abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36094145
Omdat bij differentieren w naar voren gaat, moet bij primitiveren 1/w naar voren.
  donderdag 16 maart 2006 @ 19:16:56 #202
74763 bergkampf
How you doin`? ;)
pi_36094203
Voor school moet ik een presentatie geven over de komst van computers (ICT) binnen het basis onderwijs.

Hoe het vroeger was.

Toen je nog op de basischool zat in welk jaar ongeveer kwam er bij jou een of meerdere computer(s) in de klas?

Wat kon je ermee? wat vond je er leuk of juist niet leuk aan, wat miste je in die tijd?

Wat zijn de dingen die je zijn bij gebleven van die computers,

wat vind je een grote uitvinding op ict gebied wat handig is binnen het basisonderwijs.?

Wat zijn de voordelen en nadelen van informatica (ict) in het basisonderwijs)


Heb je een praktijk voorbeeld vertel die hier ook graag

Alle info is welkom, nog verwijzingen naar websites met handige info zijn ook zeer welkom.

THX
Ado is the pride of Holland!
pi_36096309
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 19:15 schreef thabit het volgende:
Omdat bij differentieren w naar voren gaat, moet bij primitiveren 1/w naar voren.
Ok, maar waarom?
Bij differentieren moet het omdat de kettingregel dat zegt maar bij integreren vind ik er niet 123 een regel voor.. ?
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_36096383
Er is wel een regel, die heet partieel integreren. Maar hier hoef je dat niet te doen: differentieer die primitieve maar eens, dan zie je zelf waarom het zo is.
pi_36109934
Hallo,

Ik krijg van iemand die ik zo nu en dan help met wiskunde een vraag voorgelegd waar ik zo 123 het antwoord niet op weet. Het is 5e jaars VWO, maar vrees dat ik al wat te lang uit de running ben om al die trucjes te onthouden.

a * b = 11a + 4b + 97

Als het goed is moeten er 4 positieve oplossingen in hele getallen.
pi_36110548
Ontbinden als (a-4)(b-11)=nog iets.
pi_36111084
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 20:23 schreef bierglas het volgende:

[..]

Ok, maar waarom?
Bij differentieren moet het omdat de kettingregel dat zegt maar bij integreren vind ik er niet 123 een regel voor.. ?
Dat is omdat differentieren het tegenovergestelde is van integreren. Dus als je bij differentieren een factor w krijgt, krijg je bij integreren een factor 1/w, zodat als je het geintegreerde weer differentieert je dezelfde functie terugkrijgt.
pi_36111206
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:02 schreef thabit het volgende:
Ontbinden als (a-4)(b-11)=nog iets.
Het is weer zo'n vrijdagmorgen

(a-4)(b-11)=141

Ik kan in ieder geval zeggen dat a géén 4 moet zijn en b geen 11... still stuck dus
pi_36111392
141 ontbinden in priemfactoren en zo alle delers vinden.
pi_36111520
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:33 schreef thabit het volgende:
141 ontbinden in priemfactoren en zo alle delers vinden.
Ah, zo ging dat inderdaad! Daar moet ik verder mee kunnen, bedankt Thabit.
pi_36126922
Je merkte op als A niet gelijk is aan nul. dan heeft (Ax+B)² een nulpunt.
dat nulpunt is x=-B/A
Dan moet links ook gelijk zijn aan 0.

subsitueren links levert :
(-a1B/A+b1)²+(-a2B/A+b2)²+...+(anB/A+bn)²=0
ieder kwadraat moet gelijk zijn aan 0.
dus:
-a1B/A+b1=0 dus b1/a1=B/A
en en in het algemeen: b1/a1=b2/a2=...=bn/an met (a1,a2,..an) ongelijk aan nul
ben ik op de goede weg? of al klaar?



Trouwens, als een bepaalde functie continu is op een bepaald interval, is de inverse d'r van ook continu?
waarom is lnx continu op (0,-->)?


verlegen :)
pi_36128522
Bijna klaar, er zouden ai'tjes nul kunnen zijn en delen door nul dat doet alleen een sul.
pi_36129006
Een inverse hoeft niet te bestaan. Maar als dit bestaat op een interval is het wel continu.
pi_36137690
Toon aan dat de limiet van sqrt(n^4 + 100)/4n bij n -> oneindig, gelijk is aan oneindig.

Ik denk dat ik iets moet substitueren, maar ik zie niet wat.
pi_36137866
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 11:07 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Toon aan dat de limiet van sqrt(n^4 + 100)/4n bij n -> oneindig, gelijk is aan oneindig.

Ik denk dat ik iets moet substitueren, maar ik zie niet wat.
De logische oplossing: (n^4+100) < n^4 als n gaat naar oneindig

De limiet van sqrt(n^4)/4n = n^2/4n = n/4 is dus kleiner dan de limiet die jij zoekt. Deze limiet n/4 gaat natuurlijk naar oneindig als n naar oneindig gaat. Jouw limiet is groter dan deze limiet en groter dan oneindig is.... oneindig....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_36138273
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 11:17 schreef Drive-r het volgende:

[..]

De logische oplossing: (n^4+100) < n^4 als n gaat naar oneindig

De limiet van sqrt(n^4)/4n = n^2/4n = n/4 is dus kleiner dan de limiet die jij zoekt. Deze limiet n/4 gaat natuurlijk naar oneindig als n naar oneindig gaat. Jouw limiet is groter dan deze limiet en groter dan oneindig is.... oneindig....
Ik snap. Ook al denk ik dat dikgedrukte een typo is..?
pi_36138490
Ja, moet natuurlijk andersom zijn.... (n^4+100) > n^4
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_36138616
.

[ Bericht 90% gewijzigd door thabit op 18-03-2006 11:54:01 ]
pi_36138798
Limiet van (pi^(2n) + 3)/(10^n + 3), als n --> oneindig.
Antwoord 0.
Reden: (pi^2) < 10 dus noemer gaat sneller naar oneindig dan de teller.

Voldoet dit..?
pi_36139032
Voor zo'n oplossing zou ik zelf niet het volle puntenaantal geven.
pi_36139152
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 12:09 schreef thabit het volgende:
Voor zo'n oplossing zou ik zelf niet het volle puntenaantal geven.
Help me 'es dan?
pi_36139232
pi^(2n)+3 < 2pi^(2n). 10^n+3 > 10^n.
pi_36139267
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 12:00 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Limiet van (pi^(2n) + 3)/(10^n + 3), als n --> oneindig.
Antwoord 0.
Reden: (pi^2) < 10 dus noemer gaat sneller naar oneindig dan de teller.

Voldoet dit..?
Ik zou het iets uitgebreider doen:

(pi^(2n) + 3)/(10^n + 3)=(pi^(2n)/(10^n + 3) + ( 3)/(10^n + 3)

Die laatste breuk gaat naar nul voor n gaat naar oneindig.

Vervolgens wederom (pi^(2n)/(10^n + 3) < (pi^(2n))/(10^n)

(pi^(2n))/(10^n) = pi^n/10, en dit gaat naar nul voor oneindig. De gezocht limiet is nog kleiner en gaat dus ook naar nul.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_36139342
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 12:15 schreef thabit het volgende:
pi^(2n)+3 < 2pi^(2n). 10^n+3 > 10^n.
Eens, maar hoe bewijst dat het?
Waarom haal je er 2pi^(2n) bij?
pi_36139459
Het vereenvoudigt de uitdrukking. Die 2 is natuurlijk omdat de ongelijkheid anders niet geldt.
pi_36139479
Ah, natuurlijk moet je wel opmerken dat teller en noemer positief zijn.
pi_36139521
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 12:17 schreef Drive-r het volgende:

[..]

(pi^(2n))/(10^n) = pi^n/10, en dit gaat naar nul voor oneindig.
Hm? Dat zie ik niet...
En dat die tweede uitdrukking naar nul gaat al helemaal niet.
pi_36140585
Ook hier weet ik niet hoe ik het aan moet pakken:

Limiet van [sqrt(n^2 + n) - n] bij n -> oneindig.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:18:43 #229
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_36141906
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:20 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Ook hier weet ik niet hoe ik het aan moet pakken:

Limiet van [sqrt(n^2 + n) - n] bij n -> oneindig.
Het belangrijkste is dat je de wortel herkent. Ook weet je dat (a-b)(a+b) = a²-b². Vermenigvuldig teller en noemer (de noemer is 1) met wortel(n²+n)+n. Dat geeft n/(wortel(n²+n)+n). Deel daarna teller en noemer door n en je krijgt: 1/(wortel(1+1/n)+1). Hiervan is het eenvoudig in te zien dat dit naar 1/2 gaat.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_36142718
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:18 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het belangrijkste is dat je de wortel herkent. Ook weet je dat (a-b)(a+b) = a²-b². Vermenigvuldig teller en noemer (de noemer is 1) met wortel(n²+n)+n. Dat geeft n/(wortel(n²+n)+n). Deel daarna teller en noemer door n en je krijgt: 1/(wortel(1+1/n)+1). Hiervan is het eenvoudig in te zien dat dit naar 1/2 gaat.
Super .
Overige limieten ook gelukt.
pi_36143881
Argh ik zit al een tijdje de volgende som te bestuderen maar ik kom er niet uit. ( ik doe een klein ding fout of het antwoord van de leraar klopt niet )

Bereken het differentiequotiënt van f(x) op het interval L,.

Δf(x) / Δx = f(x+Δx) - f(x) / Δx }

f(x)= -2x^2+5x L= [x,x+Δx]

Ik heb het nu zo gedaan!


Maar het antwoord moet zijn -4x + 5 + Δx
  zaterdag 18 maart 2006 @ 16:07:36 #232
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_36144209
quote:
Δf(x) / Δx = f(x+Δx) - f(x) / Δx }
Dat is voor zover ik zie de enige regel die fout gaat omdat haakjes ontbreken, maar verder doe je het wel goed. Het verschil zit hem in de Δx. Aangezien een term bΔx in het antwoord alleen kan ontstaan door in de teller van het differentiequotient een term bΔx² te hebben, en die alleen kan onstaan door -2(x+Δx)², lijkt mij zijn antwoord fout.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 19 maart 2006 @ 16:54:53 #233
112372 alyel
love is just an illusion
pi_36171532
ik vraag me af of iemand weet hoe ik dit moet berekenen..:

In een vaas zitten 16 rode en 9 witte knikkers. Wouter pakt in één greep twee knikkers uit de vaas. Wouter voert dit experiment 15 keer uit. Uiteraard doet hij elke keer de twee getrokken knikkers terug in de vaas.
Bereken de kans dat Wouter;

a)minstens dertien keer minstens één witte knikker pakt
b)precies twee keer twee witte knikkers pakt
my future seems like one big past...
pi_36171682
Voor a)

Wat is de kans dat hij bij één trekking een of twee knikkers pakt? Zijn de trekkingen onderling onafhankelijk? Wat is dan de kans dat hij 13/14/15 keer succes heeft (d.w.z. een of twee knikkers)?

b) Wat is de kans op twee knikkers? Definieer dat als je succes, en iets anders als niet succes. Doe 15 pogingen, bereken wat de kans is op precies twee keer succes.
pi_36172038
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:54 schreef alyel het volgende:
ik vraag me af of iemand weet hoe ik dit moet berekenen..:

In een vaas zitten 16 rode en 9 witte knikkers. Wouter pakt in één greep twee knikkers uit de vaas. Wouter voert dit experiment 15 keer uit. Uiteraard doet hij elke keer de twee getrokken knikkers terug in de vaas.
Bereken de kans dat Wouter;

a)minstens dertien keer minstens één witte knikker pakt
b)precies twee keer twee witte knikkers pakt
Kans op twee rode is: (16/25) * (15/24) [kans dat eerste bal rood is maal de kans dat volgende bal rood is, met 1 rode bal minder in de vaas]= 6/15
Daaruit volgt: kans dat er minstens 1 wit is: 1-(6/15)= 9/15=3/5


Kans dat op 15 beurten minstens dertien keer een witte verschijnt:
We hebben drie mogelijke gevallen: 15 maal wit, 14 maal wit en 13 maal wit.
De totale kans is de som van de kansen in deze drie gevallen.

kans op 15 maal wit: (3/5)15
kans op 14 maal wit: (3/5)14 * (2/5) * 15 [eerst 14 keer wit , dan één keer niet: geeft (3/5)14 * (2/5); Maar de éne keer geen wit kan ook gebeuren bij de eerste beurt, bij de tweede, etc.. dus in totaal op 15 verschillende wijzen]
kans op 13 maal wit: (3/5)13 * (2/5)2 * (15 * 14 / 2)

Als je deze waarden berekent en optelt krijg je: 0.027114001
(of je brengt alles op gelijke noemer zodat je de kans krijgt uitgedrukt als breuk)

Geval b): precies twee keer twee witte ballen. De kans om twee witte ballen te nemen is: (9/25) * (8/24)=3/25
Dus kans dat het niet gebeurt is 22/25
Precies twee keer in 15 beurten: (22/25)13 * (3/25)2 * (15 * 14 / 2)
Uitwerken, klaar

Ben niet helemaal nuchter, dus je kan het beter nakijken op domme fouten

[ Bericht 9% gewijzigd door Doderok op 19-03-2006 17:49:59 ]
  maandag 20 maart 2006 @ 12:37:13 #236
112372 alyel
love is just an illusion
pi_36196809
geweldig bedankt!!

en ehm hier nog een probleem waar ik niet uitkom;

Van de Nederlandse vakantiegangers naar Spanje gaat 45% met het vliegtuig, 30% met de auto, 20% met de bus en 5% met de trein.

Bij een onderzoek worden 13 vakantiegangers naar Spanje ondervraagd. Bereken de kans dat tussen de 10% en 30% met de bus gaat.
my future seems like one big past...
pi_36197748
Tussen 10% en 30% komt dus gewoon neer op 1.3–3.9, ofwel 2 of 3 vakantiegangers. De succeskans is 0.2, je doet 13 trekkingen, kans op 2 vakantiegangers + kans op 3 vakantiegangers die met de bus gaan.
pi_36204086
Hoe primitiveer ik x * sin(x²) zonder gebruik te maken van de productfunctie? Ik heb het antwoord wel, maar ik wordt echt niet wijzer over hoe..
pi_36204346
Je moet de substitutieregel gebruiken.
Je stelt u = x², dan is du = (du/dx) dx = 2 x dx, dus: 1/2 du = x dx.
Dan heb je dus de integraal 1/2 sin (u) du, dat levert -1/2cos(u)+C op, terugsubstitueren geeft -1/2cos(x²)+C en klaar is kees .
Je kan het controleren door wat uit de integraal komt weer te primitiveren.
pi_36204551
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:00 schreef SNArky het volgende:
Je moet de substitutieregel gebruiken.
Je stelt u = x², dan is du = (du/dx) dx = 2 x dx, dus: 1/2 du = x dx.
Dan heb je dus de integraal 1/2 sin (u) du, dat levert -1/2cos(u)+C op, terugsubstitueren geeft -1/2cos(x²)+C en klaar is kees .
Je kan het controleren door wat uit de integraal komt weer te primitiveren.
Zo ver kwam ik ook, maar wat doe je met de X die je bij x * sin (x²) gebruikt?
pi_36204606
Die "verdwijnt" als je die differentiaal neemt. Je krijgt 1/2 du = x dx, en daar verdwijnt die x toch mee?
pi_36204668
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:07 schreef SNArky het volgende:
Die "verdwijnt" als je die differentiaal neemt. Je krijgt 1/2 du = x dx, en daar verdwijnt die x toch mee?
Je bent daar toch met de substitutie van de x² bezig die in sin(x²) staat? Heeft dacht ik weinig met de x te maken uit x*sin(x²)
pi_36204726
Ja, maar weet je hoe de substitutieregel werkt? Je kan dx niet zomaar in du veranderen als je over een andere variabele integreert, de differentialen zijn met elkaar verbonden door middel van du = (du/dx)*dx.
pi_36204851
Welke opleiding doe je en welk boek heb je? In mijn Stewart Calculus 5E staat het in paragraaf 5.5:
If u = g(x) is a differentiable function whose range is an interval I and f is continous on I, then:
int( f(g(x)) g'(x)) dx = int( f(u)) du

