abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2006 @ 22:23:36 #126
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_34776670
Misschien een leuk idee voor de NS, in iedere trein 2 tussengedeeltes met een soort kooi voor zwartrijders, iedereen die dan naar het toilet gaat kan zien welke mensen en in het schandhokje zitten en op elk perron kan men ze inrekenen zodat de trein gewoon kan doorrijden.

[ Bericht 17% gewijzigd door Loedertje op 05-02-2006 22:28:41 ]
pi_34776671
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:20 schreef Oversight het volgende:

[..]

OMDAT je daarmee alle overige reizigers die NIET zijn aangehouden wederrechtelijk van hun vrijheid berooft.
Het puntje vrijheidsberoving snap ik. Je kan de trein immers niet uit. Maar nu het puntje wederrechtelijk. Niet iedere vrijheidsberoving is wederrechtelijk. Waarom deze wel?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2006 22:23:50 ]
pi_34776786
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef Loedertje het volgende:
Misschien een leuk idee voor de NS, in iedere trein 2 tussengedeeltes met een soort bench voor zartrijders, iedereen die dan naar het toilet gaat kan zien welke mensen en in het schandhokje zitten en op elk perron kan men ze inrekenen zodat de trein gewoon kan doorrijden.
Dat is pure vernedering, vanuit het standpunt die jij oppert. Voor sommige mensen zou het niets uitmaken dat ze daar zouden zitten, dus dan schiet je het doel voorbij. Daarbij het volgende: stel dat jij nu eens per ongeluk je OV thuis hebt laten liggen of je kaartje bent kwijtgeraakt tijdens het opbergen?

Dan zit je daar met je eigen idee op een bank waar je niet op zit te wachten. Nee, de schandpaal laten we wel in de middelleeuwen, dat had toen een functie maar nu niet meer.
  zondag 5 februari 2006 @ 22:32:15 #129
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34777073
Het zou pas echt ironisch zijn als mensen met een kaartje die 1 of meer haltes hebben moeten missen (vanwege de geschetste situatie van TS) weer in de trein stappen waardoor feitelijk hun kaartje weer ongeldig is (vertrek en doel klopt dan niet).. En de conducteur besluit dat er verdacht veel zwartrijders onderweg zijn. En besluit verder te rijden tot het volgende 'groot' station (paar haltes overslaan) in afwachting van de politie.

Je zou er een komedie van kunnen maken.
  zondag 5 februari 2006 @ 22:32:37 #130
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34777088
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:20 schreef Oversight het volgende:
OMDAT je daarmee alle overige reizigers die NIET zijn aangehouden wederrechtelijk van hun vrijheid berooft.
Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2006 @ 22:33:34 #131
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_34777129
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:26 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat is pure vernedering, vanuit het standpunt die jij oppert.
Ja en
Men kiest bewust voor het rijden zonder geldig plaatsbewijs .
quote:
Voor sommige mensen zou het niets uitmaken dat ze daar zouden zitten,
Voor sommige mensen maar 80% van de zwartrijders zal zich wel plots generen.
quote:
Daarbij het volgende: stel dat jij nu eens per ongeluk je OV thuis hebt laten liggen of je
In het 1e geval zal dit erg leerzaam zijn, de *vergeetachtige student* in kwestie zal de volgende keer wel 5X controleren of hij niets is vergeten.
quote:
kaartje bent kwijtgeraakt tijdens het opbergen? ]
Dat zullen slechts een handjevol mensen zijn. (ook dan wederom , zorgvuldiger omgaan met je dingen)
quote:
Nee, de schandpaal laten we wel in de middelleeuwen, dat had toen een functie maar nu niet meer.
Wat was de functie/.het doel toen?
En waarom zou dat nu niet meer kunnen werken?
  zondag 5 februari 2006 @ 22:35:40 #132
19194 Oversight
◢◤
pi_34777207
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Het puntje vrijheidsberoving snap ik. Je kan de trein immers niet uit. Maar nu het puntje wederrechtelijk. Niet iedere vrijheidsberoving is wederrechtelijk. Waarom deze wel?
Omdat rechtens iemand van zijn vrijheid beroven uitsluitend kan nadat je deze persoon als verdachte hebt aangehouden na constatering van een strafbaar feit op heterdaad.

De mensen die er toevallig bij in de buurt zijn ( of in dezelfde trein zitten) kun je dus niet zomaar van hun vrijheid beroven.....
◢◤
pi_34777208
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:32 schreef NewOrder het volgende:

Dus de vervoerder is volgens jou niet gerechtigd om te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen?
Niet zonder meer nee.
  zondag 5 februari 2006 @ 22:47:11 #134
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34777682
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:35 schreef DennisMoore het volgende:
Niet zonder meer nee.
Waaruit blijkt dat?
pi_34777716
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:47 schreef NewOrder het volgende:

Waaruit blijkt dat?
Gezond verstand.
pi_34778540
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:35 schreef Oversight het volgende:

[..]

Omdat rechtens iemand van zijn vrijheid beroven uitsluitend kan nadat je deze persoon als verdachte hebt aangehouden na constatering van een strafbaar feit op heterdaad.
Staandehouding/arrestatie is niet hetzelfde als vrijheidsberoving.
quote:
De mensen die er toevallig bij in de buurt zijn ( of in dezelfde trein zitten) kun je dus niet zomaar van hun vrijheid beroven.....
Het woordje zomaar is inderdaad correct denk ik. Dat impliceert namelijk dat er omstandigheden zijn die wel rechtvaardigen dat je mensen het uitstappen (tijdelijk) kan verbieden. Overigens begin ik er ook aan te twijfelen of dat wel vrijheidsberoving is in de juridische zin van het woord.
  zondag 5 februari 2006 @ 23:58:15 #137
19194 Oversight
◢◤
pi_34780299
quote:
Op zondag 5 februari 2006 23:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Staandehouding/arrestatie is niet hetzelfde als vrijheidsberoving.
[..]
Noem eens een andere vorm van wederrechtelijke vrijheidsberoving, buiten kidnapping e.d. die hier overduidelijk niet van toepassing kunnen zijn... waar deze vorm van reizigers tijdelijk tegen hun wil ophouden met als enig doel het kunnen overdragen van een aangehouden verdachte?
quote:
Het woordje zomaar is inderdaad correct denk ik. Dat impliceert namelijk dat er omstandigheden zijn die wel rechtvaardigen dat je mensen het uitstappen (tijdelijk) kan verbieden.
Jah, als er een gevaar op het perron is, lijkt me dat logisch,...

waar is hier de noodzaak om honderden te beletten hun weg in vrijheid te vervolgen?
quote:
Overigens begin ik er ook aan te twijfelen of dat wel vrijheidsberoving is in de juridische zin van het woord.
Wat zou het dan moeten zijn?
◢◤
  maandag 6 februari 2006 @ 00:02:29 #138
19194 Oversight
◢◤
pi_34780438
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:32 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Niet als daar niet een héle goede reden voor is,....

En het gijzelen van honderden om 1 verdachte van zwartrijden te kunnen overdragen,....

... is als het doodschieten van een foutparkeerder.....

◢◤
pi_34781899
quote:
Op zondag 5 februari 2006 19:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee
[..]

zolang je binnen bepaalde wettelijke kaders blijft, als de verdachte met een pistool begint te schieten mag je als conducteur niet terugschieten bijvoorbeeld
Dat is echt gelul. Noodweer, wel eens van gehoord? Daar is trouwens ook een mooi arrest over: HR Bijlmer Noodweer, zelfs als je dat wapen niet mag hebben mag je er mee schieten.
pi_34782140
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:53 schreef Oversight het volgende:

[..]

Zucht, speciaal voor jou dan, éven een stapje terug....

Je stapt de trein in, en wilt er bij het volgende station weer uit.

Je hebt een kaartje gekocht.

de trein stopt bij het volgende station.

Je mag de trein niet verlaten.

je bent wederrechtelijk van je vrijheid beroofd.

Als er nog delen van dit verhaal onduidelijk zijn hoor ik het graag.

Je bent van je vrijheid beroofd (overigens ben je dat ook als de trein vertraging heeft), zoveel zie ik nog wel, maar wederrechtelijk? Dat wordt nog een zware dobber dat aan te tonen.
  maandag 6 februari 2006 @ 01:27:08 #141
19194 Oversight
◢◤
pi_34782763
quote:
Op maandag 6 februari 2006 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is echt gelul. Noodweer, wel eens van gehoord? Daar is trouwens ook een mooi arrest over: HR Bijlmer Noodweer, zelfs als je dat wapen niet mag hebben mag je er mee schieten.
Ga ik lezen, dank!
◢◤
  maandag 6 februari 2006 @ 01:28:16 #142
19194 Oversight
◢◤
pi_34782782
quote:
Op maandag 6 februari 2006 01:00 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je bent van je vrijheid beroofd (overigens ben je dat ook als de trein vertraging heeft), zoveel zie ik nog wel, maar wederrechtelijk? Dat wordt nog een zware dobber dat aan te tonen.
Want ?

Er was geen enkele reden om de reizigers in hun vrijheid te beperken, ergo wederechtelijke vrijheidsberoving.
◢◤
  maandag 6 februari 2006 @ 03:42:44 #143
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_34784546
Lekker handig van de NS. Elke burger mag iemand aanhouden en proberen te beletten dat een aangehouden persoon probeert te vluchten. Als zo'n zwartrijder probeert te vluchten, dan kun je deze gerust tegen grond werken als je dat wil. Aan hulp van de passagiers zou de conducteur geen gebrek hebben gehad lees ik.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_34785511
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:33 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ja en
Men kiest bewust voor het rijden zonder geldig plaatsbewijs .
[..]

Voor sommige mensen maar 80% van de zwartrijders zal zich wel plots generen.
[..]

In het 1e geval zal dit erg leerzaam zijn, de *vergeetachtige student* in kwestie zal de volgende keer wel 5X controleren of hij niets is vergeten.
[..]

Dat zullen slechts een handjevol mensen zijn. (ook dan wederom , zorgvuldiger omgaan met je dingen)
[..]

Wat was de functie/.het doel toen?
En waarom zou dat nu niet meer kunnen werken?
Ik vind je voorstel echt waardeloos. De punten die jij probeert te weerleggen hebben, naar mijn mening, zo weinig sympathie tegenover mensen en hun gevoelens dat het meer zegt over jouw altruistische motivaties dan dat over hen. Daarnaast heb je ook niet echt antwoord gegegeven, maar weerleg je het gewoon tot hun verantwoordelijkheid. Ik zou het daarmee eens moeten zijn, maar je kunt zoiets als een OV vergeten en laten we ook niet de boete van 35 euro uitsluiten. Als je dan niet je naam geeft, laten we dan aub geen sociale aanstellerige toestanden ervan maken waarbij je andere mensen betrekt in een situatie zoals jij het beschrijft. De schandpaal had toen een functie die ook vast niet werkte, daarom is ie ook afgeschaft. Het werkte misschien wel voor de mensen in de steden die van sensatie hielden en dat is mijn oordeel over jouw voorstel; sensatiezoekerij.

Daarom ben jij ook niet beslissingsbevoegd over zulke ideeen, is mijn standpunt. Misschien kun je met de teletijdmachine van professor Barabas wel terug naar de middelleeuwen en je idee daar opperen, met de wijsheid die je uit deze tijd meeneemt zul je vast veel voor elkaar krijgen. In deze tijd dus niet.

[ Bericht 15% gewijzigd door Integrity op 06-02-2006 08:42:19 ]
  maandag 6 februari 2006 @ 09:02:30 #145
23158 Miss_MacPhisto
This is not an exit.
pi_34785758
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:46 schreef Drugshond het volgende:
Zal ik alle offtopic over wiki weghalen ?
Haal liever alle correspondentie van Oversight weg.

Of laat hem eens wat bronnen vermelden.
Smell the flowers while you can....
  maandag 6 februari 2006 @ 09:44:43 #146
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34786359
quote:
Op maandag 6 februari 2006 00:02 schreef Oversight het volgende:
:\\\') Niet als daar niet een héle goede reden voor is,....
Waar staat dat de vervoerder een goede reden moet hebben? Als reiziger heb je een vervoersovereenkomst gesloten met de vervoerder, wat inhoudt dat je op plaats A in het voertuig van vervoerder instapt, op plaats B uitstapt en de vervoerder zorgt dat het voertuig zich van plaats A naar plaats B begeeft. Gedurende al die tijd tussen het moment van instappen en het moment van uitstappen is vanuit de overeenkomst bepaald dat je je als reiziger hebt te houden aan de regels van vervoerder. In die zin is de vervoerder gerechtigd te bepalen wanneer de reiziger mag uitstappen. Er kan dan ook geen sprake zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
quote:
En het gijzelen van honderden om 1 verdachte van zwartrijden te kunnen overdragen,....

:\\\') ... is als het doodschieten van een foutparkeerder.....
Dat is toch iets wezenlijks anders. Alhoewel ik zelf ook mijn vraagtekens plaats bij de noodzaak van de actie van de conducteur, zie ik het meer als een hinderlijk oponthoud waar men eventueel een schadevergoeding voor kan vragen.
pi_34786429
quote:
Op maandag 6 februari 2006 01:28 schreef Oversight het volgende:

[..]

Want ?

Er was geen enkele reden om de reizigers in hun vrijheid te beperken, ergo wederechtelijke vrijheidsberoving.
Er was wel degelijk een reden, namelijk het voorkomen van de eventuele ontsnapping van éen zwartrijder. Maar toch vind ik het krom om dit ten kosten van 100en andere reizigers te doen. Er was toch wel een ander alternatief mogelijk lijkt mij.
pi_34787154
quote:
Op maandag 6 februari 2006 09:48 schreef Dwaashaas het volgende:

[..]

Er was wel degelijk een reden, namelijk het voorkomen van de eventuele ontsnapping van éen zwartrijder. Maar toch vind ik het krom om dit ten kosten van 100en andere reizigers te doen. Er was toch wel een ander alternatief mogelijk lijkt mij.
Ik denk dat wij te weinig informatie in dit forum hebben om er goed over te oordelen. Zonder details kunnen we geen alternatieven aangeven.
pi_34789698
OverSight, Als je in Amerika zou wonen, zou je best wel een kans maken op een goede schadevergoeding.
Daar denken de rechters net als jij.
In Nederland zijn ze echter iets rationeler.
pi_34790667
quote:
Op maandag 6 februari 2006 11:58 schreef SuperBosch het volgende:
OverSight, Als je in Amerika zou wonen, zou je best wel een kans maken op een goede schadevergoeding.
Daar denken de rechters net als jij.
In Nederland zijn ze echter iets rationeler.
Hopelijk rationeel genoeg om in te zien dat in dit geval de middelen niet overeenkomstig het doel zijn.
Om 1 zwartrijder op te pakken sluit je honderden mensen 20 minuten lang op? Als we het toch over buitenproportioneel hebben.......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')