Er zijn toch altijd weer mensen die woorden niet blijken te kennen waar ik me dan grenzeloos over kan verbazen. Op het ROC werd er verwoed door de woordenboeken gebladerd tijdens het examen, zowel door buitenlandse medeleerlingen als Nederlandse. En voor die laatste groep vind ik het nóg verbazender vaak.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:29 schreef Nevje het volgende:
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.
Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..![]()
Dat mag ja.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:40 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ben je er zeker van dat een woordenboek mag?
Ik vermoed dat de meeste mensen het toch niet gaan gebruiken en dat het dus geen voordeel oplevert. Waarom zou je je er dan druk over maken?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:29 schreef Nevje het volgende:
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.
Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..![]()
Zo ver ik weet mag je alles overnemen maar is dat niet verstandig. Er is niet echt een grens voor. (VWO)quote:Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
Meestal heb je met letterlijk overnemen teveel woorden, en niet echt de kern van de alinea..quote:Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken.quote:1.4.2 Woordenboek Nederlands
Je mag een Nederlands woordenboek gebruiken bij het examen Nederlands vmbo.
quote:Woordenboek Nederlands
In het vmbo is het gebruik van een eendelig eentalig woordenboek Nederlands bij alle leerwegen toegestaan bij het centraal examen Nederlands.
Vanaf 2006 is bij het examen Nederlands havo en vwo ook een verklarend woordenboek Nederlands toegestaan; eendelig en niet digitaal.
Septembermededeling 2005 voor de examens van 2006:
In de Regeling Toegestane hulpmiddelen waren de centrale examens havo en vwo Nederlands de enige "talenexamens" waarbij een woordenboek niet is toegestaan. Met ingang van het centraal examen 2006 wordt aan die uitzondering een eind gemaakt en is ook bij havo en vwo Nederlands een eendelig verklarend Nederlands woordenboek toegestaan. Het examen wijkt in zijn opzet niet af van de examens van voorgaande jaren en gaat niet uit van een andere woordenschat dan voorheen.
Mag well! Mijn lerares zei het.quote:Op donderdag 20 april 2006 23:28 schreef _superboer_ het volgende:
Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken.
En dan een sig int Duitsquote:Op donderdag 20 april 2006 23:33 schreef Viking84 het volgende:
tvp (misschien kan ik als student Nederlands nog van dienst zijn hier)
quote:Op woensdag 3 mei 2006 14:35 schreef 2Mini het volgende:
De uitverkoop van 68' (VWO 2004-1)
Kan iemand mij vertellen waar deze tekst over gaat?
Ik heb net een smvt gemaakt... volgens mij sla ik de plank helemaal misquote:Op woensdag 3 mei 2006 15:15 schreef A.Petacchi het volgende:
[..]
![]()
Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.
![]()
Waarom?quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:15 schreef A.Petacchi het volgende:
[..]
![]()
Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.
![]()
Tsja we gingen 6 lessen ofzo besteden aan die tekst. Waarvan 4 om de samenvatting te maken of vragen te beantwoorden en 2 om ze na te kijken. Je moet toch wat he.quote:
Je mag zoveel kladden als je wil op je tekst.quote:Op maandag 8 mei 2006 14:23 schreef R-Mon het volgende:
Mag je een marker erbij of moet je je "rode en blauwe kleurpotlood" gebruiken om te markeren voor het samenvatten?
ook dyslektisch hier, ik moet het alleen doen zoals ieder ander aangezien aan mijn vorm weinig om te zeilen is (met name laptop het opzegt ipv het lezen bij jou neem ik aan?)quote:Op vrijdag 5 mei 2006 22:12 schreef kikisantema het volgende:
Zijn er nog mensen hier dyslect?
Ik namelijk wel, en ik doe mijn Nederlands examen nu op de laptop...
Iemand ervaring?
Nee, ik moet gewoon van papier lezen. Ik mag wel zo;n ding (daisy speler) maar daar heb ik geen ervaring mee en lezen moet ik toch in mijn leven, geen probleem, het duurt alleen wat langer.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:25 schreef koffiegast het volgende:
[..]
ook dyslektisch hier, ik moet het alleen doen zoals ieder ander aangezien aan mijn vorm weinig om te zeilen is (met name laptop het opzegt ipv het lezen bij jou neem ik aan?)
mmh mag dat dan spellingscontrole? bij mij werd nog altijd bij elke toets uiteraard het maximale aan spellingsfouten/interpuctatie etc gedaan (meestal werd spelling niet meegeteld maar dan nog. keb moeite om goeie zinnen te maken en me handschrift is spijkerschrift!) Ik moet zelf lezen maar keb vreselijke moeite om bij veel verhalen het juiste beeld te krijgen en die info die ik eruit haal uit te leggen. Ik heb vaak dat ik wel 8 x dezelfde zin kan lezen maar niet begrijp wat er bedoelt wordt, regelmatig ben ik tijdelijk blind voor bepaald woord, bv hoogstens ik wist totaal niet meer wat het betekende en maakte daardoor een fout antwoord. En als ik dan eindelijk een idee ervan heb dan ik heb enorme moeite het uit te leggen, ik weet ook vaak niet wat ik moet zeggen bij een exacte vak toets zie je formule en vergelijking en staat er verklaar dit, dan zit ik met open mond... wat is nou de bedoeling? Voor mijn idee is het al verklaart.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:30 schreef kikisantema het volgende:
[..]
Nee, ik moet gewoon van papier lezen. Ik mag wel zo;n ding (daisy speler) maar daar heb ik geen ervaring mee en lezen moet ik toch in mijn leven, geen probleem, het duurt alleen wat langer.
Ik heb er een laptop bij omdat ik zo sneller kan schrijven (met name bij de samenvatting) en ik veel spellingsfouten maak. Op de laptop staat de spellingcontrole functie aan...
WTF?!?!quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:30 schreef kikisantema het volgende:
[..]
Ik heb er een laptop bij omdat ik zo sneller kan schrijven (met name bij de samenvatting) en ik veel spellingsfouten maak. Op de laptop staat de spellingcontrole functie aan...
Ja, en dat is voor mij bepaald geen luxequote:Op donderdag 11 mei 2006 21:39 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
WTF?!?!
Spellingscontrole bij een examen Nederlands?
Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet.quote:Op donderdag 11 mei 2006 21:47 schreef kikisantema het volgende:
[..]
Ja, en dat is voor mij bepaald geen luxe![]()
ik heb een sterk vermoeden dat je geen enkel idee hebt wat dyslexie ook maar inhoudtquote:Op donderdag 11 mei 2006 21:51 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet.
Bah.
Je hebt een bepaalde handicap met letters en woorden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 22:04 schreef koffiegast het volgende:
[..]
ik heb een sterk vermoeden dat je geen enkel idee hebt wat dyslexie ook maar inhoudt![]()
helaas u heeft een kort begrip wat dyslexie inhoudt, ik adviseer u om je mond dicht te houden over andermans problemen waar je slechts 2% van weet.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:16 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
Je hebt een bepaalde handicap met letters en woorden..
Is prima, ik verwacht toch niet dat je het me eens zal zijn. Alleen jammer dat je het niet ontkracht of ontkent.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:21 schreef koffiegast het volgende:
[..]
helaas u heeft een kort begrip wat dyslexie inhoudt, ik adviseer u om je mond dicht te houden over andermans problemen waar je slechts 2% van weet.![]()
waarom zou ik het met je eens zijn als je over een ministuk verteld over dyslexie en er vanuit gaat dat iedereen die het heeft zo is en je idee geeft dat iemand absoluut met zoiets niet enigszins in eenvoudigere wijze zijn examen mag maken en daar dan gelijk over wilt hebben dat het ook daadwerkelijk zo is als jij zegt?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:23 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
Is prima, ik verwacht toch niet dat je het me eens zal zijn. Alleen jammer dat je het niet ontkracht of ontkent.![]()
Dat is eht beste. Je krijgt de punten die in je samenvatting moeten voorkomen. Selecteer in de tekst de zinnen die die punten beantwoorden. Plak deze zinnen achter elkaar, voeg hier en daar wat woorden toe, en voilá! Maar hou het dan idd wel kort en bondig, want anders heb je teveel woorden.quote:Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
maar is dat niet iets als herhalen ?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:39 schreef Boeman het volgende:
[..]
Dat is eht beste. Je krijgt de punten die in je samenvatting moeten voorkomen. Selecteer in de tekst de zinnen die die punten beantwoorden. Plak deze zinnen achter elkaar, voeg hier en daar wat woorden toe, en voilá! Maar hou het dan idd wel kort en bondig, want anders heb je teveel woorden.
Als je de correctiemodellen van de vorige examens ook ziet, zie je dat daar ook letterlijk de zinnen uit de tekst in staan.
Als je de juiste dingen herhaalt, vat je samen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:42 schreef koffiegast het volgende:
[..]
maar is dat niet iets als herhalen ?
Kerel, over die spellingscontrole, bij natuurkunde, prima. Bij biologie, prima. Bij maatschappijleer, prima. Maar bij Nederlands wordt _juist_ getoetst of je wel of niet kunt spellen en zinnen kunt opbouwen. Dan is het toch niet zo verwonderlijk dat ik verbaasd ben dat iemand het voorrecht krijgt om een spellingscheck te mogen gebruiken?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:28 schreef koffiegast het volgende:
[..]
waarom zou ik het met je eens zijn als je over een ministuk verteld over dyslexie en er vanuit gaat dat iedereen die het heeft zo is en je idee geeft dat iemand absoluut met zoiets niet enigszins in eenvoudigere wijze zijn examen mag maken en daar dan gelijk over wilt hebben dat het ook daadwerkelijk zo is als jij zegt?
Ja, tsjek de correctiemodellen op havovwo.nl maarquote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:51 schreef koffiegast het volgende:
mmh altijd als ik lees niet herhalingen en populaire gevallen heb ik altijd het idee dat ik een totaal nieuwe verhaal moet schrijven van zelfde onderwerp ipv gewoonweg goed gevormde zinnen uit de tekst te halen, met andere woorden overschrijven uit de tekst mag dus?
precies genoeg, ik zeg je hebt geen goed idee wat dyslexie inhoudt, vervolgens zeg je handicap met letters en woorden. Wil daar niet al te diep op ingaan maar ik neem aan dat je het verschil tussen hele dyslexie (wat ik zei en waar je op antwoord) en waar het bij meid omging anders ligt.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:50 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
Kerel, over die spellingscontrole, bij natuurkunde, prima. Bij biologie, prima. Bij maatschappijleer, prima. Maar bij Nederlands wordt _juist_ getoetst of je wel of niet kunt spellen en zinnen kunt opbouwen. Dan is het toch niet zo verwonderlijk dat ik verbaasd ben dat iemand het voorrecht krijgt om een spellingscheck te mogen gebruiken?
En dat van "dat iedereen die het heeft zo is" slaat nergens op, maar dat zie je zelf hopelijk ook. En dat 'ministuk" dat ik vertel is precies genoeg.
Feit, geen mening.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:03 schreef koffiegast het volgende:
[..]
prima als je idee hebt dat bij nederlands spelling gechecked moet worden, jouw mening,
Ik ben direct, maar ik zeik niemand af. Ik weet niet hoe het met die vriendin van je zit, maar ik blijf het hoe dan ook bizar vinden. Stel, jij hebt een probleem met dingen op zoeken in BINAS. Dat zou toch ook geen reden zijn om hulp te krijgen? Dat vind je waarschijnlijk een kromme vergelijking, maar het komt uiteindelijk op precies hetzelfde neer. Is verder niets persoonlijks, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:03 schreef koffiegast het volgende:
afzeikt, bekrompen
vriendin ? ik ken er nietquote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:10 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
Feit, geen mening.
[..]
Ik ben direct, maar ik zeik niemand af. Ik weet niet hoe het met die vriendin van je zit, maar ik blijf het hoe dan ook bizar vinden. Stel, jij hebt een probleem met dingen op zoeken in BINAS. Dat zou toch ook geen reden zijn om hulp te krijgen? Dat vind je waarschijnlijk een kromme vergelijking, maar het komt uiteindelijk op precies hetzelfde neer. Is verder niets persoonlijks, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Over dat wel of niet herhalen:
Bij ons wordt er ook altijd op gehamerd dat we niks mogen herhalen in de samenvatting, maar in het correctieschema staan vaak mooi wel precies dezelfde zinnen als in de tekst. Valt me ook op dat ze vaak PRECIES dat woord willen zien. Ik ga gewoon zinnen herhalen, volgens mij levert dat toch echt meer punten op.
klinkt soortgelijk hier, alleen aan mijn vorm kan ik amper iets doen. Ik weet het pas sinds klas 1, desalniettemin heb ik 6vwo gehaald zonder enige iets uit te spoken (lage cijfers halen als je mensen met hogere cijfers uitlegt = zwaar demotiverend.). IQ tests geven bij mij ook aan gemiddeld tussen 125-172. Mijn vorm om precies te zijn: ik doe niets automatisch, ik heb zware problemen uit me woorden te komen, tijdelijke blindheid van woorden/fouten(simpele woorden zelfs), ik heb moeite met praten(woorden mixen, half en kromme zinnen) en horen(ik hoor het wel, maar begrijp het niet.), ik heb moeite met lezen(het begrijpen wat bedoelt wordt.). Een aardig zware vorm dus en er bestaat nou niet echt iets die het allemaal kan controleren. Het enige wat ik krijg bij toetsen is 10% extra tijd, maar dat helpt weinig als je moeilijk jezelf kunt controlerenquote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:16 schreef kikisantema het volgende:
Ja, ik vind het zelf ook wel een beetje overdreven dat ik spellingscontrole kan gebruiken, maar ik compenseer mijn spellingsgebrek met een vrij hoge woordenschat ed. Dus opzich haal ik ook zonder spellingscontrole nog wel een voldoende, de laptop gebruik ik omdat ik zo beter overzicht en structuur aan kan brengen in mijn eigen verhaal, daar schort het nogal eens aan...
En wat betreft de mate van dyslectie, ik schijn idd een vrij zware vorm te hebben.
Verder heb ik een IQ van 142 en een klas overgeslagen op de middelbare school... Dat ik het VWO niveu niet aan zou kunnen is dus onzin. Ik ben pas dit jaar (examen jaar) er achter gekomen dat ik dyslectie heb, en dan ook nog in deze vorm (niveau varierend tussen bassischool groep 5 en 8)
Ben benieuwdquote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:28 schreef koffiegast het volgende:
-knip-
Ontopic:
ik ga voor me nederlands examen wel zinnen compleet herhalen dan! Zal me veel makkelijker afgaan dan alles zelf bedenken en moeilijk uit me woorden komen al dan niet half. Bedankt voor de tip(wellicht haal ik dan eindelijk een voldoende!)
ben vorig jaar gezakt voor me eindexamen op paar punten naquote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:01 schreef kikisantema het volgende:
Reken maar! Vorig jaar ook al examen gedaan.... (helaas ging het daar ergens anders mis)
Globaal gezien moet je het aantal woorden delen door de gegeven punten die je er in moet vermelden. Geen voorbeelden opnemen uit de tekst en gewoon de kernzinnen (vaak 1e, 2e of laatste zin van een (belangrijke) alinea) overschrijven of herschrijven. En niet meer dan 10% afwijken van de gegeven woorden norm.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 22:31 schreef Laurens. het volgende:
Die samenvatting zie ik niet echt zitten...
Moet je al die zooi er verplicht boven zetten?quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:11 schreef J0stie het volgende:
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
OMG Nederlandssamenvatting is zoooo simpel, als je 't goed doet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:11 schreef J0stie het volgende:
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:59 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Iemand dus een overzichtje? Liefst overgetypt uit de examenbundel?
hmmm ik dus een 4,1 voor HAVO, aanstaande maandag dus, volgens mij moet het te doen zijn (ben nooit echt geweldig goed geweest in Nederlands maar toch redelijk cijfer..)quote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:08 schreef 4.2Quattro het volgende:
Ik moet een 4,8 hebben. Lijkt me wel mogelijk.
'Een samenvatting van een bewerking van 'Titel' door 'auteur''quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:52 schreef brighton het volgende:
Heb ook nog geen enkele tekst samengevat dit jaar. Dus boven de samenvatting zet je de auteur en titel van de oorspronkelijke tekst, ook nog de bron ofzo? En je eigen naam erboven
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Brunaquote:Op zaterdag 20 mei 2006 17:12 schreef ma_jojo het volgende:
Kan iemand nu even een voorbeeldje geven over wat je boven een samenvatting moet zetten?
Bv. als er een artikel is, geschreven door Dick Bruna, het heet Nijntje en wordt samengevat door Marjolijn R. Hoe zet je dat dan boven je samenvatting? En moet je ook aanhalingstekens gebruiken voor de titel? Help mensen.
Je eigen naam hoeft nergens?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:20 schreef Eveli het volgende:
[..]
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna
Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
Moet dat er echt boven? Is mij nooit verteld.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:20 schreef Eveli het volgende:
[..]
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna
Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
Heb je de examenbundel?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 20:07 schreef King_of_cubes het volgende:
Maandag Nederlands. Ik ben er nog niet uit of ik er wat aan ga doen.
En telt dat, als je het erboven schrijft, mee bij je aantal woorden?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 20:06 schreef Eveli het volgende:
Moet niet, maar staat wel een stuk beter (volgens mn leraar).
Uiteraard.quote:
Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9quote:Zoja, orientatietoetsje maken, samenvattinkje maken, uurtje werk, en toch een gevoel dat je er genoeg voor hebt gedaan.
Sommige alinea's `horen` bij elkaar.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:14 schreef _superboer_ het volgende:
Ik zat net 2003-II te maken en toen kwam er de vraag welke functie alinea x had tov alinea y. Hoe kan deze functie opsommend zijn?
Nederlands is oefenen ipv lerenquote:Op zondag 21 mei 2006 13:55 schreef crossover het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me, wat ECHT belangrijk is en elke keer terugkomt?
Ik heb namelijk de tijd niet om heel het boek door te lezen, dus heb ik delen van wat examens gemaakt en wat van die teksten die je moet samenvatten bekeken. Maar echt leren zit er niet in...
Hoppa, ik heb nu de helft van een volgend examen achter de rug en ik sta nu een 5.7quote:Op zondag 21 mei 2006 13:02 schreef King_of_cubes het volgende:
Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9Nog maar even een examen maken zometeen.
http://www.havovwo.nl/havo/hne/index2.htmquote:Op zondag 21 mei 2006 15:57 schreef Xevor het volgende:
Iemand een website met samenvattingen en oefenexamens? Ik kan mijn examenbundel even niet vinden.
ik ben ook tot de conclusie gekomen dat er niet veel te leren valt, enkel de signaalwoorden en andere begrippen. Examens ga ik niet eens doen.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:55 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Wat wil je leren? Ik heb 2 examens geoefend verder zou ik niet weten wat ik moet leren.
10% van de tekst, en telt meestal voor de helft mee.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:37 schreef Ewaldus het volgende:
Hoe groot moet de samenvatting worden? Hoevaak telt deze?
(havo)
10% maar? Vind ik best meevallen...quote:Op zondag 21 mei 2006 21:47 schreef taart het volgende:
[..]
10% van de tekst, en telt meestal voor de helft mee.
Let wel op je grammatica en zinsbouw, elke fout kost een punt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogredeneringquote:Op maandag 22 mei 2006 17:07 schreef brighton het volgende:
Hoe zit dat met die argumenten, krijg je daar ook vragen over? Dat je moet kiezen of het 'Op de man spelen' is of een drogredenering? Is er iemand die daar een overzichtje van heeft of 't even kan uitleggen?
ik had woordenboek wel meegenomen, heb er alleen 0x ingekeken (HAVO dus)quote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef reconnect het volgende:
morgen examen NLDheb je woordenboek echt nodig? Het is voor het eerst toegestaan heh..en wat neem je als titel van je samenvatting? Gewoon: "samenvatting van blablabla" door: Je eigen naam ??
je moet de oorspronkelijke titel als titel voor je samenvatting nemenquote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef reconnect het volgende:
morgen examen NLDheb je woordenboek echt nodig? Het is voor het eerst toegestaan heh..en wat neem je als titel van je samenvatting? Gewoon: "samenvatting van blablabla" door: Je eigen naam ??
Woordenboek was handigquote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef reconnect het volgende:
Hoop voor je dat je vwo nederlands had ofzo? Want als je bij Nederlands havo examen maar 120 woorden had met de samenvatting ben je zo ongeveer al je punten kwijt :Squote:Op maandag 22 mei 2006 16:59 schreef crossover het volgende:
Ik had maar 120 woorden (105 in klad) met de samenvatting!
Maar er stond gewoon alles in wat betreft die punten... hoop dat ik het niet vernaaid heb
Titel en Auteur van wie je de tekst samenvatquote:Op maandag 22 mei 2006 18:31 schreef koffiegast het volgende:
titel auteur, jongens het is begrijpend lezen en samenvatten je hoeft geen boek te beschrijven
volgens mij metquote:Op maandag 22 mei 2006 18:18 schreef HenkBenzinetank het volgende:
VWO Nederlands is zonder woordenboek aight?
Markeerstift is idd erg handig bij samenvattenquote:Op maandag 22 mei 2006 18:33 schreef crossover het volgende:
Markeerstift. Niet stoppen met zoeken als je 1 antwoord/punt hebt gevonden.
Als je te weinig woorden hebt klopt er iets niet.
Gewoon niet leren, heb ik voor vandaag (Ned.) ook niet gedaan. Ik zou er ook niks aan hebben.quote:Op maandag 22 mei 2006 19:25 schreef MerlijnDeBlow-venaar het volgende:
Ik kreeg de opdracht er boven te schrijven 'Samenvatting van *TITEL* door *AUTEUR* ' (niet bij 'door' je eigen naam zetten dus)
Maar ik moet morgen dus, ik zit die bundels na te kijken maar ik zie echt niet hoe ik hier voor kan leren, het is te laat om nu nog alles te gaan doen en ff één keer een examen maken is ook niet echt meer leerzaam...
Niet denigrerend bedoeld, maar denk je dat dat voor VWO ook zo werkt?quote:Op maandag 22 mei 2006 19:30 schreef crossover het volgende:
[..]
Gewoon niet leren, heb ik voor vandaag (Ned.) ook niet gedaan. Ik zou er ook niks aan hebben.
Ik zal je vertellen wat ik fout deed. Ik had bij de samenvatting telkens ALLEEN onderstreept wat in de vraag stond. Bijv, zoek de mogelijke verklaring voor '.......'. Ik had dus in de tekst maar 1 zo'n verklaring onderstreept en niet bij stilgestaan dat er ook meerdere konden zijn. Daar heb ik dus behoorlijk voor punten mee verloren. Ik had ook maar iets meer dan de helft van het maximum aantal woorden. Let er dus ook op dat als je te weinig woorden hebt je gewoon fout zit.
Houd je aan kernzinnen en verander formuleringen zo, dat het kort op papier staatquote:Op maandag 22 mei 2006 19:37 schreef Ontopic het volgende:
Aantal vragen over samenvattingen:
Stel er is een betoog waarin de schrijver eerst een tegenargument heel lang (zeg 1 of 2 allinea's) uitwerkt om het vervolgens te ontkrachten. Hoe vat je dat samen?
Wat doe je met argumenten die bestaan uit voorbeelden of eigen ervaringen? Een ervaring is namelijk niet zo makkelijk samen te vatten.
En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op!quote:Op maandag 22 mei 2006 19:55 schreef Thomas B. het volgende:
Praktische aanwijzingen bij het schrijven van een samenvatting
1. Neem titel en schrijver over
2. Bestudeer de laatste opdracht (‘maak een goed lopende samenvatting…’)
3. Lees de tekst tweemaal
4. Onderstreep en markeer verbindingswoorden
5. Verwijder voorbeelden
6. Schrijf je samenvatting aan de hand van de aanwijzingen in je opdracht onder de zin ‘neem in je tekst op…’
7. Gebruik deze aanwijzingen voor je alinea-indeling
8. Blijf zo dicht mogelijk bij de originele tekst
9. Neem geen beeldspraak van de originele tekst over
10. Corrigeer je tekst en tel het aantal woorden
11. Schrijf het aantal woorden eronder
12. Schrijf in het net
verkapte tvp
Die tip hebben wij ook gekregenquote:Op maandag 22 mei 2006 20:01 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op!
Als er bijvoorbeeld staat:
Uit je tekst moet blijken:
"waarom er meer politie op straat moet komen"
Zorg dan dat ergens in je samenvatting staat:
"Er moet meer politie op straat komen, omdat: [argumenten]"
Daar krijg je namelijk ook punten voor. Bekijk voor de duidelijkheid een keer een samenvattingstekst en het correctiemodel, zodat je weet hoe de punten gegeven worden.
Was toch omdat vorig jaar het gros van de leerlingen (ik dacht op havo) niet wist wat sedert was ofsoquote:
Kloptquote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef brighton het volgende:
Je moet ook geen voorbeelden overnemen uit de oorspronkelijke tekst toch?
Jepquote:Op maandag 22 mei 2006 20:14 schreef Ayaxola het volgende:
Mag je nou een woordenboek meenemen? Ik doe het dan zeker, zou niet weten waarom niet.
Best triest eigenlijkquote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Was toch omdat vorig jaar het gros van de leerlingen (ik dacht op havo) niet wist wat sedert was ofso
Eeeeeeuw het vee-wee-euquote:Op maandag 22 mei 2006 20:19 schreef Merkie het volgende:
[..]
Best triest eigenlijk. Was op 't vee-wee-eu trouwens
.
Ja, dat is een schoolvoorbeeld van "quote:Op maandag 22 mei 2006 20:20 schreef Ayaxola het volgende:
Als je al niet weet wat sedert is...
Maar ik neem hem dan gewoon mee, wie weet heb ik er nog wat aan![]()
In je examenbundel wel.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:30 schreef Nuna het volgende:
Waar kan je eigenlijk een samenvatting nakijken? In het correctiemodel staat geen voorbeeld ofzo
Neequote:Op maandag 22 mei 2006 20:39 schreef Eveli het volgende:
[..]
In je examenbundel wel.
laat me raden, die heb je niet?![]()
Wat voor bron?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:18 schreef zijle het volgende:
Bron moet je toch ook altijd vermelden bij een samenvatting, als dat mogelijk is? Werd bij ons erg op gelet bij tentamens/toetsen
Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004,quote:
Ow, dat zie ik in de examenbundel bij de uitwerkingen anders nergens staan?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004,
dan moet je onder de titel van je samenvatting bijvoorbeeld zetten: "Naar greetje (Quest september 2004)"
*idemquote:Op maandag 22 mei 2006 21:53 schreef koffiegast het volgende:
meh geloof dat ik hier niet voor leer -_- geen bundel of wateva...
M2quote:Op maandag 22 mei 2006 21:53 schreef koffiegast het volgende:
meh geloof dat ik hier niet voor leer -_- geen bundel of wateva...
waarom zou dat niet mogen? het is alleen maar opvullingquote:Op maandag 22 mei 2006 22:31 schreef MmadviewW het volgende:
In hoeverre mag je de tekst aanpassen?
mag je bijv "in de loop van de vorige eeuw" veranderen in ''in de vorige eeuw"
Denk je dat er hier iemand is die het nu al weet?quote:Op maandag 22 mei 2006 23:21 schreef Merkie het volgende:
Is het VWO-examen net zoveel meerkeuze als het HAVO-examen?
mooi, en achterin die woordenboeken staan toch ook vaak gramatica lijsten + signaal woorden de hele heutemeteut etcquote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:14 schreef crossover het volgende:
Nee die krijg je gewoon hoor.
neuh maar ik ga zo nog ff tekst maken, om er iig straks direct in te zitten. Qua scherpte enzoquote:
Niet overal.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:14 schreef crossover het volgende:
Nee die krijg je gewoon hoor.
In mijn informatieboek staat dat je dat alleen hoeft te doen bij een documentatiemap, niet bij de samenvatting.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004,
dan moet je onder de titel van je samenvatting bijvoorbeeld zetten: "Naar greetje (Quest september 2004)"
Mijn leraar (type ik-weet-alles) zegt idd dat het niet verplicht is, maar dat het wel netjes staat (dus in principe hoeft het nietquote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:56 schreef Nuna het volgende:
[..]
In mijn informatieboek staat dat je dat alleen hoeft te doen bij een documentatiemap, niet bij de samenvatting.
Ach, ja. Als het wel netjes staat kun je dat natuurlijk wel gewoon doenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:06 schreef Scharrelkip het volgende:
[..]
Mijn leraar (type ik-weet-alles) zegt idd dat het niet verplicht is, maar dat het wel netjes staat (dus in principe hoeft het niet)
nja, daar valt toch ook niks aan te lerenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:02 schreef koffiegast het volgende:
volgensmij moet je ook begrijpend lezen Oo
je leest toch altijd begrijpend ? .. waarom zou je anders shit lezen als je het toch niet opneemt ?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:02 schreef koffiegast het volgende:
volgensmij moet je ook begrijpend lezen Oo
ik weet niet, tekstsoorten de namen enzo?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:04 schreef Asmodean het volgende:
[..]
nja, daar valt toch ook niks aan te leren
betoog, beschouwing, en nog een paar. Is dat belangrijk?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:05 schreef koffiegast het volgende:
[..]
ik weet niet, tekstsoorten de namen enzo?
Ja, maar ik ben altijd zo lui dat ik het aantal woorden van de aparte alinea's met de GR optelquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:12 schreef koffiegast het volgende:
Moet je dus zelf woorden tellen (wat je toch zoiezo doet)
Nee, je moet het wel gewoon kennen, maar waarschijnlijk stellen ze er geen vraag over...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:13 schreef Asmodean het volgende:
[..]
betoog, beschouwing, en nog een paar. Is dat belangrijk?
Let op de signaalwoorden! Als er bijvoorbeeld een alinea begint met de regel: "zo ging het ook bij..." dan weet je dat deze bij de vorige alinea hoort en er dus geen appart kopje bij moet.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:17 schreef Ontopic het volgende:
Net een examen uit de examenbundel gemaakt.
Ik had alleen vrijwel elke 'titel-aan-alinea-toekennen' vraag fout.
Iemand tips voor dit onderdeel?
Nee, optellen hoeveel woorden ik heb gebruiktquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:23 schreef Nuna het volgende:
[..]
Wat wil je daarmee doen? Uitrekenen welke werkwoordsvorm je moet nemen
Ik zou het niet doen, maar het mag wel. Als je maar de precieze stukjes in je samenvatting heb staan die in het antwoordmodel staan. Tussen die dinegn in mag je zo ongeveer opschrijven wat je wil als het maar niet al te onzinnig is of het stuk daarvoor ontkrachtquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:42 schreef Kenoep2 het volgende:
He je mag tog wel meer info geven dan dat er gevraagd is? Als het maar binnen die 200 worden blijft. Ik schrijjf gewoon veel op - meer kans dat het goed is
The horrorquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:49 schreef R-Mon het volgende:
Voor één keertje geen Bolkestein met z'n gezeik over het wel of niet bestaan van de Nederlandse cultuur
ja en drogredenen, argumentatie structuur (nevenschikkend, onderschikkend).quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:05 schreef koffiegast het volgende:
[..]
ik weet niet, tekstsoorten de namen enzo?
Is dat ooit voorgekomen in een examen de laatste jarenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
ja en drogredenen, argumentatie structuur (nevenschikkend, onderschikkend).
Maar dat is ook wel basiskennis opzich
In het verleden blablaquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:07 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Is dat ooit voorgekomen in een examen de laatste jaren![]()
Ja, ons werd zelfs aangeraden om hele stukken letterlijk uit de tekst over te nemen. Dan kan je én geen spelfouten/zinsboufouten maken én je hebt meer kans dat je de punten binnen sleept omdat ze nogal letterlijkt dingen uit de tekst in het antwoordmodel hebben staanquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:09 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
In het verleden blabla
Je hoeft een samenvatting trouwens toch niet in je eigen woorden op te schrijven? Zolang je alle deelvragen maar behandelt en een goed lopende tekst hebt?
Oke, dan doet ik dat ookquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:10 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Ja, ons werd zelfs aangeraden om hele stukken letterlijk uit de tekst over te nemen. Dan kan je én geen spelfouten/zinsboufouten maken én je hebt meer kans dat je de punten binnen sleept omdat ze nogal letterlijkt dingen uit de tekst in het antwoordmodel hebben staan
Heeft Maalman dat jullie niet verteldquote:
Nanettequote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:16 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Heeft Maalman dat jullie niet verteld![]()
Jaaaa, Nanettequote:
Ik zou wel een manier wetenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:18 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nanette
Ze heeft wel mijn schrijfdossier afgevinkt die ik nooit heb ingeleverd, moet ik haar nog steeds een keer voor bedanken
Wij laatste twee jaarquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:19 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Jaaaa, Nanette![]()
Heb ik ook een half jaar gehad in de eerste en een heel jaar in de derde![]()
Waarom denk je dat ze hem heeft afgevinkt?quote:
Ja, moeten we niet hebbenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:21 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Wij laatste twee jaarTof mens!
Maare, gaat hier nogal offtopic
Dat wil ik niet eens wetenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:21 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ze hem heeft afgevinkt?
Dacht ik alquote:
Wrom ? Heb je er geen of doe je er gewoon niet aanquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:49 schreef koffiegast het volgende:
Succes mensen! Ik als een van de weinige zonder woordenboek geloof ik![]()
Wattuhquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:00 schreef B_BOY het volgende:
ik had ook geen woordenboek.
wat heb je der aan.
zijn er mensen die het woord nuanceren op moeten zoekenwat een omfg n00bs
ik ook nietquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:42 schreef Bellator het volgende:
Niet zo heel lastig. Ik heb wel een kleine blunder gemaakt door geen alinea's bij de samenvatting te gebruiken.![]()
![]()
Het was maximaal 200 woorden, geldt de 10%-regel dan ook???quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:06 schreef R-Mon het volgende:
Ik heb 2 uur gezeten, vond de teksten wel aardig eigenlijk. Maar ik ben echt heel onzeker wat mijn antwoorden en samenvatting betreft. Precies 220 woorden maar ik had er liever een stuk meer.
ja, 200 woorden met 10% = 220 woorden, pas daarna krijg je punten aftrek voor te veel woorden.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:09 schreef K-jozz het volgende:
[..]
Het was maximaal 200 woorden, geldt de 10%-regel dan ook???
ik kwam zelf op 198 uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |