abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 februari 2006 @ 18:07:48 #151
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35007266
Leg eens uit hoe simpel het dan is?

Weet jij hoe het in elkaar steekt?

En waar baseer je dat op? Op bestaande denkwijzes?

Ben gewoon nieuwsgierig dus
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zondag 12 februari 2006 @ 18:08:53 #152
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_35007315
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 14:32 schreef teamlead het volgende:
Zoals Anselmus van Canterbury al zei geen letterlijk citaat, want dat kan ik zo snel niet vinden
\"God is volmaakt. Daaruit volgt dat God bestaat, want als hij niet zou bestaan, zou hij niet volmaakt zijn\" :\')
Dat slaat toch nergens op?

Een BMW is volmaakt. Daaruit volgt dat een BMW bestaat, want als hij niet zou bestaan, zou hij niet volmaakt zijn.

[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_35008367
quote:
Op zondag 12 februari 2006 18:07 schreef Dromenvanger het volgende:
Leg eens uit hoe simpel het dan is?

Weet jij hoe het in elkaar steekt?

En waar baseer je dat op? Op bestaande denkwijzes?

Ben gewoon nieuwsgierig dus
Als je op jezelf leert letten, zonder teveel poespas. Je bewust stil staat bij wat je denkt en voelt, dan leer je langzamerhand hoe je zelf denkt. Daarmee kun je jezelf ontwikkelen, er bestaat alleen wel 1 voorwaarde: open staan voor jezelf.

Als je die energie gaat focussen op iets externs, kan dat een goede extern gerichte prikkel zijn om intern iets te veranderen. Als je die energie teveel focust op iets externs, dan schiet je je doel voorbij.

Dat 2012 verhaal... kan zijn dat er een spirituele verlichting komt (MAYA's). Kan ook zijn dat Niburu dan langs de Aarde passt (Soemerische kleitabletten), kan ook nog zijn dat de Aarde dan gaat kantelen... dan wordt het een stuk minder prettig. Allemaal mogelijke opties op 2012.
  zondag 12 februari 2006 @ 19:19:21 #154
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_35010235
quote:
Op zondag 12 februari 2006 18:36 schreef Integrity het volgende:

[..]


Dat 2012 verhaal... kan zijn dat er een spirituele verlichting komt (MAYA's). Kan ook zijn dat Niburu dan langs de Aarde passt (Soemerische kleitabletten), kan ook nog zijn dat de Aarde dan gaat kantelen... dan wordt het een stuk minder prettig. Allemaal mogelijke opties op 2012.
Ik denk dat er in 2012 net zo weinig gebeurt als in het jaar 2000 en in alle andere jaren waarvoor het einde der tijden en dergelijke waren voorspeld.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 12 februari 2006 @ 19:28:43 #155
118438 no-way
I need a hug !
pi_35010602
ofcourse God exsits, I married her.
this is gonna hurt!!!
pi_35012234
Interessante thread (net zoals z'n tegenhanger trouwens)

Ik keek net alleen even raar tegen iets aan, namelijk het volgende:
quote:
Op zondag 5 februari 2006 11:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is onder andere 1 verkeerde opvatting over evolutie en kansrekening. Wat is \"verwaarloosbaar\"? Als de kans 1 op de triljoen is, en er zijn een triljoen pogingen, dan is de kans opeens 100%. Verder, als God almachtig is, dan kan hij toch met gemak dat proces via evolutie sturen? De kans is tenslotte niet 0, zoals je zelf zegt. En als laatste dan natuurlijk nog de dooddoener dat God niet almachtig kan zijn, omdat dat tot innerlijke inconsistenties lijdt. Dat is zoiets als zeggen dat 1 gelijk is aan 2.
[..]
Ik ben absoluut geen wiskundige of statisticus, maar volgens mij is als de kans 1 op de triljoen is, en er zijn een triljoen pogingen, het absoluut niet zo dat de kans dan "opeens" 100% is.

Volgens mij blijft de kans altijd (voor alle N 'trekkingen') 1 op de triljoen en wil "een kans van 1 op de triljoen" alleen zeggen dat er gemiddeld aangenomen mag worden dat het bij deze kans 1 keer per 1 triljoen trekkingen 'raak' is.

Zijn er nog wiskundigen/statistiekmensen hier?
  zondag 12 februari 2006 @ 20:50:20 #157
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_35013830
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:10 schreef Starfish het volgende:
Interessante thread (net zoals z'n tegenhanger trouwens)

Ik keek net alleen even raar tegen iets aan, namelijk het volgende:
[..]

Ik ben absoluut geen wiskundige of statisticus, maar volgens mij is als de kans 1 op de triljoen is, en er zijn een triljoen pogingen, het absoluut niet zo dat de kans dan "opeens" 100% is.

Volgens mij blijft de kans altijd (voor alle N 'trekkingen') 1 op de triljoen en wil "een kans van 1 op de triljoen" alleen zeggen dat er gemiddeld aangenomen mag worden dat het bij deze kans 1 keer per 1 triljoen trekkingen 'raak' is.

Zijn er nog wiskundigen/statistiekmensen hier?
Da lijkt mij ook altijd, maar ik hoor graag de mening van de experts.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_35036309
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:10 schreef Starfish het volgende:
Interessante thread (net zoals z'n tegenhanger trouwens)

Ik keek net alleen even raar tegen iets aan, namelijk het volgende:
[..]

Ik ben absoluut geen wiskundige of statisticus, maar volgens mij is als de kans 1 op de triljoen is, en er zijn een triljoen pogingen, het absoluut niet zo dat de kans dan "opeens" 100% is.

Volgens mij blijft de kans altijd (voor alle N 'trekkingen') 1 op de triljoen en wil "een kans van 1 op de triljoen" alleen zeggen dat er gemiddeld aangenomen mag worden dat het bij deze kans 1 keer per 1 triljoen trekkingen 'raak' is.

Zijn er nog wiskundigen/statistiekmensen hier?
Ik verwoorde het verkeerd; De kans blijft natuurlijk gelijk. Als je een dobbelsteen hebt, dan heb je een kans van 1/6 dat je een 1 gooit, 1/6 dat je een 2 gooit etc. Als ik nou N maal gooi, bijvoorbeeld 6000 keer, dan verwacht je dat ik ongeveer 6000*1/6=1000 keer een 1 gooi, en dus ook 1000 keer een 2 etcetera. Hoe groter N wordt, des te kleiner wordt mijn standaarddeviatie, en des te nauwkeuriger kun je voorspellen hoe vaak ik een bepaald getal gooi; in dit geval zijn alle 6 kansen gelijk. Ik geloof dat in dit geval de standaarddeviatie als 1 over wortel N gaat. Maar ik heb al 5 jaar geen echte statistiekvakken gehad, dus daar kan ik naast zitten. Maar je snapt mijn punt wel, ook al verwoorde ik het krom in mijn vorige post; als de kans 1/N is voor een bepaalde uitkomst, en je gaat het experiment N maal uitvoeren, dan verwacht je voor grote N dat je minimaal 1 maal die uitkomst krijgt.

Wat wel een rare opvatting is, is om te zeggen na het gebeurde dat de kans zo klein is, dat het geen toeval kan zijn. Dat is natuurlijk flauwekul; als ik een simulatie uitvoer met een dobbelsteen waarbij ik een miljard keer een worp doe, en ik ga kijken wat de kans is op die combinatie van een miljard worpen, dan is de kans daarop buitensporig klein, namelijk (1/6)1000000000. Maar toch heb ik het gegooid. Terwijl sommige mensen (hier ook?) maar wat graag die (1/6)1000000000 gelijk aan 0 willen zetten. Dat leidt tot een tegenspraak; volgens hen heeft de simulatie niet plaatsgevonden.
-
  zondag 19 februari 2006 @ 00:44:39 #159
19194 Oversight
◢◤
pi_35242997
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik verwoorde het verkeerd;
Ach, waar gehakt wordt vallen spaanders.... een kniezoor die erover zeurt toch?
quote:
De kans blijft natuurlijk gelijk. Als je een dobbelsteen hebt, dan heb je een kans van 1/6 dat je een 1 gooit, 1/6 dat je een 2 gooit etc.
Tot zover volg ik je nog.....
quote:
Als ik nou N maal gooi, bijvoorbeeld 6000 keer, dan verwacht je dat ik ongeveer 6000*1/6=1000 keer een 1 gooi, en dus ook 1000 keer een 2 etcetera.
Dus omdat de kans er is, verwacht je ook dat dát gebeurt en niets anders ?

Wat een beperkt blikveld ,...

wat doe je met de keren dat je dubbele nummers gooit dan?

Voor iedere keer dat je gooit heb je namelijk een kans van 1/6 dat je bubbel gooit, én voor iedere 2e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 1/6 dat je dubbel gooit, en voor iedere 3e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 2/6 dat je dubbel gooit, voor iedere 4e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 3/6 dat je dubbel gooit, voor iedere 5e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 4/6 dat je dubbel gooit, voor iedere 6e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 5/6 dat je dubbel gooit...

waar neem je dat mee in je theorie?
quote:
Hoe groter N wordt, des te kleiner wordt mijn standaarddeviatie, en des te nauwkeuriger kun je voorspellen hoe vaak ik een bepaald getal gooi; in dit geval zijn alle 6 kansen gelijk.
Zie hierboven,......

NIET dus.....
quote:
Ik geloof dat in dit geval de standaarddeviatie als 1 over wortel N gaat.
Dús ook verkeerde conclusie
quote:
Maar ik heb al 5 jaar geen echte statistiekvakken gehad, dus daar kan ik naast zitten.
Je zit er flink naast!
quote:
Maar je snapt mijn punt wel,
nee,... leg eens beter uit ?
quote:
ook al verwoorde ik het krom in mijn vorige post; als de kans 1/N is voor een bepaalde uitkomst, en je gaat het experiment N maal uitvoeren, dan verwacht je voor grote N dat je minimaal 1 maal die uitkomst krijgt.
Dat is dus klinkklare onzin, zie hierboven bij dobbelstenen...
quote:
Wat wel een rare opvatting is, is om te zeggen na het gebeurde dat de kans zo klein is, dat het geen toeval kan zijn. Dat is natuurlijk flauwekul; als ik een simulatie uitvoer met een dobbelsteen waarbij ik een miljard keer een worp doe, en ik ga kijken wat de kans is op die combinatie van een miljard worpen, dan is de kans daarop buitensporig klein, namelijk (1/6)1000000000. Maar toch heb ik het gegooid. Terwijl sommige mensen (hier ook?) maar wat graag die (1/6)1000000000 gelijk aan 0 willen zetten. Dat leidt tot een tegenspraak; volgens hen heeft de simulatie niet plaatsgevonden.
Nee, volgens hen is de simulatie geprogrameerd door mensen die het begrip niet bevatten....

◢◤
  zondag 19 februari 2006 @ 00:46:08 #160
19194 Oversight
◢◤
pi_35243034
Ik geloof in god omdat ik iedere dag de liefde zie!

Ik geloof dat ie zich óveral in heeft verstopt, zélfs in die lui die in kerken hypocriet zitten te zijn...

én in extreme moslimfanaten met bommen...
◢◤
pi_35243777
Deze opmerking heb ik zojuist als reactie gegeven op de frontpagepost over de Imam die een wereldwet wil die respect heeft voor elke religie. Mijn mening sluit hierbij naadloos aan op dit topic en luidt:

"Als jij als mens vindt dat jouw geloof sterk genoeg is, laat het dan ook sterk genoeg zijn voor jezelf."
  zondag 19 februari 2006 @ 09:30:24 #162
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35247218
Ik geloof in God omdat ik vind dat alles goed in elkaar zit, ik geloof niet dat de oerknal alles zo heeft kunnen maken. Ik denk dat het met verstand gemaakt is dus. Ik weet niet hoe het gemaakt is, maar het is gemaakt. Er zit een gedachte achter als je het mij vraagt. Het is van te voren uitgekiend en in kaart gebracht en vervolgens is het naar voren gekomen.

De visie die mensen op God hebben is niet de juiste vaak denk ik. Maar daar kom ik later op terug. God moeten aanbidden slaat bijvoorbeeld nergens op. En dat je naar de hemel gaat ook niet. Het is heel anders allemaal. Maar dan moet ik me verder laten wegzakken om te kunnen oordelen wat ik er zelf van vind.

Het hiernamaals wil ik me nog in verdiepen, wat er gebeurt met je levensenergie als het licht uitgaat. En of je misschien naar een andere dimensie gaat als het ware als overledene. Ik denk dat voor de overleden mensen een aparte wereld is en dat wij die wereld ook kunnen benaderen.

Ik geloof niet dat de dood staat voor het einde, ik denk dat er iets anders komt nog. En misschien lijkt het wel op dit leven een beetje. Maar dan moet ik wederom mijn gevoel en verstand laten stromen richting die andere dimensie mocht die dimensie bestaan. Naar die dimensie toegaan als het ware, puur door het aan te voelen. Kan gevaarlijk klinken mocht het lukken, maar met verstand en rust en met goede wil is alles mogelijk.

Ik geloof dus 100 procent in meerdere werelden En heeft de oerknal daarvoor kunnen zorgen? Zaten in de oerknal ook meerdere werelden? Maar misschien was de oerknal wel gewoon de launch. Dat God ff op de groene knop drukte. Op de "launch-button".

[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 19-02-2006 09:35:39 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35249264
quote:
Op zondag 19 februari 2006 00:44 schreef Oversight het volgende:

Voor iedere keer dat je gooit heb je namelijk een kans van 1/6 dat je bubbel gooit, én voor iedere 2e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 1/6 dat je dubbel gooit, en voor iedere 3e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 2/6 dat je dubbel gooit, voor iedere 4e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 3/6 dat je dubbel gooit, voor iedere 5e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 4/6 dat je dubbel gooit, voor iedere 6e keer van 6 dat je gooit heb je een kans van 5/6 dat je dubbel gooit...

Heb niet het idee dat je dit serieus bedoelt gezien je vorige posts naar me toe, maar ala.

Dubbel gooien doet er niet toe, het gaat om het cijfer an sich dat je gooit. De volgende worp staat los van de vorige worp; ik geloof dat dat vertaalt wordt met "de kanzen zijn niet complementair". Stel ik gooi 6 keer met een dobbelsteen. Dan is bij de eerste gooi de kans op een 1 gelijk aan 1/6. Bij de tweede gooi is de kans op 1 weer 1/6. Bij de derde gooi weer 1/6. Of ik een cijfer dubbel gooi, doet er niet toe. De verwachting is, dat ik na 6 keer gooien minimaal éénmaal een 1 heb gegooid. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt net zo goed 6 maal een 2 gooien, maar de kans daarop is 1/64. Natuurlijk kun je ook iets anders verwachten, daarvoor is het statistiek. Zo kun je een gemiddelde definieren en een standaarddeviatie. Die laatste vertelt je hoe je kansdistributie er uit ziet ( natuurlijk niet wat de gemiddelde afwijking van het gemiddelde is, want die is per definitie 0 ). Als je het experiment nou heel vaak herhaald, zul je zien dat de kans dat je verwachtingen uitkomen, steeds groter wordt. Dat hoeft natuurlijk niet, maar daarvoor, alweer, is het kansberekening.

Je kunt het nog makkelijker inzien met een muntje opgooien: elke worp levert weer een kans van 1/2 op dat je munt gooit. Moet je in die analyse ook meenemen of je daarvoor misschien al es munt hebt gegooid?

Ik vraag me af wat jij van statistiek hebt meegekregen, maar je opmerking " Dus omdat de kans er is, verwacht je ook dat dát gebeurt en niets anders? Wat een beperkt blikveld ..." doet me vermoeden dat dat niet zo gek veel is; je gaat hier compleet voorbij het idee van statistiek, en laat je misplaatste blik jegens alles wat met wetenschap heeft te maken wel weer aardig zien.
-
  zondag 19 februari 2006 @ 13:11:09 #164
19194 Oversight
◢◤
pi_35251368
quote:
Op zondag 19 februari 2006 12:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb niet het idee dat je dit serieus bedoelt gezien je vorige posts naar me toe, maar ala.
Kan ik daar iets mee,...?

nope,...

Kan jij er iets mee,..... ?

Blijkbaar ook niet,...

Bingo,... Koelkast!! om even in de onsterfelijke woorden van vonny te spreken......

Als je dergelijke opmerkingen maakt tegen mensen, kun je verwachten dat ze iets terug willen zeggen......
quote:
Dubbel gooien doet er niet toe, het gaat om het cijfer an sich dat je gooit. De volgende worp staat los van de vorige worp; ik geloof dat dat vertaalt wordt met "de kanzen zijn niet complementair". Stel ik gooi 6 keer met een dobbelsteen. Dan is bij de eerste gooi de kans op een 1 gelijk aan 1/6. Bij de tweede gooi is de kans op 1 weer 1/6. Bij de derde gooi weer 1/6. Of ik een cijfer dubbel gooi, doet er niet toe. De verwachting is, dat ik na 6 keer gooien minimaal éénmaal een 1 heb gegooid. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt net zo goed 6 maal een 2 gooien, maar de kans daarop is 1/64. Natuurlijk kun je ook iets anders verwachten, daarvoor is het statistiek. Zo kun je een gemiddelde definieren en een standaarddeviatie. Die laatste vertelt je hoe je kansdistributie er uit ziet ( natuurlijk niet wat de gemiddelde afwijking van het gemiddelde is, want die is per definitie 0 ). Als je het experiment nou heel vaak herhaald, zul je zien dat de kans dat je verwachtingen uitkomen, steeds groter wordt. Dat hoeft natuurlijk niet, maar daarvoor, alweer, is het kansberekening.
Dat gaan we nooit eens worden op deze manier...
quote:
Je kunt het nog makkelijker inzien met een muntje opgooien: elke worp levert weer een kans van 1/2 op dat je munt gooit. Moet je in die analyse ook meenemen of je daarvoor misschien al es munt hebt gegooid?
Wél als je stelt dat:
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:34 schreef Haushofer het volgende:

-knip- De kans blijft natuurlijk gelijk. Als je een dobbelsteen hebt, dan heb je een kans van 1/6 dat je een 1 gooit, 1/6 dat je een 2 gooit etc. Als ik nou N maal gooi, bijvoorbeeld 6000 keer, dan verwacht je dat ik ongeveer 6000*1/6=1000 keer een 1 gooi, en dus ook 1000 keer een 2 etcetera. Hoe groter N wordt, des te kleiner wordt mijn standaarddeviatie, en des te nauwkeuriger kun je voorspellen hoe vaak ik een bepaald getal gooi; in dit geval zijn alle 6 kansen gelijk. Ik geloof dat in dit geval de standaarddeviatie als 1 over wortel N gaat.
Niet overeind te houden dus,.....

Maar gaan we niet een beetje offtpic hiermee?

Wellicht hoort jouw discussie eigenlijk in WLF thuis.......
quote:

en laat je misplaatste blik jegens alles wat met wetenschap heeft te maken wel weer aardig zien.


Open een wetenschappelijk topic in WFL..

Gaan we het er daar over hebben....

Over een paar dagen,....

[ Bericht 2% gewijzigd door Oversight op 19-02-2006 13:17:23 ]
◢◤
pi_35253579
En weer is de inhoud heel ver te zoeken: je weerlegt niks, je rukt tekst uit het verband en zet er een smiley bij. Maar jij vond tenslotte ook dat 1+1=1, dus ik kan het je niet kwalijk nemen. Hoef ik ook niet meer serieus op je in te gaan, kun jij tenslotte ook niet
-
  zondag 19 februari 2006 @ 14:27:52 #166
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35253865
Bij 1 + 1 = 1

Als je 1 toetsenbord hebt, en je telt daar nog een toetsenbord bij op. Dan heb je nog steeds afzonderlijke toetsenborden. De toetsenborden blijven eenzijdig. De toetsenborden worden geen 2. Je hebt wel 2 toesenborden. Maar goed, ik weet niet wat ik nu wil zeggen. Kan het ook fout hebben. Moet hier over nadenken ook. Sowieso moet ik nadenken, ik denk te weinig na soms

Maar dan ligt het eraan hoe je die optel-som doet benaderen. Je kunt de hele optelsom van 1+1 = 2 in twijfel trekken. Maar alles valt in twijfel te trekken.

Niets is zeker. Het is allemaal bedacht door mensen en mensen hoeven het per definitie niet bij het juiste eind te hebben.

Als mensen mij zeggen van ." Je wordt nu eenmaal ouder in het leven" ( ouder in de zin van leeftijd) Dan zal ik tegen die mensen zeggen, dat zeg jij jah. Wie zegt dat ik ouder wordt? Wie weet word ik wel jonger.

Mensen nemen vaak zaken als waar aan. Mensen gebruiken creativiteit weinig. Mensen gaan niet diep op zaken in. Je kunt alles anders benaderen. Je kunt alles omgooien. Alles van een andere zijde bekijken.

Je kunt zelf een theorie ontwikkelen als mens. Je eigen theorie. En wie weet is je eigen theorie kloppend. Zolang die theorie maar in het leven past van jezelf.

Het hele rekensysteem, tja, het is eenzijdig misschien. Er zit geen diepgang in.

Wil je echt creatief met getallen en wiskunde omgaan, dan zul je sowieso een ander rekenstelsel moeten aannemen. Ga je altijd uit van de basis-principes dan zul je nooit verandering krijgen volgens mij.

Ik zal me moeten verdiepen in het ontstaan van het reken-stelsel en wat de achterliggende gedachte is. En wie weet is er wel een vele betere manier. Zo zou je ook de hele wiskunde in twijfel kunnen trekken.

Maar goed, dat komt ook omdat ik nu gewoon zaken in twijfel trek. Zomaar uitgaan dat het okey is en zinvol is en flexibel is en opbouwend is dat kan ik dus niet. Ik zal wel mezelf moeten toetsen blijven. Dus twijfelen aan alles, en dan kijken of de twijfel okey is.

[ Bericht 22% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 19-02-2006 14:35:15 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35254227
quote:
Op zondag 19 februari 2006 01:21 schreef Integrity het volgende:
Deze opmerking heb ik zojuist als reactie gegeven op de frontpagepost over de Imam die een wereldwet wil die respect heeft voor elke religie. Mijn mening sluit hierbij naadloos aan op dit topic en luidt:

"Als jij als mens vindt dat jouw geloof sterk genoeg is, laat het dan ook sterk genoeg zijn voor jezelf."
Om het ff ontopic te trekken:

Mensen hebben toch de neiging om mekaars mening op te dringen, al helemaal als het om zoiets vaags als absolute waarheden gaat. Het klinkt mooi wat je zegt, maar ook utopisch.
-
pi_35254795
ik word eigenlijk steeds scheitzieker van spiritualiteit god of geen god? who cares wat hebben we eraan? niemand heeft 100% bewijs en zekerheid van dat iets spiritueels paranormaals goddelijks bestaat
niemand heeft 100% zekerheid dat het niet bestaat.. maar wat is de nut ervan leven is het enige waar we zeker van zijn waar we aan kunnen werken en wat belangrijk is
als volgens de christenen god echt liefde is vanwaar de bijbel? leer gewoon wat echte liefde is en draag dat naar buiten. ik word ook echt scheitziek van 1 christene een zogenaamde vriendin van mn moeder maar ze mag van haar niet met der vriend om gaan ze mag mij niet zien omdat ik verkeerde boeken lees ze mag niet aan yoga doen ze moest boeken en beelden verbranden om niet meer in zonde te zijn en er zouden volgens haar demonen in haar zitten. ja dat is liefde
pi_35254832
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:02 schreef -starseed-mayo- het volgende:
.... ja dat is liefde.
Een een klein beetje veralgemeniseren
-
  zondag 19 februari 2006 @ 15:10:16 #170
19194 Oversight
◢◤
pi_35255011
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:18 schreef Haushofer het volgende:
En weer is de inhoud heel ver te zoeken:
Jah,.. waarom blijf je dat toch doen?
quote:
je weerlegt niks, je rukt tekst uit het verband en zet er een smiley bij.
ik vind dat inderdaad erg flauw van je,...
quote:
Maar jij vond tenslotte ook dat 1+1=1, dus ik kan het je niet kwalijk nemen.
Je hebt niet gelezen, of je begrijpt het écht niet...
quote:
Hoef ik ook niet meer serieus op je in te gaan, kun jij tenslotte ook niet
Je kunt ook gewoon zwijgen als je niets inhoudelijks toe te voegen hebt.

◢◤
  zondag 19 februari 2006 @ 15:11:26 #171
19194 Oversight
◢◤
pi_35255041
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Om het ff ontopic te trekken:

Mensen hebben toch de neiging om mekaars mening op te dringen, al helemaal als het om zoiets vaags als absolute waarheden gaat. Het klinkt mooi wat je zegt, maar ook utopisch.
utopie om te denken dat die ander.......

Léés m nog eens, het gaat om jezelf
◢◤
pi_35255517
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:02 schreef -starseed-mayo- het volgende:
ik word eigenlijk steeds scheitzieker van spiritualiteit god of geen god? who cares wat hebben we eraan? niemand heeft 100% bewijs en zekerheid van dat iets spiritueels paranormaals goddelijks bestaat
niemand heeft 100% zekerheid dat het niet bestaat.. maar wat is de nut ervan leven is het enige waar we zeker van zijn waar we aan kunnen werken en wat belangrijk is
als volgens de christenen god echt liefde is vanwaar de bijbel? leer gewoon wat echte liefde is en draag dat naar buiten. ik word ook echt scheitziek van 1 christene een zogenaamde vriendin van mn moeder maar ze mag van haar niet met der vriend om gaan ze mag mij niet zien omdat ik verkeerde boeken lees ze mag niet aan yoga doen ze moest boeken en beelden verbranden om niet meer in zonde te zijn en er zouden volgens haar demonen in haar zitten. ja dat is liefde
Of ze heeft diegene zoveel lief dat ... (soort beschermingsactie?)
pi_35256267
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:11 schreef Oversight het volgende:

[..]

utopie om te denken dat die ander.......

Léés m nog eens, het gaat om jezelf
Dat las ik ook, waarop ik toevoegde dat dat utopisch klinkt; mensen betrekken het toch altijd op anderen.
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:10 schreef Oversight het volgende:

[..]

Jah,.. waarom blijf je dat toch doen?
[..]

ik vind dat inderdaad erg flauw van je,...
[..]

Je hebt niet gelezen, of je begrijpt het écht niet...
[..]

Je kunt ook gewoon zwijgen als je niets inhoudelijks toe te voegen hebt.

Kun je misschien ook ff normaal doen? Je komt over als een klein kind.
-
  zondag 19 februari 2006 @ 16:00:26 #174
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35256351
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:31 schreef HRR het volgende:

[..]

Of ze heeft diegene zoveel lief dat ... (soort beschermingsactie?)
Teveel bescherming uit liefde kan nadelig uitwerken. Sowieso is teveel bescherming niet goed denk ik. Je kunt wel bescherming bieden tegen het kwade, maar als je niet weet wat goed of kwaad is, dan kun je maar beter niet bezig zijn met het kwaad. En of goed of kwaad bestaat dat betwijfel ik al helemaal. Juistheid gaat het eerder om. Passend gedrag. Maar dan heb ik het ook over respect en misschien ook liefde, of waardering Liefde...ik weet niet. Dat woord is ook zo ruim en je kunt liefde altijd anders interpreteren. Waardering is een begrip dat makkelijker te omschrijven valt.

Zoals ik al schreef. Met de beste bedoelingen kun je het grootste leed veroorzaken. En uit liefde kun je daden doen die slecht zijn. Uit liefde kan ook wraak ontstaan. Als de liefde over is. Zo heeft liefde misschien meer nadelige kenmerken in zich. Liefde heeft haat als tegenhanger ook. Maar wat ik daar mee wil zeggen weet ik zelf niet precies. Dat alles een keerzijde moet hebben vind ik raar op dit moment.

Daarom had ik het over passend gedrag en passende situaties. Het gaat erom dat het passend is.

En het past als het past.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35256352
Kappen nou !
Ik had de OP willen quoten om terug te gaan naar het onderwerp, maar de TT zegt het wel zo'n beetje

Herlees die even en doe eens lief.
God is liefde en geloof je niet in God dan ga ik ervan uit dat je die liefde al ergens anders gevonden denkt te hebben, voor mijn part in je linkerteen.

Straal een klein beetje naar dit forum en elkaar, anders ga ik slaan

we weten trouwens allemaal wie ik het snelste binnen handbereik heb...
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 19 februari 2006 @ 16:03:02 #176
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_35256435
Dus: Als god = liefde en god blijkt niet te bestaan, dan bestaat liefde ook niet? Damn... deprimerend topic
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_35256488
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:03 schreef Nickthedick het volgende:
Dus: Als god = liefde en god blijkt niet te bestaan, dan bestaat liefde ook niet? Damn... deprimerend topic
welk deel van bovenstaande post begrijp jij niet ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 19 februari 2006 @ 16:05:20 #178
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35256503
Is liefde nodig in het leven

Waardering en respect is dat niet voldoende

Als je zegt dat je iemand waardeert om iemands aanwezigheid. Is dat hetzelfde als wanneer je zegt dat je van iemand houdt

Houden van, vasthouden. En zo kan ik verder proberen te ontleden van woorden. Is liefde niet beknellend en neemt liefde geen adem weg

Niet dat ik nu niet geloof in liefde. Ik vraag me af wat de inhoud van liefde is nu. Wat de betekenis is van liefde.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zondag 19 februari 2006 @ 16:06:45 #179
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_35256548
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:04 schreef Mirage het volgende:

[..]

welk deel van bovenstaande post begrijp jij niet ?
Dat van dat 'stralen' vind ik wel een beetje eng klinken.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zondag 19 februari 2006 @ 16:09:32 #180
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_35256642
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:05 schreef Dromenvanger het volgende:
Is liefde nodig in het leven

Waardering en respect is dat niet voldoende

Als je zegt dat je iemand waardeert om iemands aanwezigheid. Is dat hetzelfde als wanneer je zegt dat je van iemand houdt

Houden van, vasthouden. En zo kan ik verder proberen te ontleden van woorden. Is liefde niet beknellend en neemt liefde geen adem weg

Niet dat ik nu niet geloof in liefde. Ik vraag me af wat de inhoud van liefde is nu. Wat de betekenis is van liefde.
Bij liefde hebben mensen een meer 'onvoorwaardelijke' connotatie denk ik... zelfde gevoel, andere bewoording.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_35256884
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:31 schreef tsjsieb het volgende:
Omdat ik zo opgevoed ben.
Opgevoed
Gehersenspoelt bedoel je, triest dat ouders hun kind van jongs af aan hersenspoelen
Laat dat kind lekker zelf beslissen als het een jaar of 16 is...
pi_35256926
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:06 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Dat van dat 'stralen' vind ik wel een beetje eng klinken.
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:05 schreef Dromenvanger het volgende:
Is liefde nodig in het leven
Nodig ?
Dat denk ik niet... zonder liefde kan je ook leven.. net als zonder blijheid... zonder voeten.. zonder.....

Het is alleen een beetje jammer dnek ik als je bewust zou kiezen om te leven zonder liefde.

Liefde geeft denk ik wel meer kwaliteit aan het leven.
al is het alleen maar in de vorm van liefde voor jezelf.
quote:
Waardering en respect is dat niet voldoende

Als je zegt dat je iemand waardeert om iemands aanwezigheid. Is dat hetzelfde als wanneer je zegt dat je van iemand houdt

Houden van, vasthouden. En zo kan ik verder proberen te ontleden van woorden. Is liefde niet beknellend en neemt liefde geen adem weg
Ik denk dat echte liefde júist vrijheid en loslaten is... en hiermee heb je denk ik de basis voor waarom ik niet in een God geloof zoals die b.v. in het Christendom beschreven staat.

Ik hou van mijn man omdat ik hem waardeer, graag bij hem ben, ik aan hem denk als ik niet bij hem ben, hij mij vlinders in mijn buik geeft....... terwijl ik ten alle tijde vrij ben om te gaan en te staan waar ik wil.
En vica versa.

Eisen opleggen, gedragingen af willen dwingen.... meer uitingen van bezittingsdrang naar mijn idee dan van liefde...
quote:
Niet dat ik nu niet geloof in liefde. Ik vraag me af wat de inhoud van liefde is nu. Wat de betekenis is van liefde.
Liefde is vrij zijn en toch de wens hebben de ander te helpen bij het worden/ zijn wat hij/zij wil.
(niet dat wat jij bedacht hebt dat ze zouden moeten zijn)

naar mijn idee dan...

Maar ik geloof dat we afdrijven ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 19 februari 2006 @ 16:18:47 #183
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_35257002
-- offtopic --

[ Bericht 97% gewijzigd door Mirage op 19-02-2006 16:19:33 ]
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zondag 19 februari 2006 @ 16:22:57 #184
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_35257184
liefde is niet nodig om te leven, maar om te overleven. Het is evolutionair goed te verklaren. Maar weet niet of dat hier ''telt''.

Wat zegt de bijbel eigenlijk over de eerste mensen en hun omgeving. Waren het mensne die leefden vn de hele dag eten zoeken, voornamelijk bessen? Daarna werden het jagers?
Hoe kwamen ze op het idee om een huisje te bouwen? Hoe kreeg de 1e mens zijn eerste materialen?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 19 februari 2006 @ 17:11:47 #185
113347 Erick1985
Honesty is the key...
pi_35258790
Ik geloof tot op zekere hoogte in God. Maar of God écht bestaat weet ik niet. Wel geloof ik dat er een hoger wezen is dan ons. Ook weet ik 100% zeker dat er een leven is na de dood is en dat onze overleden dierbaren van tijd tot tijd bij ons zijn.
Be kind, be polite, be nice, be helpful, be normal, be yourself. Then everything will be ok.
  zondag 19 februari 2006 @ 17:27:04 #186
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_35259322
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:15 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Opgevoed
Gehersenspoelt bedoel je, triest dat ouders hun kind van jongs af aan hersenspoelen
Laat dat kind lekker zelf beslissen als het een jaar of 16 is...
Zo ervaar ik het zeker niet hoor. Mijn ouders hebben mij vrij gelaten in het maken van mijn eigen keuzes, ook in hetgeen wat betreft keuzes qua religie. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ze je wel vertellen wat zij geloven, en wat zij 'zien in het leven', maar dat betekent niet dat ik nu gedwongen christen ben.
Ik ben mijn ouders erg dankbaar dat ze mij dit hebben bijgebracht en heb nu zelf bewust een keuze mogen maken om verder te gaan met dit geloof.
pi_35261215
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Om het ff ontopic te trekken:

Mensen hebben toch de neiging om mekaars mening op te dringen, al helemaal als het om zoiets vaags als absolute waarheden gaat. Het klinkt mooi wat je zegt, maar ook utopisch.
Ik voer het nu uit in de praktijk. Ik hou het dan puur voor mezelf, maar ik ga daar heel bewust mee om. Je hebt natuurlijk wel met emoties te maken.. maar het gaat me best goed af. Het gaat erom dat je dit soort kennis in het gesprek voegt, noem het metacommunicatie.
pi_35263737
quote:
Op zondag 19 februari 2006 17:27 schreef tsjsieb het volgende:

[..]

Zo ervaar ik het zeker niet hoor. Mijn ouders hebben mij vrij gelaten in het maken van mijn eigen keuzes, ook in hetgeen wat betreft keuzes qua religie. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ze je wel vertellen wat zij geloven, en wat zij 'zien in het leven', maar dat betekent niet dat ik nu gedwongen christen ben.
Nee, natuurlijk ervaar je het niet als een dwang, anders zou je jezelf niet Christen noemen. Maar als kind ben je nou eenmaal zodanig bevattelijk dat je alles van je ouders voor waarheid aanneemt. Dat is als kind belangrijk: 'pas op voor vuur, pas op voor krokodillen, pas op voor auto's'. Als je als kind die eigenschap niet zou hebben, dan zou je gemakkelijker ongelukken kunnen krijgen. Omdat je op vroege leeftijd hebt geleerd "Jezus is goed, duivel is slecht" heb je dit toch al dan niet bewust meegekregen van je ouders. En wat van je ouders komt is goed, zo weet je als kind. Dus dat 'vrij gelaten' is ook maar ten dele waar, het is je met de paplepel ingegoten. Evolutionair bioloog Richard Dawkins noemt godsgeloof niet voor niets 'The virus of the mind'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zondag 19 februari 2006 @ 19:22:37 #189
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35264283
quote:
Op zondag 19 februari 2006 19:09 schreef onemangang het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk ervaar je het niet als een dwang, anders zou je jezelf niet Christen noemen. Maar als kind ben je nou eenmaal zodanig bevattelijk dat je alles van je ouders voor waarheid aanneemt. Dat is als kind belangrijk: 'pas op voor vuur, pas op voor krokodillen, pas op voor auto's'. Als je als kind die eigenschap niet zou hebben, dan zou je gemakkelijker ongelukken kunnen krijgen. Omdat je op vroege leeftijd hebt geleerd "Jezus is goed, duivel is slecht" heb je dit toch al dan niet bewust meegekregen van je ouders. En wat van je ouders komt is goed, zo weet je als kind. Dus dat 'vrij gelaten' is ook maar ten dele waar, het is je met de paplepel ingegoten. Evolutionair bioloog Richard Dawkins noemt godsgeloof niet voor niets 'The virus of the mind'.


En ergens ligt de wortel van het kwaad, het is van ouder op kind gegaan. En ergens is dat hele proces tot gang gekomen, de ouders van nu, die hun kinderen Christelijk opvoeden, hebben ook weer een opvoeding gehad dat met geloof te maken had. Je zou terug naar het begin moeten gaan, wil je het kwaad tot de wortel aanpakken.

Het is inderdaad een virus. Het is besmettelijk. Zodra je ook maar in 1 ding gelooft dat niet waar is, dan is al je hele denken besmet. Ik geloof dus heilig erin dat iedere niet passende gedacht die niet klopt, een besmetting is. Een virus inderdaad. Vergelijk het met virussen op internet een beetje. Het denken zal kloppend moeten zijn en logisch, dan pas is het denken zoals het zijn moet. Zonder fouten dus

God kan best bestaan, maar het gaat om de inhoud van zijn bestaan. En in hoeverre je mensen laat nadenken over zijn bestaan. Zodra je komt met de stelling dat hij bestaat en dat daarom mensen zomaar moeten geloven. Haal je de hele impuls van het willen verklaren bij mensen weg. Mensen zouden moeten nadenken wat het leven betekend. En dat doe je niet door zomaar te komen met God en dat mensen maar moeten geloven omdat ze anders niet naar de hemel gaan.

Laat mensen uit zichzelf goed gedrag vertonen wederom. Laat ze zelf de zin van het leven inzien en zo kan ik doorgaan.

God als voorbeeld is niet goed. En God is niet eens een voorbeeld. God wordt altijd op een voetstuk geplaatst. Mensen worden vaak gedwongen om in hem te geloven. Het is eenrichtingsverkeer ook wel.

[ Bericht 11% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 19-02-2006 19:29:35 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35268086
quote:
Op zondag 19 februari 2006 17:27 schreef tsjsieb het volgende:

[..]

Zo ervaar ik het zeker niet hoor. Mijn ouders hebben mij vrij gelaten in het maken van mijn eigen keuzes, ook in hetgeen wat betreft keuzes qua religie. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ze je wel vertellen wat zij geloven, en wat zij 'zien in het leven', maar dat betekent niet dat ik nu gedwongen christen ben.
Ik ben mijn ouders erg dankbaar dat ze mij dit hebben bijgebracht en heb nu zelf bewust een keuze mogen maken om verder te gaan met dit geloof.
Waar het mij om gaat is dat het merendeel van jongs af aan wordt geïndoctrineerd en dat zie ik als een (geestelijke) vorm van mishandeling
Maar denk je echt dat er een god of allah bestaat dan?
Ik geloof in mezelf, dat is meer dan genoeg...
  zondag 19 februari 2006 @ 21:31:44 #191
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_35269520
quote:
Op zondag 19 februari 2006 20:58 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Waar het mij om gaat is dat het merendeel van jongs af aan wordt geïndoctrineerd en dat zie ik als een (geestelijke) vorm van mishandeling
Bij dat merendeel wat dan volgens jou geïndoctrineerd wordt, hoor ik dan ook. Natuurlijk is het zo dat je dat soort dingen als kind eerder zult aannemen, maar het zorgt er niet voor dat je verstand wordt weggegnomen. Ook als opgevoed christen kun je nog gewoon nadenken over moeilijke zaken.
Ook ik zit nog steeds met vragen. Ik weet niet waarom we hier nu nog op aarde zijn, waarom er zoveel oorlog en leed is, waarom God ons niet lijkt te horen. En als dat voor mij een aanleiding zou zijn om niet meer te geloven, dan mag ik daar voor kiezen. En dat geld voor anderen ook.
quote:
Maar denk je echt dat er een god of allah bestaat dan?
Ik geloof in mezelf, dat is meer dan genoeg...
Ja, ik denk echt dat God bestaat. Dat jij alleen in jezelf gelooft, prima...

Jij gelooft op jouw manier, en ik op de Zijne...
pi_35273157
quote:
Op zondag 19 februari 2006 20:58 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Waar het mij om gaat is dat het merendeel van jongs af aan wordt geïndoctrineerd en dat zie ik als een (geestelijke) vorm van mishandeling
Stel je niet zo aan, zeikhannes.
pi_35273239
Ik vind het bijzonder zielig dat mensen lopen te zeiken over een religieuze opvoeding. De eerste ouders die hun kinderen vrij van welke subjectieve waardeoordeel dan ook opvoeden moeten zelf nog geboren worden. Is het niet het geloof in God, dan is het wel weer iets anders.
  zondag 19 februari 2006 @ 23:19:02 #194
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_35273359
quote:
Op zondag 19 februari 2006 20:58 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Waar het mij om gaat is dat het merendeel van jongs af aan wordt geïndoctrineerd en dat zie ik als een (geestelijke) vorm van mishandeling
alle normen en waarden die je door je opvoeding meekrijgt zijn dus in jouw ogen indoctrinatie Geloof is één van de elementen in een opvoeding, al is het maar het ontbreken van geloof...

Overigens heb ik zelf een geweldige opvoeding gehad van niet-gelovige ouders. Ik verwijt ze dat niet, maar ik vind het jammer dat ik dat stukje in mijn opvoeding niet heb gekregen van ze.... Vind je dat ook een vorm van geestelijke mishandeling dan
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_35273408
Volgens mij heb je zelf nog altijd de keuze om te kiezen om te geloven en is het een beetje simplistisch om te stellen dat je iemand dwingt om iets te willen zien op een manier zoals jij het zou willen. Als mensen dat zouden kunnen, dan waren er geen junkies of aso's, omdat deze door hun opvoeding zodanig geindoctrineerd zijn door de ouders (of de wet indien incapabel). Dit is niet de realiteit.
pi_35364430
Jullie praten over indoctrines, maar wat is een indoctrine? Een kind of volwassen bewust / onbewust bepaalde overtuigingen opdringen, zonder dat je een eigen mening kan vormen.

We leven in een samenleving waar relatief veel sociale controle is ( bijv onderwijs ). Er zijn natuurlijk legio christelijke scholen, maar vanuit de wet wordt bepaald dat een kind de mogelijkheid moet krijgen een eigen identiteit te ontwikkelen. Een identiteit met of zonder geloof.

Het geloof kan binnen een streng gereformeerd gezin een verstikkende werking hebben op een kind. Een gematigd geloof zoals je vaak op christelijke scholen ziet i.t.t. het gezin waar dit kind onderdeel vanuit maakt. In dit geval is het volstrekt logisch dat een kind moeite gaat krijgen, tussen de opgedrongen beleving van het geloof door de ouders t.o.v. de relatieve vrijheid die onze samenleving kent.

Hierdoor ontstaat tweespalt tussen de beleving van de ouders en de omgeving waarin het kind wordt opgevoed. Feit is dat je god moet lief hebben en dan zal die liefde worden beloond. Elke christen beleefd het geloof weer op een andere wijze. Hierdoor is het geloof in principe onderhevig aan grote veranderingen. Temeer omdat het geloof in de beleving moet passen binnen onze technologische samenleving. Dit zorgt voor frictie, maar de ''evolutie'' van het geloof zal er uiteindelijk toe leiden dat er harmonie ontstaat tussen verschillende opvattingen die het geloof rijk is.
pi_35365646
Mooi gesproken Chewbacca
pi_35367391
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 14:05 schreef Chewbacca het volgende:
Jullie praten over indoctrines, maar wat is een indoctrine? Een kind of volwassen bewust / onbewust bepaalde overtuigingen opdringen, zonder dat je een eigen mening kan vormen.

We leven in een samenleving waar relatief veel sociale controle is ( bijv onderwijs ). Er zijn natuurlijk legio christelijke scholen, maar vanuit de wet wordt bepaald dat een kind de mogelijkheid moet krijgen een eigen identiteit te ontwikkelen. Een identiteit met of zonder geloof.

Het geloof kan binnen een streng gereformeerd gezin een verstikkende werking hebben op een kind. Een gematigd geloof zoals je vaak op christelijke scholen ziet i.t.t. het gezin waar dit kind onderdeel vanuit maakt. In dit geval is het volstrekt logisch dat een kind moeite gaat krijgen, tussen de opgedrongen beleving van het geloof door de ouders t.o.v. de relatieve vrijheid die onze samenleving kent.

Hierdoor ontstaat tweespalt tussen de beleving van de ouders en de omgeving waarin het kind wordt opgevoed. Feit is dat je god moet lief hebben en dan zal die liefde worden beloond. Elke christen beleefd het geloof weer op een andere wijze. Hierdoor is het geloof in principe onderhevig aan grote veranderingen. Temeer omdat het geloof in de beleving moet passen binnen onze technologische samenleving. Dit zorgt voor frictie, maar de ''evolutie'' van het geloof zal er uiteindelijk toe leiden dat er harmonie ontstaat tussen verschillende opvattingen die het geloof rijk is.
Ik heb zelf op christelijke scholen gezeten. Eigenlijk merkte je er bar weinig van dat ze christelijk waren. Alleen op bepaalde punten wel. Er werden verhalen uit de bijbel verteld. Onder andere over de schepping.

Maar daarnaast kreeg je ook les in het ontstan van mensen, steentijd, enz. Dat maakt het er voor een heel jong iemand niet makkelijker op als je ook hoort dat de aarde er ineens was en er zomaar 2 mensen kwamen.

Als 8-10 jarige moet je dat wel uit elkaarzien te houden. Voor mij was het heel verwarrend. Het ene klopte niet met het andere. Je bent als je jong bent zo kwetsbaar om te worden beinvloed dat het zo makkelijk gbeurd dat je dingen voor waar gaat aanemen en dat later ook blijft volhouden. Dan is er geen vrije keuze meer.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_35368432
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 14:05 schreef Chewbacca het volgende:
Feit is dat je god moet lief hebben en dan zal die liefde worden beloond.
Een ander feit is dat de schimmel van Sinterklaas over de daken kan lopen, werd mij als kind geleerd.

Wat je hier noemt is geen feit. Het is geloof. Maar meer dan dat: een vorm van onderwerping aan een systeem op een jonge leeftijd.

Wat vindt jij van een vijfjarig kind die in een KKK-uniform, een Mao-hemd of een ander uniform wordt gehesen en gevraagd wordt de Leider te prijzen? Ik geef deze extreme voorbeelden niet voor niets: voor de ouders die lid zijn van zo'n organisatie is dit heel normaal en goed. Deze ouders staan achter hun ideologie op dezelfde wijze als jij achter de jouwe staat. Of je achter hun ideologie staat maakt niet uit. Jij bent van mening dat godsgeloof goed is. Dat het mensen goed maakt. Dat idee bestrijd ik. Godsgeloof maakt mensen niet beter of slechter, maar volgzaam, kritiekloos en geeft ze het idee onderdeel te zijn van een bepaalde stam in plaats van een universeel mens.

Ik ben van mening dat kinderen, totdat ze in staat zijn om waarheid van onwaarheid te onderscheiden geen enkele vorm van geloof moet worden opgedrongen. Enkel en alleen bewezen waarheden. Laat ze daarna zelf maar uitmaken of dat ze het idee om zich te onderwerpen aan een of andere Leider zo prettig vinden.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_35369972
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:03 schreef onemangang het volgende:

[..]

Een ander feit is dat de schimmel van Sinterklaas over de daken kan lopen, werd mij als kind geleerd.

Wat je hier noemt is geen feit. Het is geloof. Maar meer dan dat: een vorm van onderwerping aan een systeem op een jonge leeftijd.

Wat vindt jij van een vijfjarig kind die in een KKK-uniform, een Mao-hemd of een ander uniform wordt gehesen en gevraagd wordt de Leider te prijzen? Ik geef deze extreme voorbeelden niet voor niets: voor de ouders die lid zijn van zo'n organisatie is dit heel normaal en goed. Deze ouders staan achter hun ideologie op dezelfde wijze als jij achter de jouwe staat. Of je achter hun ideologie staat maakt niet uit. Jij bent van mening dat godsgeloof goed is. Dat het mensen goed maakt. Dat idee bestrijd ik. Godsgeloof maakt mensen niet beter of slechter, maar volgzaam, kritiekloos en geeft ze het idee onderdeel te zijn van een bepaalde stam in plaats van een universeel mens.

Ik ben van mening dat kinderen, totdat ze in staat zijn om waarheid van onwaarheid te onderscheiden geen enkele vorm van geloof moet worden opgedrongen. Enkel en alleen bewezen waarheden. Laat ze daarna zelf maar uitmaken of dat ze het idee om zich te onderwerpen aan een of andere Leider zo prettig vinden.
Er vanuit gaand dat een kind dom is en niet voor zichzelf kan denken, dan heb je een probleem. Sommigen zullen zich niet verder ontwikkelen, sommigen zullen zichzelf vragen gaan stellen. Dit laatste is al voldoende om te zeggen dat wat jij oppert niet als algemene waarheid gezien kan worden.

Wat jij invult voor een ander "enkel en alleen bewezen waarheden" "laat ze daarna zelf maar uitmaken" is in andere woorden hetzelfde als een indoctrinerende situatie. In dit geval met nadruk op jouw visie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')