geweldig land.
Ik open dit topic om te vragen over hints, tips over het eventueel emigreren naar japan.
Lees die editorial van die Engels leraar (een grote zwarte man) in Japan maarquote:Op donderdag 24 augustus 2006 02:34 schreef koffiegast het volgende:
Dat je als westerling enige voordelen hebt, dat is (schijnbaar) zo
vertel? wat dan lol
quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:00 schreef Oksel het volgende:
Hey, bedankt voor 't hele stuk text.quote:
Het schijnt dat Japanse vrouwen nogal een voorkeur hebben voor westerse mannen. Het verhaal daarachter is dat Japanse mannen niet zoveel tijd voor hun vrouw hebben omdat ze altijd werken en je daar sowieso al een wat minder persoonlijke band met elkaar hebt terwijl westerse mannen japanse vrouwen behandele als westerse vrouwen en die Japanse vrouwen dus opeens voor hun doen een shitload aan aandacht krijgen enzo. Geen idee in hoeverre het waar is though.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 02:34 schreef koffiegast het volgende:
Dat je als westerling enige voordelen hebt, dat is (schijnbaar) zo
vertel? wat dan lol
Dus je bent niet van plan om volgend jaar al te gaan? mocht je over 2 jaar gaan en met iemand willen dan houd ik me beschikbaarquote:En ik ben nu 18, over een jaar 19, dan blijf ik een jaar, ben ik 20, ben ik nog geen 21. dus ik heb nog een jaar speling, waar ik over een driekwartjaar eens naar ga kijken, even alles op een rijtje zetten of het nog wel gaat zoals het moet.
Welke cursus heb je besteld?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:23 schreef Orealo het volgende:
Japanse cursus is besteld!
Zie ook weblog vanavond!
thnx outcast
deze van LOI, als ik werk heb ga ik er meer boeken en spul bij bestellen.quote:
Thanks! ik heb wat van de linkjes ook naar de weblog gecrosspost, maar wel jullie namen erbij gezetquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:22 schreef Crashcat het volgende:
Kijk hier een voor informatie en ervaringen van een Amerikaan in Japn
Peter Payne van jbox
Deze link is ook een Amerikaan met leuke editorials over zijn werk als leraar in Japan.
Gaijin Smash
http://www.therosettaston(...)s/languages/japanesequote:
Veel succes ermee..quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:31 schreef Orealo het volgende:
[..]
deze van LOI, als ik werk heb ga ik er meer boeken en spul bij bestellen.
[..]
Thanks! ik heb wat van de linkjes ook naar de weblog gecrosspost, maar wel jullie namen erbij gezet!
Die heb ik nog ergens ligggenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:34 schreef seto het volgende:
[..]
http://www.therosettaston(...)s/languages/japanese
Die had ik zelf in gedachten.
Misschien ook wat voor jou, kan je gelijk je Engels ermee oefenen.
Oei da's een goeie tip!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:34 schreef seto het volgende:
[..]
http://www.therosettaston(...)s/languages/japanese
Die had ik zelf in gedachten.
Misschien ook wat voor jou, kan je gelijk je Engels ermee oefenen.
Welkom Terug!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:50 schreef xienix84 het volgende:
Ik ben niet zo bijster vaak meer hier op t fokforum, maar..
Ik ben twee weken terug in Nederlandd, na een jaar in Japan te hebben gewoond!!! Om te studeren, dat wel. Ik vind je idee inderdaad nogal spontaanen het zal inderdaad zwaar worden
Maar als je er echt achter staat en dit echt wilt, veel geluk!!! Ik kan je voornamelijk aanraden veel over Japan te lezen en na te gaan, vooral van buitenlanders die er hebben gewoond(want die hebben een andere visie dan Japanners). Veel succes en daarnaast, mocht je informatie willen, mn mailadres staat in mn profiel dus mail gerust hoor!!!
Ben je altijd zo lievquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:08 schreef Maraca het volgende:
Klopt.. als je wilt kan ik wat pagina's voor je inscannen daaroverEn als je het heeel graag wilt en me heeeeel lief vraagt wil ik ook wel een cdtje voor je rippen waarbij je Japanse zinnetjes moet nazeggen (en dan scan ik de bijbehorende pagina's er ook bij)
![]()
Dat zou ik wel heel tof vinden!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:08 schreef Maraca het volgende:
Klopt.. als je wilt kan ik wat pagina's voor je inscannen daaroverEn als je het heeel graag wilt en me heeeeel lief vraagt wil ik ook wel een cdtje voor je rippen waarbij je Japanse zinnetjes moet nazeggen (en dan scan ik de bijbehorende pagina's er ook bij)
![]()
Jij wil ze ook?quote:
Hey, anders mail je het even naar mij, dan gooi ik het op de weblog, en kunnen we het vandaar bekijken, als jij dat goed vind natuurlijkquote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:14 schreef Maraca het volgende:
Het was toch iets meer dan ik dacht dus doe ik het in stukjes (lees: hoofdstukken)Weet iemand of ik de pdf bestanden hier mag plaatsen
![]()
Oei, da's een bonk informatie, maar dankjewel.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 22:02 schreef eltieno het volgende:
Allereerst vind ik het al heel wat dat je hier op je 18e al mee bezig bent, en (mischien) het lef hebt om deze stap te maken. Ik heb zelf in verschillende landen gewoond en gewerkt waaronder Tokyo.
Je kunt zonder werkvisum werk vinden in japan, maar dan zal je niet gek verdienen, als je aankomt
met een HBO diploma (maakt niet uit wat) en een werkvisum, kan je zo aan de slag, al zijn het de wat mindere scholen (NOVA etc.)
Als je aankomt met een TEFL certificaat en/of een HBO diploma richting lesgeven, maar je bent van nature geen Engelstalige spreker, kan je nog steeds redelijk makkelijk werk vinden, maar het proces is het volgende; Je moet een school vinden die bereid is jou te "sponseren" vervolgens moet je Japan weer verlaten, de meeste gaan naar Zuid Korea, om vanaf daar een visum aan te kunnen vragen voor Japan (ja bizar proces maar zo gaat t) hier gaat veel tijd overheen, en een hoop geld, want ook al is het sinds de euro in vergelijking goedkoper, je geld gaat toch hard.
De beste weg is vooraf al werk regelen, en dus een werkvisum op te halen, bij de japanse ambassade in Nederland, die jou alleen als jij al een school hebt gevonden deze verstrekt
Daarnaast kan je als je er langer woont en wat japans spreekt, priveles geven en in conversationcafe's werken..en dan kan je redelijk leuk verdienen, toch zijn het in de engelse bussines toch de Engelsen, canadezen, en amerikanen die werken, ik ben eigenlijk geen andere nl's tegengekomen
Als "buitenlander" is het idd wel iets anders, toch kwam ik ook meestal moe thuis, wordt je gek van de overvolle treinen en ga je een dvd kijken
Maar Japan, is supermooi en Tokyo is een waar avontuur en vervelen zal je je niet snel
iig succes, maak bereid je een beetje voor, want er "zomaar" heengaan zou je weleens een hele hoop geld kunnen kosten, waar je misschien een dikke reis van zou kunnen doen, en dan bepalen waar je naartoe wilt emigeren..
iig dit is mijn ervaring...
adios.
Hmm nee, maar dat kan ik vooralsnog, niet lezenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:31 schreef eltieno het volgende:
ik denk dat je www.geijin.com al wel kent?
Ja, is van de LOI.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:08 schreef Kill_em_all het volgende:
Is die cursus japans die je bestelt heb die van de LOI?
Moest je voor een visum trouwens geen taaltest doen? Heb vorig jaar gezocht naar hoe je uitwisselings student kon worden en daar stond ook iets over de verschillende soorten visums die je had en voor een volledig werk visum stond dacht ik iets over een taaltest die je verplicht moest doen (hoefde niet voor een studenten visum maar daarmee mocht je maar 4 uur per dag werken).
@ eltieno: weet jij toevallig ook hoe het zit met werk & verschillende opleidings niveau's zoals mbo/hbo/uni?
Lijkt me sterk, ik heb in menig documentaire, en film jonge kinderen japans horen praten.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:50 schreef PietjePuk2 het volgende:
Wist je dat de gemiddelde Japanner pas op zijn 15/16e volledig de Japanse taal beheerst? Zowel de schrijftaal als de spreektaal...
Succes.
So I see, het is zelf studie, en ik ga er extra boeken bij bestellen (op de weblog staan welke boeken) het wordt dus uitgebreider dan alleen de LOI cursus, maar 't gaat wel onder die noemerquote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:01 schreef Kill_em_all het volgende:
Wou jij zeggen dat de gemiddelde 12 jarige in Nederland wel de complete taal beheerst? is er uberhaubt wel een nederlander die de complete taal beheerst?
@Orealo: Die LOI cursus schijnt niet heel geweldig te zijn wat ik ervan heb gehoord, komt een beetje neer op wat zakenmans Japans met van die standaard dingen maar niet echt het soort Japans wat je in Japan voornamelijk wil spreken.
Vooralsnog gaat 't hele gebeuren in m'n eentje, is ergens wel jammer, maar ook ergens wel goed.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 20:32 schreef Kill_em_all het volgende:
Orealo is het misschien niet een idee om ook wat lessen te gaan volgen? een kennis van me gaat iedere zaterdag naar ''school'' om Chinees te leren (tja je moet er wat voor over hebben om je Chineese vriendin je echte vriendin te makenbetwijfel alleen of het hem ooit gaat lukken) dat werkt denk toch beter dan alleen zelfstudie want dan weet je dus ook niet echt wanneer je fout bezig bent (had wel gelezen dat een Japanse vriend je helpt maar ik denk dat een leraar toch beter in staat is om je goed te helpen).
Ow en zoek je trouwens nogsteeds iemand om met je mee te gaan(zag je oproep in het anime topic)? heb net te horen gekregen van mijn ouders dat als ik in het buitenland wil studeren ik het maar lekker zelf mag gaan betalen (yeah fijn een lening van enkele tienduizenden euro's starten...)
Heb je een ftp-client? Anders heb ik rosetta met twee cd's voor je.. zijn 1.1 GB groot.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:02 schreef Orealo het volgende:
[..]
Vooralsnog gaat 't hele gebeuren in m'n eentje, is ergens wel jammer, maar ook ergens wel goed.
En lessen ga ik zeker ook nemen. maar dat kan in problemen komen met het werk, dat ga ik even uitzoeken zodra ik mijn werktijden weet.
Zodra ik werk heb dus.
Nu eerst, visa..
Rosetta heb ik, thanksquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:28 schreef Crashcat het volgende:
[..]
Heb je een ftp-client? Anders heb ik rosetta met twee cd's voor je.. zijn 1.1 GB groot.
Mail me maar als je interesse hebt, dan stuur ik mijn server info naar je toe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |