abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35201128
Het tropisch aquarium [Deel 7] Wat een bak!

Was vol. Dus we gaan hier vrolijk verder. Vragen, showbakken, opmerkingen, suggesties zijn van harte welkom.

[ Bericht 16% gewijzigd door MadGuy op 17-02-2006 20:25:20 ]
pi_35201775
mooie bak in de OP.
pi_35202128
Ik ben nog steeds extreem verliefd op die kleine stoere Badis badis bengalensis (of Dario dario) visjes. Nog even geduld, ik hoop dat de winkel in de buurt ze snel weer heeft.

vrijdag 17 februari 2006 @ 20:59:36 #4
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_35202542
Misschien een rare vraag, maar ik heb hele leuke visjes gezien in de dierenwinkel, maar de naam niet onthouden . Ze zijn een beetje groen/bruinig (gestreept?) en ze hebben een brede kop met de ogen redelijk voorop. Aan de zijkant hebben ze kleine vinnetjes waarmee ze ook zijwaarts door het aquarium zwommen. Nouja, meer een soort van zweven eigenlijk. Toen ik met mijn vinger langs het ruitje ging volgden ze mijn vinger en gingen ze erachteraan .

Oja, ze zat met van die rood-blauw gestreepte visjes in het aquarium, dus ik ga ervanuit dat het tropische visjes zijn. Iemand?
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_35202728
Kogelvisjes?

En ik denk dan het Dwerg Kogelvisje.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:25:17 #6
14746 k_i_m
pi_35203293
Zo van de zijkant moest ik even drie keer kijken, maar volgens mij is dat hem! Thnx! Ik heb ook een leuke beschrijving gevonden:

Dwarf Puffers are very interesting, intelligent and active fish. They learn to recognize their owner and will come to the glass to see what you're up to whenever you're in the room. They also will beg for food (they even learn what the container looks like) or follow your finger around the glass. If you put your hand in the tank, they will have to be right by it at all times. It's as if they have to know exactly what you're doing! You also have to be careful when siphoning water from the tank, because their curiosity will sometimes lead them a little too close to the siphon tube! I've sucked one up a time or two and had to rescue them from the bucket! These little guys have tons of personality and are by far one of the most fun fish to own

In my life
Why do I smile
pi_35203607
Inderdaad grappige visjes, alleen moet je ermee uitkijken in een gezelschapsaquarium. Of sowieso met andere vissen als ze de slakkenplaag verholpen hebben. En laat ze niet opblazen, want dat kan ze teveel worden.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:09:20 #8
14746 k_i_m
pi_35204659
Ik heb geen andere vissen, dus dat is geen probleem. Als er al een aquarium komt is het alleen voor deze visjes . Briljant ook, dat ik me nu pas besef dat ze zichzelf kunnen opblazen?! . Alsof de naam kogelvis dat nog niet verklapte .

Ik zit even in te lezen, maar de meeste soorten schijnen dus redelijk agressief te zijn. Kan je je vinger dan eigenlijk wel in de bak hangen met voeren enzo?
In my life
Why do I smile
pi_35205649
Ze hebben wel tandjes, inderdaad. Daarmee kraken ze slakkenhuizen. In feite zou je bij kogelvisjes een slakkenkweekje moeten hebben want de huisjes slijpen hun tanden ook gelijk.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:57:15 #10
14746 k_i_m
pi_35206148
Gadverdamme, dat heb ik weer . Ik vond trouwens nog een stukje op een forum over het opblazen (het is niet een dwergversie trouwens):

Puffing is usually a stress-related behaviour, but puffers are known to "practice" on occasion. In this instance, Martha wanted her light put on so puffed to get our attention. Once she knew we were looking she deflated almost instantly and happily buried herself back in the sand.

Several puffer-keepers have mentioned how their puffers inflate to get their attention. As long as one does not attempt to get the puffer to inflate by force, it isn't a problem.

Martha in gewone toestand

Martha als voetbal .

En dat allemaal omdat haar lampje niet snel genoeg aanging . Dat is toch hip? .
Zijn er hier mensen met dwerg of gewone kogelvissen?? Ik ben helemaal enthousiast .
In my life
Why do I smile
pi_35206258
quote:
foto in OP komt uit dierentuin neem ik aan?

ziet d'r namelijk wel naar uit!
Dit keer zonder signature
pi_35206381
Ik heb ook wel eens van die kogelvisjes gehad, speciaal gekocht omdat ik last had van slakken, maar het werd echt nooit een succes

Op de een of andere manioer kon hij ze niet openbreken ofzo, terwijl het wel van die kleine slakjes waren, dus heb ik de slakjes zelf kapot geknepen en gevoerd.
pi_35206553
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:57 schreef k_i_m het volgende:
Gadverdamme, dat heb ik weer . Ik vond trouwens nog een stukje op een forum over het opblazen (het is niet een dwergversie trouwens):

Puffing is usually a stress-related behaviour, but puffers are known to "practice" on occasion. In this instance, Martha wanted her light put on so puffed to get our attention. Once she knew we were looking she deflated almost instantly and happily buried herself back in the sand.

Several puffer-keepers have mentioned how their puffers inflate to get their attention. As long as one does not attempt to get the puffer to inflate by force, it isn't a problem.

Martha in gewone toestand
[afbeelding]

Martha als voetbal .
[afbeelding]

Zijn er hier mensen met dwerg of gewone kogelvissen?? Ik ben helemaal enthousiast .
Ik heb zo'n gevoel dat dit een zoutwater kogelvis is. Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 23:22:14 #14
14746 k_i_m
pi_35206902
De specs van Martha zijn;

Common Name: Fahaka
Scientific Name: Tetraodon lineatus

Origin Chad basin, Niger, Volta, Gambia, Geba and Sénégal Rivers.
pH Range 7.0
Temp. 75 - 78.8F (24 - 26C)
Hardness 10 - 12dH
Salinity fresh to brackish
Length to 17 inches (43 cm)
Diet live, frozen
In my life
Why do I smile
pi_35207400
De eerste 70 uur van onze discus eitjes.... hopelijk wordt vervolgd.
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=discuskweekM.wmv

Filmpje 2 minuten, 10 MB.

Eigenlijk hoort er geen plant, achterwand en zand in een kweekbak, maar zo vind ik het beter.
pi_35214715
Damn alle foto's die ik gemaakt heb zijn mislukt....Dan maar weer met de gsm proberen aangezien dat de vorige keeer wel goed lukte !
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_35214868

Na het installeeren van een CO2 installatie gaan mijn plantjes erg goed Morgen maar eens snoeien en wat dingen verplaatsen!

Twee weekjes geleden:

Vissen die nu rondzwemmen in mijn 180liter bak:

- 1 x L333 (Foto: Klik)
- 1 x Dwergkogel (Foto: Klik)
- 4 x algeneter waar ik de naam nog steeds niet van weet (Foto: Klik)
- 20 x Kardinaaltetra's
- 10 x Bijlzalmen (Foto: Klik)

[ Bericht 27% gewijzigd door Ebayzo.nl op 18-02-2006 10:29:22 ]
pi_35215913
Dat is lekker gegroeid in 2 weekjes!
Het is nog steeds een mooie bak ebayzo.nl!
pi_35216500
Nou ben er nu zelf niet zo kapot van Het heeft wel een restyle nodig qua plantjes!

Het plan:

De rode lotus die dus niet goed te zien is maar wel goed groeit nu verplaats ik naar het midden ipv het groene plantje.. Het belgisch groen krijgt een fikse snoeibeurt, en een aantal stekjes plaats ik weer tegen de achterwand. Wat ik met het plantje voor het hout aanmoet weet ik nog niet....
pi_35216576
linksboven is wel wat vol ja!
pi_35216620
Ja maar het gaat opeens ook wel erg hard
pi_35227611
Vandaag een nieuwe bewoner gekocht...Buiten wat neon's ook een rode krab. Kijken wat ie doet
pi_35229870
rode krab. Kijken wat ie doet, let maar op ze ontsnappen snel.
Dicht alle openingen in de lichtkap, anders ben je hem kwijt.
maar wel heel leuk!
pi_35229940
Moet ik nog ergens op letten. Vind namelijk tegenstrijdige berichten op inet
pi_35231117
geen langzame vissen enzo
koffie?
Nee, een Citroën!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 20:44:21 #26
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_35233783
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 19:10 schreef RoaRRR het volgende:
Moet ik nog ergens op letten. Vind namelijk tegenstrijdige berichten op inet
nofi, maar had je dat niet beter voordat je die krab kocht kunnen uitzoeken...?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_35239820
Het staat er een beetje verkeerd...Moet ik nog ergens speciaals opletten bedoel ik...

Ik weet wat ze eten, hoe hij zich gedraagt, hoe groot ie kan worden en wat ie verder allemaal nodig heeft...Ben dus meer op zoek naar evt ervaring die mensen hebben met de rode krab
  zaterdag 18 februari 2006 @ 23:23:18 #28
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_35240258
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:10 schreef RoaRRR het volgende:
Het staat er een beetje verkeerd...Moet ik nog ergens speciaals opletten bedoel ik...

Ik weet wat ze eten, hoe hij zich gedraagt, hoe groot ie kan worden en wat ie verder allemaal nodig heeft...Ben dus meer op zoek naar evt ervaring die mensen hebben met de rode krab
Ok dan, vind het af en toe echt schandalig hoe sommige mensen zonder zich eerst te verdiepen omgaan met hun aquarium(s), vandaar mijn reactie!
Veel plezier met je rode krab
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_35247368
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:57 schreef k_i_m het volgende:

[Bla Bla Bla]

ik heb zelf 3 dwerg kogelvisjes gehad in een aqua 40
http://www.hunstantonaquatics.com/SuperfishAqua40.jpg

gaat heel goed, je moet alleen wel of diepvries voer of levende slakjes voeren want ze eten echt niets anders
koffie?
Nee, een Citroën!
  zondag 19 februari 2006 @ 12:26:02 #30
14746 k_i_m
pi_35249904
quote:
Op zondag 19 februari 2006 09:51 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

ik heb zelf 3 dwerg kogelvisjes gehad in een aqua 40
http://www.hunstantonaquatics.com/SuperfishAqua40.jpg

gaat heel goed, je moet alleen wel of diepvries voer of levende slakjes voeren want ze eten echt niets anders
Dat ziet er niet eens zo groot uit, dat aquarium! Dat is te overzien. En had je dan 2 vrouwtjes en een mannetje?? En hoeveel slakken/diepvriesvoer moet je er dan per dag ingooien??
In my life
Why do I smile
pi_35252252
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 23:01 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

foto in OP komt uit dierentuin neem ik aan?

ziet d'r namelijk wel naar uit!
Volgens mij was het een particulier aquarium, maar helemaal zeker weten doe ik het niet meer. Hij stond op een site met daarop de opbouw en dergelijke beschreven, als ik het me goed herinner.

k_i_m: LOL @ Martha. Zo'n naam dan ook.

@ MAXTIJN: Gaaf, zo'n filmpje. En wat een dikkerds ook, die discussen van jou! Wat is nu verder het kweekgedrag van discussen?

@ Ebayzo.nl: Dat groeit inderdaad als kool. Drastisch snoeien kan some inderdaad geen kwaad.
pi_35253042
Weet iemand in Rotterdam een (goede) aquariumspeciaalzaak te zitten?
pi_35254313
Op de Beethovensingel in Hillegersberg zit wel een goede, Aqua Compleet. Blokland en Van den Brand op de Maliebaan vind ik ook wel netjes. Verder heb je nog Strijker Aquarium op de Beijerlandselaan en H. Hanselman op de Noordmolenstraat. En World-Wide Fish op de Schieweg geloof ik.

Eurofish zou ik koste wat het kost vermijden.
pi_35254576
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:43 schreef MadGuy het volgende:
Op de Beethovensingel in Hillegersberg zit wel een goede, Aqua Compleet. Blokland en Van den Brand op de Maliebaan vind ik ook wel netjes. Verder heb je nog Strijker Aquarium op de Beijerlandselaan en H. Hanselman op de Noordmolenstraat. En World-Wide Fish op de Schieweg geloof ik.

Eurofish zou ik koste wat het kost vermijden.
Ah, bedankt voor de tips! Had net al via Internet Aqua Compleet en Strijker Aqua gevonden.
pi_35254619
Vooral Aqua Compleet vind ik een nette zaak. Niet overweldigend veel vis, maar een nette bediening en ruime, mooie zaak. Strijker Aqua heeft vooral veel vis, maar ik vind het er wel rommeliger uitzien. De vissen en aquaria zagen er wel netjes uit, dat wel.
pi_35254800
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:56 schreef MadGuy het volgende:
Vooral Aqua Compleet vind ik een nette zaak. Niet overweldigend veel vis, maar een nette bediening en ruime, mooie zaak. Strijker Aqua heeft vooral veel vis, maar ik vind het er wel rommeliger uitzien. De vissen en aquaria zagen er wel netjes uit, dat wel.
Het gaat voornamelijk om de vis, materiaal koop ik 2dehands over een tijdje. Maar ik ga wel eens kijken welke goed zijn en beetje dichtbij nw. adres.

Heb vroeger een tropisch aquarium gehad en met meer ruimte straks lijkt me dat weer leuk om te hebben/doen.
pi_35255275
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:02 schreef HPoi het volgende:

[..]

Het gaat voornamelijk om de vis, materiaal koop ik 2dehands over een tijdje. Maar ik ga wel eens kijken welke goed zijn en beetje dichtbij nw. adres.

Heb vroeger een tropisch aquarium gehad en met meer ruimte straks lijkt me dat weer leuk om te hebben/doen.
Ik bedoelde ook de aquaria waar de vissen voor verkoop inzaten. Altijd wel prettig als er geen dode vissen indrijven en de bakken er gewoon netjes uitzien.

Wat ben je van plan, btw? Ik ben benieuwd!
pi_35255475
quote:
Op zondag 19 februari 2006 13:35 schreef MadGuy het volgende:

[..]

@ Ebayzo.nl: Dat groeit inderdaad als kool. Drastisch snoeien kan some inderdaad geen kwaad.
En of ik drastisch gesnoeid heb vandaag Ik heb gewoon even de complete plant uit mijn aquarium gehaald! Daarna heb ik even 6 mooie stekjes afgesneden (toppen) en deze terug geplaatst. Nu ga ik gewoon zorgen dat het niet zo uit de klauwen loopt.... mijn bijlzalmen zijn iig weer blij Hebben weer alle ruimte om te zwemmen
pi_35255557
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:21 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook de aquaria waar de vissen voor verkoop inzaten. Altijd wel prettig als er geen dode vissen indrijven en de bakken er gewoon netjes uitzien.

Wat ben je van plan, btw? Ik ben benieuwd!
Heb net even op routeplanner gekeken en die Aqua Compleet is dan het dichtstbij.

Wat ik van plan ben? Tsja, Niets bijzonders, denk ik.
Redelijk compact aquarium ga ik zoeken, zo'n 60X30x35, zoiets. Welke vissen ik erin doe weet ik nog niet precies. iig wil ik eigenlijk niet van die voortplant beesten , anders wordt het zo snel vol. Gewoon wat mooie, leuke beesten die tegen een stootje kunnen. iig wat neontetra's, 2 of 3 algeneters, (de Otocinclus affinis denk ik) en natuurlijk pantsermeervallen. (vroeger had ik 3 Panda's, maar die zijn nogal gevoelig) en stuk of 3/4 bijlzalmen. (die had ik vroeger ook) Iig niet meer van die Platy's enzo, want dan is na een tijd heel je bak vol met jongen.

En ik wil graag planten die goed en snel groeien en die niet zo snel kaalgevreten worden door de vissen en dus een beetje hard (niet gevoelig) zijn. Allemaal lekker simpel en basic dus. Zodat ik niet voor plantensterfte, vissertte of ziektes of veel algen kom te staan. Moet ook nog een voederapparaat aanschaffen dan, want kan weleens een weekje weg zijn.

Natuurlijk nog wat vissen erbij, maar weet nog niet welke. Misschien lantaarndrager of zwarte tetra, of keizertetra.

[ Bericht 2% gewijzigd door HPoi op 19-02-2006 15:41:28 ]
pi_35256294
Ik hou het ook redelijk simpel hoor. Gewoon één hoofdbewoner (Die ik nog steeds niet heb Mocht je langs wat aquariazaken gaan en je komt toevallig de Badis badis bengalensis/ Dario dario tegen, kun je hier even seinen? ), wat grondbewonertjes (cherrygarnaaltjes) en wat leuke, natuurlijke en sierlijke plantjes en twee stukken hout in een nanobakje.
pi_35257000
Madguy wat is nu verder het kweekgedrag van discussen?
Dat is niet in 2 regels te vertellen,
Maar vandaag gaan de larfjes zwemmen, ze leven dan op de huid van de ouders, die dan een dikke slijmhuid produceren, als voedsel voor de jongen.
Dat is het enige wat ze dan eten, paar dagen later artemia-nauplien.
Dat zou ook leuk filmmaterial moeten opleveren.........

