L_V spreekt daar niet over het totaal aantal slachtoffers maar een onderdeel daarvan, ik geloof dat het daar alleen om de joden in concentratiekampen ging.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:59 schreef RM-rf het volgende:
Een tijdje terug zag ik Lord_veterinari posten dat de holocaust slechts 4 miljoen mensen het leven gekost had, nu vraag ik je, wat een onzin,
discussie over holocaust strafbaar? vertel me, nieuwe wet?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:07 schreef heiden6 het volgende:
Ik zou eerder voor een Fok!verbod zijn op discussies over de holocaust, omdat het nu eenmaal strafbaar is, ik begrijp dat men daar rekening mee moet houden.
ik probeer die quote terug te vinden, was volgens mij in de laatste discussie in december en het topic was al dicht, anders had ik er gelijk op gereageerd, maar het viel me juist op dat er expliciet niet gesproken werd over een 'deel-gebied', als enkel Joodse slachtoffers (wat er minstens 5,5 miljoen zijn, gedocumenteerd te Yad Vashem) of enkel een andere groep ...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
L_V spreekt daar niet over het totaal aantal slachtoffers maar een onderdeel daarvan, ik geloof dat het daar alleen om de joden in concentratiekampen ging.
Nou ja, onderwerp heeft eigenlijk een uitgebreide historie op Fok! inmiddels. Idem de naweeën kun je zeggen, op een ander forum. Tijdens een laatste topic hierover hebben ik en anderen gezinspeeld op een sticky, die overigens uitgebreid kan zijn of ook vrij beknopt kan blijven, waarin voor eens en altijd met het onderwerp wordt afgerekend, zodat nieuwe topics met verwijzing daarnaar kunnen worden gesloten. Uiteraard roept dit weerstand op bij users die dit naar censuur (= vooraf bepaalde grenzen) vinden rieken en ipso facto een ontoelaatbare inperking van de vrijheid van meningsuiting. In die zin levert zo'n sticky dus een fundamentelere discussie op: "is de vrijheid van meningsuiting onbeperkt?", immers als je een beperking toelaat adhv dit onderwerp dan zullen ook andere onderwerpen zich daarvoor lenen in de microkosmos van Fok!. Andere vraag die sommigen zullen oproepen is of taboeïsering een juiste methode is om bepaalde kwesties aan te pakken. Hiertegen kun je wellicht weer opwerpen dat het tot feit verklaren van de Holocaust geen taboeïsering is, maar te maken heeft met een kennistheoretisch vraagstuk: wanneer is nu iets een onomstotelijk (historisch) feit, hetgeen de discussie weer terugbrengt naar het wezen van de geschiedvervalsing en dus C&H. Wat zijn de bedoelingen van geschiedvervalsers? etc. etc.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
Sterker nog: Het ontkennen van de holocaust is strafbaar en dat alleen zou al reden genoeg moeten zijn om dit soort topics per onmiddelijk met een ban te belonen.
'Endlösung der Judenfrage' lijkt me een uitstekende topictitel van dat stickyquote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:14 schreef Ryan3 het volgende:
..waarin voor eens en altijd met het onderwerp wordt afgerekend, zodat nieuwe topics met verwijzing daarnaar kunnen worden gesloten.
Ik ben het eigenlijk met Finkelstein eens: revisionisme uit deze hoek is in wezen een onbeduidend, niet serieus te nemen verschijnsel. De beoefenaars zijn charlatans, beroepsrecalcitranten en/of ideologen. Het gaat hier dan ook niet om de wereld op zich, maar over de microkosmos van Fok!, ik denk dat je dat niet uit het oog moet verliezen. Holocaustontkenning kun je met gerust hart uiten op fokdiscussie, stromfront, polinco etc. etc. Het heeft wellicht alleen relevantie voor de wereld op zich in zoverre dat het raakt aan een veel fundamentelere vraagstelling: zijn er grenzen aan de vrijheid van meningsuiting te stellen? En dan kom je op het onderscheid: feit-mening. Daarbij het onderwerp is wmb uit en te na bediscussieerd op Fok!, met steeds dezelfde conclusies.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:59 schreef RM-rf het volgende:
Als je revisionisme als gespreksthema gaat verbieden, is dat het grootste teken van een gebrek aan vertrouwen in geschiedschrijving..
Je steunt er juist de revisionisten mee, die het niet kunnen winnen op pure feiten, maar leven van de suggestie dat ze 'vervolgd' worden om hun mening ....
Volgens mij komt het overgrote deel van holocaust ontkenning en het beweren van onzinnige en onjuiste gegevens over de holocaust domweg voort uit Gebrek aan kennis en omdat vele 'getallen' je al snel doen duizelen (zoals Stalin al opmerkte, een dode is een tragedie, een miljoen doden is een statistiek ... al snel wordt een discussie over de Holocaust ook bepaald door duizelingwekkende getallen)
Een tijdje terug zag ik Lord_veterinari posten dat de holocaust slechts 4 miljoen mensen het leven gekost had, nu vraag ik je, wat een onzin, maar ik vermoed niet dat dat vanuit ideologische motieven is, eerder dat het misschien soms gaat duizelen zeker als je bedenkt dat er minstens 11 miljoen onschuldigen systematisch vermoord zijn: 5,5 tot ruim 6 miljoen Joden, meerdere honderduizenden Zigeuners, verder slaven, homosexuelen, verzetsstrijders, dwangarbeiders en vervolgens ook nog ong. 5 miljoen Polen en Russische krijgsgevangenen..
Als je dit als gespreksthema verbied, draag je juist bij aan een steeds verder 'vergeten' ervan ...
Eveneens is het onzin om te beweren dat enkel een 'geaccepteerde' visie besproken mag worden, en iedere afwijkende mening daarover op voorhand bestrafd....
Ga juist dán de discussie aan.
Ontkenning is strafbaar, en als iedereen zegt dat het wél is gebeurd is het geen discussie. Mijn formulering laat nogal te wensen over.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
discussie over holocaust strafbaar? vertel me, nieuwe wet?
Herald, waarom moet je altijd weer over schaamhaar beginnen?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:21 schreef Ryan3 het volgende:
Daarbij het onderwerp is wmb uit en te na bediscussieerd op Fok!, met steeds dezelfde conclusies.
Punt is dat het de toets der argumentatie juist wél kan doorstaan, maar dat Holocaustontkenners dit niet accepteren. Met Holocaustontkenners ben je aanbeland bij wat je het beste kunt omschrijven als believers, lui die zich niet van de "wijs" laten brengen door kennistheoretisch beproefde bewijzen... Het lijkt op een discussie, maar dat is het dus niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:16 schreef Mikado het volgende:
Het punt van discussie is dat je ook over de Holocaust kan discusseren. Je hebt dan mensen die er niet in geloven, maar je hebt daartegenover ook een serie feiten waarmee je die discussie overtuigend kan winnen. Indien je niet wint, is meer je overtuigingstechniek onvoldoende in plaats van een gebrek aan feiten. Dus, in iedere zuivere discussie is er toch 1 mogelijke uitkomst.
Indien je discussies gaat verbieden (of, zoals de Holocaust-ontkenning in feite behelst, slechts 1 kant verbiedt) worden mensen toch gevoed met zijdelingse argumentatie. Want waarom zou je iets verbieden als het de toets der argumenten ook niet kan doorstaan? Indien je dat bij voorbaat verbiedt, denk de discussieopponent dat zoiets voortvloeid uit een gebrek aan argumenten.
Ik heb persoonlijk liever dat er een goede discussie over losbarst en dat we vervolgens zoiets in de search kunnen terugvinden dan dat zoiets al centraal is geregeld. En ja, ik ben een rare, ik vind ook dat Mein Kampf misschien zelfs verplichte literatuur moet zijn. Misschien dat enkeling er wel intrapt, maar het boek is wel zo slecht dat het na het opheffen van het vebod, iig z'n mythische status (verboden vrucht) verliest. En de enkeling die er wel intrapt kan dan direct door zijn omgeving op de zwaktes worden gewezen. Mijns inziens beter dan iets een verboden-vrucht status geven.
Je kunt ook wel man en paard noemen natuurlijk, dan zou je zien dat je wrs zelf uitgaat van de verkeerde veronderstellingen aangaande die provocateurs aan beide zijden. Overigens hetgeen ik te berde breng houdt alleszins geen verbod in op het onderwerp Holocaust, het verklaart de Holocaust alleen als historisch feit. Genoeg discussie blijft over: over aantallen slachtoffers bijv, toch een geliefd onderwerp van ontkenners en bagatelliseerders, maar ook bijv. over wat nu de meer politiek-filosofische gevolgen zijn van de Holocaust. Welke plaats neemt die in in ons denken.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Herald, waarom moet je altijd weer over schaamhaar beginnen?
Serieus, juist dat dat soort zaken ook op radikale sites besproken wordt is een het juist wél toe te laten, omdat daar meestal weinig weerwoord is, of bestaan er op die sites ook grondige kritische discussies erover, waar verschillende visies belicht worden... zonder dat een almachtige 'rechter' als moderator wel even gaat beweren op voorhand te weten welke visie 'Goed' of 'Fout' is, en door iedereen geaccepteerd dient te worden ...
En ja, het lokt beroepsprovocateurs aan, en trollers .. aan beide zijdes overigens, ik ken wel meer gebruikers die er ook niks op tegen hebben zeer 'heftig' in een discussie te gaan en het risico duidelijk op te doen lopen dat er mensen bans gaan krijgen, of ze dat nu zelf zijn of hun opponent.
Het verbod op een thema is overigens geheel geen garantie dat onwaarheden verdwijnen... integendeel veelal is het juist prima te mibsruiken om leugens voort te laten duren....
Niet voor niks is de Genocide op de Armeniers in Turkije ook een 'verboden thema'
Dan zou ik zeggen, vind ik adequater: veel discussies zijn te herleiden tot kennistheoretische vragen. En idd ligt zulks in mijn interesse sfeer.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:34 schreef RM-rf het volgende:
90% van alle discussie's op Fok! gaan tussen believers en non-believers of zelfs tussen groepen believers onderling ...
hele fora zijn erop gebaseerd : TRU, VBL, WFL, POL ... nu kijk in je eigen postgeschiedenis en je zult zien dat _jij_ toevallig ook vaak en graag in juist die fora post ....
Ook al noem je je misschien een non-believer, je voelt je zeer door die believers aangetrokken, hebt er kennelijk interesse in, maar wilt hen ook bestrijden
Ik heb gezegd (hoewel ik het leuk zou vinden als mensen dat soort claims even met een quootje zouden onderbouwen, zodat we weten waar het over gaat), dat momenteel het totaal aantal Joodse slachtoffers van de Holocaust geschat wordt tussen de 4,5 en 5 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
L_V spreekt daar niet over het totaal aantal slachtoffers maar een onderdeel daarvan, ik geloof dat het daar alleen om de joden in concentratiekampen ging.
Wat de motiviatie ook is het adagium toelaten, want alleen met argumenten bestrijd je deze ideeën gaat gewoon niet op, getuige ook discussies in het verleden op Fok!: het betreft hier believers, die zet je niet op andere voet mbv argumenten. Ze eindigen meestal in het uiten van complottheorieën, waarmee de massa is gemanipuleerd, en uitlatingen waarin ze je uitmaken voor nazi, NSB'er enzovoorts...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:37 schreef Mikado het volgende:
Maar een deel van dat geloof wordt gevoed door het van bovenaf 'beschermen' van de Holocaust. Indien dat echt in z'n blootje alleen staat, heeft een gelovige een stuk minder houvast om dat geloof aan te hangen.
Dat is toch officieel beleid dan?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 12:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens heb ik achter de schermen ook gepleit voor een dergelijke sticky als TS hier voorstelt. De algemene opinie was echter (en daar ben ik het wel mee eens) dat de gewone FOK-policy en de C&H Faq hadvatten (met 2 t's) genoeg bieden om dergelijke topics direct te sluiten en de betreffende users een enorme rotschop richting cybervoid te geven.
Artikel 137 van welke wet? In Sr vind ik t niet...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Onder artikel 137 is ontkenning van de holocaust of de bewering dat de holocaust de schuld was van het Joodse volk zelf (als vergelding voor de moord op Jezus, waarvoor volgens sommige de Joden verantwoordelijk te houden zijn) een gerichtte belediging van een bevolkingsgroep ...
niet meer en niet minder ...
Het staat dacht ik niet expliciet in Sr, maar het is geloof ik door de Hoge Raad 'ondergebracht' in 137, in het arrest over het echtpaar Goerree. Ofzo, het fijne herinner ik me niet meer.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:28 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Artikel 137 van welke wet? In Sr vind ik t niet...
En misschien een n?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 12:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens heb ik achter de schermen ook gepleit voor een dergelijke sticky als TS hier voorstelt. De algemene opinie was echter (en daar ben ik het wel mee eens) dat de gewone FOK-policy en de C&H Faq hadvatten (met 2 t's)
quote:genoeg bieden om dergelijke topics direct te sluiten en de betreffende users een enorme rotschop richting cybervoid te geven.
Het is ondergebracht bij 137e:quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:28 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Artikel 137 van welke wet? In Sr vind ik t niet...
quote:Art. 137e . - 1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:
1° een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun
godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van
mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of
hun hetero- of homoseksuele gerichtheid;
2° een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens
verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met
gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
- 2. Indien de schuldige een van de strafbare feiten, omschreven in dit artikel, in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het feit,
nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is
geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.
het is een arrest geweest.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:50 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het staat dacht ik niet expliciet in Sr, maar het is geloof ik door de Hoge Raad 'ondergebracht' in 137, in het arrest over het echtpaar Goerree. Ofzo, het fijne herinner ik me niet meer.
O, werkelijk? Waarom is dit het meest realistisch? En van wie is die schatting?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:31 schreef Baklap het volgende:
Tuurlijk valt het niet te ontkennen, maar er zijn wel een stuk minder joden omgekomen dan aangenomen wordt volgens mij. De meest realistische schatting lag tussen de 1.5 en 2 miljoen,
*zucht* Welke getuigenverklaringen mogen dit zijn?quote:Anders moeten ze te systematisch aan het werk zijn geweest met vernietigen en getuigenverklaringen zeggen dat het niet non-stop gebeurde.
Holocaustontkenning gebeurt inderdaad altijd uit ideologische motieven of ideologische verwantschap met het NS. Opmerkelijk is dat de holocaustontkenners vaak beweren dat de Joden het pure kwaad vormen en uitgeroeid dienen te worden, en vervolgens deze actie door hun voorgangers in de jaren 40 ontkennen!quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:44 schreef Ryan3 het volgende:
Centrale vraag niet de Holocaust of de Holocaustontkenning, maar de vraag of Fok!-C&H een sticky moet in stellen, waarin voor eens en altijd (voor Fok!) met Holocaustontkenning wordt afgerekend.
Ik ben in principe vóór. Holocaustontkenning is reeds lang en uitgebreid bediscussieerd op Fok! (beginnend met deze topic is er al een hele reeks geweest in C&H); iedere topic over dit onderwerp leidt tot een herhaling van zetten die erop neerkomt dat de Holocaust een (historisch) feit is, geen mening, zoals revisionisten ons willen laten geloven. Wie de Holocaust ontkent, doet dit - is mijn stelling - (wrs) vanuit ideologische motieven of beter nog uit ideologische verwantschap met de levensbeschouwing die de Holocaust überhaupt mogelijk maakte. De kern van zo'n sticky raakt dan ook aan een beperking van het formele recht op vrije meningsuiting en is mede hierdoor, in onze tijd, controversieel te noemen, maar ik dacht toch pitch ik dit idee hier even...
Nou nee, dat is randje Holocaustontkenning dus. Je kunt wel discussiëren over aantallen op zich, hoewel zo'n discussie niet het wezenlijke ter discussie stelt en vaak bedoeld wordt als bagatellisering, maar een schatting die als ondergrens 1,5 miljoen aanneemt is niet serieus te nemen. Alleen al in Hongarije vielen bijna zoveel slachtoffers aan het eind van de oorlog. Wat je bedoelt met "anders moeten ze systematisch aan het werk geweest zijn met vernietigen" begrijp ik niet echt. Er wérd nl. systematiek gebruikt in de vernietiging van Joden etc: intentioneel en funktioneel.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:31 schreef Baklap het volgende:
Tuurlijk valt het niet te ontkennen, maar er zijn wel een stuk minder joden omgekomen dan aangenomen wordt volgens mij. De meest realistische schatting lag tussen de 1.5 en 2 miljoen, Aanzienlijk minder dan 6 miljoen. Anders moeten ze te systematisch aan het werk zijn geweest met vernietigen en getuigenverklaringen zeggen dat het niet non-stop gebeurde.
Dèh valt inderdaad nog mee ja.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:47 schreef LXIV het volgende:
En zelf een aantal van 1.500.000 slachtoffers is nog een onvoorstelbare gruwel. Dus in mijn ogen bagatelliseer je door dat aantal te noemen nog helemaal niks.
De holocaust viel wel mee want er werden slechts 1.500.000 Joden vermoord?![]()
In de ogen der ontkenners is dat aantal - waar ze op 1 of andere manier maar al te graag op uit lijken te komen (zonder onderbouwing, althans die heb ik nooit gezien) - de falsificatie van de Holocaust. Kijk maar naar wat Baklap beweerde: "anders zouden ze systematisch werkzaam moeten zijn geweest". Het wezenlijke van de Holocaust was nu juist dat systematische, met 1,5 miljoen slachtoffers beweren zij vervalt het wezenlijke van de Holocaust. Vervolgens ouwehoeren ze nog wat over dat er geen vergassingen hebben plaatsgevonden (bron Leuchter), dat zyklon-B gebruikt werd om beddegoed en kleding van die arme Umsiedlers te ontluizen en dat de Holocaust dus een kwaadaardig verhaaltje is dat door de Joden zelf in leven is geholpen om Duitsers geld uit de broekzak te kloppen en de rest van de wereld met een moreel dilemma op te zadelen en Bob's your uncle...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:47 schreef LXIV het volgende:
En zelf een aantal van 1.500.000 slachtoffers is nog een onvoorstelbare gruwel. Dus in mijn ogen bagatelliseer je door dat aantal te noemen nog helemaal niks.
De holocaust viel wel mee want er werden slechts 1.500.000 Joden vermoord?![]()
nteressant specifiek Joodse vraagstelling idd. Daarover is op Fok! op zich nog geen topic geweest. Wel vele topics die de geschiedenis van het (religieus) antisemitisme bevroegen...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:49 schreef Sjoewe het volgende:
Holocaustontkenners
Het enige wat op dit gebied nog enigszins openligt voor discussie is de plaatsing van de holocaust in de geschiedenis van genocides op de joden.
Is de holocaust een losstaande gebeurtenis in de geschiedenis, of is het een van de vele genocides, waarbij de holocaust de 'ergste' is geweest.
Aaaaargh! Heb ik in dit topic, meer speciaal in deze post, nou juist zo mijn best gedaan om uitgebreid uit te leggen waarom dat allemaal zo is, gaan we hier weer dezelfde kant op............quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Holocaustontkenning gebeurt inderdaad altijd uit ideologische motieven of ideologische verwantschap met het NS. Opmerkelijk is dat de holocaustontkenners vaak beweren dat de Joden het pure kwaad vormen en uitgeroeid dienen te worden, en vervolgens deze actie door hun voorgangers in de jaren 40 ontkennen!
Maar los hiervan: wat maakt de holocaust zo bijzonder dat hij niet ontkend zou mogen worden? Er zijn toch ook geen wetten die het verbieden om de aanslagen van 9/11 te ontkennen of te verdraaien? Wil je dat dan ook geldend maken voor andere genocides, zoals die op de Armeniërs, of geld dit alleen voor het uitroeien van de joden in 40-45?
Het specifiek verbieden van het discussieren over de vraag of de holocaust daadwerkelijk heeft plaatsgevonden stelt het hele gebeuren juist in een obscuur licht en is indirekt juist koren op de molen van de holocaustontkenners. 'Als er geen luchtje aanzit, waarom dan verbieden er over te praten?' Het is denk ik beter om het standpunt dat de holocaust niet heeft plaatsgevonden niet te verbieden, en de ontkenners met goede, rationele argumenten te bestrijden.
Klopt ook intentioneel strookt het. Ook dit nemen ontkenners niet zonder meer aan overigens, wat weer niet geeft, want funktioneel-intentioneel, dus de bedoelingen afleiden uit de daden, plaatst hen ook al in het verdachte bankje... Maar goed mooie pseudo-discussies zijn hierover al gevoerd op Fok!, dat kun je je wel voorstellen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:03 schreef LXIV het volgende:
Wanneer de nazi's nu in het openbaar nooit iets negatiefs over de joden gezegd zouden hebben dan zou er tenminste nog een reden zijn om de holocaust eens nader onder de loep te nemen.
Er zijn echter uit de periode van voor de tweede wereldoorlog meer als voldoende voorbeelden waaruit blijkt dat de nazi's de Joden als ongedierte beschouwden dat uitgeroeid diende te worden. Dat men dan tenslotte de daad bij het woord gevoegd heeft is welliswaar tóch nog onvoorstelbaar maar niet geheel vreemd.
ik ben benieuwd, vooral omdat Yad Vashem, alhoewel misschien niet geheel objectief (een Joods instituut) een groot project heeft om de Joodse slachtoffers exact te identificeren, en die hebben al 5,5 miljoen Joodse slachtoffers geteld ...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:31 schreef Baklap het volgende:
Tuurlijk valt het niet te ontkennen, maar er zijn wel een stuk minder joden omgekomen dan aangenomen wordt volgens mij. De meest realistische schatting lag tussen de 1.5 en 2 miljoen, Aanzienlijk minder dan 6 miljoen. Anders moeten ze te systematisch aan het werk zijn geweest met vernietigen en getuigenverklaringen zeggen dat het niet non-stop gebeurde.
Je zou je dan moeten gaan afvragen wat de holocaust nu zo uniek maakt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:00 schreef Ryan3 het volgende:
nteressant specifiek Joodse vraagstelling idd. Daarover is op Fok! op zich nog geen topic geweest. Wel vele topics die de geschiedenis van het (religieus) antisemitisme bevroegen...
Ik geloof dat jij het met sjun eens was, niet waar? "Al waren er 1,5 miljoen slachtoffers als gevolg van ziekten, uitputting en honger dan waren het er nog veel en dient dit herdacht te worden." (Wat een onvervalste ontkenning is btw). Wat iets anders is dan wat je nu weer beweert. 2 miljoen alleen al door vergassing, de rest door moordpartijen, uitputting, ziekten, dodenmarsen etc. etc. Ik heb het je al eerder gevraagd, ik vraag het weer: val jij niet in je eigen kromzwaard van de voortdurende nuencering??? Zie jij door het bos van je terzijdes nogwel de bomen van wat je werkelijk wilt beweren...?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:08 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik ben benieuwd, vooral omdat Yad Vashem, alhoewel misschien niet geheel objectief (een Joods instituut) een groot project heeft om de Joodse slachtoffers exact te identificeren, en die hebben al 5,5 miljoen Joodse slachtoffers geteld ...
Wat volgens mij voor veel mensen zeer verwarrend werkt is de soms wat genuanceerde detailt, zo denken veel mensen makkelijk dat alle 6 miljoen Joden in een gaskamer in Auschwitz stierven ... dat klopt inderdaad niet ... en dan kom je op lagere aantallen uit, mogelijk inderdaad schattingen van 1,5 miljoen tot 750.000 doden in Auschwitz ... of 2 miljoen doden door vergassing ...
veel doden stierven door uitputting, tyfus-epidemieeen die door de kampen waarden (en vanwege het gevaar dat de tyfus epidemieen oversloegen is dat hele 'hygiene-beleid betreffende vergassing in 1942 grootschaliger gemaakt, hiervoor waren de vergassingen kleinschaliger) ...
Ook de executies tijdens de dodenmarsen hebben veel slachtoffers gekost ...
Al deze doden moet je tot de Holocaust rekenen, zowel de doden in werkkampen, alswel de doden in de gerichtte 'vernietigingskampen'
Het probleem voor deze discussie ligt in als de holocaust niet uniek is, wat het dan wel is. Mag je een ethnische zuivering zoals in Joegaslavie hier dan ook onder plaatsen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zou je dan moeten gaan afvragen wat de holocaust nu zo uniek maakt.
Op de eerste plaats omdat het gebeurde in een modern westers land. (Voor zover dit voor nazi-Duitsland gold)
Ten tweede omdat de holocaust als een industrieel proces was ingericht.
Ten derde (niet helemaal uniek) omdat dit door een overheid en vooropgezet uitgevoerd is. Dat is toch anders als een wilde pogrom zoals die in de geschiedenis wel vaker plaatsgevonden hebben.
Het oogluikend toestaan van vervolging en moord is toch nog net even anders als het zelf plannen en uitvoeren door een overheid.
zucht.. je bent een prima voorbeeld van die hersenloze zombies die denken dat de holocaust enkel bestaat uit 6 miljoen Joden die vergast zouden zijn geworden in Auschwitz ....quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:35 schreef Baklap het volgende:
Ok tuurlijk zijn ze wel systematisch te werk gegaan maar die 6 miljoen hebben ze nooit kunnen halen. Ik zag laatst ook een docu waarin een joodse student de vernietigingskampen bezoekt. Hij kan geen bewijzen vinden voor het gebruik van Zyklon B in de 'gaskamers' zelf.
Als ik de gerechtelijke details ervan goed begrijp, is er steeds een vonnis geveld op basis van een specifieke aanklacht. Daarop is toen verder gebouwd. Van de Hoge Raad die het vonnis van de Twee van Putten heroverweegt, kun je toch ook niet verlangen dat ze ook Cor van Hout nog eens tegen het licht houden?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:39 schreef LXIV het volgende:
Maar los hiervan: wat maakt de holocaust zo bijzonder dat hij niet ontkend zou mogen worden? Er zijn toch ook geen wetten die het verbieden om de aanslagen van 9/11 te ontkennen of te verdraaien? Wil je dat dan ook geldend maken voor andere genocides, zoals die op de Armeniërs, of geld dit alleen voor het uitroeien van de joden in 40-45?
Een dergelijk verbod bestaat niet. Uitspraken zoals deze zijn ook mede de oorzaak dat ik enigzins twijfel of er een dergelijk verbod moet komen. Zonder de bedoeling te hebben je nu te beledigen, moet ik zeggen dat ik vaak gemerkt heb dat mensen die niet zo goed ''in de materie zitten'' denken dat het verboden zou zijn om te twijfelen of er zes miljoen Joden zijn omgebracht of dat er een georganiseerde vervolging heeft plaatsgevonden. Nu is het ook niet direct mijn terrein, maar ik weet wel (zoals ook al opgemerkt door Lord_Vetinari, die hierin wel gespecialiseerd is) dat schattingen worden bijgesteld naar aanleiding van nieuwe vondsten. Er is helemaal geen rigide geloof aan het getal van zes miljoen.quote:Het specifiek verbieden van het discussieren over de vraag of de holocaust daadwerkelijk heeft plaatsgevonden
Daar zie ik zeker de waarde van in. De moeilijkheid is wel dat, zoals gezegd, veel mensen niet vertrouwd zijn met de bijzonderheden van de discussie. Zo krijg je niet alleen de gedachte dat het verboden is het aantal doden lager dan zes miljoen te stellen, maar ook het gevaar dat mensen als Leuchter ( ''America's leading expert in the design and fabrication of execution gas chambers'') voor vol worden aangezien door leken. ''De waarheid zal wel in het midden liggen.''quote:stelt het hele gebeuren juist in een obscuur licht en is indirekt juist koren op de molen van de holocaustontkenners. 'Als er geen luchtje aanzit, waarom dan verbieden er over te praten?' Het is denk ik beter om het standpunt dat de holocaust niet heeft plaatsgevonden niet te verbieden, en de ontkenners met goede, rationele argumenten te bestrijden.
En zo is het maar net. Klachten over het verbod op Holocaustontkenning komen in mijn ondervinding zelden van mensen die er geen belang bij hebben. Wanneer iemand met pseudo-wetenschap probeert de Holocaust te bagatelliseren of te ontkennen, dan moet hij niet klagen dat 'ie het lid op de neus krijgt. Mensen die zich geroepen voelen zulke zwendelaars tegen te spreken, zijn over het algemeen heel goed op de hoogte van de andere wandaden van de twintigste eeuw. Ik bedoel, ik ontken het allemaal niet hoor. De Gulag, de GeePeeOe in Polen, de Armeense Genocide, de Rode Khmer, niets van dat al.quote:Wel, dat komt omdat de holocaust met zoveel poespas omgeven is. Alleen komt de poespas volgens jou van de joden zelf (of mensen die met hen begaan zijn), terwijl de werkelijke poespas komt van extreem-rechts.
Je bent niet alleen volstrekt onwetend, maar blijkbaar ook zonder enige ruggengraat.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:35 schreef Baklap het volgende:
Ok tuurlijk zijn ze wel systematisch te werk gegaan maar die 6 miljoen hebben ze nooit kunnen halen.
Als het een Joodse student was die het tegenovergestelde beweerde, was het dan van belang om te melden dat hij Joods was? Nee toch? Waarom het er dan nu wel bijgezet, als oneigenlijke autoriteit?quote:Ik zag laatst ook een docu waarin een joodse student de vernietigingskampen bezoekt.
Mag ik de naam van dit wonderkind der chemie hebben?quote:Hij kan geen bewijzen vinden voor het gebruik van Zyklon B in de 'gaskamers' zelf.
Dat kromzwaard gebruik ik niet en dus val ik er niet in nee. Ik zie jou echter een absurde aanname maken (veel mensen denken makkelijk dat...), en waar je eerder aangaf het eens te zijn met een onvervalste ontkenning... zet je nu weer alles recht. Neem het me dan ook niet kwalijk dat ik jouw bijdrage niet bepaald serieus neem.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:22 schreef RM-rf het volgende:
jezus Ryan3 doe niet zo paranoide .... 'val jij niet in het kromzwaaard van je zoektocht naar tegenstanders om van allerhande beweringen te kunnen beschuldigen?'
Een groot deel van de doden (dus zowel Joden, Roma/sinti en de vele dwangarbeiders en kruigsgevangenen) in de Holocaust kwam door uitputting en ziektes... omdat het beleid er ook grotendeels op gericht was ... zeker aan het eind van de oorlog, met de dodenmarsen, maar ook voorheen, toen er geen grootschalig executie en vergassingsbeleid was (en de lijken ook nogal slordig gewoon in massagraven gestopt werden, pas later is men gericht ook eerdere lijken gaan opgraven om de lijken te vernietigen, een praktijk die compleet uniek is, er is bij mijn weten geen enkele andere genocide die zo rigoureus te werk ging, in het besef dat deze daden niet te rechtvaardigen waren)
-edit-quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
zucht.. je bent een prima voorbeeld van die hersenloze zombies die denken dat de holocaust enkel bestaat uit 6 miljoen Joden die vergast zouden zijn geworden in Auschwitz ....
Euhhhhh omdat die zijn verdampt mischien ofzoquote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:35 schreef Baklap het volgende:
Ok tuurlijk zijn ze wel systematisch te werk gegaan maar die 6 miljoen hebben ze nooit kunnen halen. Ik zag laatst ook een docu waarin een joodse student de vernietigingskampen bezoekt. Hij kan geen bewijzen vinden voor het gebruik van Zyklon B in de 'gaskamers' zelf.
Ik vind die aanname niet zo absurd, hoor. (Misschien alleen de gedachte dat ze allemaal in Auschwitz werden omgebracht, maar zelfs dat heb ik wel horen beweren.) Op empirische gronden kan ik hetzelfde beweren, maar daar hebben we natuurlijk niets aan. Het is jou toch zeker wel opgevallen dat veel ontkenning neerkomt op hocus-pocus over al dan niet toereikende capaciteit van gaskamers, ''ontbrekende sporen van vergassing'', etc.; kortom, de industriele fase in zijn meest methodische vorm? Dat zijn namelijk dingen waar men enorm geleerd over kan doen. Verhongering in de ghetto's en massa-executies door Einsatzgruppen komen veel minder aan bod, terwijl je alleen met de activiteiten van laatstgenoemden al aan de miljoen slachtoffers raakt (het leeuwendeel Joden.)quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:50 schreef Ryan3 het volgende:
Ik zie jou echter een absurde aanname maken (veel mensen denken makkelijk dat...),
Hij ging wel met de insteek erheen om bewijzen te vinden maar vond er zo weinig dat hij zijn mening aanpaste.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:49 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Je bent niet alleen volstrekt onwetend, maar blijkbaar ook zonder enige ruggengraat.
[..]
Als het een Joodse student was die het tegenovergestelde beweerde, was het dan van belang om te melden dat hij Joods was? Nee toch? Waarom het er dan nu wel bijgezet, als oneigenlijke autoriteit?
[..]
Mag ik de naam van dit wonderkind der chemie hebben?
Nou, ik ben overtuigd door het proefschrift van Israel X., hoor.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:56 schreef Baklap het volgende:
[..]
Hij ging wel met de insteek erheen om bewijzen te vinden maar vond er zo weinig dat hij zijn mening aanpaste.
een beetje vreemde argumentatie ... omdat de slachtoffers van een verbod volgens jou niet deugen, mag men hen rechten innemen ..quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:45 schreef Johan_de_With het volgende:
En zo is het maar net. Klachten over het verbod op Holocaustontkenning komen in mijn ondervinding zelden van mensen die er geen belang bij hebben. Wanneer iemand met pseudo-wetenschap probeert de Holocaust te bagatelliseren of te ontkennen, dan moet hij niet klagen dat 'ie het lid op de neus krijgt. Mensen die zich geroepen voelen zulke zwendelaars tegen te spreken, zijn over het algemeen heel goed op de hoogte van de andere wandaden van de twintigste eeuw. Ik bedoel, ik ontken het allemaal niet hoor. De Gulag, de GeePeeOe in Polen, de Armeense Genocide, de Rode Khmer, niets van dat al.
Die aanname is absurd voor de mensen die regelmatig deelnemen aan dit soort discussies op Fok! iig, dat bedoelde ik vooral.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik vind die aanname niet zo absurd, hoor. (Misschien alleen de gedachte dat ze allemaal in Auschwitz werden omgebracht, maar zelfs dat heb ik wel horen beweren.) Op empirische gronden kan ik hetzelfde beweren, maar daar hebben we natuurlijk niets aan. Het is jou toch zeker wel opgevallen dat veel ontkenning neerkomt op hocus-pocus over al dan niet toereikende capaciteit van gaskamers, ''ontbrekende sporen van vergassing'', etc.; kortom, de industriele fase in zijn meest methodische vorm? Dat zijn namelijk dingen waar men enorm geleerd over kan doen. Verhongering in de ghetto's en massa-executies door Einsatzgruppen komen veel minder aan bod, terwijl je alleen met de activiteiten van laatstgenoemden al aan de miljoen slachtoffers raakt (het leeuwendeel Joden.)
Waar heb ik dit gezegd? Je leest nogal wat in dat stukje.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
een beetje vreemde argumentatie ... omdat de slachtoffers van een verbod volgens jou niet deugen, mag men hen rechten innemen ..
Weet je dat dit mij een beetje van je tegenvalt? Zo kun je het wel met alles vergelijken. Als ik Ryan was, zou ik zeggen dat je Godwin's Law naderde.quote:weet je dat precies diezelfde gedachte vaak gebruikt wordt om bv martelpraktijken in gevangenissen te rechtvaardigen, omdat de slachtoffers daarvan ook eigenlijk toch 'geen recht van spreken' hebben, want het zijn toch criminelen ...
Over wie heb je het nu? Ik herken mezelf niet in de diagnose. Waar pleit ik voor ''extra'' maatregelen om de discussie te doen verstommen?quote:maar is dat kennelijk een bepaald aantal personen niet genoeg 'zekerheid' daarom wensen ze 'extra' maatregelen die 'eens en voor altijd' die enge discussies over dat stukje verleden doen verdwijnen ...
en...quote:Dit is een lijst met het aantal gedode soldaten per land tijdens de Tweede Wereldoorlog.
[bewerk]
Geallieerden
Albanië: 20.000
Australië: 29.000
België: 76.000
Brazilië: 943
Bulgarije (vanaf 1944): 1.000
Canada: 39.000
China: 1.324.000
Denemarken: 4.000
Ethiopië: 5.000
Filipijnen: 27.000
Frankrijk en Vrije Franse strijdkrachten: 123.000
Griekenland: 88.300
India: 36.000
Italië (vanaf 1943): 17.500
Joegoslavië: 300.000
Luxemburg: 4.000
Mexico: 5
Mongolië: 3.000
Nederland: 12.000
Nieuw-Zeeland: 12.000
Noorwegen: 3.000
Polen: 123.000
Roemenië (vanaf 1944): 5.000
Sovjet Unie: 13.600.000
Tsjechoslowakije: 46.000
Verenigd Koninkrijk: 326.000
Verenigde Staten: 405.399
Zuid-Afrika: 9.000
[bewerk]
As-mogendheden
Bulgarije (tot 1944): 9.000
Duitsland (inclusief Oostenrijk en Sudetenduitsers in het Duitse leger): 3.500.000
Finland (tot 1944): 82.000
Hongarije: 200.000
Italië (tot 1943): 60.000
Japan: 1.300.000
Roemenië (tot 1944): 200.000
Vichy Frankrijk: 1.200
Lijkt me - hoe je er ook naar kijkt - een behoorlijke holocaust... de discussie alleen al is sneu..quote:Dit is een lijst met het aantal gedode burgers per land tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Albanië 10.000
België 12.000
Bulgarije 2.000
China 10.000.000
Denemarken 2.000
Duitsland 1.600.000
Ethiopië 5.000
Filipijnen 91.000
Finland 2.000
Frankrijk 470.000
Griekenland 325.000
Hongarije 290.000
India 25.000
Italië 80.000
Japan 672.000
Joegoslavië 1.400.000
Mexico 10
Nederland 198.000
Noorwegen 7.000
Oostenrijk 145.000
Polen 6.000.000
Roemenië 465.000
Sovjet-Unie 7.700.000
Tsjechoslowakije 294.000
Verenigd Koninkrijk 62.000
Verenigde Staten 6.000
Nogmaals noem man en paard en wiebel er niet om heen. Je aannames zijn iig onjuist, zelfs behoorlijk beledigend.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
een beetje vreemde argumentatie ... omdat de slachtoffers van een verbod volgens jou niet deugen, mag men hen rechten innemen ..
weet je dat precies diezelfde gedachte vaak gebruikt wordt om bv martelpraktijken in gevangenissen te rechtvaardigen, omdat de slachtoffers daarvan ook eigenlijk toch 'geen recht van spreken' hebben, want het zijn toch criminelen ...
In dit geval bestaat er gewoon een duidelijk beleid tegen Holocaust-ontkenners die het doen om te trollen en te flamen, of bevolkingsgroepen te beledigen ..
maar is dat kennelijk een bepaald aantal personen niet genoeg 'zekerheid' daarom wensen ze 'extra' maatregelen die 'eens en voor altijd' die enge discussies over dat stukje verleden doen verdwijnen ...
Precies zoals martelen in Abu Ghraib en op andere plekken echter een contra-productief effect heeft. denk ik ook dat een extra regel en paranoia over holocaust-discussies en er op voorhand serieus op in wensen te gaan, voornamelijk leid tot steeds minder kennis en meer mensen die hersenloze historische onwaarheden gaan geloven ...
het voorbeeld is prima te zien op Fok!.. mensen lopen makkelijk onjuiste beweringen achteraan, zoals zo'n korte opmerkingen over dat 'nooit alle 6 miljoen joden in die gaskamers gedood hadden kunnen worden' en dat dat een goede tegenverklaring is tegen hedendaagse historische kennis over de Holocaust, die dus niet zou 'kloppen' ...
Ja, we gaan Goodwin's Law toepassen op discussie over de Holocaustquote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:01 schreef Johan_de_With het volgende:
Weet je dat dit mij een beetje van je tegenvalt? Zo kun je het wel met alles vergelijken. Als ik Ryan was, zou ik zeggen dat je Godwin's Law naderde.
Ik nam aan dat je de beginpost gelezen had en hier regaeerd in de wetenschap dat de beginstelling is dat volgens Ryan3 er een extra maatregel moet komen die 'eens en voor altijd' de holocaust-discussies moet oplossen, namelijk een verbod op de eerdere discussies zoals die er al eerder zijn geweest in C&H...quote:Over wie heb je het nu? Ik herken mezelf niet in de diagnose. Waar pleit ik voor ''extra'' maatregelen om de discussie te doen verstommen?
De discussie met mensen die het niet met je eens zijn gewoon opzeggen, en tot 'verboden terrein' maken?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:22 schreef Ryan3 het volgende:
Deze stelling dien je geheel om te draaien: "er lopen lieden op Fok! rond die een fascinatie hebben voor het nazisme en de Holocaust, vaak lieden van extreemrechtse, populistisch rechtse of zo je wilt nieuw rechtse snit, die steeds weer deze zelfde discussie, linksom of rechtsom, willen aanzwengelen op Fok!, zij doen dit aan de hand van pseudo-wetenschappelijke inzichten, drogredeneringen en ronduit gebazel. Zinnige tegenargumenten raken hen niet, want het zijn believers. We hebben het geprobeerd, maar het leidt tot de ene na de andere non-discussie. Misschien is de tijd daar om daar paal en perk aan te stellen. [...]..." Capice?
Nee, ik vond het enkel raar dat uitgerekend jij, die ik toch beschouw als een heel koelbloedig debatteur, opeens met een dergelijk penitentiair voorbeeld aan kwam zetten, dat mijns inziens de discussie uit het lood slaat. Vandaar die gekscherende opmerking over Godwin's Law.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ja, we gaan Goodwin's Law toepassen op discussie over de Holocaust.. ben je verdomd snel klaar
vertel me, hoe ga je deze discussie voeren zonder aan nazi's te referen?
Uiteraard heb ik die gelezen, maar ik ben pas hier mee gaan doen, zeg maar in een zijtak van de discussie.quote:Ik nam aan dat je de beginpost gelezen had en hier regaeerd in de wetenschap dat de beginstelling is dat volgens Ryan3 er een extra maatregel moet komen die 'eens en voor altijd' de holocaust-discussies moet oplossen, namelijk een verbod op de eerdere discussies zoals die er al eerder zijn geweest in C&H...
Wat ik tot nu toe schreef, had eigenlijk uitsluitend betrekking op het echte leven.quote:Als je niet je posts plaatst in de wetenschap welk een bewering er in de beginpost stond, ben ik dan eigenlijk wel benieuwd hoe je nu denkt over de 'eens-en-voor-altijd-oplossing' van Ryan3 ...
ik haalde uit je post dat je er wel mee instemde.
Absoluut, maar waarom is het ontkennen van de genocide in Oost-Congo (3.000.000 doden!) niet strafbaar?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
Sterker nog: Het ontkennen van de holocaust is strafbaar en dat alleen zou al reden genoeg moeten zijn om dit soort topics per onmiddelijk met een ban te belonen.
OMDAT DAT NOOIT GEBEURT!!!!!! Is dat nou zo moeilijk?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:04 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Absoluut, maar waarom is het ontkennen van de genocide in Oost-Congo (3.000.000 doden!) niet strafbaar?
Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze elk topic hier over gelezen hebben. Voor mij is deze discussie nieuw. Overigens vind ik wel dat je een goed punt hebt. Nu snap ik het.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:48 schreef Soul79 het volgende:
[..]
[...] maar daar heb ik nu geen zin meer in. Ryan3, Johan_de_With, ik heb echt bewondering voor jullie volharding om steeds maar weer zoveel energie in een kennelijk zo zinloze onderneming te steken.
Sorryquote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:08 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze elk topic hier over gelezen hebben. Voor mij is deze discussie nieuw. Overigens vind ik wel dat je een goed punt hebt. Nu snap ik het.
Zoals eerder in dit topic gezegd is dit nou net één van de misstanden die de discussie vertroebelen. Er zijn in Auschwitz geen 6 miljoen mensen vermoord, de totale uitroeiing heeft plaatsgevonden door het hele Rijk.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 20:03 schreef Mikado het volgende:
dat men 6 miljoen joden heeft vernietigd in Auschwitz
Voor het overige deel van je reply: idd is er systematiek in het geneuzel der ontkenners waar te nemen, niet alleen wat jij hier te berde brengt. Zyklon-B is een desinfectant, slachtoffers zijn overleden agv ziekten zoals tyfus overgebracht door luizen die de nazi's met zyklon-B nu juist trachtten uit te roeien, van Hitler bestaat niet het directe bewijs dat hij bevel heeft gegeven tot de Holocaust, iedere oorlogspartij beging oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid óók geallieerden, overlevenden lijden aan een vertekende herinnering (zaak Demdanjuk wordt nogal eens aangehaald), de Holocaustindustrie wordt er - geheel foutief, want daarin wordt de Holocaust niet ontkend - bij gehaald, over de Holocaust publiceren vooral Joodse historici en die maken zich schuldig aan amoreel historiceren, waardoor ze de grondleggers zijn van alle genocides na de Holocaust etc etc en daarnaast idd worden de Einsatzgruppen, de politiebataljons en de zogenaamde antipartisanenstrijd in Rusland gemakshalve buiten beschouwing gelaten...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik vind die aanname niet zo absurd, hoor. (Misschien alleen de gedachte dat ze allemaal in Auschwitz werden omgebracht, maar zelfs dat heb ik wel horen beweren.) Op empirische gronden kan ik hetzelfde beweren, maar daar hebben we natuurlijk niets aan. Het is jou toch zeker wel opgevallen dat veel ontkenning neerkomt op hocus-pocus over al dan niet toereikende capaciteit van gaskamers, ''ontbrekende sporen van vergassing'', etc.; kortom, de industriele fase in zijn meest methodische vorm? Dat zijn namelijk dingen waar men enorm geleerd over kan doen. Verhongering in de ghetto's en massa-executies door Einsatzgruppen komen veel minder aan bod, terwijl je alleen met de activiteiten van laatstgenoemden al aan de miljoen slachtoffers raakt (het leeuwendeel Joden.)
Deze meen ik.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:50 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het staat dacht ik niet expliciet in Sr, maar het is geloof ik door de Hoge Raad 'ondergebracht' in 137, in het arrest over het echtpaar Goerree. Ofzo, het fijne herinner ik me niet meer.
Verbeke arrestquote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Het ontkennen van de Holocaust is niet rechtstreeks strafbaar in Nederland. Er is geen wet die zegt: je mag de Holocaust niet ontkennen. Er is wel het verbeke-arrest, waardoor een aanklacht onder artikel 137e op een dergelijke uitlating een 99% kans van slagen heeft.
Ik heb die Vermeende genocides eens doorgelezen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik refereerde aan de Armeense Genocide (de discussie heette ''Vermeende genocides'', geloof ik, maar met die titel kan ik niets vinden) omdat dit een schoolvoorbeeld is van een onwil de feiten onder ogen te zien. Die discussie werd begonnen door een berucht Turks nationalist die op slinkse wijze zinspeelde op de volkerenmoord en helemaal niet de bedoeling had er eerlijk over te debatteren. Zoiets kan toch onmogelijk de bedoeling van een forum zijn en in het verleden heb ik mensen er de brui aan zien geven omdat ze vermoeid raakten van al dat geraaskal. Ik ben er anders bepaald geen voorstander van beperkingen aan te brengen op de vrijheid van meningsuiting, maar het is erg irritant om steeds dezelfde drogredeneringen en machinaties te moeten bestrijden.
metquote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:08 schreef RM-rf het volgende:
Wat volgens mij voor veel mensen zeer verwarrend werkt is de soms wat genuanceerde detailt, zo denken veel mensen makkelijk dat alle 6 miljoen Joden in een gaskamer in Auschwitz stierven ... dat klopt inderdaad niet ... en dan kom je op lagere aantallen uit, mogelijk inderdaad schattingen van 1,5 miljoen tot 750.000 doden in Auschwitz ... of 2 miljoen doden door vergassing ...
RM-rf richtte zich rechtstreeks tot iemand die nu juist ongeveer dat dacht:quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:16 schreef Ryan3 het volgende:
En wat is dat nu voor een absurde aanname: zo denken veel mensen makkelijk dat alle 6 miljoen mensen in de gaskamers van Auschwitz vielen.... Met wie denk je van doen te hebben als je hier discussieert???
En even later komt er weer iemand voorbij die RM-rf's punt illustreert:quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:31 schreef Baklap het volgende:
Die absurde aanname (6 miljoen, allemaal vergast, allemaal in Auschwitz), die wordt wel degelijk door mensen gedaan. En sommigen daarvan die gaan dan op een klein onderzoekje uit.. en vinden uit dat dat helemaal niet waar is! Oeh. In plaats van daaraan een normale conclusie te verbinden komt een deel dan tot de conclusie dat de holocaust <vul in: reuze meeviel / verzinsel is >. Vergelijk die Joodse student met z'n documentaire die Baklap opvoert.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 20:03 schreef Mikado het volgende:
Voornaamste speerpunt is dat men 6 miljoen joden heeft vernietigd in Auschwitz en deze zin zweeft als mem in de menselijke geest rond.
Discussies over de holocaust zijn niet wettelijk verboden. Hoe komt men daar toch bij? Over de holocaust valt genoeg te discussiëren, daar is niks mis mee. Wat verboden is, is die specifieke antisemitische variant ervan, die de holocaust als verzinsel van het 'Internationale Jodendom' neerzet.quote:Op zondag 29 januari 2006 13:03 schreef Mikado het volgende:
Daarom is het idd sneu dat discussies over de Holocuast eenzijdig wettelijk verboden zijn. Indien je de 'mem' openbreekt zou je een stortvloed van argumenten kunnen verwachten, maar kom je alleen een wettelijk verbod tegen. En daarom kunnen mensen een hoop argumenten missen en denken dat het oorspronkelijke verhaal fout was.
Je zegt het zelf al: die schrijven niet mee in dit soort discussies.quote:Op zondag 29 januari 2006 13:26 schreef sigme het volgende:
Ryan, ik geloof oprecht dat je je enorm verkijkt op het niveau van vele holocaust-twijfelaars. Iemand die het überhaupt verzint, openstaat voor de notie dat de boel wel eens een verzinsel zou kunnen zijn, dat is iemand die ter goeder trouw in sterrenbeelden, in de privé en in holocaustleugens trapt. De meeste mensen met vraagtekens bij de 'waarheid' van de holocaust, daarvan zie jij, en ik, bij de tweede zin al dat die d'r echt helemaal helemaal niets van begrijpt.
Niets van geschiedenis, niets van geschiedkundig onderzoek, niets van onderzoek in het algemeen, niets van sociale mechanismen, en niets van de periode voordat het internet was uitgevonden. En van de periode daarna ook weinig.
De te goeder trouw twijfelaars zijn nauwelijks de personen die meeschrijven in deze discussies.. maar ze vormen wel het doel van de te kwader trouw twijfelaars.
...die zijn vaak extreemrechts, populistisch rechts of nieuw rechts (om het zo maar even te noemen) georiënteerd ofwel noemen zich conservatief, rechtsliberaal dan wel voeren een anti(s)linkse nauwelijks van antisemitisme te onderscheiden haatcampagne moet je eigenlijk zeggen (en hebben opmerkelijk vaak juist niets tegen neocons en zijn vaker wel dan niet pro-Israël, hoewel dat laatste af en toe innerlijke glitches voor hen oplevert). Het lijkt me evident dat achter Holocaustontkenning idd bredere bedoelingen schuil gaan en dat niets puur toevallig gebeurt wat dit betreft. Enfin lees de texten van 'je vrinden' er maar opna (even as we speak... (hoi sjuuunie-boy)).quote:Veel mensen denken dat ze reuze verstandig zijn als ze alles kritisch benaderen door te stellen dat dat ook maar een geloof is (ongeacht wat 'dat' is). Dat het best wel slim is om te weten dat er niet zoiets bestaat als 'de' waarheid. Dat het genuanceerd en verzoenend is om te stellen dat 'de waarheid wel in het midden zal liggen'.
Ja, het spaakmakend deel van de holocaustrelativisten en revisionisten is kwaadaardig. Die hebben (toevallig, puur toevallig) ook iets tegen Russiche oligarchen, Israelisch beleid en neocons. Dat is het volk dat met 'gegevens' en 'onderzoeken' aan komt dragen. Tegen die groep is bijna geen kruid gewassen denk ik.
Uiteindelijk is het niets anders dan een kennistheoretische discussie: zoals johan_de_wtih, Soul79 en ook ik alle meerdere keren hebben uitgelegd. Het is niet onverschillend aan het pseudo-debat over creationisme of rudeonline's fysica. Uiteraard met dien verstande dat dit een stuk gevoeliger ligt. Overigens veel discussies in bepaalde subfora komen uit op zo'n kennistheoretische discussie. Wat kun je weten, wat kun je aannemen, wat is flauwekul??? Je komt uiteindelijk niet aan bij een soort transcedente waarheden oid, maar heel alledaags bij datgene wat wij met zijn allen, gelet op de bewijzen en argumentatie, die weer voldoen aan bepaalde criteria en die we kunnen controleren, voor waar (althans totdat het tegendeel is bewezen volgens zelfde criteria etc.) kunnen aannemen.quote:Maar die groep beinvloed meelopers van allerlei soort. Waaronder mensen die zich openstellen voor vragen en nuances. Niet allemaal te kwader trouw. Ikzelf bijvoorbeeld, ben niet te kwader trouw. Ik heb me wel eens afgevraagd waarom in vredesnaam die holocaustontkenning vervolgd wordt. Dankzij discussies hier, met uitleg door jou, door Johan_de_With, is het mij nu wél duidelijk waarom dat vervolgd wordt. Ik kan het zelfs al bijna aan een ander uitleggen.
Geen idee, gelukkig dat men op Fok! de accuraatheid er iig wel van in ziet, zodat we niet vervallen in praktijken zoals te doen gebruikelijk bij je 'vrindjes' op fokdiscussie en op zulke exotische plaatsen als stormfront, polinco of bijv. Dutch Desease Report...quote:Ik kan me niet voorstellen dat ik daarin uniek ben, dus ben ik van mening dat jouw posts, ook bovenstaande, bijdragen aan het bedwingen van de verspreiding van de notie dat de holocaust een mening is.
Och, ik weet niet wat "het volk" van mening is hoor. Ik weet wel dat jij sjuuunie-boy weer een mooi argument in de schoot hebt geworpen om paar maanden lang te weaselen en te huilebalken... Ben benieuwd of hij zijn 1-jarige jubileum huilebalkje haalt as. april. Wil je hem dan feliciteren van mij.quote:En op dit moment denk ik dat het volk dat het idee van de holocaust als mening aan de winnende hand is. Uiteindelijk zakt de werkelijke omvang van de horror weg, mensen kunnen en willen het niet bevatten, dat er op zo'n schaal door gewone mensen (als zijzelf, als jij, als ik) andere gewone mensen (als zijzelf, als jij, als ik), tot een soort nietmensen kunnen worden verklaard en worden 'vernietigd' op een manier die je beesten die op opeet nog niet eens aandoet. Dat verdringen we liever. Het idee dat het best erg was maar dat er wel wat redenen waren en ook redenen om het achteraf wat op te blazen is stukken aantrekkelijker. Geloofwaardiger.
Right-o dan maar, Heterosis oid.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:40 schreef opa het volgende:
Anne Frank is gestorven aan een gebrek aan Zyklon B.
Gaarne ben ik bereid deze stelling nader te verklaren.
Verklaar je nader dan. Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:40 schreef opa het volgende:
Anne Frank is gestorven aan een gebrek aan Zyklon B.
Gaarne ben ik bereid deze stelling nader te verklaren.
Ik denk dat hij er op doelt dat zowel Anne en Margot gestorven zijn begin 1945 in Bergen-Belsen dat toen benut werd als een soort van tussenstation voor de vernietigingskampen ..., enkel Auschwitz en was toen nog actief, de rest al bevrijd door de russen of al verlaten door de SS, uit angst voor opstanden van de gevangenen die wisten te gaan sterven.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:03 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Verklaar je nader dan. Ik ben benieuwd.
Als je je enigzins had verdiept in de laatste literatuur, had je kunnen lezen dat dit een student betrof die zonder medeweten van Auschwitz-personeel bij een studiereis verveeld was. Deze verveling ging hij te lief met een amateuristische proef in de gaskamers, ...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:35 schreef Baklap het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |