abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39129440
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:14 schreef LXIV het volgende:

De Joodse Messias vond ik juist wel aardig. De meeste van zijn boeken vond ik juist een veel te hoog "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte hebben.
Ik herken dat echt helemaal niet, dat "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte. Als ik aan Grunberg denk, denk ik aan tragikomedie en absurditeit.

Wat vond je van het einde van De Joodse Messias?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:22:52 #102
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_39129442
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En wat vond je van De Avonden?
Heb ik niet gelezen. Ik hou niet zo van de Nederlandse literatuur.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:23:46 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_39129493
ik moet daarbij ook aantekenen dat schrijvers die graag ook als artiest gezien willen worden, op tv en podia en zo, vaak niet de briljantste schrijvers zijn, anders waren die mooiste zinnen nooit geboren omdat ze schrijver zijn en niet met performing bezig zijn.

uitkleden tot op het bot. dát moet een schrijver.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:24:28 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39129531
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik herken dat echt helemaal niet, dat "Yes/psychologiemaandblad"-gehalte. Als ik aan Grunberg denk, denk ik aan tragikomedie en absurditeit.

Wat vond je van het einde van De Joodse Messias?
Niet goed. Alleen het "Groetjes van Anne Frank" op de kernkoppen vond ik lachen.
Ik had het gevoel dat Grunberg niet helemaal uit de afronding van zijn boek gekomen was. Zonder meer het meest zwakke deel van het boek.
The End Times are wild
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:24:45 #105
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_39129543
Ik heb gepoogd "Alles is verlicht" van Foer te lezen, maar ben er mee gestopt... Niet te doen naast het schrijven een scriptie .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_39129613
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:24 schreef LXIV het volgende:

Niet goed. Alleen het "Groetjes van Anne Frank" op de kernkoppen vond ik lachen.
Ik had het gevoel dat Grunberg niet helemaal uit de afronding van zijn boek gekomen was. Zonder meer het meest zwakke deel van het boek.
Ja, ik vond het begin ook veelbelovend, maar halverwege ontwikkelde ik echt aversie tegen dat boek.
pi_39129668
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:20 schreef Claudia_x het volgende:
Haha, dat is zo. Maar iedereen heeft toch tijdens de middelbare school vreselijke verplichte kost voorgeschoteld gekregen?
Mijn leraar Nederlands vond het allemaal wel best. Op Au Pair, Karakter (die ik overigens briljant vind) en mss nog twee 'verantwoorde' boeken na, heb ik alleen maar boeken gelezen die ik leuk vond.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:27:28 #108
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_39129691
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:24 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik heb gepoogd "Alles is verlicht" van Foer te lezen, maar ben er mee gestopt... Niet te doen naast het schrijven een scriptie .
Ik heb gemengde gevoelens over dat boek. De "hedendaagse" delen van het verhaal kan ik erg waarderen, vooral de brieven van de Oekrainer aan Jonathan. Het meer historische "magisch-realistische" gedeelte van het boek kan me stukken minder bekoren. Overigens heb ik hem in het Engels gelezen.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_39129693
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
Dat je van Nooit meer slapen, De avonden, De joodse messias en Au pair meer of iets anders had verwacht - OK. Maar het slechtste boek dat je ooit gelezen hebt? Dan zit er echt een steekje bij je los.
Of het is het enige boek waar degene ooit aan begonnen is.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:27:36 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39129696
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, ik vond het begin ook veelbelovend, maar halverwege ontwikkelde ik echt aversie tegen dat boek.
Overigens moet ik je zeggen dat ik nog nooit een boek zo goed begrepen heb als De Joodse Messias, en dat er wellicht andere redenen zijn dat ik (onbewust) een aversie heb tegen Grunberg, maar dat is weer een heel ander verhaal.
The End Times are wild
pi_39129839
Of je iets gemist hebt, ChrisJX? Integendeel. Je bent een gezegend mens. Lezen hoort natuurlijk gewoon leuk te zijn...

...al kijk ik nog steeds neer op mensen die zich met lichte lectuur bezighouden.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:31:42 #112
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_39129916
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Haha, dat is zo. Maar iedereen heeft toch tijdens de middelbare school vreselijke verplichte kost voorgeschoteld gekregen?
wij mochten kiezen uit eigenlijk alle boeken. denk 40% nederlandstalig, dus ook vlaams (louis paul boon) heb zelfs nog een boekenlijst uit een boekje voorgesteld aan mijn leraar nederlands. ging over 'verboden' boeken zoals mein kampf en nog veel meer censuur, stond ergens in de boekenkast in huis destijds. .

uiteindelijk heb ik met paul boon en heeresma 'de drijfveren van sex' als titel voor mijn nederlands mondeling gekozen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_39129921
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
Dat je van Nooit meer slapen, De avonden, De joodse messias en Au pair meer of iets anders had verwacht - OK. Maar het slechtste boek dat je ooit gelezen hebt? Dan zit er echt een steekje bij je los.
Dat is het mooie van smaak.... iedereen heeft het en het is bij iedereen anders!

Ik vond Nooit Meer Slapen echt waar-de-loos.... het ging echt helemaal nergens over en het was uitermate slaapverwekkend geschreven.... ben dus ook nooit echt ver gekomen in dat boek

Daarentegen vond ik De Avonden en De Joodse Messias wel weer erg mooi...
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:32:01 #114
136 V.
pi_39129937
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:30 schreef Claudia_x het volgende:

...al kijk ik nog steeds neer op mensen die zich met lichte lectuur bezighouden.
Wat vind jij lichte lectuur?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_39130057
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:27 schreef LXIV het volgende:

Overigens moet ik je zeggen dat ik nog nooit een boek zo goed begrepen heb als De Joodse Messias, en dat er wellicht andere redenen zijn dat ik (onbewust) een aversie heb tegen Grunberg, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ik wil graag weten wat je dan begrepen hebt aan De Joodse Messias. Zou je daar misschien hier eens een stukje over willen schrijven?
pi_39130071
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Mijn leraar Nederlands vond het allemaal wel best. Op Au Pair, Karakter (die ik overigens briljant vind) en mss nog twee 'verantwoorde' boeken na, heb ik alleen maar boeken gelezen die ik leuk vond.
Beetje OT, maar vond dat idd ook een van de beste Nederlandse boeken die ik gelezen heb!

Wij kregen gewoon een lijst waaruit je kon kiezen en ong. 3 boeken die verplicht waren en klassikaal behandeld werden.... (o.a. De Buitenvrouw)
pi_39130107
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:12 schreef Frollo het volgende:

[..]

Tolkien

He he, is me dat lachen, mijn avond is weer goed.

Die andere gasten die je noemt, die ken ik niet hoor (op Sartre na natuurlijk). Schrijven die ook duizenden pagina's over kaboutertjes?
je kent de Goelag archipel niet eens??? en dat durft over literatuur te praten....

Samarago en Jiménez hebben de Nobelprijs voor de literatuur gewonnen. Ionescu is een roemeens schrijver, dus dat kan ik me voorstellen...en Sartre ken je waarschijnlijk alleen van naam....
pi_39130205
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:32 schreef Verbal het volgende:

V.
Brown, Grisham, Potter, thrillers, fantasy, chicklit. Bijvoorbeeld.
pi_39130211
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wij mochten kiezen uit eigenlijk alle boeken. denk 40% nederlandstalig, dus ook vlaams (louis paul boon) heb zelfs nog een boekenlijst uit een boekje voorgesteld aan mijn leraar nederlands. ging over 'verboden' boeken zoals mein kampf en nog veel meer censuur, stond ergens in de boekenkast in huis destijds. .

uiteindelijk heb ik met paul boon en heeresma 'de drijfveren van sex' als titel voor mijn nederlands mondeling gekozen.
L-P Boon...erg leuke schrijver vond ik dat toen ik jong was....lang niets meer van gelezen.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:36:52 #120
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_39130253
Lord of the Rings. Ik las hem in het Engels en met mijn pindabrein heb ik me enorm om die 'leuk bedoelde' Engelse stijl zitten irriteren.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:37:15 #121
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_39130278
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En waarom kijk je daarop neer?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:37:20 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39130289
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wil graag weten wat je dan begrepen hebt aan De Joodse Messias. Zou je daar misschien hier eens een stukje over willen schrijven?
Het is een heel verhaal, wat ik je misschien nog ooit vertel. Het grappige is dat Grunberg zelf al hints genoeg gegeven heeft over hoe zijn boek in elkaar steekt, maar dat niemand dit gezien schijnt te hebben. Het is in feite het verhaal van Parsifal. Het hoe en waarom steekt vrij ingewikkeld in elkaar.
The End Times are wild
pi_39130348
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En waarom kijk je daarop neer?
Ergens op neerkijken is een arrogante houding met een blijk van onkunde begrip en wetenschap te kunnen tonen in de smaak en gevoelens van anderen.
pi_39130414
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:31 schreef zoalshetis het volgende:

Maar als je begint met lezen, dan weet je nog niet wat en wie je leuk vindt. Vaak ga je dan maar af op de canon, en daar zit nu eenmaal veel saaie shit tussen. Hoe wist jij dat je die boeken onderhoudend zou gaan vinden?
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:47:38 #125
136 V.
pi_39130940
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Okee. Maar waarom daar op neerkijken?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_39131099
misplaatste arrogantie
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:50:11 #127
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_39131130
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:47 schreef Verbal het volgende:

[..]

Okee. Maar waarom daar op neerkijken?

V.
Goede vraag. Ik vind het ook een beetje sneu.
pi_39131832
Ik heb ideeën over wat een boek tot een goed boek maakt, over de voorwaarden waaronder een boek als waardevol bestempeld kan worden. Wat daar niet aan voldoet, is minder waard. En wie zich met minderwaardige dingen bezighoudt, daar kijk ik op neer.
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:05:26 #129
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_39132030
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ideeën over wat een boek tot een goed boek maakt, over de voorwaarden waaronder een boek als waardevol bestempeld kan worden. Wat daar niet aan voldoet, is minder waard. En wie zich met minderwaardige dingen bezighoudt, daar kijk ik op neer.
Ben je student toevallig?
pi_39132108
quote:
Je bent serieus toch?
Indien ja; of
ijs_beer fan!
pi_39132302
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 23:05 schreef Plastic_Power het volgende:

Ben je student toevallig?
Jep.
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 23:07 schreef NanKing het volgende:

Je bent serieus toch?
Jep.
pi_39135793
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:09 schreef ChrisJX het volgende:
Au Pair van W.F. Hermans

Het boek begint best aardig en leuk, maar zodra de hoofdpersoon in dat huis met die spiegel komt wordt het een ontzettend raar verhaal. Volgens mij had Hermans behoefte aan een leuk fantasietje en heeft hij bij gebrek aan beter er maar zelf één bedacht
Het is ook zijn enige boek met een vrouwelijk hoofdpersoon, aangezien Hermans zelf totaal niet instaat of vanzins was zich in vrouwen in te leven, is het niet verwonderlijk dat het een van zijn mindere boeken is.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 01:24:38 #133
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39136366
Grunberg is natuurlijk een uitstekend schrijver. Net als Mulisch overigens.

Slechte boeken lees ik niet, of in elk geval niet uit.

Om dan toch een titel te noemen: de mislukte mocro-pastiche Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken van "Yusuf el Halal". Dat was echt .
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 02:46:47 #134
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39137319
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:32 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.
Dat is de foute vraag. Lees eens James Joyce, Malcolm Lowry of Thomas Pynchon, dan weet je tenminste wat "zware lectuur" is.
---verdwijnt---
  vrijdag 23 juni 2006 @ 02:49:10 #135
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_39137337
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 02:46 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Dat is de foute vraag. Lees eens James Joyce, Malcolm Lowry of Thomas Pynchon, dan weet je tenminste wat "zware lectuur" is.
Matig verkapte pimppost...
  vrijdag 23 juni 2006 @ 03:02:25 #136
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39137437
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 02:49 schreef Plastic_Power het volgende:

[..]

Matig verkapte pimppost...
DUIDELIJKE pimppost!

(Ik vind Joyce trouwens slechte en oninteressante boeken schrijven, ook al is het dan "zware" lectuur...)
---verdwijnt---
  Admin vrijdag 23 juni 2006 @ 09:50:57 #137
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_39140043
quote:
Zo hallo!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_39140375
quote:
ik kijk op mensen neer die zich beter willen voordoen dan anderen, geen restpect voor anderen tonen en een asosiale houding aannemen in de maatschappij....

Jou dus
pi_39141125
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie dat je 'lichte lectuur' inmiddels gedefinieerd hebt.

Zoals ik het nu opvat is het een schande als je alleen maar Tolkien of Harry Potter leest en W.F. Hermans en Jan Wolkers links laat liggen. Maar hoe staan Hermans en Wolkers in verhouding tot Nobelprijswinnaars als Boris Pasternak, Imre Kertesz en Ernest Hemingway?
pi_39141219
dat boek, dangerous minds, waar ook een film van is gemaakt met micheal pfeiffer volgens mij.... kansloos optimistisch, zo'n hoofdpersoon dat zichzelf helemaal de shit vindt op een sph manier...
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_39141290
quote:
Meisje, meisje, meisje

Ik ga ook liever naar een museum dan naar een voetbalwedstrijd, maar maakt mij dat een beter mens dan de voetballiefhebber? Het is erg triest gesteld als je de waarde van mensen aan dergelijke interesses afleest. Iemand kan elke week vijf roddelbladen doornemen, maar tegelijkertijd ook collecteren voor het Rode Kruis en elke zaterdag vrijwillig bejaarden een gezelligheidsbezoekje brengen. Terwijl er ongetwijfeld Sartre-liefhebbers zijn die hun eigen oma nog niet eens uit de plomp zou trekken als ze ligt te verzuipen.

En dan moet de Sartre-liefhebber op de roddelbladenfan neerkijken zeker?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 10:49:13 #142
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39141634
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 10:39 schreef ChrisJX het volgende:
En dan moet de Sartre-liefhebber op de roddelbladenfan neerkijken zeker?
Dat lijkt me wel zo gezond.

Hoewel Sartre in dezen misschien niet zo'n goed voorbeeld is.

Ga alsjeblieft eens weg met die gelijkheidsgedachte. Heeft ons alleen het riool opgeleverd.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 10:52:59 #143
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_39141780
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 10:33 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik zie dat je 'lichte lectuur' inmiddels gedefinieerd hebt.

Zoals ik het nu opvat is het een schande als je alleen maar Tolkien of Harry Potter leest en W.F. Hermans en Jan Wolkers links laat liggen. Maar hoe staan Hermans en Wolkers in verhouding tot Nobelprijswinnaars als Boris Pasternak, Imre Kertesz en Ernest Hemingway?
En hoe staan die in verhouding tot bijvoorbeeld een Chaucer, Malory, Moore, Dante, St Augustinus, Cicero, Homerus.

Is een geconstrueerde mythologie als die van Tolkien minder waard dan een Edda?

Ik heb medelijden met Claudia_x eigenlijk, iemand die zich zo beperkt in haar hokjes.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_39141781
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 10:49 schreef Ringo het volgende:

Ga alsjeblieft eens weg met die gelijkheidsgedachte. Heeft ons alleen het riool opgeleverd.
Dude, leer lezen. Ik heb het nergens over gelijkheid. Ik geef alleen dat het een beetje triest is om op iemand neer te kijken omdat jij toevallig een hobby hebt die meer hoogstaand is dan die van de ander. Baseer je dan op iets wat er toe doet, zoals hoe iemand zijn leven leeft.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 10:54:10 #145
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_39141826
quote:
Ik heb ideeën over wat een boek tot een goed boek maakt, over de voorwaarden waaronder een boek als waardevol bestempeld kan worden.
Wat zijn die voorwaarden eigenlijk?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 10:54:42 #146
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_39141848
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 10:53 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dude, leer lezen. Ik heb het nergens over gelijkheid. Ik geef alleen dat het een beetje triest is om op iemand neer te kijken omdat jij toevallig een hobby hebt die meerhoogstaand hoogdravender is dan die van de ander. Baseer je dan op iets wat er toe doet, zoals hoe iemand zijn leven leeft.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 11:28:55 #147
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39142977
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 10:53 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dude, leer lezen. Ik heb het nergens over gelijkheid. Ik geef alleen dat het een beetje triest is om op iemand neer te kijken omdat jij toevallig een hobby hebt die meer hoogstaand is dan die van de ander. Baseer je dan op iets wat er toe doet, zoals hoe iemand zijn leven leeft.
Minderwaardige zaken dienen ook als zodanig beschouwd. Dat is de kern van dit betoog.

Dat sommige poldermoralisten hier een hoge rug van krijgen, doet nauwelijks ter zake.
pi_39143206
Ik lees gewoon waar ik zin in heb op dat moment.
Ik struin gewoon de bibliotheek rond en pik her en der wat mee.
Of het nou een hoogstaand literatuurstuk is, een wetenschappelijk boek, een populair boek uit de boeken top 10, of een jeugdfantasyboek, ik neem gewoon van alles wat mee.
En als het niet bevalt dan ga ik mezelf niet dwingen het uit te lezen, ik lees namelijk niet alleen om mijn horizon te verbreden in alle mogelijke onderwerpen, maar ik lees ook voornamelijk voor mijn plezier.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_39143406
Mmmm...het slechtste boek, dat weet ik even niet...

Het eerste wat me te binnen schiet is; 'Phileine zegt sorry'. Behoorlijk slecht boek.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 12:16:57 #150
127981 Misstique
11-07-2014
pi_39144772
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 10:54 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat zijn die voorwaarden eigenlijk?
Dat wilde ik ook net gaan vragen.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')