die conclusie is alleen waar als de 1e stelling bewijsbaar is.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:32 schreef teamlead het volgende:
Zoals Anselmus van Canterbury al zei geen letterlijk citaat, want dat kan ik zo snel niet vinden
\"God is volmaakt. Daaruit volgt dat God bestaat, want als hij niet zou bestaan, zou hij niet volmaakt zijn\" :\')
hij is niet waterdicht nee, maar hij is op zich wel leuk gevondenquote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:38 schreef electricity het volgende:
[..]
die conclusie is alleen waar als de 1e stelling bewijsbaar is.
hier staat iequote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:39 schreef teamlead het volgende:
[..]
hij is niet waterdicht nee, maar hij is op zich wel leuk gevonden
Ik ga eens zoeken naar het letterlijke citaat..
quote:God is het meest perfecte wat wij kunnen bedenken, iets dat is, is beter dan iets dat niet is. Daarom bestaat God.
Die rationalisten van vroeger hadden allemaal van dit soort bewijzen. Hij is iets uitgebreider: God bevat alle volmaaktheden, bestaan is volmaakter dan niet bestaan, dus als God bestaat moet Hij noodzakelijk bestaan. Wij kunnen ons perfectie voorstellen dus bestaat Hij. Volgens mij is dit de versie van Spinoza (substantie) of Descartes, Leibniz heeft ook nog een gelijkende maar dan met de perfecte monade.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:32 schreef teamlead het volgende:
Zoals Anselmus van Canterbury al zei geen letterlijk citaat, want dat kan ik zo snel niet vinden
\"God is volmaakt. Daaruit volgt dat God bestaat, want als hij niet zou bestaan, zou hij niet volmaakt zijn\" :\')
Volgens mij is de bedoeling van het topic, dat jij dat zelf bepaalt en verteld.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Wederom mijn vraag:
Over welke God gaat het hier? Omschrijf deze God eens?
Ik ben een jonge god!quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Wederom mijn vraag:
Ik geloof in de God 'uit de bijbel'. Ik zie Hem dus echt als een soort 'persoon' naar wiens beeld wij geschapen zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Wederom mijn vraag:
De bijbel heeft ook de Ferrari voorspelt. En de afwasmachine.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Ik geloof in God ( die van het christendom ), omdat ik zie hoe het christendom mensen compleet verandert. Dat er nog steeds wonderen gebeuren ( gebedsgenezing ), en er in de bijbel dingen staan die mensen in die tijd nog niet konden weten. Voorspellingen die uitkomen ( neem bijvoorbeeld het teken in je voorhoofd of handen, en de komst van de microchip ).
Verder vind ik het logischer dan de evolutietheorie.
Da\'s gek, want geloof is iets compleet anders dan wetenschap. Dat is hetzelfde als zeggen dat je sesamstraat logischer vind dan een koekblik. Mocht je bedoelen dat je het logischer vind dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is door God, door er 2 mensen op te zetten, dan ontken je simpelweg de logica en structuur van Zijn schepping; die wijst er namelijk op heel veel verschillende manieren op dat de evolutietheorie een goede beschrijving is van de natuur en de manier waarop ze werkt. De evolutie ontkennen is dan bijna Gods schepping zelf ontkennen. Daarbij, heb je de Origin of Species wel es gelezen?quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Verder vind ik het logischer dan de evolutietheorie.
Ik denk dat het ontkennen van macro-evolutie niets te maken heeft met het ontkennen van de schepping. Macro-evolutie is toch eerder een alternatief voor de schepping.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da\\\'s gek, want geloof is iets compleet anders dan wetenschap. Dat is hetzelfde als zeggen dat je sesamstraat logischer vind dan een koekblik. Mocht je bedoelen dat je het logischer vind dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is door God, door er 2 mensen op te zetten, dan ontken je simpelweg de logica en structuur van Zijn schepping; die wijst er namelijk op heel veel verschillende manieren op dat de evolutietheorie een goede beschrijving is van de natuur en de manier waarop ze werkt. De evolutie ontkennen is dan bijna Gods schepping zelf ontkennen. Daarbij, heb je de Origin of Species wel es gelezen?
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn, maar ik zie dat wel zo. De toekomst zal het leren. Als je later zonder die chip niet kan betalen dan zegt dat voor mij in ieder geval genoeg.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De bijbel heeft ook de Ferrari voorspelt. En de afwasmachine.
Maw: dat er in Openbaringen iets over tekens staat en dat mensen er door \\\"gebrandmerkt\\\" zullen worden, wil nog niet zeggen dat ze er chips mee bedoelen.
Ik heb niet zo zin om weer die discussie aan te gaan. Je zou de evolutietheorie kunnen samenhangen met het geloof, maar dit botst op sommige punten met elkaar.quote:Da\\\'s gek, want geloof is iets compleet anders dan wetenschap. Dat is hetzelfde als zeggen dat je sesamstraat logischer vind dan een koekblik. Mocht je bedoelen dat je het logischer vind dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is door God, door er 2 mensen op te zetten, dan ontken je simpelweg de logica en structuur van Zijn schepping; die wijst er namelijk op heel veel verschillende manieren op dat de evolutietheorie een goede beschrijving is van de natuur en de manier waarop ze werkt. De evolutie ontkennen is dan bijna Gods schepping zelf ontkennen. Daarbij, heb je de Origin of Species wel es gelezen?
Kijk, en dat vind ik raar. Een standpunt kan zijn ( en dat zette ik hier zonet naar voren ) dat, als er een God is, hij wordt weerspiegelt in zijn schepping. De wetenschap legt die schepping bloot, en vervolgens gaan gelovigen die vindingen ontkennen (zonder vaak het fijne er van af te weten). Als ik gelovig zou zijn, zou ik juist zulke ontdekkingen zien als een bijdrage, niet als bedreiging van mijn geloof. En misschien botst het, maar dat zegt naar mijn mening meer over de oude religieuze opvattingen dan over de wetenschap.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:18 schreef Zombine het volgende:
Ik geloof wel in micro evolutie. Maar de evolutietheorie in zijn geheel gaat er bij mij niet in.
Wat is het dan dat die evolutietheorie zo zou verbinden aan God en religie?quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:28 schreef Haushofer het volgende:
Die evolutietheorie blijft toch iets eigenaardigs. Ik hoor bijna nooit mensen wiskundige, scheikundige of natuurkundige theorieen aanvechten op basis van het geloof. Of economische of psychologische. Maar die evolutietheorie schopt dan weer tegen het zere been aan. Terwijl het een hoeksteen van onze moderne samenleving en de wetenschap is. Om dat ter sprake te stellen uit naam van geloof, dan moet je wel een hele grote portie logica opzij zetten. Dat verbaast me elke keer weer. Want die logica, dat is nou juist iets wat je zoveel in de natuur om je heen ziet.
quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:28 schreef Ticker het volgende:
[..]
Volgens mij is de bedoeling van het topic, dat jij dat zelf bepaalt en verteld.
Jouw eigen ingeving/visie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |