abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37903179
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:48 schreef doka het volgende:

[..]

Is het fijn wonen onder een steen?
Ik volg de politiek heus wel, ook de commotie rondom Paisic, AHA en Verdonk.

Alleen, de hausse die hierop volgde (check het aantal topics binnen 1 dag, al helemaal wanneer het debat op TV is).

Dus, iemand die het mij kan uitleggen
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:52:02 #242
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_37903180
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:50 schreef Chielus het volgende:

[..]

Als ik dit vanmiddag had geweten had ik Bier en Chips in geslagen, ik zit nu een peperkoek weg te werken met aanmaaklimonade....
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:52:12 #243
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37903181
pfff wordt een lange nacht zo....benieuwd hoe het eindigt. minister heeft weinig keus toch, als ze zegt geen ruimte te zien dan keurt ze de motie af, gaat ze er niet mee akkoord...als ze de motie aanneemt zoals die door de kamer is opgesteld en met de achterliggende gedachte van de kamer, dan zou dat min of meer gezichtsverlies voor de minister betekenen en is haar geloofwaardigheid natuurlijk zeer sterk aangetast en heeft ze ook een probleem, of zie ik dat verkeerd?
pi_37903183
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:50 schreef Chielus het volgende:

[..]

Als ik dit vanmiddag had geweten had ik Bier en Chips in geslagen, ik zit nu een peperkoek weg te werken met aanmaaklimonade....
idem
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:52:22 #245
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37903185
zou martin Bril nog op de tribune zitten?
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:52:25 #246
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_37903187
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:51 schreef SCH het volgende:
Jezusmina, ik krijg steeds meer de indruk dat ze echt autistisch is
Je moet wel nageven dat ze consequent is.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:52:38 #247
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_37903192
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:48 schreef harrie1 het volgende:
ze had beter gelijk kunnen antwoorden en toe geven
dan was het nu afgelopen
en had ze waarschijnlijk kunnen blijven zitten na excuus

nu is het te ver gegaan en kan ze niet meer terug
Eerst hield ze 6 uur lang in een live debat vol dat er GEEN ruimte is. Nadat de motie door de VVD is vastgesteld hield ze vol dat ze zou gaan onderzoeken in de zes weken of er ruimte is. Daar gaat de Kamer ZEER begrijpelijk niet mee akkoord want daarmee zou er niets aan de situatie veranderen als wat er aan het begin van de debat was vastgesteld. Maar enkele minuten nadat ze zei dat ze ging onderzoeken of de mogelijkheid tot ruimte er is, zegt ze ineens dat er WEL ruimte is. Iets wat de Tweede Kamer al vanaf het begin wilde horen want daar ging het allemaal om.
Maar voor Verdonk is er geen weg meer terug, haar positie is onhoudbaar geworden en ze is zo goed als vertrokken of er moet een wonder gebeuren waardoor ze nog mag aanblijven.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:52:46 #248
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_37903195
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:45 schreef rashudo het volgende:
Als ze niet buigt voor de kamer, die steeds chagrijniger wordt naarmate de tijd vordert, zal ze toch af moeten treden lijkt mij?
De hele grap is volgens mij dat ze onderhand bereid is om nog eens te kijken naar de zaak zoals ook beschreven staat in de motie. Maar dat de kamer nu juist zit te hameren op dat ze inconsequent in het debat is geweest met uitspraken.
pi_37903197
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:52 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Nee, dat is ze niet.

Ze zegt: jullie mogen toch een ijsje en vervolgens krijgen de kinderen geen ijsje.

Ik zal de ruimte onderzoeken en de informatie meenemen, maar jullie krijgen geen gelijk.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:53:06 #250
51689 Ashtor
...the white wizard
pi_37903199
quote:
Drs. Maria Cornelia Verdonk is geen juriste. Juristen in de kamer hebben al een andere mening dan de minister, hetgeen toch aangeeft dat er op zijn minst ruimte voor discussie is over dit punt.
Van een minister mag je verwachten dat ze over zaken die een impact kunnen hebben van deze omvang zich op zijn minst goed voorbereid heeft
Klopt deels. Wat de gehele kamer lijkt te vergeten nu het om toevallig Mevr. Hirsi Ali gaat, is dat de kamer niet zomaar bevoegd is om de bestaande wet- en regelgeving aan te passen en niet van een minister in een motie mag verlangen dat zij NU toegeeft dat er MEER ruimte zou zijn (geweest). Die ruimte is er niet volgens de minister - die zelf binnen haar departement genoeg juristen heeft om de interpretatie onder de loep te nemen.

Dat op basis van het standpunt van de kamer en haar juristen de minister er goed aan zou doen om, LOS van de lopende procedure waarin zij wacht op info van Mevr. Hirsi Ali, TEVENS binnen haar departement moet onderzoeken of de tot nu toe gegeven interpretatie van die wetten en HR uitspraken wellicht ruimte laat voor andere interpretaties en OF hieruit de conclusie moet vloeien dat zij naar de kamer NAAST de lopende situatie met Mevr Ali TEVENS een motie moet indienen ten aanzien van het wijzigen van de huidige wetten integratiebeleid, dat is denk ik waar de kern van de zaak om draait.

Dat er nu geconstateerd moet worden dat blijkbaar de kamer in de emoties van de strijd even vergeet dat zij helemaal niet zomaar even de wetten naar hun hand MOGEN en KUNNEN zetten, dat vind ik persoonlijk een treurige constatering in dit hele verhaal.

HULDE aan Donner en Verdonk dat zij in dit geval in ieder geval zich zuiver opstellen, zoals goed politici betaamd. De wet op DIT moment moet gehandhaaft worden. Of dit wel een JUISTE wet is en OF de kamer niet eens moet gaan kijken naar aanpassing hiervan is een heel andere kwestie.
Don't dream your life, LIVE your dream !
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:53:31 #251
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_37903204
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:52 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Ze WAS consequent totdat ze de beroemde woorden JA VOORZITTER uitsprak na een kamervraag van Maxime Verhagen.
pi_37903206
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:52 schreef Chielus het volgende:
zou martin Bril nog op de tribune zitten?
Die gozer wordt ook iedere keer ouder hè, als je hem ziet. .
I´m back.
pi_37903207
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:51 schreef K33T het volgende:

[..]

Alleen, de hausse die hierop volgde (check het aantal topics binnen 1 dag, al helemaal wanneer het debat op TV is).

Dus, iemand die het mij kan uitleggen
We volgen en becommentarieren het integraal. Dus JUIST vandaag en JUIST tijdens de debatten loopt deze topicreeks zo goed
Too old to Trick or Treat, too young to die
pi_37903216
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:43 schreef Cupra_Inside het volgende:
Even voor de duidelijkheid: kan het Kabinet nog vallen. Of is dat gevaar geweken/nooit geweest?
Dat hing van de motie af die rond 23 uur werd ingediend.
Als die duidelijk zou zijn geweest zou Verdonk moeten buigen of opstappen (en dan kan het kabinet vallen), maar nu was het een slappe brei waar ze "ja" om moest zeggen.

Maar nu heeft ze Ja gezegd, en is het weer niet goed.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:54:30 #255
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_37903220
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:48 schreef harrie1 het volgende:
ze had beter gelijk kunnen antwoorden en toe geven
dan was het nu afgelopen
en had ze waarschijnlijk kunnen blijven zitten na excuus

nu is het te ver gegaan en kan ze niet meer terug
Ik denk ook dat de sfeer nu ongemeen fel wordt, als Verdonk besluit vast te houden aan haar mantra van 'beschikbare ruimte voor heroverweging bekijken', dan kan ze alsnog haar biezen pakken.

Toch blijf ik me afvragen welke rol het hogere VVD-kader nu precies inneemt in deze affaire. Ze moet inmiddels toch al zo beschadigd zijn dat het VVD-bestand het vertouwen in haar kandidatuur opzegt...
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_37903221
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:52 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

idem
idem maar zonder peperkoek
pi_37903222
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:52 schreef Backdoorman het volgende:
pfff wordt een lange nacht zo....benieuwd hoe het eindigt. minister heeft weinig keus toch, als ze zegt geen ruimte te zien dan keurt ze de motie af, gaat ze er niet mee akkoord...als ze de motie aanneemt zoals die door de kamer is opgesteld en met de achterliggende gedachte van de kamer, dan zou dat min of meer gezichtsverlies voor de minister betekenen en is haar geloofwaardigheid natuurlijk zeer sterk aangetast en heeft ze ook een probleem, of zie ik dat verkeerd?
Als ze de Kamer volgt lijdt ze gezichtsverlies. Als ze de Kamer niet volgt, dan kunnen daar politieke consequenties aan vastzitten.

Het probleem van dit debat is dat het berust op interpretaties. Verdonk kan natuurlijk niet de wet breken. Verdonk zegt dat de Kamer wil dat zij de wet breekt. En dat kan natuurlijk niet. De Kamer heeft een andere interpretatie van het beleidsartikel en denkt ze binnen de wet wel kan handelen. Kortom: De wet wordt door beide partijen uitgelegd in hun eigen voordeel. Laten ze eerst een commissie die wet eens uitpluizen vind ik.
pi_37903223
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:51 schreef SCH het volgende:
Jezusmina, ik krijg steeds meer de indruk dat ze echt autistisch is
Waarom? Omdat ze gewoon professioneel is en niet zo dramatisch doet als bijna de hele kamer. Tsjonge jongejonge, natuurlijk het is triest dat AHA (AHM) weg moet en waarschijnlijk geen Nederlander meer is, maar verwerk dat verdriet en laat dat niet in een debat tot uiting komen. Strikt juridisch gezien heeft Verdonk gewoon gelijk. Ik vind het stuitend dat zelfs 'rechts' zo aangebrand is terwijl Verdonk gewoon dezelfde lijn toepast als in alle andere gevallen.
pi_37903225
Nog 5 minuten
pi_37903229
Maxime toch, wil wrs met Wouter regeren volgende keer... . Maar goede argumentatie verder, heb ik in deel heel lang geleden ook al gebruikt. .
I´m back.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:05 #261
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_37903231
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat is ze niet.

Ze zegt: jullie mogen toch een ijsje en vervolgens krijgen de kinderen geen ijsje.

Ik zal de ruimte onderzoeken en de informatie meenemen, maar jullie krijgen geen gelijk.
Exact en dat zegt ze al de hele dag consequent.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:07 #262
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37903232
Nog 5 minuten
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:10 #263
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_37903233
Jankert

Confidence through competence
pi_37903235
ik wil naar bed maar wil weten of verdonk aftreed
ik ben nieuwsschierig en wil de uitslag
helaas geen tv in de slaapkamer
dus dan maar achter de pc en zometeen weer op de bank
ik hoop op vuurwerk
maar ben bang dat het bij sorry blijft
als wordt het internationaal nu wel lastig zonder dat er koppen rollen

veel plezier allemaal met deze soap
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:23 #265
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37903237
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:52 schreef Backdoorman het volgende:
of zie ik het nog allemaal wel scherp op dit late tijdstip.....?
pi_37903239
Waar is de draadomroepomroep gebleven?
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:33 #267
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_37903243
Als het nog even doorgaat komt het slot te laat om in de kranten te verschijnen .
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:45 #268
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_37903246
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:54 schreef Steijn het volgende:

[..]

Waarom? Omdat ze gewoon professioneel is en niet zo dramatisch doet als bijna de hele kamer. Tsjonge jongejonge, natuurlijk het is triest dat AHA (AHM) weg moet en waarschijnlijk geen Nederlander meer is, maar verwerk dat verdriet en laat dat niet in een debat tot uiting komen. Strikt juridisch gezien heeft Verdonk gewoon gelijk. Ik vind het stuitend dat zelfs 'rechts' zo aangebrand is terwijl Verdonk gewoon dezelfde lijn toepast als in alle andere gevallen.
En wat vind je dan dat ze met de motie moet doen?
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:55:50 #269
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_37903247
ik ga in bed verder kijken....
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_37903253
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:55 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Exact en dat zegt ze al de hele dag consequent.
Nee - ze draait 180 graden en zegt toch ehtzelfde.

HGet is ingewikkeld, ik geef het toe.
pi_37903254
Maar ondertussen is het kwaad al geschied, Ayaan is weg. Een verlies voor de Nederlanse politiek,
pi_37903256
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:55 schreef Kang-He het volgende:
Als het nog even doorgaat komt het slot te laat om in de kranten te verschijnen .
Ligt eraan of je een ochtend of een avond krant hebt
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:56:49 #273
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37903266
Wie is er eigenlijk vanuit de SP deelnemer aan het Debat??
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:56:57 #274
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_37903268
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:56 schreef Chielus het volgende:
Wie is er eigenlijk vanuit de SP deelnemer aan het Debat??
De Wit
pi_37903269
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:53 schreef Asskicker14 het volgende:
Ze WAS consequent totdat ze de beroemde woorden JA VOORZITTER uitsprak na een kamervraag van Maxime Verhagen.
Tsja, ik kan haar daarin geen ongelijk geven, zonder die motie te aanvaarden had ze haar lot in de handen gelegd van dat stel halve garen.
pi_37903271
Ik ga naar bed. Als de hypocriete politici geen gelijk krijgen zal minister Verdonk gewoon minister blijven. Zij heeft correct gehandeld en deze impopulaire beslissing durven te nemen en dat pleit voor haar. Wie zal gelijk krijgen: hypocriete politieke opportunisten of mevrouw Verdonk die het gelijk (juridisch en ook in moreel opzicht gezien) aan haar kant heeft en die juist heeft gehandeld.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_37903275
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:54 schreef avonne het volgende:

[..]

Dat hing van de motie af die rond 23 uur werd ingediend.
Als die duidelijk zou zijn geweest zou Verdonk moeten buigen of opstappen (en dan kan het kabinet vallen), maar nu was het een slappe brei waar ze "ja" om moest zeggen.

Maar nu heeft ze Ja gezegd, en is het weer niet goed.
uuhhhh, ze heeft dus geen ja gezegd...
ze heeft gezegd: "jawel, maar toch niet (helemaal)..."

en ik heb al vier uur het idee dat het CDA daar geen genoegen mee gaat nemen. En het draait om het CDA. Want CDA + PVDA = meerderheid = weg Verdonk
Dat dan het hele kabinet valt lijkt me overdreven, want zo belangrijk vindt de VVD haar Rita nu ook weer niet na de wanvertoning van gisteren en vandaag

Zo!
it wasn't me...
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:57:32 #278
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_37903278
Het is zover gekomen dat Verdonk sowieso gaat opstappen of weg moet. Een 'sorry' zal niet volstaan, als minister ben je dan niet meer geloofwaardig.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:57:46 #279
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37903282
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:56 schreef doka het volgende:

[..]

Ligt eraan of je een ochtend of een avond krant hebt
Ik heb de FP
pi_37903285
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:48 schreef venomsnake het volgende:

[..]

haha, midden in de nacht een biefstuk bakken.
Ik heb niks anders dan choco pops en melk
pi_37903287
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:54 schreef Steijn het volgende:

[..]

Juridisch gezien heeft ze helemaal niet gelijk, dat is nou juist het punt.
Zij vindt dat ze gelijk heeft, de meerderheid van de kamer vindt dat niet maar dat weigert ze te aanvaarden al zegt ze steeds dat ze het wel aanvaardt. En die lieve Maxime wond zich daar iedere seconde meer over op
pi_37903288
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:56 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
De Wit
Dat was wel een verademing. Geen opgewonden standjes van Kant of semi-jolige opmerkingen van Marijnissen.
pi_37903292
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:57 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik heb niks anders dan choco pops en melk
choco pops?
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:58:21 #284
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_37903293
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:56 schreef Steijn het volgende:

[..]

Tsja, ik kan haar daarin geen ongelijk geven, zonder die motie te aanvaarden had ze haar lot in de handen gelegd van dat stel halve garen.
Ze heeft gewoon vanaf het begin een verkeerde beslissing gemaakt en daar zal ze de consequenties van moeten dragen.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:58:32 #285
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_37903298
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:56 schreef Evil_Jur het volgende:
Maar ondertussen is het kwaad al geschied, Ayaan is weg. Een verlies voor de Nederlanse politiek,
Inderdaad of je het nu inhoudelijk met haar eens was of niet.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:58:34 #286
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37903299
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:57 schreef Asskicker14 het volgende:
Het is zover gekomen dat Verdonk sowieso gaat opstappen of weg moet. Een 'sorry' zal niet volstaan, als minister ben je dan niet meer geloofwaardig.
inderdaad, of de kamer moet ineens inbinden en een milder vaarwater kiezen.....
Verdonk staat gewoon voor het blok en kan weinig kanten op in mijn ogen!
pi_37903300
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:58 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

choco pops?
Ja, Kellogg's Coco Pops
pi_37903302
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:58 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat was wel een verademing. Geen opgewonden standjes van Kant of semi-jolige opmerkingen van Marijnissen.
Inderdaad! Graag meer SP-dewitters!
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:58:49 #289
55709 Stereotomy
pi_37903303
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:59:04 #290
83951 rashudo
project 2501
pi_37903307
Ze hebben vast lekkere hapjes daar in de 2e kamer. En wat heb ik hier? Een fles water.
Their eyes opaque.
pi_37903308
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Heeft Rutte al iets over de kwestie gezegd, en wat was dat dan?
vanmiddag dat iedereen eerst eens rustig na moest denken voor te reageren en debateren.
vond ik wel verstandig
pi_37903310
wtf... nu al vol bijna?
pi_37903311
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:57 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik heb de FP
Ai. Ik benijd je niet
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:59:42 #294
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37903316
quote:
Volgens mij dacht de 2de kamer dat al 4 x met verdonk, maar die boeit het blijkbaar niet zo of ze de kamer heeft voorgelogen. Die moet je echt zelf weg weken, want opstappen doet ze niet.
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:59:46 #295
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_37903317
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:58 schreef Steijn het volgende:

[..]

Nee, godzijdank hebben ze Kant er verre van gehouden. Over Marijnissen valt te twisten, maar de Wit pakte het in ieder geval objectief en beheerst aan.
  woensdag 17 mei 2006 @ 02:00:02 #296
55709 Stereotomy
pi_37903321
TE LAAT

Wil Verdonk naar de dagboekkamer komen, Verdonk, dagboekkamer
  woensdag 17 mei 2006 @ 02:00:14 #297
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_37903323
Nou, tis 2 uur, gaan met die banaan!
pi_37903324
02:00. Kom op aan het werk
pi_37903330
quote:
Nee hoor. Het kan nog alle kanten opgaan denk ik eigenlijk. Dat komt doordat beide partijen de wet anders lezen. Eerst moet boven tafel komen welke mogelijkheden de wet biedt. Verdonk kan niet zomaar JA zeggen tegen de Kamer want dan kan ze in overtreding zijn. Verdonk kan ook niet van haarzelf uitgaan, want dan mist ze misschien wegen in de wet die nuttig kunnen zijn in de zaak. Ze moeten dus geen derde termijn doen, maar dit overmorgen verder behandelen als de wet uitgeplozen is.
pi_37903333
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:56 schreef Evil_Jur het volgende:
Joh, kop op, er komt wel weer een nieuwe zogenaamde iconoclast, en Ayaan heeft nu echt een mieterse baan.
Bij wijze van spreken kan ze nu de hele dag een beetje lezen en schrijven. Ik wou dat ik voor een denktank gevraagd werd man.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')