the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 21:06 | |
Volvo Ocean Race En deel 10 alweer ![]() ![]() Vorige Topics Leg 2 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish! [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne In Port Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race? De Route Huidige leg: geen Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm) Vervolgens: Offshore leg: 19 Februai - Wellington (Nieuw Zeeland) - Rio De Janeiro (Brazilie), 6700nm gehele race-schema | High-res afbeelding Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Data updates Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn. Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten. Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" Scheepslied: Black Betty van RamJam s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew) o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. Bijnaam schip: "Streetfighter" Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew) o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew) o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew) o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew) o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew) o: Farr Brunel Teamwork - Kortweg Brunel Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew) o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates. Samenvatting: Leg 1 Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest. De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van. Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde. In Port Race 1 Cape Town 1. ABN AMRO ONE 2. movistar 3. ABN AMRO TWO Leg 2 In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden. Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner. Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven. Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is de Scoring Gate nog gehaald, maar na 1 punt gepakt te hebben staakten ze de strijd. Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel). Een nieuw 24h record voor AAB2 In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14) De OP is hier te vinden | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 21:07 | |
ehhh... modje? ![]() & #180; > ' | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 21:08 | |
![]() | ||
Fendy | woensdag 25 januari 2006 @ 21:53 | |
![]() tvp | ||
Ambrosius | woensdag 25 januari 2006 @ 21:59 | |
TT ![]() ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 22:06 | |
quote: ![]() Heb jij geen modrechten hier? ![]() | ||
rubbereend | woensdag 25 januari 2006 @ 22:43 | |
aha hier verder ![]() | ||
JandeHoop | woensdag 25 januari 2006 @ 23:02 | |
topic weer gevonden. | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 23:03 | |
En TT aangepast! Jeuh, dank daavoor, wie het ook heeft mogen doen ![]() | ||
rubbereend | woensdag 25 januari 2006 @ 23:05 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 23:10 | |
quote:mja, de TT wordt nog wel afgekort bij de threadlijst. Misschien dat race er ook nog eraf? ![]() | ||
rubbereend | woensdag 25 januari 2006 @ 23:12 | |
dan staat er "Melbourne's inport" bij mij valt trouwens inport er ook nog eens af. Is het niet leuker om een volledige TT te hebben? | ||
hermandeperman | woensdag 25 januari 2006 @ 23:35 | |
Ah, hier moeten we zijn | ||
WEST | woensdag 25 januari 2006 @ 23:46 | |
tvp ![]() | ||
azaroth | donderdag 26 januari 2006 @ 09:08 | |
nog 9 dagen tot de inport race ![]() | ||
Sandworm | donderdag 26 januari 2006 @ 16:06 | |
Pfff, paar dagen weggeweest en dan is er opeens van alles gebeurd! Leuk! Wat ik me afvroeg (het is al eens eerder ter sprake geweest, maar volgens mij geen definitief antwoord/uitsluitsel), als de Brunel niet start de volgende leg/in-port race, zijn er dan minder punten te verdienen voor de overige deelnemers? | ||
hermandeperman | donderdag 26 januari 2006 @ 16:17 | |
quote:Ik heb geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij hadden we idd nog geen definitief antwoord nee ![]() Ik intepreteerde het iig zo dat het aantal punten wat je kunt behalen afhangt van het aantal boten dat de LEG start, en dus niet de totale race... maar ik zou nu ook wel eens uitsluitsel willen ja ![]() | ||
JandeHoop | donderdag 26 januari 2006 @ 18:23 | |
quote:Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7. Dus een inport levert 3,5 punten op (kijk maar naar de eerste inport waar de Sunergy ook niet mee deed) en een etappe 7. Voor de winnaar dan... | ||
the_disheaver | donderdag 26 januari 2006 @ 23:21 | |
quote:Dat dus. Maar het is dus eerder gevraagd, en het antwoord is er dus ook al op gegeven. | ||
JoStro | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:19 | |
Klopt, het gaat om het aantal boten, gestart in Sanxenxo, 7 dus. Telling blijft tot Goteborg voor wat ie is! | ||
WEST | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:20 | |
De Brasil1 is weer aan wal ![]() | ||
Farr40 | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:22 | |
Even wat oud nieuws (maarja ik was 3 dagen weg en het stond er nog niet:)) Movistar heeft haar titanium rams ingeruild voor stalen. Natuurlijk moest de kiel hier voor ook aangepast worden om het geheel in balans te houden. Maar dat geouwehoer van premier challenge hadden ze geen zin in dus hebben ze gewoon maar een stukje afgezaagt ![]() ![]() bron:SA | ||
Farr40 | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:24 | |
dubbel [ Bericht 98% gewijzigd door Farr40 op 27-01-2006 10:24:53 (dubbel) ] | ||
JoStro | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:24 | |
Inderdaad. De bemanning krijgt een paar daagjes strand cadeau van het syndicaat. Niet verkeerd lijkt me , al vraag ik me af of ze nog zee kunnen zien na deze etappe. Wordt nog een helse klus om het schip vaarklaar in Melbourne te hebben voor het eind van de komende week. | ||
JoStro | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:29 | |
Overigens is de Ericsson vandaag in Melbourne gearriveerd. KLIK | ||
Landrot | vrijdag 27 januari 2006 @ 14:41 | |
quote:Hoeveel kilogram verschil zit er tussen die rams? Het zwaartepunt van de boot komt in ieder geval hoger te liggen. Die afgezaagde kiel zorgt toch voor een slechtere stroomlijn? Of is dat verschil verwaarloosbaar klein? | ||
Farr40 | vrijdag 27 januari 2006 @ 16:30 | |
ik weet niet hoeveel verschil er in gewicht zit maar ik geloof vaag dat dat iets van 15 % was (maar weet dit niet zeker) Om de hydrodynamica van de kiel te behouden hebben ze voor ze gezaagt hebben een mal genomen. Later zal er een carbon 'schoen' aan de kiel komen waardoor de vorm niet veranderd is. | ||
JandeHoop | vrijdag 27 januari 2006 @ 17:57 | |
Wat ik alleen niet snap aan het hele verhaal. Movistar heeft de eerste etappe toch gewoon met stalen rams gevaren? Die lichtere en snellere (en kwetsbaardere) rams zijn er pas in Kaapstad ingebouwd. En ik kan me niet voorstellen dat er toen een zwaardere kiel onder gezet is, anders zouden ze ook gewoon de oude kiel er wel weer onder kunnen zetten. Waarschijnlijk is er dus wat anders aan de hand dan het wisselen van de rams. (denk aan de versterkingen die zijn gemaakt nadat de boot in etappe kapot was gegaan.) Omdat er in Kaapstad geen controle was en in Melbourne wel moeten ze nu de boel wel aanpassen. De etappe van Kaapstad naar Melbourne heeft de boot dus eigenlijk in een illegale mode gevaren. Of zit ik nu helemaal mis met mijn verzinsels ? | ||
komrad | vrijdag 27 januari 2006 @ 21:04 | |
goede vraag jdh, lijkt me ook sterk dat ze een zwaardere kiel gemonteerd hebben of hoe ze dat ook mogen doen | ||
hermandeperman | vrijdag 27 januari 2006 @ 23:40 | |
quote:De kans is vrij groot dat je gelijk hebt ja. Het totaalgewicht is opgelegd. Wanneer je zo weinig mogelijk gewicht in de romp stopt kan de rest dus in de kiel gestopt worden waardoor je stabiliteit hoger is. Ze halen nu een stuk van de kiel af, wat dus betekend dat ze meer gewicht in de boot hebben gepropt dan voor de start van Leg 1. Er zijn dus 2 mogelijkheden, Ik denk dus inderdaad dat je verzinsels juist zijn en dat ze "illegaal" Leg 2 hebben gevaren. Aan de andere kant, ze hebben geen controle gehad, dat wisten ze van tevoren, dus waarom zouden ze het niet doen? | ||
the_disheaver | zaterdag 28 januari 2006 @ 01:20 | |
Is het enkel een aanname dat er geen controle in cape town was, of is dat een feit? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het ligt welliswaar in afrika, maar echt onbereikbaar is het niet echt... Ze hebben in leg 1 met een zware ram, met kiel gevaren. In Cape town hebben ze naast een lichtere kiel, ook verstevigingen aangebracht. In Melbourne hebben ze de zware kiel gebruikt, maar niets veranderd aan de verstevigingen. Ofwel, door de lichtere ram en de zwaardere verstevigingen is de totale massa gelijk gebleven. Door de zwaardere ram en de zwaardere verstevingen is de totale massa hoger geworden. Door de kiel te verkleinen zal de massa weer gelijk blijven. Of zie ik iets over het hoofd? | ||
the_disheaver | zaterdag 28 januari 2006 @ 01:23 | |
Ik mag hopen dat in Rio er wel een lichtere, maar gestroomlijnde kiel onder komt. Want dit maakt echt wel veel verschil in snelheid.. Tijdens de pitstop is er zeker geen tijd om een kiel te vervangen? | ||
Farr40 | zaterdag 28 januari 2006 @ 09:12 | |
De titanium rams in kaapstad waren een gevolg van dat ze de kiel zwaarder wouden maken en de stalen rams dat niet aan zouden kunnen. Dus eigelijk hebben ze in Kaapstad gemodificeerd en gaan ze nu weer terug naar af, wat ik begreep dan.. | ||
JandeHoop | zaterdag 28 januari 2006 @ 09:40 | |
quote:Er is in kaapstad niet gewogen dat is een feit. Een aantal deelnemers heeft hier ook opmerkingen over gemaakt (en helemaal na de aanpassingen van Brasil en Ericsson). Daarom heeft het comitee besloten om de boten in Melbourne opnieuw te wegen. Maar inderdaad ik zat ook al te bedenken dat Zware rams + geen modificaties = lichte rams + modificaties. Want volgens mij is de kiel niet vervangen na de start van de eerste etappe. Als dat wel zo zou zijn zou er toch nog een lichtere kiel aanwezig moeten zijn die te gebruiken is. De switch van Staal --> Titanium was dan ook niet omdat de stalen het niet aankonden maar omdat de titanium lichter was en ook op een hogere druk werkten waardoor de kiel sneller omgezet kan worden. | ||
komrad | zaterdag 28 januari 2006 @ 10:13 | |
het blijft jammer dat de race al een voorentscheidung heeft gehad ten gevolge van alle kiel problemen | ||
hermandeperman | zaterdag 28 januari 2006 @ 12:25 | |
http://team.abnamro.com/web/show/id=107793 Prachtige foto's ![]() | ||
The_Hives | zaterdag 28 januari 2006 @ 12:37 | |
quote:idd. Het is niet meer zoals vroeger met de Whitbread ![]() | ||
JandeHoop | zaterdag 28 januari 2006 @ 13:57 | |
Vroeger waren de kratjes ook nog geel ..... | ||
komrad | zaterdag 28 januari 2006 @ 14:25 | |
Whitbread was voor mijn gevoel toch wel een stuk heftiger, of het werd zo gebracht | ||
Sandworm | zaterdag 28 januari 2006 @ 18:31 | |
quote:Tjé, kan jij dat ook nog herinneren? Die gele met zwarte letters..... ![]() Heb ook al informatie over de volgende generatie ![]() ![]() | ||
The_Hives | zaterdag 28 januari 2006 @ 18:40 | |
![]() | ||
komrad | zaterdag 28 januari 2006 @ 18:43 | |
ach cheer up hives, heineken is toch niet te zuipen | ||
JandeHoop | zaterdag 28 januari 2006 @ 21:50 | |
alsof whitbread goed binnen te houden is..... | ||
hermandeperman | zondag 29 januari 2006 @ 05:14 | |
Heineken is niet te hachelen en zefs ik ken die gele kratjes nog ![]() | ||
rubbereend | zondag 29 januari 2006 @ 05:21 | |
gele kratjes ![]() ![]() voor de mensen van de gele kratjes kan ik nog wat verder terug, rode doppen ![]() | ||
komrad | zondag 29 januari 2006 @ 10:38 | |
Rubbereend, je drinkt toch een heineken ![]() | ||
The_Hives | zondag 29 januari 2006 @ 11:32 | |
laatste keer offtopic ![]() ![]() ![]() ja komrad er staat: ![]() | ||
WEST | zondag 29 januari 2006 @ 13:02 | |
Grolsch en Hertog Jan zijn de enige biersoorten dat ik drink ![]() | ||
Landrot | zondag 29 januari 2006 @ 17:45 | |
quote:Waarom zijn de boten dan niet gewogen in Kaapstad? Zoiets staat toch in draaiboeken of iets dergelijks? Of wordt er steekproefsgewijs gewerkt? ![]() Ik vind het vreemd dat zoiets gebeurt in een evenement waarin de deelnemende teams miljoenen euro's hebben geïnvesteerd... | ||
komrad | zondag 29 januari 2006 @ 18:13 | |
quote:bij feestjes ook nog wel bavaria Hives, ik wist wel dat er iets los zat bij you | ||
the_disheaver | maandag 30 januari 2006 @ 00:47 | |
Meestal liver rode wijn dan bier, maar dan absoluut geen grolsch... (N) Verder maakt het weinig uit, favo is wel Jupiler. | ||
the_disheaver | maandag 30 januari 2006 @ 00:48 | |
Is wel te merken dat ze binnen zijn... Was er ook een uitzending in SS? | ||
Ambrosius | maandag 30 januari 2006 @ 00:49 | |
quote:Niet dat ik weet. | ||
Landrot | maandag 30 januari 2006 @ 10:15 | |
Ik heb niks meer vernomen van de Brasil... Die zou toch naar Freemantle varen en vervolgens met een vrachtwagen naar Melbourne vervoerd worden? Weet iemand daar meer van? | ||
Landrot | maandag 30 januari 2006 @ 10:17 | |
quote: ![]() | ||
azaroth | maandag 30 januari 2006 @ 10:27 | |
brasil is afgelopen donderdag al in freemantle aangekomen en is nu dus onderweg naar melbourne | ||
Farr40 | maandag 30 januari 2006 @ 10:44 | |
![]() | ||
JandeHoop | maandag 30 januari 2006 @ 15:28 | |
En ondertussen krijgt de brunel een nieuwe kiel. De kiel was al voor de wedstrijd klaar maar er was geen tijd/geld om hem naar Vigo/kaapstad te verschepen. ![]() | ||
komrad | maandag 30 januari 2006 @ 19:28 | |
Er wordt al met al goed gesleuteld | ||
the_disheaver | dinsdag 31 januari 2006 @ 13:25 | |
![]() quote:Van sunergy and friends naar ING Real Estate / Brunel naar ING Teamwork en nu echt allleen maar Brunel? what´s next? | ||
JandeHoop | dinsdag 31 januari 2006 @ 13:53 | |
quote:Je vergeet dat de boot begonnen is als premier challenge .... | ||
Sandworm | dinsdag 31 januari 2006 @ 14:35 | |
quote:ff aanpassen in de OP ![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:07 | |
Hierom dus ....![]() | ||
Farr40 | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:23 | |
Overigens is vannacht op Schiphol de nieuwe mast van de brasil in een vliegtuig geladen en richting melbourne vertrokken. | ||
JandeHoop | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:47 | |
Dat zou niet goed zijn. Volgens mij is hij gisteren al aangekomen in Sydney ..... Maar wel via schiphol dat klopt. | ||
the_disheaver | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:49 | |
quote:vergeet de tijdsverschil niet he ![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:54 | |
ok, hij is 30/1 om 7.30 am (Australische tijd) aangekomen in Sydney. reken dan de rest maar uit .... | ||
JandeHoop | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:56 | |
![]() Deze mast dus. (hier nog in engeland) | ||
Farr40 | dinsdag 31 januari 2006 @ 17:45 | |
en dit vliegtuig. http://www.sailinganarchy.com/forums/index.php?act=Attach&type=post&id=19495 was idd gisternacht/ochtend | ||
komrad | dinsdag 31 januari 2006 @ 17:53 | |
mooie foto's | ||
Landrot | woensdag 1 februari 2006 @ 11:42 | |
Ik hoop dat de kruispunten in Melbourne groot genoeg zijn! ![]() | ||
bLuB76 | woensdag 1 februari 2006 @ 16:58 | |
quote:Is dit niet op Schiphol? | ||
hermandeperman | woensdag 1 februari 2006 @ 17:19 | |
quote: quote: | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 17:21 | |
quote: quote: ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 17:21 | |
quote: ![]() ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 1 februari 2006 @ 17:21 | |
quote:Spuit 11 ![]() | ||
bLuB76 | woensdag 1 februari 2006 @ 17:56 | |
quote: ![]() | ||
komrad | woensdag 1 februari 2006 @ 17:57 | |
ik heb het gevoel dat er deze VOR meer gemotoriseerd verplaatst wordt dan met windkracht | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 18:15 | |
Echt niet! AAB1 en AAB2 hebben alleen nog maar gevaren! En brasil heeft ook maar weinig niet gevaren.... | ||
komrad | woensdag 1 februari 2006 @ 18:20 | |
ik heb het ook met name over de andere teams ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 18:21 | |
quote:Waarom zeg je dat dan niet direct? ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 1 februari 2006 @ 18:23 | |
quote:Het viel mij ook op idd dat er wel erg veel verscheept wordt ja ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 18:38 | |
He, is er gebrek aan nieuws ofzo? ![]() ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 18:41 | |
quote:Ik vraag me nogsteeds af waarom die mast niet direct van GB naar australie gevlogen kon worden. En hoe is ie van GB naar schiphol gegaan? Per boot? | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 18:43 | |
got, gewoon nog een artikeltje van vor.comquote: | ||
komrad | woensdag 1 februari 2006 @ 20:13 | |
ik heb zin in zaterdag as ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 20:21 | |
Ow... zosnel al? Hoe laat is het? 11h plaatselijke tijd > dus vrijdagnacht om 1h? | ||
komrad | woensdag 1 februari 2006 @ 20:45 | |
The In Port Race begins at 1400 local time on Saturday. There is an 0800 deadline for the boats to be race-ready heb je zelf gepost ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 21:01 | |
quote:ikke? Maar dus om 4uur snachts nl-tijd in de nacht van vrijdag naar zaterdag. Gezellig ![]() | ||
komrad | woensdag 1 februari 2006 @ 21:18 | |
zenden ze dat live uit ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 1 februari 2006 @ 22:06 | |
quote:Ik vrees alleen radio VOR.... Maar waarom zouden ze niet? Genoeg publiek die tot laat op zou blijven, en er is toch niets anders uit te zenden! | ||
komrad | woensdag 1 februari 2006 @ 22:29 | |
idd of integraal de finish uitzendne,hoe lang duurt zo'n in port race? | ||
the_disheaver | donderdag 2 februari 2006 @ 01:26 | |
![]() | ||
JandeHoop | donderdag 2 februari 2006 @ 07:29 | |
quote:Er is wel degelijk iets anders om uit te zenden. Porn en belspelletjes. En die leveren meer op dan het zeilen. simpel Dus geen zeilen midden in de nacht..... | ||
JandeHoop | donderdag 2 februari 2006 @ 07:31 | |
Saturday: South to southeasterly wind of 5 to 10 knots reaching 20 knots at times in the afternoon. Ziet er weer goed uit. Helaas voor de beelden geen 25+ maar 10-20 zou ook al mooi zijn. | ||
Sandworm | donderdag 2 februari 2006 @ 13:40 | |
Movistar 5 kilo te zwaar !quote: | ||
Sandworm | donderdag 2 februari 2006 @ 13:41 | |
En de PotC krijgt onderdelen van de Movistarquote: | ||
WEST | donderdag 2 februari 2006 @ 14:17 | |
quote:ik zie het allemaal wel , ik moet er smorgens ook vroeg uit ![]() | ||
Sandworm | donderdag 2 februari 2006 @ 14:23 | |
Is er een mogelijkheid dat iemand het live commentaar opneemt? Ik weet dat het technisch mogelijk is, maar ik heb geen idee hoe.... ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 2 februari 2006 @ 14:34 | |
quote:ehh, jawel. Maar dat wordt best groot denk ik... Ik zal mn best doen | ||
komrad | donderdag 2 februari 2006 @ 19:06 | |
maareh hoe land duurt die race naar verwachting? | ||
Sandworm | donderdag 2 februari 2006 @ 19:18 | |
naar verwachting 2 to 3 uur... | ||
Sandworm | donderdag 2 februari 2006 @ 19:19 | |
quote:Rarretjes, newsgroups (usenet) en Eweka, ik ben er klaar voor! ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 4 februari 2006 @ 11:40 | |
Goede morgen! AAB1 eerste, POTC 2de en movistar 3de. AAB2 ligt op een schandelijke 3de plaats. | ||
the_disheaver | zaterdag 4 februari 2006 @ 11:45 | |
Ik heb hier een ASF-file liggen. Mocht iemand hem willen, mail me Rond de 50 mb, valt dus best mee. [ Bericht 25% gewijzigd door the_disheaver op 04-02-2006 12:31:28 ] | ||
George-Butters | zaterdag 4 februari 2006 @ 11:47 | |
tvp | ||
Ambrosius | zaterdag 4 februari 2006 @ 12:33 | |
AAB2 dus zesde geworden, AAB1 wint en verstevigt de koppositie in het klassement ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 4 februari 2006 @ 12:35 | |
In-port race results - PROVISIONAL TEAM ABN AMRO ONE, Mike Sanderson (NZL): 2hr 28 min 12 sec 2. Pirates of the Caribbean, Paul Cayard (USA): + 1 min 31 sec 3. Movistar, Bouwe Bekking (NED): + 1 min 44 sec 4. Ericsson Racing Team, Neal McDonald (GBR): + 1 min 59 sec 5. Brasil 1, Torben Grael (BRA): + 5 min 8 sec 6. TEAM ABN AMRO TWO, Sebastien Josse (FRA): + 6 min 53 sec 7. Brunel, Grant Wharington (AUS): + 12 min 48 sec Current Leaderboard - PROVISIONAL 1st TEAM ABN AMRO ONE, Mike Sanderson (NZL) 32.5 pts. 2nd TEAM ABN AMRO TWO, Sebastien Josse (FRA) 25 pts 3rd Movistar, Bouwe Bekking (NED) 18 pts 4th Pirates of the Caribbean, Paul Cayard (USA) 16.5 pts 5th Brasil 1, Torben Grael (BRA) 16 pts 6th Ericsson Racing Team Neal McDonald (GBR) 14.5 pts 7th Brunel, Grant Wharington (AUS) 11.5 pts | ||
JandeHoop | zaterdag 4 februari 2006 @ 13:34 | |
Zag er goed uit (wat ik heb gezien). Spannend tot het einde. | ||
rubbereend | zaterdag 4 februari 2006 @ 14:06 | |
![]() ![]() | ||
WEST | zaterdag 4 februari 2006 @ 14:09 | |
netjes van de AAB1 jammer van de 2e boot ![]() | ||
komrad | zaterdag 4 februari 2006 @ 14:57 | |
ze staan een straatlengte voor inmiddels ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 4 februari 2006 @ 15:34 | |
quote:Waar heb je dat gezien dan? | ||
komrad | zaterdag 4 februari 2006 @ 15:39 | |
komt het nog op tv?? | ||
SevenWonders | zaterdag 4 februari 2006 @ 16:55 | |
Ja, morgen in SS | ||
komrad | zaterdag 4 februari 2006 @ 16:56 | |
mooi zo ![]() | ||
zjroentje | zaterdag 4 februari 2006 @ 19:20 | |
quote:Wat een voorsprong idd al. | ||
komrad | zondag 5 februari 2006 @ 10:57 | |
volgende etappe is trouwens maar ene korte, maar die daarna komt wordt ook weer mooi ![]() | ||
SevenWonders | zondag 5 februari 2006 @ 13:16 | |
ca. 16:30u in Studio Sport | ||
WEST | zondag 5 februari 2006 @ 13:20 | |
quote:in wellington is maar een paar dagen pauze dus dat valt ook wel mee ![]() | ||
komrad | zondag 5 februari 2006 @ 15:02 | |
klopt, maar ook geen tussentijdse scoring gates dus niet zo heel veel punten te verdienen | ||
Landrot | zondag 5 februari 2006 @ 15:02 | |
quote:Drie boten binnen een halve minuut van elkaar! ![]() Dat worden straks mooie beelden in Studio Sport! ![]() | ||
rubbereend | zondag 5 februari 2006 @ 15:43 | |
mooie beelden gister in het sport journaal. | ||
the_disheaver | zondag 5 februari 2006 @ 16:07 | |
Wil nog iemand het live verslag van vor.org? Enkele uren luisterplezier, voor slechts 50 MB! | ||
Sandworm | zondag 5 februari 2006 @ 16:32 | |
Tis 16:30 en zit naar paarden te kijken. Iemand enig idee hoe laat exact? | ||
Sandworm | zondag 5 februari 2006 @ 16:33 | |
quote:Je hebt mail | ||
rubbereend | zondag 5 februari 2006 @ 16:33 | |
quote:na de paarden komen de boten, exact is moelijk te zeggen aangezien die paarden de tijd bepalen ![]() | ||
Ambrosius | zondag 5 februari 2006 @ 16:37 | |
Begint ![]() | ||
Sandworm | zondag 5 februari 2006 @ 16:40 | |
nu dus | ||
the_disheaver | zondag 5 februari 2006 @ 16:46 | |
quote:Jij ook ![]() | ||
hermandeperman | zondag 5 februari 2006 @ 17:14 | |
Was een mooie reportage ![]() ![]() | ||
Ambrosius | zondag 5 februari 2006 @ 17:15 | |
Erg interessant en mooi ![]() | ||
komrad | zondag 5 februari 2006 @ 21:14 | |
gemist, iemand de link van de uitzending voor mij? | ||
WEST | zondag 5 februari 2006 @ 21:28 | |
quote:http://www.nos.nl/nosstudiosport/beeld_en_geluid/index.html ![]() | ||
the_disheaver | zondag 5 februari 2006 @ 22:58 | |
quote:Zie OP ![]() quote:Geef dan de goede link.... http://www.nos.nl/nosstudiosport/overigesporten/zeilen/index.html :') | ||
komrad | zondag 5 februari 2006 @ 23:10 | |
dinsdag eens kijken | ||
Sandworm | zondag 5 februari 2006 @ 23:20 | |
Was een leuke uitzending. Toch wel een beetje jammer dat HB weer in de studio zat en het toch weer over "wij" had ![]() | ||
hermandeperman | zondag 5 februari 2006 @ 23:25 | |
quote:Viel mij ook op ja ![]() | ||
Landrot | zondag 5 februari 2006 @ 23:43 | |
quote:Jammer dat ik geen fluit snapte van die kijkersvraag over de Brunel... ![]() De presentator snapte de vraag ook niet en hoopte dat de uitleg van Hans B. soelaas zou bieden. Nou, volgens mij begreep die knakker er na de uitleg evenveel van als ik. En dat was niet veel... ![]() Wie van het forum waagt een poging? ![]() | ||
hermandeperman | zondag 5 februari 2006 @ 23:45 | |
quote:Welke van de vragen doel je op? Die van de overloop, of van de zwaarden? | ||
Landrot | zondag 5 februari 2006 @ 23:53 | |
quote:Die van de overloop. De vraag over de zwaarden begreep ik wonderwel! ![]() | ||
the_disheaver | maandag 6 februari 2006 @ 00:41 | |
welke vraag? Die uitzending duurde mij te lang... ![]() ![]() | ||
the_disheaver | maandag 6 februari 2006 @ 01:57 | |
quote:Wat snap je er niet aan? Brunel hebben geen grootzeilschootoverloop (wat een woord.... schoot = touw waarmee je de stand van de zeilen regelt, in dit geval voor de groot zeil. Deze zit aan de ene kant vast aan de giek, en aan de andere kant aan de romp nabij het roer. Het grootst mogelijk zeiloppervlakte verkrijg je door de giek zo veel mogelijk naar beneden te duwen. Hij heeft de neiging om omhoog te gaan door de wind. Voor kleinere schepen zorgt een neerhouder hiervoor, een verbinding tussen giek en onderkant mast. Bij grotere schepen komt dat volgens mij minder voor (krachten zullen wel te groot zijn). Om toch de giek omlaag te houden kun je gebruik maken van het grootzeilschoot. Alleen de kracht naar beneden is groter wanneer de resulterende kracht (=de richting van de schoot) verder naar beneden gericht is. Je zult de verbinding van het grootzeilschoot dus zoveel mogelijk onder de giek zetten. Door deze verbinding verplaatsbaar te maken zal de grootzeil dus beter omlaag gehouden kunnen worden. Hoe je de verbinding tussen romp en grootzeil verplaatsbaar maakt zijn meerdere mogelikheiden voor. Bijna iedereen behalve brunel gebruikt daarvoor een overloop, een rail over de breedte van het schip, met daarop de verbinding. Brunel gebruikt ervoor geen rail, maar heeft enkele punten waar je de verbiding aan vast kunt zetten. Voordeel van de overloop is dat het veel sneller is (vooral handig bij veel gijpen (gijps?), dus tijdens de inport race. Tijdens offshore race is dat veel minder nodig. Brunel verplaats de verbinding ´handmatig´. Kost wat meer tijd, maar het zorgt wel voor gewichtstbesparing. Wat ze weer in de kiel kunnen stoppen waardoor de boot vlakker zal liggen. Hopelijk is het wat duidelijker ![]() ![]() | ||
JandeHoop | maandag 6 februari 2006 @ 07:19 | |
quote:Dat gebeurt je wel vaker he ?! Maar ik kan dan wel een verhaal gaan houden over dat de grootzeilschootoverloop gebruikt wordt om de draaiing (twist) van het zeil te bepalen maar ik ben bang dat je dan weer afhaakt. Dat kunnen we beter aan Herman over laten. Trouwens in dit geval kan ik het je niet kwalijk nemen, de uitleg van Bouscholte was onduidelijk en op een aantal punten zelfs onjuist. | ||
Landrot | maandag 6 februari 2006 @ 09:45 | |
quote:Nee, de toelichting van hermandeperman met verklarende foto's is niet meer nodig, want ik snap 't! ![]() | ||
Landrot | maandag 6 februari 2006 @ 09:47 | |
quote:Nou, ik haak steeds minder snel af! Als de boten strakkies in Rotterdam zijn, ken ik alle finesses! ![]() | ||
hermandeperman | maandag 6 februari 2006 @ 11:37 | |
Ik heb geloof ik al wel een naam qua uitleg enzo ![]() Maar ik ben blij dat het niet meer hoeft ![]() | ||
Farr40 | maandag 6 februari 2006 @ 15:00 | |
mooie uitleg dat wel, maar of dat de werkelijke theorie is vraag ik me af. het oppervlakte kan je niet groter of kleiner maken als een grootzeil 40m² is zal hij dat altijd blijven. Het enige wat je kan veranderen van een grootzeil is de diepte, plaats van de diepte en de twist van het zeil. Twist is een ander woord voor openwaaien van een zeil. Als je foto's ziet van een zeil boot zie je vaak dat het grootzeil bovenin veel meer open is dan onderin dit noemt men twist. Twist wordt gebruikt om druk te verliezen. En aangezien het bovenin het hardst waait wil je daar het eerst de druk kwijt. Dit doe je doormiddel van de twist te vergroten. Twist kan je aanpassen met de neerhouder. Door deze losser te doen waait het zeil boven in meer open. en vice versa als je de neerhouder aantrekt. Natuurlijk kan je niet bij elke vlaag de twist aanpassen om te depoweren daarbij is het in een vlaag efficienter om het zeil over de gehele linie te laten depoweren (minder verlies in snelheid). Dat kan op 1 manier. Dat is de overloop naar lij. Een andere manier om te lozen in een vlaag is de schoot vieren. Bij een groot schip is dit eigenlijk geen optie want er staat zoveel kracht op de schoot dat dat veel te zwaar en oncontroleerbaar is. Daarbij door de schoot te vieren vergroot je ook weer de twist (dus niet de gehele linie wat je in een vlaag wel wilt). Een overloop heeft nog een voordeel ten opzichte van een vast aangrijpingspunt. En dat is dat je de overloopkar (aangrijpingspunt schoot) wat verder naar loef kan trekken waardoor de giek precies boven de centerline van de boot komt te staan. Hierdoor heeft je grootzeil wat meer power aan de wind. In kleinere (open) boten word nog een andere techniek gebruikt. Deze heet vangscheeting. Dit houdt in dat je de neerhouder (vang) zo insteld dat de schoot niet meer van invloed is op de twist en dat je voldoende druk hebt als je het zeil dicht hebt. Als er dan een vlaag aankomt laat je de schoot gaan om te lozen. hierdoor verandert de twist niet maar loos je direct. ik heb nog een boek met mooie plaatjes hiervan dat zal ik wel opzoeken maar het grote voordeel van een overloop is dat je makkelijk druk kan controleren. | ||
Farr40 | maandag 6 februari 2006 @ 15:50 | |
Plaatje uit de bijbel voor trimmers(North U trim) http://teamoffcourse.nl/mrnprive/overloop.JPG En op deze foto is te zien wat twist is: bovenin staat het zeil veel meer open dan onderin. http://team.abnamro.com/u(...)1970132-_MG_5274.jpg | ||
Landrot | maandag 6 februari 2006 @ 17:15 | |
quote: ![]() Als de giek naar lijzijde verplaatst wordt, dan vangt het zeil toch minder wind? En dan zou de boot toch minder schuin in het water moeten hangen? Dat zie ik niet op de plaatjes terug... quote: ![]() Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit..... | ||
hermandeperman | maandag 6 februari 2006 @ 17:17 | |
quote: ![]() het gaat erom dat de hoek van het zeil ten opzichte van de mast groter is. Onderin staat hij er vrijwel haaks op, en bovenin staat hij meer "open". | ||
Farr40 | maandag 6 februari 2006 @ 17:30 | |
quote:Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost veranderd de helling niet en de druk in de zeilen ook niet, Maar alleen de stand van je grootzeil. Je moet het van achteraf zien. onderin zit het zeil dichter bij de centerline dan bovenin. | ||
Landrot | maandag 6 februari 2006 @ 17:31 | |
quote:Oh, noú snap ik wat bedoeld wordt! Gelukkig heeft hermandeperman weer redding gebracht. ![]() | ||
Landrot | maandag 6 februari 2006 @ 17:34 | |
quote:OK, ik snap 't. Mijn hemel, wat leer ik toch een hoop op een achternamiddag! ![]() Bedankt. | ||
JandeHoop | maandag 6 februari 2006 @ 20:47 | |
quote:Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien. Dus dat is tegen jou theorie in. Andere theorie. Twist is het verschil tussen de aanstroomhoek van een zeil beneden en bovenin. Doordat het bovenin harder waait (over het algemeen) maar ook de richting anders is (de lucht heeft daar minder weerstand van het land/zee), moet je je zeil bovenin in een andere hoek trimmen dan beneden in. Met name bij licht weer is dit verschil groot. Met licht weer vaar je dan tegenwoordig met veel twist. Hoe doen we dit ? Door de overloop aan loef te brengen en de schootspanning te verlagen. De giek blijft nog gewoon in het midden van de boot maar er staat minder spanning op het achterlijk waardoor dat meer open kan waaien. Meer twist dus. Naarmate het harder gaat waaien ga je de twist verminderen totdat je in een situatie komt dat je te veel power (en dus helling) hebt in de boot. Dan kan je twist gebruiken om wat power kwijt te raken. Of je kan er voor kiezen om over te gaan op "vang-sheeten", hierbij gebruik je je neerhouder (strak!) om je zeil vlak te maken en de grootschoot om de vlagen op te vangen. Dit kan trouwens ook op grote boten zonder al te veel problemen. De krachten die er op staan zijn groot maar ook de lieren zijn dat... Het is alleen zo dat door de grote en plotselinge snelheidsverschillen de trim moeilijker is om bij te benen. Daarom zal er vaak voor een gemiddelde trim gekozen worden. Overigens geldt het hele twist verhaal ook voor de genua. Alleen regel je daar de twist met de positie van het lijoog icm de spanning op de schoot. Alles bij elkaar is dit een erg ingewikkeld onderwerp. De hoeveelheid twist die juist is hang van veel factoren af. Als je deze goed gebruikt zal je zien dat je bootsnelheid omhoog zal gaan. Een handig (en voor de grootzeiltrimmer onmisbaar) hulpmiddel zijn de tell-tales (draadjes) aan het achterlijk van het zeil. Hopelijk heb ik landrot niet al te erg afgeschrikt en is ie niet halverwege afgehaakt..... Misschien kan Herman mijn verhaal in micky mouse taal vertalen ? | ||
JandeHoop | maandag 6 februari 2006 @ 20:50 | |
Overigens, als je een goede mogelijkheid hebt om makkelijk en snel je neerhouder te kunnen verstellen heb je in principe geen overloop nodig. Kijk maar diverse Open60's bijvoorbeeld maar ook 470's om maar wat te noemen. | ||
the_disheaver | maandag 6 februari 2006 @ 21:03 | |
quote:door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is. | ||
hermandeperman | maandag 6 februari 2006 @ 21:04 | |
quote:Ja zeg ik blijf bezig ![]() Maar 't lijkt me een duidelijk verhaal zo ![]() | ||
Farr40 | maandag 6 februari 2006 @ 23:03 | |
quote:Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt. Maar goed, zeil trim is vrij complex onderwerp. Wat je leert door veel te lezen en nog meer uren te maken. | ||
JandeHoop | maandag 6 februari 2006 @ 23:41 | |
quote:Ik zeg gebruikt kan worden. Jij wilt meer twist met harde wind, dus moet je neerhouder losser ... Mijn voorkeur gaat er niet naar uit. Grootzeil afvlakken mbv neerhouder, cunningham, onderlijkstrekker is een betere optie. Eventueel de top depoweren door de achterstag te spannen. (erg effectief!) | ||
JandeHoop | maandag 6 februari 2006 @ 23:46 | |
quote:De neerhouder is hydraulisch. Dus hoeft niet zwaar te zijn. Op grotere boten (trimarans) is de grootschoot ook hydraulisch bediend. | ||
Landrot | dinsdag 7 februari 2006 @ 00:42 | |
quote:Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld! ![]() En daarnaast natuurlijk vaartips.nl geraadpleegd... Want zoveel onbekende woorden ben ik nog niet eerder tegengekomen! ![]() Vaartips.nl is een leerzame site ('afborrelen' vond ik wel een mooie term! ![]() Maar ondertussen heb ik al een aardig idee wat er met die termen bedoeld wordt. Dus ik hoef geen uitleg van jullie in Jip en Janneke-taal! ![]() | ||
Landrot | dinsdag 7 februari 2006 @ 00:46 | |
quote:Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp! ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 7 februari 2006 @ 01:51 | |
quote:(Grootzeil)trimmen = Het wijzigen van de stand van de zeilen om zo meer wind te vangen, en dus sneller te gaan. tell-tales = draadjes aan het zeil, waardoor je de windrichting van de wind in het zeil kunt bepalen. depoweren = de-power'en > kwijt raken van power/wind uit zeilen halen lijoog = Net als het grootzeilschoot is het voor de fokkenschoot (tussen n?) of genuaschoot (?) soms van belang om de richting van de schoot op de genua te kunnen wijzigen. Ook hier een rail, maar dit keer over de lengte van de boot (aan beide kanten, er zijn 2 fokkenschoten). schootspanning = spanning op de schoot ![]() achterstag = stag is een (op normale schepen...) staaldraad welke de mast omhoog houdt (mits de mast zelf niet in 3en breekt...).. Achterstag is de stag van de mast naar de achterkant van de boot. Voorstag en zijstag heb je ook onderlijkstrekker = een lijn waarmee je de onderlijk strakker kunt trekken. Deze zit aan het zeil en aan de achterkant (uiteinde) van de giek vast. Vergelijkbaar met het grootzeil val, maar niet dus om het grootzeil omhoog te hijsen via de mast, maar via de giek opzij te hijsen. vang-sheeten ontbreekt in mijn uitleg. Dies voor iemand anders ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 7 februari 2006 @ 04:40 | |
Eric protesteert tegen de uitslag van de inport race. Ze zouden niet te vroeg over de finish zijn gegaan, en bovendat zou er veel te laat gemeld zijn dat ze te vroeg weg waren. Naar eigen zeggen verloren ze daardoor minstens 2 minuten, en dat terwijl ze 1m59s achter lagen op de nr 1: aab1 aan de finish. http://www.volvooceanrace(...)rtredress/index.aspx | ||
JandeHoop | dinsdag 7 februari 2006 @ 07:31 | |
Natuurlijk doen ze dat. Omdat er bij het zeilen een ding nog niet goed geregeld is. Je mag onbeperkt en ongestraft beslissingen van een wedstrijdcomitee aanvechten. Wat mij eerlijker lijkt is dat ze protest indienen waar als ze winnen ze gewoon recht krijgen waar ze op hebben maar als ze verliezen (dus toch te vroeg waren) ze nog eens een extra straf krijgen. Dat is nu niet zo. Je kan dus gewoon problemen "Helpt het niet dan schaadt het niet." Iets wat je op top-niveau dus ook standaard moet doen. (Afgelopen zomerspelen zaten de nederlandse zeilers meer in de protestkamer dan op het water...) | ||
JandeHoop | dinsdag 7 februari 2006 @ 07:37 | |
quote:Telltales zijn inderdaad draadjes in het zeil. Deze geven aan hoe de luchtstroming langs en achter het zeil is. En die kan je dan dus zien en eventueel aanpassen door het zeil een andere vorm te geven. Achterstag is tegenwoordig steeds minder en minder van staaldraad. En bij moderne boten houd hij ook de mast niet omhoog maar kan hij de mast krommer (en naar achter) trekken. Daarmee kan de vorm van de zeilen aanpassen. Vang-sheeten is dus een manier van (aan de wind) zeilen waarmee je de twist regelt mbv de vang (neerhouder) ipv grootzeilschoot - overloop. | ||
Landrot | dinsdag 7 februari 2006 @ 15:37 | |
quote:Effe checken of ik 't begrepen heb: ![]() - bij vang-sheeten beweegt het uiteinde van de giek naar boven of naar beneden - bij het gebruik van de grootzeilschoot-overloop beweegt het uiteinde van de giek naar links of naar rechts Klopt dat? | ||
the_disheaver | dinsdag 7 februari 2006 @ 19:29 | |
quote:- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat klopt - Hij kan naar links of rechts bewegen daardoor, maar dat is niet de directe bedoeling. Het bewegen van de giek naar bak of stuurboord doe je door middel van de grootzeilschoot. Door deze te vieren gaat maakt de giek een grotere hoek met de boot. Als je niets doet aan de grootzeilschoot, en wel de overloop verplaats, dan zal de giek wel verplaatsen. Maar dat is niet je doel. Doel is om daardoor een grotere of minder grote kracht naar beneden te krijgen. Stel dat je de giek op een vaste hoek wilt houden. Als je de overloop verplaatst (richting giek) zul je om dezelfde hoek te willen houden (aangezien je anders geen wind vangt) zul je de grootzeilschoot strakker moeten spannen. De afstand tussen overloop en giek is kleiner, dus zal de schoot meer naar beneden gericht zijn dan voor de overloop-verplaatsing. De giek staat opdezelfde plaats, alleen heb je wel een grotere kracht naar beneden op de giek, waardoor het zeil strakker zal staan. | ||
hermandeperman | dinsdag 7 februari 2006 @ 20:15 | |
quote:Kijk naar m'n opleiding ![]() ![]() | ||
komrad | dinsdag 7 februari 2006 @ 20:57 | |
zijn ze eigenlijk al weer onderweg? | ||
the_disheaver | dinsdag 7 februari 2006 @ 21:04 | |
quote:14 pas, uit mijn hoofd. Zie anders OP, staat het geloof ik wel in (en zeker een link naar de volledige schema) | ||
JandeHoop | dinsdag 7 februari 2006 @ 22:27 | |
Zondag starten ze weer. Het zal een snelle korte etappe worden. | ||
JandeHoop | dinsdag 7 februari 2006 @ 22:38 | |
quote:Bij vang-sheeten gebruik je de neerhouder (soms vang genoemd) om de twist te bepalen. Daarna doe je er eigenlijk weinig mee. De schoot wordt dan gebruikt om het zeil meer naar binnen te halen of juist meer naar buiten te laten gaan. De giek blijft dus op dezelfde hoogte (en de twist dus gelijk). Je gebruikt dus de schoot om het zeil te 'lozen' of 'wind kwijt te raken' | ||
Sandworm | woensdag 8 februari 2006 @ 00:28 | |
Haha, ik was al benieuwd naar wanneer de discussie over zeiltrim zou gaan komen. Hebben we toch mooi drie in-port races en twee legs weten te ![]() | ||
Landrot | woensdag 8 februari 2006 @ 10:40 | |
quote:Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim? ![]() Iedereen was het toch met elkaar eens? | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 11:30 | |
quote: ![]() ![]() Ik vraag me wel af hoe ze volgens VOR in wellington komen. Volgens deze afbeelding (highres!) vliegen ze blijkbaar over Nieuw zeeland heen... Het schjnt snel te gaan de volgende leg, maar zo snel ![]() De vraag (en misschien nu wat discussie?) gaan ze boven of onderlangs naar Wellington? | ||
Sandworm | woensdag 8 februari 2006 @ 13:05 | |
Shit, weer geen discussie. Ze varen er gewoon door heen, is ook meer een soort pitstop van 48 uur.![]() | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 13:25 | |
quote:Gut... Ik kan overigens dit keer niet de verslag van de start van de 3de etape opnemen. Ben dat weekend weg, en heb geen zin om mn pc aan te laten... ![]() Dus gewoon zelf luisteren vanaf half 2(dat is zaterdagnacht neem ik aan? | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 13:40 | |
Geheel offtopic. Het begint hier ook eens eindelijk te waaien ![]() | ||
WEST | woensdag 8 februari 2006 @ 14:56 | |
quote:ja das zaterdagnacht ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 14:59 | |
quote: ![]() | ||
WEST | woensdag 8 februari 2006 @ 16:05 | |
quote:ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen ![]() ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 16:10 | |
quote:Okey, maar ik kan het gewoon niet luisteren... Grote kans dat ik nog op ben, maar ik zit in de middle of nowhere ergens op de heii... Zonder internetverbidning... naja, zo boeiend lijkt het me ook niet. Ben benieuwd of ze er ook vaker dan 4/dag updates gaan verzorgen | ||
Sandworm | woensdag 8 februari 2006 @ 17:36 | |
quote:Ok, doe ik de tweede optie.... ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 8 februari 2006 @ 18:32 | |
quote:Ik ook ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 18:47 | |
quote:Ik ook. De eerste optie is onmogelijk. Iemand al een leuk discussiepuntje gevonden? Brnuel zal wanneer ze enkele leg overslaan de entreegeld nogmaals moeten betalen, en de behaalde punten inlveren. Vreemd, vaar je minder, betaal je het dubbele.... ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 8 februari 2006 @ 18:51 | |
quote:Dat is idd wel vrij belachelijk ja ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 8 februari 2006 @ 19:23 | |
He gut, ik kan de signature: volledig bekijken! ![]() | ||
Sandworm | donderdag 9 februari 2006 @ 14:30 | |
quote:Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop. | ||
WEST | donderdag 9 februari 2006 @ 14:35 | |
quote:dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogen ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 9 februari 2006 @ 14:41 | |
quote:ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwen ![]() | ||
rubbereend | donderdag 9 februari 2006 @ 14:42 | |
quote:en slapen | ||
Sandworm | donderdag 9 februari 2006 @ 14:46 | |
quote:Dat mag dus volgens mij ook niet. Iedere overtreding wordt bestraft met een penalty tijd van 2 uur, op te tellen bij aankomst | ||
the_disheaver | donderdag 9 februari 2006 @ 14:46 | |
quote:En zelf de kiel proberen te maken ![]() | ||
Sandworm | donderdag 9 februari 2006 @ 14:47 | |
quote:Ik zeg niet veel, maar wat ik zeg is onzin! ![]() Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel ![]() | ||
JandeHoop | vrijdag 10 februari 2006 @ 07:36 | |
Het verzoek om verhaal van ericsson is afgewezen. Ze hadden het meteen aan moeten geven dat ze het er niet mee eens waren door de protestvlag te laten zien. En niet pas een dag later zoals ze gedaan hebben. Appendix Q. | ||
Sandworm | vrijdag 10 februari 2006 @ 21:55 | |
laat maar [ Bericht 84% gewijzigd door Sandworm op 10-02-2006 23:20:42 ] | ||
isos | zaterdag 11 februari 2006 @ 12:20 | |
Weet iemand hoe het met de mast van de Brazil 1 zat? Was er eerst een stag gesprongen en daarna de mast? Of was die mast zo brak dat ie uit zichzelf knapte? | ||
egilio | zaterdag 11 februari 2006 @ 19:25 | |
tvp | ||
WEST | zondag 12 februari 2006 @ 12:55 | |
en ze zijn weer van start 1. AAB1 ---------- nog te gaan1390 2. PotC ---------------------- +2 3. Brasil1-------------------- +3 4. Movistar ------------------+4 5. Ericsson------------------ +4 6. AAB2--------------------- +6 | ||
masterr112 | zondag 12 februari 2006 @ 14:41 | |
is er ook iets hiervan te volgen op internet ofzo? | ||
George-Butters | zondag 12 februari 2006 @ 14:47 | |
quote:probeer s www.volvooceanrace.org | ||
SevenWonders | zondag 12 februari 2006 @ 16:09 | |
quote:Nee, natuurlijk niet. Is met Goole nauwelijks iets van te vinden. De enige plek is in dit forum en wij moeten het ook hebben van via via en mensen ter plekke of aan boord. | ||
hermandeperman | zondag 12 februari 2006 @ 17:11 | |
Zijn er voor niets uren in de OP gestopt ![]() | ||
komrad | zondag 12 februari 2006 @ 17:27 | |
oei, had gemist dat we al weer van start zijn, AAB1 ligt natuurlijk in de tussenstand al mijlen voor op de concurrentie maar toch | ||
Landrot | zondag 12 februari 2006 @ 17:35 | |
quote: ![]() Het stelt natuurlijk nog weinig voor, want ze zijn net vertrokken... | ||
WEST | zondag 12 februari 2006 @ 19:29 | |
zijn er nog waypoints onderweg waar punten te verdienen zijn? | ||
WEST | zondag 12 februari 2006 @ 19:29 | |
quote:echt niet, ze liggen naast elkaar | ||
Ambrosius | zondag 12 februari 2006 @ 20:44 | |
Vanavond in Studio Sport een update, uitzending is net begonnen, duurt nog tot 21.28. | ||
the_disheaver | zondag 12 februari 2006 @ 20:48 | |
Halloooo. Wie staat er voor? | ||
WEST | zondag 12 februari 2006 @ 20:49 | |
quote:movistar en AAB1 zit geen verschil in | ||
the_disheaver | zondag 12 februari 2006 @ 20:52 | |
quote:Nee, tis een korte route. Wie heeft de laatste stand, ik kan de site niet vinden ![]() | ||
the_disheaver | zondag 12 februari 2006 @ 20:52 | |
quote:dankje. | ||
Ambrosius | zondag 12 februari 2006 @ 21:07 | |
quote:Nu dus. | ||
the_disheaver | zondag 12 februari 2006 @ 21:11 | |
hihi, exact optijd ned 2 opgezet ![]() | ||
the_disheaver | zondag 12 februari 2006 @ 21:17 | |
Waar blijft de update van VS? Er staat nog steeds ING real estate Brunel... ![]() | ||
Fendy | zondag 12 februari 2006 @ 21:18 | |
5 minuutjes de start... ![]() | ||
the_disheaver | zondag 12 februari 2006 @ 23:27 | |
Met 22 knopen gaat het best snel | ||
hermandeperman | zondag 12 februari 2006 @ 23:49 | |
Best lekker ja ![]() Jammer alleen dat ik SS gemist heb ![]() ![]() Morgen? ![]() | ||
Sandworm | maandag 13 februari 2006 @ 10:25 | |
Joepie, we mogen weer! ![]() En de stand van 05:00 uur vanmorgen ![]() | ||
Landrot | maandag 13 februari 2006 @ 10:46 | |
Alle boten varen sneller dan de wind. Dat blijkt uit Onboard Conditions (volvooceanrace.org). Hoe kan dat? ![]() | ||
WEST | maandag 13 februari 2006 @ 10:51 | |
quote:moet je ff op de site van de NOS kijken daar wordt een vraag gesteld en antwoord gegeven. | ||
WEST | maandag 13 februari 2006 @ 10:53 | |
Vaak zie dat de boten harder varen dan de wind. Hoe kan dat? Het antwoord door Gerd Jan Poortman van de talentenboot http://www.nos.nl/nosstud(...)opkijkersvragen.html hier kun je het antwoord vinden. | ||
Sandworm | maandag 13 februari 2006 @ 11:13 | |
En de stand van 11 uur. AAB1 weer aan kop!![]() | ||
rubbereend | maandag 13 februari 2006 @ 12:09 | |
![]() ![]() | ||
WEST | maandag 13 februari 2006 @ 12:28 | |
AAB1 gaat weer vanals vanouds goed ![]() | ||
the_disheaver | maandag 13 februari 2006 @ 14:40 | |
quote:Omdat ze stiekem een motor aan hebben staan ![]() Maar serieus, de link op nos.nl geeft goed antwoord | ||
hermandeperman | maandag 13 februari 2006 @ 16:49 | |
http://www.nos.nl/nosstud(...)alsvanoudsopkop.html | ||
Sandworm | maandag 13 februari 2006 @ 17:10 | |
En de stand van 17:00 uur AAB1 loopt verder uit en AAB2 heeft de Brasil1 ingehaald ![]() | ||
WEST | maandag 13 februari 2006 @ 17:39 | |
en het gaat hard, ze zijn nog een paar dagen weg en tis al halver wege ![]() | ||
komrad | maandag 13 februari 2006 @ 18:32 | |
AAB weer op kop ![]() jonkies op 4 valt ietsje tegen maar dat mag | ||
the_disheaver | maandag 13 februari 2006 @ 23:37 | |
De eersten gaan het snelst, de achtersten het langzaamst. | ||
Sandworm | maandag 13 februari 2006 @ 23:49 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Sandworm | maandag 13 februari 2006 @ 23:58 | |
Gaat hard!![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 00:02 | |
quote:Kan het niet helemaal objectief beoordelen, maar het lijkt er toch wel weer op dat AAB1 weer afstand neemt ten opzichte van de anderen. Als dit niet te maken heeft met de afstand tot de ideale lijn ![]() Anders, just luckey ![]() | ||
rubbereend | dinsdag 14 februari 2006 @ 00:37 | |
net op het sportjournaal, die gozer op de AAB2 heeft een flinke klapg ehad op zn gezicht zeg ![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 14 februari 2006 @ 08:03 | |
quote:Foto's: http://www.oceanrace.nl/item.aspx?item=124 | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:12 | |
En de stand van 11 uur:![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:14 | |
Brasil is dus de AAB2 voorbij gegaan. Voor diegenen die gisteren het late sportjournaal gemist hebben: AAB2 heeft een scheur in het grootzeil en vaart gereeft. Waarschijnlijk zullen ze het in Wellington moeten laten maken, dus hulp van buitenaf, dus tijd penalty. | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:40 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:47 | |
Bouwe Bekking: quote: ![]() | ||
George-Butters | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:03 | |
quote: ![]() | ||
WEST | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:05 | |
quote:de etappe erna naar rio is lang dus daar kan nog van alles gebeuren ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:16 | |
Ok, tijd voor een spelletje. Ken je dat nog van vroeger? Zoek de verschillen: Voor: ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:16 | |
Na:![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:17 | |
En dan iets moeilijker: Voor: ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:17 | |
Na:![]() | ||
WEST | dinsdag 14 februari 2006 @ 14:34 | |
die allerbovenste kerel die heeft op de bovenste foto de rug recht en op de onderste foto is die gebogen ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:00 | |
quote:Bovendien ligt ie een paar meter stroomafwaartst... | ||
rubbereend | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:46 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:24 | |
En de stand van 17:00 uur....![]() | ||
Sandworm | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:29 | |
Dat wordt spannend het laatste stuk. Weinig wind en ook onvoorspelbaar.... Zal mij verbazen als de volgorde niet nog gaat wijzigen.![]() | ||
rubbereend | dinsdag 14 februari 2006 @ 18:28 | |
weinig wind is niet echt prettig voor de AAB boten ![]() | ||
WEST | dinsdag 14 februari 2006 @ 23:50 | |
morgenmiddag worden ze al verwacht, dat is aardig rap | ||
rubbereend | dinsdag 14 februari 2006 @ 23:55 | |
quote:ach op laatst wordt het toch steeds later en later | ||
the_disheaver | woensdag 15 februari 2006 @ 00:21 | |
Gaat nog steeds met 18 kn best hard. AAB loopt alleen niet in op movistar, wel op de anderen. | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 00:59 | |
En de stand van 23:00 uur vanavond....![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 01:00 | |
AAB2 is ingelopen op de Brasil1, zullen ze nog een plaatsje kunnen pakken? | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 09:39 | |
11:39 onze tijd wordt de AAB1 in de haven van wellington verwacht ![]() | ||
Ambrosius | woensdag 15 februari 2006 @ 09:42 | |
quote:Die verwachtingen worden steeds vroeger ![]() | ||
Laakie | woensdag 15 februari 2006 @ 11:12 | |
Movistar en ABN1 gelijk!!! | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 11:14 | |
quote:en de verwachting gelijk een stuk bij gesteld, ook de anderen zijn een klap dichterbij gekomen ![]() ze liggen nu in de baai natuurlijk | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 11:16 | |
![]() De de AAB2 nog maar drie mijl achter de Brasil.... | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 11:20 | |
quote:ETA nog 10 uur en 2 min, dus dat zal dan 21.18 vanavond (NL tijd) zijn. | ||
Landrot | woensdag 15 februari 2006 @ 12:09 | |
quote:Goeiedag zeg, de ABN1 ligt bijna stil! ![]() In wielertermen: hij zit achterstevoren op z'n fiets. ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 12:18 | |
quote:Als ie maar de goede kant op trapt...... | ||
the_disheaver | woensdag 15 februari 2006 @ 12:42 | |
Met 8 knopen schiet het niet erg op... Beetje suf aan het worden: begin van elke leg: veel wind, zoveel dat er materiaal dreigt te bezwijken. Vervolgens redelijk wat wind, en AAB krijgt een voorsprong. 100 nm voor de finish is de wind opeens weg, iedereen komt bijelkaar en toch wint AAB1 nog.... | ||
Landrot | woensdag 15 februari 2006 @ 12:57 | |
quote:Tja, het lijkt wel in scene gezet! Zoals bij wielercriteria waar van te voren al vaststaat wie er gaat winnen... Op het oog ontwikkelt zich dan een spannende strijd, waarna in de sprint een complete niet-sprinter als Michael Boogerd het wint van een sprinter... ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 15 februari 2006 @ 13:04 | |
Straks om 14h weer een update! En ik zal er weer eens niet bij zijn ze finishen... ![]() | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 14:03 | |
quote:kan je ook niet, tenzij ze compleet stil vallen en over 24 uur pas aankomen dan land het vliegtuig daar. ![]() | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 14:08 | |
Movistar 69 mijl te gaan AAB1 70 mijl te gaan +1 achter spannend 23 mijl in 3 uur afgelegt ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 15 februari 2006 @ 14:25 | |
quote: ![]() ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 15 februari 2006 @ 14:31 | |
Gat tussen AAB2 en brasil is groter geworden terwijl AAB2 sneller is gegaan dan Brasil 8.9 tegenover 6.2kn in de laatste 6 uur. Dat het gat toch groter is geworden lijkt door de verschil in koers: 52 tegenvoer 94 ff plaatjes kijken, of als iemand een screenshotje van VS kan maken, heel graag! | ||
the_disheaver | woensdag 15 februari 2006 @ 14:33 | |
De logica van de koers van AAB2 ontbreekt mij een beetje... ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 14:50 | |
quote:Nieuwe opdracht en geen analoge lijn meer. En van de vuurmuur hier mag VS de actuele data niet ophalen ![]() | ||
Laakie | woensdag 15 februari 2006 @ 17:09 | |
Oooiiieeeee, Movistar en ABN1 weer gelijk met nog 49 m te gaan. Fotofinish? ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 20:42 | |
Nieuwe versie van VS beschikbaar.... | ||
komrad | woensdag 15 februari 2006 @ 20:45 | |
sinds de OWS volgt ik dit niet meer echt ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 20:46 | |
waar hebben we het over? Spannend!![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 20:47 | |
quote:En OWS staat voor? ![]() Shame on you Komrad! Nieuws voor vanavond: we hebben vanavond geen kans meer op medailles, dus onmiddelijk live de finish van de VOR volgen! | ||
komrad | woensdag 15 februari 2006 @ 20:48 | |
oei wel spannend | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 20:50 | |
quote: ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 20:53 | |
![]() At the poll the two boats are even on distance to the finish, but ABN AMRO ONE gybed just before the poll and again crossed paths with movistar. There is less than one mile and a half between the boats. [ Bericht 54% gewijzigd door Sandworm op 15-02-2006 21:10:01 ] | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 20:55 | |
![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 21:06 | |
Wat ik niet snap.... volgens de stand van de zeilen komt de wind uit het Noorden. Dat betekent AAB1 in het voordeel (loef). Maar als ik dan de wind erop projecteer, komt die uit het zuiden. Dat betekent Movistar in het voordeel (loef). Met andere woorden, we weten niets en zullen op de internet informatie moeten afgaan. ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 21:14 | |
FF vraagje: AAB heeft een VMG van 16,1, terwijl de boat speed 6 en de wind 5 is. Hebben ze zoveel stroom mee? | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 21:38 | |
ETA loopt op, nog 1:38 uur.... | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 22:08 | |
9 minuten zie ik is erg spannend ![]() | ||
Landrot | woensdag 15 februari 2006 @ 22:25 | |
quote:Nee. Die VMG is de gemiddelde snelheid over de hele etappe. Gut, dat ik dat wist... ![]() | ||
Landrot | woensdag 15 februari 2006 @ 22:29 | |
quote:Dan moet er ondertussen wel een boot over de finish zijn gegaan... ![]() De vraag is alleen welke... | ||
hermandeperman | woensdag 15 februari 2006 @ 22:40 | |
quote: ![]() Verder nog geen info... Overigens zal tijdens de stop-over in R'dam een race worden gehouden tussen schaalmodellen van de VOR boten ![]() | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 22:46 | |
quote:\ ![]() | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 22:47 | |
quote:geen van alllen, ik zie nog steeds die 30 mijl | ||
WEST | woensdag 15 februari 2006 @ 22:48 | |
quote:volgens mij was dat van gemiddeld 6 uur ![]() | ||
worsie | woensdag 15 februari 2006 @ 22:49 | |
Wat me erg opvalt is dat Movistar en AAB1 sinds 8 uur vanochtend (toen Movistar langszij kwam) geen moment van elkaar zijde geweken hebben. Zelfde koers, op exact hetzelfde moment gijpen, enz. Ik heb heel erg sterk het vermoeden dat de heren een wedstrijdje boat-to-boat aan het varen zijn, matchracen dus. En ik denk dat Bouwe Bekking degene is die AAB1 opzoekten er bij blijft. Zie er er ook wel de logica van: Op de zelfde plek = dezelfde wind. Dus daar kunnen geen voordelen gehaald worden. Aangezien het licht weer is zouden de kansen gelijk moeten zijn, en als ze al scheef zijn zal Movistar in het voordeel zijn (lichtweer boot). Daarnaast is Bouwe de underdog, psychologisch ligt de lat hoger bij Mike Sanderson & consorten. Lijkt me een onwijs stoere actie als dit ook echt zo is ![]() | ||
Sandworm | woensdag 15 februari 2006 @ 22:53 | |
Bouwe heeft de vorige leg een verkeerde keuze gemaakt en zal dit nu willen rechtzetten. Ik geef hem groot gelijk. Hij is in licht weer in het voordeeel | ||
worsie | woensdag 15 februari 2006 @ 23:16 | |
quote:Data van de boot zegt 70°, schijnbare wind gezien snelheid en richting zal aan de wind zijn. In Cook Strait was de verwachting dat de vloot onder de invloed zou zijn van een hogedruk gebied dat nu over NZL ligt. Waarschijnlijk zeilen ze nu met een zeewindje (zie dit plaatje van Google Earth ,et de positie van AAB1 om 19.30, ze zeilen evenwijdig aan de kustlijn). Iets waar je even rekening mee moet houden, de weersinformatie van VS wordt niet elke 6 uur ge-update, maar maar 1 keer per dag als ik het goed heb. Weersinformatie is dus vaak niet echt actueel, daarvoor moet je naar deze site. | ||
hermandeperman | woensdag 15 februari 2006 @ 23:26 | |
Stand is geupdate ![]() Movistar ligt nu 1 met ABN1 op 0 mijl.... En de nieuwe ETA: quote: | ||
worsie | woensdag 15 februari 2006 @ 23:28 | |
Nog 19 mijl te gaan voor MOVI/ AAB1. Zowel BRA als AAB2 hebben maar 2 knopen wind, lijkt er op dat AAB2 nog vaart, en dat BRA geparkeerd ligt! (ligt de laatste 20 minuten al stil!) | ||
hermandeperman | woensdag 15 februari 2006 @ 23:30 | |
Ik maak wel even een nieuwe |