abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:16:24 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37290719
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Subjectiviteit?
Objectiviteit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:17:08 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37290743
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:15 schreef speknek het volgende:
streven naar objectieve, me dunkt .
Euh, ja
:-)
* Pietverdriet kwam net van het terras
*hips*
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37290899
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Objectiviteit
En wat zijn de maatstaven voor het bereiken van objectiviteit?
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:27:46 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37291133
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En wat zijn de maatstaven voor het bereiken van objectiviteit?
Overeenkomst tussen theorie en realiteit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37291176
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Overeenkomst tussen theorie en realiteit
De theorie van een atheist en een religieus persoon kan nog wel eens verschillen.. Ik las ergens bijvoorbeeld dat Christenen zwaartekracht verwerpen?
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:38:50 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37291526
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De theorie van een atheist en een religieus persoon kan nog wel eens verschillen.. Ik las ergens bijvoorbeeld dat Christenen zwaartekracht verwerpen?
Het gaat er niet om of theorien van elkaar afwijken, maar in hoeverre de theorie afwijkt van de werkelijkheid die het probeert te beschrijven.
We raken langzaam op het gebied van de wetenschapsfilosofie, Prof Derksen (aardige vent trouwens) heeft daar een goed boek over geschreven.
Wetenschap of willekeur heet dat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37291694
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of theorien van elkaar afwijken, maar in hoeverre de theorie afwijkt van de werkelijkheid die het probeert te beschrijven.
We raken langzaam op het gebied van de wetenschapsfilosofie, Prof Derksen (aardige vent trouwens) heeft daar een goed boek over geschreven.
Wetenschap of willekeur heet dat
Kan je in ander woorden zeggen dat eigenlijk verhalen van Zeus en Olympus in vergetelheid raakte omdat men het niet kon combineren met de werkelijkheid en wetenschap?
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:46:47 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37291788
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Kan je in ander woorden zeggen dat eigenlijk verhalen van Zeus en Olympus in vergetelheid raakte omdat men het niet kon combineren met de werkelijkheid en wetenschap?
Ik zie het ff niet..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37291888
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zie het ff niet..
Omdat steeds meer dingen kon verklaard worden, dat men geen Goddelijkheid meer nodig had?
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:52:28 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37291963
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Omdat steeds meer dingen kon verklaard worden, dat men geen Goddelijkheid meer nodig had?
Zijn nog steeds bulkend veel mensen die aan goddelijkheden geloven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37292009
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zijn nog steeds bulkend veel mensen die aan goddelijkheden geloven.
Ja, including me

Maar bedoel mensen die zich bezig hielden met zulke vraagstukken filosofen, wetenschappers etc?
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:56:01 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37292083
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, including me

Maar bedoel mensen die zich bezig hielden met zulke vraagstukken filosofen, wetenschappers etc?
die hebben alleen maar goddelijkheden nodig als ze dingen willen verklaren die ze op een andere manier niet kunnen verklaren of inherent zijn aan het door hun bedachte systeem.
(dit is mijn botte opmerking daarover, geen officiele analyse)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37292154
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

die hebben alleen maar goddelijkheden nodig als ze dingen willen verklaren die ze op een andere manier niet kunnen verklaren of inherent zijn aan het door hun bedachte systeem.
(dit is mijn botte opmerking daarover, geen officiele analyse)
dudielijk
pi_40181639
Hoe werd verhalen van Zeus etc eigenlijk tot een religie van de Grieken?
In de pre islamitische arabische schiereiland werden er overdreven verhalen verteld over natuurgeesten en en engelen die liefde bedreven met mensen etc, maar nooit is Abraham of Ismael vergoddelijkt onder de Arabieren, het waren eerder stenen die ze zelf bouwden. Hoe zat het precies met de Grieken?
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:18:51 #115
8369 speknek
Another day another slay
pi_40183923
Ik ga een beetje 'on a limp here', maar het lijkt me stug dat iemand weet hoe dat tot stand is gekomen, volgens mij bestond Zeus al sinds dat we de Griekse geschiedsschrijving kennen. Ik denk dat het verschil vooral is dat de Grieken in meerdere goden geloofden, en het dus niet vreemd is nieuwe goden erbij te krijgen. Iemand met bovennatuurlijke gaven kan best iets goddelijks hebben, of goddelijk zijn. Bij de Islam heb je van voor de totstandkoming daarvan al de duidelijke scheiding tussen Allah en de rest. Er is een god, en niemand anders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40184292
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:18 schreef speknek het volgende:
Ik ga een beetje 'on a limp here', maar het lijkt me stug dat iemand weet hoe dat tot stand is gekomen, volgens mij bestond Zeus al sinds dat we de Griekse geschiedsschrijving kennen. Ik denk dat het verschil vooral is dat de Grieken in meerdere goden geloofden, en het dus niet vreemd is nieuwe goden erbij te krijgen.
Maar we kunnen toch eigenlijk wel zo een beetje terug gaan waar het idee van Atlantis komt, was het niet Plato die het opschreef na het weer via via gehoord te hebben. Wat ik bedoel te zeggen is zoals een Arabisch spreekwoord luidt:
"Onder elk verzonnen verhaal huist wel een inspiratie van realiteit."
quote:
Iemand met bovennatuurlijke gaven kan best iets goddelijks hebben, of goddelijk zijn.
Meaning dat mensen zoals Herakles die buitengewoon sterk waren na hun dood verheerlijkt en vergoddelijkt werden?
quote:
Bij de Islam heb je van voor de totstandkoming daarvan al de duidelijke scheiding tussen Allah en de rest. Er is een god, en niemand anders.
Klopt, maar dat is inderdaad pas na de totstandkoming van de islam zo, ook voor Mohammed werd Abraham niet vergoddelijkt zoals wel men zou verwachten.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:32:40 #117
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40184471
De Griekse godenwereld was natuurlijk een mengelmoesje. Toen er weinig mobiliteit in Griekenland was had elke stadsstaat zijn eigen godensysteem, en langzaam is dat een beetje samengesmolten. Het grote verschil met de grote monotheïstische godsdiensten is dat er geen heilige boeken zijn. Het is dus pure interpretatie.

De Griekse filosofen waren absoluut niet dogmatisch zoals Christenen en Moslims, hielden niet vast aan starre godsbeelden. Hoewel hun wetenschappelijke theoriën in onze ogen niet erg wetenschappelijk waren was het het begin van de wetenschap. Atheïsten waren al te vinden, net zoals monotheïsten. De Grieken waren filosofen, en konden dogma`s loslaten. Dat was hun grote filosofische kracht.
pi_40184560
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:32 schreef nickybol het volgende:
De Griekse godenwereld was natuurlijk een mengelmoesje. Toen er weinig mobiliteit in Griekenland was had elke stadsstaat zijn eigen godensysteem, en langzaam is dat een beetje samengesmolten. Het grote verschil met de grote monotheïstische godsdiensten is dat er geen heilige boeken zijn. Het is dus pure interpretatie.

De Griekse filosofen waren absoluut niet dogmatisch zoals Christenen en Moslims, hielden niet vast aan starre godsbeelden. Hoewel hun wetenschappelijke theoriën in onze ogen niet erg wetenschappelijk waren was het het begin van de wetenschap. Atheïsten waren al te vinden, net zoals monotheïsten. De Grieken waren filosofen, en konden dogma`s loslaten. Dat was hun grote filosofische kracht.
Ook ibn Rushd was niet zo dogmatisch zoals jij het doet overkomen, hij kon filosofie en religieus dogma prima verzoenen, niet vergeten please dat ook de islam sterke filosofische namen kent die relevant zijn geweest voor Europese ontwikkeling
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:48:48 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_40185083
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook ibn Rushd was niet zo dogmatisch zoals jij het doet overkomen, hij kon filosofie en religieus dogma prima verzoenen, niet vergeten please dat ook de islam sterke filosofische namen kent die relevant zijn geweest voor Europese ontwikkeling
Maar het systeem van Averroes is toch moeilijk te verenigen met de gangbare Islam, d.w.z. Soennisme en Sji'isme? Deels omdat hij zoveel op Aristoteles baseert. Thomas van Aquino is natuurlijk ook bekend om zijn weerlegging van Averroes' systeem (uiteraard op dogmatische wijze), en zo zijn er – voor zover mij bekend – met name in de RK veel zaken die zo beslist worden. Schismata tussen de Oosters-Orthodoxen en de RK komen uiteindelijk neer op dogmaleer.

En in dat verschilt die handelswijze wel met die van de Griekse filosofen. Ze hadden wel basisovertuigingen, maar gingen niet tot het uitroepen van dogmata. Ze hadden ook geen heilige schrift, alhoewel er wel algemene wetten tegen blasfemie waren, Sokrates is bijvoorbeeld ter dood veroordeeld omdat hij de jeugd corrumpeerde.

Het feit echter dat er mogelijkheden waren om radicaal atomist of atheïst te zijn in het oude Griekenland, zoals sommige filosofen waren, om overal natuurlijke uitleggingen aan te geven, et cetera, maakt wel dat ze de bakermat zijn geweest van heel vermetele ideeën, veel vermeteler dan mijns inziens mogelijk is onder een deels theocratisch regime, hetzij middeleeuw Europa, het zij gebieden waar de Sjariah geldt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:51:17 #120
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40185173
Het ontbreken van heilige boeken is de zegen geweest voor Griekse filosofoie en de zegen voor Griekse beschaving in het algemeen.
pi_40185454
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar het systeem van Averroes is toch moeilijk te verenigen met de gangbare Islam, d.w.z. Soennisme en Sji'isme? Deels omdat hij zoveel op Aristoteles baseert. Thomas van Aquino is natuurlijk ook bekend om zijn weerlegging van Averroes' systeem (uiteraard op dogmatische wijze), en zo zijn er – voor zover mij bekend – met name in de RK veel zaken die zo beslist worden. Schismata tussen de Oosters-Orthodoxen en de RK komen uiteindelijk neer op dogmaleer.
Wat is precies de gangbare islam dan? ik ben van mening dat je niet Sjiísme en Ahl-soenah in een zin kunt noemen als je het hebt over de gangbare islam, daar verschillen ze teveel voor. Maar het was ook de intentie van Rush om de Islam en filosofie te verzoenen hij steunde inderdaad veel op Aristotles maar dat is enkel omdat hij bij zijn leer zijn draai kon vinden. Wat het verenigen betreft zoals elke boodschap heeft hij aanhangers en oppositie gekend, er zijn zelfs sommige werken van hem die op verzoek van kaliefs zijn geschreven. Van ahl-sunnah that is, en hedendaags wordt veel van zijn werk gebruikt om antwoord te geven vanuit islamitisch filosofie.
quote:
En in dat verschilt die handelswijze wel met die van de Griekse filosofen. Ze hadden wel basisovertuigingen, maar gingen niet tot het uitroepen van dogmata. Ze hadden ook geen heilige schrift, alhoewel er wel algemene wetten tegen blasfemie waren, Sokrates is bijvoorbeeld ter dood veroordeeld omdat hij de jeugd corrumpeerde.
Goed de Griekse filosofen riepen niet tot een dogmatisch manier van denken, maar het volk dacht wel dogmatisch of was er een ander reden waarom ze vonden dat hij de jeugd corrumpeerde. Bij moslims was er duidelijk ruimte voor interpratie en gedachtenwisselinge van 3e partijen, is wel bewezen door inspiratie zoeken in Griekse werken en grote universiteiten in Bagdad, Perzie en Cordoba waar Perzen, Arabieren, Joden, Christenen etc van elkaar leerden.
quote:
Het feit echter dat er mogelijkheden waren om radicaal atomist of atheïst te zijn in het oude Griekenland, zoals sommige filosofen waren, om overal natuurlijke uitleggingen aan te geven, et cetera, maakt wel dat ze de bakermat zijn geweest van heel vermetele ideeën, veel vermeteler dan mijns inziens mogelijk is onder een deels theocratisch regime, hetzij middeleeuw Europa, het zij gebieden waar de Sjariah geldt.
Wil ik je bij voorbaat wel even vragen, zie/erken jij een verschil tussen uitvoering van Sharia toen en nu?
pi_40186254
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 22:18 schreef Triggershot het volgende:
Hoe werd verhalen van Zeus etc eigenlijk tot een religie van de Grieken?
Boekentip: Robert Graves, The Greek Myths. Over de vermoedelijke oorsprong van diverse mythen en goden. Veel hebben een Indo-Europese oorsprong, andere juist niet. Ik vond 't erg interessant om te lezen.
  woensdag 26 juli 2006 @ 00:28:44 #123
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40186316
Thaleia, jij bent toch classica? Kun je niet een beetje reageren in dit topic?
pi_40186325
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:26 schreef thaleia het volgende:

[..]

Boekentip: Robert Graves, The Greek Myths. Over de vermoedelijke oorsprong van diverse mythen en goden. Veel hebben een Indo-Europese oorsprong, andere juist niet. Ik vond 't erg interessant om te lezen.
Thnx, kan je een voorbeld noemen van een Indo-europees oorsprong of verhaal?
  woensdag 26 juli 2006 @ 01:34:37 #125
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_40188258
Uit 'Religion in the Graeco-Roman World', van Bart Ehrman, Professor of the Department of Religious Studies at the University of North Carolina at Chapel Hill :
quote:
[..]
Ancient people knew that there were lots of gods for a lot of places and lots of purposes. Every place had its god: forests, rivers, streams, plains, fields, homes, places within the home: the hearth, the pantry, the entryway; all of these had gods who were in charge of these various areas. Gods were in charge of everything involving human life. There were gods in charge of the crops that grew, gods in charge of the weather, gods in charge of war, gods in charge of hell. Various gods for various purposes for different places.

Most people in the ancient world would not understand what it would mean to worship just one god. Why would you worship one god? For ancient pagans that would be like saying, "You can have only one friend." Well, why can you only have one friend? There are lots of people. "Well, why can you only worship one god? There are lots of gods". Pagan worship, then, involved a polytheism that seemed natural and obvious.

There were various kinds of gods. They included, of course, the great gods that we know about from Greek and Roman mythology. These great gods were known to the ancient people by stories told about them in the myths, gods, for example such as Zeus, Hera, Aphrodite, or the Roman gods who were their equivalents, such as Jupiter, Juno, and Venus, and many other great gods. These were gods too far beyond us, who, in fact, had very little to do with us here on Earth.

Below the great gods, there were local gods, powerful deities who protected and cared for cities, towns and villages. There were even lesser gods who were localized in forests, rivers, and roads. There were family gods who cared for the home. Lots of gods, a lot of places, with different degrees of power. These gods, as I have indicated, oversaw every human function and activity. They oversaw the crops, the cupboard, the hearth, personal health, childbirth, war, love, and everything else.

The divine realm, was seen, therefore, among most pagans, as a kind of pyramidical structure, in which, at the very top, many pagans thought there was one god who was the chief god, the head god, sometimes thought of as the one supreme being who was purely spirit, who was so far removed from us that we couldn't even imagine what he was like.

Below him, on this pyramid structure, were the great gods. Below the great gods on this pyramid were local deities, and on down. Many pagans believed that there were human beings who had divine aspects to them. There were men who were sometimes called "divine men"; thought to have been born of the union of a mortal woman and a god. You get the stories in mythology of a god, commonly Zeus, who looks down and sees a beautiful woman whom he can't resist, then comes down in the shape of human, and he has sexual intercourse with her. The child then that is born is divine but also human, half and half. Hercules, in fact, was one such god who was half mortal and half immortal.

[..]

One of the motivating factors in ancient religion was the fear of the gods. Gods did not actively involve themselves in human affairs very often, or all the time, but gods were to be feared because they could bring calamity if things didn't go well between the humans and the divine in their cultic experiences. If the gods were not worshipped in the way they were supposed to be worshipped, then, in fact, their wrath could be manifested against humans: earthquakes, volcanoes, hurricanes, famine, drought, disease. These were things that the gods could bring if they were not worshipped properly.

[..]

It may seem strange, but in fact, ethics were not, for the most part, a feature of ancient pagan religions. Pagan religions were not interested in ethical behavior in terms of how you related to your neighbor, to your family, so much as they were concerned about how you worshipped the gods. It was philosophy in the ancient world rather than religion that was concerned about ethics. I'm not saying that pagans were unethical. In fact, pagans were about as ethical as people are today. Ethics were not a part of the religion; however, they were part of their philosophy, their ways of life.

Nor, interestingly enough for modern people, was correct doctrine an issue in ancient religion. Now, this seems very strange to many Christians, for whom what you believe really matters. In the ancient pagan religions, though, what you believed didn't matter. There were no creeds that were to be said. There was no heresy. There was no orthodoxy. There was no concern with doctrine. These were religions that were concerned with sacrifices to the gods, following set principles and set rituals that had been developed over the years.

Since doctrine was not important to these religions, these religions tended to be highly tolerant of one another, unlike what you might expect. People today might think of the Roman religions as being intolerant; after all, they persecuted the Christians, which is true, but by and large, these religions were highly tolerant of one another, largely because there was no idea that you had to have "correct" doctrine. Nobody thought that if you worshipped this particular god, you couldn't also worship that god. "They are all gods. You should worship them all." This was a highly embracing sort of religion.
[..]
'Nuff said
pi_40188348
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 01:34 schreef Doffy het volgende:
Uit 'Religion in the Graeco-Roman World', van Bart Ehrman, Professor of the Department of Religious Studies at the University of North Carolina at Chapel Hill :
[..]
Interessant artikel, bedankt voor het plaatsen.
pi_40188742
quote:
but by and large, these religions were highly tolerant of one another, largely because there was no idea that you had to have "correct" doctrine
Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat geen Romein zich heeft uitgesproken voor religieuze gelijkberechtiging van onderworpen volkeren. Sowieso is het woord ''tolerantie'' hier natuurlijk enigzins anachronistisch.

Het antieke monotheisme was overigens grotendeels een zaak voor filosofen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  woensdag 26 juli 2006 @ 10:58:04 #128
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_40194768
quote:
Since doctrine was not important to these religions, these religions tended to be highly tolerant of one another, unlike what you might expect. People today might think of the Roman religions as being intolerant; after all, they persecuted the Christians, which is true, but by and large, these religions were highly tolerant of one another, largely because there was no idea that you had to have "correct" doctrine. Nobody thought that if you worshipped this particular god, you couldn't also worship that god. "They are all gods. You should worship them all." This was a highly embracing sort of religion.
Zou het zo kunnen zijn dat de Christenen juist werden vervolgd omdat zij wel zeer intolerant waren t.o.v. de anderen? En dat hun houding niet echt gewaardeerd werd? En dat het uiteindelijk hun succes is geweest? Omdat ze de anderen zeg maar konden verdringen?
Nu met gitaar!
  woensdag 26 juli 2006 @ 11:45:08 #129
8369 speknek
Another day another slay
pi_40196437
Ja.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40197669
Ik heb ooit eens een werkstuk moeten schrijven over het eerst bekende voorbeeld van intolerantie tegen 'nevencultussen' bij de Romeinen: het overheidsoptreden tegen de Bacchanalia in 186 v Chr. Uiteraard weet ik nu totaal niet meer wat daar uitkwam waarom dat niet, of ineens niet meer, werd getolereerd maar ik gok dat het als staatsgevaarlijk werd gezien, misschien was het in een politiek instabiele tijd, ik weet het echt niet meer. Misschien heb ik het ding nog thuis staan, zal eens kijken.

Bij Socrates (voor de niet zo wakkere lezer: nu zijn we effe bij de Grieken) was het in elk geval voor zover ik weet niet zozeer het feit dat hij zich beriep op een 'daimonion' en de 'officiele' goden niet in ere hield, als wel het feit dat er in die tijd allerlei staatsgrepen gaande waren en zijn samenscholingen met intelligente jonge mannen uit invloedrijke families als bedreigend werden gezien. Of beter: dit is 1 theorie erover. Hier is ook wel een tof boek over, "het proces Socrates" van I.F. Stone.

Bij de Christenen zat het idd in hun eigen intolerantie: als jij maar zweert bij de Romeinse staatsgoden en daarnaast ook Mithras, Kybele of wie je maar wilt vereert, no problem. Wat jij voor altaartje in je kelder zet moet je zelf weten. Maar de Christenen weigerden te zweren bij de Romeinse staatsgoden. Of dit nou de enige reden was voor de vervolgingen....zijn vast ook goeie boeken over maar ik ken ze niet.
pi_40197777
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 11:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus volgens de ontologie is God het volmaakte, en volgens de atheist dus eventueel de wetenschap als volmaakte bestaan, ergo God is wetenschap voor een non-believer?
Betreffende argument lijkt me wel erg subjectief als je er vanuit gaat dat het "volmaakte" iets dat je aan neemt als zodanig wel erg gekleurd is door je eigen mening, en mede daardoor niet naar voren kan geschoven worden in een objectief redenatie?
[Offtopic]
Ontologie is de leer van het zijn, naar mijn idee hoef je daar niet perse een god bij te halen.
De gedachte van wetenschap als volmaakte bestaan vind ik echt onzin.
Ik geloof niet in een god maar dat betekent niet dat ik dan toch een godachtig iets nodig heb in de vorm van wetenschap, de wetenschap probeert de waargenomen zaken te verklaren.
Een gelovige haalt daarvoor vaak (uiteindelijk) zijn god erbij maar dat betekent niet dat de wetenschap goddelijk zou zijn.
God vind ik eerder non-wetenschap dan wetenschap (geloof niet meer en niet minder), hoogstens de theologie in de zin van het bestuderen van de oude geschriften kan ik als wetenschap beschouwen en daarvoor hoef je in principe niet eens gelovig te zijn.
Ik vind het net zoiets als die term seculier fundamentalisme die je tegenwoordig nogal eens hoort.
Wat is dan in vredesnaam het fundament daarvan? (Ik zoek geen causa finalis voor het zijn.)
[/Offtopic]
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40198578
Gaarne in 2-en splitsen Triggershot:

Griekse Mythologie
Griekse Filosofie

Zeus
pi_40198672
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:23 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

[Offtopic]
Ontologie is de leer van het zijn, naar mijn idee hoef je daar niet perse een god bij te halen.
De gedachte van wetenschap als volmaakte bestaan vind ik echt onzin.
Ik geloof niet in een god maar dat betekent niet dat ik dan toch een godachtig iets nodig heb in de vorm van wetenschap, de wetenschap probeert de waargenomen zaken te verklaren.
Een gelovige haalt daarvoor vaak (uiteindelijk) zijn god erbij maar dat betekent niet dat de wetenschap goddelijk zou zijn.
God vind ik eerder non-wetenschap dan wetenschap (geloof niet meer en niet minder), hoogstens de theologie in de zin van het bestuderen van de oude geschriften kan ik als wetenschap beschouwen en daarvoor hoef je in principe niet eens gelovig te zijn.
Ik vind het net zoiets als die term seculier fundamentalisme die je tegenwoordig nogal eens hoort.
Wat is dan in vredesnaam het fundament daarvan? (Ik zoek geen causa finalis voor het zijn.)
[/Offtopic]
En als je nou een uitgangspunt hebt dat jouw religie/God per definitie zonder compromis gelijk moet hebben. Dan bekijk je Gods kennis wel "wetenschappelijk" niet?
pi_40198701
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:46 schreef DonGorgon het volgende:
Gaarne in 2-en splitsen Triggershot:

Griekse Mythologie
Griekse Filosofie

Zeus
Nee ben ik het niet mee eens, Grieks mythologie speelde een grote rol in Grieks filosofie en andersom dus hoeft wmb niet gesplitst te worden.
pi_40198966
Mja, ik kan wel meegaan eigenlijk, in jouw standpunt. Mythologie is gewoon godenleer, wat weer gerelateerd is aan religie. Filosofie speelt immers een grote rol in religie, dus ook in de mythologie logischerwijs...
pi_40198979
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En als je nou een uitgangspunt hebt dat jouw religie/God per definitie zonder compromis gelijk moet hebben. Dan bekijk je Gods kennis wel "wetenschappelijk" niet?
Nee religie is gebaseerd op geloof en niet op wetenschap.
En wetenschap is geen religie.
Ik vind de meest waarschijnlijke theorie over het ontstaan van het heelal de oerknal-theorie maar dat betekent niet dat ik beweer dat die dus niet kan bestaan uit/veroorzaakt zijn door eoa god.
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40199051
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee ben ik het niet mee eens, Grieks mythologie speelde een grote rol in Grieks filosofie en andersom dus hoeft wmb niet gesplitst te worden.
In welke opzichten heeft de mythologie een grote rol gespeeld in de Griekse filosofie dan?
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40199101
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:57 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Nee religie is gebaseerd op geloof en niet op wetenschap.
En wetenschap is geen religie.
Ik vind de meest waarschijnlijke theorie over het ontstaan van het heelal de oerknal-theorie maar dat betekent niet dat ik beweer dat die dus niet kan bestaan uit/veroorzaakt zijn door eoa god.
Ja daar ben ik het mee eens, maar iemand die zijn gehele overtuiging laat baseren op een dogma zal dat niet accepteren en zal voor hem alle kennis dat samenhangt aan boodschap van zijn religie "wetenschapelijk" zijn toch. Tussen haakjes omdat het subjectiviteit betreft voor betreffende.
pi_40199127
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:58 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

In welke opzichten heeft de mythologie een grote rol gespeeld in de Griekse filosofie dan?
Filosofen die het hadden over Goden en hun levens en oorsprong van het leven etc.
pi_40199303
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja daar ben ik het mee eens, maar iemand die zijn gehele overtuiging laat baseren op een dogma zal dat niet accepteren en zal voor hem alle kennis dat samenhangt aan boodschap van zijn religie "wetenschapelijk" zijn toch. Tussen haakjes omdat het subjectiviteit betreft voor betreffende.
Ja maar geloof als uitgangspunt nemen voor wetenschap schiet niet op, ze hebben eeuwen lang wetenschap bedreven met als doel dingen uit de bijbel te bewijzen en dat werkt natuurlijk niet als je uitkomsten verwerpt als ze niet de bijbel volgen.
Het is zo, maar we geloven het niet zo dus is het dan toch maar niet zo.
(Galileo Galilei bv)
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40199343
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:06 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Ja maar geloof als uitgangspunt nemen voor wetenschap schiet niet op, ze hebben eeuwen lang wetenschap bedreven met als doel dingen uit de bijbel te bewijzen en dat werkt natuurlijk niet als je uitkomsten verwerpt als ze niet de bijbel volgen.
Het is zo, maar we geloven het niet zo dus is het dan toch maar niet zo.
(Galileo Galilei bv)
Nee, je geloof als uitgangspunt nemen voor de waarheden des levens en daar niet aan twijfelen maakt kennis die geloof mee brengt uit welke heilige geschrift dan ook wetenschap
pi_40199628
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, je geloof als uitgangspunt nemen voor de waarheden des levens en daar niet aan twijfelen maakt kennis die geloof mee brengt uit welke heilige geschrift dan ook wetenschap
Definieer de "waarheden des levens".
Ik heb volstrekt geen probleem met religie maar als iemand roept de goden (Griekse en dus fysieke goden) wonen op de Olympus en we beklimmen samen de Olympus en zie geen goden, als je dan vol blijft houden er zijn goden op de Olympus dan ben je raar bezig.
Geloof prima, ontkenning van waarnemingen onzin.
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40199671
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:16 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Definieer de "waarheden des levens".
Wie ben ik, wat ben ik, waar ben ik en hoe ben ik hier gekomen?
quote:
Ik heb volstrekt geen probleem met religie maar als iemand roept de goden (Griekse en dus fysieke goden) wonen op de Olympus en we beklimmen samen de Olympus en zie geen goden, als je dan vol blijft houden er zijn goden op de Olympus dan ben je raar bezig.
Geloof prima, ontkenning van waarnemingen onzin.
En als ik nou tegen jou zeg Engelen zijn niet waar te nemen?
pi_40199848
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wie ben ik, wat ben ik, waar ben ik en hoe ben ik hier gekomen?
Ik ben een mens omdat we dat zo hebben afgesproken, ik ben op de aarde omdat we die zo genoemd hebben, ik ben hier gekomen door de evolutie van soorten.
Let wel dit zegt nog niets over de uiteindelijke oorsprong van het eerste leven.
quote:
[..]
En als ik nou tegen jou zeg Engelen zijn niet waar te nemen?
Dan zeg ik dat is geloof, ik kan niet bewijzen dat ze er niet zijn en jij kan niet bewijzen dat ze er wel zijn.
Jij gelooft van wel en ik van niet.
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40200021
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:22 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Ik ben een mens omdat we dat zo hebben afgesproken, ik ben op de aarde omdat we die zo genoemd hebben, ik ben hier gekomen door de evolutie van soorten.
Let wel dit zegt nog niets over de uiteindelijke oorsprong van het eerste leven.
Enzo besloten we ook dat ik hetero en de ander hetero zou worden, de vrouw zwakker zou worden door de man door middel bloed te hebben? Ik zoek eerder een moraal achter oorsprong van het leven.
quote:
Dan zeg ik dat is geloof, ik kan niet bewijzen dat ze er niet zijn en jij kan niet bewijzen dat ze er wel zijn.
Jij gelooft van wel en ik van niet.
Precies het geloven in engelen voor mij een dogmatisch geloof en dat ze van het licht zijn geschapen en geen vrije wil hebben wetenschap, danwel kennis, pour moi.
pi_40200516
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Enzo besloten we ook dat ik hetero en de ander hetero zou worden, de vrouw zwakker zou worden door de man door middel bloed te hebben? Ik zoek eerder een moraal achter oorsprong van het leven.
[..]

Precies het geloven in engelen voor mij een dogmatisch geloof en dat ze van het licht zijn geschapen en geen vrije wil hebben wetenschap, danwel kennis, pour moi.
Ik geloof niet in een moraal achter de oorsprong van het leven.
De (menselijke) moraal is iets wat zorgt dat we in een bepaalde gemeenschap samen kunnen leven, andere soort van samenleving, andere moraal.
Vaak ook zo geinterpreteerd dat de moraal alleen opgaat voor de omgang met zeg maar je eigen stam, gij zult niet doden geldt niet tov de andere stam.


Dat vind ik dus puur geloof en daarom geen wetenschap, je concludeert puur vanuit je geloof niet vanuit waarnemingen.
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40200526
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Filosofen die het hadden over Goden en hun levens en oorsprong van het leven etc.
Ik moet even nadenken welke filosofen aan deze beschrijving voldoen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_40200585
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Filosofen die het hadden over Goden en hun levens en oorsprong van het leven etc.
Welke filosofen dan?(namen svp)
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40201101
sorry maar heb het te warm gekregen om nu inhoudelijk te reageren, als het wat warmer wordt kom ik er op terug

Ook wegens tijdgebrek, moet zo op werk verschijne

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2006 13:57:03 ]
pi_40201771
Namen?
o.a.:

  • Thales : geloofde dat het leven uit stof komt, het hylozoïsme. Groot voorbeeld van hem waren de Soemeriërs.
  • Anaximandros : geloofde dat de mens uit iets 'onbeschrijflijks' ontstaan is.
  • Anaximenes : geloofde dat de mens uit lucht ontstaan is.
  • Pythagoras : geloofde dat getallen écht bestonden, letterlijk dus.
  • Xenophanes : geloofde dat de mens God heeft gemaakt en niet andersom

    e.a.
    Te veel om op te noemen.
    Doch is filosofie een creatie van personen die afstand namen van religie

    [ Bericht 3% gewijzigd door DonGorgon op 26-07-2006 14:21:22 ]
  • pi_40201778
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 13:40 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Ik geloof niet in een moraal achter de oorsprong van het leven.
    Het zijn dan ook natuurlijk subjectieve visies.
    quote:
    Dat vind ik dus puur geloof en daarom geen wetenschap, je concludeert puur vanuit je geloof niet vanuit waarnemingen.
    Ja dat zeg ik, alleen heeft die persoon een totaal ander beeld van wetenschap dan de massa's
      woensdag 26 juli 2006 @ 15:05:49 #152
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_40203351
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:15 schreef DonGorgon het volgende:
    Namen?
    o.a.:

  • Thales : geloofde dat het leven uit stof komt, het hylozoïsme. Groot voorbeeld van hem waren de Soemeriërs.
  • Anaximandros : geloofde dat de mens uit iets 'onbeschrijflijks' ontstaan is.
  • Anaximenes : geloofde dat de mens uit lucht ontstaan is.
  • Pythagoras : geloofde dat getallen écht bestonden, letterlijk dus.
  • Xenophanes : geloofde dat de mens God heeft gemaakt en niet andersom

    e.a.
    Te veel om op te noemen.
    Doch is filosofie een creatie van personen die afstand namen van religie
  • Volgens mij geloofde Anaximander in het oneindige: to apeiron, en niet in het onbeschrijflijke.

    Alhoewel geloven is hier een groot woord. Het was allemaal keurig beredeneerd. Dit is meer de eerste oorsprong van de wetenschap dan religie.

    Degene die je noemt: Anaximander, Anaximenes, Thales, etc. oftwel de Ionische Natuurfilosofen, leven allemaal zo 5e/6e eeuw voor Christus, dus dit is wel echt het begin van de Griekse filosofie, en even verwijderd van Socrates/Plato/Aristoteles, etc.
    pi_40204834
    [
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 12:50 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Nee ben ik het niet mee eens, Grieks mythologie speelde een grote rol in Grieks filosofie en andersom dus hoeft wmb niet gesplitst te worden.
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 13:01 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Filosofen die het hadden over Goden en hun levens en oorsprong van het leven etc.
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:15 schreef DonGorgon het volgende:
    Namen?
    o.a.:

  • Thales : geloofde dat het leven uit stof komt, het hylozoïsme. Groot voorbeeld van hem waren de Soemeriërs.
  • Anaximandros : geloofde dat de mens uit iets 'onbeschrijflijks' ontstaan is.
  • Anaximenes : geloofde dat de mens uit lucht ontstaan is.
  • Pythagoras : geloofde dat getallen écht bestonden, letterlijk dus.
  • Xenophanes : geloofde dat de mens God heeft gemaakt en niet andersom

    e.a.
    Te veel om op te noemen.
    Doch is filosofie een creatie van personen die afstand namen van religie
  • Ik heb het over filosofen die nadrukkelijk in de Griekse goden/mythologie geloofden, wat jij aangeeft is bijna het tegengestelde, het staat los van Griekse mythologie.
    Oorsprong van het leven ok maar Goden en hun levens.(Ik lees dat als de levens van de goden.)


    Met zijn laatste woorden vroeg Socrates aan zijn vriend Crito om een haan te offeren aan Asclepios. In het oude Griekenland was het de gewoonte om in de tempels van Asclepios, God van de Geneeskunst en zoon van Apollo, een haan te offeren uit dank voor genezing, om genezing af te smeken of, bij een naderende dood, de ziel van de overledene te vergezellen naar Hades, de Onderwereld. Nadat Socrates de gifbeker had leeggedronken sprak hij tegen zijn makker Crito zijn laatste woorden: “Crito, we zijn een haan verschuldigd aan Asklepios; betaal hem, vergeet het niet”. Socrates beschouwde de dood als genezing van de doxa (=ongegronde kennis), en bevrijding van de soma (=het stoffelijke lichaam), om te gaan naar epistèmè (=de ware kennis) en psychè (=de onsterfelijke ziel)

    [ Bericht 15% gewijzigd door Vandeplato op 26-07-2006 16:00:59 ]
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40204905
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:15 schreef Triggershot het volgende:

    Ja dat zeg ik, alleen heeft die persoon een totaal ander beeld van wetenschap dan de massa's
    wat voor beeld dan ?
    pi_40231677
    quote:
    Al vroeg, wellicht reeds in de Myceense tijd (ca. 1600 tot ca. 1100 v.C.), werd hij de centrale figuur van het Griekse pantheon en stelde hij de overige goden op de achtergrond. Naar het voorbeeld van hoofden van aanzienlijke geslachten op aarde stelde men Zeus voor als het hoofd van de godenfamilie. Zijn familie had ook haar verblijf op de Olympus en gehoorzaamde hem. Zo werd Zeus niet slechts de bevestiger van de harmonie in de natuur, maar vooral ook van de maatschappelijke orde. Koningen en vorsten ontleenden hun macht aan Zeus en waren aan hem verantwoording schuldig. Hij was de raadgevende god, de beschermer van de volksvergadering en handhaver van de eed. Ook het gezin stond onder zijn hoede: als Zeus Herkeios (= Beschermer van de hof) had hij een altaar op de binnenplaats van de woning. Vooral gasten en vreemdelingen stonden onder zijn bescherming.
    Hij veranderde van tijd tot tijd van rol in de maatschappelijke orde, daar is toch een filosofische benadering voor nodig?
    pi_40231695
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:53 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    wat voor beeld dan ?
    Dogmatische overtuiging zonder besef van wetenschappelijke dingen?
    pi_40231962
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:21 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Hij veranderde van tijd tot tijd van rol in de maatschappelijke orde, daar is toch een filosofische benadering voor nodig?
    De echte opkomst van de Griekse filosofie komt pas vanaf ca 600 v. Chr.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40232042
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:22 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dogmatische overtuiging zonder besef van wetenschappelijke dingen?
    da's lastig. er zijn meerdere verschillende dogmatische overtuigingen. als het goed is, is er maar één juiste wetenschappelijke methode/waarneming.

    daarbij laat ik hypotheses even buiten beschouwing.
    pi_40232044
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:30 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    De echte opkomst van de Griekse filosofie komt pas vanaf ca 600 v. Chr.
    In andere woorden jij wilt filosofie losrukken van een maatschappelijk gevestige orde waarin religie een cruciale rol speelt?
    pi_40232104
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:32 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    da's lastig. er zijn meerdere verschillende dogmatische overtuigingen. als het goed is, is er maar één juiste wetenschappelijke methode/waarneming.

    daarbij laat ik hypotheses even buiten beschouwing.
    Ja dat snap ik, maar wat ik wou zeggen is dat die persoon die dogmatisch leeft de enige wetenschappelojke waarneming accepteerd die voortkomt uit zijn eigen geloof.
    pi_40232147
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:34 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ja dat snap ik, maar wat ik wou zeggen is dat die persoon die dogmatisch leeft de enige wetenschappelojke waarneming accepteerd die voortkomt uit zijn eigen geloof.
    dat is geen waarneming. eerder een bevooroordeelde conclusie.
    pi_40232229
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:35 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    dat is geen waarneming. eerder een bevooroordeelde conclusie.
    Nee, je ziet hoe je het wilt zien, als er een interpretatie van je geloof door een bepaalde kijker overeenkomt met de buitenwereld dan is dat voor betreffende een waarneming en tevens een bevestiging.
    pi_40232269
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:38 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Nee, je ziet hoe je het wilt zien, als er een interpretatie van je geloof door een bepaalde kijker overeenkomt met de buitenwereld dan is dat voor betreffende een waarneming en tevens een bevestiging.
    kun je een voorbeeld geven waarbij je ziet wat je wilt zien ?
      donderdag 27 juli 2006 @ 11:41:21 #164
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_40232326
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:33 schreef Triggershot het volgende:
    In andere woorden jij wilt filosofie losrukken van een maatschappelijk gevestige orde waarin religie een cruciale rol speelt?
    Dat lijkt me absoluut het geval.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_40232374
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:39 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    kun je een voorbeeld geven waarbij je ziet wat je wilt zien ?
    Hmm misschien een hele kromme opmerking maar goed,
    Stel ik ben opgevoed in een klooster zonder in contact te komen met welke overtuiging dan ook, voor mij bestaat er geen waarheid buiten mijn overtuiging en ik ben helemaal geindoctrineerd door een dogmatisch religie, mijn geloof leert me dat de maan en aarde rond zijn en de zon licht en warmte geeft. Ik zet mijn eerste paar stappen en wat zie ik?
    pi_40232385
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:41 schreef speknek het volgende:

    [..]

    Dat lijkt me absoluut het geval.
    why?
    pi_40232392
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:22 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dogmatische overtuiging zonder besef van wetenschappelijke dingen?
    En als dat soort mensen roepen dat ze wetenschappelijk denken (of logisch denken roepen ze ook graag) dan slaan ze onzin uit.(Geloof is en blijft geloof.)
    Wetenschap (en logica) impliceren beredeneren en dat is niet dat het voor iemand aannemelijk is, maar dat het te onderbouwen valt.
    Overigens zegt dogmatisch het al helemaal, en zegt ook gewoon niet wetenschappelijk maar uit "het schrift".
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40232417
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:42 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Hmm misschien een hele kromme opmerking maar goed,
    Stel ik ben opgevoed in een klooster zonder in contact te komen met welke overtuiging dan ook, voor mij bestaat er geen waarheid buiten mijn overtuiging en ik ben helemaal geindoctrineerd door een dogmatisch religie, mijn geloof leert me dat de maan en aarde rond zijn en de zon licht en warmte geeft. Ik zet mijn eerste paar stappen en wat zie ik?
    een halve maan ?
    pi_40232464
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:43 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    een halve maan ?
    Bevestiging voor mijn dogmatisch overtuiging.
    pi_40232495
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:33 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    In andere woorden jij wilt filosofie losrukken van een maatschappelijk gevestige orde waarin religie een cruciale rol speelt?
    Ik denk dat jij je eigen geloofsbeleving 1 op 1 probeert te plaatsen bij de oude Grieken, zo werkt het niet, ander geloof andere geloofsbeleving.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40232510
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:45 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Bevestiging voor mijn dogmatisch overtuiging.
    maar zonder gebruik van een wetenschappelijke methode
    je gelooft gewoon wat je hebt gelezen in een voor jou heilig boek. heeft niets met wetenschap te maken.
    pi_40232538
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:43 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    En als dat soort mensen roepen dat ze wetenschappelijk denken (of logisch denken roepen ze ook graag) dan slaan ze onzin uit.(Geloof is en blijft geloof.)
    Ja, dat erken ik, alleen is het voor hen alles behalve onzin, eerder een waarheidsgehalte die ongelovigen niet kunnen inzien.
    quote:
    Wetenschap (en logica) impliceren beredeneren en dat is niet dat het voor iemand aannemelijk is, maar dat het te onderbouwen valt.
    Overigens zegt dogmatisch het al helemaal, en zegt ook gewoon niet wetenschappelijk maar uit "het schrift".
    dat zeg ik
    pi_40232571
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:46 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    maar zonder gebruik van een wetenschappelijke methode
    je gelooft gewoon wat je hebt gelezen in een voor jou heilig boek. heeft niets met wetenschap te maken.
    Je snapt mij niet.
    Iemand die zo opgevoed is en neemt iets waar die overeenkomt met zijn leer bepaald zelf wat wetenschap is.
    pi_40232616
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:33 schreef Triggershot het volgende:
    In andere woorden jij wilt filosofie losrukken van een maatschappelijk gevestige orde waarin religie een cruciale rol speelt?
    Een filosoof zal zich rekenschap geven van de maatschappelijke orde waarin hij zich bevindt, maar zal en wil zich zo min mogelijk laten beïnvloeden door religies of andere dogmatische systemen. Ook hetgeen de wetenschap produceert zal door hem kritisch worden bekeken.
    Een echte filosoof is maar zeker van weinig zaken (Socrates: het enige dat ik zeker weet, is dat ik niet veel weet)
    Het is de verdienste van juist de vroege Griekse filosofen dat zij zich losmaakten van de gewoonte om de natuur te verklaren door het handelen van goden. Waar ze zich niet van los konden maken is het model van de rechtspraak. In hun vroege visie is de natuur een rechtsorde zonder goden waarin de "dingen aan elkaar schuld en boete betalen".
    (wij spreken nog steeds van een natuurwet)
    Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
    pi_40232628
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:45 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Ik denk dat jij je eigen geloofsbeleving 1 op 1 probeert te plaatsen bij de oude Grieken, zo werkt het niet, ander geloof andere geloofsbeleving.
    Mijn geloofsbeleving bestaat niet uit een God die geboren is, sex en kinderen heeft met mensen en een hele familie rondom hem, de geloofsbeleving van de oude Grieken valt op geen enkel manier te integreren met een islamitische.
    pi_40232636
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:47 schreef Triggershot het volgende:

    Iemand die zo opgevoed is en neemt iets waar die overeenkomt met zijn leer bepaald zelf wat wetenschap is.
    mja, dat kan. maar het slaat nergens op
      donderdag 27 juli 2006 @ 11:50:44 #177
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_40232698
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:43 schreef Triggershot het volgende:
    why?
    Griekse filosofen trokken zich weinig aan van religieuze dogma's. Die waren er ook niet zoveel, want de Oud-Griekse religie kende geen heilsleer, geen openbaard heilig boek, geen toekomstbeeld. Met andere woorden: nergens was gezegd hoe de wereld precies in elkaar zat. Daarvoor kwamen ze dus ook niet uit bij de religie, maar gingen ze zelf op onderzoek uit.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_40232738
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:48 schreef Oud_student het volgende:

    [..]

    Een filosoof zal zich rekenschap geven van de maatschappelijke orde waarin hij zich bevindt, maar zal en wil zich zo min mogelijk laten beïnvloeden door religies of andere dogmatische systemen. Ook hetgeen de wetenschap produceert zal door hem kritisch worden bekeken.
    Een echte filosoof is maar zeker van weinig zaken (Socrates: het enige dat ik zeker weet, is dat ik niet veel weet)
    Het is de verdienste van juist de vroege Griekse filosofen dat zij zich losmaakten van de gewoonte om de natuur te verklaren door het handelen van goden. Waar ze zich niet van los konden maken is het model van de rechtspraak. In hun vroege visie is de natuur een rechtsorde zonder goden waarin de "dingen aan elkaar schuld en boete betalen".
    (wij spreken nog steeds van een natuurwet)
    Maar wetten die in Griekenland golden, mensenrechten etc werd toch beinvloed door Filosofie? Hoe kan je dan filosofie en religie scheiden als regels worden uitgevoerd in de naam van Zeus?
    pi_40232759
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:49 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    mja, dat kan. maar het slaat nergens op
    Net zoals je wilt zien wat je wilt zien
    pi_40232785
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:49 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Mijn geloofsbeleving bestaat niet uit een God die geboren is, sex en kinderen heeft met mensen en een hele familie rondom hem, de geloofsbeleving van de oude Grieken valt op geen enkel manier te integreren met een islamitische.
    Nee precies, accepteer dan ook dat ze gewoon in meerdere goden geloofden en daar veel makkelijker mee omgingen, op de juiste tijd een offer brengen en dat was het wel zo ongeveer.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40232850
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:50 schreef speknek het volgende:

    [..]

    Griekse filosofen trokken zich weinig aan van religieuze dogma's. Die waren er ook niet zoveel, want de Oud-Griekse religie kende geen heilsleer, geen openbaard heilig boek, geen toekomstbeeld. Met andere woorden: nergens was gezegd hoe de wereld precies in elkaar zat. Daarvoor kwamen ze dus ook niet uit bij de religie, maar gingen ze zelf op onderzoek uit.
    Kwam het er uiteindelijk wel op aan dat ze een aanhang kregen of ook ter dood werden gebracht omdat ze de jeugd zouden corrumperen? Wat ik wil zeggen de gevestigde orde in Grieke land werd toch bepaald met filosofie en daarna door Goddelijke wezens betrokken?
    pi_40232870
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:52 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Nee precies, accepteer dan ook dat ze gewoon in meerdere goden geloofden en daar veel makkelijker mee omgingen, op de juiste tijd een offer brengen en dat was het wel zo ongeveer.
    Ontken ik dat ze in meerdere Goden geloofden dan?
    pi_40232875
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:46 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ja, dat erken ik, alleen is het voor hen alles behalve onzin, eerder een waarheidsgehalte die ongelovigen niet kunnen inzien.
    [..]

    dat zeg ik
    Dus is het niet wetenschappelijk en ook niet logisch.
    Alleen dat stukje wetenschap geloven wat je doctrine bevestigd is absoluut niet wetenschappelijk.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40232899
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:47 schreef Triggershot het volgende:
    Je snapt mij niet.
    Iemand die zo opgevoed is en neemt iets waar die overeenkomt met zijn leer bepaald zelf wat wetenschap is.
    Het is niet iedereen gegeven om zich los te maken van zijn milieu en opvoeding.
    Hierbij laat ik het in het midden of dat een mens gelukkiger maakt of niet, of dat het enig ander voordeel zou hebben.
    Filo-sofie (= begeerte naar wijsheid) of het mooie Nederlandse woord wijsbegeerte geeft precies aan wat het is. Een echte filosoof wil onderzoeken wat waar is, je wordt zo geboren of niet.
    Hij neemt nooit genoegen met "het staat zo geschreven".
    Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
    pi_40232947
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:55 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Dus is het niet wetenschappelijk en ook niet logisch.
    Alleen dat stukje wetenschap geloven wat je doctrine bevestigd is absoluut niet wetenschappelijk.
    Wat boeit nou wat jij zegt voor desbetreffende persoon, hij heeft zijn bevestiging gevonden in zijn overtuiging gepaard met een stukje "wetenschappelijke" waarneming. Het ligt subjectief zoals ik al een aantal malen zei.
    pi_40232969
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:54 schreef Triggershot het volgende:

    de gevestigde orde in Grieke land werd toch bepaald met filosofie en daarna door Goddelijke wezens betrokken?
    dat vraag ik me af. dat er een aantal bekende filosofen zijn uit het oude griekenland wil nog niet zeggen dat het gepeupel zich door hen liet leiden. het gaat toch al snel om de dagelijkse zaken, ziek zijn, oogst mislukt, regen, zon, dood, leven etc...hoe dan ook, onzekerheden...daar kunnen goden heel bij zijn
    pi_40232980
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:54 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ontken ik dat ze in meerdere Goden geloofden dan?
    Je geeft het geloof een veel belangrijkere rol dan het in de Griekse maatschappij had.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40233002
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:55 schreef Oud_student het volgende:

    [..]

    Het is niet iedereen gegeven om zich los te maken van zijn milieu en opvoeding.
    Hierbij laat ik het in het midden of dat een mens gelukkiger maakt of niet, of dat het enig ander voordeel zou hebben.
    Filo-sofie (= begeerte naar wijsheid) of het mooie Nederlandse woord wijsbegeerte geeft precies aan wat het is. Een echte filosoof wil onderzoeken wat waar is, je wordt zo geboren of niet.
    Hij neemt nooit genoegen met "het staat zo geschreven".
    Duidelijk, maar waar had tegenstrijd tussen filosofen mee te maken dan, de ene waarheid was minder waar?
    pi_40233004
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:56 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Wat boeit nou wat jij zegt voor desbetreffende persoon, hij heeft zijn bevestiging gevonden in zijn overtuiging gepaard met een stukje "wetenschappelijke" waarneming. Het ligt subjectief zoals ik al een aantal malen zei.
    Subjectieve wetenschap?
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_40233040
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:58 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Duidelijk, maar waar had tegenstrijd tussen filosofen mee te maken dan, de ene waarheid was minder waar?
    lijkt me dat het vooral te maken had met leuke discussies tussen de verschillende filosofen.
    pi_40233047
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:58 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Subjectieve
    voor hem

    stukje
    quote:
    "wetenschap'
    voor een niet geindoctrineerde.
    pi_40233090
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:59 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    lijkt me dat het vooral te maken had met leuke discussies tussen de verschillende filosofen.
    Maar je uitspraken moeten tot toetsbaar zijn.
    pi_40233124
    tvp
    pi_40233137
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:00 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Maar je uitspraken moeten tot toetsbaar zijn.
    je kunt toch ook filosoferen over het al dan niet bestaan van een opperwezen ? hoe gaan we dat toetsen ?
    pi_40233168
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 11:51 schreef Triggershot het volgende:
    Maar wetten die in Griekenland golden, mensenrechten etc werd toch beinvloed door Filosofie? Hoe kan je dan filosofie en religie scheiden als regels worden uitgevoerd in de naam van Zeus?
    Natuurlijk zijn er invloeden over en weer. Het punt is echter dat het domein van de filosofie alles is, zelfs over filosofie wordt gefilosofeerd. En zeker, je had toen machthebbers die ideeen van filosofen overnamen. Maar de filosofie heeft per definitie een onafhankelijke positie
    Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
    pi_40233190
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:02 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    je kunt toch ook filosoferen over het al dan niet bestaan van een opperwezen ? hoe gaan we dat toetsen ?
    toetsen van pro en anti argumenten.
    pi_40233245
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:03 schreef Oud_student het volgende:

    [..]

    Natuurlijk zijn er invloeden over en weer. Het punt is echter dat het domein van de filosofie alles is, zelfs over filosofie wordt gefilosofeerd. En zeker, je had toen machthebbers die ideeen van filosofen overnamen. Maar de filosofie heeft per definitie een onafhankelijke positie
    Ah het werd dus voor persoonlijk belang geintegreerd in religie.
    pi_40233296
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:03 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    toetsen van pro en anti argumenten.
    hoe ?
    pi_40233334
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:04 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ah het werd dus voor persoonlijk belang geintegreerd in religie.
    dat is niet persé de uitgangspositie van de filosofie, maar alles wordt misbruikt...net als religie
    pi_40233391
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:06 schreef het_fokschaap het volgende:

    [..]

    hoe ?
    Wel/niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')