abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37469777
Hier alweer deel 21 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
dag
  maandag 1 mei 2006 @ 22:29:58 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37469916
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 mei 2006 @ 22:31:59 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37470041
Ik had nog een mooie pic voor het ICK interieur

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37470208
  maandag 1 mei 2006 @ 22:38:03 #5
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37470387
quote:
Op maandag 1 mei 2006 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik had nog een mooie pic voor het ICK interieur

[afbeelding]
Met je eigen draagbare koelbox?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 1 mei 2006 @ 22:39:02 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37470446
quote:
Op maandag 1 mei 2006 22:38 schreef MREn het volgende:

Met je eigen draagbare koelbox?
Da's mijn fototas Overigens dik gevoerd, houdt bier ook lekker koel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37470661
oh! ik weet niet als het in ALLE DH-2 / 1 stellen is, maar aan de kant van de schakelkast zit bij de deur een stopcontact? is die ook ergens goed voor?
  maandag 1 mei 2006 @ 22:43:11 #8
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37470671
quote:
Op maandag 1 mei 2006 22:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's mijn fototas Overigens dik gevoerd, houdt bier ook lekker koel




"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 1 mei 2006 @ 23:04:25 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37471772
geen ICK Mren
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 1 mei 2006 @ 23:10:54 #10
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37472080
quote:
Op maandag 1 mei 2006 23:04 schreef Dr_Flash het volgende:
geen ICK Mren
Dat was er toen nog helemaal niet
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_37472923
Kwam laatst een vage trein tegen, had hem gelukig gefotografeerd met me mobiel. Maar dat ding had iets van 3 werktreinen op sleep, en leek niet van Vollker en Wessel of RailInfra...

Maar goed, pluim voor de NS om een extra trein tussen Arnhem en Zutphen tijdens Konninginnedag om 01:45 s'nachts . Altijd dat gezeik op ze, het was zelfs een VI V-IRM .
  dinsdag 2 mei 2006 @ 00:02:49 #12
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_37474277
van 2 uur tot 9 uur in de trein gezeten vandaag hehe heb wel leuke fotos gemaakt morgen ff posten, veel treinen ingezeten

rotterdam
zuthpen
schiphol
den haag
rotterdam
pi_37474412
Weet iemand hoe het met die stichting gaat die een wadloper wou redden
voor het nageslacht
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  dinsdag 2 mei 2006 @ 00:39:52 #14
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37475375
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 00:06 schreef verzameldirk het volgende:
Weet iemand hoe het met die stichting gaat die een wadloper wou redden
voor het nageslacht
Kansloos ten onder. Maar ze hebben nu het nog ambitieuzere plan opgevat om de lijn Leewarden-
Stiens te heropenen. Dat die lijn over het terein van de vliegbasis Leeuwarden loopt, wordt maar even vergeten.

URL ergens achterin het vorige topic.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_37475940
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 00:39 schreef MREn het volgende:

[..]

Kansloos ten onder. Maar ze hebben nu het nog ambitieuzere plan opgevat om de lijn Leewarden-
Stiens te heropenen. Dat die lijn over het terein van de vliegbasis Leeuwarden loopt, wordt maar even vergeten.

URL ergens achterin het vorige topic.
Ja Ja dus de zelfde grapjassen, ik heb hun site gezien,
allemaal luchtfietserij, met een lint daar rijden zonder goede rails
en inderdaad over de vliegbasis.
Laat ze maar dromen.
Er rijd nog eerder een stoomtrein naar Stavoren
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
pi_37476184
heb net even op de site gekeken van die luchtfietsers
maar er staat nu alleen de tekst :

Dit domein is te koop
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  dinsdag 2 mei 2006 @ 02:34:52 #17
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37477248
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:17 schreef verzameldirk het volgende:
Dit domein is te koop
Dat levert meer op dan daar met een Lint heen-en-weer te gaan kachelen
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 2 mei 2006 @ 08:05:34 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37477940
quote:
Op maandag 1 mei 2006 22:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
oh! ik weet niet als het in ALLE DH-2 / 1 stellen is, maar aan de kant van de schakelkast zit bij de deur een stopcontact? is die ook ergens goed voor?


Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_37479821
Komend weekend inderdaad stoomtreintjes tussen Sneek en Stavoren... Wie komt allemaal? Reizen jullie mee, of gaan jullie ergens staan. Waar? MIsschien een meeting
  dinsdag 2 mei 2006 @ 10:27:21 #20
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_37480125
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 08:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

[afbeelding]



Overigens; ten tijde van de schoonmaak in den bosch van de autoslaaptreinen (ik spreek nu van lang lang geleden kleinkinderen... tot 1996) hadden we idd in de trein stopcontacten voor de stofzuigers...

Maar daar lag dan ook tapijt in... (bcm/bcvm(h))
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
pi_37483270
quote:
Op maandag 1 mei 2006 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik had nog een mooie pic voor het ICK interieur

[afbeelding]
Zo lijkt het zowaar nog wat
  dinsdag 2 mei 2006 @ 12:14:29 #22
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_37483454
Ik heb ook nog foto's gemaakt gister

excuus voor slechte kwaliteit

Rotterdam Lombardijen - Breda - Dubbeldekker
Breda - Zutphen - IRM

Zutphen - Apeldoorn - Buffel ?
Apeldoorn - Schiphol - Koploper

Schiphol - Den Haag Holland Spoor - IRM
Den Haag Moerwijk - Rotterdam Lombardijen - Hondekop

Was van 2 uur tot 9 uur met de trein onderweg





Schiphol
Leiden ?
  dinsdag 2 mei 2006 @ 12:28:04 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37483839
Was het zo mistig gisteren of moet je even een doekje over je lens halen?
De laatste is inderdaad Leiden.
quote:
Den Haag Moerwijk - Rotterdam Lombardijen - Hondekop

Ik bedoel dus dat dit niet kan, omdat er al tien jaar geen Hondekoppen meer rijden. Zie voor meer info het vorige topic.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_37486959
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 08:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

[afbeelding]

oh stofzuigen ze die treinen dan nog?
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:07:14 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37487909
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

oh stofzuigen ze die treinen dan nog?
Geen idee, 't mag ook voor de Kärcher zijn!

Ze stofzuigen de hal van Rotterdam Centraal wel trouwens. Daar zit ook ergens in een hoekje een simpel stopcontact. Wel lollig om te zien!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_37488740
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Geen idee, 't mag ook voor de Kärcher zijn!

Ze stofzuigen de hal van Rotterdam Centraal wel trouwens. Daar zit ook ergens in een hoekje een simpel stopcontact. Wel lollig om te zien!
hmm volgende keer mn multimeter es mee :p kijken als dr ook "SAP" op staat zonder Depot voeding
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:48:05 #27
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37494442
Gister dus naar Den Haag gegaan, vandaag weer terug. En uiteraard ook wat foto's gemaakt, niet zo veel, mn reis had dit keer een ander doel.



Merk en type: 1200-serie
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 1 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 1251


Merk en type: onbekend
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 1 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 6703


Merk en type: Sprinter / SGMm
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Den Haag CS
Datum: 2 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 2984


Zaterdag met de lentetour naar Utrecht
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:56:41 #28
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37494699
Zie ook http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/fotogalerij/DE6700.html
Herkomst is trouwens eerder België dan Nederland, daar hebben ze als 6300's decennia rondgereden, en nu pas een paar jaartjes voor ACTS.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 2 mei 2006 @ 21:19:02 #29
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37495284
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 20:56 schreef MREn het volgende:
Zie ook http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/fotogalerij/DE6700.html
Herkomst is trouwens eerder België dan Nederland, daar hebben ze als 6300's decennia rondgereden, en nu pas een paar jaartjes voor ACTS.
Met herkomst bedoel ik het land waar de eigenaar is gevestigd, of als het een voertuig met kenteken betreft het land waar het vehikel op kenteken staat. En voor zover ik weet is ACTS een Nederlands bedrijf. En als ze internationaal zijn rijd deze trein voor de Nederlandse vestiging Desalniettemin ben ik je dankbaar voor de extra informatie. Hoe meer je van een bepaald voertuig weet, hoe interessanter het vaak word.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 21:33:47 #30
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37495615
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 21:19 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Met herkomst bedoel ik het land waar de eigenaar is gevestigd, of als het een voertuig met kenteken betreft het land waar het vehikel op kenteken staat. En voor zover ik weet is ACTS een Nederlands bedrijf. En als ze internationaal zijn rijd deze trein voor de Nederlandse vestiging Desalniettemin ben ik je dankbaar voor de extra informatie. Hoe meer je van een bepaald voertuig weet, hoe interessanter het vaak word.
Ik ken ze vooral van vroeger, toen de BBA nog in de reguliere busdienst vanuit Eindhoven op Lommel (lijn Neerpelt-Antwerpen) reed. Voor de terugrit was het altijd wachten op aankomst van de trein uit Antwerpen, die werden toentertijd met de 6300's gereden (stuurstand net 4 rode rijtuigen). Indrukwekkend gebrom, was van aardige afstand te voelen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_37496073
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 20:48 schreef Alexxxxx het volgende:
Gister dus naar Den Haag gegaan, vandaag weer terug. En uiteraard ook wat foto's gemaakt, niet zo veel, mn reis had dit keer een ander doel.

[afbeelding]
[afbeelding]
Merk en type: 1200-serie
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 1 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 1251

[afbeelding]
Merk en type: onbekend
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 1 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 6703

[afbeelding]
Merk en type: Sprinter / SGMm
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Den Haag CS
Datum: 2 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 2984


Zaterdag met de lentetour naar Utrecht
Hahahahahaahah . Lig dubbel zeker een Belasting freak, wie plakt er I (L) beuweroute op een E-loc voor 1.5 Kv .
Zat vandaag in een VIRM (VI) met een goede airco... Hij deed het goed, alleen zat behoorlijk te trillen was in het gangpad bij de zesde bak. Maar je hoorde het gewoon in de "coupes".

Maar goed, voor de rest zal eff foto post van een vreemde loc voor mij of hij lijkt op die van ACTS.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 22:04:46 #32
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37496491
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 21:51 schreef Brembo het volgende:

[..]

Hahahahahaahah . Lig dubbel zeker een Belasting freak, wie plakt er I (L) beuweroute op een E-loc voor 1.5 Kv .
De sticker zit op een diesel
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_37496593
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 20:48 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Merk en type: onbekend
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 1 mei 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnummer 6703
Er staat een koploper daar, en je fotografeert hem niet? Wat doe je!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 22:17:49 #34
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37496872
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 22:08 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Er staat een koploper daar, en je fotografeert hem niet? Wat doe je!
Ik heb in het verleden al genoeg koplopers gefotografeerd, me dunkt.
pi_37496922
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 22:17 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik heb in het verleden al genoeg koplopers gefotografeerd, me dunkt.
Nooit genoeg!
pi_37498494
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 22:17 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik heb in het verleden al genoeg koplopers gefotografeerd, me dunkt.
ludiek omstikkeren naar NS doodloper :p
pi_37498759
23:10 uur Dordrecht<->Roosendaal Door een aangevaren spoorbrug rijden er tussen Lage Zwaluwe en Oudenbosch geen treinen maar bussen. Vertraging: 30-60 minuten. Reisadvies: * Doorgaande reizigers tussen Dordrecht en Roosendaal kunnen omreizen via Breda. Prognose: * De rest van de dag. * De verwachting is dat de treinen morgenvroeg kunnen rijden.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 23:46:13 #38
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37498915
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 23:39 schreef Willy84 het volgende:
23:10 uur Dordrecht<->Roosendaal Door een aangevaren spoorbrug rijden er tussen Lage Zwaluwe en Oudenbosch geen treinen maar bussen. Vertraging: 30-60 minuten. Reisadvies: * Doorgaande reizigers tussen Dordrecht en Roosendaal kunnen omreizen via Breda. Prognose: * De rest van de dag. * De verwachting is dat de treinen morgenvroeg kunnen rijden.
Dat is toch niets aparts?

Er zit veel impact in een aanvaring (enorme massa), en dan wil je je brug wel even controleren op (te) grote verplaatsingen en/of breuken.

Int. treinen worden omgeleid via Breda, dus geen overstappen, wel kopmaken.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 2 mei 2006 @ 23:49:01 #39
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37498985
Whehe, ja als er om deze tijd een spoorbrug kaduuk gaat kun je verwachten dat er de rest van de dag nog vertragingen zijn
pi_37499683
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 22:04 schreef MREn het volgende:

[..]

De sticker zit op een diesel
Daar gaat mijn lol
Maar die dingen krijgen toch geen ERMTS beveiliging, dus komen er toch niet op .

Hier BTW me vage loc,
  woensdag 3 mei 2006 @ 00:25:51 #41
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37499859
Dat is een V100 van Spitzke Spoorbouw, ze hebber er een stuk of drie geloof ik.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_37500612
Ik vond het nogal opmerkelijk toch knap om als ervaren schipper tegen een brug aan te varen
  woensdag 3 mei 2006 @ 02:57:07 #43
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37501286
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 00:18 schreef Brembo het volgende:

[..]

Daar gaat mijn lol
Maar die dingen krijgen toch geen ERMTS beveiliging, dus komen er toch niet op .
Ze kunnen er prima op voor extra tractie, als er maar een andere loc bij zit voor de beveiliging. De ACTS's 6700'en hebben nu ook al geen ATB, dus daarvoor maakt het niets uit.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 3 mei 2006 @ 02:59:13 #44
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37501294
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 01:20 schreef Willy84 het volgende:
Ik vond het nogal opmerkelijk toch knap om als ervaren schipper tegen een brug aan te varen
Ach, net als autbestuurders: niet iedereen is even ervaren en je hebt soms last van ander verkeer, stromingen of gewoon moeheid.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_37507474
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 21:51 schreef Brembo het volgende:
Hahahahahaahah . Lig dubbel zeker een Belasting freak, wie plakt er I (L) beuweroute op een E-loc voor 1.5 Kv .
Zie bv. www.acts-nl.com en dan ergens zoeken naar een publicatie over de Betuweroute. Die stickers zitten op zowel ACTS-, rail4chem- als ERS Railways-loccen.
pi_37507833
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:22 schreef Tfz het volgende:

[..]

Zie bv. www.acts-nl.com en dan ergens zoeken naar een publicatie over de Betuweroute. Die stickers zitten op zowel ACTS-, rail4chem- als ERS Railways-loccen.
Betuwe route is ook voor goederen, en die bedrijven doen voornamelijk goederen per spoor

zal wel tevens een publicatie stunt zijn om de duistere mist om de betuwe route wat te doen opdoeken :p
  woensdag 3 mei 2006 @ 12:43:08 #47
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_37508035
alexxx op je site bij station fotos heb je eigenaar NS? staan
Stations zijn eigendom van NS Vastgoed Beheer geloof ik.
pi_37508787
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:43 schreef blup het volgende:
alexxx op je site bij station fotos heb je eigenaar NS? staan
Stations zijn eigendom van NS Vastgoed Beheer geloof ik.
NS Realstate zal t dan wel zijn. op zn engels


doet KPN ook
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:10:46 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37508860
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 22:17 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik heb in het verleden al genoeg koplopers gefotografeerd, me dunkt.


Zeg, heb jij toevallig ook een filmpje van het koppelen van de doorloopdeuren (wat tegenwoordig niet meer gebeurt dus)?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37508894
Mja, daarom heb ik dat er dus staan. Ik weet wel wie de eigenaar is, maar niet hoe ze zich noemen.
pi_37508907
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]



Zeg, heb jij toevallig ook een filmpje van het koppelen van de doorloopdeuren (wat tegenwoordig niet meer gebeurt dus)?
Nee, ik film niet
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:14:18 #52
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37508959
oh jammer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37516394
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:08 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

NS Realstate zal t dan wel zijn. op zn engels


doet KPN ook
Wat een redenering weer .
Klik 1
Klik 2
  woensdag 3 mei 2006 @ 17:35:16 #54
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_37516398
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:43 schreef blup het volgende:
alexxx op je site bij station fotos heb je eigenaar NS? staan
Stations zijn eigendom van NS Vastgoed Beheer geloof ik.
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
NS Realstate zal t dan wel zijn. op zn engels
NS Stations is de eigenaar: http://www.nsstations.nl/
So we just called him Fred
pi_37516916
wel een leuke kaart die ze op hebben daar!

www.xepo.nl/kaart.pdf
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:56:18 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37525305
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 17:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
wel een leuke kaart die ze op hebben daar!

www.xepo.nl/kaart.pdf
Mega station Vet cool!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:56:53 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37525333
hee maar nog ff over de OP he? er staat dat er tussen Houten en Castellum TWEE trams rijden bla bla. Ben ik toch zeer benieuwd waar die andere staat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37525449
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
hee maar nog ff over de OP he? er staat dat er tussen Houten en Castellum TWEE trams rijden bla bla. Ben ik toch zeer benieuwd waar die andere staat
Ik gok in het tramtopic
[centraal] tram topic
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:01:52 #59
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_37525589
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
hee maar nog ff over de OP he? er staat dat er tussen Houten en Castellum TWEE trams rijden bla bla. Ben ik toch zeer benieuwd waar die andere staat
In Leidschedam... Staat daar een beetje reserve te staan. Ik ga ff opzoeken wat ze er mee doen, want ik dacht dat ze hem niet meer gebruiken

edit:
Heb het ff opgezocht:

De NS huurde voor de lijn 2 trams van Den Haag (die weer oorspronkelijk uit Hannover komen, maar das een ander verhaal). Te weten No.: 6016 en 6021. De trams zijn door NS geel geschilderd met leuke gekleurde deuren. Tram 6016 rijdt al jaren heen en weer. 6021 staat sinds 11-03 stil in Leidschendam en is in april 2005 terug naar Hannover gegaan. De downchopper (om de 1500V te verlagen naar 750V) is naar de RET gegaan en is verwerkt in een metro, zodat er testritten over de Hofplein gehouden kunnen worden voor randstadrail.

Eigenlijk moest de tram begin dit jaar al vervangen zijn door SGM-II (Spitspendel) (want die zijn straks toch niet meer nodig voor de Hofpleinlijn). Helaas hebben ze bij de aanleg van het stukje spoor nog geen ATB aangelegd. Dus mag een trein niet harder dan 40km/h. Hierdoor kan de gewenste rijtijd niet gehaald worden. De tram blijft dus tot 2010, als (eindelijk) het vierde spoor wordt aangelegd.

bron: Spoorwegen 2006 / Trams 2006 | Uitgeverij de Alk

[ Bericht 48% gewijzigd door Fred op 03-05-2006 22:11:38 ]
So we just called him Fred
pi_37525719
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:01 schreef FredvZ het volgende:

[..]

In Leidschedam... Staat daar een beetje reserve te staan. Ik ga ff opzoeken wat ze er mee doen, want ik dacht dat ze hem niet meer gebruiken
ik las ergens dat er 1 voor reserveonderdelen was gekocht...
dag
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:13:12 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37526074
oh okee. En het is dus WEL een afgedankt Hannovers ding wat daarna nog even door de HTM afgereden is, en nu goed genoeg voor de NS

gaan er na 2007 wel *niet meer nodige* SGM2 stellen rijden naar Castellum?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:21:56 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37526434
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:

gaan er na 2007 wel *niet meer nodige* SGM2 stellen rijden naar Castellum?
Zie boven, pas in 2010. Dan zou de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Houten Castellum klaar moeten zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:24:53 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37526557
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zie boven, pas in 2010. Dan zou de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Houten Castellum klaar moeten zijn...
dus dat uit elkaar knetterende zootje schroot, waar ook geen reserveonderdelen meer voor zijn, moet nog 4 jaar op en neer knotsen en botsen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:25:32 #64
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_37526586
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
oh okee. En het is dus WEL een afgedankt Hannovers ding wat daarna nog even door de HTM afgereden is, en nu goed genoeg voor de NS
De trams hebben bij de HTM ook weinig gereden...
So we just called him Fred
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:26:30 #65
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_37526630
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:24 schreef Dr_Flash het volgende:
dus dat uit elkaar knetterende zootje schroot, waar ook geen reserveonderdelen meer voor zijn, moet nog 4 jaar op en neer knotsen en botsen?
Jep... of er moet iemand ophet idee komen om toch maar even een atb-systeem neer te leggen...
So we just called him Fred
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:36:45 #66
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37527045
anyway, de OP mag dus aangepast worden: er rijdt maar EEN trammetje naar Castellum

en mag meteen mijn plaatje van het ICK interieur er bij in dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37527146
A'dam centraal, vanmiddag


met kleur:

verschil in neuzen:



1 loc vóór de trein:

en 1 midden-in :



het was iig wel lekker weer in scheveningen

btw op de route adamCS - scheveningen(via haarlem) kom je wel vage dingen tegen zeg...
bij nedtrain haarlem hele rare combinaties van gekoppelde stellen en losstaande rijtuigen..
en ook nog een blauwe engel ( geel met zilverkleurige ramen) richting scheveningen.. net voor die kruising van sporen..
dag
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:59:09 #68
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_37527830
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:40 schreef petre86 het volgende:
1 loc vóór de trein:
[afbeelding]
en 1 midden-in :
[afbeelding]
Dat zijn 2 DD-AR4tjes aan elkaar gekoppeld en dan kan het inderdaad voorkomen dat er een lokomotief voor en eentje in het midden zit.
So we just called him Fred
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:38:30 #69
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_37529450
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:59 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat zijn 2 DD-AR4tjes aan elkaar gekoppeld en dan kan het inderdaad voorkomen dat er een lokomotief voor en eentje in het midden zit.
Veel stoerder als twee stammetjes met de loccen tegen elkaar zitten en je de hele stam mooi in beeld krijgt
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 4 mei 2006 @ 00:31:46 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37531293
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:38 schreef MREn het volgende:

[..]

Veel stoerder als twee stammetjes met de loccen tegen elkaar zitten en je de hele stam mooi in beeld krijgt
Da's wel lastig... Ik weet nog dat toen de DD-ARs net in dienst kwamen, ik dat echt een stoer gezicht vond! Heb ook nog foto's gemaakt toen die dingen voor het eerst in Noord Holland werden ingezet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 4 mei 2006 @ 08:40:42 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37534992
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:38 schreef MREn het volgende:

[..]

Veel stoerder als twee stammetjes met de loccen tegen elkaar zitten en je de hele stam mooi in beeld krijgt
Dat geeft leuke mogelijkheden met een fisheye-objectief, gok ik zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_37544082
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:40 schreef petre86 het volgende:
A'dam centraal, vanmiddag
[afbeelding]
[afbeelding]
met kleur:
[afbeelding]
verschil in neuzen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1 loc vóór de trein:
[afbeelding]
en 1 midden-in :
[afbeelding]


het was iig wel lekker weer in scheveningen

btw op de route adamCS - scheveningen(via haarlem) kom je wel vage dingen tegen zeg...
bij nedtrain haarlem hele rare combinaties van gekoppelde stellen en losstaande rijtuigen..
en ook nog een blauwe engel ( geel met zilverkleurige ramen) richting scheveningen.. net voor die kruising van sporen..
Toen de Loc's nog tussen Zwolle en Roosendaal reden, zag je soms ook vreemde combinaties. 2 Loc's achter elkaar en zooi ICK en stuurstand voor op. Ik denk dat het makkelijker en goedkoper is om de trein gewoon lekker laten mee te rijden in plaats van het loskoppelen.
pi_37547363
NS sluit toiletten in strijd tegen wildpoepers

LEEUWARDEN - Poep en plas op het spoor in het station van Leeuwarden heeft er in de afgelopen maand vier keer voor gezorgd dat treinen door een stootblok gleden. De NS hebben inmiddels besloten dat conducteurs de toiletten moeten afsluiten als de trein langer dan een paar minuten stilstaat in Leeuwarden.

Dat heeft een woordvoerder van NS woensdag laten weten in een reactie op een klacht van de conducteursvakbond VVMC. Deze bond stelde dat het station niet goed wordt schoongemaakt en deed hierover haar beklag bij spoorbeheerder ProRail.


De viezigheid is inmiddels opgeruimd. "Vannacht zijn de sporen in Leeuwarden schoongemaakt", benadrukte de NS-woordvoerder.

Gewond

Afgelopen vrijdag ging het volgens de VVMC voor het laatst mis in Leeuwarden door uitwerpselen op het spoor. De trein liep tijdens de glijpartij een beschadigde koppeling op. Bij de incidenten ligt de snelheid van de treinen erg laag en het is volgens VVMC-bestuurder Eilert daaraan te danken dat er geen machinisten of reizigers gewond zijn geraakt.

Het is niet de eerste keer dat een treinstation wordt getroffen door wildpoepers en -plassers. Eerder trof het spoorbedrijf al maatregelen tegen het fenomeen in Groningen. "Onze toiletten zijn al voorzien van stickers, waarin we klanten oproepen om er alleen gebruik van te maken als de trein rijdt", aldus de zegsman van NS.

..
..
..
..
..


Alsof dat werkt. InterCIty's staan gemiddeld zo'n 20 minuten stil. Moeten ze dus eerst alle wc's dicht doen. Om 10 minuten later ze weer open te doen... En dat gaan ze natuurlijk een keer vergeten. Zodat als de trein net rijdt, iemand naar de wc moet. Dat niet kan. En de conducteur zit dan natuurlijk op het andere treinstel, zodat iemand tot na Heerenveen moet wachten....
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:09:16 #74
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_37547855
Kwestie van tijd dat er een opvangbak onder aan de trein gaat komen voor dit soort dingen. In sommige landen gaat het binnenkort verplicht worden als ik me niet vergis.
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:19:11 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_37548221
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:09 schreef 456 het volgende:
Kwestie van tijd dat er een opvangbak onder aan de trein gaat komen voor dit soort dingen. In sommige landen gaat het binnenkort verplicht worden als ik me niet vergis.
Volgens mij is 't in sommige landen al verplicht. Ik dacht dat er een ook paar ICRm rijtuigen voorzien waren van een soort bioreactor zodat de stront niet op het spoor terecht kwam, maar wat er verder van die proef terecht is gekomen weet ik ook niet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')