quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:34 schreef Monidique het volgende:
Nu is het ministerie van Defensie weer een USB-stick kwijtgeraakt met daarop informatie over troepen in Afghanistan,.
same here, zelfs tweakers.net lag eruit, gisteren ofzo was dat ook zo een paar minuten...quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:23 schreef Monidique het volgende:
Internet kloot. Ik kan niet meer op IRC komen, Fok! net even time-out.
Gebruiken ze in Afghanistan Nederlandse voornamen zoals wij die hier kennen als Mohammed, Ali en Youssef?quote:Jan Mohammed is de gouverneur van de provincie. Hij is een krijgsheer, maar is een partner van de Verenigde Staten. Eind 2005 zijn verschillende mislukte aanslagen op zijn leven gepleegd.
quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:52 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het ging ook over de persoonlijke beveiliging van Kamp he..quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:34 schreef Monidique het volgende:
Nu is het ministerie van Defensie weer een USB-stick kwijtgeraakt met daarop informatie over troepen in Afghanistan,.
bronquote:NASHVILLE, Tennessee (Reuters) - President George W. Bush vowed on Wednesday the United States would defend Israel militarily if needed against Iran and denounced Iranian President Mahmoud Ahmadinejad for "menacing talk" against Israel.
In a Reuters interview aboard Air Force One en route to Nashville, Bush also said he saw a "very good chance" the governing board of the International Atomic Energy Agency would refer Iran to the U.N. Security Council for possible sanctions.
"I am concerned about a person that, one, tries to rewrite the history of the Holocaust, and two, has made it clear that his intentions are to destroy Israel," Bush said.
"Israel is a solid ally of the United States, we will rise to Israel's defense if need be. So this kind of menacing talk is disturbing. It's not only disturbing to the United States, it's disturbing for other countries in the world as well," he added.
Asked if he meant the United States would rise to Israel's defense militarily, Bush said: "You bet, we'll defend Israel."
quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:52 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.demorgen.be/telex/?news=B299672quote:Slovenië kan volgend jaar tot eurozone toetreden
Slovenië is op goede weg om volgend jaar als eerste 'nieuwe' lidstaat van de Europese Unie de overstap naar de euro te maken. Dat heeft eurocommissaris voor Economische en Monetaire Zaken Joaquim Almunia woensdag gezegd.
"Van alle lidstaten die in 2007 tot de eurozone willen toetreden, zit Slovenië op dit moment in de beste positie", zo erkende Almunia woensdag. Landen die willen toetreden tot de eurozone, moeten het begrotingstekort en de staatsschuld binnen de perken houden. Ook de Baltische staten presteren budgettair niet slecht, maar ze hebben als gevolg van hun sterke economische groei veel moeite om de inflatie te beperken. De hoge inflatie bemoeilijkt volgens Almunia het voornemen van Estland om in 2007 over te stappen op de euro. Voor Letland wordt zelfs 2008 problematisch. (svr) (Belga 17:29)
http://www.demorgen.be/telex/?news=B299670quote:Alan Greenspan wordt financieel adviseur van Gordon Brown
Alan Greenspan wordt adviseur van de Britse minister van Financiën Gordon Brown. Dat staat in een mededeling van de Britse schatkist. De 79-jarige Greenspan, die dinsdag na 19 jaar afscheid nam als voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, zal onbezoldigd voor Brown werken.
Greenspan, die in Groot-Brittannië in 2002 tot ridder werd gekroond, zal Brown adviseren over thema's omtrent de veranderingen in de wereldeconomie. De Amerikaan kan zijn eretitel niet in het openbaar gebruiken aangezien hij geen Brit is. "Ik ben verheugd dat professor Greenspan aanvaard heeft om raadgever van de Britse schatkist te worden. Zijn raadgevingen betreffende de wereldeconomie zullen zeer gewaardeerd worden", verklaarde Gordon Brown, die bekend staat als een bewonderaar van Greenspan. "Alan Greenspan is de grootste economische leider van onze generatie", zei Brown ooit. Ben Bernanke, de opvolger van Greenspan, legde overigens woensdag de eed af als nieuwe voorzitter van de Federal Reserve. Zijn mandaat loopt vier jaar. (svr) (Belga/AG 17:26)
Tis wel nodig bij de UK:quote:Op woensdag 1 februari 2006 21:58 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.demorgen.be/telex/?news=B299670de overloper
quote:Current account balance:
$-38.4 billion (2005 est.)
kan ie straks het stokje van Brown overnemen, als ie premier wordt zoals de geruchten nu gaanquote:
http://www.refdag.nl/arti(...)uptie%26quot%3B.htmlquote:„Gezondheidssector vergeven van corruptie"
LONDEN (ANP/AFP) – Diefstal, fraude, corruptie en afpersing zijn wereldwijd schering en inslag in de gezondheidssector. Vooral armen blijven daardoor verstoken van essentiële zorg. Dat staat in een rapport dat de internationale organisatie tegen malafide praktijken Transparency International (TI) woensdag heeft gepubliceerd.
Volgens TI zijn veel misstanden vooral te wijten aan ondoorzichtige en onnodig complexe zorgstelsels, die een voedingsbodem vormen voor illegale praktijken. Miljoenen behoeftige mensen worden „gegijzeld" door zorgaanbieders die een loopje nemen met de regels en met de beroepsethiek, aldus de organisatie.
TI schrijft verder dat het gebruik van namaakmedicijnen, met name in ontwikkelingslanden, jaarlijks duizenden mensen het leven kost. „Corruptie kost meer dan geld. Als een kind tijdens een operatie sterft omdat een injectie water in plaats van adrenaline bevat, hoe stel je daarvan de prijs vast?", aldus TI–voorzitter Huguette Labelle.
Die liggen naast een fotorolletje en 1 of ander dossier van n Pakistaanse atoomgeleerde.quote:Op woensdag 1 februari 2006 22:42 schreef Monidique het volgende:
Fitzgerald, who is fighting Libby's request, said in a letter to Libby's lawyers that many e-mails from Cheney's office at the time of the Plame leak in 2003 have been deleted contrary to White House policy.
Achttien-en-een-half e=mails zeker?
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=66764quote:Geven om terug te krijgen
door onze redacteur Rien van den Berg
GRONINGEN - De kloof tussen arm en rijk in de oude Romeinse wereld was enorm. Tegelijk gaven rijke Romeinen grote bedragen aan 'de publieke zaak'. Een voorloper van de christelijke armenzorg, denken sommige wetenschappers. Arjan Zuiderhoek gelooft daar niets van.Arjan Zuiderhoek promoveerde afgelopen week op het geefgedrag van de Romeinse elite in de eerste twee, drie eeuwen van de jaartelling. Hij onderzocht speciaal de regio Klein-Azië. Dat was de bakermat van het christendom, dus is het niet zo gek dat wetenschappers de vormen van vrijgevigheid met elkaar vergelijken.
In de tweede eeuw na Christus nam de weldoenerij een enorme vlucht. Schatrijke Romeinen gaven grote sommen geld voor feesten en sportevenementen, voor de bouw van gymnasia, tempels en theaters. Waarom eigenlijk? vroeg Zuiderhoek zich af. ,,De meeste wetenschappers geven een economische verklaring. De lagere overheid had zelf nauwelijks inkomen, doordat het Rijk alle belastinginkomsten wegsnoepte. De rijke stedelingen droegen de stad op hun schouders.''
Maar die verklaring deugt niet, zegt Zuiderhoek. Hij berekende eenvoudig het totale budget van een gemiddelde Romeinse provinciestad. Vervolgens rekende hij uit wat een stad maximaal aan goededoelengeld binnen kon slepen. ,,De particuliere vrijgevigheid vormt hooguit een paar procent van het jaarinkomen van een stad. Steden waren wel degelijk in staat het grootste deel van hun publieke voorzieningen te betalen uit andere inkomsten.''
Volgens Zuiderhoek betaalde de overheid het grootste deel van de publieke voorzieningen, en droegen particulieren (soms fors) bij. In zijn proefschrift noemt Zuiderhoek als voorbeeld de bouw van een tempel, waarbij een weldoener een paar zuilen voor zijn rekening nam.
Charitas
De vrijgevigheid van de Romeinen was volgens Zuiderhoek ook geen voorbode van de latere christelijke charitas en van de verzorgingsstaat, zoals sommige wetenschappers denken. Om dat duidelijk te maken legt de historicus uit hoe die vrijgevigheid in elkaar zat. ,,De steden in Klein-Azië waren van oorsprong Grieks. Het Griekse idee van politieke gelijkheid van de burgers, een soort van democratie, leefde nog sterk. Maar in werkelijkheid werden de steden steeds nadrukkelijker beheerst door een heel klein aantal schatrijke mensen. Hoe moesten die hun positie verantwoorden?''
Daar komt bij dat de sterfte in die tijd hoog en onvoorspelbaar was. Zuiderhoek: ,,Er zijn maar een paar families die echt een tijdje een dynastie konden vormen. Er moesten steeds nieuwe mensen die elite in. Als groep hadden ze toch baat bij een zekere continuïteit. Het gaat hier om een speciale groep mensen, die wilden uitstralen dat ze beter waren dan hun medeburgers.''
Dat was de reden van hun vrijgevigheid, zegt Zuiderhoek: ,,In ruil voor hun vrijgevigheid kregen ze standbeelden, ere-inscripties, status, prestige, sociale voordelen en zelfs publieke huldigingen.'' De historicus geeft aan dat de persoonsverheerlijking tamelijk extreem was. ,,Als je een Grieks-Romeinse stad binnenging, kwam je eerst door de dodenstad, waar de graven van de elite lagen, voorzien van allerlei inscripties. In de stad zelf, vooral op de marktplaatsen en bij de tempels, stonden overal standbeelden. Je wist echt onmiddellijk wie de big-shots van de stad waren. We hebben nog steeds duizenden van die ere-inscripties over. Er moeten er nog veel meer geweest zijn.''
Teruggeven
Zelfs in Klein-Azië, waar het christendom het vroegst en het sterkst opkwam, kan Zuiderhoek geen verband ontdekken met de latere christelijke charitas. ,,Ik geloof niet in een link. Antieke weldoenerij richt zich op de burgerij, niet op de armen. De giften zijn niet bedoeld om de nood van de armen te lenigen. Het zijn prestigeprojecten.''
Maar er werd toch ook wel eens geld, graan of olie uitgedeeld? ,,Ja, maar ook die uitdelingen gingen heel hiërarchisch. Als je bij de burgerij hoorde kreeg je meer. Degenen die het het hardst nodig hadden, kregen het minst. Zij konden namelijk geen tegenprestatie leveren.''
De belangeloze armenzorg is echt iets uit de joods-christelijke traditie, denkt Zuiderhoek. ,,Heidense weldoenerij gaat uit van het principe: 'ik geef iets aan iemand die iets terug kan geven'. De christelijke charitas is juist bestemd voor mensen die niets terug kunnen geven. In het heidense denken is dat een ondenkbaar model.''
Zuiderhoek vermoedt dat er juist een link ligt tussen de afloop van de heidense weldoenerij en de opkomst van het christendom. Hij heeft een heleboel inscripties geprobeerd te dateren, en daarvan een grafiekje gemaakt. Het blijkt dat in de tweede eeuw de heidense vrijgevigheid sterk opkomt, maar na het midden van de derde eeuw is het daarmee gedaan. ,,Dat is toevallig ook de tijd dat het christendom definitief opkomt. De bisschoppen nemen een centrale plaats in, de maatschappelijke orde verandert.''
Vooralsnog kan Zuiderhoek niet meer doen dan constateren dat er een korrelatie is: de heidense weldoenerij eindigt, de christelijke charitas komt op. ,,Maar het is nog te vroeg om te spreken van een causaal verband. Daar wil ik graag mijn vervolgonderzoek aan wijden.'' Zuiderhoek vermoedt dat wortels van de huidige Europese verzorgingsstaten eerder liggen in de christelijke gedachten over stads- en staatsinrichting dan in de heidense.
Amerika
Er is ook een andere vergelijking die zich opdringt. Een elite die op zoek is naar erkenning en stabiliteit, en die juist daarom grote sommen aan goede doelen geeft - dat doet modern-Amerikaans aan. Ook filmsterren komen en gaan, en hebben er dus behoefte aan om 'naam te maken'.
Zuiderhoek haalt eens diep adem. Deze vergelijking valt ver buiten zijn promotieonderzoek, en hij moet dus oppassen wat hij erover zegt. Maar de vergelijking ligt toch voor de hand? ,,Een verschil met het antieke geven is in elk geval dat de steenrijke Amerikanen ook wel degelijk aan charitas doen.''
Maar in de psychologie van de rijke gevers kon wel eens eenzelfde mechanisme spelen, erkent Zuiderhoek. ,,Een zakenman heeft vaak behoefte aan cultureel prestige. Hij richt dan bijvoorbeeld een bibliotheek op, of een kunstverzameling. Hij maakt deel uit van een onzekere groep, die op deze manier toch een vorm van legitimatie probeert te verwerven.''
Opvallender vindt Zuiderhoek dat vrijgevige multimiljonairs in Europa bijna niet voorkomen. ,,Ik heb het idee dat dit aan de verzorgingsstaat ligt. Het teruggeven van geld aan de minder bedeelden is bij ons sterk verankerd in het staatsmodel.''
Toch zijn ook hier wel restjes te zien van gebruiken uit het antieke Klein-Azië. ,,De traditie van 'eerste stenen' in gebouwen bestaat nog steeds, compleet met inscripties. De huidige cultuur is een product van het verleden.''
Omdat een dikke dure zware auto beter staat op de oprit.quote:Op woensdag 1 februari 2006 19:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Zelfs als er olie in overvloed zou zijn, waarom zou je dan geen zuinige auto willen (als ie ongeveer evenduur is)? Bespaart immers geld en is goed voor het milieu. Je bent zelfs minder lang aan't tanken!
Dat gaat natuurlijk niet op als je die benzine toch wel kunt betalen, hoewel er natuurlijk een limiet aan bijna alles zit.quote:Op woensdag 1 februari 2006 19:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Zelfs als er olie in overvloed zou zijn, waarom zou je dan geen zuinige auto willen (als ie ongeveer evenduur is)? Bespaart immers geld en is goed voor het milieu. Je bent zelfs minder lang aan't tanken!
Ik ben een trotse fietserquote:Op donderdag 2 februari 2006 00:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat een dikke dure zware auto beter staat op de oprit.
tja...quote:Fact of the day
If biofuels accounted for 5% of all fuel in the EU, about 15% of available crop land would be required to produce the additional biofuels — and in the United States, a slightly higher share would be needed.
International Energy Agency
Je bent nog zoekende?quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:52 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Menig Fok!user zou willen dat ze ook iets van dergelijk kaliber meemaakten. Maar ja, lijkt me een duidelijke zaak van deur dichtsmijten, fuck solidariteit.quote:Op donderdag 2 februari 2006 01:38 schreef Drugshond het volgende:
Rare ervaring met de buurvrouw
O O o, dit topic vraagt om deskundig advies,
![]()
![]()
Pcies, een junk supporten ... hmmz bodemloze put affaire.quote:Op donderdag 2 februari 2006 02:10 schreef RichardQuest het volgende:
Menig Fok!user zou willen dat ze ook iets van dergelijk kaliber meemaakten. Maar ja, lijkt me een duidelijke zaak van deur dichtsmijten, fuck solidariteit.
MMmmm typisch geval zeg.quote:Op donderdag 2 februari 2006 01:38 schreef Drugshond het volgende:
Rare ervaring met de buurvrouw
O O o, dit topic vraagt om deskundig advies,
![]()
![]()
quote:Op donderdag 2 februari 2006 06:58 schreef George-Butters het volgende:
Tijd om in den auto te stappen.
Ziezo.. daar ben ik al. Als eerste op kantoor. Kan ik even lekker hard werkenquote:Op donderdag 2 februari 2006 07:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Tijd om mijn ijzeren ros te beklimmen en de helft van de dagelijkse sportieve inspanning van zo'n 6 minuten te volbrengen.
Er is wel een witte ondergrond hier.quote:Op donderdag 2 februari 2006 00:27 schreef du_ke het volgende:
Zou als ik wakker word de witte rook eindelijk zichtbaar zijn?
Ik vind dat de POL modjes:quote:Op donderdag 2 februari 2006 08:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er is wel een witte ondergrond hier.
quote:Op donderdag 2 februari 2006 07:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Ziezo.. daar ben ik al. Als eerste op kantoor. Kan ik even lekker hard werken.
Je zou moeten staken!quote:
Ehhquote:
He, FC Groningen ja!quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:38 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Chewie, vervloekte Feyenoorder.
We hebben verloren, meen ik te mogen opmaken uit de kantoorpraat hier?quote:
Môgge!quote:Moguh
quote:Op donderdag 2 februari 2006 09:36 schreef Iblardi het volgende:
Sig-me!
Floripas hier
Hoe staat het ermee?
Geen schande maar wel onterecht.quote:Op donderdag 2 februari 2006 09:34 schreef sigme het volgende:
[..]
We hebben verloren, meen ik te mogen opmaken uit de kantoorpraat hier?
[..]
Erg druk: ik ben een editie aan het verzorgen van een vervalste Latijnse kroniek. Ik dacht dat het een makkie zou worden, omdat er ook al een vertaling in het Duits is, maar die is zo slecht dat ik 'm na pagina één niet meer heb ingekeken. Dus moest ik alle plaatsnamen en gekke tekstcorrupties zelf uitzoeken. Wel leuk werk, hoor.quote:Op donderdag 2 februari 2006 09:39 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
He hoi! Goed hoor, z'n gangetje.
Hoe ist met jou?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |