Ik ben tijdens de colleges antieke filosofie weinig goden tegengekomenquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:08 schreef Triggershot het volgende:
Griekse filosofen hebben een grote invloed gehad op onze beschaving, zowel wetenschappelijk, spiritueel en als sociaal beschaving, maar maak hebben ze het over een God waarover ze dan filosoferen. Zoals ik het had geleerd hadden de Grieken meer dan een dozijn met Goden. Zowel mannelijk als vrouwelijke, ieder had zn taak en verantwoordelijkheden, met de oppergod Zeus als koning over hen.
Kan je een bepaalde periode aangeven?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben tijdens de colleges antieke filosofie weinig goden tegengekomen
De gehele antiekequote:Op dinsdag 25 april 2006 09:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan je een bepaalde periode aangeven?
Ja die ook, enne, Aristoteles heet die man.quote:
Ja dat vind ik dus vreemd, Zeus en Olympus was toch overheersende religie/systeem/cultuur/wet?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja die ook, enne, Aristoteles heet die man.
Plato heeft het bv wel over het goddelijke, maar heeft het over heel iets anders dan de griekse goden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plato
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aristoteles
Tja, waarom denk je dat Socrates. de leermeester van Plato (die trouwens zelf de leermeester van Aristoteles was) ter dood werd veroordeeld?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja dat vind ik dus vreemd, Zeus en Olympus was toch overheersende religie/systeem/cultuur/wet?
Mensen opzetten tegen Zeus?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, waarom denk je dat Socrates. de leermeester van Plato (die trouwens zelf de leermeester van Aristoteles was) ter dood werd veroordeeld?
Leest lekker maar is eigenlijk niet een goed boek, Russell schreef dat toen ie hard geld nodig had en nam er later ook afstand van.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:48 schreef Doffy het volgende:
Bertrand Russell's History of Western Philosophy is, wat mij betreft
't Zal wel, maar ik vond het wel een goed boek. Zeker als introductie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leest lekker maar is eigenlijk niet een goed boek, Russell schreef dat toen ie hard geld nodig had en nam er later ook afstand van.
Maar ook Athene had toch een belangrijk rol en was volgens sommige voorspellingen machtiger dan Zeus? Haar naam als hoofdstad niet te vergeten natuurlijkquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:39 schreef Doffy het volgende:
Apollo werd ook regelmatig gezien als "de" god, mede onder invloed van externe religieuze invloeden. Zo werden in grieks-egyptische gebieden Apollo en de zonnegod Ra nog wel eens op één hoop gegooid.
Hoe bedoel je dat laatste, opgenomen worden in Olympus?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:36 schreef speknek het volgende:
Ja, meestal hebben ze het over Zeus, maar je ziet (bij Heraclitus zeker, maar het komt ook bij wat andere filosofen terug) dat ze er een wat meer pantheistisch godsbeeld op nahouden. Afgezien van de Griekse goden geloven ze dan dat alles (of in ieder geval het hogere) terugkomt in een god.
http://www.flwi.ugent.be/cie/1ba/index.htmquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:55 schreef Invictus_ het volgende:
@pietverdriet: weet je geen mooie (inhoudelijk correcte) website te vinden?
Eventueel een titel?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Na, niet helemaal, maar zijn leerlingen van de goden wegbrengen was 1 van de punten van de aanklacht.
Weet je, triggershot, ik denk dat je gewoon eens een boek moet lezen over de griekse filosofie.
1 post boven je vraag, een heel boek online!quote:
Alleen de griekse goden, of godheid in het algemeen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:58 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Triggershot, ik denk dat je de Griekse filosofie en de de giekse goden moet scheiden.
Ja zag het.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1 post boven je vraag, een heel boek online!
Tnx, ik hoop dat het lezen met de zèchte géé geen problemen oplevert.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.flwi.ugent.be/cie/1ba/index.htm
Een van de betere boeken in het Nederlands verschenen, en een goede introductie in de antieke filosofie.
Laat me denken aan AOMquote:Op dinsdag 25 april 2006 10:00 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Tnx, ik hoop dat het lezen met de zèchte géé geen problemen oplevert.
Trouwens, dit heeft er weining mee te maken (behalve het thema) maar wel een vermakelijk spelletje.
Pietverdriet zei het al een beetje, maar nee de religie, met de goden en Olympus, moet je hier los van zien. Ofwel pantheisten geloven hier niet in, of wel het is gescheiden van het ene goddelijke.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:57 schreef Triggershot het volgende:
Hoe bedoel je dat laatste, opgenomen worden in Olympus?
Filosofen gebruikten niet direct een griekse god als voorbeeld dus?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Pietverdriet zei het al een beetje, maar nee de religie, met de goden en Olympus, moet je hier los van zien. Ofwel pantheisten geloven hier niet in, of wel het is gescheiden van het ene goddelijke.
Hij was toch "the master of fate" ?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:12 schreef Alicey het volgende:
De Griekse goden, inclusief Zeus, waren niet almachtig. Ze konden veel, maar praktisch gezien was het voor hen onmogelijk om tegen het lot in te gaan.
Je beeld van de griekse goden, een aantal griekse filosofen heeft het wel over het goddelijke, maar hebben daar elk hun eigen invulling van.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alleen de griekse goden, of godheid in het algemeen?
Nee. Zo moet je dat niet zien, ze hebben eigenlijk allemaal hun eigen ideeen, je kan ze niet op een hoop gooien.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Filosofen gebruikten niet direct een griekse god als voorbeeld dus?
Eventueel een boek/link die specifiek daarover gaat?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je beeld van de griekse goden, een aantal griekse filosofen heeft het wel over het goddelijke, maar hebben daar elk hun eigen invulling van.
Plato's ideeenwereld gaat over hoe hij goddelijke aspecten ziet, het is compleet anders dan een beeld wat je in een christelijke traditie hebt meegekregen van godheid, en ook anders dan de griekse goden. Ik kan je dat niet even uitleggen, de ideeenleer van plato is een studie op zich waard.
Maar wat waren dan de "factoren" die filosofen inspireerden om een ander Godsbeeld te hebben?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee. Zo moet je dat niet zien, ze hebben eigenlijk allemaal hun eigen ideeen, je kan ze niet op een hoop gooien.
Lees eerst de hoofdstukken over plato uit dat boek wat ik je linkte.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Eventueel een boek/link die specifiek daarover gaat?
komt goed.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lees eerst de hoofdstukken over plato uit dat boek wat ik je linkte.
De meeste griekse filosofen streefde niet naar een ander godsbeeld, maar naar zekere kennis van de werkelijkheid. Godsbeelden waren een bijkomstigheid daarbij.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar wat waren dan de "factoren" die filosofen inspireerden om een ander Godsbeeld te hebben?
Nou, filosofen is nogal een grote groep als het om de Griekse oudheid gaat! Er zullen er vast zijn die dat gedaan hebben, maar de meeste, als ze al een specifieke god aanhaalden, bedoelden dat dan meer metaforisch.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:14 schreef Triggershot het volgende:
Filosofen gebruikten niet direct een griekse god als voorbeeld dus?
Waarvan ze tot de conclusie kwamen dat er wel een God moest bestaan, of dat er helemaal geen Goden bestonden (ook geen olympus? )quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De meeste griekse filosofen streefde niet naar een ander godsbeeld, maar naar zekere kennis van de werkelijkheid. Godsbeelden waren een bijkomstigheid daarbij.
Maar de heersende was dus Olympus in griekenland, met bijkomende straffen als je daar van af viel toch?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou, filosofen is nogal een grote groep als het om de Griekse oudheid gaat! Er zullen er vast zijn die dat gedaan hebben, maar de meeste, als ze al een specifieke god aanhaalden, bedoelden dat dan meer metaforisch.
Voor de rest waren er een aantal die weliswaar in de griekse goden geloofden, maar dachten dat goden perfecte levens hadden en dus wel wat beters te doen hadden dan zich met onze wereld bezig te houden. Andere filosofen hadden een enkele god, een beetje vergelijkbaar met het monotheisme van het judaisme, sommigen hadden een pantheistisch geloof, en weer anderen geloofden helemaal niet in god.
zoals gezegt, je moet ze niet op een hoop gooien,quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarvan ze tot de conclusie kwamen dat er wel een God moest bestaan, of dat er helemaal geen Goden bestonden (ook geen olympus? )
Wel duidelijk onder de gewone bevolking, maar onder de filosofen is dat anyone's guess.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:25 schreef Triggershot het volgende:
Maar de heersende was dus Olympus in griekenland, met bijkomende straffen als je daar van af viel toch?
Aphrodite was toch de dochter va Zeus?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:22 schreef Iblis het volgende:
Als je wat mythes leest zul je zien dat de Goden niet echt nastrevenswaardig zijn in al hun gedragingen. Dat hadden de Grieken goed door. De eerste atheïsten, onder wie Democritus, werden destijds ook gevonden.
Bedenk dat de scheppingsmythe van de Grieken uit strijd en bedrog bestaat. Chronos (Zeus' vader, en denk aan chronometer, of chronisch, want de tijd verslindt ons allemaal) verslond al zijn kinderen, Zeus werd echter door een nymf opgevoed. Later kwam hij terug om zijn vader te bestrijden en hij sneed hem met zijn vaders sikkel het geslacht af. Dit geslacht viel in de zee en vormde Aphrodite. De opgegeten broers en zussen kwamen weer te voorschijn uit Chronos' maag en Zeus trouwde met Hera, zijn zus. Zijn broer Poseidon was meester over de wateren (dat is ook degene met wie Odysseus het vaak aan de stok heeft omdat hij de Cycloop heeft verwond) en zijn andere broer over de onderwereld. Zeus zelf heerste over het land.
Dus, er was nieteens één überhaupt superieure God.
Ja dat snap ik, maar er waren zelfs "filosofische" scrollen in Thracie gevonden(huidige Turkije) en tempels en beelden van Zeus en Apollo, dus die gedachtegang was toch wel uitgebreid, niet?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
zoals gezegt, je moet ze niet op een hoop gooien,
We hebben het over een periode van een slordige 500 jaar, en al deze mensen dachten voor zichzelf. Zoverre ze godsbeelden hadden, of een beeld van wat goddelijk is, wijken ze erg van elkaar af.
Omdat de legenden toen de "waarheid" vormden, niet?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Triggershot, You are begging the question, waarom blijf je specifiek ingaan op de Olympus en de goden uit de griekse legenden? Dit is zeker geen centraal thema bij de antieke filosofen.
nee.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat de legenden toen de "waarheid" vormden, niet?
Ook invloeden gehad van wetenschappelijk analyse/ Joodse invloed of puur logica?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:26 schreef speknek het volgende:
[..]
Wel duidelijk onder de gewone bevolking, maar onder de filosofen is dat anyone's guess.
Dione & Zeus is een andere mythe. Overigens was ik ook abuis. Het was Chronos die bij Oeranos zijn geslacht erafsneed. Zeus versloeg Chronos later weer. Het verhaal van Aphrodite uit het schuim van de zee is echter volgens mij het bekendst (bijvoorbeeld door Botticelli).quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Aphrodite was toch de dochter va Zeus?
Daarnaast wat houdt het in dan dat Zeus "oppergod" werd genoemd als er geen superieur God was?
Aristoteles is de uitvinder van logica met zijn syllogismeleer.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook invloeden gehad van wetenschappelijk analyse/ Joodse invloed of puur logica?
Godbeeld van de filosofen bedoel ik dan.
Nooit iets aannemen of vanuit gaan.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ah, daar ging ik dus wel vanuit.
Maar hij had wel de macht om ze te "killen" toch?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dione & Zeus is een andere mythe. Overigens was ik ook abuis. Het was Chronos die bij Oeranos zijn geslacht erafsneed. Zeus versloeg Chronos later weer. Het verhaal van Aphrodite uit het schuim van de zee is echter volgens mij het bekendst (bijvoorbeeld door Botticelli).
Hij was wel oppergod, maar hij heerste niet over de zee. En hij zat onder de plak bij Hera.
Werd er toen al bij filosofische uitspraken voor zover mogelijk al (wetenschappelijk) analyse gedaan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nooit iets aannemen of vanuit gaan.
Les 1 die je leert als je je met filosofie gaat bezig houden.
Dit is het hele punt van Filosofie, hoe kom ik aan zekere kennis.
IDD een grote bijdrage van deze man.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Aristoteles is de uitvinder van logica met zijn syllogismeleer.
Maar hij kon jouw goddelijkheid afnemen, of schenken..?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:36 schreef Doffy het volgende:
Zeus was meer de voorzitter van Raad van Goden, maar was niet almachtig.
Sterker nog, het is de grondlegging van wat wetenschap is.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Werd er toen al bij filosofische uitspraken voor zover mogelijk al (wetenschappelijk) analyse gedaan?
Kan je daar even wat meer over vertellen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sterker nog, het is de grondlegging van de wat wetenschap is.
Lijkt me lastig in het geval van de goden. Volgens mij moest hij gewoon gunsten vragen aan Poseidon en Hades en anderen. Zeus kon wel in verschillende gedaantes veranderen, maar, ik geloof toch niet dat hij zo ad libitum goden doden kon.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar hij had wel de macht om ze te "killen" toch?
Dolk van Helios en de kronussteen gaven hem die macht, had ik ergens gelezen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Lijkt me lastig in het geval van de goden. Volgens mij moest hij gewoon gunsten vragen aan Poseidon en Hades en anderen. Zeus kon wel in verschillende gedaantes veranderen, maar, ik geloof toch niet dat hij zo ad libitum goden doden kon.
Waarom krijg ik op ‘dagger Helios’ met name resultaten van een TV-serie met rondborstige vrouwen die de warrior princess spelen? Wel leuk, maar ik geloof niet dat die serie al te scrupuleus omging met mythe en legende.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dolk van Helios en de kronussteen gaven hem die macht, had ik ergens gelezen.
Ja, daar wasie van! En ik maar denkenquote:Op dinsdag 25 april 2006 10:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom krijg ik op ‘dagger Helios’ met name resultaten van een TV-serie met rondborstige vrouwen die de warrior princess spelen? Wel leuk, maar ik geloof niet dat die serie al te scrupuleus omging met mythe en legende.
De wetenschappen komen uit de filosofie voort, en filosofie, spec wetenschapsfilosofie houd zich er mee bezig hoe "sound" of inhoudelijk correct, wetenschap en wetenschappelijke methoden zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan je daar even wat meer over vertellen?
Zonder filosofie geen wetenschap dus, terwijl filosofie wel los van science kan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De wetenschappen komen uit de filosofie voort, en filosofie, spec wetenschapsfilosofie houd zich er mee bezig hoe "sound" of inhoudelijk correct, wetenschap en wetenschappelijke methoden zijn.
Nou een godbeeld is gewoon metafysica. Ik denk niet dat de Grieken hun eigen goden nou zo logisch beredeneerde, die waren meer een soort van gegeven. Je vindt er natuurlijk wel wat van terug, bijvoorbeeld Xenophanes' opmerking "Als koeien goden hadden, dan zouden ze horens hebben en loeien", als aanval op een menselijke god. Of Plato die in zijn ideeënwereld een ideale wereld zag, welke dan wel goddelijk moest zijn, of eerder genoemde Epicurus, die stelde dat als goden zo volmaakt waren, dat ze dan wel volmaakt gelukkige levens zouden leiden, en zich niets interesseerde voor onze onvolmaakte wereld.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:30 schreef Triggershot het volgende:
Ook invloeden gehad van wetenschappelijk analyse/ Joodse invloed of puur logica?
Godbeeld van de filosofen bedoel ik dan.
Zo moet je dat niet zien, het is historisch zo gebeurd, het is niet gezegt dat dit dwingend noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zonder filosofie geen wetenschap dus, terwijl filosofie wel los van science kan?
Maar je zou ook geen andere wijze kunnen bedenken voor het begin van wetenschap?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo moet je dat niet zien, het is historisch zo gebeurd, het is niet gezegt dat dit dwingend noodzakelijk is.
1200 A.D?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou een godbeeld is gewoon metafysica. Ik denk niet dat de Grieken hun eigen goden nou zo logisch beredeneerde, die waren meer een soort van gegeven. Je vindt er natuurlijk wel wat van terug, bijvoorbeeld Xenophanes' opmerking "Als koeien goden hadden, dan zouden ze horens hebben en loeien", als aanval op een menselijke god. Of Plato die in zijn ideeënwereld een ideale wereld zag, welke dan wel goddelijk moest zijn, of eerder genoemde Epicurus, die stelde dat als goden zo volmaakt waren, dat ze dan wel volmaakt gelukkige levens zouden leiden, en zich niets interesseerde voor onze onvolmaakte wereld.
Maar als het om echt het bewijzen van het bestaan van een god gaat, als je dat tenminste bedoelt, dan zie je dat volgens mij pas echt omstreeks 1200 beginnen.
Christelijke theoloog, toch?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:55 schreef speknek het volgende:
Ja, Anselmus duid ik dan natuurlijk op.
tuurlijk wel, bv door het op een hoger plan brengen van ambachtswerk.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar je zou ook geen andere wijze kunnen bedenken voor het begin van wetenschap?
Wil ik even nie snappen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tuurlijk wel, bv door het op een hoger plan brengen van ambachtswerk.
Valide bewijzen of dan weer alleen voor gelovigen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:55 schreef speknek het volgende:
Ja, Anselmus duid ik dan natuurlijk op.
edit- Ja Christelijke theoloog, en (een van de) eerste die met het ontologische godsbewijs kwam.
Okay, mensen ontdekken metaal, daaruit ontstaat het ambacht van smid, daaruit zou metalurgie kunnen ontstaan, en natuurkunde voor berekenen van de eigenschappen metalen, waaruit ook de mechanica kan ontstaan, en ook de scheikunde.quote:
Ik weet eerlijk gezegd niet of je er ooit aan ontkomt serieus epistemologie te beschouwen, maar daarvoor hoef je inderdaad niet in toga op het marktplein te gaan oreren.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:
tuurlijk wel, bv door het op een hoger plan brengen van ambachtswerk.
Maar heel duidelijk, thnxquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay, mensen ontdekken metaal, daaruit ontstaat het ambacht van smid, daaruit zou metalurgie kunnen ontstaan, en natuurkunde voor berekenen van de eigenschappen metalen, waaruit ook de mechanica kan ontstaan, en ook de chemie.
(heel kort door de bocht)
Als het bewijs ooit compleet was geweest, zou iedereen nu geloven.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:09 schreef Triggershot het volgende:
Valide bewijzen of dan weer alleen voor gelovigen?
Wat ontbreekt er dan aan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Als het bewijs ooit compleet was geweest, zou iedereen nu geloven.
Is de wetenschap in China niet zo ontstaan zoals ik schetste?quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:12 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet of je er ooit aan ontkomt serieus epistemologie te beschouwen, maar daarvoor hoef je inderdaad niet in toga op het marktplein te gaan oreren.
Het bewijs...quote:
Dus eigenlijk invalide bewijzenquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het bewijs...
Godsbewijzen gaan strikt genomen niet om het bewijzen van het bestaan van god, maar in hoeverre je objectief conclusies kan trekken uit redenatie op basis van gegevens.
We gaan een beetje offtopic, maar nu is het jouw topic, dus dat mag welquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:14 schreef Triggershot het volgende:
Wat ontbreekt er dan aan?
Nee, niet helemaal, invalide of ongeldige bewijsvoering.quote:
Dat weet ik niet. Hoedanook kun je je afvragen of het dan om pure wetenschap gaat.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Is de wetenschap in China niet zo ontstaan zoals ik schetste?
En dan de filosofische vraag, wat is pure wetenschap..quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Hoedanook kun je je afvragen of het dan om pure wetenschap gaat.
Mjaa, heeft toch wel te maken met filosofie in de oudheidquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:20 schreef speknek het volgende:
[..]
We gaan een beetje offtopic, maar nu is het jouw topic, dus dat mag wel.
Dus volgens de ontologie is God het volmaakte, en volgens de atheist dus eventueel de wetenschap als volmaakte bestaan, ergo God is wetenschap voor een non-believer?quote:Het ontologische argument gaat zo:
God is het volmaakst denkbare
bestaan is een vorm van volmaaktheid
Als god niet bestaat is er iets hogers denkbaar
dat kan niet, ergo god bestaat.
Uiteraard haalt hij hier een idee door de war met de werkelijkheid, je kunt zo voor god alles invullen "de meest volmaakte ramp, etc.", tot de gedachte dat alles in volmaakte vorm kan bestaan. Daarbij moet je hier uit gaan van aannames die misschien niet kloppen, waarom is bestaan een volmaaktheid? Is god wel het volmaakst denkbare? etc.
Wel een subjectieve visie op zaken?quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal, invalide of ongeldige bewijsvoering.
IIG het streven naar.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wel een subjectieve visie op zaken?
Dont know, waren de uitspraken van Plato en de uitvindingen van Einstein niet random, Ik bedoel dat ze ook niet wisten hoe groot de invloed van hun acties zouden zijn?quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:25 schreef speknek het volgende:
Ja, en voor die conclusie heb je epistemologie nodig. Goed, het kan best zijn dat iemand louter toevallig wetenschappelijk bezig is, maar is het echt 'weten' als je niet bewust bent wat 'weten' inhoudt? Nou goed, nu word ik misschien wat te zweverig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |