L_V spreekt daar niet over het totaal aantal slachtoffers maar een onderdeel daarvan, ik geloof dat het daar alleen om de joden in concentratiekampen ging.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:59 schreef RM-rf het volgende:
Een tijdje terug zag ik Lord_veterinari posten dat de holocaust slechts 4 miljoen mensen het leven gekost had, nu vraag ik je, wat een onzin,
discussie over holocaust strafbaar? vertel me, nieuwe wet?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:07 schreef heiden6 het volgende:
Ik zou eerder voor een Fok!verbod zijn op discussies over de holocaust, omdat het nu eenmaal strafbaar is, ik begrijp dat men daar rekening mee moet houden.
ik probeer die quote terug te vinden, was volgens mij in de laatste discussie in december en het topic was al dicht, anders had ik er gelijk op gereageerd, maar het viel me juist op dat er expliciet niet gesproken werd over een 'deel-gebied', als enkel Joodse slachtoffers (wat er minstens 5,5 miljoen zijn, gedocumenteerd te Yad Vashem) of enkel een andere groep ...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
L_V spreekt daar niet over het totaal aantal slachtoffers maar een onderdeel daarvan, ik geloof dat het daar alleen om de joden in concentratiekampen ging.
Nou ja, onderwerp heeft eigenlijk een uitgebreide historie op Fok! inmiddels. Idem de naweeën kun je zeggen, op een ander forum. Tijdens een laatste topic hierover hebben ik en anderen gezinspeeld op een sticky, die overigens uitgebreid kan zijn of ook vrij beknopt kan blijven, waarin voor eens en altijd met het onderwerp wordt afgerekend, zodat nieuwe topics met verwijzing daarnaar kunnen worden gesloten. Uiteraard roept dit weerstand op bij users die dit naar censuur (= vooraf bepaalde grenzen) vinden rieken en ipso facto een ontoelaatbare inperking van de vrijheid van meningsuiting. In die zin levert zo'n sticky dus een fundamentelere discussie op: "is de vrijheid van meningsuiting onbeperkt?", immers als je een beperking toelaat adhv dit onderwerp dan zullen ook andere onderwerpen zich daarvoor lenen in de microkosmos van Fok!. Andere vraag die sommigen zullen oproepen is of taboeïsering een juiste methode is om bepaalde kwesties aan te pakken. Hiertegen kun je wellicht weer opwerpen dat het tot feit verklaren van de Holocaust geen taboeïsering is, maar te maken heeft met een kennistheoretisch vraagstuk: wanneer is nu iets een onomstotelijk (historisch) feit, hetgeen de discussie weer terugbrengt naar het wezen van de geschiedvervalsing en dus C&H. Wat zijn de bedoelingen van geschiedvervalsers? etc. etc.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
Sterker nog: Het ontkennen van de holocaust is strafbaar en dat alleen zou al reden genoeg moeten zijn om dit soort topics per onmiddelijk met een ban te belonen.
'Endlösung der Judenfrage' lijkt me een uitstekende topictitel van dat stickyquote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:14 schreef Ryan3 het volgende:
..waarin voor eens en altijd met het onderwerp wordt afgerekend, zodat nieuwe topics met verwijzing daarnaar kunnen worden gesloten.
Ik ben het eigenlijk met Finkelstein eens: revisionisme uit deze hoek is in wezen een onbeduidend, niet serieus te nemen verschijnsel. De beoefenaars zijn charlatans, beroepsrecalcitranten en/of ideologen. Het gaat hier dan ook niet om de wereld op zich, maar over de microkosmos van Fok!, ik denk dat je dat niet uit het oog moet verliezen. Holocaustontkenning kun je met gerust hart uiten op fokdiscussie, stromfront, polinco etc. etc. Het heeft wellicht alleen relevantie voor de wereld op zich in zoverre dat het raakt aan een veel fundamentelere vraagstelling: zijn er grenzen aan de vrijheid van meningsuiting te stellen? En dan kom je op het onderscheid: feit-mening. Daarbij het onderwerp is wmb uit en te na bediscussieerd op Fok!, met steeds dezelfde conclusies.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:59 schreef RM-rf het volgende:
Als je revisionisme als gespreksthema gaat verbieden, is dat het grootste teken van een gebrek aan vertrouwen in geschiedschrijving..
Je steunt er juist de revisionisten mee, die het niet kunnen winnen op pure feiten, maar leven van de suggestie dat ze 'vervolgd' worden om hun mening ....
Volgens mij komt het overgrote deel van holocaust ontkenning en het beweren van onzinnige en onjuiste gegevens over de holocaust domweg voort uit Gebrek aan kennis en omdat vele 'getallen' je al snel doen duizelen (zoals Stalin al opmerkte, een dode is een tragedie, een miljoen doden is een statistiek ... al snel wordt een discussie over de Holocaust ook bepaald door duizelingwekkende getallen)
Een tijdje terug zag ik Lord_veterinari posten dat de holocaust slechts 4 miljoen mensen het leven gekost had, nu vraag ik je, wat een onzin, maar ik vermoed niet dat dat vanuit ideologische motieven is, eerder dat het misschien soms gaat duizelen zeker als je bedenkt dat er minstens 11 miljoen onschuldigen systematisch vermoord zijn: 5,5 tot ruim 6 miljoen Joden, meerdere honderduizenden Zigeuners, verder slaven, homosexuelen, verzetsstrijders, dwangarbeiders en vervolgens ook nog ong. 5 miljoen Polen en Russische krijgsgevangenen..
Als je dit als gespreksthema verbied, draag je juist bij aan een steeds verder 'vergeten' ervan ...
Eveneens is het onzin om te beweren dat enkel een 'geaccepteerde' visie besproken mag worden, en iedere afwijkende mening daarover op voorhand bestrafd....
Ga juist dán de discussie aan.
Ontkenning is strafbaar, en als iedereen zegt dat het wél is gebeurd is het geen discussie. Mijn formulering laat nogal te wensen over.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
discussie over holocaust strafbaar? vertel me, nieuwe wet?
Herald, waarom moet je altijd weer over schaamhaar beginnen?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:21 schreef Ryan3 het volgende:
Daarbij het onderwerp is wmb uit en te na bediscussieerd op Fok!, met steeds dezelfde conclusies.
Punt is dat het de toets der argumentatie juist wél kan doorstaan, maar dat Holocaustontkenners dit niet accepteren. Met Holocaustontkenners ben je aanbeland bij wat je het beste kunt omschrijven als believers, lui die zich niet van de "wijs" laten brengen door kennistheoretisch beproefde bewijzen... Het lijkt op een discussie, maar dat is het dus niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:16 schreef Mikado het volgende:
Het punt van discussie is dat je ook over de Holocaust kan discusseren. Je hebt dan mensen die er niet in geloven, maar je hebt daartegenover ook een serie feiten waarmee je die discussie overtuigend kan winnen. Indien je niet wint, is meer je overtuigingstechniek onvoldoende in plaats van een gebrek aan feiten. Dus, in iedere zuivere discussie is er toch 1 mogelijke uitkomst.
Indien je discussies gaat verbieden (of, zoals de Holocaust-ontkenning in feite behelst, slechts 1 kant verbiedt) worden mensen toch gevoed met zijdelingse argumentatie. Want waarom zou je iets verbieden als het de toets der argumenten ook niet kan doorstaan? Indien je dat bij voorbaat verbiedt, denk de discussieopponent dat zoiets voortvloeid uit een gebrek aan argumenten.
Ik heb persoonlijk liever dat er een goede discussie over losbarst en dat we vervolgens zoiets in de search kunnen terugvinden dan dat zoiets al centraal is geregeld. En ja, ik ben een rare, ik vind ook dat Mein Kampf misschien zelfs verplichte literatuur moet zijn. Misschien dat enkeling er wel intrapt, maar het boek is wel zo slecht dat het na het opheffen van het vebod, iig z'n mythische status (verboden vrucht) verliest. En de enkeling die er wel intrapt kan dan direct door zijn omgeving op de zwaktes worden gewezen. Mijns inziens beter dan iets een verboden-vrucht status geven.
Je kunt ook wel man en paard noemen natuurlijk, dan zou je zien dat je wrs zelf uitgaat van de verkeerde veronderstellingen aangaande die provocateurs aan beide zijden. Overigens hetgeen ik te berde breng houdt alleszins geen verbod in op het onderwerp Holocaust, het verklaart de Holocaust alleen als historisch feit. Genoeg discussie blijft over: over aantallen slachtoffers bijv, toch een geliefd onderwerp van ontkenners en bagatelliseerders, maar ook bijv. over wat nu de meer politiek-filosofische gevolgen zijn van de Holocaust. Welke plaats neemt die in in ons denken.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Herald, waarom moet je altijd weer over schaamhaar beginnen?
Serieus, juist dat dat soort zaken ook op radikale sites besproken wordt is een het juist wél toe te laten, omdat daar meestal weinig weerwoord is, of bestaan er op die sites ook grondige kritische discussies erover, waar verschillende visies belicht worden... zonder dat een almachtige 'rechter' als moderator wel even gaat beweren op voorhand te weten welke visie 'Goed' of 'Fout' is, en door iedereen geaccepteerd dient te worden ...
En ja, het lokt beroepsprovocateurs aan, en trollers .. aan beide zijdes overigens, ik ken wel meer gebruikers die er ook niks op tegen hebben zeer 'heftig' in een discussie te gaan en het risico duidelijk op te doen lopen dat er mensen bans gaan krijgen, of ze dat nu zelf zijn of hun opponent.
Het verbod op een thema is overigens geheel geen garantie dat onwaarheden verdwijnen... integendeel veelal is het juist prima te mibsruiken om leugens voort te laten duren....
Niet voor niks is de Genocide op de Armeniers in Turkije ook een 'verboden thema'
Dan zou ik zeggen, vind ik adequater: veel discussies zijn te herleiden tot kennistheoretische vragen. En idd ligt zulks in mijn interesse sfeer.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:34 schreef RM-rf het volgende:
90% van alle discussie's op Fok! gaan tussen believers en non-believers of zelfs tussen groepen believers onderling ...
hele fora zijn erop gebaseerd : TRU, VBL, WFL, POL ... nu kijk in je eigen postgeschiedenis en je zult zien dat _jij_ toevallig ook vaak en graag in juist die fora post ....
Ook al noem je je misschien een non-believer, je voelt je zeer door die believers aangetrokken, hebt er kennelijk interesse in, maar wilt hen ook bestrijden
Ik heb gezegd (hoewel ik het leuk zou vinden als mensen dat soort claims even met een quootje zouden onderbouwen, zodat we weten waar het over gaat), dat momenteel het totaal aantal Joodse slachtoffers van de Holocaust geschat wordt tussen de 4,5 en 5 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
L_V spreekt daar niet over het totaal aantal slachtoffers maar een onderdeel daarvan, ik geloof dat het daar alleen om de joden in concentratiekampen ging.
Wat de motiviatie ook is het adagium toelaten, want alleen met argumenten bestrijd je deze ideeën gaat gewoon niet op, getuige ook discussies in het verleden op Fok!: het betreft hier believers, die zet je niet op andere voet mbv argumenten. Ze eindigen meestal in het uiten van complottheorieën, waarmee de massa is gemanipuleerd, en uitlatingen waarin ze je uitmaken voor nazi, NSB'er enzovoorts...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:37 schreef Mikado het volgende:
Maar een deel van dat geloof wordt gevoed door het van bovenaf 'beschermen' van de Holocaust. Indien dat echt in z'n blootje alleen staat, heeft een gelovige een stuk minder houvast om dat geloof aan te hangen.
Dat is toch officieel beleid dan?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 12:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens heb ik achter de schermen ook gepleit voor een dergelijke sticky als TS hier voorstelt. De algemene opinie was echter (en daar ben ik het wel mee eens) dat de gewone FOK-policy en de C&H Faq hadvatten (met 2 t's) genoeg bieden om dergelijke topics direct te sluiten en de betreffende users een enorme rotschop richting cybervoid te geven.
Artikel 137 van welke wet? In Sr vind ik t niet...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Onder artikel 137 is ontkenning van de holocaust of de bewering dat de holocaust de schuld was van het Joodse volk zelf (als vergelding voor de moord op Jezus, waarvoor volgens sommige de Joden verantwoordelijk te houden zijn) een gerichtte belediging van een bevolkingsgroep ...
niet meer en niet minder ...
Het staat dacht ik niet expliciet in Sr, maar het is geloof ik door de Hoge Raad 'ondergebracht' in 137, in het arrest over het echtpaar Goerree. Ofzo, het fijne herinner ik me niet meer.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:28 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Artikel 137 van welke wet? In Sr vind ik t niet...
En misschien een n?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 12:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens heb ik achter de schermen ook gepleit voor een dergelijke sticky als TS hier voorstelt. De algemene opinie was echter (en daar ben ik het wel mee eens) dat de gewone FOK-policy en de C&H Faq hadvatten (met 2 t's)
quote:genoeg bieden om dergelijke topics direct te sluiten en de betreffende users een enorme rotschop richting cybervoid te geven.
Het is ondergebracht bij 137e:quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:28 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Artikel 137 van welke wet? In Sr vind ik t niet...
quote:Art. 137e . - 1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:
1° een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun
godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van
mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of
hun hetero- of homoseksuele gerichtheid;
2° een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens
verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met
gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
- 2. Indien de schuldige een van de strafbare feiten, omschreven in dit artikel, in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het feit,
nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is
geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |