abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35478272
Wanneer is een aquarium een tropisch aquarium. Is dat vanaf een temperatuur, of gewoon bij een bepaald soort planten/vissen?
pi_35478840
Eigenlijk beide. Water temperatuur moet ong. 25C zijn wil je er tropische vissen in houden. Koudwater vissen kan je beter niet in 25C zetten, want dat is veelal te warm voor ze. Tropische vissen kunnen veelal ook niet tegen sterke temperatuur-wisselingen. Koudwater vissen hebben er niet veel moeite mee als het water van 20C zakt naar zeg zo'n 16C in de nacht.
pi_35478988
En zijn guppies nou koudwater vissen, of meer tropische vissen?
pi_35479069
Guppies zijn apart. Dat zijn koudwater vissen, maar ze kunnen ook 25C aan. Maar ze voelen zich het best in water tussen de 20-22C.
pi_35479308
Hm, ok. En nu nog een laatste vraag: je hoort altijd dat je tropische aquaria een aantal weken moet laten rijpen, voor je er vissen in kunt doen. Nu wil ik een aquarium opzetten van zo'n 23 graden met daarin wat guppies, en een sluierstaart (ik hoorde namelijk dat die in 23 graden wel kunnen leven). Die zitten nu al bij elkaar in een plastic bak. En die maak ik om de zoveel tijd schoon.
In dat geval hoef ik denk ik dat aquarium ook niet te laten rijpen is het wel? Ik zou namelijk niet willen dat die vissen straks dood gaan omdat ik iets verkeerd doe.

[EDIT] Door de antwoorden en mijn vervolgvragen hoort dit inmiddels al eigenlijk niet meer in dit topic, maar dit is echt mijn laatste vraag [/EDIT]

[ Bericht 17% gewijzigd door Masegate op 25-02-2006 16:30:30 ]
pi_35479652
Guppies kunnen veel soorten water verdragen, dus dat rijpen zal niet nodig zijn. Maar, je moet ze denk ik niet nu zo erin kieperen. Als nl. het water in die bak 17C is en in dat aquarium 23C dan scheelt dat nogal ineens. Dus misschien zelf die guppies en die sluierstaart in een plastic zakje doen met water uit die bak en dan een half uurtje laten wennen aan het warme water in het aquarium. Waarom heb je ze niet gelijk in het aquarium gedaan? Of heb je er eerst wat planten in laten groeien? Het rijpen van het water hoeft bij Guppies niet, die stellen heel weinig eisen aan water.

[ Bericht 0% gewijzigd door HPoi op 25-02-2006 16:43:17 ]
pi_35479845
Ik had eerst alleen die bak en nu heb ik een aquarium gekocht, omdat dat er mooier uitziet. Daarom had ik ze niet gelijk in een aquarium gezet. En dat overzetten met een plastic zak was ik sowieso al van plan.

Bedankt HPoi!
pi_35480073
Ik zal morgen weer eens wat foto's posten van mijn aqua!
pi_35486034
ben benieuwd
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35486518
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:24 schreef Masegate het volgende:
Hm, ok. En nu nog een laatste vraag: je hoort altijd dat je tropische aquaria een aantal weken moet laten rijpen, voor je er vissen in kunt doen. Nu wil ik een aquarium opzetten van zo'n 23 graden met daarin wat guppies, en een sluierstaart (ik hoorde namelijk dat die in 23 graden wel kunnen leven). Die zitten nu al bij elkaar in een plastic bak. En die maak ik om de zoveel tijd schoon.
In dat geval hoef ik denk ik dat aquarium ook niet te laten rijpen is het wel? Ik zou namelijk niet willen dat die vissen straks dood gaan omdat ik iets verkeerd doe.

[EDIT] Door de antwoorden en mijn vervolgvragen hoort dit inmiddels al eigenlijk niet meer in dit topic, maar dit is echt mijn laatste vraag [/EDIT]
is het wel verstandig om sluierstaarten bij guppen in te doen? volgens mij konden die nog wel eens agressief doen en ze zijn een stuk groter!
  zondag 26 februari 2006 @ 01:22:12 #61
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_35499063
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 19:46 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

is het wel verstandig om sluierstaarten bij guppen in te doen? volgens mij konden die nog wel eens agressief doen en ze zijn een stuk groter!
Mijn ervaring is dat wat grotere goudvissen vanaf een 10 cm guppen als voer zien
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_35503716
quote:
Op zondag 26 februari 2006 01:22 schreef Prowl het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat wat grotere goudvissen vanaf een 10 cm guppen als voer zien
Maar, ze zitten nu ook al samen in 1 bak, zoals ik begrepen heb. Dus dan zal hij het wel gemerkt hebben als dat zo is.
pi_35509656
Een guppy bak zou ik toch ook even laten rijpen hoor. De visjes die je tegenwoordig bij de dierenzaak haalt zijn lang niet meer zo sterk als de eigen kweekjes.

Overigens zijn guppy's wel tropische vissen.
pi_35509854
Die kogelvisjes zijn vet lief! Ik dacht altijd dat de meeste vissen nogal duf waren en alleen mooi om naar te kijken, maar dit klinkt als een hele stoere vis.
pi_35511475
Je hebt vissen met toffe karaktertjes hoor!
pi_35512182
Zucht... ik moet dringend iets aan mijn bak doen.
De ene helft van de planten is ermee opgehouden en de andere helft, tja... net onkruid!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
Vul je zakken met niets doen op het internet!
pi_35514114
Net een hele bestelling bij aquarium-planten.com gedaan weer! Ik ga de plantjes toch wat meer aanpassen aan de bewoners Heb nu voornamelijk echinodorus soorten genomen. Dat zullen mijn maanvisjes wel fijn vinden!

Ik maak kennis met de overige bewoners...deze is alleen wat stil

Op zoek naar nummer 4...

Ook ik ben er nog....alleen vond ik de CO2 installatie wat interessanter dan de camera!

Zo staat de bak er nu bij...vooral de geel/rode planten rechtsachterin zijn niet naar mijn zin. Ook links is het wat kaal. Ik ga toch voor de groenere planten nu...

[ Bericht 18% gewijzigd door Ebayzo.nl op 26-02-2006 16:42:14 ]
pi_35515747
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 19:46 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Zoals opgemerkt zaten ze al bij elkaar en daar is geen probleem bij. Ze zitten altijd zo ver mogelijk van elkaar vandaan en ze doen echt niets als de een bij de ander in de buurt komt. Gaat dus heel goed!
pi_35516959
Ik had ook wat Enchinodorus, maar die heb ik eruit moeten halen omdat ze de bak uitgroeiden!!
Ik ben nu nog steeds op zoek naar wat kleinere soorten. Misschien moet ik ook maar eens online gaan bestellen...
pi_35519085
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:30 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Net een hele bestelling bij aquarium-planten.com gedaan weer! Ik ga de plantjes toch wat meer aanpassen aan de bewoners Heb nu voornamelijk echinodorus soorten genomen. Dat zullen mijn maanvisjes wel fijn vinden!

Ik maak kennis met de overige bewoners...deze is alleen wat stil
[afbeelding]

Op zoek naar nummer 4...
[afbeelding]

Ook ik ben er nog....alleen vond ik de CO2 installatie wat interessanter dan de camera!
[afbeelding]

Zo staat de bak er nu bij...vooral de geel/rode planten rechtsachterin zijn niet naar mijn zin. Ook links is het wat kaal. Ik ga toch voor de groenere planten nu...

[afbeelding]
Nu moet het dus wéér groeien

mooi manen heb je. wildvang?
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35519253
@ Ebayzo.nl: ik vind de rood/gele planten eigenlijk wel mooi. Zo krijg je wat variatie in je bak.
pi_35519613
meer groen is wel natuurlijker
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35520099
Ieder zijn eigen smaak hé

En het groeien gaat tegenwoordig toch keihard! Dus dat maakt ook niet zoveel uit... Nu is het in iedergeval niet naar mijn zin.

Manen zijn niet wildvang volgens mij, want dan zouden ze rood achter de ogen moeten hebben toch
pi_35523765
Links ziet het er nu idd een beetje kaal uit. Maar dat kan je toch wel snel laten dichtgroeien denk ik. Zelf hou ik van niet al teveel planten in de bak, maar moet ook niet TE kaal worden natuurlijk.
pi_35525249
Ik hou zelf wel van veel planten, maar ze moeten het dan ook wel goed doen! Daarom ga ik nu gewoon voor de groene soorten...wat makkelijker dan dat rode spul.
pi_35525826
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:56 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Ieder zijn eigen smaak hé

En het groeien gaat tegenwoordig toch keihard! Dus dat maakt ook niet zoveel uit... Nu is het in iedergeval niet naar mijn zin.

Manen zijn niet wildvang volgens mij, want dan zouden ze rood achter de ogen moeten hebben toch
ja dat klopt wel met dat rood bij de ogen, maar ik weet niet precies of dat bij alle soorten zo is
koffie?
Nee, een Citroën!
  maandag 27 februari 2006 @ 01:36:07 #77
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_35532350
Ik ben wat aan het rondvragen voor een tweedehands aquarium. Nu kan ik van iemand een aquarium (ongeveer 100 liter) met pomp/filter, verwarmingselement, onderstel etc. overnemen voor 150 euro. Er zit dan ook nog bodemvulling (steentjes) en wat grotere stenen bij. Is dat een goeie deal??
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_35534577
quote:
Op maandag 27 februari 2006 01:36 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben wat aan het rondvragen voor een tweedehands aquarium. Nu kan ik van iemand een aquarium (ongeveer 100 liter) met pomp/filter, verwarmingselement, onderstel etc. overnemen voor 150 euro. Er zit dan ook nog bodemvulling (steentjes) en wat grotere stenen bij. Is dat een goeie deal??
Vind ik wat aan de hoge kant....dit heb ik betaald voor mijn 180L Juwel! ¤100 vind ik een betere prijs
pi_35534635
In het vorige topic postte ik dat ik last had van een algprobleem. Inmiddels is dit verholpen, ik heb de bak goed schoongemaakt en zo'n nieuw sponsje in het filter gedaan, dat scheelde alles. Ook staat het licht iets minder lang aan, maar nu heb ik weer problemen met mijn planten die gehalveerd zijn in grootte... Waar kan dat aan liggen??
I had a signature once. It was awful.
pi_35534874
quote:
Op maandag 27 februari 2006 09:27 schreef zoeperzazke het volgende:
In het vorige topic postte ik dat ik last had van een algprobleem. Inmiddels is dit verholpen, ik heb de bak goed schoongemaakt en zo'n nieuw sponsje in het filter gedaan, dat scheelde alles. Ook staat het licht iets minder lang aan, maar nu heb ik weer problemen met mijn planten die gehalveerd zijn in grootte... Waar kan dat aan liggen??
Te weinig licht
pi_35535100
Hij staat nu zo'n 8 a 10 uur per dag aan. in mijn 60x30x30 bak hangt één lamp... Is dat dan te weinig?
pi_35535180
Als je planten niet groeien...zou dat goed kunnen? Welk merk/type lamp heb je?
pi_35537719
ik zou een winkel waar ze een groot assortiment lampen hebben vragen naar de philips 840 en dan in het wattage wat jij nodig hebt (ik denk 15 watt). Dat heb ik ook gedaan in mijn 60 cm bak en nu doen mijn planten het perfect, omdat die lamp veel meer en mooier licht geeft als die std lampen.
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35537898
Ik heb geen idee wat voor lamp er in zit, de bak zelf is een tweedehandsje... gewoon leeg gekocht, we hebben hem zelf gevuld en ingericht. Ik zal eens kijken dadelijk of ik op de lamp kan zien wat er in zit, en anders inderdaad even op zoek naar een winkel... Want die verschrompelde plantjes staan ook zo vreemd...
pi_35543602
Misschien missen ze nu wat bacterien omdat je er een nw. sponsje in hebt gedaan. En geef je plantenvoeding? Verder is 10 uur lang een goede lichttijd.
pi_35606473
dan maar een een plaatje van mijn vuurtjes bakje:

links achterin staan wel plantjes maar die ben ik aan het stekken dus die blijven nog even kort totdat er een mooi bosje staat...

en kleine vuurtjes en een oto (ik begon 3 maanden geleden met 5 vuurtjes en dit is een klein deel van wat ik nu heb ) slechte foto btw.

(ik heb nog een aqua 40 en nog een 60*30*40 bak )
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35606754
Bij jou zitten ze ook al zo massaal op de komkommer.

Dat riccia ziet er trouwens tof uit, zo op de bodem. Gebruik je daar nu ook CO2 voor? En bindt je het ergens aan vast? Vertel!
pi_35609608
ja ik heb een zelfbouw co2 dingetje (als je op de eerste foto rechtsboven kijkt zie je de diffusor), en die riccia zit aan potscherven gebonden.
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35610908
Bedankt. En zonder CO2 zal de riccia het niet zo lekker doen, vermoed ik?
pi_35612178
dat weet ik niet precies, ik denk dat dat wel meevalt. Het heeft wel vrij veel no3 nodig en licht natuurlijk... maar jij hebt toch ook niet meer de standaard lamp in je aqua-40?

ik heb heel veel riccia over dus als je wat wilt
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35614484
Nee, ik heb er een Philips ingeknald. Mijn NO3 is altijd redelijk op orde. Maar ik zou het altijd eens kunnen proberen natuurlijk. Bedankt voor je aanbod, maar ik moet eerst maar eens goed snoeien en kijken wat ik over ga houden.
pi_35635393
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 18:27 schreef MadGuy het volgende:
Nee, ik heb er een Philips ingeknald. Mijn NO3 is altijd redelijk op orde. Maar ik zou het altijd eens kunnen proberen natuurlijk. Bedankt voor je aanbod, maar ik moet eerst maar eens goed snoeien en kijken wat ik over ga houden.
ja, ik heb ook in beide aqua-40's een philips, maar het probleem is nu bij mijn andere aqua-40 (niet die vuurtjes bak) dat daar teveel licht is , daar staat sterrenkruid in en dat wil nu niet meer omhoog groeien, het blijft gewoon laag een maakt een heleboel bladeren aan
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35636816

Ja dat is dan weer een luxe probleem, kun je geen schaduwplekken creeëren?
pi_35638071
ja hoe? want de rest van de planten heeft dat licht wel nodig dus ik moet heel plaatselijk schaduw maken....
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35652326
Dit is helft een. Beetje kaal, mijn planten zijn laatst bijna allemaal overleden. Beetje minder prettig.
Maar komende maand (april dus) ga ik weer een berg nieuwe halen.
Ik weet alleen nog niet zo goed welke. Iemand tips??

pi_35673225
MissCleo wat is dat linksvoor??

Mijn discusnest gaat nog steeds goed, elke dag 50% verversen en veel artemia's voeren, drukdrukdruk.
pi_35673552
O wat schattig die minidiscussen!

Linksvoor, ehm, moet ik even heel hard nadenken want die heb ik een keer gekregen. Ik dacht Crypto Wendtii. Of bedoel je dat glazen blok? Dat is een glazen blok
pi_35673664
AH natuurlijk! had ik kunnen weten.
De kleur ervan gaf even een schokreactie, typische blauwalg kleur namelijk!!
  vrijdag 3 maart 2006 @ 13:20:20 #99
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_35675707
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:07 schreef gtsmrt het volgende:
ja hoe? want de rest van de planten heeft dat licht wel nodig dus ik moet heel plaatselijk schaduw maken....
Met grote planten die wat licht wegnemen, maar goed dat is ook geen zeker iets.

Haha, tof MAXTIJN, die mini discussen. Wat een monsters eigenlijk nog.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 13:23:40 #100
135469 MissCleo
*purring*
pi_35675826
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:07 schreef gtsmrt het volgende:
ja hoe? want de rest van de planten heeft dat licht wel nodig dus ik moet heel plaatselijk schaduw maken...
Drijfplanten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')