quote:Op zondag 5 februari 2006 20:31 schreef Drugshond het volgende:
Leuk, waarom zet je die lap tekst dan zelf niet in WikiAls je al wist wat de mogelijkheden waren
quote:O ja... waarom is er geen nieuws rubriek in de navigatie pagina. (zie : links)
Explain ?! hadden ze dan iets moeten doen.quote:Op zondag 5 februari 2006 20:35 schreef Oversight het volgende:Omdat Nws users ( en Mods tot voorkort) LUI waren...
quote:Op zondag 5 februari 2006 20:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
-- offtopic --
Stond er in.![]()
Toevoeging
quote:
Bronquote:Wetboek van Strafrecht (Sr)
Artikel 53 | Sr, Boek 1, Titel 5
1.
Bij misdrijven door middel van de drukpers gepleegd wordt de uitgever als zodanig niet vervolgd, indien het gedrukte stuk zijn naam en woonplaats vermeldt en de dader bekend is of op de eerste aanmaning nadat tot het instellen van een gerechtelijk vooronderzoek is overgegaan, door de uitgever is bekendgemaakt.
2.
Deze bepaling is niet toepasselijk, indien de dader op het tijdstip van de uitgave strafrechtelijk niet vervolgbaar of buiten het Rijk in Europa gevestigd was.
Ik ben het best met je eens, maar je hebt waarschijnlijk wel geleerd dat wanneer een art. in WvSr niet op de casu slaat, je dan even in WvSv kijkt omdat deze twee boeken vaak met elkaar worden verward.quote:Op zondag 5 februari 2006 20:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
[..]
Bron
En dan nog een opmerking: je bent vaak wel heel erg overtuigd van je gelijk, ook als je geen gelijkt hebt. Het was me in eerdere topics al opgevallen en het valt me nu weer op. Ik daag je bijvoorbeeld uit om hier de wederrechtelijke vrijheidsberoving aan te tonen. En dan wel beide elementen daar van. En graag dit keer onderbouwen met de juiste wetsartikelen.
Nee daar ben ik te lui voorquote:Op zondag 5 februari 2006 20:49 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Ik ben het best met je eens, maar je hebt waarschijnlijk wel geleerd dat wanneer een art. in WvSr niet op de casu slaat, je dan even in WvSv kijkt omdat deze twee boeken vaak met elkaar worden verward.
quote:Op zondag 5 februari 2006 20:46 schreef Drugshond het volgende:
Zal ik alle offtopic over wiki weghalen ?
quote:Op zondag 5 februari 2006 20:49 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Ik ben het best met je eens, maar je hebt waarschijnlijk wel geleerd dat wanneer een art. in WvSr niet op de casu slaat, je dan even in WvSv kijkt omdat deze twee boeken vaak met elkaar worden verward.
Daar snij je een leuk punt aan...quote:Op zondag 5 februari 2006 20:09 schreef DennisMoore het volgende:
Hoezo is het trouwens veilig om de deuren dicht te houden?
Voor wie is dat veilig?
quote:Op zondag 5 februari 2006 21:03 schreef Mirage het volgende:
[..]
Daar snij je een leuk punt aan...
Als ik lange afstanden reis (van Rotterdam naar een gat in Overijssel) en ik allebei mijn kinderen bij mij heb ga ik altijd in een halletje zitten.
De kinderen kunnen dan lekker beppen, ik kan de jongste gewoon vastgeketend laten in de buggy, kan mijn tassen goed kwijt ... voordelen te over voor zowel mij als de andere reizigers
Het is met enige regelmaat gebeurd dat juist in dat halletje een zwarrijder aangetroffen werd of iemand werd aangesproken op gedrag verderop in de trein.
Deze mensen schijnen allemaal aan de wandel te gaan richting de halletjes zodra ze een conducteur zien. En als we dan stil staan, moeten wachten op de politie.... dan voel ik mij vaak níet veilig.
Niet allemaal (laten we niet generaliseren), maar veel van deze mensen worden niet er niet vrolijk of rustiger van als ze een woordenwisseling met de consucteur hebben (en helemaal niet als ze doorhebben dat de trein stil staat, de deuren dicht blijven.. in afwachting van de politie).
Ik wil dan weg met mijn kinderen en dat kan dan niet.
Ik vind het onverantwoord en niet rechtvaardig dat men denkt te moeten beslissen voor mij dat ik samen met 2 kleine kinderen in de buurt van een opstootje (want daar loopt het vaak op uit) móet blijven.
Mijn kinderen worden in gevaar gebracht doordat ze iemand op willen pakken.
Kom zeg.
Prioriteiten stellen !
En daarnaast ....alternatieven genoeg.
quote:Op zondag 5 februari 2006 20:34 schreef Drugshond het volgende:
O ja... waarom is er geen nieuws rubriek in de navigatie pagina.
Dat was een mening, jij presenteert het als (strafbaar) feit. Ik moet nog zien dat je dat hard kan maken. Met de bewering dat het gijzeling is en dus strafbaar ben je er niet.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:07 schreef Oversight het volgende:
[..]
Go Girl... leg het ze maar ff uit !
quote:Op zondag 5 februari 2006 21:11 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat was een mening, jij presenteert het als (strafbaar) feit. Ik moet nog zien dat je dat hard kan maken. Met de bewering dat het gijzeling is en dus strafbaar ben je er niet.
Hmmm... ik weet niet of je een zwartrijder moet vergelijken met een crimineel, ondanks de frustraties die je duidelijk opmerkt in je verhaal. Ik kan je angst wel begrijpen, zeker als je kleine kinderen hebt rondlopen.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:03 schreef Mirage het volgende:
[..]
Daar snij je een leuk punt aan...
Als ik lange afstanden reis (van Rotterdam naar een gat in Overijssel) en ik allebei mijn kinderen bij mij heb ga ik altijd in een halletje zitten.
De kinderen kunnen dan lekker beppen, ik kan de jongste gewoon vastgeketend laten in de buggy, kan mijn tassen goed kwijt ... voordelen te over voor zowel mij als de andere reizigers
Het is met enige regelmaat gebeurd dat juist in dat halletje een zwarrijder aangetroffen werd of iemand werd aangesproken op gedrag verderop in de trein.
Deze mensen schijnen allemaal aan de wandel te gaan richting de halletjes zodra ze een conducteur zien. En als we dan stil staan, moeten wachten op de politie.... dan voel ik mij vaak níet veilig.
Niet allemaal (laten we niet generaliseren), maar veel van deze mensen worden niet er niet vrolijk of rustiger van als ze een woordenwisseling met de consucteur hebben (en helemaal niet als ze doorhebben dat de trein stil staat, de deuren dicht blijven.. in afwachting van de politie).
Ik wil dan weg met mijn kinderen en dat kan dan niet.
Ik vind het onverantwoord en niet rechtvaardig dat men denkt te moeten beslissen voor mij dat ik samen met 2 kleine kinderen in de buurt van een opstootje (want daar loopt het vaak op uit) móet blijven.
Mijn kinderen worden in gevaar gebracht doordat ze iemand op willen pakken.
Kom zeg.
Prioriteiten stellen !
En daarnaast ....alternatieven genoeg.
In de coupé loop je toch net zo veel risico als iemand uti zijn dak gaat ?quote:Op zondag 5 februari 2006 21:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
Hmmm... ik weet niet of je een zwartrijder moet vergelijken met een crimineel, ondanks de frustraties die je duidelijk opmerkt in je verhaal. Ik kan je angst wel begrijpen, zeker als je kleine kinderen hebt rondlopen.
Je laatste uitspraak vind ik taboe, dan neem je de voordelen en de nadelen naast elkaar en ga je in een coupe zitten. Als jij als punt de veiligheid van je kinderen wilt nemen, dan zou ik als ik jou was dat de hoogste prioriteit geven en daarmee dus je keuze laten afhangen van deze prioriteit. Dat je het aangeeft als argument om kracht bij te zetten vind ik daarom not done, omdat jij zelf een verantwoordelijkheid hebt hierin.
De deuren in een trein gaan pas open, zodra je op een knopje drukt. Het lijkt me vervelend als er dus mensen uit willen stappen en dit niet gaat, maar dan is de situatie al een stuk rumoeriger en heb je meer mensen om je heen dan voorheen. In een ander geval zouden de deuren niet open gaan, omdat er niemand aanwezig is die op de knop drukt.
quote:Op zondag 5 februari 2006 21:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Omdat ik niet zie hoe dit wederrechtelijke vrijheidsberoving moet zijn. Echt niet.
*Zucht* dat is geen onderbouwing, maar alleen weer je mening maar dan in iets andere bewoordingen. Dat je niks fouts hebt gedaan maakt het nog niet wederrechtelijk. Maar laat maar, jij bent echt veel te eigenwijs voor dit soort discussies.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:36 schreef Oversight het volgende:
[..]welk deel ervan begrijp je niet ?
Je mag de trein NIET verlaten, terwijl je niets verkeerds hebt gedaan.
Om ervoor te zorgen dat je niet tóch de trein verlaat, blokkeert de NS de knopjes waarmee de deur wordt geopend.
Je kunt er niet uit, maar wilt er wél uit.
Vrijheidsberoving, en niet zomaar,.... wederechtelijke vrijheidsberoving!
we·der·rech·te·lijk (bn.)quote:Op zondag 5 februari 2006 21:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
*Zucht* dat is geen onderbouwing, maar alleen weer je mening maar dan in iets andere bewoordingen. Dat je niks fouts hebt gedaan maakt het nog niet wederrechtelijk. Maar laat maar, jij bent echt veel te eigenwijs voor dit soort discussies.
quote:Op zondag 5 februari 2006 21:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
*Zucht* dat is geen onderbouwing, maar alleen weer je mening maar dan in iets andere bewoordingen. Dat je niks fouts hebt gedaan maakt het nog niet wederrechtelijk. Maar laat maar, jij bent echt veel te eigenwijs voor dit soort discussies.
Ik ken de ellende niet waar jij het over hebt, ik woon niet in de randstad. Ik probeer me een voorstelling van je situatie te maken en ik moet concluderen dat ik dit niet kan. Ik kan niet puur en alleen van jouw verhaal uitgaan, want dat is slechts een fractie van de waarheid. Het beste dat ik ervan kan maken is: ik zou voor mijn kinderen de veiligste beslissing nemen en alert zijn op mijn spullen, maar mijn kids gaan voor. (als ik die zou hebben)quote:Op zondag 5 februari 2006 21:30 schreef Mirage het volgende:
[..]
