Het puntje vrijheidsberoving snap ik. Je kan de trein immers niet uit. Maar nu het puntje wederrechtelijk. Niet iedere vrijheidsberoving is wederrechtelijk. Waarom deze wel?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:20 schreef Oversight het volgende:
[..]
OMDAT je daarmee alle overige reizigers die NIET zijn aangehouden wederrechtelijk van hun vrijheid berooft.
Dat is pure vernedering, vanuit het standpunt die jij oppert. Voor sommige mensen zou het niets uitmaken dat ze daar zouden zitten, dus dan schiet je het doel voorbij. Daarbij het volgende: stel dat jij nu eens per ongeluk je OV thuis hebt laten liggen of je kaartje bent kwijtgeraakt tijdens het opbergen?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef Loedertje het volgende:
Misschien een leuk idee voor de NS, in iedere trein 2 tussengedeeltes met een soort bench voor zartrijders, iedereen die dan naar het toilet gaat kan zien welke mensen en in het schandhokje zitten en op elk perron kan men ze inrekenen zodat de trein gewoon kan doorrijden.
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:20 schreef Oversight het volgende:
OMDAT je daarmee alle overige reizigers die NIET zijn aangehouden wederrechtelijk van hun vrijheid berooft.
Ja enquote:Op zondag 5 februari 2006 22:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is pure vernedering, vanuit het standpunt die jij oppert.
Voor sommige mensen maar 80% van de zwartrijders zal zich wel plots generen.quote:Voor sommige mensen zou het niets uitmaken dat ze daar zouden zitten,
In het 1e geval zal dit erg leerzaam zijn, de *vergeetachtige student* in kwestie zal de volgende keer wel 5X controleren of hij niets is vergeten.quote:Daarbij het volgende: stel dat jij nu eens per ongeluk je OV thuis hebt laten liggen of je
Dat zullen slechts een handjevol mensen zijn. (ook dan wederom , zorgvuldiger omgaan met je dingen)quote:kaartje bent kwijtgeraakt tijdens het opbergen? ]
Wat was de functie/.het doel toen?quote:Nee, de schandpaal laten we wel in de middelleeuwen, dat had toen een functie maar nu niet meer.
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het puntje vrijheidsberoving snap ik. Je kan de trein immers niet uit. Maar nu het puntje wederrechtelijk. Niet iedere vrijheidsberoving is wederrechtelijk. Waarom deze wel?
Niet zonder meer nee.quote:Op zondag 5 februari 2006 22:32 schreef NewOrder het volgende:
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?
Waaruit blijkt dat?quote:Op zondag 5 februari 2006 22:35 schreef DennisMoore het volgende:
Niet zonder meer nee.
Staandehouding/arrestatie is niet hetzelfde als vrijheidsberoving.quote:Op zondag 5 februari 2006 22:35 schreef Oversight het volgende:
[..]
Omdat rechtens iemand van zijn vrijheid beroven uitsluitend kan nadat je deze persoon als verdachte hebt aangehouden na constatering van een strafbaar feit op heterdaad.
Het woordje zomaar is inderdaad correct denk ik. Dat impliceert namelijk dat er omstandigheden zijn die wel rechtvaardigen dat je mensen het uitstappen (tijdelijk) kan verbieden. Overigens begin ik er ook aan te twijfelen of dat wel vrijheidsberoving is in de juridische zin van het woord.quote:De mensen die er toevallig bij in de buurt zijn ( of in dezelfde trein zitten) kun je dus niet zomaar van hun vrijheid beroven.....
quote:Op zondag 5 februari 2006 23:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Staandehouding/arrestatie is niet hetzelfde als vrijheidsberoving.
[..]
quote:Het woordje zomaar is inderdaad correct denk ik. Dat impliceert namelijk dat er omstandigheden zijn die wel rechtvaardigen dat je mensen het uitstappen (tijdelijk) kan verbieden.
quote:Overigens begin ik er ook aan te twijfelen of dat wel vrijheidsberoving is in de juridische zin van het woord.
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:32 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?
Dat is echt gelul. Noodweer, wel eens van gehoord? Daar is trouwens ook een mooi arrest over: HR Bijlmer Noodweer, zelfs als je dat wapen niet mag hebben mag je er mee schieten.quote:Op zondag 5 februari 2006 19:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee
[..]
zolang je binnen bepaalde wettelijke kaders blijft, als de verdachte met een pistool begint te schieten mag je als conducteur niet terugschieten bijvoorbeeld
Je bent van je vrijheid beroofd (overigens ben je dat ook als de trein vertraging heeft), zoveel zie ik nog wel, maar wederrechtelijk? Dat wordt nog een zware dobber dat aan te tonen.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:53 schreef Oversight het volgende:
[..]
Zucht, speciaal voor jou dan, éven een stapje terug....
Je stapt de trein in, en wilt er bij het volgende station weer uit.
Je hebt een kaartje gekocht.
de trein stopt bij het volgende station.
Je mag de trein niet verlaten.
je bent wederrechtelijk van je vrijheid beroofd.
Als er nog delen van dit verhaal onduidelijk zijn hoor ik het graag.
quote:Op maandag 6 februari 2006 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is echt gelul. Noodweer, wel eens van gehoord? Daar is trouwens ook een mooi arrest over: HR Bijlmer Noodweer, zelfs als je dat wapen niet mag hebben mag je er mee schieten.
quote:Op maandag 6 februari 2006 01:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je bent van je vrijheid beroofd (overigens ben je dat ook als de trein vertraging heeft), zoveel zie ik nog wel, maar wederrechtelijk? Dat wordt nog een zware dobber dat aan te tonen.
Ik vind je voorstel echt waardeloos. De punten die jij probeert te weerleggen hebben, naar mijn mening, zo weinig sympathie tegenover mensen en hun gevoelens dat het meer zegt over jouw altruistische motivaties dan dat over hen. Daarnaast heb je ook niet echt antwoord gegegeven, maar weerleg je het gewoon tot hun verantwoordelijkheid. Ik zou het daarmee eens moeten zijn, maar je kunt zoiets als een OV vergeten en laten we ook niet de boete van 35 euro uitsluiten. Als je dan niet je naam geeft, laten we dan aub geen sociale aanstellerige toestanden ervan maken waarbij je andere mensen betrekt in een situatie zoals jij het beschrijft. De schandpaal had toen een functie die ook vast niet werkte, daarom is ie ook afgeschaft. Het werkte misschien wel voor de mensen in de steden die van sensatie hielden en dat is mijn oordeel over jouw voorstel; sensatiezoekerij.quote:Op zondag 5 februari 2006 22:33 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ja en
Men kiest bewust voor het rijden zonder geldig plaatsbewijs .
[..]
Voor sommige mensen maar 80% van de zwartrijders zal zich wel plots generen.
[..]
In het 1e geval zal dit erg leerzaam zijn, de *vergeetachtige student* in kwestie zal de volgende keer wel 5X controleren of hij niets is vergeten.
[..]
Dat zullen slechts een handjevol mensen zijn. (ook dan wederom , zorgvuldiger omgaan met je dingen)
[..]
Wat was de functie/.het doel toen?
En waarom zou dat nu niet meer kunnen werken?
Haal liever alle correspondentie van Oversight weg.quote:Op zondag 5 februari 2006 20:46 schreef Drugshond het volgende:
Zal ik alle offtopic over wiki weghalen ?
Waar staat dat de vervoerder een goede reden moet hebben? Als reiziger heb je een vervoersovereenkomst gesloten met de vervoerder, wat inhoudt dat je op plaats A in het voertuig van vervoerder instapt, op plaats B uitstapt en de vervoerder zorgt dat het voertuig zich van plaats A naar plaats B begeeft. Gedurende al die tijd tussen het moment van instappen en het moment van uitstappen is vanuit de overeenkomst bepaald dat je je als reiziger hebt te houden aan de regels van vervoerder. In die zin is de vervoerder gerechtigd te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen. Er kan dan ook geen sprake zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.quote:Op maandag 6 februari 2006 00:02 schreef Oversight het volgende:
:\\\') Niet als daar niet een héle goede reden voor is,....
Dat is toch iets wezenlijks anders. Alhoewel ik zelf ook mijn vraagtekens plaats bij de noodzaak van de actie van de conducteur, zie ik het meer als een hinderlijk oponthoud waar men eventueel een schadevergoeding voor kan vragen.quote:En het gijzelen van honderden om 1 verdachte van zwartrijden te kunnen overdragen,....
:\\\') ... is als het doodschieten van een foutparkeerder.....
Er was wel degelijk een reden, namelijk het voorkomen van de eventuele ontsnapping van éen zwartrijder. Maar toch vind ik het krom om dit ten kosten van 100en andere reizigers te doen. Er was toch wel een ander alternatief mogelijk lijkt mij.quote:Op maandag 6 februari 2006 01:28 schreef Oversight het volgende:
[..]
Want ?
Er was geen enkele reden om de reizigers in hun vrijheid te beperken, ergo wederechtelijke vrijheidsberoving.
Ik denk dat wij te weinig informatie in dit forum hebben om er goed over te oordelen. Zonder details kunnen we geen alternatieven aangeven.quote:Op maandag 6 februari 2006 09:48 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Er was wel degelijk een reden, namelijk het voorkomen van de eventuele ontsnapping van éen zwartrijder. Maar toch vind ik het krom om dit ten kosten van 100en andere reizigers te doen. Er was toch wel een ander alternatief mogelijk lijkt mij.
Hopelijk rationeel genoeg om in te zien dat in dit geval de middelen niet overeenkomstig het doel zijn.quote:Op maandag 6 februari 2006 11:58 schreef SuperBosch het volgende:
OverSight, Als je in Amerika zou wonen, zou je best wel een kans maken op een goede schadevergoeding.
Daar denken de rechters net als jij.
In Nederland zijn ze echter iets rationeler.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |