Ik houd me eraan als ik ermee akkoord ben, en anders hangt het af van de risico's en de gevolgen.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:08 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Wie ben jij?... er zijn wetten in het land om de zaak op orde te houden, meen jij dat deze wetten alleen voor jou gelden als jij er zin in hebt? Stoer hoor ben je dan... als je zegt "dat maak ik zelf wel uit "...
Jawel, dat lijkt me wel zo handig in het verkeer.quote:Jij stopt ook niet voor rood?
Zo min mogelijk, maar een groot deel valt nauwelijks aan te ontkomen (inkomstenbelasting, BTW, accijnzen en dergelijke).quote:Jij betaalt geen belasting
Uiteraard doe ik dat wel. Maar jij bent dus tegen stelen maar enorm fan van belasting 'betalen'? Wat mij betreft niet anders wanneer de staat iemand afperst, daar is geen individuele dader voor nodig hoor.quote:Jij betaalt niet bij verlaten van de winkel?... allemaal opgelegd, maar goed jij doet het alleen als jij er zin in hebt?
Niet gek, maar wel schaaps.quote:kortom niet zo zeiken, en je gewoon aan de wet houden... ja ik hou me aan de wet... gek hè?
Ik heb ook nog geen enkel argument VOOR de ID-plicht gehoord. Er staan boetes op te hard rijden, omdat als je te hard rijdt je het leven van anderen in gevaar kan brengen. Daar zit nog een bepaald nut achter.quote:Op woensdag 26 april 2006 23:34 schreef LennyKravitz het volgende:
ID-plicht een melkkoe noemen is net zoals sneldheidscontroles een melkkoe noemen...
als je je aan de regels houd (ID bij je hebben of niet harder dan de max snelheid rijden) heb jij er geen last van...
ik heb nou eigenlijk nog steeds geen goed argument gehoord tegen het bij je hebben van je ID; ik bedoel... je rijbewijs/paspoort of ID kaart bij je hebben... was is daar nou zo lastig aan?
kijk dat je het niet eens met de regering bent, en jij zelf niet inziet wat het nut is... dat is één ding, maar dan nog, kun je 'm toch gewoon bij je hebben...
is het een soort puberaal gedrag tegenover de regering?... net zoals je als puber je tegen je ouders af zet omdat je hun beweegredenen (ook al zijn ze nuttig) niet inziet en dus denkt het zelf beter te weten?
De agent op straat gebruikt het argument "ja, maar ik moet toch weten wie ik voor me heb?"quote:Op woensdag 26 april 2006 23:37 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik heb ook nog geen enkel argument VOOR de ID-plicht gehoord. Er staan boetes op te hard rijden, omdat als je te hard rijdt je het leven van anderen in gevaar kan brengen. Daar zit nog een bepaald nut achter.
Je krijgt een boete voor het niet bij je dragen van een ID bewijs, omdat je anders... Ja, wat eigenlijk? De politie had altijd al de mogelijkheid je mee te nemen naar het bureau als ze het zaakje niet vertrouwden, en daar je identiteit na te trekken. Het terrorisme argument blijkt nu gewoon niet te kloppen. Welke reden blijft er dan nog over om de ID plicht overeind te houden, behalve dat het de staat geld oplevert?
Het verschil is dat snelheidscontroles daadwerkelijk nodig zijn voor de veiligheid.quote:Op woensdag 26 april 2006 23:34 schreef LennyKravitz het volgende:
ID-plicht een melkkoe noemen is net zoals sneldheidscontroles een melkkoe noemen...
als je je aan de regels houd (ID bij je hebben of niet harder dan de max snelheid rijden) heb jij er geen last van...
Wat heeft het met lastig te maken? Het heeft gewoon totaal geen zin en alles wat er vervolgens ook maar negatief uit voortvloeit is onnodig.quote:ik heb nou eigenlijk nog steeds geen goed argument gehoord tegen het bij je hebben van je ID; ik bedoel... je rijbewijs/paspoort of ID kaart bij je hebben... was is daar nou zo lastig aan?
Nogmaals, de politie kon al VOOR de id plicht je identiteit natrekken op het bureau, als ze het zaakje niet vertrouwden. Dat systeem werkte prima, daar was de ID plicht helemaal niet voor nodig.quote:Op donderdag 27 april 2006 08:12 schreef MouseOver het volgende:
[..]
De agent op straat gebruikt het argument "ja, maar ik moet toch weten wie ik voor me heb?"
Kutargument, typisch een geval van teveel vanuit je eigen gezichtspunt redeneren
Ik vind het een kutargument van die wout bedoel ikquote:Op donderdag 27 april 2006 12:53 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nogmaals, de politie kon al VOOR de id plicht je identiteit natrekken op het bureau, als ze het zaakje niet vertrouwden. Dat systeem werkte prima, daar was de ID plicht helemaal niet voor nodig.
Even een dooddoenertje: Bron?quote:Op donderdag 27 april 2006 18:28 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb vandaag vernomen dat men op het VMBO geen geschiedenis of aardrijkskunde krijgt.
Een paar collega's van 16.quote:Op donderdag 27 april 2006 18:30 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Even een dooddoenertje: Bron?
Anyways, dat zou verklaren waarom de geschiedenis zich herhaalt.
"Er is in dit land nu eenmaal een regel dat je joden aan moet geven, als je ze dan in een zolderkamertje verstopt vraag je om een arrestatie."quote:Op vrijdag 28 april 2006 09:44 schreef dVTB het volgende:
Ik snap dat gehuil niet. Echt niet. Er is in dit land een regel dat je een ID-bewijs op zak moet hebben. Als je dan zonder licht gaat fietsen en zonder ID-bewijs, VRAAG je gewoon om een dubbele boete.
e te weinig! Autorijden zonder rijbewijs bij je te hebben? Boete. Geen ID bij je hebben? Boete.
eenschquote:Op vrijdag 28 april 2006 09:44 schreef dVTB het volgende:
Ik snap dat gehuil niet. Echt niet. Er is in dit land een regel dat je een ID-bewijs op zak moet hebben. Als je dan zonder licht gaat fietsen en zonder ID-bewijs, VRAAG je gewoon om een dubbele boete.
Gisteren op TV te zien: aso-hardrijder (uiteraard in een donkere VW Golf) werd aangehouden. Had veel te hard gereden, had geen rijbewijs bij zich, had geen ID bij zich en de APK van zijn auto was verlopen. Die knakker kreeg vervolgens alleen een boete voor te hard rijden en de verlopen APK. Dat zijn er dus twee te weinig! Autorijden zonder rijbewijs bij je te hebben? Boete. Geen ID bij je hebben? Boete.
Mensen willen hun paspoort niet kwijtraken. Als je ermee rond loopt, loop je meer kans m kwijt te raken. Dit is dus 28000 NL-ers gebeurd afgelopen jaar.quote:Op vrijdag 28 april 2006 09:44 schreef dVTB het volgende:
Ik snap dat gehuil niet.
Zullen we in dit land dan ook maar de regel invoeren dat je in je onderbroek op straat moet lopen? Daar wordt dit land evenmin veiliger van. Maar ja, regels zijn regels. Tja, en als je dan toch in een broek gaat rondlopen, dan VRAAG je natuurlijk om een boete.quote:Op vrijdag 28 april 2006 09:44 schreef dVTB het volgende:
Gisteren op TV te zien: aso-hardrijder (uiteraard in een donkere VW Golf) werd aangehouden. Had veel te hard gereden, had geen rijbewijs bij zich, had geen ID bij zich en de APK van zijn auto was verlopen. Die knakker kreeg vervolgens alleen een boete voor te hard rijden en de verlopen APK. Dat zijn er dus twee te weinig! Autorijden zonder rijbewijs bij je te hebben? Boete. Geen ID bij je hebben? Boete.
Genau! Ordnung muss sein!quote:Op vrijdag 28 april 2006 13:19 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zullen we in dit land dan ook maar de regel invoeren dat je in je onderbroek op straat moet lopen? Daar wordt dit land evenmin veiliger van. Maar ja, regels zijn regels. Tja, en als je dan toch in een broek gaat rondlopen, dan VRAAG je natuurlijk om een boete.
Wat een bespottelijke, misselijkmakende vergelijking. Een democratisch genomen beslissing vergelijken met de tirannie van de bezetter.quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:52 schreef heiden6 het volgende:
"Er is in dit land nu eenmaal een regel dat je joden aan moet geven, als je ze dan in een zolderkamertje verstopt vraag je om een arrestatie."
Een al bijna net zo belachelijke vergelijking. Er wordt in Nederland niemand uitgekleed. Je moet alleen een papiertje op zak hebben. Als er in dit land langs democratische weg een wet wordt aangenomen dat iedereen in onderbroek over straat moet, dan moet dat. Je geeft verder zelf al het antwoord: als je je niet aan regels houdt, vraag je om een boete.quote:Op vrijdag 28 april 2006 13:19 schreef Seneca het volgende:
Zullen we in dit land dan ook maar de regel invoeren dat je in je onderbroek op straat moet lopen? Daar wordt dit land evenmin veiliger van. Maar ja, regels zijn regels. Tja, en als je dan toch in een broek gaat rondlopen, dan VRAAG je natuurlijk om een boete.
Het gaat niet om de beslissing, maar om jouw argumentatie die getuigt van regelfetisjisme.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
Wat een bespottelijke, misselijkmakende vergelijking. Een democratisch genomen beslissing vergelijken met de tirannie van de bezetter.Met jou ga ik niet eens serieus meer discussiëren.
ahahahquote:Op vrijdag 28 april 2006 14:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
Wat een bespottelijke, misselijkmakende vergelijking. Een democratisch genomen beslissing vergelijken met de tirannie van de bezetter.Met jou ga ik niet eens serieus meer discussiëren.
[..]
nou de politiek is geheid blij met zon brave piet als jijquote:Een al bijna net zo belachelijke vergelijking. Er wordt in Nederland niemand uitgekleed. Je moet alleen een papiertje op zak hebben. Als er in dit land langs democratische weg een wet wordt aangenomen dat iedereen in onderbroek over straat moet, dan moet dat. Je geeft verder zelf al het antwoord: als je je niet aan regels houdt, vraag je om een boete.
uberhaupt belasting is al een criminele actie van de overheid.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:29 schreef heiden6 het volgende:
Geld afpersen onder het mom van bescherming is inderdaad een van de belangrijkste mafiakenmerken van een overheid.
Exact.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
uberhaupt belasting is al een criminele actie van de overheid.
laat al genoeg zijn dat het mafia is.
En mag ik jou eens vragen hoe heilig jij bent en of je nooit een regeltje overtreed?quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:09 schreef dVTB het volgende:
Je geeft verder zelf al het antwoord: als je je niet aan regels houdt, vraag je om een boete.
Be that as it may, dat iets nu eenmaal een regel is, rechtvaardigt nog niet het bestaan van die regel. Dat probeerde ik met mijn voorbeeld te illustreren. Mijns inziens is het zeker goed om kritisch te zijn over een regel waarvan het nut niet is aangetoond, en waar de meerderheid van de bevolking tegen is. We leven hier per slot van rekening niet in een politiestaat.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:09 schreef dVTB het volgende:
Een al bijna net zo belachelijke vergelijking. Er wordt in Nederland niemand uitgekleed. Je moet alleen een papiertje op zak hebben. Als er in dit land langs democratische weg een wet wordt aangenomen dat iedereen in onderbroek over straat moet, dan moet dat. Je geeft verder zelf al het antwoord: als je je niet aan regels houdt, vraag je om een boete.
Wanneer was die tijd?quote:Op vrijdag 28 april 2006 15:57 schreef BaajGuardian het volgende:
goeie oude tijd was het toen de mens zijn eigen bezit nog was, en de meerderheid ook werkelijk kreeg wat het voor en naartoe werkte.
Nou, dan verdubbel je toch gewoon de boete voor zonder licht?quote:Op vrijdag 28 april 2006 09:44 schreef dVTB het volgende:
Ja, de media is een volledig realistische afspiegeling van de wereld, en daarom moeten we een ID kaart meesjouwen. Ten alle tijden, want, terrorisme!quote:Gisteren op TV te zien: aso-hardrijder (uiteraard in een donkere VW Golf) werd aangehouden. Had veel te hard gereden, had geen rijbewijs bij zich, had geen ID bij zich en de APK van zijn auto was verlopen. Die knakker kreeg vervolgens alleen een boete voor te hard rijden en de verlopen APK. Dat zijn er dus twee te weinig! Autorijden zonder rijbewijs bij je te hebben? Boete. Geen ID bij je hebben? Boete.
Uitgekleed van privacy bedoel je?quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
[..]
Een al bijna net zo belachelijke vergelijking. Er wordt in Nederland niemand uitgekleed. Je moet alleen een papiertje op zak hebben. Als er in dit land langs democratische weg een wet wordt aangenomen dat iedereen in onderbroek over straat moet, dan moet dat. Je geeft verder zelf al het antwoord: als je je niet aan regels houdt, vraag je om een boete.
Ik wou er geen samenvatting van maken, zo walgelijk is het.quote:http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2006_7.html
1. AIVD mag databestanden opeisen
=====================================================================
Het kabinet werkt aan een ontwerp-wetsvoorstel waardoor de AIVD
nieuwe en bijzondere bevoegdheden krijgt, zoals data-mining en
rechtstreekse toegang tot gegevensbestanden. Deze wijziging van de
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV) is door minister
Remkes van binnenlandse zaken in juli 2004 aangekondigd als onderdeel
van de zogenaamde post-Madrid maatregelen.
Het ontwerp-wetsvoorstel is nog niet aan de Tweede Kamer gestuurd
maar is beschikbaar via de website van buro Jansen & Janssen. Het
kabinet wil de AIVD de mogelijkheid geven door middel van
'geautomatiseerde data-analyse' gegevens uit databestanden te
doorzoeken aan de hand van profielen en patronen.
De nieuwe bevoegdheden moeten het mogelijk maken "verschillende
aspecten van het gedrag van [..] personen en organisaties" in kaart
te brengen. "Daarbij staan met name de aspecten identificatie,
verplaatsing, communicatie en financieren centraal." De AIVD kan in
de nieuwe WIV online en realtime toegang krijgen tot gegevens bij
bestuursorganen van de overheid. Ook mag de AIVD gegevens over
gebruikers en klanten van communicatiediensten, financiële diensten
en vervoerders opeisen.
Op dit moment zijn de verplichtingen om gegevens te verstrekken
(buiten de overheidssfeer) beperkt tot de telecommunicatie sector,
zoals internet providers en aanbieders van telefonie. In het
ontwerp-wetsvoorstel wordt dit uitgebreid naar communicatiediensten
waardoor ook webhosting en webfora eronder vallen. Maar ook banken en
openbaar vervoersbedrijven moeten gegevens over klanten aan de AIVD
gaan verstrekken. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan
gegevens over het reisgedrag zoals die binnenkort door de invoering
van de OV chipkaart worden vastgelegd.
[..]
Die is er al meer dan 3 jaar hoorquote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Ik zie het probleem niet van het bij je hebben van een identificatiebewijs. Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me en anderen dragen andere vormen van zo'n ding.
Nichtje van me werd vorig jaar aangehouden in Australië terwijl ze in bikini aan het skeeleren was. Haar ID zat in haar skeeler! er is altijd wel plek voor. Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Update van dit verhaaltje, voor de mensen die dat mocht boeien:quote:Op dinsdag 25 april 2006 01:08 schreef heiden6 het volgende:
Ik vind het echt een belachelijke wet en ik walg van het idee dat men met behulp ervan een heleboel mensen voor tientallen euro's meer heeft weten af te persen dan voorheen al het geval was.
Zelf stond ik een keer te liften 's nachts na gestrand te zijn, waarna twee leden van de blauwe maffia stopten. Niet om me een lift te geven uiteraard, mocht ik dat soms denken (sic), maar om mij om een ID-bewijs te vragen en te controleren of ik nog openstaande boetes had.
En een paar weken terug ben ik zelfs een middagje in de cel beland. Onderweg naar mijn werk deed de stempelautomaat op het station, aan het uiterlijk te zien neergezet in 1475, het niet. Omdat de trein er net aankwam stap ik maar in met mijn strippenkaart (rotterdam-schiedam, paar strippen, 4 minuten) en zoek een conducteur om het uit te leggen. Als ik er eindelijk een tref en het vertel, vraag ik of hij even een stempel kan zetten, eventueel na gecontroleerd te hebben dat er inderdaad sprake is van een defecte automaat. Nee dus, de heren willen mij een boete geven en weigeren na te gaan of de automaat defect was 'omdat dat niet hoeft'.
Nou goed, omdat ik weigerde mijn ID-bewijs te tonen zodat meneer mij 37 euro nogwat m'n reet in kon beuken, wilde hij mij aanhouden. Omdat we inmiddels al bij het station waren, probeerde ik de trein uit te lopen waarbij deze man met zijn 200 kg. wegende lichaam aan mijn tas ging hangen en deze kapottrok, en ondertussen een oudere mevrouw een elleboogstoot verkocht.
Na 20 minuten wachten werd ik door maar liefst acht leden van de blauwe maffia meegenomen en gevraagd naar mijn ID-bewijs, en vervolgens waarom ik dit niet wilde tonen. Terwijl ik dit uitlegde werd ik hardhandig tegen de muur gedrukt en in de boeien geslagen als ware ik een huurmoordenaar op de vlucht. Nadat ik mijn ongenoegen kenbaar maakte over de gewelddadige technieken van mijn beste vrienden, werd mij verteld dat dit 'lekker voor mij' was, waar ik mij in het geheel niet in kon vinden. Hieraan gaf ik blijk door de betreffende agent duidelijk te maken dat ik hoop dat hij kanker krijgt, wat mij uiteindelijk nog een boete opleverde, want meneer was op zijn blauwe pikkie getrapt.
Vervolgens werden al mijn spullen gestolen, ben ik vijf uur lang opgesloten waardoor ik een hele dag werk miste, en ben ik nu in afwachting van een tyfushoge boete.
Ja, ik voel me echt zoveel veiliger door deze wet, en het Nederlandse politiekorps in het algemeen.
Mooi verhaal. (quote:Op dinsdag 20 februari 2007 20:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Update van dit verhaaltje, voor de mensen die dat mocht boeien:
-tegen de NS-boete heb ik uiteraard protest aangetekend, en hier heb ik al heel lang geen reactie op gehad;
-de boete voor belediging van een ambtenaar in functie heb ik uiteraard laten voorkomen, en deze is omgezet naar een voorwaardelijke;
-over twee weken moet ik voorkomen voor het niet tonen van mijn identificatiebewijs.
Als dat laatste ook goed verloopt kost het me uiteindelijk alleen het geld wat ik mis ben gelopen doordat ik niet kon werken, een hoop tijd, en een hoop frustratie.
Noem mij eens een goed argument vóór de identificatieplicht, denk je dat er ook maar 1 terrorist mee gepakt is?quote:Op woensdag 26 april 2006 23:34 schreef LennyKravitz het volgende:
ik heb nou eigenlijk nog steeds geen goed argument gehoord tegen het bij je hebben van je ID; ik bedoel... je rijbewijs/paspoort of ID kaart bij je hebben... was is daar nou zo lastig aan?
Goh, nee, echt, je meent het?!quote:De identificatieplicht, die sinds januari 2005 van kracht is in Nederland, is vooral in gebruik als boete-verdubbelaar bij kleine delicten.
Nieuwe update, vandaag was de zitting. De kantonrechter vond het wel een goed plan om de agent in kwestie uit te nodigen. Over een paar maanden krijg ik opnieuw een oproep, en hij ook.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 20:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
-tegen de NS-boete heb ik uiteraard protest aangetekend, en hier heb ik al heel lang geen reactie op gehad;
-de boete voor belediging van een ambtenaar in functie heb ik uiteraard laten voorkomen, en deze is omgezet naar een voorwaardelijke;
-over twee weken moet ik voorkomen voor het niet tonen van mijn identificatiebewijs.
Als dat laatste ook goed verloopt kost het me uiteindelijk alleen het geld wat ik mis ben gelopen doordat ik niet kon werken, een hoop tijd, en een hoop frustratie.![]()
Als je niet veroordeeld wordt kun je dan nog een andere zitting aanvragen om je misgelopen inkomsten vergoed te gaan krijgen veroorzaakt door deze incompettente kwallen. Want de betreffende agent zal mooi in de baas zijn tijd naar de zitting kunnen gaan, jij moet er weer een vrije dag voor opofferen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nieuwe update, vandaag was de zitting. De kantonrechter vond het wel een goed plan om de agent in kwestie uit te nodigen. Over een paar maanden krijg ik opnieuw een oproep, en hij ook.
Ik heb er nu al zin in.![]()
Juist. Vandaag moest ik ook al vrij nemen, en dat kost me meer dan de 50 euro boete. Ik ga zeker proberen de kosten van alle gemiste werkuren terug te krijgen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je niet veroordeeld wordt kun je dan nog een andere zitting aanvragen om je misgelopen inkomsten vergoed te gaan krijgen veroorzaakt door deze incompettente kwallen. Want de betreffende agent zal mooi in de baas zijn tijd naar de zitting kunnen gaan, jij moet er weer een vrije dag voor opofferen.
Zonder licht rijden en geen id bij je hebben. Stel dat je platgereden wordt doordat een auto je niet ziet, je stort je familie en anderen in een hoop ellende willens en wetens en daarna nog de uitzoekerij wie je wel bent. Stoer hoor!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 21:07 schreef GertvanderVolk het volgende:
[..]
Mooi verhaal. () Hebben die blauwe klootzakken niks beters te doen ofzo??? En voor die kaartjesfetisjist heb ik al helemaal geen goed woord over, wat een droplul.
Ontopic: ik kreeg laatst (weer eens) een boete voor fietsen zonder licht. Uiteraard had ik geen ID bij me, hoppaaahhh mee naar het bureau. Trieste rukkers, alleen maar omdat ze hun bonnenquotum moeten halen. Als je ze een keer echt nodig hebt geven ze niet thuis.
Volksvertegenwoordiging zou bezig moeten zijn met de bescherming van het volk. Niet bezig zijn om maniertjes te zoeken om de brave burger geld uit zn zak te kloppen. En om wetten te gebruiken om dat laatste voor elkaar te krijgen: die wetten lap ik het liefst aan mijn laars.quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:34 schreef dVTB het volgende:
, maar ben toch nog steeds van mening dat je je als burger gewoon aan de wet hebt te houden.
Inderdaad, dat vind ik nu ook.quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik snap dat gehuil ook niet, sommigen doen net of ze konstant een zware hutkoffer moeten meesjouwen terwijl je mobieltje vele malen zwaarder weegt dan je ID kaart.
Ik zie dit nog binnenkort gebeuren ook.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:29 schreef Cheiron het volgende:
Ja, ga vooral voorbij aan het feit dat de wet aangenomen is op totaal andere gronden (terreurbestrijding.. vergroten van de veiligheid ..) en nu dus eigenlijk alleen gebruikt wordt om mensen wat extra geld uit de zak te kloppen. Wat mij betreft volksverlakkerij. Tuurlijk is het een kleine moeite om hem bij je te hebben. Het is ook een kleine moeite om je Joodse buren aan te geven bij de Sicherheidspolizei...
Overal en altijd in Nederland je paspoort bij je moeten hebben is wel erg stom eigenlijk. Als je je mobieltje kwijt ben is het onhandig, ben je je paspoort kwijt, ben je goed de lul. Helemaal als je verder niet veel hebt om je te identificeren.quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik snap dat gehuil ook niet, sommigen doen net of ze konstant een zware hutkoffer moeten meesjouwen terwijl je mobieltje vele malen zwaarder weegt dan je ID kaart.
Als iemand een topic opent dat hij een boete heeft gekregen voor 5 km te hard rijden, is 80% van FOK! het met hem eens dat het wel een beetje overdreven is om al die regeltjes zo strikt na te leven ("het is maar 5 km", "het was niet druk" of "op die weg kon het wel"), maar als je zonder dat je iets fout hebt gedaan al met extra papieren op zak moet gaan lopen is het ineens heel normaal om al die verplichtingen die door de overheid onder valse voorwendselen zijn ingevoerd slaafs op te volgen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad, dat vind ik nu ook.
Mijn oudste is 14 en draagt al sinds augustus elke dag zijn id-kaart mee in zijn portemonnee. Kost totaal geen moeite. Ik snap dat gezeur van sommigen echt niet.
En als je dan eens gepakt wordt voor fietsen zonder licht, vind ik het volledig terecht als je er een prent bij krijgt voor het niet kunnen identificeren.
Kijk, per ongeluk vergeten, kan altijd voorkomen. Rijbewijs in andere jas of zo. En dat is dan vervelend.
Maar willens en wetens niet meenemen omdat je tegen die wet bent is gevalletje eigen schuld dikke bekeuring.
Tsja, IMO is d'r dan toch iets mis met je staatsinrichting, als je bang bent van de politie.quote:Op maandag 24 april 2006 08:38 schreef LintuxCx het volgende:
Heb tegenwoordig voor mijn eigen gemoedsrust maar gewoon een ID-kaartje in mijn portemonnee zitten. Werd voor die tijd altijd zenuwachtig als ik politie zag.
quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:24 schreef Gia het volgende:
[..]
En als je dan eens gepakt wordt voor fietsen zonder licht, vind ik het volledig terecht als je er een prent bij krijgt voor het niet kunnen identificeren.
[..]
Tsja laats lette ik extra goed op fietsers zonder licht op 't fietspad toen ik op een rotonde rechtsaf moest.quote:Op donderdag 8 maart 2007 19:33 schreef Loohcs het volgende:
Wat is er met het kritisch denken gebeurd? Als je zonder licht fietst kost dat iets van 25 euro dacht ik. Het slaat toch nergens op dat je er dan een prent van 50 euro bij krijgt alleen omdat je je papiertje niet bij je hebt (er van uitgaande dat je voor de rest gewoon meewerkt)?
De ID plicht is genomen als maatregel om het terrorisme en de veiligheid op straat te verhogen. En werkt dat nee. Zinloze wetten en maatregelen nemen zou geen taak van een overheid moeten zijn. Helaas is dat het wel.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad, dat vind ik nu ook.
Mijn oudste is 14 en draagt al sinds augustus elke dag zijn id-kaart mee in zijn portemonnee. Kost totaal geen moeite. Ik snap dat gezeur van sommigen echt niet.
Kijk, per ongeluk vergeten, kan altijd voorkomen. Rijbewijs in andere jas of zo. En dat is dan vervelend.
Maar willens en wetens niet meenemen omdat je tegen die wet bent is gevalletje eigen schuld dikke bekeuring.
Het heeft inderdaad het terrorisme verhoogd.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 04:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
De ID plicht is genomen als maatregel om het terrorisme en de veiligheid op straat te verhogen. En werkt dat nee. Zinloze wetten en maatregelen nemen zou geen taak van een overheid moeten zijn. Helaas is dat het wel.
In ieder geval zijn de inspanningen rond het waarheidsgetrouw namaken van identiteitsbewijzen wel toegenomen. Maar daarom krijgen we nu allemaal mooie een openbaar op afstand afleesbare RFID tag in ons paspoort. Wat dat betreft hebben ze het wel goed gepland allemaal!quote:Op vrijdag 9 maart 2007 04:36 schreef Daniel.J het volgende:
[..]
Het heeft inderdaad het terrorisme verhoogd.
In sommige landen is homosexualiteit verboden. Dat is daar gewoon de wet. En als ze zo stom zijn om hun homosexualiteit uit te voeren dan moeten ze ook gewoon voor de gevolgen opdraaien. Je weet dat er een bepaalde kans bestaat dat je opgepakt wordt. En hoe moeilijk is het om geen sex te hebben met iemand van hetzelfde geslacht. Dat die regel er is vanwege een ongegronde en belachelijke reden doet er niet toe.quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:34 schreef dVTB het volgende:
Ik begrijp het gehuil dus ook echt nog steeds niet.
Je kunt twee dingen doen, je gewoon aan de wet houden, dan hoef je je in principe niet te identificeren, of zorgen dat je altijd een id op zak hebt, dan krijg je alleen een bon voor de overtreding.quote:
Maar het is niet moeilijk om een id kaart bij je te hebben.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 09:00 schreef Monus het volgende:
En hoe moeilijk is het om geen sex te hebben met iemand van hetzelfde geslacht.
ausweiss bitte, und schnell! bevel ist bevel.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Je kunt twee dingen doen, je gewoon aan de wet houden, dan hoef je je in principe niet te identificeren, of zorgen dat je altijd een id op zak hebt, dan krijg je alleen een bon voor de overtreding.
Als je dus opzettelijk geen id meeneemt, en dan ook nog eens de wet overtreedt, zodat er naar gevraagd kan worden, dan is het je eigen schuld als je daar ook nog eens een prent voor krijgt.
Ben je ook zo overtrokken aan het janken als je in het buitenland bent?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 11:49 schreef Daniel.J het volgende:
[..]
ausweiss bitte, und schnell! bevel ist bevel.
Ja.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:07 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ben je ook zo overtrokken aan het janken als je in het buitenland bent?
Geen ID bij je betekent brommen als je gepakt wordt. Een paar dagen doorbrengen in minder luxe hotels dan in NL leer je het wel af.quote:
quote:Op dinsdag 25 april 2006 01:08 schreef heiden6 het volgende:
Ik vind het echt een belachelijke wet en ik walg van het idee dat men met behulp ervan een heleboel mensen voor tientallen euro's meer heeft weten af te persen dan voorheen al het geval was.
Zelf stond ik een keer te liften 's nachts na gestrand te zijn, waarna twee leden van de blauwe maffia stopten. Niet om me een lift te geven uiteraard, mocht ik dat soms denken (sic), maar om mij om een ID-bewijs te vragen en te controleren of ik nog openstaande boetes had.
En een paar weken terug ben ik zelfs een middagje in de cel beland. Onderweg naar mijn werk deed de stempelautomaat op het station, aan het uiterlijk te zien neergezet in 1475, het niet. Omdat de trein er net aankwam stap ik maar in met mijn strippenkaart (rotterdam-schiedam, paar strippen, 4 minuten) en zoek een conducteur om het uit te leggen. Als ik er eindelijk een tref en het vertel, vraag ik of hij even een stempel kan zetten, eventueel na gecontroleerd te hebben dat er inderdaad sprake is van een defecte automaat. Nee dus, de heren willen mij een boete geven en weigeren na te gaan of de automaat defect was 'omdat dat niet hoeft'.
Nou goed, omdat ik weigerde mijn ID-bewijs te tonen zodat meneer mij 37 euro nogwat m'n reet in kon beuken, wilde hij mij aanhouden. Omdat we inmiddels al bij het station waren, probeerde ik de trein uit te lopen waarbij deze man met zijn 200 kg. wegende lichaam aan mijn tas ging hangen en deze kapottrok, en ondertussen een oudere mevrouw een elleboogstoot verkocht.
Na 20 minuten wachten werd ik door maar liefst acht leden van de blauwe maffia meegenomen en gevraagd naar mijn ID-bewijs, en vervolgens waarom ik dit niet wilde tonen. Terwijl ik dit uitlegde werd ik hardhandig tegen de muur gedrukt en in de boeien geslagen als ware ik een huurmoordenaar op de vlucht. Nadat ik mijn ongenoegen kenbaar maakte over de gewelddadige technieken van mijn beste vrienden, werd mij verteld dat dit 'lekker voor mij' was, waar ik mij in het geheel niet in kon vinden. Hieraan gaf ik blijk door de betreffende agent duidelijk te maken dat ik hoop dat hij kanker krijgt, wat mij uiteindelijk nog een boete opleverde, want meneer was op zijn blauwe pikkie getrapt.
Vervolgens werden al mijn spullen gestolen, ben ik vijf uur lang opgesloten waardoor ik een hele dag werk miste, en ben ik nu in afwachting van een tyfushoge boete.
Ja, ik voel me echt zoveel veiliger door deze wet, en het Nederlandse politiekorps in het algemeen.
Dat kan als nudist soms best wel lastig zijn...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar het is niet moeilijk om een id kaart bij je te hebben.
Heb je er ervaring mee?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:40 schreef Monus het volgende:
[..]
Dat kan als nudist soms best wel lastig zijn...![]()
Zonder licht fietsen doe je bewust. Door rood licht rijden ook.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:06 schreef gronk het volgende:
Jij gaat ervanuit dat mensen zich bewust, expres, niet aan de wet houden. Veel gemaakte denkfout bij law-and-order typetjes.
Ze zijn echt de moeilijkste niet.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:40 schreef Monus het volgende:
Je mag niet naakt over straat. Binnen de grenzen van een nudistenkamp hoef je er niet mee rond te lopen. Mocht het nodig zijn, kun je het wel even op je verblijfsadresje gaan pakken. Heb je het toch bij je, dus.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:40 schreef Monus het volgende:
[..]
En als je gewoon braaf die boete betaald had aan de conducteur en daarna bezwaar aangetekend, was er niks aan de hand geweest.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 20:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als dat laatste ook goed verloopt kost het me uiteindelijk alleen het geld wat ik mis ben gelopen doordat ik niet kon werken, een hoop tijd, en een hoop frustratie.![]()
Conclusie: had gewoon je ID-bewijs in de trein getoond, je wat minder opstandig opgesteld. Goede kans dat de conducteur zich dan ter plekke een stuk begripvoller zou hebben opgesteld. Je had met een simpel briefje bezwaar kunnen aantekenen bij de NS, voila.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 20:58 schreef heiden6 het volgende:
Daar geloof ik geen bitterbal van........ dan had je het woord nudist niet gebruikt en had je ook geweten hoe iets bij je hebben wordt opgelost zoals geld, mobieltje en documenten.quote:
Aangezien ik in spanje woon (waar je overal naakt mag lopen) en ik mij daar ook moet legimiteren. En waardevolle papieren mee naar het strand nemen is niet aan te raden hier.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Je mag niet naakt over straat. Binnen de grenzen van een nudistenkamp hoef je er niet mee rond te lopen. Mocht het nodig zijn, kun je het wel even op je verblijfsadresje gaan pakken. Heb je het toch bij je, dus.
Overdrijven is ook een vak. Je hoeft in Nederland niet met een chip in je hoofd rond te lopen, hoewel het misschien voor sommige huilerds (ik kan mijn ID nergens kwijt) een geweldige uitkomst zou zijn...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:09 schreef Daniel.J het volgende:
Over 5 jaar :
"Had je gewoon je chip in je kop laten schieten had je nu geen boete gehad, eigen schuld!"
Alleen een beetje geld voor wat te drinken en te roken, paspoort en mobiel neem ik zeker niet mee.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:59 schreef Gia het volgende:
Heb je daar ook geen geld bij? Geen mobieltje? Helemaal niets, alleen je handdoek?
Sommige mensen gebruiken een klein tasje wat je om je nek kunt hangen, maar dat moet je wel altijd bij je houden. En dat is erg lastig als je wilt gaan zwemmen.quote:Hoe doen andere naakte mensen in Spanje dat?
Europa heeft er mee te maken, en daar hoort spanje ook bij. En een wet aannemen onder valse voorwenselen en die dat later gebruiken om 80.000 mensen geld uit hun zak te kloppen is gewoon niet okey.quote:En wat heeft dat te maken met de wetgeving in Nederland?
ten eerste is het natuurlijk onzinnig om een ID kaart aan te schaffen als je een paspoort hebt, een ID kaart voegt nl niets toe. verder is het pas sinds het nieuwe rijbewijs dat dat ding een beetje handig mee te nemen is. bovendien, als ik uitga wil ik zo weinig mogelijk meenemen, waardoor ik ook niets kan verliezen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 00:52 schreef DaMook het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat nou de moeite is van het meenemen van dat dingIk heb altijd mijn rijbewijs en mijn id kaart bij, past gewoon in je portemonee hoor
. Paspoort heb ik nooit bij, dat is wel een onding
, maar die heb ik ook alleen nodig als ik op vakantie ga
.
Onzin dat je je rijbewijs of id-kaart niet meekan nemen.
Ik ben een naturist vanaf mijn 13de jaar... En 1 van de redenen voor mij om naar spanje te gaan is omdat je daar nudismo overal legaal is en het weer ook nog mee werkt.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bitterbal van........ dan had je het woord nudist niet gebruikt en had je ook geweten hoe iets bij je hebben wordt opgelost zoals geld, mobieltje en documenten.
Is het de burger gevraagd of de burger het een goed idee vond?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:14 schreef dVTB het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een vak. Je hoeft in Nederland niet met een chip in je hoofd rond te lopen, hoewel het misschien voor sommige huilerds (ik kan mijn ID nergens kwijt) een geweldige uitkomst zou zijn...
Het is alleen wettelijk vastgelegd dat je je ID moet kunnen tonen op het moment dat daar naar wordt gevraagd. En als je dan in een trein staat bij een conducteur en je gaat moeilijk doen over je ID (lekker principieel), dan denkt zo'n conducteur: jij bent een zwartrijder, jij gaat dokken. Als je gewoon had meegewerkt, had -ie misschien wel begrip getoond. Was er niks aan de hand geweest.
En weer een aantal jaren later.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:09 schreef Daniel.J het volgende:
Over 5 jaar :
"Had je gewoon je chip in je kop laten schieten had je nu geen boete gehad, eigen schuld!"
Kortom...je hebt je maar aan te passen want anders ben je fout.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:14 schreef dVTB het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een vak. Je hoeft in Nederland niet met een chip in je hoofd rond te lopen, hoewel het misschien voor sommige huilerds (ik kan mijn ID nergens kwijt) een geweldige uitkomst zou zijn...
Het is alleen wettelijk vastgelegd dat je je ID moet kunnen tonen op het moment dat daar naar wordt gevraagd. En als je dan in een trein staat bij een conducteur en je gaat moeilijk doen over je ID (lekker principieel), dan denkt zo'n conducteur: jij bent een zwartrijder, jij gaat dokken. Als je gewoon had meegewerkt, had -ie misschien wel begrip getoond. Was er niks aan de hand geweest.
Volgens mij begreep jij mijn reactie niet helemaal. Het gaat mij helemaal niet om die ID-plicht, want die boeit me helemaal niks. Het gaat mij erom dat die plicht door de politie wordt misbruikt om hun bonnenquotum te halen, terwijl je verder geen flikker aan die politie hebt.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Zonder licht rijden en geen id bij je hebben. Stel dat je platgereden wordt doordat een auto je niet ziet, je stort je familie en anderen in een hoop ellende willens en wetens en daarna nog de uitzoekerij wie je wel bent. Stoer hoor!
Practisch op de hele wereld is ID plicht, is het nou zo'n moeite om dat ding bij je te hebben? Als je auto rijdt moet je rijbewijs en kentekenbewijs ook bij je hebben, ik neem aan dat je je geld in je portemonnee hebt zitten en daar past vast de ID niet meer bij.
En nee, ik ben ook niet blij met de ID plicht.
Nee hoor, kwestie van gewoonte. Of gewoon niet opletten.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:05 schreef Gia het volgende:
Zonder licht fietsen doe je bewust. Door rood licht rijden ook.
Sterk argument.quote:Daarbij blijft het een kleine moeite, of eigenlijk helemaal geen moeite om je id-kaart bij je te steken.
Maar hier gaat het over Nederland en hier mag je niet naakt lopen en kun je dus makkelijk een ID meenemen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:17 schreef Monus het volgende:
Europa heeft er mee te maken, en daar hoort spanje ook bij. En een wet aannemen onder valse voorwenselen en die dat later gebruiken om 80.000 mensen geld uit hun zak te kloppen is gewoon niet okey.
Nogal een vergelijking. En ja dat was een kleine moeite, maar stigmatiserend. Een Id bij je hebben is dat niet. Daarbij is daarin iedereen van 14 jaar en ouder gelijk.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:21 schreef gronk het volgende:
[..]
Nee hoor, kwestie van gewoonte. Of gewoon niet opletten.
[..]
Sterk argument.
Om Godwin alvast maar van stal te halen: 'het is toch een kleine moeite om een gele ster op je jas te naaien'.
Ja? Moet je eens navragen in je omgeving. Als je getinte vrienden hebt, zul je merken dat die vaker om hun ID gevraagd wordt dan je niet-getinte vrienden.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogal een vergelijking. En ja dat was een kleine moeite, maar stigmatiserend. Een Id bij je hebben is dat niet. Daarbij is daarin iedereen van 14 jaar en ouder gelijk.
Ze hoeven het niet op hun jasje te spelden.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja? Moet je eens navragen in je omgeving. Als je getinte vrienden hebt, zul je merken dat die vaker om hun ID gevraagd wordt dan je niet-getinte vrienden.
Waar het mij om gaat is dat 'het is een kleine moeite' een ronduit bezopen argument is om een maatregel die je niet wilt door te voeren.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogal een vergelijking. En ja dat was een kleine moeite, maar stigmatiserend. Een Id bij je hebben is dat niet. Daarbij is daarin iedereen van 14 jaar en ouder gelijk.
Natuurlijk. En wat nou als de reden is dat ze een ander kleurtje hebben?quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:58 schreef Gia het volgende:
Daarbij zal er dan wel een reden zijn waarom er vaker naar gevraagd wordt.
En met de RFID chip in de ID kaart is er helemaal geen technisch verschil meer tussen een gele ster of deze ID kaart. Prima toch? Lache man, zie je zo wie er door de straat loopt, Joden, Marokkanen, laag-opgeleiden, SOA-dragers, mensen met een open parkeerboete, mensen die de koran gelezen hebben en mensen die vanochtend op telegraaf.nl hebben gekeken, heel de rambam.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:46 schreef Gia het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |