abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 april 2006 @ 17:16:31 #1
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_37010242
Op het vmbo, waar ik het vorig jaar deed, veel schrijfwerk. Wel goed te doen, of dat dit jaar weer zo is, zullen we merken aan alle posts hier.

Tijden per niveau :
VMBO BB:

Datum : maandag 29 mei 2006. 13:30-15:30
Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc.


VMBO KB:

Datum : woensdag 31 mei 2006. 13:30-15:30
Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc.

VMBO GL:

Datum : maandag 29 mei 2006. 13:30-15:30
Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc.

VMBO TL:

Datum : maandag 29 mei 2006. 13:30-15:30
Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc.

Havo:

Datum : maandag 22 mei 2006. 13:30-16:30
Hulpmiddelen : Woordenboek.Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc.

Vwo:

Datum : dinsdag 23 mei 2006. 13:30-16:30
Hulpmiddelen : Woordenboek. Daarnaast de standaard hulpmiddelen als pen, potlood etc.

Discussiër hier van te voren over het vak. Als je iets nog niet weet, vraag het gerust.

In ieder geval succes met Nederlands allemaal
  zondag 16 april 2006 @ 17:20:42 #2
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_37010365
Dit schiet echt niet op, Messenga. Je moet gewoon een topic per niveau hebben. Dus gewoon: [VWO] Nederlands. Die [Examen]-tag is natuurlijk hopeloos nutteloos in het EXA-forum.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_37061780
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.

Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..
  dinsdag 18 april 2006 @ 18:54:47 #4
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_37069887
Wij hadden vorig jaar ook geen woordenboek bij NL examen.. is dat veranderd?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  dinsdag 18 april 2006 @ 20:42:22 #5
105263 Litso
Interlectueel.
pi_37074343
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 14:29 schreef Nevje het volgende:
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.

Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..
Er zijn toch altijd weer mensen die woorden niet blijken te kennen waar ik me dan grenzeloos over kan verbazen. Op het ROC werd er verwoed door de woordenboeken gebladerd tijdens het examen, zowel door buitenlandse medeleerlingen als Nederlandse. En voor die laatste groep vind ik het nóg verbazender vaak.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  woensdag 19 april 2006 @ 00:05:54 #6
30560 2Mini
Official Logo
pi_37083059
Nederlands...

Gelukkig sta ik er nu redelijk voor..
Camera 1... 1!
pi_37095362
Ben je er zeker van dat een woordenboek mag?
  woensdag 19 april 2006 @ 15:04:20 #8
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_37095972
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:40 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ben je er zeker van dat een woordenboek mag?
Dat mag ja.
  woensdag 19 april 2006 @ 17:47:27 #9
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_37101531
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 14:29 schreef Nevje het volgende:
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.

Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..
Ik vermoed dat de meeste mensen het toch niet gaan gebruiken en dat het dus geen voordeel oplevert. Waarom zou je je er dan druk over maken?
pi_37103897
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
  woensdag 19 april 2006 @ 19:10:34 #11
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_37103961
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
Zo ver ik weet mag je alles overnemen maar is dat niet verstandig. Er is niet echt een grens voor. (VWO)
pi_37111746
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
Meestal heb je met letterlijk overnemen teveel woorden, en niet echt de kern van de alinea..
pi_37146884
Nog even over het woordenboek:

Op watmoetikleren.nl staat het volgende:
quote:
1.4.2 Woordenboek Nederlands
Je mag een Nederlands woordenboek gebruiken bij het examen Nederlands vmbo.
Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken.

Ook bij het tijdrooster op eindexamen.nu staat bij de benodigdheden voor Nl geen woordenboek.

edit:
Ik zie nu op www.eindexamen.nl het volgende:
quote:
Woordenboek Nederlands
In het vmbo is het gebruik van een eendelig eentalig woordenboek Nederlands bij alle leerwegen toegestaan bij het centraal examen Nederlands.

Vanaf 2006 is bij het examen Nederlands havo en vwo ook een verklarend woordenboek Nederlands toegestaan; eendelig en niet digitaal.

Septembermededeling 2005 voor de examens van 2006:

In de Regeling Toegestane hulpmiddelen waren de centrale examens havo en vwo Nederlands de enige "talenexamens" waarbij een woordenboek niet is toegestaan. Met ingang van het centraal examen 2006 wordt aan die uitzondering een eind gemaakt en is ook bij havo en vwo Nederlands een eendelig verklarend Nederlands woordenboek toegestaan. Het examen wijkt in zijn opzet niet af van de examens van voorgaande jaren en gaat niet uit van een andere woordenschat dan voorheen.
  donderdag 20 april 2006 @ 23:30:20 #14
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_37146971
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:28 schreef _superboer_ het volgende:
Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken.
Mag well! Mijn lerares zei het.
Ten percent faster with a sturdier frame
  donderdag 20 april 2006 @ 23:33:50 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37147109
tvp (misschien kan ik als student Nederlands nog van dienst zijn hier )
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 april 2006 @ 23:35:34 #16
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_37147176
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:33 schreef Viking84 het volgende:
tvp (misschien kan ik als student Nederlands nog van dienst zijn hier )
En dan een sig int Duits
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  donderdag 20 april 2006 @ 23:39:32 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37147313
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:35 schreef donroyco het volgende:

[..]

En dan een sig int Duits
Niet meer actief op Fok!
pi_37239791
Is het niet wat onhandig dat VMBO, HAVO en VWO hier bij elkaar zitten?
Volgens mij krijg je er alleen maar verwarring van.
  vrijdag 28 april 2006 @ 20:35:56 #19
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_37387718
In 1999 had ik ook woordenboek want mijn school had niet duidelijk aangeven of woordenboek mag gebruiken.. dus daar heb ik gedaan want mijn woordenschat was niet sterk.
  vrijdag 28 april 2006 @ 23:27:23 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37392370
De examentips Nederlands 2006 die op www.examen.nl staan zijn overigens door mij geschreven Heb ik fijn even 240 euri voor gevangen in één middagje
Niet meer actief op Fok!
pi_37401712
Ik vind de teksten bij het examen altijd wat vreemd. Het lijkt alsof ze zo ontzettend anders zijn opgebouwd dan de teksten in kranten en tijdschriften. Komen ze echt rechtstreeks uit bijv. de Volkskrant of worden ze flink aangepast?
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:35:02 #22
30560 2Mini
Official Logo
pi_37511481
De uitverkoop van 68' (VWO 2004-1)

Kan iemand mij vertellen waar deze tekst over gaat?
Camera 1... 1!
pi_37512746
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:35 schreef 2Mini het volgende:
De uitverkoop van 68' (VWO 2004-1)

Kan iemand mij vertellen waar deze tekst over gaat?


Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.

AS Roma---Ajax---Real Valladolid---Hammarby IF---West Ham United--- River Plate---Alessia Filippi
LA DISOCCUPAZIONE... TI HA DATO UN BEL MESTIERE...MESTIERE DI MERDA...CARABINIERE!
  woensdag 3 mei 2006 @ 15:45:58 #24
30560 2Mini
Official Logo
pi_37513573
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:15 schreef A.Petacchi het volgende:

[..]



Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.

Ik heb net een smvt gemaakt... volgens mij sla ik de plank helemaal mis
Liever de gifbeker denk ik ook
Camera 1... 1!
  woensdag 3 mei 2006 @ 16:45:22 #25
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_37515206
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:15 schreef A.Petacchi het volgende:

[..]



Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.

Waarom?
pi_37534018
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 16:45 schreef Djaser het volgende:

[..]

Waarom?
Tsja we gingen 6 lessen ofzo besteden aan die tekst. Waarvan 4 om de samenvatting te maken of vragen te beantwoorden en 2 om ze na te kijken. Je moet toch wat he.

Liever de gifbeker was ook zo'n gare tekst ja. Verheug je alvast maar op je eindexamenteksten, al hadden wij vorig jaar een redelijk heldere over het opheffen van het rookverbod ofzo.
AS Roma---Ajax---Real Valladolid---Hammarby IF---West Ham United--- River Plate---Alessia Filippi
LA DISOCCUPAZIONE... TI HA DATO UN BEL MESTIERE...MESTIERE DI MERDA...CARABINIERE!
pi_37588985
Zijn er nog mensen hier dyslect?
Ik namelijk wel, en ik doe mijn Nederlands examen nu op de laptop...
Iemand ervaring?
  maandag 8 mei 2006 @ 14:23:31 #28
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_37656811
Mag je een marker erbij of moet je je "rode en blauwe kleurpotlood" gebruiken om te markeren voor het samenvatten?
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_37656958
quote:
Op maandag 8 mei 2006 14:23 schreef R-Mon het volgende:
Mag je een marker erbij of moet je je "rode en blauwe kleurpotlood" gebruiken om te markeren voor het samenvatten?
Je mag zoveel kladden als je wil op je tekst.
pi_37739531
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 22:12 schreef kikisantema het volgende:
Zijn er nog mensen hier dyslect?
Ik namelijk wel, en ik doe mijn Nederlands examen nu op de laptop...
Iemand ervaring?
ook dyslektisch hier, ik moet het alleen doen zoals ieder ander aangezien aan mijn vorm weinig om te zeilen is (met name laptop het opzegt ipv het lezen bij jou neem ik aan?)
pi_37739690
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 16:25 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ook dyslektisch hier, ik moet het alleen doen zoals ieder ander aangezien aan mijn vorm weinig om te zeilen is (met name laptop het opzegt ipv het lezen bij jou neem ik aan?)
Nee, ik moet gewoon van papier lezen. Ik mag wel zo;n ding (daisy speler) maar daar heb ik geen ervaring mee en lezen moet ik toch in mijn leven, geen probleem, het duurt alleen wat langer.
Ik heb er een laptop bij omdat ik zo sneller kan schrijven (met name bij de samenvatting) en ik veel spellingsfouten maak. Op de laptop staat de spellingcontrole functie aan...
pi_37747633
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 16:30 schreef kikisantema het volgende:

[..]

Nee, ik moet gewoon van papier lezen. Ik mag wel zo;n ding (daisy speler) maar daar heb ik geen ervaring mee en lezen moet ik toch in mijn leven, geen probleem, het duurt alleen wat langer.
Ik heb er een laptop bij omdat ik zo sneller kan schrijven (met name bij de samenvatting) en ik veel spellingsfouten maak. Op de laptop staat de spellingcontrole functie aan...
mmh mag dat dan spellingscontrole? bij mij werd nog altijd bij elke toets uiteraard het maximale aan spellingsfouten/interpuctatie etc gedaan (meestal werd spelling niet meegeteld maar dan nog. keb moeite om goeie zinnen te maken en me handschrift is spijkerschrift!) Ik moet zelf lezen maar keb vreselijke moeite om bij veel verhalen het juiste beeld te krijgen en die info die ik eruit haal uit te leggen. Ik heb vaak dat ik wel 8 x dezelfde zin kan lezen maar niet begrijp wat er bedoelt wordt, regelmatig ben ik tijdelijk blind voor bepaald woord, bv hoogstens ik wist totaal niet meer wat het betekende en maakte daardoor een fout antwoord. En als ik dan eindelijk een idee ervan heb dan ik heb enorme moeite het uit te leggen, ik weet ook vaak niet wat ik moet zeggen bij een exacte vak toets zie je formule en vergelijking en staat er verklaar dit, dan zit ik met open mond... wat is nou de bedoeling? Voor mijn idee is het al verklaart.

het werkelijke probleem is dus dat ik al die testen dus maar ook moet doen alsof ik helemaal nix heb en op geen enkel manier rekening mee kan gehouden worden. Aardig lastig situatie maar ik ga proberen het te halen. Ik had ooit een 7,5 voor begrijpend lezen toen ik random alles invulde, de toetsen die ik serieus probeerde waren altijd onvoldoendes..
pi_37747971
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 16:30 schreef kikisantema het volgende:

[..]


Ik heb er een laptop bij omdat ik zo sneller kan schrijven (met name bij de samenvatting) en ik veel spellingsfouten maak. Op de laptop staat de spellingcontrole functie aan...
WTF?!?!
Spellingscontrole bij een examen Nederlands?
pi_37748215
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 21:39 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

WTF?!?!
Spellingscontrole bij een examen Nederlands?
Ja, en dat is voor mij bepaald geen luxe
pi_37748327
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 21:47 schreef kikisantema het volgende:

[..]

Ja, en dat is voor mij bepaald geen luxe
Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet.

Bah.
pi_37748537
Het tweede deel van het examen NL (samenvatten) is makkelijk te doen. Het gaat er hier om dat de verplichte onderdelen (staan in de opdracht) in de samenvatting voorkomen. Het is dus niet nodig van elke alinea een samenvatting te maken, als daarin toch niet staat wat je voor de samenvatting nodig hebt.
Op die manier kan je erg makkelijk punten binnen slepen.
pi_37748714
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 21:51 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet.

Bah.
ik heb een sterk vermoeden dat je geen enkel idee hebt wat dyslexie ook maar inhoudt
pi_37764248
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 22:04 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ik heb een sterk vermoeden dat je geen enkel idee hebt wat dyslexie ook maar inhoudt
Je hebt een bepaalde handicap met letters en woorden. .
pi_37764400
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:16 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Je hebt een bepaalde handicap met letters en woorden. .
helaas u heeft een kort begrip wat dyslexie inhoudt, ik adviseer u om je mond dicht te houden over andermans problemen waar je slechts 2% van weet.
pi_37764440
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:21 schreef koffiegast het volgende:

[..]

helaas u heeft een kort begrip wat dyslexie inhoudt, ik adviseer u om je mond dicht te houden over andermans problemen waar je slechts 2% van weet.
Is prima, ik verwacht toch niet dat je het me eens zal zijn. Alleen jammer dat je het niet ontkracht of ontkent.
pi_37764611
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:23 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Is prima, ik verwacht toch niet dat je het me eens zal zijn. Alleen jammer dat je het niet ontkracht of ontkent.
waarom zou ik het met je eens zijn als je over een ministuk verteld over dyslexie en er vanuit gaat dat iedereen die het heeft zo is en je idee geeft dat iemand absoluut met zoiets niet enigszins in eenvoudigere wijze zijn examen mag maken en daar dan gelijk over wilt hebben dat het ook daadwerkelijk zo is als jij zegt?
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:39:21 #42
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_37764963
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
Dat is eht beste. Je krijgt de punten die in je samenvatting moeten voorkomen. Selecteer in de tekst de zinnen die die punten beantwoorden. Plak deze zinnen achter elkaar, voeg hier en daar wat woorden toe, en voilá! Maar hou het dan idd wel kort en bondig, want anders heb je teveel woorden.

Als je de correctiemodellen van de vorige examens ook ziet, zie je dat daar ook letterlijk de zinnen uit de tekst in staan .
[i]deze ruimte is te huur[/i]
pi_37765063
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:39 schreef Boeman het volgende:

[..]

Dat is eht beste. Je krijgt de punten die in je samenvatting moeten voorkomen. Selecteer in de tekst de zinnen die die punten beantwoorden. Plak deze zinnen achter elkaar, voeg hier en daar wat woorden toe, en voilá! Maar hou het dan idd wel kort en bondig, want anders heb je teveel woorden.

Als je de correctiemodellen van de vorige examens ook ziet, zie je dat daar ook letterlijk de zinnen uit de tekst in staan .
maar is dat niet iets als herhalen ?
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:43:21 #44
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_37765103
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:42 schreef koffiegast het volgende:

[..]

maar is dat niet iets als herhalen ?
Als je de juiste dingen herhaalt, vat je samen.
[i]deze ruimte is te huur[/i]
pi_37765362
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:28 schreef koffiegast het volgende:

[..]

waarom zou ik het met je eens zijn als je over een ministuk verteld over dyslexie en er vanuit gaat dat iedereen die het heeft zo is en je idee geeft dat iemand absoluut met zoiets niet enigszins in eenvoudigere wijze zijn examen mag maken en daar dan gelijk over wilt hebben dat het ook daadwerkelijk zo is als jij zegt?
Kerel, over die spellingscontrole, bij natuurkunde, prima. Bij biologie, prima. Bij maatschappijleer, prima. Maar bij Nederlands wordt _juist_ getoetst of je wel of niet kunt spellen en zinnen kunt opbouwen. Dan is het toch niet zo verwonderlijk dat ik verbaasd ben dat iemand het voorrecht krijgt om een spellingscheck te mogen gebruiken?

En dat van "dat iedereen die het heeft zo is" slaat nergens op, maar dat zie je zelf hopelijk ook. En dat 'ministuk" dat ik vertel is precies genoeg.
pi_37765378
mmh altijd als ik lees niet herhalingen en populaire gevallen heb ik altijd het idee dat ik een totaal nieuwe verhaal moet schrijven van zelfde onderwerp ipv gewoonweg goed gevormde zinnen uit de tekst te halen, met andere woorden overschrijven uit de tekst mag dus?
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:53:54 #47
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_37765465
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:51 schreef koffiegast het volgende:
mmh altijd als ik lees niet herhalingen en populaire gevallen heb ik altijd het idee dat ik een totaal nieuwe verhaal moet schrijven van zelfde onderwerp ipv gewoonweg goed gevormde zinnen uit de tekst te halen, met andere woorden overschrijven uit de tekst mag dus?
Ja, tsjek de correctiemodellen op havovwo.nl maar
[i]deze ruimte is te huur[/i]
pi_37765758
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:50 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Kerel, over die spellingscontrole, bij natuurkunde, prima. Bij biologie, prima. Bij maatschappijleer, prima. Maar bij Nederlands wordt _juist_ getoetst of je wel of niet kunt spellen en zinnen kunt opbouwen. Dan is het toch niet zo verwonderlijk dat ik verbaasd ben dat iemand het voorrecht krijgt om een spellingscheck te mogen gebruiken?

En dat van "dat iedereen die het heeft zo is" slaat nergens op, maar dat zie je zelf hopelijk ook. En dat 'ministuk" dat ik vertel is precies genoeg.
precies genoeg, ik zeg je hebt geen goed idee wat dyslexie inhoudt, vervolgens zeg je handicap met letters en woorden. Wil daar niet al te diep op ingaan maar ik neem aan dat je het verschil tussen hele dyslexie (wat ik zei en waar je op antwoord) en waar het bij meid omging anders ligt.

prima als je idee hebt dat bij nederlands spelling gechecked moet worden, jouw mening, maar waar ik het niet mee eens ben is dat je in feite het afzeikt. Het bekrompen gevoel dat je in je mening geeft lijkt meer van 'sterf af je kunt geen nederlands dus kun je niet slagen' dan 'spelling controle? vind ik zeer merkwaardig bij nederlands!'. Het feit dat ze dyslektisch is betekent nog niet dat ze automatisch slecht is in lezen of begrip woord/letters, maar dat ze een aardig speciaal geval is waarin het dus toegestaan is. Dyslexie heeft enorme hoeveelheid vormen en maten en zeg nou zelf als je het zo zwaar hebt maar wel erg slim bent wil je toch ook een kans krijgen? Toegegeven ik vind het ook apart spellingscontrole, maar ik heb het vast minder zwaar dan zij/hij (zoals ook is aangegeven 'het is geen luxe').

Waarom ik op je geval reageerde? Omdat het ongelofelijk is hoe bekrompen mensen kunnen reageren over dingen die ze zelf niet ervaren. Vond je reactie uitermate flauw overkomen, op een wijze om iemand af te zeiken.
pi_37765991
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 17:03 schreef koffiegast het volgende:

[..]

prima als je idee hebt dat bij nederlands spelling gechecked moet worden, jouw mening,
Feit, geen mening.
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 17:03 schreef koffiegast het volgende:
afzeikt, bekrompen
Ik ben direct, maar ik zeik niemand af. Ik weet niet hoe het met die vriendin van je zit, maar ik blijf het hoe dan ook bizar vinden. Stel, jij hebt een probleem met dingen op zoeken in BINAS. Dat zou toch ook geen reden zijn om hulp te krijgen? Dat vind je waarschijnlijk een kromme vergelijking, maar het komt uiteindelijk op precies hetzelfde neer. Is verder niets persoonlijks, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Over dat wel of niet herhalen:
Bij ons wordt er ook altijd op gehamerd dat we niks mogen herhalen in de samenvatting, maar in het correctieschema staan vaak mooi wel precies dezelfde zinnen als in de tekst. Valt me ook op dat ze vaak PRECIES dat woord willen zien. Ik ga gewoon zinnen herhalen, volgens mij levert dat toch echt meer punten op.
pi_37766149
Ja, ik vind het zelf ook wel een beetje overdreven dat ik spellingscontrole kan gebruiken, maar ik compenseer mijn spellingsgebrek met een vrij hoge woordenschat ed. Dus opzich haal ik ook zonder spellingscontrole nog wel een voldoende, de laptop gebruik ik omdat ik zo beter overzicht en structuur aan kan brengen in mijn eigen verhaal, daar schort het nogal eens aan...
En wat betreft de mate van dyslectie, ik schijn idd een vrij zware vorm te hebben.
Verder heb ik een IQ van 142 en een klas overgeslagen op de middelbare school... Dat ik het VWO niveu niet aan zou kunnen is dus onzin. Ik ben pas dit jaar (examen jaar) er achter gekomen dat ik dyslectie heb, en dan ook nog in deze vorm (niveau varierend tussen bassischool groep 5 en 8)
pi_37766477
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 17:10 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Feit, geen mening.
[..]

Ik ben direct, maar ik zeik niemand af. Ik weet niet hoe het met die vriendin van je zit, maar ik blijf het hoe dan ook bizar vinden. Stel, jij hebt een probleem met dingen op zoeken in BINAS. Dat zou toch ook geen reden zijn om hulp te krijgen? Dat vind je waarschijnlijk een kromme vergelijking, maar het komt uiteindelijk op precies hetzelfde neer. Is verder niets persoonlijks, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Over dat wel of niet herhalen:
Bij ons wordt er ook altijd op gehamerd dat we niks mogen herhalen in de samenvatting, maar in het correctieschema staan vaak mooi wel precies dezelfde zinnen als in de tekst. Valt me ook op dat ze vaak PRECIES dat woord willen zien. Ik ga gewoon zinnen herhalen, volgens mij levert dat toch echt meer punten op.
vriendin ? ik ken er niet .
Probleem zoeken in binas, is gewoon zoeken(er is vaak aangegeven waar je kunt vinden/bladeren/register). Het probleem wat bij zij waarom zij met laptop mag is dat haar handschrift bijv. totaal onleesbaar is of simpele woorden soms spontaan verkeerd schrijft, het is dan een enorme moeilijkheid om netjes te schrijven zoals het hoort en anderzijds ben je soms ook blind voor je eigen fouten(weet niet wat ze heeft). Meeste mensen hebbe dat uiteraard wel beetje, maar sommige hebben een extreme vorm. Het gaat niet geheel of totaal niet automatisch waardoor ze wellicht wel 6 uur aan moeten werken, als je dan vraagt doe het in 3 uur is gewoon pesten. (een blinde man vragen watvoor kleur zijn shirt is zeg maar.)

Wat ik afzeik vind, nou dit dus: "Kom op zeg, wat een onzin. Als je niet goed kan spellen, ben je niet goed in Nederlands en verdien je die punten niet. Of het nou dyslectie heet of niet. Bah."
Het klinkt nou niet echt aardig voor iemand die zijn best doet iets van te maken en gewoon afgejengd wordt voor iets waar hij/zij niks aan kan doen.

denk dat we er onderhand wel uit zijn.

Ontopic:
ik ga voor me nederlands examen wel zinnen compleet herhalen dan! Zal me veel makkelijker afgaan dan alles zelf bedenken en moeilijk uit me woorden komen al dan niet half. Bedankt voor de tip (wellicht haal ik dan eindelijk een voldoende!)

[ Bericht 1% gewijzigd door koffiegast op 12-05-2006 17:41:44 ]
pi_37766605
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 17:16 schreef kikisantema het volgende:
Ja, ik vind het zelf ook wel een beetje overdreven dat ik spellingscontrole kan gebruiken, maar ik compenseer mijn spellingsgebrek met een vrij hoge woordenschat ed. Dus opzich haal ik ook zonder spellingscontrole nog wel een voldoende, de laptop gebruik ik omdat ik zo beter overzicht en structuur aan kan brengen in mijn eigen verhaal, daar schort het nogal eens aan...
En wat betreft de mate van dyslectie, ik schijn idd een vrij zware vorm te hebben.
Verder heb ik een IQ van 142 en een klas overgeslagen op de middelbare school... Dat ik het VWO niveu niet aan zou kunnen is dus onzin. Ik ben pas dit jaar (examen jaar) er achter gekomen dat ik dyslectie heb, en dan ook nog in deze vorm (niveau varierend tussen bassischool groep 5 en 8)
klinkt soortgelijk hier, alleen aan mijn vorm kan ik amper iets doen. Ik weet het pas sinds klas 1, desalniettemin heb ik 6vwo gehaald zonder enige iets uit te spoken (lage cijfers halen als je mensen met hogere cijfers uitlegt = zwaar demotiverend.). IQ tests geven bij mij ook aan gemiddeld tussen 125-172. Mijn vorm om precies te zijn: ik doe niets automatisch, ik heb zware problemen uit me woorden te komen, tijdelijke blindheid van woorden/fouten(simpele woorden zelfs), ik heb moeite met praten(woorden mixen, half en kromme zinnen) en horen(ik hoor het wel, maar begrijp het niet.), ik heb moeite met lezen(het begrijpen wat bedoelt wordt.). Een aardig zware vorm dus en er bestaat nou niet echt iets die het allemaal kan controleren. Het enige wat ik krijg bij toetsen is 10% extra tijd, maar dat helpt weinig als je moeilijk jezelf kunt controleren
  vrijdag 12 mei 2006 @ 17:34:25 #53
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_37766611
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 17:28 schreef koffiegast het volgende:

-knip-

Ontopic:
ik ga voor me nederlands examen wel zinnen compleet herhalen dan! Zal me veel makkelijker afgaan dan alles zelf bedenken en moeilijk uit me woorden komen al dan niet half. Bedankt voor de tip (wellicht haal ik dan eindelijk een voldoende!)
Ben benieuwd .
[i]deze ruimte is te huur[/i]
pi_37767210
Reken maar! Vorig jaar ook al examen gedaan.... (helaas ging het daar ergens anders mis)
pi_37767304
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 18:01 schreef kikisantema het volgende:
Reken maar! Vorig jaar ook al examen gedaan.... (helaas ging het daar ergens anders mis)
ben vorig jaar gezakt voor me eindexamen op paar punten na Had vreselijke pest in nederlands examen, we kregen alleen laatste 2 weken voor eindexamen er nog wat uitleg over(of eigenlijk gewoon maken.) Dit jaar moet gewoon anders uitkomen
pi_37895754
Heeft iemand wat te zeggen over het niveau van voorgaande jaren? Die samenvatting zie ik niet echt zitten...
pi_37896253
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 22:31 schreef Laurens. het volgende:
Die samenvatting zie ik niet echt zitten...
Globaal gezien moet je het aantal woorden delen door de gegeven punten die je er in moet vermelden. Geen voorbeelden opnemen uit de tekst en gewoon de kernzinnen (vaak 1e, 2e of laatste zin van een (belangrijke) alinea) overschrijven of herschrijven. En niet meer dan 10% afwijken van de gegeven woorden norm.
pi_37896877
Ik vind de manier van becijferen van de samenvatting nogal debiel

In principe krijg je gewoon voor elk goed inhoudselement een punt. Verder word er naar niet zoveel gekeken.
pi_37904990
Samenvattingen is juist het makkelijkste wat er is, gewoon precies opschrijven wat ze willen. Ik heb het altijd zo gedaan en heb altijd min 75% van zo'n samenvatting goed. Ik merk wel dat ik slecht ben geworden in tekstverklaren, al eeuwen niet meer gedaan. Dus daar maak ik in het weekend nog wel ff 2 teksten van
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:44:39 #60
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_37916505
Waar moet je eigenlijk op letten bij het samenvatten volgens de examenbundel? Want ik heb geen examenbundel .
pi_37917493
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
  woensdag 17 mei 2006 @ 15:45:30 #62
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_37918644
Nederlands is het enige vak dit jaar waar ik niets aan gedaan heb, en ik ben er niet bepaald trots op. Is er enige kans dat ik het examen gewoon met een 6 kan maken?
pi_37918886
Heb ook nog geen enkele tekst samengevat dit jaar. Dus boven de samenvatting zet je de auteur en titel van de oorspronkelijke tekst, ook nog de bron ofzo? En je eigen naam erboven
pi_37923130
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 15:11 schreef J0stie het volgende:
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
Moet je al die zooi er verplicht boven zetten?
pi_37928724
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 15:11 schreef J0stie het volgende:
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
OMG Nederlandssamenvatting is zoooo simpel, als je 't goed doet.
Het is dus serieus de bedoeling dat je alleen de kernzinnen van de tekst letterlijk achter elkaar opschrijft. That's it!
Ik zweer 't je, ga niet een leuk verhaal in eigen woorden schrijven, dan krijg je een kutpunt.

En die auteur blabla heb ik niet gedaan, dus tenzij 't dit jaar nieuw is...

Succes
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:59:51 #66
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_37939285
Iemand dus een overzichtje? Liefst overgetypt uit de examenbundel?
pi_37939311
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:59 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Iemand dus een overzichtje? Liefst overgetypt uit de examenbundel?
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_37941034
Niks auteur, titel. Gewoon de kern zinnen achter elkaar opschrijven zoals AtheistischFundamen... al zei, zorg wel dat het verdeeld is in alinea's. Ik weet niet of je het zelfde aantal alinea's moet hebben als de gevraagde informatie. Want soms zijn het wel 8 vragen. Kan me niet voorstellen dat je steeds 8 alinea's moet maken van 2 zinnen. Gewoon een beetje ordening, zorg dat je niet boven dan 10% van het maximale aantal woorden komt. Dan zit je goed
pi_37950797
Iemand tips over hoe ik beter kan worden in die samenvattingen? Ik ben daar niet zo goed in en je kan toch wel behoorlijk wat punten daarmee scoren.
De antwoordmodellen zijn maar vaag van die samenvattingen
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_37953809
Al die punten overschrijven die in de samenvatting verwerkt moeten worden en er wat ruimte tussen laten. In die ruimte ga je dan woorden en zinsdelen uit de tekst schrijven die bij dat punt horen. Zo krijg je de elementen en woorden die je erin kan verwerken. Het enige wat je dan nog maar hoeft te doen is het aan elkaar praten. Hele handige methode, je moet alleen wel voldoende punten hebben bij de opdracht die in je samenvatting moet komen.
pi_37990240
Ik moet een 4,8 hebben. Lijkt me wel mogelijk.
pi_37995128
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 15:08 schreef 4.2Quattro het volgende:
Ik moet een 4,8 hebben. Lijkt me wel mogelijk.
hmmm ik dus een 4,1 voor HAVO, aanstaande maandag dus, volgens mij moet het te doen zijn (ben nooit echt geweldig goed geweest in Nederlands maar toch redelijk cijfer..)
pi_37997734
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 15:52 schreef brighton het volgende:
Heb ook nog geen enkele tekst samengevat dit jaar. Dus boven de samenvatting zet je de auteur en titel van de oorspronkelijke tekst, ook nog de bron ofzo? En je eigen naam erboven
'Een samenvatting van een bewerking van 'Titel' door 'auteur''
pi_38006650
ik moet een 5.5 hebben, ga dit weekend maar eff leren
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:31:50 #75
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_38013846
Ik heb een 7.1, dus moet ik een... 3.9 halen. Oooh
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
  zaterdag 20 mei 2006 @ 15:48:17 #76
79514 Ontopic
Odi et Amo
pi_38018675
Nog mensen met andere tips?
Moet je bijvoorbeeld signaalwoorden leren herkennen, e.d.?
Gaat over VWO, btw.
pi_38020836
Kan iemand nu even een voorbeeldje geven over wat je boven een samenvatting moet zetten?
Bv. als er een artikel is, geschreven door Dick Bruna, het heet Nijntje en wordt samengevat door Marjolijn R. Hoe zet je dat dan boven je samenvatting? En moet je ook aanhalingstekens gebruiken voor de titel? Help mensen .
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_38020923
Oh, het is 's middags. Dan heb ik van 12.00 tot 13.25 nog even de tijd om de belangrijkste dingen door te nemen. Betekent dat ik daar nu of morgen of overmorgen mijn kostbare tijd niet aan hoef te verspillen

Ach ja, een 3.4 is ook al genoeg voor voldoende
pi_38022510
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 17:12 schreef ma_jojo het volgende:
Kan iemand nu even een voorbeeldje geven over wat je boven een samenvatting moet zetten?
Bv. als er een artikel is, geschreven door Dick Bruna, het heet Nijntje en wordt samengevat door Marjolijn R. Hoe zet je dat dan boven je samenvatting? En moet je ook aanhalingstekens gebruiken voor de titel? Help mensen .
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna

Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
pi_38022636
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 18:20 schreef Eveli het volgende:

[..]

Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna

Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
Je eigen naam hoeft nergens?
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_38022721
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 18:28 schreef Eveli het volgende:
Volgens mij niet.
Klopt.
pi_38023879
Hhm, dit jaar vrij weinig gedaan voor Nederlands. Met dank aan leraar Maar goed, ik mag nog een 4,1 halen. Moet te doen zijn, lijkt me.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 19:22:43 #84
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_38023954
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 18:20 schreef Eveli het volgende:

[..]

Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna

Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
Moet dat er echt boven? Is mij nooit verteld.
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_38025261
Moet niet, maar staat wel een stuk beter (volgens mn leraar).
  zaterdag 20 mei 2006 @ 20:07:06 #86
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_38025282
Maandag Nederlands. Ik ben er nog niet uit of ik er wat aan ga doen.
pi_38027779
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 20:07 schreef King_of_cubes het volgende:
Maandag Nederlands. Ik ben er nog niet uit of ik er wat aan ga doen.
Heb je de examenbundel?

Zoja, orientatietoetsje maken, samenvattinkje maken, uurtje werk, en toch een gevoel dat je er genoeg voor hebt gedaan.
pi_38031429
Krijg je trouwens ook multicul choice (of whatever ), gemengd of alleen open vragen? Zit echt te twijfelen of ik gesch of NL heel hard moet gaan leren ....
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_38031468
begrijpend lezen + samenvatten dacht ik
pi_38033999
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 20:06 schreef Eveli het volgende:
Moet niet, maar staat wel een stuk beter (volgens mn leraar).
En telt dat, als je het erboven schrijft, mee bij je aantal woorden?
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_38039634
Nee.
Spel-, grammatica- en overige fouten in de bovenstaande tekst voorbehouden
  zondag 21 mei 2006 @ 13:02:38 #92
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_38043043
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 21:22 schreef Laurens. het volgende:

[..]

Heb je de examenbundel?
Uiteraard.
quote:
Zoja, orientatietoetsje maken, samenvattinkje maken, uurtje werk, en toch een gevoel dat je er genoeg voor hebt gedaan.
Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9 Nog maar even een examen maken zometeen.

[ Bericht 6% gewijzigd door King_of_cubes op 21-05-2006 13:35:02 ]
pi_38043390
Ik zat net 2003-II te maken en toen kwam er de vraag welke functie alinea x had tov alinea y. Hoe kan deze functie opsommend zijn?
pi_38043593
Als je een titel voor een samenvatting hebt moet ie er dan zo uit zien? Bijv.:

Sander van Walsum, Het gevaar van minder privacy, de Volkskrant, 6 oktober 2001
Hier uw reclame?
voor nog geen 10¤ per week
pi_38044062
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:14 schreef _superboer_ het volgende:
Ik zat net 2003-II te maken en toen kwam er de vraag welke functie alinea x had tov alinea y. Hoe kan deze functie opsommend zijn?
Sommige alinea's `horen` bij elkaar.
Verbanden tussen alinea's worden aangegeven met singaalwoorden. Dat zijn woorden waaraan je een bepaald verband herkent. Zo geven woorden als `daarnaast`, `ook` en `tevens` aan dat er sprake is van een opsomming. Je weet dan: deze alinea's hebben met elkaar te maken.
Als je het signaalwoord `daar staat tegenover` of `maar` aantreft, weet je: de volgende alinea vormt een tegenstelling met de vorige. En een tegenstelling is ook een verband.

Met de signaalwoorden; ook, tevens, bovendien, daarnaast, vervolgens, verder, om te beginnen, ten eerste... ten tweede... ten derde en ten slotte, geef je een opsomming aan.

(HAVO )
pi_38044434
Heeft iemand nog tips voor me, wat ECHT belangrijk is en elke keer terugkomt?
Ik heb namelijk de tijd niet om heel het boek door te lezen, dus heb ik delen van wat examens gemaakt en wat van die teksten die je moet samenvatten bekeken. Maar echt leren zit er niet in...
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_38044505
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:55 schreef crossover het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me, wat ECHT belangrijk is en elke keer terugkomt?
Ik heb namelijk de tijd niet om heel het boek door te lezen, dus heb ik delen van wat examens gemaakt en wat van die teksten die je moet samenvatten bekeken. Maar echt leren zit er niet in...
Nederlands is oefenen ipv leren
Hier uw reclame?
voor nog geen 10¤ per week
  zondag 21 mei 2006 @ 15:03:04 #98
79514 Ontopic
Odi et Amo
pi_38046220
Aantal vragen over samenvattingen:

Stel er is een betoog waarin de schrijver eerst een tegenargument heel lang (zeg 1 of 2 allinea's) uitwerkt om het vervolgens te ontkrachten. Hoe vat je dat samen?

Wat doe je met argumenten die bestaan uit voorbeelden of eigen ervaringen? Een ervaring is namelijk niet zo makkelijk samen te vatten.
  zondag 21 mei 2006 @ 15:13:39 #99
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_38046552
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:02 schreef King_of_cubes het volgende:
Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9 Nog maar even een examen maken zometeen.
Hoppa, ik heb nu de helft van een volgend examen achter de rug en ik sta nu een 5.7
pi_38047746
Net het HAVO-examen van 2005 gemaakt, over die donoren en kwam uit op 17 van de 27 te behalen punten. Komt dus ongeveer uit op een 6,5. Zometeen even de samenvatting maken, eens zien wat dat oplevert.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')