quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:21 schreef TheShadow het volgende:
Maar toch weer een allochtoon gezin in de wachtkamer. Ik verdenk dat de NOS verslaggever daarop gewacht heeft.
NOVA is inderdaad wel iets te rechts, als je het zo wilt stellen. Altijd weer die loftrompet over Fortuyn, Verdonk en Pastorsquote:Op maandag 14 augustus 2006 18:16 schreef WeirdMicky het volgende:
Als de overgrote meerderheid binnen de NOS links tot zeer links is, dan kan men niet verwachten dat er totale objectiviteit wordt nagestreefd. Althans, op hoog niveau kunnen ze dit proberen, maar subtiele verschillen laten duidelijk de voorkeur van de journalist(en) zien. Bij de NOS vind ik dit nog redelijk meevallen, maar dan vergelijk ik het met bijvoorbeeld NOVA. Het is jammer, maar de invloed van de media is gelukkig niet extreem groot, dus de subtiele verschillen die ze verwerkt hebben in het NOS-journaal zullen niet altijd klakkeloos overgenomen worden.
NOVA als rechts betitelen getuigt eerder van dwaasheid dan van wijsheid. Ik hoef niet die paar voorbeelden te zien die nou toevallig meer 'rechts' zijn, want als je kijkt naar het geheel kan praktisch iedereen concluderen dat de journalisten meer raakvlakken hebben met het 'links' denkende politieke spectrum.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:21 schreef SCH het volgende:
[..]
NOVA is inderdaad wel iets te rechts, als je het zo wilt stellen. Altijd weer die loftrompet over Fortuyn, Verdonk en Pastors![]()
Zo vreemd is dat ook niet. Studies als journalistiek, politicologie, communicatiewetenschappen, etc zijn veelal studies die vooral mensen met een linkse gedachtengoed doen. Rechten en economie zijn dan weer de rechtsere studies.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:26 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
NOVA als rechts betitelen getuigt eerder van dwaasheid dan van wijsheid. Ik hoef niet die paar voorbeelden te zien die nou toevallig meer 'rechts' zijn, want als je kijkt naar het geheel kan praktisch iedereen concluderen dat de journalisten meer raakvlakken hebben met het 'links' denkende politieke spectrum.
Nee, dat is dus echt onzin. Als je kijkt naar het geheel dan zie je dat juist NOVA heel veel rechtse onderwerpen op de agenda gezet. Het islamistische onderwijs en het slecht functioneren van bepaalde imams is heel lang een van hun stokpaardjes geweest. Verder hebben ze relatief erg veel aandacht aan de VVD gegeven in de tijd van de lijsttrekkersverkiezing (Netwerk had een exclusieve afspraak met Verdonk dus die had nog iets meer over haar) en is Marco Pastors een zeer vaste gast die alle ruimte krijgt om zijn nieuwe partij op de kaart te zetten. Een partij die er nog niet eens is. Zo zie je maar dat het niet uitmaakt wat mensen stemmen of waar hun mogelijke politieke voorkeur ligt (hoe weet jij wat die redactieleden van NOVA stemmen eigenlijk?).quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:26 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
NOVA als rechts betitelen getuigt eerder van dwaasheid dan van wijsheid. Ik hoef niet die paar voorbeelden te zien die nou toevallig meer 'rechts' zijn, want als je kijkt naar het geheel kan praktisch iedereen concluderen dat de journalisten meer raakvlakken hebben met het 'links' denkende politieke spectrum.
En daarom is het ook zo hypocriet dat rechtse mensen zo zeiken erop. Ze vertikken het zelf bij de PO te werken, maar ondertussen wel alles afzeiken omdat het te links is. Gek hè, als er voornamelijk linkse mensen werken.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat ook niet. Studies als journalistiek, politicologie, communicatiewetenschappen, etc zijn veelal studies die vooral mensen met een linkse gedachtengoed doen. Rechten en economie zijn dan weer de rechtsere studies.
Men zou minder zeiken als de gemiddelde journalist niet zou pretenderen objectief te zijn. Sowieso is dit een onzin argument. Mag je niet zeiken op de dokter als je zelf geen dokter bent?quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:31 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En daarom is het ook zo hypocriet dat rechtse mensen zo zeiken erop. Ze vertikken het zelf bij de PO te werken, maar ondertussen wel alles afzeiken omdat het te links is. Gek hè, als er voornamelijk linkse mensen werken.![]()
Doen advocaten en rechters en economen hun werk op een rechtse manier?quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat ook niet. Studies als journalistiek, politicologie, communicatiewetenschappen, etc zijn veelal studies die vooral mensen met een linkse gedachtengoed doen. Rechten en economie zijn dan weer de rechtsere studies.
Sommigen wel, en sommigen niet. Of zou je Spong een linkse advocaat noemen? En Böhler een rechtse? Hetzelfde geld voor economen trouwens. Je hebt linkse en rechtse economen, elk met hun eigen theorien en modellen. De enige uitzondering op dit verhaal zijn de rechters. Die zijn namelijk bij wet verplicht objectief hun werk te doen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Doen advocaten en rechters en economen hun werk op een rechtse manier?
Ik denk niet dat Spong een linkse of een rechtse advocaat is en Bohler ook niet. Ze doen hun werk zo goed mogelijk.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:37 schreef nikk het volgende:
[..]
Sommigen wel, en sommigen niet. Of zou je Spong een linkse advocaat noemen? En Böhler een rechtse? Hetzelfde geld voor economen trouwens. Je hebt linkse en rechtse economen, elk met hun eigen theorien en modellen. De enige uitzondering op dit verhaal zijn de rechters. Die zijn namelijk bij wet verplicht objectief hun werk te doen.
Een vader van een bekende van me werkte een tijd op die redactie en die gaf aan dat bijna iedereen daar links geörienteerd is. Dat dit niet een zeer valide bron is, was ik niet verbaasd toen die dat aangaf.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat is dus echt onzin. Als je kijkt naar het geheel dan zie je dat juist NOVA heel veel rechtse onderwerpen op de agenda gezet. Het islamistische onderwijs en het slecht functioneren van bepaalde imams is heel lang een van hun stokpaardjes geweest. Verder hebben ze relatief erg veel aandacht aan de VVD gegeven in de tijd van de lijsttrekkersverkiezing (Netwerk had een exclusieve afspraak met Verdonk dus die had nog iets meer over haar) en is Marco Pastors een zeer vaste gast die alle ruimte krijgt om zijn nieuwe partij op de kaart te zetten. Een partij die er nog niet eens is. Zo zie je maar dat het niet uitmaakt wat mensen stemmen of waar hun mogelijke politieke voorkeur ligt (hoe weet jij wat die redactieleden van NOVA stemmen eigenlijk?).
Uiteraard. Advocaten opereren binnen kaders van de wet. Er is weinig ruimte om een persoonlijke mening erop na te houden, i.t.t. de journalistiek. Dat neemt niet weg dat ook advocaten persoonlijke denkbeelden hebben die ze geregeld, als ze bekendheid genieten, naar buiten brengen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Spong een linkse of een rechtse advocaat is en Bohler ook niet. Ze doen hun werk zo goed mogelijk.
jahmaar, belastinggelddingushhhquote:Op maandag 14 augustus 2006 18:45 schreef BaajGuardian het volgende:
KIJK DIE ZENDER DAN NIET.
AGRH. Dat "links/rechts paradigma" is wel erg sterk hier op fok. Uit dit soort reacties blijkt wel dat er echt mensen bestaan die de hele nederlandse bevolking verdelen in "rechtse" en "linkse" mensen. Denk je echt dat het zo simpel is? Dat een "rechtse" advocaat of econoom bij een moeilijke beslissing denkt: "oeh, wat kan ik het beste doen om het rechtse gedachte goed tot uiting te brengen...?"quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:37 schreef nikk het volgende:
[..]
Sommigen wel, en sommigen niet. Of zou je Spong een linkse advocaat noemen? En Böhler een rechtse? Hetzelfde geld voor economen trouwens. Je hebt linkse en rechtse economen, elk met hun eigen theorien en modellen. De enige uitzondering op dit verhaal zijn de rechters. Die zijn namelijk bij wet verplicht objectief hun werk te doen.
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:49 schreef nonzz het volgende:
[..]
AGRH. Dat "links/rechts paradigma" is wel erg sterk hier op fok. Uit dit soort reacties blijkt wel dat er echt mensen bestaan die de hele nederlandse bevolking verdelen in "rechtse" en "linkse" mensen. Denk je echt dat het zo simpel is? Dat een "rechtse" advocaat of econoom bij een moeilijke beslissing denkt: "oeh, wat kan ik het beste doen om het rechtse gedachte goed tot uiting te brengen...?"
En de paus is katholiek. Het gaat erom wat het zegt over hun manier van werken. Bovendien zijn er genoeg journalisten die rechts stemmen en heel veel die D66 stemmen (nou ja stemden dan).quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:43 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Een vader van een bekende van me werkte een tijd op die redactie en die gaf aan dat bijna iedereen daar links geörienteerd is. Dat dit niet een zeer valide bron is, was ik niet verbaasd toen die dat aangaf.
Juist wel. NOVA is iedere dag. Ik krijg voor mijn programma dat verwijt ook altijd: jullie hebben vooral linkse gasten. Ik ben er maar een grafiekje van gaan maken en dan is simpel te zien dat het onzin is.quote:Verder zeg ik dus dat die enkele voorbeelden die je geeft niets zeggen als je kijkt naar het totaalplaatje.
Zo lust ik er nog wel een paar. Kom op zeg. NIet je eigen slachtofferige beleving als feit neerplempen graag.quote:Kijk simpelweg naar verkiezingsdebatten waar journalisten doodleuk enkel de coalitie partijen dwars zitten en nauwelijks kritische vragen stellen aan de oppositie.
Oh, geeft dat het aan??? Ik denk dat journalisten echt niet zo gek zijn hun eigen mening in hun programma's te verweven, ze hebben geen hekel aan hun werk hoor.quote:Of een politicoloog die durfde te beweren dat Balkenende III slechts in stand werd gehouden zodat ze 5 miljard extra belastinggeld konden gebruiken voor hun campagnes en dat nu D'66 weg was, ze geen rekening meer hoefden te houden met milieu. De journalist die deze nep-wetenschapper interviewde was werkelijk geen enkele keer kritisch. Dit vind ik hinderlijk en geeft aan dat de journalisten niet enkel objectief kunnen zijn en als er meer journalisten links geörienteerd zijn, dat meer linkse accenten worden benadrukt.
Journalisten horen dat dan ook niet te doen en horen geen lid van een partij te zijn in mijn opinie.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:45 schreef nikk het volgende:
[..]
Uiteraard. Advocaten opereren binnen kaders van de wet. Er is weinig ruimte om een persoonlijke mening erop na te houden, i.t.t. de journalistiek. Dat neemt niet weg dat ook advocaten persoonlijke denkbeelden hebben die ze geregeld, als ze bekendheid genieten, naar buiten brengen.
Iemand die pretendeert objectief te zijn mag sowieso per direct terug naar school. Het gaat me erom dat het gezeik van rechtse mensen op die ""linkse" NOS zo verschrikkelijk hypocriet is. Enige wat ze doen is zeiken zeiken zeiken, maar er écht wat aan doen, door er bijvoorbeeld te willen gaan werken doen ze dan weer niet.quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:34 schreef nikk het volgende:
[..]
Men zou minder zeiken als de gemiddelde journalist niet zou pretenderen objectief te zijn. Sowieso is dit een onzin argument. Mag je niet zeiken op de dokter als je zelf geen dokter bent?
Ik denk dat er genoeg rechtse mensen bij de NOS willen werken. De kans is alleen erg klein dat je aangenomen wordt, gezien ook de wat objectievere mensen zoals Charles Groenhuijsen, Nico Haasbroek en Harmen Roeland die de afgelopen tijd vakkundig de organisatie zijn uitgewerkt door Laroes.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Enige wat ze doen is zeiken zeiken zeiken, maar er écht wat aan doen, door er bijvoorbeeld te willen gaan werken doen ze dan weer niet.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:36 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ik denk dat er genoeg rechtse mensen bij de NOS willen werken. De kans is alleen erg klein dat je aangenomen wordt, gezien ook de wat objectievere mensen zoals Charles Groenhuijsen, Nico Haasbroek en Harmen Roeland die de afgelopen tijd vakkundig de organisatie zijn uitgewerkt door Laroes.
Sesamstraat is zo links hequote:Daarbij heb je natuurlijk ook nog het probleem dat wanneer je als rechts persoon een rechts geluid wilt laten via de Publieke Omroep je eerst honderdduizenden betalende leden achter je moet zien te krijgen. Terwijl links dagelijks uren gratis zendtijd krijgt bij de ledenloze omroep NPS.
Word je nou niet moe van je eigen slachtofferdenken?quote:Twee mechanismen die niet echt bijdragen het rechtse geluid een evenredige vertegenwoordiging bij de Publieke Omroep te geven...
Die macht heeft hij. Kost de belastingbetaler overigens wel 489.375 euro.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Alsof Laroes sowieso die macht zou hebben.
NPS zendt alleen maar Sesamstraat uit?quote:Sesamstraat is zo links he
Nee, ik ben er van overtuigd dat ik gelijk heb.quote:Word je nou niet moe van je eigen slachtofferdenken?
Nee, die macht heeft hij niet. Ik had gedacht dat je er meer vanaf wist.quote:
Dat is meestal zo bij mensen die zichzelf het slachtoffer vinden.quote:Nee, ik ben er van overtuigd dat ik gelijk heb.
Insiders schetsen toch een ander beeld:quote:
NOS Journaal onder vuurquote:Hoe dan ook, voor Roeland komt het ontslag niet helemaal als een complete verrassing. Sinds Laroes het voor het zeggen heeft bij het Journaal, woedt er achter de schermen een soort loopgravenoorlog tussen die twee. Roeland: „Laroes heeft mij altijd laten merken me niet te zien zitten.
[...]
Maar het gevecht tussen de twee kent ook een politieke achtergrond. Roeland heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het nieuwsinstituut naar zijn smaak wat te veel naar links helt; wat minder over bakboord zou bij het Journaal wel mogen, om in Roelands termen te blijven.
[...]
Daarnaast bestaat het vermoeden dat voormalig parlementair redacteur Hans Laroes wat al te nauwe banden heeft met Ad Melkert. „Het is één links complot, op de achtergrond spelen grote belangen. Er bestonden ten tij de van de verkiezingen vergaande afspraken met de PvdA”, zegt een voormalig Journaal-redacteur die niet met zijn naam in de krant wil.
[...]
Maar een oud-Journaal-medewerker zegt dat er wel degelijk sprake is van politieke kleuring bij de staatsomroep: „Journalisten hebben een hekel aan het CDA, óók bij het Journaal. Het NOS Journaal kiest voor mensen die onderop liggen.”
Insiders? Gefrustreerd ex-medewerkers bedoel je?quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:48 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Insiders schetsen toch een ander beeld:
[..]
NOS Journaal onder vuur
Gefrustreerde insiders...quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Insiders? Gefrustreerd ex-medewerkers bedoel je?
Ik ontken ook nergens dat NOVA geen aandacht besteed aan 'rechtse' programma's. Ik zeg ook niet dat er minder 'rechtse' programma's zijn dan 'linkse', al las ik laatst een artikel van een eindredacteur die vond dat er te weinig aandacht werd besteed aan het 'rechtse' politieke spectrum.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:20 schreef SCH het volgende:
[..]
En de paus is katholiek. Het gaat erom wat het zegt over hun manier van werken. Bovendien zijn er genoeg journalisten die rechts stemmen en heel veel die D66 stemmen (nou ja stemden dan).
[..]
Juist wel. NOVA is iedere dag. Ik krijg voor mijn programma dat verwijt ook altijd: jullie hebben vooral linkse gasten. Ik ben er maar een grafiekje van gaan maken en dan is simpel te zien dat het onzin is.
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar. Kom op zeg. NIet je eigen slachtofferige beleving als feit neerplempen graag.
[..]
Oh, geeft dat het aan??? Ik denk dat journalisten echt niet zo gek zijn hun eigen mening in hun programma's te verweven, ze hebben geen hekel aan hun werk hoor.
Mensen die weg moeten gaan altijd janken en zich als slachtoffer voordoen. Laat H. Roeland eens wat aan zelfreflectie doen. Ik vind het niet zo gek dat Laroes iemand niet meer wil die vaker wel dan niet dronken op de redactie kwam.quote:
ONtkennen is niet dwaas maar het enige juiste antwoord.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:07 schreef WeirdMicky het volgende:
Het gaat om de insteek die de journalisten hebben bij de verschillende gasten. Deze verschillen zijn subtiel, maar met een beetje gezond verstand gelukkig wel te doorzien. Zo wordt Verdonk anders geïnterviewd dan Marijnissen. Je kan het weer gaan ontkennen, maar dat ontkennen is echt dwaas. En dit is geen slachtofferige belevingswereld, want ik ben niet pro-Verdonk. Ik merk het enkel op, dat is iets heel anders. Ik kan ook duidelijk zien dat in Amerika dit met FOX weer net andersom is.
Journalisten houden teveel van hun vak om dat te doen. Kom op zeg.quote:En hoezo is het gek om je eigen mening te verweven in programma's? Ik bedoel dit op hele subtiele manieren, niet hun eigen mening lukraak eruit gooien, maar structureel een bepaald politiek spectrum anders benaderen.
Dat wat je op de commerciële zensders ziet, zou ik denken.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:14 schreef Hallulama het volgende:
Stel je voor, we hebben geen publieke omroepen, wat zou er dan zoal op de radio en de televisie zijn?
Ontkenning is wel een vorm van dwaasheid, want het sluit alle andere mogelijkheden uit. Als je echt objectief zou kijken naar alle uitzendingen van NOVA, zou je waarschijnlijk tot een andere conclusie komen dan die je nu opwerpt als 'de enige waarheid'.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:13 schreef SCH het volgende:
[..]
ONtkennen is niet dwaas maar het enige juiste antwoord.
Wat is dit voor een absurde generalisatie. Ik wil wel een onderzoek zien waarin staat dat bijna elke journalist houdt van zijn werk en hiérdoor niet zijn eigen mening subtiel kenbaar maakt.quote:Journalisten houden teveel van hun vak om dat te doen. Kom op zeg.
Ik heb je voorbeelden gegeven, jij komt met vage insinuaties over 'de manier van vragen stellen'quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:20 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ontkenning is wel een vorm van dwaasheid, want het sluit alle andere mogelijkheden uit. Als je echt objectief zou kijken naar alle uitzendingen van NOVA, zou je waarschijnlijk tot een andere conclusie komen dan die je nu opwerpt als 'de enige waarheid'.
Ik gaf ook een voorbeeld van de journalist die niet kritisch was bij een zeer links-ingestelde Politicoloog, waardoor het leek alsof het een wetenschapper was, i.p.v. een anti-coaltie plaatje.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb je voorbeelden gegeven, jij komt met vage insinuaties over 'de manier van vragen stellen'
Absurd? Het is vrij logisch. Journalisten houden van hun werk en willen het goed doen en goeie journalistiek is zo objectief als mogelijk.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:27 schreef WeirdMicky het volgende:
En owja, ik wil nog wel even antwoord op je redenatie: 'Journalisten houden teveel van hun werk om hun mening te verweven in hun werk.' Dit is echt absurd.
Daar moet je toch niet aan denken, dat DAT het ENIGE aanbod zou zijn?quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:15 schreef Wombcat het volgende:
Dat wat je op de commerciële zensders ziet, zou ik denken.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Absurd? Het is vrij logisch. Journalisten houden van hun werk en willen het goed doen en goeie journalistiek is zo objectief als mogelijk.
En nu met voorbeelden komen in plaats van laffe en vage insinuaties
Waarom zou ik voorbeelden moeten aanhalen van zaken die jij niet wilt zien? Wat ik zie als voorbeelden verwerp je bij voorbaat al, dus heeft het geen enkel nut om daar tijd in te steken. Als ik binnenkort me echt dringend verveel, dan wellicht.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Absurd? Het is vrij logisch. Journalisten houden van hun werk en willen het goed doen en goeie journalistiek is zo objectief als mogelijk.
En nu met voorbeelden komen in plaats van laffe en vage insinuaties
Dat is een goede vraag. Misschien is het aardig om een parallel te trekken met het oudere medium van de kranten. Deze worden niet (of nauwelijks) gefinancierd door de overheid. Toch is er een breed pallet aan publicaties in Nederland. Een deel regionaal gebonden, een deel kwaliteitskranten en voor een deel populistische kranten. Maar in ieder geval komen liefhebbers van kunst, cultuur, analyse, diepte-interviews en goede reportages heel behoorlijk aan hun trekken in deze in principe commerciële media.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:14 schreef Hallulama het volgende:
Stel je voor, we hebben geen publieke omroepen, wat zou er dan zoal op de radio en de televisie zijn?
Bieden ITV en Channel Four ook het soort programma's die ik eerder noemde?quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:47 schreef Dwersdriever het volgende:
In Engeland bieden ITV en Channel Four ook uitstekende kwaliteit televisie. Veel van geprezen detective-series waarmee de KRO zich profileert zijn bijvoorbeeld rechtstreeks ingekocht bij de Britse commerciële televisie.
nope, daarvoor hebben ze de BBCquote:Op maandag 14 augustus 2006 21:44 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Bieden ITV en Channel Four ook het soort programma's die ik eerder noemde?
Een deel van de programma's die je noemt, zijn radioprogramma's, dus die doen niet ter zake. Maar ITV heeft een zeer hoog gewaardeerde journaal-uitzending, terwijl Channel Four veel culturele programmering heeft en uitstekende documentaires. Bijvoorbeeld op historisch gebied.quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:44 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Bieden ITV en Channel Four ook het soort programma's die ik eerder noemde?
PAS OP HET IS EEN LINKSE!!!!!quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:12 schreef kareltje_de_grote het volgende:
De linkse propagandamachine wint zelfs een prijs in de altijd gebashte VS: NOVA-reportage genomineerd voor Emmy
Goeie post.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:47 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Misschien is het aardig om een parallel te trekken met het oudere medium van de kranten. Deze worden niet (of nauwelijks) gefinancierd door de overheid. Toch is er een breed pallet aan publicaties in Nederland. Een deel regionaal gebonden, een deel kwaliteitskranten en voor een deel populistische kranten. Maar in ieder geval komen liefhebbers van kunst, cultuur, analyse, diepte-interviews en goede reportages heel behoorlijk aan hun trekken in deze in principe commerciële media.
Voor een commerciële omroep is er op deze terreinen niets te halen, want de publieke omroepen dekken deze segmenten al af met hun zwaar gesubsidieerde programma's. Daar valt voor een commerciële partij niet tegenop de concurreren.
Ik ben ervan overtuigd dat als de publieke omroep zou verdwijnen of wordt ingeperkt, deze ruimte zal worden ingevuld door een commerciële zender die een vergelijkbaar product brengt. Daar zijn ook al initiatieven voor, zoals het plan van Harry de Winter. Ik ben ervan overtuigd dat er in Nederland genoeg publiek is dat interesse heeft in kwaliteitstelevisie om zo'n zender rendabel te maken, maar niet als er een 'valse concurrent' is als de publieke omroep op dit moment is.
In Engeland bieden ITV en Channel Four ook uitstekende kwaliteit televisie. Veel van geprezen detective-series waarmee de KRO zich profileert zijn bijvoorbeeld rechtstreeks ingekocht bij de Britse commerciële televisie.
Het Verenigd Koninkrijk is inderdaad veel groter, maar ze hebben daar natuurlijk tegenwoordig wel een enorm aanbod aan televisiezenders, van de grootste pulp (24-uur per dag belspelletjes of pokeren) tot zenders met non-stop historische documentaires bijvoorbeeld. Channel Four zelf bestaat zelfs uit meerdere zenders, waaronder het meer dan uitstekende FilmFour, een zender die filmhuisfilms uitzendt en deze ook deels financiert. Films die de publieke omroep ergens op zondagochtend wegstopt, als ze al worden uitgezonden. Het is overigens wel een abonneekanaal, maar veel werk wordt later ook op de open kanalen uitgezonden.quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:38 schreef AntonDingeman het volgende:
Alleen vergeet niet dat Engeland veel groter is dan Nederland.
Vergeet ook niet dat TV's een sneller medium zijn dan kranten. Iedereen die ik hier ken kijkt TV, maar niet iedereen leest krant. De krant heeft een veel geduldigere doelgroep dan de TV. De krantenlezer beslist met een proefabbo of hij een krant neemt of niet, de TV-kijker beslist in 1 seconde of een programma interessant is of niet. Dat maakt TV veel oppervlakkiger.
Wat een stuk gekleurder / vertekender zal zijn maar minder linksquote:Op maandag 14 augustus 2006 20:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat wat je op de commerciële zensders ziet, zou ik denken.
Oftewel we zouden er alleen maar op achteruit gaan.quote:Op maandag 14 augustus 2006 23:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Wat een stuk gekleurder / vertekender zal zijn maar minder links![]()
quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:12 schreef kareltje_de_grote het volgende:
De linkse propagandamachine wint zelfs een prijs in de altijd gebashte VS: NOVA-reportage genomineerd voor Emmy
Rechters hebben ook rechten gestudeerd. Waar komt dan dat eeuwige gehuil vandaan, dat de rechters in nederland allemaal linkse knuffelaars zijn?quote:Op maandag 14 augustus 2006 18:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Rechten en economie zijn dan weer de rechtsere studies.
ok, verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 01:01 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Wint zelfs een prijs? Ze zijn net als zo'n 540 andere producties genomineerd...
Ja je weet toch dat degene die rechter worden na een rechten studie meer idealistisch zijn ingesteld en geen egocentrische geldwolven zoals een gemiddelde advocaat zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 08:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Rechters hebben ook rechten gestudeerd. Waar komt dan dat eeuwige gehuil vandaan, dat de rechters in nederland allemaal linkse knuffelaars zijn?
deze "onderzoeker" heeft het "goed" samengevat: http://henrysturman.com/dutch/artikelen/nos.htmlquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 10:26 schreef Nolius het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat 'links' is?
Zijn de termen 'rechts' en 'links' niet ontzettend achterhaald?
Pim Fortuyn werd ook als rechts bestempeld, maar hij scheen ook weer linkse gedachtes te hebben.
Dus ben je niet heel erg bekrompen bezig als je de NOS in een klein hokje duwt? Is dat niet meer wishfull-thinking dan dat het op feiten gebasseerd is?
Was alles maar zo simpel in hokjes te stoppen.quote:Onder links versta ik het verdedigen van een van de volgende acht standpunten: pro-verzorgingsstaat, pro-zielige mensen, pro-multiculturele samenleving, pro-milieufundamentalisme, anti-bedrijfsleven, anti-Irak-oorlog, anti-Amerika en anti-Israël.
Dat geloof ik best. Maar dat ze af en toe een kwalitatief hoge reportage maken wil natuurlijk niet zeggen dat het programma daarom objectief is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 08:58 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Maar geeft wel aan dat het dus een kwalitatieve docu is, toch?
quote:Die Linkse journalistiek is het GROOTSTE schandaal dat Nederland rijk is. Nederland is een bananenrepubliek op journalistiek gebied. Vooral het NOS-journaal en NOVA zijn zo uitgesproken Links dat ik me verbaas dat dit geen groter item is in de samenleving. Afgelopen vrijdag (11 augustus) keek ik toevallig weer eens naar NOVA. Ik zag daar die linkse jonge kloon van de op vakantie zijnde Jeroen Pauw, Joost Karhof, het presenteerwerk doen. Het onderwerp was: "WIE GAAN IN NEDERLAND HET WERK DOEN?". Het ging over de hoge werkeloosheid onder allochtone jongeren. In deze reportage werd het beeld neergezet van een Nederlandse werkgever die rascistischer is als de waffen ss tegenover zeer hard werkende, welwillende maar werkloze allochtone jongeren. Als studiogast was de revolutionair linkse Mirjam Sijmons, directeur van uitzendorganisatie Content, uitgenodigd om zonder weerspraak haar mening als de waarheid te mogen spuien. Joost Karhof stelde haar niet alleen geen enkele kritische vraag, maar haalde haar bij tijd en wijle links in!
Voorbeelden: Joost Karhof doet onder andere de uitspraken: "die mensen voelen zich op en top Nederlander , het ( red. werkeloosheid onder allochtone jongeren) ligt niet aan hen (red. de allochtonen), het ligt aan het bedrijfsleven!"
Mirjam Simons: "Onder Turkse jongeren is er een uittocht naar Turkije." Joost Karhof: "Dat moeten we niet hebben."
Willem Lust, de veteraan reporter, maakt het in het filmpje voorafgaand aan de studio "discussie" (eerder salonsocialistpraat) nog bonter door te stellen dat Nederlandse werkgevers alleen 'BLOND EN BLANKE' werknemers aan wil nemen.
Het andere item in deze NOVA-uitzending was een hommage aan de Ierse regisseur Ken Loach die een film had gemaakt over de IRA en paralellen trekt met de strijders in Irak. Het Britse leger is niets minder dan een beestachtige onderdrukker, toen en nu in Irak. De kritiek op deze film wordt door de NOVA commentatoren met een harde en vuile stem als "rechts" en "conservatief" bestempelt.
Wilt u deze linkse propaganda zelf aanschouwen? Dat kan: www.novatv.nl..
Oordeel zelf, Links, de enige smaak die u op uw televisie kan verwachten, ja....."DOE MIJ DIE MAA"....niks te kiezen dus...
Ja, GeenStijl is de perfecte bron inderdaad in dezequote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:05 schreef Tikorev het volgende:
Kwam een toepasselijk voorbeeld tegen in de GS comments:
[..]
Dat is in Engeland ook niet vanzelf gebeurd hoor. De kunstmatige, verwoedde pogingen van de Nederlandse politiek in de jaren tachtig om het monopolie van de publieke omroep in stand te houden, heeft ervoor gezorgd dat de commerciële televisie via een omweg (de u-bocht-constructie heette dat volgens mij) en feitelijk ongereguleerd Nederland is binnengekomen. Als gevolg hiervan stromen de meeste winsten van de zenders ook naar buitenlandse mediaconcerns.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 08:35 schreef Potus het volgende:
Als de commerciële omroepen hier nou eens dezelfde publieke taak als Channel 4 op zich zou nemen (zie: http://www.channel4.com/a(...)romises_intro2.html) dan zou het Nederlandse televisielandschap er een stuk rooskleuriger uitzien. Nu gaat de vergelijking Channel 4/ITV met de commerciëlen hier niet op.
De uitzending is gewoon terug te zien op de NOVA site hoor: www.novatv.nlquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:28 schreef Nolius het volgende:
[..]
Ja, GeenStijl is de perfecte bron inderdaad in deze
ook niet dat ze niet objectief zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:05 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat geloof ik best. Maar dat ze af en toe een kwalitatief hoge reportage maken wil natuurlijk niet zeggen dat het programma daarom objectief is.
GS=geenstijl?quote:Kwam een toepasselijk voorbeeld tegen in de GS comments:
[..]
Dus je hebt geen inhoudelijke argumenten tegen het geciteerde bericht?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:35 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
GS=geenstijl? dan zegt dat al genoeg en hoef ik er niets aan toe te voegen.
"Inhoudelijke argumeten" tegen dat stuk?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:57 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dus je hebt geen inhoudelijke argumenten tegen het geciteerde bericht?
geen idee, als je het graag wilt wil ik vanavond wel even de betreffende uitzending bekijken hoor.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:57 schreef Tikorev het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:05 schreef nonzz het volgende:
[..]
"Inhoudelijke argumeten" tegen dat stuk? Een stuk waarin voor elk zelfstandignaamwoord een bijvoegelijknaamwoord uit de verzameling: revolutionaire, linkse, vuile wordt gezet. Voor inhoudelijke tegenargumenten zul je eerst met een inhoudelijk stuk moeten komen. Niet met van die oeverloze gebral over "linkse complotten".
quote:Die Linkse journalistiek is het GROOTSTE schandaal dat Nederland rijk is. Nederland is een bananenrepubliek op journalistiek gebied. Vooral het NOS-journaal en NOVA zijn zo uitgesproken Links dat ik me verbaas dat dit geen groter item is in de samenleving. Afgelopen vrijdag (11 augustus) keek ik toevallig weer eens naar NOVA. Ik zag daar die linkse jonge kloon van de op vakantie zijnde Jeroen Pauw, Joost Karhof, het presenteerwerk doen. Het onderwerp was: "WIE GAAN IN NEDERLAND HET WERK DOEN?". Het ging over de hoge werkeloosheid onder allochtone jongeren. In deze reportage werd het beeld neergezet van een Nederlandse werkgever die rascistischer is als de waffen ss tegenover zeer hard werkende, welwillende maar werkloze allochtone jongeren. Als studiogast was de revolutionair linkse Mirjam Sijmons, directeur van uitzendorganisatie Content, uitgenodigd om zonder weerspraak haar mening als de waarheid te mogen spuien. Joost Karhof stelde haar niet alleen geen enkele kritische vraag, maar haalde haar bij tijd en wijle links in!
Voorbeelden: Joost Karhof doet onder andere de uitspraken: "die mensen voelen zich op en top Nederlander , het ( red. werkeloosheid onder allochtone jongeren) ligt niet aan hen (red. de allochtonen), het ligt aan het bedrijfsleven!"
Mirjam Simons: "Onder Turkse jongeren is er een uittocht naar Turkije." Joost Karhof: "Dat moeten we niet hebben."
Willem Lust, de veteraan reporter, maakt het in het filmpje voorafgaand aan de studio "discussie" (eerder salonsocialistpraat) nog bonter door te stellen dat Nederlandse werkgevers alleen 'BLOND EN BLANKE' werknemers aan wil nemen.
Het andere item in deze NOVA-uitzending was een hommage aan de Ierse regisseur Ken Loach die een film had gemaakt over de IRA en paralellen trekt met de strijders in Irak. Het Britse leger is niets minder dan een beestachtige onderdrukker, toen en nu in Irak. De kritiek op deze film wordt door de NOVA commentatoren met een harde en vuile stem als "rechts" en "conservatief" bestempelt.
Wilt u deze linkse propaganda zelf aanschouwen? Dat kan: www.novatv.nl..
Oordeel zelf, Links, de enige smaak die u op uw televisie kan verwachten, ja....."DOE MIJ DIE MAA"....niks te kiezen dus...
(GS comments)
Wat valt er tegenin te brengen? Het is de mening van een bevooroordeelde bekrompen rechtse persoon die álles als een links complot ziet. Beetje zoals jij bent.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:57 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ze kunnen hetquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:23 schreef SCH het volgende:
Wat een raar voorbeeld over Ken Loach.... Dat is gewoon een feitelijke weergave. De kritiek op die film kwam uit rechtse hoek.
Ja, dit bedoel ik!quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat valt er tegenin te brengen? Het is de mening van een bevooroordeelde bekrompen rechtse persoon die álles als een links complot ziet. Beetje zoals jij bent.Dan kan je wel honderd argumenten geven, ze geloven jetoch niet en blijven het standaard verhaaltje ophangen.
![]()
Gisteren was er anders wel een meisje die (met kleren en al overigens) heel vroeg d'r bed uit kwam om weer naar school te gaan.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:21 schreef TheShadow het volgende:
Hart van nederland is natuurlijk komkommernieuws. Het is nog links, nog rechts. Het heeft namelijk totaal geen nieuwswaarde. (voor mij niet)
Moet jij eens op indymedia gaan kijken...quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:43 schreef nonzz het volgende:
[..]
Ja, dit bedoel ik!
Waarom zien "linkse" mensen trouwens nergens "rechtse" complotten? Zijn er geen "rechtse" complotten? Of lopen ze gewoon niet zo te zeiken?
Feit blijft dat het regelmatig zo is dat de NOS een item maar van 1 kant belicht of op andere manier de boel wat verkleurd, dat die vent de boel allemaal zo netjes in hokjes duwt veranderd daar niks aan.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:51 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
hahh, meneer weet rechts en links prima in een hokje te drukken.
Wat is het toch allemaal simpel![]()
Jij zou ook kunnen ophouden met janken. Gebeurt helaas ook niet. Hoe oneerlijk is de wereld dat niet alles gebeurt zoals ik het wil.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:38 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ze kunnen het
a.) op een wat minder vuile toon zeggen en
b.) ook één van die rechtse critici aan het woord laten. En niet noemen dat die kritiek er is en vervolgens het hele item besteden aan de linkse maker die als enige tien minuten kan vertellen waarom hij gelijk heeft.
Werk je soms bij de NOS ofzo? Je reageert steeds zo gepikeerd als iemand kritiek heeft op de media....quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:52 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Jij zou ook kunnen ophouden met janken. Gebeurt helaas ook niet.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is de mening van een bevooroordeelde bekrompen rechtse persoon die álles als een links complot ziet. Beetje zoals jij bent.
quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
jankerige zeikerd, ik hoor het al.DIt is echt weer zo'n onzinnig iets waar rechtse users helemaal freakazoid om gaan hier op Fok. Zielig volk is het toch.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar mensen zitten zeker wel op jouw mening te wachten?
quote:Op zondag 13 augustus 2006 15:31 schreef ethiraseth het volgende:
De dingen waar rechtse jankerds zich druk om maken worden echt steeds zieliger.![]()
quote:Op maandag 14 augustus 2006 00:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Mischien heeft Talpa wel een programma wat bij je niveau past.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 11:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Vertel eens trouwens; is het erg kut om de hele dag in zo'n slachtofferrol te moeten leven?
quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 17:02 schreef ethiraseth het volgende:
Stelletje hypocrieten. Ga er zelf werken of hou op met zeiken zeg, kleine kutkinderen hier.
indymediaquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:49 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Moet jij eens op indymedia gaan kijken...
Om maar wat dingen op te noemen:
chemtrails, 9/11, de staatsschuld (die zou niet bestaan), etc etc.
Nee hoor. Ik vind alleen dat je een gigantische huilebalk bent met een gigantische plaat voor je kop. En elke keer als jij met een onzinnig iets aan komt zetten of weer gaat janken dat de media zo links is en dat rechts zo benadeeld wordt ga ik erop zeiken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:53 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Werk je soms bij de NOS ofzo? Je reageert steeds zo gepikeerd als iemand kritiek heeft op de media....![]()
Ik ben geen [POL]-mod. En topics sluiten in andermans forumpje doe ik niet.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:47 schreef SCH het volgende:
Heel goed topic, mag de rest dan dicht, ook die in POL?
Je quotes waren reacties op respectievelijk, Tikorev, Genverbrander, Speknek, lionsguy18 en twee in het algemeen. Misschien moet je het eens met argumenten proberen i.p.v. steeds iedereen beledigen die jou mening niet deelt. Maakt denk ik iets meer indrukquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik vind alleen dat je een gigantische huilebalk bent met een gigantische plaat voor je kop.
Topics raken vanzelf vol. Past ook beter in de nieuwe userpolici denk ik...quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:56 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik ben geen [POL]-mod. En topics sluiten in andermans forumpje doe ik niet.
Wij noemen enkel troll Polak bij Novaquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:51 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Feit blijft dat het regelmatig zo is dat de NOS een item maar van 1 kant belicht of op andere manier de boel wat verkleurd.
Nou ja zeg. Ze kunnen ook zijn moeder aan het woord laten of de cateraar van de film. Ze kunnen zoveel. Maar dit was een gesprek met de maker. Dat ie zo links is, is jouw ding, net als dat van de vuile toon.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:38 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ze kunnen het
a.) op een wat minder vuile toon zeggen en
b.) ook één van die rechtse critici aan het woord laten. En niet noemen dat die kritiek er is en vervolgens het hele item besteden aan de linkse maker die als enige tien minuten kan vertellen waarom hij gelijk heeft.
Oftewel, je bent net zo dwaas als degene die je als dwaas typeert.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik vind alleen dat je een gigantische huilebalk bent met een gigantische plaat voor je kop. En elke keer als jij met een onzinnig iets aan komt zetten of weer gaat janken dat de media zo links is en dat rechts zo benadeeld wordt ga ik erop zeiken.![]()
Is dat wel zo? Laatst over Cuba was er een heel stuk over de dissidenten vrouwen die elke week protesteren. Of moet je daar dan een pro castro stuk bij doen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:51 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Feit blijft dat het regelmatig zo is dat de NOS een item maar van 1 kant belicht of op andere manier de boel wat verkleurd,
Links Nederland is uiteraard niet automatisch pro-Castro. Althans, dat mag ik toch echt hopen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 16:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Laatst over Cuba was er een heel stuk over de dissidenten vrouwen die elke week protesteren. Of moet je daar dan een pro castro stuk bij doen?
Dus?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 17:37 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Links Nederland is uiteraard niet automatisch pro-Castro. Althans, dat mag ik toch echt hopen.
Heeft ook het links getinte NOS-journaal geen baat bij opheerlijking van Castro.quote:
Ik zie het helemaal voor me.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:40 schreef SCH het volgende:
Heerlijk links omroepdagje weer gehad vandaag. Wouter Bos over de intercom tot slot om ons allen te bedanken.
Jemig gast, laat je nakijken ofzoquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 17:57 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Heeft ook het links getinte NOS-journaal geen baat bij opheerlijking van Castro.
WTF, door welke rechtse NOS bal nu dan weer.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:34 schreef Nolius het volgende:
De NOS is echt te rechts. Er was vandaag gewoon keiveel aandacht voor Weisglas, zonder hem kritische vragen te stellen![]()
![]()
Ik heb een hekel aan complottheoriën of alles wat er op lijkt. Dit is geen complot, slechts een simpele observatie. En ik ben niet de enige die dat doet, maar je kan het blijven ontkennen. Voor jezelf nadenken vind je erg lastig of niet?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:32 schreef Nolius het volgende:
[..]
Jemig gast, laat je nakijken ofzo
Dat complot-denken van je is niet gezond meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |