Messenga | zondag 16 april 2006 @ 17:16 |
Op het vmbo, waar ik het vorig jaar deed, veel schrijfwerk. Wel goed te doen, of dat dit jaar weer zo is, zullen we merken aan alle posts hier. ![]() Tijden per niveau : VMBO BB: Datum : maandag 29 mei 2006. 13:30-15:30 Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc. VMBO KB: Datum : woensdag 31 mei 2006. 13:30-15:30 Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc. VMBO GL: Datum : maandag 29 mei 2006. 13:30-15:30 Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc. VMBO TL: Datum : maandag 29 mei 2006. 13:30-15:30 Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc. Havo: Datum : maandag 22 mei 2006. 13:30-16:30 Hulpmiddelen : Woordenboek.Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc. Vwo: Datum : dinsdag 23 mei 2006. 13:30-16:30 Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc. Discussiër hier van te voren over het vak. Als je iets nog niet weet, vraag het gerust. ![]() In ieder geval succes met Nederlands allemaal ![]() | |
TC03 | zondag 16 april 2006 @ 17:20 |
Dit schiet echt niet op, Messenga. Je moet gewoon een topic per niveau hebben. Dus gewoon: [VWO] Nederlands. Die [Examen]-tag is natuurlijk hopeloos nutteloos in het EXA-forum. | |
Nevje | dinsdag 18 april 2006 @ 14:29 |
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen". Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context. Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek.. ![]() | |
donroyco | dinsdag 18 april 2006 @ 18:54 |
Wij hadden vorig jaar ook geen woordenboek bij NL examen.. is dat veranderd? | |
Litso | dinsdag 18 april 2006 @ 20:42 |
quote:Er zijn toch altijd weer mensen die woorden niet blijken te kennen waar ik me dan grenzeloos over kan verbazen. Op het ROC werd er verwoed door de woordenboeken gebladerd tijdens het examen, zowel door buitenlandse medeleerlingen als Nederlandse. En voor die laatste groep vind ik het nóg verbazender vaak. | |
2Mini | woensdag 19 april 2006 @ 00:05 |
Nederlands... ![]() Gelukkig sta ik er nu redelijk voor.. | |
De_Warme_bakker | woensdag 19 april 2006 @ 14:40 |
Ben je er zeker van dat een woordenboek mag? | |
Messenga | woensdag 19 april 2006 @ 15:04 |
quote:Dat mag ja. | |
Djaser | woensdag 19 april 2006 @ 17:47 |
quote:Ik vermoed dat de meeste mensen het toch niet gaan gebruiken en dat het dus geen voordeel oplevert. Waarom zou je je er dan druk over maken? | |
_superboer_ | woensdag 19 april 2006 @ 19:08 |
even een vraagje: in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen? | |
Djaser | woensdag 19 april 2006 @ 19:10 |
quote:Zo ver ik weet mag je alles overnemen maar is dat niet verstandig. Er is niet echt een grens voor. (VWO) | |
Nevje | woensdag 19 april 2006 @ 22:43 |
quote:Meestal heb je met letterlijk overnemen teveel woorden, en niet echt de kern van de alinea.. | |
_superboer_ | donderdag 20 april 2006 @ 23:28 |
Nog even over het woordenboek: Op watmoetikleren.nl staat het volgende: quote:Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken. Ook bij het tijdrooster op eindexamen.nu staat bij de benodigdheden voor Nl geen woordenboek. edit: Ik zie nu op www.eindexamen.nl het volgende: quote: | |
TC03 | donderdag 20 april 2006 @ 23:30 |
quote:Mag well! Mijn lerares zei het. ![]() | |
Viking84 | donderdag 20 april 2006 @ 23:33 |
tvp (misschien kan ik als student Nederlands nog van dienst zijn hier ![]() | |
donroyco | donderdag 20 april 2006 @ 23:35 |
quote:En dan een sig int Duits ![]() ![]() ![]() | |
Viking84 | donderdag 20 april 2006 @ 23:39 |
quote: ![]() | |
Oscar_de_Grouch | maandag 24 april 2006 @ 11:54 |
Is het niet wat onhandig dat VMBO, HAVO en VWO hier bij elkaar zitten? Volgens mij krijg je er alleen maar verwarring van. | |
Dovenwereld | vrijdag 28 april 2006 @ 20:35 |
In 1999 had ik ook woordenboek want mijn school had niet duidelijk aangeven of woordenboek mag gebruiken.. dus daar heb ik gedaan want mijn woordenschat was niet sterk. | |
Viking84 | vrijdag 28 april 2006 @ 23:27 |
De examentips Nederlands 2006 die op www.examen.nl staan zijn overigens door mij geschreven ![]() ![]() | |
Oscar_de_Grouch | zaterdag 29 april 2006 @ 13:53 |
Ik vind de teksten bij het examen altijd wat vreemd. Het lijkt alsof ze zo ontzettend anders zijn opgebouwd dan de teksten in kranten en tijdschriften. Komen ze echt rechtstreeks uit bijv. de Volkskrant of worden ze flink aangepast? | |
2Mini | woensdag 3 mei 2006 @ 14:35 |
De uitverkoop van 68' (VWO 2004-1) Kan iemand mij vertellen waar deze tekst over gaat? ![]() | |
A.Petacchi | woensdag 3 mei 2006 @ 15:15 |
quote: ![]() Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking. ![]() | |
2Mini | woensdag 3 mei 2006 @ 15:45 |
quote:Ik heb net een smvt gemaakt... volgens mij sla ik de plank helemaal mis ![]() Liever de gifbeker denk ik ook ![]() | |
Djaser | woensdag 3 mei 2006 @ 16:45 |
quote:Waarom? ![]() | |
A.Petacchi | donderdag 4 mei 2006 @ 03:00 |
quote:Tsja we gingen 6 lessen ofzo besteden aan die tekst. Waarvan 4 om de samenvatting te maken of vragen te beantwoorden en 2 om ze na te kijken. Je moet toch wat he. Liever de gifbeker was ook zo'n gare tekst ja. Verheug je alvast maar op je eindexamenteksten, al hadden wij vorig jaar een redelijk heldere over het opheffen van het rookverbod ofzo. | |
kikisantema | vrijdag 5 mei 2006 @ 22:12 |
Zijn er nog mensen hier dyslect? Ik namelijk wel, en ik doe mijn Nederlands examen nu op de laptop... Iemand ervaring? | |
R-Mon | maandag 8 mei 2006 @ 14:23 |
Mag je een marker erbij of moet je je "rode en blauwe kleurpotlood" gebruiken om te markeren voor het samenvatten? ![]() | |
Oscar_de_Grouch | maandag 8 mei 2006 @ 14:29 |
quote:Je mag zoveel kladden als je wil op je tekst. | |
koffiegast | donderdag 11 mei 2006 @ 16:25 |
quote:ook dyslektisch hier, ik moet het alleen doen zoals ieder ander aangezien aan mijn vorm weinig om te zeilen is (met name laptop het opzegt ipv het lezen bij jou neem ik aan?) | |
kikisantema | donderdag 11 mei 2006 @ 16:30 |
quote:Nee, ik moet gewoon van papier lezen. Ik mag wel zo;n ding (daisy speler) maar daar heb ik geen ervaring mee en lezen moet ik toch in mijn leven, geen probleem, het duurt alleen wat langer. Ik heb er een laptop bij omdat ik zo sneller kan schrijven (met name bij de samenvatting) en ik veel spellingsfouten maak. Op de laptop staat de spellingcontrole functie aan... | |
koffiegast | donderdag 11 mei 2006 @ 21:27 |
quote:mmh mag dat dan spellingscontrole? bij mij werd nog altijd bij elke toets uiteraard het maximale aan spellingsfouten/interpuctatie etc gedaan (meestal werd spelling niet meegeteld maar dan nog. keb moeite om goeie zinnen te maken en me handschrift is spijkerschrift!) Ik moet zelf lezen maar keb vreselijke moeite om bij veel verhalen het juiste beeld te krijgen en die info die ik eruit haal uit te leggen. Ik heb vaak dat ik wel 8 x dezelfde zin kan lezen maar niet begrijp wat er bedoelt wordt, regelmatig ben ik tijdelijk blind voor bepaald woord, bv hoogstens ik wist totaal niet meer wat het betekende en maakte daardoor een fout antwoord. En als ik dan eindelijk een idee ervan heb dan ik heb enorme moeite het uit te leggen, ik weet ook vaak niet wat ik moet zeggen bij een exacte vak toets zie je formule en vergelijking en staat er verklaar dit, dan zit ik met open mond... wat is nou de bedoeling? Voor mijn idee is het al verklaart. het werkelijke probleem is dus dat ik al die testen dus maar ook moet doen alsof ik helemaal nix heb en op geen enkel manier rekening mee kan gehouden worden. Aardig lastig situatie maar ik ga proberen het te halen. Ik had ooit een 7,5 voor begrijpend lezen toen ik random alles invulde, de toetsen die ik serieus probeerde waren altijd onvoldoendes.. ![]() | |
Oscar_de_Grouch | donderdag 11 mei 2006 @ 21:39 |
quote:WTF?!?! Spellingscontrole bij een examen Nederlands? | |
kikisantema | donderdag 11 mei 2006 @ 21:47 |
quote:Ja, en dat is voor mij bepaald geen luxe ![]() | |
Oscar_de_Grouch | donderdag 11 mei 2006 @ 21:51 |
quote:Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet. Bah. | |
joost1988 | donderdag 11 mei 2006 @ 21:58 |
Het tweede deel van het examen NL (samenvatten) is makkelijk te doen. Het gaat er hier om dat de verplichte onderdelen (staan in de opdracht) in de samenvatting voorkomen. Het is dus niet nodig van elke alinea een samenvatting te maken, als daarin toch niet staat wat je voor de samenvatting nodig hebt. Op die manier kan je erg makkelijk punten binnen slepen. | |
koffiegast | donderdag 11 mei 2006 @ 22:04 |
quote:ik heb een sterk vermoeden dat je geen enkel idee hebt wat dyslexie ook maar inhoudt ![]() | |
Oscar_de_Grouch | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:16 |
quote:Je hebt een bepaalde handicap met letters en woorden. ![]() | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:21 |
quote:helaas u heeft een kort begrip wat dyslexie inhoudt, ik adviseer u om je mond dicht te houden over andermans problemen waar je slechts 2% van weet. ![]() | |
Oscar_de_Grouch | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:23 |
quote:Is prima, ik verwacht toch niet dat je het me eens zal zijn. Alleen jammer dat je het niet ontkracht of ontkent. ![]() | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:28 |
quote:waarom zou ik het met je eens zijn als je over een ministuk verteld over dyslexie en er vanuit gaat dat iedereen die het heeft zo is en je idee geeft dat iemand absoluut met zoiets niet enigszins in eenvoudigere wijze zijn examen mag maken en daar dan gelijk over wilt hebben dat het ook daadwerkelijk zo is als jij zegt? | |
Boeman | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:39 |
quote:Dat is eht beste. Je krijgt de punten die in je samenvatting moeten voorkomen. Selecteer in de tekst de zinnen die die punten beantwoorden. Plak deze zinnen achter elkaar, voeg hier en daar wat woorden toe, en voilá! Maar hou het dan idd wel kort en bondig, want anders heb je teveel woorden. Als je de correctiemodellen van de vorige examens ook ziet, zie je dat daar ook letterlijk de zinnen uit de tekst in staan ![]() | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:42 |
quote:maar is dat niet iets als herhalen ? | |
Boeman | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:43 |
quote:Als je de juiste dingen herhaalt, vat je samen. | |
Oscar_de_Grouch | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:50 |
quote:Kerel, over die spellingscontrole, bij natuurkunde, prima. Bij biologie, prima. Bij maatschappijleer, prima. Maar bij Nederlands wordt _juist_ getoetst of je wel of niet kunt spellen en zinnen kunt opbouwen. Dan is het toch niet zo verwonderlijk dat ik verbaasd ben dat iemand het voorrecht krijgt om een spellingscheck te mogen gebruiken? En dat van "dat iedereen die het heeft zo is" slaat nergens op, maar dat zie je zelf hopelijk ook. En dat 'ministuk" dat ik vertel is precies genoeg. | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:51 |
mmh altijd als ik lees niet herhalingen en populaire gevallen heb ik altijd het idee dat ik een totaal nieuwe verhaal moet schrijven van zelfde onderwerp ipv gewoonweg goed gevormde zinnen uit de tekst te halen, met andere woorden overschrijven uit de tekst mag dus? | |
Boeman | vrijdag 12 mei 2006 @ 16:53 |
quote:Ja, tsjek de correctiemodellen op havovwo.nl maar ![]() | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 17:03 |
quote:precies genoeg, ik zeg je hebt geen goed idee wat dyslexie inhoudt, vervolgens zeg je handicap met letters en woorden. Wil daar niet al te diep op ingaan maar ik neem aan dat je het verschil tussen hele dyslexie (wat ik zei en waar je op antwoord) en waar het bij meid omging anders ligt. prima als je idee hebt dat bij nederlands spelling gechecked moet worden, jouw mening, maar waar ik het niet mee eens ben is dat je in feite het afzeikt. Het bekrompen gevoel dat je in je mening geeft lijkt meer van 'sterf af je kunt geen nederlands dus kun je niet slagen' dan 'spelling controle? vind ik zeer merkwaardig bij nederlands!'. Het feit dat ze dyslektisch is betekent nog niet dat ze automatisch slecht is in lezen of begrip woord/letters, maar dat ze een aardig speciaal geval is waarin het dus toegestaan is. Dyslexie heeft enorme hoeveelheid vormen en maten en zeg nou zelf als je het zo zwaar hebt maar wel erg slim bent wil je toch ook een kans krijgen? Toegegeven ik vind het ook apart spellingscontrole, maar ik heb het vast minder zwaar dan zij/hij (zoals ook is aangegeven 'het is geen luxe'). Waarom ik op je geval reageerde? Omdat het ongelofelijk is hoe bekrompen mensen kunnen reageren over dingen die ze zelf niet ervaren. Vond je reactie uitermate flauw overkomen, op een wijze om iemand af te zeiken. | |
Oscar_de_Grouch | vrijdag 12 mei 2006 @ 17:10 |
quote:Feit, geen mening. quote:Ik ben direct, maar ik zeik niemand af. Ik weet niet hoe het met die vriendin van je zit, maar ik blijf het hoe dan ook bizar vinden. Stel, jij hebt een probleem met dingen op zoeken in BINAS. Dat zou toch ook geen reden zijn om hulp te krijgen? Dat vind je waarschijnlijk een kromme vergelijking, maar het komt uiteindelijk op precies hetzelfde neer. Is verder niets persoonlijks, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Over dat wel of niet herhalen: Bij ons wordt er ook altijd op gehamerd dat we niks mogen herhalen in de samenvatting, maar in het correctieschema staan vaak mooi wel precies dezelfde zinnen als in de tekst. Valt me ook op dat ze vaak PRECIES dat woord willen zien. Ik ga gewoon zinnen herhalen, volgens mij levert dat toch echt meer punten op. | |
kikisantema | vrijdag 12 mei 2006 @ 17:16 |
Ja, ik vind het zelf ook wel een beetje overdreven dat ik spellingscontrole kan gebruiken, maar ik compenseer mijn spellingsgebrek met een vrij hoge woordenschat ed. Dus opzich haal ik ook zonder spellingscontrole nog wel een voldoende, de laptop gebruik ik omdat ik zo beter overzicht en structuur aan kan brengen in mijn eigen verhaal, daar schort het nogal eens aan... En wat betreft de mate van dyslectie, ik schijn idd een vrij zware vorm te hebben. Verder heb ik een IQ van 142 en een klas overgeslagen op de middelbare school... Dat ik het VWO niveu niet aan zou kunnen is dus onzin. Ik ben pas dit jaar (examen jaar) er achter gekomen dat ik dyslectie heb, en dan ook nog in deze vorm (niveau varierend tussen bassischool groep 5 en 8) | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 17:28 |
quote:vriendin ? ik ken er niet ![]() Probleem zoeken in binas, is gewoon zoeken(er is vaak aangegeven waar je kunt vinden/bladeren/register). Het probleem wat bij zij waarom zij met laptop mag is dat haar handschrift bijv. totaal onleesbaar is of simpele woorden soms spontaan verkeerd schrijft, het is dan een enorme moeilijkheid om netjes te schrijven zoals het hoort en anderzijds ben je soms ook blind voor je eigen fouten(weet niet wat ze heeft). Meeste mensen hebbe dat uiteraard wel beetje, maar sommige hebben een extreme vorm. Het gaat niet geheel of totaal niet automatisch waardoor ze wellicht wel 6 uur aan moeten werken, als je dan vraagt doe het in 3 uur is gewoon pesten. (een blinde man vragen watvoor kleur zijn shirt is zeg maar.) Wat ik afzeik vind, nou dit dus: "Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet. Bah." Het klinkt nou niet echt aardig voor iemand die zijn best doet iets van te maken en gewoon afgejengd wordt voor iets waar hij/zij niks aan kan doen. ![]() denk dat we er onderhand wel uit zijn. ![]() Ontopic: ik ga voor me nederlands examen wel zinnen compleet herhalen dan! Zal me veel makkelijker afgaan dan alles zelf bedenken en moeilijk uit me woorden komen al dan niet half. Bedankt voor de tip ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door koffiegast op 12-05-2006 17:41:44 ] | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 17:34 |
quote:klinkt soortgelijk hier, alleen aan mijn vorm kan ik amper iets doen. Ik weet het pas sinds klas 1, desalniettemin heb ik 6vwo gehaald zonder enige iets uit te spoken (lage cijfers halen als je mensen met hogere cijfers uitlegt = zwaar demotiverend.). IQ tests geven bij mij ook aan gemiddeld tussen 125-172. Mijn vorm om precies te zijn: ik doe niets automatisch, ik heb zware problemen uit me woorden te komen, tijdelijke blindheid van woorden/fouten(simpele woorden zelfs), ik heb moeite met praten(woorden mixen, half en kromme zinnen) en horen(ik hoor het wel, maar begrijp het niet.), ik heb moeite met lezen(het begrijpen wat bedoelt wordt.). Een aardig zware vorm dus en er bestaat nou niet echt iets die het allemaal kan controleren. Het enige wat ik krijg bij toetsen is 10% extra tijd, maar dat helpt weinig als je moeilijk jezelf kunt controleren ![]() | |
Boeman | vrijdag 12 mei 2006 @ 17:34 |
quote:Ben benieuwd ![]() | |
kikisantema | vrijdag 12 mei 2006 @ 18:01 |
Reken maar! Vorig jaar ook al examen gedaan.... (helaas ging het daar ergens anders mis) | |
koffiegast | vrijdag 12 mei 2006 @ 18:06 |
quote:ben vorig jaar gezakt voor me eindexamen op paar punten na ![]() ![]() | |
Laurens. | dinsdag 16 mei 2006 @ 22:31 |
Heeft iemand wat te zeggen over het niveau van voorgaande jaren? Die samenvatting zie ik niet echt zitten... | |
Julien | dinsdag 16 mei 2006 @ 22:41 |
quote:Globaal gezien moet je het aantal woorden delen door de gegeven punten die je er in moet vermelden. Geen voorbeelden opnemen uit de tekst en gewoon de kernzinnen (vaak 1e, 2e of laatste zin van een (belangrijke) alinea) overschrijven of herschrijven. En niet meer dan 10% afwijken van de gegeven woorden norm. | |
Ayaxola | dinsdag 16 mei 2006 @ 22:52 |
Ik vind de manier van becijferen van de samenvatting nogal debiel ![]() In principe krijg je gewoon voor elk goed inhoudselement een punt. Verder word er naar niet zoveel gekeken. | |
obl | woensdag 17 mei 2006 @ 08:08 |
Samenvattingen is juist het makkelijkste wat er is, gewoon precies opschrijven wat ze willen. Ik heb het altijd zo gedaan en heb altijd min 75% van zo'n samenvatting goed. Ik merk wel dat ik slecht ben geworden in tekstverklaren, al eeuwen niet meer gedaan. Dus daar maak ik in het weekend nog wel ff 2 teksten van | |
HenkBenzinetank | woensdag 17 mei 2006 @ 14:44 |
Waar moet je eigenlijk op letten bij het samenvatten volgens de examenbundel? Want ik heb geen examenbundel ![]() | |
J0stie | woensdag 17 mei 2006 @ 15:11 |
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten. | |
Burbo | woensdag 17 mei 2006 @ 15:45 |
Nederlands is het enige vak dit jaar waar ik niets aan gedaan heb, en ik ben er niet bepaald trots op. Is er enige kans dat ik het examen gewoon met een 6 kan maken? | |
brighton | woensdag 17 mei 2006 @ 15:52 |
Heb ook nog geen enkele tekst samengevat dit jaar. Dus boven de samenvatting zet je de auteur en titel van de oorspronkelijke tekst, ook nog de bron ofzo? En je eigen naam erboven ![]() | |
Ayaxola | woensdag 17 mei 2006 @ 18:01 |
quote:Moet je al die zooi er verplicht boven zetten? | |
AtheistischFundamentalist | woensdag 17 mei 2006 @ 20:38 |
quote:OMG Nederlandssamenvatting is zoooo simpel, als je 't goed doet. Het is dus serieus de bedoeling dat je alleen de kernzinnen van de tekst letterlijk achter elkaar opschrijft. That's it! Ik zweer 't je, ga niet een leuk verhaal in eigen woorden schrijven, dan krijg je een kutpunt. En die auteur blabla heb ik niet gedaan, dus tenzij 't dit jaar nieuw is... Succes | |
HenkBenzinetank | donderdag 18 mei 2006 @ 00:59 |
Iemand dus een overzichtje? Liefst overgetypt uit de examenbundel? ![]() | |
ma_jojo | donderdag 18 mei 2006 @ 01:01 |
quote: | |
obl | donderdag 18 mei 2006 @ 08:22 |
Niks auteur, titel. Gewoon de kern zinnen achter elkaar opschrijven zoals AtheistischFundamen... al zei, zorg wel dat het verdeeld is in alinea's. Ik weet niet of je het zelfde aantal alinea's moet hebben als de gevraagde informatie. Want soms zijn het wel 8 vragen. Kan me niet voorstellen dat je steeds 8 alinea's moet maken van 2 zinnen. Gewoon een beetje ordening, zorg dat je niet boven dan 10% van het maximale aantal woorden komt. Dan zit je goed | |
crossover | donderdag 18 mei 2006 @ 14:15 |
Iemand tips over hoe ik beter kan worden in die samenvattingen? Ik ben daar niet zo goed in en je kan toch wel behoorlijk wat punten daarmee scoren. De antwoordmodellen zijn maar vaag van die samenvattingen ![]() | |
Eveli | donderdag 18 mei 2006 @ 15:46 |
Al die punten overschrijven die in de samenvatting verwerkt moeten worden en er wat ruimte tussen laten. In die ruimte ga je dan woorden en zinsdelen uit de tekst schrijven die bij dat punt horen. Zo krijg je de elementen en woorden die je erin kan verwerken. Het enige wat je dan nog maar hoeft te doen is het aan elkaar praten. ![]() | |
4.2Quattro | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:08 |
Ik moet een 4,8 hebben. Lijkt me wel mogelijk. | |
Fentoozler | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:47 |
quote:hmmm ik dus een 4,1 voor HAVO, aanstaande maandag dus, volgens mij moet het te doen zijn (ben nooit echt geweldig goed geweest in Nederlands maar toch redelijk cijfer..) | |
Xrenity | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:26 |
quote:'Een samenvatting van een bewerking van 'Titel' door 'auteur'' | |
alsem | zaterdag 20 mei 2006 @ 00:21 |
ik moet een 5.5 hebben, ga dit weekend maar eff leren | |
R-Mon | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:31 |
Ik heb een 7.1, dus moet ik een... 3.9 halen. Oooh ![]() | |
Ontopic | zaterdag 20 mei 2006 @ 15:48 |
Nog mensen met andere tips? Moet je bijvoorbeeld signaalwoorden leren herkennen, e.d.? Gaat over VWO, btw. | |
ma_jojo | zaterdag 20 mei 2006 @ 17:12 |
Kan iemand nu even een voorbeeldje geven over wat je boven een samenvatting moet zetten? Bv. als er een artikel is, geschreven door Dick Bruna, het heet Nijntje en wordt samengevat door Marjolijn R. Hoe zet je dat dan boven je samenvatting? En moet je ook aanhalingstekens gebruiken voor de titel? Help mensen ![]() | |
brighton | zaterdag 20 mei 2006 @ 17:15 |
Oh, het is 's middags. Dan heb ik van 12.00 tot 13.25 nog even de tijd om de belangrijkste dingen door te nemen. Betekent dat ik daar nu of morgen of overmorgen mijn kostbare tijd niet aan hoef te verspillen ![]() Ach ja, een 3.4 is ook al genoeg voor voldoende ![]() | |
Eveli | zaterdag 20 mei 2006 @ 18:20 |
quote:Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten. | |
ma_jojo | zaterdag 20 mei 2006 @ 18:25 |
quote:Je eigen naam hoeft nergens? | |
Eveli | zaterdag 20 mei 2006 @ 18:28 |
Volgens mij niet. | |
Xrenity | zaterdag 20 mei 2006 @ 18:29 |
quote:Klopt. | |
Nuna | zaterdag 20 mei 2006 @ 19:20 |
Hhm, dit jaar vrij weinig gedaan voor Nederlands. Met dank aan leraar ![]() | |
R-Mon | zaterdag 20 mei 2006 @ 19:22 |
quote:Moet dat er echt boven? Is mij nooit verteld. | |
Eveli | zaterdag 20 mei 2006 @ 20:06 |
Moet niet, maar staat wel een stuk beter (volgens mn leraar). | |
King_of_cubes | zaterdag 20 mei 2006 @ 20:07 |
Maandag Nederlands. Ik ben er nog niet uit of ik er wat aan ga doen. ![]() | |
Laurens. | zaterdag 20 mei 2006 @ 21:22 |
quote:Heb je de examenbundel? Zoja, orientatietoetsje maken, samenvattinkje maken, uurtje werk, en toch een gevoel dat je er genoeg voor hebt gedaan. | |
Pr0-n00b | zaterdag 20 mei 2006 @ 22:52 |
Krijg je trouwens ook multicul choice (of whatever ![]() | |
koffiegast | zaterdag 20 mei 2006 @ 22:53 |
begrijpend lezen + samenvatten dacht ik | |
ma_jojo | zaterdag 20 mei 2006 @ 23:54 |
quote:En telt dat, als je het erboven schrijft, mee bij je aantal woorden? | |
Kroen | zondag 21 mei 2006 @ 10:01 |
Nee. | |
King_of_cubes | zondag 21 mei 2006 @ 13:02 |
quote:Uiteraard. quote:Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9 ![]() ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door King_of_cubes op 21-05-2006 13:35:02 ] | |
_superboer_ | zondag 21 mei 2006 @ 13:14 |
Ik zat net 2003-II te maken en toen kwam er de vraag welke functie alinea x had tov alinea y. Hoe kan deze functie opsommend zijn? | |
CosmoNut | zondag 21 mei 2006 @ 13:22 |
Als je een titel voor een samenvatting hebt moet ie er dan zo uit zien? Bijv.: Sander van Walsum, Het gevaar van minder privacy, de Volkskrant, 6 oktober 2001 | |
Mastertje | zondag 21 mei 2006 @ 13:40 |
quote:Sommige alinea's `horen` bij elkaar. Verbanden tussen alinea's worden aangegeven met singaalwoorden. Dat zijn woorden waaraan je een bepaald verband herkent. Zo geven woorden als `daarnaast`, `ook` en `tevens` aan dat er sprake is van een opsomming. Je weet dan: deze alinea's hebben met elkaar te maken. Als je het signaalwoord `daar staat tegenover` of `maar` aantreft, weet je: de volgende alinea vormt een tegenstelling met de vorige. En een tegenstelling is ook een verband. Met de signaalwoorden; ook, tevens, bovendien, daarnaast, vervolgens, verder, om te beginnen, ten eerste... ten tweede... ten derde en ten slotte, geef je een opsomming aan. (HAVO ![]() | |
crossover | zondag 21 mei 2006 @ 13:55 |
Heeft iemand nog tips voor me, wat ECHT belangrijk is en elke keer terugkomt? Ik heb namelijk de tijd niet om heel het boek door te lezen, dus heb ik delen van wat examens gemaakt en wat van die teksten die je moet samenvatten bekeken. Maar echt leren zit er niet in... | |
CosmoNut | zondag 21 mei 2006 @ 13:58 |
quote:Nederlands is oefenen ipv leren ![]() | |
Ontopic | zondag 21 mei 2006 @ 15:03 |
Aantal vragen over samenvattingen: Stel er is een betoog waarin de schrijver eerst een tegenargument heel lang (zeg 1 of 2 allinea's) uitwerkt om het vervolgens te ontkrachten. Hoe vat je dat samen? Wat doe je met argumenten die bestaan uit voorbeelden of eigen ervaringen? Een ervaring is namelijk niet zo makkelijk samen te vatten. | |
King_of_cubes | zondag 21 mei 2006 @ 15:13 |
quote:Hoppa, ik heb nu de helft van een volgend examen achter de rug en ik sta nu een 5.7 ![]() | |
kevin6188 | zondag 21 mei 2006 @ 15:56 |
Net het HAVO-examen van 2005 gemaakt, over die donoren en kwam uit op 17 van de 27 te behalen punten. Komt dus ongeveer uit op een 6,5. Zometeen even de samenvatting maken, eens zien wat dat oplevert. | |
Xevor | zondag 21 mei 2006 @ 15:57 |
gvd ik dacht dat Nederlands op dinsdag was. Zit ik net voor de lol naar mijn rooster te kijken is het morgen. | |
Xevor | zondag 21 mei 2006 @ 15:57 |
Iemand een website met samenvattingen en oefenexamens? Ik kan mijn examenbundel even niet vinden. | |
kevin6188 | zondag 21 mei 2006 @ 15:59 |
quote:http://www.havovwo.nl/havo/hne/index2.htm | |
Xevor | zondag 21 mei 2006 @ 16:05 |
Bedankt, ik ben in ieder geval blij dat ik toch maar eens voor de zekerheid naar mijn rooster weer heb gekeken. | |
kevin6188 | zondag 21 mei 2006 @ 16:06 |
Ik ken het, wist het ook maar een beetje globaal. Ben inmidels ook wat beter op de hoogte. | |
taart | zondag 21 mei 2006 @ 19:49 |
maar eens beginnen met leren ![]() | |
Xrenity | zondag 21 mei 2006 @ 19:51 |
Ik ga hier echt niet voor leren. Dat kan volgens mij ook niet echt 1 dag van te voren ![]() | |
King_of_cubes | zondag 21 mei 2006 @ 19:55 |
quote:Wat wil je leren? Ik heb 2 examens geoefend verder zou ik niet weten wat ik moet leren. | |
Ewaldus | zondag 21 mei 2006 @ 21:37 |
Hoe groot moet de samenvatting worden? Hoevaak telt deze? (havo) | |
AlttC | zondag 21 mei 2006 @ 21:38 |
Ik heb ook absoluut niet geleerd. Maar bij het proefexamen van een aantal weken geleden had ik (terwijl ik de samenvatting snel had opgekrabbeld) een 5,5. Geen super cijfer, maar voldoende, en als ik morgen gewoon m'n best doe ![]() | |
taart | zondag 21 mei 2006 @ 21:44 |
quote:ik ben ook tot de conclusie gekomen dat er niet veel te leren valt, enkel de signaalwoorden en andere begrippen. Examens ga ik niet eens doen. | |
taart | zondag 21 mei 2006 @ 21:47 |
quote:10% van de tekst, en telt meestal voor de helft mee. Let wel op je grammatica en zinsbouw, elke fout kost een punt ![]() | |
Ewaldus | zondag 21 mei 2006 @ 21:51 |
quote:10% maar? Vind ik best meevallen... ze kunnen je ook geen samenvatting van 3uur laten maken natuurlijk ![]() En een grammaticale fout is dus geen 10 meer maar een 9 ? ![]() | |
NASDAQbastardo | zondag 21 mei 2006 @ 22:06 |
Haha, grapjas, een grammaticale fout betekent dat er wat van je totaalscore afgaat. Dus als je voor een tekst 23 punten kan halen en je spelt als een breezerslet, dan kunnen daar maximaal 4 punten voor afgetrokken worden. | |
Fentoozler | zondag 21 mei 2006 @ 22:29 |
ik ga nog even een oefenexamen maken, en dan ga ik slapen.. iedereen succes morgen, en vwo'ers overmorgen ![]() | |
nlboy | maandag 22 mei 2006 @ 11:24 |
Ow ja mensen vergeet niet het aantal woorden te tellen! ![]() Bij het VMBO zat ik zo ver over het maximale heen, waardoor ik een 5 ipv een 7,5 had gehaald. ![]() Moet je bij de samenvatting een verwijzing geven naar het orginele bron, of niet? (havo) Want ik zie bij de uitwerkingen niets over staan, dat je er punten mee verdient. [ Bericht 23% gewijzigd door nlboy op 22-05-2006 11:30:17 ] | |
Myers | maandag 22 mei 2006 @ 11:32 |
Bah hier heb ik dus echt geen zin in. Beetje mijn middag verkloten door een stomme tekst te gaan samenvatten ![]() | |
svenski | maandag 22 mei 2006 @ 11:35 |
Mjah zometeen maar eens even ziet wat t wordt.. heeft iemand toevallig een overzicht van de begrippen?? | |
Viking84 | maandag 22 mei 2006 @ 11:37 |
Succes iedereen! ![]() Voor Nederlands kun je inderdaad niet veel leren, behalve dan dat je signaalwoorden kent, weet hoe je kernzinnen moet opsporen en enige bekendheid met de gehanteerde terminologie is ook wel handig. Maar je oefenen in het tekstverklaren en samenvatten is beslist geen overbodige luxe. In de eerste klassen van de havo heb ik dat maar 1 keer gedaan bij Engels en toen ik in de bovenbouw kwam, moest ik ineens voor elke toets een tekst verklaren. Terwijl ik vrij goed was in Engels, kreeg ik maar geen goede cijfers voor dat tekstverklaren. Toen heb ik hard geoefend met een examenbundel en vervolgens haalde ik altijd goede cijfers ![]() ![]() | |
nlboy | maandag 22 mei 2006 @ 11:42 |
Ja iedereen succes! ![]() | |
MmadviewW | maandag 22 mei 2006 @ 16:04 |
Iemand tips voor samenvatten (vwo), moeten er ook echt duidelijk alinea's zijn? | |
Koewam | maandag 22 mei 2006 @ 16:24 |
Hij was echt makkelijk (Havo)... Alleen jammer dat ik er bijna 3 kwartier over heb gedaan om thuis te komen met dit kutweer. | |
Xrenity | maandag 22 mei 2006 @ 16:42 |
Was goed te doen volgens mij ![]() | |
crossover | maandag 22 mei 2006 @ 16:59 |
Ik had maar 120 woorden (105 in klad) met de samenvatting! Maar er stond gewoon alles in wat betreft die punten... hoop dat ik het niet vernaaid heb ![]() | |
Xrenity | maandag 22 mei 2006 @ 17:01 |
Ongeveer 22 punten voor de vragen op zich ![]() Volgens mij heb ik dat wel goed gedaan. Samenvatting begin ik niet aan met nakijken ![]() | |
brighton | maandag 22 mei 2006 @ 17:07 |
Hoe zit dat met die argumenten, krijg je daar ook vragen over? Dat je moet kiezen of het 'Op de man spelen' is of een drogredenering? Is er iemand die daar een overzichtje van heeft of 't even kan uitleggen? | |
Fentoozler | maandag 22 mei 2006 @ 17:17 |
ongeveer 33 punten in totaal (wel streng nagekeken dus) daarvan ligt het cijfer tussen de 6,3 en de 8,3.. opzich wel netjes dus, was ook niet erg moelijk (HAVO) | |
Koewam | maandag 22 mei 2006 @ 17:20 |
7.6 ![]() | |
reconnect | maandag 22 mei 2006 @ 17:22 |
morgen examen NLD ![]() | |
Julien | maandag 22 mei 2006 @ 17:24 |
quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogredenering | |
Fentoozler | maandag 22 mei 2006 @ 17:25 |
quote:ik had woordenboek wel meegenomen, heb er alleen 0x ingekeken (HAVO dus) en samenvatting had ik: Samenvatting [titel] - [auteur] ... | |
Julien | maandag 22 mei 2006 @ 17:25 |
quote:je moet de oorspronkelijke titel als titel voor je samenvatting nemen en idd ook de naam van de auteur vermelden | |
Koewam | maandag 22 mei 2006 @ 17:25 |
quote:Woordenboek was handig ![]() ![]() | |
reconnect | maandag 22 mei 2006 @ 17:26 |
naam van de auteur en je eigen naam ook nog? | |
Pr0-n00b | maandag 22 mei 2006 @ 17:32 |
quote:Hoop voor je dat je vwo nederlands had ofzo? Want als je bij Nederlands havo examen maar 120 woorden had met de samenvatting ben je zo ongeveer al je punten kwijt :S Weet trouwens niet waar mensen een woordenboek nodig voor hadden, heb echt geen moment eentje nodig gehad. Net nog ff goed me score nagekeken, moet toch wel ongeveer op een 7 uitkomen (iig hoger dan een 5.5 wat ik moest halen, dat scheelt weer wat kopzorgen ![]() | |
nlboy | maandag 22 mei 2006 @ 17:37 |
[HAVO] Nederlands <---voor Havo. ![]() | |
HenkBenzinetank | maandag 22 mei 2006 @ 18:18 |
VWO Nederlands is zonder woordenboek aight? | |
vruitig | maandag 22 mei 2006 @ 18:29 |
Iemand goede tips voor voorbereiden examen Nederland voor VWO? Welke dingen moet je echt niet vergeten Titel Auteur .......... .......... .......... Nog goede tips om samen te vatten? | |
koffiegast | maandag 22 mei 2006 @ 18:31 |
titel auteur, jongens het is begrijpend lezen en samenvatten je hoeft geen boek te beschrijven ![]() | |
crossover | maandag 22 mei 2006 @ 18:33 |
Markeerstift. Niet stoppen met zoeken als je 1 antwoord/punt hebt gevonden. Als je te weinig woorden hebt klopt er iets niet. | |
vruitig | maandag 22 mei 2006 @ 18:35 |
quote:Titel en Auteur van wie je de tekst samenvat ![]() | |
MmadviewW | maandag 22 mei 2006 @ 18:44 |
quote:volgens mij met | |
Memento-Mori | maandag 22 mei 2006 @ 18:51 |
Ik heb hier een nakijkgeval van een examen en daar staat: Auteur: Titel: Samengevat door: Aantal woorden: (samenvatting) Dus zal wel goed zijn op die manier | |
HenkBenzinetank | maandag 22 mei 2006 @ 18:52 |
quote:Markeerstift is idd erg handig bij samenvatten | |
Oscar_de_Grouch | maandag 22 mei 2006 @ 19:01 |
Woordenboek meenemen ![]() | |
Merkie | maandag 22 mei 2006 @ 19:18 |
Bij die samenvatting moet je dus de titel en de auteur vermelden. Verder nog wat belangrijks? | |
crossover | maandag 22 mei 2006 @ 19:20 |
Bij HAVO hoefde dat niet ![]() | |
MerlijnDeBlow-venaar | maandag 22 mei 2006 @ 19:25 |
Ik kreeg de opdracht er boven te schrijven 'Samenvatting van *TITEL* door *AUTEUR* ' (niet bij 'door' je eigen naam zetten dus ![]() Maar ik moet morgen dus, ik zit die bundels na te kijken maar ik zie echt niet hoe ik hier voor kan leren, het is te laat om nu nog alles te gaan doen en ff één keer een examen maken is ook niet echt meer leerzaam... | |
Merkie | maandag 22 mei 2006 @ 19:29 |
Ik ga ff mijn informatieboek voor Nederlands zometeen doorlezen (voor tekstverklaren). En verders weet ik ook niet wat ik moet leren. | |
crossover | maandag 22 mei 2006 @ 19:30 |
quote:Gewoon niet leren, heb ik voor vandaag (Ned.) ook niet gedaan. Ik zou er ook niks aan hebben. Ik zal je vertellen wat ik fout deed. Ik had bij de samenvatting telkens ALLEEN onderstreept wat in de vraag stond. Bijv, zoek de mogelijke verklaring voor '.......'. Ik had dus in de tekst maar 1 zo'n verklaring onderstreept en niet bij stilgestaan dat er ook meerdere konden zijn. Daar heb ik dus behoorlijk voor punten mee verloren. Ik had ook maar iets meer dan de helft van het maximum aantal woorden. Let er dus ook op dat als je te weinig woorden hebt je gewoon fout zit. | |
Ontopic | maandag 22 mei 2006 @ 19:34 |
Hoe spoor je een kernzin op? [ Bericht 1% gewijzigd door Ontopic op 22-05-2006 19:39:58 ] | |
Ontopic | maandag 22 mei 2006 @ 19:37 |
Aantal vragen over samenvattingen: Stel er is een betoog waarin de schrijver eerst een tegenargument heel lang (zeg 1 of 2 allinea's) uitwerkt om het vervolgens te ontkrachten. Hoe vat je dat samen? Wat doe je met argumenten die bestaan uit voorbeelden of eigen ervaringen? Een ervaring is namelijk niet zo makkelijk samen te vatten. | |
MerlijnDeBlow-venaar | maandag 22 mei 2006 @ 19:39 |
quote:Niet denigrerend bedoeld, maar denk je dat dat voor VWO ook zo werkt? Wat denk je gehaald te hebben en wat stond je voor Nederlands tot nu toe? maw, kun je met deze aanpak je gemiddelde behouden? | |
Palau | maandag 22 mei 2006 @ 19:50 |
quote:Houd je aan kernzinnen en verander formuleringen zo, dat het kort op papier staat ![]() Ik heb vooral oude examens geoefend en ff theorie doorgelezen, meer kun je niet doen toch? | |
#ANONIEM | maandag 22 mei 2006 @ 19:55 |
Praktische aanwijzingen bij het schrijven van een samenvatting 1. Neem titel en schrijver over 2. Bestudeer de laatste opdracht (‘maak een goed lopende samenvatting…’) 3. Lees de tekst tweemaal 4. Onderstreep en markeer verbindingswoorden 5. Verwijder voorbeelden 6. Schrijf je samenvatting aan de hand van de aanwijzingen in je opdracht onder de zin ‘neem in je tekst op…’ 7. Gebruik deze aanwijzingen voor je alinea-indeling 8. Blijf zo dicht mogelijk bij de originele tekst 9. Neem geen beeldspraak van de originele tekst over 10. Corrigeer je tekst en tel het aantal woorden 11. Schrijf het aantal woorden eronder 12. Schrijf in het net verkapte tvp | |
Me_Wesley | maandag 22 mei 2006 @ 20:01 |
quote:En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op! Als er bijvoorbeeld staat: Uit je tekst moet blijken: "waarom er meer politie op straat moet komen" Zorg dan dat ergens in je samenvatting staat: "Er moet meer politie op straat komen, omdat: [argumenten]" Daar krijg je namelijk ook punten voor. Bekijk voor de duidelijkheid een keer een samenvattingstekst en het correctiemodel, zodat je weet hoe de punten gegeven worden. | |
Bravebart | maandag 22 mei 2006 @ 20:06 |
quote:Die tip hebben wij ook gekregen ![]() Je krijgt volgens mij een punt per zin, dus als je 4 dingen moet noemen heb je al 4 punten 9van de meestal 20 ofso ![]() | |
brighton | maandag 22 mei 2006 @ 20:07 |
Je moet ook geen voorbeelden overnemen uit de oorspronkelijke tekst toch? | |
Bravebart | maandag 22 mei 2006 @ 20:07 |
quote:Was toch omdat vorig jaar het gros van de leerlingen (ik dacht op havo) niet wist wat sedert was ofso | |
Bravebart | maandag 22 mei 2006 @ 20:08 |
quote:Klopt | |
Ayaxola | maandag 22 mei 2006 @ 20:14 |
Mag je nou een woordenboek meenemen? Ik doe het dan zeker, zou niet weten waarom niet. | |
Bravebart | maandag 22 mei 2006 @ 20:15 |
quote:Jep ![]() | |
Merkie | maandag 22 mei 2006 @ 20:19 |
quote:Best triest eigenlijk ![]() ![]() | |
Ayaxola | maandag 22 mei 2006 @ 20:20 |
Als je al niet weet wat sedert is... Maar ik neem hem dan gewoon mee, wie weet heb ik er nog wat aan ![]() | |
Bravebart | maandag 22 mei 2006 @ 20:24 |
quote:Eeeeeeuw het vee-wee-eu ![]() | |
Bravebart | maandag 22 mei 2006 @ 20:25 |
quote:Ja, dat is een schoolvoorbeeld van " ![]() | |
Nuna | maandag 22 mei 2006 @ 20:30 |
Waar kan je eigenlijk een samenvatting nakijken? In het correctiemodel staat geen voorbeeld ofzo ![]() | |
Eveli | maandag 22 mei 2006 @ 20:39 |
quote:In je examenbundel wel. ![]() laat me raden, die heb je niet? ![]() | |
Nuna | maandag 22 mei 2006 @ 20:44 |
quote:Nee ![]() | |
zijle | maandag 22 mei 2006 @ 21:18 |
Bron moet je toch ook altijd vermelden bij een samenvatting, als dat mogelijk is? Werd bij ons erg op gelet bij tentamens/toetsen ![]() | |
Bellator | maandag 22 mei 2006 @ 21:27 |
Teringsaai. | |
Ayaxola | maandag 22 mei 2006 @ 21:38 |
quote:Wat voor bron? | |
Me_Wesley | maandag 22 mei 2006 @ 21:51 |
quote:Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004, dan moet je onder de titel van je samenvatting bijvoorbeeld zetten: "Naar greetje (Quest september 2004)" | |
koffiegast | maandag 22 mei 2006 @ 21:53 |
meh geloof dat ik hier niet voor leer -_- geen bundel of wateva... | |
Ayaxola | maandag 22 mei 2006 @ 21:53 |
quote:Ow, dat zie ik in de examenbundel bij de uitwerkingen anders nergens staan? | |
HenkBenzinetank | maandag 22 mei 2006 @ 22:11 |
quote:*idem | |
Kenoep2 | maandag 22 mei 2006 @ 22:30 |
quote:M2 Had wel trouwens nog een vraagje. Als je een samenvatting maakt moet je ook de titel + schrijver enz noteren? En zo jah waar dan Titel bovenaan lijkt mij en schrijver ? ![]() | |
MmadviewW | maandag 22 mei 2006 @ 22:31 |
In hoeverre mag je de tekst aanpassen? mag je bijv "in de loop van de vorige eeuw" veranderen in ''in de vorige eeuw" | |
koffiegast | maandag 22 mei 2006 @ 22:43 |
quote:waarom zou dat niet mogen? het is alleen maar opvulling | |
Merkie | maandag 22 mei 2006 @ 23:21 |
Is het VWO-examen net zoveel meerkeuze als het HAVO-examen? Hoop 't wel ![]() | |
_superboer_ | maandag 22 mei 2006 @ 23:47 |
quote:Denk je dat er hier iemand is die het nu al weet? ![]() | |
AlttC | dinsdag 23 mei 2006 @ 01:04 |
Ik heb iets meer dan 14 van de 21 vragen goed denk ik... Ergens heb ik hele zinnen opgeschreven terwijl je enkel de cijfers moest invullen (dat heb ik du niet gedaan). Op het correctieblad staan enkel de cijfers. Wordt dit nu gewoon fout gerekend of kijken ze het even na in het vragenblad? Nouja, de samenvatting ging wel. Ik heb in ieder geval één keer het woordenboek gebruikt omdat ik niet 100 % zeker was of namelijk met of zonder 'n' er tussen geschreven wordt. Havo trouwens... | |
sitting_elfling | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:04 |
moet je trouwens woordenboek nederlands meenemen of krijg je die? | |
Jivis | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:13 |
Volgensmij zijn ze verplicht je er een te verstrekken, maar ik zou er voor de zekerheid maar een meenemen... | |
crossover | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:14 |
Nee die krijg je gewoon hoor. | |
sitting_elfling | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:18 |
quote:mooi, en achterin die woordenboeken staan toch ook vaak gramatica lijsten + signaal woorden de hele heutemeteut etc ![]() | |
2Mini | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:19 |
Hmm... moest je wat leren? ![]() | |
sitting_elfling | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:23 |
quote:neuh maar ik ga zo nog ff tekst maken, om er iig straks direct in te zitten. Qua scherpte enzo | |
SuUz2ko | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:52 |
quote:Niet overal. | |
Nuna | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:56 |
quote:In mijn informatieboek staat dat je dat alleen hoeft te doen bij een documentatiemap, niet bij de samenvatting. | |
Scharrelkip | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:06 |
quote:Mijn leraar (type ik-weet-alles) zegt idd dat het niet verplicht is, maar dat het wel netjes staat (dus in principe hoeft het niet ![]() | |
Nuna | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:11 |
quote:Ach, ja. Als het wel netjes staat kun je dat natuurlijk wel gewoon doen ![]() | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:55 |
meh keb niks voor nederlands gedaan, ik weet echt niet wat ik kan doen -_- | |
Memento-Mori | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:58 |
ik ben nu wat hoofdstukken met tips enzo aant doorlezen en even begrippen ophalen ![]() ![]() | |
Asmodean | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:02 |
ik heb al drie jaar niks voor nederlands gedaan, en ben niet van plan dat nu opeens te verander. Ik bedoel, wat kun je nou leren aan een samenvatting ![]() | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:02 |
volgensmij moet je ook begrijpend lezen Oo | |
Asmodean | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:04 |
quote:nja, daar valt toch ook niks aan te leren ![]() | |
sitting_elfling | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:04 |
quote:je leest toch altijd begrijpend ? .. waarom zou je anders shit lezen als je het toch niet opneemt ? | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:05 |
quote:ik weet niet, tekstsoorten de namen enzo? | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:06 |
Pff, je mag niet eens je GR erbij ![]() | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:12 |
Moet je dus zelf woorden tellen (wat je toch zoiezo doet) ![]() | |
Asmodean | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:13 |
quote:betoog, beschouwing, en nog een paar. Is dat belangrijk? | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:14 |
quote:Ja, maar ik ben altijd zo lui dat ik het aantal woorden van de aparte alinea's met de GR optel ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:15 |
quote:Nee, je moet het wel gewoon kennen, maar waarschijnlijk stellen ze er geen vraag over... | |
Ontopic | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:17 |
Net een examen uit de examenbundel gemaakt. Ik had alleen vrijwel elke 'titel-aan-alinea-toekennen' vraag fout. Iemand tips voor dit onderdeel? | |
Fir3fly | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:22 |
Iedereen (VWO dan ![]() ![]() | |
C.est-malheureux | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:23 |
Ik had precies 220 woorden met samenvatting ![]() | |
Nuna | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:23 |
quote:Wat wil je daarmee doen? Uitrekenen welke werkwoordsvorm je moet nemen ![]() | |
_superboer_ | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:24 |
quote:Let op de signaalwoorden! Als er bijvoorbeeld een alinea begint met de regel: "zo ging het ook bij..." dan weet je dat deze bij de vorige alinea hoort en er dus geen appart kopje bij moet. | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:33 |
quote:Nee, optellen hoeveel woorden ik heb gebruikt ![]() En misschien volplempen met info, maarja dat is allemaal zo simpel dat dat niet nodig is ![]() | |
Merkie | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:41 |
Ik heb er geen zin in mensen. ![]() | |
Kenoep2 | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:42 |
He je mag tog wel meer info geven dan dat er gevraagd is? Als het maar binnen die 200 worden blijft. Ik schrijjf gewoon veel op - meer kans dat het goed is ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:44 |
quote:Ik zou het niet doen, maar het mag wel. Als je maar de precieze stukjes in je samenvatting heb staan die in het antwoordmodel staan. Tussen die dinegn in mag je zo ongeveer opschrijven wat je wil als het maar niet al te onzinnig is of het stuk daarvoor ontkracht ![]() | |
Nuna | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:45 |
Ik hoop dat de teksten wel wat boeiender zijn dan voorgaande jaren. Maar ik vrees van niet ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:46 |
Het zou opzich wel lief van het Cito zijn als ze voor het eerst in de geschiedenis een beetje boeiende teksten geven ![]() Maarja dat is valse hoop ![]() | |
R-Mon | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:49 |
Voor één keertje geen Bolkestein met z'n gezeik over het wel of niet bestaan van de Nederlandse cultuur ![]() | |
Merkie | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:52 |
quote:The horror ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:03 |
quote:ja en drogredenen, argumentatie structuur (nevenschikkend, onderschikkend). Maar dat is ook wel basiskennis opzich ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:07 |
quote:Is dat ooit voorgekomen in een examen de laatste jaren ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:09 |
quote:In het verleden blabla ![]() Je hoeft een samenvatting trouwens toch niet in je eigen woorden op te schrijven? Zolang je alle deelvragen maar behandelt en een goed lopende tekst hebt? | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:10 |
quote:Ja, ons werd zelfs aangeraden om hele stukken letterlijk uit de tekst over te nemen. Dan kan je én geen spelfouten/zinsboufouten maken én je hebt meer kans dat je de punten binnen sleept omdat ze nogal letterlijkt dingen uit de tekst in het antwoordmodel hebben staan ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:12 |
quote:Oke, dan doet ik dat ook ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:16 |
quote:Heeft Maalman dat jullie niet verteld ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:18 |
quote:Nanette ![]() Ze heeft wel mijn schrijfdossier afgevinkt die ik nooit heb ingeleverd, moet ik haar nog steeds een keer voor bedanken ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:19 |
quote:Jaaaa, Nanette ![]() Heb ik ook een half jaar gehad in de eerste en een heel jaar in de derde ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:20 |
quote:Ik zou wel een manier weten ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:21 |
quote:Wij laatste twee jaar ![]() Maare, gaat hier nogal offtopic ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:21 |
quote:Waarom denk je dat ze hem heeft afgevinkt? | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:22 |
quote:Ja, moeten we niet hebben ![]() OT: Nederlands wordt denk ik wel te doen ![]() ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:23 |
quote:Dat wil ik niet eens weten ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:38 |
quote:Dacht ik al ![]() Ik ga ervandoor, succes allemaal! | |
R-Mon | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:40 |
Succes! | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:42 |
Succes allemaal ![]() | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:49 |
Succes mensen! Ik als een van de weinige zonder woordenboek geloof ik ![]() ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 12:54 |
quote:Wrom ? Heb je er geen of doe je er gewoon niet aan ![]() | |
B_BOY | dinsdag 23 mei 2006 @ 13:00 |
ik had ook geen woordenboek. wat heb je der aan. zijn er mensen die het woord nuanceren op moeten zoeken ![]() | |
Bravebart | dinsdag 23 mei 2006 @ 13:01 |
quote:Wattuh ![]() ![]() | |
VASND | dinsdag 23 mei 2006 @ 13:06 |
Weet iemand waar ik de samenvattings tips kan vinden? wat er in MOET staan altijd enzo? | |
Djaser | dinsdag 23 mei 2006 @ 15:19 |
Zo en terug, langer dan 1,5 uur aan je examen zitten is voor mietjes. Het viel behoorlijk mee. [ Bericht 10% gewijzigd door Djaser op 23-05-2006 15:52:42 ] | |
rubenrtv2 | dinsdag 23 mei 2006 @ 15:21 |
Idd, het was prima te doen | |
CG | dinsdag 23 mei 2006 @ 15:30 |
mwoah kan eigenlijk alle kanten op bij mij | |
Merkie | dinsdag 23 mei 2006 @ 15:40 |
Was best te doen ja. | |
Bellator | dinsdag 23 mei 2006 @ 15:42 |
Niet zo heel lastig. Ik heb wel een kleine blunder gemaakt door geen alinea's bij de samenvatting te gebruiken. ![]() ![]() ![]() | |
W8ezel | dinsdag 23 mei 2006 @ 15:50 |
quote:ik ook niet ![]() | |
Scharrelkip | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:02 |
Ik vond het wel weer van die saaie oninteressante teksten zeg ![]() | |
R-Mon | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:06 |
Ik heb 2 uur gezeten, vond de teksten wel aardig eigenlijk. Maar ik ben echt heel onzeker wat mijn antwoorden en samenvatting betreft. Precies 220 woorden maar ik had er liever een stuk meer. | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:08 |
Nou, dat viel ook mee, had alle tijd om rustig even de antwoorden op papier te zetten zodat ik straks nog even kan nakijken. Was na nog geen 2 uur klaar. | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:09 |
quote:Het was maximaal 200 woorden, geldt de 10%-regel dan ook??? ik kwam zelf op 198 uit. | |
Janteh | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:13 |
quote:ja, 200 woorden met 10% = 220 woorden, pas daarna krijg je punten aftrek voor te veel woorden. | |
Fir3fly | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:20 |
Wat een dráák van een tekst die eerste. Emoties en bezinning in het bedrijfsleven ![]() ![]() ![]() | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:28 |
quote:Die eerste vond ik nou nog wel interressant. ![]() | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:30 |
quote:Ik ken de regel maar vroeg me af of deze ook geldt als er expliciet gemeld wordt dat er maximaal 200 woorden gebruikt mogen worden. Normaal gesproken is het: Maak een samenvatting van 200 woorden. | |
Bellator | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:30 |
quote:Daar ging het dus totaal niet over maar oké... | |
Fir3fly | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:30 |
quote:Interessant ja, maar de inhoud sloeg verder nergens op ![]() | |
Fir3fly | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:31 |
quote:Ik noem maar een voorbeeld... | |
Bellator | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:31 |
quote:Oh ok. | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:31 |
Nou het sloeg niet nergens op, er werd alleen een denkfout gemaakt over de materiële consumptie, daar was ook nog een vraag over geloof ik. | |
Fir3fly | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:33 |
quote:Nou ja, dat was toch wel een beetje de essentie van het laatste gedeelte van de tekst. | |
SlipSlop | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:36 |
Hij was wel te maken. Alleen bij die vraag over die materiele consumptie snapte ik niet wat ik nou eigenlijk moest opschrijven. | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:36 |
Dus als een deel van een tekst niet klopt dan betekent het meteen dat de hele tekst nergens op slaat, het zou lekker zijn als ze jou examen ook zo beoordelen ![]() | |
brighton | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:37 |
Die eerste tekst en vragen vond ik vrij lastig...samenvatten ging goed, was om 16.00 klaar ![]() 219 woorden ![]() | |
SlipSlop | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:38 |
correctievoorschrift: http://ncrv.eindexamen.nu(...)06/VWO/1/Nederlands/ | |
VASND | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:38 |
Dat ging lekker, 16.00 klaar en 220 woorden. | |
14.gif | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:39 |
De tekst met vragen vond ik juist vrij simpel, samenvatting vond ik lastiger... ik had 216 woorden ![]() | |
Fir3fly | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:39 |
quote:Nee, dat gedeelte klopte gewoon niet, en ik vond de rest ook niet goed. Alleen dat stuk over de wetenschap waarin hij uitlegt dat niet alles geordend is vond ik goed. Daarna zakte het ver weg. | |
bolletje_25 | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:45 |
Ik had 202 woorden ![]() Het was echt totaal niet in me opgekomen dat je een woordenboek nodig zou kunnen hebben. Iedereen had er één op de bank liggen, maar ik heb niemand gezien die het ding gebruikte. Je kunt toch wel Nederlands ![]() | |
SlipSlop | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:45 |
Jezus als ik nu dat correctiemodel lees snap ik niet hoe je al die punten die je zou moeten hebben opgenoemd in 200 woorden kwijt kan. Voor de rest vragen best redelijk gemaakt ![]() | |
CittaR | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:46 |
dat ging wel lekker, was redelijk snel klaar en heb er wel een goed gevoel over. antwoorden kijken doe ik niet aan. | |
bolletje_25 | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:46 |
quote:Oh, kost dat punten? Ach ja, boeiend ![]() Mja, de eerste tekst was idd lekker.. Snap eerlijk gezegd niet wat er niet aan zou kloppen ![]() | |
14.gif | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:47 |
Ik heb 34 punten behaald ![]() | |
VASND | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:47 |
Iemand een linkje naar de vragen? | |
14.gif | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:49 |
Ik heb ze hier naast me liggen ![]() | |
14.gif | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:50 |
quote:Whehe, je kent een taal ![]() ![]() | |
VASND | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:51 |
quote:Ik was vroeg klaar dus maar niet op gewacht ![]() | |
14.gif | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:53 |
Wij mogen ze gewoon altijd meenemen ![]() Had iemand anders trouwens ook D bij vraag 1? ![]() | |
VASND | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:53 |
Dat weet ik dus niet, volgens mij had ik dat maar later verandert in A. | |
Scharrelkip | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:54 |
Hmm 27 punten ongeveer.. | |
bolletje_25 | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:55 |
quote:Grappig, ik had eerst B, toen C, en later weer B ![]() | |
brighton | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:56 |
Ik neem de opgaven altijd mee, hoelaat ik ook klaar ben ![]() Deze keer voor het eerst ook even snel m'n antwoorden op klad kunnen zetten, samenvatting had ik op klad gemaakt. Straks maar eens controleren ![]() | |
bolletje_25 | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:58 |
quote: quote:bron Ik beheers de vaardigheid ![]() ![]() | |
Salmonella | dinsdag 23 mei 2006 @ 16:58 |
quote:Ghehe ik ook, precies zo, maar dus wel fout.. ![]() Ongeveer 37 punten gehaald denk ik... | |
W8ezel | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:00 |
Hoeveel punten kon je in totaal halen? zie het al...45 | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:00 |
Ik heb 176 woorden ![]() ik wist echt niet hoe ik hem maakte en de antwoorden van de anderen dacht ik..ppff wat is het nou af en toe ![]() kga ff nakijken 10 punten van de eerste 19, god ik haat begrijpend lezen ![]() altijd net ernaast, vragen verkeerd begrijpen, argh ![]() samenvatting iets van 10 punten, lijkt me logisch als ik helft van tekst niet kan bevatten wat bedoelt wordt ![]() naja ik moet iets van 15 punten halen om een 5 te staan, helaas boeie [ Bericht 49% gewijzigd door koffiegast op 23-05-2006 17:11:35 ] | |
Nevje | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:05 |
Waar kan je het antwoordmodel vinden? | |
Eveli | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:05 |
Ga ook ff nakijken.... | |
14.gif | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:05 |
quote:45 | |
zijle | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:07 |
Moeilijke tekst ![]() Ik heb in totaal rond de 25 punten denk ik, als ik die 5,2 maar haal ![]() | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:10 |
Bij tekst een heb ik de eerste paar alinea's paar keer moeten lezen omdat ik maar niet in me opnam wat er nou stond ![]() ![]() | |
Laurens. | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:11 |
Ik heb minimaal gerekend en dan kom ik uit tussen de 21 en 27 punten. Ik heb een 4.2 nodig, die zit wel in de tas. | |
R-Mon | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:12 |
Streng gerekend, 24 van de 45 punten, tussen de 4.8 en 6.8, een 5.5 bij een normering van 0.7. | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:13 |
Jahooeee.... 35 punten, tussen een 7 en een 9 ![]() ![]() want had al een 8,3 staan | |
Nevje | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:14 |
![]() Waarom wil niemand mij vertellen waar ik het antwoordmodel kan vinden? ![]() | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:15 |
quote:www.havovwo.nl | |
Asmodean | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:15 |
www.examen.kennisnet.nl | |
Me_Wesley | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:16 |
http://www.cito.nl/vo/ce/dagroosters/eind_fr.htm | |
MerlijnDeBlow-venaar | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:16 |
Ik had 17/23 bij de eerste tekst en minstens 15 voor de samenvatting... 32 punten dus minstens... | |
Extend | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:17 |
wat ee \n grafhoer examen op VWO en ik ben er slecht in ![]() ![]() ![]() ![]() | |
koffiegast | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:18 |
quote:dacht dat die al gepost was ![]() naja keb tussen de 3 en 6, verwacht die 5 op me eindlijst, rest moet wel voldoende worden ![]() | |
K-jozz | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:18 |
quote:21/23 uit eerste tekst en minstens 14 uit de 2e ![]() | |
Extend | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:18 |
quote:sterf ![]() ik heb er rond de 23 ![]() | |
bolletje_25 | dinsdag 23 mei 2006 @ 17:19 |
Slotje ![]() |