abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:16:26 #101
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_38842351
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:12 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Was maar een voorbeeld Maar wat gebeurd er dan met de dieren? En zouden we met jouw voorstelling van de macht van de menselijke geest niet ontzettend veel last hebben van mensen met een identiteitscrisis?
Geen idee, het was ook maar een gedachte van me hoor. Het zou kunnen was mijn idee...wie weet.
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:18:42 #102
11458 ivetje
pi_38842416
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:15 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dat was ik die zei dat je wel iets anders 'moet' geloven en daarbij bedoel ik niet moeten in de zin dat het verplicht is maar in de zin dat je toch wel enig idee moet hebben waar je stelling op gebaseert is?
Natuurlijk mag een ieder van zijn eigen gevoel uit gaan en van daaruit zijn of haar eigen geloof creeëren. Maar je eigen gevoel kan geen maatstaaf zijn in discussies als dit (lees: in mijn opinie).
Natuurlijk ben je vrij om ten aller tijde van je eigen gevoel uit te gaan in dit soort kwesties maar enige onderbouwing voor jouw gevoel kan alleen voor jezelf al fijn zijn.

Waarom ben je van mening dat er over geloof niet te discuseren valt? Denk je dat iedereen met zijn of haar geloof of ideeën daarvan geboren is? Of ooit op een dag wakker is geworden en zomaar wist hoe het in elkaar zat? Juist dit soort discussies zijn nuttig om te kijken waar jij in het leven staat hoe je er over denkt en dat te delen met anderen om zo samen te leren van elkaar.

Over je laatste alinea had iemand hier laatst een hele leuke link ik weet alleen niet meer wie .
Naar mijn idee is discusiëren over iets het kunnen onderbouwen . En dat kan ik zo niet omdat ik op mijn eigen gevoel afga. Als iemand daarover zegt dat mijn ideeën niet goed zijn ofzo kan dat niet. Het is mijn eigen idee en daar kan niemand over zeggen of het klopt of niet.
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:36:28 #103
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38842961
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:18 schreef ivetje het volgende:

[..]

Naar mijn idee is discusiëren over iets het kunnen onderbouwen . En dat kan ik zo niet omdat ik op mijn eigen gevoel afga. Als iemand daarover zegt dat mijn ideeën niet goed zijn ofzo kan dat niet. Het is mijn eigen idee en daar kan niemand over zeggen of het klopt of niet.
Iemand kan toch met jou in discussie gaan en aantonen dat jouw ideeen niet kloppen (dmv bijvoorbeeld logica).
Niet voor de poes...neuhh
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:37:22 #104
11458 ivetje
pi_38842994
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:36 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Iemand kan toch met jou in discussie gaan en aantonen dat jouw ideeen niet kloppen (dmv bijvoorbeeld logica).
Maar er bestaat over dit onderwerp geen logica want niemand weet hoe het werkelijk gaat. Hoe kan je logisch over iets nadenken als je geen idee hebt hoe het zal gaan?
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:59:48 #105
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38843689
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:37 schreef ivetje het volgende:

[..]

Maar er bestaat over dit onderwerp geen logica want niemand weet hoe het werkelijk gaat. Hoe kan je logisch over iets nadenken als je geen idee hebt hoe het zal gaan?
Daarom blijf ik bij wat we wel weten: het menselijk lichaam vergaat tot stof en daarmee ook de hersenen, die met haar neuronenconnecties de menselijke denkbeelden creeeren.
  woensdag 14 juni 2006 @ 12:46:39 #106
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38844893
Ik ben het geheel eens met speknek's analyse van ignosticisme en wat daarmee samenhangt, en mijn volstrekt rationele zelf onderschrijf die visie. Mocht mijn irrationele zelf ooit nog eens de overhand krijgen, en ik dus behoefte ontwikkel aan een religie, dan heb ik inmiddels besloten mij te bekeren tot het gnosticisme.
'Nuff said
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:48:32 #107
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_38849178
quote:
- ik geloof in iets
- ik geloof dat Jezus echt bestaan heeft, maar ik geloof niet dat hij de zoon van God is
- wel geloof ik in Jezus als een wijze leraar, een inspirerend figuur, maar ik ben me er ook van bewust dat hij slechts één van de velen is
- het oude testament verwerp ik sowieso qua theologie. Historisch kunnen een aantal gebeurtenissen juist zijn, maar ik heb wel sterk de indruk dat bepaalde dingen zijn uitvergroot door mensen die een boodschap wilden verkondigen (zondvloed, splijten van de rode zee)
- het nieuwe testament zal ik mogelijk nog eens in m'n armen sluiten (nml als ik me bij de gnostici aansluit)
Tot zover ben ik het met je eens. Nog twee toevoegingen:

Daarbij geloof ik ook in 'de heilige geest' maar meer als een "iets" dat ons allemaal verbindt. Alles wat leeft is kind van deze wereld en daarom verbonden.

Ik geloof niet in Hemel of Hel. Ik wil graag in de hemel geloven maar ik denk dat de hemel, net als reïncarnatie, verzonnen is om de dood makkelijker te kunnen accepteren. Het 'leven' na de dood is hetzelfde als het 'leven' voor je geboorte.

Ik ben bij deze geïnteresseerd in Gnostiek, nu ik er zo over lees (had er nog nooit over gehoord).
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:49:48 #108
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38849226
Aan al die 'iets-isten', waarom geloof je dat er 'iets' is? Wat heeft dat voor zin?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_38849592
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:49 schreef Fir3fly het volgende:
Aan al die 'iets-isten', waarom geloof je dat er 'iets' is? Wat heeft dat voor zin?
Het heeft zin denk ik, dat je eigen wereldbeeld klopt doordat er (uiteindelijk) iets is die dat tot stand brengt, simpelgezegd.
Could be possibility?
  woensdag 14 juni 2006 @ 15:02:55 #110
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38849699
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:00 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Het heeft zin denk ik, dat je eigen wereldbeeld klopt doordat er (uiteindelijk) iets is die dat tot stand brengt, simpelgezegd.
Of zijn mensen gewoon bang voor het idee dat hun leven geen reden heeft? Want die reden halen ze dan uit dat 'iets'.
  woensdag 14 juni 2006 @ 15:08:57 #111
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_38849902
Ik geloof nergens in. Religie is een cultureel product en ik zie geen enkele reden om te geloven in een God of in de heilzame werking van een gedateerd boek. Als je dood bent is er simpelweg niets en daar heb ik vrede mee. Net als al het andere leven op aarde.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  woensdag 14 juni 2006 @ 15:50:58 #112
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38851486
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:28 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvraag wat (met name gelovige) Fok!kers nu eigenlijk precies geloven? We discussiëren wel wat af met elkaar, maar het is wel leuk om even te zien wat voor theologie daarachter schuil gaat Moslims/boeddhisten e.d. zijn trouwens ook welkom, hoor Maar mensen die in Sinterklaas geloven niet dus zouden modjes even willen opletten dat dit geen onzin-topic wordt? Bvd )

Normaal gesproken begint TS, maar ik ben er nog niet helemaal uit en ik wil graag een zo volledig lijstje posten.

Dus, wat ik wil weten is niet of jij gelooft in een bepaald detail van de Bijbel, maar hoe jouw geloof er concreet uitziet, dus: geloof je dat de Bijbel letterlijk moet worden genomen? Geloof je in het Oude én Nieuwe Testament? Welke rol speelt Jezus in jouw geloof? Geloof je in een eindtijd etc. Dat soort dingen

Dus, ga je gang

Goed, ik ga even een poging doen mijn eigen (voorlopige) versie uiteen te zetten:

- ik geloof in iets
- ik geloof dat Jezus echt bestaan heeft, maar ik geloof niet dat hij de zoon van God is (hier heb ik verschillende redenen voor die hier niet zo ter zake doen)
- wel geloof ik in Jezus als een wijze leraar, een inspirerend figuur, maar ik ben me er ook van bewust dat hij slechts één van de velen is
- het oude testament verwerp ik sowieso qua theologie. Historisch kunnen een aantal gebeurtenissen juist zijn, maar ik heb wel sterk de indruk dat bepaalde dingen zijn uitvergroot door mensen die een boodschap wilden verkondigen (zondvloed, splijten van de rode zee)
- het nieuwe testament zal ik mogelijk nog eens in m'n armen sluiten (nml als ik me bij de gnostici aansluit)
- ik geloof niet in een hel, wel in een hemel
- en ik twijfel nog of ik in reïncarnatie geloof. Ik denk het wel. Ik begin het idee wel steeds aantrekkelijker te vinden.
- in ethisch opzicht vind ik het agnosticisme het meest eerlijke standpunt wat je kunt innemen

Het is mogelijk dat ik mezelf hier en daar tegenspreek. Vergeef me Ik ben nog zoekende
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:48 schreef Viking84 het volgende:
Ps: ik hoef niet te weten wat de mensen op een EO forum geloven. Gokje: alles wat in de bijbel staat is waar, Jezus bestaat, God bestaat, heilige geest bestaat, de eindtijd is nabij, we moeten ons bekeren *blaat*
dat is nou jammer. je wilt iets van gelovigen weten en daarna maak je meest basis dingen van dit Christelijk geloof belachelijk.

Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 14 juni 2006 @ 15:53:03 #113
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38851554
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 12:46 schreef Doffy het volgende:
Ik ben het geheel eens met speknek's analyse van ignosticisme en wat daarmee samenhangt, en mijn volstrekt rationele zelf onderschrijf die visie. Mocht mijn irrationele zelf ooit nog eens de overhand krijgen, en ik dus behoefte ontwikkel aan een religie, dan heb ik inmiddels besloten mij te bekeren tot het gnosticisme.
religie is geen politieke partij...
?Porque no te calles?
  woensdag 14 juni 2006 @ 15:55:33 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38851636
Dit topic gaat over wat je gelooft, niet over het belachelijk maken van hoe iemand anders er over denkt, pmb_rug.
pi_38851894
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:50 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

[..]

dat is nou jammer. je wilt iets van gelovigen weten en daarna maak je meest basis dingen van dit Christelijk geloof belachelijk.

Ik vind jou ook belachelijk. Dat is overigens niet jammer, want je bevestigt m'n denkbeeld continue.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:12:12 #116
8369 speknek
Another day another slay
pi_38852326
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:53 schreef pmb_rug het volgende:
Sluit je je niet aan bij de religie die het best overeenstemt met je persoonlijke idealen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:13:41 #117
27698 Doffy
pi_38852392
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:53 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Hoezo meen jij uit mijn post een politieke overtuiging te kunnen destilleren?
'Nuff said
pi_38852668
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

hij bedoelt dat je niet zomaar kunt kiezen wat je gelooft. Je geloofd het, of je geloofd het niet. Ik zeg overigens niet dat ik het met hem eens ben
Could be possibility?
pi_38852831
quote:

[..]

[..]

ja ik ben het met je eens.. het is inderdaad nogal belachelijk dat je eerst vraagt aan gelovigen om open te zijn en hun meningen te geven en vervolgens een mening inelkaar te prakken.

overigens nog even inhoudelijk:
quote:
- ik geloof niet in een hel, wel in een hemel
- en ik twijfel nog of ik in reïncarnatie geloof. Ik denk het wel. Ik begin het idee wel steeds aantrekkelijker te vinden.
hoe zie je dit voor je? is dit niet redelijk tegenstrijdig?
of heb je een maximaal aantal incarnaties voordat je in een hemel beland, of heb je eerst een goed leven nodig om in de hemel te belanden (en anders reïncarneer je als een 'minderwaardig' schepsel om vervolgens jezelf weer hogerop te klimmen?)
Could be possibility?
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:28:18 #120
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38852918
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:03 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik vind jou ook belachelijk.
pubers...
priceless
quote:
Dat is overigens niet jammer, want je bevestigt m'n denkbeeld continue.
dat wat je moeder je verteld heeft denk jij te kunnen bevestigen door een forum?
?Porque no te calles?
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:31:15 #121
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38853018
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

het lijkt alsof jij zegt: ik geloof niet in God, maar als ik dat een keer ga doen dan komen de gnostici het dichtst bij mijn mening. zoals je een politieke partij kiest obv je mening.
maar goed, dit is een andere discussie.
?Porque no te calles?
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:34:37 #122
27698 Doffy
pi_38853115
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:20 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

hij bedoelt dat je niet zomaar kunt kiezen wat je gelooft.
Ow jawel, dat kan je wel. Ik vind de gangbare opvattingen van het judaisme, het christendom en de islam deels weerzinwekkend, uitsluitend gericht op het slechte en daarom vooral onlogisch. Waarmee ik niet wil zeggen dat religie logisch is, want dat is het niet. Wat op zijn beurt niet wil zeggen dat eea wel gevoelsmatig bij je aan moet sluiten, en dat is voor mij het geval in het gnosticisme, dat werkelijk uitgaat van het goede in de mens, niet in god.
'Nuff said
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:36:42 #123
27698 Doffy
pi_38853173
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:31 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het lijkt alsof jij zegt: ik geloof niet in God, maar als ik dat een keer ga doen dan komen de gnostici het dichtst bij mijn mening. zoals je een politieke partij kiest obv je mening.
maar goed, dit is een andere discussie.
Tsja, 'onderzoekt alles en behoudt het goede', zoals iemand ooit zei. 'Geloof is het resultaat van rationeel onderzoek', zoals sommige moslims op dit forum geheel onlogisch verkondigen. Als dat zo is, waarom mag je dan niet 'kiezen', als je het goede en het rationele hebt gevonden?

Ik geloof inderdaad niet in jouw god, noch in die van de moslims of de joden. Wat niet wil zeggen dat ik geen spirituele kant heb.
'Nuff said
pi_38855632
-edit door Doffy: genoeg op de man gespeeld.

[ Bericht 94% gewijzigd door Doffy op 14-06-2006 18:08:23 ]
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  woensdag 14 juni 2006 @ 17:59:24 #125
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38855717
quote:

[..]

[..]

nee hoor, ik maak niks belachelijk. Ik zeg alleen dat ik niet zo nodig met deze mensen in discussie hoef te gaan, omdat ik toch al weet wat ze geloven hier heb je net iets meer variatie
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 14 juni 2006 @ 18:18:50 #126
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_38856275
Beter goed gejat dan slecht verzonnen:
quote:
Ik geloof in God de Almachtige Vader,
schepper van Hemel en Aarde
en in Jezus Christus zijn enige Zoon onze Heer,
Die geboren is uit de Maagd Maria
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus
,is gekruisigd, gestorven en begraven,
die nedergedaald is ter helle
de derde dag verrezen uit de doden,
die opgestegen is ten Hemel,
zit aan de rechterhand van de Vader,
Van daar zal hij komen oordelen de levenden en de doden
Ik geloof in de Heilige Geest
De Heilige Katholieke Kerk
De gemeenschap van de Heiligen
De verrijsenis van het lichaam
en het eeuwig leven
Amen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:42:16 #127
150557 Franciscus_van_Assisi
Alle dieren tellen mee!
pi_38866284
Ik vind de Latijnse versie mooier (en dan zonder de streep ).
quote:
Credo in unum Deum,
Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae, visibilium omnium et invisibilium.

Et in unum Dominum Iesum Christum, Filium Dei unigenitum,
et ex Patre natum ante omnia saecula.
Deum de Deo, Lumen de Lumine, Deum verum de Deo vero, genitum non factum, consubstantialem Patri; per quem omnia facta sunt.
Qui propter nos homines et propter nostram salutem descendit de caelis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et homo factus est.
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato, passus et sepultus est,
et resurrexit tertia die, secundum Scripturas,
et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris.
Et iterum venturus est cum gloria, iudicare vivos et mortuos, cuius regni non erit finis.

Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem, qui ex Patre (Filioque) procedit.
Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur: qui locutus est per prophetas.
Et unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et exspecto resurrectionem mortuorum,
et vitam venturi saeculi.
Amen.
Credo unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:52:42 #128
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_38866981
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 22:42 schreef Franciscus_van_Assi... het volgende:
Ik vind de Latijnse versie mooier (en dan zonder de streep ).
[..]

de latijnse versie is idd mooier

(en die streep is niet per ongeluk.. maar ik heb tegelijkertijd ook nog geen beter alternatief gevonden)
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  woensdag 14 juni 2006 @ 23:14:06 #129
Alle dieren tellen mee!
pi_38868089
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 22:52 schreef teamlead het volgende:
de latijnse versie is idd mooier

(en die streep is niet per ongeluk.. maar ik heb tegelijkertijd ook nog geen beter alternatief gevonden)
Voor wat het waard is, dat Heilige Katholieke Kerk slaat op alle Christenen, het mystieke Lichaam van Christus, protestanten gebruiken dan ook dezelfde tekst.
Mocht je je eens meer willen verdiepen in de achtergronden van het Katholicisme, dan kan ik je deze site aanraden, dan wordt het je wellicht duidelijker waar je al dan niet voor of tegen bent.
  woensdag 14 juni 2006 @ 23:15:51 #130
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_38868174
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 23:14 schreef Franciscus_van_Assi... het volgende:

[..]

Voor wat het waard is, dat Heilige Katholieke Kerk slaat op alle Christenen, het mystieke Lichaam van Christus, protestanten gebruiken dan ook dezelfde tekst.
Mocht je je eens meer willen verdiepen in de achtergronden van het Katholicisme, dan kan ik je deze site aanraden, dan wordt het je wellicht duidelijker waar je al dan niet voor of tegen bent.
I know maar voor mij persoonlijk is die zin erg beladen en vandaar die streep
en ik heb wel enige achtergrondkennis hoor.. heb zelfs ooit (zeer korte tijd) doorgebracht op het Groot Seminarie, in mijn erg Kerkelijke periode
pi_38868640
Ik ben een zelfbenoemde agnost, maar als ik een spirituele/religeuze richting moet aanwijzen die mij het meeste trekt is het die van een pantheïstische opvatting.
  woensdag 14 juni 2006 @ 23:48:53 #132
Alle dieren tellen mee!
pi_38869505
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 23:26 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben een zelfbenoemde agnost, maar als ik een spirituele/religeuze richting moet aanwijzen die mij het meeste trekt is het die van een pantheïstische opvatting.
Agnosticisme is voor een waarheidszoeker per definitie altijd een tijdelijke positie.
pi_38869608
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 23:48 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:

[..]

Agnosticisme is voor een waarheidszoeker per definitie altijd een tijdelijke positie.
Dat weet ik niet. Ik heb niet de illusie dat ik tijdens mijn leven de kennis zal vergaren om te kunnen bepalen of God wel of niet bestaat. Aangezien die vraag voor mij één van de meest fundamentele vragen is, denk ik niet dat ik zo snel van mijn agnostisch standpunt zal vallen.
  donderdag 15 juni 2006 @ 00:07:22 #134
Alle dieren tellen mee!
pi_38870120
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 23:51 schreef FuifDuif het volgende:
Dat weet ik niet. Ik heb niet de illusie dat ik tijdens mijn leven de kennis zal vergaren om te kunnen bepalen of God wel of niet bestaat. Aangezien die vraag voor mij één van de meest fundamentele vragen is, denk ik niet dat ik zo snel van mijn agnostisch standpunt zal vallen.
Als je dat bepalen niet verwart met bewijzen, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat je op gegeven moment niet praktisch gezien een standpunt inneemt, ook al beleid je met de mond het agnosticisme. Wat je ook gelooft, het moet op een gegeven moment toch in daden worden omgezet.
  donderdag 15 juni 2006 @ 00:12:07 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_38870257
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 23:48 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Nee hoor, je kunt het bestaan van god ook per definitie onbeslisbaar noemen. Net zoiets als zeggen of 'deze zin is niet waar' al dan niet waar is. Dat is geen tijdelijke positie maar een vaste.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 15 juni 2006 @ 00:20:40 #136
Alle dieren tellen mee!
pi_38870549
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 00:12 schreef speknek het volgende:
Nee hoor, je kunt het bestaan van god ook per definitie onbeslisbaar noemen. Net zoiets als zeggen of 'deze zin is niet waar' al dan niet waar is. Dat is geen tijdelijke positie maar een vaste.
Dat lijkt wel logisch positivisme.

Maar dat is wel een héél theoretische benadering, in praktijk houd dat toch een omarming van het naturalisme in, immers zodra je handelt, maak je beslissingen.
pi_38872461
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren.
Heb je een bron? (En dan bedoel ik niet een parapsychologisch onderzoek). In mijn neurobiologie boek staat echter ook duidelijk dat het geheugen in de hersenen ligt opgeslagen en dat herinneringen verdwijnen als de hersencellen sterven die bij deze herinnering betrokken zijn. Als iemand met Alzheimer bijna alles vergeet, hoe kan iemand het in een "volgend leven" dan nog wel weten? Dat is volstrekt onlogisch. Reïncarnatie is sowiezo al niet echt logisch aangezien lichaam en geest niet los van elkaar staan, maar dat de geest slechts een fysisch verschijnsel van de hersenen is.
quote:
Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Dan is die goddelijke oorsprong voor iedereen weer anders
quote:
Verder is reïncarnatie een goed alternatief voor de verklaring van het lijden van de mensheid: ieder mens moet moet opklimmen en zijn eigen spirituele ik vinden. Daar is kennis en ervaring voor nodig en deze dingen kunnen niet in één leven vergaard worden.
Een spirituele ik vinden? Dat klinkt erg zweverig en ik zie het nut er ook niet zo van in. Hoe weet je eigenlijk ook dat dat niet in 1 leven vergaard zou kunnen worden? Dat klinkt mij niet echt rationeel in de oren.
Het is misschien moeilijk om onder ogen te komen dat na het leven alles ophoudt en gaat misschien tegen het gevoel in, maar als je volgens je verstand zou gaan redeneren (en de nodige kennis hebt om hierover te kunnen redeneren) zal je toch tot de conclusie moeten komen dat reïncarnatie niet bepaald waarschijnlijk is.
  donderdag 15 juni 2006 @ 10:27:11 #138
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38876180
quote:

[..]

Nadat ik Spinoza had gelezen ben ik meteen van agnost naar atheist getransformeerd.
  donderdag 15 juni 2006 @ 11:28:44 #139
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_38877926
quote:

[..]

Wat ik me afvraag, heb jij noodzakelijke en/of voldoende voorwaarden om iets God te noemen? D.w.z. een wezen dat omniscient, noch omnipotent noch algoed is, zou je dat een god noemen? Of, een wezen dat omnipotent is, zou dat een goddelijk wezen zijn?

Agnosticisme blijft gemakkelijker vol te houden als je geen beeld hebt van wat een god eigenlijk is, en het is onmogelijk te weerleggen als dat beeld er niet is. Er blijft altijd wel een niche of ruimte over waarin je een wezen kwijt kunt waarvan het bestaan nog niet weerlegd kan zijn, maar waarvan je je kunt afvragen of dát nog wel aan je definitie van een god voldoet. Wat mij betreft is pantheïsme atheïsme voor mensen die graag een synoniem genaamd 'God' voor 'universum' of 'wereld' aan de taal toevoegen.

Nu is daar in een vorm als Tao wel weer onderuit te komen, maar dan begeef je je toch al weer vrij ver van het beeld van een christelijke God af – je kunt het 'goddelijk' noemen, maar het hoort niet bij een persoon-achtige verschijning.

Dus: Welke eigenschappen heeft het wezen, ding, waarvan je je afvraagt of het wel / niet bestaat? Of, als je dat niet weet, wat vraag je je dan helemaal af?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_38878088
ik geloof dat Allah de Enige ware godheid is die het waard is om aanbeden te worden, alleen zonder deelgenoten. en dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is, het zegel der profeten, gestuurd naar de gehele mensheid.

ik geloof dat het verplicht is om de koran te volgen en de sounah (gewoonten) van de profeet. ik geloof dat we voor de interpretatie van de koran en hadith moeten kijken naar de eerste generatie moslims (metgezellen) omdat zij het dichtste bij de openbaring stonden en omdat zij zijn geprezen door Allah en Zijn profeet.
  donderdag 15 juni 2006 @ 11:37:21 #141
27698 Doffy
pi_38878161
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 11:34 schreef SECRETZOFWAR het volgende:
ik geloof dat Allah de Enige ware godheid is die het waard is om aanbeden te worden, alleen zonder deelgenoten. en dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is, het zegel der profeten, gestuurd naar de gehele mensheid.

ik geloof dat het verplicht is om de koran te volgen en de sounah (gewoonten) van de profeet. ik geloof dat we voor de interpretatie van de koran en hadith moeten kijken naar de eerste generatie moslims (metgezellen) omdat zij het dichtste bij de openbaring stonden en omdat zij zijn geprezen door Allah en Zijn profeet.
Zolang je dat 'verplicht' ook uitsluitend op jezelf betrekt, dan lijkt me dat prima
'Nuff said
pi_38878411
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 11:37 schreef Doffy het volgende:

[..]

Zolang je dat 'verplicht' ook uitsluitend op jezelf betrekt, dan lijkt me dat prima
nou Allah heeft het verplicht gemaakt aan iedere mens, maar geen mens kan een ander mens hiertoe dwingen.
pi_39471402
Er is vaak een hoop discussie over het "geloof" op de FP, voornamelijk over de Islam en het Christendom.
Maar wat geloven jullie?
De aarde schuilt in een korrel zand, het heelal in een bloemblad puur, de oneindigheid in de palm van je hand en de eeuwigheid in een uur.
  PR/Manusje van alles maandag 3 juli 2006 @ 13:03:12 #144
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_39471649
Dat geloven in iets onnozel is en tijdverspilling
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 3 juli 2006 @ 13:08:27 #145
148795 Punjab
Next Stop...
pi_39471807
ik geloof niet in het hebben van een geloof... dat vind ik geloof ik dikke tijdsverspilling en hypocriet gedoe
Tis wat als je niks anders kunt...
Op donderdag 22 juni 2006 20:10 schreef milagro het volgende:
he who dares wins, so go go gadget arms, legs, and leutert.
pi_39471875
ik geloof dat er niets is na de dood. Wel dat er iets is tussen hemel en aarde, iets anders..
maar doodgaan is volgens mij net zoiets als het licht uit doen .. en toen was het donker.
pi_39471880
In mezelf
pi_39471919
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:10 schreef Gershom het volgende:
In mezelf
idd
pi_39471923
Ik voel het aan mijn water dat het ietsisme hoogtij gaat vieren in dit topic .
ijs_beer fan!
  † In Memoriam † maandag 3 juli 2006 @ 13:16:25 #150
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39472053
quote:
Op maandag 3 juli 2006 12:53 schreef Haviksvrouwe het volgende:
Er is vaak een hoop discussie over het "geloof" op de FP, voornamelijk over de Islam en het Christendom.
Maar wat geloven jullie?
Bedoel je welke godsdienst of ongeacht wat?

Wellicht past het beter in Levensbeschouwing.
pi_39472091
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:10 schreef R0elio het volgende:
ik geloof dat er niets is na de dood. Wel dat er iets is tussen hemel en aarde, iets anders..
maar doodgaan is volgens mij net zoiets als het licht uit doen .. en toen was het donker.
Ben je ooit nock-out gegaan? dat effect maar je komt nooit meer bij, sommige vinden het beangstigend, het lijkt mij rustgevend geen gevoelens meer, geen gedachten, geen herinneringen, niets meer!

It ends where it starts!

Een wijze Fok!ster
quote:
Er is maar één land: De aarde. Er is maar één volk: De mensheid. Er is maar één religie: De liefde.

[ Bericht 5% gewijzigd door mForce op 03-07-2006 13:30:00 ]
This is what you are, this is what you get...
  † In Memoriam † maandag 3 juli 2006 @ 13:28:39 #152
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39472408
opgeschoond en kickje WFL
pi_39472873
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:16 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Bedoel je welke godsdienst of ongeacht wat?

Wellicht past het beter in Levensbeschouwing.
Ja, ongeacht wat. Ook sprookjes....
De aarde schuilt in een korrel zand, het heelal in een bloemblad puur, de oneindigheid in de palm van je hand en de eeuwigheid in een uur.
pi_39473017
Geloof dient altijd ondergeschikt te zijn aan wat je zeker weet. Dus als ik tegenover een bevroren kanaal sta en geloof dat het ijs me zal houden, dan gooi ik er eerst een steen op. Dan weet ik het pas zeker.

Ik heb inmiddels zo'n steen op de bijbel gegooid en hij zonk.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  maandag 3 juli 2006 @ 13:54:44 #155
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39473154
Ik geloof dat het universum medogenloos is, dat de mensheid die het denken uitvond slechts een overmoedige speling der natuur is, een rimpel in een verder doods oppervlak dat het heelal is, een rimpel die ook uitdoven zal, waarna het weer zo dood zal zijn als die miljarden jaren daarvoor.

Ik geloof dat ziel noch geest bestaat, geen hiernamaals, geen hiervoormaals, geen voorbestemdheid, doel of plan inherent aan het universum. Ik geloof dat zodra ik overleden zal zijn alles weg is, dat elke daad die ik wat dat betreft heb gedaan, elke actie, in dat vooruitzicht zinledig geweest zal zijn. Ik zal niet afgerekend of beloond worden op m'n daden. In die zin is de gehele mensheid een grote exercitie in ijdelheid.

Voorts geloof ik dat desondanks volmondig ja gezegd kan worden tegen het leven, dat je de vraag of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden kunt beantwoorden met de stelling dat het de moeite waard is. En dat dat mede inhoudt dat je zowel nare als goede ervaringen hebt, je niet in een staat van ascese terugtrekt, zonder per se het lijden op te willen zoeken, maar dat je wel vecht tegen onrecht, ongerechtigheid en oneerlijkheid, dat je, naar het in je vermogen ligt, mensen helpt, dieren ontziet en niet in de waan van de dag of van de hand in de tand leeft, noch dat je hier en nu verwaarloost voor een ideaalbeeld van genezijde, dat je wel de aarde trouw blijft.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_39473311
Ik zie het over een jaar of 60 wel.

Overigens kunnen atheisten niet bestaan zonder theisten omdat theisme het fundament is van hun theorie en filosofie.
  maandag 3 juli 2006 @ 14:08:28 #157
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39473611
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:59 schreef Roellio het volgende:
Overigens kunnen atheisten niet bestaan zonder theisten omdat theisme het fundament is van hun theorie en filosofie.
Uh?
pi_39473663
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Uh?
theist = iemand die in God gelooft
atheist = iemand die niet in God gelooft

wanneer we dit woord opbreken
a - theist -> we zien dat 'a' een toevoeging is aan het woord 'theist'....

Met andere woorden, zonder 'theist' heeft 'a' geen betekenis.
Zonder 'a' heeft 'theist' wel een betekenis....

Daarom kunnen we stellen dat er altijd een theist moet zijn voordat uberhaupt een atheist kan bestaan. Dan is theorie bevestigd dat God wel bestaat....want zonder hem kan zowel een theist als een atheist geen definitie vormen.

Ik geloof overigens zelf niet, maar ik vond het wel een aardig stukje.
  maandag 3 juli 2006 @ 14:28:10 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39474189
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:10 schreef Roellio het volgende:

[..]

theist = iemand die in God gelooft
atheist = iemand die niet in God gelooft

wanneer we dit woord opbreken
a - theist -> we zien dat 'a' een toevoeging is aan het woord 'theist'....

Met andere woorden, zonder 'theist' heeft 'a' geen betekenis.
Zonder 'a' heeft 'theist' wel een betekenis....

Daarom kunnen we stellen dat er altijd een theist moet zijn voordat uberhaupt een atheist kan bestaan. Dan is theorie bevestigd dat God wel bestaat....want zonder hem kan zowel een theist als een atheist geen definitie vormen.

Ik geloof overigens zelf niet, maar ik vond het wel een aardig stukje.
Semantiek en fundering van filosofie en theorie is nog wel wat anders.
  maandag 3 juli 2006 @ 14:28:50 #160
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39474214
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat geloven in iets onnozel is en tijdverspilling
Je hebt dus geen idealen of een levensvisie die verder gaat dan overleven?
pi_39474474
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:54 schreef Iblis het volgende:
Ik geloof dat het universum medogenloos is, dat de mensheid die het denken uitvond slechts een overmoedige speling der natuur is, een rimpel in een verder doods oppervlak dat het heelal is, een rimpel die ook uitdoven zal, waarna het weer zo dood zal zijn als die miljarden jaren daarvoor.

Ik geloof dat ziel noch geest bestaat, geen hiernamaals, geen hiervoormaals, geen voorbestemdheid, doel of plan inherent aan het universum. Ik geloof dat zodra ik overleden zal zijn alles weg is, dat elke daad die ik wat dat betreft heb gedaan, elke actie, in dat vooruitzicht zinledig geweest zal zijn. Ik zal niet afgerekend of beloond worden op m'n daden. In die zin is de gehele mensheid een grote exercitie in ijdelheid.

Voorts geloof ik dat desondanks volmondig ja gezegd kan worden tegen het leven, dat je de vraag of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden kunt beantwoorden met de stelling dat het de moeite waard is. En dat dat mede inhoudt dat je zowel nare als goede ervaringen hebt, je niet in een staat van ascese terugtrekt, zonder per se het lijden op te willen zoeken, maar dat je wel vecht tegen onrecht, ongerechtigheid en oneerlijkheid, dat je, naar het in je vermogen ligt, mensen helpt, dieren ontziet en niet in de waan van de dag of van de hand in de tand leeft, noch dat je hier en nu verwaarloost voor een ideaalbeeld van genezijde, dat je wel de aarde trouw blijft.
Echt he dat mensen het lef hebben te denken dat wij een ene fuck betekenen vergeleken met het geheel laat staan het 80 jarige (gemiddeld?) leven van een mens
  † In Memoriam † maandag 3 juli 2006 @ 14:50:13 #162
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39474804
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:44 schreef Haviksvrouwe het volgende:

[..]

Ja, ongeacht wat. Ook sprookjes....
Ok. Ik had hem inmiddels al verplaatst. Als hij weer trugkomt naar TRU zie ik het wel.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:57:47 #163
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_39476874
Ik geloof wel dat er iets als een god is maar ik ben niet christelijk, katholiek of wat dan ook. Ik heb geen behoefte aan dat soort rompslomp.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_39477061
quote:
Op maandag 3 juli 2006 15:57 schreef cheqy het volgende:
Ik geloof wel dat er iets als een god is maar ik ben niet christelijk, katholiek of wat dan ook. Ik heb geen behoefte aan dat soort rompslomp.
En wat zet jou aan tot het geloven in een god? of denk je dat er wel iets moet zijn?
pi_39477134
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je hebt dus geen idealen of een levensvisie die verder gaat dan overleven?
hehe, idd .. zoiets wou ik ook typen....lekker leeg leven heb je dan...uiteindelijk
homo.....
Ik was eerst kaneelstok
  maandag 3 juli 2006 @ 16:20:17 #166
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_39477608
quote:
Op maandag 3 juli 2006 16:02 schreef mForce het volgende:

[..]

En wat zet jou aan tot het geloven in een god? of denk je dat er wel iets moet zijn?
Ik ga er van uit dat er wel iets moet zijn ja.
Ik leg vanavond wel uit waarom want ik heb nu even niet zo veel tijd meer.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  maandag 3 juli 2006 @ 19:13:35 #167
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39481876
ik geloof in de God die liefde is
?Porque no te calles?
  maandag 3 juli 2006 @ 19:51:47 #168
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_39482932
quote:
Op maandag 3 juli 2006 19:13 schreef pmb_rug het volgende:
ik geloof in de God die liefde is
Ik dacht dat jij in de christelijke god geloofde
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:00:15 #169
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_39483179
Ik geloof in dromen.

Kan gek klinken, maar ik geloof in dromen.

Alleen in dromen dus. Dromen dus

Christendom en Islam hoeft niet eens zo nodig. Daar zie ik nu weinig heil in omdat die 2 geloven zijn blijven steken in het verleden. Alsof ze in een trip zijn blijven hangen als het ware. Sowieso dat ze de koran en de bijbel nog erbij betrekken terwijl het verleden tijd is. Yesterday is history. Nou, vergeet het verleden dan ook denk ik dan.

Zolang het maar om dromen gaat.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_39483217
Ik geloof dat Duitsland wereldkampioen word
X
  maandag 3 juli 2006 @ 20:02:48 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39483256
quote:
Op maandag 3 juli 2006 19:51 schreef Aaargh! het volgende:

Ik dacht dat jij in de christelijke god geloofde
Voorspelbaar. Ik denk dat hij refereert aan 1 Joh 4:16:
quote:
Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
Je kunt twisten of dat een accurate beschrijving is van de Christelijke God, maar het is wel een Bijbelse beschrijving.
pi_39483518
Ik geloof niet, ik kan alleen hopen.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:11:05 #173
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_39483526
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:02 schreef Iblis het volgende:
Je kunt twisten of dat een accurate beschrijving is van de Christelijke God, maar het is wel een Bijbelse beschrijving.
Ik denk dat de bijbel dan een andere definitie van 'liefde' hanteert dan ik. Ik kan de gedragingen van de god uit de bijbel toch met de best wil van de wereld niet als liefdevol zien..
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:12:57 #174
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_39483601
Dat je als je je leven leeft voor een verzonnen figuur je heel wat mist.

Spreek dat maar eens uit.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  maandag 3 juli 2006 @ 20:15:23 #175
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_39483684
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:10 schreef NDAsilenced het volgende:
En dat is de mooiste uitspraak die ik in 2 jaar Fok! heb gezien
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_39483963
Niks, ik denk na.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:24:43 #177
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_39484013
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:54 schreef Iblis het volgende:

schitterend verwoord
ik zou niet beter kunnen verwoorden hoe ik tegen het leven en de rol van de mens aankijk
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_39484118
Ik geloof dat je geboren wordt, doodgaat, er een paar mensen zijn die daar verdrietig om worden en dat die vervolgens ook doodgaan.
Ik geloof in de nutteloosheid en toevalligheid van het leven en de ironie die daarmee gepaard gaat, en dat maakt het leven mooi.
En ik geloof dat gelovigen het niet aandurven om dat in te zien.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:29:55 #179
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_39484208
agnostisch hier
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_39484257
Ik geloof dat zelfvernietiging het hoogste doel is.
pi_39486072
Kunnen we niet beter hier verdergaan ipv weer een nieuw topic te openen?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:14:26 #182
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_39492935
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

schitterend verwoord
ik zou niet beter kunnen verwoorden hoe ik tegen het leven en de rol van de mens aankijk
Dat ik mij ook in dat kamp schaar.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:15:32 #183
81729 The.Lizard.King
. . . . . . . . . . . . . . .
pi_39492973
Ik geloof dat ik nihilist ben.
I only go out to get me a fresh appetite for being alone.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:17:28 #184
86655 Halfgedraaide
Ik kan alles!
pi_39493032
Geloven in religies is iets ouderwets van vroeger toen de mensen nog ontwetend waren. Over nog eens 100 jaar geloofd er geen hond meer in Nederland.

Hopelijk.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:20:19 #185
69211 koffiegast
langzinnig
pi_39493120
ik denk niet dat mensen denkt of naja zeg maar dat alles een reden heeft en dus ook een oorzaak en gevolg. Met andere woorden, er bestaat geen kans, maar handelingen, alleen de mens kan zijn handelingen niet volledig controleren. Alles kan op andere manieren geinterpreteerd worden, dit heeft te maken met wie het interpreteerd. Ik geloof dat op elk moment van je leven je in meeste gevallen zeer korte momenten tot zeer grote gevolgen kan kweken. (Bedoel je krijgt een botsing met iemand, verzekering/gezeik/ziekenhuis/etc.) Goedschiks of kwaadschiks. Ik probeer dingen op veel manieren te interpreteren en te verbeelden, zodat ik de wereld voor me duidelijk kan maken waarom mensen/dingen/gebeurtenissen gebeuren, denken en doen. Het voornamaals en hiernamaals en bepaalde diepe gedachtes (grens van ruimte/niets/etc.) zijn lastig te verbeelden.

Anders gezegd ik geloof in mezelf lol
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:21:52 #186
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39493164
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:10 schreef NDAsilenced het volgende:
waar hoop je op?

hoop is niets zonder liefde en geloof.
?Porque no te calles?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:25:01 #187
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39493269
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:20 schreef koffiegast het volgende:
Anders gezegd ik geloof in mezelf lol
ben je ook een aanhanger van het cogito ergo sum principe?
zo ja, waarom geloof je dan in jezelf als je weet dat je bent?
zo niet, waar geloof je precies in? dat je bestaat? is dat niet sowieso het meest aannemelijke?

als je het niet over je bestaan hebt vind ik de uitspraak ik geloof in mezelf sowieso nogal karig....
?Porque no te calles?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:34:03 #188
69211 koffiegast
langzinnig
pi_39493547
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:25 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

zo niet, waar geloof je precies in? dat je bestaat? is dat niet sowieso het meest aannemelijke?

als je het niet over je bestaan hebt vind ik de uitspraak ik geloof in mezelf sowieso nogal karig....
was maar een losse opmerking, sterker nog ik ken het principe cogito ergo sum zo ff niet
enlighten me

hoe dan ook ik geloof niet in een god. Maar ben ook niet iemand die het overal rondspammed dat ik dan atheist zou zijn
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:49:29 #189
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39498479
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:21 schreef pmb_rug het volgende:
waar hoop je op?

hoop is niets zonder liefde en geloof.
Geloof in welke zin? Het Christelijk geloof? Liefde in welke zin? Agapè?

Hoe dan ook, ik kan me er weinig bij voorstellen, dus verklaar je nader.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:50:57 #190
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39498500
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 09:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Geloof in welke zin? Het Christelijk geloof? Liefde in welke zin? Agapè?

Hoe dan ook, ik kan me er weinig bij voorstellen, dus verklaar je nader.
IK vroeg om verduidelijking, omdat ik het niet begreep.
?Porque no te calles?
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 4 juli 2006 @ 09:51:11 #191
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_39498504
Ik geloof Ik geloof Ik geloof in jou en mij....
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:53:42 #192
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39498562
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:34 schreef koffiegast het volgende:

[..]

was maar een losse opmerking, sterker nog ik ken het principe cogito ergo sum zo ff niet
enlighten me
ik denk dus ik besta.
dat is het bewijs (als je daarvan mag spreken) van Descartes dat hij bestaat (daarbij negerend dat hij het zijn reduceert tot het denken, maar goed.). als jij daar aanhanger van was dan wist je dus zeker dat je bestond, waar geloof je dan in? je kunt niet iets geloven wat je hebt bewezen.
quote:
hoe dan ook ik geloof niet in een god. Maar ben ook niet iemand die het overal rondspammed dat ik dan atheist zou zijn
nee, precies. waarom niet eigenlijk? (niet dat ik je wil aanmoedigen :p)
?Porque no te calles?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:54:35 #193
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39498580
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:25 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Een beetje een flauwe aanval. Dat je weet dat je bent, betekent natuurlijk nog niet dat je niet in jezelf kunt geloven. Wat betreft het feit dát je bent, hoef je niet meer te geloven, immers, dat weet je al. In die zin is het anders dan het geloof in God, daar geloof je mede dat Hij is.

De betekenis van geloof is niet zo eenduidig, en dat hoeft met een beetje goede wil ook geen problemen te zijn. Hier wordt waarschijnlijk bedoelt dat iemand zijn hoop en verwachtingen niet op een externe entiteit stoelt, niet gelooft dat God of Allah hem zal redden, zal behoeden, beoordelen en ondersteunen, maar dat hij wat dat betreft op zichzelf aangewezen is, zelf zijn keuzes zal moeten maken en evalueren en er in zoverre alleen voorstaat.

Kortom, zo karig lijkt me dat niet.
pi_39498592
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 09:51 schreef paultjuhhh het volgende:
Ik geloof Ik geloof Ik geloof in jou en mij....
Boudewijn de G
't enige wat ik wil is de mogelijkheid om te bewijzen dat veel geld niet gelukkig maakt....
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 4 juli 2006 @ 09:56:17 #195
80791 crew  Paul
pi_39498621
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 09:54 schreef the_jestert het volgende:

[..]

Boudewijn de G
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 4 juli 2006 @ 09:57:03 #196
80791 crew  Paul
pi_39498642
Ohja ik ben samen op weg he officieel
Maar ik doe eigenlijks nog weinig met de kerk , god en zulks
Soms denk ik er wel aan, of er wel of niet een god is, maar goed hij antwoord me toch nooit
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:57:18 #197
8369 speknek
Another day another slay
pi_39498647
Ik geloof dat dit een dubbeltopic is.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:57:55 #198
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39498664
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 09:57 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat dit een dubbeltopic is.
Wat is de dubbel?
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 4 juli 2006 @ 09:57:56 #199
80791 crew  Paul
pi_39498665
-alicey : En ik ben blauw. Even ergens anders discussieren over kleurtjes -

[ Bericht 66% gewijzigd door Alicey op 04-07-2006 09:58:46 ]
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:59:54 #200
8369 speknek
Another day another slay
pi_39498716
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 09:57 schreef Alicey het volgende:
Wat is de dubbel?
Wat geloof jij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')