| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:08 |
| Griekse filosofen hebben een grote invloed gehad op onze beschaving, zowel wetenschappelijk, spiritueel en als sociaal beschaving, maar maak hebben ze het over een God waarover ze dan filosoferen. Zoals ik het had geleerd hadden de Grieken meer dan een dozijn met Goden. Zowel mannelijk als vrouwelijke, ieder had zn taak en verantwoordelijkheden, met de oppergod Zeus als koning over hen. Wat ik me nu afvraag is, wanneer grieken het over de almachtige God hadden, bedoelden ze dan Zeus, of een eigen gekozen godheid uit Olympus? Was alleen Zeus almachtig of de rest ook? Uiteindelijk waren er natuurlijk wel overleveringen dat Athena, Godin van wijsheid half Godin en half titaan, machtiger zou worden dan Zeus. Of waren de Grieken ooit monotheistisch, terwijl ze filosofeerden over "God"? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:13 |
| Geen idee trouwens of tie hier, of in C/H moest? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:15 |
quote:Ik ben tijdens de colleges antieke filosofie weinig goden tegengekomen | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:16 |
quote:Kan je een bepaalde periode aangeven? Plato en Aristotle zijn voorbeelden. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2006 09:18:47 ] | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:20 |
quote:De gehele antieke | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:22 |
quote:Waaronder Plato en Aristotle? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:27 |
quote:Ja die ook, enne, Aristoteles heet die man. Plato heeft het bv wel over het goddelijke, maar heeft het over heel iets anders dan de griekse goden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Plato http://nl.wikipedia.org/wiki/Aristoteles | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:29 |
quote:Ja dat vind ik dus vreemd, Zeus en Olympus was toch overheersende religie/systeem/cultuur/wet? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:31 |
quote:Tja, waarom denk je dat Socrates. de leermeester van Plato (die trouwens zelf de leermeester van Aristoteles was) ter dood werd veroordeeld? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:32 |
quote:Mensen opzetten tegen Zeus? | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 09:36 |
| Ja, meestal hebben ze het over Zeus, maar je ziet (bij Heraclitus zeker, maar het komt ook bij wat andere filosofen terug) dat ze er een wat meer pantheistisch godsbeeld op nahouden. Afgezien van de Griekse goden geloven ze dan dat alles (of in ieder geval het hogere) terugkomt in een god. | |
| Doffy | dinsdag 25 april 2006 @ 09:39 |
| Apollo werd ook regelmatig gezien als "de" god, mede onder invloed van externe religieuze invloeden. Zo werden in grieks-egyptische gebieden Apollo en de zonnegod Ra nog wel eens op één hoop gegooid. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:46 |
| Na, niet helemaal, maar zijn leerlingen van de goden wegbrengen was 1 van de punten van de aanklacht. Weet je, triggershot, ik denk dat je gewoon eens een boek moet lezen over de griekse filosofie. | |
| Doffy | dinsdag 25 april 2006 @ 09:48 |
| Bertrand Russell's History of Western Philosophy is | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:50 |
quote:Leest lekker maar is eigenlijk niet een goed boek, Russell schreef dat toen ie hard geld nodig had en nam er later ook afstand van. | |
| Doffy | dinsdag 25 april 2006 @ 09:51 |
quote:'t Zal wel, maar ik vond het wel een goed boek. Zeker als introductie. | |
| Invictus_ | dinsdag 25 april 2006 @ 09:55 |
| @pietverdriet: weet je geen mooie (inhoudelijk correcte) website te vinden? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:57 |
quote:Maar ook Athene had toch een belangrijk rol en was volgens sommige voorspellingen machtiger dan Zeus? Haar naam als hoofdstad niet te vergeten natuurlijk | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:57 |
quote:Hoe bedoel je dat laatste, opgenomen worden in Olympus? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:57 |
quote:http://www.flwi.ugent.be/cie/1ba/index.htm Een van de betere boeken in het Nederlands verschenen, en een goede introductie in de antieke filosofie. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:57 |
quote:Eventueel een titel? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:58 |
| @ Triggershot, ik denk dat je de Griekse filosofie en de de giekse goden moet scheiden. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 09:59 |
quote:1 post boven je vraag, een heel boek online! | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:59 |
quote:Alleen de griekse goden, of godheid in het algemeen? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 09:59 |
quote:Ja zag het. | |
| Invictus_ | dinsdag 25 april 2006 @ 10:00 |
quote:Tnx, ik hoop dat het lezen met de zèchte géé geen problemen oplevert. Trouwens, dit heeft er weining mee te maken (behalve het thema) maar wel een vermakelijk spelletje. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:02 |
quote:Laat me denken aan AOM | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 10:09 |
quote:Pietverdriet zei het al een beetje, maar nee de religie, met de goden en Olympus, moet je hier los van zien. Ofwel pantheisten geloven hier niet in, of wel het is gescheiden van het ene goddelijke. | |
| Doffy | dinsdag 25 april 2006 @ 10:10 |
| TT op verzoek gewijzigd. | |
| Alicey | dinsdag 25 april 2006 @ 10:12 |
| De Griekse goden, inclusief Zeus, waren niet almachtig. Ze konden veel, maar praktisch gezien was het voor hen onmogelijk om tegen het lot in te gaan. | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:12 |
| Een algemene inleiding in de Wijsbegeerte, niet alleen beperkt tot de Griekse tijd, wordt ook door Joachim Störig, in de “Geschiedenis van de filosofie” gegeven. Dit boek is doorgaans vaak bij de Slegte te vinden in oude prismaedities (Russels boekwerk ook wel). Grieken hadden hun goden wel, sommige steden waren gelieerd aan een bepaalde God, bijvoorbeeld Athene, andere steden zoals Thebe hebben weer hun eigen mythologische karakters zoals Herakles, Dionysos en Laios. Wat mij van de Griekse mythen vooral bijblijft is het fatalisme, dat is wel heel sterk, je ontsnapt de wil van de goden niet, denk aan Oedipus of Danae. De goden zelf zijn veel onvolmaakter dan de monotheïstische God. Ze hebben continu ruzie onderling, jaloers, zijn overspelig enzovoort. Rolmodellen waren deze goeden niet bepaald te noemen, de natuurfilosofen van de Grieken doen dan ook weinig met ze. Plato wordt echter wel, met name door Nietzsche, als grondlegger van het Christendom en de wereld aan gene zijde dezer wereld gezien door zijn leer van de zuivere ideeën. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:14 |
quote:Filosofen gebruikten niet direct een griekse god als voorbeeld dus? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:14 |
quote:Hij was toch "the master of fate" ? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2006 10:15:13 ] | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:15 |
quote:Je beeld van de griekse goden, een aantal griekse filosofen heeft het wel over het goddelijke, maar hebben daar elk hun eigen invulling van. Plato's ideeenwereld gaat over hoe hij goddelijke aspecten ziet, het is compleet anders dan een beeld wat je in een christelijke traditie hebt meegekregen van godheid, en ook anders dan de griekse goden. Ik kan je dat niet even uitleggen, de ideeenleer van plato is een studie op zich waard. | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 10:15 |
| Mja, Plato geloofde ook weer in de demiurg, en zeker tot en met van Aquino was Aristoteles gezaghebbender. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:16 |
quote:Nee. Zo moet je dat niet zien, ze hebben eigenlijk allemaal hun eigen ideeen, je kan ze niet op een hoop gooien. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:16 |
quote:Eventueel een boek/link die specifiek daarover gaat? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:18 |
quote:Maar wat waren dan de "factoren" die filosofen inspireerden om een ander Godsbeeld te hebben? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:19 |
quote:Lees eerst de hoofdstukken over plato uit dat boek wat ik je linkte. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:20 |
quote:komt goed. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:21 |
quote:De meeste griekse filosofen streefde niet naar een ander godsbeeld, maar naar zekere kennis van de werkelijkheid. Godsbeelden waren een bijkomstigheid daarbij. | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 10:22 |
quote:Nou, filosofen is nogal een grote groep als het om de Griekse oudheid gaat! Er zullen er vast zijn die dat gedaan hebben, maar de meeste, als ze al een specifieke god aanhaalden, bedoelden dat dan meer metaforisch. Voor de rest waren er een aantal die weliswaar in de griekse goden geloofden, maar dachten dat goden perfecte levens hadden en dus wel wat beters te doen hadden dan zich met onze wereld bezig te houden. Andere filosofen hadden een enkele god, een beetje vergelijkbaar met het monotheisme van het judaisme, sommigen hadden een pantheistisch geloof, en weer anderen geloofden helemaal niet in god. | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:22 |
| Als je wat mythes leest zul je zien dat de Goden niet echt nastrevenswaardig zijn in al hun gedragingen. Dat hadden de Grieken goed door. De eerste atheïsten, onder wie Democritus, werden destijds ook gevonden. Bedenk dat de scheppingsmythe van de Grieken uit strijd en bedrog bestaat. Chronos (Zeus' vader, en denk aan chronometer, of chronisch, want de tijd verslindt ons allemaal) verslond al zijn kinderen, Zeus werd echter door een nymf opgevoed. Later kwam hij terug om zijn vader te bestrijden en hij sneed hem met zijn vaders sikkel het geslacht af. Dit geslacht viel in de zee en vormde Aphrodite. De opgegeten broers en zussen kwamen weer te voorschijn uit Chronos' maag en Zeus trouwde met Hera, zijn zus. Zijn broer Poseidon was meester over de wateren (dat is ook degene met wie Odysseus het vaak aan de stok heeft omdat hij de Cycloop heeft verwond) en zijn andere broer over de onderwereld. Zeus zelf heerste over het land. Dus, er was nieteens één überhaupt superieure God. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:23 |
quote:Waarvan ze tot de conclusie kwamen dat er wel een God moest bestaan, of dat er helemaal geen Goden bestonden (ook geen olympus? ) | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:25 |
quote:Maar de heersende was dus Olympus in griekenland, met bijkomende straffen als je daar van af viel toch? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:26 |
quote:zoals gezegt, je moet ze niet op een hoop gooien, We hebben het over een periode van een slordige 500 jaar, en al deze mensen dachten voor zichzelf. Zoverre ze godsbeelden hadden, of een beeld van wat goddelijk is, wijken ze erg van elkaar af. | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:26 |
| Olympus was de berg waar de goden zetelden. | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 10:26 |
quote:Wel duidelijk onder de gewone bevolking, maar onder de filosofen is dat anyone's guess. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:27 |
quote:Aphrodite was toch de dochter va Zeus? Daarnaast wat houdt het in dan dat Zeus "oppergod" werd genoemd als er geen superieur God was? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:28 |
| Triggershot, You are begging the question, waarom blijf je specifiek ingaan op de Olympus en de goden uit de griekse legenden? Dit is zeker geen centraal thema bij de antieke filosofen. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:28 |
quote:Ja dat snap ik, maar er waren zelfs "filosofische" scrollen in Thracie gevonden(huidige Turkije) en tempels en beelden van Zeus en Apollo, dus die gedachtegang was toch wel uitgebreid, niet? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:29 |
quote:Omdat de legenden toen de "waarheid" vormden, niet? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:30 |
quote:nee. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:30 |
quote:Ook invloeden gehad van wetenschappelijk analyse/ Joodse invloed of puur logica? Godbeeld van de filosofen bedoel ik dan. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:31 |
quote:Ah, daar ging ik dus wel vanuit. | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:34 |
quote:Dione & Zeus is een andere mythe. Overigens was ik ook abuis. Het was Chronos die bij Oeranos zijn geslacht erafsneed. Zeus versloeg Chronos later weer. Het verhaal van Aphrodite uit het schuim van de zee is echter volgens mij het bekendst (bijvoorbeeld door Botticelli). Hij was wel oppergod, maar hij heerste niet over de zee. En hij zat onder de plak bij Hera. | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:34 |
quote:Aristoteles is de uitvinder van logica met zijn syllogismeleer. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:34 |
quote:Nooit iets aannemen of vanuit gaan. Les 1 die je leert als je je met filosofie gaat bezig houden. Dit is het hele punt van Filosofie, hoe kom ik aan zekere kennis. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:35 |
quote:Maar hij had wel de macht om ze te "killen" toch? | |
| Doffy | dinsdag 25 april 2006 @ 10:36 |
| Zeus was meer de voorzitter van Raad van Goden, maar was niet almachtig. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:36 |
quote:Werd er toen al bij filosofische uitspraken voor zover mogelijk al (wetenschappelijk) analyse gedaan? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:37 |
quote:IDD een grote bijdrage van deze man. Ter informatie aan mensen die dit niet weten, het gaat hierbij om het behoud van waarheidswaarde in redeneer stappen en vormt de basis waarop je computer werkt | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:37 |
quote:Maar hij kon jouw goddelijkheid afnemen, of schenken..? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:37 |
quote:Sterker nog, het is de grondlegging van wat wetenschap is. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:38 |
quote:Kan je daar even wat meer over vertellen? | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:38 |
quote:Lijkt me lastig in het geval van de goden. Volgens mij moest hij gewoon gunsten vragen aan Poseidon en Hades en anderen. Zeus kon wel in verschillende gedaantes veranderen, maar, ik geloof toch niet dat hij zo ad libitum goden doden kon. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:39 |
quote:Dolk van Helios en de kronussteen gaven hem die macht, had ik ergens gelezen. | |
| Iblis | dinsdag 25 april 2006 @ 10:42 |
quote:Waarom krijg ik op ‘dagger Helios’ met name resultaten van een TV-serie met rondborstige vrouwen die de warrior princess spelen? Wel leuk, maar ik geloof niet dat die serie al te scrupuleus omging met mythe en legende. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:45 |
quote:Ja, daar wasie van! En ik maar denken De twilight-storyline was natuurlijk ook geen Grieks-legende? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:47 |
quote:De wetenschappen komen uit de filosofie voort, en filosofie, spec wetenschapsfilosofie houd zich er mee bezig hoe "sound" of inhoudelijk correct, wetenschap en wetenschappelijke methoden zijn. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:49 |
quote:Zonder filosofie geen wetenschap dus, terwijl filosofie wel los van science kan? | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 10:50 |
quote:Nou een godbeeld is gewoon metafysica. Ik denk niet dat de Grieken hun eigen goden nou zo logisch beredeneerde, die waren meer een soort van gegeven. Je vindt er natuurlijk wel wat van terug, bijvoorbeeld Xenophanes' opmerking "Als koeien goden hadden, dan zouden ze horens hebben en loeien", als aanval op een menselijke god. Of Plato die in zijn ideeënwereld een ideale wereld zag, welke dan wel goddelijk moest zijn, of eerder genoemde Epicurus, die stelde dat als goden zo volmaakt waren, dat ze dan wel volmaakt gelukkige levens zouden leiden, en zich niets interesseerde voor onze onvolmaakte wereld. Maar als het om echt het bewijzen van het bestaan van een god gaat, als je dat tenminste bedoelt, dan zie je dat volgens mij pas echt omstreeks 1200 beginnen. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 10:51 |
quote:Zo moet je dat niet zien, het is historisch zo gebeurd, het is niet gezegt dat dit dwingend noodzakelijk is. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:52 |
quote:Maar je zou ook geen andere wijze kunnen bedenken voor het begin van wetenschap? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:54 |
quote:1200 A.D? | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 10:55 |
| Ja, Anselmus duid ik dan natuurlijk op. edit- Ja Christelijke theoloog, en (een van de) eerste die met het ontologische godsbewijs kwam. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 10:57 |
quote:Christelijke theoloog, toch? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 11:05 |
quote:tuurlijk wel, bv door het op een hoger plan brengen van ambachtswerk. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:07 |
quote:Wil ik even nie snappen. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:09 |
quote:Valide bewijzen of dan weer alleen voor gelovigen? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 11:11 |
quote:Okay, mensen ontdekken metaal, daaruit ontstaat het ambacht van smid, daaruit zou metalurgie kunnen ontstaan, en natuurkunde voor berekenen van de eigenschappen metalen, waaruit ook de mechanica kan ontstaan, en ook de scheikunde. (heel kort door de bocht) De smid verkoopt spullen, en moet gaan boekhouden, om te bereken wat dingen kosten en bij welke prijs hij zijn kosten dekt, dat schuiven met getallen kan dan weer wiskunde ontstaan, en econometrie | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 11:12 |
quote:Ik weet eerlijk gezegd niet of je er ooit aan ontkomt serieus epistemologie te beschouwen, maar daarvoor hoef je inderdaad niet in toga op het marktplein te gaan oreren. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:13 |
quote:Maar heel duidelijk, thnx | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 11:13 |
quote:Als het bewijs ooit compleet was geweest, zou iedereen nu geloven. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:14 |
quote:Wat ontbreekt er dan aan? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 11:14 |
quote:Is de wetenschap in China niet zo ontstaan zoals ik schetste? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 11:16 |
quote:Het bewijs... Godsbewijzen gaan strikt genomen niet om het bewijzen van het bestaan van god, maar in hoeverre je objectief conclusies kan trekken uit redenatie op basis van gegevens. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:17 |
quote:Dus eigenlijk invalide bewijzen | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 11:20 |
quote:We gaan een beetje offtopic, maar nu is het jouw topic, dus dat mag wel Het ontologische argument gaat zo: God is het volmaakst denkbare bestaan is een vorm van volmaaktheid Als god niet bestaat is er iets hogers denkbaar dat kan niet, ergo god bestaat. Uiteraard haalt hij hier een idee door de war met de werkelijkheid, je kunt zo voor god alles invullen "de meest volmaakte ramp, etc.", tot de gedachte dat alles in volmaakte vorm kan bestaan. Daarbij moet je hier uit gaan van aannames die misschien niet kloppen, waarom is bestaan een volmaaktheid? Is god wel het volmaakst denkbare? etc. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 11:22 |
quote:Nee, niet helemaal, invalide of ongeldige bewijsvoering. | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 11:22 |
quote:Dat weet ik niet. Hoedanook kun je je afvragen of het dan om pure wetenschap gaat. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 11:24 |
quote:En dan de filosofische vraag, wat is pure wetenschap.. Eigenlijk is alleen de wiskunde dat, en wellicht de natuurwetenschappen | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:25 |
quote:Mjaa, heeft toch wel te maken met filosofie in de oudheid quote:Dus volgens de ontologie is God het volmaakte, en volgens de atheist dus eventueel de wetenschap als volmaakte bestaan, ergo God is wetenschap voor een non-believer? Betreffende argument lijkt me wel erg subjectief als je er vanuit gaat dat het "volmaakte" iets dat je aan neemt als zodanig wel erg gekleurd is door je eigen mening, en mede daardoor niet naar voren kan geschoven worden in een objectief redenatie? | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 11:25 |
| Ja, en voor die conclusie heb je epistemologie nodig. Goed, het kan best zijn dat iemand louter toevallig wetenschappelijk bezig is, maar is het echt 'weten' als je niet bewust bent wat 'weten' inhoudt? Nou goed, nu word ik misschien wat te zweverig. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 11:26 |
quote:Wel een subjectieve visie op zaken? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 19:14 |
quote:IIG het streven naar. | |
| speknek | dinsdag 25 april 2006 @ 19:15 |
| streven naar objectieve, me dunkt | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 19:42 |
quote:Dont know, waren de uitspraken van Plato en de uitvindingen van Einstein niet random, Ik bedoel dat ze ook niet wisten hoe groot de invloed van hun acties zouden zijn? | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 19:42 |
quote:Subjectiviteit? | |
| mgosia | dinsdag 25 april 2006 @ 20:06 |
| De mythologie van de Grieken met Zeus en alle andere goden heeft weinig met de filosofie van Plato te maken. Het belangrijkste uit de filosofie van Plato is zijn veronderstelling van een bepaalde zijnsorde, kijk eens naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Zijnsorde Plato veronderstelde een dualisme tussen een bovennatuurlijke wereld van ideeën een daaraan minderwaardige zichtbare wereld. De ideeën zijn hierarchisch geordend, en helemaal bovenaan staat 'het Ene' (Grieks: τό ἕν, to hen), dat staat voor het eerste, het goede, het absolute... met andere woorden: God. Deze zijnsordening heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van het Christendom. | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:16 |
quote:Objectiviteit | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:17 |
quote:Euh, ja :-) * Pietverdriet kwam net van het terras *hips* | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 20:21 |
quote:En wat zijn de maatstaven voor het bereiken van objectiviteit? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:27 |
quote:Overeenkomst tussen theorie en realiteit | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 20:29 |
quote:De theorie van een atheist en een religieus persoon kan nog wel eens verschillen.. Ik las ergens bijvoorbeeld dat Christenen zwaartekracht verwerpen? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:38 |
quote:Het gaat er niet om of theorien van elkaar afwijken, maar in hoeverre de theorie afwijkt van de werkelijkheid die het probeert te beschrijven. We raken langzaam op het gebied van de wetenschapsfilosofie, Prof Derksen (aardige vent trouwens) heeft daar een goed boek over geschreven. Wetenschap of willekeur heet dat | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 20:44 |
quote:Kan je in ander woorden zeggen dat eigenlijk verhalen van Zeus en Olympus in vergetelheid raakte omdat men het niet kon combineren met de werkelijkheid en wetenschap? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:46 |
quote:Ik zie het ff niet.. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 20:50 |
quote:Omdat steeds meer dingen kon verklaard worden, dat men geen Goddelijkheid meer nodig had? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:52 |
quote:Zijn nog steeds bulkend veel mensen die aan goddelijkheden geloven. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 20:53 |
quote:Ja, including me Maar bedoel mensen die zich bezig hielden met zulke vraagstukken filosofen, wetenschappers etc? | |
| Pietverdriet | dinsdag 25 april 2006 @ 20:56 |
quote:die hebben alleen maar goddelijkheden nodig als ze dingen willen verklaren die ze op een andere manier niet kunnen verklaren of inherent zijn aan het door hun bedachte systeem. (dit is mijn botte opmerking daarover, geen officiele analyse) | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 20:58 |
quote:dudielijk | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 juli 2006 @ 22:18 |
| Hoe werd verhalen van Zeus etc eigenlijk tot een religie van de Grieken? In de pre islamitische arabische schiereiland werden er overdreven verhalen verteld over natuurgeesten en en engelen die liefde bedreven met mensen etc, maar nooit is Abraham of Ismael vergoddelijkt onder de Arabieren, het waren eerder stenen die ze zelf bouwden. Hoe zat het precies met de Grieken? | |
| speknek | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:18 |
| Ik ga een beetje 'on a limp here', maar het lijkt me stug dat iemand weet hoe dat tot stand is gekomen, volgens mij bestond Zeus al sinds dat we de Griekse geschiedsschrijving kennen. Ik denk dat het verschil vooral is dat de Grieken in meerdere goden geloofden, en het dus niet vreemd is nieuwe goden erbij te krijgen. Iemand met bovennatuurlijke gaven kan best iets goddelijks hebben, of goddelijk zijn. Bij de Islam heb je van voor de totstandkoming daarvan al de duidelijke scheiding tussen Allah en de rest. Er is een god, en niemand anders. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:28 |
quote:Maar we kunnen toch eigenlijk wel zo een beetje terug gaan waar het idee van Atlantis komt, was het niet Plato die het opschreef na het weer via via gehoord te hebben. Wat ik bedoel te zeggen is zoals een Arabisch spreekwoord luidt: "Onder elk verzonnen verhaal huist wel een inspiratie van realiteit." quote:Meaning dat mensen zoals Herakles die buitengewoon sterk waren na hun dood verheerlijkt en vergoddelijkt werden? quote:Klopt, maar dat is inderdaad pas na de totstandkoming van de islam zo, ook voor Mohammed werd Abraham niet vergoddelijkt zoals wel men zou verwachten. | |
| nickybol | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:32 |
| De Griekse godenwereld was natuurlijk een mengelmoesje. Toen er weinig mobiliteit in Griekenland was had elke stadsstaat zijn eigen godensysteem, en langzaam is dat een beetje samengesmolten. Het grote verschil met de grote monotheïstische godsdiensten is dat er geen heilige boeken zijn. Het is dus pure interpretatie. De Griekse filosofen waren absoluut niet dogmatisch zoals Christenen en Moslims, hielden niet vast aan starre godsbeelden. Hoewel hun wetenschappelijke theoriën in onze ogen niet erg wetenschappelijk waren was het het begin van de wetenschap. Atheïsten waren al te vinden, net zoals monotheïsten. De Grieken waren filosofen, en konden dogma`s loslaten. Dat was hun grote filosofische kracht. | |
| #ANONIEM | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:35 |
quote:Ook ibn Rushd was niet zo dogmatisch zoals jij het doet overkomen, hij kon filosofie en religieus dogma prima verzoenen, niet vergeten please dat ook de islam sterke filosofische namen kent die relevant zijn geweest voor Europese ontwikkeling | |
| Iblis | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:48 |
quote:Maar het systeem van Averroes is toch moeilijk te verenigen met de gangbare Islam, d.w.z. Soennisme en Sji'isme? Deels omdat hij zoveel op Aristoteles baseert. Thomas van Aquino is natuurlijk ook bekend om zijn weerlegging van Averroes' systeem (uiteraard op dogmatische wijze), en zo zijn er – voor zover mij bekend – met name in de RK veel zaken die zo beslist worden. Schismata tussen de Oosters-Orthodoxen en de RK komen uiteindelijk neer op dogmaleer. En in dat verschilt die handelswijze wel met die van de Griekse filosofen. Ze hadden wel basisovertuigingen, maar gingen niet tot het uitroepen van dogmata. Ze hadden ook geen heilige schrift, alhoewel er wel algemene wetten tegen blasfemie waren, Sokrates is bijvoorbeeld ter dood veroordeeld omdat hij de jeugd corrumpeerde. Het feit echter dat er mogelijkheden waren om radicaal atomist of atheïst te zijn in het oude Griekenland, zoals sommige filosofen waren, om overal natuurlijke uitleggingen aan te geven, et cetera, maakt wel dat ze de bakermat zijn geweest van heel vermetele ideeën, veel vermeteler dan mijns inziens mogelijk is onder een deels theocratisch regime, hetzij middeleeuw Europa, het zij gebieden waar de Sjariah geldt. | |
| nickybol | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:51 |
| Het ontbreken van heilige boeken is de zegen geweest voor Griekse filosofoie en de zegen voor Griekse beschaving in het algemeen. | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 00:00 |
quote:Wat is precies de gangbare islam dan? ik ben van mening dat je niet Sjiísme en Ahl-soenah in een zin kunt noemen als je het hebt over de gangbare islam, daar verschillen ze teveel voor. Maar het was ook de intentie van Rush om de Islam en filosofie te verzoenen hij steunde inderdaad veel op Aristotles maar dat is enkel omdat hij bij zijn leer zijn draai kon vinden. Wat het verenigen betreft zoals elke boodschap heeft hij aanhangers en oppositie gekend, er zijn zelfs sommige werken van hem die op verzoek van kaliefs zijn geschreven. Van ahl-sunnah that is, en hedendaags wordt veel van zijn werk gebruikt om antwoord te geven vanuit islamitisch filosofie. quote:Goed de Griekse filosofen riepen niet tot een dogmatisch manier van denken, maar het volk dacht wel dogmatisch of was er een ander reden waarom ze vonden dat hij de jeugd corrumpeerde. Bij moslims was er duidelijk ruimte voor interpratie en gedachtenwisselinge van 3e partijen, is wel bewezen door inspiratie zoeken in Griekse werken en grote universiteiten in Bagdad, Perzie en Cordoba waar Perzen, Arabieren, Joden, Christenen etc van elkaar leerden. quote:Wil ik je bij voorbaat wel even vragen, zie/erken jij een verschil tussen uitvoering van Sharia toen en nu? | |
| thaleia | woensdag 26 juli 2006 @ 00:26 |
quote:Boekentip: Robert Graves, The Greek Myths. Over de vermoedelijke oorsprong van diverse mythen en goden. Veel hebben een Indo-Europese oorsprong, andere juist niet. Ik vond 't erg interessant om te lezen. | |
| nickybol | woensdag 26 juli 2006 @ 00:28 |
| Thaleia, jij bent toch classica? Kun je niet een beetje reageren in dit topic? | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 00:28 |
quote:Thnx, kan je een voorbeld noemen van een Indo-europees oorsprong of verhaal? | |
| Doffy | woensdag 26 juli 2006 @ 01:34 |
Uit 'Religion in the Graeco-Roman World', van Bart Ehrman, Professor of the Department of Religious Studies at the University of North Carolina at Chapel Hill :quote: | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 01:37 |
quote:Interessant artikel, bedankt voor het plaatsen. | |
| Apropos | woensdag 26 juli 2006 @ 01:54 |
quote:Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat geen Romein zich heeft uitgesproken voor religieuze gelijkberechtiging van onderworpen volkeren. Sowieso is het woord ''tolerantie'' hier natuurlijk enigzins anachronistisch. Het antieke monotheisme was overigens grotendeels een zaak voor filosofen. | |
| Funkytrip | woensdag 26 juli 2006 @ 10:58 |
quote:Zou het zo kunnen zijn dat de Christenen juist werden vervolgd omdat zij wel zeer intolerant waren t.o.v. de anderen? En dat hun houding niet echt gewaardeerd werd? En dat het uiteindelijk hun succes is geweest? Omdat ze de anderen zeg maar konden verdringen? | |
| speknek | woensdag 26 juli 2006 @ 11:45 |
| Ja. | |
| thaleia | woensdag 26 juli 2006 @ 12:20 |
| Ik heb ooit eens een werkstuk moeten schrijven over het eerst bekende voorbeeld van intolerantie tegen 'nevencultussen' bij de Romeinen: het overheidsoptreden tegen de Bacchanalia in 186 v Chr. Uiteraard weet ik nu totaal niet meer wat daar uitkwam waarom dat niet, of ineens niet meer, werd getolereerd maar ik gok dat het als staatsgevaarlijk werd gezien, misschien was het in een politiek instabiele tijd, ik weet het echt niet meer. Misschien heb ik het ding nog thuis staan, zal eens kijken. Bij Socrates (voor de niet zo wakkere lezer: nu zijn we effe bij de Grieken) was het in elk geval voor zover ik weet niet zozeer het feit dat hij zich beriep op een 'daimonion' en de 'officiele' goden niet in ere hield, als wel het feit dat er in die tijd allerlei staatsgrepen gaande waren en zijn samenscholingen met intelligente jonge mannen uit invloedrijke families als bedreigend werden gezien. Of beter: dit is 1 theorie erover. Hier is ook wel een tof boek over, "het proces Socrates" van I.F. Stone. Bij de Christenen zat het idd in hun eigen intolerantie: als jij maar zweert bij de Romeinse staatsgoden en daarnaast ook Mithras, Kybele of wie je maar wilt vereert, no problem. Wat jij voor altaartje in je kelder zet moet je zelf weten. Maar de Christenen weigerden te zweren bij de Romeinse staatsgoden. Of dit nou de enige reden was voor de vervolgingen....zijn vast ook goeie boeken over maar ik ken ze niet. | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 12:23 |
quote:[Offtopic] Ontologie is de leer van het zijn, naar mijn idee hoef je daar niet perse een god bij te halen. De gedachte van wetenschap als volmaakte bestaan vind ik echt onzin. Ik geloof niet in een god maar dat betekent niet dat ik dan toch een godachtig iets nodig heb in de vorm van wetenschap, de wetenschap probeert de waargenomen zaken te verklaren. Een gelovige haalt daarvoor vaak (uiteindelijk) zijn god erbij maar dat betekent niet dat de wetenschap goddelijk zou zijn. God vind ik eerder non-wetenschap dan wetenschap (geloof niet meer en niet minder), hoogstens de theologie in de zin van het bestuderen van de oude geschriften kan ik als wetenschap beschouwen en daarvoor hoef je in principe niet eens gelovig te zijn. Ik vind het net zoiets als die term seculier fundamentalisme die je tegenwoordig nogal eens hoort. Wat is dan in vredesnaam het fundament daarvan? (Ik zoek geen causa finalis voor het zijn.) [/Offtopic] | |
| DonGorgon | woensdag 26 juli 2006 @ 12:46 |
| Gaarne in 2-en splitsen Triggershot: Griekse Mythologie Griekse Filosofie Zeus | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 12:49 |
quote:En als je nou een uitgangspunt hebt dat jouw religie/God per definitie zonder compromis gelijk moet hebben. Dan bekijk je Gods kennis wel "wetenschappelijk" niet? | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 12:50 |
quote:Nee ben ik het niet mee eens, Grieks mythologie speelde een grote rol in Grieks filosofie en andersom dus hoeft wmb niet gesplitst te worden. | |
| DonGorgon | woensdag 26 juli 2006 @ 12:56 |
| Mja, ik kan wel meegaan eigenlijk, in jouw standpunt. Mythologie is gewoon godenleer, wat weer gerelateerd is aan religie. Filosofie speelt immers een grote rol in religie, dus ook in de mythologie logischerwijs... | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 12:57 |
quote:Nee religie is gebaseerd op geloof en niet op wetenschap. En wetenschap is geen religie. Ik vind de meest waarschijnlijke theorie over het ontstaan van het heelal de oerknal-theorie maar dat betekent niet dat ik beweer dat die dus niet kan bestaan uit/veroorzaakt zijn door eoa god. | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 12:58 |
quote:In welke opzichten heeft de mythologie een grote rol gespeeld in de Griekse filosofie dan? | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 13:00 |
quote:Ja daar ben ik het mee eens, maar iemand die zijn gehele overtuiging laat baseren op een dogma zal dat niet accepteren en zal voor hem alle kennis dat samenhangt aan boodschap van zijn religie "wetenschapelijk" zijn toch. Tussen haakjes omdat het subjectiviteit betreft voor betreffende. | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 13:01 |
quote:Filosofen die het hadden over Goden en hun levens en oorsprong van het leven etc. | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 13:06 |
quote:Ja maar geloof als uitgangspunt nemen voor wetenschap schiet niet op, ze hebben eeuwen lang wetenschap bedreven met als doel dingen uit de bijbel te bewijzen en dat werkt natuurlijk niet als je uitkomsten verwerpt als ze niet de bijbel volgen. Het is zo, maar we geloven het niet zo dus is het dan toch maar niet zo. (Galileo Galilei bv) | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 13:08 |
quote:Nee, je geloof als uitgangspunt nemen voor de waarheden des levens en daar niet aan twijfelen maakt kennis die geloof mee brengt uit welke heilige geschrift dan ook wetenschap | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 13:16 |
quote:Definieer de "waarheden des levens". Ik heb volstrekt geen probleem met religie maar als iemand roept de goden (Griekse en dus fysieke goden) wonen op de Olympus en we beklimmen samen de Olympus en zie geen goden, als je dan vol blijft houden er zijn goden op de Olympus dan ben je raar bezig. Geloof prima, ontkenning van waarnemingen onzin. | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 13:18 |
quote:Wie ben ik, wat ben ik, waar ben ik en hoe ben ik hier gekomen? quote:En als ik nou tegen jou zeg Engelen zijn niet waar te nemen? | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 13:22 |
quote:Ik ben een mens omdat we dat zo hebben afgesproken, ik ben op de aarde omdat we die zo genoemd hebben, ik ben hier gekomen door de evolutie van soorten. Let wel dit zegt nog niets over de uiteindelijke oorsprong van het eerste leven. quote:Dan zeg ik dat is geloof, ik kan niet bewijzen dat ze er niet zijn en jij kan niet bewijzen dat ze er wel zijn. Jij gelooft van wel en ik van niet. | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 13:27 |
quote:Enzo besloten we ook dat ik hetero en de ander hetero zou worden, de vrouw zwakker zou worden door de man door middel bloed te hebben? Ik zoek eerder een moraal achter oorsprong van het leven. quote:Precies het geloven in engelen voor mij een dogmatisch geloof en dat ze van het licht zijn geschapen en geen vrije wil hebben wetenschap, danwel kennis, pour moi. | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 13:40 |
quote:Ik geloof niet in een moraal achter de oorsprong van het leven. De (menselijke) moraal is iets wat zorgt dat we in een bepaalde gemeenschap samen kunnen leven, andere soort van samenleving, andere moraal. Vaak ook zo geinterpreteerd dat de moraal alleen opgaat voor de omgang met zeg maar je eigen stam, gij zult niet doden geldt niet tov de andere stam. Dat vind ik dus puur geloof en daarom geen wetenschap, je concludeert puur vanuit je geloof niet vanuit waarnemingen. | |
| Apropos | woensdag 26 juli 2006 @ 13:41 |
quote:Ik moet even nadenken welke filosofen aan deze beschrijving voldoen. | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 13:42 |
quote:Welke filosofen dan?(namen svp) | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 13:56 |
| sorry maar heb het te warm gekregen om nu inhoudelijk te reageren, als het wat warmer wordt kom ik er op terug Ook wegens tijdgebrek, moet zo op werk verschijne [ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2006 13:57:03 ] | |
| DonGorgon | woensdag 26 juli 2006 @ 14:15 |
| Namen? o.a.: e.a. Te veel om op te noemen. Doch is filosofie een creatie van personen die afstand namen van religie [ Bericht 3% gewijzigd door DonGorgon op 26-07-2006 14:21:22 ] | |
| #ANONIEM | woensdag 26 juli 2006 @ 14:15 |
quote:Het zijn dan ook natuurlijk subjectieve visies. quote:Ja dat zeg ik, alleen heeft die persoon een totaal ander beeld van wetenschap dan de massa's | |
| nickybol | woensdag 26 juli 2006 @ 15:05 |
quote:Volgens mij geloofde Anaximander in het oneindige: to apeiron, en niet in het onbeschrijflijke. Alhoewel geloven is hier een groot woord. Het was allemaal keurig beredeneerd. Dit is meer de eerste oorsprong van de wetenschap dan religie. Degene die je noemt: Anaximander, Anaximenes, Thales, etc. oftwel de Ionische Natuurfilosofen, leven allemaal zo 5e/6e eeuw voor Christus, dus dit is wel echt het begin van de Griekse filosofie, en even verwijderd van Socrates/Plato/Aristoteles, etc. | |
| Vandeplato | woensdag 26 juli 2006 @ 15:50 |
[quote: quote: quote:Ik heb het over filosofen die nadrukkelijk in de Griekse goden/mythologie geloofden, wat jij aangeeft is bijna het tegengestelde, het staat los van Griekse mythologie. Oorsprong van het leven ok maar Goden en hun levens.(Ik lees dat als de levens van de goden.) Met zijn laatste woorden vroeg Socrates aan zijn vriend Crito om een haan te offeren aan Asclepios. In het oude Griekenland was het de gewoonte om in de tempels van Asclepios, God van de Geneeskunst en zoon van Apollo, een haan te offeren uit dank voor genezing, om genezing af te smeken of, bij een naderende dood, de ziel van de overledene te vergezellen naar Hades, de Onderwereld. Nadat Socrates de gifbeker had leeggedronken sprak hij tegen zijn makker Crito zijn laatste woorden: “Crito, we zijn een haan verschuldigd aan Asklepios; betaal hem, vergeet het niet”. Socrates beschouwde de dood als genezing van de doxa (=ongegronde kennis), en bevrijding van de soma (=het stoffelijke lichaam), om te gaan naar epistèmè (=de ware kennis) en psychè (=de onsterfelijke ziel) [ Bericht 15% gewijzigd door Vandeplato op 26-07-2006 16:00:59 ] | |
| het_fokschaap | woensdag 26 juli 2006 @ 15:53 |
quote:wat voor beeld dan ? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:21 |
quote:Hij veranderde van tijd tot tijd van rol in de maatschappelijke orde, daar is toch een filosofische benadering voor nodig? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:22 |
quote:Dogmatische overtuiging zonder besef van wetenschappelijke dingen? | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:30 |
quote:De echte opkomst van de Griekse filosofie komt pas vanaf ca 600 v. Chr. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:32 |
quote:da's lastig. er zijn meerdere verschillende dogmatische overtuigingen. als het goed is, is er maar één juiste wetenschappelijke methode/waarneming. daarbij laat ik hypotheses even buiten beschouwing. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:33 |
quote:In andere woorden jij wilt filosofie losrukken van een maatschappelijk gevestige orde waarin religie een cruciale rol speelt? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:34 |
quote:Ja dat snap ik, maar wat ik wou zeggen is dat die persoon die dogmatisch leeft de enige wetenschappelojke waarneming accepteerd die voortkomt uit zijn eigen geloof. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:35 |
quote:dat is geen waarneming. eerder een bevooroordeelde conclusie. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:38 |
quote:Nee, je ziet hoe je het wilt zien, als er een interpretatie van je geloof door een bepaalde kijker overeenkomt met de buitenwereld dan is dat voor betreffende een waarneming en tevens een bevestiging. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:39 |
quote:kun je een voorbeeld geven waarbij je ziet wat je wilt zien ? | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 11:41 |
quote:Dat lijkt me absoluut het geval. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:42 |
quote:Hmm misschien een hele kromme opmerking maar goed, Stel ik ben opgevoed in een klooster zonder in contact te komen met welke overtuiging dan ook, voor mij bestaat er geen waarheid buiten mijn overtuiging en ik ben helemaal geindoctrineerd door een dogmatisch religie, mijn geloof leert me dat de maan en aarde rond zijn en de zon licht en warmte geeft. Ik zet mijn eerste paar stappen en wat zie ik? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:43 |
quote:why? | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:43 |
quote:En als dat soort mensen roepen dat ze wetenschappelijk denken (of logisch denken roepen ze ook graag) dan slaan ze onzin uit.(Geloof is en blijft geloof.) Wetenschap (en logica) impliceren beredeneren en dat is niet dat het voor iemand aannemelijk is, maar dat het te onderbouwen valt. Overigens zegt dogmatisch het al helemaal, en zegt ook gewoon niet wetenschappelijk maar uit "het schrift". | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:43 |
quote:een halve maan ? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:45 |
quote:Bevestiging voor mijn dogmatisch overtuiging. | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:45 |
quote:Ik denk dat jij je eigen geloofsbeleving 1 op 1 probeert te plaatsen bij de oude Grieken, zo werkt het niet, ander geloof andere geloofsbeleving. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:46 |
quote:maar zonder gebruik van een wetenschappelijke methode je gelooft gewoon wat je hebt gelezen in een voor jou heilig boek. heeft niets met wetenschap te maken. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:46 |
quote:Ja, dat erken ik, alleen is het voor hen alles behalve onzin, eerder een waarheidsgehalte die ongelovigen niet kunnen inzien. quote:dat zeg ik | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:47 |
quote:Je snapt mij niet. Iemand die zo opgevoed is en neemt iets waar die overeenkomt met zijn leer bepaald zelf wat wetenschap is. | |
| Oud_student | donderdag 27 juli 2006 @ 11:48 |
quote:Een filosoof zal zich rekenschap geven van de maatschappelijke orde waarin hij zich bevindt, maar zal en wil zich zo min mogelijk laten beïnvloeden door religies of andere dogmatische systemen. Ook hetgeen de wetenschap produceert zal door hem kritisch worden bekeken. Een echte filosoof is maar zeker van weinig zaken (Socrates: het enige dat ik zeker weet, is dat ik niet veel weet) Het is de verdienste van juist de vroege Griekse filosofen dat zij zich losmaakten van de gewoonte om de natuur te verklaren door het handelen van goden. Waar ze zich niet van los konden maken is het model van de rechtspraak. In hun vroege visie is de natuur een rechtsorde zonder goden waarin de "dingen aan elkaar schuld en boete betalen". (wij spreken nog steeds van een natuurwet) | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:49 |
quote:Mijn geloofsbeleving bestaat niet uit een God die geboren is, sex en kinderen heeft met mensen en een hele familie rondom hem, de geloofsbeleving van de oude Grieken valt op geen enkel manier te integreren met een islamitische. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:49 |
quote:mja, dat kan. maar het slaat nergens op | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 11:50 |
quote:Griekse filosofen trokken zich weinig aan van religieuze dogma's. Die waren er ook niet zoveel, want de Oud-Griekse religie kende geen heilsleer, geen openbaard heilig boek, geen toekomstbeeld. Met andere woorden: nergens was gezegd hoe de wereld precies in elkaar zat. Daarvoor kwamen ze dus ook niet uit bij de religie, maar gingen ze zelf op onderzoek uit. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:51 |
quote:Maar wetten die in Griekenland golden, mensenrechten etc werd toch beinvloed door Filosofie? Hoe kan je dan filosofie en religie scheiden als regels worden uitgevoerd in de naam van Zeus? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:52 |
quote:Net zoals je wilt zien wat je wilt zien | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:52 |
quote:Nee precies, accepteer dan ook dat ze gewoon in meerdere goden geloofden en daar veel makkelijker mee omgingen, op de juiste tijd een offer brengen en dat was het wel zo ongeveer. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:54 |
quote:Kwam het er uiteindelijk wel op aan dat ze een aanhang kregen of ook ter dood werden gebracht omdat ze de jeugd zouden corrumperen? Wat ik wil zeggen de gevestigde orde in Grieke land werd toch bepaald met filosofie en daarna door Goddelijke wezens betrokken? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:54 |
quote:Ontken ik dat ze in meerdere Goden geloofden dan? | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:55 |
quote:Dus is het niet wetenschappelijk en ook niet logisch. Alleen dat stukje wetenschap geloven wat je doctrine bevestigd is absoluut niet wetenschappelijk. | |
| Oud_student | donderdag 27 juli 2006 @ 11:55 |
quote:Het is niet iedereen gegeven om zich los te maken van zijn milieu en opvoeding. Hierbij laat ik het in het midden of dat een mens gelukkiger maakt of niet, of dat het enig ander voordeel zou hebben. Filo-sofie (= begeerte naar wijsheid) of het mooie Nederlandse woord wijsbegeerte geeft precies aan wat het is. Een echte filosoof wil onderzoeken wat waar is, je wordt zo geboren of niet. Hij neemt nooit genoegen met "het staat zo geschreven". | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:56 |
quote:Wat boeit nou wat jij zegt voor desbetreffende persoon, hij heeft zijn bevestiging gevonden in zijn overtuiging gepaard met een stukje "wetenschappelijke" waarneming. Het ligt subjectief zoals ik al een aantal malen zei. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:57 |
quote:dat vraag ik me af. dat er een aantal bekende filosofen zijn uit het oude griekenland wil nog niet zeggen dat het gepeupel zich door hen liet leiden. het gaat toch al snel om de dagelijkse zaken, ziek zijn, oogst mislukt, regen, zon, dood, leven etc...hoe dan ook, onzekerheden...daar kunnen goden heel bij zijn | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:57 |
quote:Je geeft het geloof een veel belangrijkere rol dan het in de Griekse maatschappij had. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:58 |
quote:Duidelijk, maar waar had tegenstrijd tussen filosofen mee te maken dan, de ene waarheid was minder waar? | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 11:58 |
quote:Subjectieve wetenschap? | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 11:59 |
quote:lijkt me dat het vooral te maken had met leuke discussies tussen de verschillende filosofen. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 11:59 |
quote:voor hem stukje quote:voor een niet geindoctrineerde. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:00 |
quote:Maar je uitspraken moeten tot toetsbaar zijn. | |
| Chrrris | donderdag 27 juli 2006 @ 12:02 |
| tvp | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:02 |
quote:je kunt toch ook filosoferen over het al dan niet bestaan van een opperwezen ? hoe gaan we dat toetsen ? | |
| Oud_student | donderdag 27 juli 2006 @ 12:03 |
quote:Natuurlijk zijn er invloeden over en weer. Het punt is echter dat het domein van de filosofie alles is, zelfs over filosofie wordt gefilosofeerd. En zeker, je had toen machthebbers die ideeen van filosofen overnamen. Maar de filosofie heeft per definitie een onafhankelijke positie | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:03 |
quote:toetsen van pro en anti argumenten. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:04 |
quote:Ah het werd dus voor persoonlijk belang geintegreerd in religie. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:06 |
quote:hoe ? | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:07 |
quote:dat is niet persé de uitgangspositie van de filosofie, maar alles wordt misbruikt...net als religie | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:08 |
quote:Wel/niet. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:09 |
quote:Ja ik verwees dus met name naar de machthebbers die het danweer integreerden onder: : "in de naam van Zeus/Olympus". | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 12:14 |
quote:Dat zou best een paar keer voorgekomen kunnen zijn, maar de machthebbers hebben weinig met filosofie of de filosofen te maken. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:14 |
quote:mja, daar hebben machthebbers in de loop van de historie graag gebruik van gemaakt om hun beslissingen wat kracht bij te zetten. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:15 |
quote:Indirect toch wel als ze vruchten van filosofie overnemen. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:16 |
quote:Dus was in de gevestigde orde religieuze en filosofische ideeen niet echt gescheiden of zie ik dat verkeerd? | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:16 |
quote:mja, maar dat kan dan in dezelfde mate ook gezegd worden van religie. als het uitkomt maken ze er graag gebruik van om de machtspositie te behouden/versterken. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:17 |
quote:als het ze uitkomt is het niet gescheiden idd. maar dat lijkt me niet beperkt tot filosofie en religie. ook wetenschap kan zo gebruikt of misbruikt worden. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:19 |
quote:En daarom kan/wil ik religie en filosofie niet scheiden als het gaat om of ze nou wel een rol spelen in een gevestigde orde juist omdat de een de ander inspireert, en met een vrije loop zoals de Griekse filosofie zou religie geen dooddoener moeten zijn. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:19 |
quote:Eensch | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:21 |
quote:ik denk dat je teveel focust op religie en filosofie. je kunt er nog zoveel aan toevoegen als we het hebben over zaken die een rol spelen in een gevestigde orde. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:23 |
quote:Mja komt omdat ik er van overtuigd ben dat religie en filosofie los van elkaar dan wel gepaard meer voor een gevestigde orde heeft gezorgt dan iets anders. | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 12:25 |
quote:Ik zie het belang van 'de gevestigde orde' niet precies, waar wil je nou naar toe met dit topic? Het vliegt weer alle kanten op. quote:Kun je dit beter uitleggen? Ik heb geen idee wat je bedoelt. | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 12:25 |
quote:Wat dacht je van machtsoverwicht? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:29 |
Alles wat met levensvisie/wijze in de oudheid te maken heeft. quote:Filosofie dat is getoetst lijkt me toch wel gezond om maatschappelijk te accepteren? quote:Nou dat religie op veel gebieden een dooddoener kan zijn, maar dat in de historie de Grieken vrije loop hadden in filosofie los van religieuze beperkingen. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:30 |
quote:Hoe bedoel je? | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 12:41 |
quote:Dat hangt er vanaf, getoetst aan wat? Daarbij zou ik Plato's 'utopia' in het geheel niet maatschappelijk accepteren. quote:Ja je bedoelt dat religie geen negatieve invloed had op de filosofie van de Grieken ofzo? | |
| speknek | donderdag 27 juli 2006 @ 12:42 |
quote:Een groep mensen met een grote horde aan gewelddadige strijders heeft een grote kans een gevestigde orde te worden. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:45 |
quote:Getoetst aan voor zover mogelijk objectieve maten. quote:Niet een dogmatische dooddoener iig. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:47 |
quote:Ik moet nu aan de mongolische allesvernietigende hordes denken. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:53 |
quote:religie is ook niet getoetst en wordt ook geaccepteerd. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:55 |
quote:Religie is wel vaak getoetst hoor. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:56 |
quote:oh ? open daar maar eens een topic over dan je bedoelt waarschijnlijkt dat men het toetst binnen het geloof, maar dan geloof je het toch al en is de toets voor niet gelovigen niet bruikbaar | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:56 |
quote:Ik weet niet waar jij heen wilt, rond welke onderwerpen, open jij um dan reageer ik er wel in :0 | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 12:58 |
quote:ik wil naar een specifiek toets toe die jij gaat beschrijven met hypothese, waarneming en conclusie | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 12:58 |
quote:Ja nog steeds erg breed. Als jij het niet doet doe ik het wel na dit topic. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 13:00 |
quote:wat mij betreft mag je het minder breed maken, maar ik verwacht wel een goede toetsing. jij zegt dat religie toetsbaar is. | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 13:00 |
quote:Het al dan niet bestaan van een god zoals jij die ziet is volstrekt niet te bewijzen dus de toetsen waar je van spreekt zijn geen goede toetsen. Als het bestaan van een god bewezen werd zou ik er wel in moeten geloven. (Ik zou er trouwens niet blij van worden.) Maar open die topic svp , ik ben benieuwd. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 13:01 |
quote:Ik zeg dat religie wel getoetst is, op een aantal punten that is. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 13:02 |
quote:Je weet nog niet eens welke punt ik van religie ter toetsing zou stellen. | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 13:04 |
quote:Tja voor mij is eigenlijk het enige belangrijke bewijs het al dan niet bestaan van een god. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 13:05 |
quote:Mja, met toetsing van religie heb ik het over Islam en bestaan van God kan ook over Vishnu etc gaan. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 13:06 |
quote:op welke punten | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 13:07 |
quote:Het maakt voor mij niet uit wat voor god. Het al dan niet bestaan van een god valt domweg niet te bewijzen. Maar waarvoor wilde je dan bewijs aandragen? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 13:13 |
quote:For starter, bovennatuurlijke macht van de islam. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 13:14 |
quote:Filosofie in de Oudheid | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 13:16 |
quote:wat is de toets ? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 13:44 |
quote:`Bestaan van djinss valt te toetsen. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 16:02 |
quote:hoe ? | |
| Pietverdriet | donderdag 27 juli 2006 @ 16:07 |
quote:Na een representatieve test van het wrijven van 500 olielampen gekocht in rommelwinkels in de Kashbah was geen van de lampen een positief voor een Djinn, statistisch gezien is het erg onwaarschijnlijk en vrijwel uit te sluiten dat er olielampen in de handel zijn met een Djinn erin., | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 16:10 |
quote:Zelfs al zou dat zo zijn, wat ik niet geloof, dan nog zou dat niets zeggen over de rest van de religie, wel? | |
| Vandeplato | donderdag 27 juli 2006 @ 16:11 |
quote: | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 16:52 |
quote:Het oproepen ervan. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 16:53 |
quote:geen 1001 verhalen. Mompelende over bekrompenheid enzo. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2006 17:01:30 ] | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 16:55 |
quote:Ik durf het wel te bewijzen door middel van een experiment. Ik zei niet dat alle delen van de religie te toetsten valt. Als het mij zou lukken jou te laten geloven in djinns ben ik wel wat verder dan mijn theologisch gebrabbel, niet? [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2006 16:59:17 ] | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:03 |
quote:hoe ? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:05 |
quote:Door de moslimhistorie heen zijn er genoeg overleveringen(islamitische bronnen) die vertellen over interactie met Djinns en die verhalen zijn persoonlijk te toetsen. Hoe? Passages uit de koran willen weleens helpen. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 17:06 |
quote:Nogmaals, ik heb er een hard hoofd in, want dit soort paranormale zaken worden al jaren onderzocht en nog nooit is er iets zinnigs waargenomen. En als je het aan zou kunnen tonen, dan toont dat alleen een soort van geestverschijningen aan, geen god, geen heilig boek, geen niets niet. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 17:07 |
quote:Nou kom maar op, dat experiment gaan we dubbelblind doen | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:09 |
| een meet | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:10 |
quote:Je zegt hetzelf er is nog niet iets zinnings waargenomen, als jij "into" bent voor een experiment heb ik al meer bereikt over het geloof in het onwaarneembare in bovennatuurlijke zaken dan al mijn 13.000 posts bij een. Het heeft dan indirect met de koran te maken, de koran bevestigd dat er djinss bestaan. Niets te verschijning, ik heb het over real time conversatie voeren. Doet het je wat meer als je ze met koranpassages kunt doen en laten wat je wil? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:11 |
quote:Zolang het maar om jouw lichaam gaat heb ik er geen probleem mee. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:13 |
quote:maar laat nou eens even weten wat de toets is je kunt ons vast wel een linkje aanbieden naar het stappenplan. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:16 |
quote:Stappenplan? Doffy's mond die verteld dat hij door een vuurbal is gestroffen dat door een djinn in zijn lichaam. Doffy die jou verteld hoe engelen eruit zien? Goede toets? Sorry wat dit betreft geef ik geen links of tips | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:18 |
quote:het staat toch gewoon in de koran zei je net. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:19 |
quote:Dat Djinns bestaan ja. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:25 |
| maar goed, als ik je goed begrijp is het te toetsen door Doffy slachtoffer te laten worden van een Djinn Fijne toets | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:26 |
quote:Nee, niet slachtoffer ik kan het wel fixxen, maar dan heb ik wel een lichaam nodig | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:33 |
quote:Nou Doffy, voor de wetenschap | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 17:33 |
| Hij heeft een lichaam nodig. Teveel horrorfilms gezien? Aan de andere kant: als zelfs ík al engelen enzo ga zien, dan weet je tenminste dat het betrouwbaar is | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:38 |
quote:Ben je er voor in of niet? | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 17:41 |
quote:Ja hoor. Het zou eens een andere WFL-meet worden | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:42 |
quote:Prima, niet verantwoordelijk voor mentale trauma's btw. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:48 |
| ik denk wel dat iig Doffy het recht heeft vantevoren te weten wat je zoal van plan bent En andere geïnteresseerden mogen komen kijken. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:49 |
quote:Nee dat vind ik niet, want je moet er open voor staan. En met dit wil ik wel en dat niet ben je dat niet. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 17:52 |
| Als we er een "gewone" openbare WFL-meet van maken, heb ik er geen bezwaar tegen. En 'ervoor open staan'? Wat heeft dat ermee te maken? Trekken djinns zich iets aan van mijn geloof in hun bestaan? Wat zou je zoal van plan zijn? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 17:53 |
quote:Ik ben niets van plan met je, je zal achteraf alles ook herinneren dus wat mij betreft is er niets ergs aan. | |
| het_fokschaap | donderdag 27 juli 2006 @ 17:59 |
quote:ok, als het lukt ? Wat weten we dan ? Dat je een geest opgeroepen hebt ? Dat je een Djinn opgeroepen hebt ? Hoe weten we dat het een Djinn is ? Bewijst het het bestaan van religie of van geesten/djinns ? en wat als het niet lukt ? bestaan Djinns dan niet, hebben ze dan geen zin of stond Doffy er dan niet open voor ? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 18:02 |
quote:Het lukt me wel. Hoe weet je dat het een Djinn is? Vraag hem dingen die Doffy onmogelijk kan weten zoals jeugdherinneringe ofzo. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 18:25 |
quote:Maar wat is ongeveer de procedure? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 18:49 |
quote:jij hoeft alleen maar te relaxen. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 18:50 |
| Daar ben ik goed in. En wat gebeurt er dan? | |
| Apropos | donderdag 27 juli 2006 @ 18:50 |
| Dit begint interessant te worden. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 18:51 |
quote:Je verliest je bewustzijn op een niveau dat je wel bewust bent maar geen controle over je lichaam krijgt. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 18:52 |
| En hoe komt dat? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 18:53 |
quote:Ik kan ook gewoon gaan zorgen dat je in slaap valt maar dan herinner je niets meer. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 18:54 |
| In andere woorden je lichaam wordt overgenomen. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 18:55 |
| Ja maar, hallo, waarom gebeurt dat? Hoe? Wat doe je om ervoor te zorgen dat dat gebeurt? Ik relax wel vaker, maar dan gebeuren er verder geen rare dingen. Dus... | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 18:58 |
quote:Wil je dat ik een uitgebreid handleiding op Fok ga zetten ofzo? Wat ik doe om te zorgen dat dat gebeurt blijft bij mij, wel kan ik je garanderen dat ik je niet hoef aan te raken ofzo. Dus het is geen fysiek iets wat ik zal doen. Wat gebeurt er met jou? Je bent wel wakker in bewuste fase zonder dat je je kunt bewegen. Je temperatuur zal stijgen. Iets anders zal controle over je lichaam nemen, en mensen die er bij zijn kunnen van alles vragen wat ze willen, iets dat jij Doffy, met geen enkel mogelijkheid kunt weten. | |
| Apropos | donderdag 27 juli 2006 @ 19:00 |
| Binnenkort verwacht ik een verslag in TRU. En een aanbieding in V&A. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:00 |
quote:Waarom neem je er zelf geen deel aan? | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 19:06 |
quote:Wat verwacht je in de aanbieding? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:06 |
quote: | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 19:07 |
quote:Dat je niet alles wilt vertellen is nog tot daar aan toe, maar dat je me zelfs geen flauw idee wilt geven vind ik niet leuk. | |
| Apropos | donderdag 27 juli 2006 @ 19:08 |
quote:Op z'n minst een auto. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:09 |
quote:Ik wil je niets vertellen, ik wil het je zelf laten ervaren/zien. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:10 |
| Goed vraag 2 specifieke vragen en ik zal ze beantwoorden. | |
| Isegrim | donderdag 27 juli 2006 @ 19:14 |
| Ik ben benieuwd. | |
| Memento-Mori | donderdag 27 juli 2006 @ 19:27 |
| Ik ook | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 19:39 |
| Ik wil eerst gewoon weten met wat voor instrument je mij in die toestand denkt te brengen. | |
| Isegrim | donderdag 27 juli 2006 @ 19:41 |
quote:Gaat dat op afstand gebeuren? Enneh, kunnen we niet een meet organiseren hiervoor? Ik hoop er stiekem op dat we dan gezamenlijk een zeker iemand kunnen gaan uitlachen. | |
| Memento-Mori | donderdag 27 juli 2006 @ 19:42 |
quote: | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:42 |
quote:Hoezo is dat relevant? | |
| Isegrim | donderdag 27 juli 2006 @ 19:43 |
quote:We willen Doffy graag heelhouden enzo. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:44 |
quote:Wie geeft jou inspraak? Deelname van Doffy is geheel vrijwillig en wordt bepaald onder voorwaarden tussen hem en mij. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 19:46 |
quote:Dat vind ik relevant. Is het gewoon gesproken tekst, bepaalde rituelen, drugs...? | |
| Isegrim | donderdag 27 juli 2006 @ 19:46 |
| Oh, ik moet beter lezen, het plan is inderdaad om hiervoor te meeten. Count me in, en ik wil ook wel voor slachtoffer spelen. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:48 |
quote:Wat mij betreft hoe je niets in te nemen, en eten dat je eet mag buiten gebeuren zodat je zeker weet dat niets voorbereid is. Voornamelijk text. | |
| Doffy | donderdag 27 juli 2006 @ 19:48 |
| Ok. En wat naast dat 'voornamelijk tekst'? | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:49 |
quote:Jij, gewoon relaxen, waar je zo goed in bent. | |
| Alicey | donderdag 27 juli 2006 @ 19:49 |
| Ik ben wel nieuwsgierig en kom dus ook op die meet. | |
| #ANONIEM | donderdag 27 juli 2006 @ 19:50 |
| ik ga er online verder niet meer op in, dus doff als je vragen hebt kun je mailen, dankzij wat topicverziekers [ Bericht 89% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2006 19:50:44 ] |