Hij is niet helemaal lekker scherpquote:Op vrijdag 5 mei 2006 08:04 schreef Puckzzz het volgende:
wat ik minder grappig aan die foto vind is dat er draaierig van wordt. Ik weet niet hoe het komt
Wat wil je verder verbeteren?quote:Op dinsdag 9 mei 2006 14:01 schreef Kleintje het volgende:
Nieuwe camera, ben er een beetje mee aan het spelen om alles door te krijgen.
[afbeelding]
Deze is op de A stand gemaakt, F3,5
[afbeelding]
Deze op de M stand, met F16
Zie zelf wel duidelijk verschil.
Maar hoe kan ik dit nog verder verbeteren?
Dat ligt er aan wat je wilt bereiken met de foto Kleintje.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 14:01 schreef Kleintje het volgende:
Nieuwe camera, ben er een beetje mee aan het spelen om alles door te krijgen.
[afbeelding]
Deze is op de A stand gemaakt, F3,5
[afbeelding]
Deze op de M stand, met F16
Zie zelf wel duidelijk verschil.
Maar hoe kan ik dit nog verder verbeteren?
Je zou het kunnen proberen door iets meer afstand te nemen en een zo klein mogelijk diafragma te gebruiken.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 15:42 schreef Kleintje het volgende:
Hoe krijg ik de rozen (wat dus tulpen zijn) meer op de voorgrond?
Ik had de compositie heel anders moeten doen, maar het zijn allemaal nog testshots
inflitsenquote:Op dinsdag 9 mei 2006 15:57 schreef Kleintje het volgende:
Nog eentje:
[afbeelding]
Ik heb op de rechterkant gefocused met een laag diafragma.
Dat komt mooi uit vind ik.
Alleen de belichting.. je bent de ogen en de gezichtsuitdrukking van de hond kwijt.
Hoe kan ik hiervoor zorgen in het vervolg?
een stap naar voren doenquote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:04 schreef Kleintje het volgende:
Ynske, ik had de focus dus rechts gelegd. Daarmee wilde ik de hond scherp krijgen, maar idd het gras is scherper dan de hond. Volgende keer dus het flitsje erbij voor een wat lichter hoofd, maar... hoe kan ik zorgen dat de hond meer gefocust is? Toch een wat groter diafragma?
je snapt me nietquote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:15 schreef Kleintje het volgende:
Ik had nu expres rechterkant gekozen, om de compositie zo mooi mogelijk te houden en de huizen er niet op te krijgen. Wilde geen standaard foto waarbij de hond in het midden zit.
But thanks. Dit is lekkere info waar ik echt wat aan heb! Ga straks weer heerlijk verder spelen!
t zou best kunnen dat t ook gaat zoals jij t deed, ik doe t alleen anders.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:23 schreef Kleintje het volgende:
We snappen elkaar wel, maar toch ook niet, hihi.
Oke, compo is dus goed, maar ik had dus de focus niet rechts moeten doen maar in het midden.
Maar ik dacht dat de hond dan juist out of focus was geweest...
Pfff ga in gesprek, en mevrouw heeft al weer antwoordquote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:28 schreef Kleintje het volgende:
Echt heel erg bedankt Ynske.
Ik blijf gewoon heerlijk spelen en de 'gelukte' foto's laat ik hier zien. Kan ik alleen maar van leren!
Ik zal jullie gek maken met mijn miljoenen foto's!
doe je alquote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:28 schreef Kleintje het volgende:
Echt heel erg bedankt Ynske.
Ik blijf gewoon heerlijk spelen en de 'gelukte' foto's laat ik hier zien. Kan ik alleen maar van leren!
Ik zal jullie gek maken met mijn miljoenen foto's!
Maar daar ligt meteen een beetje je probleem. Je camera kan je onmogelijk in 1 week leren kennen. En al heb je nog zoveel technische kennis van sluitertijden, diafragma's etc. in de praktijk werkt het toch anders.quote:Op woensdag 10 mei 2006 10:24 schreef Kleintje het volgende:
Dat gaat ook zeker gebeuren P. Maar laat ik eerst de camera een ietsje leren kennen.
Heb gisteren veel gespeeld met diafragma en heb daar goede en mooie verschillen mee gemaakt.
Vandaag ga ik met de sluitertijd spelen.
Wil gewoon eerst wat technieken voor mezelf duidelijk hebben.
En dan lekker met een fotograaf meelopen...
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier volledig mee eens benquote:Op woensdag 10 mei 2006 10:47 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Maar daar ligt meteen een beetje je probleem. Je camera kan je onmogelijk in 1 week leren kennen. En al heb je nog zoveel technische kennis van sluitertijden, diafragma's etc. in de praktijk werkt het toch anders.
Het beste wat je kunt doen is veel fotograferen en leren van je fouten. Dat blijft ook vaak beter hangen dan wanneer iemand het je uitlegd.
Je wilt echt veel te veel in 1 keer weten.
En ik zeg nou al een paar dagen dat ik helemaal niet alles wil weten, maar ik mag toch wel dingen uitproberen? Dat wat Ynske gisteren vertelde is helemaal niet zo moeilijk om te proberen en ik zag dus dat het bij mij niet ging op de manier dat ik dacht dat het moest. En ik ga nog niet met de continue focus werken en ook nog met de MF.quote:Op woensdag 10 mei 2006 11:05 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier volledig mee eens benSerieus....je wil teveel Kleintje. Dat zeggen we je al een paar dagen. Begin nou gewoon eens met foto's maken ipv alle technische details willen weten.
quote:Op basis van je foto's kun je gaan analyseren waar het fout gaat en wat je dan aan zou kunnen passen. Laat lichtmeting etc. nog even lekker achterwege. Die camera is daar erg goed in. Zet dat ding op Auto of op P en ga schieten.
Ik moest me niet drukmaken om lichtmeting, maar ik moet wel letten op overbelichten en onderbelichten???quote:Als ik geen lichtmeting probeer met dit weer, dan is het verdomd moeilijk om een grijs paard op de foto te zetten als de lucht erachter heel licht is. Dus ik wil alleen een beetje weten hoe ik moet focussen. Gek he? Verder laat ik alle whitebalans etc. achterwege. Wilde alleen weten hoe ik dat het beste kon doen. En raar maar waar... er zijn mensen in staat om zonder technisch verhaal met een simpele oplossing te komen.
[quote]
Fotograferen is, naast het technische gedeelte waar jij je nu druk om loopt te maken, ook het inschatten van een compositie en het aanvoelen van de lichtomstandigheden (moet ik overbelichten of juist onderbelichten). Dat is gewoon een kwestie van ervaring en veeeeeeeeeeeeeel doen.
zo kom je wel overquote:Op woensdag 10 mei 2006 13:51 schreef Kleintje het volgende:
Dat is juist het probleem... op P heb ik ook overbelichte foto's gehad!
Dus ik zal inderdaad heel erg veel op auto doen, maar dan krijg ik weer het probleem als ze samen gaan rennen. Ja... sportstand.
Maar het is toch niet gek dat ik enthousiast ben en er dingen over vraag?
Ik ben echt niet met alles tegelijk bezig als ik foto's maak.
Ben blij dat je mijn adviezen ziet als gezeurquote:Op woensdag 10 mei 2006 13:58 schreef Kleintje het volgende:
Moet wel zeggen dat dit 'gezeur' me een stuk minder enthousiast maakt om hier foto's te plaatsen en raad te vragen...
Nee, een kleiner diafragma - hoe kleiner hoe meer scherptediepte (de naam -het getal- van dat diafragma is dan wel groter, bv. f.16 is een kleiner diafragma dan f.4. Misschien bedoelde je dat.)quote:Ik had beter een iets groter diafragma kunnen nemen volgens mij, want haarneus en tanden zijn scherp, maar haar oren al niet meer naar mijn idee.
Ik zie tig vragen van jou voorbijkomend varierend van witbalans tot bracketing tot sluitertijden-geneuzel tot iso tot focussing. Gek he, dat we een beetje op de rem trappenquote:Op woensdag 10 mei 2006 14:37 schreef Kleintje het volgende:
P, ben blij dat jij ook de rest leest. Dat je weet wat ik bedoel!
weet je het zeker?quote:Op woensdag 10 mei 2006 14:54 schreef Kleintje het volgende:
Je hebt gelijk, inderdaad, kleiner diafragma, hoger getal, minder licht, meer sluitertijd, dus grotere DOF.
Dit is idd helemaal niet slecht, zeker niet voor als je je camera zo kort hebtquote:Op woensdag 10 mei 2006 18:16 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]
Ik ben best trots op deze foto.
Vanmiddag gemaakt.
Volgens mij ligt de focus goed, komt ie door het ingestelde diafragma mooi los van de achtergrond.
Negatieve punten: de lichte flikkering van het water (die streep), de eend staat er niet helemaal op, en hij staat zo lekker in het midden![]()
Heb alleen wat aan de kleuren getrokken in PS, meer niet.
Kleintje.quote:Op woensdag 10 mei 2006 18:16 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]
Ik ben best trots op deze foto.
Vanmiddag gemaakt.
Volgens mij ligt de focus goed, komt ie door het ingestelde diafragma mooi los van de achtergrond.
Negatieve punten: de lichte flikkering van het water (die streep), de eend staat er niet helemaal op, en hij staat zo lekker in het midden![]()
Heb alleen wat aan de kleuren getrokken in PS, meer niet.
Hey Esto! Zitten leuke platen tussen hoor!quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:53 schreef Esto het volgende:
Gister meer dan 100 foto's gemaakt... Heb ze vanmiddag bewerkt en er 10 uitgekozen.
Moet nog een hele stapel bewerken maar het is voorlopig wel ff genoeg geweest.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3. Beetje rommelig
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
6.
[afbeelding]
7.
[afbeelding]
8.
[afbeelding]
9.
[afbeelding]
10.
[afbeelding]
Oke, daar gaan wequote:Op woensdag 10 mei 2006 19:53 schreef Esto het volgende:
Gister meer dan 100 foto's gemaakt... Heb ze vanmiddag bewerkt en er 10 uitgekozen.
Moet nog een hele stapel bewerken maar het is voorlopig wel ff genoeg geweest.
Tien foto's
Hartelijk dank voor je uitgebreide beoordeling Elefesquote:
Probeer het eens - zet je lens op groothoek en maak bij zonnig weer (nu bv.) een reeksje foto's waarbij de zon zijdelings je lens in schijnt (dus niet in beeld is maar net daarbuiten) en een paar foto's waarbij de hoek van inval nog iets flauwer is. Maak daarna nogmaals die foto's maar hou dan een kartonnetje of iets dergelijks bij de lens zodat het zonlicht er niet meer direct invalt. Herhaal dit hele circus met de lens op telestand. Vergelijk vervolgens op je PC de foto's 'met' en 'zonder' kartonnetje om te zien of je last hebt van overstraling (minder contrast, lichtvegen, vlekken). Zo ja dan is zo'n kap waarschijnlijk een goed idee.quote:Vraag 2: Heeft het echt zoveel nut? Ik dacht dat die kappen groter waren en omdat dit echt een heel klein randje is, vraag ik me af of dat de moeite wel waard is.
Noemen ze dat zo? Zou kunnen hoor. Groothoek, landscape, breedbeeld..quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:11 schreef Masegate het volgende:
Je bedoelt denk ik dat ik hem op landscape moet zetten?
Even een beetje offtopic, hoe doe jij dat ie automatisch resized en auto je naam eronder zet?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 19:35 schreef Lord Dreamer het volgende:
Een paar simpele foto's , Niets aan gecropped nog, alleen verkleind.
Ze zijn eer gisteren genomen tussen 5 en 6 in de avond met de heiige lucht en horizon.
[afbeelding]
[afbeelding]
Simpel onderwerp. Een molen, sterker twee verschillende, gewoon onderweg even stoppen en foto kiekje maken ( lekker toeristisch standaard "Ik hou van Holland". ) beetje ansichtkaartjes zeg maar.
Phoentje heeft ze verkleind voor me en direct een kadertje en een naampje erin gezet. (Dat is het .. "Schat wil je even dat voor me doen" knopje ) fotoshop. Maar dat is geen fototechnisch beeld bewerken.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 19:37 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Even een beetje offtopic, hoe doe jij dat ie automatisch resized en auto je naam eronder zet?
Ah, ik dacht dat jij daar een batch opdracht voor hadquote:Op vrijdag 12 mei 2006 19:42 schreef Lord Dreamer het volgende:
[..]
Phoentje heeft ze verkleind voor me en direct een kadertje en een naampje erin gezet. (Dat is het .. "Schat wil je even dat voor me doen" knopje ) fotoshop. Maar dat is geen fototechnisch beeld bewerken.
Heeft 'ie ook: "schat, wil je even wat voor me doen?" (en ik blijf erin trappenquote:Op vrijdag 12 mei 2006 19:49 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat jij daar een batch opdracht voor had.
Misschien handig om de foto's te nummeren.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 00:26 schreef ElizabethR het volgende:
Ik heb een paar touristenplaatjes geknipt van het dorp en omgeving waar ik woon die ik zelf wel aardig vind. Is dat ook zo?
Zonsondergang op het meer waar ik bij woon
[afbeelding]
Een bui regen op zee en felle zon van de andere kant
[afbeelding]
Dito, donkere regenwolken op zee, en de zon fel in mijn rug en op de muur
[afbeelding]
Ierse mystiek, vind ik dan
[afbeelding]
Ik weet dat de horizon in het midden zit, maar ik denk dat dat hier wel mag?
[afbeelding]
Contrast omhoogquote:Op zaterdag 13 mei 2006 00:26 schreef ElizabethR het volgende:
Ik heb een paar touristenplaatjes geknipt van het dorp en omgeving waar ik woon die ik zelf wel aardig vind. Is dat ook zo?
Zonsondergang op het meer waar ik bij woon
[afbeelding]
Iets meer diepte in de foto was beter geweest denk ik. Je zou wat kunnen draaien zodat je de aanhanger wat meer van voren fotografeert en dan meer groothoek gebruiken. De regenbui komt er zowiezo slecht uit. Als je die op de foto wilde zetten, dan moet je een andere voorgrond zoekenquote:Een bui regen op zee en felle zon van de andere kant
[afbeelding]
Zie vorige fotoquote:Dito, donkere regenwolken op zee, en de zon fel in mijn rug en op de muur
[afbeelding]
Contrastquote:Ierse mystiek, vind ik dan
[afbeelding]
Leuke weerspiegeling, maar an sich is de compo een beetje saaiquote:Ik weet dat de horizon in het midden zit, maar ik denk dat dat hier wel mag?
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 13 mei 2006 08:46 schreef An24 het volgende:
[..]
Misschien handig om de foto's te nummeren.![]()
Bedankt voor je beoordeling, heb ik zeker wat aan.quote:1: is mooi. Ik zou nog wat meer met de curven spelen/ het constrast omhoog gooien. Dan krijg je een wat dramatischer effect.
2:idee is op zich goed. Jammer dat als je hem verder zou croppen er niet veel over blijft. De kar zou meer op de voorgrond komen, waardoor het effect van diepte en groothoek versterkt wordt
3:mooie kleuren, goede compositie, maar doet me niet zo veel.
4:die is prima, niets meer aan doen. deze doet me ook het meest, je zegt het zelf al, vanwege het mystieke
5:gewoon aardig plaatje, ook hier zou ik zelf nog wat met constrast spelen.. (maar ja das echt mijn ding en kwestie van smaak!)
Hopelijk heb je er wat aan!
Het was inderdaad de combi van de regen op zee en het contrast op de wal door de felle zon.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 09:34 schreef PdeHoog het volgende:
Iets meer diepte in de foto was beter geweest denk ik. Je zou wat kunnen draaien zodat je de aanhanger wat meer van voren fotografeert en dan meer groothoek gebruiken.
Zoiets bedoel je?quote:De regenbui komt er zowiezo slecht uit. Als je die op de foto wilde zetten, dan moet je een andere voorgrond zoeken
Die is best fijnquote:
Het contrast is te hoog, dus krijg je altijd een deel te licht of te donker. Een skyfilter of grijsverloopfilter wil ook wel helpenquote:Op zondag 14 mei 2006 12:05 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]
Ja, ik weet het, tegen de zon in.
Kon op dit moment niet anders...
Vond de paarden zo ontzettend leuk staan met het hoofd precies bij de benen van die ander.
Maar nu is de lucht dus zwaar overbelicht.
Is er een manier om dit eruit te krijgen met PS?
Met fotograferen krijg je dit waarschijnlijk alleen met een pola mooi? Of heb ik dat mis?
Die lucht dus, zoals je zelf al aangeeft mag die iets meer kleur hebben.quote:Op zondag 14 mei 2006 12:05 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]
Vond de paarden zo ontzettend leuk staan met het hoofd precies bij de benen van die ander.
Met fotograferen krijg je dit waarschijnlijk alleen met een pola mooi? Of heb ik dat mis?
leuk hoe ze in precies dezelfde positie staan met hun benen en hoofd. Misschien kan je 'm beter in portrait stand croppen? dan heb je wat minder lucht en die ene hoef staat er dan ook niet meer opquote:Op zondag 14 mei 2006 12:05 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]
In PS kan je de lucht selecteren en daar de kleur balans van aanpassen (verschuiven naar blauw en/of cyaan) en dan de brightness (van de gehele foto) een beetje terugschuiven. Ik weet natuurlijk niet wat voor effect je zou willen hebben, maar zoiets kan je dus krijgen:quote:Op zondag 14 mei 2006 12:05 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |