vriendin ? ik ken er nietquote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:10 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
[..]
Feit, geen mening.
[..]
Ik ben direct, maar ik zeik niemand af. Ik weet niet hoe het met die vriendin van je zit, maar ik blijf het hoe dan ook bizar vinden. Stel, jij hebt een probleem met dingen op zoeken in BINAS. Dat zou toch ook geen reden zijn om hulp te krijgen? Dat vind je waarschijnlijk een kromme vergelijking, maar het komt uiteindelijk op precies hetzelfde neer. Is verder niets persoonlijks, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Over dat wel of niet herhalen:
Bij ons wordt er ook altijd op gehamerd dat we niks mogen herhalen in de samenvatting, maar in het correctieschema staan vaak mooi wel precies dezelfde zinnen als in de tekst. Valt me ook op dat ze vaak PRECIES dat woord willen zien. Ik ga gewoon zinnen herhalen, volgens mij levert dat toch echt meer punten op.
klinkt soortgelijk hier, alleen aan mijn vorm kan ik amper iets doen. Ik weet het pas sinds klas 1, desalniettemin heb ik 6vwo gehaald zonder enige iets uit te spoken (lage cijfers halen als je mensen met hogere cijfers uitlegt = zwaar demotiverend.). IQ tests geven bij mij ook aan gemiddeld tussen 125-172. Mijn vorm om precies te zijn: ik doe niets automatisch, ik heb zware problemen uit me woorden te komen, tijdelijke blindheid van woorden/fouten(simpele woorden zelfs), ik heb moeite met praten(woorden mixen, half en kromme zinnen) en horen(ik hoor het wel, maar begrijp het niet.), ik heb moeite met lezen(het begrijpen wat bedoelt wordt.). Een aardig zware vorm dus en er bestaat nou niet echt iets die het allemaal kan controleren. Het enige wat ik krijg bij toetsen is 10% extra tijd, maar dat helpt weinig als je moeilijk jezelf kunt controlerenquote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:16 schreef kikisantema het volgende:
Ja, ik vind het zelf ook wel een beetje overdreven dat ik spellingscontrole kan gebruiken, maar ik compenseer mijn spellingsgebrek met een vrij hoge woordenschat ed. Dus opzich haal ik ook zonder spellingscontrole nog wel een voldoende, de laptop gebruik ik omdat ik zo beter overzicht en structuur aan kan brengen in mijn eigen verhaal, daar schort het nogal eens aan...
En wat betreft de mate van dyslectie, ik schijn idd een vrij zware vorm te hebben.
Verder heb ik een IQ van 142 en een klas overgeslagen op de middelbare school... Dat ik het VWO niveu niet aan zou kunnen is dus onzin. Ik ben pas dit jaar (examen jaar) er achter gekomen dat ik dyslectie heb, en dan ook nog in deze vorm (niveau varierend tussen bassischool groep 5 en 8)
Ben benieuwdquote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:28 schreef koffiegast het volgende:
-knip-
Ontopic:
ik ga voor me nederlands examen wel zinnen compleet herhalen dan! Zal me veel makkelijker afgaan dan alles zelf bedenken en moeilijk uit me woorden komen al dan niet half. Bedankt voor de tip(wellicht haal ik dan eindelijk een voldoende!)
ben vorig jaar gezakt voor me eindexamen op paar punten naquote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:01 schreef kikisantema het volgende:
Reken maar! Vorig jaar ook al examen gedaan.... (helaas ging het daar ergens anders mis)
Globaal gezien moet je het aantal woorden delen door de gegeven punten die je er in moet vermelden. Geen voorbeelden opnemen uit de tekst en gewoon de kernzinnen (vaak 1e, 2e of laatste zin van een (belangrijke) alinea) overschrijven of herschrijven. En niet meer dan 10% afwijken van de gegeven woorden norm.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 22:31 schreef Laurens. het volgende:
Die samenvatting zie ik niet echt zitten...
Moet je al die zooi er verplicht boven zetten?quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:11 schreef J0stie het volgende:
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
OMG Nederlandssamenvatting is zoooo simpel, als je 't goed doet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:11 schreef J0stie het volgende:
Je moet boven de samenvatting de auteur en de titel van de tekst, plus je eigen naam, plus het aantal woorden van de samenvatting zetten. Daarbij moet je je samenvatting indelen in alinea's naar gelang het aantal 'vragen' in de opdracht. Dus stel dat de opdracht verdeeld is in drie vraagstukken, dan is het de bedoeling dat jij je samenvatting ook in drie alinea's verdeeld. Verder mag je geloof ik niet meer dan 10% over het maximale aantal woorden heen zitten.
quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:59 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Iemand dus een overzichtje? Liefst overgetypt uit de examenbundel?
hmmm ik dus een 4,1 voor HAVO, aanstaande maandag dus, volgens mij moet het te doen zijn (ben nooit echt geweldig goed geweest in Nederlands maar toch redelijk cijfer..)quote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:08 schreef 4.2Quattro het volgende:
Ik moet een 4,8 hebben. Lijkt me wel mogelijk.
'Een samenvatting van een bewerking van 'Titel' door 'auteur''quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:52 schreef brighton het volgende:
Heb ook nog geen enkele tekst samengevat dit jaar. Dus boven de samenvatting zet je de auteur en titel van de oorspronkelijke tekst, ook nog de bron ofzo? En je eigen naam erboven
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Brunaquote:Op zaterdag 20 mei 2006 17:12 schreef ma_jojo het volgende:
Kan iemand nu even een voorbeeldje geven over wat je boven een samenvatting moet zetten?
Bv. als er een artikel is, geschreven door Dick Bruna, het heet Nijntje en wordt samengevat door Marjolijn R. Hoe zet je dat dan boven je samenvatting? En moet je ook aanhalingstekens gebruiken voor de titel? Help mensen.
Je eigen naam hoeft nergens?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:20 schreef Eveli het volgende:
[..]
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna
Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
Moet dat er echt boven? Is mij nooit verteld.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:20 schreef Eveli het volgende:
[..]
Samenvatting van 'Nijntje', (oorspronkelijlk) geschreven door Dick Bruna
Dat (oorspronkelijk) kun je eventueel ook nog weg laten.
Heb je de examenbundel?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 20:07 schreef King_of_cubes het volgende:
Maandag Nederlands. Ik ben er nog niet uit of ik er wat aan ga doen.
En telt dat, als je het erboven schrijft, mee bij je aantal woorden?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 20:06 schreef Eveli het volgende:
Moet niet, maar staat wel een stuk beter (volgens mn leraar).
Uiteraard.quote:
Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9quote:Zoja, orientatietoetsje maken, samenvattinkje maken, uurtje werk, en toch een gevoel dat je er genoeg voor hebt gedaan.
Sommige alinea's `horen` bij elkaar.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:14 schreef _superboer_ het volgende:
Ik zat net 2003-II te maken en toen kwam er de vraag welke functie alinea x had tov alinea y. Hoe kan deze functie opsommend zijn?
Nederlands is oefenen ipv lerenquote:Op zondag 21 mei 2006 13:55 schreef crossover het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me, wat ECHT belangrijk is en elke keer terugkomt?
Ik heb namelijk de tijd niet om heel het boek door te lezen, dus heb ik delen van wat examens gemaakt en wat van die teksten die je moet samenvatten bekeken. Maar echt leren zit er niet in...
Hoppa, ik heb nu de helft van een volgend examen achter de rug en ik sta nu een 5.7quote:Op zondag 21 mei 2006 13:02 schreef King_of_cubes het volgende:
Ik heb inmiddels het examen uit 2001 gedaan (tijdvak 1) en daar kom ik op een 4.9Nog maar even een examen maken zometeen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |