Ik zal haar volgende week wel even laten weten hoe je over haar denkt schat...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:01 schreef MoChe het volgende:
verdonk
dat die vrouw nog steeds daar zit met haar achterlijke ideeën...
maar geef haar liever niet mijn nummer enzquote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:08 schreef Mokster het volgende:
[..]
Ik zal haar volgende week wel even laten weten hoe je over haar denkt schat...
Daar hoeft helemaal niet over getwist te worden want het is gewoon zo dat we in Nederland een luxe probleem hebben wat betreft aanvallers, en als Kalou speelt dan speelt een andere goede voetballer niet.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:49 schreef Nyrem het volgende:
Daar valt over te twisten.
In ieder geval is het een aanwinst voor de nederlandse schatkist en heeft hij (schat ik) al meer belasting afgedragen dan jij in je hele leven zult doen
Door te kijken wat zij zelf had kunnen doen om deze situatie te voorkomen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:07 schreef Floripas het volgende:
Hoe dan?
Ze doet het redelijk als Minister in mijn ogenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:01 schreef MoChe het volgende:
verdonk
dat die vrouw nog steeds daar zit met haar achterlijke ideeën...
Vreemd, Audina becommentarieerde bij de NOS in behoorlijk goed Nederlands haar zilveren plak op het Olympisch badminton toernooi.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef speknek het volgende:
Nee. En mensen als Lorna Kiplagat, Mia Audina en Yao Jie spreken ook bijna geen woord Nederlands.
Vertel eens ?quote:
Hier heb ik niks aan toe te voegenquote:Op woensdag 1 maart 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Verdonk is de enige minister met een ruggegraat. De rest moet zich schamen en een voorbeeld aan haar nemen.
Ze heeft gewoon gelijk, regels zijn regels. En niet komen zeuren met zielige verhalen en Verdonk als een racist afschilderen, want ze heeft gewoon gelijk. Punt.
Mensen die hier weer illegaal komen na eerst een vertrekpremie aangepakt te hebben, moeten linea recta de grens overgezet worden. En voetballers, die kunnen een werkvisum krijgen en hoepelen daarna maar weer op tenzij ze in de tussentijd op legale manier Nederlander geworden zijn. Dat een of ander figuur uit Afrika toevallig goed voetbalt, wil nog niet zeggen dat hij morgen maar Nederlander moet kunnen worden zodat we onze nationale trots (oh de ironie, trots zijn op een elftal dat voor de helft uit immigranten bestaat die zoals deze kerel net 1 maand "Nederlander" zijn...) kunnen "strelen"...
Go Rita!
quote:Op woensdag 1 maart 2006 07:37 schreef Floripas het volgende:
Taida heeft helemaal geen fraude gepleegd!
Volgens mij snap JIJ het niet helemaal.quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:00 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij het niet helemaal
quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:58 schreef Tref het volgende:
[..]
Vertel eens ?
Verdonk toont ruggegraat. Kalou had al lang en breed zijn inburgeringsexamen kunnen halen: dit heeft hij nagelaten, dus vliegt hij het land uit.
Zij heeft niets opgestreken en is ook niet illegaal teruggekomen.quote:Wat betreft dat meisje kunnen we helemaal kort zijn: eerst premies opstrijken en vervolgens illegaal terug komen om hier scholing te volgen: wegwezen!![]()
Als ik jou was, zou ik me zelf maar eens gaan schamen, door onjuiste beweringen te doen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Verdonk is de enige minister met een ruggegraat. De rest moet zich schamen en een voorbeeld aan haar nemen.
Daar is de rechter het inzake Kalou 2 keer en inzake Taida 1 keer niet mee eens.quote:Ze heeft gewoon gelijk, regels zijn regels. En niet komen zeuren met zielige verhalen en Verdonk als een racist afschilderen, want ze heeft gewoon gelijk. Punt.
Kalou en Taida hebben niets illegaals gedaan.quote:Mensen die hier weer illegaal komen na eerst een vertrekpremie aangepakt te hebben, moeten linea recta de grens overgezet worden. En voetballers, die kunnen een werkvisum krijgen en hoepelen daarna maar weer op tenzij ze in de tussentijd op legale manier Nederlander geworden zijn.
Ik wijs je er graag op dat het Nederlands Elftal al reeds voor de helft uit immigranten of afstammelingen daarvan bestaat en dan heb ik het nog niet eens over andere sporten gehad.quote:Dat een of ander figuur uit Afrika toevallig goed voetbalt, wil nog niet zeggen dat hij morgen maar Nederlander moet kunnen worden zodat we onze nationale trots (oh de ironie, trots zijn op een elftal dat voor de helft uit immigranten bestaat die zoals deze kerel net 1 maand "Nederlander" zijn...) kunnen "strelen"...
quote:Go Rita!
Als je als vluchtelinge hierheen komt dan weet je toch dat je op een gegeven moment weer terug moet??quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:03 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Volgens mij snap JIJ het niet helemaal.
Het is niet strafbaar noch fraude om met een frans toeristenvisum naar Nederland te komen (Schengen) en hier een verblijfsvergunning aan te vragen (Kans op toewijzing is natuurlijk nihil, maar niet strafbaar, noch fraude). Als je goed naar Verdonk luistert, zal je ook horen dat ze het woord "fraude" niet meer in de mond neemt, maar spreekt over "oneigelijk gebruik" en dat is heel wat anders en volkomen legaal.
nee, daar moet ze met voedselmanden op haar hoofd ronddribbelenquote:Op woensdag 1 maart 2006 09:18 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Als je als vluchtelinge hierheen komt dan weet je toch dat je op een gegeven moment weer terug moet??Het is toch belachelijk en TRIEST als je dan ineens niet terugwilt. Ze mocht hier blijven voor dr eigen veiligheid. Die veiligheid is haar gegeven, daar moet ze blij mee zijn, maar ze wilt meer meer meer.
Heeft ze nou echt wat aan haar vwo diploma daar??![]()
![]()
Ze wil best terug, na haar examen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:18 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Als je als vluchtelinge hierheen komt dan weet je toch dat je op een gegeven moment weer terug moet??[quote]
Ja, dat wordt toch niet bestreden? Ze wil alleen maar haar examen doen.
[quote]Het is toch belachelijk en TRIEST als je dan ineens niet terugwilt.
Is het zo vreemd dat iemand een reeds lange tijd gevolgde middelbare school opleiding ook wilt afronden?quote:Ze mocht hier blijven voor dr eigen veiligheid. Die veiligheid is haar gegeven, daar moet ze blij mee zijn, maar ze wilt meer meer meer.
Gezien het feit dat ze zonder diploma helemaal opnieuw mag beginnen daar,quote:Heeft ze nou echt wat aan haar vwo diploma daar??![]()
![]()
Ik zou Taida inderdaad niet als schrijnend geval willen typeren.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:05 schreef Argento het volgende:
Laten we vooropstellen dat Taïda geen schrijnend geval is. Zij heeft immers zelf actief bijgedragen, middels oneigelijk gebruik van de middelen, aan het doen ontstaan van de huidige situatie. Ook al zou je die situatie op zichzelf als schrijnend willen omschrijven, dan kan dat Verdonk wat mij betreft om die reden niet worden tegengeworpen.
Quote mij dan eens even waar de rechter in de zaak Kalou heeft besloten dat deze genaturaliseerd dient te worden? Deze fout blijf je maar maken, de rechter heeft namelijk helemaal niet gezegd dat Verdonk fout zat, Verdonk mag namelijk nog steeds de naturalisatie tegenhouden maar dan wel met betere argumentatie.quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:10 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Daar is de rechter het inzake Kalou 2 keer en inzake Taida 1 keer niet mee eens.
Met als verschil dat die spelers wel beschikken over de Nederlandse nationaliteit.quote:Ik wijs je er graag op dat het Nederlands Elftal al reeds voor de helft uit immigranten of afstammelingen daarvan bestaat en dan heb ik het nog niet eens over andere sporten gehad.
Kalou is nog netjes met MVV en verblijfsvergunning het land binnengekomen, Maxima kreeg haar Nederlandse paspoort al voordat ze uberhaupt Nederland ooit gezien heeft, laat staan ingeburgerd was en de taal sprak.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:11 schreef Meki het volgende:
Waarom kreeg Maxima wel gelijk de papieren ?? en Kalou niet ??.
Verdonk weigert hem te geven omdat ie zwart is
Ik heb reeds eerder een bron gepost waarin de rechter de argumenten van Verdonk van tafel veegde. Sla dat andere topic over deze zaak er maar op na.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:19 schreef Chewie het volgende:
[..]
Quote mij dan eens even waar de rechter in de zaak Kalou heeft besloten dat deze genaturaliseerd dient te worden? Deze fout blijf je maar maken, de rechter heeft namelijk helemaal niet gezegd dat Verdonk fout zat, Verdonk mag namelijk nog steeds de naturalisatie tegenhouden maar dan wel met betere argumentatie.
Duh! Kalou vraagt toch niet voor niets naturalisatie aan?quote:Met als verschil dat die spelers wel beschikken over de Nederlandse nationaliteit.
Als je de regels opzij zou moeten schuiven iedere keer als het allemaal even niet zo goed uitkomt, dan kun je die regels wel helemaal buiten beschouwing laten. Bovendien vind ik niet dat Taida in de gegeven situatie ook maar enige tegemoetkoming verdient. Zij heeft de situatie zelf gecreerd en zij kende de gebreken in haar verblijfsstatus. Niet gaan piepen als ze daadwerkelijk op die gebreken wordt aangesproken.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:18 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik zou Taida inderdaad niet als schrijnend geval willen typeren.
Ik zie echter niet in waarom we het een 18 jarige, Nederlands sprekende en intelligente jongedame moeten weigeren een paar maandjes studie hier af te maken, zeker als ik daar tegenover zie hoeveel geld er bijvoorbeeld wordt weggegooid met ontwikkelingshulp, e.d. Die meid een goede opleiding mee geven is voor dat land vele malen meer waard.
Noem het praktisch nadenken, in plaats van het regelgeneuk van Verdonk. Ik vind het grappig doch ook triest om te zien dat de Nederlander schreeuwt om minder regels en een meer praktische benadering van alle wetten, behalve qua immigratie, daar kan plotseling geen gebrek aan regels zijn.
Waarmee de rechter nog niet oordeelt dat Kalou wèl versneld genaturaliseerd moet worden.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:23 schreef Vhiper het volgende:
Ik heb reeds eerder een bron gepost waarin de rechter de argumenten van Verdonk van tafel veegde. Sla dat andere topic over deze zaak er maar op na.
We moeten niets. Verdonk staat wat Taida betreft gewoon in haar recht, maar in tegenstelling tot jouw, nogal hardvochtig overkomende, mening, heb ik er geen moeite mee om die meid gewoon haar examen te laten doen, waarna ze met diploma in de koffer, uitgezet wordt (En wat mij betreft meteen tot ongewenst vreemdeling wordt verklaard, zodat ze die stunt niet nog een keer kan uithalen)quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:34 schreef Argento het volgende:
Als je de regels opzij zou moeten schuiven iedere keer als het allemaal even niet zo goed uitkomt, dan kun je die regels wel helemaal buiten beschouwing laten. Bovendien vind ik niet dat Taida in de gegeven situatie ook maar enige tegemoetkoming verdient. Zij heeft de situatie zelf gecreerd en zij kende de gebreken in haar verblijfsstatus. Niet gaan piepen als ze daadwerkelijk op die gebreken wordt aangesproken.
Dat heb ik dan ook nergens beweerd. Ik zeg alleen dat de rechter het niet met Verdonk eens is (En de raad van state trouwens ook niet, inzake Kalou)quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:35 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarmee de rechter nog niet oordeelt dat Kalou wèl versneld genaturaliseerd moet worden.
Tuurlijk. Roept u maar! "Discriminatie! Fascisme!"quote:Verdonk weigert hem te geven omdat ie zwart is
In antwoord op de vraag waar uit blijkt dat de rechter wel vindt dat Kalou versneld genaturaliseerd moet worden, verwijs je naar het topic waarin die uitspraak wordt genoemd. Dat riekt toch naar het standpunt dat de rechter vindt dat Kalou wel degelijk toegang moet hebben tot versnelde naturalisatie.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:42 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook nergens beweerd. Ik zeg alleen dat de rechter het niet met Verdonk eens is (En de raad van state trouwens ook niet, inzake Kalou)
Prima, maar dan zijn we het gewoon niet eens over de reikwijdte van coulance. Dat lijkt me een vrij arbitraire discussie. Slechts de instantie waar de coulance vandaan moet komen, kan daar een houdbare uitspraak over doen en die instantie kent geen coulancebehandeling toe.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
We moeten niets. Verdonk staat wat Taida betreft gewoon in haar recht, maar in tegenstelling tot jouw, nogal hardvochtig overkomende, mening, heb ik er geen moeite mee om die meid gewoon haar examen te laten doen, waarna ze met diploma in de koffer, uitgezet wordt (En wat mij betreft meteen tot ongewenst vreemdeling wordt verklaard, zodat ze die stunt niet nog een keer kan uithalen)
Ik verwijs naar mijn post waarin de rechter de argumenten van Verdonk van tafel veegde. Dat is iets anders. Wel goed lezen he?quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:49 schreef Argento het volgende:
[..]
In antwoord op de vraag waar uit blijkt dat de rechter wel vindt dat Kalou versneld genaturaliseerd moet worden, verwijs je naar het topic waarin die uitspraak wordt genoemd. Dat riekt toch naar het standpunt dat de rechter vindt dat Kalou wel degelijk toegang moet hebben tot versnelde naturalisatie.
Dat zeg ik tochquote:Op woensdag 1 maart 2006 10:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik heb reeds eerder een bron gepost waarin de rechter de argumenten van Verdonk van tafel veegde. Sla dat andere topic over deze zaak er maar op na.
Duh, dat gaat toch ook helemaal niet op voor in Nederland geboren voetballers waarvan de ouders uit bijvoorbeeld Suriname komen? Die kinderen zijn namelijk geboren Nederlanders.quote:Duh! Kalou vraagt toch niet voor niets naturalisatie aan?![]()
Wat Taida betreft wel ja. Ik als kiezer ben het dus niet eens met een dergelijk hardvochtig beleid en dat zal ik kenbaar maken bij de eerstkomende verkiezingen ook. Hopelijk ben ik niet de enige en zo wel, heb ik er weer een reden bij me te schamen Nederlander te zijn.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:51 schreef Argento het volgende:
Prima, maar dan zijn we het gewoon niet eens over de reikwijdte van coulance. Dat lijkt me een vrij arbitraire discussie. Slechts de instantie waar de coulance vandaan moet komen, kan daar een houdbare uitspraak over doen en die instantie kent geen coulancebehandeling toe.
De rechter IS het toch niet eens met de argumenten van Verdonk?! Wat klopt er dan niet aan mijn conclusie? Ik heb het niet over het eindoordeel, aangezien de rechter daarin niets te vertellen heeft.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat zeg ik tochHet gaat om de argumentatie niet om de afwijzing. Dus jouw conclusie dat de Rechter het niet eens is met Verdonk klopt niet
Ik weet het, de een krijgt het Nederlanderschap bij de geboorte in de schoot geworpen, de ander moet er een prins voor verleiden en een derde moet het zien als onbereikbare "hoofdprijs" waarvoor je van alles en nog wat moet doen en laten.quote:Duh, dat gaat toch ook helemaal niet op voor in Nederland geboren voetballers waarvan de ouders uit bijvoorbeeld Suriname komen? Die kinderen zijn namelijk geboren Nederlanders.
wanneeer is dat klotewijf met pensioenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:05 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Geweldig! Het zou toch belachelijk zijn als een Nederlandse voetballer gedupeerd moest worden om een of andere Ivoriaan voor Nederland te laten voetballen. Ook zou het belachelijk zijn als mensen die eerst vrijwillig teruggaan naar hun veilige thuisland en als beloning ¤7.000 meekrijgen vervolgens op een illegale manier terugkomen naar Nederland om hier vervolgens via de media weer een verblijf proberen af te dwingen.
Verdonk...![]()
Nee, de rechter vond het eerdere besluit van Verdonk onvoldoende gemotiveerdquote:Op woensdag 1 maart 2006 10:58 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De rechter IS het toch niet eens met de argumenten van Verdonk?! Wat klopt er dan niet aan mijn conclusie? Ik heb het niet over het eindoordeel, aangezien de rechter daarin niets te vertellen heeft.
Hopelijk gaat ze pas naar haar premierschap met pensioenquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:00 schreef Drumpie het volgende:
[..]
wanneeer is dat klotewijf met pensioen
Ik zoek het wel weer zelf op:quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, de rechter vond het eerdere besluit van Verdonk onvoldoende gemotiveerd![]()
quote:De Rotterdamse rechtbank verwees vrijwel alle argumenten om de Ivoriaan geen Nederlands paspoort te geven, naar de prullenbak.
Zo is Kalou volgens rechter A. van 't Laar wel degelijk voldoende ingeburgerd en beheerst hij voldoende de Nederlandse taal. Hij verwees daarbij onder meer naar een positief advies van de gemeente Rotterdam aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Ook zette Van 't Laar een streep door het argument van de minister dat Kalou geen inburgeringstoets heeft afgelegd. Volgens de rechter hoeft de voetballer daar, vanwege een uitzondering in de wet, niet aan te voldoen.
Ook het verweer van Verdonk dat Kalou nog maar twee jaar in Nederland verblijft en nog jong genoeg is om te wachten tot 2008, totdat hij aan de reguliere voorwaarden voldoet om Nederlander te worden, haalde de rechter onderuit. ,,Artikel 10 in de Rijkswet op het Nederlanderschap is juist bedoeld om in het geval van topsporters van de reguliere voorwaarden af te wijken'', aldus Van 't Laar. Het argument van de minister dat Kalou zich mogelijk op korte termijn in het buitenland vestigt of hoopt met een Nederlands paspoort zijn positie op de transfermarkt te versterken, vond hij niet relevant.
SCH heeft in je ondertitel wederom gelijk....quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:02 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Hopelijk gaat ze pas naar haar premierschap met pensioen![]()
quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:05 schreef _The_General_ het volgende:
Uiteraard, ze is standvast, snel en rechtvaardig. Precies zoals de Pvda dit asielbeleid bedacht heeft
Dat heet dus 'onvoldoende gemotiveerd'. De rechter is het niet 'eens' of 'oneens' met de argumenten, maar acht ze in dit geval oneigenlijkquote:
In dat stukje wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat de rechter van oordeel is dat Kalou wel degelijk voldoende is ingeburgerd. Dat zegt de rechter echter niet. De rechter zegt dat Verdonk op het punt van inburgering te lichtvaardig aan positieve aanknopingspunten voorbij is gegaan en op dat punt haar besluit onvoldoende heeft voorbereid c.q. heeft gemotiveerd.quote:
quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:08 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat heet dus 'onvoldoende gemotiveerd'. De rechter is het niet 'eens' of 'oneens' met de argumenten, maar acht ze in dit geval oneigenlijk![]()
Ik zal wel verkeerd lezenquote:De Rotterdamse rechtbank verwees vrijwel alle argumenten om de Ivoriaan geen Nederlands paspoort te geven, naar de prullenbak.
Zo is Kalou volgens rechter A. van 't Laar wel degelijk voldoende ingeburgerd en beheerst hij voldoende de Nederlandse taal. Hij verwees daarbij onder meer naar een positief advies van de gemeente Rotterdam aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Ook zette Van 't Laar een streep door het argument van de minister dat Kalou geen inburgeringstoets heeft afgelegd. Volgens de rechter hoeft de voetballer daar, vanwege een uitzondering in de wet, niet aan te voldoen.
Ook het verweer van Verdonk dat Kalou nog maar twee jaar in Nederland verblijft en nog jong genoeg is om te wachten tot 2008, totdat hij aan de reguliere voorwaarden voldoet om Nederlander te worden, haalde de rechter onderuit. ,,Artikel 10 in de Rijkswet op het Nederlanderschap is juist bedoeld om in het geval van topsporters van de reguliere voorwaarden af te wijken'', aldus Van 't Laar. Het argument van de minister dat Kalou zich mogelijk op korte termijn in het buitenland vestigt of hoopt met een Nederlands paspoort zijn positie op de transfermarkt te versterken, vond hij niet relevant.
Jij wilt stellen dat de rechter wat anders gezegd heeft? Dan zie ik graag een bronquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:17 schreef Argento het volgende:
[..]
In dat stukje wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat de rechter van oordeel is dat Kalou wel degelijk voldoende is ingeburgerd. Dat zegt de rechter echter niet. De rechter zegt dat Verdonk op het punt van inburgering te lichtvaardig aan positieve aanknopingspunten voorbij is gegaan en op dat punt haar besluit onvoldoende heeft voorbereid c.q. heeft gemotiveerd.
Er worden oordelen in de uitspraak gelezen, die de rechter in ieder geval NIET geveld heeft.
mijn bron is natuurlijk de eigenlijke uitspraak:quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Jij wilt stellen dat de rechter wat anders gezegd heeft? Dan zie ik graag een bron![]()
quote:LJN: AU7735, Rechtbank Rotterdam, 05/4447
Datum uitspraak: 09-12-2005
Datum publicatie: 09-12-2005
Rechtsgebied: Vreemdelingen
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Afwijzing verzoek om versnelde naturalisatie topsporter na positief advies van de Staatssecretaris van VWS. Niet in geschil is dat niet wordt voldaan aan de eis van 5 jaar hoofdverblijf en toelating en de eis dat een naturalisatietoets moet zijn afgelegd. De afwijzing, welke is gebaseerd op een nadere belangenafweging mede gelet op de wijzigingen na 1 april 2003, is onzorgvuldig voorbereid en berust niet op een deugdelijke motivering. De rechtbank overweegt daartoe dat de bedoeling van de topsportersregeling is dat van één of meer reguliere voorwaarden kan worden afgeweken. Verweerder heeft geen motivering gegeven waarom de termijn van twee jaar die eiser in Nederland verblijft te kort zou zijn. Ook is daarvoor geen grondslag in de handleiding te vinden. De wijziging per 1 april 2003 ten aanzien van de eis van hoofdverblijf is aangevuld met de eis van toelating. Eiser heeft gedurende zijn hoofdverblijf tevens toelating gehad, zodat de door verweerder aangehaalde andere belangenafweging daartoe in casu geen afdoende motivering kan vormen. Ten aanzien van het inburgeringsvereiste heeft de gemeente geadviseerd dat eiser het Nederlands voldoende kan verstaan en spreken en voldoende is ingeburgerd. Voorts is verweerder zelf van mening, blijkens het verslag van de hoorzitting in bezwaar, dat eiser redelijk Nederlands spreekt. Voorts volgt eiser Nederlandse les. Verweerder had gelet hierop en op het karakter van de topsportersregeling niet zonder nader onderzoen naar de mate van inburgering voorbij kunnen gaan aan deze positieve aanknopingspunten en tot het oordeel kunnen komen dat eiser niet voldoende is ingeburgerd. De wijziging per 1 april 2003 ten aanzien van het inburgeringsvereiste betreft de invoering van de naturalisatietoets. Het betreft een middel om te toetsen of voldaan wordt aan het wettelijk vereiste van inburgering. Nu het topsportersbeleid niet is gewijzigd sedert 1 april 2003, vindt deze overweging geen grondslag in de wettekst van versnelde naturalisatie dan wel een wijziging van het topsportersbeleid, zodat deze overweging niet berust op een deugdelijke motivering. Voorts is verweerder in het bestreden besluit niet ingegaan op eisers beroep op het gelijkheidsbeginsel.
Uitspraak
RECHTBANK TE ROTTERDAM
Enkelvoudige kamer voor bestuursrechtelijke zaken
Registratienummer: AWB 05/4447 RWNL
Uitspraak
in het geding tussen
A., wonende te B, eiser,
gemachtigde mr. J.A. Kroes, advocaat te Amsterdam,
en
de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, verweerder,
gemachtigde mr. G.M.H. Hoogvliet, advocaat te ‘s-Gravenhage.
1. Ontstaan en loop van de procedure
Op 14 oktober 2004 heeft eiser een verzoek tot naturalisatie ingediend.
Bij besluit van 18 mei 2005 heeft verweerder het verzoek om naturalisatie afgewezen.
Tegen dit besluit heeft eiser bij brief van 28 juni 2005 bezwaar gemaakt. Op 23 augustus 2005 is eiser gehoord naar aanleiding van zijn bezwaar.
Bij brief van 26 september 2005 heeft eiser beroep ingesteld tegen het niet tijdig beslissen van verweerder op zijn bezwaarschrift.
Bij besluit van 29 september 2005 heeft verweerder het bezwaar ongegrond verklaard.
Gelet op dit besluit (hierna: het bestreden besluit) heeft eiser bij brief van 3 oktober 2005, aangevuld bij schrijven van 9 maart 2005, het petitum van zijn beroep gewijzigd. Op 20 oktober 2005 heeft eiser zijn beroep aangevuld.
Verweerder heeft bij brief van 1 november 2005 een verweerschrift ingediend.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 25 november 2005. Aanwezig waren eiser en zijn gemachtigde. Tevens is verschenen prof. mr. G.R. de Groot, hoogleraar rechtsvergelijking en internationaal privaatrecht aan de universiteit van Maastricht. Voorts is verschenen M. van Basten, bondscoach van het Nederlandse elftal. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigde.
2. Toetsingskader
Ingevolge artikel 8, eerste lid, aanhef en onder c en d van de Rijkswet op het Nederlanderschap (hierna: RWN) - voor zover hier relevant - komt voor verlening van het Nederlanderschap slechts in aanmerking de verzoeker die tenminste sedert vijf jaren onmiddellijk voorafgaande aan het verzoek in Nederland toelating en hoofdverblijf heeft en die in de Nederlandse samenleving als ingeburgerd kan worden beschouwd op grond van het feit dat hij beschikt over een bij algemene maatregel van rijksbestuur te bepalen mate van kennis van de Nederlandse taal, alsmede van de Nederlandse staatsinrichting en maatschappij, en hij zich ook overigens in de Nederlandse samenleving heeft doen opnemen.
Artikel 10 luidt - voor zover hier relevant - als volgt: “Wij kunnen, de Raad van State van het Koninkrijk gehoord, in bijzondere gevallen het Nederlanderschap verlenen met afwijking van artikel 8, eerste lid, aanhef en onder c en d.”
In de handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003 (hierna: de handleiding) is onder meer het volgende opgenomen. In paragraaf 1 van de toelichting bij artikel 10 is opgenomen dat dit artikel de mogelijkheid biedt van naturalisatie wanneer aan bepaalde voorwaarden niet is voldaan, waarbij het uitgangspunt is dat er sprake is van een zeer “bijzonder geval”. Het moet gaan om gevallen waarin redenen van staatsbelang of andere gewichtige Nederlandse belangen zich voordoen, zoals op het gebied van culturele betrekkingen. Voorts is daar vermeld dat in zijn algemeenheid geldt dat naarmate het staatsbelang groter is en naarmate minder afwijkingsgronden worden aangevoerd, de drempel om artikel 10 toe te passen gemakkelijker te nemen is.
In paragraaf 3 van de toelichting op artikel 10 van de RWN van de handleiding is de zogenaamde topsportersregeling (hierna: topsportersregeling) opgenomen. Daarin is onder meer opgenomen dat een bijzonder geval zich kan voordoen als blijkt dat de verlening van het Nederlanderschap in zodanige mate een Nederlands cultureel belang dient, dat afwijking van één of meer reguliere voorwaarden wordt gerechtvaardigd. Onder een Nederlands cultureel belang wordt tevens verstaan een Nederlands belang op sportgebied. In paragraaf 3.1 is onder meer opgenomen dat om vast te kunnen stellen of met de naturalisatie van verzoeker een Nederlands belang op sportgebied is gediend, de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: VWS) om advies wordt gevraagd. In paragraaf 3.5 is onder meer opgenomen dat uit het advies van de Staatssecretaris van VWS duidelijk moet worden dat de verzoeker om naturalisatie ex artikel 10 RWN op een kortere termijn dan het geval zou zijn bij een naturalisatie zonder terzijdestelling van één of meer voorwaarden uit de artikelen 8 en 9 RWN, door een Nederlandse sportbond zal en kan worden uitgezonden om als Nederlander voor Nederland deel te nemen aan een internationale wedstrijd. Indien dit uit het advies blijkt, bestaat voldoende Nederlands cultureel belang in de zin van artikel 10 RWN voor een verlening van het Nederlanderschap.
3. Standpunten van partijen
3.1. Standpunt van verweerder
Verweerder heeft zich in het bestreden besluit op het standpunt gesteld dat uit de wetsgeschiedenis en de jurisprudentie blijkt dat artikel 10 RWN zeer terughoudend behoort te worden toegepast. Het betoog van eiser dat verweerder gelet op het beleid zoals neergelegd in de handleiding inzake de toepassing van artikel 10 RWN bij topsporters geen beleidsruimte heeft voor een van het advies van VWS afwijkend standpunt kan niet worden gevolgd. Een positief advies van VWS is onderdeel van de besluitvorming en de beoordeling strekt zich tevens uit over alle overige voorwaarden en aspecten van een verzoek om naturalisatie. Er is geen doorslaggevende betekenis toegekend aan het advies van VWS. In de afweging of sprake is van een zodanig gewichtig Nederlands belang dat dit dient op te wegen tegen het niet voldoen aan twee wettelijke voorwaarden heeft verweerder, mede gezien het restrictieve gebruik van artikel 10 RWN dat het kabinet voorstaat, besloten tot ongegrondverklaring van het bezwaarschrift. Daartoe wordt overwogen dat eiser nog maar 2 jaar onafgebroken in Nederland woont en dat hij niet beschikt over een certificaat naturalisatietoets. Er wordt geen uitzonderlijk zwaarwegend Nederlands belang gediend met versnelde naturalisatie voor deelname aan het WK voetbal 2006. De afweging om eisers verzoek niet in te willigen is in het bijzonder gebaseerd op het belang dat gehecht wordt aan de voorwaarde tot ingeburgerd zijn in de Nederlandse samenleving. Sinds de invoering van de naturalisatietoets per 1 april 2003 bevat het beleid op artikel 10 RWN als richtlijn dat van belang is of alleen van de voorwaarde tot afleggen van de naturalisatietoets wordt verzocht of ook andere voorwaarden. Eiser acht het kennelijk niet onwaarschijnlijk dat hij spoedig na verkrijging van de Nederlandse nationaliteit zich zal vestigen in het buitenland. Kennelijk dient eisers verzoek mede tot verbetering van diens internationale marktpositie. Gelet op zijn leeftijd valt niet in te zien waarom eiser niet zou kunnen wachten totdat voldaan wordt aan de reguliere voorwaarden voor naturalisatie. Van een schending van het gelijkheidsbeginsel is geen sprake, nu de twee gevallen van verzoeken versnelde naturalisatie waaraan eiser refereert dateren van voor 1 april 2003, zijnde de datum waarop de naturalisatievereisten zoals thans in geding zijn aangescherpt en de belangenafweging in het kader van artikel 10 RWN daardoor sinds die datum eveneens is gewijzigd.
3.2. Standpunt van eiser
Eiser heeft in beroep aangevoerd dat verweerder eisers argumenten in bezwaar geheel onbesproken laat waar het gaat om de vraag naar onvoldoende Nederlands belang. Het besluit is derhalve onvoldoende zorgvuldig gemotiveerd. In het bestreden besluit is een nieuwe overweging omtrent eventuele vestiging in het buitenland opgenomen. Verweerder acht dit kennelijk relevant in het kader van afwijking van het inburgeringsvereiste. Eiser heeft geen plannen zich in het buitenland te vestigen. Hij wil juist in Nederland blijven. Bovendien is dat voor de beoordeling volstrekt irrelevant. Het Nederlands belang, uitkomen voor het Nederlands elftal, wordt daardoor overigens geenszins aangetast. Bovendien zijn de overwegingen in het bestreden besluit daaromtrent feitelijk onjuist in relatie tot de bewoordingen van het bezwaarschrift en bevatten een ongefundeerde implicatie. Verweerder laat daarentegen na zich te bekommeren om het Nederlands belang. Immers, als eiser voor Ivoorkust uit zou komen, schaadt dat het Nederlands voetbal op korte en lange termijn. De wereldvoetbalbond Fifa maakt overstappen van het ene nationale team naar het andere nationale team zeer gecompliceerd, waaronder een wachttermijn van twee jaar, hetgeen ook is opgenomen in de handleiding. De veronderstelling van verweerder dat het Nederlands elftal ook in 2008 van de kwaliteiten van eiser gebruik kan maken, is derhalve onjuist. Ter zitting heeft eiser gewezen op artikel 40 van het Fifa-reglement, inhoudende dat een speler die een officiële A-interland voor een bepaald land heeft gespeeld, nooit meer voor een ander land mag uitkomen. Verweerders opvatting dat eiser gewoon in Nederland kan blijven voetballen, miskent dat het hier gaat om de belangen van het nationale elftal. Eiser heeft slechts aangegeven wat te verwachten is als hij de Nederlandse nationaliteit niet verkrijgt. Verweerder geeft hieraan een onjuiste interpretatie door te stellen in het bestreden besluit dat hij Nederland zal verlaten na verkrijging van de Nederlandse nationaliteit. Hij heeft zich daarover nimmer uitgelaten, maar daarentegen dat hij in Nederland wil blijven. Overigens is de vraag waar eiser zich ooit zal vestigen irrelevant, hij zal immers blijven uitkomen voor het Nederlands elftal. Ten onrechte wordt door een mogelijk toekomstig vertrek naar het buitenland een verband gelegd met het inburgeringsvereiste. In de topsport is het zeer gebruikelijk dat al dan niet tijdelijk naar het buitenland vertrokken wordt, dit duidt echter geenszins op een gebrek aan inburgering. Verweerder stelt zonder onderbouwing dat sinds 2003 een groter gewicht toekomt aan de voorwaarde voor inburgering. Noch de handleiding noch het besluit naturalisatietoets biedt hiervoor enige aanleiding. De burgemeester heeft eiser overigens als voldoende ingeburgerd beoordeeld. Ook verweerder heeft blijkens het verslag van de hoorzitting in de bezwaarfase vastgesteld dat eiser het Nederlands redelijk beheerst. Eiser wijkt voorts in het geheel niet sterk af van de voorwaarden, zodat de motivering van het besluit omtrent de mate van afwijking van de reguliere voorwaarden voor naturalisatie niet helder is. In bezwaar heeft eiser prof. G.R. de Groot als deskundige opgeroepen, maar heeft diens verklaring geheel onbesproken gelaten. Voorts heeft verweerder geen overweging gewijd aan het verzoek van eiser om advies te vragen aan de Raad van State. Voorts gaat verweerder voorbij aan het feit dat in het verleden slechts in twee gevallen van sporters het beroep op art. 10 is afgewezen en wel op heel bijzondere gronden, waarvan in casu geen sprake is. Door in het verleden vrijwel altijd het advies van de Staatssecretaris van VWS te volgen, is de uitzondering van artikel 10 voor topsporters tot hoofdregel gemaakt. Verweerder maakt zich schuldig aan schending van het gelijkheidsbeginsel.
4. Overwegingen
4.1. Ontvankelijkheid
De rechtbank overweegt ten aanzien van de door verweerder ter zitting opgeworpen vraag van openbare orde of het bezwaarschrift tijdig is ingediend, nu eisers aanvraag reeds bij besluit van 13 mei 2005 is afgewezen het volgende. De rechtbank is van oordeel dat de brief van verweerder van 13 mei 2005 niet te kwalificeren valt als een besluit. In die brief is immers opgenomen “dat het verzoek van uw cliënt niet zal worden ingewilligd wegens het ontbreken van voldoende Nederlands belang. Een gemotiveerde beslissing zult u binnen een week na dagtekening van deze fax ontvangen.” Naar het oordeel van de rechtbank wordt hiermee een beslissing en niet slechts de motivering, zoals bedoeld in artikel 3:47, lid 3 van de Awb, in het vooruitzicht wordt gesteld. Met name door het woord “zal” kan niet gesproken worden van een beslissing met rechtsgevolg. Het bezwaar tegen het besluit van 18 mei 2005 is derhalve tijdig ingediend en ontvankelijk.
4.2. Feiten en omstandigheden
4.2.1. De rechtbank gaat bij de beoordeling uit van de volgende vaststaande, dan wel onvoldoende weersproken, feiten en omstandigheden. De rechtbank stelt vast dat verweerder ter zitting heeft aangegeven dat de overwegingen in het besluit in primo en het bestreden besluit omtrent de vragen of eiser zich in het buitenland zal vestigen, de verbetering van zijn internationale marktpositie en dat het succes van het Nederlandse elftal niet afhankelijk is van eisers bijdrage niet gebaseerd zijn op stukken dan wel adviezen waarover verweerder beschikt, maar veeleer aangemerkt moeten worden als zijdelingse aspecten, welke de afwijzende beslissing van verweerder niet wezenlijk hebben beïnvloed. Nu deze overwegingen derhalve niet dragend zijn voor het bestreden besluit en de rechtbank overigens van oordeel is dat deze overwegingen niet gedragen worden door daaraan ten grondslag liggende feitelijke informatie, zal de rechtbank deze niet in zijn beoordeling betrekken.
4.2.2. Voorts stelt de rechtbank vast dat tussen partijen niet in geschil is, zoals door verweerder ter zitting medegedeeld, dat eiser een zogenaamd “bijzonder geval” is als bedoeld in de topsportersregeling, waarmee gegeven is dat sprake is van een Nederlands belang op sportief gebied en daarmee een Nederlands cultureel belang als bedoeld in de handleiding. In die zin heeft verweerder gesteld dat geen sprake is van afwijking van het positieve advies van de Staatssecretaris van VWS, maar dat verweerder naast de vraag naar het Nederlandse culturele belang meerdere belangen heeft af te wegen, welke afweging geleid heeft tot onderhavige afwijzende beschikking, nu er wel sprake is van een bijzonder geval, maar niet van een uitzonderlijk zwaarwegend Nederlands belang.
4.3. Beoordeling
4.3.1. De rechtbank stelt voorop dat toepassing van artikel 10 RWN berust op een discretionaire bevoegdheid, zodat de rechtbank gehouden is de gebruikmaking van deze bevoegdheid terughoudend te toetsen. Ter beoordeling staat of het bestreden besluit zorgvuldig is voorbereid en op een deugdelijke motivering berust, in overeenstemming is met verweerders vastgestelde beleidsregels en het beroep dat door eiser is gedaan op het gelijkheidsbeginsel. Daartoe overweegt de rechtbank dat artikel 10 van de RWN expliciet de mogelijkheid biedt om van één of meer voorwaarden af te wijken. Voorts is de toepassing van dit artikel nader uitgewerkt in de handleiding, waaraan verweerder gebonden is bij de uitvoering van haar bevoegdheid tot toepassing van artikel 10 van de RWN. De topsportersregeling, zoals neergelegd in de handleiding, biedt conform de wettelijke bepaling eveneens de mogelijkheid om van één of meer voorwaarden voor naturalisatie af te wijken. De rechtbank acht dit in de handleiding met betrekking tot artikel 10 van de RWN neergelegde beleid niet kennelijk onredelijk dan wel anderszins onaanvaardbaar. Ter beoordeling staat derhalve of verweerder door wel een bijzonder geval aan te nemen als bedoeld in artikel 10 van de RWN, maar bij de weging van de belangen te concluderen dat er met naturalisatie van eiser geen bijzonder zwaarwegend Nederlands belang is gemoeid, binnen zijn aldus ingeperkte beleidskader is gebleven.
4.3.2. Niet in geschil is dat aan twee reguliere voorwaarden voor naturalisatie niet wordt voldaan, kort gezegd de eis van vijf jaar toelating en hoofdverblijf en de inburgeringseis. Verweerder heeft zich ten aanzien van eisers beroep op het gelijkheidsbeginsel op het standpunt gesteld dat deze vereisten op
1 april 2003 zijn aangescherpt, zodat ook de belangenafweging bij de toepassing van artikel 10 van de RWN sindsdien een andere is geworden. Eiser heeft zich op hieromtrent op het standpunt gesteld dat de topsportersregeling niet is gewijzigd, hetgeen ook niet door verweerder is betwist.
4.3.3. In zijn algemeenheid overweegt verweerder in het bestreden besluit dat naarmate er minder wordt afgeweken van de reguliere voorwaarden tot naturalisatie, hoe groter de kans is op inwilliging van het verzoek. Eiser heeft zich onder meer op het standpunt gesteld dat het voorbeeld zoals genoemd in paragraaf 1 van de handleiding behorend bij artikel 10 van de RWN helemaal op eiser van toepassing is. Eiser is immers bijna drie jaar in Nederland, participeert in zijn beroep volop in de Nederlandse samenleving, spreekt redelijk Nederlands en wil hier blijven wonen.
Hoofdverblijf en toelating
4.3.4. Ten aanzien van de eis van vijf jaar toelating en verblijf heeft verweerder in het bestreden besluit overwogen dat eiser nog maar twee jaar onafgebroken in Nederland woont. Zoals hierboven is vermeld, is de bedoeling van artikel 10 van de RWN en de topsportersregeling dat van één of meer reguliere voorwaarden kan worden afgeweken. Naar het oordeel van de rechtbank heeft verweerder geen motivering gegeven waarom in het onderhavige geval de termijn van twee jaar te kort zou zijn. Ook is daarvoor geen grondslag in de handleiding te vinden. Dit klemt temeer gelet op het gegeven voorbeeld in de handleiding waar een verblijfstermijn van een half jaar wordt afgezet tegen een termijn van drie jaar. Voor zover in het bestreden besluit wordt aangevoerd dat eiser nog jong is en in 2008 zou voldoen aan de reguliere voorwaarden, is de rechtbank van oordeel dat deze overwegingen geen grondslag vinden in en niet overeenkomstig de strekking zijn van de topsportersregeling, zodat geen sprake is van een motivering welke het bestreden besluit kan dragen.
4.3.5. Voorts heeft verweerder zich erop beroepen dat de belangenafweging een andere is geworden sedert de wijzigingen met ingang van 1 april 2003. De wijziging per 1 april 2003 omtrent de eis van vijf jaar toelating en hoofdverblijf betreft de aanvulling van de eis van hoofdverblijf voor 1 april 2003 met de eis van toelating na 1 april 2003. Een verzoeker om naturalisatie zal niet alleen gedurende vijf jaar feitelijk zijn hoofdverblijf in Nederland gehad moeten hebben, maar tevens dient er sinds 1 april 2003 sprake te zijn van rechtmatig verblijf. Niet in geschil is dat eiser gedurende zijn verblijf in Nederland rechtmatig verblijf heeft, zodat sprake is van toelating als bedoeld in artikel 8, eerste lid en onder c van de RWN. Nu geen sprake is van een situatie waarin eiser hoofdverblijf in Nederland heeft zonder dat hij daartoe is toegelaten, kan de door verweerder aangehaalde andere belangenafweging daartoe in casu geen afdoende motivering vormen.
Inburgeringsvereiste
4.3.6. Ten aanzien van het inburgeringsvereiste stelt de rechtbank voorop dat artikel 8, eerste lid en onder d van de RWN vereist dat een verzoeker om naturalisatie als ingeburgerd moet kunnen worden beschouwd. In dit kader acht de rechtbank relevant dat de dienst burgerzaken van de gemeente Rotterdam op 14 oktober 2004 heeft geadviseerd inzake eisers naturalisatieverzoek, onder meer inhoudende dat eiser het Nederlands voldoende kan verstaan en spreken en voldoende is ingeburgerd. Voorts acht de rechtbank relevant dat verweerder zelf, blijkens het verslag van de hoorzitting van 23 augustus 2005 inzake de behandeling van eisers bezwaar, van mening is dat eiser redelijk Nederlands spreekt. Voorts is door eiser, met documenten onderbouwd, aangevoerd dat hij Nederlandse les heeft van een daartoe bevoegde onderwijzer. Voorts is onbetwist dat eiser dit onverplicht doet, nu de Wet Inburgering Nieuwkomers werknemers met een verblijfsvergunning voor het verrichten van arbeid vrijstelt van de plicht tot inburgering. Gelet hierop en het karakter van de topsportersregeling die afwijking van één of meer reguliere voorwaarden mogelijk maakt, had verweerder niet zonder nader onderzoek naar de mate van inburgering voorbij kunnen gaan aan deze positieve aanknopingspunten en tot het oordeel kunnen komen dat eiser niet voldoende is ingeburgerd vanwege het ontbreken van een certificaat naturalisatietoets. Het besluit is op dit onderdeel onzorgvuldig voorbereid.
4.3.7. Voorts heeft verweerder zich erop beroepen dat de belangenafweging een andere is geworden sedert de wijzigingen met ingang van 1 april 2003. De wijziging per 1 april 2003 omtrent het inburgeringsvereiste is de invoering van de zogenaamde naturalisatietoets. Naar het oordeel van de rechtbank betreft het hier een middel om te toetsen of wordt voldaan aan de voorwaarde van artikel 8, eerste lid en onder d van de RWN. Het afleggen van de naturalisatietoets is derhalve geen doel op zich. In het bestreden besluit is hieromtrent opgenomen dat sedert de invoering per 1 april 2003 van de naturalisatietoets het beleid inzake artikel 10 RWN stelt dat van belang is of betrokkene alleen van de voorwaarde tot het afleggen van de naturalisatietoets wil afwijken, of dat ook van andere voorwaarden moet worden afgeweken. De rechtbank stelt vast dat het topsportersbeleid sedert 1 april 2003 niet is gewijzigd. Deze overweging in het bestreden besluit vindt geen grondslag in de tekst van artikel 10 van de RWN dan wel in een wijziging van het topsportersbeleid, zodat deze overweging niet berust op een deugdelijke motivering.
Gelijkheidsbeginsel
4.3.8. Eiser heeft zich, ook reeds in zijn bezwaarschrift, beroepen op het gelijkheidsbeginsel inzake versnelde naturalisatie van topsporters. Verweerder is hierop niet ingegaan in het bestreden besluit. Ter zitting heeft verweerder zich hieromtrent op het standpunt gesteld dat dit geen gelijke gevallen betreft nu de daaraan ten grondslag liggen aanvragen dateerden van voor 1 april 2003. De rechtbank stelt voorop dat volgens vaste jurisprudentie de motivering niet pas bij verweer kan worden aangevuld met een nieuwe grondslag. Nu in het bestreden besluit een motivering op dit onderdeel ontbreekt, is van een dergelijke situatie sprake.
Concluderend
4.3.9. Gelet op het voorgaande is het beroep gegrond wegens schending van de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 7:12 van de Awb en het beginsel van zorgvuldige voorbereiding, zoals opgenomen in artikel 3:2 van de Awb.
4.3.10. De rechtbank ziet aanleiding verweerder te veroordelen in de kosten die eiser in verband met de behandeling van het beroep tot aan deze uitspraak redelijkerwijs heeft moeten maken. De rechtbank bepaalt de proceskosten op ¤ 724,50 aan kosten van door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand (1 punt voor het beroepschrift tegen het niet tijdig beslissen met een waarde per punt van 0,25 en 1 punt voor het beroepschrift gericht tegen het bestreden besluit en 1 punt voor het bijwonen ter zitting met een waarde per punt van 1). Van overige kosten waarop een veroordeling in de proceskosten betrekking kan hebben, is de rechtbank niet gebleken.
5. Beslissing
De rechtbank,
recht doende:
1. verklaart het beroep gegrond;
2. vernietigt de beslissing op bezwaar van 29 september 2005;
3. draagt verweerder op om met inachtneming van deze uitspraak binnen 6 weken na verzending van deze uitspraak een nieuwe beslissing te nemen;
4. bepaalt dat verweerder aan eiser het door hem betaalde griffierecht van ¤ 138,00 vergoedt;
5. veroordeelt verweerder in de proceskosten tot een bedrag van ¤ 724,50 en wijst de Staat der Nederlanden aan als de rechtspersoon die deze kosten aan eiser moet vergoeden.
Deze uitspraak is gedaan door mr. A. van ‘t Laar. Deze beslissing is, in tegenwoordigheid van
mr. J. van Dort als griffier, uitgesproken in het openbaar op 9 december 2005.
Het is niet vreemd dat je het op een dergelijke manier interpreteert. Echter, er is sprake van toetsing aan het motiveringsbeginsel: de achterliggende motivatie moet het besluit kunnen dragen. Dat is, hoe vreemd het ook klinkt, meer een procedurele kwestie dan een inhoudelijke kwestiequote:
Vhiper leest het stukje correct. Het stukje is echter afkomstig van een journalist die de rechter oordelen in de mond legt, die hij niet geveld heeft. Zoals uit de geciteerde uitspraak blijkt, zijn het (inderdaad) zonder uitzondering motiveringsgebreken op grond waarvan de rechter het bestreden besluit voor hernieuwde besluitvorming terugverwijst naar het ministerie en laat de rechter zich (wederom inderdaad) nergens uit over de vraag of Kalou wel of niet versneld genaturaliseerd moet worden. Is ook niet de taak van de rechter om zich over die vraag uit te laten, maar de taak van het ministerie.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is niet vreemd dat je het op een dergelijke manier interpreteert. Echter, er is sprake van toetsing aan het motiveringsbeginsel: de achterliggende motivatie moet het besluit kunnen dragen. Dat is, hoe vreemd het ook klinkt, meer een procedurele kwestie dan een inhoudelijke kwestie![]()
Mjah, het stukje geeft inderdaad een wat vertekend beeld van het werkelijke vonnis.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:32 schreef Argento het volgende:
[..]
Vhiper leest het stukje correct. Het stukje is echter afkomstig van een journalist die de rechter oordelen in de mond legt, die hij niet geveld heeft. Zoals uit de geciteerde uitspraak blijkt, zijn het (inderdaad) zonder uitzondering motiveringsgebreken op grond waarvan de rechter het bestreden besluit voor hernieuwde besluitvorming terugverwijst naar het ministerie en laat de rechter zich (wederom inderdaad) nergens uit over de vraag of Kalou wel of niet versneld genaturaliseerd moet worden. Is ook niet de taak van de rechter om zich over die vraag uit te laten, maar de taak van het ministerie.
Kijk, daar kunnen we wat mee, alhoewel ik ook hierin lees dat de rechter het met de gebruikte argumenten niet eens is en Verdonk dus terug naar de tekentafel stuurt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:26 schreef Argento het volgende:
[..]
mijn bron is natuurlijk de eigenlijke uitspraak:
[..]
Ik heb Verdonk geen "nader onderzoek" zien doen, buiten de positieve adviezen van de gemeente Rotterdam, welke over de inburgering gaat.quote:Gelet hierop en het karakter van de topsportersregeling die afwijking van één of meer reguliere voorwaarden mogelijk maakt, had verweerder niet zonder nader onderzoek naar de mate van inburgering voorbij kunnen gaan aan deze positieve aanknopingspunten en tot het oordeel kunnen komen dat eiser niet voldoende is ingeburgerd vanwege het ontbreken van een certificaat naturalisatietoets. Het besluit is op dit onderdeel onzorgvuldig voorbereid.
Zie het vonnis dat Argento heeft gepost. De proceskosten komen voor de rekening van de verweerder, in dit geval de minister en dus de Staatquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:35 schreef DaveM het volgende:
Gelukkig zijn er nog politici waar we trots op kunnen zijn. Rita!![]()
Weet iemand trouwens hoe het zit met alle kosten die gemaakt zijn?
Worden die door Kalou uit eigen zak betaald of mag het Nederlandse volk daar weer voor opdraaien?
Hij acht de motivering onvoldoende, maar daaruit volgt dus niet dat de rechter van oordeel is dat Kalou recht heeft of zou moeten hebben op versnelde naturalisatie.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:40 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Kijk, daar kunnen we wat mee, alhoewel ik ook hierin lees dat de rechter het met de gebruikte argumenten niet eens is en Verdonk dus terug naar de tekentafel stuurt.
Ik ook niet, maar ik weet nooit wat een ministerie uitvreet als ik even niet kijk.quote:Ik heb Verdonk geen "nader onderzoek" zien doen, buiten de positieve adviezen van de gemeente Rotterdam, welke over de inburgering gaat.
Dat is nu net de reden dat Kalou zo graag een nederlands paspoort wil ...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:35 schreef Denewar het volgende:
en als kalou zo goed is, begijp ik niet dat hij nog gekocht is door een buitenlandse club, tegenwoordig gaan takenten van 12 13 jaar al naar een grote club, en als het WK van kalou afhangt dan heb je sowieso al weinig vertrouwen erin! Voor kalou kan het eigenlijk alleen maar slecht gaan met zoveel druk! Ja kalou met jou worden we Wkampioen![]()
Ze melden slechts dat hij aan de inburgeringseisen voldoet, meer niet.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:40 schreef Vhiper het volgende:
Ik heb Verdonk geen "nader onderzoek" zien doen, buiten de positieve adviezen van de gemeente Rotterdam, welke over de inburgering gaat.
Ok, dank je.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:42 schreef Reya het volgende:
[..]
Zie het vonnis dat Argento heeft gepost. De proceskosten komen voor de rekening van de verweerder, in dit geval de minister en dus de Staat![]()
Het lijkt mij dan wel weer heel redelijk dat degene die met succes de vernietiging van een tegen hem besluit bereikt, de proceskosten niet hoeft te betalen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:51 schreef DaveM het volgende:
[..]
Ok, dank je.
Jammer zeg, iemand die iets uitzonderlijks wil afdwingen van de Staat zou daar gewoon voor moeten betalen. Zo is het wel erg makkelijk om de Staat op kosten te jagen.
Kalou koos er zelf voor om een besluit tegen hem aan te vechten en dus de procedure doorzetten ipv z'n verlies nemen. En dus kiest hij zelf voor die extra kosten. It's all in the game.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:56 schreef Argento het volgende:
[..]
Het lijkt mij dan wel weer heel redelijk dat degene die met succes de vernietiging van een tegen hem besluit bereikt, de proceskosten niet hoeft te betalen.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg, nogmaals, dat de rechter de argumenten van Verdonk van tafel heeft geveegd. Ik vind het derhalve verbazingwekkend dat Verdonk met weer diezelfde argumenten komt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Hij acht de motivering onvoldoende, maar daaruit volgt dus niet dat de rechter van oordeel is dat Kalou recht heeft of zou moeten hebben op versnelde naturalisatie.
Meestal doen ze daar toch erg weinig, net als op elk ministeriequote:Ik ook niet, maar ik weet nooit wat een ministerie uitvreet als ik even niet kijk.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:05 schreef DaveM het volgende:
[..]
Kalou koos er zelf voor om een besluit tegen hem aan te vechten en dus de procedure doorzetten ipv z'n verlies nemen. En dus kiest hij zelf voor die extra kosten. It's all in the game.
Het spijt me, maar jouw standpunt kwam op mij over dat jij van mening bent dat de rechter in feite heeft geoordeeld dat Kalou wel degelijk ingeburgerd was en dat hij dus wel degelijk versneld genaturaliseerd moet worden. Met een gelijke strekking als dat artikeltje waar je je bij voortduring op baseert. Ik denk dat we het er in ieder geval over eens moeten zijn dat dat artikeltje in ieder geval een vertekend beeld van het rechterlijk oordeel geeft.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:09 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg, nogmaals, dat de rechter de argumenten van Verdonk van tafel heeft geveegd. Ik vind het derhalve verbazingwekkend dat Verdonk met weer diezelfde argumenten komt.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:14 schreef nednil het volgende:
Het is gewoon de schuld van de ouders van mevrouw Verdonk.
Zo werkt de rechtsstaat dus nietquote:Op woensdag 1 maart 2006 12:05 schreef DaveM het volgende:
[..]
Kalou koos er zelf voor om een besluit tegen hem aan te vechten en dus de procedure doorzetten ipv z'n verlies nemen. En dus kiest hij zelf voor die extra kosten. It's all in the game.
Je zou gelijk hebben als Verdonk inderdaad een fout heeft gemaakt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:10 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Iemand neemt een onterecht besluit, jij vecht dat aan, wint dat en zou dan zelf de kosten moeten dragen van de fout van een ander? Wat is dat voor onzin?
Het is wel degelijk Verdonk aan te rekenen dat het besluit inzake Kalou onvoldoende gemotiveerd is.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:34 schreef DaveM het volgende:
[..]
Alleen iets naar de smaak van de rechter onvoldoende onderbouwen kun je geen fout noemen.
Verdonk heeft er dus geen schuld aan dat de voordringpoging van Kalou duurder uitvalt.
Waarom?quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:36 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is wel degelijk Verdonk aan te rekenen dat het besluit inzake Kalou onvoldoende gemotiveerd is.
De maatstaf is of het besluit stand kan houden. Besluiten die naar inhoud of hun totstandkoming in strijd zijn met de wet of beginselen van behoorlijk bestuur, worden vernietigd en wat dat betreft heeft het orgaan dat het besluit genomen heeft, haar werk dus niet goed gedaan.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:34 schreef DaveM het volgende:
[..]
Je zou gelijk hebben als Verdonk inderdaad een fout heeft gemaakt.
Alleen iets naar de smaak van de rechter onvoldoende onderbouwen kun je geen fout noemen.
Verdonk heeft er dus geen schuld aan dat de voordringpoging van Kalou duurder uitvalt.
Lijkt me logisch dat de belanghebbende (in dit geval Kalou) gewoon voor alle kosten opdraait, ook al vallen die duurder uit dan vooraf gedacht.
Goeder trouw is niet vereist. Het zal toch zo zijn dat ieder orgaan dat een besluit neemt, dat besluit ook naar eer en geweten neemt. Dat betekent niet dat het besluit niet voor vernietiging in aanmerking kan komen en als het besluit op vordering van een benadeelde partij inderdaad wordt vernietigd, dan heeft het orgaan haar werk niet goed gedaan en zal zij de consequenties daarvan moeten dragen, waaronder het dragen van de proceskosten.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:47 schreef DaveM het volgende:
[..]
Waarom?
Stel een Gerechtshof zou oordelen dat een lagere rechter z'n vonnis onvoldoende heeft gemotiveerd.
Heeft die lagere rechter dan ook een fout gemaakt die hem aan te rekenen valt?
Nee, de rechtsstaat gaat er dan vanuit dat die lagere rechter oprecht meende dat z'n onderbouwing goed genoeg was. En zo'n rechter wordt dus niet op de vingers getikt.
Maar nu het om Verdonk gaat mag het haar ineens wél aangerekend worden, ipv gewoon erop te vertrouwen dat ze te goeder trouw is en in haar argumenten geloofde?
Toch zijn er zeeeeeer veel mensen die het beleid van onze Rita steunen hoor. Echt heel veel aangezien zij doet wat er de afgelopen 20 jaar al had moeten gebeuren.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:39 schreef richardc het volgende:
Toch denk ik dat dit mevrouw Verdonk wel eens de kop kan gaan kosten. (eindelijk zou je zo zeggen)
Zeker de zaak Kalou is inmiddels echt een prestige strijd geworden voor Verdonk. Toch vind ik het enigzins jammer dat ook zij zich op deze manier laat kennen en als ze dit toch uiteindelijk verliest staat ze echt dermate te kijk dat het haast niet anders kan dan dat ze de eer aan zichzelf zal houden. Ook als ze toch wint trouwens, deze zaak kent alleen maar verliezers als je het mij vraagt.
Nu zie ik mevrouw verdonk liever gaan, dus zul je mij niet horen klagen, maar kloppen doet dit natuurlijk niet.
- Het aantal illegalen is onder Verdonk meer dan verdubbeldquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:02 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Toch zijn er zeeeeeer veel mensen die het beleid van onze Rita steunen hoor. Echt heel veel aangezien zij doet wat er de afgelopen 20 jaar al had moeten gebeuren.
Heb je hier een bron voor?quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
- Het aantal illegalen is onder Verdonk meer dan verdubbeld
Heb je hier een bron voor?quote:- De in rekening gebrachte leges zijn onvolledig en onvoldoende onderbouwd
Onzin voor iedereen in Nederland gelden dezelfde wetten.quote:- Nederland zit op het randje de mensenrechten te schenden en leeftijdsdiscriminatie toe te passen, door 18 jarige Nederlanders wel en 18 jarige buitenlanders niet het recht te geven een gezin te stichten (trouwen)
and on top of it all lijkt ze me ook een uiterst sympathiek mens.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
- Het aantal illegalen is onder Verdonk meer dan verdubbeld
- Het aantal klachten over de IND is onder Verdonk tot recordhoogte gestegen
- Ze heeft de kamer onjuist en onvolledig geïnformeerd met betrekking tot diverse zaken (o.a. Congo affaire)
- Examen Nederlands via voice recognition gaat compleet floppen
- De in rekening gebrachte leges zijn onvolledig en onvoldoende onderbouwd
- Uitgeprocedeerde asielzoekers worden op straat gedumpt, i.p.v. uitgezet.
- Nederland zit op het randje de mensenrechten te schenden en leeftijdsdiscriminatie toe te passen, door 18 jarige Nederlanders wel en 18 jarige buitenlanders niet het recht te geven een gezin te stichten (trouwen)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dit steunen zeeeeeeeeeer veel mensen? Dit hadden we 20 jaar geleden al moeten doen?![]()
http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/26827/index.htmlquote:
http://www.volkskrant.nl/den_haag/article144824.ecequote:Heb je hier een bron voor?
http://www.acvz.com/phpwcms/index.php?id=17,54,0,0,1,0quote:Onzin voor iedereen in Nederland gelden dezelfde wetten.
Ongetwijfeldquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:52 schreef Argento het volgende:
[..]
and on top of it all lijkt ze me ook een uiterst sympathiek mens.
Ik zeg het nog maar 1 keer, Kalou is geen asielzoeker. Kalou heeft gewoon een reguliere verblijfsvergunning op basis van arbeid.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:22 schreef MalotauxBastiaan het volgende:
Wat veel mensen hier schijnen te vergeten is dat er geen besluit genomen is over de naturalisatie van Kalou. Dat is nog helemaal niet aan de orde. Dus alle argumenten over waarom hij wel of niet Nederlander zou moeten kunnen jullie weer even in de kast laten zitten tot de eigenlijke procedure. Wat er hier aan de orde is, dat is de vraag of Kalou al dan niet een versnelde procedure moet krijgen. Dat betekent dat hij graag wil dat hij voor het WK de uitslag krijgt. Deze vorm van legaal voordringen wordt ook toegepast bij andere topsporters. Het nadeel voor andere asielzoekers is nihil (omdat het alleen bij topsporters gebeurt, en zoveel krijgen we daar nou ook weer niet van) Omdat daar wel een voordeel tegenover moet staan is vereist dat die persoon van grote toegevoegde waarde moet zijn. Ik denk dat voor deze afweging het oordeel van de bondscoach zwaarder zou moeten wegen dan voor de minister, omdat de minister niet in staat is dat voordeel te overzien. Feit blijft echter dat de minister de bevoegdheid heeft om over dit soort zaken te oordelen. Wanneer zij besluit om niet een versnelde procedure toe te staan, staat zij in haar volste recht (mits haar besluit voldoende gemotiveerd is)
Wat betreft de zaak Taida staat de minister in principe ook in haar recht. Taida was uitgeprocedeerd en moest dus het land verlaten. Dan kan je wel terugkomen en het nog een keer proberen, maar als je dan nog steeds afgewezen wordt, dan moet je echt opnieuw weg. Natuurlijk erg zielig dat dat vlak voor het examen valt, maar dat wist ze toen ze hier weer opnieuw heenkwam. Het is jammer dat alle details omtrent deze zaak zo in de openbaarheid gebracht zijn, maar hier heeft zij zelf schuld aan, vanwege haar poging om met een eenzijdige weergave van de werkelijkheid het beleid van de minister zwart te maken. Wanneer we de uitkomst van ons asielbeleid onrechtvaardig vinden, dan moeten we het hele asielbeleid veranderen, in plaats van alsmaar uitzonderingen te maken voor die zaken waar we iets van horen in de media.
klopt, zo iemand als die Taida spreekt perfect nederlands, doet een goede opleiding en is daar zeer succesvol in ... ook Kalou is niet afhankelijk van een uitkering, verdient zijn eigen geld en genereert daarbij nog wel wat meer omzet die direkt aan nederland ten goede komt ....quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:38 schreef gday het volgende:
Het sufste van alles vind ik nog wel, dat men deze strenge wetgeving baseert op de rotte appels die nu al in Nederland zitten en die je niet wegkrijgt op deze manier.
En dat valt Verdonk te verwijten?quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
- Het aantal illegalen is onder Verdonk meer dan verdubbeld
Komt omdat de regels zijn aangescherpt en meer mensen gefrustreerd raken dat ze waarschijnlijk terug moeten naar hun eigen land. Klagen loont vaak, want dan mogen ze langer in NL blijven.quote:- Het aantal klachten over de IND is onder Verdonk tot recordhoogte gestegen
Buitenlanders die niet 100% dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, wat een schending van de mensenrechten zeg.quote:- Nederland zit op het randje de mensenrechten te schenden en leeftijdsdiscriminatie toe te passen, door 18 jarige Nederlanders wel en 18 jarige buitenlanders niet het recht te geven een gezin te stichten (trouwen)
Ja, ze zou uitgeprocedeerden ook gewoon......uit kunnen zetten?quote:Op woensdag 1 maart 2006 15:03 schreef DaveM het volgende:
En dat valt Verdonk te verwijten?
Dat ze niet weg willen gaan, of weglopen uit AZC's en vervolgens door kerken van voedsel en onderdak worden voorzien is niet de schuld van Verdonk. Ze kan nou eenmaal geen muren bouwen om AZC's.
Bullshit. Men klaagt over de behandeling van hun zaak, niet het eindoordeel (Daar is immers de beroepsprocedure voor, dat is heel wat anders en daar heb ik het niet over)quote:Komt omdat de regels zijn aangescherpt en meer mensen gefrustreerd raken dat ze waarschijnlijk terug moeten naar hun eigen land. Klagen loont vaak, want dan mogen ze langer in NL blijven.
Artikel 8 EVRMquote:Buitenlanders die niet 100% dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, wat een schending van de mensenrechten zeg.![]()
quote:De andere voorbeelden die jij geeft zijn misschien geen voorbeelden van perfect beleid, maar het gaat om de hoofdlijnen en dat is: het immigratiebeleid over de hele linie (van importbruiden tot sporters) aanscherpen en daarbij zo min mogelijk uitzonderingen maken. En daar is Ritain.
Ja dat vind ik Verdonk wel te verwijten, tot nu toe is dit wel het zwakke gedeelte van haar beleid.quote:Op woensdag 1 maart 2006 15:03 schreef DaveM het volgende:
[..]
En dat valt Verdonk te verwijten?
Dat ze niet weg willen gaan, of weglopen uit AZC's en vervolgens door kerken van voedsel en onderdak worden voorzien is niet de schuld van Verdonk. Ze kan nou eenmaal geen muren bouwen om AZC's.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:30 schreef Vhiper het volgende:
http://www.acvz.com/phpwcms/index.php?id=17,54,0,0,1,0
Vind je het dan zelf ook niet een beetje dun ijs om dingen als "randje schending van de mensenrechten" te roepen?quote:In het voorgaande ligt het standpunt besloten dat deze eisen op zichzelf als niet onaanvaardbaar moeten worden gekenschetst.
Moet je wel de medewerking van allerlei bananenrepublieken hebben.quote:Op woensdag 1 maart 2006 15:15 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja, ze zou uitgeprocedeerden ook gewoon......uit kunnen zetten?
Daar had ik het ook over, ze hopen dat ze met klagen over de procedure iets kunnen bereiken.quote:Bullshit. Men klaagt over de behandeling van hun zaak, niet het eindoordeel (Daar is immers de beroepsprocedure voor, dat is heel wat anders en daar heb ik het niet over)
We hadden het over ongelijke behandeling NLers / buitenlanders.quote:Artikel 8 EVRM![]()
Op de lange wachttijden na is het Nederlandse asielbeleid méér dan fatsoenlijk.quote:![]()
Ja, dat kan ik echt zien aan het aantal illegalen dat we hier hebben![]()
Je staart je blind op de mediaberichten die Verdonk de wereld in helpt. Haar beleid faalt aan alle kanten en dat je alle procedures, wetten en degelijk fatsoen aan de kant gooit om maar zo veel mogelijk buitenlanders, terecht of onterecht het land uit te knikkeren, vind ik weerzinwekkend.
En wat doet Verdonk volgens jou nog meer verkeerd mbt illegalen, behalve onvoldoende het probleem aankaarten op Europees niveau?quote:Op woensdag 1 maart 2006 15:20 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat vind ik Verdonk wel te verwijten, tot nu toe is dit wel het zwakke gedeelte van haar beleid.
Niet dat het met de open grenzen makkelijk te verhelpen is en zoals de bron van Vhiper zelf ook al aangeeft dat het aantal illegalen nogal discutabel is (dus ook een eventuele verdubbeling) door de zeer gebrekkige onderzoeken.
Dit zou dus eigenlijk ook in Europees verband geregeld moeten worden, als land blijft dit met de kraan open dweilen. Verdonk heeft dit wel op de agenda gezet bij de EU integratietop in Groningen (nov 2004) maar over een eventueel vervolg en afspraken hoor je verder weinig meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |