abonnement Unibet Coolblue
pi_35738357
Het vervolg op Berlijn
Verder is er ook nog: Paleizen Berlijn

Tips en trucs uit het vorige deel:

Reis en verblijf

Hoe je er het goedkoopst / op welke manier kunt komen, kun je vragen in Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #4
Met de trein is goedkoop en snel (www.bahn.de of www.nsinternationaal.nl), voor 58 euro heb je een retour vanaf Amsterdam via Hengelo, mits je minimaal 2 weken van te voren boekt. Met het vliegtuig is soms goedkoper en sneller vanaf Schiphol (www.airberlin.com of www.transavia.com). Prijzen ook vanaf 58 euro voor ee retourtje incl. tax.

Voor goedkoop lastminutes hotels in Duitsland kijk je op http://www.freehotels.info/ of soms aanbiedingen op www.nstravel.nl



Een plattegrondje van de metro, S-Bahn en U-bahn, voor meer OV-info: http://www.bvg.de/
quote:
Een metro/tram/bus dagkaart kost 5,80 en is erg handig. Vooral als je veel wilt zien op 1 dag. De afstanden in Berlijn zijn toch nog wel redelijk groot.
quote:
Gratis wandeltours door Berlijn die je langs een hele berg hoogtepunten brengt, worden georganiseerd door www.newberlintours.com. Hele leuke entousiaste gidsen die veel weten te vertellen. En het enige dat ze van je verwachten is een fooi aan het einde, maar de hoogte daarvan mag je natuurlijk zelf bepalen. Leuk systeem, leuke rondleiding. Deze organisatie doet trouwens ook betaalde rondleidingen over het 3e rijk, communisme en naar Sachsenhausen.
quote:
Skaten in Berlijn is goed te doen (behalve dat je dus de Reichstag niet in mag met je skates, maar dat scheelt weer slepen ook!), maar we hebben geen echte skate route gevolgd ofzo.
Bezienswaardigheden

Een rijtje
+ Reichstag
+ Brandenburger Tor
+ Vorderasiatisch Museum (Pergamon Museum)
+ Checkpoint Charlie
+ Potsdam
+ Pariser Platz
+ Synagoge
+ Hamburger Bahnhof: vroeger station, nu museum voor hedendaagse kunst
+ Joods Museum
+ Kudamm
+ Friedrichstrasse
+ (Restaurant) Tacheles
+ Siegessaule
+ East Side Gallery
+ de Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche
+ Prenzlauer Berg
+ Stasi-Zentrale
+ Fernsehturm / Alexanderplatz
+ Hackesche Hofe
+...

Even buiten Berlijn:
+ Sachsenhausen concentratiekamp
+ Potsdam (Hollandische Viertel en Schloss Sanssouci
+...
quote:
De koepel van de Reichstag is gratis te bezoeken, maar je mag je skates niet mee naar binnen nemen. Het is handig om 's ochtends bijtijds te gaan, dan valt het nog mee met wachten. Je mag er tot 's avonds 10 uur in.
quote:
De East Side Gallery is geweldig indrukwekkend om te zien. Makkelijk te bereiken met de metro ook. Ik meen dat het zo'n 300 meter berlijnse muur is die nog overeind staat en die is dus beschilderd door artiesten.
tips
quote:
wat we wel gedaan hebben is een trabi safari, dat is echt lachen, met een trabantje door Berlijn crossen. De gids zit in de voorste trabi en je hebt contact via de walkie talkie. Leuk!
We hadden echt schitterend weer voor begin November, geen druppel regen en een lekker herfstzonnetje. Dus dat betekende zondagmiddag Berlinner Zoo. Ook leuk om eens te doen.
quote:
Je kunt dansen op de plek waar Hitler zelfmoord heeft gepleegd. Daar waar eerst de bunker was, is nu een parkeerplaats en deze is ironisch genoeg vlakbij het Holocaust monument.
quote:
Overigens nog een tip voor mensen die geīnteresseerd zijn in de tweede wereldoorlog:

Vorig jaar hebben wij met de organisatie "Berlin Walks" een tour met gids gemaakt naar het concentratiekamp Sachsenhausen, ongeveer een uur met de S-bahn vanuit het centrum van Berlijn (als je een welcome card hebt, kan je er gratis heen).
Deze engelstalige tour, met Amerikaanse gids, is ons zeer goed bevallen. De gids wist ontzettend veel te vertellen en ik vond het geheel ontzettend indrukwekkend.
De kosten voor deze tour liggen rond de 15 euro, als je onder de 26 bent mag je voor de helft. Een absolute aanrader.
Ze hebben overigens nog meer tours, waar we helaas geen tijd meer voor hadden.
De website (met kortingsbon): http://www.berlinwalks.com
Eten en drinken

+ Berliner Weisse
+ Currywurst
quote:
Berlijn restaurant tip: Oliva, Oranienburger Str. 84, hele lekkere pizza's (een stuk of 7 verschillende) voor 4 euro! Ze hebben ook pasta's.

Oliva
Some argue Oliva serves the best pizza in Berlin. It also has a daily selection of freshly prepared pasta dishes. The atmosphere is modern and warm. The staff is friendly (often Italian). The location is convenient: by Hackescher Markt, so it’s a great place to grab food and a beer after a day of sightseeing. Reasonably priced. Open until 11 pm. Oranienburger Str. 84, Mitte. S-Bahn Hackescher Markt.


Ik vond persoonlijk de atmosfeer nou niet zo modern en warm, maar het is gewoon een leuke/goedkope tent, vooral in de zomer want er zit een terras bij.
Uitgaanstips:
quote:
Als mensen melden dat ze naar Berlijn gaan kijk ik altijd even bij het programma van mijn favoriete club, of er daar toevallig nog iets leuks te doen is. En jawel: op vrijdag de 31e komt Coldcut, bekend van een paar hitjes in de jaren 80 maar blijkbaar (wist ik ook niet hoor) daarna ook nog zeer actief gebleven. Volgens mij wordt dat wel leuk. En sowieso is die club geweldig voor het Berlijngevoel: hij is gevestigd in een gigantische kale, grijze bunker aan de oever van de Spree.
Heb je zelf wat te melden over Berlijn, ga je er binnenkort naartoe en heb je nog vragen of wil laten weten hoe het is geweest, dan ben je welkom om dat hier met anderen te delen.

TVP's met anderen delen doen we dus niet aan

[ Bericht 48% gewijzigd door DutchTrain op 13-03-2006 20:32:37 ]
pi_35739508
als je toch in Berlijn bent kun je ook wel even de tijd nemen om naar kamp Sachsenhausen te gaan, niet ver buiten Berlijn. Misschien ook een vermelding in de OP waard
pi_35740447
Ook leuk, om naar de bovenste verdieping van KDW te gaan, allemaal lekker eten
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_35745322
Het Judisches Museum vond ik ook een van de hoogtepunten van mijn bezoeken aan Berlijn! Staat al wel in de openingspost, maar toch nog even als extra tip

http://www.jmberlin.de/

Potsdam vond ik overigens niet erg boeiend, Checkpoint Charlie viel me ook wat tegen. Ik vond dat erg druk!
pi_35750657
http://www.newberlintours.com vond ik erg leuk en informatief.
Ze doen ook pubcrawls voor degenen die aan het bier willen.
pi_35752422
Ga er in de zomer voor de 7de keer ofzo heen (9 nachtjes) om o.a. Robbie Williams te zien in het stadion van de wk finale. Voor de Berlijn beginners kun je hier gratis reisgidsen aanvragen http://www.duitsverkeersbureau.nl/ (ook voor andere delen van Duitsland).
pi_35770893
Ik ga op 15 maart (voor het eerst) naar Berlijn. M´n vriendin komt daar vandaan, dus onderdak is gratis
Zij zegt dat kamp Sachsenhausen eigenlijk niet zoveel voorstelt, vooral als je al eens naar Auschwitz bent geweest.
Verder zegt ook zij dat de (bovenste etage van de) KDW leuk is om te zien. Ze heeft daar vorig jaar Meiklokjes-kaas gekocht. De verkopers daar zeiden dat het speciale kaas was uit Nederland, dat gemaakt werd van melk van koeien uit mei, omdat in mei het gras groen en fris is, en je dus lekkere kaas krijgt... nu heb ik wat navraag gedaan bij kaashandels hier in Nederland, en geen van allen kennen ze Meiklokjes-kaas
Verder staat een bezoekje aan de Zitadelle (voormalige gevangenis) in Spandau nog op het programma, alsook een bezoekje aan de voormalige Stasi gevangenis Hohenschönhausen. Kennelijk geven ex-gevangenen in de laatste rondleidingen. En sommigen hebben zulke trauma´s gekregen van die gevangenis dat ze niet naar beneden in de folterkelders durven. Nadere info volgt (via vriendin). Het lijkt me in ieder geval erg interessant!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_35771867
quote:
Op maandag 6 maart 2006 12:53 schreef spijkerbroek het volgende:
Verder zegt ook zij dat de (bovenste etage van de) KDW leuk is om te zien. Ze heeft daar vorig jaar Meiklokjes-kaas gekocht. De verkopers daar zeiden dat het speciale kaas was uit Nederland, dat gemaakt werd van melk van koeien uit mei, omdat in mei het gras groen en fris is, en je dus lekkere kaas krijgt... nu heb ik wat navraag gedaan bij kaashandels hier in Nederland, en geen van allen kennen ze Meiklokjes-kaas
Bedoelen ze geen graskaas? Dat is toch de eerste kaas gemaakt nadat de koeien in het voorjaar naar buiten zijn gegaan?
pi_35772080
quote:
Op maandag 6 maart 2006 13:22 schreef Liejannuh het volgende:

Bedoelen ze geen graskaas? Dat is toch de eerste kaas gemaakt nadat de koeien in het voorjaar naar buiten zijn gegaan?
Nee, het stond zelfs op de verpakking:
Meiklokjeskäse aus Holland
*gniffel*
Ik heb zelfs op Google een beetje gezocht op o.a. "meiklokjes kaas".. kom je op sites met Enie van der Meiklokjes en Patricia Kaas
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_35772209
quote:
Op maandag 6 maart 2006 13:30 schreef spijkerbroek het volgende:
Nee, het stond zelfs op de verpakking:
Meiklokjeskäse aus Holland
uiteraard aangeprezen door Frau Antje (die in NL ook totaal onbekend is)

Verder ontopic:

Ook leuk zijn de diverse Ostalgie producten die je in Berlijn kan krijgen, zoals de Spreewälder Gurke. Verder is het een aanrader om de film Goodbye Lenin te kijken als je naar Berlijn gaat.
pi_35772668
quote:
Op maandag 6 maart 2006 13:35 schreef DutchTrain het volgende:
Verder is het een aanrader om de film Goodbye Lenin te kijken als je naar Berlijn gaat.
Staat in de kast en uiteraard gezien

M´n vriendin was een klein meisje (jaar of 6) rond de tijd van de val van de Muur (ze is een Wessie trouwens).
Toen de Ossies over de grens kwamen, gaf haar moeder de chocoladerepen die voor m´n huidige vriendin en haar broers bedoeld waren, aan deze Ossies, die er heel blij mee waren uiteraard. Maar m´n huidige vriendin was toen erg pissig, omdat ze geen chocola meer had
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_35783156
quote:
Op maandag 6 maart 2006 12:53 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik ga op 15 maart (voor het eerst) naar Berlijn. M´n vriendin komt daar vandaan, dus onderdak is gratis
Zij zegt dat kamp Sachsenhausen eigenlijk niet zoveel voorstelt, vooral als je al eens naar Auschwitz bent geweest.
Ik ben niet in Auschwitz geweest, maar heb inderdaad vernomen dat dat nog veel indrukwekkender is. Maar dit is redelijk klein en goed te doen in een paar uurtjes, Auschwitz schijnt vele malen groter te zijn. Ik vond Sachsenhausen iiig wél indrukwekkend, maar dat was dan ook mijn eerste bezoek aan een concentratiekamp.
quote:
Verder zegt ook zij dat de (bovenste etage van de) KDW leuk is om te zien. Ze heeft daar vorig jaar Meiklokjes-kaas gekocht. De verkopers daar zeiden dat het speciale kaas was uit Nederland, dat gemaakt werd van melk van koeien uit mei, omdat in mei het gras groen en fris is, en je dus lekkere kaas krijgt... nu heb ik wat navraag gedaan bij kaashandels hier in Nederland, en geen van allen kennen ze Meiklokjes-kaas

De bovenste etage van het KDW vond ik niet heel bijzonder (net als het hele KDW trouwens). Leuk om gezien te hebben, verders niets. Ik heb er wel wat pakken hanuta's ingeslagen overigen
pi_35801351
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:02 schreef Fannetje het volgende:
Ik ben niet in Auschwitz geweest, maar heb inderdaad vernomen dat dat nog veel indrukwekkender is. Maar dit is redelijk klein en goed te doen in een paar uurtjes, Auschwitz schijnt vele malen groter te zijn. Ik vond Sachsenhausen iiig wél indrukwekkend, maar dat was dan ook mijn eerste bezoek aan een concentratiekamp.
Ja, als het je eerste bezoekje is aan een concentratiekamp, dan zal het best indrukwekkend zijn. Ik ben echter al in Auschwitz geweest, en ik heb maar 5 dagen in Berlijn, dus dat sla ik deze keer ff over.

En KDW is KaDeWe, hoor ik net van m´n vriendin. (Kaufhaus des Westens)
[/quote]
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_35969638
Beste allemaal,

Ik wil aankomende zomer samen met een vriend naar Berlijn gaan.

Nu hebben we al zo'n beetje zitten rondneuzen op het web, en hebben besloten om voor een jeugdherberg te gaan waar we voor ongeveer 5 dagen willen verblijven.

Is er iemand die wel eens in Berlijn is geweest, en mij dus welke goede en goedkope jeugdherbergen er in de omgeving van het centrum zijn?

Ook vroeg ik me eigen af ofdat er soms een kaart voor het openbaar vervoer (bus en/of trein) bestaat waarmee je voor minimaal 5 dagen onbeperkt kunt reizen.

Grtz..
  zondag 12 maart 2006 @ 17:34:22 #15
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_35970162
Waarom Berlijn?
Kun je beter naar Praag gaan. Is cultureel heel mooi, niet te duur, kunt er best goed uitgaan (Berlijn ook wel hoor) en 't is ongeveer net zo ver.

't Is maar een tipje.
Maar Berlijn is ook mooi hoor,..
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_35970188
Goede jeugdherbergen zijn er genoeg en niet duur. Een goede is het city-stay, en ook het baxpax is goed. Succes en veel plezier.

Openbaar vervoer is ook makkelijk, je kunt idd vrij goedkoop een onbeperkt reizen kaart kopen voor de metro's daar.
  zondag 12 maart 2006 @ 17:39:57 #17
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_35970307
Ik heb echt geen flauw idee wat voor type je bent, maar ik heb me uitermate vermaakt in David's Cosy Little Backpacker Hostel. Enorm gezellige sfeer, leuke mensen, alles ziet er verzorgd en schoon uit en vooral een mooie prijs. Maar het is wel simpel en apart .
  zondag 12 maart 2006 @ 17:50:35 #18
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_35970651
Er is wel een kaart waarmee je drie dagen kan reizen, en waar je ook korting mee krijgt in allerlei musea. En er zijn dagkaarten voor het OV.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 12 maart 2006 @ 17:53:24 #19
124802 joupee
dat spreek je uit als zjoepee
pi_35970740
wij zijn vorig jaar met school naar Berlijn geweest het hebben toen in het Generator Hostel overnacht. Dit is zo goed bevallen dat we dit jaar weer gaan
Ik ben nog op zoek naar een andere site over het hotel, maar dat kan ik zo een, twee, drie niet vinden.
Over het openbaar vervoer heb ik ook geen klachten, je kan vanuit het hotel overal in de stad komen
Ik meen mij alleen te herinneren dat wij met dagkaarten moesten werken en ik kan mij geen 5-daagse kaart of iets dergelijks herinneren.
Hopelijk heb je hier iets aan

ps. een site met iets meer details misschien.

[ Bericht 6% gewijzigd door joupee op 12-03-2006 18:02:31 ]
  zondag 12 maart 2006 @ 17:59:16 #20
129684 Perfect-Stranger
kom uit de schaduw
pi_35970927
Bereid je niet zo voor !!!
Wat ze daar allemaal hebben zal je snel genoeg ontdekken en een slaapplaats is ook niet het moeilijkste om te vinden.
just pack ur stuff and go
en loop in de zon
  zondag 12 maart 2006 @ 18:03:02 #21
30560 2Mini
Official Logo
pi_35971031
Ik ga ff in me portomonnee kijken.. of het visitekaartje er nog is..
Camera 1... 1!
  zondag 12 maart 2006 @ 18:06:01 #22
30560 2Mini
Official Logo
pi_35971128
Sorry, niet meer te vinden
Camera 1... 1!
pi_35971469
Een aanrader voor een goedkoop centraal gelegen hotel is: http://www.bookings.nl/hotel/de/amelieberlin.nl.html?aid=303234

Hostels in elke mogelijke prijsklasse vindt je op: http://www.hostelberlin.com

Informatie over het openbaar vervoer op http://www.bvg.de/

Meer over Berlijn kun je vinden in:
http://forum.fok.nl/topic/140053 en
http://forum.fok.nl/topic/826997
pi_35973672
Praag of Budapest zijn veel leukere steden. Bovendien ook stukken goedkoper.
pi_35976655
quote:
Op zondag 12 maart 2006 21:43 schreef Arvid het volgende:
Praag of Budapest zijn veel leukere steden. Bovendien ook stukken goedkoper.
pi_35976765
WelcomeCard (48 Stunden) ABC Regeltarif 16,00
WelcomeCard (72 Stunden) ABC Regeltarif 22,00
7-Tages-Karte AB Woche 25,40

Aan zones AB heb je genoeg.
pi_35977326
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er zeker even naar kijken.. En voornamelijk die informatie over de bus is erg nuttig..
pi_35988113
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:15 schreef JeFFJuH het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er zeker even naar kijken.. En voornamelijk die informatie over de bus is erg nuttig..
is ook gewoon geldig voor al het ander OV in Berlijn
  maandag 13 maart 2006 @ 13:52:23 #29
140904 MLF
Unazukin
pi_35989458
quote:
Ook vroeg ik me eigen af ofdat er soms een kaart voor het openbaar vervoer (bus en/of trein) bestaat waarmee je voor minimaal 5 dagen onbeperkt kunt reizen.
in de automaten op de s-bahn en u-bahn
dagkaart is 5 euro
kun je hele dag mee reizen, wel ff afstempelen voor je de 1e metro (s-bahn of u-bahn) instapt
is ook geldig voor de tram en bus
er zijn 2 verschillende kaarten (AB en ABC), neem die van 5 euro (AB), daar kun je heel Berlijn door, de andere (ABC) is voor omliggende plaatsen, zie je op de kaart, kost maar paar centen meer.

Nog meer vragen?
Ik kom er regelmatig
pi_35990541
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:52 schreef MLF het volgende:

[..]

Nog meer vragen?
Ik kom er regelmatig
Misschien kun je me toevoegen op MSN, praat wat makkelijker msn [at] jeffjuh [dot] nl
  maandag 13 maart 2006 @ 14:28:09 #31
140904 MLF
Unazukin
pi_35990609
ik doe mijn msn nooit aan eigenlijk, maar vraag zo maar, kan iedereen meelezen, is nog leuk ook

(nadeel: gaat meteen iedereen naar Berlijn hahaha)
pi_35990841
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:28 schreef MLF het volgende:
ik doe mijn msn nooit aan eigenlijk, maar vraag zo maar, kan iedereen meelezen, is nog leuk ook

(nadeel: gaat meteen iedereen naar Berlijn hahaha)
idd.. ik ben er vorig jaar ook geweest (maar voor 1 dagje, samen met mijn ouders) maar heb nog niet eens 5% van de stad gezien dit jaar ga ik met een vriend van me die erg geīnteresseerd is in de geschiedenis van de stad, dus ik vroeg me eigen af ofdat je weet welke dingen ik echt gezien moet hebben voordat ik de stad verlaat.
  maandag 13 maart 2006 @ 14:49:07 #33
140904 MLF
Unazukin
pi_35991260
Ga altijd naar het oude oosten, das leuker dan het oude westen

Checkpoint Charlie is niet leuk maar voor 1x moet je het zien
Friedrichstrasse, winkelstraat, al hou je niet van shoppen, loop er voor de lol eens doorheen, onder het spoor zit een Turk met super goed eten.
Tis een klein toko'tje, onwijs druk.
Aan de overkant zit een curryworst, moet je ook eens eten.
In de Friedrichstrasse zit Dussmann, super grote CD winkel, heeft alles, beetje duur wel.

Unter den Linden, als je van de Fr. strasse rechtsaf gaat loop je richting Brandenburger Tor, loop er onderdoor en ga naar rechts, als je erg vroeg bent hoef je geen uren te wachten voor de Reichstag, ik ben er nog steeds niet binnen geweest ivm veeeel te lange rij.

As je vanaf de Br. Tor linksaf gaat kom je bij het oorlogsmonument (Holocaust Mahnmal), grote zwarte blokken waar je op kunt lopen en tussen kunt lopen, er zit ook een museum.

Als je die straat rechtdoor blijft lopen kom je bij Potsdammerplatz, niet bijzonder maar leuk om ff te zien, Sony gebouw is mooi, kun je zo in.

Bij Ostbahnhof is de muur aan de overkant, nu het leuke: er is een strand, vet cool, de ingang zit in de muur, ik ben er 2x geweest en 2x was er een andere ingang, de 2e keer: als je uitstapt bij Ostbahnhof steek je rechtover, je steekt de hoofdstraat over en rechts zit de ingang, als die dicht is moet je langs de muur en vind je vanzelf de andere ingang.

Is er wel hippie cultuur, dus als je van blowen houdt......
  maandag 13 maart 2006 @ 14:55:35 #34
140904 MLF
Unazukin
pi_35991476
Als je van de Potsdammerplatz rechtdoor loopt de Stresemannstrasse in en dan de 1e grote straat in loopt: Niederkirchenstraat, zit daar Martin Gropiusbau (vol met kogelgaten uit de oorlog) en Topografie des Terrors, dat is een foto galerie onder de muur over de oorlog.
  maandag 13 maart 2006 @ 14:57:34 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35991528
voordeel van Berlijn is natuurlijk dat je er prima met Turks terecht kan..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 maart 2006 @ 14:58:36 #36
140904 MLF
Unazukin
pi_35991561
Martin Gropius Bau



links naast dit gebouw zit Topografie des Terrors:




  maandag 13 maart 2006 @ 15:01:22 #37
140904 MLF
Unazukin
pi_35991642
Holocaust Mahnmal



  maandag 13 maart 2006 @ 15:04:09 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35991717
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 maart 2006 @ 15:05:22 #39
140904 MLF
Unazukin
pi_35991742
Niet ver er vandaan zit het Joodse en Berlin museum in de Lindestrase

Loop de Niederkirchestrasse uit richting Wilhelmstrasse, ga rechtsaf, dan meteen links Kochstrasse in, dan rechtsaf Lindestrasse, endje doorlopen, loop je zo op museum af
  maandag 13 maart 2006 @ 15:05:50 #40
140904 MLF
Unazukin
pi_35991756
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Aanrader trouwens
http://www.blueman.com/ticketinfo/berlin/
www.berlin.de
  maandag 13 maart 2006 @ 15:07:23 #41
140904 MLF
Unazukin
pi_35991815
berlin oststrand



  maandag 13 maart 2006 @ 15:11:42 #42
140904 MLF
Unazukin
pi_35991938
neem altijd de s-bahn en u-bahn, is super cool, je ziet veel

vooral halte Hbf Lehrter Bahnhof, dan kun je groot deel over Berlijn kijken

kaartje kost maar 5 euro nog wat
stempel wel je kaart de 1e keer dat je instapt
pi_35991954
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:36 schreef JeFFJuH het volgende:
[..] dus ik vroeg me eigen af ofdat je weet welke dingen ik echt gezien moet hebben voordat ik de stad verlaat.
Tot nog toe kwamen we >>>hier<<< met de volgende lijst:
quote:
Een rijtje
+ Reichstag
+ Brandenburger Tor
+ Vorderasiatisch Museum (Pergamon Museum)
+ Checkpoint Charlie
+ Potsdam
+ Pariser Platz
+ Hamburger Bahnhof: vroeger station, nu museum voor hedendaagse kunst
+ Joods Museum
+ Kudamm
+ Friedrichstrasse
+ (Restaurant) Tacheles
+ Siegessaule
+ East Side Gallery
+ de Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche
+ Prenzlauer Berg
+ Stasi-Zentrale
+ Fernsehturm / Alexanderplatz
+ Hackesche Hofe
+...

Even buiten Berlijn:
+ Sachsenhausen concentratiekamp
+ Potsdam (Hollandische Viertel en Schloss Sanssouci
+...
  maandag 13 maart 2006 @ 15:15:38 #44
140904 MLF
Unazukin
pi_35992055
quote:
Fernsehturm
moet je vroeg heen, want anders sta je een paar uur
quote:
Hackesche Hofe
zeker heen gaan

Alexanderplatz is leuk voor 10 minuten, de klok is leuk, verder niets
quote:
Tacheles
is afgebroken, ik ben er in 2002 geweest, vorig jaar was het al weg
quote:
Potsdam (Hollandische Viertel en Schloss Sanssouci
is ook erg leuk, vooral H. Viertel, kun je met de tram terug
wel een ABC kaart kopen want ligt buiten Berlijn
pi_35992185
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:15 schreef MLF het volgende:

[quote]
Hackesche Hofe
zeker heen gaan
Als je het leuk vindt om naar toeristen te kijken en duur bier te drinken...
quote:
Alexanderplatz is leuk voor 10 minuten, de klok is leuk, verder niets
De architectuur is zeer bijzonder. En dat tetris spel op het gebouw is ook wel leuk
quote:
Tacheles
is afgebroken, ik ben er in 2002 geweest, vorig jaar was het al weg
Staat er nog, althans in juli 2005. Volkspalast / Palast der Republik wordt op dit moment wel afgebroken.
pi_35992271
Bedankt voor jullie tips. Ik ga er zeker wat mee doen
Wat ik vooral wil zien zijn de delen van de muur die er nog staan, dit voornamelijk omdat de muur op mijn verjaardag (9 november) afgebroken is. Ook ben ik zeer geīnteresseerd in alles over de 2e wereld oorlog..

Ik ben in ieder geval weer iets wijzer geworden
  maandag 13 maart 2006 @ 15:23:04 #47
140904 MLF
Unazukin
pi_35992276
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:20 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Als je het leuk vindt om naar toeristen te kijken en duur bier te drinken...
[..]

De architectuur is zeer bijzonder. En dat tetris spel op het gebouw is ook wel leuk
[..]

Staat er nog, althans in juli 2005. Volkspalast / Palast der Republik wordt op dit moment wel afgebroken.
vreemd, ik mei was het weg, je bedoelt toch de galerie, het half afgebroken gebouw?
pi_35992482
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:23 schreef MLF het volgende:
vreemd, ik mei was het weg, je bedoelt toch de galerie, het half afgebroken gebouw?
ja, het voormalige warenhuis / winkelpassage aan de OranienburgerStrasse

Zie: http://www.tacheles.de/

  maandag 13 maart 2006 @ 15:35:20 #49
140904 MLF
Unazukin
pi_35992690
die was vorig jaar mei al weg........
pi_35992874
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:35 schreef MLF het volgende:
die was vorig jaar mei al weg........
Het ziet er nu iets anders uit, maar het staat er echt nog.

Ik heb er zelfs nog wel een foto van als je me echt niet gelooft
pi_35993150
afgelopen jaar rond deze tijd zat ik er een weekendje in een hostel...maar ik heb geen flauw idee meer hoe het heette

maar kijk anders hier effe:
http://www.hostelbookers.com/hostels/germany/berlin/

daar moet je vast wel t een en ander kenne vinden
  maandag 13 maart 2006 @ 16:36:37 #52
140904 MLF
Unazukin
pi_35994637
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:41 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Het ziet er nu iets anders uit, maar het staat er echt nog.

Ik heb er zelfs nog wel een foto van als je me echt niet gelooft
toen ik er in mei heen ging zag ik een grote zandvlakte, misschien had ik door moeten lopen en heb ik me vergist

in okt was ik er dus weer en ben niet gegaan omdat ik dacht dat het weg was
pi_35995179
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:12 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Tot nog toe kwamen we >>>hier<<< met de volgende lijst:
[..]
De synagoge staat er niet bij. Die vond ik ook wel de moeite waard.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:59:05 #54
140904 MLF
Unazukin
pi_36001080
quote:
En KDW is KaDeWe, hoor ik net van m´n vriendin. (Kaufhaus des Westens
kun je beter naar LaFayete gaan
pi_36013269
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:59 schreef MLF het volgende:
kun je beter naar LaFayete gaan
want?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_36013528
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 08:05 schreef spijkerbroek het volgende:
want?
Vergelijk ze >>>hier<<<
  dinsdag 14 maart 2006 @ 12:30:33 #57
140904 MLF
Unazukin
pi_36018789
Als je vanaf Friedrichstrasse linksaf loopt, Unter den Linden op, kom je langs vele musea/bezienswaardigheden, oa Pergamon, de Berliner Dom, als je met mooi weer gaat, kun je in de tuin zitten.

Zaterdags is voor de in/uitgang van Pergamon een leuk marktje, daar kun je oude SS spelden en spullen kopen voor weinig, speldjes zijn vanaf 50 cent.

Als je Unter den linden uitloopt en rechtsaf gaat de Spandauerstrasse in kom je bij het rode Rathaus.

daar achter zit ook het oudste gedeelte van Berlijn, bij de Nicolaikerk

Ik ben nog iets voor je aan opzoeken, ik kan het niet vinden, alleen dat je met de s-bahn bij de Eberswalderstrasse eruit moet, het is een omgebouwde fabriek in prenzlauerberg, daar is live muziek, kroegjes, toen ik er in meis was, was er een jaren 50 avond met auto's en petticoats, tattoo, kleding enz
  dinsdag 14 maart 2006 @ 12:35:46 #58
140904 MLF
Unazukin
pi_36018928
gevonden!!!!!!!!!

Kulturbrauerei

Knaackstr. 97

met de u-bahn uitstappen op de eberswalderstrasse, loop de danzicherstrasse in
1e rechts is knaackstrasse, daar zit ook de ingang

toegang gratis tenzij een evenement
  dinsdag 14 maart 2006 @ 12:48:26 #59
140904 MLF
Unazukin
pi_36019296
als je halte Hackeschermarkt uit stapt:(1 halte na Friedrichstrasse)

leuke terrasjes
Dr Martens winkel
Hackeschermarkt is leuk





Kulturbrauerei:





leuke is, als je buiten zit en besteld aan de kar, dan betaal je voor je glas, die ruil je weer als je een andere haalt, als je naar huis gaat, lever je je glas in en krijg je je geld terug
pi_36020045
Thnx voor al je informatie en natuurlijk de tijd die je erin steekt Hier zullen anderen zeker ook profijt van hebben.

Ik heb alle adressen enzo even genoteerd hier. 'k ga dit weekend even langs die maat van me om het even met hem te overleggen enzo.. Maar voor nu heb ik voldoende te doen denk ik Heb vandaag nog wat info per post ontvangen, dus m'n vakantie kan zeker niet stuk..

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2006 13:14:35 ]
  dinsdag 14 maart 2006 @ 14:12:01 #61
140904 MLF
Unazukin
pi_36021951
neem 1 ding zeker mee: capitool reisgids van berlijn
zit ook een metro kaart in
zorg dat je aan een metro kaart komt, issie niet in de buurt, kijk dan op het hoofdstation friedrichstrasse, daar zijn ze gratis af te halen
anders kun je ze van internet printen

google: u-bahn berlin afbeeldingen
  dinsdag 14 maart 2006 @ 14:12:58 #62
140904 MLF
Unazukin
pi_36021981
ow ik vergeet wat, heb je rijbewijs?
neem dan de trabi safari, das vet cool!!!!!!!!!!!!!!!

www.trabi-safari.de geloof ik, anders ff googlen
  dinsdag 14 maart 2006 @ 14:19:04 #63
140904 MLF
Unazukin
pi_36022177


dit boek is goed
pi_36022225
Nee 'k heb nog geen rijbewijs, die maat van me wel
  dinsdag 14 maart 2006 @ 15:57:50 #65
140904 MLF
Unazukin
pi_36025541
cool, als je het doet
rij je door het oude oosten (Mitte) met paar auto's achter elkaar, door speaker hoor je de info die door de voorste bestuurder wordt verteld

ik heb het zelf niet gedaan, maar zag ze langs rijden

als je een muziek tent zoekt: Quasimodo in de kantstrasse
anders kijk op www.berlin.de en bovenaan zit een kultur knop/optie
pi_36026534
Zal het zeker eens gaan bekijken. Wat betreft het uitgaan enzo, ik ben zelf een liefhebben van (hard)trance..
  dinsdag 14 maart 2006 @ 17:05:00 #67
140904 MLF
Unazukin
pi_36027815
als het goed is, zit er vlak bij Hbf (zoo) een hostel voor weinig geld, anders ff googlen
maar met de s-bahn en u-bahn kom je overal
pi_36028996
Misschien met Pinksteren maar weer eens naar Berlijn. En dan naar het Artotel Mitte.
pi_36095534
Ik ga dit weekend naar Berlijn; opnames voor een commercial voor het WK, verheug me er erg op
Deze post werd mede mogelijk gemaakt met steun van de europesche gemeenschap.
pi_36095660
Veel plezier! Berlijn rules
pi_36097720
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 17:44 schreef k_man het volgende:
Misschien met Pinksteren maar weer eens naar Berlijn. En dan naar het Artotel Mitte.
Da's toch dat hotel wat heel apart en kunstig is ingericht?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36097770
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 14:19 schreef MLF het volgende:
[afbeelding]

dit boek is goed
Voor een stedenreis als naar Berlijn is dit inderdaad een erg fijne gids maar voor echte achtergrondinformatie heb je andere boeken of internet nodig.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36447102
1e weekend van mei geboekt . Wordt mijn eerste keer naar Berlijn en heb er zin in
pi_36447664
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:08 schreef Vava het volgende:

[..]

Da's toch dat hotel wat heel apart en kunstig is ingericht?
Ja klopt, en met allemaal werk van Warhol.
pi_36450710
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:01 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja klopt, en met allemaal werk van Warhol.
Jaaa die daar wilde ik heen alleen kwam mijn moeder met een betere aanbieding aan
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zaterdag 1 april 2006 @ 20:39:54 #76
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_36560054
Hey iemand al bij de Biennale van Berlijn gewsst? en Kofi, het resto dat je niet over mag slaan?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
  zaterdag 1 april 2006 @ 20:41:04 #77
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_36560091
En wat is er leuk aan het Museum insel???
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_36565109
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 20:41 schreef Bahar het volgende:
En wat is er leuk aan het Museum insel???
Op het Museum Insel zitten wat grote musea. Ik ben naar het Pergamon museum geweest, dat was echt heel mooi. Buiten het Pergamon zijn er dus nog wat musea daar.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zondag 2 april 2006 @ 16:29:15 #79
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36580839
Zo, gisteren teruggekomen uit Berlijn, 4 dagen geweest. Vond het een vreemde stad, niet eentje die me meteen wist te pakken; de stad is vooral grķķt, en daardoor helemaal niet intiem; vaak lelijk, soms mooi; modern én historisch; kortom, heel contrastrijk. Maar ik heb nooit het idee gehad: hier wil ik nog eens terug. Misschien is dat juist een reden om het toch nog een keer te proberen.

De reis was georganiseerd door mijn school; naast 4 klasgenoten & ik, gingen er nog zo'n 30 man mee waarvan een groot gedeelte type kunstminnende 50+ met artistieke inslag; zeg maar de lui die er een sport van maken zoveel mogelijk musea per dag te bezoeken. Die fase heb ik al vlak na mijn middelbare school afgesloten, gelukkig. Kunst is oké en musea zijn leuk maar wel gedoseerd graag.

Maar goed, toch een hoop heel mooie dingen gezien, waaronder:
  • Hamburger Bahnhof, prachtig, groot museum voor eigentijdse kunst
  • Pergamonmuseum, oudheid. Hier staat half Perzië tentoongesteld.
  • Arthouse Tacheles, oud, vervallen pand propvol urban street art, tot in de allernauwste hoekjes van het trappenhuis
  • de Nederlandse ambassade, gebouw van Rem Koolhaas. Heel apart. Rondleiding op afspraak
  • de Rijksdag. Originaldeutsche pronkzucht in optima forma. De koepel van glas en staal op het dak is zeker de moeite waard. Toeristisch en mét detectiepoorten maar toch.

    En de eigenlijke reden voor het reisje: de 4de Biënnale van Berlijn. Ongeveer 70 internationale kunstenaars hebben zich in een aantal panden in de Auguststrasse mogen uitleven op het nogal diffuse thema Von Mäusen und Menschen (Of Mice and Men). Kunst op locatie, altijd boeiend, en zeker hier; het is vooral de plek die de show steelt. Berlijn op zijn grauwst, afgebladderdst. Het decor dat het drama maakt.

    Voor meer info, kijk op www.berlinbiennale.de

    De volgende keer wil ik toch meer de tijd nemen om de stad zelf te bekijken, want die lééft wel. Hippe cafeetjes, goedkope restaurantjes, toffe winkeltjes propvol design en mode. Volgende keer?

    [ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 02-04-2006 18:49:53 ]
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_36584305
    Hmm jammer dat die Biennale maar tot 28/5 duurt. Ik wilde het weekend daarna eigenlijk naar Berlijn.
      zondag 2 april 2006 @ 19:10:35 #81
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_36585384
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 18:34 schreef k_man het volgende:
    Hmm jammer dat die Biennale maar tot 28/5 duurt. Ik wilde het weekend daarna eigenlijk naar Berlijn.
    Dat is inderdaad jammer. Er zijn erg mooie dingen te zien, en er is omgeving te beleven - vooral dat. Als je je reisje met een week kan vervroegen, zou ik dat zeker overwegen.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      zondag 2 april 2006 @ 19:27:10 #82
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_36585926
    Overigens heb ik wel een bulk foto's geschoten. Iemand interesse in een setje?
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_36590349
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 19:27 schreef Ringo het volgende:
    Overigens heb ik wel een bulk foto's geschoten. Iemand interesse in een setje?
    Ga je ze ergens uploaden? Dan ben ik wel benieuwd en wilik ze wel zien
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_36590937
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 19:10 schreef Ringo het volgende:

    [..]

    Dat is inderdaad jammer. Er zijn erg mooie dingen te zien, en er is omgeving te beleven - vooral dat. Als je je reisje met een week kan vervroegen, zou ik dat zeker overwegen.
    Nee, dan ben ik in Wenen. Ook leuk.
      zondag 2 april 2006 @ 22:35:06 #85
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_36592903
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 21:35 schreef Vava het volgende:
    Ga je ze ergens uploaden? Dan ben ik wel benieuwd en wilik ze wel zien
    Een kleine selectie:



















    [ Bericht 10% gewijzigd door Ringo op 03-04-2006 21:13:54 ]
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_36593131
    @Ringo: Als je eenmaal in Berlijn bent geweest, blijf je terugkomen. Leuke foto's
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 20:41 schreef Bahar het volgende:
    En wat is er leuk aan het Museum insel???
    In de zomer is er ook vaak openluchtbioscoop en straattheater. En het is bijzonder om zo'n stukje oud-Berlijn te zien midden tussen veel jaren 50-60 nieuwbouw.
      zaterdag 8 april 2006 @ 14:44:49 #87
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_36766008
    Ik ben zeker van plan binnenkort eens naar Berlijn te gaan. Ben ook vooral benieuwd naar de muziekscene daar En natuurlijk de wederopbouw, en oost en west!!
    Het lijkt me zo indrukwekkend om je te bedenken dat daar, op die plaats, een 'paar' jaar geleden nog een muur was.
    deze ruimte is te huur
    pi_36774371
    Voor de opbouw ben je wel wat laat hoor. Tien jaar terug was Berlijn nog de grootste bouwput, maar dat is inmiddels allemaal wel zo ongeveer klaar.
    pi_36777146
    quote:
    Op zaterdag 8 april 2006 20:09 schreef k_man het volgende:
    Voor de opbouw ben je wel wat laat hoor. Tien jaar terug was Berlijn nog de grootste bouwput, maar dat is inmiddels allemaal wel zo ongeveer klaar.
    Ik vind het daarom ook wel jammer dat ik pas eind vorig jaar voor het eerst in Berlijn kwam, ik had graag vergeleken. Maar ik vond sommige stukken nog wel een bouwput nu maar kan me zo indenken dat dat veel en veel erger geweest moet zijn. Het meeste was idd erg mooi opgebouwd.
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_36777188
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 22:35 schreef Ringo het volgende:

    [..]

    Een kleine selectie:


    [afbeelding]


    [afbeelding]


    [afbeelding]


    [afbeelding]


    [afbeelding]


    [afbeelding]
    Leuk

    heb je nog meer foto's online staan ergens?
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
      zondag 9 april 2006 @ 17:31:24 #91
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_36797470
    quote:
    Op zaterdag 8 april 2006 21:45 schreef Vava het volgende:
    Leuk

    heb je nog meer foto's online staan ergens?
    Yep, hier.

    Ze zijn niet allemaal van mij maar wel erg geslaagd. Vind ik dan. De meeste.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_36911276
    Deadline om een uur of tien straks om programmaboekje voor een studiereis (met uiteraard eigenlijk gelegenheid om de stad in te gaan) naar Berlijn in te leveren. Nou heb ik een lijstje met uitgaansgelegenheden, maar die hebben we eigenlijk wat op de gok gemaakt door te zoeken naar clubs en cafe's in Berlijn.

    Iemand tips met betrekkingen tot het uitgaansleven in Berlijn? Clubs, kroegen, etc waar je geweest moet zijn? Deadline nadert rap, dus alle opties die ik nog mee kan nemen zijn meer dan welkom.
    Bananenyoghurt...
    pi_36911350
    Beetje laat dan.
    Supra Groningam Nihil
    Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
    Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
    Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
    pi_36911352
    90° House/R&B
    Dark Side SM/Privatclub/Mottoparties
    Geburtstagsklub House/Techno/Ragga/HipHop
    Kurvenstar House/Reggae/HipHop/Dance
    Magnet Club House/Lounge/Experimental
    Matrix House/R&B/Disco/Rock
    Metropol House/R&B/Dance
    POLAR.tv House/Techno
    Roter Salon Elektro/Lounge/Rock/Indie
    Sage Club House/Techno/Rock/Indie
    Soda Club House/Soul/Salsa
    Sternradio Techno/House
    Stop rockin' the boat.
    pi_36911392
    Arenaclub am Flutgraben Am Flutgraben 1
    Columbia-Hallen Columbiadamm
    Kesselhaus Knaackstr. 97
    Club Maria Stralauer Platz 33-34
    Ostgut Am Wriezener Bahnhof
    Polar TV Heldestrasse
    SO36
    Watergate


    Vooral Ostgut.. maar ik hoop dat je wel wat vreemde dingen aan kan mocht je daar geraken
    _Disruption by Design, by any means necessary_
    I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
    Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
    pi_36911722
    wij gingen iedere avond nog even naborrelen in een gave Ierse pub tegenover station Oranienburger Tor, voor het geval je niet zo into die semi-kinky-shit bent die hierboven gepost is

    edit: bekijk bv. deze link anders ff
    pubs in berlijn
    I got soul, but I'm not a soldier
    pi_36912253
    de KitKat Club
    Stop rockin' the boat.
    pi_36913744
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 08:19 schreef groningerstudent het volgende:
    Iemand tips met betrekkingen tot het uitgaansleven in Berlijn? Clubs, kroegen, etc waar je geweest moet zijn? Deadline nadert rap, dus alle opties die ik nog mee kan nemen zijn meer dan welkom.
    ligt er helemaal aan in welk deel van de stad je zit. Bovenstaande lijst geeft een goed overzicht.

    Ik zou zeker nog een avondje naar Tacheles gaan en wat studenten (ik neem aan dat je die daar wel spreekt als je op studiereis gaat) vragen naar wat geīmproviseerde feesten in leegstaande villa's en winkels enzo (typisch Berlijns)
    pi_36914053
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 10:27 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    ligt er helemaal aan in welk deel van de stad je zit. Bovenstaande lijst geeft een goed overzicht.

    Ik zou zeker nog een avondje naar Tacheles gaan en wat studenten (ik neem aan dat je die daar wel spreekt als je op studiereis gaat) vragen naar wat geīmproviseerde feesten in leegstaande villa's en winkels enzo (typisch Berlijns)
    Inderdaad, als er iets vol is, gewoon even voor een bepaalde club wachten en wat duitsers vragen waar er wat andere dingen te doen zijn.. Komen ze vaak met paar leuke illegale feestjes.
    _Disruption by Design, by any means necessary_
    I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
    Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
    pi_36915161
    Ow! Wij gaan morgen een (lang) weekendje naar Berlijn, ben ondertussen wel héél nieuwsgierig!
    ( en dit i sdus stiekum een TVP! )
    een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
    pi_36915796
    Dat Tacheles is dat die puinbak in de Oranienburgerstrasse? Dat was vlak naast ons hotel, het leek wel een soort kunstenaarscommune. Ik wil absoluut nog een keer naar Berlijn (al was het alleen al voor de Starbucks), maar dan ga ik wel fietsen huren en zo’n wandeling met gids doen. Daarnaast ga ik dan ook doordeweeks en niet in het weekend, want wat is het dan druk zeg. We zijn drie nachten geweest en nog lang niet alles kunnen doen wat we wilden. We zijn op zondagmiddag wel heel ontspannen in de Berliner Zoo geweest, best grappig, maar niet bijzonder. Ik heb alleen het U-bahn principe nog niet helemaal door. Ik stapte dan meestal op de Friedrichstrasse op en de treinen die uit het Oosten kwamen, gingen terug in plaats van door (richting Zoologischer Garten) het hele perron stond vol met mensen die juist die kant op moesten, terwijl er lege treinen de andere kant op gingen, vaag.
    I got soul, but I'm not a soldier
    pi_36920331
    Dank voor de reacties. Helaas niet alles meer in het programmaboekje kunnen opnemen, maar ik zal deze hele lijst in ieder geval nog even uitprinten voor we weg gaan. En ik weet dat ik laat was, maar ik kwam er vanochtend dus achter dat ik m'n oorspronkelijke lijst kwijt was. Vandaar dus...
    Bananenyoghurt...
    pi_36937002
    Je sliep naast Tacheles en je bent er niet wezen kijken?
      donderdag 13 april 2006 @ 23:51:50 #104
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_36940158
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 22:16 schreef k_man het volgende:
    Je sliep naast Tacheles en je bent er niet wezen kijken?
    Dat zou te erg wezen.

    Tacheles was gaaf, heb daar als een kind in een snoepwinkel rondgelopen. Paradijs voor urban art, echt supertof. En die tuin, dat leek wel een surrealistisch schilderij.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_36940377
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 22:16 schreef k_man het volgende:
    Je sliep naast Tacheles en je bent er niet wezen kijken?
    Ben er wel even in gelopen, maar heb me er verder niet echt in verdiept.
    Er was een grote open plek met puin en onkruid naast een ruīne, wat als soort gallerie gebruikt werd. Berlijn is veel te groot voor vier daagjes (en in het weekend), daarom ga ik absoluut nog een keer. Maar Tacheles was dus een warenhuis en is nu expositieruimte? Ik zal er de volgende keer meer werk van maken.



    Hier sta ik dan dus voor het Tacheles, ter hoogte van die taxi rechts is dan de tuin.

    Die nieuwe regeringsgebouwen zijn ook echt mooi. Die omgeving rond de Reichstag ziet er echt goed uit.



    Ik heb Berlijn eigenlijk net (november) ontdekt, maar wat een gave stad zeg. Wie zegt er nog Parijs als je in Berlijn bent geweest?

    [ Bericht 5% gewijzigd door ThatsMeThatsRight op 14-04-2006 00:07:06 ]
    I got soul, but I'm not a soldier
      vrijdag 14 april 2006 @ 00:23:42 #106
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_36941016
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 23:59 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
    Maar Tacheles was dus een warenhuis en is nu expositieruimte? Ik zal er de volgende keer meer werk van maken.
    En het is van onder tot boven volgekalkt met graffiti. Nu ben ik niet zo'n enorme fan van die straatkunst (vind het vaak irritant geklieder en heel clichématig) maar dit is toch wel tamelijk indrukwekkend. Een getatoeëerd pand, zeg maar.

    Dat viel me sowieso op in Berlijn, de graffiti; alsof het een maatschappelijk geaccepteerde vorm van expressie is. Nawerking van de Muur, denk ik.
    quote:
    Ik heb Berlijn eigenlijk net (november) ontdekt, maar wat een gave stad zeg. Wie zegt er nog Parijs als je in Berlijn bent geweest?
    ik.

    Ik vond Berlijn indrukwekkend, maar ook een versplinterde stad, ik ben er niet heel diep door geraakt, zoals door veel andere steden (Parijs, Londen, Praag, Istanbul). Er zijn veel, naar mijn gevoel, ultra-hippe wijken met ultra-hippe mensen, maar ook heel veel lelijkheid. Een rauwe stad.
    Het schijnt er relatief goedkoop wonen te zijn, maar ik heb nog niet het plan gehad me er te vestigen.
    Maar 4 dagen is inderdaad te kort en bovendien was het weer beroerd toen ik er was.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_37187179
    jaaaaa! We hebben een heerlijk weekend gehad in Berlijn!!

    Veel dingen zijn in dit topic al genoemd, maar deze volgens mij nog niet (zoveel):
    Het Joods museum. (Alleen al voor het gebouw een aanrader!)


    Voor de liefhebbers ook een aanrader:
    De Zoo


    Tsja, wat nog meer.. Oh ja, worstjes natuurlijk!
    een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
    pi_37197202
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 23:59 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

    [..]

    Ben er wel even in gelopen, maar heb me er verder niet echt in verdiept.
    Er was een grote open plek met puin en onkruid naast een ruīne, wat als soort gallerie gebruikt werd. Berlijn is veel te groot voor vier daagjes (en in het weekend), daarom ga ik absoluut nog een keer. Maar Tacheles was dus een warenhuis en is nu expositieruimte? Ik zal er de volgende keer meer werk van maken.

    [afbeelding]

    Hier sta ik dan dus voor het Tacheles, ter hoogte van die taxi rechts is dan de tuin.

    Die nieuwe regeringsgebouwen zijn ook echt mooi. Die omgeving rond de Reichstag ziet er echt goed uit.

    [afbeelding]

    Ik heb Berlijn eigenlijk net (november) ontdekt, maar wat een gave stad zeg. Wie zegt er nog Parijs als je in Berlijn bent geweest?
    Ik ben ook niet in het Tacheles geweest. Is het in de straat bij de synagoge? Die zie ik toch op die bovenste foto?
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_37197225
    Ja klopt, Oranienburgerstrasse.
    pi_37197282
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:13 schreef k_man het volgende:
    Ja klopt, Oranienburgerstrasse.
    Dan ben ik er dus gewoon langs gelopen

    nouja, weet ik het de volgende keer tenminste te vinden
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_37197322
    Ook verder een leuke straat.
    pi_37197698
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:15 schreef k_man het volgende:
    Ook verder een leuke straat.
    Ja! Er was ook een gebouw, volgens mij een oud postkantoor, zat aan dezefde kant als de synagoge.
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_37197742
    Ja, klopt. Da's ook mooi. En ook wel leuke restaurantjes daar (ook in Tacheles trouwens).
    pi_37197825
    Als je de Oranienburgerstrasse verder uitloopt kom je bij Hackesche Hofe Ook leuk
    pi_37197867
    Tacheles:



    Mooi hč?
    pi_37197901
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:28 schreef DutchTrain het volgende:
    Als je de Oranienburgerstrasse verder uitloopt kom je bij Hackesche Hofe Ook leuk
    Daar vond ik dus echt geen bal aan.
    pi_37198002
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:30 schreef k_man het volgende:
    Daar vond ik dus echt geen bal aan.
    Dat klopt, nu is het meer een toeristendorp, de winkeltjes die er nu zitten zijn wel weer aardig, maar dat kan snel weer veranderen. Jammer dat er nu ook een Starbucks in zit.
    Vroeger was het leuker
    pi_37198234
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:29 schreef k_man het volgende:
    Tacheles:

    [afbeelding]

    Mooi hč?
    Ik vind het er echt heel gaaf uit zien! Mooie plek om foto's te maken ook
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_37198283
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:28 schreef DutchTrain het volgende:
    Als je de Oranienburgerstrasse verder uitloopt kom je bij Hackesche Hofe Ook leuk
    Daar zijn wij uiteindelijk ook heen gelopen toen en toen op een pleintje vlakbij het metrostation buiten gegeten (in oktober! )

    Het was wel grappig, die hofe maar niet bijzonder. Wel leuk, het Ampelmanwinkeltje daar
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_37198749
    Zeg Vava, is er ook iets waar wij het niet over eens zijn?
    pi_37198839
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:55 schreef k_man het volgende:
    Zeg Vava, is er ook iets waar wij het niet over eens zijn?
    Geloof niet nog niet tegengekomen iig
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
      dinsdag 25 april 2006 @ 18:07:18 #122
    144558 Horsemen77
    lol @ okkith
    pi_37286170
    quote:
    Prenzlauer Berg - Auf dem pädagogisch betreuten Spielplatz "Kolle 37" (Kollwitzstraße 35) hat die Rad'l-Saison begonnen. Die Jugendfirma "Prenzlberger Orange Bikes" verleiht ab heute wieder ihre markant orangefarbenen Räder. Montag bis Freitag von 14.30 bis 19 Uhr, Sonnabend 10 bis 19 Uhr. Ein Fahrrad kostet bis zu drei Stunden 2,50 Euro, für einen Tag 5 Euro und für jeden weiteren Tag 4
    Euro.
    Zo wie heeft hier ervaring mee? Best goedkoop enzo En leuke oranje fietsen
    Ik ga weer naar Berlijn van 8 tot en met 13 mei en wil voor 3 dagen ongeveer een fiets huren...
    Dit is wel goedkoop dan voor 13 euro voor 3 dagen
    Weet iemand nog iets anders?
    Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
    Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
    Osten und Westen - Unser Berlin
    Gemeinsam für Eisern Union
    pi_37304589
    Voor alle Fok!kers in Berlijn:
    In het kort:
    Mijn vriendin komt oorpsronkelijk uit Berlijn. Haar familie woont daar nog.
    We wonen nu, na een omzwerving in Ierland, samen in Nederland.
    Voor haar studie willen we (misschien) naar Berlijn verhuizen.
    Haar familie kan ons vrij gemakkelijk aan een appartementje helpen.
    Maar wat zijn de dingen die er op mij, als Nederlander, afkomen?
    Moet ik nog op bepaalde zaken letten?
    Alvast bedankt
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
      woensdag 3 mei 2006 @ 23:11:24 #124
    144558 Horsemen77
    lol @ okkith
    pi_37528314
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 18:07 schreef Horsemen77 het volgende:

    [..]

    Zo wie heeft hier ervaring mee? Best goedkoop enzo En leuke oranje fietsen
    Ik ga weer naar Berlijn van 8 tot en met 13 mei en wil voor 3 dagen ongeveer een fiets huren...
    Dit is wel goedkoop dan voor 13 euro voor 3 dagen
    Weet iemand nog iets anders?
    Iemand??
    Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
    Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
    Osten und Westen - Unser Berlin
    Gemeinsam für Eisern Union
      donderdag 4 mei 2006 @ 09:05:01 #125
    1348 Liejannuh
    MCCCXLVIII
    pi_37535317
    Ik moet in juli een paar dagen voor mn werk naar Berlijn. Heel vervelend!

    Owja, en ik heb geen idee hoe het zit met die fietsen.
      zaterdag 6 mei 2006 @ 09:24:21 #126
    144558 Horsemen77
    lol @ okkith
    pi_37595937
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 18:07 schreef Horsemen77 het volgende:

    [..]

    Zo wie heeft hier ervaring mee? Best goedkoop enzo En leuke oranje fietsen
    Ik ga weer naar Berlijn van 8 tot en met 13 mei en wil voor 3 dagen ongeveer een fiets huren...
    Dit is wel goedkoop dan voor 13 euro voor 3 dagen
    Weet iemand nog iets anders?
    Ok laatste kick hehe.

    Zo ik heb er zin in, gisteren trouwens even gekeken naar City trips bij de KRO, over Berlijn.
    Afgezien van het feit dat die Karin de groot? een vervelend mens is, was het wel weer leuk om iets over Berlijn te zien
    Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
    Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
    Osten und Westen - Unser Berlin
    Gemeinsam für Eisern Union
    pi_37596132
    Je weet dat dat een seniorenprogramma is hč?
      zaterdag 6 mei 2006 @ 10:05:26 #128
    144558 Horsemen77
    lol @ okkith
    pi_37596409
    quote:
    Op zaterdag 6 mei 2006 09:43 schreef k_man het volgende:
    Je weet dat dat een seniorenprogramma is hč?
    Hehe ja dat was duidelijk, neemt niet weg dat karin de groot ontzettend nep is.
    Elke keer op een hele neppe matte toon zeggen 'oh wat erg' oid
    Anyways, altijd leuk om Berlijn op tv te zien
    Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
    Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
    Osten und Westen - Unser Berlin
    Gemeinsam für Eisern Union
    pi_37632257
    Nu op NET 5; weekendtripper in Berlijn
    pi_37710040
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 22:42 schreef Vava het volgende:


    Daar zijn wij uiteindelijk ook heen gelopen toen en toen op een pleintje vlakbij het metrostation buiten gegeten (in oktober! )

    Het was wel grappig, die hofe maar niet bijzonder. Wel leuk, het Ampelmanwinkeltje daar
    Daar vlakbij zat dus ons hotel (KLIK), gaaf hotel, echt een aanrader (als je het tenminste uit wilt geven). Het zat toen in een arrangementje van de NS. Via internet geboekt en later per telefoon nog een trabi-safari en 72 uur openbaar vervoer erbij genomen. Ik heb trouwens pas DIT boek gekocht. Erg gaaf.

    Edit: Het is dus een foto boek, met een stukje tekst eronder. Op de linkerpagina staat een zwart-wit foto uit de eerste helft van de 20e eeuw en op de rechterpagina een kleurenfoto anno 2005(?). Eronder staat altijd een kleine toelichting (in het Engels).

    [ Bericht 10% gewijzigd door ThatsMeThatsRight op 10-05-2006 15:56:37 ]
    I got soul, but I'm not a soldier
      vrijdag 12 mei 2006 @ 00:56:02 #131
    111228 Hopey
    Di Jillae?!
    pi_37750545
    Ik heb een apart vraagje, ik wil graag aan het einde van de maand naar Berlijn, samen met een tante van me. Ze is een beetje slecht ter been. Nou wil ik graag met de U und S bahn reizen. Alleen ik vraag me dus af of er ook roltrappen in de stations zijn, want anders is het vrij vermoeiend voor haar.
    Overigens als ik wat tours wil boeken, kan ik dat het beste vanaf hier doen of gewoon ter plekke boeken?
    Seen it all done it all, can't remember most of it
    pi_37750847
    Niet in alle stations volgens mij, maar de meeste wel. Zeker de nieuwere.

    [ Bericht 36% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2006 02:32:52 ]
      zondag 14 mei 2006 @ 17:51:04 #133
    28553 jimjim1983
    Villalobos
    pi_37819977
    zit aankomend weekend waarschijnlijk in Berlijn

    wat is een vette club om uit te gaan? liefst minimal
      zondag 14 mei 2006 @ 21:25:25 #134
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_37826588
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 00:56 schreef Hopey het volgende:
    Ik heb een apart vraagje, ik wil graag aan het einde van de maand naar Berlijn, samen met een tante van me. Ze is een beetje slecht ter been. Nou wil ik graag met de U und S bahn reizen. Alleen ik vraag me dus af of er ook roltrappen in de stations zijn, want anders is het vrij vermoeiend voor haar.
    Overigens als ik wat tours wil boeken, kan ik dat het beste vanaf hier doen of gewoon ter plekke boeken?
    Deze al gevonden?
    http://www.bvg.de/index.php/de/Bvg/Index/folder/320
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
      maandag 15 mei 2006 @ 00:42:06 #135
    144558 Horsemen77
    lol @ okkith
    pi_37833871
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 17:51 schreef jimjim1983 het volgende:
    zit aankomend weekend waarschijnlijk in Berlijn

    wat is een vette club om uit te gaan? liefst minimal
    Hey geile Indo, wat voor muziek hou je van? Ga anders naar de K17, grote (vage) tent in friedrichshain, ben ik zelf vorige week geweest.
    Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
    Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
    Osten und Westen - Unser Berlin
    Gemeinsam für Eisern Union
      maandag 15 mei 2006 @ 12:51:01 #136
    28553 jimjim1983
    Villalobos
    pi_37841783
    quote:
    Op maandag 15 mei 2006 00:42 schreef Horsemen77 het volgende:

    [..]

    Hey geile Indo, wat voor muziek hou je van? Ga anders naar de K17, grote (vage) tent in friedrichshain, ben ik zelf vorige week geweest.
    hoe weet je dat ik indisch ben?
    hou om uit te gaan van minimal en techno
    en er schijnt ook een discotheek in een bunker te zitten
      maandag 15 mei 2006 @ 12:59:28 #137
    144558 Horsemen77
    lol @ okkith
    pi_37842035
    quote:
    Op maandag 15 mei 2006 12:51 schreef jimjim1983 het volgende:

    [..]

    hoe weet je dat ik indisch ben?
    hou om uit te gaan van minimal en techno
    en er schijnt ook een discotheek in een bunker te zitten
    Hebben ze dit nou nog steeds niet veranderd:
    Een masker van Sri Dewi ,de godin van de rijst en de vruchtbaarheid.
    Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
    Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
    Osten und Westen - Unser Berlin
    Gemeinsam für Eisern Union
      maandag 15 mei 2006 @ 13:03:40 #138
    28553 jimjim1983
    Villalobos
    pi_37945508
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 17:51 schreef jimjim1983 het volgende:
    zit aankomend weekend waarschijnlijk in Berlijn

    wat is een vette club om uit te gaan? liefst minimal
    Ik ben 5 mei naar Der Frtizclub geweest! Optreden van de Duitse technohelden Lexy und K-Paul. Dit is echt een geweldige tent. Fritzclub is gevestigd in de voormalige Postbahnhof pal naast het Ostbahnhof. Zou wel hun site even checken wat er die avond is, want er worden ook concerten gegeven. Fritzclub is te vergelijken met Paradiso....
    volgende wedstrijden:
    pi_37945736
    Ik was van 4 tot 8 mei in Berlijn en het was voor mij ook de eerste keer. Maar wat een geweldige stad is dit zeg, vanaf het eerste moment vond ik het prachtig! Ik verbleef met 2 vrienden in Hostel Helter Skelter, vond het persoonlijk een ideale plek, op loopafstand van station Friedrichshain en de Oranienburgerstrasse aan de kant van Tacheles.

    Maar 4 dagen was zeker te kort, ik ben absoluut van plan om Berlijn weer eens te bezoeken! Vele bezienswaardigheden(dat red je dus niet in 4 dgn tijd......), zeer goed uitgaansleven, vriendelijk volk en zeer betaalbaar, goedkoop zelfs als het vergelijkt met andere europese steden!
    volgende wedstrijden:
      zondag 28 mei 2006 @ 18:00:40 #141
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_38306656
    Ik ben van plan deze zomer ook 1 a 2 weken naar Berlijn te gaan, wat zijn nou goede overnachtingsmogelijkheden zonder direct met veel geld te hoeven smijten?
    deze ruimte is te huur
      zondag 28 mei 2006 @ 19:00:07 #142
    111228 Hopey
    Di Jillae?!
    pi_38308504
    Ik was afgelopen week dus in Berlijn, een midweek. Leuke stad. Tikkeltje grauw en niet zo intiem door de brede straten. Was niet echt heel onder de indruk. Maar denk dat ik er nog wel een keer heen wil. Vrij toch wel relaxe stad. Al is het om dan eens uit te gaan en de wat kleinere dingen te zien.

    Over de ov, die was goed te doen. Er waren vaak wel roltrappen bij de grotere stations en liften. Alleen de kleinere niet. Maar ging vaak zat met de bus.

    Hotel lag aan de Axel-Springer-Strasse. Vlakbij was Checkpoint Charlie ongeveer kleine 10 minuten lopen. En ongeveer even ver lopen was het Jüdisches Museum Berlin, apart gebouw en indrukwekkende tentoonstelling daarbinnen. En was zelfs vanuit Alexanderplatz naar hotel gelopen in een halfuur, naja eigenlijk slenterend, langs het Nikolaiviertel, mooie buurt daar. Eigenlijk is Berlijn lopend best te doen.. als je een beetje veel tijd hebt

    Op donderdag was er hemelvaart. Winkels gesloten. Maar had al veel van de bekende dingen gezien. Dus ging maar naar SeaLife.. die best tegenviel. Weinig vissen, en dan veel van de Noordzee en de rivieren, weinig tropische vissen.
    Ik vind Berlijn zeker niet duur. Overnachtig viel mee, was via kras. Eten was ook goedkoop. En waren ook, heb ook een beetje goed geshopt
    Seen it all done it all, can't remember most of it
    pi_38314829
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 18:00 schreef Boeman het volgende:
    Ik ben van plan deze zomer ook 1 a 2 weken naar Berlijn te gaan, wat zijn nou goede overnachtingsmogelijkheden zonder direct met veel geld te hoeven smijten?
    Definieer 'veel'?
      zondag 28 mei 2006 @ 22:48:30 #144
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_38317773
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 21:50 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Definieer 'veel'?
    Wat zijn de goedkoopste oplossingen, zonder op straat te hoeven slapen .
    deze ruimte is te huur
      zondag 28 mei 2006 @ 22:48:42 #145
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_38317788
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 21:50 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Definieer 'veel'?
    Precies.

    Ik heb in juli ergens 3 nachten in Berlijn Ramada Plaza voor ¤300 geboekt. 4 sterren. Prager platz
    http://www.ramada.de/hotels/hotels_index.php?hotel_code=15314#
    Kan me goed voorstellen dat iemand dat niet goedkoop vindt, of dat je geen zin hebt in een groot onpersoonlijk (zaken) hotel. Maar wij vinden het een goede prijs voor een hotel met zwembad in juli


    edit:
    ik lees nu de reactie van Boeman, die zoekt kennlijk iets eenvoudigers. And good luck to him!
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
      zondag 28 mei 2006 @ 22:51:26 #146
    1348 Liejannuh
    MCCCXLVIII
    pi_38317918
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 22:48 schreef Boeman het volgende:

    [..]

    Wat zijn de goedkoopste oplossingen, zonder op straat te hoeven slapen .
    Een hostel. Op een slaapzaal gaan liggen en dan red je het wel onder de 20 euro per nacht.
      zondag 28 mei 2006 @ 22:53:08 #147
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_38318000
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 22:48 schreef Boeman het volgende:

    [..]

    Wat zijn de goedkoopste oplossingen, zonder op straat te hoeven slapen .
    Dat wordt een politiecel dus.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      zondag 28 mei 2006 @ 22:56:53 #148
    5740 Stroekie
    rimpelsauriër
    pi_38318151
    Eerst even een TVP
    mijn aanvullingen en vragen komen op een later tijdstip wel
    penny wise, pound foolish
    www.frisofeest.nl op 30 november 2012
    Gezellig met een zachte gay
      zondag 28 mei 2006 @ 22:58:23 #149
    21503 Vava
    Zoix!!
    pi_38318209
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 22:48 schreef Boeman het volgende:

    [..]

    Wat zijn de goedkoopste oplossingen, zonder op straat te hoeven slapen .
    In een slaapzak

    en nu ontopic, een hostel idd
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_38318490
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 22:48 schreef Hyperdude het volgende:
    Ik heb in juli ergens 3 nachten in Berlijn Ramada Plaza voor ¤300 geboekt. 4 sterren. Prager platz
    [off topic]Hé, ik ga daar ook binnenkort heen, maar dan de Ramada Plaza in Basel. [/off topic]
      zondag 28 mei 2006 @ 23:26:34 #151
    1348 Liejannuh
    MCCCXLVIII
    pi_38319174
    Toffe hostels in Berlijn:
    www.eastseven.de
    www.circus-berlin.de/
    www.meininger-hostels.de/
    Die laatste heb ik zelf vorig jaar gezeten, was uitstekend.
      zondag 28 mei 2006 @ 23:33:35 #152
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_38319376
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 23:26 schreef Liejannuh het volgende:
    Toffe hostels in Berlijn:
    www.eastseven.de
    www.circus-berlin.de/
    www.meininger-hostels.de/
    Die laatste heb ik zelf vorig jaar gezeten, was uitstekend.
    Dankje, ga even kijken .
    deze ruimte is te huur
    pi_38326340
    Ik ga binnenkort vier dagen. Geen sightseeing, maar puur nachtleven. Als er één stad is met een bruisend nachtleven dan is het Berlijn wel. Ik ben een aantal jaren ook naar de stad geweest voor sightseeing, maar het nachtleven vond ik toen ook al veel interessanter.
      zaterdag 3 juni 2006 @ 15:03:47 #154
    1348 Liejannuh
    MCCCXLVIII
    pi_38503975
    Ik zit op de avond van de WK finale in Berlijn. Nu ben ik natuurlijk geen voetballiefhebber en ook heb ik niet de illussie dat ik voor 30 euro een finale kaartje kan scoren, dus wil ik gaan kijken in de kroeg. Maar waar vind ik een leuke kroeg om te kijken?
    Als het goed is verblijf ik in dit hotel en iets wat daar een beetje in de buurt is, zou ik wel tof vinden!
      donderdag 8 juni 2006 @ 21:43:52 #155
    141917 Bahar
    Mikro-Zacht
    pi_38672263
    Berlijn is toch echt wel de stad in opkomst, geef het nog een paar jaar...

    Tip voor wat te eten in Prenzlerberg in de Kolwitzstrasse, Belize D'italia...belissimo eten en het kost gewoon niets.

    Steeds leuker/hipper wordend: Hackischer Markt. (American Apparel )

    Een knofi in de Orienstrasse heeft maar liefst 2 zusjes in de Berhausstrasse!

    En heerlijk die ruimte, rust, relaxheid.
    Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
    pi_38834276
    Wat een geweldige nachtclubs kent Berlijn toch! Ik zal de clubs even op een rijtje zetten waar ik geweest ben.

    Als eerste de kleine Icon Club dat in de wijk Prenzlauerberg ligt. Een kleine gezellige club dat in een oude bierbrouwerij gevestigd is. Veel baksteen, zitplekke, barretjes en een kleine dansvloer. De muziek richt zich vooral op de downtempo/breakbeat muziek. Percentage toeristen ligt er wel vrij hoog. Hier en daar een armzalige backpacker, of wat verdwaalde dagjesmensen.

    De meer uitdagende clubs zitten tochin het oosten van Berlijn, in de wijk Friedrichshain. Zo is er sinds een jaar of wat de club Watergate aan de Falckenstein Strasse (U-bahn Schlesisches Tor). Een moderne, fraaie club recht aan de Spree en mooi uitzicht op de Oberbaumbruecke. Publiek is jong en Berlijns hip zal ik maar zeggen. De mensen komen vooral voor de muziek (minimal tech-house). Ideale club om de ochtend in te gaan, aangezien ze een groot terras hebben.

    Naast de Watergate zit Club 103. Een kleine club met twee zaaltjes waar zo'n mannetje of 250 in kunnen. Zwaartepunt van de programmering ligt vooral bij ouderwetse stevige techno, met soms een labelspecial voor wat rustigere muziek. De bar boven is gezellig en er zijn geregeld exposities te zien. Sfeer erg gemoedelijk.

    De beste club die Berlijn heeft is de legendarische Ostgut, wat tegenwoordig de Berghain heet. Het geheel is gevestigd in een oude electriciteitscentrale uit de jaren vijftig en je kan er alleen via een onverhard pad komen. Het is sowieso lastig te vinden, maar de doorzetter wordt beloond. De Berghain-zaal is alleen op zaterdag open en staat in verbinding met de Panoramabar-zaal in hetzelfde gebouw. De Panoramabar is vrijdag ook geopend. De Berghain is zonder twijfel een van de extravagantere clubs van Berlijn, hoewel niet buitennissig. Travestieten, leernichten, maar ook supermodellen, yuppies en een hoop muziekfreaks zijn te vinden in het dit imposante gebouw. Als je één unieke clubervaring wil ga dan naar de Berghain. De programmering is voor de kenner een natte droom (en voor de leek spannend en nieuw), het geluid is snoeihard, loepzuiver, de sfeer is uitzinnig en aanstekelijk. Laat het dus gewoon over je heen komen en voor je het weet is het middaguur aangebroken. Verder is het gebouw echt fenomenaal - zonder twijfel de beste club waar ik ooit ben geweest. Tip: kom laat, de club loopt meestal pas tegen drieen 's nachts vol en gaat soms door tot de volgende avond. Foto's maken is streng verboden.

    Andere clubs waar ik nog niet heen ben geweest, maar wel veel over gehoord hen: de Weekend Club met prachtig uitzicht op Berlijn en de Raumklang.

    De entree voor al deze clubs is 10 euro en de drankjes varieren tussen de 1,50 en 2,50 euro.

    [ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 14-06-2006 00:13:24 ]
      woensdag 14 juni 2006 @ 01:52:35 #157
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_38837037
    Hee Zodiakk, jij hebt je goed vermaakt.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_39587940
    Praktisch vraagje: heb je een gereserveerde plaats in de intercity naar Berlijn?
    pi_39588295
    CLub H2O is leuk
    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
    pi_39588639
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 22:35 schreef Liejannuh het volgende:
    Praktisch vraagje: heb je een gereserveerde plaats in de intercity naar Berlijn?
    Ja daarvoor moet je reserveren en je hebt dus - net als in alle Duitse IC en ICE treinen - een vaste plek in de trein.

    Tenzij je in Duitsland je kaartje koopt en ook daar instapt, dan kun je zonder reservering kopen, maar dan heb je ook geen gegarandeerde plaats.
    pi_39588693
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 22:53 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Ja daarvoor moet je reserveren en je hebt dus - net als in alle Duitse IC en ICE treinen - een vaste plek in de trein.

    Tenzij je in Duitsland je kaartje koopt en ook daar instapt, dan kun je zonder reservering kopen, maar dan heb je ook geen gegarandeerde plaats.
    Het staat op mijn treinkaartje! Had het nog niet zien staan.
    Maar hoe kom ik er achter waar rijtuig 12 ongeveer stopt? Ik ga natuurlijk niet met al mijn bagage 8 treinstellen doorhobbelen.
    pi_39589274
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 22:54 schreef Liejannuh het volgende:
    Het staat op mijn treinkaartje! Had het nog niet zien staan.
    Maar hoe kom ik er achter waar rijtuig 12 ongeveer stopt? Ik ga natuurlijk niet met al mijn bagage 8 treinstellen doorhobbelen.
    Dat staat op de treinaanwijsborden voor internationale treinen op het perron.

    Daar zie je de nummers van de rijtuigen naast de letters van het perron. Het perron is opgedeeld in verschillende vakken, herkenbaar aan de borden boven de perronrand. (a t/m l )

    [ Bericht 1% gewijzigd door DutchTrain op 06-07-2006 23:14:11 ]
    pi_39589707
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 23:09 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Dat staat op de treinaanwijsborden voor internationale treinen op het perron.

    Daar zie je de nummers van de rijtuigen naast de letters van het perron. Het perron is opgedeeld in verschillende vakken, herkenbaar aan de borden boven de perronrand. (a t/m l )
    Ow! Dan komt het vast goed!
    * Liejannuh is een echte trein-noob!
    pi_39589857

    Een Wagenstandanzeiger dus


    Op de Duitse stations makkelijker te vinden dan op de NL'se
      donderdag 6 juli 2006 @ 23:39:39 #165
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_39590263
    Ik zat eens in de ICE naar Keulen, en ik kong echt nergens vinden in welk treinstelnummer ik nou was beland. Ben alle coupé's doorgelopen om uiteindelijk mn eigen naam ergens op een bordje te zien staan

    Het stond in Amsterdam op het perron wel aangegeven hoe lang de trein zou zijn, en welke wagon welk wagonnummer had, maar toen de trein er eenmaal stond werd ik er niet echt wijzer van.
    pi_39590285
    Waar stap je op de Intercity Lianne?

    Die borden zijn inderdaad lastig te vinden; er staat er vaak maar eentje per perrron, zodat je met een beetje pech twee keer het perron op een neer moet sjouwen. Eest om dat bord te vinden, om er vervolgens achter te komen dat je moet gaan staan waar je net vandaam kwam.
    pi_39590310
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 23:39 schreef Douwe het volgende:
    Ik zat eens in de ICE naar Keulen, en ik kong echt nergens vinden in welk treinstelnummer ik nou was beland. Ben alle coupé's doorgelopen om uiteindelijk mn eigen naam ergens op een bordje te zien staan

    Het stond in Amsterdam op het perron wel aangegeven hoe lang de trein zou zijn, en welke wagon welk wagonnummer had, maar toen de trein er eenmaal stond werd ik er niet echt wijzer van.
    Het staat iig op de display aan de buitenkant van de wagon.
    pi_39590315
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 23:39 schreef Douwe het volgende:
    Ik zat eens in de ICE naar Keulen, en ik kong echt nergens vinden in welk treinstelnummer ik nou was beland. Ben alle coupé's doorgelopen om uiteindelijk mn eigen naam ergens op een bordje te zien staan

    Het stond in Amsterdam op het perron wel aangegeven hoe lang de trein zou zijn, en welke wagon welk wagonnummer had, maar toen de trein er eenmaal stond werd ik er niet echt wijzer van.
    Dat staat in de ICE op de rode LED's boven de deuren en op de buitenkant. Tenzij ze natuurlijk uitgeschakeld zijn.
      donderdag 6 juli 2006 @ 23:44:47 #169
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_39590409
    De display's stonden aan, maar het punt waar het treinstelnummer zou moeten staan was 'leeg'. Als ik de daadwerkelijke trein vergeleek met de schets op het perron zou ik in de restauratiewagen terecht zijn gekomen
    pi_39591152
    In Amersfoort staan die borden - gezien vanaf de roltrappen - ver naar achteren op het perron waar de internationale treinen vertrekken (spoor 1/2).

    Op welke dag ga je dan? Dit weekend ben ik namelijk erg weinig in Amersfoort. Dus koffie wordt lastig vrees ik.
    pi_39715550
    TVauP

    Zojuist bij die Transavia-actie (tickets voor 1 euro) twee retourtjes Berlijn gekocht voor 12-14 augustus. Ik heb het gevoel dat het nog steeds niet de goedkoopste optie is, maar goed, we waren toch al van plan om een weekendje weg te gaan, en dit was het bekende duwtje in de goede richting.

    Nu nog even een hotel scoren. Iemand nog suggesties voor een leuk middenklasse hotel, of raden jullie gewoon Bookings.net ofzo aan?
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_39716062
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 23:26 schreef Liejannuh het volgende:
    Toffe hostels in Berlijn:
    www.eastseven.de
    www.circus-berlin.de/
    www.meininger-hostels.de/
    Die laatste heb ik zelf vorig jaar gezeten, was uitstekend.
    De prijzen voor een twee persoonskamer bij die hostels zijn ca. 60-70 euro. Klopt het dat bij een 2p-kamer een hostel nauwelijks goedkoper is dan een "gewoon" hotel?
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_39725837
    Iemand?

    Wat zijn de tips/ervaringen van de kenners op dit gebied? Ik ben namelijk niet zo'n hostel-type (d.w.z. ik heb nog nooit in een hostel geslapen... )
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_39726088
    Een hostel dat ik aan kan raden is te vinden op http://www.berolinabackpacker.de Ik heb hier zelf ook een aantal nachten geslapen en het is uitstekend bevallen! Het is ook vlakbij een station, dus ideaal om vanaf hier de stad te verkennen.
    pi_39746044
    heeft iemand ervaring met dit hotel?

    http://www.hotels.nl/nl/berlijn/residenceberlin/

    lijkt wel een hele mooie aanbieding of mis ik de adder onder het gras?
    Carpe diem
    pi_39753469
    en dan ff over de hostels die in dit topic worden genoemd... met hoeveel personen op een kamer is dat? is daar een keuze in? heb er geen ervaring mee vandaar....
    Carpe diem
      woensdag 12 juli 2006 @ 14:36:26 #177
    44906 merino
    World of Sleepers
    pi_39754270
    morgenochtend weg voor meer dan 2 weken Berlin
    I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
    pi_39754583
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 14:36 schreef merino het volgende:
    morgenochtend weg voor meer dan 2 weken Berlin
    en waar slaap jij?
    Carpe diem
      woensdag 12 juli 2006 @ 16:15:29 #179
    44906 merino
    World of Sleepers
    pi_39757632
    bij onbekenden
    I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
    pi_39762739
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 14:13 schreef klossie het volgende:
    en dan ff over de hostels die in dit topic worden genoemd... met hoeveel personen op een kamer is dat? is daar een keuze in? heb er geen ervaring mee vandaar....
    Wij sliepen gewoon met z'n tweeën op een kamer. Er zijn ook kamers die tot 5 personen gaan. Het is maar net wat je wil dus!
    pi_39769486
    Bij hostels is t vaak simpel: hoe meer mensen op 1 kamer, hoe minder je p.p. betaald... Vaak zijn het echt gewoon slaapzaaltjes alsof je op kamp bent met school Maar lijkt me zelf wel leuk...

    Vrijdagavond tot dinsdagavond ben ik ook in Berlijn
    pi_39780362
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 19:15 schreef L-E-A het volgende:

    [..]

    Wij sliepen gewoon met z'n tweeën op een kamer. Er zijn ook kamers die tot 5 personen gaan. Het is maar net wat je wil dus!
    hmm, maar 22 E pp voor een gedeelde kamer in dat berolina backpackers, das niet veel!

    hoor net dat ook de marathon er is als ik er ben dus moet nu wel gaan reserveren ben ik bang.
    Carpe diem
    pi_39782296
    Bij speciale events in de stad zijn de prijzen meestal hoger!
    pi_39782670
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:13 schreef Zug-Chef het volgende:
    Bij speciale events in de stad zijn de prijzen meestal hoger!
    het lijkt mee te vallen... ik heb toch deze geboekt net

    http://www.hotels.nl/nl/berlijn/residenceberlin/

    34,50 E pp pn. echt niet duur als je ziet hoe luxe het ook nog eens is!
    Carpe diem
    pi_39782894
    Terug uit Berlijn! Het was er ontzettend warm en het was er weer ontzettend tof!
    Leuk eten kun je trouwens bij het station Hackescher Markt, daar zitten hele gezellige terrasjes.
    pi_39782961
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef Liejannuh het volgende:
    Terug uit Berlijn! Het was er ontzettend warm en het was er weer ontzettend tof!
    Leuk eten kun je trouwens bij het station Hackescher Markt, daar zitten hele gezellige terrasjes.
    Heb je ook al die leuke gezellige hofjes gezien ten noorden van het station ?

    Daar is t zooo gezellig
    pi_39783047
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef Liejannuh het volgende:
    Terug uit Berlijn! Het was er ontzettend warm en het was er weer ontzettend tof!
    Leuk eten kun je trouwens bij het station Hackescher Markt, daar zitten hele gezellige terrasjes.
    Als je tenminste het risico wil nemen dat je tussen een buslading Japanners en Amerikanen zit te eten. Het viel mij vorig jaar op hoe erg on-Berlijns dit stukje Berlijn is geworden in de loop der jaren.

    Maar het is inderdaad één van de weinige plekken waar je echt op een groot terras kan zitten in Berlijn. En er zit natuurlijk het winkeltje waar je alles van Ampelmännchen kan krijgen en een Starbucks

    Ook leuk: het stadsstrand nabij het nieuwe hoofdstation
    pi_39783055
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef Liejannuh het volgende:
    Terug uit Berlijn! Het was er ontzettend warm en het was er weer ontzettend tof!
    Leuk eten kun je trouwens bij het station Hackescher Markt, daar zitten hele gezellige terrasjes.
    Hoe was hotel Domus? Waren het echt zulke kamers:



    ?
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_39783073
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 14:13 schreef klossie het volgende:
    en dan ff over de hostels die in dit topic worden genoemd... met hoeveel personen op een kamer is dat? is daar een keuze in? heb er geen ervaring mee vandaar....
    Net wat je zelf wilt. Je hebt kamers waar je met andere op de kamer zit, maar je hebt ook private rooms voor 1 t/m 4 personen. En bij sommige hostels hebben ze ook nog private rooms met een eigen badkamer. Gewoon ff zoeken

    http://www.hostelworld.com

    Zat 2 maanden terug in Hostel Helter Skelter, relaxed hotel op een zeer gunstige locatie. Kwamen later nog 2 Nederlandse meiden, die eerst in een hostel in de buurt zaten. Een mtr of 200 uit de buurt. En dat scheen echt een geweldig mooi, luxe hostel te zijn. Moet je maar ff goed zoeken. De 2 dames moesten daar weg omdat de andere dgn volgeboekt waren.
    volgende wedstrijden:
    pi_39783202
    Wat is het verschil tussen een 2p-kamer in een hotel en een 2p-kamer in een hostel? Sommige hostels die ik heb gezien zien er luxer uit dan het gemiddelde stadshotel...
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_39783291
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:43 schreef Harmen1984 het volgende:
    Wat is het verschil tussen een 2p-kamer in een hotel en een 2p-kamer in een hostel? Sommige hostels die ik heb gezien zien er luxer uit dan het gemiddelde stadshotel...
    geen douche en wc op de kamer...
    Carpe diem
    pi_39783441
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:45 schreef klossie het volgende:

    [..]

    geen douche en wc op de kamer...
    http://www.circus-berlin.de/index.php?id=preise&L=0#23

    Welles
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_39783744
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:45 schreef klossie het volgende:

    [..]

    geen douche en wc op de kamer...
    Zijn genoeg hostels met douche en wc op de kamer gewoon even zoeken.
    volgende wedstrijden:
    pi_39785159
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:38 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Als je tenminste het risico wil nemen dat je tussen een buslading Japanners en Amerikanen zit te eten. Het viel mij vorig jaar op hoe erg on-Berlijns dit stukje Berlijn is geworden in de loop der jaren.

    Maar het is inderdaad één van de weinige plekken waar je echt op een groot terras kan zitten in Berlijn. En er zit natuurlijk het winkeltje waar je alles van Ampelmännchen kan krijgen en een Starbucks

    Ook leuk: het stadsstrand nabij het nieuwe hoofdstation
    Geen Japanner gezien en ook de Amerikanen zijn me niet opgevallen.
    Het was heerlijk ontspannend en er hing een hele leuke sfeer!
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:38 schreef Harmen1984 het volgende:

    [..]

    Hoe was hotel Domus? Waren het echt zulke kamers:

    [afbeelding]

    ?
    Volgens mij is dat een foto van een suite! Ik had een eenpersoonskamer met eenpersoonsbed, maar het was goed te doen. Kamer was ruim zat, draadloos internet aanwezig en het ontbijt was ook goed. Mijn collega had haar moeder meegenomen en had een 2 persoonskamer en die was ook ruim genoeg.
    Lokatie was ook goed, wel langs een redelijk drukke weg en helaas geen airco op de kamer. En dat was toch wel tof geweest aangezien het behoorlijk warm was in Berlijn de afgelopen dagen.
      donderdag 13 juli 2006 @ 15:58:34 #195
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_39791291
    Even leek het alsof ik niet meer zou gaan, maar ik ben half aug in Berlijn te vinden .
    deze ruimte is te huur
    pi_39805451
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef Liejannuh het volgende:
    Terug uit Berlijn! Het was er ontzettend warm en het was er weer ontzettend tof!
    Leuk eten kun je trouwens bij het station Hackescher Markt, daar zitten hele gezellige terrasjes.
    Daar heb ik ook een keer gegeten volgens mij, dat is toch dat pleintje net achter dat station?
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_39812992
    Ik hoorde net dat ik naar de love parade ga. dus even last minute wat info winnen waar ik eigenlijk naar toe ga
    Slapen word iig de auto of een camping
      zondag 16 juli 2006 @ 17:17:08 #198
    108371 sinterklaaskapoentje
    Wie komt er alle jaren...
    pi_39880195
    hallo berlijngangers

    ik ga in de week van 13 t/m 19 augustus naar Berlijn. het liefst wil ik 1 of 2 keer naar een concert gaan wat niet teveel kost (mag wel een beetje kosten, maar niet boven de 50 euro zeg maar). Wat is een beetje een grote "plek" waar ik zou kijken?

    heeft iemand een beetje info over concerten daar?
    :')
    pi_39881071
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 17:17 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
    hallo berlijngangers

    ik ga in de week van 13 t/m 19 augustus naar Berlijn. het liefst wil ik 1 of 2 keer naar een concert gaan wat niet teveel kost (mag wel een beetje kosten, maar niet boven de 50 euro zeg maar). Wat is een beetje een grote "plek" waar ik zou kijken?

    heeft iemand een beetje info over concerten daar?
    Soort mojo/ticketmaster sites:
    www.trinityconcerts.de
    www.koka36.de
    www.eventim.de
    www.kartenhaus.de

    Venues:
    www.so36.de
    www.columbiahalle.de
    www.knaack-berlin.de
    www.kato-x-berg.de
    www.fritzclub.com
    http://www.kalkscheune.de/

    Deze sites even in de gaten houden dus. Overigens zijn er nog duizenden andere clubs, maar dit zijn een beetje de bekendere zalen uit het clubcirtcuit te vergelijken met Paradiso/Melkweg/Effenaar/Tivoli/HMH
      zondag 16 juli 2006 @ 18:50:18 #200
    108371 sinterklaaskapoentje
    Wie komt er alle jaren...
    pi_39882426
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 17:56 schreef MCH het volgende:
    -knip-
    bedankt ik zal eens rondkijken en het een beetje in de gaten houden, dit topic ook, trouwens
    :')
    pi_39883003
    nog een goedkoop eten tip:

    kebab! voor 2.5 heb je al een best broodje en ze zijn heerlijk

    ook het sony centrum is het bezoeken waard 's avonds
      zondag 16 juli 2006 @ 23:53:09 #202
    5740 Stroekie
    rimpelsauriër
    pi_39890978
    Ik heb nu voor het eerst pas de Gendarmen markt entdeckt zal ik maar zeggen
    wat een mooi plein
    penny wise, pound foolish
    www.frisofeest.nl op 30 november 2012
    Gezellig met een zachte gay
    pi_39983368
    Ik vertrek morgen naar Berlijn, en ik vroeg me af of er dit weekend iets leuks te doen is. Is er ergens een soort uitgaansagenda, waar optredens in vermeld staan?
      woensdag 19 juli 2006 @ 19:18:37 #204
    44906 merino
    World of Sleepers
    pi_39984467
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 18:40 schreef webfreak het volgende:
    Ik vertrek morgen naar Berlijn, en ik vroeg me af of er dit weekend iets leuks te doen is. Is er ergens een soort uitgaansagenda, waar optredens in vermeld staan?
    http://berlin.nachtagenten.de/calendar.php4

    aanrader voor volgende week donderdag de nieuwe Kubik club
    www.kubikberlin.de
    I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
      woensdag 19 juli 2006 @ 20:13:12 #205
    25186 ImPrEzA
    @taalpurist
    pi_39986017
    Wat zijn eigenlijk de goedkoopste manieren om naar Berlijn te gaan? Ik ben er vorig jaar een weekje met de auto geweest en helemaal verliefd geworden. Nou wil ik in oktober weer een paar dagen die kant uit, maar heb deze keer geen auto ter beschikking..
    Seriously!?
      woensdag 19 juli 2006 @ 20:19:19 #206
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_39986222
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 18:40 schreef webfreak het volgende:
    Ik vertrek morgen naar Berlijn, en ik vroeg me af of er dit weekend iets leuks te doen is. Is er ergens een soort uitgaansagenda, waar optredens in vermeld staan?
    http://www.berlin.de/tickets/_bin/index.php

    Ik ga morgen naar Berlijn. Hoop wel dat het wat minder warm wordt, anders lig ik alleen maar in het zwembad ipv. iets nuttigs te doen
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_39987947
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 17:56 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Soort mojo/ticketmaster sites:
    www.trinityconcerts.de
    www.koka36.de
    www.eventim.de
    www.kartenhaus.de

    Venues:
    www.so36.de
    www.columbiahalle.de
    www.knaack-berlin.de
    www.kato-x-berg.de
    www.fritzclub.com
    http://www.kalkscheune.de/

    Deze sites even in de gaten houden dus. Overigens zijn er nog duizenden andere clubs, maar dit zijn een beetje de bekendere zalen uit het clubcirtcuit te vergelijken met Paradiso/Melkweg/Effenaar/Tivoli/HMH
    Ik zal m'n eigen post nog maar even quoten die een beetje zielig onderaan op de vorige pagina staat. Voor wie nog een beetje agenda's wil doorlezen. Ik ga zaterdag voor 9 dgn naar Berlijn, heb er zin in.
    pi_39987962
    quote:
    Wat zijn eigenlijk de goedkoopste manieren om naar Berlijn te gaan? Ik ben er vorig jaar een weekje met de auto geweest en helemaal verliefd geworden. Nou wil ik in oktober weer een paar dagen die kant uit, maar heb deze keer geen auto ter beschikking..
    Probeer eens een low budget vliegtuigmaatschappij zoals Easyjet of Ryanair. Via de trein kun je ook reizen, maar dan ben je langer onderweg en erg aangenaam is lang treinreizen niet. Via Eurolines (busreizen) kun je ook vrij goedkoop reizen, maar dat lijkt me helemaal niets.
    pi_39989562
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 21:14 schreef Guu het volgende:

    [..]

    Probeer eens een low budget vliegtuigmaatschappij zoals Easyjet of Ryanair. Via de trein kun je ook reizen, maar dan ben je langer onderweg en erg aangenaam is lang treinreizen niet. Via Eurolines (busreizen) kun je ook vrij goedkoop reizen, maar dat lijkt me helemaal niets.
    De trein brengt je snel en relaxed binnen 6 uur naar hartje Berlijn. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, want als je vroeg boekt betaal je 58 euro voor een retour. Helemaal ideaal als je in 1 van de steden woont waar de ICE in Nederland stopt te weten A'dam, A'foort, Deventer of Hengelo.
      woensdag 19 juli 2006 @ 22:04:40 #210
    25186 ImPrEzA
    @taalpurist
    pi_39989645
    Naar Berlijn rijdt geen ICE maar zo'n oudere internationale trein toch?

    Bij Air Berlin kom je op 78 euro voor een retour als je de goede data hebt. Ze hebben namelijk vluchten Berlijn-Amsterdam voor 1 euro ex. belasting, Amsterdam-Berlijn vanaf 19.
    Seriously!?
    pi_39989897
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 22:04 schreef ImPrEzA het volgende:
    Naar Berlijn rijdt geen ICE maar zo'n oudere internationale trein toch?

    Bij Air Berlin kom je op 78 euro voor een retour als je de goede data hebt. Ze hebben namelijk vluchten Berlijn-Amsterdam voor 1 euro ex. belasting, Amsterdam-Berlijn vanaf 19.
    Rijdt gewoon een ICE. Wou graag weer met de ICE gaan. Omdat een enkeltje duurder is als vliegen maar besloten met AirBerlin te gaan. Heb daar een enkeltje voor 29 eu incl. gehaald, wel vroeg geboekt. Zie nu ook op de site van Air Berlin dat de vluchten idd. duurder zijn in de zomermaanden, in oktober kan je weer vanaf een euro vliegen (29 incl.).

    Edit: op NS.nl spreken ze over een InterCity, maar die trein ziet er volgens mij hetzelfde uit als een ICE trein naar b.v. Frankfurt.

    [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2006 22:12:16 ]
    pi_39991100
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 22:10 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Rijdt gewoon een ICE. Wou graag weer met de ICE gaan. Omdat een enkeltje duurder is als vliegen maar besloten met AirBerlin te gaan. Heb daar een enkeltje voor 29 eu incl. gehaald, wel vroeg geboekt. Zie nu ook op de site van Air Berlin dat de vluchten idd. duurder zijn in de zomermaanden, in oktober kan je weer vanaf een euro vliegen (29 incl.).

    Edit: op NS.nl spreken ze over een InterCity, maar die trein ziet er volgens mij hetzelfde uit als een ICE trein naar b.v. Frankfurt.
    Hij is wit met rood, en er zit een bordbistro in, daar houdt de vergelijking wel mee op. Directe trein naar Berlijn is de "gewone" IC. Met de ICE ga je via arnhem en dan overstappen in Duisburg.
    pi_39992632
    Als je in de buurt van een van de vliegvelden woont dan ben je binnen 3 uurtjes in Berlijn (incl. wachtijden bij inchecken) voor hooguit een of twee tientjes meer (als je op tijd boekt). Het ligt er maar aan wat je voorkeur is. Liften is helemaal goedkoop, maar dat is minder comfortabel en dat moet je ook willen.
    quote:
    Ik vertrek morgen naar Berlijn, en ik vroeg me af of er dit weekend iets leuks te doen is. Is er ergens een soort uitgaansagenda, waar optredens in vermeld staan?
    Als je het nog voor die tijd leest: Kijk in de "013", dat is een gratis Duits magazine dat je in hotels en hostel wel kunt vinden en waar een up-to-date uitgaansagenda instaat.
    pi_39994056
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 22:37 schreef Friebo het volgende:

    [..]

    Hij is wit met rood, en er zit een bordbistro in, daar houdt de vergelijking wel mee op. Directe trein naar Berlijn is de "gewone" IC. Met de ICE ga je via arnhem en dan overstappen in Duisburg.
    Maar kan de ene trein nou ook sneller. Leg uit wat het verschil is afgezien van een andere route.
    pi_39994559
    De één (ICE) is zo'n gestroomlijnde hogesnelheidstrein, de Duitse variant op een TGV. De ander (IC) is een loc met wagons.
    pi_39994605
    Overigens is het voor mij per trein even snel als per vliegtuig. Per trein is goedkoper, rechtstreeks naar et centrum en een stuk comfortabeler dan zo'n sardineblik van Easyjet.
    pi_39997670
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 23:47 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Maar kan de ene trein nou ook sneller. Leg uit wat het verschil is afgezien van een andere route.
    Daar hebben we google voor. Voor route informatie zie http://www.bahn.de. Overigens, als de trein sneller kan, hoeft het nog niet te betekenen dat de reis ook sneller verloopt...
    pi_40008180
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 01:47 schreef Friebo het volgende:

    [..]

    Daar hebben we google voor. Voor route informatie zie http://www.bahn.de. Overigens, als de trein sneller kan, hoeft het nog niet te betekenen dat de reis ook sneller verloopt...
    Laat maar.
    pi_40043058
    ik las ergens dat half september de oktober festen al zijn begonnen, iemand ervaring met de oktober festen in berlijn? ik ga dus eind september en dan zou het feest er al moeten zijn...
    Carpe diem
      vrijdag 21 juli 2006 @ 23:41:05 #220
    5740 Stroekie
    rimpelsauriër
    pi_40061679
    quote:
    Op vrijdag 21 juli 2006 11:55 schreef klossie het volgende:
    ik las ergens dat half september de oktober festen al zijn begonnen, iemand ervaring met de oktober festen in berlijn? ik ga dus eind september en dan zou het feest er al moeten zijn...
    oktoberfest is toch de eerste 2 weken van oktober in München
    penny wise, pound foolish
    www.frisofeest.nl op 30 november 2012
    Gezellig met een zachte gay
    pi_40064514
    vadaar de naam oktober fest?
      Redactie Games zaterdag 22 juli 2006 @ 01:13:59 #222
    52557 crew  Mr.Noodle
    Offtopic in geleuter...
    pi_40064663
    Nog een tip voor de mensen die willen reizen met Metro in Berlijn en een iPod Photo of video hebben.

    www.isubwaymaps.com

    Hier kun je de metro plattegrond downloaden voor op je iPod.
    How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
      maandag 24 juli 2006 @ 13:43:00 #223
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_40131996
    Ik heb voor 120,- een retourtje Berlijn voor 2 personen met de trein. Daar een 2 persoonskamer in een hostel geboekt voor 20,- pp per nacht.
    Niet duur dus !
    deze ruimte is te huur
    pi_40132207
    quote:
    Op vrijdag 21 juli 2006 23:41 schreef Stroekie het volgende:

    [..]

    oktoberfest is toch de eerste 2 weken van oktober in München
    in het berlijn boekje staat dat het vanaf half september al feest is in berlijn... ik ben ook verbaasd hoor maar het zou wel leuk zijn !
    Carpe diem
    pi_40471356
    ik wil binnenkort ook met de vriendin richtig Berlijn. Nu nog een leuk betaalbare slaapplaats uitzoeken
    Walk on, walk on, with hope in your heart,
    And you'll never walk alone...
    You'll never walk alone.
    pi_40471435
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 13:49 schreef klossie het volgende:

    [..]

    in het berlijn boekje staat dat het vanaf half september al feest is in berlijn... ik ben ook verbaasd hoor maar het zou wel leuk zijn !
    In Munchen begint het ook al in september.
    pi_40471774
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 08:41 schreef BobRooney het volgende:

    [..]

    In Munchen begint het ook al in september.
    en dan, overal feest in de kroegjes ofzo? heb er nog niet echt en beeld van...
    Carpe diem
    pi_40471947
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 09:09 schreef klossie het volgende:

    [..]

    en dan, overal feest in de kroegjes ofzo? heb er nog niet echt en beeld van...
    Grote biertenten. Met van die lange tafels. Grote pullen bier, worst, en friet. In Munchen dan.
    In Berlijn ben ik alleen met Loveparade geweest.
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 10:48:43 #229
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_40473589
    Weet iemand ook leuke cd-zaken te vinden daar? Dat lijkt me zo vet in Berlijn .
    deze ruimte is te huur
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 10:56:20 #230
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_40473756
    Ik weet niet meer of ze ook cd's hadden, maar KaDeWe heeft nu aardige nette sale. Sowieso tip voor iedereen die nu gaat. 50% op bijna alles.
    Whatever I want.
    pi_40475574
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 08:34 schreef stevengerrard het volgende:
    ik wil binnenkort ook met de vriendin richtig Berlijn. Nu nog een leuk betaalbare slaapplaats uitzoeken
    Ik weet niet in welke categorie je iets zoekt, maar Kras heeft in ieder geval vaak goede aanbiedingen. Ik heb via Kras een aantal nachten een kamer in Mariott hotel bij Potsdamer Platz geboekt en dat kostte echt niet veel, terwijl het hotel echt onwijs goed is. Maar ik weet niet of ze die altijd in het assortiment hebben.
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:12:33 #232
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_40476169
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 10:56 schreef PeRi het volgende:
    Ik weet niet meer of ze ook cd's hadden, maar KaDeWe heeft nu aardige nette sale. Sowieso tip voor iedereen die nu gaat. 50% op bijna alles.
    Dat is toch dat grote 'warenhuis'?
    deze ruimte is te huur
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:19:57 #233
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_40476445
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 12:12 schreef Boeman het volgende:

    [..]

    Dat is toch dat grote 'warenhuis'?
    Yep klopt. Ik heb het ff nagevraagd hier, ben zelf vorig jaar geweest maar mn broer komt er net vandaan. Cd's zijn aanwezig.
    Whatever I want.
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:23:23 #234
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_40476554
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 12:19 schreef PeRi het volgende:

    [..]

    Yep klopt. Ik heb het ff nagevraagd hier, ben zelf vorig jaar geweest maar mn broer komt er net vandaan. Cd's zijn aanwezig.
    Ik ga daar zeker even kijken, dankje.

    Ook nog ideeën waar ik kleinere cd-(speciaal)zaken kan vinden?
    deze ruimte is te huur
    pi_40497276
    In de Friedrichstrasse, vlakbij het station, als je naar het station kijkt is er aan je rechterhand een winkel waar ze cd's verkopen
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_40497611
    KaDeWe voor goedkope cd´s (n)

    De Saturn op Alexanderplatz heeft een heleboel cd´s voor niet duur geld. Ga voor leuke zaakjes naar Kreuzberg (Bergmannstrasse en zijstraatjes) Te vinden bij U-station gneissenaustrasse. Verder moet je maar even een Berlijn filiaal van www.wom.de (worldofmusic) opzoeken. Bij de KaDeWe cd´s kopen is hetzelfde als muziek kopen bij de Bijenkorf of V&D
      woensdag 16 augustus 2006 @ 14:18:28 #237
    13354 Boeman
    Ik was jarig.
    pi_40866986
    Ik ben nu in Berlijn, maar verder geen leuke cd zaakjes meer?
    deze ruimte is te huur
    pi_40867129
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 14:18 schreef Boeman het volgende:
    Ik ben nu in Berlijn, maar verder geen leuke cd zaakjes meer?
    Prenzlauerberg schijnt het helemaal te zijn qua muziekscene.
    Tenminste, dat zei de podcast op de site van Lonely Planet.
    Veel plezier!
    pi_40867249
    Zeg, dat Oliva dat in de OP staat, is dat die Italiaan die met een trap naar beneden te bereiken is en waarvan het terras naast een fontein zit?
    Hoi.
    pi_41077619
    Heb dit weekend ook een paar dagen Berlijn gedaan, was een erg leuke stad, de belangrijkste dingen heb ik ook wel gezien. Echter is er volgens mij nog veel meer te doen dus ik ga nog wel eens terug.
    pi_41081087
    Heb 2 weken geleden Berlijn bezocht. De stad is echt geweldig, beetje jammer dat de halve stad in de steigers staat, alleen dat schijnt daar al 10 jaar zo te zijn. Park Sanssouci net buiten Berlijn in Potsdam is ook een echte aanrader. Een groot park met verschillen de paleizen en fonteinen. De een nog mooier dan de andere.

    We hebben geslapen in het Generator Hostel, dicht bij de halte Landsberger Allee voor 14 euro per nacht inclusief ontbijt was het daar ronduit perfect!
    "Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
    pi_41137674
    Ik ga morgen richting berlijn voor een weekendje samen met mijn vriendin

    Wij zitten in dit hotel: Art'otel Berlin, iemand mischien ervaring met dat hotel?
    pi_41137741
    Wij gaan in december, nadat we de loveparade hebben beleefd in Berlijn. Echt heel vet die stad!
      Redactie Games donderdag 24 augustus 2006 @ 19:57:33 #244
    52557 crew  Mr.Noodle
    Offtopic in geleuter...
    pi_41139345
    quote:
    Op woensdag 23 augustus 2006 00:49 schreef Blaatmaster het volgende:

    We hebben geslapen in het Generator Hostel, dicht bij de halte Landsberger Allee voor 14 euro per nacht inclusief ontbijt was het daar ronduit perfect!
    Voorzieningen waren goed, alleen wat een megacomplex daar zeg. Ik heb in 4 dagen tijd dat ik daar was wel 5 keer iemand in onze kamer op de 5e verdieping nieuw binnen zien komen en weggaan.

    Verder was die Kebabtent daar vlakbij rete cheap
    How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
    pi_41145254
    hehe die kebabtent om de hoek is inderdaad een aanrader. Rete goedkoop ->


    en goedkoop bier!!! ->


    Verder is het ook nog wel een aanradertje om savons nog eens de metro naar unter den linden te nemen om de Brandenburger tor by night te aanschauwen, zeker de moeite waard ->

    [ Bericht 33% gewijzigd door DutchTrain op 24-08-2006 23:25:44 (plaatjes achter linkje) ]
    "Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
    pi_41145372
    Tijdens de love parade was die en die toren in het midden van die grote circel aan de andere kant van die straat ook erg mooi
    pi_41145998
    je bedoelt de siegesaule?


    Ik vond het wel een aardig verhaal van onze gratis australische gids, die vertelde dat het zo ongeveer een sport werd om de volgende verovering behaald te hebben, voordat de zuil ter ere van de vorige overwinning er stond.

    Tsja, ieder z'n doel in z'n leven natuurlijk

    over die gratis gidsen, ik weet niet of het al eerder genoemd is, maar die free walking tour van new berlin is ook echt een aanrader. Hele enthousiaste gidsen die je meenemen langs de mooiste plekjes van de stad en je overladen met een stortvloed aan informatie.

    Tevens organiseren zij (new berlin) elke avond een retegezellige pub crawl, wat ik daarnog van weet is dat we ongeveer 4 a 5 verschillende kroegen hebben bezocht, elke kroeg een goedkope borrel had en dat je terwijl je van kroeg naar kroeg liep gratis wodka kon krijgen. Hoe ik thuiskwam weet ik niet meer ook een aanrader dus!

    [ Bericht 3% gewijzigd door DutchTrain op 24-08-2006 23:24:08 (plaatje achter linkje) ]
    "Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
    pi_41146461
    Ja! Die New Berlin walking tour heb ik ook gedaan. Erg leuk en erg informatief!

    Overigens, mogen die plaatjes een beetje kleiner? Ze zijn een beetje groot namelijk en ze worden toch geresized.
      FOK!fotograaf maandag 28 augustus 2006 @ 09:48:06 #250
    13368 NiGeLaToR
    pi_41248656
    Waar vinden/boeken jullie je goedkope hotel?
    Kan alleen maar dure hotels vinden
    pi_41249423
    Op hostels zoeken, 15 euro per nacht..
    pi_41249959
    Of probeer Bookings.nl
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_41250204
    www.hostelworld.com en dan Berlijn kiezen
    volgende wedstrijden:
      maandag 28 augustus 2006 @ 14:28:25 #254
    25186 ImPrEzA
    @taalpurist
    pi_41256065
    Wie trouwens van kamperen houdt, vorig jaar voor 7 euro p.p.p.n. op deze backpackers camping gestaan. Erg leuk en gezellig! Je ontmoet er mensen uit allerlei landen enzo, dus wat dat betreft is het zeker te doen. Metro- en nachtbusstation Alt-Tegel is 10 minuten lopen en vanuit daar ben je met een klein halfuurtje op Friedrichsstraße. Doable in mijn ogen!

    Edit: zie dat het inmiddels 8 euro is.
    Seriously!?
      FOK!fotograaf maandag 28 augustus 2006 @ 18:54:02 #255
    13368 NiGeLaToR
    pi_41264423
    Cool thx

    Twijfelen beetje, zijn 'gewend' aan de wat betere hotels.. maar vind juist 't hostelgebeuren wel gezellie.. hebben paar nachten in Kassandra gezeten, echt zo'n familie die je ontbijtje klaarzet enzo
    pi_41272900
    Zoals ik aangaf, het Generator hostel is echt een aanrader
    "Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
    pi_41275904
    Ik ben net gister terug gekomen uit berlijn, geweldige stad in elk geval waar je makkelijk de weg kwijt raak

    Toen we er net waren hadden we er drie kwartier over gedaan om het hotel te zoeken
    3x gevraagd en nog waren we verkeerd gereden;)

    Gelijk gewend geraakt aan het verkeer daar, meestal aardig door rijden..

    Stonden midden in de file op de strabe des 17 juni



    En een des te vrolijker rijdje mensen voor de reichstag, dus alleen van de buitenkant gezien:)



    Voor de rest nog de kadewe gezien en een hele hoop andere dingen.. Top weekend dus!

    [ Bericht 5% gewijzigd door DeadKnight op 28-08-2006 23:41:58 (Bedankt!) ]
    pi_41275963
    Leuk, die gele kikkers. Ik dacht dat ze alleen beren hadden in Berlijn

    zet je foto's op tinypic of photobucket
      FOK!fotograaf dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:50:07 #259
    13368 NiGeLaToR
    pi_41301582
    Voor dit soort uitjes stof ik m'n tomtom altijd af.. dat verkeerd rijden in een stad is daarmee zo 20ste eeuws geworden
    pi_41303496
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 19:50 schreef NiGeLaToR het volgende:
    Voor dit soort uitjes stof ik m'n tomtom altijd af.. dat verkeerd rijden in een stad is daarmee zo 20ste eeuws geworden
    Het is natuurlijk wel een deel van de charme. Als je nooit meer hoeft te zoeken mis je ook die leuke plekjes waar je per ongeluk terecht komt.
    pi_41303778
    quote:
    Op maandag 28 augustus 2006 23:36 schreef DeadKnight het volgende:
    geweldige stad in elk geval waar je makkelijk de weg kwijt raak
    Je moet er ook niet heen gaan met de auto OV is echt 10x beter daar
    quote:
    Stonden midden in de file op de strabe des 17 juni
    [afbeelding]
    die foto is in ieder geval niet op die straat gemaakt...

    Berlijn is cool!
    pi_41308774
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 20:41 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Je moet er ook niet heen gaan met de auto OV is echt 10x beter daar
    [..]

    die foto is in ieder geval niet op die straat gemaakt...

    Berlijn is cool!
    Waren wij eigenlijk ook niet van plan
    hadden alles uitgepland met de metro+lopen alleen toen begon het te gieten, toen zag de auto er wel erg verleidelijk uit!

    btw we stonden in iedergeval ergens in de file dacht dat het die straat was, zo zie je maar mijn tom tom (vriendin) werkt niet zo goed..
    pi_41309009
    De Strasse des 17. Juni is de straat waar de LoveParade gehouden wordt. Een hele lange kaarsrechte straat, met grotendeels aan beide zijden bomen (het beroemde Tiergarten). Op ongeveer de helft van deze lange straat bevind zich een enorme rotonde. Midden daarin staat de Grosser Stern (Siegessaeule)
      FOK!fotograaf dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:18:02 #264
    13368 NiGeLaToR
    pi_41310834
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 20:34 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Het is natuurlijk wel een deel van de charme. Als je nooit meer hoeft te zoeken mis je ook die leuke plekjes waar je per ongeluk terecht komt.
    Als ik eenmaal opgefrist uit 't hotel stap en m'n koffers en auto kwijt ben vind ik het ook prima, maar na 10 uur non-stop karren wil ik het hotel toch echt eerst even aanraken voor ik de charme van een stad wil gaan ontdekken

    Misschien verschillen we daar dan wel in hoor
    pi_41311162
    Als je tien uur non-stop rijdt ben je sowieso niet goed bij je hoofd.
      FOK!fotograaf dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:35:03 #266
    13368 NiGeLaToR
    pi_41311578
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 23:24 schreef k_man het volgende:
    Als je tien uur non-stop rijdt ben je sowieso niet goed bij je hoofd.
    Why not? Soms moe'k stoppen voor brandstof of een urinelozing, maar als ik te lang pauzeer wordt het pas echt kut, krijg ik last van slaperigheid enzo. Heb ooit eens ruim 12 uur nonstop gereden, incl bergen files en dat ging prima. Nu rijden we altijd samen, dus gebeurd het niet meer, maar als het moet weet ik dat het kan. Daarna heb ik wel een dagje nodig om bij te komen, dat wel

    Snap wel dat je in principe om de 3 uur moet stoppen, maar als ik dat al doe is het echt 10 of 15 minuten.. tanken, pissen, drinkie kopen en gaon!
    pi_41313455
    Na een geweldigde tien dagen Berlijn afgelopen juli maar weer besloten om een weekje te gaan en nu met Sylvesterrr. Ok, het wordt m'n 8ste keer Berlijn ofzo, maar ik krijg er nooit genoeg van.
    pi_41729283
    Ter ere van de 50e verjaardag van m'n vader gaan wij met z'n 6en (ouders, ik+vriend, broer+vriendin) 4 dagen naar Berlijn, waarschijnlijk van za 11-11 t/m di 14-11 (en anders van do 09-11 t/m zo 12-11).

    We gaan vrijwel zeker met de trein voor slechts ¤58,- p.p. Maar nu hebben we natuurlijk ook nog een hotel nodig!
    Ik heb zelf al wat gezocht op internet, maar kom daar eigenlijk niet veel verder mee. Het Circus Berlin Hostel leek me wel wat, maar die zit al vol.. Ik heb hier ook veel over leuke hotelaanbiedingen bij bijv. Kras gelezen, maar die hebben nu volgens mij ook niks. De leuke aanbiedingen van NS Internationaal lopen allemaal maar tot 31/10, dus dat schiet ook niet op..

    Wie helpt mij?

    Wat ik dus precies zoek:
    - 3x 2-persoonskamer (doubleroom) voor 3 nachten, aankomst op za 11/11
    - centraal gelegen
    - max. ¤70,- per kamer per nacht

    Mijn dank is groot
    amokaapjeeh O+
    pi_41729294
    ^^^^ www.bookings.nl

    Bijvoorbeeld:

    Het 4-sterren Park Plaza Berlin hotel is gelegen in Berlijn's 'Neue Mitte'. Het hotel heeft 155 ruime kamers, inclusief Executive kamers, Suites en Business Suites. Alle kamers hebben een moderne inrichting en wireless internet aansluiting.

    Kamers: 155. Hotelketen: Park Plaza Hotels & Resorts.

    Superior Room: EUR 140 voor 3 nachten, non-refundable

    [ Bericht 42% gewijzigd door Harmen1984 op 12-09-2006 09:35:08 ]
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_41809062
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 09:27 schreef Harmen1984 het volgende:
    ^^^^ www.bookings.nl

    Bijvoorbeeld:

    Het 4-sterren Park Plaza Berlin hotel is gelegen in Berlijn's 'Neue Mitte'. Het hotel heeft 155 ruime kamers, inclusief Executive kamers, Suites en Business Suites. Alle kamers hebben een moderne inrichting en wireless internet aansluiting.

    Kamers: 155. Hotelketen: Park Plaza Hotels & Resorts.

    Superior Room: EUR 140 voor 3 nachten, non-refundable
    Dat hotel ligt zo te zien niet erg centraal. Maar op die site staat inderdaad wel veel aanbod, moeilijk kiezen dus.

    Wat is het centraalste punt als je wat dingen wil bezichtigen en tevens leuk wilt shoppen? Potzdamerplatz? Kurfurstendamm?
    amokaapjeeh O+
    pi_41809270
    Potsdamerplatz dunkt me, maar met het ov is het niet zo'n grote afstand tussen de twee. Je gaat toch sowieso naar beide als je toerist bent in Berlijn.
    pi_41811425
    Het maakt echt helemaal niet uit waar je in Berlijn zit. Zelfs al zit je aan de rand van Berlijn, met de metro kun je overal komen binnen een paar minuten. De afstanden tussen verschillende bezienswaardigheden en uitgaansgelegenheden zijn ook redelijk groot, in Berlijn heb je niet echt een centraal centrum.
      donderdag 14 september 2006 @ 20:59:36 #273
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_41813616
    Ben 2 maanden geleden in Ramada Plaza Berlijn geweest via http://www.bbi-reizen.com/
    Was goed betaalbaar, staat zo te zien alleen in hun zomerprogramma t/m october, maar anders ff mailen/bellen.
    Staat trouwens ook bij Bookings.nl, alleen is het daar wat duurder en zonder ontbijt
    ¤70 per kamer wordt geloof ik wel een beetje moeilijk, maar dat is sowiezo niet zo gemakkelijk.

    http://www.ramada.de/hotels/hotels_index.php?hotel_code=15314#
    Parkeergarage/zwembad en Fitness en rustig gelegen en OV is prima te doen. Ook in de buurt veel restaurants en andere eet/dreink gelegenheden.

    [ Bericht 7% gewijzigd door Hyperdude op 14-09-2006 21:10:17 ]
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_41814190
    Dat je overal zo bent met de metro had ik inderdaad al begrepen. Maar dat is in veel steden wel zo waar ze een goed metronetwerk hebben.
    Ik wil gewoon graag zo het hotel uit kunnen lopen naar leuke winkels en restaurantjes en op loopafstand zitten van een paar bezienswaardigheden...


    EUR 70,- per kamer is trouwens zeker wel haalbaar. Ik heb al een hele lijst met ***hotels met prijzen tussen EUR 150-190 per kamer voor 3 nachten. Zonder ontbijt dan wel, maar dat halen we wel bij een lekkere bakker
    amokaapjeeh O+
    pi_41820579
    quote:
    Op donderdag 14 september 2006 20:08 schreef Guu het volgende:
    Het maakt echt helemaal niet uit waar je in Berlijn zit. Zelfs al zit je aan de rand van Berlijn, met de metro kun je overal komen binnen een paar minuten. De afstanden tussen verschillende bezienswaardigheden en uitgaansgelegenheden zijn ook redelijk groot, in Berlijn heb je niet echt een centraal centrum.
    Mij maakt het geen bal uit, maar van Alexander naar Wittenbergplatz is toch nog een eind met U2 hoor.
    pi_41919668
    hebben ze er eigenlijk hop-on hop-off bussen? altijd handig voro de eerste snelle city check...
    Carpe diem
    pi_41919755
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 14:23 schreef klossie het volgende:
    hebben ze er eigenlijk hop-on hop-off bussen? altijd handig voro de eerste snelle city check...
    Volgens mij wel. Staat me iets van bij dat ik dat ergens gelezen heb..
    amokaapjeeh O+
    pi_41922666
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 14:23 schreef klossie het volgende:
    hebben ze er eigenlijk hop-on hop-off bussen? altijd handig voro de eerste snelle city check...
    Bedoel je zo'n citytour waarbij je op verschillende plaatsen in- en uit kunt stappen? Die zijn er.
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41922768
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 14:23 schreef klossie het volgende:
    hebben ze er eigenlijk hop-on hop-off bussen? altijd handig voro de eerste snelle city check...
    Neem dan gewoon lijn 100 of 200. Speciaal ingesteld om toeristen langs de meest toeristische attracties rond te rijden. Kan je gewoon in met je vervoersbewijs. Lijnen gaan van Alexanderplatz naar Zoologischer Garten. Persoonlijk vind ik 100 leuker, maar 200 langs alle ambassades is ook leuk. Neem ze allebei maar.
      maandag 18 september 2006 @ 16:59:03 #280
    44906 merino
    World of Sleepers
    pi_41924161
    over 2 weken weer ff langsdroppen
    I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
      dinsdag 19 september 2006 @ 23:39:43 #281
    152738 KingKullWarriorKing
    romantically challenged
    pi_41969652
    Ik ga binnenkort, heb er echt zin in, nog nooit geweest
    veni vidi gebanned
    pi_41975655
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 16:03 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Neem dan gewoon lijn 100 of 200. Speciaal ingesteld om toeristen langs de meest toeristische attracties rond te rijden. Kan je gewoon in met je vervoersbewijs. Lijnen gaan van Alexanderplatz naar Zoologischer Garten. Persoonlijk vind ik 100 leuker, maar 200 langs alle ambassades is ook leuk. Neem ze allebei maar.
    top! dank jullie wel allemaal. komt vast helemaal goed.
    Carpe diem
    pi_42010089
    Veilige/goedkope parkeerplaats in Berlijn gezocht - ik wil volgende zomer met de trein richting het oosten en wil beginnen in Berlijn. Weet iemand een veilige parkeerplaats voor de auto of heeft iemand daar kennissen die iets kunnen betekenen?
    pi_42015816
    quote:
    Op donderdag 21 september 2006 11:23 schreef MarcoV8 het volgende:
    Veilige/goedkope parkeerplaats in Berlijn gezocht - ik wil volgende zomer met de trein richting het oosten en wil beginnen in Berlijn. Weet iemand een veilige parkeerplaats voor de auto of heeft iemand daar kennissen die iets kunnen betekenen?
    W'rom ga je ook niet met de trein naar Berlijn? Retour 58eu vanaf Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo of op zaterdag/zondag met een schoneswochende kaart t/m 5 personen voor 30 euro een hele dag onbeperkt met de stoptrein door Duitsland.
    pi_42030977
    Ik heb vorig jaar gewoon mijn auto bij het hostel geparkeerd. Stond daar gewoon achter het gebouw op een afgesloten parkeerplaats. Is volgens mij bij veel hotels en hostels zo.
    Overigens is trein ook erg relaxed, een stuk relaxter dan met de auto.
    pi_42371356
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 09:27 schreef Coconut het volgende:
    Ter ere van de 50e verjaardag van m'n vader gaan wij met z'n 6en (ouders, ik+vriend, broer+vriendin) 4 dagen naar Berlijn, waarschijnlijk van za 11-11 t/m di 14-11 (en anders van do 09-11 t/m zo 12-11).

    We gaan vrijwel zeker met de trein voor slechts ¤58,- p.p. Maar nu hebben we natuurlijk ook nog een hotel nodig!
    Ik heb zelf al wat gezocht op internet, maar kom daar eigenlijk niet veel verder mee. Het Circus Berlin Hostel leek me wel wat, maar die zit al vol.. Ik heb hier ook veel over leuke hotelaanbiedingen bij bijv. Kras gelezen, maar die hebben nu volgens mij ook niks. De leuke aanbiedingen van NS Internationaal lopen allemaal maar tot 31/10, dus dat schiet ook niet op..

    Wie helpt mij?

    Wat ik dus precies zoek:
    - 3x 2-persoonskamer (doubleroom) voor 3 nachten, aankomst op za 11/11
    - centraal gelegen
    - max. ¤70,- per kamer per nacht

    Mijn dank is groot
    nstravel heeft ergens verstopt nog wat aanbiedingen staan

    ik heb:

    4 dagen Muzikaal Berlijn incl. Stars in Concert
    Berlijn - Hotel Estrel ****

    In de periode 01/11-23/12 met het vliegtuig "voorlopig geboekt" zoals ze dat dan noemen Kosten ca. 300 euro pp reis en verblijf OL.

    We gaan in de week voor kerst, 4 dagen Mischien dat dit voor jou ook nuttig / leuk is?

    Iemand trouwens ervaring met dit hotel, of andere kerst-in-berlijn tips?
    pi_42372554
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 21:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

    [..]

    nstravel heeft ergens verstopt nog wat aanbiedingen staan

    ik heb:

    4 dagen Muzikaal Berlijn incl. Stars in Concert
    Berlijn - Hotel Estrel ****

    In de periode 01/11-23/12 met het vliegtuig "voorlopig geboekt" zoals ze dat dan noemen Kosten ca. 300 euro pp reis en verblijf OL.

    We gaan in de week voor kerst, 4 dagen Mischien dat dit voor jou ook nuttig / leuk is?

    Iemand trouwens ervaring met dit hotel, of andere kerst-in-berlijn tips?
    Bedankt, maar ik heb inmiddels allang geboekt
    Wij gaan van 11 t/m 14 november met de trein (60 euro p.p.) naar Hotel Märkischer Hof (100 euro p.p.).


    Hier is trouwens wat meer te lezen over het hotel waar jij naartoe gaat. Ik vind het iets te ver weg liggen; 15 minuten met de S-Bahn naar Alexanderplatz. Het hotel ziet er verder wel prima uit, dus als je die reistijd voor lief neemt..
    amokaapjeeh O+
    pi_42392555
    Misschien ten overvloede:
    Air Berlin heeft per direct alle vluchten gecancelled van Berlin Tegel naar Amsterdam Schiphol v.v.

    Dus als je geboekt staat voor 1 van hun vluchten, ff het callcenter van Air Berlin opbellen en daar kun je gratis omboeken naar vluchten van Transavia. Volgens mij heeft Transavia de vluchten van Air Berlin gewoon overgenomen, want de vluchttijden zijn hetzelfde.

    Callcenter telefoonnummers:
    Nederland: 0900 737 8000 (0,20 ¤/min)
    België: 078 25 01 46 (lokaal tarief)
    Duitsland: 01805 737 800
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
    pi_42392661
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 21:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

    [..]

    nstravel heeft ergens verstopt nog wat aanbiedingen staan

    ik heb:

    4 dagen Muzikaal Berlijn incl. Stars in Concert
    Berlijn - Hotel Estrel ****

    In de periode 01/11-23/12 met het vliegtuig "voorlopig geboekt" zoals ze dat dan noemen Kosten ca. 300 euro pp reis en verblijf OL.

    We gaan in de week voor kerst, 4 dagen Mischien dat dit voor jou ook nuttig / leuk is?

    Iemand trouwens ervaring met dit hotel, of andere kerst-in-berlijn tips?
    ESTREL hotel is heel erg mooi. Ben er afgelopen februari geweest. Ontbijt is zeer uitgebreid en er is zoveel te doen daar. Echt een van de beter hotels waar ik so far geweest ben!
    pi_42392684
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
    Misschien ten overvloede:
    Air Berlin heeft per direct alle vluchten gecancelled van Berlin Tegel naar Amsterdam Schiphol v.v.

    Dus als je geboekt staat voor 1 van hun vluchten, ff het callcenter van Air Berlin opbellen en daar kun je gratis omboeken naar vluchten van Transavia. Volgens mij heeft Transavia de vluchten van Air Berlin gewoon overgenomen, want de vluchttijden zijn hetzelfde.

    Callcenter telefoonnummers:
    Nederland: 0900 737 8000 (0,20 ¤/min)
    België: 078 25 01 46 (lokaal tarief)
    Duitsland: 01805 737 800
    wat is er aan de hand dan ?
    pi_42392813
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 16:18 schreef Zug-Chef het volgende:
    wat is er aan de hand dan ?
    Geen idee.
    M'n vriendin hoorde van een collega dat ze alle vluchten gecancelled hadden, en de broer van m'n vriendin komt met kerst een paar dagen hier naartoe vanuit Berlijn. Dus die hebben we ff op de hoogte gesteld dat hij z'n vluchten moest wijzigen. Hij heeft gebeld en gewoon dezelfde vluchttijden aangehouden, maar dan met Transavia.
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
    pi_42393217
    Hmmm gratis overboeken / zelfde vluchttijd???

    Fusie/overname ofzo ?
    pi_42393469
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 16:31 schreef Zug-Chef het volgende:
    Hmmm gratis overboeken / zelfde vluchttijd???

    Fusie/overname ofzo ?
    Nee, dat denk ik niet. Ik denk eerder dat Air Berlin om een of andere reden van die lijn af wilde en dat Transavia het wel over wilde nemen en dat ze dat onderling overeengekomen zijn.

    En gratis overboeken: dat MOET Air Berlin doen, omdat zij het zijn die de vluchten annuleren.
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
    pi_42393725
    AH ok ik heb er niet zoveel verstand van, want ik ga Altijd met de trein naar Berlijn
    pi_43320877
    Even een flinke schop.. Zaterdag naar Berlijn

    Ik heb me alleen nog totaal niet verdiept in de dingen die ik daar zeker wil zien/doen. Toch maar eens mee beginnen vanavond
    amokaapjeeh O+
      dinsdag 5 december 2006 @ 21:56:42 #296
    162438 Litton-Lane
    Beyond Borders
    pi_44176939
    Die droom had ik al heel lang en is er nooit van gekomen. Na een paar keer loveParade en ook citytrips naar deze mooie stad, moest ik er ook een keertje tijdens het vuurwerk bij zijn.

    Ik heb wel een hotel en vervoer erheen, maar heb eigenlijk geen idee wat precies te doen tijden de jaarwisseling. Ik weet dat er ongeveer een miljoen mensen bij de Brandenburger Tor rond hangen met muziek en vuurwerk. Maar is dat dit jaar ook. En tot hoe laat duurt zoiets. Want één van de duurste hotels staat daar precies naast.

    Heeft iemand tips?
    Website`s?
    Wie woont er in Berlijn en weet echt vanalles? (en zit toevallig hier op het forum)
    Heb je entree kaarten nodig?

    Ons hotel is om de hoek van de Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche en Europacentre. Vlak bij de Zoo.

    En gaan er nog meer mensen deze trip maken? Toevallig ook met de trein?
    pi_44178500
    Ja, ik met de trein.
    pi_44209957
    http://nokianewyearseve.msn.com/
    Met Nokia en de Scissor Sisters swingend het jaar uit bij de Brandenburger Tor!
    Klinkt bijzonder tof!
    pi_44232514
    quote:
    Op dinsdag 5 december 2006 22:35 schreef MCH het volgende:
    Ja, ik met de trein.
    Wanneer vertrek je. En verblijf je in een hotel.
    En natuurlijk, wat heb je op de plannen staan.
    Heb er wel steeds meer zin in
    pi_44235218
    Berlijn Ik kom er net vandaan, maar wil zo snel mogelijk weer terug, wat een mooie stad!

    De ligging van ons hotel was echt perfect; tegenover Tacheless. Heerlijk gegeten op diverse plaatsen én nog helemaal niet duur ook. Leuke winkels, indrukwekkende bezienswaardigheden... Nooit gedacht dat Berlijn zo leuk was!

    Nog wat foto's...

    Checkpoint Charlie


    Dierentuin


    Tacheless


    De 2700 gedenktekens
    amokaapjeeh O+
    pi_44241512
    En verder in: Berlijn (deel 3)
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')