abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37709303
@kleintje:

OK...misschien begin ik wat te geergerd te reageren. Post eens wat mislukte foto's, dan kunnen we zelf zien wat je bedoelt, want volgens mij snap ik het niet meer
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 10 mei 2006 @ 16:17:37 #252
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_37710909
Nee hoor je snapt het heel goed.

Kleintje heeft inderdaad het probleem dat ze teveel in 1 keer wil. Ik zou willen adviseren zet je camera op de P stand en ga lekker schieten. Je zal zien dat 90% van je foto's goed belicgt en infocus zijn. Heb je nu een keer een foto waarbij dat niet zo is, ga dan eens analyseren wat er fout gegaan is. Daar kan je namelijk veel meer van leren dan op de mannier van Kleintje. Het zijn gewoon teveel variabelen om snel onder te knie te krijgen.

Neem het aan van mij, ik fotografeer al bijna 25 jaar, en sinds een jaar of 5 kan ik pas zelf inschatten welk combi van diafragma en sluitertijd ik moet gebruiken (dus zonder lichtmeter) en dan nog gaat het soms wel eens mis.

Dus mijn advies ga lekker foto's maken en kijk niet meer om naar de techniek, leer je veel meer van
pi_37711496
Dat klopt allemaal wel hoor.

Ik snap alleen niet waarom mensen hier DOF zeggen, het is alsof een fokkertje ooit op een engelse site voor het eerst over 'depth of field' las en de klok hoorde luiden, maar beste mensen, Scherptediepte is al honderd jaar een begrip. Maak er dan SD van als het kort moet, dan win je nog een letter ook. Enfin, ouwelul/taalpuree heeft gesproken.
  woensdag 10 mei 2006 @ 18:16:02 #254
3744 Kleintje
op en top!
pi_37714102

Ik ben best trots op deze foto.
Vanmiddag gemaakt.

Volgens mij ligt de focus goed, komt ie door het ingestelde diafragma mooi los van de achtergrond.

Negatieve punten: de lichte flikkering van het water (die streep), de eend staat er niet helemaal op, en hij staat zo lekker in het midden
Heb alleen wat aan de kleuren getrokken in PS, meer niet.
pi_37714198
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 18:16 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]

Vanmiddag gemaakt.

Volgens mij ligt de focus goed, komt ie door het ingestelde diafragma mooi los van de achtergrond.

Negatieve punten: de lichte flikkering van het water (die streep), de eend staat er niet helemaal op, en hij staat zo lekker in het midden
Dit is idd helemaal niet slecht, zeker niet voor als je je camera zo kort hebt
Wat je zelf al aangeeft, zij inderdaad de mindere punten. En dan vind ik vooral de lichte streep in de achtergrond jammer, die snijdt een beetje door de eend heen. Je zou 'm van mij ook nog wat mogen bijsnijden, er zit nog wat ruimte omheen die niet echt iets toevoegt aan de foto (boven, links, evt. een stukje rechts). Als je dit weghaalt, en de eend dus wat "groter" op de uiteindelijke foto komt, is het ook wat minder erg dat ie er niet helemaal op staat.
Beetje spelen met hoe je het beste bij kunt snijden (dit kan achteraf nog best veel verbeteren aan een foto!).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_37716363
Gister meer dan 100 foto's gemaakt... Heb ze vanmiddag bewerkt en er 10 uitgekozen .
Moet nog een hele stapel bewerken maar het is voorlopig wel ff genoeg geweest .

1.

2.

3. Beetje rommelig

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
pi_37717048
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 18:16 schreef Kleintje het volgende:
[afbeelding]

Vanmiddag gemaakt.

Kleintje.

Je geeft de punten zelf al aan, maar verder is hij best prima. Wat betreft de kleuren doortrekken is helemaal okay, maar (das mijn smaak, hou van flink contrast) kan naar mijn idee nog wat heftiger. Verder kan je de witte streep prima weg werken met de clonetool...tis ff pielen, maar dan heb je ook wat.
pi_37717267
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:53 schreef Esto het volgende:
Gister meer dan 100 foto's gemaakt... Heb ze vanmiddag bewerkt en er 10 uitgekozen .

1.
[afbeelding]

2.
[afbeelding]

3. Beetje rommelig
[afbeelding]

4.
[afbeelding]

5.
[afbeelding]

6.
[afbeelding]

7.
[afbeelding]

8.
[afbeelding]

9.
[afbeelding]

10.
[afbeelding]
Hey Esto! Zitten leuke platen tussen hoor!
Ik vind nr 1 en 2 wat onderbelicht. Bij 1 heb ik het idee dat de witbalans ook niet klopt. Jammer want je idee is verder helemaal prima!

3: Vind ik een beetje 1 uit duizenden plaatje. Hij is verder prma hoor, maar het aandoenlijk lelijke meerkoetje gaat een beetje op in zijn omgeving.

4:Tikkeltje overbelicht en zie 3.
5:Best lekker portretje, misschien wel weer even goed op de belichting letten.
6:Gewoon mooi. Zwaan komt best goed los van de achtergrond
7:Zie zes, maar nog beter qua compositie en moment!
8:Nu vind ik de belichting al veel beter
9:Doet mij niet zo veel, dus lastig commentaar te geven
10:Jammie.....hij is mooi

Hopelijk heb je er wat aan, ik ben zelf ook nog aan het leren en commentaar geven is daar een onderdeel van
pi_37717357
Hey An!
Dank je voor je commentaar! Heb er zeker wat aan... Zijn beetje de eerste foto's met m'n nieuwe camera dus is nog even wennen om de belichting goed te krijgen en scherp te stellen ... Veel oefenen maar van commentaar leer je juist meer dus hartstikke bedankt!
Portfolio. |
pi_37720460
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:53 schreef Esto het volgende:

Tien foto's
Oke, daar gaan we

#1 vind ik niet zo bijzonder eerlijk gezegd. De kleuren zijn te dof, hij is te donker en dat draagt er niet aan bij het beeld spannender te maken. Had er van mij dus niet bij gehoeven.
#2 vind ik wel mooi, ook een beetje donker maar misschien kun je 'm nog wat lichter maken en iets meer contrast. Verder zou ik er aan de linkerkant en aan de onderkant nog een stukje afhalen, imho komt dat de compositie ten goede.
#3 vind ik inderdaad ook wat te rommelig, en niet heel interessant. Ook niet echt een uitdagend standpunt (hoewel het ws niet anders kon, of je moest het water in )
#4 vind ik al iets leuker, maar ook niet echt een interessante compositie.
#5 vind ik heel mooi, alleen jammer dat hij net niet helemaal scherp lijkt te zijn. Wel goed scherp op de snavel, maar niet de hele kop, jammergenoeg. Toch goed geslaagd imho
#6 mooi, leuke vorm in de hals. Misschien had er iets meer onderkant bij gemogen.
#7 mooi! Mooi moment gevangen, en goed scherp. Ook hier kun je misschien links en onder nog een stuk bijsnijden, zodat je focust op wat er te zien is. Het stuk links (tot waar de hals ongeveer echt begint en de borst ophoudt) voegt imho niet echt wat toe aan de foto.
#8 mooi Scherp, leuke kleuren, mooie achtergrond. Misschien de volgende keer iets ruimer nemen aan de onderkant.
#9 mooi verloop van de scherptediepte in de plant, maar een niet zo spannende compositie. Als je de bloem op de achtergrond er iets meer bij had betrokken bijvoorbeeld (dus nog iets horizontaler de foto nemen, als het ware) krijg je meer diepte en meer compositie denk ik. Ook mag er nog wat meer contrast in van mij.
#10 mooi! Heel mooi de druppels scherp weten vast te leggen . Klein minpuntje is dat de druppels op het blaadje er achter, dus eigenlijk de achtergrond, ook scherp zijn. Dit kun je misschien nog iets corrigeren in photoshop o.i.d.. Verder mooie foto, leuk "patroon" in de druppels.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  donderdag 11 mei 2006 @ 09:25:29 #261
69870 x-tremed
Chromakeyer
pi_37728765

gistermiddag in de achtertuin
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  donderdag 11 mei 2006 @ 09:40:08 #262
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_37729100
Te groot pas ff snel aan voor er een modje langskomt die er een linkje van gaat maken.

Wel mooie foto, lekker scherp, vogel een beetje erg in het midden. Hij lijkt wel te lachen voor je
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_37730738
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:58 schreef Elefes het volgende:

[..]

Oke, daar gaan we

-knip-
Hartelijk dank voor je uitgebreide beoordeling Elefes
Hier heb ik zeker wel wat aan! En ik had nog niet gezien dat de druppels op het achterste blad op de laatste foto ook scherp zijn . *Photoshop opstart*.
Portfolio. |
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:00:19 #264
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37746743
Weet ff geen betere TT maar ik zou graag willen weten wat jullie gedachtes zijn bij deze foto, hij is mislukt dat staat vast

Foto is gemaakt met de zon in de rug, camera op deels handmatige instellingen, eigenlijk alleen de iso (200), voor de rest staat ie op de automaat, camera is geen aldi ding maar een Panasonic Lumix FZ20 waar ik op de modellenmeet in Kessel prachtfoto's mee heb gemaakt.

Kortom, wat kan er mis zijn (evt technisch) of wat doe ik fout, ik zit echt te balen als een stekker, veel ruis, onderbelicht....

Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:01:43 #265
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_37746787
De foto is idd erg onderbelicht als je op een dag als vandaag met de zon in de rug deze foto gemaakt hebt.
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:03:17 #266
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37746825
vanmiddag rond 14.00 uur....
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:08:26 #267
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_37746985
vanachter glas gemaakt ? glas met een coating ?
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_37747309
mischien mikte je per ongeluk op de zon toen je de sluiterknop half indrukte. Of misschien zat je vinger ergens voor.
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:23:27 #269
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_37747493
Hij is duidelijk achter glas genomen, het lijkt een beetje op een autoruit met die twee strookjes linksboven en rechtsonder.
  donderdag 11 mei 2006 @ 22:09:21 #270
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_37748837
Voor dit soort foto's hebben we Help me mijn foto te verbeteren - deel 3 Ik zal achter even vragen of deze daarbij geplakt kan worden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 11 mei 2006 @ 22:47:16 #271
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37749373
foto is niet achter glas genomen en de donkere stukjes zijn een zonnekapje die er net niet goed op zat, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets zo'n dramatisch verschil maakt, toch ?
pi_37762883
Hallo, ik heb weer eens een vraagje!
Ik heb een Canon EOS 350D en tot nu toe alleen nog de kitlens (18-55). Nu vraag ik mij af of het nuttig is om een zonnekap te kopen. Ik heb op internet gezocht en kom uit bij de volgende kap:

Vraag 1: Is dit de juiste kap voor op die lens?
Vraag 2: Heeft het echt zoveel nut? Ik dacht dat die kappen groter waren en omdat dit echt een heel klein randje is, vraag ik me af of dat de moeite wel waard is.

Dus als jullie deze vragen kunnen beantwoorden maken jullie mij heel blij. En als jullie misschien andere suggesties hebben, mogen jullie het zeggen, ik kan alle hulp gebruiken.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 15:57:50 #273
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_37763650
Het heeft zeker zin, al was het alleen maar ter beschreming van je glas Tevens geeft het in bepaalde situatie beter contrast en minder kans op flares. Het is een klein randje omdat je kit lens een groothoekkant heeft. Zou de rand groter zijn dan krijg je donkere randen op je foto's
pi_37763903
quote:
Vraag 2: Heeft het echt zoveel nut? Ik dacht dat die kappen groter waren en omdat dit echt een heel klein randje is, vraag ik me af of dat de moeite wel waard is.
Probeer het eens - zet je lens op groothoek en maak bij zonnig weer (nu bv.) een reeksje foto's waarbij de zon zijdelings je lens in schijnt (dus niet in beeld is maar net daarbuiten) en een paar foto's waarbij de hoek van inval nog iets flauwer is. Maak daarna nogmaals die foto's maar hou dan een kartonnetje of iets dergelijks bij de lens zodat het zonlicht er niet meer direct invalt. Herhaal dit hele circus met de lens op telestand. Vergelijk vervolgens op je PC de foto's 'met' en 'zonder' kartonnetje om te zien of je last hebt van overstraling (minder contrast, lichtvegen, vlekken). Zo ja dan is zo'n kap waarschijnlijk een goed idee.

nb Je mag natuurlijk ook gewoon zo'n ding kopen omdat het gaaf staat
pi_37764082
Je bedoelt denk ik dat ik hem op landscape moet zetten? Ik zal het eens gaan proberen.

En ja, het staat inderdaad wel stoer ja. En dat dingen dat je hierboven ziet kost ook geen drol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')