Jawel hoorquote:Op donderdag 29 juni 2006 21:40 schreef El_Bassie het volgende:
Je snapt het niet TS.
Balkenende had Verdonk moeten pushen weg te gaan. Dan was dit niet gebeurd. Foutje bedankt.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:39 schreef Argento het volgende:
[..]
noch Verdonk, noch Ayaan Hirshi Ali en welke nationaliteit ze moge hebben, noch Lousewies van der Laan, is een val van het kabinet waardig. DAT is het punt. Niet Verdonk.
Het was handig geweest als Verdonk zelf was opgestapt, maar als een motie van wantrouwen het niet redt, zie ik niet in waarom D66 die politieke consequentie (namelijk dat er niets gebeurt) gewoon aanvaardt. Soms krijg je je zin niet en dan kun je stampij gaan lopen maken en je eigen ministers in de hoek zetten, omdat je, in tegenstelling tot de kamermeerderheid, een individuele minister niet kunt uitstaan, maar dan ben je gewoon het equivalent van een 3jarig kind dat zijn zin niet krijgt. Dat moeten we in de politiek niet hebben.
Weer ? Is het ooit voorgekomen dat een minister die zo onder vuur lag, keer op keer, mag blijven zitten ? Stapt zo'n iemand zelf niet op dan moet je je eigen verantwoordelijkheid nemen en zeggen "dan trek ik de stekker d'r wel uit". Het probleem ligt bij de andere fracties die keer op keer het falen van Verdonk met de mantel der liefde bedekken. Waarom ? Omdat het laffe plucheplakkers zijn. Met het CDA voorop. Verhagen die gister hoogst verontwaardigd een rede voerde over het falen van Verdonk, net als in mei. En wat gebeurt er ? niks. Foei Rita. Rita is nu een stapje tever gegaan.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:39 schreef Argento het volgende:
[..]
Het was handig geweest als Verdonk zelf was opgestapt, maar als een motie van wantrouwen het niet redt, zie ik niet in waarom D66 die politieke consequentie (namelijk dat er niets gebeurt) gewoon aanvaardt.
Waarom moet Balkenende Verdonk lozen als een Kamermeerderheid de motie 'Verdonk' ook niet wil aannemen? Als Balkenende dan Verdonk slachtoffert, dan had je kunnen spreken van nietsontziend opportunisme.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Balkenende had Verdonk moeten pushen weg te gaan. Dan was dit niet gebeurd. Foutje bedankt.
Inderdaad, maar Verdonk had natuurlijk de eer aan zichzelf moeten houdenquote:Op donderdag 29 juni 2006 21:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarom moet Balkenende Verdonk lozen als een Kamermeerderheid de motie 'Verdonk' ook niet wil aannemen? Als Balkenende dan Verdonk slachtoffert, dan had je kunnen spreken van nietsontziend opportunisme.
Interessant. Waarom?quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:12 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Dit is juist het beste wat D66 kon doen, als je de afgelopen jaren de politiek hebt gevolgd. Alle weldenkende mensen (de doelgroep van D66) hebben het helemaal gehad met Rita Verdonk. Ik verwacht dat D66 weer zal stijgen in de peilingen. Ik zal hoogst waarschijnlijk D66 stemmen, wat ik absoluut niet zou hebben gedaan als ze nu weer terug zouden houden.
Dat opportunisme richting Hirsi Ali reken je dan niet mee?quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarom moet Balkenende Verdonk lozen als een Kamermeerderheid de motie 'Verdonk' ook niet wil aannemen? Als Balkenende dan Verdonk slachtoffert, dan had je kunnen spreken van nietsontziend opportunisme.
Als ze keer op keer een motie van wantrouwen overleeft, blijft ze zitten ja.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Weer ? Is het ooit voorgekomen dat een minister die zo onder vuur lag, keer op keer, mag blijven zitten ?
Noem het maar pluchepakkers. Ik ben persoonlijk wel gelukkig met een kabinet dat niet bij elke scheet de handdoek in de ring gooit. Pas als een Kamermeerderheid het vertrouwen opzegt, moet een kabinet opstappen. Dat is niet gebeurd. Zelfs niet ten aanzien van een individuele minister. En toch gaat Balkenende morgen naar de minister.quote:Stapt zo'n iemand zelf niet op dan moet je je eigen verantwoordelijkheid nemen en zeggen "dan trek ik de stekker d'r wel uit". Het probleem ligt bij de andere fracties die keer op keer het falen van Verdonk met de mantel der liefde bedekken. Waarom ? Omdat het laffe plucheplakkers zijn. Met het CDA voorop. Verhagen die gister hoogst verontwaardigd een rede voerde over het falen van Verdonk, net als in mei. En wat gebeurt er ? niks. Foei Rita. Rita is nu een stapje tever gegaan.
Dat heeft ze zeker ingezien, maar vond kennelijk haar eigenbelang belangrijker dan het voortzetten van het kabinet. Als straks het Kabinet Bos zitting neemt is dat aan Rita te danken/wijtenquote:Op donderdag 29 juni 2006 21:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat opportunisme richting Hirsi Ali reken je dan niet mee?
Verdonk heeft het spel te hoog gespeeld. Ze heeft Balkenende belazerd, ze heeft een walgelijke chantabele verklaring opgesteld en ze was voor de zoveelste keer de inzet van een kamerdebat een motie van wantrouwen. Daar moet een MP zijn conclusies uittrekken en een minister ook. Ze had moeten inzien dat het kabinet gered was als zij weg was gegaan.
Wim Kok had het zeker op die manier opgelost.
..en Balkenende had het ook anders op kunnen/moeten lossen..quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:45 schreef Asmodian het volgende:
[..]
Inderdaad, maar Verdonk had natuurlijk de eer aan zichzelf moeten houden
En een Kamermeerderheid vond dat niet voldoende om het vertrouwen in haar op te zeggen. En dan is het wat het kabinet betreft gewoon klaar. Een motie die niet wordt aangenomen, wordt niet uitgevoerd. Dat D66 te belazerd is om dat te accepteren is spijtig, maar het is kennelijk niet anders.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:46 schreef SCH het volgende:
Verdonk heeft het spel te hoog gespeeld.
Verdonk had helemaal geen reden om haar persoonlijk lot te relateren aan het lot van het kabinet. De motie 'Verdonk' haalde het niet. Een Kamermeerderheid vond dat ze mocht blijven. Dan zou het toch klaar moeten zijn.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:48 schreef Asmodian het volgende:
[..]
Dat heeft ze zeker ingezien, maar vond kennelijk haar eigenbelang belangrijker dan het voortzetten van het kabinet. Als straks het Kabinet Bos zitting neemt is dat aan Rita te danken/wijten
Uiteindelijk heeft het nu het hele kabinet de kop gekost terwijl anders maar 1 minister weg moest. Een probleem-minister. Balkenende had er gewoon beter aan gedaan maar ja, hij heeft nooit veel opgehad met logische oplossingen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:49 schreef Argento het volgende:
[..]
En een Kamermeerderheid vond dat niet voldoende om het vertrouwen in haar op te zeggen. En dan is het wat het kabinet betreft gewoon klaar. Een motie die niet wordt aangenomen, wordt niet uitgevoerd. Dat D66 te belazerd is om dat te accepteren is spijtig, maar het is kennelijk niet anders.
Als ik ook mag antwoorden.. Met Pechthold heb je tenminste iemand aan het roer die ook daadwerkelijk voor principes opkomt. Ook heb ik niet de illusie dat D66 alles kan waarmaken waarvoor ze staan, daar zijn ze simpelweg te klein voor. Toch is het wel de partij die het dichtst bij mijn eigen opvattingen over politiek en samenleving komt. Het is duidelijk tijd voor een grote schoonmaak, maar overbodig is D66 toch zeker nog niet.quote:
Het fascinerende is m.i. dat Balkenende in deze ook behoorlijk gefaald heeft.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:44 schreef Argento het volgende:
neeh. niet mijn partijquote:Op donderdag 29 juni 2006 21:53 schreef whosvegas het volgende:Binnenkort met z'n allen op Wouter stemmen
Balkenende heeft naar aanleiding van de niet-aangenomen motie geoordeeld dat Verdonk DUS niet weghoefde. Nogmaals, moties die niet worden aangenomen, worden niet uitgevoerd en ministers stappen niet (gedwongen) op als er geen kamermeerderheid is die daarom vraagt.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft het nu het hele kabinet de kop gekost terwijl anders maar 1 minister weg moest. Een probleem-minister. Balkenende had er gewoon beter aan gedaan maar ja, hij heeft nooit veel opgehad met logische oplossingen.
quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:53 schreef whosvegas het volgende:Binnenkort met z'n allen op Wouter stemmen
Ik zou het breder willen stellen; wanneer de situatie binnen het kabinet of tussen kabinet en parlement onwerkbaar is, zal een minister-president de portefeuilles van zijn gehele kabinet ter beschikking stellen. Je kunt erover twisten of dat nu het geval was, maar blijkbaar ziet Balkenende het wel als zodanig.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:47 schreef Argento het volgende:
Noem het maar pluchepakkers. Ik ben persoonlijk wel gelukkig met een kabinet dat niet bij elke scheet de handdoek in de ring gooit. Pas als een Kamermeerderheid het vertrouwen opzegt, moet een kabinet opstappen. Dat is niet gebeurd. Zelfs niet ten aanzien van een individuele minister. En toch gaat Balkenende morgen naar de minister.
Inderdaad, ik geef je daar ook absoluut geen ongelijk in. Vandaar dat ze niet ontslagen had moeten worden. Maar ze had in moeten zien dat indien ze aanblijft de D66 het kabinet op zou blazen. Vandaar dat ze best had kunnen bedenken dat haar persoonlijk lot wel degelijk verbonden is met dat van het kabinetquote:Op donderdag 29 juni 2006 21:50 schreef Argento het volgende:
[..]
Verdonk had helemaal geen reden om haar persoonlijk lot te relateren aan het lot van het kabinet. De motie 'Verdonk' haalde het niet. Een Kamermeerderheid vond dat ze mocht blijven. Dan zou het toch klaar moeten zijn.
Dat is nu net het verschil. Ik vind dit ook niet de meest chique oplossing van Balkenende. Een minister die aantoonbaar fout op fout stapelt zo de handen boven het hoofd houden.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat opportunisme richting Hirsi Ali reken je dan niet mee?
Verdonk heeft het spel te hoog gespeeld. Ze heeft Balkenende belazerd, ze heeft een walgelijke chantabele verklaring opgesteld en ze was voor de zoveelste keer de inzet van een kamerdebat een motie van wantrouwen. Daar moet een MP zijn conclusies uittrekken en een minister ook. Ze had moeten inzien dat het kabinet gered was als zij weg was gegaan.
Wim Kok had het zeker op die manier opgelost.
Niemand heeft de zwaarte voorzien. Het gaat ook nergens over (het Nederlanderschap van een ex-parlementarier).quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:54 schreef fayle het volgende:
[..]
Het fascinerende is m.i. dat Balkenende in deze ook behoorlijk gefaald heeft.
Tijdens dat VVD onderonsje over H. Ali was hij op een spreekbeurt in Wassenaar, zonder notie van de zwaarte van wat er stond te gebeuren en zonder op de hoogte te zijn van wat Verdonk van plan was - toch gek voor een regeringsleider.
Wat is er tegen dat Balkenende het in individuele dossiers niet eens is met zijn minister? Dat is wat anders dan het algemene beleid.quote:Vervolgens blijft een feit dat of je dat nu leuk vindt of niet, Verdonk in feite natuurlijk gewoon kabinetsbeleid uitvoerde - hard en onrechtvaardig wellicht, maar wel met steun van VVD, CDA en D66, maar hij ging 'om' door kamerdruk toen het ineens ging om een bekende.
Om een minister te redden ja.quote:Ook hoogst onkies en vervolgens verdedigt hij de argumentatie die aan alle kanten rammelt en geheel tegenstrijdig is aan hoe het vreemdelingenbeleid doorgaans wordt uitgevoerd (kan ik onderbouwen indien gewenst).
Ik weet niet welke consequenties Verdonk verbond aan het niet ondertekenen van de brief.quote:En last but not least maakt hij een desastreuze faux pas door de verklappen dat De Brief deels diende ter meerdere glorie van een minister. Als premier kun je dát nooit accepteren, want je bent premier van het volk en machtsmisbruik is nu eenmaal nooit in orde.
Hij hoeft niets anders te doen als er geen Kamermeerderheid is voor haar aftreden. Niet de MP stuurt ministers naar huis, de Kamer doet dat. In het geval Verdonk heeft de Kamer dat NIMMER gedaan.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:57 schreef buzzer het volgende:
[..]
Dat is nu net het verschil. Ik vind dit ook niet de meest chique oplossing van Balkenende. Een minister die aantoonbaar fout op fout stapelt zo de handen boven het hoofd houden.
Ik weet niet hoe voorspelbaar het was geweest dat D66 de consequenties van het niet aannemen van een motie niet zou aanvaarden en in plaats van het aanvaarden van die consequenties zelfs nog hoger zou inzetten. Het verbaast mij dat Van der Laan kennelijk niet die afweging heeft gemaakt, voordat haar fractie het vertrouwen in het kabinet opzegde. Ze speelt nu bijkans de vermoorde onschuld, want "zij heeft toch nooit gewild dat het kabinet zou opstappen?"quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:56 schreef Asmodian het volgende:
[..]
Inderdaad, ik geef je daar ook absoluut geen ongelijk in. Vandaar dat ze niet ontslagen had moeten worden. Maar ze had in moeten zien dat indien ze aanblijft de D66 het kabinet op zou blazen. Vandaar dat ze best had kunnen bedenken dat haar persoonlijk lot wel degelijk verbonden is met dat van het kabinet
Dan houden ze geen punten over bedoel je..quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:04 schreef George-Butters het volgende:
Interessante ontwikkelingen straks. Een grote schoonmaak bij D'66, bestuurlijke vernieuwing loslaten, dan krijgen ze m'n stem weer.
Of jij hebt last van stevige dyslexie of je hebt het programma boekje nooit goed gelezen...quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:06 schreef Skv het volgende:
[..]
Dan houden ze geen punten over bedoel je..
Omdat ze het voor zichzelf niet meer konden verdedigen een kabinet met haar er in te steunen. Is dat zo raar?quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Dan nog, er zijn zat andere partijen die haar ook niet helemaal hebben zien zitten.
Waarom dan juist D66 die er uit stapt?
Hebben we dat eerder gehad dan?quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:02 schreef Skv het volgende:
Nu krijgen we weer een links kutkaninet natuurlijk
De basis van D66 ligt toch echt op bestuurlijke vernieuwing.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:07 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Of jij hebt last van stevige dyslexie of je hebt het programma boekje nooit goed gelezen...
Maar de MP had er wel op aan kunnen sturen. Jij bewandelt steeds de formele staatsrechterlijke weg en dat klopt maar er is ook nog een politieke weg, het gaat hier namelijk over politiek. Daarnaast is het niet zo gek om aan te sturen op het vertrek van iemand uit je team die voortdurend de oorzaak van gedoe en onrust is - met als alternatief je hele team te moeten ontbinden. Ik vind het een merkwaardige keuze van Balkie.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:59 schreef Argento het volgende:
[..]
Hij hoeft niets anders te doen als er geen Kamermeerderheid is voor haar aftreden. Niet de MP stuurt ministers naar huis, de Kamer doet dat. In het geval Verdonk heeft de Kamer dat NIMMER gedaan.
En waar willen ze nu de goede campagne vandaan halen?quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:22 schreef achterhetspoor het volgende:
D66 richting 20 zetels kwam door een goede campagne van van Mierlo niet zozeer door de gekozen burgermeester of het referendum.
Zoals in Nova zonet en uit de persconferentie van Pechtold duidelijk is geworden, is dat de ministers wel achter de fractie stonden. Door deze tactiek wilde ze de kans vergroten dat er nieuwe verkiezingen komen, in plaats van alleen het opstappen van twee ministers.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:23 schreef Maerycke het volgende:
Dit is voor D'66 het beste wat ze hadden kunnen doen (wat voor staatsrechterlijke begrippen je hier ook op los wilt laten). Voor het eerst in jaren hebben ze een standpunt aangenomen (ook al werkten hun eigen ministers niet bepaald mee) waar ze zich tot aan het einde aan hebben gehouden. Ik denk persoonlijk dat - mochten ze uberhaupt nog aanhangers hebben - dit de reden nog wel eens kan zijn, dat mensen blij deze partij blijven hangen.
Maar dit soort dingen doe je toch niet, als coalitiepartner?quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:34 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zoals in Nova zonet en uit de persconferentie van Pechtold duidelijk is geworden, is dat de ministers wel achter de fractie stonden. Door deze tactiek wilde ze de kans vergroten dat er nieuwe verkiezingen komen, in plaats van alleen het opstappen van twee ministers.
Dan wel. Dat is nu niet het geval. Dit was de zoveelste misser van Verdonk, en het lage vertrouwen van D66 in Verdonk was al veel langer zichtbaar. Dan is dit misschien niet het grootste obstakel in de afgelopen jaren, maar wel een enorme druppel in een volle emmer.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:28 schreef LXIV het volgende:
Stel je voor dat iedere keer wanneer een coalitiepartij haar zin niet krijgt, ze besluit de boel op te blazen. Dan wordt het land onregeerbaar.
Het aannemen van een motie is afhankelijk van minimaal de helft van het parlement. Die heeft geen enkele partij en daarmee ben je dus afhankelijk van anderen. Dat is dus nooit een basis waarop een partij haar standpunten baseert. Nu ook niet, D66 had een vertrouwensprobleem met Verdonk en ongeacht hoeveel dat steunden was dat voor D66 genoeg om het vertrouwen op te zeggen.quote:En als het nu om een écht principele kwestie gaat, iets waar een bepaalde partij écht niet mee kan leven, vooruit. Maar het niet aannemen van een motie van wantrouwen...![]()
Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo heel erg in. Ik denk dat de D'66 ministers werkelijk hebben ingestemd met het standpunt van het kabinet, maar dat Mw. v/d Laan ze een flinke loer heeft gedraaid. Wanneer het verhaal daadwerkelijk waar is, snap ik de hele tactiek niet. Juist door alle verwarring komt D'66 verdeeld over en daarmee - zoals de praktijk reeds vele malen heeft bewezen - win je als partij absoluut geen stemmen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:34 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zoals in Nova zonet en uit de persconferentie van Pechtold duidelijk is geworden, is dat de ministers wel achter de fractie stonden. Door deze tactiek wilde ze de kans vergroten dat er nieuwe verkiezingen komen, in plaats van alleen het opstappen van twee ministers.
Alsof het vertrouwen tussen partijen alleenn afhangt van D66. It takes two to tango. VVD en CDA vonden het belangrijker om het hand boven de zoveelste uitglijder van Verdonk houden dan de relatie met D66.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dit soort dingen doe je toch niet, als coalitiepartner?
Is D66 dan helemaal onbetrouwbaar? Ik had Pechtold wel hoger ingeschat.
Mijn respect voor D'66 is iig weer gestegen...quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:37 schreef venomsnake het volgende:
Ik denk niet dat de partij dood is, ze zullen wel op een zeteltje op 6 uitkomen. Ik denk dat er best veel mensen zijn die blij zijn dat ze eindelijk eens voet bij stuk hielden en de stekker eruit trokken.
Het gaf ontzettend veel verwarring, maar de uitleg van Pechtold was zeer duidelijk. Het was wellicht erg procedureel hoe ze hiermee omsprongen, maar Pechtold gaf duidelijk aan dat ook hij Verdonk weg wilde hebben. Dat ze hebben ingestemd met het feit dat een niet aangenomen motie geen gevolgen heeft is dan correct.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:42 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo heel erg in. Ik denk dat de D'66 ministers werkelijk hebben ingestemd met het standpunt van het kabinet, maar dat Mw. v/d Laan ze een flinke loer heeft gedraaid. Wanneer het verhaal daadwerkelijk waar is, snap ik de hele tactiek niet. Juist door alle verwarring komt D'66 verdeeld over en daarmee - zoals de praktijk reeds vele malen heeft bewezen - win je als partij absoluut geen stemmen.
Ach, wees blij dat Verhagen ten minste eerlijk is, zowel in Paars II als in Balkenende II zat de D66 er voor spek en bonen bij. Ze deden nooit echt mee, gewoon een partij die de echte partijen die gaan regeren helpt, om meer zetels te krijgen zodat ze sterker staan als regering.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Alsof het vertrouwen tussen partijen alleenn afhangt van D66. It takes two to tango. VVD en CDA vonden het belangrijker om het hand boven de zoveelste uitglijder van Verdonk houden dan de relatie met D66.
Heb je de reactie van Verhagen gehoord? Hij vind een CDA-VVD coalitie geen verschil met een CDA-VVD-D66 coalitie. Nee, dat is een normale relatie... En die houding was al duidelijk op het moment dat die twee partijen formatiegesprekken hielden met het SGP nota bene. De wanhoop om een kleine partij voor de kar te spannen droop ervan af.
Pechtold zei al dat dit strategie was. Als ze vanmiddag al hun portefuiles hadden ingeleverd, hadden ze er niet uitgekund met een knal. Dus blijkbaar hebben ze goed overlegd.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:57 schreef buzzer het volgende:
De ministers die een brief namens het kabinet ondertekenen, en dan een vd Laan die de stekker eruit trekty en op die manier haar gram lijkt te halen op Pechtold.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |