abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35201128
Het tropisch aquarium [Deel 7] Wat een bak!

Was vol. Dus we gaan hier vrolijk verder. Vragen, showbakken, opmerkingen, suggesties zijn van harte welkom.

[ Bericht 16% gewijzigd door MadGuy op 17-02-2006 20:25:20 ]
pi_35201775
mooie bak in de OP.
pi_35202128
Ik ben nog steeds extreem verliefd op die kleine stoere Badis badis bengalensis (of Dario dario) visjes. Nog even geduld, ik hoop dat de winkel in de buurt ze snel weer heeft.

vrijdag 17 februari 2006 @ 20:59:36 #4
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_35202542
Misschien een rare vraag, maar ik heb hele leuke visjes gezien in de dierenwinkel, maar de naam niet onthouden . Ze zijn een beetje groen/bruinig (gestreept?) en ze hebben een brede kop met de ogen redelijk voorop. Aan de zijkant hebben ze kleine vinnetjes waarmee ze ook zijwaarts door het aquarium zwommen. Nouja, meer een soort van zweven eigenlijk. Toen ik met mijn vinger langs het ruitje ging volgden ze mijn vinger en gingen ze erachteraan .

Oja, ze zat met van die rood-blauw gestreepte visjes in het aquarium, dus ik ga ervanuit dat het tropische visjes zijn. Iemand?
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_35202728
Kogelvisjes?

En ik denk dan het Dwerg Kogelvisje.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:25:17 #6
14746 k_i_m
pi_35203293
Zo van de zijkant moest ik even drie keer kijken, maar volgens mij is dat hem! Thnx! Ik heb ook een leuke beschrijving gevonden:

Dwarf Puffers are very interesting, intelligent and active fish. They learn to recognize their owner and will come to the glass to see what you're up to whenever you're in the room. They also will beg for food (they even learn what the container looks like) or follow your finger around the glass. If you put your hand in the tank, they will have to be right by it at all times. It's as if they have to know exactly what you're doing! You also have to be careful when siphoning water from the tank, because their curiosity will sometimes lead them a little too close to the siphon tube! I've sucked one up a time or two and had to rescue them from the bucket! These little guys have tons of personality and are by far one of the most fun fish to own

In my life
Why do I smile
pi_35203607
Inderdaad grappige visjes, alleen moet je ermee uitkijken in een gezelschapsaquarium. Of sowieso met andere vissen als ze de slakkenplaag verholpen hebben. En laat ze niet opblazen, want dat kan ze teveel worden.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:09:20 #8
14746 k_i_m
pi_35204659
Ik heb geen andere vissen, dus dat is geen probleem. Als er al een aquarium komt is het alleen voor deze visjes . Briljant ook, dat ik me nu pas besef dat ze zichzelf kunnen opblazen?! . Alsof de naam kogelvis dat nog niet verklapte .

Ik zit even in te lezen, maar de meeste soorten schijnen dus redelijk agressief te zijn. Kan je je vinger dan eigenlijk wel in de bak hangen met voeren enzo?
In my life
Why do I smile
pi_35205649
Ze hebben wel tandjes, inderdaad. Daarmee kraken ze slakkenhuizen. In feite zou je bij kogelvisjes een slakkenkweekje moeten hebben want de huisjes slijpen hun tanden ook gelijk.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:57:15 #10
14746 k_i_m
pi_35206148
Gadverdamme, dat heb ik weer . Ik vond trouwens nog een stukje op een forum over het opblazen (het is niet een dwergversie trouwens):

Puffing is usually a stress-related behaviour, but puffers are known to "practice" on occasion. In this instance, Martha wanted her light put on so puffed to get our attention. Once she knew we were looking she deflated almost instantly and happily buried herself back in the sand.

Several puffer-keepers have mentioned how their puffers inflate to get their attention. As long as one does not attempt to get the puffer to inflate by force, it isn't a problem.

Martha in gewone toestand

Martha als voetbal .

En dat allemaal omdat haar lampje niet snel genoeg aanging . Dat is toch hip? .
Zijn er hier mensen met dwerg of gewone kogelvissen?? Ik ben helemaal enthousiast .
In my life
Why do I smile
pi_35206258
quote:
foto in OP komt uit dierentuin neem ik aan?

ziet d'r namelijk wel naar uit!
Dit keer zonder signature
pi_35206381
Ik heb ook wel eens van die kogelvisjes gehad, speciaal gekocht omdat ik last had van slakken, maar het werd echt nooit een succes

Op de een of andere manioer kon hij ze niet openbreken ofzo, terwijl het wel van die kleine slakjes waren, dus heb ik de slakjes zelf kapot geknepen en gevoerd.
pi_35206553
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:57 schreef k_i_m het volgende:
Gadverdamme, dat heb ik weer . Ik vond trouwens nog een stukje op een forum over het opblazen (het is niet een dwergversie trouwens):

Puffing is usually a stress-related behaviour, but puffers are known to "practice" on occasion. In this instance, Martha wanted her light put on so puffed to get our attention. Once she knew we were looking she deflated almost instantly and happily buried herself back in the sand.

Several puffer-keepers have mentioned how their puffers inflate to get their attention. As long as one does not attempt to get the puffer to inflate by force, it isn't a problem.

Martha in gewone toestand
[afbeelding]

Martha als voetbal .
[afbeelding]

Zijn er hier mensen met dwerg of gewone kogelvissen?? Ik ben helemaal enthousiast .
Ik heb zo'n gevoel dat dit een zoutwater kogelvis is. Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 23:22:14 #14
14746 k_i_m
pi_35206902
De specs van Martha zijn;

Common Name: Fahaka
Scientific Name: Tetraodon lineatus

Origin Chad basin, Niger, Volta, Gambia, Geba and Sénégal Rivers.
pH Range 7.0
Temp. 75 - 78.8F (24 - 26C)
Hardness 10 - 12dH
Salinity fresh to brackish
Length to 17 inches (43 cm)
Diet live, frozen
In my life
Why do I smile
pi_35207400
De eerste 70 uur van onze discus eitjes.... hopelijk wordt vervolgd.
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=discuskweekM.wmv

Filmpje 2 minuten, 10 MB.

Eigenlijk hoort er geen plant, achterwand en zand in een kweekbak, maar zo vind ik het beter.
pi_35214715
Damn alle foto's die ik gemaakt heb zijn mislukt....Dan maar weer met de gsm proberen aangezien dat de vorige keeer wel goed lukte !
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_35214868

Na het installeeren van een CO2 installatie gaan mijn plantjes erg goed Morgen maar eens snoeien en wat dingen verplaatsen!

Twee weekjes geleden:

Vissen die nu rondzwemmen in mijn 180liter bak:

- 1 x L333 (Foto: Klik)
- 1 x Dwergkogel (Foto: Klik)
- 4 x algeneter waar ik de naam nog steeds niet van weet (Foto: Klik)
- 20 x Kardinaaltetra's
- 10 x Bijlzalmen (Foto: Klik)

[ Bericht 27% gewijzigd door Ebayzo.nl op 18-02-2006 10:29:22 ]
pi_35215913
Dat is lekker gegroeid in 2 weekjes!
Het is nog steeds een mooie bak ebayzo.nl!
pi_35216500
Nou ben er nu zelf niet zo kapot van Het heeft wel een restyle nodig qua plantjes!

Het plan:

De rode lotus die dus niet goed te zien is maar wel goed groeit nu verplaats ik naar het midden ipv het groene plantje.. Het belgisch groen krijgt een fikse snoeibeurt, en een aantal stekjes plaats ik weer tegen de achterwand. Wat ik met het plantje voor het hout aanmoet weet ik nog niet....
pi_35216576
linksboven is wel wat vol ja!
pi_35216620
Ja maar het gaat opeens ook wel erg hard
pi_35227611
Vandaag een nieuwe bewoner gekocht...Buiten wat neon's ook een rode krab. Kijken wat ie doet
pi_35229870
rode krab. Kijken wat ie doet, let maar op ze ontsnappen snel.
Dicht alle openingen in de lichtkap, anders ben je hem kwijt.
maar wel heel leuk!
pi_35229940
Moet ik nog ergens op letten. Vind namelijk tegenstrijdige berichten op inet
pi_35231117
geen langzame vissen enzo
koffie?
Nee, een Citroën!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 20:44:21 #26
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_35233783
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 19:10 schreef RoaRRR het volgende:
Moet ik nog ergens op letten. Vind namelijk tegenstrijdige berichten op inet
nofi, maar had je dat niet beter voordat je die krab kocht kunnen uitzoeken...?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_35239820
Het staat er een beetje verkeerd...Moet ik nog ergens speciaals opletten bedoel ik...

Ik weet wat ze eten, hoe hij zich gedraagt, hoe groot ie kan worden en wat ie verder allemaal nodig heeft...Ben dus meer op zoek naar evt ervaring die mensen hebben met de rode krab
  zaterdag 18 februari 2006 @ 23:23:18 #28
53851 BoNi
pi_35240258
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:10 schreef RoaRRR het volgende:
Het staat er een beetje verkeerd...Moet ik nog ergens speciaals opletten bedoel ik...

Ik weet wat ze eten, hoe hij zich gedraagt, hoe groot ie kan worden en wat ie verder allemaal nodig heeft...Ben dus meer op zoek naar evt ervaring die mensen hebben met de rode krab
Ok dan, vind het af en toe echt schandalig hoe sommige mensen zonder zich eerst te verdiepen omgaan met hun aquarium(s), vandaar mijn reactie!
Veel plezier met je rode krab
Schitterend!
pi_35247368
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:57 schreef k_i_m het volgende:

[Bla Bla Bla]

ik heb zelf 3 dwerg kogelvisjes gehad in een aqua 40
http://www.hunstantonaquatics.com/SuperfishAqua40.jpg

gaat heel goed, je moet alleen wel of diepvries voer of levende slakjes voeren want ze eten echt niets anders
koffie?
Nee, een Citroën!
  zondag 19 februari 2006 @ 12:26:02 #30
14746 k_i_m
pi_35249904
quote:
Op zondag 19 februari 2006 09:51 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

ik heb zelf 3 dwerg kogelvisjes gehad in een aqua 40
http://www.hunstantonaquatics.com/SuperfishAqua40.jpg

gaat heel goed, je moet alleen wel of diepvries voer of levende slakjes voeren want ze eten echt niets anders
Dat ziet er niet eens zo groot uit, dat aquarium! Dat is te overzien. En had je dan 2 vrouwtjes en een mannetje?? En hoeveel slakken/diepvriesvoer moet je er dan per dag ingooien??
In my life
Why do I smile
pi_35252252
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 23:01 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

foto in OP komt uit dierentuin neem ik aan?

ziet d'r namelijk wel naar uit!
Volgens mij was het een particulier aquarium, maar helemaal zeker weten doe ik het niet meer. Hij stond op een site met daarop de opbouw en dergelijke beschreven, als ik het me goed herinner.

k_i_m: LOL @ Martha. Zo'n naam dan ook.

@ MAXTIJN: Gaaf, zo'n filmpje. En wat een dikkerds ook, die discussen van jou! Wat is nu verder het kweekgedrag van discussen?

@ Ebayzo.nl: Dat groeit inderdaad als kool. Drastisch snoeien kan some inderdaad geen kwaad.
pi_35253042
Weet iemand in Rotterdam een (goede) aquariumspeciaalzaak te zitten?
pi_35254313
Op de Beethovensingel in Hillegersberg zit wel een goede, Aqua Compleet. Blokland en Van den Brand op de Maliebaan vind ik ook wel netjes. Verder heb je nog Strijker Aquarium op de Beijerlandselaan en H. Hanselman op de Noordmolenstraat. En World-Wide Fish op de Schieweg geloof ik.

Eurofish zou ik koste wat het kost vermijden.
pi_35254576
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:43 schreef MadGuy het volgende:
Op de Beethovensingel in Hillegersberg zit wel een goede, Aqua Compleet. Blokland en Van den Brand op de Maliebaan vind ik ook wel netjes. Verder heb je nog Strijker Aquarium op de Beijerlandselaan en H. Hanselman op de Noordmolenstraat. En World-Wide Fish op de Schieweg geloof ik.

Eurofish zou ik koste wat het kost vermijden.
Ah, bedankt voor de tips! Had net al via Internet Aqua Compleet en Strijker Aqua gevonden.
pi_35254619
Vooral Aqua Compleet vind ik een nette zaak. Niet overweldigend veel vis, maar een nette bediening en ruime, mooie zaak. Strijker Aqua heeft vooral veel vis, maar ik vind het er wel rommeliger uitzien. De vissen en aquaria zagen er wel netjes uit, dat wel.
pi_35254800
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:56 schreef MadGuy het volgende:
Vooral Aqua Compleet vind ik een nette zaak. Niet overweldigend veel vis, maar een nette bediening en ruime, mooie zaak. Strijker Aqua heeft vooral veel vis, maar ik vind het er wel rommeliger uitzien. De vissen en aquaria zagen er wel netjes uit, dat wel.
Het gaat voornamelijk om de vis, materiaal koop ik 2dehands over een tijdje. Maar ik ga wel eens kijken welke goed zijn en beetje dichtbij nw. adres.

Heb vroeger een tropisch aquarium gehad en met meer ruimte straks lijkt me dat weer leuk om te hebben/doen.
pi_35255275
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:02 schreef HPoi het volgende:

[..]

Het gaat voornamelijk om de vis, materiaal koop ik 2dehands over een tijdje. Maar ik ga wel eens kijken welke goed zijn en beetje dichtbij nw. adres.

Heb vroeger een tropisch aquarium gehad en met meer ruimte straks lijkt me dat weer leuk om te hebben/doen.
Ik bedoelde ook de aquaria waar de vissen voor verkoop inzaten. Altijd wel prettig als er geen dode vissen indrijven en de bakken er gewoon netjes uitzien.

Wat ben je van plan, btw? Ik ben benieuwd!
pi_35255475
quote:
Op zondag 19 februari 2006 13:35 schreef MadGuy het volgende:

[..]

@ Ebayzo.nl: Dat groeit inderdaad als kool. Drastisch snoeien kan some inderdaad geen kwaad.
En of ik drastisch gesnoeid heb vandaag Ik heb gewoon even de complete plant uit mijn aquarium gehaald! Daarna heb ik even 6 mooie stekjes afgesneden (toppen) en deze terug geplaatst. Nu ga ik gewoon zorgen dat het niet zo uit de klauwen loopt.... mijn bijlzalmen zijn iig weer blij Hebben weer alle ruimte om te zwemmen
pi_35255557
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:21 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook de aquaria waar de vissen voor verkoop inzaten. Altijd wel prettig als er geen dode vissen indrijven en de bakken er gewoon netjes uitzien.

Wat ben je van plan, btw? Ik ben benieuwd!
Heb net even op routeplanner gekeken en die Aqua Compleet is dan het dichtstbij.

Wat ik van plan ben? Tsja, Niets bijzonders, denk ik.
Redelijk compact aquarium ga ik zoeken, zo'n 60X30x35, zoiets. Welke vissen ik erin doe weet ik nog niet precies. iig wil ik eigenlijk niet van die voortplant beesten , anders wordt het zo snel vol. Gewoon wat mooie, leuke beesten die tegen een stootje kunnen. iig wat neontetra's, 2 of 3 algeneters, (de Otocinclus affinis denk ik) en natuurlijk pantsermeervallen. (vroeger had ik 3 Panda's, maar die zijn nogal gevoelig) en stuk of 3/4 bijlzalmen. (die had ik vroeger ook) Iig niet meer van die Platy's enzo, want dan is na een tijd heel je bak vol met jongen.

En ik wil graag planten die goed en snel groeien en die niet zo snel kaalgevreten worden door de vissen en dus een beetje hard (niet gevoelig) zijn. Allemaal lekker simpel en basic dus. Zodat ik niet voor plantensterfte, vissertte of ziektes of veel algen kom te staan. Moet ook nog een voederapparaat aanschaffen dan, want kan weleens een weekje weg zijn.

Natuurlijk nog wat vissen erbij, maar weet nog niet welke. Misschien lantaarndrager of zwarte tetra, of keizertetra.

[ Bericht 2% gewijzigd door HPoi op 19-02-2006 15:41:28 ]
pi_35256294
Ik hou het ook redelijk simpel hoor. Gewoon één hoofdbewoner (Die ik nog steeds niet heb Mocht je langs wat aquariazaken gaan en je komt toevallig de Badis badis bengalensis/ Dario dario tegen, kun je hier even seinen? ), wat grondbewonertjes (cherrygarnaaltjes) en wat leuke, natuurlijke en sierlijke plantjes en twee stukken hout in een nanobakje.
pi_35257000
Madguy wat is nu verder het kweekgedrag van discussen?
Dat is niet in 2 regels te vertellen,
Maar vandaag gaan de larfjes zwemmen, ze leven dan op de huid van de ouders, die dan een dikke slijmhuid produceren, als voedsel voor de jongen.
Dat is het enige wat ze dan eten, paar dagen later artemia-nauplien.
Dat zou ook leuk filmmaterial moeten opleveren.........

WIE WEET waar je enchytreeen kan kopen??? liefst in noordholland?
pi_35261083
Hou ons zeker op de hoogte van de ontwikkelingen. Best wel cool dat de ouders ze een tijdje bij zich dragen. Vader én moeder zorgen dus voor de kleintjes?

En enchytreeën, zijn dat niet die vieze, witte kleine wormpjes?
pi_35262984
Ja vader en moeder krijgen 'huidsecreet'.
enchyteeeen zijn idd vieze wormpjes, maar hoge voedingswaarde.
Je mag het maar 1-2 keer per week geven aan de jongen, anders worden ze te dik!
pi_35274507
quote:
Op zondag 19 februari 2006 12:26 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Dat ziet er niet eens zo groot uit, dat aquarium! Dat is te overzien. En had je dan 2 vrouwtjes en een mannetje?? En hoeveel slakken/diepvriesvoer moet je er dan per dag ingooien??
klopt het is een 27 liter bakje dacht ik, maar dan kan je wel echt alleen DWERGkogelvisjes houden (geen grotere dus) dat van die 2vrouwtjes 1 mannetje is wel het beste maar het probleem is dat je in de winkel het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes niet kan zien. Ikzelf had volgens mij 3 mannetjes en die vochten niet echt ofzo, ze jaagden elkaar alleen een beetje op maar als je voor genoeg beplanting zorgt heb je daar ook niet zo veel last van.

Slakjes eten ze echt heel veel dat is bijna niet bij te houden met kweken omdat het nogal lang duurt voordat die slakjes groot genoed zijn dat ze voedzaam zijn zeg maar. maar als je 1x per week slakjes geeft en dan nog 3x diepvriesvoer ofzo dan komt het wel goed.
koffie?
Nee, een Citroën!
  maandag 20 februari 2006 @ 00:09:18 #45
14746 k_i_m
pi_35275061
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:50 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

klopt het is een 27 liter bakje dacht ik, maar dan kan je wel echt alleen DWERGkogelvisjes houden (geen grotere dus) dat van die 2vrouwtjes 1 mannetje is wel het beste maar het probleem is dat je in de winkel het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes niet kan zien. Ikzelf had volgens mij 3 mannetjes en die vochten niet echt ofzo, ze jaagden elkaar alleen een beetje op maar als je voor genoeg beplanting zorgt heb je daar ook niet zo veel last van.

Slakjes eten ze echt heel veel dat is bijna niet bij te houden met kweken omdat het nogal lang duurt voordat die slakjes groot genoed zijn dat ze voedzaam zijn zeg maar. maar als je 1x per week slakjes geeft en dan nog 3x diepvriesvoer ofzo dan komt het wel goed.
Dus je moet ze 4x per week eten geven? Sorry hoor, ik ben alleen goudvissen gewend . Ik vraag me af hoe intensief de verzorging is en of ik dat wel kan . Ik heb ook ergens gelezen dat je de bak moet stofzuigen omdat ze zo knoeien, en dat je het water elke week voor de helft moet verversen. Hoe gaat dat dan???
In my life
Why do I smile
pi_35280495
Stofzuigen kun je door middel van overhevelen met een waterslang doen. Eerst een beetje woelen in het zand/grind zodat het vuil een beetje opdwarrelt en dan opslurpen met de slang. Het water dat je dan hebt overgeheveld (zeg ongeveer zo'n 7 liter van die 27) kun je gelijk vervangen door vers water.
pi_35288192
Even een vraagje over de planten. Hoevaak en met welk middel geven jullie de planten voeding? Vroeger deed ik daar eigenlijk nooit iets aan, had er ook maar drie planten instaan die dus heel langzaam groeien. Dus nu is mijn vraag geven jullie de planten voeding, en zo ja welke?

Tevens een vraag over het water. Voegen jullie daar middeltjes aan toe om goed aquariumwater te krijgen? Ik weet wel dat je voordat je vissen erin doet je de , dacht PH waarde, moet meten. Maar ik lees soms dat het ook verstandig is om 1 of ander goedje per week ofzo toe te voegen om het water in balans te houden zeg maar.

Bvd voor het beantwoorden van mijn vraagjes!
pi_35297142
Ik denk dat veel van de antwoorden die gegeven gaan worden redelijk persoonlijk zijn, maar dit is mijn antwoord.

Of je planten voeding nodig hebben ligt volgens mij aan een aantal factoren. Ik ververs mijn water tweewekelijks en dat betekent dus ook dat er gelijk met die verversing weer mineralen en dergelijke worden aangevuld. Toch gooi ik om de twee weken ook wat Sera Florena erbij. Minder dan staat aangegeven op de fles overigens. Ik zou gewoon eerst even kijken hoe snel je planten sowieso groeien en hoeveel voedingsstoffen er sowieso in je water zitten, zoals nitraat, ijzer en dat soort. En dan je ook nog een voedingsbodem, CO2... Maar dan ben je wel heel erg uitgekiend en technisch bezig.

Met simpele plantjes die het meeste voeding gewoon via de bladeren opnemen, die niet veel CO2 nodig hebben, kom je er ook wel met alleen water verversen.

Ik voeg zelf tegenwoordig alleen Sera Aqutan na een waterverversing toe. Deze neutraliseert chloor en andere slechte middeltjes waar vissen niet tegen kunnen in het toegevoegde leidingwater. Eigenlijk hoef je, als je eerst drie weken rijping en een regelmatige waterverversing aanhoudt, niet eens middeltjes toe te voegen. behalve eventueel Aqutan (of soortgelijke middeltjes) dan.

Ik zou sowieso een paar standaardtesten inkopen:

GH = Totale hardheid (welke hardheid goed is ligt aan wat de vissen eisen)
KH = Carbonaat hardheid (is de buffer voor de PH waarde, mag niet te laag of te hoog zijn)
Ph = Zuurgraad (welke graad goed is ligt aan wat de vissen eisen)
NH4/NH3 = Ammonium / Ammoniak (schadelijk voor vissen in hoge concentraties)
NO2 = Nitriet (zeer giftig voor vissen)
NO3 = Nitraat (minder giftig, maar toch schadelijk in hoge concentraties)

NO2 en NO3 worden ook opgenomen door plantjes. NH4/NH3 geloof ik ook, maar dat weet ik niet zeker.

Volgens mij kunnen de experts nog veeeeel meer aanvullen.
pi_35297981
Bedankt voor je antwoorden!

Ik wil het ook niet te technisch/proffesioneel laten worden. Dat CO2 hoeft van mij bijvoorbeeld ook niet, voedingsbodem doe ik wel denk ik nu. Testjes zal ik dan ook inkopen, goede tip. Kijk en dat Aqutan deed ik eigenlijk nooit, maar is dus idd wel verstandig om het verse leidingwater te neutraliseren alvorens toe te voegen.

Maar goed, over een paar weekjes zal ik eens gaan kijken naar een 2dehands aquarium eventueel al gelijk met toebehoren. Verwarming en filter heb ik nl. het liefst nieuw, want die dingen moeten goed werken en dus liever niet (te) oud zijn.

btw, ik zit nu over die plantenmest te denken, af en toe gooide ik weleens wat er door heen voor de planten, mja is alweer 12 jaar geleden dat ik een aquarium had, dus weet het niet allemaal precies meer.
pi_35298103
quote:
Op maandag 20 februari 2006 00:09 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Dus je moet ze 4x per week eten geven? Sorry hoor, ik ben alleen goudvissen gewend . Ik vraag me af hoe intensief de verzorging is en of ik dat wel kan . Ik heb ook ergens gelezen dat je de bak moet stofzuigen omdat ze zo knoeien, en dat je het water elke week voor de helft moet verversen. Hoe gaat dat dan???
ze knoeien helemaal niet zolang je maar niet te veel eten geeft (en ze zijn best klein dus ze eten ook niet veel) en voor dat bakje is (als je niet te veel voert ect.) 2-4 liter per week verversen goed... wel goed opletten dat je een aantal snelgroeiende planten koopt om alg te voorkomen die normaal opgegeten wordt door slakken. En als je algen eters in een aqua 40 koopt onthoudt 1 ding: koop alleen otocinclus dat is de enige goede algeneter voor in zo'n klein bakje. dus niet geloven als ze je in een winkel wijs maken dat een of andere meerval soort ook in zo'n bakje past want dat is dus NIET zo.. dus
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35478272
Wanneer is een aquarium een tropisch aquarium. Is dat vanaf een temperatuur, of gewoon bij een bepaald soort planten/vissen?
pi_35478840
Eigenlijk beide. Water temperatuur moet ong. 25C zijn wil je er tropische vissen in houden. Koudwater vissen kan je beter niet in 25C zetten, want dat is veelal te warm voor ze. Tropische vissen kunnen veelal ook niet tegen sterke temperatuur-wisselingen. Koudwater vissen hebben er niet veel moeite mee als het water van 20C zakt naar zeg zo'n 16C in de nacht.
pi_35478988
En zijn guppies nou koudwater vissen, of meer tropische vissen?
pi_35479069
Guppies zijn apart. Dat zijn koudwater vissen, maar ze kunnen ook 25C aan. Maar ze voelen zich het best in water tussen de 20-22C.
pi_35479308
Hm, ok. En nu nog een laatste vraag: je hoort altijd dat je tropische aquaria een aantal weken moet laten rijpen, voor je er vissen in kunt doen. Nu wil ik een aquarium opzetten van zo'n 23 graden met daarin wat guppies, en een sluierstaart (ik hoorde namelijk dat die in 23 graden wel kunnen leven). Die zitten nu al bij elkaar in een plastic bak. En die maak ik om de zoveel tijd schoon.
In dat geval hoef ik denk ik dat aquarium ook niet te laten rijpen is het wel? Ik zou namelijk niet willen dat die vissen straks dood gaan omdat ik iets verkeerd doe.

[EDIT] Door de antwoorden en mijn vervolgvragen hoort dit inmiddels al eigenlijk niet meer in dit topic, maar dit is echt mijn laatste vraag [/EDIT]

[ Bericht 17% gewijzigd door Masegate op 25-02-2006 16:30:30 ]
pi_35479652
Guppies kunnen veel soorten water verdragen, dus dat rijpen zal niet nodig zijn. Maar, je moet ze denk ik niet nu zo erin kieperen. Als nl. het water in die bak 17C is en in dat aquarium 23C dan scheelt dat nogal ineens. Dus misschien zelf die guppies en die sluierstaart in een plastic zakje doen met water uit die bak en dan een half uurtje laten wennen aan het warme water in het aquarium. Waarom heb je ze niet gelijk in het aquarium gedaan? Of heb je er eerst wat planten in laten groeien? Het rijpen van het water hoeft bij Guppies niet, die stellen heel weinig eisen aan water.

[ Bericht 0% gewijzigd door HPoi op 25-02-2006 16:43:17 ]
pi_35479845
Ik had eerst alleen die bak en nu heb ik een aquarium gekocht, omdat dat er mooier uitziet. Daarom had ik ze niet gelijk in een aquarium gezet. En dat overzetten met een plastic zak was ik sowieso al van plan.

Bedankt HPoi!
pi_35480073
Ik zal morgen weer eens wat foto's posten van mijn aqua!
pi_35486034
ben benieuwd
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35486518
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:24 schreef Masegate het volgende:
Hm, ok. En nu nog een laatste vraag: je hoort altijd dat je tropische aquaria een aantal weken moet laten rijpen, voor je er vissen in kunt doen. Nu wil ik een aquarium opzetten van zo'n 23 graden met daarin wat guppies, en een sluierstaart (ik hoorde namelijk dat die in 23 graden wel kunnen leven). Die zitten nu al bij elkaar in een plastic bak. En die maak ik om de zoveel tijd schoon.
In dat geval hoef ik denk ik dat aquarium ook niet te laten rijpen is het wel? Ik zou namelijk niet willen dat die vissen straks dood gaan omdat ik iets verkeerd doe.

[EDIT] Door de antwoorden en mijn vervolgvragen hoort dit inmiddels al eigenlijk niet meer in dit topic, maar dit is echt mijn laatste vraag [/EDIT]
is het wel verstandig om sluierstaarten bij guppen in te doen? volgens mij konden die nog wel eens agressief doen en ze zijn een stuk groter!
  zondag 26 februari 2006 @ 01:22:12 #61
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_35499063
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 19:46 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

is het wel verstandig om sluierstaarten bij guppen in te doen? volgens mij konden die nog wel eens agressief doen en ze zijn een stuk groter!
Mijn ervaring is dat wat grotere goudvissen vanaf een 10 cm guppen als voer zien
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_35503716
quote:
Op zondag 26 februari 2006 01:22 schreef Prowl het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat wat grotere goudvissen vanaf een 10 cm guppen als voer zien
Maar, ze zitten nu ook al samen in 1 bak, zoals ik begrepen heb. Dus dan zal hij het wel gemerkt hebben als dat zo is.
pi_35509656
Een guppy bak zou ik toch ook even laten rijpen hoor. De visjes die je tegenwoordig bij de dierenzaak haalt zijn lang niet meer zo sterk als de eigen kweekjes.

Overigens zijn guppy's wel tropische vissen.
pi_35509854
Die kogelvisjes zijn vet lief! Ik dacht altijd dat de meeste vissen nogal duf waren en alleen mooi om naar te kijken, maar dit klinkt als een hele stoere vis.
pi_35511475
Je hebt vissen met toffe karaktertjes hoor!
pi_35512182
Zucht... ik moet dringend iets aan mijn bak doen.
De ene helft van de planten is ermee opgehouden en de andere helft, tja... net onkruid!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
Vul je zakken met niets doen op het internet!
pi_35514114
Net een hele bestelling bij aquarium-planten.com gedaan weer! Ik ga de plantjes toch wat meer aanpassen aan de bewoners Heb nu voornamelijk echinodorus soorten genomen. Dat zullen mijn maanvisjes wel fijn vinden!

Ik maak kennis met de overige bewoners...deze is alleen wat stil

Op zoek naar nummer 4...

Ook ik ben er nog....alleen vond ik de CO2 installatie wat interessanter dan de camera!

Zo staat de bak er nu bij...vooral de geel/rode planten rechtsachterin zijn niet naar mijn zin. Ook links is het wat kaal. Ik ga toch voor de groenere planten nu...

[ Bericht 18% gewijzigd door Ebayzo.nl op 26-02-2006 16:42:14 ]
pi_35515747
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 19:46 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Zoals opgemerkt zaten ze al bij elkaar en daar is geen probleem bij. Ze zitten altijd zo ver mogelijk van elkaar vandaan en ze doen echt niets als de een bij de ander in de buurt komt. Gaat dus heel goed!
pi_35516959
Ik had ook wat Enchinodorus, maar die heb ik eruit moeten halen omdat ze de bak uitgroeiden!!
Ik ben nu nog steeds op zoek naar wat kleinere soorten. Misschien moet ik ook maar eens online gaan bestellen...
pi_35519085
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:30 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Net een hele bestelling bij aquarium-planten.com gedaan weer! Ik ga de plantjes toch wat meer aanpassen aan de bewoners Heb nu voornamelijk echinodorus soorten genomen. Dat zullen mijn maanvisjes wel fijn vinden!

Ik maak kennis met de overige bewoners...deze is alleen wat stil
[afbeelding]

Op zoek naar nummer 4...
[afbeelding]

Ook ik ben er nog....alleen vond ik de CO2 installatie wat interessanter dan de camera!
[afbeelding]

Zo staat de bak er nu bij...vooral de geel/rode planten rechtsachterin zijn niet naar mijn zin. Ook links is het wat kaal. Ik ga toch voor de groenere planten nu...

[afbeelding]
Nu moet het dus wéér groeien

mooi manen heb je. wildvang?
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35519253
@ Ebayzo.nl: ik vind de rood/gele planten eigenlijk wel mooi. Zo krijg je wat variatie in je bak.
pi_35519613
meer groen is wel natuurlijker
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35520099
Ieder zijn eigen smaak hé

En het groeien gaat tegenwoordig toch keihard! Dus dat maakt ook niet zoveel uit... Nu is het in iedergeval niet naar mijn zin.

Manen zijn niet wildvang volgens mij, want dan zouden ze rood achter de ogen moeten hebben toch
pi_35523765
Links ziet het er nu idd een beetje kaal uit. Maar dat kan je toch wel snel laten dichtgroeien denk ik. Zelf hou ik van niet al teveel planten in de bak, maar moet ook niet TE kaal worden natuurlijk.
pi_35525249
Ik hou zelf wel van veel planten, maar ze moeten het dan ook wel goed doen! Daarom ga ik nu gewoon voor de groene soorten...wat makkelijker dan dat rode spul.
pi_35525826
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:56 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Ieder zijn eigen smaak hé

En het groeien gaat tegenwoordig toch keihard! Dus dat maakt ook niet zoveel uit... Nu is het in iedergeval niet naar mijn zin.

Manen zijn niet wildvang volgens mij, want dan zouden ze rood achter de ogen moeten hebben toch
ja dat klopt wel met dat rood bij de ogen, maar ik weet niet precies of dat bij alle soorten zo is
koffie?
Nee, een Citroën!
  maandag 27 februari 2006 @ 01:36:07 #77
14746 k_i_m
pi_35532350
Ik ben wat aan het rondvragen voor een tweedehands aquarium. Nu kan ik van iemand een aquarium (ongeveer 100 liter) met pomp/filter, verwarmingselement, onderstel etc. overnemen voor 150 euro. Er zit dan ook nog bodemvulling (steentjes) en wat grotere stenen bij. Is dat een goeie deal??
In my life
Why do I smile
pi_35534577
quote:
Op maandag 27 februari 2006 01:36 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben wat aan het rondvragen voor een tweedehands aquarium. Nu kan ik van iemand een aquarium (ongeveer 100 liter) met pomp/filter, verwarmingselement, onderstel etc. overnemen voor 150 euro. Er zit dan ook nog bodemvulling (steentjes) en wat grotere stenen bij. Is dat een goeie deal??
Vind ik wat aan de hoge kant....dit heb ik betaald voor mijn 180L Juwel! ¤100 vind ik een betere prijs
pi_35534635
In het vorige topic postte ik dat ik last had van een algprobleem. Inmiddels is dit verholpen, ik heb de bak goed schoongemaakt en zo'n nieuw sponsje in het filter gedaan, dat scheelde alles. Ook staat het licht iets minder lang aan, maar nu heb ik weer problemen met mijn planten die gehalveerd zijn in grootte... Waar kan dat aan liggen??
I had a signature once. It was awful.
pi_35534874
quote:
Op maandag 27 februari 2006 09:27 schreef zoeperzazke het volgende:
In het vorige topic postte ik dat ik last had van een algprobleem. Inmiddels is dit verholpen, ik heb de bak goed schoongemaakt en zo'n nieuw sponsje in het filter gedaan, dat scheelde alles. Ook staat het licht iets minder lang aan, maar nu heb ik weer problemen met mijn planten die gehalveerd zijn in grootte... Waar kan dat aan liggen??
Te weinig licht
pi_35535100
Hij staat nu zo'n 8 a 10 uur per dag aan. in mijn 60x30x30 bak hangt één lamp... Is dat dan te weinig?
pi_35535180
Als je planten niet groeien...zou dat goed kunnen? Welk merk/type lamp heb je?
pi_35537719
ik zou een winkel waar ze een groot assortiment lampen hebben vragen naar de philips 840 en dan in het wattage wat jij nodig hebt (ik denk 15 watt). Dat heb ik ook gedaan in mijn 60 cm bak en nu doen mijn planten het perfect, omdat die lamp veel meer en mooier licht geeft als die std lampen.
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35537898
Ik heb geen idee wat voor lamp er in zit, de bak zelf is een tweedehandsje... gewoon leeg gekocht, we hebben hem zelf gevuld en ingericht. Ik zal eens kijken dadelijk of ik op de lamp kan zien wat er in zit, en anders inderdaad even op zoek naar een winkel... Want die verschrompelde plantjes staan ook zo vreemd...
pi_35543602
Misschien missen ze nu wat bacterien omdat je er een nw. sponsje in hebt gedaan. En geef je plantenvoeding? Verder is 10 uur lang een goede lichttijd.
pi_35606473
dan maar een een plaatje van mijn vuurtjes bakje:

links achterin staan wel plantjes maar die ben ik aan het stekken dus die blijven nog even kort totdat er een mooi bosje staat...

en kleine vuurtjes en een oto (ik begon 3 maanden geleden met 5 vuurtjes en dit is een klein deel van wat ik nu heb ) slechte foto btw.

(ik heb nog een aqua 40 en nog een 60*30*40 bak )
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35606754
Bij jou zitten ze ook al zo massaal op de komkommer.

Dat riccia ziet er trouwens tof uit, zo op de bodem. Gebruik je daar nu ook CO2 voor? En bindt je het ergens aan vast? Vertel!
pi_35609608
ja ik heb een zelfbouw co2 dingetje (als je op de eerste foto rechtsboven kijkt zie je de diffusor), en die riccia zit aan potscherven gebonden.
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35610908
Bedankt. En zonder CO2 zal de riccia het niet zo lekker doen, vermoed ik?
pi_35612178
dat weet ik niet precies, ik denk dat dat wel meevalt. Het heeft wel vrij veel no3 nodig en licht natuurlijk... maar jij hebt toch ook niet meer de standaard lamp in je aqua-40?

ik heb heel veel riccia over dus als je wat wilt
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35614484
Nee, ik heb er een Philips ingeknald. Mijn NO3 is altijd redelijk op orde. Maar ik zou het altijd eens kunnen proberen natuurlijk. Bedankt voor je aanbod, maar ik moet eerst maar eens goed snoeien en kijken wat ik over ga houden.
pi_35635393
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 18:27 schreef MadGuy het volgende:
Nee, ik heb er een Philips ingeknald. Mijn NO3 is altijd redelijk op orde. Maar ik zou het altijd eens kunnen proberen natuurlijk. Bedankt voor je aanbod, maar ik moet eerst maar eens goed snoeien en kijken wat ik over ga houden.
ja, ik heb ook in beide aqua-40's een philips, maar het probleem is nu bij mijn andere aqua-40 (niet die vuurtjes bak) dat daar teveel licht is , daar staat sterrenkruid in en dat wil nu niet meer omhoog groeien, het blijft gewoon laag een maakt een heleboel bladeren aan
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35636816

Ja dat is dan weer een luxe probleem, kun je geen schaduwplekken creeëren?
pi_35638071
ja hoe? want de rest van de planten heeft dat licht wel nodig dus ik moet heel plaatselijk schaduw maken....
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35652326
Dit is helft een. Beetje kaal, mijn planten zijn laatst bijna allemaal overleden. Beetje minder prettig.
Maar komende maand (april dus) ga ik weer een berg nieuwe halen.
Ik weet alleen nog niet zo goed welke. Iemand tips??

pi_35673225
MissCleo wat is dat linksvoor??

Mijn discusnest gaat nog steeds goed, elke dag 50% verversen en veel artemia's voeren, drukdrukdruk.
pi_35673552
O wat schattig die minidiscussen!

Linksvoor, ehm, moet ik even heel hard nadenken want die heb ik een keer gekregen. Ik dacht Crypto Wendtii. Of bedoel je dat glazen blok? Dat is een glazen blok
pi_35673664
AH natuurlijk! had ik kunnen weten.
De kleur ervan gaf even een schokreactie, typische blauwalg kleur namelijk!!
  vrijdag 3 maart 2006 @ 13:20:20 #99
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35675707
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:07 schreef gtsmrt het volgende:
ja hoe? want de rest van de planten heeft dat licht wel nodig dus ik moet heel plaatselijk schaduw maken....
Met grote planten die wat licht wegnemen, maar goed dat is ook geen zeker iets.

Haha, tof MAXTIJN, die mini discussen. Wat een monsters eigenlijk nog.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 13:23:40 #100
135469 MissCleo
*purring*
pi_35675826
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:07 schreef gtsmrt het volgende:
ja hoe? want de rest van de planten heeft dat licht wel nodig dus ik moet heel plaatselijk schaduw maken...
Drijfplanten!
pi_35690876
Zo..net even mijn bestelling van aquarium-planten.com klaargezet om zondag op hun plaats te zetten.

De hele voorste rij is nieuw en krijgt een mooi plekje zondag De rode planten op de achtergrond gaan er nog uit.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 20:48:45 #102
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35690937
Veel hoogwerk zie ik. Ga je die op de plaats van die rode planten plaatsen?
pi_35692583
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:23 schreef MissCleo het volgende:

[..]

Drijfplanten!
ja maar die drijven dus op plaatsen waar ik wel veel licht moet hebben
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35703884
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 20:48 schreef MadGuy het volgende:
Veel hoogwerk zie ik. Ga je die op de plaats van die rode planten plaatsen?
Links achterin zie je wat roods...dat komt in de plaats van de lelijke rode planten rechts
pi_35704729
[edit]
kom d'r later op terug ben mijn geheugenkaart voor camera kwijt

[ Bericht 63% gewijzigd door Ericjuh op 04-03-2006 11:32:38 ]
Dit keer zonder signature
pi_35704896
madguy, foto's in dit topic gezien?
http://www.kreeftengarnalen.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3106

BBB !
pi_35720769
Jeuj ik heb BBBtjes
koffie?
Nee, een Citroën!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 21:07:43 #108
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35720929
Ik nog steeds niet. Maar ik vermoed dat ze dan ook snel in Rotterdam weer komen als ze nu weer volop te koop zijn! Bedankt, MAXTIJN!

Enne, foto's gtsmrt!
pi_35733572
ze zijn niet echt volop te koop hoor alleen de maanvis in nijmegen heeft ze nu volgens mij .

en ze zijn echt superklein, ongeveer even groot als die kleine vuurtjes op dat stuk komkommer op die foto die ik postte
koffie?
Nee, een Citroën!
  zondag 5 maart 2006 @ 18:18:17 #110
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35748069
Dat is echt superklein!

Ik wacht nog vol ongeduld. Maanden eigenlijk al.
pi_35749443
Vanmiddag even groot onderhoud gehad in mijn bak Een aantal plantjes eruit gehaald en een aantal ervoor in de plaats gezet. De bedoeling is dat het een mooi groen oerwoud wordt.

Het water is wel erg helder / wittig aangezien ik net water ververst heb ook en easylife heb toegevoegd. Morgen zal het weer wat bruiner zijn en het zwerfvuil grotendeels wegzijn! Dus morgen misschien wel een nieuwe foto.
  zondag 5 maart 2006 @ 19:14:58 #112
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35749521
Ik denk dat dat gras vooraan (Blixia ofzo?) wel mooi wordt als het dadelijk uit gaat groeien. Is het niet mooi om daar ook een veldje Micranthemum ofzo te hebben, of word ik nu te wild?
pi_35749535
quote:
Op zondag 5 maart 2006 19:11 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Vanmiddag even groot onderhoud gehad in mijn bak Een aantal plantjes eruit gehaald en een aantal ervoor in de plaats gezet. De bedoeling is dat het een mooi groen oerwoud wordt.

[afbeelding]

Het water is wel erg helder / wittig aangezien ik net water ververst heb ook en easylife heb toegevoegd. Morgen zal het weer wat bruiner zijn en het zwerfvuil grotendeels wegzijn! Dus morgen misschien wel een nieuwe foto.
Mooi hoor...
pi_35752853
Easy life toegevoegd?
De waarheid over easylife: http://www.12forum.nl/forum/bericht.php?ID=623&tID=914&fID=14
Het ziet er weer fris uit, alleen voorspel ik problemen met het naaldgras...uitvallen etc (ik koop ze niet meer)
pi_35753947
Ik ben vorige week begonnen met een nieuwe opzet van mijn Rio 125.
De voedingsbodem, grind en een aantal plantjes zitten er nu in.
Eerst maar eens aankijken hoe het er nu uit gaat zien als de boel gaat groeien, er is tenslotte geen haast bij.
Tips en opmerkingen zijn uiteraard van harte welkom.
Wat visjes betreft zal er allereerst een school zwarte neons in gaan komen. Daarnaast een aantal corydoras. Daarna zal ik langzaam aan gaan kijken wat er bij gaat komen.
Hier een eerste kijkje:

[ Bericht 13% gewijzigd door walnuts op 06-03-2006 15:04:17 ]
pi_35754792
Ziet er erg mooi uit Walnuts!! Ben jaloers! Mijn bakkie is een beetje een jungle op dit moment, maar ga van de week ook eens flink aan de slag ermee!
pi_35764633
Het gras is Eleocharis.

Ik wacht wel af hoe het loopt met het naaldgras. Ik gebruik CO2 en alle planten groeien als een gek tegenwoordig dus eerlijk gezegd verwacht ik geen problemen.

Ben heel benieuwd hoe de linkerkant gaat worden, want daar staat nu echt een overvloed aan Echinodorus paniculatus en Echinodorus amazonicus.

En over Easy-life, van elk product heb je voor en tegenstanders. Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ik had stip in mijn bak en heb gewoon een Exit kuur gedaan en binnen een week was de stip weer weg zonder slachtoffers. Dus het afbreken van de medicijnen zal opzich ook wel meevallen.
pi_35789355
als je je naaldgras zoals op dat plaatje wilt dan moet je het niet in zo'n bos planten, maar je moet die bos uit elkaar trekken en in bosjes van 10 sprietjes ofzo planten omdat als je het in van die bossen laat staan verstikt het zichzelf...
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35851616
Ik had dus maandag nieuwe guppies gekocht. En daar is er dus één, maar misschien zijn er wel 3 zwanger van. Dus ik dacht, laat ik dit mooie nieuws delen met de mensen op Fok!:

pi_35852548
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:09 schreef Masegate het volgende:
Ik had dus maandag nieuwe guppies gekocht. En daar is er dus één, maar misschien zijn er wel 3 zwanger van. Dus ik dacht, laat ik dit mooie nieuws delen met de mensen op Fok!:

[afbeelding]
Net konijnen, die guppy's.
Sterkte met de kraamzorg.
pi_35852569
Aah wat een leuk gupje!!! Spannend hoor!!
pi_35853218
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:42 schreef walnuts het volgende:

[..]

Net konijnen, die guppy's.
Sterkte met de kraamzorg.
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:43 schreef inkie1010 het volgende:
Aah wat een leuk gupje!!! Spannend hoor!!
Dank je! Moet ik eigenlijk het filter/pompje uitzetten zodra die beestjes geboren zijn? In verband met het opgezogen worden?
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:23:00 #123
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35853906
Filters moet je nooit uitzetten. Die zorgen mede voor het biologisch evenwicht in je bak.
pi_35859363
klopt
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35860912
Okidoki... dat staat genoteerd!
pi_35934897
Even een update van mijn bak:

Plantjes beginnen al mooi te groeien.
Vorige week de eerste visjes erin gedaan.
Allemaal pefect gegaan.
Deze visjes zijn er vorige week in gegaan:
8 zwarte neons, 5 bijlzalmpjes en 5 corydoras schwartzi.
Vandaag erbij gedaan:
8 Kardinaaltetra's en een erg mooi koppeltje antennebaarsjes.

Zo staat 'ie er nu bij:

pi_35961229
wel een beetje veel visjes tegelijk, maar gelukkig gaat dat meestal wel goed
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35975932
Wij hebben dit weekend een nieuwe vis gekocht: een kruising tussen vlak blauw en snakeskin.

Hij is nu zo'n 10 cm, dus kan nog even lekker groeien!
Er zat ook een kweekkoppel spierwitte discussen maar die kost helaas 325 euro!!!
Toch maar daar laten zwemmen...
pi_35985033
Wat een geld...heb je ook nog een overzichtsfoto Maxtijn?

Ik heb deze week mijn digicam verkocht Dus moet het even stellen zonder nieuwe foto's
pi_36061662
Eigenlijk maak ik nooit overzichtfoto's, er is altijd wel iets wat anders moet, en ik zoek het in details.
Maar ik zal vanavond een foto maken, als het huis wat donkerder is gaat het beter.

Onze discusjongen zwemmen nog lekker, nu bijna een maand!
pi_36063652

na een paar dagen foto's proberen te maken is het een beetje gelukt, dit is een BBB vrouwtje waarschijnlijk....

(ik zie de BBBtjes alleen bijna nooit omdat ze zo klein zijn en zijn aquarium nogal dichtbeplant is en omdat ze de hele dag tussen de planten achter de jonge garnaaltjes aanzitten, maarja dat is allemaal eigenlijk ook wel mooi )
koffie?
Nee, een Citroën!
  woensdag 15 maart 2006 @ 18:36:56 #132
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36063701
Ik vind dat juist ook wel cool, ze hoeven niet altijd voor het ruitje te zwemmen!
pi_36069485
quote:
Op zondag 12 maart 2006 22:35 schreef MAXTIJN het volgende:
Wij hebben dit weekend een nieuwe vis gekocht: een kruising tussen vlak blauw en snakeskin.

[afbeelding]

Hij is nu zo'n 10 cm, dus kan nog even lekker groeien!
Er zat ook een kweekkoppel spierwitte discussen maar die kost helaas 325 euro!!!
Toch maar daar laten zwemmen...
Wauw wat een práchtige kleur!!!
pi_36072266
Hier een aantal foto's van onze bak (160 x 55 x 60) nu het vissenbestand weer is aangevuld. Over de inrichting zijn we nog niet helemaal tevreden, dus daar gaan we nog een keertje aan werken.

Hier een overzicht van de discussen:
3 x rood turquoise / Heckel
1 x vlak blauw / snakeskin
2 x diamond blue
En straks gaan de santarems ook weer terug vanuit de kweekbak!

En sinds gisteren 2 van deze beauty's rondzwemmen:

Ze hebben inmiddels ook al kennis gemaakt met de Malawi-buren, bak 100 x 40 x 50 (die trouwens te snel zwemmen om goed op de foto te krijgen...):

Ondertussen wordt alles goed in de gaten gehouden vanuit de kweekbak:

Hoe maak je eigenlijk een foto klikbaar, naar volledig formaat???

[ Bericht 65% gewijzigd door MAXTIJN op 15-03-2006 23:39:10 ]
pi_36072478
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:43 schreef MadGuy het volgende:
Ik ben nog steeds extreem verliefd op die kleine stoere Badis badis bengalensis (of Dario dario) visjes. Nog even geduld, ik hoop dat de winkel in de buurt ze snel weer heeft.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

geinige visjes, misschien probeer ik ze ook wel.
pi_36079703
@Maxtijn
Er mooi zeg! Qua inrichting vind ik de discus bak nieteens verkeerd. Alleen jammer van de groene slang in je bak
pi_36079741
en wat planten op het hout zou mooi zijn....
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36086748
@MAXTIJN, mooie foto's!

Sowieso altijd erg prachtig om te zien bij discusvissen. Ik heb zelf een tijdje terug ook kleintjes gehad, er vormde zich gelukkig een koppeltje uit de laatste 3 overgebleven discusvissen die ik jaren gelden gekocht had bij een kweker.

De pappa en mamma:

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_36086880
Wat een grappig gezicht, die kleintjes.
pi_36087838
Geweldige foto ook die laatste!
pi_36091013
@Knurft-Zork3 die van jou zijn veel mooier!! : hoe oud zijn ze nu??

Waar maken jullie de foto's mee?
Ik film met de videocamera canon mvx350i, en maak daar foto's van,
soms met de minolta Z1.

weet iemand hoe je je foto klikbaar maakt, naar groot formaat?????????????
pi_36091573

[ Bericht 54% gewijzigd door MAXTIJN op 16-03-2006 17:41:38 ]
pi_36095651
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 17:17 schreef MAXTIJN het volgende:
@Knurft-Zork3 die van jou zijn veel mooier!! : hoe oud zijn ze nu??

Waar maken jullie de foto's mee?
De "kleintjes" zijn nu bijna een jaar. Ik heb er uiteindelijk 10 overgehouden, gelukkig nog een handelbaar aantal anders had ik er een aantal moeten verkopen en dat had ik volgens mij niet over m'n hart verkregen.

Ze zitten nu in een 2 meter bak, kan eigenlijk net qua aantal hoewel ze in principe natuurlijk meer ruimte nodig hebben. Ik krijg meestal uiteindelijk toch niet van die enorme "pannekoeken" omdat ik ze niet vaak genoeg per dag kan voeren maar ik vind ze wel mooi zo.

De foto's zijn gemaakt met een Minolta Dimage Z1, de laatste foto van het koppeltje is met flits gemaakt, daardoor lijkt de achtergrond helemaal zwart. (is nog een beetje zwarter gemaakt met photoshop, de vissen zijn uiteraard niet bewerkt... )
pi_36111485
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 20:02 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]

De "kleintjes" zijn nu bijna een jaar. Ik heb er uiteindelijk 10 overgehouden, gelukkig nog een handelbaar aantal anders had ik er een aantal moeten verkopen en dat had ik volgens mij niet over m'n hart verkregen.

Ze zitten nu in een 2 meter bak, kan eigenlijk net qua aantal hoewel ze in principe natuurlijk meer ruimte nodig hebben. Ik krijg meestal uiteindelijk toch niet van die enorme "pannekoeken" omdat ik ze niet vaak genoeg per dag kan voeren maar ik vind ze wel mooi zo.

De foto's zijn gemaakt met een Minolta Dimage Z1, de laatste foto van het koppeltje is met flits gemaakt, daardoor lijkt de achtergrond helemaal zwart. (is nog een beetje zwarter gemaakt met photoshop, de vissen zijn uiteraard niet bewerkt... )
Pfff...foto's zoals die laatste kreeg ik echt niet uit mijn Z1. Maar heb hem nu ook verkocht omdat ik een wat handzamer toestelletje wilde.

Maar respect voor de pics en de mooie visjes

Ik heb gister het allerkleinste kardinaaltje van de groep moeten doorspoelen. Heeft het nog langer volgehouden dan ik dacht, want lag tijdens het plaatsen in de bak al een dag "dood" op de bodem. Maar heeft het toch 2 maanden volgehouden inclusief witte stip uitbraak. (Hij mistte ook al een oog).

Voor de rest gaat het erg goed! Nieuwe planten beginnen weer aan te slaan, visjes doen het allemaal leuk en hebben hun draai gevonden Maanvissen delen nu zelfs al voertabletten met de algeneters
pi_36304812
Eindelijk - ongeveer 200 dagen na het opstarten van mijn bakje maar liefst - heb ik de vissen die ik wilde hebben in mijn bakje.

Vandaag heb ik eindelijk BBBtjes kunnen scoren, bij Romberg in Delft. In Rotterdam waren ze gewoon nog steeds niet verkrijgbaar. Helaas wilde de winkelier ze alleen per paar verkopen, daar hij met een overschat aan mannetjes zat. Ik wilde liever een mannetje en enkele vrouwtjes. Maar goed, het zij zo.

Ze zwemmen nu al vrolijk - laten we het hopen - rond in mijn bakje na ze een tijdje overgewend te hebben. Het vrouwtje laat zich wat meer zien dan het mannetje. De laatste van de twee is ook ietwat rustiger van aard, tot nu toe. Heel bedachtzaam zwemt hij rond, terwijl het vrouwtje geloof ik het liefst zo snel mogelijk weer uit de bak wilt.

De vuurgarnaaltjes lijken weinig onder de indruk te zijn van de nieuwe bewoners. Ook de kleintjes zie ik nog veelvuldig. Ze hebben het nog veels te druk met een stukje komkommer en een stuk vel van een vervelde garnaal, denk ik.

Woei, ik ben blij!

Overigens, wie de Discuskleintjes van MAXTIJN en Knurft-Zork3 ook zo schattig vond, zou eens naar Artis moeten gaan. In het Discus aquarium van Artis zwemt namelijk ook een paar rond met kleintjes.
pi_36305287
MadGuy, Gefeliciteerd!!!, eindelijk!
Foto's volgen, neem ik aan?
Veel plezier ermee, jij hebt vanavond geen tv aan staan .
In Artis hebben ze zeker mooie aquaria (ben verliefd op de grote koffervissen).

Gaan er nog mensen naar de NBAT beurs zondag, in veenendaal????
Wij gaan wel even kijken wat er te doen is.
pi_36305626
Thanks. Eindelijk inderdaad!

Ik zal zeker proberen binnenkort foto's te maken, dat zal nog wat voeten in de aarde hebben; mijn aquariumpje is rijk beplant en de beestjes kunnen zich soms aardig verstoppen. Ik zelf vind het wel leuk om een beetje te zoeken en te ontdekken, maar voor foto's is het niet echt bevorderlijk, haha!

Die koffervissen, welk aquarium was dat ongeveer eigenlijk? Ik zal ze vast gezien hebben hoor, maar ik kan de naam even niet bij de vis voegen...
pi_36305832
Koffervis:

Zwemmen in een heel groot zeewateraqua, die nieuwste bakken, 3 jaar oud ofzo.
Ik zag ze laatst ook bij de rifwachter in hilversum, maar dan van 3 cm ipv 30 cm
pi_36305956
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:43 schreef MadGuy het volgende:
Eindelijk - ongeveer 200 dagen na het opstarten van mijn bakje maar liefst - heb ik de vissen die ik wilde hebben in mijn bakje.

Vandaag heb ik eindelijk BBBtjes kunnen scoren, bij Romberg in Delft. In Rotterdam waren ze gewoon nog steeds niet verkrijgbaar. Helaas wilde de winkelier ze alleen per paar verkopen, daar hij met een overschat aan mannetjes zat. Ik wilde liever een mannetje en enkele vrouwtjes. Maar goed, het zij zo.

Ze zwemmen nu al vrolijk - laten we het hopen - rond in mijn bakje na ze een tijdje overgewend te hebben. Het vrouwtje laat zich wat meer zien dan het mannetje. De laatste van de twee is ook ietwat rustiger van aard, tot nu toe. Heel bedachtzaam zwemt hij rond, terwijl het vrouwtje geloof ik het liefst zo snel mogelijk weer uit de bak wilt.

De vuurgarnaaltjes lijken weinig onder de indruk te zijn van de nieuwe bewoners. Ook de kleintjes zie ik nog veelvuldig. Ze hebben het nog veels te druk met een stukje komkommer en een stuk vel van een vervelde garnaal, denk ik.

Woei, ik ben blij!

Overigens, wie de Discuskleintjes van MAXTIJN en Knurft-Zork3 ook zo schattig vond, zou eens naar Artis moeten gaan. In het Discus aquarium van Artis zwemt namelijk ook een paar rond met kleintjes.
* mrkanarie wil foto's zien van die BBB's
pi_36307681
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 19:24 schreef MAXTIJN het volgende:
Koffervis:
[afbeelding]

Zwemmen in een heel groot zeewateraqua, die nieuwste bakken, 3 jaar oud ofzo.
Ik zag ze laatst ook bij de rifwachter in hilversum, maar dan van 3 cm ipv 30 cm
Jemig, die heb ik gemist, denk ik. Maar ik zat ook veel in de kleinere aquaria te loeren, vandaar misschien.

Ik zal morgen eens kijken of ik de BBBtjes op de kiek kan zetten. Het mannetje probeert het vrouwtje al in te palmen!
pi_36310627
Zondag gaan we grondig ons aquariumpje aanpakken. Hij gaat voor de helft leeg, zodat we alle alg goed eruit kunnen halen. Er komen enkele nieuwe plantjes bij en er gaan er een paar uit. Ook de decoratie wordt nieuw: er komen twee (eerst goed uitgekookte) stenen in en een huisje met een draaiend wietlje voor op het luchtpompje. Ook heb ik twee appelslakjes gekocht om het in het vervolg hopelijk wat schoner te houden.
Ik heb intussen mijn twee grootste vissen geïdentificeerd als pearlgourami's. Als iemand daarin interesse heeft in de omgeving Zeewolde, wil ik ze misschien weg doen, omdat ze eigenlijk veel te groot zijn voor mijn bak... Maar omdat ze officieel niet van ons zijn en weer terug moeten naar de vorige eigenaar twijfel ik daar nog over, mn vriend is er niet zo blij mee...
pi_36310843
Je moet overigens niet teveel verwachten van de appelslakken hoor. Ze maken wellicht nog meer troep dan ze schoonmaken. Maar het zijn wel leuke beestjes, vind ik zelf.
pi_36349957
He MadGuy,
Hoe is het inmiddels met je BBB's? Zijn ze al een beetje gewend?
Enne.... al een foto kunnen maken?
pi_36350224
toen ik nog een aquarium had kwam ik vaak hier http://www.heevis.nl/
Dat is nu al 13 jaar geleden, maar het was een leuke hobby.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 13:42:34 #155
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_36352809
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 11:45 schreef KonnieKipke het volgende:
toen ik nog een aquarium had kwam ik vaak hier http://www.heevis.nl/
Dat is nu al 13 jaar geleden, maar het was een leuke hobby.
En wat is dat een achterlijk dure winkel zeg
pi_36354069
En wat is dat een achterlijk lelijke site zeg
  zaterdag 25 maart 2006 @ 21:45:42 #157
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36365623
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 11:33 schreef MAXTIJN het volgende:
He MadGuy,
Hoe is het inmiddels met je BBB's? Zijn ze al een beetje gewend?
Enne.... al een foto kunnen maken?
Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar net als ik mijn fototoestel klaar heb zijn ze al weer verder gezwommen.

Ze zijn inmiddels al wel meer op hun gemak. Het mannetje begint weer een mooie rode kleur te krijgen en de voorste vinstralen zijn weer helder blauw.

Ik moet wel wat gaan experimenteren met voedsel, heb ik gemerkt. Diepvriesvoer vinden ze lekker, maar als het niet beweegt is het gauw gedaan met de interesse. Misschien moet ik och maar aan de tubifex of watervlooien. Het zijn natuurlijk ook maar kleine beestjes, dus natuurlijk eten ze niet zoveel. Maar toch...
pi_36366061
Woei, vandaag heeft 1 slak het halve aquarium afgelopen. De ander heeft zich nog niet verroerd. Hoe weet ik of een slak dood is?
pi_36369230
Als z'n huisje te koop staat?
pi_36370045
Als je ene slak zich niet verroerd heeft, zal het waarschijnlijk niet zo goed gaan met hem. Maar....als die dood is, zul je dat vast ongetwijfeld snel gaan ruiken, dus even snuffelen maar....
Hou het wel even goed in de gaten, want een dode slak geeft echt veel vervuiling in je bak.
pi_36373012
Kun je dat gewoon boven het aquarium ruiken? Hij ligt nu op zijn kop, en je kunt wel zien dat er iets inzit, maar het beweegt verder niet....
Nouja, ik zal dadelijk eens gaan kijken, als we het aquarium schoon gaan maken...
pi_36376849
Aquarium is weer helemaal fris en fruitig... De ene slak bleek inderdaad dood en ook over de andere slak twijfel ik wl heel erg, aangezien deze zich ook niet meer verroerd heeft...
Verder ziet het er wel weer netjes uit nu, nu wat beter bijhouden en hopen dat de nieuwe plantejs een beetje gaan groeien...
  zondag 26 maart 2006 @ 14:15:44 #163
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36376877
Mijn slakken zitten ook wel eens een dagje stil hoor, om vervolgens later weer het bakje rond te racen. De ene acclimatiseert nu eenmaal sneller dan de ander.

Je kunt ook eerst testen of hij reageert als je zijn dekseltje aanraakt. Of hij naar binnen schiet. Ruiken is ook een goede optie, maar wel boven water. Je ruikt het écht als er iets mis is, want het stinkt behoorlijk, naar het schijnt...
pi_36377089
Mja, de ene slak stonk boven water inderdaad behoorlijk, maar de ander lijkt nog wel te bewegen, al is het niet veel. Hij zit nu in het donekrste hoekje van het aquarium. Ik hou het wel in de gaten.

Overigens ben ik me net nog kapot geschrokken. We hebben twee thermostaten in het aquarium hangen, omdat 1 het niet trekt. Tijdens het verschonen, waarbij de helft van het water eruit was, sprong 1 ervan ineens in tweeën. Ik haalde hem er geschrokken uit en legde hem naat het aquarium. Heel verbaasd hoe dit kon gebeuren... Afijn, terwijl ik de inhoud uit het water haal vliegt hij ineens kort in de fik naast het aquarium en viel de stroom uit, ik schrok me helemaal wild... Bleek dat de stekker er nog in zat, wat ik niet wist... (dacht dat mn vriend die eruit had gehaald)... Nu is de zijkant van het aquarium bekrast, maar gelukkig niet lek. Heb nu weer 1 thermostaatje hangen, maar zal binnenkort wel een nieuwe tweede moeten halen...
  zondag 26 maart 2006 @ 14:41:43 #165
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36377667
Jeetje, dat is schrikken.

Je moet inderdaad wel de thermostaat uitzetten of de stekker eruit halen als je het waterpeil verlaagt, omdat hij anders droogkookt en kan knappen. En dat kan best vervelende gevolgen hebben, zoals je merkte. Goed opletten dus!

Hoe komt het dat één thermostaat het trouwens niet trekt? Als je één watt per liter rekent en deze een beetje strategisch bij het pompje plaatst zodat het water er langs gestuwt wordt, en de warmte zich door de bak verspreidt. Je hebt overigens ook thermostaten met kunstof omhulsels, niet van glas dus. Ik weet echter niet hoe goed die werken... Ze kunnen in ieder geval nagenoeg niet stuk.

Over de slakken; die ene lijkt wel dood, reageert die niet meer, is die makkelijk uit zijn huisje te pielen? Gooi dan maar weg...
pi_36382873
Gelukkig zaten er geen chemicalieën in de thermostaat die zijn vrij gekomen, daar was mijn vriend nog bang voor. Hij trekt het niet, ik weet niet hoeveel watt het is, maar met 1 thermostaat is 1 hoekje van het aquarium warm en de andere uiterste hoek is erg koud, dat klopt gewoon niet... Maar mijn bak is (excl. inhoud, incl accesoires)) tweedehands gekocht, dus ik heb ook niet zelf de thermostaten uitgezocht, anders had ik er wel beter op gelet.

Heb in ieder geval net wat foto's gemaakt, misschien kunnen sommige mensen hier nog helpen met definiëren welke visjes ik nu heb? (ja, ik heb overbevolking, dus ik koop er geen nieuwe vissen bij, en de twee grote gourami's mogen weg)

Eerst mijn nieuwe blije dingetje: een huisje met een wieltje, waar het luchtpompje op is aangesloten. De bubbels laten het wieltje draaien. Hoera Links een neonvisje, daar heb ik er 5 van.

Klein oranje visje. Weet niet wat het is, ik heb er 3 van.

Een van de pearlgourami's, althans dat denk ik dat het zijn

Hier zie je slak (en slaks weerspiegeling), een ander lichtoranje visje, en daaronder mn stofzuigertje, een klein hyper dingetje... iemand enig idee?

Bovenin twee dalmatiërvisjes. Ze zijn enorm verkleurd. Eerst had ik een vrij zwarte en een vrij witte, nu is de zwarte bijna helemaal zwart en heeft de witte bijna geen wit meer... Ook mn maanvisje.

Nog een keer Mr. Moony...

En een (overbelichte) overizhtsfoto van het aquarium nu.
  zondag 26 maart 2006 @ 18:32:23 #167
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36383675
Dat stofzuigertje is in ieder geval een corydoras-soort.

Je hebt trouwens een apart vissenbestand zeg, maar dat komt zeker omdat je de bak hebt overgenomen?
pi_36384313
Nee, de vissen en inhoud hebben we zelf geregeld. Maar ik had dus eerst zelf wat visjes gekocht, maar toen ging de broer van mijn vriend voor driekwart jaar naar Bolivia. Hij had echter ook een aquarium en toen zijn zijn visjes er bij ons bij gegaan. Vandaar dat we er ook in 1 klap teveel hadden, maarja.. de leukste vissen vind ik onze eigen visjes, maar de vissen die nog teruggaan naar de broer van mn vriend kan ik natuurlijk moeilijk allemaal wegdoen...
  zondag 26 maart 2006 @ 21:04:51 #169
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_36387843
Vroeger wou ik ook graag zo'n watermolentje met belletjes, flink zeuren bij mn ouders en toen hebben ze er 1 gekocht.

Toen dat molentje in het aquarium zat was de ene na de andere tetra dood elke morgen en ook guppy's gingen 1 voor 1 dood.

Na een week of 2 was het vissenbestand gehalveerd en toen pas zagen we de oorzaak, de visjes kwamen 's nachts in het molentje terecht en zaten muurvast tot ze doodgingen, als ze dood waren ging het molentje weer vrolijk verder draaien en bubbelen alsof er niet aan de hand was
pi_36389211
Oh? Jeutje, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht... Ik zal het even goed in de gaten houden, dankjewel dat je me erop wijst!
  zondag 26 maart 2006 @ 22:24:10 #171
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36390319
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:57 schreef zoeperzazke het volgende:
Nee, de vissen en inhoud hebben we zelf geregeld. Maar ik had dus eerst zelf wat visjes gekocht, maar toen ging de broer van mijn vriend voor driekwart jaar naar Bolivia. Hij had echter ook een aquarium en toen zijn zijn visjes er bij ons bij gegaan. Vandaar dat we er ook in 1 klap teveel hadden, maarja.. de leukste vissen vind ik onze eigen visjes, maar de vissen die nog teruggaan naar de broer van mn vriend kan ik natuurlijk moeilijk allemaal wegdoen...
Dat is waar, natuurlijk. Hopelijk zitten ze er niet te lang zo in.
pi_36411838
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:32 schreef MadGuy het volgende:
Dat stofzuigertje is in ieder geval een corydoras-soort.

Je hebt trouwens een apart vissenbestand zeg, maar dat komt zeker omdat je de bak hebt overgenomen?
die corydoras soort is een aneus zo te zien...

en die maanvis en die goerami kunnen echt niet in die bak!
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36412008
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:37 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

die corydoras soort is een aneus zo te zien...

en die maanvis en die goerami kunnen echt niet in die bak!
jup, jup, en die dalmatiërvisjes zijn overigens Black Molly's.

Ik ben trouwens genoodzaakt om (met veel pijn in mijn hart overigens. ) mijn bak weg te doen wegens tijdgebrek...
pi_36414427
Daarom staan de gourami's ook te koop...
Black Molly's, leuke naam Vind het nog steeds erg leuke visjes
  maandag 27 maart 2006 @ 20:23:38 #175
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36415185
Ik vrees dat de maanvis ook niet echt blij is in die bak.
pi_36415576
Ik weet het, maar die wil mn vriend echt niet wegdoen... Hij is ook zo ontzettend mooi

Ohja, slak was aan de wandel vandaag! Heb hem zien lopen van de ene naar de andere kant, leuk om te zien
  maandag 27 maart 2006 @ 20:36:39 #177
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36415639
Die slak gaat nog snel hè? Het zijn echte racemonsters!

Hm ja, ze zijn inderdaad mooi. De andere kant van de medaille is dat die zal gaan vergroeien en het misschien al zelfs is.
pi_36416055
Hoe vergroeit hij dan? En is er dan nog een andere leuke grote vis die wel in het aquarium kan? Ik wil niet dat mn visjes het slecht hebben, maar ik kan Moony ook niet missen...
  maandag 27 maart 2006 @ 21:16:57 #179
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36416987
Ja, ik snap dat je hem niet kwijt wilt, maar als de vinnen vergroeien is het weer enorm zielig voor het visje. Ik wil je natuurlijk nergens toe dwingen, keuzes maak je altijd zelf. Echter, hèt alternatief om toch je maanvissen te behouden is een grotere bak te nemen; minimaal zo'n 120 cm lengte en 50cm hoog. Dan kun je natuurlijk een groepje nemen, zodat de vis zich ook prettiger voelt. Maar dan toch, het is jouw keuze.

Hier een linkje naar een ernstig vergroeide (en verwaarloosde) maanvis. De foto is te groot, vandaar een link.
pi_36435805
Weet iemand hier hoe je dit:

http://www.seamonsters.noaa.gov/creatureDetail.aspx?creatureID=62

http://homepage.ntlworld.com/alan.cann/articles/nemerteans.html

Doodmaakt zonder je vissen en andere dieren dood te maken?

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2006 15:38:15 ]
pi_36436678
Snoerwormen toch?
Ik dacht aan Biltricide, maar kan niet terug vinden dat het werkt, is wel veilig.

Hoe erg is het??
Wat voor aquarium is het?
pi_36437158
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 15:36 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand hier hoe je dit:

http://www.seamonsters.noaa.gov/creatureDetail.aspx?creatureID=62

http://homepage.ntlworld.com/alan.cann/articles/nemerteans.html

Doodmaakt zonder je vissen en andere dieren dood te maken?

[afbeelding]
ik kan niet goed zien wat het is, maar als het om plenaria gaat: blauwe spat
pi_36437273
quote:
Op maandag 27 maart 2006 20:48 schreef zoeperzazke het volgende:
Hoe vergroeit hij dan? En is er dan nog een andere leuke grote vis die wel in het aquarium kan? Ik wil niet dat mn visjes het slecht hebben, maar ik kan Moony ook niet missen...
ik kan me vergissen, maar volgens mij is ie al aan het vergroeien. die knik in de rugvin hoort daar toch helemaal niet?

zo ziet een gezonde maanvis eruit:
pi_36438374
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 16:15 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik kan niet goed zien wat het is, maar als het om plenaria gaat: blauwe spat
Wat is Blauwe spat.

En het gaat inderdaad om Plenaria.
Ikzelf heb een paludarium, daarin heb ik een watergedeelte en een landgedeelte. Deze wormen vreten vliegen en krekels en springstaarten op en vreten eieren aan van de gifkikkers. Heb ze niet in mijn bakken zitten, maar wat niet is kan nog komen. Ze schijnen in planten, aarde e.d. te kunnen zitten en zelfs via je handen te kunnen worden overgedragen.

Het is dus erg klote, en schijnt voor te komen voordat je het door hebt en vaak een kwestie van tijd is voordat het bij je komt.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2006 17:01:45 ]
pi_36439161
blauwe spat is een vis (goerami) die ze eet, maar niet zo geschikt voor een paludarium (denk ik).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_spat
pi_36439456
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 16:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik kan me vergissen, maar volgens mij is ie al aan het vergroeien. die knik in de rugvin hoort daar toch helemaal niet?

zo ziet een gezonde maanvis eruit:
[afbeelding]
Volgens mij issie inderdaad al vergroeid... mijn manen hebben geen rare knikken. 50CM hoogte is echt minimaal!
pi_36439493
Jullie hebben gelijk, ik zie het nu ook Baal, baal... Afijn, nouja... Als iemand hem over wil nemen, af te halen in Zeewolde...
pi_36439666
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 17:17 schreef Byte_Me het volgende:
blauwe spat is een vis (goerami) die ze eet, maar niet zo geschikt voor een paludarium (denk ik).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_spat
Ben bang dat deze mijn gifkikkervisjes zouden opeten... :|
pi_36440634
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 17:34 schreef Aneurism het volgende:

[..]

grote kans ja
pi_36443274
quote:

[..]

volgens mij eten alle goerami soorten planaria (of hoe het ook heet)?

dus je kan ook een kleinere goerami soort nemen zoals honing goerami's ofzo

maarja die zullen denk ik ook wel kleine kikkervisjes eten
koffie?
Nee, een Citroën!
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:46:29 #191
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36443584
gtsmrt! Nu ik je toch zie hier. Hoe gaat het met je BBBtjes en wat voer jij ze zoal?

Ik ben nu wat aan het experimenteren met voedsel. Daar ze droogvoer niet zo zien zitten, dacht ik er slim aan te doen om een gevarieerd diepvriespakketje te halen. Ze lusten dit inderdaad en ze eten er ook wel wat van, maar zodra het niet meer beweegt door de stroom en het op de grond is gevallen, vinden ze het ook niet meer zo interessant. Daarbij komt ook nog eens dat ze niet zo snel beslissen of ze het gaan pakken of niet, zodat het vaak al op de bodem is belandt voor ze een poging hebben gedaan het te 'vangen'.

De garnaaltjes helpen me wel eens. Als zij aan een stukje diepvriesvoer knabbelen, bewegen ze het wel eens en dan vinden de visjes het weer wel interessant. [Smile]

Ik heb wel gezien dat ze kleine garnaaltjes heel erg lekker vinden. Het vrouwtje had er al één te pakken. Gaaf gezicht! Ook vinden ze de kleine, langwerpige witte flinterdunne wormpjes waar ik wel eens last van had in mijn bak ook te eten.

Tubifex wil ik ook wel eens proberen, maar eten ze dat uit een korfje, of eerder van de bodem? Watervlooien en eventueel levende artemia wil ik ook wel eens proberen, maar hoe pakken jullie dat aan? Is dat gewoon één zakje voor heel de week? Ik heb overigens slechts een paartje.

Kortom: graag jouw ervaringen! Wat vinden ze bij jou lekker? Wat is het handigst?

Ik ben vanmiddag even voor watervlooien op pad geweest, maar die kun je dus alleen in de zomermaanden krijgen.
pi_36459329
Update van mijn aquarium.
De bak draait nu een aantal weken:

pi_36470785
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:46 schreef MadGuy het volgende:
bla bla bla
ehh ja ik voerde ze tot vandaag eigenlijk alleen jonge garnaaltjes (die vangen ze zelf) en 1 keer per week maalde ik vlokvoer heel fijn en dat laat ik dan zinken, maar ik weet niet of ze dat ook echt eten.

maar ik heb toevallig vandaag weer eens diepvries rooie muggenlarven gehaald. Ik wilde eigenlijk iets van levend voer kopen maar dat was helaas niet op voorraad.

dus toen heb ik vanmiddag een stukje van zo;n blokje rooie muggenlarven afgehakt (letterlijk ) en dat ontdooit en een stuk of 10 larfjes in het bakje gegooid. ze waren in het begin niet zo enhousiast maar ze hebben al wel wat gegeten (ze kunnen ook niet veel op aangezien ze zo klein zijn

ikzelf heb het niet zo op levende artemia, de helft krijgen je vissen niet te pakken en dan gaan ze in je bodem liggen rotten. levende muggenlarven zijn wel goed dus. en watervlooien heb ik nog nooit geprobeert...

[ Bericht 10% gewijzigd door gtsmrt op 29-03-2006 19:26:58 ]
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36471122
quote:

[..]

gifkikkervisjes? Stoer.
  woensdag 29 maart 2006 @ 19:52:23 #195
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36471858
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 19:18 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

ehh ja ik voerde ze tot vandaag eigenlijk alleen jonge garnaaltjes (die vangen ze zelf) en 1 keer per week maalde ik vlokvoer heel fijn en dat laat ik dan zinken, maar ik weet niet of ze dat ook echt eten.

maar ik heb toevallig vandaag weer eens diepvries rooie muggenlarven gehaald. Ik wilde eigenlijk iets van levend voer kopen maar dat was helaas niet op voorraad.

dus toen heb ik vanmiddag een stukje van zo;n blokje rooie muggenlarven afgehakt (letterlijk ) en dat ontdooit en een stuk of 10 larfjes in het bakje gegooid. ze waren in het begin niet zo enhousiast maar ze hebben al wel wat gegeten (ze kunnen ook niet veel op aangezien ze zo klein zijn

ikzelf heb het niet zo op levende artemia, de helft krijgen je vissen niet te pakken en dan gaan ze in je bodem liggen rotten. levende muggenlarven zijn wel goed dus. en watervlooien heb ik nog nooit geprobeert...
Bedankt voor je antwoord. Ik heb ook zat levende garnaaltjes, maar ik heb tot nu toe maar één keer gezien dat het vrouwtje er eentje te pakken had.

Zijn diepvries rode muggenlarven die rode korte sliertjes? Ik heb een assorti pakket diepvrisvoer gekocht, ze gaan er geloof ik wel in, maar ze eten inderdaad niet veel. Wellicht ben ik ook teveel gewend aan guppen en Betta's...

Kun je levende muggenlarven eigenlijk heel het jaar kopen?
pi_36475191
ok, ik weet dat dit eigenlijk een Aquariumtopic is, en dat jullie allemaal anti vissenkommen zijn, maar toch even een paar vraagjes:
1. wat voor vissen kun je 'houden' in een ruime vissenkom zonder verwarmingselement en zonder filter? (ben bereid gewoon de kom schoon te maken natuurlijk, maar ouders zijn niet zo blij met filters etc.)
2. hoeveel vissen in een kom? (snap dat je afmetingen ofzo moet weten daarvoor, maar dan meer hoeveel ruimte één vis nodig heeft zeg maar)

hoop dat jullie antwoorden hebben ;-)
en nog even: wil misschien nog wel een keer een bak kopen voor de vorm van de leefomgeving zeg maar, maar niet om tropisch aquarium van te maken (weer wegens ouders)
pi_36475892
guppy's, sluierstaartgoudvis, goudvis?
pi_36476000
en kunnen guppy's ook in gewone temperatuur zeg maar? gaan ze niet dood door kou ofzo?
pi_36476174
(en heb je een foto van een sluierstaartgoudvis? google vindt er geen)
pi_36477547
koop toch een aquarium. tweedehands als je niet veel geld hebt.
pi_36477710
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:35 schreef Byte_Me het volgende:
koop toch een aquarium. tweedehands als je niet veel geld hebt.
Lijkt mij ook.
Met een vissekom doe je jezelf geen plezier.
En nog belangrijker, de vissen al helemaal niet.
pi_36477809
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 21:59 schreef Operc het volgende:
(en heb je een foto van een sluierstaartgoudvis? google vindt er geen)
bij mij vind hij anders genoeg.

klik

En guppen kunnen wel in koud water rond de 17 graden, ze zwemmen zelfs hier in nederland in het koelwater van de hoogovens in IJmuiden in het wild! Maar 22 graden heeft toch te voorkeur.

Was vandaag trouwens bijna mijn pimelodus pictus kwijt. Hij zat gewoon niet op zijn vaste stekkie en kon hem verder ook nergens vinden! Bleek hij in het midden achter een stukje kienhout te zitten.

Ik zoek trouwens nog een mooi groot stuk hout voor een bak van 80*30*40, netzoiets wat eerder in deze reeks is genoemd. Iemand die hier een adresje voor weet?
pi_36478033
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 19:28 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

gifkikkervisjes? Stoer.
Yep, laatst mijn eerste aan land mogen verwelkomen: ze zijn iig zo groot:

Cent stuk is onder bakje.

Iig iedereen bedankt voor de reacties, als er nog meer middelen bekend zijn tegen deze wormen... Graag! Voor zowel Paludarium als Aquarium houders kan het veel shit oplossen.
pi_36478198
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 19:52 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Kun je levende muggenlarven eigenlijk heel het jaar kopen?
volgens mij wel
koffie?
Nee, een Citroën!
  woensdag 29 maart 2006 @ 22:56:53 #205
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36478398
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:51 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

volgens mij wel
Ik zal eens gaan kijken. Ik vind het namelijk wel tof om de visjes te zien jagen.
pi_36489937
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:41 schreef mrkanarie het volgende:
mijn pimelodus pictus
Het zal wel aan mijn sick brain liggen, maar vind het toch een bijzondere naam

Iemand nog interesse in mn maanvis en/of mn twee pearlgourami's?
pi_36489958
Ik denk dat je ook wat aquariumfora aan kunt doen, daarvoor. Er zijn zat mensen die geïnteresseerd zijn.
pi_36498741
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:56 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ik zal eens gaan kijken. Ik vind het namelijk wel tof om de visjes te zien jagen.
niet dat ze daar op kunnen jagen, want die worpjes gaan ook gewoon een beetje op de bodem liggen spartelen...
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36499035
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:09 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Het zal wel aan mijn sick brain liggen, maar vind het toch een bijzondere naam

Iemand nog interesse in mn maanvis en/of mn twee pearlgourami's?
ja ik vind het ook een aparte naam, maarja.
pi_36500251
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 17:51 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

niet dat ze daar op kunnen jagen, want die worpjes gaan ook gewoon een beetje op de bodem liggen spartelen...
Hm ja. Kleine artemia uit zo'n schaaltje gekweekt is misschien ook wat...
pi_36505618
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:47 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Hm ja. Kleine artemia uit zo'n schaaltje gekweekt is misschien ook wat...
geen ervaring mee

wel eens naar gekeken dus als het iets is ga ik dat misschien ook wel doen
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36506131
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar ik zie de visjes vaak achter klein gedierte aan scheuren en opeten. Artemia valt daar ook wel onder lijkt me. Ik kan het allicht proberen. Al is het alleen maar voor de afwisseling...
pi_36507893
Maare... weet iemand waar ik nog mooi kienhout kan kopen? De lokale visboer heeft alleen van die ministukjes.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 12:16:03 #214
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36519985
De aquariumspeciaalzaak is toch het beste adres. Of een tuincentrum met een vissenafdeling, zoals Intratuin.
pi_36521678
je hebt sites waar je kienhout kan bestellen maar dan zie je het niet vantevoren, maar ze hebben wel stukken van 40/50 cm
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36521815
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:27 schreef mrkanarie het volgende:
Maare... weet iemand waar ik nog mooi kienhout kan kopen? De lokale visboer heeft alleen van die ministukjes.
Reptielen zaak kan ook, of via internet: Zie

http://www.vivaria.nl
http://www.rainforest-frogs.nl/shop/index.php
  vrijdag 31 maart 2006 @ 14:35:36 #217
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36523978
Mijn eerste zo'n beetje gelukte fotovan mijn Badis badis bengalensis/ Dario dario man:

pi_36524634
Die ziet er goed uit!!!
Mooie kleuren zeg!
Nog over het levende voer, hier zijn watervlooien, witte mug, atemia (groot) en tubifex elke week leverbaar, dat lijkt me beter dan pas uitgekomen artemia.
Ik kweek veel artemia's voor de jonge vissen, de grotere vissen vinden dit te klein voer.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 15:14:02 #219
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36525070
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem gefotografeerd heb toen hij indruk probeerde te maken op het vrouwtje.

Deze visjes worden maar drie centimeter groot, vergis je niet. Pas uitgekomen artemia is groot genoeg voor ze, denk ik zo. Het zal ook wel een experiment zijn, maar de volwassen artemia is zeker te groot voor ze. Morgen krijg ik wellicht een beetje tubifex, gaan we eens kijken hoe ze dát gaan vinden.
pi_36543158
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 14:56 schreef MAXTIJN het volgende:
Die ziet er goed uit!!!
Mooie kleuren zeg!
Nog over het levende voer, hier zijn watervlooien, witte mug, atemia (groot) en tubifex elke week leverbaar, dat lijkt me beter dan pas uitgekomen artemia.
Ik kweek veel artemia's voor de jonge vissen, de grotere vissen vinden dit te klein voer.
dat hangt ook wel een beetje af van hoe groot je grote vissen zijn. ik heb er nooit preobelemen mee gehad, bij mij is de grootste vis een centimeter of 8: cacatuoides. verder eten de fantoomzalmen er goed van en in het verleden ook kardinalen, klilivissem en dwerggoeramies.
pi_36543164
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 15:14 schreef MadGuy het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem gefotografeerd heb toen hij indruk probeerde te maken op het vrouwtje.

Deze visjes worden maar drie centimeter groot, vergis je niet. Pas uitgekomen artemia is groot genoeg voor ze, denk ik zo. Het zal ook wel een experiment zijn, maar de volwassen artemia is zeker te groot voor ze. Morgen krijg ik wellicht een beetje tubifex, gaan we eens kijken hoe ze dát gaan vinden.
en tubifex is een grote afrader. vaak sterk verontreinigd.
pi_36544457
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 15:14 schreef MadGuy het volgende:
Ik vind hem erg mooi zeg! Hoe groot moet een aquarium zijn voor deze vis?

Overigens zijn bij ons altijd watervlooien en muggenlarven te koop, die ik eens in de maand koop ofzo. Vooral Moony en de gourami's vinden dit hartstikke lekker maar ook de rest eet er wel van mee.
pi_36556871
net belde dr iemand die 90 euro wilde geven voor mijn bak. damn, kan hem gewoon niet wegdoen en heb hem gewoon afgezegd.
  zondag 2 april 2006 @ 12:18:27 #224
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36572914
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 03:12 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

en tubifex is een grote afrader. vaak sterk verontreinigd.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ken mensen die het bij voorbaat niet geven en ik ken mensen die het al jaaaaaaren geven zonder problemen ervan te ondervinden.

Ik heb het gisteren gegeven. Ze vinden het wel lekker, maar laten ook veel over voor de bodem. Dat heb ik dus maar afgeheveld. Ik denk dat ik maar eens artemia ga proberen.

@ zoeperzazke: Het visje wordt hooguit drie centimeter. Ze zijn heel rustig, dus een bakje van 40 cm is al groot genoeg. Heb je er een van 60cm zou je zelfs een grotere harem kunnen houden.

@ mrkanarie: doe hem dan ook niet weg. Je krijgt er spijt van!
pi_36611787
Klein picje van mijn bak. Heb op het moment niet echt een camera tot mijn beschikking dus even een snel snapshot met de camera van een vriend.

Water is wel wat te helder...de turf moet weer even zijn werk gaan doen na waterverversing

[ Bericht 30% gewijzigd door Ebayzo.nl op 03-04-2006 17:10:02 ]
pi_36612428
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:39 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Klein picje van mijn bak. Heb op het moment niet echt een camera tot mijn beschikking dus even een snel snapshot met de camera van een vriend.

[afbeelding]
mooie bak. vooral dat stuk hout is erg mooi en je valisneria gigantea ( ? ) doet het volgens mij ook wel goed ofniet?
pi_36612862
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:57 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

mooie bak. vooral dat stuk hout is erg mooi en je valisneria gigantea ( ? ) doet het volgens mij ook wel goed ofniet?
Inderdaad Valisneria Gigantea, en ja, hij doet het erg goed! Een partij uitlopers door de bak heen Gister wel een hele hoop oppervlakte bladeren van de Valisneria gesnoeid. Met het hout ben ik inderdaad ook erg blij! Enige verandering die ik nog ga aanbrengen in de bak (wel pas in de zomer) is het vervangen van de zand/grind bodem in een 100% zand bodem.

Thanks voor het compliment trouwens
pi_36613046
quote:
Op maandag 3 april 2006 17:09 schreef Ebayzo.nl het volgende:

[..]

Inderdaad Valisneria Gigantea, en ja, hij doet het erg goed! Een partij uitlopers door de bak heen Gister wel een hele hoop oppervlakte bladeren van de Valisneria gesnoeid. Met het hout ben ik inderdaad ook erg blij! Enige verandering die ik nog ga aanbrengen in de bak (wel pas in de zomer) is het vervangen van de zand/grind bodem in een 100% zand bodem.

Thanks voor het compliment trouwens
Alstu. Waar heb je dat stuk hout vandaan dan?
pi_36613113
quote:
Op maandag 3 april 2006 17:15 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Alstu. Waar heb je dat stuk hout vandaan dan?
Gewoon bij de dierenwinkel ('t Guppy in Ede)
pi_36643957
zo jouw bak is echt flink vooruit gegaan!!

ik vind dat heldere water wel mooi
koffie?
Nee, een Citroën!
  dinsdag 4 april 2006 @ 18:42:04 #231
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36648252
Ik vind dat heldere ook niet verkeerd hoor, Ebayzo.nl. Was mijn water maar wat helderder.

Morgen ga ik overigens eens kijken of ik aan een artemiaschaal kan komen. Dan kunnen we binnenkort eens zien wat mijn visjes daar nu van vinden.
pi_36649667
Zo vind ik het weer wat mooier

Direct na waterverversing

Turf heeft na een dagje zijn werk weer gedaan

Maar het is echt puur persoonlijk denk ik!
pi_36650133
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:23 schreef Ebayzo.nl het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

is idd wat warmet van kleur door over turf te filteren.
pi_36653843
ik kan niet zeggen dat ik het mooier vind ...

mischien wat natuurlijker
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36654226
zo ik heb zojuist weer een halve kilo voer gemaakt. misschien een leuke tip voor hier.

je koopt in de winter voor een prikkie vijvervoedsel:
- gedroogde insekten
- spiruline korrels
- steurkorrels
- vijverkorrels
Hiervan heb ik 500 gram van elk, dit kost alles bij elkaar ongeveer 20 euro. Dit gooi je in een koffiemolen. lekker laten malen en je hebt een berg droogvoer voor je aquarium. Mijn vissen zijn er dol op, en ze doen het er goed op. Mijn cacatuoides bijvoorbeeld zijn continu aan het broeden.
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:44:40 #236
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36655008
Hm ja, het is wel iets warmer, Ebayzo.nl...

@ Byte_Me: leuke tip inderdaad, maar blijft dat wel lang goed dan?

En ik kan mijn mannetje BBB/Dario dario al een tijdje niet spotten.
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:46:21 #237
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_36655070
ik heb binnenkort een leuke verhuizing, de plek waar mijn bak nu staat word helemaal heringericht, dus moet ie van plaats veranderen (van een muurtje naar een juwel kast) ik verheug me er nu al op
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_36655263
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:44 schreef MadGuy het volgende:
Hm ja, het is wel iets warmer, Ebayzo.nl...

@ Byte_Me: leuke tip inderdaad, maar blijft dat wel lang goed dan?

En ik kan mijn mannetje BBB/Dario dario al een tijdje niet spotten.
tuurlijk joh, tis droogvoer. koel, donker en droog bewaren. heb net ff de verpakkingen gecheckt, het is goed tot 2008. persoonlijk geloof ik niet dat iets dat zolang goed is ooit bederft, maar goed, langer doe ik er toch niet mee.

het heeft me dit keer 23 euro gekost, voor 4 liter voer. ik schat dat het zo'n 3 kilo is. daar kun je dus echt jaren mee vooruit, met meerdere bakken. jullie zullen ook wel weten dat die kleine busjes vuur hardstikke duur zijn, dit is een mooi alternatief.

ik gebruik het 50/50 met diepvries voer.
pi_36655390
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:46 schreef Klonk het volgende:
ik heb binnenkort een leuke verhuizing, de plek waar mijn bak nu staat word helemaal heringericht, dus moet ie van plaats veranderen (van een muurtje naar een juwel kast) ik verheug me er nu al op
Lijkt me een erg nare operatie.
Weet je al hoe je het gaat aanpakken?
Paar cm water erin houden en dan verplaatsen?
  dinsdag 4 april 2006 @ 22:14:31 #240
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_36656176
ja, vissen net een droge buik houden, en daarna snel wat water erbij en de chaos die onstaan is herstellen.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_36690626
vandaag een aantal otocinclus gekocht, ik kreeg een beetje te veel bruine alg op de ramen van mijn aqua-40 jes.

als ze de alg eraf hebben gegeten zal ik weer eens foto;s posten
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36691071
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:54 schreef walnuts het volgende:

[..]

Lijkt me een erg nare operatie.
Weet je al hoe je het gaat aanpakken?
Paar cm water erin houden en dan verplaatsen?
haal een cementkuip bij de bouwmarkt, water overhevelen in cementkuip, vissen vangen en in cementkuip. aquarium leeg laten lopen, verplaatsten, vullen met zoveel mogelijk quarium water en de rest kraanwater, vissen uit cementkuip in aquarium, water uit cementkuip in aquarium. klaar.
pi_36691464
ik zou nog wel een mooi zee-aquarium willen van 1500-2000L, zou zoiets voor 1000 euro te realiseren zijn?
pi_36693501
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:23 schreef Ebayzo.nl het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Gebruik je ook speciale verlichting? Ik gebruik fresh water van Arcadia en vind mijn planten iets mooier geworden, hoewel niet alle.. Sommige lijken het niet te kunnen houden.
  donderdag 6 april 2006 @ 10:42:03 #245
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36700792
Het vrouwtje van mijn Dario dario in haar paardracht. Een stukje minder spectaculair dan het mannetje, maar ze mag er van mij ook wezen hoor:

pi_36700901
quote:
Op woensdag 5 april 2006 23:19 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Gebruik je ook speciale verlichting? Ik gebruik fresh water van Arcadia en vind mijn planten iets mooier geworden, hoewel niet alle.. Sommige lijken het niet te kunnen houden.
Ik heb een Philips 840 (zo uit mijn hoofd) en een JBL Tropic color. Ook maak ik gebruik van een CO2 installatie. Nadat ik die heb geinstalleerd is alles het echt perfect gaan doen! Voor de CO2 had ik echt constant problemen met bruine bladeren, gaten in bladeren en slechte groei! Nu moet blijf ik juist bij snoeien Ik voeg ook elke week een dosi Easy Life Profito plantenvoeding toe.
pi_36700927
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:25 schreef KonnieKipke het volgende:
ik zou nog wel een mooi zee-aquarium willen van 1500-2000L, zou zoiets voor 1000 euro te realiseren zijn?
Lijkt me vrij sterk eerlijk gezegd. Als ik zie wat in in totaal al aan mijn tropische 180liter bakje heb uitgegeven

@Madguy
Grappige visjes inderdaad Enige wat ik nog moet hebben zijn een aantal extra corydora's. Ik had er 5 gekocht, maar op één of andere manier had ik er de tweede dag nog maar 4. Alleen twijfel ik dus echt of ik er niet gewoon maar 4 heb gekregen want lijkt me sterk dat ie dood is. Maar ik vind die 4 zo zielig met z'n 4tjes dus daar moeten er nog een paar bij...
  donderdag 6 april 2006 @ 10:50:46 #248
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36701040
Thanks. Ik vind ze ook heel bijzonder. Ook qua gedrag en hoe ze paren.

Ja, een klein groepje van zeven cory's doet het altijd wat leuker. Wat voor soort had je ook alweer?
pi_36703809
quote:
Op donderdag 6 april 2006 10:50 schreef MadGuy het volgende:
Thanks. Ik vind ze ook heel bijzonder. Ook qua gedrag en hoe ze paren.

Ja, een klein groepje van zeven cory's doet het altijd wat leuker. Wat voor soort had je ook alweer?
Moet eerlijk zeggen dat ik het vergeten ben. Het is een wat groter soort...
pi_36704359
quote:
Op donderdag 6 april 2006 12:24 schreef Ebayzo.nl het volgende:

[..]

Moet eerlijk zeggen dat ik het vergeten ben. Het is een wat groter soort...
Corydoras aeneus of corydoras paleatus zijn wel populaire soorten die je tegenkomt, mss een van deze twee?
pi_36706023
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:25 schreef KonnieKipke het volgende:
onmogelijk, misschien als je alles zelf maakt (dus ook de pompen enzo)

maar dan heb je natuurlijk nog geen vissen
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36707215
quote:
Op donderdag 6 april 2006 12:40 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Corydoras aeneus of corydoras paleatus zijn wel populaire soorten die je tegenkomt, mss een van deze twee?
Nee die zijn het beide niet...zodra ik weer een fatsoenlijke digicam heb zal ik mijn bewoners er eens goed opzetten.
pi_36710213
Ik wil ook een mooie zeebak van 2000 liter,voor 1000 euro (wie niet??), maar dat kan je echt vergeten.

Wij hebben ook corydorassen, Het zijn echt leuke beestjes, ze lijken zo vrolijk.
Het is de corydoras sterbai, deze wordt iets groter dan de meeste corries.
Ze zwemmen in een groepje van 9, maar meestal zie ik er maar 8, er is er eenrje die vaak solo gaat zwemmen.
pi_36715096
Wie heeft er allemaal garnalen in z'n aquarium zitten??

Sinds zondag heb ik er 15 vuurgarnaaltjes in van zo'n 1-1,5 cm samen met 4 ottocinclus.

Binnenkort gooi ik er een schooltje kleine visjes bij, ik zat te denken aan sherrybarbeeltjes of kegelvlekjes.
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  donderdag 6 april 2006 @ 18:40:45 #255
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_36715771
Volgende week ga ik waarschijnlijk White Pearl garnalen halen
pi_36716005
ik heb ook eeen hele hoop vuurgarnaaltjes (ben een paar maanden geleden begonnen met 5)
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36717038
Heb je ze in een speciaal garnalen bakje of ook samen met vissen...

bij mij zijn de vrouwtjes veel roder gekleurd dan de mannetjes.. ik zie 1 vrouwtje met een gele vlek achter de kop..(dat zou wat met de eiproductie te maken hebben, als ik me goed voor heb laten lichten).

wat voer jij de garnaaltjes zoal??

Ik heb er wel een vrij sterke buitenfilter op aangesloten,
ben wel bang dat als mijn garnaaltjes gaan jongen dat ze in het filter verdwijnen.
  donderdag 6 april 2006 @ 20:25:17 #258
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36719176
quote:
Op donderdag 6 april 2006 18:21 schreef drdolittle het volgende:
Wie heeft er allemaal garnalen in z'n aquarium zitten??

Sinds zondag heb ik er 15 vuurgarnaaltjes in van zo'n 1-1,5 cm samen met 4 ottocinclus.

Binnenkort gooi ik er een schooltje kleine visjes bij, ik zat te denken aan sherrybarbeeltjes of kegelvlekjes.
Ik heb ook vuurgarnaaltjes, een stuk of veertig. Ik begon er met 10 een paar maandjes geleden.

Nu zijn ze wel wat minder te zien, vanwege mijn roofzuchtige Dario dario, maar ze zijn er nog steeds hoor.

Ik gaf ze vaak een stuk komkommer of gewoon van die algentabletjes. Die vlek heeft inderdaad met vruchtbaarheid te maken. Overigens verdwijnen jongen vaker in filters. Niet omdat ze erin worden gezogen, maar omdat ze het filtermolm enorm lekker vinden, of in ieder geval een gedeelte daavan. Gewoon regelmatig de filter checken.
pi_36720478
Komkommer en algentbaltten voor harnasmeervallen heb ik al gevoerd. daar kwamen de garnalen wel op af. Mijn ottocinclus kwamen ook op de komkommer af..

Mijn grootste vrouwtje is ongeveer 2 cm. en de kleinste ongeveer 1 cm.. Ben benieuwd hoeveel ze nog zullen groeien.....

Morgen ga ik proberen om ze tomaat te voeren. worteltjes schijnen ze ook graag te lusten heb ik van mijn verkoper gehoord.
  donderdag 6 april 2006 @ 21:35:56 #260
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36721764
Ze worden ongeveer 3 cm. En inderdaad, beide groentes vinden ze erg lekker.
pi_36730867
Kan naast komkommer ook courgette de bak in ? Heb namelijk nog een stuk liggen en vaak geen komkommer in huis maar wel courgette.........
pi_36740596
Ik zit te denken om ook klein blijvende labyrinthvissen in de bak te doen..
Colisa lalia is me iets te agressief( de man dan). heeft er iemand dwerggoerami's. honinggourami's of knorgoerami's bij zijn garnaaljes in??
  vrijdag 7 april 2006 @ 15:45:08 #263
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36740929
Ik denk dat die de garnaaltjes wel lekker vinden.

@ RoaRRR: ik zou het niet weten, wat betreft courgette...
  vrijdag 7 april 2006 @ 17:19:05 #264
53851 BoNi
pi_36744049
quote:
Wat een dikke cory!

Ik heb 10 japonica's in mijn bak.
Ze zijn leuk, wel jammer dat ze één van mijn planten compleet kaal gevreten hebben...!
Schitterend!
  vrijdag 7 april 2006 @ 18:26:11 #265
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36746066
Ik wist niet dat Japonica's dat deden?
pi_36754565
Gisteren even wat betere foto's gemaakt.
De slang is inmiddels netter en het hout heb ik aangepast, zodat het rechterop staat, en de linkerkant, is nu een zandbodempje.
Nu hebben we een mooi strandje van 60x25 cm voor het hout, de voerplek.
Ook de Sterbai's vinden het heerlijk op het strand.

Alle vissen zwemmen heerlijk rond nu weer met het kweekkoppel!
De jonge discussen doen het ook prima, groeien lekker snel, later hier meer (foto) over.
  vrijdag 7 april 2006 @ 23:37:32 #267
53851 BoNi
pi_36754614
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 18:26 schreef MadGuy het volgende:
Ik wist niet dat Japonica's dat deden?
En hoe! Binnen enkele minuten hebben ze een blad helemaal kaal!
Schitterend!
pi_36755564
quote:
Op donderdag 6 april 2006 19:20 schreef drdolittle het volgende:
Heb je ze in een speciaal garnalen bakje of ook samen met vissen...

bij mij zijn de vrouwtjes veel roder gekleurd dan de mannetjes.. ik zie 1 vrouwtje met een gele vlek achter de kop..(dat zou wat met de eiproductie te maken hebben, als ik me goed voor heb laten lichten).

wat voer jij de garnaaltjes zoal??

Ik heb er wel een vrij sterke buitenfilter op aangesloten,
ben wel bang dat als mijn garnaaltjes gaan jongen dat ze in het filter verdwijnen.
ze zitten net als bij madguy in een bakje met BBBtjes. sinds ik BBB's heb, heb ik geen eitjes meer gezien. maar dat hoeft niet door die BBB's te komen het komt namelijk wel vaker voor dat er een tijd geen zwangere garnalen rondlopen
koffie?
Nee, een Citroën!
  zaterdag 8 april 2006 @ 22:25:20 #269
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36778251
Zijn de garnalen bij jou ook zo schrikkerig geworden?
pi_36790350
ja haha als er een bbb langs zwemt zie je all die garnalen wegspringen
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36792568
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 23:35 schreef MAXTIJN het volgende:
Gisteren even wat betere foto's gemaakt.
De slang is inmiddels netter en het hout heb ik aangepast, zodat het rechterop staat, en de linkerkant, is nu een zandbodempje.
Nu hebben we een mooi strandje van 60x25 cm voor het hout, de voerplek.
Ook de Sterbai's vinden het heerlijk op het strand.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Alle vissen zwemmen heerlijk rond nu weer met het kweekkoppel!
De jonge discussen doen het ook prima, groeien lekker snel, later hier meer (foto) over.
Blijft een geweldige bak Wat een mooie discussen ook
pi_36794042
Hoe is iedereen aan zijn/haar aquarium gekomen??

Ik heb mijn bakje 70x30x30 zo'n 18 jaar geleden met een schoolvriendje in elkaar gelijmd.
Nu na 7 jaar niks meer met aquariums gedaan te hebben heb ik de hobby enkele weken geleden weer opgepakt.

Ik wil ook een grotere bak erbij nemen, maar splinternieuwe aquaria zijn erg duur in aanschaf.. helemaal als je alles, verwarming, pompen, verlichting, achter/zijwanden en de inrichting + de dieren etc allemaal nieuw moet kopen.

Zijn er hier mensen die zelf hun aquarium+ meubel gemaakt hebben of 2e hands hebben gekocht??

Ik zie op internet wel veel 2e hands bakken staan maar zie zijn meest kleiner dan 1 meter of helemaal aan de andere kant van nederland te koop..

Vissen houden is een fantastische hobby, maar als hollander wil ik wel op de centjes blijven letten..

[ Bericht 0% gewijzigd door drdolittle op 09-04-2006 17:23:07 ]
pi_36797133
Edit: ~Dubbelpost~
pi_36797421
Thanks ebayzo.nl, ik doe mijn best.
Om de foto's te maken deze keer extra verlichting erboven gehangen.

De discusbak heb ik 2dehands gekocht, was toen 2 jaar oud.en zelf een muurtje(in 'm' vorm) als meubel gemaakt.
De malawi bak van MP hebben we nieuw gekocht.Was wel een aanbieding,
dat is bij complete sets met pomp etc. vaak interessant.

Op marktplaats etc staan wel vaak leuke aanbiedingen, maar let op, er staat ook veel oude troep.
  maandag 10 april 2006 @ 15:09:48 #275
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36823369
Hier nog wat foto's van mijn Dario dario:

De Dario-man in normaal outfit.

De Dario-man die indruk probeert te maken op het vrouwtje.

Het is op de foto's niet zo duidelijk te zien, maar het is echt apart om te zien hoe zijn kleur plotsklaps verandert als hij indruk probeert te maken op het vrouwtje.
pi_36828359
Ik heb zojuist een schooltje van 20 dwergrasbora's losgelaten in mijn onderwaterwereldje!
  maandag 10 april 2006 @ 18:56:30 #277
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36830952
Dat is een gaaf visje als je er een dergelijke grote school van hebt!
pi_36833359
Hier 2 foto's van mijn kleine bakje..

Hij staat pas 4 weken te draaien en de foto's hebben wel wat last van spiegelingen.

De visjes zijn de dwergrasbora's het is geweldig om ze als schooltje van achter de planten en onder het hout zien rond te zwemmen.
pi_36834067
Oe...heel natuurlijk zeg. Vooral de linkerhoek bind ik erg mooi!
pi_36905670
hmm... heb mijn kweekpaartje kersenbuikcichliden zolang even in mijn gezelsschapsbak gedaan wegens verbouwing aan de bak waar ze normaal in zitten.

Mannetje heeft meteen de hele bak al verbouwd; een berg grind gemaakt voor een rotsformatie om zijn vrouwtje (overigens zijn moeder) te versieren en iedereen die binnen een straal van 20 cm rond het 'nest' komt wordt bruut weggejaagd. Daarbuiten is het mannetje redelijk solitair. Hoop ze dr morgen weer uit te kunnen vangen, moet natuurlijk niet dat ze in mijn nu al te volle bak gaan lopen jongen.
pi_36933925
Wat voeren jullie je vissen zoal??

Ik voor momenteel alleen nog maar:
Dupla Rin; granulaatvoer voor de rasbora's
en Sera algtabletten voor mijn algeneters en garnaaltjes
Ook geef ik ze nog tomaat, komkommer en wortel als groenvoer..

Wie geeft ze diepvriesvoer of zelfgevangen Cyclops en muggelarven??
pi_36934834
Ik ben nog aan het experimenteren met voedsel voor mijn visjes. Droogvoer moeten ze niet en zodra het diepvriesvoer niet meer 'beweegt' is het ook niet meer interessant.

Ik voer wel diepvriesvoer, uit zo'n assorti-pack. Daarnaast één keer per week tubifex (ben ik niet zo gek op) en ik heb van de week artemia geprobeerd. Daarnaast zitten in mijn bakje cherry-garnaaltjes. De baby-garnaaltjes zijn ook een smakelijk maaltje voor mijn visjes.
pi_36934987
Die dario's van jou..
geeft dat geen problemen samen met garnaaltjes in de bak??

Hoe groot worden die.. ik moet ook nog een bijvisje in de bak hebben..
ik zelf te denken aan een koppeltje knorgoeramies-honinggoeramies of een klein baarsje als de Dario..
pi_36935601
Hm ja en nee. Sinds ik de Dario's heb zitten de garnalen goed verstopt. Ze laten zich wel zien, maar veel minder dan toen ik ze nog niet had. Ik heb al twee keer gezien dat ze een babygarnaaltje hebben verschalkt. Een grotere kunnen ze niet aan, die laten ze met rust.

De dario dario wordt slechts drie centimeter groot, het vrouwtje zelfs iets kleiner. Het zijn wel arrogante visjes en het mannetje duldt geen andere mannetjes in zijn territorium.
pi_36937952
ik heb voor het eerst sinds ik mijn Dario's heb weer vuurtjes met eitjes gezien
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36938363
Hoe lang duurde dat nu?

En komen de garnalen bij jou weer een beetje tevoorschijn?
pi_36941097
ze hebben zich niet echt verstopt ofzo, maar ze zijn wel schikkerig.

het heeft ongeveer een maand geduurd volgens mij?

edit: ik heb ze sinds 4 maart dus..
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36946821
Ik heb een uur voor de bak gezeten om te kijken of ik het goed zag.
een van de vuurgarnaaltjes zat flink tussen het sterkruid verscholen...

Er loopt, sinds vandaag, een vuurgarnaaltje rond met eitjes
  vrijdag 14 april 2006 @ 10:52:59 #289
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36946928
Woei, drdolittle!

@ gtsmrt: Bij mij verstoppen ze zich wel. Ze komen bijvoorbeeld niet meer zo massaal af als ik een stukje komkommer in de bak leg. Ik ben benieuwd of ze ooit nog zo massaal verschijnen.
pi_36949606
Het valt me op dat het vrouwtje met eitjes geen gele vruchtbaarheidsvlek meer op haar rug heeft.

Er zwemt nog een ander vrouwtje met een gele vruchtbaarheidsvlek,
hopelijk krijgt zij binnkort ook eitjes.

Kunnen garnalen, net als kippen, ook eitjes leggen die niet bevrucht zijn??
Of hebben ze alleen bevruchte eitjes?

En hoeveel eitjes produceren ze ongeveer per worp??

[ Bericht 8% gewijzigd door drdolittle op 14-04-2006 12:21:29 ]
  vrijdag 14 april 2006 @ 12:54:16 #291
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36950925
Ik weet het niet. Volgens mij zijn ze per definitie bevrucht. Ze draagt ze mee tot ze uitkomen. Opeens zie je dan allemaal mini-garnaaltjes in je bak. Duurt ongeveer drie/vier weken voordat je ze zult zien.

Hoeveel eitjes ze produceren, weet ik niet. Ik denk ongeveer 20-40 ofzo? Het zal wel van de leeftijd afhankelijk zijn...
pi_36951311
dan ga ik over 2-3 weken proberen het garnaaltje met eitjes uit te vangen en apart te zetten
pi_36953372
Ik heb zojuist 3 van mijn 20 Rasbora's een wit stipje op de rug of staartvin ontdekt.

Vanwege de garnaaltjes kan ik geen medicijnen toepassen.

Ik ga de temperatuur tijdelijk noor 30 graden verhogen en hoop maar dat het goed gaat.
pi_36953489
als de eitjes onder de staart hangen bij de vuurtjes, zijn ze bevrucht.

die gele vruchtbaalheids vlek wordt ook wel eivlek genoemt, als je heel goed kijkt zie je dat dat allemaal kleine eitjes zijn, een deel daarvan wordt bevrucht (als er ook mannetjes aanwezig zijn natuurlijk) die bevruchte eitjes gaan onder de staart hangen
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36953541
Ze hangen onder de staart.

Het verschil tussen de beide vrouwtjes is nu duidelijk te zien, nu het zwangere vrouwtje een wit wolkje mee draagt
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:12:00 #296
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36955091
Grappig, gtsmrt, dat van die eivlek wist ik helemaal niet. Leuke info!

Je hoeft de kleine vuurtjes overigens niet apart te zetten hoor. De ouders laten ze met rust en ze kunnen zich zeer goed redden. Gezien de beplanting in jouw bak kunnen ze ook voldoende schuilplaatsen vinden om te verstoppen voor vraatzuchtige vissen. Bovendien vinden ze in een goed ingedraaide bak ook voldoende voeding voor hun kleine mondjes.
pi_36957667
Alleen heb ik stip op een aantal vissen ontdekt... hoewel ik maar 3 stipjes heb ontdekt..

ZIjn garnalen ook gevoelig voor stip??
  vrijdag 14 april 2006 @ 16:47:57 #298
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_36958200
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Wel zijn ze volgens mij gevoelig voor medicijnen die gebruikt worden om ziektes te bestrijden...

Eerst maar kijken hoe de tijdelijke temperatuursverhoging uit gaat pakken. Het is wel naar...
pi_36962778
zeker geen medicijnen in je bak doen als je je garnalen wil houden!!!
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_37031326
Vraagje aan jullie kenners:
[Spoedvraagje] Aquariumkast

Wat raarrrrrrr die foute link

[ Bericht 36% gewijzigd door Blues op 17-04-2006 16:22:41 ]
pi_37034618
wat is de link tussen vissen en een topic uit 2001 over carl cox???????????????

[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 17-04-2006 16:26:32 (FOUTE LINK DUS :+) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')