In de coupé loop je toch net zo veel risico als iemand uti zijn dak gaat ?
Wees maar eens getuige van iemand die het niet eens is met de conducteur.... (vooral zolang je nog in de buurt van de randstad zit).
Dat wordt met enige regelmaat een gescheld, geduw om weg te komen en dan stormen ze de coupés door.
Dan laat ik de extreme gevallen zoals het daadwerkelijk dreigen, en ernstige mishandeling (echt in gevecht gaan) nog achterwege.
Daarnaast.
Moet ìk een deel van de trein vermijden omdat het zou kunnen dat mensen beslissen een onveilige situatie te creeëren op die plek ?
Kortom: een deel van de trein is wel ingericht om te gebruiken (zeker als je grote zaken zoals kinderwagens bij je hebt), maar als je veilig wilt zijn moet je het maar niet gebruiken en daarbij het risico lopen dat je tassen, je kinderwagen..... etc gejat worden... èn met het gevolg dat je 3 uur met een baby/peuter op je schoot te zitten omdat de kinderwagen in het halletje staat en jij je kind daar niet in kan zetten (en er zelf naast gaan zitten).
Nee hoor, men heeft er maar voor te zorgen dat ze tijdens het uitoefenen van hun werkzaamheden andere mensen niet in gevaar brengen.
Een agent mag toch ook niet schieten in deen drukke winkelstraat als hij/zij daarmee burgers in gevaar brengt.
Ja best, maar dan heb ik nog nergens gezien WAAROM het handelen van de conducteur onrechtmatig/wederrechtelijk is. WAAROM is het dichthouden van de deuren tot de politie komt wederrechtelijk?quote:Op zondag 5 februari 2006 21:47 schreef Mirage het volgende:
[..]
we·der·rech·te·lijk (bn.)
1 in strijd met het recht => onrechtmatig
we·der·rech·te·lijk·heid (de ~ (v.), -heden)
1 onrechtmatigheid
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ja best, maar dan heb ik nog nergens gezien WAAROM het handelen van de conducteur onrechtmatig/wederrechtelijk is. WAAROM is het dichthouden van de deuren tot de politie komt wederrechtelijk?
Het puntje vrijheidsberoving snap ik. Je kan de trein immers niet uit. Maar nu het puntje wederrechtelijk. Niet iedere vrijheidsberoving is wederrechtelijk. Waarom deze wel?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:20 schreef Oversight het volgende:
[..]
OMDAT je daarmee alle overige reizigers die NIET zijn aangehouden wederrechtelijk van hun vrijheid berooft.
Dat is pure vernedering, vanuit het standpunt die jij oppert. Voor sommige mensen zou het niets uitmaken dat ze daar zouden zitten, dus dan schiet je het doel voorbij. Daarbij het volgende: stel dat jij nu eens per ongeluk je OV thuis hebt laten liggen of je kaartje bent kwijtgeraakt tijdens het opbergen?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef Loedertje het volgende:
Misschien een leuk idee voor de NS, in iedere trein 2 tussengedeeltes met een soort bench voor zartrijders, iedereen die dan naar het toilet gaat kan zien welke mensen en in het schandhokje zitten en op elk perron kan men ze inrekenen zodat de trein gewoon kan doorrijden.
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:20 schreef Oversight het volgende:
OMDAT je daarmee alle overige reizigers die NIET zijn aangehouden wederrechtelijk van hun vrijheid berooft.
Ja enquote:Op zondag 5 februari 2006 22:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is pure vernedering, vanuit het standpunt die jij oppert.
Voor sommige mensen maar 80% van de zwartrijders zal zich wel plots generen.quote:Voor sommige mensen zou het niets uitmaken dat ze daar zouden zitten,
In het 1e geval zal dit erg leerzaam zijn, de *vergeetachtige student* in kwestie zal de volgende keer wel 5X controleren of hij niets is vergeten.quote:Daarbij het volgende: stel dat jij nu eens per ongeluk je OV thuis hebt laten liggen of je
Dat zullen slechts een handjevol mensen zijn. (ook dan wederom , zorgvuldiger omgaan met je dingen)quote:kaartje bent kwijtgeraakt tijdens het opbergen? ]
Wat was de functie/.het doel toen?quote:Nee, de schandpaal laten we wel in de middelleeuwen, dat had toen een functie maar nu niet meer.
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het puntje vrijheidsberoving snap ik. Je kan de trein immers niet uit. Maar nu het puntje wederrechtelijk. Niet iedere vrijheidsberoving is wederrechtelijk. Waarom deze wel?
Niet zonder meer nee.quote:Op zondag 5 februari 2006 22:32 schreef NewOrder het volgende:
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?
Waaruit blijkt dat?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:35 schreef DennisMoore het volgende:
Niet zonder meer nee.
Staandehouding/arrestatie is niet hetzelfde als vrijheidsberoving.quote:Op zondag 5 februari 2006 22:35 schreef Oversight het volgende:
[..]
Omdat rechtens iemand van zijn vrijheid beroven uitsluitend kan nadat je deze persoon als verdachte hebt aangehouden na constatering van een strafbaar feit op heterdaad.
Het woordje zomaar is inderdaad correct denk ik. Dat impliceert namelijk dat er omstandigheden zijn die wel rechtvaardigen dat je mensen het uitstappen (tijdelijk) kan verbieden. Overigens begin ik er ook aan te twijfelen of dat wel vrijheidsberoving is in de juridische zin van het woord.quote:De mensen die er toevallig bij in de buurt zijn ( of in dezelfde trein zitten) kun je dus niet zomaar van hun vrijheid beroven.....
quote:Op zondag 5 februari 2006 23:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Staandehouding/arrestatie is niet hetzelfde als vrijheidsberoving.
[..]
quote:Het woordje zomaar is inderdaad correct denk ik. Dat impliceert namelijk dat er omstandigheden zijn die wel rechtvaardigen dat je mensen het uitstappen (tijdelijk) kan verbieden.
quote:Overigens begin ik er ook aan te twijfelen of dat wel vrijheidsberoving is in de juridische zin van het woord.
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:32 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?
Dat is echt gelul. Noodweer, wel eens van gehoord? Daar is trouwens ook een mooi arrest over: HR Bijlmer Noodweer, zelfs als je dat wapen niet mag hebben mag je er mee schieten.quote:Op zondag 5 februari 2006 19:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee
[..]
zolang je binnen bepaalde wettelijke kaders blijft, als de verdachte met een pistool begint te schieten mag je als conducteur niet terugschieten bijvoorbeeld
Je bent van je vrijheid beroofd (overigens ben je dat ook als de trein vertraging heeft), zoveel zie ik nog wel, maar wederrechtelijk? Dat wordt nog een zware dobber dat aan te tonen.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:53 schreef Oversight het volgende:
[..]
Zucht, speciaal voor jou dan, éven een stapje terug....
Je stapt de trein in, en wilt er bij het volgende station weer uit.
Je hebt een kaartje gekocht.
de trein stopt bij het volgende station.
Je mag de trein niet verlaten.
je bent wederrechtelijk van je vrijheid beroofd.
Als er nog delen van dit verhaal onduidelijk zijn hoor ik het graag.
quote:Op maandag 6 februari 2006 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is echt gelul. Noodweer, wel eens van gehoord? Daar is trouwens ook een mooi arrest over: HR Bijlmer Noodweer, zelfs als je dat wapen niet mag hebben mag je er mee schieten.
quote:Op maandag 6 februari 2006 01:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je bent van je vrijheid beroofd (overigens ben je dat ook als de trein vertraging heeft), zoveel zie ik nog wel, maar wederrechtelijk? Dat wordt nog een zware dobber dat aan te tonen.
Ik vind je voorstel echt waardeloos. De punten die jij probeert te weerleggen hebben, naar mijn mening, zo weinig sympathie tegenover mensen en hun gevoelens dat het meer zegt over jouw altruistische motivaties dan dat over hen. Daarnaast heb je ook niet echt antwoord gegegeven, maar weerleg je het gewoon tot hun verantwoordelijkheid. Ik zou het daarmee eens moeten zijn, maar je kunt zoiets als een OV vergeten en laten we ook niet de boete van 35 euro uitsluiten. Als je dan niet je naam geeft, laten we dan aub geen sociale aanstellerige toestanden ervan maken waarbij je andere mensen betrekt in een situatie zoals jij het beschrijft. De schandpaal had toen een functie die ook vast niet werkte, daarom is ie ook afgeschaft. Het werkte misschien wel voor de mensen in de steden die van sensatie hielden en dat is mijn oordeel over jouw voorstel; sensatiezoekerij.quote:Op zondag 5 februari 2006 22:33 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ja en
Men kiest bewust voor het rijden zonder geldig plaatsbewijs .
[..]
Voor sommige mensen maar 80% van de zwartrijders zal zich wel plots generen.
[..]
In het 1e geval zal dit erg leerzaam zijn, de *vergeetachtige student* in kwestie zal de volgende keer wel 5X controleren of hij niets is vergeten.
[..]
Dat zullen slechts een handjevol mensen zijn. (ook dan wederom , zorgvuldiger omgaan met je dingen)
[..]
Wat was de functie/.het doel toen?
En waarom zou dat nu niet meer kunnen werken?
Haal liever alle correspondentie van Oversight weg.quote:Op zondag 5 februari 2006 20:46 schreef Drugshond het volgende:
Zal ik alle offtopic over wiki weghalen ?
Waar staat dat de vervoerder een goede reden moet hebben? Als reiziger heb je een vervoersovereenkomst gesloten met de vervoerder, wat inhoudt dat je op plaats A in het voertuig van vervoerder instapt, op plaats B uitstapt en de vervoerder zorgt dat het voertuig zich van plaats A naar plaats B begeeft. Gedurende al die tijd tussen het moment van instappen en het moment van uitstappen is vanuit de overeenkomst bepaald dat je je als reiziger hebt te houden aan de regels van vervoerder. In die zin is de vervoerder gerechtigd te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen. Er kan dan ook geen sprake zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.quote:Op maandag 6 februari 2006 00:02 schreef Oversight het volgende:
:\\\') Niet als daar niet een héle goede reden voor is,....
Dat is toch iets wezenlijks anders. Alhoewel ik zelf ook mijn vraagtekens plaats bij de noodzaak van de actie van de conducteur, zie ik het meer als een hinderlijk oponthoud waar men eventueel een schadevergoeding voor kan vragen.quote:En het gijzelen van honderden om 1 verdachte van zwartrijden te kunnen overdragen,....
:\\\') ... is als het doodschieten van een foutparkeerder.....
Er was wel degelijk een reden, namelijk het voorkomen van de eventuele ontsnapping van éen zwartrijder. Maar toch vind ik het krom om dit ten kosten van 100en andere reizigers te doen. Er was toch wel een ander alternatief mogelijk lijkt mij.quote:Op maandag 6 februari 2006 01:28 schreef Oversight het volgende:
[..]
Want ?
Er was geen enkele reden om de reizigers in hun vrijheid te beperken, ergo wederechtelijke vrijheidsberoving.
Ik denk dat wij te weinig informatie in dit forum hebben om er goed over te oordelen. Zonder details kunnen we geen alternatieven aangeven.quote:Op maandag 6 februari 2006 09:48 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Er was wel degelijk een reden, namelijk het voorkomen van de eventuele ontsnapping van éen zwartrijder. Maar toch vind ik het krom om dit ten kosten van 100en andere reizigers te doen. Er was toch wel een ander alternatief mogelijk lijkt mij.
Hopelijk rationeel genoeg om in te zien dat in dit geval de middelen niet overeenkomstig het doel zijn.quote:Op maandag 6 februari 2006 11:58 schreef SuperBosch het volgende:
OverSight, Als je in Amerika zou wonen, zou je best wel een kans maken op een goede schadevergoeding.
Daar denken de rechters net als jij.
In Nederland zijn ze echter iets rationeler.
De NS had de trein ook vóór het station stil kunnen zetten om te wachten tot de politie op het perron was gearriveerd. Hadden de reizigers dan ook geklaagd over wederrechtelijke vrijheidsberoving?quote:Op maandag 6 februari 2006 12:28 schreef Croga het volgende:
Om 1 zwartrijder op te pakken sluit je honderden mensen 20 minuten lang op?
quote:Op maandag 6 februari 2006 03:42 schreef ACT-F het volgende:
Lekker handig van de NS. Elke burger mag iemand aanhouden en proberen te beletten dat een aangehouden persoon probeert te vluchten. Als zo'n zwartrijder probeert te vluchten, dan kun je deze gerust tegen grond werken als je dat wil. Aan hulp van de passagiers zou de conducteur geen gebrek hebben gehad lees ik.
quote:Op maandag 6 februari 2006 09:44 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waar staat dat de vervoerder een goede reden moet hebben? Als reiziger heb je een vervoersovereenkomst gesloten met de vervoerder, wat inhoudt dat je op plaats A in het voertuig van vervoerder instapt, op plaats B uitstapt en de vervoerder zorgt dat het voertuig zich van plaats A naar plaats B begeeft. Gedurende al die tijd tussen het moment van instappen en het moment van uitstappen is vanuit de overeenkomst bepaald dat je je als reiziger hebt te houden aan de regels van vervoerder. In die zin is de vervoerder gerechtigd te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen. Er kan dan ook geen sprake zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
[..]
quote:Dat is toch iets wezenlijks anders. Alhoewel ik zelf ook mijn vraagtekens plaats bij de noodzaak van de actie van de conducteur, zie ik het meer als een hinderlijk oponthoud waar men eventueel een schadevergoeding voor kan vragen.
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef Loedertje het volgende:
Misschien een leuk idee voor de NS, in iedere trein 2 tussengedeeltes met een soort kooi voor zwartrijders, iedereen die dan naar het toilet gaat kan zien welke mensen en in het schandhokje zitten en op elk perron kan men ze inrekenen zodat de trein gewoon kan doorrijden.
[afbeelding]
Eens, het irriteert mij ook nogal.quote:Op maandag 6 februari 2006 13:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Oversight, het spijt me dat ik het moet zeggen, maar die smileys voor je zin maken een nogal denigrerende indruk. Met name het consequente gebruik vanen
en
is een vorm van nonverbaal afzeiken. In een serieuze discussie kan je dat beter achterwege laten. Ik vind het een lompe manier van discussie voeren met weinig respect voor je discussiepartners.
Het is niet lomp, het is kinderachtig.... maar dat terzijde....quote:Op maandag 6 februari 2006 13:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vind het een lompe manier van discussie voeren met weinig respect voor je discussiepartners.
Je bent de optie "Nee, ik ben niet kinderachtig" vergeten.quote:Op maandag 6 februari 2006 13:53 schreef Oversight het volgende:
NS gijzelt honderden reizigers in treinJa, goed idee! Ja, neem er een extra wagon voor! Ja, en besmeuren met pek en veren... Nee, ik koop nooit een kaartje Ja, zie [url=http://forum.fok.nl/topic/744421]http://forum.fok.nl/topic/744421[/url][/url]
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Hoe weet jij dat zo zeker? Ben jij op de hoogte van hetgeen zich achter de schermen heeft afgespeeld? Wie zegt dat de conducteur deze actie zelf heeft bedacht? Misschien is dit wel in opdracht van de politie gebeurd.quote:Op maandag 6 februari 2006 13:41 schreef Oversight het volgende:
Wél, joh eitje,....
Zelf redelijkheid en billijkheid is hier niet aan te tonen door NS.
Niet dus. Toon nou eerst maar eens aan dat het wederrechtelijke vrijheidsberoving is.quote:Daar gáát het toch niet om,....
Het is wederechtelijke vrijheidsberoving óf niet,... make up your mind.
Dat hoeft niet. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat iemand mij tegen mijn wil van mijn vrijheid berooft heeft. Vervolgens is het aan die partij om aan te tonen dat ze daar een goede reden voor hadden. Kan die partij dat niet dan is het automatisch wederrechtelijk......quote:Op maandag 6 februari 2006 13:55 schreef NewOrder het volgende:
Niet dus. Toon nou eerst maar eens aan dat het wederrechtelijke vrijheidsberoving is.
Wel in het belang van dit topic.quote:Op maandag 6 februari 2006 13:57 schreef Croga het volgende:
Dat hoeft niet.
Je zult eerst moeten aantonen dat er überhaupt sprake is van vrijheidsberoving.quote:Ik hoef alleen maar aan te tonen dat iemand mij tegen mijn wil van mijn vrijheid berooft heeft. Vervolgens is het aan die partij om aan te tonen dat ze daar een goede reden voor hadden. Kan die partij dat niet dan is het automatisch wederrechtelijk......
quote:Op maandag 6 februari 2006 13:55 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat zo zeker? Ben jij op de hoogte van hetgeen zich achter de schermen heeft afgespeeld? Wie zegt dat de conducteur deze actie zelf heeft bedacht? Misschien is dit wel in opdracht van de politie gebeurd.
quote:Niet dus. Toon nou eerst maar eens aan dat het wederrechtelijke vrijheidsberoving is.
quote:Op maandag 6 februari 2006 13:57 schreef Croga het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat iemand mij tegen mijn wil van mijn vrijheid berooft heeft. Vervolgens is het aan die partij om aan te tonen dat ze daar een goede reden voor hadden. Kan die partij dat niet dan is het automatisch wederrechtelijk......
Het lijkt niet tot jou door te willen dringen dat het slechts jouw interpretatie is dat het hier om een wederrechtelijke vrijheidsberoving gaat, terwijl er feitelijk geen enkele aanleiding is om dit te vermoeden. En waarschijnlijk zal je deze overtuiging vast blijven houden tot iedereen die een andere mening is toebedaan is afgehaakt. Daar ga ik uiteraard niet op wachten.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:04 schreef Oversight het volgende:
De Conducteur heeft z'n intenties omgeroepen, gevolgd door de reden.
En in opdracht van de politie kan al helemaal niet, NS heeft spoorweg-politie in dienst die als buitengewoon opsporingsambtenaar óók geen trein vol passagiers kunnen gijzelen om een zwartrijder op een door hun geregeld punt op te pikken...
Ja, die is wel heel erg makkelijk heh.....quote:Op maandag 6 februari 2006 14:11 schreef NewOrder het volgende:
Je zult eerst moeten aantonen dat er überhaupt sprake is van vrijheidsberoving.
Je wordt 20 minuten tegen je wil opgesloten!!!quote:Op maandag 6 februari 2006 15:48 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het lijkt niet tot jou door te willen dringen dat het slechts jouw interpretatie is dat het hier om een wederrechtelijke vrijheidsberoving gaat, terwijl er feitelijk geen enkele aanleiding is om dit te vermoeden. En waarschijnlijk zal je deze overtuiging vast blijven houden tot iedereen die een andere mening is toebedaan is afgehaakt. Daar ga ik uiteraard niet op wachten.
Ik wens jou en Mirage veel succes met de aangifte.![]()
Dat is niet helemaal waar. Je bent vrijwillig die trein ingestapt en daarmee accepteer je dat de NS bepaalt wanneer de deuren open gaan en wanneer ze dicht blijven.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:56 schreef Croga het volgende:
[..]
Ja, die is wel heel erg makkelijk heh.....
Een trein staat op een station en de conducteur roept om dat niemand de trein uit mag. Vervolgens blijven de deuren 20 minuten gesloten. Bewijs geleverd. Nu jij.
quote:Op maandag 6 februari 2006 16:07 schreef Zemi77 het volgende:
Oei ik stond laatst in de rij voor de kassa en toen was er iemand vergeten zijn andijvie te wegen en moest ik zeker een minuut wachten, maar ik kon niet weg omdat het pad voor me geblokkerd was. Oei!!! Wat nu? Kan ik mee de supermarkt sewen omdat ik een minuut wederrechtelijk van mijn vrijheid was beroofd.
Of wacht... nee laat maar ik ben geen twaalf meer.
De intercity vertrekt uit Maastricht naar Haarlem. De tijd tot het volgende station is 30 minuten.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:56 schreef Croga het volgende:
[..]
Ja, die is wel heel erg makkelijk heh.....
Een trein staat op een station en de conducteur roept om dat niemand de trein uit mag. Vervolgens blijven de deuren 20 minuten gesloten. Bewijs geleverd. Nu jij.
quote:Op maandag 6 februari 2006 15:48 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het lijkt niet tot jou door te willen dringen dat het slechts jouw interpretatie is dat het hier om een wederrechtelijke vrijheidsberoving gaat, terwijl er feitelijk geen enkele aanleiding is om dit te vermoeden.
quote:En waarschijnlijk zal je deze overtuiging vast blijven houden tot iedereen die een andere mening is toebedaan is afgehaakt.
quote:Daar ga ik uiteraard niet op wachten.
Ik wens jou en Mirage veel succes met de aangifte.![]()
Appels <-> Meloenenquote:Op maandag 6 februari 2006 16:13 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
De intercity vertrekt uit Maastricht naar Haarlem. De tijd tot het volgende station is 30 minuten.
De deur mag niet open, hoe zeer jij het ook wilt.Ook opsluiting.
Dus ze mogen je 4 dagen lang opsluiten in hun trein?quote:Op maandag 6 februari 2006 16:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Je bent vrijwillig die trein ingestapt en daarmee accepteer je dat de NS bepaalt wanneer de deuren open gaan en wanneer ze dicht blijven.
Nee, maar ik denk dat 20 minuten al heel snel binnen de grenzen van redelijkheid valt. In voorkomende gevallen met andere omstandigheden kan ik me trouwens ook voorstellen dat het om enkele uren gaat. Stel nu dat de conducteur zijn trein 400 meter voor het station had stilgezet. Dan zou er toch geen hond geklaagd hebben over wederrechtelijke vrijheidsberoving? Volgens mij had iedereen het dan vertraging genoemd.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:18 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Dus ze mogen je 4 dagen lang opsluiten in hun trein?
20 minuten valt bij mij absoluut niet binnen de redelijkheid, ik had dan ook na 5 minuten beleefd vragen of de deuren open mogen een raam ingetikt.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:22 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nee, maar ik denk dat 20 minuten al heel snel binnen de grenzen van redelijkheid valt. In voorkomende gevallen met andere omstandigheden kan ik me trouwens ook voorstellen dat het om enkele uren gaat.
Ook dat valt niet onder een vertraging. Zou behoorlijk dom zijn om dat een vertraging te noemen overigens.quote:Stel nu dat de conducteur zijn trein 400 meter voor het station had stilgezet. Dan zou er toch geen hond geklaagd hebben over wederrechtelijke vrijheidsberoving? Volgens mij had iedereen het dan vertraging genoemd.
Was jij er bij?quote:Op maandag 6 februari 2006 16:28 schreef Refragmental het volgende:
[..]
20 minuten valt bij mij absoluut niet binnen de redelijkheid, ik had dan ook na 5 minuten beleefd vragen of de deuren open mogen een raam ingetikt.
Andere omstandigheden zijn zoals je zelf al zegt... andere omstandigheden. Dan spelen er zaken een rol zoals de veiligheid van de passagiers. Waar er nu absoluut geen sprake van was.
[..]
Op wederrechtelijke vrijheidsberoving staat volgens mij 15 jaar max.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:31 schreef Singa het volgende:
Dit is totaal onacceptabel van de NS, ik hoop dat ze veroordeeld worden als dit waar is.
Ik vraag me af wie hier aansprakelijk is de machinist/conducteur(s) zelf of de NS.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:38 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Op wederrechtelijke vrijheidsberoving staat volgens mij 15 jaar max.
De NS, deze is aansprakelijk omdat de conducteur o.a. ondergeschikte is van de NS.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:40 schreef Singa het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie hier aansprakelijk is de machinist/conducteur(s) zelf of de NS.
De NS en je zal een vergoeding krijgen voor de vertraging. Hoogstens.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:40 schreef Singa het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie hier aansprakelijk is de machinist/conducteur(s) zelf of de NS.
quote:
Ik ben niet degene die beweert dat de veiligheid van de passagiers niet in het geding was. Aan de andere kant mag je aannemen dat deze maatregel niet voor niets genomen is. Wie iets beweert zal dat toch moeten kunnen onderbouwen.quote:
Ben geen jurist, maar de NS is ongetwijfeld slecht verantwoordelijk voor hun ondergeschikten tot op zekere hoogte. NS-personeel kan niet zomaar alles uit naam van de NS doen, bovendien is het ook de vraag of dergelijke praktijken in de richtlijnen van de NS staat of dat die conducteur/machinist (whoever) het zelf heeft bedacht.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:43 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
De NS, deze is aansprakelijk omdat de conducteur o.a. ondergeschikte is van de NS.
As de conducteur zijn boekje te buiten gaat is dat nog steeds in dienst van de NS. De NS kan niet onder zijn aansprakelijkheid uitkomen met het argument dat de conducteur de dienstvoorschriften heeft overtreden. Daar heeft de klant namelijk niets mee te maken. Dat is dus een zaak die de NS en die conducteur onderling moeten uitvechten. De klant kan de schade op de NS verhalen, en de NS kan eventueel beslissen die schade terug te halen bij de conducteur. In dit geval echter lijkt het me sterk dat hier geen dienstvoorschrift of afspraak met de politie aan ten grondslag ligt. Volgens mij is dit gewoon een hele hoop verontwaardiging om helemaal niks. Hoe zat het ook weer met die mug en die olifant?quote:Op maandag 6 februari 2006 16:54 schreef Singa het volgende:
[..]
Ben geen jurist, maar de NS is ongetwijfeld slecht verantwoordelijk voor hun ondergeschikten tot op zekere hoogte. NS-personeel kan niet zomaar alles uit naam van de NS doen, bovendien is het ook de vraag of dergelijke praktijken in de richtlijnen van de NS staat of dat die conducteur/machinist (whoever) het zelf heeft bedacht.
Dat is dan iets tussen de NS en die conducteur. Naar derden toe is art. 6:170 lid 1 van toepassing.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:54 schreef Singa het volgende:
Ben geen jurist, maar de NS is ongetwijfeld slecht verantwoordelijk voor hun ondergeschikten tot op zekere hoogte. NS-personeel kan niet zomaar alles uit naam van de NS doen, bovendien is het ook de vraag of dergelijke praktijken in de richtlijnen van de NS staat of dat die conducteur/machinist (whoever) het zelf heeft bedacht.
Misschien moet je eens proberen om niet iedere zin met zo'n smiley te beginnen. Tenzij je 12 jaar bent natuurlijk. Ga dan vooral zo door.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:16 schreef Mirage het volgende:
[..]wat is jou probleem ?
als deze groep mensen de feiten op een rijtje zetten:
ze wilden de trein uit
deze vrijheid werd ze ontnomen (terwijl de trein stilstond bij een perron, dus van behoeden voor gevaar is geen sprake)
ze hebben dat niet als prettig ervaren. Ze het gevoel hadden dat ze van hun vrijheid berooft werden
dan is dat voldoende om een zaak aan te spannen
degene die vaststeld of dit gegrond is is nog altijd de rechter
[..]
ik heb nergens vernomen dat de TS wil dat iedereen dezelfde mening heeft.
[..]
waar haal je mij nou weer vandaan ?
ik behoor niet tot deze groep mensen
Ik heb wel in andere treinen gezeten zoals je hebt kunnen lezen. En in het voorbeeld dat ik aanhaalde zat ik àlleen met mijn kindjes.
Geen ongefundeerde conclusies trekken hè.
![]()
Nee. Ik ben de trein ingestapt dus accepteer ik dat de NS mij van A naar B verplaatst en ik vervolgens bij aankomst op B mijn eigen gang kan gaan.quote:Op maandag 6 februari 2006 16:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Je bent vrijwillig die trein ingestapt en daarmee accepteer je dat de NS bepaalt wanneer de deuren open gaan en wanneer ze dicht blijven.
Dat is geen vrijheidsberoving, hooguit een wanprestatie van de NS als blijkt dat reizigers vertraging hebben opgelopen.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:56 schreef Croga het volgende:
Ja, die is wel heel erg makkelijk heh.....
Een trein staat op een station en de conducteur roept om dat niemand de trein uit mag. Vervolgens blijven de deuren 20 minuten gesloten. Bewijs geleverd. Nu jij.
Inderdaad, vergelijk het met een lift waarin jij door een fout van het liften-bedrijf vastzit. Niks geen wederrechtelijke vrijheidsberoving, wanprestatie.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:30 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat is geen vrijheidsberoving, hooguit een wanprestatie van de NS als blijkt dat reizigers vertraging hebben opgelopen.
quote:Op maandag 6 februari 2006 17:37 schreef kollie het volgende:
[..]
Inderdaad, vergelijk het met een lift waarin jij door een fout van het liften-bedrijf vastzit. Niks geen wederrechtelijke vrijheidsberoving, wanprestatie.
Je gaat nu wel erg offtopic en wel op een beetje dommige manier.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:08 schreef kollie het volgende:
[..]
Misschien moet je eens proberen om niet iedere zin met zo'n smiley te beginnen. Tenzij je 12 jaar bent natuurlijk. Ga dan vooral zo door.
Je hebt gelijk. eigenlijk wel dom dat ik me aan jouw infantiele gedrag stoor.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:57 schreef Mirage het volgende:
[..]
Je gaat nu wel erg offtopic en wel op een beetje dommige manier.
Kijk eens naar mijn posts...![]()
Hoeveel posts heb ik met smileys ?![]()
![]()
Maar weer ontopic voor je nog meer foutjes maakt ?
Geen.quote:
Het is niet aan de reizigers om te beoordelen of ze uit mogen stappen.quote:als deze groep mensen de feiten op een rijtje zetten:
ze wilden de trein uit
deze vrijheid werd ze ontnomen (terwijl de trein stilstond bij een perron, dus van behoeden voor gevaar is geen sprake)
Nou komt de aap uit de mouw; het probleem zit hem gewoon tussen de oren van de reizigers.quote:ze hebben dat niet als prettig ervaren. Ze het gevoel hadden dat ze van hun vrijheid berooft werden
Om wat te bereiken? Een schadevergoeding waarschijnlijk. Uiteindelijk gaat het altijd weer om geld.quote:dan is dat voldoende om een zaak aan te spannen
Dat klopt, als het tot een rechtzaak komt.quote:degene die vaststeld of dit gegrond is is nog altijd de rechter
Doe maar alsof ik gek ben. Ik heb de topics van Oversight in WGR allemaal gevolgd dus ik weet wel waar dit uiteindelijk toe leidt.quote:ik heb nergens vernomen dat de TS wil dat iedereen dezelfde mening heeft.
Weet je dat zeker?quote:waar haal je mij nou weer vandaan ?
ik behoor niet tot deze groep mensen
Dan nodig ik Oversight hierbij uit om met een verifieerbare bron te komen. Anders kan dit topic regelrecht naar KLB.quote:Ik heb wel in andere treinen gezeten zoals je hebt kunnen lezen. En in het voorbeeld dat ik aanhaalde zat ik àlleen met mijn kindjes.
Geen ongefundeerde conclusies trekken hè.
Nee.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |