quote:
O, en dan moet ik opeens denken aan
Lucifer. Ik heb het helemaal uitgelezen, ik dacht steeds dat ik per ongeluk grote stukken had overgeslagen, dus dan maar weer terugbladeren, maar nee - dat had ik allemaal al gelezen, en toch kon ik werkelijk niet één touw aan dat boek vastknopen. Als ik nu zou moeten zeggen waarover het ging, dus afgezien van die dooie vrouw, dan weet ik het niet. Over heel veel mensen. Dus iedereen die graag een boek wil lezen over heel veel mensen, moet
Lucifer kopen.
Verder zag ik in dit topic ook het verschrikkelijke
Madison County-boek staan; dat is voor mij de draak der draken, de opperdraak. De film was trouwens bijna net zo slecht. Maar toch heeft dit boek een geheim dat ik blijkbaar niet kan kraken, en een heleboel - miljoenen! - anderen wél. Een vriend gaf mij het boekje ooit met de opmerking dat hij in het vliegtuig naar New York hartverscheurend had moeten huilen om dit prachtige liefdesverhaal, en dat zijn medepassagiers met open mond naar hem had zitten kijken, maar zelfs dát kon hem niet meer schelen, want hij was aangeraakt door de goddelijke boodschap van
Madison County, hij was er een ander mens door geworden, een béter mens, helemaal vervuld van liefde & goedheid & vergeving . Ja, echt waar. Dat kan. Zulke boeken bestaan. En dit is dus zo'n boek.
Ik wil dat geheim zo graag kennen... maar ik heb het boek met die boodschap in mijn achterhoofd gelezen, de goddelijke liefdesboodschap dus, en toch moest ik de hele tijd bijna overgeven, zo walgelijk en plat en dom en kinderachtig en platvloers vond ik het allemaal. (Later, toen de film eenmaal draaide, kwam het hoofd van Meryl Streep daar nog bij.) Maar om al die redenen vind ik
The Bridges of Madison County dus een fascinerende draak. Meestal kan ik wel begrijpen waarom grote groepen mensen een bepaald boek prachtig vinden, en ik minder (of zelfs helemaal niet). Het is me nooit gelukt om méér dan 20 pagina's te lezen in
De ontdekking van de hemel, maar ik snap best waarom anderen het verslinden. Dat is een kwestie van smaak (en van geduld - het gaat mij allemaal te traag). Toch zie ik wel dat het goed is geschreven, en het onderwerp lijkt me ook interessant. Maar bij
Madison County kan ik het écht niet begrijpen. En God weet dat ik het geprobeerd heb. Alleen
begrijpen, de vinger leggen op dat universele geluksgevoel dat kennelijk door dat boek wordt opgeroepen - geluk vermengd met melancholie, dat is wat ik mensen erover heb horen verzuchten, met trillende onderlip.
Miljóenen exemplaren! Misschien wel honderd miljoen - dat boek was een legendarische bestseller. En ik ben niet zo arrogant om te beweren dat al die miljoenen mensen gek zijn. Ik ben dus gek, het ligt aan mij. Maar waarom? Waarom kan ik zoiets simpels niet begrijpen?