WIE WEET waar je enchytreeen kan kopen??? liefst in noordholland?
pi_35261083
Hou ons zeker op de hoogte van de ontwikkelingen. Best wel cool dat de ouders ze een tijdje bij zich dragen. Vader én moeder zorgen dus voor de kleintjes?

En enchytreeën, zijn dat niet die vieze, witte kleine wormpjes?
pi_35262984
Ja vader en moeder krijgen 'huidsecreet'.
enchyteeeen zijn idd vieze wormpjes, maar hoge voedingswaarde.
Je mag het maar 1-2 keer per week geven aan de jongen, anders worden ze te dik!
pi_35274507
quote:
Op zondag 19 februari 2006 12:26 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Dat ziet er niet eens zo groot uit, dat aquarium! Dat is te overzien. En had je dan 2 vrouwtjes en een mannetje?? En hoeveel slakken/diepvriesvoer moet je er dan per dag ingooien??
klopt het is een 27 liter bakje dacht ik, maar dan kan je wel echt alleen DWERGkogelvisjes houden (geen grotere dus) dat van die 2vrouwtjes 1 mannetje is wel het beste maar het probleem is dat je in de winkel het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes niet kan zien. Ikzelf had volgens mij 3 mannetjes en die vochten niet echt ofzo, ze jaagden elkaar alleen een beetje op maar als je voor genoeg beplanting zorgt heb je daar ook niet zo veel last van.

Slakjes eten ze echt heel veel dat is bijna niet bij te houden met kweken omdat het nogal lang duurt voordat die slakjes groot genoed zijn dat ze voedzaam zijn zeg maar. maar als je 1x per week slakjes geeft en dan nog 3x diepvriesvoer ofzo dan komt het wel goed.
koffie?
Nee, een Citroën!
  maandag 20 februari 2006 @ 00:09:18 #45
14746 k_i_m
pi_35275061
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:50 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

klopt het is een 27 liter bakje dacht ik, maar dan kan je wel echt alleen DWERGkogelvisjes houden (geen grotere dus) dat van die 2vrouwtjes 1 mannetje is wel het beste maar het probleem is dat je in de winkel het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes niet kan zien. Ikzelf had volgens mij 3 mannetjes en die vochten niet echt ofzo, ze jaagden elkaar alleen een beetje op maar als je voor genoeg beplanting zorgt heb je daar ook niet zo veel last van.

Slakjes eten ze echt heel veel dat is bijna niet bij te houden met kweken omdat het nogal lang duurt voordat die slakjes groot genoed zijn dat ze voedzaam zijn zeg maar. maar als je 1x per week slakjes geeft en dan nog 3x diepvriesvoer ofzo dan komt het wel goed.
Dus je moet ze 4x per week eten geven? Sorry hoor, ik ben alleen goudvissen gewend . Ik vraag me af hoe intensief de verzorging is en of ik dat wel kan . Ik heb ook ergens gelezen dat je de bak moet stofzuigen omdat ze zo knoeien, en dat je het water elke week voor de helft moet verversen. Hoe gaat dat dan???
In my life
Why do I smile
pi_35280495
Stofzuigen kun je door middel van overhevelen met een waterslang doen. Eerst een beetje woelen in het zand/grind zodat het vuil een beetje opdwarrelt en dan opslurpen met de slang. Het water dat je dan hebt overgeheveld (zeg ongeveer zo'n 7 liter van die 27) kun je gelijk vervangen door vers water.
pi_35288192
Even een vraagje over de planten. Hoevaak en met welk middel geven jullie de planten voeding? Vroeger deed ik daar eigenlijk nooit iets aan, had er ook maar drie planten instaan die dus heel langzaam groeien. Dus nu is mijn vraag geven jullie de planten voeding, en zo ja welke?

Tevens een vraag over het water. Voegen jullie daar middeltjes aan toe om goed aquariumwater te krijgen? Ik weet wel dat je voordat je vissen erin doet je de , dacht PH waarde, moet meten. Maar ik lees soms dat het ook verstandig is om 1 of ander goedje per week ofzo toe te voegen om het water in balans te houden zeg maar.

Bvd voor het beantwoorden van mijn vraagjes!
pi_35297142
Ik denk dat veel van de antwoorden die gegeven gaan worden redelijk persoonlijk zijn, maar dit is mijn antwoord.

Of je planten voeding nodig hebben ligt volgens mij aan een aantal factoren. Ik ververs mijn water tweewekelijks en dat betekent dus ook dat er gelijk met die verversing weer mineralen en dergelijke worden aangevuld. Toch gooi ik om de twee weken ook wat Sera Florena erbij. Minder dan staat aangegeven op de fles overigens. Ik zou gewoon eerst even kijken hoe snel je planten sowieso groeien en hoeveel voedingsstoffen er sowieso in je water zitten, zoals nitraat, ijzer en dat soort. En dan je ook nog een voedingsbodem, CO2... Maar dan ben je wel heel erg uitgekiend en technisch bezig.

Met simpele plantjes die het meeste voeding gewoon via de bladeren opnemen, die niet veel CO2 nodig hebben, kom je er ook wel met alleen water verversen.

Ik voeg zelf tegenwoordig alleen Sera Aqutan na een waterverversing toe. Deze neutraliseert chloor en andere slechte middeltjes waar vissen niet tegen kunnen in het toegevoegde leidingwater. Eigenlijk hoef je, als je eerst drie weken rijping en een regelmatige waterverversing aanhoudt, niet eens middeltjes toe te voegen. behalve eventueel Aqutan (of soortgelijke middeltjes) dan.

Ik zou sowieso een paar standaardtesten inkopen:

GH = Totale hardheid (welke hardheid goed is ligt aan wat de vissen eisen)
KH = Carbonaat hardheid (is de buffer voor de PH waarde, mag niet te laag of te hoog zijn)
Ph = Zuurgraad (welke graad goed is ligt aan wat de vissen eisen)
NH4/NH3 = Ammonium / Ammoniak (schadelijk voor vissen in hoge concentraties)
NO2 = Nitriet (zeer giftig voor vissen)
NO3 = Nitraat (minder giftig, maar toch schadelijk in hoge concentraties)

NO2 en NO3 worden ook opgenomen door plantjes. NH4/NH3 geloof ik ook, maar dat weet ik niet zeker.

Volgens mij kunnen de experts nog veeeeel meer aanvullen.
pi_35297981
Bedankt voor je antwoorden!

Ik wil het ook niet te technisch/proffesioneel laten worden. Dat CO2 hoeft van mij bijvoorbeeld ook niet, voedingsbodem doe ik wel denk ik nu. Testjes zal ik dan ook inkopen, goede tip. Kijk en dat Aqutan deed ik eigenlijk nooit, maar is dus idd wel verstandig om het verse leidingwater te neutraliseren alvorens toe te voegen.

Maar goed, over een paar weekjes zal ik eens gaan kijken naar een 2dehands aquarium eventueel al gelijk met toebehoren. Verwarming en filter heb ik nl. het liefst nieuw, want die dingen moeten goed werken en dus liever niet (te) oud zijn.

btw, ik zit nu over die plantenmest te denken, af en toe gooide ik weleens wat er door heen voor de planten, mja is alweer 12 jaar geleden dat ik een aquarium had, dus weet het niet allemaal precies meer.
pi_35298103
quote:
Op maandag 20 februari 2006 00:09 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Dus je moet ze 4x per week eten geven? Sorry hoor, ik ben alleen goudvissen gewend . Ik vraag me af hoe intensief de verzorging is en of ik dat wel kan . Ik heb ook ergens gelezen dat je de bak moet stofzuigen omdat ze zo knoeien, en dat je het water elke week voor de helft moet verversen. Hoe gaat dat dan???
ze knoeien helemaal niet zolang je maar niet te veel eten geeft (en ze zijn best klein dus ze eten ook niet veel) en voor dat bakje is (als je niet te veel voert ect.) 2-4 liter per week verversen goed... wel goed opletten dat je een aantal snelgroeiende planten koopt om alg te voorkomen die normaal opgegeten wordt door slakken. En als je algen eters in een aqua 40 koopt onthoudt 1 ding: koop alleen otocinclus dat is de enige goede algeneter voor in zo'n klein bakje. dus niet geloven als ze je in een winkel wijs maken dat een of andere meerval soort ook in zo'n bakje past want dat is dus NIET zo.. dus
koffie?
Nee, een Citroën!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')