Hierin is dus g(x) = x² , dus g'(x) = 2x en f(u) = 1/2 sin u.
(Moeilijk om integralen op te schrijven ).
pi_36205034
Ik snap het al, bedankt voor je uitleg
pi_36205099
Edit: gefeliciteerd .
  maandag 20 maart 2006 @ 19:02:19 #247
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_36207916
De substitutieregel heeft me, voordat ik hem snapte, wel wat hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk snapte ik hem zo:
x * sin(x²)
neem u = x², du/dx = 2x, dus dx = 1/(2x) du
invullen (zowel x² als dx vervangen): x * sin(u) 1/(2x) du = 1/2 sin(u) du.
Een docent gebruikte een iets andere manier van noteren, die ik nog wel graag wil snappen. Hij veranderde dx op het eind door wat hij ging substitueren, dan lijkt het hierop: x*sin(x²)dx = x*sin(x²) dx². Heeft iemand meer informatie over deze manier van noteren?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_36208191
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:02 schreef GlowMouse het volgende:
De substitutieregel heeft me, voordat ik hem snapte, wel wat hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk snapte ik hem zo:
x * sin(x²)
neem u = x², du/dx = 2x, dus dx = 1/(2x) du
invullen (zowel x² als dx vervangen): x * sin(u) 1/(2x) du = 1/2 sin(u) du.
Een docent gebruikte een iets andere manier van noteren, die ik nog wel graag wil snappen. Hij veranderde dx op het eind door wat hij ging substitueren, dan lijkt het hierop: x*sin(x²)dx = x*sin(x²) dx². Heeft iemand meer informatie over deze manier van noteren?
Gebruik dan dx2 =2 x dx
Dan: x sin(x2) dx = 1/2 sin(x2) dx2
En dan naar x2 integreren, als dit te abstract is kun je nog altijd u = x2 gebruiken.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:57:24 #249
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_36227158
12 - 6x^2 - 6x = 0

Hoe reken ik 'x' uit?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:01:53 #250
105263 Litso
Interlectueel.
pi_36227304
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:57 schreef BrauN het volgende:
12 - 6x^2 - 6x = 0

Hoe reken ik 'x' uit?
Even omzetten naar de wat duidelijkere (standaard) notatie
-6x2 - 6x + 12 = 0

delen door -6
x2 + x - 2 = 0

ontbinden in factoren:
(x - 1) (x + 2) = 0

x = 1 of x = -2
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_36227672
Zie ook eerder in deze topic, daar wordt de hele methode incl. papegaaienbek uit de doeken gedaan.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:29:28 #252
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_36228213
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:01 schreef Litso het volgende:

[..]

Even omzetten naar de wat duidelijkere (standaard) notatie
-6x2 - 6x + 12 = 0

delen door -6
x2 + x - 2 = 0

ontbinden in factoren:
(x - 1) (x + 2) = 0

x = 1 of x = -2
Bedankt! Nét toen ik het postte bedacht ik dat ik het effe moest herschrijven. Ik heb het trouwens met de ABC-formule opgelost, want na al die jaren kan ik nog steeds niet ontbinden in factoren.

Kijk... ik snap niet hoe je van:

delen door -6
x2 + x - 2 = 0

Dít maakt...

ontbinden in factoren:
(x - 1) (x + 2) = 0

Hoe je dat 'ziet' of 'verzint' zeg maar... Die -1 en die +2 dan met name.
pi_36228306
Het staat ook eerder uitgelegd, maar als je: (x + a)(x + b) uitschrijft, dan krijg je: x^2 + (a+b)x a*b. Hopelijk zie je dat. Je moet dus twee getallen vinden die, bij jouw som, opgeteld 1 zijn en vermenigvuldigd -2. Aan de -2 kun je zien dat een van beide getallen negatief moet zijn. Voor de hand ligt dus +2 en -1. En 2 - 1 = 1, dus dat klopt als een zwerende vinger.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:38:59 #254
105263 Litso
Interlectueel.
pi_36228461
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:29 schreef BrauN het volgende:

[..]

Bedankt! Nét toen ik het postte bedacht ik dat ik het effe moest herschrijven. Ik heb het trouwens met de ABC-formule opgelost, want na al die jaren kan ik nog steeds niet ontbinden in factoren.

Kijk... ik snap niet hoe je van:

delen door -6
x2 + x - 2 = 0

Dít maakt...

ontbinden in factoren:
(x - 1) (x + 2) = 0

Hoe je dat 'ziet' of 'verzint' zeg maar... Die -1 en die +2 dan met name.
ABC formule werkt ook, maar ontbinden is makkelijker voor uit je hoofd.
En dat -1 en +2... Je moet twee getallen krijgen die bij elkaar +1 zijn (van de +x) en met elkaar vermenigvuldigd -2.
Bij mij meestal een kwestie van snel hoofdrekenen, geen idee of daar ook ezelsbruggetjes voor zijn
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_36232525
Naar aanleiding van deze discussie wil ik wat experts te hulp roepen....

Het Grote PokerTopique 40: Bad Beat Central

dit is de vraag:
Je zit aan een full-ring 10 handed table. Je ziet KK verschijnen, hoe groot is dan de kans dat 1 vd overige 9 spelers AA heeft?

dus 10 personen, eentje heeft KK wat is de kans dat iemand anders AA heeft?

mijn berekening was als volgt:

Jij ziet KK dan blijft er over, 9 spelers en 50 kaarten.

Kans dat iemand AA dan krijgt is (4 boven 2)/(50 boven 2) = 12/(50*49) = 12/2450 = 1/204

dus je wilt weten de kans dat van die 9 man eentje of meer AA krijgt = 1 - P(niemand van de overige 9 AA)
dit is weer gelijk aan 1 - (1-1/204)^9 = 1 - (203/204)^9 = 4.3%

dus 1 op 23 zelfs ongeveer


Wie kan ons uit de brand helpen en het juiste antwoord geven???
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
pi_36233185
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 14:49 schreef superbient het volgende:
Naar aanleiding van deze discussie wil ik wat experts te hulp roepen....

Het Grote PokerTopique 40: Bad Beat Central

dit is de vraag:
Je zit aan een full-ring 10 handed table. Je ziet KK verschijnen, hoe groot is dan de kans dat 1 vd overige 9 spelers AA heeft?

dus 10 personen, eentje heeft KK wat is de kans dat iemand anders AA heeft?

mijn berekening was als volgt:

Jij ziet KK dan blijft er over, 9 spelers en 50 kaarten.

Kans dat iemand AA dan krijgt is (4 boven 2)/(50 boven 2) = 12/(50*49) = 12/2450 = 1/204

dus je wilt weten de kans dat van die 9 man eentje of meer AA krijgt = 1 - P(niemand van de overige 9 AA)
dit is weer gelijk aan 1 - (1-1/204)^9 = 1 - (203/204)^9 = 4.3%

dus 1 op 23 zelfs ongeveer

Wie kan ons uit de brand helpen en het juiste antwoord geven???
Dit is fout, want de kaarten die de tweede speler heeft hebben weer invloed op de kansverdeling van de derde, etc.
pi_36233851
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:07 schreef thabit het volgende:

[..]

Dit is fout, want de kaarten die de tweede speler heeft hebben weer invloed op de kansverdeling van de derde, etc.
maar je ziet alleen je eigen kaarten, kan jij een betere berekening geven?
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
pi_36234295
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:27 schreef superbient het volgende:

[..]

maar je ziet alleen je eigen kaarten, kan jij een betere berekening geven?
Jazeker. Ik vind dit probleem alleen niet interessant genoeg om dat ook echt te gaan doen.
pi_36238039
Ik ben bezig met de allerallerlaatste wijziging van mijn scriptie; de wiskundige formalisatie van een probleem dat indirect gebruikt is in de heuristieken die ik gemaakt c.q. getest heb.

Het gaat om het Patching Problem; gegeven twee cycles, het verwijderen van twee arcs en het toevoegen van twee nieuwe arcs zodanig dat de twee cycles tot één 'gepatched' worden.

Ik vind dit erg lastig te formaliseren... ik heb al iets in elkaar gedraaid wat wel redelijk is, alleen zie ik volgens mij iets cruciaals over het hoofd.

Als een wiskundige onder jullie hier een korte blik op zou willen schijnen, graag

Tis een pdf-je van 1 A4: klik hier voor de PDF.
pi_36249706
Knakker,

Ik heb je pdf-je bekeken en heb een aantal opmerkingen.

  • Je hebt het begrip cycle niet fatsoenlijk gedefinieerd. In de tekst beschouw je het als een verzameling gerichte kanten, maar in de voetnoot schrijf je iets heel warrigs over verzamelingen. Je hebt het daar over verzamelingen A en B en meldt dan dat S een cycle is. Maar die S komt totaal niet ter sprake! Je moet er bij je definitie ook goed op letten dat een cycle een geordende verzameling is, hetgeen niet blijkt uit jouw tekst. Ik zou de definitie ook zeer zeker niet in een voetnoot zetten.
  • In de voetnoot heb je het over een permutatie f die aan zekere eigenschappen moet voldoen. Condities als b_j \in B moet je gewoon weg laten. Alleen de indices zijn van belang.
  • Wat zijn disjoint cycles? Dit moet je ook definieren.
  • In het plaatje is niet duidelijk te zien welke kanten verwijderd worden en welke er voor in de plaats komen.
  • Je hebt het over "two cycles become one". One horse, one car or one cycle?
  • In de tweede paragraaf zou ik eerst de definitie van de patching operatie geven (zoals je dat doet in par. 3) en dan uitleggen dat dit op unieke wijze mogelijk is etc.
  • Het woordje "thus" in de zin "The cost of a patching operation can thus be ... " is erg raar. Je hebt het begrip cost nog niet eens geintroduceerd, maar je trekt er wel gelijk een conclusie uit.
  • In de derde paragraaf heb je het over een probleem (PP) dat je gaat definieren en vervolgens ga je uitleggen wat een oplossing van dit probleem is. Maar je hebt dan nog steeds niet verteld wat het probleem dan is. Overigens vind ik het wel wat te veel eer om het een probleem te noemen, daarvoor is het veel te eenvoudig.
  • Je hebt het over E \ {C_1 v C_2}. Dit is fout omdat E, C_1 en C_2 verzamelingen van kanten zijn. Je moet dit vervangen door E \ (C_1 v C_2). Je maakt deze fout nog een paar keer.
  • Ik vermoed dat je in de laatste paragraaf een nieuw probleem wilt introduceren: Vind de patching met minimale kosten. Je geeft dit probleem echter aan met PP wat al in gebruik is.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt! .
  • pi_36256328
    Hoi Litso. Wij moesten zelf een practische opdracht uit een heel assortment kiezen, maar we hoefden eerst niet die werking van de wasmiddelen te weten. Nu blijkt dat we dan toch de werking van de zuurstof in " oxi" middelen moeten weten. Het heeft iets met actieve zuurstof te maken :S
    Groetjes!
    pi_36256371
    Zijn er scheikundigen in de zaal? Want:
    Wij moeten voor scheikunde een opdracht doen met wasmiddelen als Vanish, Tricel,Sil,...Allemaal producten die bij oplossen zorgen voor zuurstofproductie. We hebben allemaal proefjes gedaan, waardoor blijkt dat niet alle vlekken waarvan wordt beweerd dat ze eruit gaan met deze " wondermiddelen" er ook werkelijk uitgaan. Motor-olievlekken en markkerstif blijken bijvoorbeeld niet uit kleding te gaan door de stukken stof, net als in de reclame, in een warm sopje te hangen. Slaolie, rode wijn en grasvlekken gaan w'el redelijk tot goed uit de kleding. Wij moeten nu verklaren wat de invloed van het vrijkomen van zuustof op het verwijderen van vlekken is. We hoeven dus niet de hele werking van de zeep te verklaren, omdat dat te moeilijk was voor ons (redoxreacties )
    Iemand die kan helpen? Dit wordt een ramp zonder hulp van iemand die ons kan duidelijk maken hoe het precies zit!!

    dus:::::

    HELP!!!!!

    Groetjes,
    Kim en Marieke
    Groetjes!
    pi_36268325
    quote:
    Op dinsdag 21 maart 2006 23:15 schreef Wolfje het volgende:
    Super, erg helpvol!

    Ik weet dat dit nauwelijks een 'probleem' te noemen is, het is eigenlijk heel triviaal. Ik heb een experimentele studie gedaan, waarin ik upper & lower tolerances met betrekking tot de oplossing van dit probleem heb gebruikt. Bij het doorlezen kwam ik er alleen achter dat ik het probleem en zn optimale oplossing nooit geformaliseerd heb, dus vandaar.

    En zoals je op heb kunnen maken uit mijn PDFje is theoretische wiskunde nooit mijn favoriet geweest

    Daar een cycle een begrip is wat iedereen (die dit leest) wel kent, kan ik beter gewoon refereren naar een goed standaard werk over graph theory voor formele definities.

    De rest (mbt tot het PP) zal ik zéker verwerken. Bedankt
    pi_36268919
    quote:
    Op woensdag 22 maart 2006 16:26 schreef Knakker het volgende:

    [..]

    Daar een cycle een begrip is wat iedereen (die dit leest) wel kent, kan ik beter gewoon refereren naar een goed standaard werk over graph theory voor formele definities.
    Dat lijkt me niet zo verstandig. Er zijn verschillende definities van het begrip cykel in omloop, dus het is wel handig om de lezer mede te delen welke jij hanteert.
    pi_36294067
    quote:
    Op woensdag 22 maart 2006 16:43 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Dat lijkt me niet zo verstandig. Er zijn verschillende definities van het begrip cykel in omloop, dus het is wel handig om de lezer mede te delen welke jij hanteert.
    Goed punt, zal hem dan maar toevoegen.
    pi_36300469
    Hoe kunnen biologen eigenlijk zien of een bewegende bacterie aan scotophobotaxis (bang voor donker) doet of phototaxis (geilt op licht)?
    pi_36303058
    Met een infraroodcamera?
      donderdag 23 maart 2006 @ 18:13:05 #268
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36303927
    Hoi. Volgens mij hoort mijn vraag hier thuis. Aangezien het over financiele rekenkunde gaat, wiskunde dus eigenlijk, maar dan met een economisch verhaaltje erbij.

    Wat het geval is: Iemand stort elke 2 jaar, te beginnen op 1/1/2003, 25.000 op een spaarrekening. Hij stort 11 keer. Interestpercentage is 9% per jaar.

    Gevraagd: De eindwaarde op 1/1/2024.

    Met behulp van een meetkundige reeks zou dit opgelost moeten kunnen worden. Dit lukt me wel bij een jaarlijkse storting en jaarlijks rentepercentage, maar in dit geval wordt er dus maar eens in de 2 jaar gestort.

    De formule die ik gebruik bij jaarlijkse rente en storting is E = K * (1+i) * ((1+i)^n) / i.

    Hierbij is E het eindkapitaal. K het startkapitaal (de eerste storting). i de rente op jaarbasis en n de looptijd in jaren.

    Iemand enig idee hoe ik de formule moet aanpassen om bovenstaande vraag te beantwoorden?
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 23 maart 2006 @ 18:57:46 #269
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36305169
    quote:
    Iemand enig idee hoe ik de formule moet aanpassen om bovenstaande vraag te beantwoorden?
    Dat is het nadeel van formules leren zonder te weten wat erachter zit.
    De elfde storting blijft 1 jaar staan
    De tiende storting blijft 3 jaar staan
    De negende storting blijft 5 jaar staan
    ...
    De eerste storting blijft 21 jaar staan
    E = K*1,09^1 + K*1,09^3 + K*1,09^5+...+K*1,09^21
    Daar heb je weer een meetkundige rij met reden 1,09^2. De som daarvan ([opvolger laatste term]-[eerste term]) / (r-1).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 23 maart 2006 @ 19:04:58 #270
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36305326
    Ik snap wel wat erachter zit. En heb ook zoiets gedaan volgens mij. Ik zal het nog eens narekenen.
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 23 maart 2006 @ 19:25:12 #271
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36305862
    Ok, de som van de eerste n getallen van de meetkundige rij wordt berekend met de formule:

    S = a * (r^n-1) / r-1

    Dat wordt dan dus: S = 1,08^1 * ((1,08^2)^21-1) / (1,08^2)-1.

    Correct? Want als ik de uitkomst daarvan vermenigvuldig met 25000 kom ik enkele tonnen lager uit dan wat als antwoord in de syllabus staat.
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 23 maart 2006 @ 19:33:01 #272
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36306077
    quote:
    Correct? Want als ik de uitkomst daarvan vermenigvuldig met 25000 kom ik enkele tonnen lager uit dan wat als antwoord in de syllabus staat.
    Die tonnen zijn verdwenen door een te lage rente. Ik kom uit op ongeveer 154,7 ton rekenmachines zijn ondingen, ik kom ook uit op wat je hieronder zegt .
    quote:
    Hm, de formule klopt dus niet.
    De formule klopt wel, je vult hem alleen verkeerd in: S = a * (r^n-1) / r-1 = 1,09 * ((1,09²)^11 - 1) / (1,09²-1)

    [ Bericht 33% gewijzigd door GlowMouse op 23-03-2006 20:03:01 ]
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 23 maart 2006 @ 19:49:27 #273
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36306504
    Hm, de formule klopt dus niet. Het antwoord, 819.760,03 klopt.
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 23 maart 2006 @ 20:13:08 #274
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36307089
    Verdomd, die klopt. Dat ik 1,08 invul in plaats van 1,09 is gewoon dom, duidelijk.

    Maar waarom neem je n=11? Is n altijd het aantal investeringen? In andere opgaven was de looptijd in jaren gelijk aan het aantal investeringen en in de opgaven ervoor is n altijd de looptijd in jaren geweest. Vandaar dat ik 21 invulde.
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 23 maart 2006 @ 20:16:15 #275
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36307171
    Oh, wacht, ik snap het al, volgens mij. Ik ga even naar de volgende opgaven kijken, die zullen nu wel lukken. Dank je voor de hulp.
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 23 maart 2006 @ 22:40:07 #276
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36312135
    Ja, het lukt inmiddels vrij goed. Morgen nog even naar annuïteit kijken. Dan heb ik financiele rekenkunde af en hoef ik alleen nog een beetje belastingrecht en statistiek.
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
    pi_36411070
    Hallo, ik heb problemen met de volgende vraag die gaat over het OSI-model (datacommunicatie):
    quote:
    In de onderste lagen van het OSI-model liggen al veel afspraken vast. Naarmate we hoger in het model komen, zijn de afspraken vager en verlopen de onderhandelingen moeizamer. Waarom is dit zo?
    pi_36411356
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 18:13 schreef Thrilled het volgende:
    Hallo, ik heb problemen met de volgende vraag die gaat over het OSI-model (datacommunicatie):
    [..]
    Euh, de onderste lagen zijn ouder? (min of meer geïnspireerd door telefonie...)

    Edit: toen het OSI model gedefinieerd werd, bestond TCP/IP al. Verder steunt elke laag op de voorgaande, als de fysieke lagen niet met elkaar kunnen communiceren, dan heeft het weinig zin om protocollen voor de datalink laag op te stellen...
    Hoe hoger men gaat, hoe meer verscheideinheid van toepassingen men tegenkomt.

    (als je toekomst ervan afhangt zou ik wel betere bronnen raadplegen)

    [ Bericht 40% gewijzigd door Doderok op 27-03-2006 18:39:00 ]
    pi_36412742
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 18:23 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Euh, de onderste lagen zijn ouder? (min of meer geïnspireerd door telefonie...)

    Edit: toen het OSI model gedefinieerd werd, bestond TCP/IP al. Verder steunt elke laag op de voorgaande, als de fysieke lagen niet met elkaar kunnen communiceren, dan heeft het weinig zin om protocollen voor de datalink laag op te stellen...
    Hoe hoger men gaat, hoe meer verscheideinheid van toepassingen men tegenkomt.

    (als je toekomst ervan afhangt zou ik wel betere bronnen raadplegen)
    Nee dit is gewoon een huiswerkopgave, hij heeft 20 vragen gegeven en dit was de enige die ik nog niet had, dank je wel
    pi_36413798
    Hoe zit het nu met absolute waardes?
    In mijn boek staat dat het altijd positief is. Logisch ook wel, want bijv. de absolute waarde van |-5| is 5.
    Maar eronder staat als defenitie:
    |g| = g als g >- 0 en -g als g < 0

    En daar snap ik het dus ff niet, eerst zeggen ze dat de absolut waarde altijd positief is, en dan komt bij de defenitie -g te staan, wat voor mij toch echt een negatief getal oplevert.

    Hoe zit het nu? Kan iemand mij misschien wat meer info daarover vertellen
    ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
    pi_36414053
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 19:42 schreef bierglas het volgende:
    Hoe zit het nu met absolute waardes?
    In mijn boek staat dat het altijd positief is. Logisch ook wel, want bijv. de absolute waarde van |-5| is 5.
    Maar eronder staat als defenitie:
    |g| = g als g >- 0 en -g als g < 0

    En daar snap ik het dus ff niet, eerst zeggen ze dat de absolut waarde altijd positief is, en dan komt bij de defenitie -g te staan, wat voor mij toch echt een negatief getal oplevert.

    Hoe zit het nu? Kan iemand mij misschien wat meer info daarover vertellen
    als g negatief is, dan is -g positief ...
    pi_36414208
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 19:49 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    als g negatief is, dan is -g positief ...
    ow dat moet ik dan zien als -(-g) ?
    dan is het wel duidelijk ja..
    ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
    pi_36416171
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 19:53 schreef bierglas het volgende:

    [..]

    ow dat moet ik dan zien als -(-g) ?
    dan is het wel duidelijk ja..
    Neem g = -a, met a positief.
    Dan |g| = a = - (-a) = -g.

    Teken anders de grafieken van y = |x|, y = x en y = -x, dan wordt het wel duidelijk.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
      maandag 27 maart 2006 @ 22:18:02 #284
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36419105
    quote:
    Hoe zit het nu met absolute waardes?
    In mijn boek staat dat het altijd positief is
    Dat is dan fout, een absolute waarde is altijd niet-negatief.
    quote:
    ow dat moet ik dan zien als -(-g) ?
    dan is het wel duidelijk ja..
    Jij wilt g hier zo graag zien als een positief getal, zodat -(-g) ook positief is. Maar |g| = -g als g<0. Neem bijvoorbeeld g = -3, dan zie je al direct dat |g| = 3. Maar |g| != -(-g) want -(-g) is -(-(-3)) = -3.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_36419161
    Hoi, wat is een alkylgroep?
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36419194
    Het volgende kom ik met mijn boek niet uit:

    Alle atomen die geen edelgas zijn streven naar een edelgasconfiguratie. Waarom kan kalium zijn schillen dan niet op de volgende manier indelen: 2+8+1+8 ? (ipv 2+8+8+1)
    Want ik zie dat Xenon ook binnen zijn eigen schillen ermee schuift: 2+8+18+18+8. De derde schil kan namelijk 32 elektronen bevatten dus als alle schillen zo vol mogelijk zouden moeten zitten had Xenon er als volgt uit gezien: 2+8+18+25+1.

    Wat zie ik over het hoofd?
    Alvast bedankt voor de moeite!
    pi_36419748
    In de eerste plaats lijkt het me erg sterk dat een gevulde schil een oneven aantal elektronen bevat (heeft te maken met Pauli-principe en spin).
    Kalium heeft de volgende elektronenconfiguratie: 1s22s22p63s23p64s1.
    Dat heeft ermee te maken dat een physisch systeem er naar streeft in een zo laag mogelijke energie te zitten. De hierboven beschreven configuratie is de meest energetisch gunstige en daarom heeft kalium ook die configuratie (als het atoom in de grondtoestand is uiteraard).
      maandag 27 maart 2006 @ 22:40:22 #288
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36419913
    quote:
    Hoi, wat is een alkylgroep?
    ziehier
    quote:
    Alle atomen die geen edelgas zijn streven naar een edelgasconfiguratie. Waarom kan kalium zijn schillen dan niet op de volgende manier indelen: 2+8+1+8 ? (ipv 2+8+8+1)
    Want ik zie dat Xenon ook binnen zijn eigen schillen ermee schuift: 2+8+18+18+8. De derde schil kan namelijk 32 elektronen bevatten dus als alle schillen zo vol mogelijk zouden moeten zitten had Xenon er als volgt uit gezien: 2+8+18+25+1.
    De edelgasconfiguratie gaat voor veel elementen op, maar voor andere kun je beter een ander model gebruiken. In dit wikipedia artikel staat een iets uitgebreider model.
    Van wat ik me ervan kan herinneren is de standaard configuratie energetisch het best haalbare is.

    Hoi SNArky
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_36420174
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 22:19 schreef -Mzraki- het volgende:
    Hoi, wat is een alkylgroep?
    Een alkaan waar één H+ atoom ontbreekt.
    pi_36420478
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 22:21 schreef Odin83 het volgende:
    Het volgende kom ik met mijn boek niet uit:

    Alle atomen die geen edelgas zijn streven naar een edelgasconfiguratie. Waarom kan kalium zijn schillen dan niet op de volgende manier indelen: 2+8+1+8 ? (ipv 2+8+8+1)
    Want ik zie dat Xenon ook binnen zijn eigen schillen ermee schuift: 2+8+18+18+8. De derde schil kan namelijk 32 elektronen bevatten dus als alle schillen zo vol mogelijk zouden moeten zitten had Xenon er als volgt uit gezien: 2+8+18+25+1.

    Wat zie ik over het hoofd?
    Alvast bedankt voor de moeite!
    Hier staat een applet waarmee je kan zien in welke volgorde de schillen opgevuld worden.
    http://www.webelements.com/webelements/elements/text/K/econ.html

    Als men zegt "streeft naar een edelgasconfiguratie" dan heeft men het over de meest stabiele verbindingen die het atoom vormt, niet over hoe het z'n eigen elektronen over de schillen verdeelt.
    pi_36420512
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 22:48 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Een alkaan waar één H+ atoom ontbreekt.
    Ja, maar in het scheikundeboek hebben ze nooit gezegd dat bijvoorbeeld een methyl een methaanradicaal is, ze smijten heel eenvoudig met jaa een alkylgroep .

    Beetje vreemd, maar ok, ik snap het, bedankt.

    Nog een; primitieve van log(500/x)? .
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36420712
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 22:57 schreef -Mzraki- het volgende:

    [..]

    Ja, maar in het scheikundeboek hebben ze nooit gezegd dat bijvoorbeeld een methyl een methaanradicaal is, ze smijten heel eenvoudig met jaa een alkylgroep .

    Beetje vreemd, maar ok, ik snap het, bedankt.

    Nog een; primitieve van log(500/x)? .
    hmm, log(500/x) = log500 - log x
    wordt: (log500)x - (x logx - x) ?
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36420796
    Wat is het grondtal van jouw logaritme?
    pi_36420832
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 23:06 schreef SNArky het volgende:
    Wat is het grondtal van jouw logaritme?
    sorry, 10logx schrijf ik gewoon als logx .

    Maar volgens mij heb ik hem met (log500)x - (x*logx - x), is het niet?
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36421265
    Volgens maple is het:
    1/ln(10)*ln(500/x)*x+1/ln(10)*x
    en ik heb nu geen zin om dat terug te rekenen .
    pi_36421415
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 23:19 schreef SNArky het volgende:
    Volgens maple is het:
    1/ln(10)*ln(500/x)*x+1/ln(10)*x
    en ik heb nu geen zin om dat terug te rekenen .
    Ik ook niet, volgens mij heb je als begingrafiek f = log(500/x) ingevuld of niet?
    probeer dan liever f = log(500) - log(x), volgens mij krijg je dan hetzelfde als ik .
    Of nee, afgeleide log(x) is niet 1/x ?
    dan moet het zijn: F = log(500)x - (x*ln(x) - x)

    Opdracht is: toon aan of de somrij van de rij un = log(500/n) convergeert ja of nee, volgens mij niet dus.

    [ Bericht 8% gewijzigd door -Mzraki- op 27-03-2006 23:28:39 ]
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36421601
    Dan zou je ook het majorantenkenmerk kunnen gebruiken.
      maandag 27 maart 2006 @ 23:30:56 #299
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36421668
    quote:
    Moet aantonen of de somrij van de rij un = log(500/n) convergeert ja of nee, volgens mij niet dus.
    Als een rij sommeerbaar is, dan convergeert de rij naar 0.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_36421704
    Ow ja, tuurlijk, log(500/n) convergeert duidelijk niet naar 0.
    Het wordt volgens mij tijd om te gaan slapen...:P
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')