Dat klopt. Daarom moet je er dan 'ik vind' voorzetten. Maar wanneer we alles gaan relativeren, dan kunnen we het nergens meer over hebben.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:15 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ook dat onderscheid is onzinnig. Het is namelijk even subjectief.
Zoiets vermoedde ik al.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:25 schreef Serendips het volgende:
LXIV, mijn usernaam komt uiteraard van het woord 'serendipity'. Volgens mij het mooiste woord in het Engels. Zowel het woord an sich als de betekenis. Aangezien dit gehele woord als usernaam niet meer beschikbaar was, heb ik er zelf het einde van het woord iets gewijzigd. Deze uitgang is onleend aan het woord 'pips', maar dan niet het Nederlandse woord, maar een zelfverzonnen woord dat we vroeger thuis altijd gebruikten.
En je moet er van houden of zin in hebben.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:15 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ook dat onderscheid is onzinnig. Het is namelijk even subjectief.
Iemand die graag moeilijk toegankelijke boeken leest, zal die boeken "beter" vinden van "kwaliteit" dan iemand die eerder esthetisch is ingesteld en meer op de stijl let. (En zelfs dan nog: iemand als Joyce is zeker en vast een goeie stilist, ook al zijn zijn boeken dan minder toegankelijk).
Ja, maar we hebben het nu over mensen mét intellectuele pretenties, die niet verder komen dan de Bouquetreeks. Da's net andersom.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:31 schreef Verbal het volgende:
[..]
En je moet er van houden of zin in hebben.
En zolang iemand die niet verder komt dan de Bouqetreeks (of hoe dat tegenwoordig heet) geen intellectuele pretenties heeft, prima toch?
V.
Zeker wel literatuur! Persoonlijk vond ik Joyce ook niet zo "goed" hoor, ik haalde hem alleen aan als voorbeeld van "zware" literatuur.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Daarom moet je er dan 'ik vind' voorzetten. Maar wanneer we alles gaan relativeren, dan kunnen we het nergens meer over hebben.![]()
Overigens is veel (vind ik) hoogstaande literatuur óók nog eens goed toegankelijk. In ieder geval helder en duideljk geschreven. Zelf heb ik ook wel eens geprobeerd me door Joyce heen te worstelen, maar het lukte me gewoon niet. En dat had niets met een gebrek aan capaciteiten te maken, ik vond er gewoon niks aan.
Pak boeken als "Kaas", "The Old Man And The Sea" of "De ontaarde slapers". Allemaal niet moeilijk om te lezen, en toch zeker wel literatuur. (vind ik)
Terecht! (vind ik)quote:PS Nu stop ik met dat (vind ik) hoor!
Zie pagina 1.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:35 schreef yvonne het volgende:
Godsamme, de vraag was, wat is het slechtste boek dat je ooit gelezen hebt.
Gewoon antwoord geven klaar.
Dat semi-intellectuele gereutel altijd.
quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:35 schreef yvonne het volgende:
Zoek het verband.quote:Een voorbeeld; Een paar dagen geleden had ik een gesprek met iemand die niet wist wat het begrip 'Randstad' inhoudt. Hij dacht dat dat Rotterdam was. Kijk, dan houdt het gesprek wat mij betreft dus daar op. Ik vind het niet interessant om met mensen te praten die dat soort dingen niet weten.
Nu zullen er wel mensen zijn die dan roepen dan ik me te goed voel voor hem. Ik stel; ik vind het gewoon niet interessant met hem te praten, want hij begrijpt hoogstwaarschijnlijk 80% van wat ik zeg toch niet.
quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:37 schreef Clourhide het volgende:
Ik vond bv. Kafka veel beter, en met Kafka is het net zoals bv. Elsschot: het is eigenlijk heel vlot geschreven. Maar ironisch genoeg zijn Kafka's boeken toch helemaal niet "toegankelijk". Ze zijn juist bijzonder mysterieus, ondanks de vlotte schrijfstijl.
Moeten we dan een (1) titel opgeven en onze mond dan houden, of anders krijgen we een ban?quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:35 schreef yvonne het volgende:
Je zou bijna denken dat ze expres zo reageert. Nu begrijp ik waarom ze Grunberg hekelt.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moeten we dan een (1) titel opgeven en onze mond dan houden, of anders krijgen we een ban?![]()
![]()
Of je leest even het hele topic...quote:
Als er sex in een boek komt, kom ik er wel gemakkelijk doorheen. Ongeacht of het slecht geschreven is of gewoon een slecht verhaal.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:46 schreef Ole het volgende:
Heleen van Royen.
De gelukkige huisvrouw kwam ik niet doorheen. Godin van de jacht was verschrikkelijk. Het enige goede is dat ze wel een vlotte schrijfstijl heeft.
Zwaar overgewaardeerd.
Werk je voor een uitgever oid? Ik voel een topic opkomenquote:Op vrijdag 23 juni 2006 12:41 schreef Sasandra het volgende:
Het slechtste boek dat ik ooit gelezen heb. Hmm, ik vrees dat ik die dan weer vergeten ben. De boeken die ik voor mijn werk moet lezen zijn over het algemeen bar slecht (maar dat worden dan ook geen bestsellers, hihi)
Je moet nog antwoorden in "Krieg"quote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moeten we dan een (1) titel opgeven en onze mond dan houden, of anders krijgen we een ban?![]()
![]()
De Avonden is geniale literatuur, Grote Literatuur zelfs. Nergens is zo mooi een volkomen zwartgallig en nihilistisch oneindige saaiheid geschapen. Ik kwam er dan ook niet doorheen, een groter compliment is niet mogelijkquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ehm, jij hebt De Avonden halverwege teruggebracht naar de bieb, hoe kom je erbij dat je iets mag zeggen over literatuur?
Kafkaquote:Op vrijdag 23 juni 2006 15:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Klopt. K. lijk je net niet helemaal te kunnen vatten. Maar om zijn boeken helemaal niet toegankelijk te noemen ben ik niet met je eens. Het is toch zeker wel leesbaar, ook voor iemand zonder allerlei pretenties. Ik denk zelfs dat het niet zoveel uitmaakt of je nu wel of niet literair onderlegd bent wanneer je K. aan het lezen bent. Het blijft sowieso ongrijpbaar.
Der Prozess vind ik ook subliem. Misschien wel de beste roman ooit. En dat terwijl hij niet eens af is!quote:Op vrijdag 23 juni 2006 20:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
KafkaDer Prozess is een van mijn favorieten, maar dat kan ook een beroepsdeformatie zijn
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |