Bron: Spitsnetquote:KARLSRUHE (ANP) - Neonazi's in Duitsland hebben het recht vrij hun mening te uiten. Dat heeft het Constitutioneel Gerechtshof in Karlsruhe donderdag bepaald.
Het hof verwierp de uitspraak van een rechtbank, die een demonstratie van de neonazistische partij NPD in Bochum tegen de bouw van een synagoge had verboden.
Het Constitutioneel Gerechtshof erkende dat velen stellig de opvattingen van de NPD beledigend en aanstootgevend vinden. Maar dat weegt volgens het hof niet op tegen het grondwettelijk recht op vrijheid van meningsuiting, dat ook voor neonazi's geldt.
Zolang er maar een mogelijkheid bestaat om achteraf te toetsen. Vooraf geen beperking, maar wel verantwoordelijkheid behouden voor je uitlatingen heb ik geen problemen mee.quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:59 schreef Balthar het volgende:
Tja, extremisme is altijd fout.
Maar als Communisten hun praatje mogen houden dan waarom Nazi's niet???
In mijn ogen weinig verschil, hooguit een andere zondebok.
in Belgie moet de politiek anders verdomd veel moeite doen om de meest rechtse partij buiten de deur te houden, en daarmee moeten ze moeite doen om een verdomd groot deel van de bevolking te negeren, want mensen stemmen echt niet op het Vlaams Blok omdat ze de voorman zo charmant vinden.quote:Op donderdag 29 juli 2004 22:07 schreef HarigeKerel het volgende:
Er zit natuurlijk wel wat in, ondergronds gaat het alleen maar broeien zoals we ook in Belgie zien.
Ow wat zijn hier een stel rechts extremisten weer goed in het selectief vergeten.quote:Op donderdag 29 juli 2004 22:04 schreef EkstrA het volgende:
De "Antifascisten" mogen hier in Nederland vergaderingen verstoren zonder dat hun de volgende keer een demonstartievergunning wordt geweigerd, dat is veel erger.
En daar gaat het nu precies om - dat jij dat gewoon mag zeggen/schrijvenquote:Op donderdag 29 juli 2004 22:07 schreef pomtiedom het volgende:
...
Ik vindt beide partijen bestaan uit genetisch zwakzinnige, maarja, dat is mijn mening.
Ze hebben in Duitsland een tijdje racisten expres met dat soort beelden geconfronteerd, maar een deel beweert gewoon dat het nep fotos zijn, en een ander deel vond wat er in de kampen gebeurd juist goed, en zou graag mensen doodmartelen.quote:Op donderdag 29 juli 2004 21:03 schreef BaraCuda het volgende:
Daarstraks in een boek van me foto's gezien van de amerikanen die net bij zo'n kamp aankomen.
Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen aanmoedigenHebben die nepnazi's van tegenwoordig die foto's wel eens ooit bekeken?
Ik ben ook van mening dat vrijheid van meningsuiting niet boven alles gesteld mag en moet worden. Maar als in andere zaken deze wet de boventoon voert voor de jurisprudentie (bijv de bekende Imam) geldt dit ook voor deze zaak, gelijke moniken gelijke kappen immers.quote:Op donderdag 29 juli 2004 21:02 schreef ShaoliN het volgende:
Ook vrijheid van meningsuiting moet beperkt worden vind ik. Tegenwoordig mag alles maar gezegd worden in het kader van vrijheid van meningsuiting. Of uiting van het geloof, of wat dan ook.
Klopt, maar je bevindt je tussen twee regels.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:43 schreef Posdnous het volgende:
Racisten moet je dit soort vrijheden niet gunnen. Maar dat is mijn mening.
Ja, want linkse demonstraten discrimineren ookquote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:13 schreef sanniejj het volgende:
Tja linkse demonstranten mogen toch ook demonstreren.. dat zijn ook nazi's
Mee eens.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind dat in Nederland er wel wat clausules in beide wetten kunnen worden opgenomen zodat sommige uitlatingen niet meer door de mazen van de wet kunnen glippen.
LOLquote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:41 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ja, want linkse demonstraten discrimineren ook![]()
Wettelijk gezien is er denk ik genoeg ruimte in de wet om dit soort dingen achteraf aan te pakken (het stukje "behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet" bijvoorbeeld), alleen is er volgens mij bij de rechters een tendens om steeds meer onbestraft te laten (wat dan weer op zich een afspiegeling is van de maatschappij zoals die zich nu ontwikkelt).quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind dat in Nederland er wel wat clausules in beide wetten kunnen worden opgenomen zodat sommige uitlatingen niet meer door de mazen van de wet kunnen glippen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |