abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36288304
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:04 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Stond onlangs nog op de Frontpage, maar okay:

http://www.krux.nl/headlines.asp?lIntNewsId=10714

(waren de Q en de W blijkt hier trouwens)

Over de kerken:

http://www.ishr.org/activities/religiousfreedom/turkey_2004.htm
thnx
pi_36292774
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Neem je eigen advies ter harte voordat je je moslim noemt.
Dit soort opmerkingen Laat iedereen voor zichzelf bepalen wie Moslim, Christen, Jood of what ever is of niet.

Live and let live, zou ik zeggen of is dat te veel gevraagd vandaag de dag.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_36292874
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:15 schreef Slayage het volgende:

[..]

Dit soort opmerkingen Laat iedereen voor zichzelf bepalen wie Moslim, Christen, Jood of what ever is of niet.

Live and let live, zou ik zeggen of is dat te veel gevraagd vandaag de dag.
Ben je turks?
pi_36293040
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 22:34 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
De sharia in afganistan is die nou hetzelfde als die in iran ?

Is er maar 1 sharia, of zijn er meerdere?
De Sharia (straight path ongeveer vertaling) in Iran is een Shiitische variant, anders dus.
Naast de Koran zijn er overleveringen van wat Mohammed (v) heeft gezegd, gedaan, geleefd... zij hebben als ik het goed heb ook andere overleveringen (hadith) dan Soenieten. Dus putten wel uit grote belangrijkste bron in Islam, Koran maar ernaast handhaven ze iets andere bronnen.. vandaar dat de Sharia er iets anders uitziet.

Er is niet zoiets als de Sharia. Ook in Soenitische landen kunnen Sharia en hoe ze worden toegepast verschillen.. omdat Sharia uit verschillende bronnen komt, ook naast Koran en toch anders wordt geinterpreteerd.. vandaar de verschillende wetscholen die ontstonden toen Islamitische juristen de Sharia gingen definieren.

In grote lijnen, en grote principes zijn de Sharia wel zelfde, maar niet op alle details.. zo is er in Saudi-Arabie een soort 'politie' die buiten rondloopt en erop toekijkt dat Islamitische principes gehandhaaft worden, bijv vrouwen goed gesluiert rondlopen. Moet er zelf trouwens niets van hebben, het idee dat 'politie' rondloopt en checkt of mensen zie wel goed genoeg gedragen en anders bijv stokslagen geven.
Die 'religieuze politie' is er niet in Pakistan volgens mij, maar dat weet ik niet heel zeker.

Zo is er ook verschil tussen bijv Sharia die Taliban toepaste en Sharia in Saudi-Arabie, ligt ook beetje aan welke interpretatie ze volgen.. Saudi Arabie volgt die van Al Wahhab (Wahabiyya), een hervormer en Taliban zijn er ook door geinspireerd, maar nog net iets strenger en verder zoals ik het zie.

In ieder geval kern principes zijn hetzelfde, op kleinere details kunnen ze wel verschillen en verschillend worden toegepast.

Veel 'Islamitische' landen zijn overigens Westers georienteerd, wel dictators maar de meeste hebben vooral Westerse wetgeving en klein stukje van Sharia maar, bijv alleen familiewet en bepaalde wetten als verbod op afvalligheid.

Heel Noord-Afrika, Egypte, Libanon, Indonesie, eigenlijk alle landen die gekoloniseerd zijn hebben hun wetgeving vooral gebaseerd op Westerse wetgeving. Kolonisten gaven zeg maar vorm, gingen weg en de dictators hebben de wetten meestal beetje aangepast om toch Islamitisch tintje eraan te geven en bevolking proberen deels tevreden te houden.
X
pi_36293104
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ben je turks?
En dat lees je uit die ene post?, maar ja , ne mutle turkum diyene
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_36293168
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:26 schreef Slayage het volgende:

[..]

En dat lees je uit die ene post?, maar ja , ne mutle turkum diyene
Die ene post maakte heel wat duidelijk ja
eej geen nationalisme hier he
pi_36293275
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tja, een feit is een feit is een feit.
pi_36293295
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Tja, een feit is een feit is een feit.
Ook is nationalisme verboden in de islam
pi_36293335
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Die ene post maakte heel wat duidelijk ja
Turk en geen nationalist? Is niet mogelijk Je bent zeker geen Turk
-Rabia Al-Basri
pi_36293382
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:37 schreef Slayage het volgende:

[..]

Turk en geen nationalist? Is niet mogelijk Je bent zeker geen Turk
Hehe, moslim en nationalisme gaat niet samen, laten we het daar maar op houden

Mijn opa was een Turkse Albanees
pi_36293633
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat vind ik interessant. Kun je mij de betreffende ayet en sure geven die aangeeft dat het niet samengaat?
pi_36293746
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat vind ik interessant. Kun je mij de betreffende ayet en sure geven die aangeeft dat het niet samengaat?
quote:
"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een arabier is niet beter dan een niet-arabier, en een niet-arabier niet beter dan een arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden".(gemeld door Imaam Ahmad, 22391, al-Silsilat al-Saheeh 2700)
Niet koran maar hadith
pi_36293797
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mijn opa was een Turkse Albanees
In Turkije wordt het nationalisme ook niet ervaren als iets etnisch. Dat is ook niet mogelijk, want Anatolie heeft etnisch gezien misschien de grootste mengelmoes van heel Europa. De invulling van het woord is anders. Ik vind het woord Milliyetcilik dichterbij bij patriotisme staan dan nationalisme.

Turkse Albanees? Lachen en wat is jouw achtergrond dan.
-Rabia Al-Basri
pi_36293826
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:55 schreef Slayage het volgende:

[..]

In Turkije wordt het nationalisme ook niet ervaren als iets etnisch. Dat is ook niet mogelijk, want Anatolie heeft etnisch gezien misschien de grootste mengelmoes van heel Europa. De invulling van het woord is anders. Ik vind het woord Milliyetcilik dichterbij bij patriotisme staan dan nationalisme.
"Ne mutluyum Turkum diyene" om maar even Ataturk te quoten getuigt toch wel van iets elders.
quote:
Turkse Albanees? Lachen en wat is jouw achtergrond dan.
Lang verhaal, erg gemixt.
pi_36293836
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Niet koran maar hadith
De afscheids toespraak van de Profeet
-Rabia Al-Basri
pi_36293864
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:56 schreef Slayage het volgende:

[..]

De afscheids toespraak van de Profeet
Goddelijke onderbouwing
quote:
"O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen. De voortreffelijkste van jullie bij God is de vroomste. Waarlijk, God is Al-Wetend en welingelicht."
(Koran, 49:13)
pi_36293935
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet koran maar hadith
Slayage legt het hieronder prima uit. Bij nationalistisch denk ik niet gelijk dat ik beter ben dan een ander persoon van een andere nationaliteit. Dat is de betekenis die sommige mensen eraan geven. Ik ben trots op mijn nationaliteit. Niet meer, niet minder.
pi_36294038
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Slayage legt het hieronder prima uit. Bij nationalistisch denk ik niet gelijk dat ik beter ben dan een ander persoon van een andere nationaliteit. Dat is de betekenis die sommige mensen eraan geven. Ik ben trots op mijn nationaliteit. Niet meer, niet minder.
Agie laat er geen misverstand zijn, ik beschuldig je niet van nationalisme of iets dergelijks.. Ik ben alleen van mening dat Islam en trots voor nationalisme niet samen gaan, ging het wel samen had Mohammed sas niet betreffende hadith uitgesproken en had hij waarde van Arabieren hoog geacht ( hoger dan andere rassen/nationaliteiten. )

Je weet zelf dat Nationalisme Ottomaanse kalifaat helemaal kapot heeft gemaakt, getuige de Arabieren, Armenen, Koerden, Balkan etc, vat me niet verkeerd op maar trots leidt tot arrogantie en hoogmoed
pi_36294065
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goddelijke onderbouwing
[..]

(Koran, 49:13)
Dat is toch niet je onderbouwing dat trots zijn op je land niet in de Islam past
pi_36294096
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat is toch niet je onderbouwing dat trots zijn op je land niet in de Islam past
Onberbouwing op betreffende hadith dat men alleen trots moet zijn op zijn geloof en vrome daden
pi_36294192
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Agie laat er geen misverstand zijn, ik beschuldig je niet van nationalisme of iets dergelijks.. Ik ben alleen van mening dat Islam en trots voor nationalisme niet samen gaan, ging het wel samen had Mohammed sas niet betreffende hadith uitgesproken en had hij waarde van Arabieren hoog geacht ( hoger dan andere rassen/nationaliteiten. )

Je weet zelf dat Nationalisme Ottomaanse kalifaat helemaal kapot heeft gemaakt, getuige de Arabieren, Armenen, Koerden, Balkan etc, vat me niet verkeerd op maar trots leidt tot arrogantie en hoogmoed
Nationalisme was niet de reden dat het Ottomaanse rijk kapot is gemaakt. Hebzucht en afwijking van de Islam zijn de ware redenen geweest.

Trots kun je op een aantal manieren benaderen. Als je het benadert vanuit superioriteitsgevoel, dan ben je imo fout bezig. Zo ben ik trots juist omdat het een islamitisch land is. Als het een ander land was geweest dan een islamitische, had ik niet trots kunnen zijn.
pi_36294309
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nationalisme was niet de reden dat het Ottomaanse rijk kapot is gemaakt. Hebzucht en afwijking van de Islam zijn de ware redenen geweest.
Ben ik het absoluut niet met je eens, tuurlijk speelde afwijking van de Islam een zeer belangrijjke rol, maar het Ottomaanse rijk heeft zeer veel geleden aan nationalisme, denk aan de Arabische opstand in Egypte, Damascus en de Armenen die zich aansloten bij Rusland.
quote:
Trots kun je op een aantal manieren benaderen. Als je het benadert vanuit superioriteitsgevoel, dan ben je imo fout bezig. Zo ben ik trots juist omdat het een islamitisch land is. Als het een ander land was geweest dan een islamitische, had ik niet trots kunnen zijn.
Als je er trots op bent omdat het gaat om een land met een meerderheid van een islamitisch volk met een pracht van een historie ben ik het helemaal met je eens, maar als het gaat om Turks-nationalisme verbonden aan een Kemalistisch regime, zouden we helaas fout zitten vrees ik
pi_36294318
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Onberbouwing op betreffende hadith dat men alleen trots moet zijn op zijn geloof en vrome daden
Ik ken ook de hadith agie, heb hem nu niet bij de hand ligt thuis in Nederland.

Profeet waarschuwd daarin voor aantal zaken die kunnen leiden tot negatieve zaken.
Zo ook dat trots (snel) kan leiden tot hoogmoed/arrogantie.
Zo ook nobele afkomst, mooi uiterlijk en nog aantal zaken somt die op.

Ik denk dat het een waarschuwing is, ik kan trots zijn dat ik mijn diploma heb gehaald bijv, of Moslim ben of Turk maar het moet en mag niet overslaan in hoogmoed, denk dat dat een valstrik is van sheytaan.
Met mate dus, zoals alles in Islam gematigd is of dient te zijn, middenweg.

In de Koran staat duidelijk dat God hoegmoedigen niet liefheeft...
X
pi_36294376
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:14 schreef Alulu het volgende:

[..]

Ik ken ook de hadith agie, heb hem nu niet bij de hand ligt thuis in Nederland.

Profeet waarschuwd daarin voor aantal zaken die kunnen leiden tot negatieve zaken.
Zo ook dat trots (snel) kan leiden tot hoogmoed/arrogantie.
Zo ook nobele afkomst, mooi uiterlijk en nog aantal zaken somt die op.

Ik denk dat het een waarschuwing is, ik kan trots zijn dat ik mijn diploma heb gehaald bijv, of Moslim ben of Turk maar het moet en mag niet overslaan in hoogmoed, denk dat dat een valstrik is van sheytaan.
Met mate dus, zoals alles in Islam gematigd is of dient te zijn, middenweg.

In de Koran staat duidelijk dat God hoegmoedigen niet liefheeft...
Juist agie, helemaal mee eens, daarnaast is verschil tussen hoogmoed en trots zo klein dat je vaak (on)bewust wenst over te gaan naar hoogmoed. Wat tevens ook einde werd van Iblies (lan ahoe Allah)
pi_36294474
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Juist agie, helemaal mee eens, daarnaast is verschil tussen hoogmoed en trots zo klein dat je vaak (on)bewust wenst over te gaan naar hoogmoed. Wat tevens ook einde werd van Iblies (lan ahoe Allah)
Precies, vandaar dit gouden advies naar mijn mening
Benadrukte Mohammed (vzmh) dat dat kleine stapje zo is gemaakt, dus waakzaam zijn.
X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')