Bron: http://www.trouw.nl/hetni(...)n+wacht+de+doodstrafquote:Afghaanse christen wacht de doodstraf
Van onze redactie buitenland
In Afghanistan staat een man terecht die van de islam is overgegaan naar het christendom. Onder de Afghaanse wet kan hij daarvoor de doodstraf krijgen.
De 41-jarige Afghaan Abdul Rahman werd vorige maand gearresteerd, nadat hij er door zijn familie van was beschuldigd, christen te zijn geworden. Op het afwijzen van de islam staat volgens de sjaria-wetten van Afghanistan de doodstraf.
Tijdens de rechtszaak tegen Rahman, die vorige week donderdag begon, bood aanklager Abdul Wasi hem aan, de aanklacht in te trekken als hij zich weer tot de islam bekeerde. Rahman weigerde dit. „Hij zei dat hij christen was en dat altijd zou blijven”, aldus Wasi. „Wij zijn moslims en christen worden is tegen onze wetten. Hij moet de doodstraf krijgen.”
Hoewel de rechter zei pas over twee maanden uitspraak te zullen doen, maakte hij meteen al duidelijk dat Rahman schuldig wordt verklaard. „We zijn niet tegen bepaalde religies in de wereld, maar in Afghanistan is dit soort dingen tegen de wet. Het is een aanval op de islam”, aldus rechter Mawlavezada tegen het persbureau AP.
Volgens een woordvoerder van de onafhankelijke Afghaanse mensenrechtencommissie schrijft de op de sjaria gebaseerde Afghaanse grondwet inderdaad voor dat iemand die de islam afwijst, ter dood veroordeeld moet worden.
De zaak kwam in de openbaarheid doordat de Afghaanse televisie eind vorige week aandacht besteedde aan de rechtszitting. Rahman bekeerde zich zestien jaar geleden tot het christendom. Hij werkte toen in de Pakistaanse stad Peshawar als medische hulpverlener voor een internationale christelijke organisatie die hulp bood aan Afghaanse vluchtelingen. In Pakistan scheidde hij van zijn vrouw en vertrok daarna naar Duitsland, waar hij volgens zijn vader negen jaar woonde.
In 2002 zou Rahman zijn teruggestuurd naar Afghanistan. Daar probeerde hij zijn twee dochters van 13 en 14 weer terug te krijgen, die bij zijn ouders verbleven. De kwestie liep hoog op en kwam bij de politie terecht. Toen tijdens de verhoren bleek dat Rahman van geloof was veranderd en een bijbel bij zich droeg werd hij gearresteerd en aangeklaagd.
Zo’n 99 procent van de Afghanen is moslim, de overigen voornamelijk hindoe. Het aantal christenen wordt geschat op hooguit enkele honderden mensen.
Voor zover bekend is het de eerste rechtszaak tegen een bekeerde christen in Afghanistan. De zaak onderstreept de voortdurende strijd tussen religieuze conservatieven en de hervormingsgezinden, over hoe groot de rol moet zijn die de islam in de Afghaanse samenleving speelt.
Mooi dat je dat voorbeeld aanhaalt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:37 schreef R@b het volgende:
[..]
Ja en? Die interpretatie heeft bijna geen aanhang binnen de islam.
Het is in de islam ook verboden om als moslimvrouw met een niet-moslim te trouwen, terwijl het omgekeerd wel mag. (moslimman mag wel niet-moslim vrouw huwen).
Nog zo'n prachtig gegeven uit een 'oh zo tolerante' godsdienst.
Wat bedoel je hier concreet mee?quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:00 schreef niet_links het volgende:
en het feit dat wij ons wel moeten aanpassen maar anders om niet.
Men zou een eventuele terugtrekking als gezichtsverlies zien vrees ik.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:12 schreef sp3c het volgende:
het grootste gedeelte van de Nederlanders is ook niet blij met flitsers langs de weg, dat wil nog niet zeggen dat de regering ze maar weg moet halen simpelweg omdat we democratisch zijn.
het idee achter democratie is dat je een aantal vertegenwoordigers kiest uit het volk die kunnen besluiten wat het beste is voor datzelfde volk en niet dat het volk zelf de regeltjes maakt ... dit soort debiele regels zijn iig duidelijk niet goed voor Afghanistan
Maar van mij mogen ze hoor, dat is idd hun goed recht maar dan moeten onze troepen wel per direct terug naar huis want met zo'n land kunnen we niet samenwerken wmb
Dit soort relativisme zou dus uitgebannen moeten worden in dit soort discussies. "Ja maar, het is hun cultuur, dus als zij daar homo's ophangen/verkrachte vrouwen stenigen/andersgelovigen discrimineren, dan moeten wij ons daar niet mee bemoeien,"quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:02 schreef Vandeplato het volgende:
Alhoewel de doodstraf naar mijn mening een volstrekt waanzinnige straf is voor het belijden van een bepaalde religie roepen "wij" in het westen dat we deze mensen democratie willen brengen.Ik denk dat het grootste gedeelte van de Afghanen het eens zal zijn met de doodstraf in deze zaak.
Dat wij dat niet vinden maakt het niet ondemocratisch en of wij dat ethisch vinden is een heel andere vraag.Juist het idee van het opleggen van onze normen en waarden aan de rest van de wereld roept een hoop irritatie op.
(Overigens vind ik onze ethiek in dit geval wel degelijk superieur maar dat betekend niet dat we hem de rest van de wereld moeten opleggen.)
Nog even en je zegt dat men ook niet had mogen ingrijpen als de Duitsers alleen in eigen land de Joden hadden vergast.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:02 schreef Vandeplato het volgende:
(Overigens vind ik onze ethiek in dit geval wel degelijk superieur maar dat betekend niet dat we hem de rest van de wereld moeten opleggen.)
En als een politieke partij zich daarop zou richten dan zou dat via democratische weg dus inderdaad afgeschaft kunnen worden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:12 schreef sp3c het volgende:
het grootste gedeelte van de Nederlanders is ook niet blij met flitsers langs de weg, dat wil nog niet zeggen dat de regering ze maar weg moet halen simpelweg omdat we democratisch zijn.
het idee achter democratie is dat je een aantal vertegenwoordigers kiest uit het volk die kunnen besluiten wat het beste is voor datzelfde volk en niet dat het volk zelf de regeltjes maakt ... dit soort debiele regels zijn iig duidelijk niet goed voor Afghanistan
Maar van mij mogen ze hoor, dat is idd hun goed recht maar dan moeten onze troepen wel per direct terug naar huis want met zo'n land kunnen we niet samenwerken wmb
Da's toch veel? Als 20% van de ontwikkelde westerse moslims (neem aan dat voornamelijk de wat beter opgeleide zich op discussiefora begeeft) voor de doodstraf is als iemand zich afkeert van de islam? Hoe hoog is dan dan wel niet onder niet-westerse moslims.quote:Op woensdag 22 maart 2006 11:11 schreef Alulu het volgende:
@Op een ander forum waar ik post, Islamitisch was een stemming gehouden en bleek dat 20% met de wetgeving betreft afvalligheid eens
Off topic.quote:
dat is inclusief Karzai zelf want die zal twee weken na die terugtrekking ook wel weer in het buitenland zitten ... je hoeft er maar mee te dreigen en hij geeft de man gratie en schaft daarna de wet af.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Men zou een eventuele terugtrekking als gezichtsverlies zien vrees ik.
Nou.... ik geloof niet dat hij alle macht heeft is Afghanistan, hij zal traditionelen (religieuze) normen hoog moeten houden, wil hij al die krijgsheren in toom houden, niet?quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is inclusief Karzai zelf want die zal twee weken na die terugtrekking ook wel weer in het buitenland zitten ... je hoeft er maar mee te dreigen en hij geeft de man gratie en schaft daarna de wet af.
Ik denk dat je of duidelijk jouw cultuur moet opleggen en dan dus niet moet roepen dat je democratie komt brengen of je er helemaal niet mee moet bemoeien inderdaad en niet van dit soort halfslachtige hypocriete onzin.(wij verdedigen daar vooral onze (toekomstige) economische belangen)quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dit soort relativisme zou dus uitgebannen moeten worden in dit soort discussies. "Ja maar, het is hun cultuur, dus als zij daar homo's ophangen/verkrachte vrouwen stenigen/andersgelovigen discrimineren, dan moeten wij ons daar niet mee bemoeien,"
Want: "Dan hadden ze maar een homo moeten zijn/verkracht moeten worden/moslim moeten blijven,"
Het grote verschil vraag je? Het ontkennen en ontnemen van rechten, geen keuzes.
Misschien had de wereld dan inderdaad niet ingegrepen zoals in bv Rusland/China/Cambodja/Vietnam/Armenie/Rwanda/Sudan/Irak(pas veel later) ook niet ingegrepen is en of ik dat nou verwerpelijk vind of niet veranderd dus geen moer aan die situaties.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:23 schreef R@b het volgende:
[..]
Nog even en je zegt dat men ook niet had mogen ingrijpen als de Duitsers alleen in eigen land de Joden hadden vergast.
Ja, en omdat de mensen toch al laagopgeleid zijn, moeten we ze maar wat aan laten rotzooien wat betreft minderheden en ons vingertje in de zak houden?quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:10 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik denk dat je of duidelijk jouw cultuur moet opleggen en dan dus niet moet roepen dat je democratie komt brengen of je er helemaal niet mee moet bemoeien inderdaad en niet van dit soort halfslachtige hypocriete onzin.(wij verdedigen daar vooral onze (toekomstige) economische belangen)
Als mensen een bepaald idee hebben en jij komt ze vertellen dat ze jouw ideen moeten overnemen dan gaat dat bij heel veel mensen antipathie oproepen.
En denk jij echt dat wij Afghanistan onze normen en waarden kunnen opleggen door ze zelf bestuur te laten kiezen.
Vergeet niet dat het gros van de mensen daar (trouwens in de hele oema) voor het grootste gedeelte bestaat uit onopgeleide mensen die makkelijk te beinvloeden zijn (via o.a. religie).
Kan je nagaan hoe erg het daar zou zijn zonder de VS...quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:13 schreef Meki het volgende:
[..]
deze soort van Democratie heeft USA in Afganistan gebracht
Hoelang wilde je die militairen daar houden? En wat die misstanden betreft, dat vinden wij misstanden neem nou bv deze zaak; wat ik al eerder zei waarschijnlijk vind de meerderheid van de Afghanen dit een juiste straf en voor je wat dat soort dingen betreft de publieke opinie hebt veranderd ben je heel wat jaren verder als het uberhaupt al lukt.quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, en omdat de mensen toch al laagopgeleid zijn, moeten we ze maar wat aan laten rotzooien wat betreft minderheden en ons vingertje in de zak houden?
En ja, de motieven zijn hypocriet. Wel kun je op de gevolgen van die motieven (aanwezigheid/invloed in de regio) meesurfen door bepaalde misstanden aan de kaak te stellen. En anders ook niet zeuren dat al die Afghanen deze kant op willen komen die wel beter weten. Want op dit moment komt volgens het Vluchtelingenverdrag driekwart van dat land in aanmerking voor asiel, de vrouwen meegerekend.
quote:4: Women
4:89 They long that ye should disbelieve even as they disbelieve, that ye may be upon a level (with them). So choose not friends from them till they forsake their homes in the way of Allah; if they turn back (to enmity) then take them and kill them wherever ye find them, and choose no friend nor helper from among them,
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar moet laten hangen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:14 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Hoelang wilde je die militairen daar houden? En wat die misstanden betreft, dat vinden wij misstanden neem nou bv deze zaak; wat ik al eerder zei waarschijnlijk vind de meerderheid van de Afghanen dit een juiste straf en voor je wat dat soort dingen betreft de publieke opinie hebt veranderd ben je heel wat jaren verder als het uberhaupt al lukt.
Dit gaat over ongelovigen, christenen en joden (en later ook anderen) hadden een aparte status binnen (dhimmi, mensen van het boek (OT)) de islam.Ze mochten blijven leven onder bepaalde voorwaarden; geen kerken/tempels bouwen,niet paardrijden, niet in het openbaar hun geloof beleiden en ze moesten een speciale belasting betalen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:29 schreef wijsneus het volgende:
Laten we inderdaad eens naar de koran kijken om te zien wat deze te zeggen heeft over niet gelovigen en de behandeling daarvan:
[..]
niet kerken/tempels bouwen? Ben jij leukste thuis?quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:00 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dit gaat over ongelovigen, christenen en joden (en later ook anderen) hadden een aparte status binnen (dhimmi, mensen van het boek (OT)) de islam.Ze mochten blijven leven onder bepaalde voorwaarden; geen kerken/tempels bouwen,niet paardrijden, niet in het openbaar hun geloof beleiden en ze moesten een speciale belasting betalen.
Nou ik zei dat omdat je er dus op kunt rekenen dat de bevolking van de landen die de militairen leveren er uiteindelijk niet meer mee akkoord zullen gaan daar militair vertegenwoordigd te zijn als er teveel doden vallen of de kosten de pan uit rijzen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:40 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar moet laten hangen.
Leg uit wat bedoel je??quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
niet kerken/tempels bouwen? Ben jij leukste thuis?
Waar staat dit in de koran dan?quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:00 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dit gaat over ongelovigen, christenen en joden (en later ook anderen) hadden een aparte status binnen (dhimmi, mensen van het boek (OT)) de islam.Ze mochten blijven leven onder bepaalde voorwaarden; geen kerken/tempels bouwen,niet paardrijden, niet in het openbaar hun geloof beleiden en ze moesten een speciale belasting betalen.
Vraag me aub niet de koran te lezen want de bijbel kom ik ook al niet heen en wat ik van de koran gelezen heb vond ik nog onduidelijker dan de bijbel.(lyrisch gedoe)quote:
Het staat er trouwens toch ook disbeliever=ongelovige, je kunt het uiteraard anders interpreteren maar dan hadden ze net zo goed christenen/joden erbij kunnen vermelden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:29 schreef wijsneus het volgende:
Laten we inderdaad eens naar de koran kijken om te zien wat deze te zeggen heeft over niet gelovigen en de behandeling daarvan:
4:89 They long that ye should disbelieve even as they disbelieve, that ye may be upon a level (with them). So choose not friends from them till they forsake their homes in the way of Allah; if they turn back (to enmity) then take them and kill them wherever ye find them, and choose no friend nor helper from among them,
Kalifaat van Cordoba en Ottomaanse Rijk steunden zelfs Joden in het bouwen, In Damascus werd zelfs Madjid al ommayad aangeboden op zondags voor de Christenen als ze zelf geen gebedsplaats hadden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:18 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Leg uit wat bedoel je??
Want volgens mij mochten ze geen nieuwe kerken/tempels bouwen (het is duidelijk niet zo dat bestaande werden platgebrand).
Staat nix over de koran, enkel text zonder bronnen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:26 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Vraag me aub niet de koran te lezen want de bijbel kom ik ook al niet heen en wat ik van de koran gelezen heb vond ik nog onduidelijker dan de bijbel.(lyrisch gedoe)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhimmi
Bronquote:'Christen niet geëxecuteerd maar psychisch gestoord'
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: de Volkskrant
Gepubliceerd: woensdag 22 maart 2006 @ 17:57
Abdul RahmanDe 41-jarige Afghaan Abdul Rahman (foto), die in zijn land terechtstaat omdat hij zich als moslim bekeerde tot het christendom, wordt wellicht toch niet geëxecuteerd. Het hooggerechtshof liet weten dat de verdachte mogelijk psychische problemen heeft en de rechtszaak daarom helemaal niet doorgaat. Ook de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Gianfranco Fini zegt indicaties te hebben dat de doodstraf niet zal worden opgelegd.
"Van wat mij is verteld, en ik heb geen reden daaraan te twijfelen, zal de doodstraf niet worden opgelegd", vertelde Fini dinsdagavond op de Italiaanse televisie, zonder dat hij inging op details. De politicus had eerder die dag de Afghaanse ambassadeur op het matje geroepen. Het hooggerechtshof in Afghanistan liet vandaag weten dat artsen Rahman momenteel onderzoeken. "Als blijkt dat hij een psychische aandoening heeft, zal hij niet berecht worden", reageerde een woordvoerder.
Amin Farhang, minister van Economische Zaken in Afghanistan, toonde zich in een kranteninterview verbolgen over de felle reactie van Duitsland, waar Rahman jarenlang heeft gewoond. "Wij mengen ons ook niet in interne aangelegenheden in de Bondsrepubliek en helemaal niet in nog lopende rechtszaken", stelde Farhang. De Duitse staatssecretaris Pflüger (Defensie) had in het dagblad Bild gewezen op het feit dat Duitsland militairen in Afghanistan heeft gelegerd om het tot een democratisch land te maken en niet om het mogelijk te maken dat op religieuze gronden de doodstraf wordt opgelegd. Fahrang: "Als Duitse politici indirect dreigen met terugtrekking van hun leger, grenst dat aan een vorm van chantage."
Volgens de minister moest de aanklacht die de familie van Rahman tegen hem had ingediend, wel in behandeling worden genomen. "Dat is het Afghaanse recht. Natuurlijk eisen fanatici in zo'n geval de doodstraf, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat die ook wordt opgelegd." Farhang zegt dat Rahman, die zestien jaar geleden christen werd, een eerlijk proces krijgt. Waarnemers in AFghanistan wijzen er echter op dat het Afghaanse Hooggerechtshof geldt als een bolwerk van conservatisme, terwijl de regering een veel gematigder koers vaart.
heb je de sharia niet gelezen ? of hou je je gewoon van de domme ?quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Staat nix over de koran, enkel text zonder bronnen.
Geef eens wat bronvermelding svp, ik kan inderdaad vinden dat het kalifaat van Cordoba een erg tolerante instelling had met zelfs christenen op belangrijke politieke posities maar niets over dergelijke vergaande religieuze vrijheid.quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kalifaat van Cordoba en Ottomaanse Rijk steunden zelfs Joden in het bouwen, In Damascus werd zelfs Madjid al ommayad aangeboden op zondags voor de Christenen als ze zelf geen gebedsplaats hadden.
wauwwwwquote:
(Het is uit de hadith)SUNAN ABU-DAWUD, BOOK 19:quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Staat nix over de koran, enkel text zonder bronnen.
Het is wel zo dat ook Nederland troepen stuurt en veel geld besteed om juist deze regering in het zadel te houden. Ik denk dat ook wij best wel wat druk mogen uitoefenen om dit te voorkomen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:54 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Kan je nagaan hoe erg het daar zou zijn zonder de VS...
de jizyah ontken ik niet, komt zelfs in de koran voor, maar site waar je naar linkt heeft geen bronnen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:03 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
(Het is uit de hadith)SUNAN ABU-DAWUD, BOOK 19:
Book 19, Number 3040:
Narrated Ubaydullah:
Harb ibn Ubaydullah told on the authority of his grandfather, his mother's father, that he had it on the authority of his father that the Apostle of Allah (peace_be_upon_him) said: Tithes are to be levied on Jews and Christians, but not on Muslims.
(tithes zijn tiendes=belasting)
Waar is de islam aan het oordelen?quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:02 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
wauwwww![]()
ipv de doodstraf wordt hij nou als psychisch wrak gemarkeerd, hele verbetering![]()
islam![]()
Wat verlang jij dan in vredesnaam voor bronvermelding? De site van een universiteit vind je geen correcte bron, wikipedia vind je geen correcte bron maar zelf geef je geen enkele bronvermelding.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
de jizyah ontken ik niet, komt zelfs in de koran voor, maar site waar je naar linkt heeft geen bronnen.
Ik wil een bron dat Mohammed helft van Joodse goederen opeiste en dat hij verdrag kon verbreken wanneer hij het wou.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:22 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Wat verlang jij dan in vredesnaam voor bronvermelding? De site van een universiteit vind je geen correcte bron, wikipedia vind je geen correcte bron maar zelf geef je geen enkele bronvermelding.
Sorry maar ik heb geen zin om daarnaar te gaan zoeken.Wat denk jij dan, dat iedereen juichte toen Mohammed aan kwam rijden en zich meteen overgaf en graag belasting ging betalen ?quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik wil een bron dat Mohammed helft van Joodse goederen opeiste en dat hij verdrag kon verbreken wanneer hij het wou.
quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:01 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Sorry maar ik heb geen zin om daarnaar te gaan zoeken.Wat denk jij dan, dat iedereen juichte toen Mohammed aan kwam rijden en zich meteen overgaf en graag belasting ging betalen ?
Wat een probleem is in dit soort zaken dat de overwinnaars de geschiedenis schrijven zoals je bv ook lastiger de wandaden van de geallieerden in WW2 terugvind dan die van Japanners of Duitsers.(en dat is nog heel recent)
Veroveraars hebben (vooral kort na het veroveren) nou eenmaal de neiging een duidelijke daad (geweld) te stellen zodat de veroverden niet in opstand komen.
Wellicht iemand anders enig idee waar de term dhimma vandaan komt?
en dan vnl. :Toen Mohammeds troepen een joodse stam overwonnen in 628 bij de oase van Khaybar, sloot hij een verdrag bekend als de 'dhimma'. Dit verdrag stond de joden toe hun eigen oase te behouden en gebruiken, zolang als ze Mohammed de helft van al hun geproduceerde goederen gaven. Maar Mohammed reserveerde wel het recht om deze afspraak te allen tijde eenzijdig te verbreken en de joodse stam alsnog te verbannen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhimmi
(Overigens staat er niet bij het artikel vermeld dat er door iemand aan getwijffeld wordt wat ik regelmatig heb zien staan bij artikelen, iedereen kan het wijzigen of dat erbij vermelden)
quote:Het statuut van de Ahl Ad-Dhimmah
In de vroege Islamitische geschriften worden niet-Muslims die in een Islamitische staat wonen Dhimmis of Ahl Adh-Dhimmah genoemd, dit wil zeggen: 'Beschermde Mensen'. Profeet Mohamed en de gemeenschap van de Muslims sloten met hen immers een verbond waardoor hun veiligheid in een Islamitische staat gegarandeerd werd. Daarom worden zij ook de Al-Mu’ahiddum genoemd, de 'Houders van een Convenant'.
Aanvankelijk gold het statuut van de Ahl Ad-Dhimmah enkel voor Joden en Christenen; later werd het uitgebreid naar andere religieuze minderheden.
Profeet Mohamed benadrukte de plichten van Muslims tegenover Dhimmis, en bedreigde iedereen die hen schade zou toebrengen met de toorn en de bestraffing door God in die mate dat zulke Muslims zelfs alle hoop op een verblijf in het paradijs mochten vergeten. Mohamed beloofde dat hij op Oordeelsdag de persoonlijke vijand zou zijn van Muslims die Dhimmis krenken. Een paar ahadith (uitspraken van Profeet Mohamed) verduidelijken dit:
"Diegene die een Dhimmi kwaad toebrengt, en hij die mij kwaad toebrengt, ergert God" (gemeld door At-Tabarani in Al-Awsat)
"Iemand die een Dhimmi doodt, zal zelfs niet de geur van het Paradijs ruiken." (eveneens gemeld door At-Tabarani in Al-Awsat)
"Wie een Dhimmi kwaad toebrengt, van hem ben ik de vijand, en ik zal zijn vijand zijn op de Oordeelsdag." (gemeld door Al-Khatib)
"Op de Dag van het Oordeel zal ik twist leveren met iedereen die een persoon van onder de Mensen van het Convenant onderdrukt, zijn rechten breekt, die hem verantwoordelijkheden geeft die zijn krachten teboven gaan, of die hem iets ontneemt tegen hun wil." (Gemeld door Abu Dawood).
Verschillende Islamitische juristen benadrukten de rechten en onschendbaarheden die de Dhimmah op grond van de ahadith genieten:
"Het convenant van bescherming legt aan ons zekere verplichtingen op tegenover Ahl Adh-Dimmah. Zij zijn onze buren, onder onze beschutting en bescherming met de garantie van God, Zijn Boodschapper, vrede zij met hem, en de godsdienst van de Islam. Wie ook deze verplichtingen tegen één van hen schendt, door zijn reputatie te schaden, of door hem een lestel te berokkenen, heeft het Convenant van God en Zijn Boodschapper, vrede zij met hem, verbroken, en zijn gedrag botst met de leerstellingen van de Islam". (Al-Furooq, door Al-Qarafi)
Ibn Hazm stelt dat wanneer een Dhimmi in een Islamitisch land bedreigd wordt door een vijand, Muslims verplicht zijn deze vijand te bevechten. Zij mogen de Dhimmis ook niet uitleveren:
"Wanneer een Dhimmi bedreigd wordt door een vijand, is het uw verplichting de vijand te bevechten met wapens en soldaten, zodoende het Convenant van God en Zijn Boodschapper, vrede zij met hem, respecterend. Hem aan de vijand over dragen zou verraad van de garantie betekenen" (Maratib Alijma', door Ibn Hazm.)
In de praktijk moesten Dhimmis Jizyah (een soort taks) betalen aan de staat, in ruil waarvoor zij van de staat bescherming genoten en in vrijheid hun geloof konden beleven. Imam Ali zei:
"Waarlijk, door het geven van Jizyah, wordt hun welvaart zo waardevol als de onze en hun bloed zoals het onze."
De Jizyah was geen boete voor hun 'ongeloof', maar wel een bedrag dat betaald werd in ruil voor bescherming door de Staat tegen al wie hen zou kunnen onderdrukken of schade berokkenen (Muslims en niet-Muslims).
In de vroege periodes stelden de Dhimmah het zeer goed in de Islamitische staat. Hun zaken floreerden en zij beschikten over een hoge mate van vrijheid terwijl ze tegelijk bescherming genoten van de staat en van de Islamitische gemeenschap. Later werd het statuut soms verkeerd toegepast en misbruikt om Dhimmis als minderwaardige burgers te beschouwen. Het statuut blijft ook vandaag voorwerp van uiteenlopende interpretaties waarbij sommige Muslims Dhimmis beschouwen als tweederangsburger, terwijl anderen argumenteren dat ze volwaardige burgers zijn, met dezelfde rechten en plichten als Muslims.
Ja hallo, je vind wikipedia en een universiteit geen goede bron en dan kom je zelf met maroc.nl aanzetten ?quote:
Maroc voert bewijzen uit koran en ahadith inclusief vertalingen, Wikipedia is voor mij niets waard tot je bronnen vermeld.. Alle quotes op maroc.nl komen rechtstreeks uit koran/ahadith.(Bronnen!)quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:15 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ja hallo, je vind wikipedia en een universiteit geen goede bron en dan kom je zelf met maroc.nl aanzetten ?
Maar ik zal het eerst eens doorlezen.
(allebei de kanten van propaganda zijn m.i. even erg)
als je wilt kan je boeken van Harry Potter ook misbruiken is het niet? Daarnaast gebruikt Maroc.nl ook die universitaire bron die jij gebruiktequote:Op woensdag 22 maart 2006 22:21 schreef Vandeplato het volgende:
Tja dezelfde dingen als de bijbel maar ja even onduidelijk en derhalve uitermate geschikt om te misinterpreteren en te gebruiken om haat te prediken.
Het is nu op nl3
quote:"Op de Dag van het Oordeel zal ik twist leveren met iedereen die een persoon van onder de Mensen van het Convenant onderdrukt, zijn rechten breekt, die hem verantwoordelijkheden geeft die zijn krachten teboven gaan, of die hem iets ontneemt tegen hun wil." (Gemeld door Abu Dawood).
Iran houdt er een Shietische visie op na, Afghanistan heeft alleen sharia-regels geintegreerd in hun huidige systeemquote:Op woensdag 22 maart 2006 22:34 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
De sharia in afganistan is die nou hetzelfde als die in iran ?
Is er maar 1 sharia, of zijn er meerdere?
Volg interpretatie van Ahl sunnah en geloof me al je vooroordelen over de Islam verdwijnen, interpretatie van ahl sunnah is volgens Mohammed dan ook enige die het paradijs zal betreden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:34 schreef Vandeplato het volgende:
Harry oeh ahkbar ....mm nee klinkt niet
In de naam van de Harry, de zoon en de heilige geest ....nee ook niet helaas ik zie geen toekomst in
harry-geloof
Maar wat veel problemen veroorzaakt is dat veel moslims vinden dat de koran volledig letterlijk door god zou zijn overgedragen en derhalve op de letter gevolgd (ipv geinterpreteerd naar tijdsgeest) zou moeten worden en dat is potentieel gevaarlijk.Er zijn ook christenen die dat met de bijbel doen en dat is net zo (potentieel) gevaarlijk.(staat ook vol vrolijke stenigingen ed)
Turkije?quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:50 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Zijn er ook landen waarin de meerderheid moslims zijn, maar waar er wel moderne en westerse regels zijn? Bv vrijheid van meningsuiting, discriminatieverbod en vrijheid van religie in de grondwet staan ?
En wat is dat voor specifiek stroming van de islam, heb je een link met bij voorkeur wat snelle uitleg (of kun je die zelf geven)?quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volg interpretatie van Ahl sunnah en geloof me al je vooroordelen over de Islam verdwijnen, interpretatie van ahl sunnah is volgens Mohammed dan ook enige die het paradijs zal betreden.
Ahl sunnah is de stroming van de wijze kaliefs een link heb ik niet snel bij de hand als ik het heb hoor je hetquote:Op woensdag 22 maart 2006 22:54 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
En wat is dat voor specifiek stroming van de islam, heb je een link met bij voorkeur wat snelle uitleg (of kun je die zelf geven)?
Trouwens wat zijn mijn vooroordelen tov de islam dan volgens jou want voor mij is het als religie redelijk te vergelijken met joods/christelijk gedachtegoed en op dezelfde manier slecht en goed uit te leggen cq te belijden.
En hoe kan mohammed een (neem ik aan) latere interpretatie beoordelen?
Betreffende interpretatie was er al in zijn tijd???????????????quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ahl sunnah is de stroming van de wijze kaliefs een link heb ik niet snel bij de hand als ik het heb hoor je het
Betreffende interpretatie was er al in zijn tijd.
Ja ahl soenah is zijn voorbeeldquote:Op woensdag 22 maart 2006 23:01 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Betreffende interpretatie was er al in zijn tijd???????????????
En ik wacht af.![]()
quote:DE SUNNAH
..Derhalve, hij die de Taghoet verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast (touw) gegrepen,. (Al-Baqarah:256).
Abu Bakr Al Siddiq (ra) zei:
"Ahl Al Sunnah zijn degenen die aan de touw (stevige houvast) van Allah vasthouden, zonder enige compromis." [Kitab Sharh wal Ibana - p.120]
verder zei hij (ra):
"De sunnah is het stevige houvast (touw) van Allah."
Om een volger van de Sunnah te zijn, moet je eerst de Taghoet verwerpen, en vervolgens Allah als enige aanbiddingswaardige accepteren. Dat houd ook in dat je iedereen die het recht claimt, of aan wie recht word gegeven om recht te spreken tussen de mensen anders dan de Koran en Sunnah moet verwerpen, en het betekent vervolgens dat je alleen beroep mag doen op de Shari'ah.
Hasan al Basri heeft over een vers in Sura Al-Maida gezegd,
"Al Shari'ah is Al Sunnah"
Ibn Taymiyyah heeft gezegd:
"Sunnah is de Shari'ah, wat Allah en Zijn boodschapper hebben voorgeschreven van de godsdienst."
Ibn Taymiyyah heeft gezegd:
"…zij zijn de metgezellen van de Profeet (saw), zij worden Ahl Al Sunnah genoemd omdat zij altijd de shari'ah volgen, en jama'ah omdat zij met elkaar verrenigen zonder elkaar te ontmoeten." [Fattawa ibn Taymiyyah v3 p358]
Nou, dat vind ik eigenlijk ook van Westerlingen die zich bekeren tot de Islam.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:02 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
wauwwww![]()
ipv de doodstraf wordt hij nou als psychisch wrak gemarkeerd, hele verbetering![]()
islam![]()
Yeah, whatever, de enig ware interpretatie is de interpretatie waarbij de macht om te bepalen wat je gelooft uit handen wordt gegeven aan mensen die ook aanspraken maken op de wereldlijke macht. Echt volledig overtuigend.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ahl sunnah is de stroming van de wijze kaliefs een link heb ik niet snel bij de hand als ik het heb hoor je het
Betreffende interpretatie was er al in zijn tijd.
yeah, whatever.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Yeah, whatever, de enig ware interpretatie is de interpretatie waarbij de macht om te bepalen wat je gelooft uit handen wordt gegeven aan mensen die ook aanspraken maken op de wereldlijke macht. Echt volledig overtuigend.
Het 'andere' antwoord op deze vraag is één grote leugen. Er is geen letter van die 'traditie' op papier gezet binnen de eerste twee eeuwen na de dood van Mohammed.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:01 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Betreffende interpretatie was er al in zijn tijd???????????????
En ik wacht af.![]()
Ik stel voor dat je je religie vanaf nu gaat aanduiden met zijn ware naam ; Mohammedanisme. De naam Islam is een veel te mooie vlag voor die modderschuit.quote:
Ik stel voor je meer in de islam te verdiepen voor je hier en daar wat meent.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je je religie vanaf nu gaat aanduiden met zijn ware naam ; Mohammedanisme. De naam Islam is een veel te mooie vlag voor die modderschuit.
quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het 'andere' antwoord op deze vraag is één grote leugen. Er is geen letter van die 'traditie' op papier gezet binnen de eerste twee eeuwen na de dood van Mohammed.
Neem je eigen advies ter harte voordat je je moslim noemt.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik stel voor je meer in de islam te verdiepen voor je hier en daar wat meent.
haha okequote:Op donderdag 23 maart 2006 00:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Neem je eigen advies ter harte voordat je je moslim noemt.
quote:
Nu nog bronnen voor bouw van kerken en argument over Q en X en ik ben tevreden.quote:Op donderdag 23 maart 2006 08:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
![]()
Man, daar is het verboden nieuwe kerken te bouwen en de Q en de X te gebruiken (want die worden in het Koerdisch gebruikt). Over de nieuwe wet die slaat op "belediging van Turkije" maar te zwijgen.
Dat van die Q en de X klopt, een paar burgers hebben een boete opgelegd gekregen vanwege het gebruik van de letters Q en X. Ik ben zelf ook koerdischquote:Man, daar is het verboden nieuwe kerken te bouwen en de Q en de X te gebruiken (want die worden in het Koerdisch gebruikt).
Stond onlangs nog op de Frontpage, maar okay:quote:Op donderdag 23 maart 2006 08:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nu nog bronnen voor bouw van kerken en argument over Q en X en ik ben tevreden.
thnxquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:04 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Stond onlangs nog op de Frontpage, maar okay:
http://www.krux.nl/headlines.asp?lIntNewsId=10714
(waren de Q en de W blijkt hier trouwens)
Over de kerken:
http://www.ishr.org/activities/religiousfreedom/turkey_2004.htm
Dit soort opmerkingenquote:Op donderdag 23 maart 2006 00:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Neem je eigen advies ter harte voordat je je moslim noemt.
Ben je turks?quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingenLaat iedereen voor zichzelf bepalen wie Moslim, Christen, Jood of what ever is of niet.
Live and let live, zou ik zeggen of is dat te veel gevraagd vandaag de dag.
De Sharia (straight path ongeveer vertaling) in Iran is een Shiitische variant, anders dus.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:34 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
De sharia in afganistan is die nou hetzelfde als die in iran ?
Is er maar 1 sharia, of zijn er meerdere?
En dat lees je uit die ene post?, maar ja , ne mutle turkum diyenequote:
Die ene post maakte heel wat duidelijk jaquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
En dat lees je uit die ene post?, maar ja , ne mutle turkum diyene![]()
Ook is nationalisme verboden in de islamquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Tja, een feit is een feit is een feit.
Turk en geen nationalist? Is niet mogelijkquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die ene post maakte heel wat duidelijk ja
eej geen nationalisme hier he
Hehe, moslim en nationalisme gaat niet samen, laten we het daar maar op houdenquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:37 schreef Slayage het volgende:
[..]
Turk en geen nationalist? Is niet mogelijkJe bent zeker geen Turk
![]()
Dat vind ik interessant. Kun je mij de betreffende ayet en sure geven die aangeeft dat het niet samengaat?quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hehe, moslim en nationalisme gaat niet samen, laten we het daar maar op houden
quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat vind ik interessant. Kun je mij de betreffende ayet en sure geven die aangeeft dat het niet samengaat?
Niet koran maar hadithquote:"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een arabier is niet beter dan een niet-arabier, en een niet-arabier niet beter dan een arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden".(gemeld door Imaam Ahmad, 22391, al-Silsilat al-Saheeh 2700)
In Turkije wordt het nationalisme ook niet ervaren als iets etnisch. Dat is ook niet mogelijk, want Anatolie heeft etnisch gezien misschien de grootste mengelmoes van heel Europa. De invulling van het woord is anders. Ik vind het woord Milliyetcilik dichterbij bij patriotisme staan dan nationalisme.quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hehe, moslim en nationalisme gaat niet samen, laten we het daar maar op houden
Mijn opa was een Turkse Albanees
"Ne mutluyum Turkum diyene" om maar even Ataturk te quoten getuigt toch wel van iets elders.quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:55 schreef Slayage het volgende:
[..]
In Turkije wordt het nationalisme ook niet ervaren als iets etnisch. Dat is ook niet mogelijk, want Anatolie heeft etnisch gezien misschien de grootste mengelmoes van heel Europa. De invulling van het woord is anders. Ik vind het woord Milliyetcilik dichterbij bij patriotisme staan dan nationalisme.
Lang verhaal, erg gemixt.quote:Turkse Albanees? Lachen en wat is jouw achtergrond dan.
De afscheids toespraak van de Profeetquote:
Goddelijke onderbouwingquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
De afscheids toespraak van de Profeet![]()
(Koran, 49:13)quote:"O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen. De voortreffelijkste van jullie bij God is de vroomste. Waarlijk, God is Al-Wetend en welingelicht."
Slayage legt het hieronder prima uit. Bij nationalistisch denk ik niet gelijk dat ik beter ben dan een ander persoon van een andere nationaliteit. Dat is de betekenis die sommige mensen eraan geven. Ik ben trots op mijn nationaliteit. Niet meer, niet minder.quote:
Agie laat er geen misverstand zijn, ik beschuldig je niet van nationalisme of iets dergelijks.. Ik ben alleen van mening dat Islam en trots voor nationalisme niet samen gaan, ging het wel samen had Mohammed sas niet betreffende hadith uitgesproken en had hij waarde van Arabieren hoog geacht ( hoger dan andere rassen/nationaliteiten. )quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Slayage legt het hieronder prima uit. Bij nationalistisch denk ik niet gelijk dat ik beter ben dan een ander persoon van een andere nationaliteit. Dat is de betekenis die sommige mensen eraan geven. Ik ben trots op mijn nationaliteit. Niet meer, niet minder.
Dat is toch niet je onderbouwing dat trots zijn op je land niet in de Islam pastquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goddelijke onderbouwing
[..]
(Koran, 49:13)
Onberbouwing op betreffende hadith dat men alleen trots moet zijn op zijn geloof en vrome dadenquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is toch niet je onderbouwing dat trots zijn op je land niet in de Islam past
Nationalisme was niet de reden dat het Ottomaanse rijk kapot is gemaakt. Hebzucht en afwijking van de Islam zijn de ware redenen geweest.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie laat er geen misverstand zijn, ik beschuldig je niet van nationalisme of iets dergelijks.. Ik ben alleen van mening dat Islam en trots voor nationalisme niet samen gaan, ging het wel samen had Mohammed sas niet betreffende hadith uitgesproken en had hij waarde van Arabieren hoog geacht ( hoger dan andere rassen/nationaliteiten. )
Je weet zelf dat Nationalisme Ottomaanse kalifaat helemaal kapot heeft gemaakt, getuige de Arabieren, Armenen, Koerden, Balkan etc, vat me niet verkeerd op maar trots leidt tot arrogantie en hoogmoed
Ben ik het absoluut niet met je eens, tuurlijk speelde afwijking van de Islam een zeer belangrijjke rol, maar het Ottomaanse rijk heeft zeer veel geleden aan nationalisme, denk aan de Arabische opstand in Egypte, Damascus en de Armenen die zich aansloten bij Rusland.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Nationalisme was niet de reden dat het Ottomaanse rijk kapot is gemaakt. Hebzucht en afwijking van de Islam zijn de ware redenen geweest.
Als je er trots op bent omdat het gaat om een land met een meerderheid van een islamitisch volk met een pracht van een historie ben ik het helemaal met je eens, maar als het gaat om Turks-nationalisme verbonden aan een Kemalistisch regime, zouden we helaas fout zitten vrees ikquote:Trots kun je op een aantal manieren benaderen. Als je het benadert vanuit superioriteitsgevoel, dan ben je imo fout bezig. Zo ben ik trots juist omdat het een islamitisch land is. Als het een ander land was geweest dan een islamitische, had ik niet trots kunnen zijn.
Ik ken ook de hadith agie, heb hem nu niet bij de hand ligt thuis in Nederland.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onberbouwing op betreffende hadith dat men alleen trots moet zijn op zijn geloof en vrome daden
Juist agie, helemaal mee eens, daarnaast is verschil tussen hoogmoed en trots zo klein dat je vaak (on)bewust wenst over te gaan naar hoogmoed. Wat tevens ook einde werd van Iblies (lan ahoe Allah)quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:14 schreef Alulu het volgende:
[..]
Ik ken ook de hadith agie, heb hem nu niet bij de hand ligt thuis in Nederland.
Profeet waarschuwd daarin voor aantal zaken die kunnen leiden tot negatieve zaken.
Zo ook dat trots (snel) kan leiden tot hoogmoed/arrogantie.
Zo ook nobele afkomst, mooi uiterlijk en nog aantal zaken somt die op.
Ik denk dat het een waarschuwing is, ik kan trots zijn dat ik mijn diploma heb gehaald bijv, of Moslim ben of Turk maar het moet en mag niet overslaan in hoogmoed, denk dat dat een valstrik is van sheytaan.
Met mate dus, zoals alles in Islam gematigd is of dient te zijn, middenweg.
In de Koran staat duidelijk dat God hoegmoedigen niet liefheeft...
Precies, vandaar dit gouden advies naar mijn meningquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Juist agie, helemaal mee eens, daarnaast is verschil tussen hoogmoed en trots zo klein dat je vaak (on)bewust wenst over te gaan naar hoogmoed. Wat tevens ook einde werd van Iblies (lan ahoe Allah)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |