abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 juli 2004 @ 20:45:28 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20939751
quote:
KARLSRUHE (ANP) - Neonazi's in Duitsland hebben het recht vrij hun mening te uiten. Dat heeft het Constitutioneel Gerechtshof in Karlsruhe donderdag bepaald.

Het hof verwierp de uitspraak van een rechtbank, die een demonstratie van de neonazistische partij NPD in Bochum tegen de bouw van een synagoge had verboden.

Het Constitutioneel Gerechtshof erkende dat velen stellig de opvattingen van de NPD beledigend en aanstootgevend vinden. Maar dat weegt volgens het hof niet op tegen het grondwettelijk recht op vrijheid van meningsuiting, dat ook voor neonazi's geldt.
Bron: Spitsnet

Tjah.

Aan de ene kant is het natuurlijk een goede zaak dat de vrijheid wordt gewaarborgd maar ik hoop toch wel dat dit niet inhoudt dat ze niet verantwoordelijk voor hun woorden kunnen worden gehouden door middel van een achteraf toetsing.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_20939802
Inderdaad, en discriminatie blijft verboden.
pi_20940023
Tja, extremisme is altijd fout.

Maar als Communisten hun praatje mogen houden dan waarom Nazi's niet???
In mijn ogen weinig verschil, hooguit een andere zondebok.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  donderdag 29 juli 2004 @ 21:02:15 #4
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_20940077
Ook vrijheid van meningsuiting moet beperkt worden vind ik. Tegenwoordig mag alles maar gezegd worden in het kader van vrijheid van meningsuiting. Of uiting van het geloof, of wat dan ook.
pi_20940108
Daarstraks in een boek van me foto's gezien van de amerikanen die net bij zo'n kamp aankomen.
Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen aanmoedigen Hebben die nepnazi's van tegenwoordig die foto's wel eens ooit bekeken?
pi_20940136
Lijkt me een goede zaak. Met deze jurispredentie kunnen ze weer verder in Duitsland.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  donderdag 29 juli 2004 @ 21:06:04 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20940166
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 20:59 schreef Balthar het volgende:
Tja, extremisme is altijd fout.

Maar als Communisten hun praatje mogen houden dan waarom Nazi's niet???
In mijn ogen weinig verschil, hooguit een andere zondebok.
Zolang er maar een mogelijkheid bestaat om achteraf te toetsen. Vooraf geen beperking, maar wel verantwoordelijkheid behouden voor je uitlatingen heb ik geen problemen mee.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_20941453
De "Antifascisten" mogen hier in Nederland vergaderingen verstoren zonder dat hun de volgende keer een demonstartievergunning wordt geweigerd, dat is veel erger.
Vier vrijheid? Welke vrijheid!
  donderdag 29 juli 2004 @ 22:07:27 #9
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_20941529
En het verschil tussen het AEL en NeoNazi's is?
Ik neem aan dat mijn punt duidelijk is.
Maar voor de leken, het AEL doet regelmatig demonstreren en die zijn net zo erg als NeoNazi's. Als NeoNazi's het niet mogen, dan het AEL ook niet. Ik vindt beide partijen bestaan uit genetisch zwakzinnige, maarja, dat is mijn mening.
I mean no harm
  donderdag 29 juli 2004 @ 22:07:40 #10
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20941537
Er zit natuurlijk wel wat in, ondergronds gaat het alleen maar broeien zoals we ook in Belgie zien.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 30 juli 2004 @ 10:56:10 #11
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_20949630
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 22:07 schreef HarigeKerel het volgende:
Er zit natuurlijk wel wat in, ondergronds gaat het alleen maar broeien zoals we ook in Belgie zien.
in Belgie moet de politiek anders verdomd veel moeite doen om de meest rechtse partij buiten de deur te houden, en daarmee moeten ze moeite doen om een verdomd groot deel van de bevolking te negeren, want mensen stemmen echt niet op het Vlaams Blok omdat ze de voorman zo charmant vinden.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_20950592
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 22:04 schreef EkstrA het volgende:
De "Antifascisten" mogen hier in Nederland vergaderingen verstoren zonder dat hun de volgende keer een demonstartievergunning wordt geweigerd, dat is veel erger.
Ow wat zijn hier een stel rechts extremisten weer goed in het selectief vergeten.

De laatste demonstratie van extreem rechts heeft in denhaag plaats gevonden, toen had extreem links ook een tegen demonsrtatie gehouden, maar de route mocht niet helemaal, en zijn ze door de polite flink in elkaar gerost.
pi_20950611
mogen de pro-alqaeda mensen dus hun meningen ook uiten? wordt dat gegaranteerd door de wet?
  vrijdag 30 juli 2004 @ 11:42:30 #14
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_20950651
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 22:07 schreef pomtiedom het volgende:
...
Ik vindt beide partijen bestaan uit genetisch zwakzinnige, maarja, dat is mijn mening.
En daar gaat het nu precies om - dat jij dat gewoon mag zeggen/schrijven
zzz
pi_20950662
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 21:03 schreef BaraCuda het volgende:
Daarstraks in een boek van me foto's gezien van de amerikanen die net bij zo'n kamp aankomen.
Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen aanmoedigen Hebben die nepnazi's van tegenwoordig die foto's wel eens ooit bekeken?
Ze hebben in Duitsland een tijdje racisten expres met dat soort beelden geconfronteerd, maar een deel beweert gewoon dat het nep fotos zijn, en een ander deel vond wat er in de kampen gebeurd juist goed, en zou graag mensen doodmartelen.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 11:43:12 #16
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20950664
Racisten moet je dit soort vrijheden niet gunnen. Maar dat is mijn mening.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  vrijdag 30 juli 2004 @ 12:13:08 #17
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_20951262
Tja linkse demonstranten mogen toch ook demonstreren.. dat zijn ook nazi's
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_20951679
Binnen een paar posts belanden bij links en moslims, hulde, .

Ik ben het in ieder geval eens met deze uitspraak: Laat hen hun onzin maar uitkramen.
pi_20951719
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 21:02 schreef ShaoliN het volgende:
Ook vrijheid van meningsuiting moet beperkt worden vind ik. Tegenwoordig mag alles maar gezegd worden in het kader van vrijheid van meningsuiting. Of uiting van het geloof, of wat dan ook.
Ik ben ook van mening dat vrijheid van meningsuiting niet boven alles gesteld mag en moet worden. Maar als in andere zaken deze wet de boventoon voert voor de jurisprudentie (bijv de bekende Imam) geldt dit ook voor deze zaak, gelijke moniken gelijke kappen immers.

Ik denk alleen dat de maatschappij niet gebaat is bij extremisten die openlijk hun mening kunnen verkondigen
Yeah baby Yeah!
pi_20951815
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 11:43 schreef Posdnous het volgende:
Racisten moet je dit soort vrijheden niet gunnen. Maar dat is mijn mening.
Klopt, maar je bevindt je tussen twee regels.
Enerzijds de wet op verbod tot racisme (en uitlatingen daarvan) en anderzijds de wet tot vrijheid van meningsuiting.
Ik vind dat in Nederland er wel wat clausules in beide wetten kunnen worden opgenomen zodat sommige uitlatingen niet meer door de mazen van de wet kunnen glippen.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 30 juli 2004 @ 12:41:08 #21
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20951860
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 12:13 schreef sanniejj het volgende:
Tja linkse demonstranten mogen toch ook demonstreren.. dat zijn ook nazi's
Ja, want linkse demonstraten discrimineren ook
  vrijdag 30 juli 2004 @ 12:42:13 #22
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20951892
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef Elgigante het volgende:

Ik vind dat in Nederland er wel wat clausules in beide wetten kunnen worden opgenomen zodat sommige uitlatingen niet meer door de mazen van de wet kunnen glippen.
Mee eens.
pi_20951989
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 12:41 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Ja, want linkse demonstraten discrimineren ook
LOL

Als we zo door gaan kunnen we Hitler zelfs links noemen. (Wat op sommige punten nog niet eens zo gek is)

[ Bericht 5% gewijzigd door vanvugh op 30-07-2004 12:51:15 ]
  vrijdag 30 juli 2004 @ 13:37:53 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20953240
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef Elgigante het volgende:

Wettelijk gezien is er denk ik genoeg ruimte in de wet om dit soort dingen achteraf aan te pakken (het stukje "behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet" bijvoorbeeld), alleen is er volgens mij bij de rechters een tendens om steeds meer onbestraft te laten (wat dan weer op zich een afspiegeling is van de maatschappij zoals die zich nu ontwikkelt).
pi_20954097
Moeilijk te verteren en ik ben ervan overtuigd dat Karlsruhe op het scherpst heeft gedebateerd.

IK ga ervan uti dat Karlsruhe zegt dat a-priorie verbieden niet mag omdat dit een principieel redeverbod zou zijn

Echter op het moment dat antsemitische leuzen worden gescandeerd, mag zo“n demonstratie worden opgedoekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')