Eén koffiekopje rijst per persoon.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:39 schreef Shirley het volgende:
Goeie tip waar ik gister zelf ben achtergekomen. Als je builtjes rijst gaat koken, denk niet dat het 1 builtje per persoon is. Want dan hou je verdomd veel rijst over.
* Shirley is kook leek.
Ja, dat las ik net al in een ander topic. Had ik gister moeten wetenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:41 schreef MUUS het volgende:
[..]
Eén koffiekopje rijst per persoon.
Kijk, da's een handigheidje van MUUS voor u allen. Gratis..
Als ik kip aan het draaispit maak in mijn oven, zet ik er altijd een bakplaat met water onder. Het vet drupt dan in het water, en stolt meteen: veel makkelijker schoonmaken daarna. Anders koekt het vet 60 minuten lang op een droge bakplaat aan. En de damp die van het water afkomt zal vast ook wel goed voor de kip zijn.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 01:44 schreef NoSigar het volgende:
Ik las ooit al tip een bakje water onder in de oven zetten als je die gebruikt. Ik vergeet het telkens maar de tip kwam van een zeer betrouwbaar persoon. En de precieze reden weet ik eigenlijk ook niet meer; ja het werd anders te droog natuurlijk maar er viel meer over te vertellen.
Ja, en niet neuken tijdens het koken.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:37 schreef golfer het volgende:
Bij het koken van water kan je het beste eerst water in een pan of fluitketel stoppen.
Dat soort tips?
Of voor het bakken van eieren heb je als basis-ingrediënt een ei nodig
Nee, jij bent lekker duidelijkquote:Op vrijdag 3 maart 2006 11:24 schreef BigBadPete het volgende:
[..]
Ja, en niet neuken tijdens het koken.
Alleen serieuze reakties graag.
Das toch de bedoeling? Ik eet mijn rapen altijd gaar.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 01:50 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Laat water nooit aanbranden, want dan zijn de rapen gaar.
Dan sloop jij fijn je messen, en gebruiken wij een kunstof snijplankquote:Op zaterdag 4 maart 2006 09:50 schreef RedBitch het volgende:
Kan wel zijn, maar een glazen snijplank is een stuk makkelijker hygienisch schoon te houden.
Pizza snijd je toch met een pizzasnijder?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:11 schreef J.A.N.A. het volgende:
Pizza snij je niet met een mes maar knip je met een schaar.
Dat werkt welquote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Knoflook pellen:
Teentje knoflook op de snijplank en je koksmes met de platta kant er op leggen. Een beheerste tik op het mes en het teentje schuift makkelijk uit zijn vel.
[afbeelding]
Fijn, dan zit je kleine stukjes plastic te eten.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:02 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dan sloop jij fijn je messen, en gebruiken wij een kunstof snijplank![]()
Als jij mij niet gelooft: zoek op in de HACCP regelgeving, daarin worden juist kunstof planken voorgeschreven. Verder werk ik zelf in de keuken van niet de minste restaurants en overal waar ik geweest ben (en ik ben al op heel wat plekken geweest) gebruiken ze kunstof.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:55 schreef Dr.Death het volgende:
[..]
Fijn, dan zit je kleine stukjes plastic te eten.
Schaf gewoon een goede, grote houten snijplank aan.
Even weken in de olijfolie en je kunt hygiënisch snijden en de plank is met een nat doekje meestal al schoon![]()
Als je me niet gelooft: zoek maar eens een restaurant waar ze plastic, of nog erger, glazen planken gebruiken.
Nee dat valt wel mee, veel mensen geloven dat dat beter is voor de plank.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:06 schreef karoltje het volgende:
Wij waren ook verplicht kunstoffe planken te gebruiken!! Houten snijplanken vind ik maar wat ranzig. En drenken in olijfolie. Bah man. Kleffe plank krijg je dan.
Je moet ze alleen regelmatig afschuren, voor de rest is er niks mee.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:06 schreef karoltje het volgende:
Wij waren ook verplicht kunstoffe planken te gebruiken!! Houten snijplanken vind ik maar wat ranzig. En drenken in olijfolie. Bah man. Kleffe plank krijg je dan.
Wat is daar dan weer mis mee?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:55 schreef Dr.Death het volgende:
of nog erger, glazen planken gebruiken.
Klopt helemaal, een groene plank voor groente, een blauwe voor vis en rood voor vlees.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:00 schreef Euc- het volgende:
[..]
Als jij mij niet gelooft: zoek op in de HACCP regelgeving, daarin worden juist kunstof planken voorgeschreven. Verder werk ik zelf in de keuken van niet de minste restaurants en overal waar ik geweest ben (en ik ben al op heel wat plekken geweest) gebruiken ze kunstof.
Dat kan, een schaar is makkelijkerquote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:38 schreef menjo het volgende:
[..]
Pizza snijd je toch met een pizzasnijder?
[afbeelding]
geel voor kip, wit voor zuivel en brood, donker rood voor gaar vlees.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Klopt helemaal, een groene plank voor groente, een blauwe voor vis en rood voor vlees.
Een houten plank insmeren met olijfolie en afdoen met een natte doek, bleeeegh, ik hoop toch niet het vaatdoekje wat je hebt liggen. Jakkes![]()
Jammer dat je niet meer reageerd, je was zo zeker van je zaakquote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:55 schreef Dr.Death het volgende:
[..]
Fijn, dan zit je kleine stukjes plastic te eten.
Schaf gewoon een goede, grote houten snijplank aan.
Even weken in de olijfolie en je kunt hygiënisch snijden en de plank is met een nat doekje meestal al schoon![]()
Als je me niet gelooft: zoek maar eens een restaurant waar ze plastic, of nog erger, glazen planken gebruiken.
Alleen flink heet water op de plank laten stromen is al voldoende, bleek hoort naar mijn mening niet thuis in de keuken, neem dan eventueel azijn of citroen, ook goed tegen luchtjes.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:23 schreef SHE het volgende:
IkOok is hygiene sterk overdreven..als ik vlees heb gesneden op mijn plank, dan neem ik het af met een doekje met sterk verdunde chloor en daarna met flink wat water, alvorens ik er groenten op ga snijden.
Ik heb nog nooit iemand ziek gemaakt.
bij goede plastic planken heb je dat niet met die schilfers btw..quote:Op zondag 5 maart 2006 14:52 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Alleen flink heet water op de plank laten stromen is al voldoende, bleek hoort naar mijn mening niet thuis in de keuken, neem dan eventueel azijn of citroen, ook goed tegen luchtjes.
Het beste is om gewoon 2 planken te gebruiken, 1 voor vlees en 1 voor groenten.
zie hetquote:Op zondag 5 maart 2006 14:56 schreef Curiosity het volgende:
Erosjuhhh, je quote niet helemaal juist, dat van die schilfers is niet van mij afkomstig.
Er zijn speciale raspen voor komkommer, kaas, etc.. Vele malen makkelijker dan met een kaasschaaf, stuk veiliger ookquote:Op zondag 5 maart 2006 15:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een kaasschaaf is ideaal om een komkommer in plakjes te snijden.
Waarom hoor ik dat nu pas? Na 35 jaar kokenquote:Op zondag 5 maart 2006 15:20 schreef Isabeau het volgende:
Geen zout bij de sperziebonen doen, dan worden ze taaier. Pas ná het koken zout toevoegen.
quote:Op zondag 5 maart 2006 16:54 schreef Bluezz het volgende:
Waarom hoor ik dat nu pas? Na 35 jaar koken
Hallo zeg! Tips voor t koken van een ei of zo?quote:Op donderdag 2 maart 2006 21:00 schreef Bluezz het volgende:
Noem eens wat voorbeelden waar je tegen aan loopt?
Dit is wel erg onduidelijk
Jaja dat blijkt toch ookquote:Op zondag 5 maart 2006 20:45 schreef BigBadPete het volgende:
Hallo zeg! Tips voor t koken van een ei of zo?
Juist door de algemene vraagstelling levert dit topic een schat aan wetenswardigweden op!
Bij alle groene groenten die je kookt juist wel zout toevoegen, dan behouden ze hun groene kleur en worden ze lekker knapperig (in het geval van sperziebonen)quote:Op zondag 5 maart 2006 15:20 schreef Isabeau het volgende:
Geen zout bij de sperziebonen doen, dan worden ze taaier. Pas ná het koken zout toevoegen.
Een broodkapje op je spruitjes leggen neemt alle geur weg van het spruitjes koken.
Nou, wat ik heb is echt een heel groot hakblok aan 1 stuk.,..moet er niet aan denken 2 van die monsters te hebben. Vind dat ook zo'n gedoe.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:52 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Alleen flink heet water op de plank laten stromen is al voldoende, bleek hoort naar mijn mening niet thuis in de keuken, neem dan eventueel azijn of citroen, ook goed tegen luchtjes.
Weer wat geleerdquote:Op zondag 5 maart 2006 13:44 schreef Euc- het volgende:
[..]
Jammer dat je niet meer reageerd, je was zo zeker van je zaak
Ik heb het even nagekeken (soms heb je gewoon dingen in je hoofd die niet kloppen) en dit vond ik:quote:Op zondag 5 maart 2006 22:29 schreef Euc- het volgende:
Bij alle groene groenten die je kookt juist wel zout toevoegen, dan behouden ze hun groene kleur en worden ze lekker knapperig (in het geval van sperziebonen)
quote:Zout, suiker en zure ingrediënten zoals tomaten kunnen sperziebonen een harde beet geven en moeten pas aan het eind van het bereiden worden toegevoegd.
quote:Tip: voor zachte malse boontjes zout toevoegen voordat het kookt, wilt u liever knapperige boontjes dan het zout pas toevoegen na het afgieten
Zonde van het water.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:34 schreef Euc- het volgende:
Er is ook een reden dat je ogen tranen bij het ui snipperen, het goedje dat uit de ui komt gaat naar de dichstbijzijnste waterbron, dit is meestal het tranenreservoir, als je dus bij een kraan gaat staan snijden, gaat het daarheen en heb jij er geen last van.
Klopt. Heeft een bepaalde naam overigens die planken. Is zwaar en dik wit plastic.quote:Op maandag 6 maart 2006 01:15 schreef Euc- het volgende:
nee, zijn hele dikke planken, nog nooit ergens anders gezien dan bij een horeca groothandel, of bij die designer kookshops voor veel te veel geld.
en een broodbakker voor je broodquote:Op maandag 6 maart 2006 11:11 schreef Gio het volgende:
Over rijst koken: koop een rijstkoker. Het is zo veel simpeler dan een in een pan koken, en het mislukt (bijna) nooit.
Ik kreeg van mijn slager de tip om eerst voor te spoelen met koud water en vervolgens met heet water. Dit ivm de eiwitten die anders stollen op de plank en moeilijker zijn te verwijderen. naspoelen met Schoonmaakzijn lijkt me idd beter dan chloor.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:52 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een broodbakmachine als ik eens wat brood wil maken dat je niet bij de bakker kunt kopen, de magic bullet is waardeloos, en ik heb vele verschillende messen voor het verschillende snijwerk.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:42 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
en een broodbakker voor je brood
de magic bullet voor sauzen
de bla bla voor t snijden etc
wordt koken zoveel makkelijker en leuker van
En om basilicum of gedroogde tomaatjes in stukjes te knippen!quote:Op maandag 6 maart 2006 12:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een schaar is ook bijzonder handig om de vinnen van een platvis af te knippen.
En om brood mee te " snijden" of de korstjes eraf te halen.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een schaar is ook bijzonder handig om de vinnen van een platvis af te knippen.
als je de uien bewaart in de koelkast heb je ook geen last van tranende ogen tijdens het snijden, bij koude ui komt er minder van het goedje vrij.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:34 schreef Euc- het volgende:
Er is ook een reden dat je ogen tranen bij het ui snipperen, het goedje dat uit de ui komt gaat naar de dichstbijzijnste waterbron, dit is meestal het tranenreservoir, als je dus bij een kraan gaat staan snijden, gaat het daarheen en heb jij er geen last van.
En toch staat in de boeken van Auguste Escoffier en Eugene Pauli dat je juist wel zout moet toevoegen, dit staat tevens in de SVH boeken die ik voor school heb.quote:Op maandag 6 maart 2006 08:00 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb het even nagekeken (soms heb je gewoon dingen in je hoofd die niet kloppen) en dit vond ik:
[..]
[..]
Zie alhier voor de manier om rijst te koken. Doodsimpel, geen geklooi en ik vind het echt heel erg knap als je het laat mislukken.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:52 schreef Gio het volgende:
...
Als ik dan de keuze heb tussen rondkutten met een pan kokend water en (buideltjes) rijst, met de hele tijd op de tijd letten, afgieten etc, of een rijstkoker waar ik alles ingooi en niet meer naar hoef om te kijken (en het nog warmhoud ook), dan is de keuze voor mij snel genoeg gemaakt.
...
quote:Op maandag 6 maart 2006 12:10 schreef Syrena het volgende:
Kipfilet in stukjes knippen met een schaargaat stukken sneller dan met een mes (botte klotedingen die we thuis hebben) en je kunt beter die vieze witte strengen eruitknippen. Idem voor de pizza. Oja, na het kipknippen gaat de schaar meteen mee in een rondje vaatwasser.
Tip 2: meer dan 1 schaar kopen dus.
Ik koop voorgesneden kaas van de Lidl zonder korstjes in zo'n pakjequote:Op maandag 6 maart 2006 17:49 schreef Whiskers het volgende:
[..]
![]()
en je kunt ook heel makelijk korstjes van voorgesneden plakjes kaas er mee van de kaas afknippen; knipkaas... (* Whiskers is lui...)
andere tip, pannen met glazen doorkijkdeksel. Kun je zien wanneer het water kookt enzo.
Dat kan simpeler: Gooi 1 kop rijst op 1 kop water in de rijstkoker, zet hem aan, tijdje later slaat die af en je bent klaar.quote:Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Zie alhier voor de manier om rijst te koken. Doodsimpel, geen geklooi en ik vind het echt heel erg knap als je het laat mislukken.
Warmhouden zei je? Een royale theemuts over een pan rijst gaat heel erg goed.
je doet nu net of het zo veel moeite is om rijst te koken, ik heb in 20 min gekookte rijst en daar blijf ik echt niet heel de tijd bij staan.quote:Op maandag 6 maart 2006 19:48 schreef Gio het volgende:
[..]
Dat kan simpeler: Gooi 1 kop rijst op 1 kop water in de rijstkoker, zet hem aan, tijdje later slaat die af en je bent klaar.
Maar ga gerust met je horloge en vork naast een pan met rijst staan als je dat handiger vindt
Klopt, er is daar in de UK onderzoek naar gedaan, kopshouten planken zijn idd hygieniser als kunststof. Heeft ermee te maken dat bacterien in de kerven in het kunststof lang overleven kunnen en bij hout op de een of andere manier niet.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:45 schreef nein het volgende:
nog even over plastic of houten planken: Laatst zeiden ze op zo'n tussenstukje bij Nederland in Beweging dat houten planken juist het beste zijn en het meest hygienisch. Ik was ook hoogst verbaasd, maarja...dat zeiden ze!
Ik houd niet van bleke broodjes. En trouwens als je ze laat liggen worden ze alsnog hard, het folie zorgt er ook voor dat ze warm blijven.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:37 schreef Pilootje het volgende:
Waarom toast je ze dan ?
Voor de kleur hoef je het niet te doen, en als het alleen is om ze warm te maken kan je ze ook in de magno gooien. Gewoon wat minder kort in je broodrooster, en even nat maken van tevoren.
Ok ik ga er toch maar een kopen. Dan kan ie naast:quote:Op woensdag 8 maart 2006 09:38 schreef kabouter.muts het volgende:
Het grote voordeel van een rijst/groente koker/stomer lijkt mij dat je een extra gaspit overhebt want vaak kom ik er tekort.
Daarom ga ik ook maar een rijstkoker aanschaffen denk ik, 4 gaspitten is toch wel erg weinig af en toequote:Op woensdag 8 maart 2006 09:38 schreef kabouter.muts het volgende:
Het grote voordeel van een rijst/groente koker/stomer lijkt mij dat je een extra gaspit overhebt want vaak kom ik er tekort.
Broodbakmachine, amateurquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ok ik ga er toch maar een kopen. Dan kan ie naast:
- de Magimix
- de ijsmachine
- de broodbakmachine
- de blender
- de waterkoker
- het espresso-apparaat
werkbladruimte innemen.
* ..-._---_-.- wil een grotere keuken![]()
Goede tips. (Maar idd, als je horeca ervaring hebt hoor je het grootste deel eigenlijk standaard te weten.)quote:Op dinsdag 7 maart 2006 21:13 schreef Tha_Butcha het volgende:
[...]
Hier hoef je geen gloor voor te gebruiken, rare smaak, je kunt ze net als de wijnglazen behandelen; dus in heet water en poleren.quote:en bestek (niet zilver) kan je het beste schoonmaken, door ze na de afwas in de emmer te pleuren met warm water en een scheutje chloor, krijg je ten minste niet van die ranzige vlekken erop.
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 23:43 schreef Euc- het volgende:
hij bedoelt poleren, en niet poeleren(Ik dacht de eerste keer dat het een typfoutje van hem was, dat bleek dus niet zo te zijn).
Poleren is met een doek opwrijven tot je glas/bestek droog is en geen strepen meer heeft.
Van Dale:quote:
quote:po·le·ren (ov.ww.)
1 polijsten
2 (een geweerloop) glad uitboren
3 (glazen) met een doek opwrijven => oppoetsen
Je spreekt het uit als poeleren, maar schrijft inderdaad poleren.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 23:49 schreef Euc- het volgende:
jezus, je spreekt het toch uit als poooooooooooooooooooooleren, en niet pOEleren of pOUleren? Nja zal wel aan mij liggen
Lol, foutje! Moet 'schrikt' zijn. Ik weet alleen niet meer waarom dat nou slecht zou zijn. Gaat geloof ik ten koste van de smaak.quote:
golfer, jij weet in wat voor bedrijven ik inmiddels allemaal gewerkt heb, en ik heb nog nooit het woord poeleren gehoord.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Je spreekt het uit als poeleren, maar schrijft inderdaad poleren.
oa bij Parkheuvel, Librije en Toine Hermsen. Volgend jaar februari ga ik werken bij de Librije als gevolg van een stage enkele weken terug.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 13:13 schreef Pilootje het volgende:
Ik heb toch in aardig wat bedrijven gewerkt, en overal spreekt men het uit als poeleren.
Dus ik weet niet in wat voor bedrijven je hebt gewerkt Euc- ? ( niet beledigend bedoelt )
ieuwquote:Op vrijdag 17 maart 2006 08:56 schreef Isabeau het volgende:
Saffraan heel even in een droge koekepan roosteren voor toevoegen aan je gerecht.
Maar goed, waarom rooster je het?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 09:18 schreef Isabeau het volgende:
Je moet het ook niet laten verbranden(is mij nog nooit gebeurd)
Vriendjes worden?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:38 schreef Euc- het volgende:
[..]
oa bij Parkheuvel, Librije en Toine Hermsen. Volgend jaar februari ga ik werken bij de Librije als gevolg van een stage enkele weken terug.
Wat doe je er dan daarna mee?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 09:35 schreef Isabeau het volgende:
Omdat de smaak dan nog beter tot zijn recht komt. Ik heb dat ooit in een kookboek gelezen en sindsdien doe ik het zelf ook. Maar echt op een heel klein vuurtje heel eventjes in mijn anti-aanbakpan. Je keuken gaat er ook zo lekker van ruiken
Aha, dus je laat ze lang meekoken? Hoeveel draadjes saffraan gebruik je?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 09:55 schreef Isabeau het volgende:
Dan doe je het door je gerecht (bijv. de vissoep).
Kom op nu. Graag weer verder over handigheidjes in de keukenquote:
ligt eraan of je veel of weinig moet snijden, dan sta je namelijk op dezelfde plaatsquote:Op zondag 19 maart 2006 22:49 schreef krakkemieke het volgende:
Foto als handigheidje in de keuken? Ik heb altijd begrepen dat 'neuckbaar' niet handig is? Dat leidt maar af!![]()
En nog veul meer handigheidjes :quote:Aanbranden is het plaatselijk verbranden van spijzen.
Het gerecht wordt dan minder aangenaam van smaak en geur.
Bij het begin van aanbranden is het nog te verhelpen:
Voor groenten: onmiddellijk in een andere pan overdoen en met ruim water verder koken.
De aangebrande smaak wordt dan tot het minimum beperkt, maar door het toegevoegde water zal de groenten wel achteruit gaan in smaak en geur.
Voor aardappelen: de aardappelen in een schone pan overdoen, met ruim koud water aan de kook brengen, afgieten en opnieuw met ruim kokend water aan de kook brengen, maar door het toegevoegde water zullen ook de aardappelen wel achteruit gaan in smaak en geur.
Voor vlees: het aangebrande deel van het vlees afsnijden, door het aanbranden is het vlees plaatselijk onherstelbaar hard geworden (verkoold).
De rest van het vlees verder bakken of braden met nieuw vet in een schone pan.
quote:Op donderdag 6 april 2006 15:51 schreef _BassFace_ het volgende:
[..]
Stel dat je de pitjes er lekker wil uithalen, maar je hebt geen tijd voor uren bezigheidstherapie, dan is dit een goede oplossing :
Na het openmaken van de granaatappel neem je een houten lepel en mept ermee op de achterkant. De pitjes zullen er dan gemakkelijk en snel uitvallen/uitvliegen.![]()
Nóg beter dan met zijn Flavour Shaker?quote:Op zondag 9 april 2006 10:01 schreef Jessi het volgende:
Jamie had laatst een tip: alle verse kruiden een paar seconden in kokend water houden. Dan komt de smaak pas echt los zegt 'ie.
Dan toch maar even in kokend water dompelen...quote:Op zondag 9 april 2006 13:34 schreef Isabeau het volgende:
Dus mijn tip: koop dat Jamie Oliver shake ding niet.
Ik begrijp dat je kwaad op hem bent, maar dit gaat wel heel ver hoor.quote:Op zondag 9 april 2006 13:34 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb zo'n Jamie Oliver shaker
Ik wel. Dat werkt fantastisch!! Als ik rauwe ui of knoflook heb aangeraakt, maak ik mijn handen nat onder de kraan, wrijf goed over het RVS van de gootsteen en spoel even na. Afdrogen en je ruikt bijna niets meer!quote:Op zondag 9 april 2006 09:53 schreef Pilootje het volgende:
Of even je handen langs iets van roestvrij staal wrijven "zegt men". Heb het nooit getest.
Op dat zelfde principe werken toch ook die anti geur zeepjes? Die van RVS gemaakt zijn?quote:Op zondag 9 april 2006 18:14 schreef Melusine het volgende:
[..]
Ik wel. Dat werkt fantastisch!! Als ik rauwe ui of knoflook heb aangeraakt, maak ik mijn handen nat onder de kraan, wrijf goed over het RVS van de gootsteen en spoel even na. Afdrogen en je ruikt bijna niets meer!![]()
Ff bij de appie kreeftenbloed in blik halen, want de bisque heeft te weinig kleurquote:Op woensdag 12 april 2006 02:43 schreef Ceesmannl het volgende:
ff een paar leuke keukengeintjes tussendoor!
Gebruik ik vaak bij leerlingen of stagaires
Ga maar ff bloem hakken! ( je wacht 15 min en gaat voelen met je vingers en zegt ok bijna goed nog even)
Ga maar ff kreeften koken....als ze rood worden krijg je ontslag!
Shit me saus zit in de schift...snel pak de schiftzout uit het magazijn!!!
Alle nieuwe stagaires aan alle kruiden laten ruiken, je begint met gemalen peper, en zegt goed ruiken hoor!!
Maar wel leuk zo heb je in iedere beroepsgroep dat soort geintjesquote:Op woensdag 12 april 2006 09:35 schreef Sylvana het volgende:
Wat een stelletje gemenerikken zijn jullie zeg
Je hebt nooit bij wijze van grap een fout been moeten amputeren of zo? Of de prostaat moeten bervoelen van iemand met een hersenschudding?quote:Op donderdag 13 april 2006 07:36 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind die grapjes altijd buitengewoon flauw, maar dan ben ik ook geen type voor dat soort ongein. Tijdens mijn stages nooit grapjes tegengekomen, alleen in het restaurant waar ik een bijbaantje had.
Zal de patiënt grappig vindenquote:Op donderdag 13 april 2006 09:06 schreef NoSigar het volgende:
Je hebt nooit bij wijze van grap een fout been moeten amputeren of zo? Of de prostaat moeten bervoelen van iemand met een hersenschudding?
Aardappels overkoken? Dat is nieuw..quote:Op donderdag 13 april 2006 13:17 schreef Ardenlyn het volgende:
Ik zag deze tip nog niet staan.
Als je aardappels gaat koken doe er een klein klontje boter bij. Dan kookt het niet over.
Is me echt nog nooit gebeurd, en heb ook al heel wat aardappels (moeten) kokenquote:Op donderdag 13 april 2006 23:22 schreef Pilootje het volgende:
Aardappels kunnen wel overkoken, zeker als je een deksel gebruikt met te veel water in een te kleine pan. Maar geloof me dat klontje boter doet er niks aan. Heb denk ik al enkele duizenden kilo's aardappels gekookt
Je moet ze ook eerst schillen en daarna pas koken, gaat een stuk makkelijker....quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:07 schreef Pilootje het volgende:
Ik blijf dat een vervelend karwijtje vinden aardappels koken en schillen.
Dat doe ik meestal, maar dat laatste gaat ook snel. Dit vraagt om een battlequote:Op vrijdag 14 april 2006 11:19 schreef Chielus het volgende:
[..]
Je moet ze ook eerst schillen en daarna pas koken, gaat een stuk makkelijker....
Daar zou ik nou wel eens aan mee willen doenquote:Op vrijdag 14 april 2006 15:27 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Dat doe ik meestal, maar dat laatste gaat ook snel. Dit vraagt om een battle
De grote fok wie schilt het snelst 10 kilo aardappels battle !
pas op. ik heb deze winger nog een stampottrainingskampje opgezet en samen met de nieuwe oogst ben ik in de vorm van mn leven.quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:19 schreef Pilootje het volgende:
Zonder die japanse schilmethode beat ik nog iedereen
Gewoon zo'n driepunt prikker en een officemesje en schillen maar. Als je net als een tomaat een kruisje zou maken en de aardappels in ijswater dumpt schillen ze zichzelf. Maar dan zuigt de aardappel zich vol met water.
Dat ga ik es proberen, want liters water verspillen omdat het zou helpen staat me wat tegen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 11:41 schreef _BassFace_ het volgende:
Om een ui te snipperen zonder tranen, leg je de ui vooraf 10 minuten in de diepvriezer.
Gewoon de ui(en) in de koelkast bewaren helpt ook.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:21 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dat ga ik es proberen, want liters water verspillen omdat het zou helpen staat me wat tegen.
Ook de afzuigkap aanzetten heb ik wel eens gehoord, maar nog niet geprobeerd.
Vquote:Op zondag 5 maart 2006 14:23 schreef SHE het volgende:
..........veel goede tips............
Gekookt aardappeltje flauw? Pasta flauw...neuhh. Deze 2 zaken kook je standaard in een pan water met 2 eetlepels Vegeta. Dit kun je kopen bij de groothandel ( staat bij de kruiden )
Heb je dit 1 keer gedaan, dan doe je het nooit meer anders.
....meer goede tips.........
Yum![]()
Klopt, een soort Maggi uit Kroatië:quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
is vegeta een soort aromat?
In de vriezer leggen. In bevroren toestand vallen ze er bijna vanzelf af.quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:55 schreef Martijn_77 het volgende:
weet iemand trouwens een makelijk manier om thijm van die takjes af te krijgen?
Heb het van het weekend gewoon met mijn vinger per takje gedaan.
en dan blijft de smaak wel behouden?quote:Op woensdag 19 april 2006 07:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
In de vriezer leggen. In bevroren toestand vallen ze er bijna vanzelf af.
Nee, is een zout, groenten en kruidenmix, meer vergelijkbaar met silvo kruidenmixen.quote:Op woensdag 19 april 2006 00:49 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt, een soort Maggi uit Kroatië:
[afbeelding]
Waarom bestaat dit niet? je hebt toch gele paprika's?quote:Op woensdag 12 april 2006 09:33 schreef Euc- het volgende:
Gele paprikapoeder laten halen
Waarom bestaat dat eigenlijk nog niet? Je hebt wel een eierkoker. Als je een apparaatje zou hebben dat een incisie in de tomaten zou maken en er dan kokend water over zou laten lopen, zou je een tomatenpeller hebben..quote:tomatenpeller laten halen bij de blokker
Bedoel je hiervan de bovenste tool?quote:Op zondag 31 december 2006 15:21 schreef Pilootje het volgende:
Heb je je wel eens afgevraagd waar die spitse openers op messen, scharen, zakmessen voor zijn ? Idd bierflesjes krijg je er niet mee open, ze zijn gemaakt om het vacuum van een potje te verbreken zodat je hem gewoon open kan draaien
In een ui zitten stoffen die verdampen als hij opengesneden is, en die gassen lossen op in het traanvocht op je ogen. Dat vocht heeft precies de goede samenstelling om zichzelf bij elkaar te houden. Maar met dat uien-gas erin opgelost is de samenstelling verstoord en blijft het dus niet meer netjes op je ogen liggen, en druppelt het dus uit je ogen.quote:Op zondag 31 december 2006 15:21 schreef Pilootje het volgende:Je neus staat in verbinding met de traandraden ( geloof dat dat zo heet ) en vandaar dat je moet huilen bij uien. Als je nu door je mond adement komt die lucht gewoon in je longen. Uien koelen of vriezer werkt ook, maar dat heeft er mee te maken dat de "vluchtige" stoffen in de ui minder snel vrijkomen ( misschien zou je het verdampen kunnen noemen ) omdat de ui koud is.
Ja, en als je huilt komt er ook teveel verdriet in je ogen, door al dat verdriet wordt het traanvocht zwaar en valt het naar beneden.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 23:38 schreef Leef het volgende:
[..]
In een ui zitten stoffen die verdampen als hij opengesneden is, en die gassen lossen op in het traanvocht op je ogen. Dat vocht heeft precies de goede samenstelling om zichzelf bij elkaar te houden. Maar met dat uien-gas erin opgelost is de samenstelling verstoord en blijft het dus niet meer netjes op je ogen liggen, en druppelt het dus uit je ogen.
Da's denk ik wel een goede..ga ik uitproberen, thanx!quote:Op vrijdag 23 maart 2007 23:24 schreef MissyMirjaM het volgende:
hopeloos aangebrande pan?
beetje waspoeder erin, laagje water, aan de kook brengen, ff lekker laten koken, en hij is zo mooi schoon!
zelf van de week getetst, na 4 keer schrobben met schuursponsen, en het werkt als een tiet kan ik je vertellen!quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:31 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Da's denk ik wel een goede..ga ik uitproberen, thanx!
anti-aanbak misschien een idee?quote:Op maandag 26 maart 2007 00:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
zelf van de week getetst, na 4 keer schrobben met schuursponsen, en het werkt als een tiet kan ik je vertellen!
mijn pannetje brandt alleen maar gigantisch aan als ik melk kook/rijstebrij maak
moet ik misschien een ander pannetje daarvoor aanschaffen..?
Probeer eens eerst de pan even om te spoelen met koud water. Een dun laagje water voorkomt aanbranden van melk.quote:Op maandag 26 maart 2007 00:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
mijn pannetje brandt alleen maar gigantisch aan als ik melk kook/rijstebrij maak
Dat doe ik ook altijd. Eerst de hele ui doormidden snijden, de twee snijvlakken op je plank leggen. Vervolgens horizontaal en en verticaal snedes maken en dan pas blokjes ui afsnijden. Bovendien kun je de ui zo mooi fijn snipperen.quote:Op donderdag 28 december 2006 23:43 schreef brrrrrrt het volgende:
het gaat al een stuk beter als je aan het begin de ui niet helemaal doormidden snijdt, maar voor zeg 80%. Dan houdt dat laatste niet gesneden stuk ui de bol bij elkaar.
Wat ik meende gehoord te hebben is dat de sneetjes die je met je mes maakt in een kunststof plank dicht gaan, met het vuil erin, waardoor het onhygienisch is. De sneetjes in een houten plank gaan open staan als je het met heet water wast, waardoor je het vuil er wel uitkrijgt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, er is daar in de UK onderzoek naar gedaan, kopshouten planken zijn idd hygieniser als kunststof. Heeft ermee te maken dat bacterien in de kerven in het kunststof lang overleven kunnen en bij hout op de een of andere manier niet.
die dingen kan je serieus kopen tegenwoordig.quote:Op woensdag 12 april 2006 09:33 schreef Euc- het volgende:
tomatenpeller laten halen bij de blokker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |