Is... er... een film van?quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:00 schreef Timis.ro het volgende:
Geld het ook als je hem niet uitgelezen hebt?
De Avonden,....verschrikkelij...zo slecht dat ik zelfs de film heb afgezet![]()
ik vond het einde van de DaVinci Code inderdaad ook erg slecht. Het leek wel of hij het wilde afraffelen om op tijd in de winkels te hebben.....quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:22 schreef Semisane het volgende:
Davinci Code van Dan Brown. Die beste man mag toch echt eens terug naar een schrijversschool om te leren hoe je een einde aan je verhaal brouwt.
Het tweede boek uit de Lord of the Rings van Tolkien, wat een langdradig geneuzel...![]()
The Brethren van John Grisham, zo slecht dat ik me echt niet meer kan herinneren waar het nou precies over ging....3 ex-rechters ja...maar verder...
Maar ja...ik hou dan ook meer van historische boeken...of Stephen King Ja en hij kan ook draken schrijven...maar niet zo erg als die ik net heb genoemt![]()
Is dat dat boek over die schapenherder die naar het midden-oosten wandeld...ofzow? Of is dat nou weer een ander boek die het predikaat "quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:57 schreef Isabeau het volgende:
De Celestijnse BelofteStond al wekenlang op 1 in de boeken top-10 en werd me van diverse kanten aangeraden. Ik vraag me nog steeds af waarom, wat een waardeloos boek. Zéér slecht geschreven en de inhoud is gewoon een samenraapsel van allerlei filosofische ideeën die al heel lang bestonden.
Dat is "De Alchemist" van Paulo Coelho, komt uit diezelfde hoek.quote:Op donderdag 22 juni 2006 15:58 schreef Semisane het volgende:
[..]
Is dat dat boek over die schapenherder die naar het midden-oosten wandeld...ofzow? Of is dat nou weer een ander boek die het predikaat "" verdient.
quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:05 schreef Conflict het volgende:
Ik weet niet of het wel hier past, maar ik heb vorig jaar precies 1 boek gekocht en dat was de Campinggids van de ANWB, BENELUX, maar er stond bijna niks over Belgie in en daar baalde ik enorm van, ik wilde juist naar Belgie!
Hoe kun je dat zeggen!quote:Op donderdag 22 juni 2006 16:08 schreef zoalshetis het volgende:
donna tartt de kleine vriend. by far.
misschien ben ik in de war met de titel van haar laatste boek, want die bedoelde ik.quote:Op donderdag 22 juni 2006 16:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Hoe kun je dat zeggen!
Zelden zo'n sfeervol boek gelezen. Het zweet druipt er haast letterlijk van af!
Dat je daar überhaupt nog doorheen kunt komen, en nog de moed hebt om aan een volgend boek van hem te beginnen...quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:13 schreef yvonne het volgende:
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, alles, ALLES van Arnold Grunberg
Vre-se-lijk!
quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:13 schreef yvonne het volgende:
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, alles, ALLES van Arnold Grunberg
Vre-se-lijk!
En Spinvis is ook al zo ergquote:Op donderdag 22 juni 2006 18:21 schreef Dagonet het volgende:
[..]
[afbeelding]
Ik vind hem zooooooo, zooooooo, nou ja, je zou hem verwachten in het publiek van Spinvis.
"Je begrijpt het niet"quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:17 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Dat je daar überhaupt nog doorheen kunt komen, en nog de moed hebt om aan een volgend boek van hem te beginnen...
![]()
Jaaa, die wilde ik ook zeggen, maar ik kwam niet meer op de naam.quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:57 schreef Isabeau het volgende:
De Celestijnse BelofteStond al wekenlang op 1 in de boeken top-10 en werd me van diverse kanten aangeraden. Ik vraag me nog steeds af waarom, wat een waardeloos boek. Zéér slecht geschreven en de inhoud is gewoon een samenraapsel van allerlei filosofische ideeën die al heel lang bestonden.
Dat tv programma van Grunberg, waar hij heel intellectueel kijkend, met een grimas die zegt "mijn IQ is zoveel hoger dan dat van heel Amsterdam opgeteld", een klein achteraf galerietje in een nieuwe punkwijk in Berlijn induikt.quote:
proest, wat een fucking nep literatuurtje is dat zeg. en ook geniale mensen maken hele grote fouten in hun leven. grunberg deed dat door schrijver te willen worden.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:14 schreef Mainport het volgende:
Jullie weten niet waarover jullie praten. Grunberg is geniaal.
Barbaar, dat is een van de beste Nederlandse boeken.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:25 schreef Locusta het volgende:
Nooit meer Slapen van W.F. Hermans...
Voordat ik nog maar bij pagina 100 aanbeland was wilde ik alleen maar slapen
en schrijvers.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:18 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Barbaar, dat is een van de beste Nederlandse boeken.
Grunberg zet wel altijd hoofdletters aan het begin van zijn zinnen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
proest, wat een fucking nep literatuurtje is dat zeg. en ook geniale mensen maken hele grote fouten in hun leven. grunberg deed dat door schrijver te willen worden.
Dat is het ook.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:23 schreef NanKing het volgende:
Oh en over Grunberg; is dat echt zo verschrikkelijk? Ik heb ooit 'De heilige Antonio' gelezen (boekenweekgeschenk ooit) en ik vond het een zeer vermakelijk boek.
en als hij dat niet zou doen, dan zou hij ook vast en zeker een disclaimer maken.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:24 schreef Mainport het volgende:
[..]
Grunberg zet wel altijd hoofdletters aan het begin van zijn zinnen.
Ja, voor geborneerde pubers.quote:
aan het feit dat ze de 'literatuur' van grunberg meer als een soort toiletpapier ziet?quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:30 schreef Mainport het volgende:
[..]
Je kunt wel zien dat jij nergens verstand van hebt.
Ik ben het wel eens met zoalshetis. Teveel aandacht voor details, niet samenhangend en toch blijven lezen in de hoop dat er wat gebeurt. Uiteindelijk had ik zoiets van wat heb ik nou eigenlijk gelezen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 16:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Hoe kun je dat zeggen!
Zelden zo'n sfeervol boek gelezen. Het zweet druipt er haast letterlijk van af!
Vecht dat maar in ONZ uit.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:30 schreef Mainport het volgende:
[..]
Je kunt wel zien dat jij nergens verstand van hebt.
Beste plan van vandaagquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef XcUZ_Me het volgende:
Misschien moet zoalshetis gewoon even een Grunberg-bash-topic openen.
Martin Simek? Die's idd vervelend.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:20 schreef zoalshetis het volgende:
heeft trouwens iemand die aflevering van grunberg gezien, in dat programma van die vervelende joegoslaaf oid. waar meneer grunberg 'trots' met zijn 197-jarige vriendin binnenwandelde? oh oh oh wat sartre-literair verantwoord, maar wat te dik er boven op gelegd weer meteen. zoals alles wat ie schrijft en spreekt.
ik hoop dat zijn ouders, na het zien van zijn verschijning toen, ook iets hadden van... "ehmmm neemt ie ook in ny nog wel dagelijks zijn medicijnen?"
ooit, als ie ook door normale mensen gewaardeerd gaat worden.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef XcUZ_Me het volgende:
Misschien moet zoalshetis gewoon even een Grunberg-bash-topic openen.
Ik waardeer hem. Niet zijn persoon, maar wel z'n boekenquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ooit, als ie ook door normale mensen gewaardeerd gaat worden.
die ja! heeft hij ook nog wel eens wat geschreven eigenlijk, om on topic te blijven.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:23 schreef Plastic_Power het volgende:
[..]
Martin Simek? Die's idd vervelend.
aan wie schrijf je dit allemaal toe eigenlijk?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
R.A.M. miskennen, Grunberg afkraken (nee, zelfs zijn naam niet weten, nee... nee, hem vergelijken met Sartre!) en dan ook nog eens Hermans niet kunnen waarderen.
Voor zoveel idiotie bestaan geen woorden.
Aan een stuk of 3 idioten.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:36 schreef zoalshetis het volgende:
aan wie schrijf je dit allemaal toe eigenlijk?
ik denk persoonlijk dat je dat sartre-toeschrijvinkje/vergelijkinkje niet helemaal begrepen hebt. of heb je maar wat blind zitten lezen?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Aan een stuk of 3 idioten.
De idioot, dat boek vond ik nou tegenvallen, maar het is ook weer niet het slechtste boek dat ik ooit gelezen heb.
Kan wel zijn... maar hij was schrikbarend saaiquote:Op donderdag 22 juni 2006 20:18 schreef Pony-Lover het volgende:
Barbaar, dat is een van de beste Nederlandse boeken.
Ehm, jij hebt De Avonden halverwege teruggebracht naar de bieb, hoe kom je erbij dat je iets mag zeggen over literatuur?quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:14 schreef Mainport het volgende:
Jullie weten niet waarover jullie praten. Grunberg is geniaal.
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat iemand De Avonden terugbrengt naar de bibliotheek. Kid A luister je ook niet in één keer moeiteloos. De meeste mensen willen gewoon een makkelijk plot zodat ze in doffe apathie weggezonken een boek tot zich kunnen nemen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef Frollo het volgende:
Ehm, jij hebt De Avonden halverwege teruggebracht naar de bieb, hoe kom je erbij dat je iets mag zeggen over literatuur?
Kid A heb ik nog nooit moeiteloos geluisterd.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:00 schreef Claudia_x het volgende:
Kid A luister je ook niet in één keer moeiteloos.
Dat soort mensen kijkt volgens mij eerder televisie. Alhoewel ik wel kan begrijpen dat De avonden niet door iedereen ogenblikkelijk gewaardeerd wordt.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat iemand De Avonden terugbrengt naar de bibliotheek. Kid A luister je ook niet in één keer moeiteloos. De meeste mensen willen gewoon een makkelijk plot zodat ze in doffe apathie weggezonken een boek tot zich kunnen nemen.
En wat vond je van De Avonden?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:02 schreef Verbal het volgende:
Kid A heb ik nog nooit moeiteloos geluisterd.
Wat een kutplaat.
V.
Eensch.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:02 schreef Verbal het volgende:
[..]
Kid A heb ik nog nooit moeiteloos geluisterd.
Wat een kutplaat.
V.
Wat heb je van Grunberg gelezen?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:03 schreef Frollo het volgende:
Maar goed, Grunberg is inderdaad een goede kandidaat voor het slechtste dat ik ooit gelezen heb.
Dit begrijp ik dus niet. De belevenissen van Frits zijn zóóó herkenbaar! Iedereen die tussen de 15 en 25 is en ouders heeft, moet zich toch aangesproken voelen?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat iemand De Avonden terugbrengt naar de bibliotheek. Kid A luister je ook niet in één keer moeiteloos. De meeste mensen willen gewoon een makkelijk plot zodat ze in doffe apathie weggezonken een boek tot zich kunnen nemen.
De fijnproever.quote:
Blauwe Maandagen ten tijde van de hype. Uitgelezen, maar er is geen zin of stukje plot blijven hangen. En De Asielzoeker heb ik geprobeerd tot pagina 30 of zo.quote:
quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De fijnproever.
De rest mag fijn naar Keane gaan luisteren en Dan Brown lezen.![]()
Ik vind de belevenissen van de Grunberg-personages nog herkenbaarder.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:05 schreef Frollo het volgende:
Dit begrijp ik dus niet. De belevenissen van Frits zijn zóóó herkenbaar! Iedereen die tussen de 15 en 25 is en ouders heeft, moet zich toch aangesproken voelen?
Keanequote:Op donderdag 22 juni 2006 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De fijnproever.
Oh puh-leaze!quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind de belevenissen van de Grunberg-personages nog herkenbaarder.
Ik heb de avonden na ogeveer 20 paginas weggegooid...maar ik heb zeker enkele literaire boeken gelezen waar jij nog nooit aan gedacht hebt....quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ehm, jij hebt De Avonden halverwege teruggebracht naar de bieb, hoe kom je erbij dat je iets mag zeggen over literatuur?
Ik kan me dat slechte beeld van Grunberg wel voorstellen als je De Joodse Messias hebt gelezen of De Asielzoeker, die zijn vrij absurd. De Joodse Messias vond ik halverwege een erg vervelend boek worden. En Grunberg is een belabberd plotschrijver. Nu is een plot wat mij betreft niet alles, maar ik houd op z'n minst van schrijvers die weten hoe ze een verhaal moeten vertellen. Bij Grunberg heb ik het idee dat hij zijn beste boek nog moet schrijven.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:07 schreef Frollo het volgende:
Blauwe Maandagen ten tijde van de hype. Uitgelezen, maar er is geen zin of stukje plot blijven hangen. En De Asielzoeker heb ik geprobeerd tot pagina 30 of zo.
Da Vinci Code is aardig, maar niet zo geweldig als de hype doet vermoeden.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
De Da Vinci code heb ik ook gelezen. Vond het wel aardig, maar niet meer dan dat.
Tolkienquote:Op donderdag 22 juni 2006 22:09 schreef Timis.ro het volgende:
[..]
Ik heb de avonden na ogeveer 20 paginas weggegooid...maar ik heb zeker enkele literaire boeken gelezen waar jij nog nooit aan gedacht hebt....
De avionden was en is gewoon een rot boek
waaronder boeken van José Saramago, Juan Ramón Jiménez, Solzjenitsyn, Sjolochov, Jean-Paul Sartre, Tolkien, en nog veel meer.....
beetje kort door de bocht als iemand die Reve niet kan waarderen dan niet over literatuur mag meepraten
Dankje voor verwoorden van wat ik dachtquote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tolkien
He he, is me dat lachen, mijn avond is weer goed.
Die andere gasten die je noemt, die ken ik niet hoor (op Sartre na natuurlijk). Schrijven die ook duizenden pagina's over kaboutertjes?
Toch jammer dat er in Lord of the Rings geen kabouter voorkomtquote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Frollo het volgende:
Die andere gasten die je noemt, die ken ik niet hoor (op Sartre na natuurlijk). Schrijven die ook duizenden pagina's over kaboutertjes?
De Joodse Messias vond ik juist wel aardig. De meeste van zijn boeken vond ik juist een veel te hoog "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte hebben.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me dat slechte beeld van Grunberg wel voorstellen als je De Joodse Messias hebt gelezen of De Asielzoeker, die zijn vrij absurd. De Joodse Messias vond ik halverwege een erg vervelend boek worden. En Grunberg is een belabberd plotschrijver. Nu is een plot wat mij betreft niet alles, maar ik houd op z'n minst van schrijvers die weten hoe ze een verhaal moeten vertellen. Bij Grunberg heb ik het idee dat hij zijn beste boek nog moet schrijven.
Los hiervan: Grunberg is geniaal. Er zijn weinig schrijvers die me kunnen laten lachen en huilen tegelijkertijd. Hij kan het.
Je weet niet wat voor briljante boeken iemand daarnaast heeft gelezenquote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
Dat je van Nooit meer slapen, De avonden, De joodse messias en Au pair meer of iets anders had verwacht - OK. Maar het slechtste boek dat je ooit gelezen hebt? Dan zit er echt een steekje bij je los.
Ik ben momenteel bezig in Extreem Luid van Jonathan Safran Foer, dat is ook lachen en huilen tegelijk. Echt schitterend, en qua 'malle' personages doet hij me zelfs denken aan Grunberg. Waarom boeit Grunberg me dan toch totaal niet?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me dat slechte beeld van Grunberg wel voorstellen als je De Joodse Messias hebt gelezen of De Asielzoeker, die zijn vrij absurd. De Joodse Messias vond ik halverwege een erg vervelend boek worden. En Grunberg is een belabberd plotschrijver. Nu is een plot wat mij betreft niet alles, maar ik houd op z'n minst van schrijvers die weten hoe ze een verhaal moeten vertellen. Bij Grunberg heb ik het idee dat hij zijn beste boek nog moet schrijven.
Los hiervan: Grunberg is geniaal. Er zijn weinig schrijvers die me kunnen laten lachen en huilen tegelijkertijd. Hij kan het.
Ik heb dat wel vaker met boeken van Tom Clancy trouwens.quote:Op donderdag 22 juni 2006 13:50 schreef Dagonet het volgende:
Kan mij er niet veel herinneren maar eentje die me nog goed in het geheugen gegrift staat is toch wel Teeth of the tiger van Tom Clancy. Boek eindigt halverwege lijkt wel, personages komen niet uit de verf en zelfs de schrijver haalt sommigen doorelkaar. In z'n eigen woorden is het ook geen goed boek en was het een rushjob.
Psst, geef het maar op, het topic is overgenomen door mensen die lezen voor je plezier raar vinden. Die het niet meer kunnen begrijpen wanneer mensen het leuk vinden om een Grisham of Dan Brown te lezen. Voor wie het moeilijk moet zijn, hoogdrempelig, omdat het anders niet goed is. Zodra het leuk wordt gevonden door de massa, of zelfs maar dreigt die richting op te gaan is het fout en slecht.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:14 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Toch jammer dat er in Lord of the Rings geen kabouter voorkomt
Als je je een beetje in literatuur zou verdiepen....quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tolkien
Misschien omdat je uiteindelijk geen sympathie kunt krijgen voor zijn personages? Foer wil ik nog erg graag lezen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:16 schreef Frollo het volgende:
Ik ben momenteel bezig in Extreem Luid van Jonathan Safran Foer, dat is ook lachen en huilen tegelijk. Echt schitterend, en qua 'malle' personages doet hij me zelfs denken aan Grunberg. Waarom boeit Grunberg me dan toch totaal niet?
Het is gewoon niet jouw schrijver, dus ik zou je adviseren om helemaal niks meer van hem te lezen.quote:Wat moet ik volgens jou van hem lezen als ik een eerlijke poging wil doen om mijn mening te nuanceren?
jij bent ook wel erg vol van je zelf he???quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
Dat je van Nooit meer slapen, De avonden, De joodse messias en Au pair meer of iets anders had verwacht - OK. Maar het slechtste boek dat je ooit gelezen hebt? Dan zit er echt een steekje bij je los.
Haha, dat is zo. Maar iedereen heeft toch tijdens de middelbare school vreselijke verplichte kost voorgeschoteld gekregen?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:15 schreef ChrisJX het volgende:
Je weet niet wat voor briljante boeken iemand daarnaast heeft gelezen
Ik lees ook voor mijn plezier. Maar geen Grisham of Dan Brown. En dat dan niet uit elitair-snobistische overwegingen, maar gewoon omdat hetgeen zij schrijven mij niet interesseert. Dat de massa deze boeken zo aantrekkelijk vindt bevreemd me wel enigzins, maar is verder hun eigen zaak.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Psst, geef het maar op, het topic is overgenomen door mensen die lezen voor je plezier raar vinden. Die het niet meer kunnen begrijpen wanneer mensen het leuk vinden om een Grisham of Dan Brown te lezen. Voor wie het moeilijk moet zijn, hoogdrempelig, omdat het anders niet goed is. Zodra het leuk wordt gevonden door de massa, of zelfs maar dreigt die richting op te gaan is het fout en slecht.
Doen!quote:
Waarom zou ik? Omdat ik toch tien jaar ouder ben dan ten tijde van zijn debuut, misschien dat ik er nu wel 'rijp' voor ben.quote:Het is gewoon niet jouw schrijver, dus ik zou je adviseren om helemaal niks meer van hem te lezen.Er zijn boeken die toegankelijker zijn, waaronder zijn boekenweekgeschenk. Maar ach, waarom zou je?
Ik herken dat echt helemaal niet, dat "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte. Als ik aan Grunberg denk, denk ik aan tragikomedie en absurditeit.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:14 schreef LXIV het volgende:
De Joodse Messias vond ik juist wel aardig. De meeste van zijn boeken vond ik juist een veel te hoog "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte hebben.
Niet goed. Alleen het "Groetjes van Anne Frank" op de kernkoppen vond ik lachen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik herken dat echt helemaal niet, dat "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte. Als ik aan Grunberg denk, denk ik aan tragikomedie en absurditeit.
Wat vond je van het einde van De Joodse Messias?
Ja, ik vond het begin ook veelbelovend, maar halverwege ontwikkelde ik echt aversie tegen dat boek.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:24 schreef LXIV het volgende:
Niet goed. Alleen het "Groetjes van Anne Frank" op de kernkoppen vond ik lachen.
Ik had het gevoel dat Grunberg niet helemaal uit de afronding van zijn boek gekomen was. Zonder meer het meest zwakke deel van het boek.
Mijn leraar Nederlands vond het allemaal wel best. Op Au Pair, Karakter (die ik overigens briljant vind) en mss nog twee 'verantwoorde' boeken na, heb ik alleen maar boeken gelezen die ik leuk vond.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:20 schreef Claudia_x het volgende:
Haha, dat is zo. Maar iedereen heeft toch tijdens de middelbare school vreselijke verplichte kost voorgeschoteld gekregen?
Ik heb gemengde gevoelens over dat boek. De "hedendaagse" delen van het verhaal kan ik erg waarderen, vooral de brieven van de Oekrainer aan Jonathan. Het meer historische "magisch-realistische" gedeelte van het boek kan me stukken minder bekoren. Overigens heb ik hem in het Engels gelezen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:24 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik heb gepoogd "Alles is verlicht" van Foer te lezen, maar ben er mee gestopt... Niet te doen naast het schrijven een scriptie.
Of het is het enige boek waar degene ooit aan begonnen is.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens moet ik je zeggen dat ik nog nooit een boek zo goed begrepen heb als De Joodse Messias, en dat er wellicht andere redenen zijn dat ik (onbewust) een aversie heb tegen Grunberg, maar dat is weer een heel ander verhaal.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, ik vond het begin ook veelbelovend, maar halverwege ontwikkelde ik echt aversie tegen dat boek.
wij mochten kiezen uit eigenlijk alle boeken. denk 40% nederlandstalig, dus ook vlaams (louis paul boon) heb zelfs nog een boekenlijst uit een boekje voorgesteld aan mijn leraar nederlands. ging over 'verboden' boeken zoals mein kampf en nog veel meer censuur, stond ergens in de boekenkast in huis destijds. .quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Haha, dat is zo. Maar iedereen heeft toch tijdens de middelbare school vreselijke verplichte kost voorgeschoteld gekregen?
Dat is het mooie van smaak.... iedereen heeft het en het is bij iedereen anders!quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
Wat vind jij lichte lectuur?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
...al kijk ik nog steeds neer op mensen die zich met lichte lectuur bezighouden.
Ik wil graag weten wat je dan begrepen hebt aan De Joodse Messias. Zou je daar misschien hier eens een stukje over willen schrijven?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:27 schreef LXIV het volgende:
Overigens moet ik je zeggen dat ik nog nooit een boek zo goed begrepen heb als De Joodse Messias, en dat er wellicht andere redenen zijn dat ik (onbewust) een aversie heb tegen Grunberg, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Beetje OT, maar vond dat idd ook een van de beste Nederlandse boeken die ik gelezen heb!quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:26 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Mijn leraar Nederlands vond het allemaal wel best. Op Au Pair, Karakter (die ik overigens briljant vind) en mss nog twee 'verantwoorde' boeken na, heb ik alleen maar boeken gelezen die ik leuk vond.
je kent de Goelag archipel niet eens??? en dat durft over literatuur te praten....quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tolkien
Brown, Grisham, Potter, thrillers, fantasy, chicklit. Bijvoorbeeld.quote:
L-P Boon...erg leuke schrijver vond ik dat toen ik jong was....lang niets meer van gelezen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wij mochten kiezen uit eigenlijk alle boeken. denk 40% nederlandstalig, dus ook vlaams (louis paul boon) heb zelfs nog een boekenlijst uit een boekje voorgesteld aan mijn leraar nederlands. ging over 'verboden' boeken zoals mein kampf en nog veel meer censuur, stond ergens in de boekenkast in huis destijds. .
uiteindelijk heb ik met paul boon en heeresma 'de drijfveren van sex' als titel voor mijn nederlands mondeling gekozen.
En waarom kijk je daarop neer?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Brown, Grisham, Potter, thrillers, fantasy, chicklit. Bijvoorbeeld.
Het is een heel verhaal, wat ik je misschien nog ooit vertel. Het grappige is dat Grunberg zelf al hints genoeg gegeven heeft over hoe zijn boek in elkaar steekt, maar dat niemand dit gezien schijnt te hebben. Het is in feite het verhaal van Parsifal. Het hoe en waarom steekt vrij ingewikkeld in elkaar.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil graag weten wat je dan begrepen hebt aan De Joodse Messias. Zou je daar misschien hier eens een stukje over willen schrijven?
Ergens op neerkijken is een arrogante houding met een blijk van onkunde begrip en wetenschap te kunnen tonen in de smaak en gevoelens van anderen.quote:
Maar als je begint met lezen, dan weet je nog niet wat en wie je leuk vindt. Vaak ga je dan maar af op de canon, en daar zit nu eenmaal veel saaie shit tussen. Hoe wist jij dat je die boeken onderhoudend zou gaan vinden?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:31 schreef zoalshetis het volgende:
wij mochten kiezen uit eigenlijk alle boeken. denk 40% nederlandstalig, dus ook vlaams (louis paul boon) heb zelfs nog een boekenlijst uit een boekje voorgesteld aan mijn leraar nederlands. ging over 'verboden' boeken zoals mein kampf en nog veel meer censuur, stond ergens in de boekenkast in huis destijds. .
Okee. Maar waarom daar op neerkijken?quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Brown, Grisham, Potter, thrillers, fantasy, chicklit. Bijvoorbeeld.
Goede vraag. Ik vind het ook een beetje sneu.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:47 schreef Verbal het volgende:
[..]
Okee. Maar waarom daar op neerkijken?
V.
Ben je student toevallig?quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ideeën over wat een boek tot een goed boek maakt, over de voorwaarden waaronder een boek als waardevol bestempeld kan worden. Wat daar niet aan voldoet, is minder waard. En wie zich met minderwaardige dingen bezighoudt, daar kijk ik op neer.
Je bent serieus toch?quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ideeën over wat een boek tot een goed boek maakt, over de voorwaarden waaronder een boek als waardevol bestempeld kan worden. Wat daar niet aan voldoet, is minder waard. En wie zich met minderwaardige dingen bezighoudt, daar kijk ik op neer.
Het is ook zijn enige boek met een vrouwelijk hoofdpersoon, aangezien Hermans zelf totaal niet instaat of vanzins was zich in vrouwen in te leven, is het niet verwonderlijk dat het een van zijn mindere boeken is.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:09 schreef ChrisJX het volgende:
Au Pair van W.F. Hermans
Het boek begint best aardig en leuk, maar zodra de hoofdpersoon in dat huis met die spiegel komt wordt het een ontzettend raar verhaal. Volgens mij had Hermans behoefte aan een leuk fantasietje en heeft hij bij gebrek aan beter er maar zelf één bedacht
Dat is de foute vraag. Lees eens James Joyce, Malcolm Lowry of Thomas Pynchon, dan weet je tenminste wat "zware lectuur" is.quote:
Matig verkapte pimppost...quote:Op vrijdag 23 juni 2006 02:46 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Dat is de foute vraag. Lees eens James Joyce, Malcolm Lowry of Thomas Pynchon, dan weet je tenminste wat "zware lectuur" is.
DUIDELIJKE pimppost!quote:
Zo hallo!quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
ik kijk op mensen neer die zich beter willen voordoen dan anderen, geen restpect voor anderen tonen en een asosiale houding aannemen in de maatschappij....quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie dat je 'lichte lectuur' inmiddels gedefinieerd hebt.quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
...al kijk ik nog steeds neer op mensen die zich met lichte lectuur bezighouden.
Meisje, meisje, meisjequote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Dat lijkt me wel zo gezond.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 10:39 schreef ChrisJX het volgende:
En dan moet de Sartre-liefhebber op de roddelbladenfan neerkijken zeker?
En hoe staan die in verhouding tot bijvoorbeeld een Chaucer, Malory, Moore, Dante, St Augustinus, Cicero, Homerus.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 10:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik zie dat je 'lichte lectuur' inmiddels gedefinieerd hebt.
Zoals ik het nu opvat is het een schande als je alleen maar Tolkien of Harry Potter leest en W.F. Hermans en Jan Wolkers links laat liggen. Maar hoe staan Hermans en Wolkers in verhouding tot Nobelprijswinnaars als Boris Pasternak, Imre Kertesz en Ernest Hemingway?
Dude, leer lezen. Ik heb het nergens over gelijkheid. Ik geef alleen dat het een beetje triest is om op iemand neer te kijken omdat jij toevallig een hobby hebt die meer hoogstaand is dan die van de ander. Baseer je dan op iets wat er toe doet, zoals hoe iemand zijn leven leeft.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 10:49 schreef Ringo het volgende:
Ga alsjeblieft eens weg met die gelijkheidsgedachte. Heeft ons alleen het riool opgeleverd.
Wat zijn die voorwaarden eigenlijk?quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ideeën over wat een boek tot een goed boek maakt, over de voorwaarden waaronder een boek als waardevol bestempeld kan worden.
quote:Op vrijdag 23 juni 2006 10:53 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dude, leer lezen. Ik heb het nergens over gelijkheid. Ik geef alleen dat het een beetje triest is om op iemand neer te kijken omdat jij toevallig een hobby hebt die meerhoogstaand hoogdravender is dan die van de ander. Baseer je dan op iets wat er toe doet, zoals hoe iemand zijn leven leeft.
Minderwaardige zaken dienen ook als zodanig beschouwd. Dat is de kern van dit betoog.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 10:53 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dude, leer lezen. Ik heb het nergens over gelijkheid. Ik geef alleen dat het een beetje triest is om op iemand neer te kijken omdat jij toevallig een hobby hebt die meer hoogstaand is dan die van de ander. Baseer je dan op iets wat er toe doet, zoals hoe iemand zijn leven leeft.
Dat wilde ik ook net gaan vragen.quote:
Natuurlijk valt er te classificeren, hoewel ook dat nog altijd uitermate subjectief blijft.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 11:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Minderwaardige zaken dienen ook als zodanig beschouwd. Dat is de kern van dit betoog.
Dat sommige poldermoralisten hier een hoge rug van krijgen, doet nauwelijks ter zake.
Euh, heb je eigenlijk in de gaten hoe neerbuigend je zelf klinkt.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk valt er te classificeren, hoewel ook dat nog altijd uitermate subjectief blijft.
Een Griekse tragedie is niets meer dan een soap uit de oudheid, en werd volgens mij toen ook door een heel breed publiek bekeken. Nu is het lezen van Griekse tragedies, laat staan het bezoeken van voorstellingen iets voor de elite geworden.
Het gaat er niet zozeer om dat er een lagere of hogere literatuur zou bestaan, maar of het terecht is neer te kijken op mensen die hetgeen wat wij onder lagere literatuur verstaan wel kunnen waarderen. En dat vind ook ik niet juist. (hoewel ik wel neerkijk op de producten van Brown en Clancy)
Wanneer ik Fransje Bauer op de camping zie, en al die blije en dansende mensen er omheen -Fransje op onze camping! En vanavond lekker friet eten, en daarna nog het SBS-6 actienieuws kijken, het kan allemaal niet op. Misschien komen we wel in de halve finale's. Dan verf ik mijn auto helemaal oranje. Je vraagt je wel eens af, waar hebben we het aan verdiend? -dan kijk ik niet op deze mensen neer, maar ben ik eerder jaloers (zonder het ze te misgunnen) dat zij zo gemakkelijk aansluiting en interesse kunnen vinden voor wat dan de populaire cultuur heet.
Want wanneer je enkel van Mahler, Joyce en Lucebert kunt genieten, dan weet je ook dat je jezelf vaak eenzaam zult voelen.
Nee. Het is iig juist niet zo bedoeld.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:08 schreef Sasandra het volgende:
[..]
Euh, heb je eigenlijk in de gaten hoe neerbuigend je zelf klinkt.![]()
Maar dat zijn helemaal geen intellectuelen. Dat zijn middelmatig-begaafde mensen die van hun ouders zonodig naar de universiteit moesten, en dit met veel blokken hebben gehaald. (rechten of psychologie). Deze mensen hebben nu helemaal genoeg van het lezen.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:40 schreef Ringo het volgende:
Ach, ik kijk niet zozeer neer op mensen die van Fransje Bauer houden, of van een lekkere polonaise, of als supporter naar een dartwedstrijd gaan. Ik betwijfel hun oprechtheid niet; ik vind ze hooguit oninteressant.
Ik kijk neer op mensen die over voldoende intellectueel potentieel beschikken om weloverwogen en beredeneerde keuzes te maken, maar uit gemakzucht voor simpelheid gaan - en daarmee koketteren. Degenen die zeggen van lezen te houden maar Reve saai vinden en van Nescio nog niet hebben gehoord. Die in GTST een rechtvaardiging zien om zich niet in Griekse tragedies te verdiepen.
De Idols-intellectuelen. De schaamteloze slaven van de slechte smaak.
Pynchon nog niet gelezen. Joyce en Lowry wel. En nu?quote:Op vrijdag 23 juni 2006 02:46 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Dat is de foute vraag. Lees eens James Joyce, Malcolm Lowry of Thomas Pynchon, dan weet je tenminste wat "zware lectuur" is.
Een beetje arrogantie heb ik geen problemen mee. Sterker nog, ik kan mijzelf daar ook nog weleens schuldig aan maken.quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Hier kan ik meer in meegaan.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:40 schreef Ringo het volgende:
Ik kijk neer op mensen die over voldoende intellectueel potentieel beschikken om weloverwogen en beredeneerde keuzes te maken, maar uit gemakzucht voor simpelheid gaan - en daarmee koketteren.
Zoals de moeder van een vriend van mij het zei:quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:53 schreef Verbal het volgende:
Ikzelf vind het al heel wat als mensen überhaupt boeken lezen. Ik ga mij verder niet bezighouden met het neerkijken op wie er wat leest. Het idee, zeg! Ieder zijn voorkeur.
V.
Haha, ja, dan heb ik nog wel een leuke opmerking van een Amerikaan voor je in petto! Ik was een paar jaar geleden in de VS en toen vroeg een Amerikaanse aan me of we in Nederland hetzelfde alfabet hanteerden als daar....Tokkiequote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:56 schreef LXIV het volgende:
Voor diegenen die wel eens in Amerika geweest zijn, of Amerikanen hebben leren kennen, zal het ongetwijfeld bekend zijn hoe onvoorstelbaar weinig van cultuur, geschiedenis of taal de gemiddelde Amerikaan weet.
Hier moet ik het wel met je eens zijn...quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:40 schreef Ringo het volgende:
Ach, ik kijk niet zozeer neer op mensen die van Fransje Bauer houden, of van een lekkere polonaise, of als supporter naar een dartwedstrijd gaan. Ik betwijfel hun oprechtheid niet; ik vind ze hooguit oninteressant.
Ik kijk neer op mensen die over voldoende intellectueel potentieel beschikken om weloverwogen en beredeneerde keuzes te maken, maar uit gemakzucht voor simpelheid gaan - en daarmee koketteren. Degenen die zeggen van lezen te houden maar Reve saai vinden en van Nescio nog niet hebben gehoord. Die in GTST een rechtvaardiging zien om zich niet in Griekse tragedies te verdiepen.
De Idols-intellectuelen. De schaamteloze slaven van de slechte smaak.
Hoi Serendips, alles goed?quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:03 schreef Serendips het volgende:
[..]
Haha, ja, dan heb ik nog wel een leuke opmerking van een Amerikaan voor je in petto! Ik was een paar jaar geleden in de VS en toen vroeg een Amerikaanse aan me of we in Nederland hetzelfde alfabet hanteerden als daar....Tokkie
Daarentegen ken ik ook een aantal Amerikanen die buitengewoon geinteresseerd zijn in de Nederlandse/ Europese cultuur en geschiedenis. Zij zien het wel als een gebrek cultuur dat het in Amerika allemaal zo plat, doorsnee en shallow is...
Als dat voldoende is om in jouw achting te stijgen. Ik kan desnoods met een opmerking van één regel vijf keer zoveel stof doen opwaaien.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:24 schreef Ringo het volgende:
En toch: iemand die met een opmerking van nauwelijks drie regels zoveel stof doet opwaaien, verdient mijn achting.
Eerlijk gezegd kan het mij niet hoogdravend genoeg zijn. Aleen Jezus is groot geworden door bescheiden te blijven.
En nu? Niks.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 13:48 schreef Verbal het volgende:
[..]
Pynchon nog niet gelezen. Joyce en Lowry wel. En nu?
V.
Heb het lef om het te doen en ik ben je man.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat voldoende is om in jouw achting te stijgen. Ik kan desnoods met een opmerking van één regel vijf keer zoveel stof doen opwaaien.![]()
Ik vind Grunberg eerder tot de lichte stof behoren. Doch dien je het zeker niet licht op te vatten.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:33 schreef Clourhide het volgende:
[..]
En nu? Niks.
Mijn opmerking was eerder bedoeld om in te gaan tegen mensen die een onderscheid maken tussen "lichte" en "zware" lectuur en vervolgens Grunberg "zware" lectuur willen noemen. Kom nou. Er zijn wel wat grijze zones tussen wat "licht" is en wat "zwaar" is.
Ik vind het onderscheid tussen "licht" en "zwaar" eigenlijk onzinnig. Wordt daarmee beodled hoe toegankelijk het is? Dat iets moeilijk toegankelijk is zegt eigenlijk nog helemaal niks over de kwaliteit, sterker nog, iets wat extreem moeilijk toegankelijk is, is vaak gewoon slecht.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:51 schreef Mainport het volgende:
[..]
Ik vind Grunberg eerder tot de lichte stof behoren. Doch dien je het zeker niet licht op te vatten.
Grunberg is een postmoderne slagroomtaart. Maar wel lekker.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:51 schreef Mainport het volgende:
[..]
Ik vind Grunberg eerder tot de lichte stof behoren. Doch dien je het zeker niet licht op te vatten.
Dan zou ik eerder zeggen een postmoderne, uitgedroogde matzeskoek. Je moet ervan houden.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:54 schreef Ringo het volgende:
[..]
Grunberg is een postmoderne slagroomtaart. Maar wel lekker.
Ook dat onderscheid is onzinnig. Het is namelijk even subjectief.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het onderscheid tussen "licht" en "zwaar" eigenlijk onzinnig. Wordt daarmee beodled hoe toegankelijk het is? Dat iets moeilijk toegankelijk is zegt eigenlijk nog helemaal niks over de kwaliteit, sterker nog, iets wat extreem moeilijk toegankelijk is, is vaak gewoon slecht.
Beter hebben we het over goede of slechte kwaliteit.
Zonder meer.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 14:33 schreef Clourhide het volgende:
Mijn opmerking was eerder bedoeld om in te gaan tegen mensen die een onderscheid maken tussen "lichte" en "zware" lectuur en vervolgens Grunberg "zware" lectuur willen noemen. Kom nou. Er zijn wel wat grijze zones tussen wat "licht" is en wat "zwaar" is.
Dat klopt. Daarom moet je er dan 'ik vind' voorzetten. Maar wanneer we alles gaan relativeren, dan kunnen we het nergens meer over hebben.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:15 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ook dat onderscheid is onzinnig. Het is namelijk even subjectief.
Zoiets vermoedde ik al.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:25 schreef Serendips het volgende:
LXIV, mijn usernaam komt uiteraard van het woord 'serendipity'. Volgens mij het mooiste woord in het Engels. Zowel het woord an sich als de betekenis. Aangezien dit gehele woord als usernaam niet meer beschikbaar was, heb ik er zelf het einde van het woord iets gewijzigd. Deze uitgang is onleend aan het woord 'pips', maar dan niet het Nederlandse woord, maar een zelfverzonnen woord dat we vroeger thuis altijd gebruikten.
En je moet er van houden of zin in hebben.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:15 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ook dat onderscheid is onzinnig. Het is namelijk even subjectief.
Iemand die graag moeilijk toegankelijke boeken leest, zal die boeken "beter" vinden van "kwaliteit" dan iemand die eerder esthetisch is ingesteld en meer op de stijl let. (En zelfs dan nog: iemand als Joyce is zeker en vast een goeie stilist, ook al zijn zijn boeken dan minder toegankelijk).
Ja, maar we hebben het nu over mensen mét intellectuele pretenties, die niet verder komen dan de Bouquetreeks. Da's net andersom.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:31 schreef Verbal het volgende:
[..]
En je moet er van houden of zin in hebben.
En zolang iemand die niet verder komt dan de Bouqetreeks (of hoe dat tegenwoordig heet) geen intellectuele pretenties heeft, prima toch?
V.
Zeker wel literatuur! Persoonlijk vond ik Joyce ook niet zo "goed" hoor, ik haalde hem alleen aan als voorbeeld van "zware" literatuur.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Daarom moet je er dan 'ik vind' voorzetten. Maar wanneer we alles gaan relativeren, dan kunnen we het nergens meer over hebben.![]()
Overigens is veel (vind ik) hoogstaande literatuur óók nog eens goed toegankelijk. In ieder geval helder en duideljk geschreven. Zelf heb ik ook wel eens geprobeerd me door Joyce heen te worstelen, maar het lukte me gewoon niet. En dat had niets met een gebrek aan capaciteiten te maken, ik vond er gewoon niks aan.
Pak boeken als "Kaas", "The Old Man And The Sea" of "De ontaarde slapers". Allemaal niet moeilijk om te lezen, en toch zeker wel literatuur. (vind ik)
Terecht! (vind ik)quote:PS Nu stop ik met dat (vind ik) hoor!
Zie pagina 1.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:35 schreef yvonne het volgende:
Godsamme, de vraag was, wat is het slechtste boek dat je ooit gelezen hebt.
Gewoon antwoord geven klaar.
Dat semi-intellectuele gereutel altijd.
quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:35 schreef yvonne het volgende:
Zoek het verband.quote:Een voorbeeld; Een paar dagen geleden had ik een gesprek met iemand die niet wist wat het begrip 'Randstad' inhoudt. Hij dacht dat dat Rotterdam was. Kijk, dan houdt het gesprek wat mij betreft dus daar op. Ik vind het niet interessant om met mensen te praten die dat soort dingen niet weten.
Nu zullen er wel mensen zijn die dan roepen dan ik me te goed voel voor hem. Ik stel; ik vind het gewoon niet interessant met hem te praten, want hij begrijpt hoogstwaarschijnlijk 80% van wat ik zeg toch niet.
quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:37 schreef Clourhide het volgende:
Ik vond bv. Kafka veel beter, en met Kafka is het net zoals bv. Elsschot: het is eigenlijk heel vlot geschreven. Maar ironisch genoeg zijn Kafka's boeken toch helemaal niet "toegankelijk". Ze zijn juist bijzonder mysterieus, ondanks de vlotte schrijfstijl.
Moeten we dan een (1) titel opgeven en onze mond dan houden, of anders krijgen we een ban?quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:35 schreef yvonne het volgende:
Je zou bijna denken dat ze expres zo reageert. Nu begrijp ik waarom ze Grunberg hekelt.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moeten we dan een (1) titel opgeven en onze mond dan houden, of anders krijgen we een ban?![]()
![]()
Of je leest even het hele topic...quote:
Als er sex in een boek komt, kom ik er wel gemakkelijk doorheen. Ongeacht of het slecht geschreven is of gewoon een slecht verhaal.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:46 schreef Ole het volgende:
Heleen van Royen.
De gelukkige huisvrouw kwam ik niet doorheen. Godin van de jacht was verschrikkelijk. Het enige goede is dat ze wel een vlotte schrijfstijl heeft.
Zwaar overgewaardeerd.
Werk je voor een uitgever oid? Ik voel een topic opkomenquote:Op vrijdag 23 juni 2006 12:41 schreef Sasandra het volgende:
Het slechtste boek dat ik ooit gelezen heb. Hmm, ik vrees dat ik die dan weer vergeten ben. De boeken die ik voor mijn werk moet lezen zijn over het algemeen bar slecht (maar dat worden dan ook geen bestsellers, hihi)
Je moet nog antwoorden in "Krieg"quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moeten we dan een (1) titel opgeven en onze mond dan houden, of anders krijgen we een ban?![]()
![]()
De Avonden is geniale literatuur, Grote Literatuur zelfs. Nergens is zo mooi een volkomen zwartgallig en nihilistisch oneindige saaiheid geschapen. Ik kwam er dan ook niet doorheen, een groter compliment is niet mogelijkquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef Frollo het volgende:
[..]
Kafkaquote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Klopt. K. lijk je net niet helemaal te kunnen vatten. Maar om zijn boeken helemaal niet toegankelijk te noemen ben ik niet met je eens. Het is toch zeker wel leesbaar, ook voor iemand zonder allerlei pretenties. Ik denk zelfs dat het niet zoveel uitmaakt of je nu wel of niet literair onderlegd bent wanneer je K. aan het lezen bent. Het blijft sowieso ongrijpbaar.
Der Prozess vind ik ook subliem. Misschien wel de beste roman ooit. En dat terwijl hij niet eens af is!quote:Op vrijdag 23 juni 2006 20:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
KafkaDer Prozess is een van mijn favorieten, maar dat kan ook een beroepsdeformatie zijn
.
O.d. actie instellen tegen Gillette. Hun mesjes zijn niet scherp genoeg.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 22:35 schreef Thisbe het volgende:
Kameraad scheermes van Rogi WiegMijn peetoom gaf me dit boek voor mijn verjaardag onder vermelding dat hij het niet had gelezen. Ik was oprecht onthutst dat dit soort boeken daadwerkelijk uitgegeven mogen worden.
Het is een 'ik ben depressief, en niemand begrijpt mij en de hele wereld is klote'- boek. Ik heb geen ander woorden voor dit boek over dan: onvoorstelbaar kutboek. Het erge is dat deze kneus nog meer boeken en gedichten schijnt te hebben geschreven.![]()
Keane roeleert! Voor "Keane" lees: "James Blunt"...quote:Op donderdag 22 juni 2006 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De fijnproever.
Mullis is Vullis, behalve zijn brieven aan Reve dan. En de brieven waarmee Reve pareerdequote:Op donderdag 27 september 2007 21:51 schreef Urquhart het volgende:
Het Stenen Bruidsbed van Mulisch was om te huilen.
O, en dan moet ik opeens denken aan Lucifer. Ik heb het helemaal uitgelezen, ik dacht steeds dat ik per ongeluk grote stukken had overgeslagen, dus dan maar weer terugbladeren, maar nee - dat had ik allemaal al gelezen, en toch kon ik werkelijk niet één touw aan dat boek vastknopen. Als ik nu zou moeten zeggen waarover het ging, dus afgezien van die dooie vrouw, dan weet ik het niet. Over heel veel mensen. Dus iedereen die graag een boek wil lezen over heel veel mensen, moet Lucifer kopen.quote:Op donderdag 27 september 2007 17:29 schreef Ringo het volgende:
Kick.
Ik moest opeens denken aan De vriendschap van Connie Palmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |