Houd je aan kernzinnen en verander formuleringen zo, dat het kort op papier staatquote:Op maandag 22 mei 2006 19:37 schreef Ontopic het volgende:
Aantal vragen over samenvattingen:
Stel er is een betoog waarin de schrijver eerst een tegenargument heel lang (zeg 1 of 2 allinea's) uitwerkt om het vervolgens te ontkrachten. Hoe vat je dat samen?
Wat doe je met argumenten die bestaan uit voorbeelden of eigen ervaringen? Een ervaring is namelijk niet zo makkelijk samen te vatten.
En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op!quote:Op maandag 22 mei 2006 19:55 schreef Thomas B. het volgende:
Praktische aanwijzingen bij het schrijven van een samenvatting
1. Neem titel en schrijver over
2. Bestudeer de laatste opdracht (‘maak een goed lopende samenvatting…’)
3. Lees de tekst tweemaal
4. Onderstreep en markeer verbindingswoorden
5. Verwijder voorbeelden
6. Schrijf je samenvatting aan de hand van de aanwijzingen in je opdracht onder de zin ‘neem in je tekst op…’
7. Gebruik deze aanwijzingen voor je alinea-indeling
8. Blijf zo dicht mogelijk bij de originele tekst
9. Neem geen beeldspraak van de originele tekst over
10. Corrigeer je tekst en tel het aantal woorden
11. Schrijf het aantal woorden eronder
12. Schrijf in het net
verkapte tvp
Die tip hebben wij ook gekregenquote:Op maandag 22 mei 2006 20:01 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op!
Als er bijvoorbeeld staat:
Uit je tekst moet blijken:
"waarom er meer politie op straat moet komen"
Zorg dan dat ergens in je samenvatting staat:
"Er moet meer politie op straat komen, omdat: [argumenten]"
Daar krijg je namelijk ook punten voor. Bekijk voor de duidelijkheid een keer een samenvattingstekst en het correctiemodel, zodat je weet hoe de punten gegeven worden.
Was toch omdat vorig jaar het gros van de leerlingen (ik dacht op havo) niet wist wat sedert was ofsoquote:
Kloptquote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef brighton het volgende:
Je moet ook geen voorbeelden overnemen uit de oorspronkelijke tekst toch?
Jepquote:Op maandag 22 mei 2006 20:14 schreef Ayaxola het volgende:
Mag je nou een woordenboek meenemen? Ik doe het dan zeker, zou niet weten waarom niet.
Best triest eigenlijkquote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Was toch omdat vorig jaar het gros van de leerlingen (ik dacht op havo) niet wist wat sedert was ofso
Eeeeeeuw het vee-wee-euquote:Op maandag 22 mei 2006 20:19 schreef Merkie het volgende:
[..]
Best triest eigenlijk. Was op 't vee-wee-eu trouwens
.
Ja, dat is een schoolvoorbeeld van "quote:Op maandag 22 mei 2006 20:20 schreef Ayaxola het volgende:
Als je al niet weet wat sedert is...
Maar ik neem hem dan gewoon mee, wie weet heb ik er nog wat aan![]()
In je examenbundel wel.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:30 schreef Nuna het volgende:
Waar kan je eigenlijk een samenvatting nakijken? In het correctiemodel staat geen voorbeeld ofzo
Neequote:Op maandag 22 mei 2006 20:39 schreef Eveli het volgende:
[..]
In je examenbundel wel.
laat me raden, die heb je niet?![]()
Wat voor bron?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:18 schreef zijle het volgende:
Bron moet je toch ook altijd vermelden bij een samenvatting, als dat mogelijk is? Werd bij ons erg op gelet bij tentamens/toetsen
Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004,quote:
Ow, dat zie ik in de examenbundel bij de uitwerkingen anders nergens staan?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004,
dan moet je onder de titel van je samenvatting bijvoorbeeld zetten: "Naar greetje (Quest september 2004)"
*idemquote:Op maandag 22 mei 2006 21:53 schreef koffiegast het volgende:
meh geloof dat ik hier niet voor leer -_- geen bundel of wateva...
M2quote:Op maandag 22 mei 2006 21:53 schreef koffiegast het volgende:
meh geloof dat ik hier niet voor leer -_- geen bundel of wateva...
waarom zou dat niet mogen? het is alleen maar opvullingquote:Op maandag 22 mei 2006 22:31 schreef MmadviewW het volgende:
In hoeverre mag je de tekst aanpassen?
mag je bijv "in de loop van de vorige eeuw" veranderen in ''in de vorige eeuw"
Denk je dat er hier iemand is die het nu al weet?quote:Op maandag 22 mei 2006 23:21 schreef Merkie het volgende:
Is het VWO-examen net zoveel meerkeuze als het HAVO-examen?
mooi, en achterin die woordenboeken staan toch ook vaak gramatica lijsten + signaal woorden de hele heutemeteut etcquote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:14 schreef crossover het volgende:
Nee die krijg je gewoon hoor.
neuh maar ik ga zo nog ff tekst maken, om er iig straks direct in te zitten. Qua scherpte enzoquote:
Niet overal.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:14 schreef crossover het volgende:
Nee die krijg je gewoon hoor.
In mijn informatieboek staat dat je dat alleen hoeft te doen bij een documentatiemap, niet bij de samenvatting.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als er bij de hoofdtekst staat: "Deze tekst is een bewerking van een tekst van Greetje uit de Quest van september 2004,
dan moet je onder de titel van je samenvatting bijvoorbeeld zetten: "Naar greetje (Quest september 2004)"
Mijn leraar (type ik-weet-alles) zegt idd dat het niet verplicht is, maar dat het wel netjes staat (dus in principe hoeft het nietquote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:56 schreef Nuna het volgende:
[..]
In mijn informatieboek staat dat je dat alleen hoeft te doen bij een documentatiemap, niet bij de samenvatting.
Ach, ja. Als het wel netjes staat kun je dat natuurlijk wel gewoon doenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:06 schreef Scharrelkip het volgende:
[..]
Mijn leraar (type ik-weet-alles) zegt idd dat het niet verplicht is, maar dat het wel netjes staat (dus in principe hoeft het niet)
nja, daar valt toch ook niks aan te lerenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:02 schreef koffiegast het volgende:
volgensmij moet je ook begrijpend lezen Oo
je leest toch altijd begrijpend ? .. waarom zou je anders shit lezen als je het toch niet opneemt ?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:02 schreef koffiegast het volgende:
volgensmij moet je ook begrijpend lezen Oo
ik weet niet, tekstsoorten de namen enzo?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:04 schreef Asmodean het volgende:
[..]
nja, daar valt toch ook niks aan te leren
betoog, beschouwing, en nog een paar. Is dat belangrijk?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:05 schreef koffiegast het volgende:
[..]
ik weet niet, tekstsoorten de namen enzo?
Ja, maar ik ben altijd zo lui dat ik het aantal woorden van de aparte alinea's met de GR optelquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:12 schreef koffiegast het volgende:
Moet je dus zelf woorden tellen (wat je toch zoiezo doet)
Nee, je moet het wel gewoon kennen, maar waarschijnlijk stellen ze er geen vraag over...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:13 schreef Asmodean het volgende:
[..]
betoog, beschouwing, en nog een paar. Is dat belangrijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |