die conclusie is alleen waar als de 1e stelling bewijsbaar is.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:32 schreef teamlead het volgende:
Zoals Anselmus van Canterbury al zei geen letterlijk citaat, want dat kan ik zo snel niet vinden
\"God is volmaakt. Daaruit volgt dat God bestaat, want als hij niet zou bestaan, zou hij niet volmaakt zijn\" :\')
hij is niet waterdicht nee, maar hij is op zich wel leuk gevondenquote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:38 schreef electricity het volgende:
[..]
die conclusie is alleen waar als de 1e stelling bewijsbaar is.
hier staat iequote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:39 schreef teamlead het volgende:
[..]
hij is niet waterdicht nee, maar hij is op zich wel leuk gevonden
Ik ga eens zoeken naar het letterlijke citaat..
quote:God is het meest perfecte wat wij kunnen bedenken, iets dat is, is beter dan iets dat niet is. Daarom bestaat God.
Die rationalisten van vroeger hadden allemaal van dit soort bewijzen. Hij is iets uitgebreider: God bevat alle volmaaktheden, bestaan is volmaakter dan niet bestaan, dus als God bestaat moet Hij noodzakelijk bestaan. Wij kunnen ons perfectie voorstellen dus bestaat Hij. Volgens mij is dit de versie van Spinoza (substantie) of Descartes, Leibniz heeft ook nog een gelijkende maar dan met de perfecte monade.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:32 schreef teamlead het volgende:
Zoals Anselmus van Canterbury al zei geen letterlijk citaat, want dat kan ik zo snel niet vinden
\"God is volmaakt. Daaruit volgt dat God bestaat, want als hij niet zou bestaan, zou hij niet volmaakt zijn\" :\')
Volgens mij is de bedoeling van het topic, dat jij dat zelf bepaalt en verteld.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Wederom mijn vraag:
Over welke God gaat het hier? Omschrijf deze God eens?
Ik ben een jonge god!quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Wederom mijn vraag:
Ik geloof in de God 'uit de bijbel'. Ik zie Hem dus echt als een soort 'persoon' naar wiens beeld wij geschapen zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Wederom mijn vraag:
De bijbel heeft ook de Ferrari voorspelt. En de afwasmachine.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Ik geloof in God ( die van het christendom ), omdat ik zie hoe het christendom mensen compleet verandert. Dat er nog steeds wonderen gebeuren ( gebedsgenezing ), en er in de bijbel dingen staan die mensen in die tijd nog niet konden weten. Voorspellingen die uitkomen ( neem bijvoorbeeld het teken in je voorhoofd of handen, en de komst van de microchip ).
Verder vind ik het logischer dan de evolutietheorie.
Da\'s gek, want geloof is iets compleet anders dan wetenschap. Dat is hetzelfde als zeggen dat je sesamstraat logischer vind dan een koekblik. Mocht je bedoelen dat je het logischer vind dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is door God, door er 2 mensen op te zetten, dan ontken je simpelweg de logica en structuur van Zijn schepping; die wijst er namelijk op heel veel verschillende manieren op dat de evolutietheorie een goede beschrijving is van de natuur en de manier waarop ze werkt. De evolutie ontkennen is dan bijna Gods schepping zelf ontkennen. Daarbij, heb je de Origin of Species wel es gelezen?quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Ik denk dat het ontkennen van macro-evolutie niets te maken heeft met het ontkennen van de schepping. Macro-evolutie is toch eerder een alternatief voor de schepping.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da\\\'s gek, want geloof is iets compleet anders dan wetenschap. Dat is hetzelfde als zeggen dat je sesamstraat logischer vind dan een koekblik. Mocht je bedoelen dat je het logischer vind dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is door God, door er 2 mensen op te zetten, dan ontken je simpelweg de logica en structuur van Zijn schepping; die wijst er namelijk op heel veel verschillende manieren op dat de evolutietheorie een goede beschrijving is van de natuur en de manier waarop ze werkt. De evolutie ontkennen is dan bijna Gods schepping zelf ontkennen. Daarbij, heb je de Origin of Species wel es gelezen?
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn, maar ik zie dat wel zo. De toekomst zal het leren. Als je later zonder die chip niet kan betalen dan zegt dat voor mij in ieder geval genoeg.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De bijbel heeft ook de Ferrari voorspelt. En de afwasmachine.
Maw: dat er in Openbaringen iets over tekens staat en dat mensen er door \\\"gebrandmerkt\\\" zullen worden, wil nog niet zeggen dat ze er chips mee bedoelen.
Ik heb niet zo zin om weer die discussie aan te gaan. Je zou de evolutietheorie kunnen samenhangen met het geloof, maar dit botst op sommige punten met elkaar.quote:Da\\\'s gek, want geloof is iets compleet anders dan wetenschap. Dat is hetzelfde als zeggen dat je sesamstraat logischer vind dan een koekblik. Mocht je bedoelen dat je het logischer vind dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is door God, door er 2 mensen op te zetten, dan ontken je simpelweg de logica en structuur van Zijn schepping; die wijst er namelijk op heel veel verschillende manieren op dat de evolutietheorie een goede beschrijving is van de natuur en de manier waarop ze werkt. De evolutie ontkennen is dan bijna Gods schepping zelf ontkennen. Daarbij, heb je de Origin of Species wel es gelezen?
Kijk, en dat vind ik raar. Een standpunt kan zijn ( en dat zette ik hier zonet naar voren ) dat, als er een God is, hij wordt weerspiegelt in zijn schepping. De wetenschap legt die schepping bloot, en vervolgens gaan gelovigen die vindingen ontkennen (zonder vaak het fijne er van af te weten). Als ik gelovig zou zijn, zou ik juist zulke ontdekkingen zien als een bijdrage, niet als bedreiging van mijn geloof. En misschien botst het, maar dat zegt naar mijn mening meer over de oude religieuze opvattingen dan over de wetenschap.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:18 schreef Zombine het volgende:
Ik geloof wel in micro evolutie. Maar de evolutietheorie in zijn geheel gaat er bij mij niet in.
Wat is het dan dat die evolutietheorie zo zou verbinden aan God en religie?quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:28 schreef Haushofer het volgende:
Die evolutietheorie blijft toch iets eigenaardigs. Ik hoor bijna nooit mensen wiskundige, scheikundige of natuurkundige theorieen aanvechten op basis van het geloof. Of economische of psychologische. Maar die evolutietheorie schopt dan weer tegen het zere been aan. Terwijl het een hoeksteen van onze moderne samenleving en de wetenschap is. Om dat ter sprake te stellen uit naam van geloof, dan moet je wel een hele grote portie logica opzij zetten. Dat verbaast me elke keer weer. Want die logica, dat is nou juist iets wat je zoveel in de natuur om je heen ziet.
quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:28 schreef Ticker het volgende:
[..]
Volgens mij is de bedoeling van het topic, dat jij dat zelf bepaalt en verteld.
Jouw eigen ingeving/visie.
juist omdat die evolutie zo "toevallig" lijkt, ben ik er van overtuigd dat die evolutie heel bewust in gang is gezet. De evolutie is onomstotelijk bewezen, maar evolutie sluit wmb God niet uitquote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:47 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Wat is het dan dat die evolutietheorie zo zou verbinden aan God en religie?
Voor mij ontkent een evolutieheorie de almacht van God en gaat deze uit van puur toeval in evolutie. De kans dat die eerste levende cellen zo konden evolueren naar wat wij nu zouden zijn is logisch gezien ook verwaarlosbaar.
En verder zie ik niet wat er dan juist in die wiskundige, scheikundige of natuurkundige theorieen opeens in strijd zou zijn met religie. Bij de evolutietheorie zie ik dat wel.
Ik ga vanuit Genesis , en HOE ... daar zijn alleen maar theorieen over ... evolutie is er 1 van , maar niet degene die ik "aanhang"quote:Op zondag 5 februari 2006 00:34 schreef teamlead het volgende:
[..]
juist omdat die evolutie zo \"toevallig\" lijkt, ben ik er van overtuigd dat die evolutie heel bewust in gang is gezet. De evolutie is onomstotelijk bewezen, maar evolutie sluit wmb God niet uit
Dat is slechts een aanname. Net zoals jij aanneemt dat de evolutietheorie uitgaat van puur toeval en de almacht van God (wat dat dan ook moge zijn) ontkent, kunnen anderen in de evolutietheorie juist, zoals Haus zegt, een bevestiging zien van Zijn schepping. De evolutie als een voortdurende proces van schepping.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:47 schreef tsjsieb het volgende:
Voor mij ontkent een evolutieheorie de almacht van God en gaat deze uit van puur toeval in evolutie. De kans dat die eerste levende cellen zo konden evolueren naar wat wij nu zouden zijn is logisch gezien ook verwaarlosbaar.
Ik neem Genesis niet al te letterlijk.. 2 scheppingsverhalen in 1 boek is wat veel van het goede voor mijquote:Op zondag 5 februari 2006 00:41 schreef HRR het volgende:
[..]
Ik ga vanuit Genesis , en HOE ... daar zijn alleen maar theorieen over ... evolutie is er 1 van , maar niet degene die ik \"aanhang\"
Met andere woorden God is voor mij die de bron van alles is, en alles voed, instand en in leven houdt.quote:(In) de onvoorstelbare, onbevattelijke, de Vader, de volmaakte, die het Al schiep,
in Hem is het Al.
en het Al heeft hem nodig.
(want) alhoewel Hij hun volkomenheid in zichzelf bewaarde,
had Hij die [volkomenheid] niet meegegeven aan het Al.
Niet dat de Vader (hun) die misgunde,
want waarom Hij zijn ledenmaten iets misgunnen?
(maar) had deze eon aldus
hun [volkomenheid meegekregen],
dan zouden zij niet [tot] de Vader gekomen zijn.
Hij bewaart in zichzelf hun volkomenheid
en vergunt hun die
als een wederkomst naar Hem
en als een volkomen eenheidskennis.
Hij is het die het Al schiep,
en het Al is in Hem,
en het al < heeft > Hem nodig.
Dat is onder andere 1 verkeerde opvatting over evolutie en kansrekening. Wat is "verwaarloosbaar"? Als de kans 1 op de triljoen is, en er zijn een triljoen pogingen, dan is de kans opeens 100%. Verder, als God almachtig is, dan kan hij toch met gemak dat proces via evolutie sturen? De kans is tenslotte niet 0, zoals je zelf zegt. En als laatste dan natuurlijk nog de dooddoener dat God niet almachtig kan zijn, omdat dat tot innerlijke inconsistenties lijdt. Dat is zoiets als zeggen dat 1 gelijk is aan 2.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:47 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Dat is mijn punt juist. De hele wetenschap is verder prima, zolang het maar niet je geloof tegenspreekt. Dat is gek, want geloof is er niet om de natuur te beschrijven. Dat doet de wetenschap op de meest elegante manier, ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Ik zou in een vlaag van mystiek bijna kunnen zeggen dat de wetenschap zoveel meer van jouw God laat zien dan jouw eigen geloof. Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo tegen God aankijk, maar op zo'n manier God leren kennen lijkt me veel mooier en interessanter dan wat er 2000 jaar terug over Hem geschreven is.quote:En verder zie ik niet wat er dan juist in die wiskundige, scheikundige of natuurkundige theorieen opeens in strijd zou zijn met religie. Bij de evolutietheorie zie ik dat wel.
Nou, zover wil ik niet gaan. Je hebt het tenslotte over een wetenschappelijke theorie, en die kun je alleen maar falsificeren, en zeker niet "onomstotelijk bewijzen". Maar ze staat wel erg stevig in haar schoenen denk ikquote:Op zondag 5 februari 2006 00:34 schreef teamlead het volgende:
[..]
De evolutie is onomstotelijk bewezen, maar evolutie sluit wmb God niet uit
Je heb hier inderdaad natuurlijk een goed punt, het zou er niet minder wonderlijk om zijn wanneer een evolutie gelijd werd door God. Alleen word de evolutietheorie toch vaak gezien als een bewijs tegen religie, maar dat doe jij hier uitdrukkelijk niet.quote:Op zondag 5 februari 2006 11:48 schreef Haushofer het volgende:
Dat is onder andere 1 verkeerde opvatting over evolutie en kansrekening. Wat is "verwaarloosbaar"? Als de kans 1 op de triljoen is, en er zijn een triljoen pogingen, dan is de kans opeens 100%. Verder, als God almachtig is, dan kan hij toch met gemak dat proces via evolutie sturen? De kans is tenslotte niet 0, zoals je zelf zegt.
Dit blijf ik toch een moeilijk punt vinden. Die vergelijking die je geeft (1=2) zie ik niet echt als vergelijkbare situatie. Voor mij doet het niet almachtig zijn soort af aan het 'god' zijn van God. Ik geloof zeker dat God echt niet alles hier bestuurt, alsof wij soort robotjes zijn ofzo, maar ik denk wel dat God de mogelijkheid heeft om te doen wat Hij wil. Dat neemt niet weg dat ik echt niet snap waarom een hoop dingen gaan zoals ze gaan (ziekte, oorlog en al het andere wat mis gaat).quote:En als laatste dan natuurlijk nog de dooddoener dat God niet almachtig kan zijn, omdat dat tot innerlijke inconsistenties lijdt. Dat is zoiets als zeggen dat 1 gelijk is aan 2.
Hier ben ik het met je eens dat de natuur misschien wel het meest tastbare bewijs van een God voor mij is, maar dat neemt niet weg dat de Bijbel voor mij een leidraad is. Ondanks dat ik veel niet begrijp uit de bijbel en ik niet weet of ik hem helemaal moet geloven of moet interpreteren naar de tijd waarin die geschreven is.quote:Dat is mijn punt juist. De hele wetenschap is verder prima, zolang het maar niet je geloof tegenspreekt. Dat is gek, want geloof is er niet om de natuur te beschrijven. Dat doet de wetenschap op de meest elegante manier, ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Ik zou in een vlaag van mystiek bijna kunnen zeggen dat de wetenschap zoveel meer van jouw God laat zien dan jouw eigen geloof. Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo tegen God aankijk, maar op zo'n manier God leren kennen lijkt me veel mooier en interessanter dan wat er 2000 jaar terug over Hem geschreven is.
Dat klopt, maar dat is in mijn ogen pure domheid. Religie is een algemeen begrip en beschrijft werkelijk alle mogelijke vormen van religieuze overtuiging. Dat kan de christelijke overtuiging zijn, de joodse overtuiging, maar ook alle potentiële overtuigingen die tot nu toe nog niet zijn bedacht. De evolutietheorie als bewijs hanteren tegen religie is zeer beperkt. Het hangt volledig af van de precieze vormgeving van de religie in kwestie.quote:Op zondag 5 februari 2006 13:22 schreef tsjsieb het volgende:
Je heb hier inderdaad natuurlijk een goed punt, het zou er niet minder wonderlijk om zijn wanneer een evolutie gelijd werd door God. Alleen word de evolutietheorie toch vaak gezien als een bewijs tegen religie, maar dat doe jij hier uitdrukkelijk niet.
Nee, dat zou ik niet durven: met wetenschap weerleg je God niet, en met God weerleg je geen wetenschappelijke theorieen. Mijn gevoel zegt echter, dat als je echt nog enigszins zinnige uitspraken wilt doen over een entiteit, je naar het geschapene moet kijken. En niet naar een rechtstreekse interpretatie van mensen over die entiteit zelf. Maar zo zul jij de bijbel vast niet zienquote:Op zondag 5 februari 2006 13:22 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Je heb hier inderdaad natuurlijk een goed punt, het zou er niet minder wonderlijk om zijn wanneer een evolutie gelijd werd door God. Alleen word de evolutietheorie toch vaak gezien als een bewijs tegen religie, maar dat doe jij hier uitdrukkelijk niet.
[..]
Dat soort ethische dingen, dat is nog niet eens het hele probleem. Het hele probleem is, dat als je God een almacht geeft, je hele rare dingen krijgt. Hij is dan bv zo machtig, dat hij dingen buiten zijn almacht kan doen. Een reductio ad absurdum. Ik zou persoonlijk graag in een God willen geloven, maar deze prijs is me veels te hoog; ik kan persoonlijk moeilijk mijn logisch nadenken helemaal opzij schuiven om een entiteit almachtig te praten.quote:.... maar ik denk wel dat God de mogelijkheid heeft om te doen wat Hij wil. Dat neemt niet weg dat ik echt niet snap waarom een hoop dingen gaan zoals ze gaan (ziekte, oorlog en al het andere wat mis gaat).
[..]
Dit vind ik heel erg eng.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:51 schreef tsjsieb het volgende:
En aan de andere kant zijn enkele praktische dingen in de bijbel, zoals naastenliefde voor mij erg belangrijk. Hiermee krijg ik toch een soort doel in dit leven en het zou toch raar zijn als dat uiteindelijk voor niks was.
Mooi gesproken.quote:Op zondag 5 februari 2006 13:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat zou ik niet durven: met wetenschap weerleg je God niet, en met God weerleg je geen wetenschappelijke theorieen. Mijn gevoel zegt echter, dat als je echt nog enigszins zinnige uitspraken wilt doen over een entiteit, je naar het geschapene moet kijken. En niet naar een rechtstreekse interpretatie van mensen over die entiteit zelf. Maar zo zul jij de bijbel vast niet zien
[..]
Dat soort ethische dingen, dat is nog niet eens het hele probleem. Het hele probleem is, dat als je God een almacht geeft, je hele rare dingen krijgt. Hij is dan bv zo machtig, dat hij dingen buiten zijn almacht kan doen. Een reductio ad absurdum. Ik zou persoonlijk graag in een God willen geloven, maar deze prijs is me veels te hoog; ik kan persoonlijk moeilijk mijn logisch nadenken helemaal opzij schuiven om een entiteit almachtig te praten.
quote:Op zondag 5 februari 2006 15:45 schreef Knarf het volgende:
[..]
Dit vind ik heel erg eng.
Waarom heb je een doel in het leven nodig (waarschijnlijk iets na dit leven) om iets goed te doen. Als jij dus niet in een godheid zou geloven, zou jij dus een egoistische zak worden.
Waarom hebben mensen een 'stok achter de deur' nodig om goed te doen?
Waarom geloof jij in een godheid dan? En wanneer krijg je wel of niet genade? Zou het dus kunnen dat Hitler naast Moeder Theresa zit?quote:Op zondag 5 februari 2006 16:38 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet, ik zal het iets nader proberen toe te lichten. Ik vind qua dit leven juist die naastenliefde al een doel opzich.
Ik geloof nu wel in die \'godheid\', maar eigenlijk niet zozeer om in de hemel te komen (ik hoop het wel, maar als je alleen dat als doel hebt, ben je ook al een soort egoïstische zak (dan is het geloven puur uit eigenbelang).
Dat \'stok achter de deur\' verhaal geld dus niet, daar ik denk, vanuit mijn christelijk visie, dat je alleen in \'de hemel\' kunt komen door genade en niet dat je dat kunt verdienen o.i.d. Wel zie ik het dus als een plicht om die naastenliefde in praktijk te brengen.
Ten eerste omdat ik christelijk opgevoed ben en daarnaast dus ook door dingen die je bijvoorbeeld in de natuur ziet. Dat is zo 'volmaakt' en bijzonder, dat ik denk dat dat wel geleidt moet zijn door een 'God'.quote:
Wist ik het maar...quote:En wanneer krijg je wel of niet genade? Zou het dus kunnen dat Hitler naast Moeder Theresa zit?
Ik ben ook christelijk opgevoed, dus dat zegt niet zoveelquote:Op zondag 5 februari 2006 17:05 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Ten eerste omdat ik christelijk opgevoed ben en daarnaast dus ook door dingen die je bijvoorbeeld in de natuur ziet. Dat is zo \\\'volmaakt\\\' en bijzonder, dat ik denk dat dat wel geleidt moet zijn door een \\\'God\\\'.
[..]
Wist ik het maar..., (alhoewel ik in dat laatste niet denk.)
Toch jammer dat je denkt dat geloof en evolutie niet samengaan. dat maak ik tenminste op uit je woorden.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Ik geloof in God ( die van het christendom ), omdat ik zie hoe het christendom mensen compleet verandert. Dat er nog steeds wonderen gebeuren ( gebedsgenezing ), en er in de bijbel dingen staan die mensen in die tijd nog niet konden weten. Voorspellingen die uitkomen ( neem bijvoorbeeld het teken in je voorhoofd of handen, en de komst van de microchip ).
Dat laatse is wel apart. Want al zal de evolutietheorie niet heelmaal kloppen, DE oplossing zal dicht in die buurt liggen. Ook als er wel een GOD is. Dan nog zal de theorie voor een groot deel overeenkomen.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:18 schreef Zombine het volgende:
[..]
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn, maar ik zie dat wel zo. De toekomst zal het leren. Als je later zonder die chip niet kan betalen dan zegt dat voor mij in ieder geval genoeg.
[..]
Ik heb niet zo zin om weer die discussie aan te gaan. Je zou de evolutietheorie kunnen samenhangen met het geloof, maar dit botst op sommige punten met elkaar.
Ik geloof wel in micro evolutie. Maar de evolutietheorie in zijn geheel gaat er bij mij niet in.
Dat komt omdat er 1001 interpretaties van de bijbel bestaan (daarom zijn er ook zoveel religies) en elke religie denkt de waarheid in pacht te hebben.quote:Op zondag 5 februari 2006 17:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Toch jammer dat je denkt dat geloof en evolutie niet samengaan. dat maak ik tenminste op uit je woorden.
Neem een voorbeeld aan Teamlead. Het 1 sluit het ander niet uit. dat betekent dat je in beide kunt geloven.
Verder lijkt me het niet logischer dan de evolutietheorie, maar dat is een ander verhaal.
evolutietheorie sluit god niet uit.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:47 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
En verder zie ik niet wat er dan juist in die wiskundige, scheikundige of natuurkundige theorieen opeens in strijd zou zijn met religie. Bij de evolutietheorie zie ik dat wel.
Mee eens.quote:Op zondag 5 februari 2006 12:44 schreef FuifDuif het volgende:
Ik moet zeggen, Haus, ik kan mij volledig kan vinden in jouw zienswijze. Ik denk er werkelijk waar precies zo over.
Dit klinkt als ID..quote:Op zondag 5 februari 2006 17:05 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Ten eerste omdat ik christelijk opgevoed ben en daarnaast dus ook door dingen die je bijvoorbeeld in de natuur ziet. Dat is zo \'volmaakt\' en bijzonder, dat ik denk dat dat wel geleidt moet zijn door een \'God\'.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |