http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogredeneringquote:Op maandag 22 mei 2006 17:07 schreef brighton het volgende:
Hoe zit dat met die argumenten, krijg je daar ook vragen over? Dat je moet kiezen of het 'Op de man spelen' is of een drogredenering? Is er iemand die daar een overzichtje van heeft of 't even kan uitleggen?

ik had woordenboek wel meegenomen, heb er alleen 0x ingekeken (HAVO dus)quote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef reconnect het volgende:
morgen examen NLDheb je woordenboek echt nodig? Het is voor het eerst toegestaan heh..en wat neem je als titel van je samenvatting? Gewoon: "samenvatting van blablabla" door: Je eigen naam ??

je moet de oorspronkelijke titel als titel voor je samenvatting nemenquote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef reconnect het volgende:
morgen examen NLDheb je woordenboek echt nodig? Het is voor het eerst toegestaan heh..en wat neem je als titel van je samenvatting? Gewoon: "samenvatting van blablabla" door: Je eigen naam ??

Woordenboek was handigquote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef reconnect het volgende:

Hoop voor je dat je vwo nederlands had ofzo? Want als je bij Nederlands havo examen maar 120 woorden had met de samenvatting ben je zo ongeveer al je punten kwijt :Squote:Op maandag 22 mei 2006 16:59 schreef crossover het volgende:
Ik had maar 120 woorden (105 in klad) met de samenvatting!
Maar er stond gewoon alles in wat betreft die punten... hoop dat ik het niet vernaaid heb

Titel en Auteur van wie je de tekst samenvatquote:Op maandag 22 mei 2006 18:31 schreef koffiegast het volgende:
titel auteur, jongens het is begrijpend lezen en samenvatten je hoeft geen boek te beschrijven

volgens mij metquote:Op maandag 22 mei 2006 18:18 schreef HenkBenzinetank het volgende:
VWO Nederlands is zonder woordenboek aight?

Markeerstift is idd erg handig bij samenvattenquote:Op maandag 22 mei 2006 18:33 schreef crossover het volgende:
Markeerstift. Niet stoppen met zoeken als je 1 antwoord/punt hebt gevonden.
Als je te weinig woorden hebt klopt er iets niet.

Gewoon niet leren, heb ik voor vandaag (Ned.) ook niet gedaan. Ik zou er ook niks aan hebben.quote:Op maandag 22 mei 2006 19:25 schreef MerlijnDeBlow-venaar het volgende:
Ik kreeg de opdracht er boven te schrijven 'Samenvatting van *TITEL* door *AUTEUR* ' (niet bij 'door' je eigen naam zetten dus)
Maar ik moet morgen dus, ik zit die bundels na te kijken maar ik zie echt niet hoe ik hier voor kan leren, het is te laat om nu nog alles te gaan doen en ff één keer een examen maken is ook niet echt meer leerzaam...

Niet denigrerend bedoeld, maar denk je dat dat voor VWO ook zo werkt?quote:Op maandag 22 mei 2006 19:30 schreef crossover het volgende:
[..]
Gewoon niet leren, heb ik voor vandaag (Ned.) ook niet gedaan. Ik zou er ook niks aan hebben.
Ik zal je vertellen wat ik fout deed. Ik had bij de samenvatting telkens ALLEEN onderstreept wat in de vraag stond. Bijv, zoek de mogelijke verklaring voor '.......'. Ik had dus in de tekst maar 1 zo'n verklaring onderstreept en niet bij stilgestaan dat er ook meerdere konden zijn. Daar heb ik dus behoorlijk voor punten mee verloren. Ik had ook maar iets meer dan de helft van het maximum aantal woorden. Let er dus ook op dat als je te weinig woorden hebt je gewoon fout zit.

Houd je aan kernzinnen en verander formuleringen zo, dat het kort op papier staatquote:Op maandag 22 mei 2006 19:37 schreef Ontopic het volgende:
Aantal vragen over samenvattingen:
Stel er is een betoog waarin de schrijver eerst een tegenargument heel lang (zeg 1 of 2 allinea's) uitwerkt om het vervolgens te ontkrachten. Hoe vat je dat samen?
Wat doe je met argumenten die bestaan uit voorbeelden of eigen ervaringen? Een ervaring is namelijk niet zo makkelijk samen te vatten.

En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op!quote:Op maandag 22 mei 2006 19:55 schreef Thomas B. het volgende:
Praktische aanwijzingen bij het schrijven van een samenvatting
1. Neem titel en schrijver over
2. Bestudeer de laatste opdracht (‘maak een goed lopende samenvatting…’)
3. Lees de tekst tweemaal
4. Onderstreep en markeer verbindingswoorden
5. Verwijder voorbeelden
6. Schrijf je samenvatting aan de hand van de aanwijzingen in je opdracht onder de zin ‘neem in je tekst op…’
7. Gebruik deze aanwijzingen voor je alinea-indeling
8. Blijf zo dicht mogelijk bij de originele tekst
9. Neem geen beeldspraak van de originele tekst over
10. Corrigeer je tekst en tel het aantal woorden
11. Schrijf het aantal woorden eronder
12. Schrijf in het net
verkapte tvp

Die tip hebben wij ook gekregenquote:Op maandag 22 mei 2006 20:01 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
En schrijf de 'aanwijzingen' ook in eigen woorden op!
Als er bijvoorbeeld staat:
Uit je tekst moet blijken:
"waarom er meer politie op straat moet komen"
Zorg dan dat ergens in je samenvatting staat:
"Er moet meer politie op straat komen, omdat: [argumenten]"
Daar krijg je namelijk ook punten voor. Bekijk voor de duidelijkheid een keer een samenvattingstekst en het correctiemodel, zodat je weet hoe de punten gegeven worden.

Was toch omdat vorig jaar het gros van de leerlingen (ik dacht op havo) niet wist wat sedert was ofsoquote:

Kloptquote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef brighton het volgende:
Je moet ook geen voorbeelden overnemen uit de oorspronkelijke tekst toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |