Eén koffiekopje rijst per persoon.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:39 schreef Shirley het volgende:
Goeie tip waar ik gister zelf ben achtergekomen. Als je builtjes rijst gaat koken, denk niet dat het 1 builtje per persoon is. Want dan hou je verdomd veel rijst over.
* Shirley is kook leek.
Ja, dat las ik net al in een ander topic. Had ik gister moeten wetenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:41 schreef MUUS het volgende:
[..]
Eén koffiekopje rijst per persoon.
Kijk, da's een handigheidje van MUUS voor u allen. Gratis..
Als ik kip aan het draaispit maak in mijn oven, zet ik er altijd een bakplaat met water onder. Het vet drupt dan in het water, en stolt meteen: veel makkelijker schoonmaken daarna. Anders koekt het vet 60 minuten lang op een droge bakplaat aan. En de damp die van het water afkomt zal vast ook wel goed voor de kip zijn.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 01:44 schreef NoSigar het volgende:
Ik las ooit al tip een bakje water onder in de oven zetten als je die gebruikt. Ik vergeet het telkens maar de tip kwam van een zeer betrouwbaar persoon. En de precieze reden weet ik eigenlijk ook niet meer; ja het werd anders te droog natuurlijk maar er viel meer over te vertellen.
Ja, en niet neuken tijdens het koken.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:37 schreef golfer het volgende:
Bij het koken van water kan je het beste eerst water in een pan of fluitketel stoppen.
Dat soort tips?
Of voor het bakken van eieren heb je als basis-ingrediënt een ei nodig
Nee, jij bent lekker duidelijkquote:Op vrijdag 3 maart 2006 11:24 schreef BigBadPete het volgende:
[..]
Ja, en niet neuken tijdens het koken.
Alleen serieuze reakties graag.
Das toch de bedoeling? Ik eet mijn rapen altijd gaar.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 01:50 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Laat water nooit aanbranden, want dan zijn de rapen gaar.
Dan sloop jij fijn je messen, en gebruiken wij een kunstof snijplankquote:Op zaterdag 4 maart 2006 09:50 schreef RedBitch het volgende:
Kan wel zijn, maar een glazen snijplank is een stuk makkelijker hygienisch schoon te houden.
Pizza snijd je toch met een pizzasnijder?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:11 schreef J.A.N.A. het volgende:
Pizza snij je niet met een mes maar knip je met een schaar.
Dat werkt welquote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Knoflook pellen:
Teentje knoflook op de snijplank en je koksmes met de platta kant er op leggen. Een beheerste tik op het mes en het teentje schuift makkelijk uit zijn vel.
[afbeelding]
Fijn, dan zit je kleine stukjes plastic te eten.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:02 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dan sloop jij fijn je messen, en gebruiken wij een kunstof snijplank![]()
Als jij mij niet gelooft: zoek op in de HACCP regelgeving, daarin worden juist kunstof planken voorgeschreven. Verder werk ik zelf in de keuken van niet de minste restaurants en overal waar ik geweest ben (en ik ben al op heel wat plekken geweest) gebruiken ze kunstof.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:55 schreef Dr.Death het volgende:
[..]
Fijn, dan zit je kleine stukjes plastic te eten.
Schaf gewoon een goede, grote houten snijplank aan.
Even weken in de olijfolie en je kunt hygiënisch snijden en de plank is met een nat doekje meestal al schoon![]()
Als je me niet gelooft: zoek maar eens een restaurant waar ze plastic, of nog erger, glazen planken gebruiken.
Nee dat valt wel mee, veel mensen geloven dat dat beter is voor de plank.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:06 schreef karoltje het volgende:
Wij waren ook verplicht kunstoffe planken te gebruiken!! Houten snijplanken vind ik maar wat ranzig. En drenken in olijfolie. Bah man. Kleffe plank krijg je dan.
Je moet ze alleen regelmatig afschuren, voor de rest is er niks mee.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:06 schreef karoltje het volgende:
Wij waren ook verplicht kunstoffe planken te gebruiken!! Houten snijplanken vind ik maar wat ranzig. En drenken in olijfolie. Bah man. Kleffe plank krijg je dan.
Wat is daar dan weer mis mee?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:55 schreef Dr.Death het volgende:
of nog erger, glazen planken gebruiken.
Klopt helemaal, een groene plank voor groente, een blauwe voor vis en rood voor vlees.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:00 schreef Euc- het volgende:
[..]
Als jij mij niet gelooft: zoek op in de HACCP regelgeving, daarin worden juist kunstof planken voorgeschreven. Verder werk ik zelf in de keuken van niet de minste restaurants en overal waar ik geweest ben (en ik ben al op heel wat plekken geweest) gebruiken ze kunstof.
Dat kan, een schaar is makkelijkerquote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:38 schreef menjo het volgende:
[..]
Pizza snijd je toch met een pizzasnijder?
[afbeelding]
geel voor kip, wit voor zuivel en brood, donker rood voor gaar vlees.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Klopt helemaal, een groene plank voor groente, een blauwe voor vis en rood voor vlees.
Een houten plank insmeren met olijfolie en afdoen met een natte doek, bleeeegh, ik hoop toch niet het vaatdoekje wat je hebt liggen. Jakkes![]()
Jammer dat je niet meer reageerd, je was zo zeker van je zaakquote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:55 schreef Dr.Death het volgende:
[..]
Fijn, dan zit je kleine stukjes plastic te eten.
Schaf gewoon een goede, grote houten snijplank aan.
Even weken in de olijfolie en je kunt hygiënisch snijden en de plank is met een nat doekje meestal al schoon![]()
Als je me niet gelooft: zoek maar eens een restaurant waar ze plastic, of nog erger, glazen planken gebruiken.
Alleen flink heet water op de plank laten stromen is al voldoende, bleek hoort naar mijn mening niet thuis in de keuken, neem dan eventueel azijn of citroen, ook goed tegen luchtjes.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:23 schreef SHE het volgende:
IkOok is hygiene sterk overdreven..als ik vlees heb gesneden op mijn plank, dan neem ik het af met een doekje met sterk verdunde chloor en daarna met flink wat water, alvorens ik er groenten op ga snijden.
Ik heb nog nooit iemand ziek gemaakt.
bij goede plastic planken heb je dat niet met die schilfers btw..quote:Op zondag 5 maart 2006 14:52 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Alleen flink heet water op de plank laten stromen is al voldoende, bleek hoort naar mijn mening niet thuis in de keuken, neem dan eventueel azijn of citroen, ook goed tegen luchtjes.
Het beste is om gewoon 2 planken te gebruiken, 1 voor vlees en 1 voor groenten.
zie hetquote:Op zondag 5 maart 2006 14:56 schreef Curiosity het volgende:
Erosjuhhh, je quote niet helemaal juist, dat van die schilfers is niet van mij afkomstig.
Er zijn speciale raspen voor komkommer, kaas, etc.. Vele malen makkelijker dan met een kaasschaaf, stuk veiliger ookquote:Op zondag 5 maart 2006 15:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een kaasschaaf is ideaal om een komkommer in plakjes te snijden.
Waarom hoor ik dat nu pas? Na 35 jaar kokenquote:Op zondag 5 maart 2006 15:20 schreef Isabeau het volgende:
Geen zout bij de sperziebonen doen, dan worden ze taaier. Pas ná het koken zout toevoegen.
quote:Op zondag 5 maart 2006 16:54 schreef Bluezz het volgende:
Waarom hoor ik dat nu pas? Na 35 jaar koken
Hallo zeg! Tips voor t koken van een ei of zo?quote:Op donderdag 2 maart 2006 21:00 schreef Bluezz het volgende:
Noem eens wat voorbeelden waar je tegen aan loopt?
Dit is wel erg onduidelijk
Jaja dat blijkt toch ookquote:Op zondag 5 maart 2006 20:45 schreef BigBadPete het volgende:
Hallo zeg! Tips voor t koken van een ei of zo?
Juist door de algemene vraagstelling levert dit topic een schat aan wetenswardigweden op!
Bij alle groene groenten die je kookt juist wel zout toevoegen, dan behouden ze hun groene kleur en worden ze lekker knapperig (in het geval van sperziebonen)quote:Op zondag 5 maart 2006 15:20 schreef Isabeau het volgende:
Geen zout bij de sperziebonen doen, dan worden ze taaier. Pas ná het koken zout toevoegen.
Een broodkapje op je spruitjes leggen neemt alle geur weg van het spruitjes koken.
Nou, wat ik heb is echt een heel groot hakblok aan 1 stuk.,..moet er niet aan denken 2 van die monsters te hebben. Vind dat ook zo'n gedoe.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:52 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Alleen flink heet water op de plank laten stromen is al voldoende, bleek hoort naar mijn mening niet thuis in de keuken, neem dan eventueel azijn of citroen, ook goed tegen luchtjes.
Weer wat geleerdquote:Op zondag 5 maart 2006 13:44 schreef Euc- het volgende:
[..]
Jammer dat je niet meer reageerd, je was zo zeker van je zaak
Ik heb het even nagekeken (soms heb je gewoon dingen in je hoofd die niet kloppen) en dit vond ik:quote:Op zondag 5 maart 2006 22:29 schreef Euc- het volgende:
Bij alle groene groenten die je kookt juist wel zout toevoegen, dan behouden ze hun groene kleur en worden ze lekker knapperig (in het geval van sperziebonen)
quote:Zout, suiker en zure ingrediënten zoals tomaten kunnen sperziebonen een harde beet geven en moeten pas aan het eind van het bereiden worden toegevoegd.
quote:Tip: voor zachte malse boontjes zout toevoegen voordat het kookt, wilt u liever knapperige boontjes dan het zout pas toevoegen na het afgieten
Zonde van het water.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:34 schreef Euc- het volgende:
Er is ook een reden dat je ogen tranen bij het ui snipperen, het goedje dat uit de ui komt gaat naar de dichstbijzijnste waterbron, dit is meestal het tranenreservoir, als je dus bij een kraan gaat staan snijden, gaat het daarheen en heb jij er geen last van.
Klopt. Heeft een bepaalde naam overigens die planken. Is zwaar en dik wit plastic.quote:Op maandag 6 maart 2006 01:15 schreef Euc- het volgende:
nee, zijn hele dikke planken, nog nooit ergens anders gezien dan bij een horeca groothandel, of bij die designer kookshops voor veel te veel geld.
en een broodbakker voor je broodquote:Op maandag 6 maart 2006 11:11 schreef Gio het volgende:
Over rijst koken: koop een rijstkoker. Het is zo veel simpeler dan een in een pan koken, en het mislukt (bijna) nooit.
Ik kreeg van mijn slager de tip om eerst voor te spoelen met koud water en vervolgens met heet water. Dit ivm de eiwitten die anders stollen op de plank en moeilijker zijn te verwijderen. naspoelen met Schoonmaakzijn lijkt me idd beter dan chloor.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:52 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een broodbakmachine als ik eens wat brood wil maken dat je niet bij de bakker kunt kopen, de magic bullet is waardeloos, en ik heb vele verschillende messen voor het verschillende snijwerk.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:42 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
en een broodbakker voor je brood
de magic bullet voor sauzen
de bla bla voor t snijden etc
wordt koken zoveel makkelijker en leuker van
En om basilicum of gedroogde tomaatjes in stukjes te knippen!quote:Op maandag 6 maart 2006 12:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een schaar is ook bijzonder handig om de vinnen van een platvis af te knippen.
En om brood mee te " snijden" of de korstjes eraf te halen.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een schaar is ook bijzonder handig om de vinnen van een platvis af te knippen.
als je de uien bewaart in de koelkast heb je ook geen last van tranende ogen tijdens het snijden, bij koude ui komt er minder van het goedje vrij.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:34 schreef Euc- het volgende:
Er is ook een reden dat je ogen tranen bij het ui snipperen, het goedje dat uit de ui komt gaat naar de dichstbijzijnste waterbron, dit is meestal het tranenreservoir, als je dus bij een kraan gaat staan snijden, gaat het daarheen en heb jij er geen last van.
En toch staat in de boeken van Auguste Escoffier en Eugene Pauli dat je juist wel zout moet toevoegen, dit staat tevens in de SVH boeken die ik voor school heb.quote:Op maandag 6 maart 2006 08:00 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb het even nagekeken (soms heb je gewoon dingen in je hoofd die niet kloppen) en dit vond ik:
[..]
[..]
Zie alhier voor de manier om rijst te koken. Doodsimpel, geen geklooi en ik vind het echt heel erg knap als je het laat mislukken.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:52 schreef Gio het volgende:
...
Als ik dan de keuze heb tussen rondkutten met een pan kokend water en (buideltjes) rijst, met de hele tijd op de tijd letten, afgieten etc, of een rijstkoker waar ik alles ingooi en niet meer naar hoef om te kijken (en het nog warmhoud ook), dan is de keuze voor mij snel genoeg gemaakt.
...
quote:Op maandag 6 maart 2006 12:10 schreef Syrena het volgende:
Kipfilet in stukjes knippen met een schaargaat stukken sneller dan met een mes (botte klotedingen die we thuis hebben) en je kunt beter die vieze witte strengen eruitknippen. Idem voor de pizza. Oja, na het kipknippen gaat de schaar meteen mee in een rondje vaatwasser.
Tip 2: meer dan 1 schaar kopen dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |